Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 108 Laatste
Acties:
  • 669.896 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier vandaag de eerste hand gelegd aan de Action kamado + Bekvam. Nu zit deze er nog "koud" in het hout. Maar ik betwijfel of dat goed gaat.

De pizzasteen van de Hornbach ziet eruit als een mooie aanvulling op het Xenos pannetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iJEbwQ8IQ6hv7kut3WFwzf03/thumb.jpg

Edit: ik zie nu op de foto pas dat de thermometer niet in het midden zit.

[ Voor 9% gewijzigd door bartbh op 13-04-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

bartbh schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:38:
Hier vandaag de eerste hand gelegd aan de Action kamado + Bekvam. Nu zit deze er nog "koud" in het hout. Maar ik betwijfel of dat goed gaat.
Mooi hoor. Wat is de diameter van de uitsparing? Ik ga er wat kachelband (1 of 2 lagen) tussen plakken om de eventuele uitzetting op te vangen. Wellicht overbodig om die reden, maar gaat sowieso ook verkoling van het hout tegen.
De pizzasteen van de Hornbach ziet eruit als een mooie aanvulling op het Xenos pannetje.
Ja dat dacht ik ook, al vraag ik me af wat ik er praktisch aan heb gezien de kleine diameter. Voor 4p pizza bakken wordt al een lange sessie.

[ Voor 4% gewijzigd door JPS op 14-04-2018 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Die pizzasteen van de Hornbach heb ik gekocht voor brood of vis enzo. Pizza van 23 cm is echt 1-persoons.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

bartbh schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:38:

[afbeelding]

Edit: ik zie nu op de foto pas dat de thermometer niet in het midden zit.
Ik kan de onderkant niet goed zijn. Maar deze hangt nu dus gewoon in de bekvam? Zonder dat de poten ergens op steunen?
Hoe gaat het werken met uitzetten en zo eigenlijk?
RZor schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:27:
[...]

Hier is ie er!
[afbeelding]
Past keurig, morgen maak ik er 's morgens als eerste een brood op. Dan verder met vlees voor de bbq 's avonds.
Welke pizzasteen (van welk diameter is het eigenlijk?)

[ Voor 22% gewijzigd door kmf op 14-04-2018 08:35 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Smokeware kon geen uitsluitsel geven of hun Chimney wel of niet past op de Niclan, maar hebben me wel de diameter van de chimney gegeven (5.5"). En guess what? Die past gewoon d:)b
Ok, ik heb wel een extra laagje BGE vilt in de binnenkant van de chimney moeten doen, maar hij zit er op :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kAnezqVpFGtgIqmZEG3AjshS/medium.jpg
*O*

Mijn KJJ moet het dus weer even doen met de originele daisywheel.

Ik denk nog wel dat ik het onderste deel van de top damper ga vervangen door een RVS buis ofzo. Nu ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DL6miRpe0RT6vnGesS4joSsI/medium.jpg
Dit is niet bevordelijk voor de airflow, en omdat de verf al weg is waar het schroefje heeft gezeten, ben ik bang dat dat kan gaan roesten en/of nog verder gaat bladderen.

De eerste dry-run heb ik er al op zitten, en het is echt een mega-verschil met hoe hij reageert. Ik moet er echt even achter komen hoe ik 'm nu af moet stellen, want het is er niet makkelijker op geworden. Je kunt het niet zien op de foto, maar de onderste schuif staat op 1. Ik had er moeite mee om 'm bij deze setting rond de 120C te houden. Hij is twee keer ingekakt naar <100C waarvan een keer echt uit. Op een gegeven moment had ik 'm stabiel op deze temperatuur en heb ik 'm aan laten staan toen ik naar bed ging, maar hij is vannacht helaas toch weer vroegtijdig uitgedoofd.

De twee halve pizzastenen van 38cm zijn ook binnen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rWWoc3eEKNkQaFIus7YIXVqr/medium.jpg
Two-zone cooking, here I come! :P

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik moet mijn steen dringend doorslijpen. Vandaag staat er Mac 'n Cheese met pulled pork en wat bacon op het menu.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Chevy454 Als mijn PP wat droog is wil ik ook nog wel eens gewoon wat roomboter smelten en er doorheen roeren. Dit doet natuurlijk wel wat af aan de bark, maar een stuk minder droog :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
JPS schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:38:
[...]

Mooi hoor. Wat is de diameter van de uitsparing? Ik ga er wat kachelband (1 of 2 lagen) tussen plakken om de eventuele uitzetting op te vangen. Wellicht overbodig om die reden, maar gaat sowieso ook verkoling van het hout tegen.
Goede vraag. Volgens mij ongeveer 30cm. Is eenvoudig te bepalen door een lintje/touwtje om je kamado te doen en zo de omtrek te meten.
kmf schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 08:20:
[...]

Ik kan de onderkant niet goed zijn. Maar deze hangt nu dus gewoon in de bekvam? Zonder dat de poten ergens op steunen?
Hoe gaat het werken met uitzetten en zo eigenlijk?
Deze hangt nu inderdaad in de bekvam. Zoals ik zelf al aangaf ben ik benieuwd hoe dit gaat qua eventueel werken van de kamado en hitte. Dus ik heb deze ook nog niet aangestoken en kijk nog even of ik dat ook zonder extra bescherming ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 14:09
Nou ik ben er ook klaar voor! :Y)
Zodra het hout goed rookt gaan ze erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/80gFT5XMvocN0C5Kr24zm02L/medium.jpg

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Apie! schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 08:50:
Smokeware kon geen uitsluitsel geven of hun Chimney wel of niet past op de Niclan, maar hebben me wel de diameter van de chimney gegeven (5.5"). En guess what? Die past gewoon d:)b
Ok, ik heb wel een extra laagje BGE vilt in de binnenkant van de chimney moeten doen, maar hij zit er op :

[afbeelding]
*O*

Mijn KJJ moet het dus weer even doen met de originele daisywheel.

Ik denk nog wel dat ik het onderste deel van de top damper ga vervangen door een RVS buis ofzo. Nu ziet het er zo uit:
[afbeelding]
Dit is niet bevordelijk voor de airflow, en omdat de verf al weg is waar het schroefje heeft gezeten, ben ik bang dat dat kan gaan roesten en/of nog verder gaat bladderen.

De eerste dry-run heb ik er al op zitten, en het is echt een mega-verschil met hoe hij reageert. Ik moet er echt even achter komen hoe ik 'm nu af moet stellen, want het is er niet makkelijker op geworden. Je kunt het niet zien op de foto, maar de onderste schuif staat op 1. Ik had er moeite mee om 'm bij deze setting rond de 120C te houden. Hij is twee keer ingekakt naar <100C waarvan een keer echt uit. Op een gegeven moment had ik 'm stabiel op deze temperatuur en heb ik 'm aan laten staan toen ik naar bed ging, maar hij is vannacht helaas toch weer vroegtijdig uitgedoofd.

De twee halve pizzastenen van 38cm zijn ook binnen :
[afbeelding]
Two-zone cooking, here I come! :P
Wat is het voordeel van zo’n chimney tov de standaard topvent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@checkdiz als het regent tijdens een run kan er met deze chimney geen water in de bbq op je vlees vallen.

En deze lekt in tegenstelling tot de standaard Niclan top damper geen lucht als je het goed doet :)

Edit : en RVS itt geverfd staal.

[ Voor 7% gewijzigd door Apie! op 14-04-2018 14:52 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:22
Vandaag even een ritje naar Duitsland gemaakt om weer even de nodige boodschappen in te slaan.
Resultaat is 2 kratjes Franziskaner Weissbier, 2 grote stukken Eisbein.

Op de terugweg nog even langs de Xenos in Arnhem gereden en daar was gelukkig wel het pannetje op voorraad.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/bT7K6n/20180414_144826.jpg
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mMUACS/20180414_144832.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door SmoothTweaker op 14-04-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:45
RZor schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 08:17:
Die pizzasteen van de Hornbach heb ik gekocht voor brood of vis enzo. Pizza van 23 cm is echt 1-persoons.
Ligt er aan. Wij maken nooit geen pizza per persoon. Maar altijd om te delen (to share). Is ten eerste gezelliger. Je bakt rustiger en je eet rustiger.
En je kan langer q-en :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Zat even door het boekje van die grillgrates te loeren. Las dat ik makkelijker direct/indirect kon scheiden door bv 1 van de 3 grates net ff een stukje van de rest te leggen zodat de warmte niet alsnog verder geleid wordt. Is wel logisch, maar toch good to know.

Paar keer met canola-olie (heb ik niet, pak wel een andere non-olijfolie die goed heet kan :P ) insmeren en daarna lekker zichzelf laten seasonen: say no more. Staan nog wat korte recepten in, maar ook (toen gingen de oortjes van mijn wederhelft zich spitsen) de melding dat een pizza bakken op zo'n grate ook prima kan. Nou, dat gaan we dan mooi eens proberen. En meteen op de lijst: infraroodthermometer. Ook altijd praktisch om te hebben :)

Helaas vanavond niks op de q, morgen maar eens voorstellen om hamburgers als lunch te eten :9

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 14-04-2018 16:26 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
2Dutch schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 16:15:
Zat even door het boekje van die grillgrates te loeren. Las dat ik makkelijker direct/indirect kon scheiden door bv 1 van de 3 grates net ff een stukje van de rest te leggen zodat de warmte niet alsnog verder geleid wordt. Is wel logisch, maar toch good to know.

Paar keer met canola-olie (heb ik niet, pak wel een andere non-olijfolie die goed heet kan :P ) insmeren en daarna lekker zichzelf laten seasonen: say no more. Staan nog wat korte recepten in, maar ook (toen gingen de oortjes van mijn wederhelft zich spitsen) de melding dat een pizza bakken op zo'n grate ook prima kan. Nou, dat gaan we dan mooi eens proberen. En meteen op de lijst: infraroodthermometer. Ook altijd praktisch om te hebben :)

Helaas vanavond niks op de q, morgen maar eens voorstellen om hamburgers als lunch te eten :9
Je kan evt Crisco pakken, of Arachide olie ( 2,50/l AH )
Kokosolie, idem .. hoog rookpunt, nagenoeg geen bij-stoffen

http://www.smulweb.nl/blo...solie-sesamolie-kokosolie

[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 14-04-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

FreshMaker schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 16:55:
Je kan evt Crisco pakken, of Arachide olie ( 2,50/l AH )
Thx voor de tips, er staat hier altijd arachide-olie klaar (voor gietijzeren pannen in te smeren) dus het is geregeld :) Kokos-olie hebben we een tijdje gebruikt. Vond het altijd wel grappig dat je eraan kan zien of het echt zomer is: vloeibaar in je keuken? zomers :+

[ Voor 20% gewijzigd door 2Dutch op 14-04-2018 16:59 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
De vrouw is winkelen dus heeft manlief tijd voor wat quality time met de Q. Vorig weekend de Q's heet gestookt. En nu schoonmaken.

De MT57, gewoon met wat zeep de buitenkant schoonmaken. En dan zien dat de emaille gebarsten is }:| Weber garantie is tegen doorroesten, dus dat wordt nog even wachten :P

De OTP47, zelfde verhaal maar hier de assen eruit borstelen. Nu ik het zo bedenk was de stofzuiger eenvoudiger 8)7. Hier de buiten en de binnenkant schoonmaken. De seasoning was er toch amper want slechts 2 keer gebruikt. Maar vooral schimmelvrij.

De sear grate was vorige keer heet gestookt. En warempel, die was schoon! Niettegenstaande toch met zeep en warm water schoon gemaakt. Deze is geëmailleerd dus kan het hebben.

En de niclan? Die staat te wachten op zijn volgende klus. Deze morgen low and slow speklappen droog gebakken en die een pak effectiever als de MT57, na 2 uur was deze al crispy.

Als vrouwlief terug is dan de macaroni maken op de niclan.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Is er hier iemand die maar 1 bbq heeft? nee denk ik? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Zoals ze zeggen, eentje is geentje oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:42
Dat was nog eens timing die jaimy Oliver spullen bij de action. Er staat voor vanavond kip op het menu dus we hebben de beer can chicken schaal gehaald. Ik zie nu net dat hij inclusief kip niet op de weber past dus zo maar op het kolenrek het e.e.a. Creeeren. Ben benieuwd!

[ Voor 5% gewijzigd door R0y. op 14-04-2018 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 16:18
2Dutch schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 17:19:
Ik heb er 4, maar op termijn wil ik naar 2. Maarja, welke ga je weg doen...
R0y. schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 17:28:
Dat was nog eens timing die jaimy Oliver spullen bij de action. Er staat voor vanavond kip op het menu dat dat beer can chicken ding maar gehaald. Ik zie nu net dat hij inclusief kip niet op de weber past dus zo maar op het kolenrek het e.e.a. Creeeren. Ben benieuwd!
Mijn vriendin kwam toevallig thuis met beide schalen. Vanochtend bij de poelier een prachtige kip er voor gehaald, want die gaat er nu natuurlijk morgen op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
R0y. schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 17:28:
Dat was nog eens timing die jaimy Oliver spullen bij de action. Er staat voor vanavond kip op het menu dat dat beer can chicken ding maar gehaald. Ik zie nu net dat hij inclusief kip niet op de weber past dus zo maar op het kolenrek het e.e.a. Creeeren. Ben benieuwd!
Mijn methode :
Een ring van vuur tegen de rand ( 57'er ) maar op de 47'er kan dat ook wel
In het midden een verhoging ( 2 bakstenen in alu-folie ) zodat de kip op hoogte staat

Pak de kwetsbare delen op tijd een beetje in ( vleugeltjes worden anders zwart ) en controleer regelmatig de bruining
( draai dat beest zo nu en dan voor gelijke kleuring )

Bier in zijn kont is onzin, je proeft het NIET terug, water / appelsap werkt net zo goed, het gaat om de vochtigheid ....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0JUmey7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KKFFkMG.jpg

( verschillende keren )

[ Voor 7% gewijzigd door FreshMaker op 14-04-2018 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Waren goed gelukt! Had nu voor het eerst 2 iberico ribs vond die eerlijk gezegd wat minder. Erg vettig terwijl ik al flinke stukken had weggesneden.. De stukken met minder vet waren perfect!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CLATUoUD8ZXavbkA6ALR6OoE/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dTrdJGJUujpe2C2HHfaziT22/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
2Dutch schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 17:19:
Ja hoor, hier enkel een Big Green Egg. Kan daar alles op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/45bSF2eKATA7UzqDmi7R3tsn/medium.jpg

Foto is gedraaid ;(

Mac n Cheese vanop de Niclan.

Eerst speklappen low and slow crispy gerookt met wat kersenhout. Daarna in de blender om kleine stukken te hebben, dit doen we niet nog eens. Wat grovere stukken is smakelijker. Daarna 30 minuten zonder rookhout op de Q op 175C.

Het resultaat is mwah mwah. De elleboog macaroni is door het warmen op de Q papperig geworden. Dus volgende keer al dente of fusili pasta gebruiken. Met wat left-over PP eronder door is het lekker maar het geheel is door het roken van de houtskool (zonder rookhout) flets geworden. De kaassaus moet wat romiger worden.

Binnenkort verbeteren maar niet snel ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nxzkRxFTEaMsgP36xh2f2WFm/medium.jpg

Alle Q's naast elkaar. Morgen nog wat verder opruimen en schoonmaken.

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 14-04-2018 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:59
Chevy454 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:33:
[afbeelding]

Foto is gedraaid ;(

Eerst speklappen low and slow crispy gerookt met wat kersenhout. Daarna in de blender om kleine stukken te hebben, dit doen we niet nog eens. Wat grovere stukken is smakelijker. Daarna 30 minuten zonder rookhout op de Q op 175C.

Het resultaat is mwah mwah. De elleboog macaroni is door het warmen op de Q papperig geworden. Dus volgende keer al dente of fusili pasta gebruiken. Met wat left-over PP eronder door is het lekker maar het geheel is door het roken van de houtskool (zonder rookhout) flets geworden. De kaassaus moet wat romiger worden.

[afbeelding]

Mooie collectie :) Zit er alleen geen vocht in de temperatuur meter van de Niclan?

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
FreshMaker schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 17:51:
[...]

Mijn methode :
Een ring van vuur tegen de rand ( 57'er ) maar op de 47'er kan dat ook wel
In het midden een verhoging ( 2 bakstenen in alu-folie ) zodat de kip op hoogte staat

Pak de kwetsbare delen op tijd een beetje in ( vleugeltjes worden anders zwart ) en controleer regelmatig de bruining
( draai dat beest zo nu en dan voor gelijke kleuring )

Bier in zijn kont is onzin, je proeft het NIET terug, water / appelsap werkt net zo goed, het gaat om de vochtigheid ....

[afbeelding]
[afbeelding]

( verschillende keren )
Heb het ook zo gedaan enkel heb ik mijn kolenhandel omgedraaid en daar de plaat op gezet.

Volgens de temp sensor is de kip bijna klaar, hij heeft alleen geen bruin kleurtje gekregen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dan is de temperatuur te laag.
Alle schuiven vol open, en de kooltjes een flink opsteken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:33:
[afbeelding]

Foto is gedraaid ;(

[afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nxzkRxFTEaMsgP36xh2f2WFm/full.jpg

Ze kleuren wel mooi bij je bestrating .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:48:
Mooie collectie :) Zit er alleen geen vocht in de temperatuur meter van de Niclan?
Zit inderdaad vocht ja. Regen was niet zo fijn. Maar er zit ook vocht in die van de MT57.
FreshMaker schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:58:
Ze kleuren wel mooi bij je bestrating .. :)
Ja, die groene aanslag op de klinkers moet nog een keer aangepakt worden. Maar dat vinden de honden niet zo leuk (giftig).

[ Voor 33% gewijzigd door Chevy454 op 14-04-2018 20:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Het Action ei is ingewijd met Babyback ribs op een 3 / 1 / 0,5 / 0,5 manier.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aMGBvoE.jpg

Na de eerste shift van 3 uur (@115C, hickory rooksnippers):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2rKS41S.jpg

Toen een uur in folie met wat sap&whiskey en de ribs er nog een half uur zo opgelegd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FFlaSKF.jpg

Daarna afgelakt en nog een half uur laten caramelliseren. Het resultaat was prima, het vlees viel van het bot maar ik vond het iets aan de droge kant. Smullen was het zeker!

De draadloze thermometer was ook super, zodat je van afstand ook goed de temp kan monitoren.

En weet je wat je als tweakert ook kunt doen als je toch op je ribs moet wachten? Vast beginnen om de Bekvams te modden!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bbjv2fL.jpg

De uitsnede die ik heb gemaakt is 31,5cm, zodat er ook nog kachelband in de rand geplakt kan worden (zwart lint op de foto hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D7SNk6d.jpg

Nice trio :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VnUC88F.jpg?1

En dan hangt ie erin. Er komen twee uitklapbare werkbladen (beide kanten 1), waarvoor ik de bladen van die twee andere tafeltjes gebruik). Ik ben nog op div spullen aan het wachten om het allemaal op te fraaien en te olien/lakken dus wordt vervolgd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/08L7saH.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:09:
[...]

Zit inderdaad vocht ja. Regen was niet zo fijn. Maar er zit ook vocht in die van de MT57.

[...]

Ja, die groene aanslag op de klinkers moet nog een keer aangepakt worden. Maar dat vinden de honden niet zo leuk (giftig).
Nee joh, azijn - 5l bij de Aldi halen
In gieter uitschenken, en dag laten inwerken
Daarna met de (hogedruk)spuit erover, en je kan er weer een jaar tegen

voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tpm8Fb2.jpg

na :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/80hVVGB.jpg

Maar let wel op :
Tsurany schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:31:
[...]

Azijn is dodelijk voor planten dus spuit het niet je eigen planten in ;)

[ Voor 14% gewijzigd door FreshMaker op 14-04-2018 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Vandaag zijn we voor een kinderverjaardag naar Irrland geweest in Duitsland. Ik was er nog nooit geweest, maar best een leuk park voor het gezin en overal en nergens staan er dit soort barbecues:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pEqTAQllCKSMocykW2IsFqRh/medium.jpg
Je moet wel je eigen gear en eten meenemen, maar de barbecues staan er dus d:)b

Ik heb zelf niks hoeven doen. Onze gastheer heeft alles zelf gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GtI5BDUS73HXtf8qpqBqEhry/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2IoLtUeqvrEOnE5ujfq05ByQ/medium.jpg

Ik heb alleen geen zin meer om nog een dry-run met de Niclan te doen.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:17:
[Nee joh, azijn - 5l bij de Aldi halen
In gieter uitschenken, en dag laten inwerken
Daarna met de (hogedruk)spuit erover, en je kan er weer een jaar tegen
Dan gaan we dat volgend weekend eens doen! Bedankt voor de tip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2mYHXRyrtrIwZZSQ4hXT7gKG/medium.png

De afkoelcurve van de Niclan. De enige mods zijn vilt op de aspan en de luchtschuif. De top vent is nog standaard met de ring tussen de twee delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Chevy454 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:46:
[...]

[afbeelding]

De afkoelcurve van de Niclan. De enige mods zijn vilt op de aspan en de luchtschuif. De top vent is nog standaard met de ring tussen de twee delen.
Dat is trouwens wel een leuke test nog nooit gemeten met de BGE en Broil King Keg, zal deze week eens even kijken. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Vanavond op de mini kamado pizza gemaakt.
Dit was toch wel even wennen vergeleken bij de Boretti kolen BBQ.

* De eerste run bleef hij rond de 170 graden, leermoment: te weinig houtskool.
* 2e try-out was ik even het 'pannetje' vergeten waardoor de pizza aan de bovenkant gaar was maar aan de onderkant zwart
* 3e try-out ging prima, alles viel op ze plek en de mini kamaro bleef mooi op temp.

Vervolgens alle schuiven dichtgezet en na 40 minuten zie ik de kolen doven maar nog steeds geeft de meter ruim 200 graden aan.

Dit word nog wat spelen komende periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
SmoothTweaker schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:14:
Vanavond op de mini kamado pizza gemaakt.
Dit was toch wel even wennen vergeleken bij de Boretti kolen BBQ.

* De eerste run bleef hij rond de 170 graden, leermoment: te weinig houtskool.
* 2e try-out was ik even het 'pannetje' vergeten waardoor de pizza aan de bovenkant gaar was maar aan de onderkant zwart
* 3e try-out ging prima, alles viel op ze plek en de mini kamaro bleef mooi op temp.

Vervolgens alle schuiven dichtgezet en na 40 minuten zie ik de kolen doven maar nog steeds geeft de meter ruim 200 graden aan.

Te weinig houtskool is niet nodig, knal hem gewoon vol en met de onderste schuif en margrietschijf kan je de temperatuur beheersen. Ben je klaar alles afsluiten en het resterende houtskool voor de volgende keer gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:14:

Welkom in de stralingswarmte van het keramiek.

DAT is dé reden om voor keramisch te gaan, eenmaal op temperatuur, blijft het daar wel.
Nu is dat met zo'n kleine minder drastisch dan met een BGE ( al moet je daar weer langer stoken om de gewenste hitte te creëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Hari-Bo schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:20:
[...]

Te weinig houtskool is niet nodig, knal hem gewoon vol en met de onderste schuif en margrietschijf kan je de temperatuur beheersen. Ben je klaar alles afsluiten en het resterende houtskool voor de volgende keer gebruiken. :)
Ik nam net even een kijkje en zag dat er nog ruim 50% van het houtskool niet verbruikt was.
Temperatuur daalt nu aardig <140 graden. Morgen misschien toch maar de eisbein/scheinhaxe erop leggen.
FreshMaker schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:21:
[...]

Welkom in de stralingswarmte van het keramiek.

DAT is dé reden om voor keramisch te gaan, eenmaal op temperatuur, blijft het daar wel.
Nu is dat met zo'n kleine minder drastisch dan met een BGE ( al moet je daar weer langer stoken om de gewenste hitte te creëren
Dat merk ik, is wel even wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Azijn is dodelijk voor planten dus spuit het niet je eigen planten in ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Mijn moeder maakte vroeger gerechten met de römertopf
Eerst die schalen een hele dag in het water, en dan vullen met lamsvlees en groenten.
Ging dan in de oven op 100/130C en s'avond heerlijk eten ...

( low en slow zat er hier al vroeg in :+ )

Mijn grootmoeder ging vorige week bijna huilen, ze dacht dat mijn moeder ( 10j geleden overleden ) weer gekookt had ...

* FreshMaker so happy !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
JPS schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:11:
Het Action ei is ingewijd met Babyback ribs op een 3 / 1 / 0,5 / 0,5 manier.

[afbeelding]

Na de eerste shift van 3 uur (@115C, hickory rooksnippers):

[afbeelding]

Toen een uur in folie met wat sap&whiskey en de ribs er nog een half uur zo opgelegd:

[afbeelding]

Daarna afgelakt en nog een half uur laten caramelliseren. Het resultaat was prima, het vlees viel van het bot maar ik vond het iets aan de droge kant. Smullen was het zeker!

De draadloze thermometer was ook super, zodat je van afstand ook goed de temp kan monitoren.

En weet je wat je als tweakert ook kunt doen als je toch op je ribs moet wachten? Vast beginnen om de Bekvams te modden!

[afbeelding]

De uitsnede die ik heb gemaakt is 31,5cm, zodat er ook nog kachelband in de rand geplakt kan worden (zwart lint op de foto hieronder).

[afbeelding]

Nice trio :)

[afbeelding]

En dan hangt ie erin. Er komen twee uitklapbare werkbladen (beide kanten 1), waarvoor ik de bladen van die twee andere tafeltjes gebruik). Ik ben nog op div spullen aan het wachten om het allemaal op te fraaien en te olien/lakken dus wordt vervolgd.

[afbeelding]
Nice, je bent nog weer net iets verder dan ik. Ik heb vandaag de Action kamado aangestoken nu deze in de bekvam hangt.

Ik heb er wat normaal vilt tussen gedaan. Het lijkt goed te gaan. Zowel het grillen van een paar hamburgers en daarna even hoog opstoken, als ook het 3 uur lang roken van de kip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U4Zaeehh8ghKMUlpHgSvqqrR/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ofaSok31nkdznkfLVALjiD8F/thumb.jpg

Een opklapbaar tafeltje wil ik ook nog naar kijken, op zoek naar een extra bekvam voor een donor blad is ook een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Bij deze low en slow sessie heb ik even de temp van de buitenkant gemeten en die kwam niet boven de 60C. Ik wil nog eens meten als ik 'm naar de 350C trek van binnen. Ik kan me niet voorstellen dat het ei heel veel uit zal zetten en dus dat het kachelband (3mm dik) deze wel kan opvangen.

Inderdaad is een donortafel de beste oplossing voor een extra werkblad. Ik heb even gekeken naar beukenhout (of goed alternatief) bij de DHZ en houthandel. Daar slaag je echt niet voor onder de 75E :S. Dus 2 tafeltjes extra voor 25E samen is goedkoop en gelijk op maat ;)

Ik heb dus deze klapscharnieren, die zij echt superdegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:46
Zo, tafel zit bijna in elkaar. Lekker de ruimte rechts van de 57, omdat ik mijn werkvlak graag rechts van mij heb :+

Tafel

@JPS onder de 75 euro niet klaar? Deze hele tafel heeft 90€ gekost, met veel te zwaar uitgevoerde poten (50x150) en overdreven balkjes (50x75). De tafel zelf is 150 bij 75 en 85 hoog. Voor een bijzettafetje ben je denk ik makkelijk onder de 5 tientjes klaar in douglashout (alleen die 50x150 was al 20€ de 5 meter)

[ Voor 37% gewijzigd door KillaZ op 14-04-2018 23:04 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Als jij weet waar je goedkoop een stuk beukenhout kan kopen waaruit ik 2x 50x60x2,7 bladen kan maken dan hoor ik het graag! Grenen of vurenhout zal wel lukken ja, douglas waarschijnlijk ook wel maar dit is allemaal veel zachter en kwetbaarder hout. Vind ik niet geschikt als werkblad.
Bij Ikea komt het werkblad Gerton het meeste in de buurt om 2 werkbladen uit te maken. 9 tientjes en dus niet echt hetzelfde want net een tikje dikker bijvoorbeeld. Nu ben ik voor 25E klaar en hoef alleen ff goed te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
JPS schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 23:00:

Inderdaad is een donortafel de beste oplossing voor een extra werkblad. Ik heb even gekeken naar beukenhout (of goed alternatief) bij de DHZ en houthandel. Daar slaag je echt niet voor onder de 75E :S. Dus 2 tafeltjes extra voor 25E samen is goedkoop en gelijk op maat ;)

Ik heb dus deze klapscharnieren, die zij echt superdegelijk.
Geen hele Bekvaem nodig hoor

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ehpTrhQ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@FreshMaker Heb ik naar gekeken maar allemaal niet de juiste maatvoering, moet natuurlijk 50cm breed zijn (net als het blad van het middenstuk) en ik vind ook dezelfde dikte (2,7cm). Oja en dan ook genoeg lengte (minstens 50cm) :+

[ Voor 25% gewijzigd door JPS op 14-04-2018 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Nadeel van de lamplig is dat deze niet hetzelfde formaat heeft als de bekvam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

^^ Dat dus.
Nog even los van het feit dat het meubel van mij ook niet een IKEA uithangbord hoeft te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

[...]

[afbeelding]

Die ziet er wel goed uit. Was het houtskool ook echt uit? Heb ik dan een maandagochtend model ofzo? Op zich zou dat nu niet meer uitmaken, want ik was toch van plan om er een Smokeware chimney op te zetten als het kon.

Het heeft geregend hier en ik ben vergeten de hoes er omheen te doen. Ik had gelukkig wel de aspan geleegd, maar ik ben benieuwd of er water in de aspan zit.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Apie! schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:46:
Gisteren heb ik de koude wind getrotseerd en een beef short rib op de KJJ gemaakt. Geen pics, but it did happen :+

Het was weer Bommelewaards vlees en ik ben er nu wel over uit : aan mij is dat vlees niet besteed. Ik vind het te stevig en niet gemarmerd genoeg.

Oh, wacht toch nog een pic :
[afbeelding]

De Meater probe deed het weer prima, maar door de kou hield de batterij van mijn iPhone 5s in de berging het niet zo lang uit. Ik was sowieso vergeten de telefoon op te laden en had maar 7% batterij toen ik startte, maar zelfs aan de oplader kakte die in tot 1% en bleef ook op 1% staan. Normaal gesproken laadt ie dan gewoon op tot 100%. Gek genoeg viel ie niet uit.
Ik denk dat er zo'n 3 meter tussen de KJJ en de iPhone zat, en ik heb wel weer een paar disconnects gehad, maar dat herstelde elke keer weer vanzelf.

@Chevy454 Eigenlijk geen :) Ik heb wel de gietijzeren top vent vervangen door een Smokeware chimney en de margriet schijf door een High-que rooster.

Edit: Oh, ik heb ook nog ergens een spiksplinternieuw BGE MM verhogingsroosterje liggen voor als ik ooit wat extra ruimte nodig heb op de KJJ, maar dat werkt alleen met platte producten en/of als ik geen deflector plaat gebruik en het rooster lager kan zetten, want anders komt het eten tegen de bovenkant van de dome aan.
Dat was een leuk idee, maar nooit echt wat geworden :+

Edit Edit : ik heb de KJJ op drie zwarte Primo voetjes in de tafel gezet.

Overigens, ik weet niet of ik het al had gezegd, maar de KJJ en Fornetto zijn wel compleet andere apparaten heh. Beiden, zijn op hun eigen manier multi-functioneel inzetbaar, maar toch zijn er wezenlijke verschillen.

Kamado Joe Junior
+ Zuinig met houtskool (mijn langste run was 8+ uur geloof ik, met nog houtskool voor een uur of 3-4)
+ Met 34cm best een aardig rooster. (Passen twee gehalveerde spareribs op, of PP van 3 kilo)
+ Ongevoelig voor koud weer
+ neemt weinig ruimte in beslag.
+ makkelijk schoon te maken
+ komt met handige (rooster)tang en aspook
+ makkelijk op hoge temperaturen te krijgen (400C+)

- Goede timing nodig om meer dan alleen vlees klaar te maken.
- Regen kan via de top vent naar binnen vallen op je eten. (daarom heb ik er een smokeware chimney op gezet)
- Weinig/geen ruimte voor woodchunks bij lange runs (alu envelopje met chips)
- Tijdens een run lastig bijvullen mocht het nodig zijn, omdat dan het rooster en deflector er uit moeten.
- Te weinig airflow voor woodchunks, denk ik (ik krijg alleen witte rook)
- De standaard margriet had voor mij te weinig airflow. (heb ik vervangen door een High-que rooster, KJJ reageert nu sneller op wijzigingen aan de bottom vent)
- Houtskool only (briketten schijnt wel te kunnen in kamado’s, maar nooit geprobeerd)

Fornito Razzo 18”
+ Een zee van ruimte door 3 roosters van 18”
+ Genoeg ruimte voor woodchunks
+ Zowel houtskool als briketten
+ Door verschillende combinaties van de bodem, tussenstukken en deksel zijn er verschillende gebruikscombi’s mogelijk. Gewoon direct barbecuen op verschillende hoogtes of indirect low&slow.

- Niet zuinig (in vergelijking met KJJ)
- Gevoelig voor weersinvloeden
- Doordat de bovenste delen in de rand van het deel er onder vallen, kan er water in de behuizing lopen. (overkapping of een cover is een must)
- Lastig houtskool/briketten bijvullen dankzij het kleine deurtje (zo’n klein aardeschepje is handig)
- Schoonmaken is een bewerkelijk klusje (waterpan, rooster(s) en steeds dat ding op en af bouwen)
- Op het bovenste rooster is geen ribrack te gebruiken door het ophangframe dat in de deksel zit.
- ik vind het nog lastig om ‘m op hoge temp (175C-200C) te krijgen. (kan ook nog aan mij liggen)

Pfff, wat een lang verhaal voor op de zondagochtend :+
Ik ben in de markt voor een nieuwe thermometer.
Kun je de meater aanbevelen of raad je hem af?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:26

OmeJoyo

This is me

Altijd al fan geweest van de BBQ, maar nu het virus echt lijkt aan te slaan kom ik me hier ook maar melden.

Gisteren maar even lekker aan het klussen gegaan met het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zjOXDqjC1lceexjtcsT5ldB5/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qLSOHz0wNY7pBRULLVgapp1z/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GRAsc0hITy3E4ltwuiCQVCiz/medium.jpg

Ik ben er zelf heel erg blij mee iig :) Er moet nog een rekje aankomen en nog wat bakken onder/in om de kooltjes, briketten, het Xenos pannetje enz. in op te slaan. Op het blad kan ik desgewenst nog een klein tafel model BBQ erbij zetten om de capaciteit te verhogen of een pitje om ook buiten de satésaus te maken en warm te houden :D

In totaal zo'n 70 euro aan uitgegeven aan het meubel met slim shoppen bij de bouwmarkten met korting. Had waarschijnlijk nog voor minder gekund, maar wilde hem voor aankomende week af hebben gezien de verwachtingen. Moet nog wel een potje lak over heen, dat hoop ik vandaag te kunnen doen of anders aankomende week.

Heb de Action Kamado trouwens nu een weekje en hij bevalt uitstekend, tot op heden wat burgers en worstjes op gemaakt (gerookt) maar wil me binnenkort ook aan de wat spannendere projecten gaan wagen. Ik houd niet van spare-ribs of heb nog nooit echt goede geproefd, maar ga ze voor vrouwlief maar eens maken en dan proberen we het weer.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Welkom bij de club!

Mooie tafel heb je gemaakt voor de mini kamado, heb je wellicht ook de tekeningen met maten nog bewaard?
Misschien kan je er andere tweakers mee helpen.

Zelf twijfel ik nog tussen het zelf maken van een meubel en de Bekvam

[ Voor 19% gewijzigd door SmoothTweaker op 15-04-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Zijn er tweakers hier die ervaring hebben met een Gril Guru Kamado? Een stuk betaalbaarder dan bijvoorbeeld een BGE of Kamado Joe maar is het ook echt een stuk minder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Mooi hoor. Waarmee ga je het hout afwerken? Ik denk zelf aan lijnolie voor het blad en schapjes (om het hout mooi te accentueren) en dekkende beits voor de poten.

Koop goede ribs en neem de tijd voor bereiding. Dat is toch echt onweerstaanbaar hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

SmoothTweaker schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:18:
[...]

Mooie tafel heb je gemaakt voor de mini kamado, heb je wellicht ook de tekeningen met maten nog bewaard?
Misschien kan je er andere tweakers mee helpen.

Zelf twijfel ik nog tussen het zelf maken van een meubel en de Bekvam
Bedoel je de maat van het gat? Zie mijn foto's van gisteren. Met 31,5 cm hangt het Action ei mooi aan het bredere randje. Wil je hem op de pootjes zetten dan is de maat groter maar minder precies nodig natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

SmoothTweaker schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:18:
[...]

Welkom bij de club!

Tekeningen :o :+

Maar de maten:

Bovenblad 1200mm x 500mm x 18mm
Tussenblad 1170mm x 500mm x 18mm
Poten 880mm hoog

De lange framebalken zijn 1080mm de korte 387mm

Van de bovenkant van de onderste plank, naar de bovenkant van de bovenste plank is 325mm.
Het gat in de bovenste plaat is 340mm in diameter.

Dit waren voor mij de beste maten, maar kan me zo voorstellen dat er wel eens een paar mm verschil in de diameter en/of de hoogte van die Kamado's kan zitten.

Desgewenst wil ik wel een tekening maken met de maten hoor :)

[ Voor 0% gewijzigd door OmeJoyo op 16-04-2018 07:29 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

checkdiz schreef op zondag 15 april 2018 @ 09:06:
[...]

Ik ben in de markt voor een nieuwe thermometer.
Kun je de meater aanbevelen of raad je hem af?
Dat hangt er van af wat voor soort thermometer je zoekt. Het is uiteraard geen instant-read thermometer zoals de Thermapen. Hij heeft wat beperkt bereik, maar verder is ie prima als je interne- en omgevingstemperatuur wilt weten. Mijn barbecues staan op zo'n 14m van waar ik zit en dat haalt ie sowieso niet. Ik heb meestal een iPhone 5s op zo'n 3-4m afstand in de berging staan en via Meater Cloud volg ik de cook op mijn gewone telefoon. Die Meater Cloud functie is wel handig. Dan kan je dus op een ander toestel je cook ook volgen en/of aanpassen.

Geen draadjes, dat is wel erg fijn. Nadeel is dat er wel een groter gat in je vlees zit, aangezien hij ietsiepietsie dikker is dan reguliere probes.

Ik zie alleen dat ie nu €89 euro kost. Dan zou ik wachten tot er weer een promo komt met 20% off. (4th of July misschien)

Ik heb 'm al getest in de Niclan en dat werkt - tegen de verwachting in - ook gewoon. Ik had verwacht dat de dubbele wand het zwakke BlueTooth signaal tegen zou houden, maar ik had gewoon verbinding met de 5s in de berging.

Ik wacht alleen nog met smart op het Meater Block :/

#Niclan

Ik heb net de Niclan getest op water en in eerste instantie leek er alleen wat water te zitten in het gasket (vochtig) en daardoor op de onderste rand. Verder was er vanaf boven niks naar binnen gelekt. De aspan was op het eerste oog droog, op wat kleine druppels aan de binnenkant van de luchtschuif na.
Verder was alles kurkdroog. Totdat ik 'm ondersteboven hield en er een half kopje water uit kwam lopen. Ik heb geen idee waar het naar binnen is gekomen, want ik zie verder geen vochtstrepen in het as.
De moeren van de luchtschuif? Misschien bij de lasnaad, of waar de handvaten vastzitten?
Het randje waar het kolenrooster op ligt schijnt wel een gevoelig punt te zijn, omdat eventueel water daar blijft liggen en het gaat roesten, maar ik heb de binnenwand er nog uit gehaald en daar lag geen water.

Ik heb 'm nu maar even opgestart om wat herherbruikt houtskool op te branden en eventueel restwater te laten verdampen. De volgende keer maar niet vergeten om de regenhoes er op te doen :+

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

JPS schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:24:
Mooi hoor. Waarmee ga je het hout afwerken? Ik denk zelf aan lijnolie voor het blad en schapjes (om het hout mooi te accentueren) en dekkende beits voor de poten.

Koop goede ribs en neem de tijd voor bereiding. Dat is toch echt onweerstaanbaar hoor!
In principe wil ik alle beitsen, maar zal me nog eens in olie verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Wat is het verschil / voordelen tussen beits en oliën ?
Ik moet een meubel gaan voorbereiden voor mijn eigen achtertuin, even oriënteren op mogelijkheden.

edit :
Beits en houtolie lijken veel op elkaar. Ze dringen allebei door in het hout en beschermen het vervolgens van binnenuit. Bovendien zijn beits en olie leverbaar in dekkende en transparante varianten, waardoor de houtnerf zichtbaar blijft. Het verschil zit hem echter in de bescherming. Beits beschermt het hout tegen krassen, slijtage, vuil, vochtigheid en de weersomstandigheden. Olie doet dat ook, maar in mindere mate dan beits. Je zult dus vaker je tuinmeubelen moeten oliën dan beitsen. Olie daarentegen laat het natuurlijke karakter van het hout het meest tot zijn recht komen.
Gevonden ...

[ Voor 67% gewijzigd door FreshMaker op 15-04-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Apie! schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:28:
[...]

Dat hangt er van af wat voor soort thermometer je zoekt. Het is uiteraard geen instant-read thermometer zoals de Thermapen. Hij heeft wat beperkt bereik, maar verder is ie prima als je interne- en omgevingstemperatuur wilt weten. Mijn barbecues staan op zo'n 14m van waar ik zit en dat haalt ie sowieso niet. Ik heb meestal een iPhone 5s op zo'n 3-4m afstand in de berging staan en via Meater Cloud volg ik de cook op mijn gewone telefoon. Die Meater Cloud functie is wel handig. Dan kan je dus op een ander toestel je cook ook volgen en/of aanpassen.

Geen draadjes, dat is wel erg fijn. Nadeel is dat er wel een groter gat in je vlees zit, aangezien hij ietsiepietsie dikker is dan reguliere probes.

Ik zie alleen dat ie nu €89 euro kost. Dan zou ik wachten tot er weer een promo komt met 20% off. (4th of July misschien)

Ik heb 'm al getest in de Niclan en dat werkt - tegen de verwachting in - ook gewoon. Ik had verwacht dat de dubbele wand het zwakke BlueTooth signaal tegen zou houden, maar ik had gewoon verbinding met de 5s in de berging.

Ik wacht alleen nog met smart op het Meater Block :/

#Niclan

Ik heb net de Niclan getest op water en in eerste instantie leek er alleen wat water te zitten in het gasket (vochtig) en daardoor op de onderste rand. Verder was er vanaf boven niks naar binnen gelekt. De aspan was op het eerste oog droog, op wat kleine druppels aan de binnenkant van de luchtschuif na.
Verder was alles kurkdroog. Totdat ik 'm ondersteboven hield en er een half kopje water uit kwam lopen. Ik heb geen idee waar het naar binnen is gekomen, want ik zie verder geen vochtstrepen in het as.
De moeren van de luchtschuif? Misschien bij de lasnaad, of waar de handvaten vastzitten?
Het randje waar het kolenrooster op ligt schijnt wel een gevoelig punt te zijn, omdat eventueel water daar blijft liggen en het gaat roesten, maar ik heb de binnenwand er nog uit gehaald en daar lag geen water.

Ik heb 'm nu maar even opgestart om wat herherbruikt houtskool op te branden en eventueel restwater te laten verdampen. De volgende keer maar niet vergeten om de regenhoes er op te doen :+
Dank voor de uitleg!

Ik had een draadloze thermometer met 2 probes, de weber variant van de maverick et-xxx.
Nu kapot en onmisbaar dus ik moet snel een vervanger hebben!

Ik heb nog een oude iphone dus ik zat qua Meater aan dezelfde setup als jij te denken. Denk je dat het af te lezen is op apple watch?

Maar er is dus eerder een kortingsactie op geweest? Hij ligt qua prijs rond de maverick systemen dus als ie qua nauwkeurigheid (?) daar in de buurt komt dan is het een interessante.

Vwb Niclan, zoals gezegd staat de mijne onder een afdakje, heb dus nooit vochproblemen. Chevy had dezelfde problemen als jij geloof ik. Een hoes eroverheen zou ik altijd doen!! Je zou verwachten dat ie waterdicht is?? Zou niet moeten kunnen. Wat jij zegt, waarschijnlijk ergens bij een naad of schroefgat..

Edit: heb net even gekeken voor je maar dat gedeelte van die handvatten vd aspan lijken me een zwakke plek voor water, kan me voorstellen dat daar water op blijft liggen en zodoende zich een weg vind naar de binnenkant

[ Voor 3% gewijzigd door checkdiz op 15-04-2018 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@checkdiz Ik heb nooit een Maverick gehad, maar heb in het begin een iGrill Mini mee laten lopen en die gingen gelijk op. Ik kan niks zeggen over de Apple Watch, want die heb ik niet.

Ze hebben regelmatig acties met feestdagen en het verschilt van free shipping of 10-20% korting.

Oh, nog een nadeel: Doordat ik 'm eigenlijk niet meer gebruik, vergeet ik 9 van de 10 keer om de iPhone 5s op tijd op te laden :/

Edit: Thanks, ik ga die binnenkort ook maar even dichtkitten als ik toch de luchtsluif ga doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Apie! op 15-04-2018 12:38 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@FreshMaker Inderdaad is dat grotendeels het verschil. Vandaar dat ik de poten (die ook op/dichter bij de grond zijn in de beits zet. Maar het blad mag er mooi uitspringen en dus vandaar de olie.

Gekookte lijnolie is vooral goedkoop en zeker duurzaam, maar heeft als nadeel dat het wat vergeeld op den duur. Tung olie heeft dat niet dus ik denk dat ik die ga doen. Overigens zet ik de tafel in de zomer onder een hoes, ter bescherming van de tafel en het ei. In de winter gaat ie de garage in of onder de overkapping.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mastadont
  • Laatst online: 09:55
whahah

en toen zat m'n action bbq gezellig naast de weber in 't meubel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Mastadont Zitten ze niet wat dicht op elkaar qua werkruimte? Of zit er links naast de Weber nog een stuk tafel?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
Rechts naast de kamado heb ik nog een heel stuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Gisteren MOINK balls gemaakt voor op de kamado (de Action maar dan van een andere plek), waren niet helemaal goed voorgegaard, kamado was niet warm genoeg meer.
Maar wat lastiger was, bij het afbakken drupte t spek zoveel vet dat de vlam erin bleef slaan.
Voor de volgende keer misschien toch met heat-deflector werken?

M'n brood was een ramp :P
Moet nog wennen aan de temp en manier van werken, had met heat-deflector en pizzasteen gewerkt alleen dat was kennelijk een stuk heter geworden dan de thermometer aangaf.
Brood was meer gecremeerd dan gebakken. Rook wel lekker opzich.

Nog even langs de Ikea voor een thermometer, degene die ik had heeft het loodje gelegd helaas.
Kan ik wel mooi gelijk een stang meenemen voor de accessoires aan de Bekvam te hangen.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mastadont
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d9M6CfvcPqYHXiVDKl5Oi9px/full.jpg

Dit is dan het volledige meubel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:37:
Edit: Thanks, ik ga die binnenkort ook maar even dichtkitten als ik toch de luchtsluif ga doen.
Langs de handvaten water naar binnen lijkt me heel stug. Je hebt dan wel capilaire werking maar niet langs die 4 schroefgaten. De logische opties zijn condens neerslag van het doven van het vuur of door de lucht sleuf.

Via het vilt van de aspan niet want dan waren de asrestren nat. Het zit echt in de dubbele wand.

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 15-04-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:50
Ik wil graag voor het eerst pulledpork gaan maken. Wat voor soort vlees is hiervoor aan te raden? Ik zoek geen stuk van 50-100 euro aangezien de kans op falen nogal groot is :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 22:44
Is een hoes voor de Q nodig als die gewoon in de schuir staat wanneer die niet in gebruik is?

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

geldermalsen schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:23:
Ik wil graag voor het eerst pulledpork gaan maken. Wat voor soort vlees is hiervoor aan te raden? Ik zoek geen stuk van 50-100 euro aangezien de kans op falen nogal groot is :) .
Gewoon procureur? :?

Wat dacht jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@geldermalsen Wordt ook wel varkensnek genoemd bij sommige minder hippe slagers ;)

Heb je toegang tot een groothandel of goede slager, zweinenek is ook wel eens lekker (iets zoeter en sterker van smaak). Is allemaal best wel te betalen en zolang je het niet laat aanbranden komt er echt wel iets eetbaars op tafel.

En ben je een luie lul zoals ik dan doe je het midden stuk sousvide ;) Dus eerst 3 uur roken, dan waterzak, dan afmaken op de BBQ.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Misha
Kom op kip. Je hoeft nog maar 2 graden. Pffff, duurt lang. Honger :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

geldermalsen schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:23:
Varkensnek / procureur (circa 9 euro/kg).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hari-Bo
Vandaag verjaardag van mijn broer en daar hoort uiteraard een barbecue bij met goed rund vlees }:O

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eBb0GYh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p6ue3so.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ivqy0Qy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 17:16
@Hari-Bo gefeliciteerd en eet smakelijk. Ziet er goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Chevy454 schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:29:
[...]

Langs de handvaten water naar binnen lijkt me heel stug. Je hebt dan wel capilaire werking maar niet langs die 4 schroefgaten. De logische opties zijn condens neerslag van het doven van het vuur of door de lucht sleuf.

Via het vilt van de aspan niet want dan waren de asrestren nat. Het zit echt in de dubbele wand.
Ja, ik had ook aan condens gedacht, maar het leek me wat veel voor condens. De komende dagen maar eens blijven controleren of er water in zit, want waar het ook vandaan komt, het kan nooit bevorderlijk voor het staal zijn :)

@Hari-Bo Dat.is.zeer.goed.vlees. Congrats!

@jordyyyys Als de barbecue in de schuur uit de wind en regen staat is het in principe niet nodig. Tenzij het een hele vochtige schuur is, want dan kan je 'm er net zo goed niet in zetten, maar buiten met hoes. Buiten kan het namelijk lekker doorluchten en in een vochtige schuur meestal niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Apie! op 15-04-2018 19:31 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Jammer dat de action kamados verkocht zijn, ik had er beter een gekocht.

Vandaag diamanthaas gemaakt. En ik was een beetje teleurgesteld in het vlees. Ik had dikkere stukken verwacht. Maargoed, we hebben die reverse sear gedaan en dan direct. Dat doe ik niet nog eens met zulke dunne stukken. Het rooster van de niclan is te ver van het vuur. Dan was die kleine kamado handig geweest om die aan te bruinen.

Maar met intern 55C was het vlees lekker mals maar te ver voor de vrouw. Die heeft echt liever rare. En aangezien we 2 stukken hadden ook 2 soorten kruiden. 1 met Noskos steak and die was lekker pikant en 1 gewoon pezo met wat aromat kruiden erbij. De gewone pezo was het zachtste van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Apie! schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:37:
@checkdiz Ik heb nooit een Maverick gehad, maar heb in het begin een iGrill Mini mee laten lopen en die gingen gelijk op. Ik kan niks zeggen over de Apple Watch, want die heb ik niet.

Ze hebben regelmatig acties met feestdagen en het verschilt van free shipping of 10-20% korting.

Oh, nog een nadeel: Doordat ik 'm eigenlijk niet meer gebruik, vergeet ik 9 van de 10 keer om de iPhone 5s op tijd op te laden :/

Thanks! Ik kijk het nog even aan.Dat opladen van je iphone dat is inderdaad wel een dingetje.

Heb inmiddels de weber dual probe thermometer weer eventjes aan de praat. Er had een batterij gelekt in de zender, dat spul zat op de printplaat waardoor er geen temperatuur werd doorgestuurd. Wattenstaafje met alcohol en hij doet het weer eventjes..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik zag deze voorbijkomen
NoE in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

Lijkt me een prima thermometer !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ik realiseerde me vandaag dat ik nog ergens een Loki had liggen. Die heb ik maar eens gebruikt om de afkoelcurve van mijn Niclan te testen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qLfZUWzIRi6W8TeN77xggrYM/medium.jpg
De Air temperatuur begon bij 163C. Dat is helemaal niet slecht. Dit is met vilt in de aspan en de Smokeware chimney.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:16:
Dit is met vilt in de aspan en de Smokeware chimney.
Welke Smokeware chimney is dat? Mijn niclan staat nu mooi buiten zonder hoes. Binnenkort maar eens hoes op de kop zien te tikken ;(

Vind het ergens zonde, de weber staat altijd zonder hoes door weer en wind buiten. Hopenlijk gaat de niclan enkele jaren mee zonder hoes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
FreshMaker schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:54:
Dan is de temperatuur te laag.
Alle schuiven vol open, en de kooltjes een flink opsteken ...
Klopt. Ik had dus het verkeerde recept. Mijn recept gaf aan 120 tot 150 graden 70 graden in de borst. Net voor jouw bericht ben ik dus gaan zoeken naar andere recepten en daar hadden ze het over hele andere temperaturen.

Uit eindelijk gelukt door de weber even naar 200 te knallen. Hij was nog sappig en alles behalve droog gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
120graden is meer rook temperatuur met snelle garing
Wil je krokant, moet je toch al zeker vanaf 170c kijken ( vandaar het alu om de winglets, die worden nl snel zwart anders )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Chevy454 schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:30:
[...]

Welke Smokeware chimney is dat? Mijn niclan staat nu mooi buiten zonder hoes. Binnenkort maar eens hoes op de kop zien te tikken ;(

Vind het ergens zonde, de weber staat altijd zonder hoes door weer en wind buiten. Hopenlijk gaat de niclan enkele jaren mee zonder hoes.
Dat is deze : https://www.greeneggtotaa...oires/rvs-schoorsteenkap/
Wel met een dubbel laagje BGE vilt, eentje op de Niclan en eentje aan de binnenkant van de Smokeware chimney.

Edit: misschien dat deze ook past, is weer iets goedkoper : https://www.harlembbq.nl/the-bastard-chimney-cap-ss.html

[ Voor 9% gewijzigd door Apie! op 16-04-2018 07:39 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-06 15:41
Ik zit echt te twijfelen of ik de niclan moet kitten of moet vilten bij de luchtschuif onder. Die chimney bestel ik van de week samen met vilt, maar onder in lijkt kitten m.i. beter dan vilten.

:edit: oh en als iemand Steak Cooking Association judge wil worden; https://www.supersaas.nl/..._&_BBQ_workshops/18103054

Er is er ook een komende vrijdag!.

[ Voor 32% gewijzigd door Paganstars op 16-04-2018 08:12 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Paganstars ik zeg : kitten.
Mijn KJJ heeft daar ook kit en die heeft echt geen last van water dat naar binnen lekt. Vilt raakt op een gegeven moment verzadigd met water en dan loopt het er net zo leuk weer uit.

Ik moet zelf nog even langs de bouwmarkt voor kit, maar ik wil ook de aspan even uit elkaar schroeven om te kijken wat er nog te kitten valt. Die lasnaad schijnt ook een zwakke plek te zijn.

@Chevy454 er blijft trouwens wel water liggen in de naad bij die handvaten. Dat lijkt me ook niet goed. Ik ga het zo proberen te kitten dat het water er af loopt, of in ieder geval niet tegen het staal aan blijft liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Apie! op 16-04-2018 08:27 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 15:50

vectormatic

Warlock of the doorlock

Zaterdag weer eens old school houtskool geprobeerd (want iets meer BBQ smaak dan briketten), maar dat leek nergens op, met de luchtroosters van de weber gewoon op dezelfde stand als waarmee ik briketten stook, was de houtskool elke keer binnen drie kwartier al weer opgefikt, en de temperatuur dus ook nogal ongeregeld...

Overigens, de Intratuin bij mij in de buurt lijkt Weber te gaan dumpen voor spul van Napoleon, met dus als effect dat alles van Weber nu 25% korting krijgt. geen super schokkende korting, maar toch gewoon een forse zak briketten "gratis" als je een starter gaat halen oid.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
vectormatic schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:45:
Zaterdag weer eens old school houtskool geprobeerd (want iets meer BBQ smaak dan briketten), maar dat leek nergens op, met de luchtroosters van de weber gewoon op dezelfde stand als waarmee ik briketten stook, was de houtskool elke keer binnen drie kwartier al weer opgefikt, en de temperatuur dus ook nogal ongeregeld...

Overigens, de Intratuin bij mij in de buurt lijkt Weber te gaan dumpen voor spul van Napoleon, met dus als effect dat alles van Weber nu 25% korting krijgt. geen super schokkende korting, maar toch gewoon een forse zak briketten "gratis" als je een starter gaat halen oid.
Het kan behoorlijk rap gaan in een Weber ja. Ik gebruik enkel houtskool als ik de Go Anywhere gebruik. Ik probeer het zelfs niet meer met low & slow via houtskool :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:46
Met al dat tafelgeweld kan ik niet achterblijven, hij is (bijna) klaar:

Tafel2

Nog even korrel 240 erover, haken plaatsen en een nette manier om de deksel kwijt te kunnen. Oh en misschien een nette keramieke tegel infrezen zodat ik de spullen erop kan leggen.

Fijne tafel, gaan we een hoop plezier van hebben!

[ Voor 10% gewijzigd door KillaZ op 16-04-2018 09:14 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Apie! schreef op maandag 16 april 2018 @ 07:17:
[...]

Dat is deze : https://www.greeneggtotaa...oires/rvs-schoorsteenkap/
Wel met een dubbel laagje BGE vilt, eentje op de Niclan en eentje aan de binnenkant van de Smokeware chimney.

Edit: misschien dat deze ook past, is weer iets goedkoper : https://www.harlembbq.nl/the-bastard-chimney-cap-ss.html
Als ik het goed begrijp haal je dus die top vent van de Niclan eraf, en vervang je door deze chimney? En dan regel je dus de luchtdoorvoer met de chimney? Zoja zitten er dan streepjes of markeringen op waardoor je weet hoever die open moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren een paar ribbetjes klaargemaakt volgens recept van Smokey goodness. Smaakte prima, ga de volgende keer wel meer kruiden gebruiken.

Wat wel apart was; een van de ribben was malser dan de andere. Zou dit kunnen komen doordat ik ze samen had ingepakt in aluminium ipv apart?

Moet ook even iets verzinnen op m'n gietijzeren GBS rooster. Lijkt handig, maar ik heb er vooral last van. Als ik het linker deel eruit wil laten, ivm rookhouder, ben je feitelijk 80% van je ruimte kwijt omdat het GBS deel dan ook vervalt.
Maar eens kijken voor een ander rooster. Misschien het rooster van een Sprit 2xx serie.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 16-04-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
OmeJoyo schreef op zondag 15 april 2018 @ 09:50:
Altijd al fan geweest van de BBQ, maar nu het virus echt lijkt aan te slaan kom ik me hier ook maar melden.

Gisteren maar even lekker aan het klussen gegaan met het volgende resultaat:

[afbeelding]
..

In totaal zo'n 70 euro aan uitgegeven aan het meubel met slim shoppen bij de bouwmarkten met korting. Had waarschijnlijk nog voor minder gekund, maar wilde hem voor aankomende week af hebben gezien de verwachtingen. Moet nog wel een potje lak over heen, dat hoop ik vandaag te kunnen doen of anders aankomende week.

...
Mooie tafel, waar heb je het bovenblad vandaan? Twee van die bladen voor <70€ is wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

iscara schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:58:
[...]
Mooie tafel, waar heb je het bovenblad vandaan? Twee van die bladen voor <70€ is wel interessant.
Gamma, normaal 26.99 per stuk maar had nog kortingsbonnen liggen en ze zijn al wel eens in de actie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 23:50
Chevy454 schreef op zondag 15 april 2018 @ 20:04:
Jammer dat de action kamados verkocht zijn, ik had er beter een gekocht.

Vandaag diamanthaas gemaakt. En ik was een beetje teleurgesteld in het vlees. Ik had dikkere stukken verwacht. Maargoed, we hebben die reverse sear gedaan en dan direct. Dat doe ik niet nog eens met zulke dunne stukken. Het rooster van de niclan is te ver van het vuur. Dan was die kleine kamado handig geweest om die aan te bruinen.

Maar met intern 55C was het vlees lekker mals maar te ver voor de vrouw. Die heeft echt liever rare. En aangezien we 2 stukken hadden ook 2 soorten kruiden. 1 met Noskos steak and die was lekker pikant en 1 gewoon pezo met wat aromat kruiden erbij. De gewone pezo was het zachtste van smaak.
Ik heb er zaterdag nog één weten te bemachtigen! Mijn eerste BBQ, ben benieuwd :)
Maar eens kijken of ik hem ergens in kan bevestigen en iets bedenken hoe ik hem kan opslaan, gezien ik geen schuur in mijn achtertuin heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:05
Afgelopen zaterdag wat kip vleugels gerookt op de nieuwe bbq.

Metteen de nieuwe draadloze Thermometer getest hier paar fotos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aCn8twpk5oVz5HLR3O7eKgcS/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZR0cDKbAW103H7Lz3zCo7qvC/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

checkdiz schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:43:
[...]

Als ik het goed begrijp haal je dus die top vent van de Niclan eraf, en vervang je door deze chimney? En dan regel je dus de luchtdoorvoer met de chimney? Zoja zitten er dan streepjes of markeringen op waardoor je weet hoever die open moet?
ik heb de top vent er niet helemaal af gehaald. Alleen het bovenste deel dat je heen en weer schuift. Dat zit vast met het schroefje dat je bovenop de top vent ziet zitten.

Er zitten geen streepjes op de Smokeware chimney. Ik maak mettertijd gewoon zelf markeringen.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Apie! schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:12:
[...]
ik heb de top vent er niet helemaal af gehaald. Alleen het bovenste deel dat je heen en weer schuift. Dat zit vast met het schroefje dat je bovenop de top vent ziet zitten.

Er zitten geen streepjes op de Smokeware chimney. Ik maak mettertijd gewoon zelf markeringen.
"Top", dankje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-06 15:41
Apie! schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:12:
[...]

Huh? Hoe zit die chimney dan vast?

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Pagina: 1 ... 81 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.