Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 108 Laatste
Acties:
  • 672.455 views

Onderwerpen

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 07:53

Apie!

Newer, better & confusinger

@Paganstars die zit klem door twee lagen vilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dO19X7k2ii79kAJQFdtnffVP/medium.jpg

De tweede laag vilt zit aan de binnenkant van de base van de Smokeware chimney en zo komt ie goed klem te zitten. Ik kan de schuif van de chimney aanpassen zonder dat de base meedraait.

Wat ik trouwens nog wil doen is dat deel waar het vilt op om heen zit vervangen door een 125mm of 130mm RVS buis voor een betere airflow en minder materiaal waar meuk aan vast kan plakken.

[ Voor 103% gewijzigd door Apie! op 16-04-2018 11:51 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:35

franssie

Save the albatross

2Dutch schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:59:
[...]

Hey dat is wel lachen, een maatje van mij heeft een cobb, zal hem daar even op wijzen. Vast cheaper dan een grillaccessoire van Cobb zelf :+ De site is idd not much, en ik vraag me af of jij nog wel mails krijgt met iets hehe, maar ach als je het binnen krijgt. Beter dan mooie verhalen en dan alsnog niks :P
Vandaag DHL bezorging in één keer gelukt (is ook al iets) en geen verzend mail gehad, wel drie mails, registratie > bestelling > betaling maar daarna stil vanuit haupert-shop.de

Is wel een leuk ding, twee helften die inelkaar klikken/schuiven.
Nu heb ik mijn Cobb ergens anders staan dus testen zal nog even moeten wachten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

franssie schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:28:
[...]

Vandaag DHL bezorging in één keer gelukt (is ook al iets) en geen verzend mail gehad, wel drie mails, registratie > bestelling > betaling maar daarna stil vanuit haupert-shop.de

Is wel een leuk ding, twee helften die inelkaar klikken/schuiven.
Nu heb ik mijn Cobb ergens anders staan dus testen zal nog even moeten wachten.
Ja idem 'stilte' dus zoals bij mij, waarschijnlijk hun way to work of er werkt ergens een 'verzend mail' vinkje niet, maar goed het is snel binnen dus ach ja. Ben benieuwd naar je ervaringen. Het weer was meh dit weekend, ga niet in de regen q-en :/ Dus deze week een nieuwe poging dan maar :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 01:29
Vandaag de Big Green Egg RVS Chimney Cap gekocht via marktplaats, was een koopje :P
Zal mij benieuwen of het wat is, maar lijkt me wel handig want nu als je de deksel opent schuif de margrietschijf altijd open waardoor je hem elke keer weer in moet stellen.

Afbeeldingslocatie: https://www.greeneggtotaal.nl/wp-content/uploads/2015/01/New_Cap2.jpg

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:24
Hari-Bo schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:03:
Vandaag de Big Green Egg RVS Chimney Cap gekocht via marktplaats, was een koopje :P
Zal mij benieuwen of het wat is, maar lijkt me wel handig want nu als je de deksel opent schuif de margrietschijf altijd open waardoor je hem elke keer weer in moet stellen.

[afbeelding]
Ik heb hem al een jaar op de bastard zitten en erg tevreden over.
Verkleurt wel icm rook aanslag, dus over een jaartje ziet hij er niet zo schoon en shiny meer uit.

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-11 21:40
Hari-Bo schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:03:

[afbeelding]
Dan heb je volgens mij de margrietschijf verkeerd om. Als je em omdraait kan ie (moeilijk) open gaan.

Ziet er wel mooi uit hoor! Ik moet alleen nog even bijkomen van het aankoopbedrag van de BGE large :o

Ik zoek nog wel een goeie temperatuur meter. (liefst BT) Ik zat te kijken naar de Grilleye, die kost 79,- met 2 probes. @RP92 Welke meter is dat?

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:45
@Aeon Cooking Thermometer Bluetooth Wireless Digital Meat Thermometer for BBQ Smoke https://www.wish.com/c/5a90de680b43211f0cfa59ab
Deze is met de app te bedienen kunnen max 6 probes aangesloten worden
De app is in het Nederlands en de nauwkeurigheid is bij die van mij goed ik zal er binnenkort een kleine review over schrijfen als ik hem iets langer in gebruik heb.

[ Voor 14% gewijzigd door RP92 op 16-04-2018 13:45 ]

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

RP92 schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:37:
@Aeon Cooking Thermometer Bluetooth Wireless Digital Meat Thermometer for BBQ Smoke https://www.wish.com/c/5a90de680b43211f0cfa59ab
Deze is met de app te bedienen kunnen max 6 probes aangesloten worden
De app is in het Nederlands en de nauwkeurigheid is bij die van mij goed ik zal er binnenkort een kleine review over schrijfen als ik hem iets langer in gebruik heb.
Hm, helaas alleen de losse probes beschikbaar nu. Moet juist ook de meter hebben, de mijne is dood na afgelopen weekend, denkt continue dat het 220 graden is...

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Aeon
RZor schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:48:
[...]

Hm, helaas alleen de losse probes beschikbaar nu. Moet juist ook de meter hebben, de mijne is dood na afgelopen weekend, denkt continue dat het 220 graden is...
Aah... ik vond 16 euro al zo goedkoop. Maar daar zit dus geen meter bij. |:(

• RP92
Je kan ook gewoon met meter bestellen 27 euro 2 probes en de meter.
Deze heb ik zelf ook besteld. had hem trouwens binnen 9 dagen binnen.

Je kan bij bestellen meerdere opties selecteren ook met een meter erbij
Grtz

[ Voor 53% gewijzigd door RP92 op 16-04-2018 13:56 ]

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ali is vaak voordeliger dan de dropshipping van Wish ;)

https://www.aliexpress.co...el-Probe/32856977473.html

één resultaat, even zelf de beste uitvogelen :+

Of alle BT BBQ Thermometers

https://www.aliexpress.co...tive_id=SB_20180416035512

[ Voor 32% gewijzigd door FreshMaker op 16-04-2018 13:59 ]

• RZor

RZor

Sorry!

RP92 schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:54:
Je kan ook gewoon met meter bestellen 27 euro 2 probes en de meter.
Deze heb ik zelf ook besteld. had hem trouwens binnen 9 dagen binnen.

Je kan bij bestellen meerdere opties selecteren ook met een meter erbij
Grtz
Dan ben ik echt blind geworden, vind alleen die losse probes maar...

Gruwelijk gejatte Icoon!

• RP92
Ik denk dat je Wireless Bluetooth Cooking Thermometer Digital Temperature Meat BBQ + 2 Probes wel leuk vindt. Zet het maar op je verlanglijstje! https://www.wish.com/c/5a439f128988991f90727a34

Sorry heren was denk de verkeerde of uitverkocht. Deze is de meter met 2 probes

• FreshMaker
  • Niet online
RP92 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:03:
Ik denk dat je Wireless Bluetooth Cooking Thermometer Digital Temperature Meat BBQ + 2 Probes wel leuk vindt. Zet het maar op je verlanglijstje!

Het is alleen minder leuk dat je zo via Wish blijft pushen ... alleen maar om een paar centen te verdienen aan referrals :(

[ Voor 4% gewijzigd door FreshMaker op 16-04-2018 14:05 ]

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Nu we toch bezig zijn met schoorsteentjes:

Gisteren leuk testje gedaan op de Niclan met een temperatuurcontroller van bimetaal, waarbij een klepje open of dicht gaat alnaargelang de temperatuur stijgt of daalt.
Handig/robuust, want geen elektronica en draden.
Temperatuur bleef 5 uur lang 107-115C
En ja, als ie dan toch aanstaat heb ik maar hog jowls gerookt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7xozHVLscjQJtqC9xvPs9q9b/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door checkdiz op 17-04-2018 09:36 ]

• RP92
Ik zit op mijn mobiel en verdien er geen cent aan. Laat de heren gewoon zien welke meter ikzelf gebruik en gekocht heb.

@FreshMaker Niet iedereen wilt iets bijverdienen ik wil mensen gewoon aan een goedkope meter helpen jammer dat je er metteen van uit gaat dat iemand iets wilt bijverdienen......

[ Voor 14% gewijzigd door RP92 op 16-04-2018 14:08 ]

• FreshMaker
  • Niet online
RP92 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:07:
Ik zit op mijn mobiel en verdien er geen cent aan. Laat de heren gewoon zien welke meter ikzelf gebruik en gekocht heb.

@FreshMaker Niet iedereen wilt iets bijverdienen ik wil mensen gewoon aan een goedkope meter helpen jammer dat je er metteen van uit gaat dat iemand iets wilt bijverdienen......
Ja, daarom moet je verplicht met FB of Google inloggen ...
No such thing as a free lunch.

En daarbij Wish is gewoon onzin, iedere tweaker weet de weg wel te vinden naar =Ali, Ebay of een andere webshop aldaar.
[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 3

Daar hoef je echt geen tussenpartij meer voor in te schakelen

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-11 20:37
Wat is de ideale maat Brikettenstarter voor een MT57? 16x28 kom ik in webshops het meeste tegen.

[ Voor 4% gewijzigd door jordyyyys op 16-04-2018 14:13 ]

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

• Hari-Bo
Aeon schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:22:
[...]

Dan heb je volgens mij de margrietschijf verkeerd om. Als je em omdraait kan ie (moeilijk) open gaan.

Ziet er wel mooi uit hoor! Ik moet alleen nog even bijkomen van het aankoopbedrag van de BGE large :o

Ik zoek nog wel een goeie temperatuur meter. (liefst BT) Ik zat te kijken naar de Grilleye, die kost 79,- met 2 probes. @RP92 Welke meter is dat?
Dit heb ik met al mijn BGE gehad (mini/minimax/medium/large). Of de margrietschijf schuift open tijdens het openen van de deksel, draai je de margrietschijf een halve slag dan krijg je dit probleem tijdens het sluiten van de deksel.
Je kan dit tijdelijk oplossen door de schuif extra aan te draaien, maar uiteindelijk zal er toch weer speling in komen.

Hoe los jij dit op?
Maar wil toch RVS in het verleden al eens een margrietschijf op de grond gestuiterd en dan is het ook klaar, en geen kans op inregenen. :D

[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 16-04-2018 14:27 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• FreshMaker
  • Niet online
De hele santenkraam van de BGE moet er toch vanaf ?
Volgens mij was dat de bedoeling zoals ik op het filmpje zag, alles eraf, en alleen de RVS chimney erop
Lucht regelen met de schuif van de nwe chimney

• Hari-Bo
FreshMaker schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:25:
De hele santenkraam van de BGE moet er toch vanaf ?
Volgens mij was dat de bedoeling zoals ik op het filmpje zag, alles eraf, en alleen de RVS chimney erop
Lucht regelen met de schuif van de nwe chimney
Ik denk dat je margrietschijf bedoelt, en inderdaad deze moet er helemaal vanaf als je de RVS chimney wilt gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 16-04-2018 14:26 ]

• FreshMaker
  • Niet online

Er zit nu toch niets meer van de originele BGE op ?

ohw, wait ... jullie hebben het met openen van het deksel, niet van de chimney :|

My bad

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-10 20:08
Hari-Bo schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:23:
[...]

Dit heb ik met al mijn BGE gehad (mini/minimax/medium/large). Of de margrietschijf schuift open tijdens het openen van de deksel, draai je de margrietschijf een halve slag dan krijg je dit probleem tijdens het sluiten van de deksel.
Je kan dit tijdelijk oplossen door de schuif extra aan te draaien, maar uiteindelijk zal er toch weer speling in komen.

Hoe los jij dit op?
kwartslag draaien?
Afbeeldingslocatie: http://www.tm52.com/bge/slide-daisy.jpg

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 16:32
JPS schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:11:
Het Action ei is ingewijd met Babyback ribs op een 3 / 1 / 0,5 / 0,5 manier.

[afbeelding]

Na de eerste shift van 3 uur (@115C, hickory rooksnippers):

[afbeelding]

Toen een uur in folie met wat sap&whiskey en de ribs er nog een half uur zo opgelegd:

[afbeelding]

Daarna afgelakt en nog een half uur laten caramelliseren. Het resultaat was prima, het vlees viel van het bot maar ik vond het iets aan de droge kant. Smullen was het zeker!

De draadloze thermometer was ook super, zodat je van afstand ook goed de temp kan monitoren.

En weet je wat je als tweakert ook kunt doen als je toch op je ribs moet wachten? Vast beginnen om de Bekvams te modden!

[afbeelding]

De uitsnede die ik heb gemaakt is 31,5cm, zodat er ook nog kachelband in de rand geplakt kan worden (zwart lint op de foto hieronder).

[afbeelding]

Nice trio :)

[afbeelding]

En dan hangt ie erin. Er komen twee uitklapbare werkbladen (beide kanten 1), waarvoor ik de bladen van die twee andere tafeltjes gebruik). Ik ben nog op div spullen aan het wachten om het allemaal op te fraaien en te olien/lakken dus wordt vervolgd.

[afbeelding]
Thanks voor de tip!
Mijn ouders hadden nog zo'n tafeltje staan wat ze wilden weggooien.
Gat wordt er vanavond in gemaakt, dan kan mijn BBQ er ook mooi in :)

• Hari-Bo
Dat is inderdaad de oplossing ja, eigelijk te simpel dat je er niet over nadenkt 8)7 Maar ik ga nu over op de RVS kap waarschijnlijk koop ik deze ook voor de Minimax en anders deze tip, thanks! :)

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:11
jordyyyys schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:13:
Wat is de ideale maat Brikettenstarter voor een MT57? 16x28 kom ik in webshops het meeste tegen.
De exacte maten weet ik niet, maar ik heb zowel een grote als een kleine. De grote voor als ik een hele sloot aan briketten aan wil hebben voor bijvoorbeeld een high en fast sessie, de kleine voor als ik maar een paar briketten aan moet hebben voor low & slow

• jordyyyys
Is dit een goede starter om mee te beginnen op de 57 cm?

https://www.karwei.nl/ass...q-quick-starter/p/B502219

• Misha
Dat ziet er uit als een kleintje :) Ik zou dan eerder voor een grotere gaan. Waarom zou je niet de grote van Weber halen? Kost iets meer, meteen klaar. Zijn soms tweedehands ook te vinden voor nog geen tientje :)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
noo schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:21:
Varkensnek / procureur (circa 9 euro/kg).
Is 9 euro per kilo niet duur? Bij de Makro laatst voor 5 euro/kg gekocht.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 23:31
Chevy454 schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:01:
[...]

Is 9 euro per kilo niet duur? Bij de Makro laatst voor 5 euro/kg gekocht.
Lijkt mij ook, bij Aalvink 6,50 de kilo!

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zou nog even wachten, zodra de rest van Nederland ook de BBQ uit de schuur trekt, komt de Aldi en Lidl ook vaak met BBQ artikelen, waaronder vaak een (grotere) starter.

• jordyyyys
Fly-guy schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:16:
[...]

Ik zou nog even wachten, zodra de rest van Nederland ook de BBQ uit de schuur trekt, komt de Aldi en Lidl ook vaak met BBQ artikelen, waaronder vaak een (grotere) starter.
En wanneer ik dit weekend de Q aan wil steken? :P

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Martinusz schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:04:
[...]

Lijkt mij ook, bij Aalvink 6,50 de kilo!
Ik heb het bonnetje niet meer maar er stond me zo iets bij (of de ambachtelike slager rekent "ambachtelijke prijzen"). Dank voor de tip @Martinusz en @Chevy454 ik ga de volgende keer elders kopen

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-11 12:50

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

jordyyyys schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:21:
[...]

Dan bij Action een starter halen voor "even" voor 3-4 5 euro :+

• franssie

franssie

Save the albatross

jordyyyys schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:21:
[...]

Safe and slowly :)

Maar de action is makkelijker denk ik ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:25
Je kan ook gewoon wat wokkels of andere aanmaakblokken halen... Dat kan ook altijd nog.

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:58

tha_crazy

Mafketel

Ik zit zelf ook al even een bbq uit te zoeken, en nu gaat het tijd worden om er ook echt 1 te kopen.

Wel 57cm diameter voor voldoende ruimte, voorkeur gaat uit naar zowel gewoon bbq-en, als experimenteren met bijvoorbeeld spare-ribs :9

Nu zou ik hem het liefste vandaag al halen, echter had ik eerst deze gevonden bij coolblue:
https://www.coolblue.nl/p...riginal-kettle-57-cm.html

Niet te duur, en prima om mee te beginnen.
Echter moeten we vanavond nog even naar de bouwmarkt (hornbach) en daar hebben ze alleen een duurdere uitvoering van deze weber, echter staat er ook een tenneker
https://www.hornbach.nl/s...7-cm/5851628/artikel.html

Zo op het eerste zicht zie ik er weinig problemen mee, echter kan ik er ook weinig over vinden.
Iemand die hier zijn professionele mening over wilt geven?

• franssie

franssie

Save the albatross

@tha_crazy Als je er toch bent kan je ze vergelijken. De prijs is niet slecht en wat die 10 jaar garantie inhoudt weet ik niet precies maar op zich ziet het er niet slecht uit.

Voordeel van de Tenneker tov van de door jou gekozen weber is de opvang voor het as - dat is wel een pluspunt. Als ze vergelijkbaar aanvoelen zou ik voor de Tenneker gaan en van het geld dat je bespaart lekker (oefen) vlees kopen en goede briketten en goed houtskool.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 16-04-2018 16:55 ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-11 10:00
Boerenbond heeft in sommige filialen een actie van Weber met 30% korting. Helaas nergens specificaties van wat ze op voorraad hebben. Misschien een belletje waard als je in de buurt woont?

https://boerenbond.nl/advies/weber/

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Aeon
Ze hebben ook bij de Makro een leuke BBQ special.

Folder (klik)

• RZor

RZor

Sorry!

RP92 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:03:
En ook die klopt niet, lees de omschrijving en de style die je moet/kan kiezen, zijn alleen de probes.

Ik rij van de week even langs de Ikea, moet ook ribrack hebben, gelijk thermometer en nog wat accessoires meenemen.

[ Voor 19% gewijzigd door RZor op 16-04-2018 17:11 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-11 08:25
JPS schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 23:00:
Bij deze low en slow sessie heb ik even de temp van de buitenkant gemeten en die kwam niet boven de 60C. Ik wil nog eens meten als ik 'm naar de 350C trek van binnen. Ik kan me niet voorstellen dat het ei heel veel uit zal zetten en dus dat het kachelband (3mm dik) deze wel kan opvangen.

Inderdaad is een donortafel de beste oplossing voor een extra werkblad. Ik heb even gekeken naar beukenhout (of goed alternatief) bij de DHZ en houthandel. Daar slaag je echt niet voor onder de 75E :S. Dus 2 tafeltjes extra voor 25E samen is goedkoop en gelijk op maat ;)

Ik heb dus deze klapscharnieren, die zij echt superdegelijk.
Wat is de maat de kachelband die je hier hebt gebruikt? :)

1 meter en 20 x 3mm of 25 x 3mm?

• FreshMaker
  • Niet online
RZor schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:11:
[...]

En ook die klopt niet, lees de omschrijving en de style die je moet/kan kiezen, zijn alleen de probes.

Ik rij van de week even langs de Ikea, moet ook ribrack hebben, gelijk thermometer en nog wat accessoires meenemen.
Ik heb kort na hem een tweetal links gepost.
Komen dan ook uit China, dezelfde levertijd.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

-Muncky- schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:21:
[...]

Wat is de maat de kachelband die je hier hebt gebruikt? :)

1 meter en 20 x 3mm of 25 x 3mm?
Ik heb 20, 25 en 30mm besteld. Werd daarna gebeld dat de 20mm nog maar een klein stukje was dus heb wat extra 25 en 30mm gekregen. De 20mm had ik evt voor vervanging van het vilt op de rand in gedachten maar weet niet of dat een succes zal zijn.

De 25 en 30mm heb ik idd voor tussen tafel en ei. Beiden zullen voldoen, de tafel is 27mm dik, dus het steekt iets uit of niet. En als je het niet boven het blad wil laten uitkomen dan plak je de 30mm band wat lager ;) Overigens moet ik eerst de tafel nog verder gaan afwerken en oliën voordat ik de kachelband erin ga plakken.

PS: hier nog wat closeup foto's van het ei in het gat, maar nog zonder het kachelband.

[ Voor 9% gewijzigd door JPS op 16-04-2018 21:11 ]

• 418O2
Aeon schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:03:
Ze hebben ook bij de Makro een leuke BBQ special.

Folder (klik)
Hoop leuk spul, ook goede vlees aanbiedingen

Over de uds: Had mijn kolenmand op een constructie van bakstenen staan en dat ging niet lekker. Ik had nog wat lange RVS bouten liggen (30cm) en daar staat hij nu op. Ook wat meer kolen aangestoken en nu zit hij al 4 uur tussen de 110 en 120graden. Dikke prima dus

[ Voor 29% gewijzigd door 418O2 op 16-04-2018 19:35 ]

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:58

tha_crazy

Mafketel

franssie schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:54:
@tha_crazy Als je er toch bent kan je ze vergelijken. De prijs is niet slecht en wat die 10 jaar garantie inhoudt weet ik niet precies maar op zich ziet het er niet slecht uit.

Voordeel van de Tenneker tov van de door jou gekozen weber is de opvang voor het as - dat is wel een pluspunt. Als ze vergelijkbaar aanvoelen zou ik voor de Tenneker gaan en van het geld dat je bespaart lekker (oefen) vlees kopen en goede briketten en goed houtskool.
Ik heb de tip van @coelho even opgevolgt, de boerenbond zit hier namelijk 2 straten achter me.
En dat was een verdomd goeie tip

Voor 145 euro de Weber Original Kettle 57cm. :9
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9u30a6jm.jpg

Nu alleen nog even de houtskool bij mijn ouders pikken (die bbq-en al jaren niet meer, dus hoop dat het nog goed is) en donderdag eens uitproberen :9

• FreshMaker
  • Niet online
tha_crazy schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:41:
Ik zit zelf ook al even een bbq uit te zoeken, en nu gaat het tijd worden om er ook echt 1 te kopen.

Wel 57cm diameter voor voldoende ruimte, voorkeur gaat uit naar zowel gewoon bbq-en, als experimenteren met bijvoorbeeld spare-ribs :9

Nu zou ik hem het liefste vandaag al halen, echter had ik eerst deze gevonden bij coolblue:
https://www.coolblue.nl/p...riginal-kettle-57-cm.html

Niet te duur, en prima om mee te beginnen.
Echter moeten we vanavond nog even naar de bouwmarkt (hornbach) en daar hebben ze alleen een duurdere uitvoering van deze weber, echter staat er ook een tenneker
https://www.hornbach.nl/s...7-cm/5851628/artikel.html

Zo op het eerste zicht zie ik er weinig problemen mee, echter kan ik er ook weinig over vinden.
Iemand die hier zijn professionele mening over wilt geven?
Gamma heeft ze ondertussen ook

https://www.gamma.nl/asso...dexter-xl-57-cm/p/B603973

57" voor 109€

Het zijn geen Webers, maar qua model en functie zal het zeker voldoen.
Beter een paar jaar 'spelen' met zoiets, en dan langzaam aan voor een 'betere'

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-11 19:52
Thorchy schreef op zondag 8 april 2018 @ 11:10:
Nu heb ik hier in de buurt een Weber Genesis II S-310 gevonden welke lijkt de voldoen aan de eisen (999 euro + gratis plancha en iGrill 3). Hier zit geen zijbrander aan, maar ik betwijfel dat we dit veel zullen gebruiken (we koken binnen elektrisch en dan hebben we dus een extra pannenset nodig).

Heeft er iemand ervaring met deze barbecue en is het doenbaar om hier indirect mee te barbecueën? Of raad er iemand een ander model aan? Zelf heb ik namelijk geen ervaring met barbecueën op gas.
Beter laat dan nooit: ja, dat gaat goed. Zelf afgelopen zaterdag nog heerlijk een uur of 5 de spareribs erop gehad. Buitenste branders laag, middelste uit.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-11 13:05
checkdiz schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:06:
Nu we toch bezig zijn met schoorsteentjes:

Gisteren leuk testje gedaan op de Niclan met een temperatuurcontroller van bimetaal, waarbij een klepje open of dicht gaat alnaargelang de temperatuur stijgt of daalt.
Handig/robuust, want geen elektronica en draden.
Temperatuur bleef 5 uur lang 107-115C
En ja, als ie dan toch aanstaat heb ik maar hog jowls gerookt :)

[afbeelding]
Hoe werkt dat dan ? die zit onder bij de schuif ?

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• checkdiz
  • Niet online
Nee bovenop de topvent, die helemaal opengeschoven is. En de onderste schuif helemaal dicht.
Er zit een draaiknopje op de controller, je ‘tuned in’ op de gewenste temperatuur mbv een tabel die je er bij krijgt. Stijgt de temperatuur, dan sluit het klepje zich wat meer. Gaat de temperatuur weer omlaag, dan gaat het klepje wat meer open. Best goed bedacht!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:11
Vandaag is er bij iBood een 19" Kamado in de aanbieding. Ken het merk niet, maar misschien kan het een leuk alternatief zijn voor iemand die geen 1000eur + uit wil geven.

there's no tweak without the tweaker

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-11 07:45
virtualJac schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:44:
Vandaag is er bij iBood een 19" Kamado in de aanbieding. Ken het merk niet, maar misschien kan het een leuk alternatief zijn voor iemand die geen 1000eur + uit wil geven.
Die heeft een hoog 'Grill Guru' gehalte vwb uiterlijk.

• Apie!

Apie!

checkdiz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 07:50:
Nee bovenop de topvent, die helemaal opengeschoven is. En de onderste schuif helemaal dicht.
Er zit een draaiknopje op de controller, je ‘tuned in’ op de gewenste temperatuur mbv een tabel die je er bij krijgt. Stijgt de temperatuur, dan sluit het klepje zich wat meer. Gaat de temperatuur weer omlaag, dan gaat het klepje wat meer open. Best goed bedacht!
Huh? De onderste schuif helemaal dicht :? Dan krijgt ie de verse lucht dus ook van boven?

Blown past falling sands

• FreshMaker
  • Niet online
virtualJac schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:44:
Zo zijn er op het moment ( gelukkig ) een aantal te vinden.
Het grootste voordeel is het meeleveren van de accessoires, bij de duurdere merken moet je die nog afzonderlijk bijkopen
( BGE is met 1500€ voor de L niet eens compleet, daar komen nog 300/400€ bij voor platesetter en dergelijke )

* FreshMaker kijkt nog steeds met een schuin oog naar een Kamado 21" ( 600€ kaal, maar een 'pizza' uitvoering á 699 )
https://www.bol.com/nl/p/...control/9200000054901595/
Apie! schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:03:
[...]Huh? De onderste schuif helemaal dicht :? Dan krijgt ie de verse lucht dus ook van boven?
Maakt niet zoveel uit waar die lucht vandaan komt, een kettle en kamado werken op convectiebasis
Circulerende lucht, dus ook met openstaande boven-gaten komt er zuurstof binnen.

Ik heb altijd wel het gevoel dat de bovenste openingen voor meer warmteverlies zorgen, en dat natuurlijk verloop ( onder naar boven ) beter zou zijn.
Maar met Kamado en de Niclan is de isolerende waarde hoger dan met een Weber-ketel natuurlijk.
Dat is heel anders 'koken' dan ik gewend ben

[ Voor 24% gewijzigd door FreshMaker op 17-04-2018 11:09 ]

• arjants
  • Niet online
Die thermometer is zonder de "patton" sticker ook bij xenos te koop voor 3 tientjes maar heeft een bereik van niks :P
http://www.xenos.nl/koken...ooth-kerntemperatuurmeter

ik gebruik hem inmiddels al niet meer

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• checkdiz
  • Niet online
Apie! schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:03:
[...]

Huh? De onderste schuif helemaal dicht :? Dan krijgt ie de verse lucht dus ook van boven?
Wat @FreshMaker zegt.
Het druist een beetje tegen je gevoel in maar de aan en afvoer komt vanuit hetzelfde kanaal.
Mee eens met het punt dat inlet=onder / outlet=boven beter zou zijn, je wilt het lieftst een verse aanvoer en afvoer van de rook langs het vlees.
Met de Niclan vind ik het lastig om met houtskool een strakke temperatuur te krijgen voor de langere runs (+5hr). Vroeg of laat begint de temperatuur weg te wandelen, danwel omhoog of omlaag.

• FreshMaker
  • Niet online
arjants schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:27:
[...]

Die thermometer is zonder de "patton" sticker ook bij xenos te koop voor 3 tientjes maar heeft een bereik van niks :P
http://www.xenos.nl/koken...ooth-kerntemperatuurmeter

ik gebruik hem inmiddels al niet meer
De thermometer was voor mij iig niet het selling point ;)

Maar het idee pizzadome en meegeleverde accessoires maakt het wel interessant.

Al twijfel ik over het nut van de opening, en het eventuele verlies van effect door het stukje "niet keramiek"
Er is weinig te vinden over deze combo, het 'broertje' van deze kost 589,-
https://www.bol.com/nl/p/...e-large/9200000089140266/
Maar daar zit geen verhoger, platesetter en pizzasteen bij ( kosten ook nog eens 100/150€ )

( links van bol, omdat ze daar makkelijk naast elkaar staan )

[ Voor 29% gewijzigd door FreshMaker op 17-04-2018 11:56 ]

• Chevy454
  • Niet online
checkdiz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:28:
Met de Niclan vind ik het lastig om met houtskool een strakke temperatuur te krijgen voor de langere runs (+5hr). Vroeg of laat begint de temperatuur weg te wandelen, danwel omhoog of omlaag.
Ik dacht dat het aan mij lag maar toch niet. Hier is hij stabiel +/-5C in een run van 4 uur maar daarna gaat de temperatuur omlaag bij mij omdat het vuur "stikt". Maar soms gaat deze ook omhoog voor een tijdje omdat er net een extra stukje houtskool begint te branden. Maar ansich is het allemaal beperkt bij mij.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• checkdiz
  • Niet online
Chevy454 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:00:
[...]

Ik dacht dat het aan mij lag maar toch niet. Hier is hij stabiel +/-5C in een run van 4 uur maar daarna gaat de temperatuur omlaag bij mij omdat het vuur "stikt". Maar soms gaat deze ook omhoog voor een tijdje omdat er net een extra stukje houtskool begint te branden. Maar ansich is het allemaal beperkt bij mij.
De een heeft er meer last van dan de ander.
Goed volplempen met houtskool wordt vaak geadviseerd om de gelijkmatigheid van brandend houtskool te houden.
Ik vind het niet een heel erg groot probleem maar zoek nog wel naar een betere stabiliteit voor als ik overnight runs wil gaan doen. Heb geen zin om constant mn bed uit te moeten om schuifjes te gaan verstellen :z

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Vraagje, ik ben de trotse bezitter van een weber gbs, nou zoek ik voor erbij eigenlijk een kamado-achtige die wat kleiner is (ik zat aanvankelijk te denken aan iets met een rooster van 40 cm oid). Leercurves vind ik geen issue, dus logischerwijs vind ik de niclan erg interessant. Ook vanwege het gietijzeren rooster wat er direct bij zit.
Alleen gezien deze een rooster van 50 cm heeft, ben ik een beetje bang dat het meer een alternatief wordt voor de weber (gezien deze 57 cm is) dan een aanvulling op.
Wat is jullie visie daarop? Voor een Niclan gaan, of toch voor een iets kleinere kamado?

[ Voor 8% gewijzigd door Fladder80 op 17-04-2018 14:55 ]

• Apie!

Apie!

checkdiz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:28:
[...]

Wat @FreshMaker zegt.
Het druist een beetje tegen je gevoel in maar de aan en afvoer komt vanuit hetzelfde kanaal.
Mee eens met het punt dat inlet=onder / outlet=boven beter zou zijn, je wilt het lieftst een verse aanvoer en afvoer van de rook langs het vlees.
Op zich is het niet zo raar, denk ik. Ik denk dat de warme lucht vanaf de brandende kolen recht omhoog gaat en zo de verse koude lucht naar de buitenkant en naar beneden drukt. De verse lucht zorgt weer voor verbranding in de kolen. Zo krijg je toch een af- en aanvoer van verse rook langs het vlees.

Maar goed, ik ben geen warme-lucht-specialist. Dus pin me er niet op vast :+

Edit: oh wacht, dat klepje gaat natuurlijk af en toe dicht en blijft de rook circuleren 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Apie! op 17-04-2018 15:32 ]

Blown past falling sands

• Misha
Fladder80 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:54:
Vraagje, ik ben de trotse bezitter van een weber gbs, nou zoek ik voor erbij eigenlijk een kamado-achtige die wat kleiner is (ik zat aanvankelijk te denken aan iets met een rooster van 40 cm oid). Leercurves vind ik geen issue, dus logischerwijs vind ik de niclan erg interessant. Ook vanwege het gietijzeren rooster wat er direct bij zit.
Alleen gezien deze een rooster van 50 cm heeft, ben ik een beetje bang dat het meer een alternatief wordt voor de weber (gezien deze 57 cm is) dan een aanvulling op.
Wat is jullie visie daarop? Voor een Niclan gaan, of toch voor een iets kleinere kamado?
Wat wil je er aan uitgeven en wat verwacht je er van?

• checkdiz
  • Niet online
Apie! schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:24:
[...]
Edit: oh wacht, dat klepje gaat natuurlijk af en toe dicht en blijft de rook circuleren 8)7
Het klepje gaat nooit helemaal dicht, er blijft aan weerszijden altijd 1-2 mm open.
Doordat alleen de bovenkant open is zal er toch meer rookcirculatie zijn waardoor de verblijftijd van de rook langer is. Ik ben ook geen specialist trouwens.

• Chevy454
  • Niet online
Fladder80 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:54:
Ik heb dezelfde situatie. De Niclan is nieuw hier en wordt natuurlijk vaker gebruikt. Is dit een aanvulling, ik denk het niet. Het plan was om naar een kamado like om te schakelen en de niclan is dan een goede instap (zover ik kan zeggen na 1 week). Ga ik de MT57 minder gebruiken nu wegens mijn insteek -> ja.

Om een kamado naast de weber te hebben, denk dat eerder de weber naast de kamado te hebben ;)
Dus ik zou dan zeker voor een kleine kamado gaan wil je de Weber als primare Q houden.

Het valt me wel op dat plots de Q's met 15% in prijs zijn gestegen nu het seizoen aanbreekt.
In het naseizoen maar een kamado op de kop tikken, misschien dan toch maar die KJJ @Apie! ;)
checkdiz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:47:
Ik vind het niet een heel erg groot probleem maar zoek nog wel naar een betere stabiliteit voor als ik overnight runs wil gaan doen. Heb geen zin om constant mn bed uit te moeten om schuifjes te gaan verstellen :z
Ik zou, denk ik, voor briketten in een snake gaan dan,

[ Voor 30% gewijzigd door Chevy454 op 17-04-2018 17:39 ]

• FreshMaker
  • Niet online
Chevy454 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:02:
[...]

Ik heb dezelfde situatie. De Niclan is nieuw hier en wordt natuurlijk vaker gebruikt. Is dit een aanvulling, ik denk het niet. Het plan was om naar een kamado like om te schakelen en de niclan is dan een goede instap (zover ik kan zeggen na 1 week). Ga ik de MT57 minder gebruiken nu wegens mijn insteek -> ja.

Om een kamado naast de weber te hebben, denk dat eerder de weber naast de kamado te hebben ;)
Dus ik zou dan zeker voor een kleine kamado gaan wil je de Weber als primare Q houden.

Het valt me wel op dat plots de Q's met 15% in prijs zijn gestegen nu het seizoen aanbreekt.
In het naseizoen maar een kamado op de kop tikken, misschien dan toch maar die KJJ @Apie! ;)

[...]

Ik zou, denk ik, voor briketten in een snake gaan dan,
Voor het seizoen altijd wel aanbiedingen, het moet weer wat opleven allemaal.
Niet iedereen is zo gek als de meeste van ons ;)

Straks na het seizoen wordt het zelfs tot 50%, maar dat duurt nog wel een maand of 5 ;)

Ik heb nu een "57, een WGA en rookoven staan.
( en zo'n kipgrill, maar dat was minder succesvol, meer van verwacht )

Ik ben klaar voor de volgende stap, maar geloof OOK dat bij een kamado, de andere bbq's op 2e plan komen.
Wel getwijfeld over de Action-kamado, maar vind het te klein, voor klein denk ik aan minimaal 30cm doorsnede ( zoiets als de smokey joe )

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 15:57

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Gister kreeg ik een tip op bbqforum.nl dat er hier een aantal mensen zijn die ook onlangs een Niclan aangeschaft hebben.

Over mijn belevenissen kunnen jullie hier lezen.

Ik herken een hoop in jullie strijd om het stalen ei luchtdicht(er) te krijgen. Wat ik jullie nog niet heb zien doen is een rooktest. Die deed ik wel.

Nadat ik het ringetje tussen de twee helften weghaalde was deze lekkage grotendeels weg.

Nu de onderste nog.

Ik heb ook al even gekeken met een werklamp en kwam tot de conclusie dat de luchttoevoer zo lek als wat is.

De tip van de viltjes die ik hier las ga ik ook toepassen. Verder hoop ik hier misschien ook nog wat tips te lezen om de temperatuur definitief goed te gaan beheersen. Als je ribs aan het garen bent wil je niet een overshoot naar 140 graden hebben zoals ik telkens had.

Ik denk dat het lukraak vilt plakken, zoals ik hier mensen zie doen, niet de oplossing is. Hopelijk leren we van elkaar en hebben we allemaal binnenkort een foutloos en beheersbaar ei.

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

• 418O2
Was even bij de gamma voor wat Klusspullen, stonden er wat kamados. Hadden ze ze niet strak in elkaar gezet, als de deksel open deed schoof de Margriet weg...

https://www.huisentuinwinkel.nl/catalogsearch/result/?q=Uds

Deze shop heeft voor 175-225 kant en klaar uds'en. Als ik optel wat ik heb uitgegeven kan dat wel uit. Heb daar eea aan onderdelen besteld voor mijn eigen uds, maar qua moeite is het een goede deal

• checkdiz
  • Niet online
@TheShadow , het lukraak gedeelte valt wel mee. De Niclan heeft een aantal bekende tochtplekken.
Knip een pakking van vilt en plak die op de niclan waar de casette komt. Doe hetzelfde voor de binnenkant van de slider. Je hebt de top damper al aangepakt dus hierna zou je (bijna) geen lekkage meer hebben verwacht ik.

• Apie!

Apie!

@TheShadow ik heb toevallig wel de rooktest gedaan (filmpje staat ergens in dit topic) en ook het ringetje verwijderd, en dat scheelde inderdaad al een hoop, maar nu met de Smokeware chimney er op is ie helemaal luchtdicht aan de bovenkant. d:)b

Voordat ik de Smokeware chimney er op had, heb ik ook nog vilt rondom het onderste deel van de top vent gedaan trouwens. Dat hielp ook enorm.

Na de eerste regenbui zonder hoes was me meteen al duidelijk dat vilt achter de luchtschuif niet slim is, want als dat vilt eenmaal is verzadigd met water gaat dat water er uit lopen met het risico dat het de Niclan in loopt.
Kitten is dan een betere optie, maar dat moet ik zelf ook nog doen.

Edit: ik moet nog wel iets bedenken voor het vilt dat ik op de luchtschuif heb zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Apie! op 18-04-2018 07:10 ]

Blown past falling sands

• FreshMaker
  • Niet online
Voor/tegen de luchtissues misschien handig,

Een weber nieuw uit de winkel is ook niet 100% luchtdicht.
Na een flinke Fatty komt er best veel vette rook vrij, wat in de poriën kruipt.
Dat vet is redelijk 'watervast' en sluit de schuiven van de bovenkant op de weber aardig af.

Het is geen permanente oplossing, maar rook en vetafscheiding maakt het in de loop van de tijd wel steeds beter.

• Fladder80
Misha schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:32:
[...]

Wat wil je er aan uitgeven en wat verwacht je er van?
Budget heb ik nog niet vastgesteld, hoe goedkoper hoe beter, maar ik snap ook dat kwaliteit geld kost. Maar om een richting te geven, hoe verder ik onder de 1500 euro blijf hoe liever mijn vrouw mij vindt. :+
Chevy454 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:02:
[...]

Ik denk dat de weber ook de secundaire Q zou worden.
Wat dat betreft was mijn verwoording niet al te helder.

Mijn issue met de weber vooral is dat ie best aan het formaat is, en je voor je er met zijn tweetjes even wat opgooit je dus wel weer even verder bent.
Low en slow lukt me er redelijk goed op, dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Dus het idee achter de kamado-achtige is tweeledig;
Kleiner zodat hij sneller bruikbaar is op het moment dat we willen Q'en, maar er niet zoveel capaciteit benodigt is.
En natuurlijk ook een Q die in de winter wat makkelijker te gebruiken zou moeten zijn voor wat low en slow en grill werk (want ook in de winter zijn hamburgers lekker).

[ Voor 2% gewijzigd door Fladder80 op 18-04-2018 08:09 . Reden: wintergebruik aangepast ]

• Hari-Bo
@Fladder80

Voor een compacte kamado zou je ook een BGE Minimax kunnen overwegen, deze is nog enigszins mobiel en heeft het formaat van een BGE Small. Het rooster heeft een diameter van 33cm. Een Mini is echt te klein, leuk voor met zijn 2en maar een hele kip past er pas in als je de vuurring eruit haalt, deze heeft een diameter van 25cm.

En een leuk voordeel, de Minimax wordt regelmatig op marktplaats gedumpt ook nieuw, ik heb er zo één voor 525 kunnen scoren afgelopen winter. :D

[ Voor 17% gewijzigd door Hari-Bo op 18-04-2018 08:24 ]

• Fladder80
@Hari-Bo thnx voor de bevestiging, ik had idd ook al het idee dat iets van 33 cm het minimum zou moeten zijn

Oe, dat is wel een goede tip! :D

[ Voor 14% gewijzigd door Fladder80 op 18-04-2018 08:25 ]

• Hari-Bo
Fladder80 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:25:
@Hari-Bo thnx voor de bevestiging, ik had idd ook al het idee dat iets van 33 cm het minimum zou moeten zijn
Kleiner rooster kan wel hoor, maar zelf liep ik er vooral tegenaan dat de hoogte de limiterende factor was voor wat groter vlees. Een hamburger etc kan je prima op een Mini doen maar als je met hele kippen bierblik ed aan de gang wilt is het verdomd lastig om deze erin te proppen.

Verwijderd

Fladder80 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:06:
[...]

Budget heb ik nog niet vastgesteld, hoe goedkoper hoe beter, maar ik snap ook dat kwaliteit geld kost. Maar om een richting te geven, hoe verder ik onder de 1500 euro blijf hoe liever mijn vrouw mij vindt. :+

[...]

Ik denk dat de weber ook de secundaire Q zou worden.
Wat dat betreft was mijn verwoording niet al te helder.

Mijn issue met de weber vooral is dat ie best aan het formaat is, en je voor je er met zijn tweetjes even wat opgooit je dus wel weer even verder bent.
Low en slow lukt me er redelijk goed op, dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Dus het idee achter de kamado-achtige is tweeledig;
Kleiner zodat hij sneller bruikbaar is op het moment dat we willen Q'en, maar er niet zoveel capaciteit benodigt is.
En natuurlijk ook een Q die in de winter wat makkelijker te gebruiken zou moeten zijn voor wat low en slow en grill werk (want ook in de winter zijn hamburgers lekker).
Ik heb ook een 57cm GBS, heerlijk die ruimte.. En ik zie geen probleem qua opstart snelheid, een brikettenstarter zal heus niet sneller branden op een kleinere bbq ;)
Als je goede briketten gebruikt, heb ik een volle starter in 10-15 minuten goed brandend.

Ik neig soms ook wel naar een kamado, maar dat is puur vanwege de temperatuur stabiliteit die je beter kunt regelen, op de kettle moet je vaak bijstellen en in de gaten houden.

Maar ook dan zou ik gelijk voor een kamado gaan die rond de 50-60cm kook oppervlakte heeft.
Liever mee verlegen, dan om verlegen.

Zit nog wel te kijken naar een WGA voor echt het snelle werk naast een Low&Slow sessie..

• Fladder80
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:29:
[...]

Ik heb ook een 57cm GBS, heerlijk die ruimte.. En ik zie geen probleem qua opstart snelheid, een brikettenstarter zal heus niet sneller branden op een kleinere bbq ;)
Als je goede briketten gebruikt, heb ik een volle starter in 10-15 minuten goed brandend.
Heb de afgelopen 2 jaar ook enkel de briketten van weber gebruikt, was van plan dit jaar eens naar iets anders te gaan kijken. Misschien dat dat nog wat invloed zal hebben op de ervaring. Wat voor spul gebruik je?
Ik neig soms ook wel naar een kamado, maar dat is puur vanwege de temperatuur stabiliteit die je beter kunt regelen, op de kettle moet je vaak bijstellen en in de gaten houden.

Maar ook dan zou ik gelijk voor een kamado gaan die rond de 50-60cm kook oppervlakte heeft.
Liever mee verlegen, dan om verlegen.

Zit nog wel te kijken naar een WGA voor echt het snelle werk naast een Low&Slow sessie..
Dat zeg ik ook altijd, maar in dit geval zit ik er niet zo om verlegen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Fladder80 op 18-04-2018 08:39 ]

Verwijderd

Fladder80 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:39:
[...]

Heb de afgelopen 2 jaar ook enkel de briketten van weber gebruikt, was van plan dit jaar eens naar iets anders te gaan kijken. Misschien dat dat nog wat invloed zal hebben op de ervaring. Wat voor spul gebruik je?

[...]

Dat zeg ik ook altijd, maar in dit geval zit ik er niet zo om verlegen :+
Ik gebruik de kokos briketten van Ecobrasa. Lekker snel in de fik, en geeft veel meer warmte. Ook zeer geschikt voor low&slow. Onlangs PP gemaakt en hooguit 2 a 2,5kg briketten gebruikt (13 uur duurde de sessie).

Tja, ik organiseer 3-4x per jaar een BBQ met familie/vrienden, er komt dan een mannetje of 15-30 inclusief aanhang en kinderen.

Voor grillen geen enkel probleem, maar low&slow moet ik op de GBS me toch aanpassen, aangezien je hier eigenlijk maar een half rooster hebt. 2 grote butts passen er dan niet op.. Idem met ribs, 4 ribben max, zou er toch liever 8 of 12 kwijt willen in dit soort gevallen..

Nu maak ik het een dag van te voren al de ribs en is het alleen nog de laatste fase op de dag zelf.

• jordyyyys
Gisteren avond toch maar voor de Weber brikettenstarter set gegaan met de grote starter, ook een tang, spatel, prikker en kerntemperatuur meter gekocht bij Ikea.

Ik ben klaar voor het weekend!

• FreshMaker
  • Niet online
jordyyyys schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:27:
Gisteren avond toch maar voor de Weber brikettenstarter set gegaan met de grote starter, ook een tang, spatel, prikker en kerntemperatuur meter gekocht bij Ikea.

Ik ben klaar voor het weekend!
Je weet toch dat het weekend al op woensdag begint ?

* Woensdag recept uitzoeken, vlees kopen / bestellen online ( duurt vaak 24u )
* Vrijdag's in de rub/marinade

- nalezen Hoe en WAT
- voorpret delen op Tweakers.net

Zaterdag al vroeg opstaan, en alles nalopen om te zien of het wel goed is gegaan ...
- vooral FOTO's ..... Foto's zijn belangrijk zodat wij kunnen helpen en vooral genieten _/-\o_

• jordyyyys
FreshMaker schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:44:
[...]

Je weet toch dat het weekend al op woensdag begint ?

* Woensdag recept uitzoeken, vlees kopen / bestellen online ( duurt vaak 24u )
* Vrijdag's in de rub/marinade

- nalezen Hoe en WAT
- voorpret delen op Tweakers.net

Zaterdag al vroeg opstaan, en alles nalopen om te zien of het wel goed is gegaan ...
- vooral FOTO's ..... Foto's zijn belangrijk zodat wij kunnen helpen en vooral genieten _/-\o_
Het wordt mijn eerste eigen BBQ sessie, ik ga eens kijken wat ik ga maken, wil geen doorsnee gerechtje, maar ook iets wat een beginner aan kan!

• Hari-Bo
@FreshMaker

Hierbij een foto ;) Gisteren gerookte rode poon gemaakt, op 75 graden tot kerntemperatuur van 62 graden. Om je vingers bij af te likken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WO8lDmj.jpg

En zometeen een Toscaans brood maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 18-04-2018 09:52 ]

• FreshMaker
  • Niet online
Dan heb je twee of drie opties ....

Een zgn Fatty .... gehaktrol met spek, kruiden en kaas ( mega cheeseburger )

of Spareribs .... de 3-2-1 methode ( let wel GEEN voorgemarineerde meuk van de supermarkt )

of een stuk buikspek van minimaal 1kilo ....

[ Voor 45% gewijzigd door FreshMaker op 18-04-2018 09:56 ]

• FreshMaker
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:45:
[...]
aangezien je hier eigenlijk maar een half rooster hebt. 2 grote butts passen er dan niet op.. Idem met ribs, 4 ribben max, zou er toch liever 8 of 12 kwijt willen in dit soort gevallen..
Creatief zijn :)

( de imgur gallery van het "smokenator" maken staat hier, niet gesorteerd btw )
https://imgur.com/a/IvC7i

15 kilo ( 3 stuks )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rCcSyIw.jpg

ik heb met wat staal een smokenator gemaakt.
Een halfronde vorm die vertikaal onder het rooster op het kolenrek staat, en een "deksel"
Dit compartiment is ongeveer 1/5e van de weber 57, en relatief afgesloten.
Zo kan ik dus 4/5e van het rooster gebruiken, en dus 3 flinke butts plaatsen.
Ik heb 9 full lengths ribs er al op gehad, door creatief te stapelen, 5 á 6 gaat prima.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lymz2UV.jpg
Hari-Bo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:52:

En zometeen een Toscaans brood maken.
Yep, brood op de bbq, super !

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s95HgAL.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door FreshMaker op 18-04-2018 10:34 ]

• Apie!

Apie!

Weet iemand of dit soort chimney starters ook ergens in Nederland te krijgen zijn?

https://www.chargriller.c.../products/chimney-starter

Dus met een Quick Release zodat de kolen er aan de onderkant uit komen.

Blown past falling sands

• Hari-Bo
@FreshMaker
Hier ook weer goed gelukt. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uZaxYOX.jpg

• FreshMaker
  • Niet online
Apie! schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:04:
Weet iemand of dit soort chimney starters ook ergens in Nederland te krijgen zijn?

https://www.chargriller.c.../products/chimney-starter

Dus met een Quick Release zodat de kolen er aan de onderkant uit komen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b5mGwtD.png

Leuk, maar ik ben bang dat het niet echt iets zal worden

• Apie!

Apie!

Ja, de reviews zijn wisselend, maar het principe is inderdaad leuk.

Blown past falling sands

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:35

fxs81

Julianadorp

Hee Tweakers, nooit geweten dat er ook een bbq sectie was hier. Leuk.
Ik ben Stef, 46 jaar jong en toch wel behoorlijk verknocht aan bbq. In bezit van een weber Spirit e210 Original gasser, een 57er Mastertouch, een WGA en een UDS die ik heb gemaakt met onderdelen van een oude 47er ketel met homemade temp controller. Met een beetje goede wil van de financieel directrice hiero eind volgende maand een Kamado Joe Classic erbij.
Zal wel eens 1 van mijn avonturen posten met wat foto's.
Nu maar ff een aantal pagina's teruglezen ;-)
Groet Stef

[ Voor 2% gewijzigd door fxs81 op 18-04-2018 15:11 . Reden: Aanvulling ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• franssie

franssie

Save the albatross

Het principe is leuk (zo werkt mijn Dyson stofzuiger ook) maar als je per ongeluk de vergrendeling weet te raken terwijl je er mee loopt lijkt het mij ook nog wel gevaarlijk kunnen zijn,

• jordyyyys
Ik zag Aalvink hier al eens langskomen, maar zijn er goede vleesspecialisten die bezorgen en in de randstad gevestigd zijn?

Of raden jullie in de omgeving Barendrecht/Rotterdam een andere slager aan?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 23:31
jordyyyys schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:36:
Ik zag Aalvink hier al eens langskomen, maar zijn er goede vleesspecialisten die bezorgen en in de randstad gevestigd zijn?

Of raden jullie in de omgeving Barendrecht/Rotterdam een andere slager aan?
Maar als ze moeten bezorgen, dan is Aalvink toch ook prima? Wat is dan het nut van dat het in de Randstad moet zitten? ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• jordyyyys
Martinusz schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:47:
[...]

Maar als ze moeten bezorgen, dan is Aalvink toch ook prima? Wat is dan het nut van dat het in de Randstad moet zitten? ;)
Aalvink duurt gemiddeld 3 dagen, is er geen slager die sneller bezorgd? Plus de bezorgkosten zijn 7,-. Als er één in de Randstad zou zitten zou ik het hier kunnen afhalen.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:35

fxs81

Julianadorp

Bbquality, meatfish, beef&steak en zo zijn er nog wel een paar die de dag erop bezorgen als je voor een bepaalde tijd de bestelling doet. Wel verzendkosten als je onder een bepaald bedrag blijft. Van deze drie vind ik de kwaliteit in ieder geval prima. Zelf haal ik het tegenwoordig meestal bij de slager, iets duurder maar geen verzendkosten en dan scheelt het al niet veel meer.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Voor de Action mini-kamado zoekers: er stonden er net nog 2 in Dronten (vlak na de ingang links op de grond)

• RZor

RZor

Sorry!

Hedde gij recept? Mijn brood (basis wit) was gecremeerd, de kamado was te warm geworden denk ik.
Op pizzasteen of direct in de gietijzeren pan? Sowieso indirect dus zie ik, bakpapier ging dat goed? Bij mij was die ook verkoold, gaf nog wat zooi onderaan mn brood.

[ Voor 37% gewijzigd door RZor op 18-04-2018 17:56 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Hari-Bo
RZor schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:55:
[...]

Hedde gij recept? Mijn brood (basis wit) was gecremeerd, de kamado was te warm geworden denk ik.

[...]

Op pizzasteen of direct in de gietijzeren pan? Sowieso indirect dus zie ik, bakpapier ging dat goed? Bij mij was die ook verkoold, gaf nog wat zooi onderaan mn brood.
Dit was een kant en klaar pakket van de Jumbo, zelf gebruik ik een gietijzeren brood mal dan is de hitte ook consistenter en dan hoeft er geen hitteschild tussen.

• FreshMaker
  • Niet online
RZor schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:55:
[...]

[...]

Net zoals @Hari-Bo - een brooddeeg.
Ik heb wat ervaring met pizza's e.d dus dit was eigenlijk gewoon een pizzabrood
( 600gr bloem, 200gr water met gist, zout en ita-kruiden )

Als je de boel zwart krijgt, is de temperatuur te hoog ;)
Een BBQ / Kamado is gewoon een oven dan, brood bak je op 200/250C, daar is niets anders aan.

Deeg goed laten rijzen, ik heb de BBQ verwarmd tot de 225C, indirecte warmte ( je ziet de briketten OM het gietijzer )
De Weberpan in het midden, bakpapier was meer om de pan schoon te houden, maar werkt prima onder het brood.
Je zou boven de platesetter ( in een kamado ) nog een pizzasteen kunnen gebruiken, maar zoals elke oven, verwarm die OOK voor.

Hou de tijden aan, die ook voor het gewone brood gelden, eventueel 'gaar' brood heeft een kerntemperatuur van 95C

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-11 22:24

CodeIT

Code IT

Als je een krokante korst wil kun je oog nog wat water toevoegen in je bbq/kamado. Niet in een waterpan, want dat drukt de temperatuur te veel, maar in een terracotta schaaltje oid. Ander alternatief is het brood te bakken in een dichte dutch oven. Het vocht uit het brood verdampt door de warmte, maar zit opgesloten.
Ik doe zelf na een minuut of 20 de deksel er weer af om een betere bruining te krijgen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Al jaaaaaren verstokte gas-stoker hier ;)
Vorig jaar paar keer porchetta op de gasBBQ gemaakt. Twee weken geleden door maatje van me uitgenodigd mee te gaan naar de launchparty van Smokey Goodness 3. Natuurlijk verliefd op al zulks moois en hevig aan het twijfelen.
Afgelopen weekend bij mijn ouders helpen klussen, vraagt mijn pa ineens of ik soms iemand wist die een nieuwe weber bbq zou willen kopen. Euh .. ik loop al ernstig te twijfelen over overstappen op kolen, dus ik wil wel.
Ook goed zoon, neem maar mee. En toen had ik ineens een Weber OT Premium 47 :Y)

Eerder genoemd maatje komt me zondag inwijden in low & slow met spareribs :)
Heb al geroepen dat ik niet uitsluit dat ik op termijn een pellet-grill aanschaf :P

Tijd voor een nieuwe sig..

• Misha
Koffie schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:03:
Al jaaaaaren verstokte gas-stoker hier ;)
Vorig jaar paar keer porchetta op de gasBBQ gemaakt. Twee weken geleden door maatje van me uitgenodigd mee te gaan naar de launchparty van Smokey Goodness 3. Natuurlijk verliefd op al zulks moois en hevig aan het twijfelen.
Afgelopen weekend bij mijn ouders helpen klussen, vraagt mijn pa ineens of ik soms iemand wist die een nieuwe weber bbq zou willen kopen. Euh .. ik loop al ernstig te twijfelen over overstappen op kolen, dus ik wil wel.
Ook goed zoon, neem maar mee. En toen had ik ineens een Weber OT Premium 47 :Y)

Eerder genoemd maatje komt me zondag inwijden in low & slow met spareribs :)
Heb al geroepen dat ik niet uitsluit dat ik op termijn een pellet-grill aanschaf :P
Ik voorspel een nieuwe activiteit op de MoaM! Welkom bij de club!
Pagina: 1 ... 82 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.