Apie! schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:46:
Gisteren heb ik de koude wind getrotseerd en een beef short rib op de KJJ gemaakt. Geen pics, but it did happen
Het was weer Bommelewaards vlees en ik ben er nu wel over uit : aan mij is dat vlees niet besteed. Ik vind het te stevig en niet gemarmerd genoeg.
Oh, wacht toch nog een pic :
[afbeelding]
De Meater probe deed het weer prima, maar door de kou hield de batterij van mijn iPhone 5s in de berging het niet zo lang uit. Ik was sowieso vergeten de telefoon op te laden en had maar 7% batterij toen ik startte, maar zelfs aan de oplader kakte die in tot 1% en bleef ook op 1% staan. Normaal gesproken laadt ie dan gewoon op tot 100%. Gek genoeg viel ie niet uit.
Ik denk dat er zo'n 3 meter tussen de KJJ en de iPhone zat, en ik heb wel weer een paar disconnects gehad, maar dat herstelde elke keer weer vanzelf.
@
Chevy454 Eigenlijk geen

Ik heb wel de gietijzeren top vent vervangen door een Smokeware chimney en de margriet schijf door een High-que rooster.
Edit: Oh, ik heb ook nog ergens een spiksplinternieuw BGE MM verhogingsroosterje liggen voor als ik ooit wat extra ruimte nodig heb op de KJJ, maar dat werkt alleen met platte producten en/of als ik geen deflector plaat gebruik en het rooster lager kan zetten, want anders komt het eten tegen de bovenkant van de dome aan.
Dat was een leuk idee, maar nooit echt wat geworden
Edit Edit : ik heb de KJJ op drie zwarte Primo voetjes in de tafel gezet.
Overigens, ik weet niet of ik het al had gezegd, maar de KJJ en Fornetto zijn wel compleet andere apparaten heh. Beiden, zijn op hun eigen manier multi-functioneel inzetbaar, maar toch zijn er wezenlijke verschillen.
Kamado Joe Junior
+ Zuinig met houtskool (mijn langste run was 8+ uur geloof ik, met nog houtskool voor een uur of 3-4)
+ Met 34cm best een aardig rooster. (Passen twee gehalveerde spareribs op, of PP van 3 kilo)
+ Ongevoelig voor koud weer
+ neemt weinig ruimte in beslag.
+ makkelijk schoon te maken
+ komt met handige (rooster)tang en aspook
+ makkelijk op hoge temperaturen te krijgen (400C+)
- Goede timing nodig om meer dan alleen vlees klaar te maken.
- Regen kan via de top vent naar binnen vallen op je eten. (daarom heb ik er een smokeware chimney op gezet)
- Weinig/geen ruimte voor woodchunks bij lange runs (alu envelopje met chips)
- Tijdens een run lastig bijvullen mocht het nodig zijn, omdat dan het rooster en deflector er uit moeten.
- Te weinig airflow voor woodchunks, denk ik (ik krijg alleen witte rook)
- De standaard margriet had voor mij te weinig airflow. (heb ik vervangen door een High-que rooster, KJJ reageert nu sneller op wijzigingen aan de bottom vent)
- Houtskool only (briketten schijnt wel te kunnen in kamado’s, maar nooit geprobeerd)
Fornito Razzo 18”
+ Een zee van ruimte door 3 roosters van 18”
+ Genoeg ruimte voor woodchunks
+ Zowel houtskool als briketten
+ Door verschillende combinaties van de bodem, tussenstukken en deksel zijn er verschillende gebruikscombi’s mogelijk. Gewoon direct barbecuen op verschillende hoogtes of indirect low&slow.
- Niet zuinig (in vergelijking met KJJ)
- Gevoelig voor weersinvloeden
- Doordat de bovenste delen in de rand van het deel er onder vallen, kan er water in de behuizing lopen. (overkapping of een cover is een must)
- Lastig houtskool/briketten bijvullen dankzij het kleine deurtje (zo’n klein aardeschepje is handig)
- Schoonmaken is een bewerkelijk klusje (waterpan, rooster(s) en steeds dat ding op en af bouwen)
- Op het bovenste rooster is geen ribrack te gebruiken door het ophangframe dat in de deksel zit.
- ik vind het nog lastig om ‘m op hoge temp (175C-200C) te krijgen. (kan ook nog aan mij liggen)
Pfff, wat een lang verhaal voor op de zondagochtend