Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.750 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

defcon84 schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:04:
hoeveel % extra brandstof gebruiken jullie met dit weer?
Niet echt veel, zaterdag spareribs gemaakt en 1,5kg ecobrasa's verbruikt.. Sessie duurde 5 uur.
Gisteren wederom een sessie van 5 uur en ook 1,5kg verbruikt..

Enige wat me opviel is dat ik de schuiven iets verder open moest hebben staan.. Heb niet gemerkt dat ik echt meer kolen moest verbruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 18:28
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:58:
Porchetta maak je van buikspek toch?
Dit is https://beefensteak.nl/iberico-cabecero-braadstuk/

Heb een stuk van 2kg besteld.
ja, maar de link die je geeft is procureur :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou kunnen.. :)
Ik heb die gast gevraagd wel stuk vlees geschikt was, hij beveelde mij dit aan..
Dus heb ik het maar besteld.. :)
En als het niet smaakt dan is het gewoon Afhaal Chinees.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Laatst een beer-can-chicken uitgeprobeerd in mijn geïmproviseerde setup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ok8LWwJWMxnRiSCqMC2LKdtY/full.jpg

Zit er aan te denken met kerst ook weer zoiets te doen, maar dan de kip niet compleet naturel te houden zoals bij bovenstaand experiment. Een honing glaze met wat kerstige specerijen lijkt me wel lekker.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-09 21:02

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

backupdevice schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:03:
En wat gaan we rond en met de kerst op de Q klaarmaken?

Op 2e kerstdag gaan we een kalkoen op de Kamado Joe klaarmaken. Heb een 3KG Kalkoen in bestelling staan.

Op de 24e heb ik een verjaardag waar ik PP en Moink gaan serveren.
Ik ga proberen (weer) een picanha te maken van staartstuk. Vorig jaar met kerst gedaan, en het leek ons een leuke traditie om dit vol te houden.
Normaal gesproken kopen we niet zulk duur vlees :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 11:53
Adviseren jullie voor low and slow een 1kg of een 2kg starter? Mijn el cheapo ding is overleden en heb nu de keuze tussen 1 of 2kg.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
virtualJac schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:43:
Adviseren jullie voor low and slow een 1kg of een 2kg starter? Mijn el cheapo ding is overleden en heb nu de keuze tussen 1 of 2kg.
Ik zou de grootste nemen, mits je ook grilt.

Echter ik gebruik voor low and slow ongeveer 12 ecobrasa blokjes wat in zowel de 1 en 2kg starters lastig gaat.
Mijn oplossing is dan de briketten in een soepblik met wat gaatjes wat weer in de (grote) starter staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 18:28
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:22:
Zou kunnen.. :)
Ik heb die gast gevraagd wel stuk vlees geschikt was, hij beveelde mij dit aan..
Dus heb ik het maar besteld.. :)
En als het niet smaakt dan is het gewoon Afhaal Chinees.. :+
die gast?
maar lijkt me erg lastig een porchetta te maken van een nekstuk.

dat je het stuk evengoed lekker kan maken is weer compleet wat anders.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:47
Als ik een vat heb, en daar een smoker van wil maken. Dan zijn daar complete sets voor.
Alles wat ik tegenkom zit zo over de €200 aan onderdelen.
Vind ik nog best prijzig.

Zijn er nog andere opties?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:10
Ik heb een vraag over het eventueel eerder bereiden van vlees en later opwarmen?
Ik wil voor kerst wat verschillende vleessoorten op tafel zetten, echter zou ik sommige daarvan eerder willen bereiden en deze op de dag zelf opwarmen voor consumptie.

Kan dit? Wat is de beste methode om weer op te warmen? Tips?

Vleessoorten o.a. Beenham, procureur en waarschijnlijk ook picanha.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:18

St@m

@ Your Service

Martinusz schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:17:
Ik heb een vraag over het eventueel eerder bereiden van vlees en later opwarmen?
Ik wil voor kerst wat verschillende vleessoorten op tafel zetten, echter zou ik sommige daarvan eerder willen bereiden en deze op de dag zelf opwarmen voor consumptie.

Kan dit? Wat is de beste methode om weer op te warmen? Tips?

Vleessoorten o.a. Beenham, procureur en waarschijnlijk ook picanha.
Ja hoor, dat kan. Oven is het makkelijkst. Of op de bbq. Of in de pan.. Of in de magnetron

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Martinusz
St@m schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:19:
[...]

Ja hoor, dat kan. Oven is het makkelijkst. Of op de bbq. Of in de pan.. Of in de magnetron
Denk dat het dan oven voornamelijk wordt :)
Ik ga er vanuit dat ik dag van te voren wat zaken maak op de BBQ, ik neem aan dat het beste is om dit in de koelkast te bewaren, maar wat nu als ik om wat voor reden dan ook het een paar dagen van te voren doe? Moet ik het dan weer invriezen na bereiding? Of is dat sowieso af te raden?

• St@m

St@m

@ Your Service

Martinusz schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:21:
[...]

Denk dat het dan oven voornamelijk wordt :)
Ik ga er vanuit dat ik dag van te voren wat zaken maak op de BBQ, ik neem aan dat het beste is om dit in de koelkast te bewaren, maar wat nu als ik om wat voor reden dan ook het een paar dagen van te voren doe? Moet ik het dan weer invriezen na bereiding? Of is dat sowieso af te raden?
Ik ben niet zo moeilijk met vlees invriezen weer opwarmen enzovoort. Ik ontdooi mijn gehakt en kip ook gerust op de verwarming om vervolgens het avondeten te bereiden. Hell, gisteren nog een saucijzenbroodje gegeten die sinds vrijdag in de kast lag (was al warm geweest). Nergens last van hoor.

Als het langer dan een dag of 6/7 moet wachten tot consumptie zou ik het invriezen, anders gewoon vacumeren en in de koelkast. Heb je geen vacumeermachine wellicht 3/4 dagen in de koelkast bewaren. En anders dus invriezen en weer opwarmen.

Maar dat ben ik, ik ben dus niet zo moeilijk. Ben nog nooit ziek geweest van mijn eigen eten, er zullen hier vast wel mensen zijn die bovenstaande als een doodzonde beschouwen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Martinusz
St@m schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:25:
[...]

Ik ben niet zo moeilijk met vlees invriezen weer opwarmen enzovoort. Ik ontdooi mijn gehakt en kip ook gerust op de verwarming om vervolgens het avondeten te bereiden. Hell, gisteren nog een saucijzenbroodje gegeten die sinds vrijdag in de kast lag (was al warm geweest). Nergens last van hoor.

Als het langer dan een dag of 6/7 moet wachten tot consumptie zou ik het invriezen, anders gewoon vacumeren en in de koelkast. Heb je geen vacumeermachine wellicht 3/4 dagen in de koelkast bewaren. En anders dus invriezen en weer opwarmen.

Maar dat ben ik, ik ben dus niet zo moeilijk. Ben nog nooit ziek geweest van mijn eigen eten, er zullen hier vast wel mensen zijn die bovenstaande als een doodzonde beschouwen.
Heb vacumeermachine, dus dat helpt wel mee :) ik verwacht niet een week van te voren, maar mogelijk die zaterdag of zondag ervoor wel. Als het zaterdag wordt, doe ik het wel vacumeren en in de koelkast :)

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:32

JanB

Het ken rotter !!!

NeutraleTeun schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:08:
Als ik een vat heb, en daar een smoker van wil maken. Dan zijn daar complete sets voor.

Ja, die zijn er. Ik heb zelf met de Big Poppa Smokers Drum Kit een UDS gebouwd. Alleen kost deze set ook goed 200 euro.

http://www.probbqshop.nl/big-poppa-smokers-drum-kit-uds.html

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:47
Ja die had ik ook al gezien. Dacht alleen dat het goedkoper mogelijk was. Voor dat bedrag kun je ook een originele smoker kopen. En voor iets meer bv ook al een Razzo, die je dan weer in segmenten kunt delen en voor meerdere dingen kunt gebruiken.

Moet nog eens even nadenken dan.

Heb in ieder geval 2x 200L vaten geregeld op mijn werk.
Met oud en nieuw als "vuurkorf" gebruiken, is die meteen schoon, en dan smoker van maken.

Hoe is het monteren enz van dat kitje?
En hoe zit het met het bijvullen van de kolen onderin. Moet je dan het rooster enz eraf halen.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
NeutraleTeun schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:07:
Ja die had ik ook al gezien. Dacht alleen dat het goedkoper mogelijk was. Voor dat bedrag kun je ook een originele smoker kopen. En voor iets meer bv ook al een Razzo, die je dan weer in segmenten kunt delen en voor meerdere dingen kunt gebruiken.

Met oud en nieuw als "vuurkorf" gebruiken, is die meteen schoon, en dan smoker van maken.

En hoe zit het met het bijvullen van de kolen onderin. Moet je dan het rooster enz eraf halen.
Ik heb eventueel nog wat spullen liggen (ventilatiemodule, ventilatiebuis, thermometer en vast nog wel wat meer) wat je misschien kan overnemen. Ik had het ooit gekocht voor een maat van me, die wilde dat ik een smoker voor hem maak, maar volgens mij wil hij het niet meer. Als je interesse hebt, DM dan ff wat je zoal nodig hebt, dan kan ik checken of ik het nog heb. Dat is altijd goedkoper dan nieuw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:13

Gewoon googelen naar "uds", kan heel low budget. Als je een rooster hebt en een deksel ben je al een heel eind. Voor luchttoevoer een paar kogelafsluiters en nog iets wat als kolenbak kan dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
NeutraleTeun schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:08:

Ik heb al tijden de in dit artikel gelinkte pdf handleiding in mijn iBooks staan, om nog eens te gaan maken.

Als je onderin wilt bijvullen, zal je er een deurtje uit moeten slijpen.

iRacing Profiel

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:32

JanB

Het ken rotter !!!

Goedkoper kan best, dat wordt een beetje shoppen. Ik heb voor deze kit gekozen om in 1x klaar te zijn. Het is mooi en degelijk spul. En er zitten sjablonen voor het boren bij, een stappen oor en gereedschap om de bouten e.d. vast te zetten.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:13
Wild Chocolate schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:37:
[...]

Ik heb al tijden de in dit artikel gelinkte pdf handleiding in mijn iBooks staan, om nog eens te gaan maken.

Als je onderin wilt bijvullen, zal je er een deurtje uit moeten slijpen.
Dat is al een mooie duidelijke beschrijving!
Voor kolenmand kun je ook een rvs trommel van een wasmachine gebruiken. Ik heb zelf een kleinere variant gemaakt en daarin gebruik ik een rvs fruitmand voor de kolen.
Het leuke van zo'n drum smoker is dat je er je creativiteit op los kunt laten. Zolang je zorgt dat de zuurstoftoevoer regelbaar is en je er een passend deksel op legt kan er al niet veel meer fout gaan...

Handig is om een kogelkraan te gebruiken samen met een paar afsluitbare openingen. Op deze manier kun je tijdens het opstarten veel zuurstof toelaten en als je tonnetje op temperatuur is sluit je die af en kun je met de kogelkraan heel mooi de temperatuur regelen.
Het zal je overigens verbazen hoe zuinig zo'n uds met de kolen omgaat!

Voor het boren van de gaten is het handig om een stappenboor te gebruiken, deze zijn regelmatig bij Lidl in de aanbieding.
Voor het rooster kun je simpelweg drie bouten op gelijke hoogte verdeeld over de omtrek van je vat monteren, kopje aan de buitenkant houden en schroefdraad een stukje uit laten steken naar de binnenkant zodat je rooster daarop komt te liggen.

Verstandig is overigens wel om alle bouten etc die heet worden van rvs te gebruiken en niet verzinkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zo eindelijk eens droog weer vandaag en de hele dag de tijd. Dadelijk rond de middag dus maar weer eens 3KG spareribs op de BGE gooien :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 08:46
Vandaag weer eens 9ltr pompoensoep maken met de Dutch Oven in de BGE Large. :9~

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rmiiLdi.jpg

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
Ik heb gisteren voor het eerst geBBQ't met alle tips en tricks oa uit dit forum in het achterhoofd. heb de kippenvleugels gemaakt volgens dit recept. Dus na pekelen en dry rub eind van de middag de ketel aangeslingerd middels de indirecte manier. Ik kreeg de temperatuur niet boven de 103 graden, dus heb ik het water uit het lekbakje gegooid. Daarna liep de temp op naar zo'n 130 graden wat nog steeds niet erg hoog is. Ik denk dat ik misschien te weinig ecobrasa's gebruik heb. Verder loop je natuurlijk tegen de limieten aan van een simpele ketel BBQ. Daarom de vleugels maar net iets meer dan 1,5u laten liggen en daarna nog even boven de kolen afgegrild in de BBQ saus. Smaak was wel meer dan prima! Best een aardig begin van een nieuwe manier van BBQ'en. Leuk om de zaken die je hier leest eens zelf te ervaren. Heb wat blokjes perenhout gebruikt om te roken. Kon dit al aardig terugproeven!

[ Voor 4% gewijzigd door virtualJac op 18-12-2017 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambocus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 13:07
voor maandag a.s. ca 2,5 kg procureur net op de bbq gelegd voor pulled pork. Aankomend weekend helaas niet in de gelegenheid om dit te doen. 1e kerstdag of de avond ervoor haal ik dan de pulled pork uit de vriezer. Hoe maak ik het dan het beste warm die dag?

Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
rambocus schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:30:
voor maandag a.s. ca 2,5 kg procureur net op de bbq gelegd voor pulled pork. Aankomend weekend helaas niet in de gelegenheid om dit te doen. 1e kerstdag of de avond ervoor haal ik dan de pulled pork uit de vriezer. Hoe maak ik het dan het beste warm die dag?
Wat ik altijd doe is het vacuüm invriezen in vacuüm / sous vide zakken. Die zakjes leg ik dan in een pan warm water en op die manier wordt het uitstekend warm zonder uit te drogen.

Hier gisteren toevallig ook weer pulled pork gemaakt. In totaal 5,4 KG procureur (2 stukken). Gisteren met 3 personen direct van gegeten en de overgrote meerderheid dus weer op bovengenoemde manier ingevroren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:42
Ik bak het meestal op in een pan met wat water, cola of appelsap. Niet teveel vloeistof maar puur zodat het niet aanbakt en lekker smeuïg blijft.

Dit jaar overigens voor het eerst sinds jaren geen bbq tijdens kerst, op de zelf koudgerookte zalm na, maar dat had net zo goed in een kartonnen doos gekund :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambocus
ik222 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:38:
[...]

Wat ik altijd doe is het vacuüm invriezen in vacuüm / sous vide zakken. Die zakjes leg ik dan in een pan warm water en op die manier wordt het uitstekend warm zonder uit te drogen.

Hier gisteren toevallig ook weer pulled pork gemaakt. In totaal 5,4 KG procureur (2 stukken). Gisteren met 3 personen direct van gegeten en de overgrote meerderheid dus weer op bovengenoemde manier ingevroren.
die mogelijkheid heb ik helaas niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
rambocus schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:48:
[...]

die mogelijkheid heb ik helaas niet
Hoezo heb je die mogelijkheid niet?

Je haalt bij de supermarkt van die ziploc zakjes, vult deze met je voer, waarna je je zakjes sluit met de water displacement methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambocus
Fly-guy schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:52:
[...]

Je haalt bij de supermarkt van die ziploc zakjes, vult deze met je voer, waarna je je zakjes sluit met de water displacement methode.
handig zo een forum, dit kon ik nog niet. Ga zo effe naar de AH _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
rambocus schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:01:
[...]

handig zo een forum, dit kon ik nog niet. Ga zo effe naar de AH _/-\o_
Ik zou wel eerst even oefenen, niet dat het moeilijk is, maar het is wel even een trucje. Zonde als je PP een PP soep wordt door het water :)

Oh, en die zakjes zijn nooit te groot, wel te klein, dus koop ze lekker groot.

[ Voor 10% gewijzigd door Fly-guy op 20-12-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
[...]

Of je koopt voor 25 euro een vacumeermachine bij de Lidl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:38:
[...]

Of je koopt voor 25 euro een vacumeermachine bij de Lidl :)
Is een optie, maar niet iedereen heeft trek in weer een apparaat in het keukenkastje, het moeten kopen van speciale zakken, etc. Dan is de bovenstaande methode best handig voor die ene procureur zo nu en dan.

Persoonlijk gebruik ik mijn vacumeermachine dermate vaak dat ik niet meer zonder zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Fly-guy schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:40:
[...]

Is een optie, maar niet iedereen heeft trek in weer een apparaat in het keukenkastje, het moeten kopen van speciale zakken, etc. Dan is de bovenstaande methode best handig voor die ene procureur zo nu en dan.

Persoonlijk gebruik ik mijn vacumeermachine dermate vaak dat ik niet meer zonder zou willen.
Als je hem niet vaak gebruikt, heb je ook niet veel kosten aan zakjes :P

Verder eens, heb sinds tijdje er nu 1, wat een geweldig apparaat is dat :o we gebruiken het ook gewoon voor "normaal" vlees op te delen en in de vriezer te stoppen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Inderdaad echt super handig zo'n vacumeermachine, naast vlees e.d. doe ik er zelf ook sauzen mee. Gisteren bijvoorbeeld weer een grote pan BBQ saus gemaakt, die zit nu netjes in verschillende vacuüm zakjes in de diepvries. Als ik hem nodig heb knip ik er een klein hoekje af en kan je zo uitschenken. Na ontdooien is hij overigens prima 2 maanden houdbaar nog in de koelkast doordat het zakje goed dicht kan.

De zakjes bestel ik overigens bij de marmelot webshop, die zijn een stuk goedkoper dan de originele foodsaver zakken of rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:55
virtualJac schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:23:
Ik heb gisteren voor het eerst geBBQ't met alle tips en tricks oa uit dit forum in het achterhoofd. heb de kippenvleugels gemaakt volgens dit recept. Dus na pekelen en dry rub eind van de middag de ketel aangeslingerd middels de indirecte manier. Ik kreeg de temperatuur niet boven de 103 graden, dus heb ik het water uit het lekbakje gegooid. Daarna liep de temp op naar zo'n 130 graden wat nog steeds niet erg hoog is. Ik denk dat ik misschien te weinig ecobrasa's gebruik heb. Verder loop je natuurlijk tegen de limieten aan van een simpele ketel BBQ. Daarom de vleugels maar net iets meer dan 1,5u laten liggen en daarna nog even boven de kolen afgegrild in de BBQ saus. Smaak was wel meer dan prima! Best een aardig begin van een nieuwe manier van BBQ'en. Leuk om de zaken die je hier leest eens zelf te ervaren. Heb wat blokjes perenhout gebruikt om te roken. Kon dit al aardig terugproeven!
Hoeveel briketten heb je gebruikt? en hoe groot is je kogel?

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
[...]

Dit werkt wel, maar houd er rekening mee dat water displacement alleen lucht verwijdert welke weggedrukt kan worden door water, en dus 'minder vacuum' is dan een vacumeermachine. Als voorbeeld: wanneer je een leeg colablikje in een zakje doet, dan zal de watermethode de contouren van het blikje aanhouden, daar waar een vacumeermachine (die krachtig genoeg is) het blikje zal doen indeuken door het verwijderen van de lucht in het blikje.

Dat gezegd hebbende, hoe krijgen jullie vloeistoffen of sauzen gevacumeerd? Door ze eerst in te vriezen in een bakje en vervolgens de bevroren blok te vacumeren? Vloestoffen geven bij mij altijd troep, evenals vis of vlees met vocht erin.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
Mijn foodsaver vacumeermachine heeft daarvoor een soort gootje waarin vloeistof opgevangen kan worden. vloeistoffen en "vochtige producten"kan ik er prima mee vacumeren. Als er echt veel vocht wordt weggezogen, dan kan dat soms problemen geven met het sealen van de zak (dat vocht moet eerst verdampen, voor de zak aan elkaar kan smelten). Maar dat is dan het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
Hey en maken jullie nog gekke dingen met de kerst? Ik heb vorig jaar de BBQ chicken gedaan en ben nog zoekende naar inspiratie voor iets leuks als "hoofdmaal" voor 6 personen. Kip en varkensvlees maak ik al zo vaak, daar ben ik een beetje op uitgekeken.. ik zit te denken om deze keer een mooie picanha te scoren van 1,5 kilo bijvoorbeeld :) wat maken jullie?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

Widow schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:30:
Hey en maken jullie nog gekke dingen met de kerst? Ik heb vorig jaar de BBQ chicken gedaan en ben nog zoekende naar inspiratie voor iets leuks als "hoofdmaal" voor 6 personen. Kip en varkensvlees maak ik al zo vaak, daar ben ik een beetje op uitgekeken.. ik zit te denken om deze keer een mooie picanha te scoren van 1,5 kilo bijvoorbeeld :) wat maken jullie?
Ik ga dit jaar voor de tweede keer met kerst een Picanha maken. De vriendin vond dit wel een mooie kerst traditie, aangezien het te duur is voor gewoon tussendoor.

Ik heb me gisteren al helemaal zitten inlezen op bbq-helden, en heb er nu al zin in :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Moink ball, picanha Steaks, gyros (van procureur) en beenham :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Als ik iets in vries dan vacumeer ik eigenlijk niet, ook geen water displacement methode. Gewoon zoveel mogelijk lucht eruit en in de vriezer. Heb wel een puike vriezer, en dat maakt verschil. In mijn vorige vriezer werkte dat niet zo goed.

Zal zeker schelen, wel vacumeren, maar ja.. Zelfde als wat hierboven ook al wordt gezegd, weer een lomp apparaat erbij. Heb er wel al vaak naar gekeken moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 14:48
4KG spareribs, MOINK, speenvarkenham en een porchetta met zwoerd :9~

Verspreid over de twee dagen uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ga voor de picanha, erbij groene asperges met spek en een grote bak met aardappelen, pastinaak en penen.
En wellicht nog wat kip (heb 3 lastige eters erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
UltraSub schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:54:
Als ik iets in vries dan vacumeer ik eigenlijk niet, ook geen water displacement methode. Gewoon zoveel mogelijk lucht eruit en in de vriezer. Heb wel een puike vriezer, en dat maakt verschil. In mijn vorige vriezer werkte dat niet zo goed.

Zal zeker schelen, wel vacumeren, maar ja.. Zelfde als wat hierboven ook al wordt gezegd, weer een lomp apparaat erbij. Heb er wel al vaak naar gekeken moet ik zeggen.
Dacht ik eerst ook lomp apparaat, maar uiteindelijk is het niet breder dan mijn toetsenbord, alleen 2x zo dik. Prima weg te moffelen in een kastje :) beter dan een wokpan of tosti ijzer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 06:39
Ook een poos mee zitten klooien. Wat ik nu doe is het Au bain-marie warm maken.

Gewoon vlees in een pannetje deksel erop, en die zet je in een pan met heet (tegen het koken aan) water.
Zo wordt het niet loei heet, verdampt er geen extra vocht en blijft het gewoon smeuïg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Longhaas en diamanthaas voor 10 personen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
Ik heb een simpele vraag, maar ik worstel er toch mee. Bij veel recepten staat: Stel je bbq temperatuur in op xxx graden. Meten jullie dan bij het rooster of in de dome? (bijvoorbeeld met je ingebouwde temperatuur meter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MorosMyrddin
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-08 20:23

MorosMyrddin

Zet die Ploat af !!

(jarig!)
Luuk84 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:23:
Ik heb een simpele vraag, maar ik worstel er toch mee. Bij veel recepten staat: Stel je bbq temperatuur in op xxx graden. Meten jullie dan bij het rooster of in de dome? (bijvoorbeeld met je ingebouwde temperatuur meter).
Eigenlijk de temperatuur rond/naast het vlees, de temp op het "deksel" is bij mij zo'n 10°C meer (warmte stijgt)

• virtualJac
Paganstars schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:06:
[...]

Hoeveel briketten heb je gebruikt? en hoe groot is je kogel?
Stuk of 20 ecobrasa's. Kogel is volgens mij 47cm.

• Paganstars
Zou in principe genoeg moeten zijn, had je alles angestoken of had je er maar een paar aangemaakt?

• virtualJac
Paganstars schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:19:
Zou in principe genoeg moeten zijn, had je alles angestoken of had je er maar een paar aangemaakt?
Heb er volgens mij 16 in de starter gedaan en toen nog een stuk of 5 opgegooid in de ketel, omdat het toch wel een erg klein stapeltje leek. ketel is ook merkloos, dus zal ook stuk dunwandiger zijn als Weber. Ventilatie en rooster voelen wel degelijk.

Ga op eerste kerstdag nog een herkansing doen met een 'beercan chicken'. Ga dan iets meer kolen gebruiken. Mocht het nog niet denderend zijn, dan maar vervroegd een nieuwe BBQ aanschaffen.

Iemand nog een tip om de beercan chicken mee te nemen na bereiden? Iets onder de kerntemperatuur eraf halen, omdat hij nog even in de oven op moet warmen ter plaatse?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
Ja geen beercan gebruiken!

Kip 24uur van te voren in de brine/pekel gooien.
kip rubben met je favoriete kruiden (Tussen de huid en vlees)
vlinderen (ofwel open knippen)
Binnenkant rubben
binnenkant eerst op het rooster
draaien
Borst en dij op min. 75c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Luuk84 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:23:
Ik meet de temperatuur op roosterhoogte.
Doet dit met een Maverick ET-732 die heeft een rooster klemmetje.
Of met een Ikea Fantast en dan is de sensor door een aardappel/ui gestoken.

• Fly-guy
  • Niet online
virtualJac schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:41:
[...]
Ga op eerste kerstdag nog een herkansing doen met een 'beercan chicken'. Ga dan iets meer kolen gebruiken. Mocht het nog niet denderend zijn, dan maar vervroegd een nieuwe BBQ aanschaffen.
Je kan op elke bbq prima bbq'en, ook op die van jou. Een nieuwe kopen puur omdat het niet lukt is zonde van je geld, want dan gaat het op de nieuwe waarschijnlijk ook niet lekker.

Uiteraard biedt een betere/duurdere bbq voordelen zoals gemak en efficiëntie, maar het zijn geen tover machines waarbij het ineens wel lukt.

Zo ben ik ooit begonnen op een barbecook smoker van aluminium dat zo dun was dat het al doorboog als je er lang naar keek en meer kolen opvrat dan een gemiddelde stoomtrein uit de 19de eeuw.
In het begin was het een hele klus om het ding op temperatuur te krijgen en houden, maar het kon wel. Met ervaring en inzet werd het een prima dingetje om zo nu en dan iets op te bereiden. Later overgestapt op een weber smoker, maar dat was puur vanwege gemak en om het verbruik wat te beperken, wat bij vaker gebruik gewoon het leven makkelijker maakt.

Dus ik wil je absoluut niet weerhouden om een dure weber oid te doen kopen, maar weet dat ook op die bbq's precies dezelfde problemen zult hebben, al is het net allemaal iets makkelijker op te lossen.

Voor wat betreft je kip, zoals al gezegd zou ik om ook vlinderen. Staat minder leuk, is makkelijekr en lekkerder.
Qua temperatuur ben ik altijd erg voorzichtig als het gaat om eten voor anderen. Liever iets te droog dan niet gaar en zieke mensen. Dus ik zou gewoon tot de gewenste temperatuur gaan en dan maar in de oven er iets overheen gaan in plaats van na de oven nog niet gare delen. Maar ik ben mogelijk iets te voorzichtig als het gaat om anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

virtualJac schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:41:
[...]

Heb er volgens mij 16 in de starter gedaan en toen nog een stuk of 5 opgegooid in de ketel, omdat het toch wel een erg klein stapeltje leek. ketel is ook merkloos, dus zal ook stuk dunwandiger zijn als Weber. Ventilatie en rooster voelen wel degelijk.

Iemand nog een tip om de beercan chicken mee te nemen na bereiden? Iets onder de kerntemperatuur eraf halen, omdat hij nog even in de oven op moet warmen ter plaatse?
Waren de kolen ook wel heet genoeg? Als in : allemaal roodgloeiend met een wit laagje as?

Verder: wat Paganstars zegt : Geen bierkan gebruiken, maar pekelen en vlinderen/spatchcocked.
Zeker als je al moeite hebt met het beheersen van de temperatuur lijken me de risico's met BCC uit dat artikel alleen maar groter.

Ik doe het pekelen wel anders dan Paganstars :

Per 500 gram gewicht 2 uur pekelen.
Per liter water 50 gram zeezout en 25 gram (ongeraffineerde) suiker. (eventueel wat kruiden er bij; laurier, ui ofzo, maar zonder kan ook prima)

Met kerst gaan we weer eens ouderwets gourmetten. Dat wordt dus sowieso drie dagen nagenieten van de geur in ons huis :+ Daarnaast gaan er ook weer drie spareribs op de Razzo, van het Livar varken dit keer.

De vorige keer met die sneeuwbuien kakte de temperatuur na 2,5 uur in van 135C naar 100C en heb ik het maar afgemaakt in de oven. Ik kreeg de temperatuur namelijk niet meer omhoog.
Met kerst ga ik ook eens zonder water in de waterpan proberen. Met water in de pan krijg ik de temperatuur in mijn Razzo maar met moeite naar 135C.

Overigens vind ik het schoonmaken van de waterpan iedere keer ook maar een gedoe :/ Dat is bij een kamado een stuk makkelijker.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Apie! schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 07:28:
[...]
Overigens vind ik het schoonmaken van de waterpan iedere keer ook maar een gedoe :/ Dat is bij een kamado een stuk makkelijker.
Je kan je waterpan ook bedekken met een laag alu folie. Dan valt het vocht en vet daarop en niet in je pan. Scheelt een hoop opruimen, ook als je straks geen water erin doet, maar wel de pan op zijn plek laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virtualJac
@Paganstars @Fly-guy @Apie!

Bedankt voor de tips. Behalve dat ik de temp niet omhoog kreeg, is m'n eerste gerecht wel goed gelukt dus de motivatie is er nog. Gisteren voor de gein eens dezelfde kip, exact hetzelfde voorbereid in de oven. Puur om nou te proeven wat de BBQ toevoegt. Moet toch wel zeggen dat op de BBQ toch een stuk lekkerder was. Vooral de rooksmaak. Die paar blokjes fruithout doen toch behoorlijk wat in een uur tijd :)

Wat betreft de beercan chicken. Ik wilde deze maken, omdat ik maar beperkte ruimte heb in m'n kleine ketel. Ik denk dan kan ik toch een hele kip klaarmaken door hem eventueel op m'n kolenrooster te plaatsen (recept BBQ helden). Openknippen en vlinderen betwijfel ik ten zeerste of ik genoeg ruimte heb. Ondanks dat de scharrelkip niet heel groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
@Apie! Ik dubbel folie en flikker er daarna gewoon zand in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:07:
Dat doe ik ook icm water, ideaal en mocht er alsnog wat vuil achterblijven Suma grill D9 eroverheen en het vuil verdwijnt vrijwel direct (alleen gebruiken icm handschoenen).

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Handschoenen zijn voor watjes Hari :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Paganstars schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:07:
Uh, krijg je dan niet heel vies niet-herbruikbaar zand? Of woon je bij het strand dat je zoveel zand tot je beschikking hebt?

Edit: Oh wacht, je doet waarschijnlijk ook weer folie over het zand heen?
virtualJac schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 08:13:
@Paganstars @Fly-guy @Apie!

Bedankt voor de tips. Behalve dat ik de temp niet omhoog kreeg, is m'n eerste gerecht wel goed gelukt dus de motivatie is er nog. Gisteren voor de gein eens dezelfde kip, exact hetzelfde voorbereid in de oven. Puur om nou te proeven wat de BBQ toevoegt. Moet toch wel zeggen dat op de BBQ toch een stuk lekkerder was. Vooral de rooksmaak. Die paar blokjes fruithout doen toch behoorlijk wat in een uur tijd :)

Wat betreft de beercan chicken. Ik wilde deze maken, omdat ik maar beperkte ruimte heb in m'n kleine ketel. Ik denk dan kan ik toch een hele kip klaarmaken door hem eventueel op m'n kolenrooster te plaatsen (recept BBQ helden). Openknippen en vlinderen betwijfel ik ten zeerste of ik genoeg ruimte heb. Ondanks dat de scharrelkip niet heel groot is.
Kun je dan niet de kip vlinderen, nog eens door de lengte doormidden hakken en dan in een ribrack plaatsen?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Apie! schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:33:
[...]

Uh, krijg je dan niet heel vies niet-herbruikbaar zand? Of woon je bij het strand dat je zoveel zand tot je beschikking hebt?

Edit: Oh wacht, je doet waarschijnlijk ook weer folie over het zand heen?

[...]

Kun je dan niet de kip vlinderen, nog eens door de lengte doormidden hakken en dan in een ribrack plaatsen?
Nope gewoon geelzand kopen, daarna schep je het ranzige deel van af. Rinse and repeat.

Je kan ook een terracotta schaal gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:13:
Handschoenen zijn voor watjes Hari :P
Dat was ook mijn menig alleen mijn nagelbed was flink geïrriteerd met dat spul, dus voortaan de handschoenen aan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Altijd heerlijk ff diep inademen die suma d9 ;) En maar afvragen waarom je neus bloedt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Dit lange weekend moet de q natuurrijk weer aan. Varkensnek op het programma en wellicht nog iets in de Dutch oven

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Weet iemand of er een ideale temperatuur in de oven is om vlees warm te houden maar niet (of heeeeeel langzaam) het vlees verder laat garen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Martinusz schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:43:
Weet iemand of er een ideale temperatuur in de oven is om vlees warm te houden maar niet (of heeeeeel langzaam) het vlees verder laat garen?
Rond de 60 a 70 graden denk ik zo, afhankelijk van het type vlees. 60 voor rundvlees, 70 voor varkensvlees

(En gebruik een losse thermometer en niet die van de oven zelf)

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 24-12-2017 12:51 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 20:31
Heb een barbarie eend gekocht van 3,2kg die ik voor vanavond op de weber wil bereiden. Lees veel verschillende temperaturen en tijden. Wie heeft hier ervaring mee?
Dacht aan 160c en dan 1 uur per KG. Dus zon 3 uur.

En welke kerntemperatur? Lees 70 zelfs 80c en in de topicstart 67c......🤯

[ Voor 16% gewijzigd door Stinger_Ventura op 24-12-2017 13:12 ]

American Express vraagbaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Martinusz schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:43:
De temperatuur die rond de gewenste kerntemperatuur ligt. Hoger dan dat en het vlees gaart door, eronder koelt het vlees af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
De Q sinds lange tijd aangestoken. Laatste keer een clean burn gedaan met pizza te maken. Maar toch nog een beetje schimmel aangetroffen. Wederom een clean burn gedaan. En daarna de ribben erop gedaan. Maar omdat de temp veels te hoog was een waterbak erbij.

Voor het eerst ribben met ketting van BBQuality genomen. Prima service en na een belletje gerustgesteld. PostNL kwam om 20.00 leveren. Dan weet ik dat voor de volgende keer.

Vanavond sparibs en oudejaarsavond beefribs voor het eerst.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:29
Ik heb een cote los van 4.2 kilo (3 ribben). Hier willen we 1 rib vanaf snijden en de andere 2 aan 1 stuk slow cooking op de bbq maken. Heeft iemand enig idee wat ik aan kan houden voor de tijd die het stuk vlees nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Michiel Arndts schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:22:
Ik heb een cote los van 4.2 kilo (3 ribben). Hier willen we 1 rib vanaf snijden en de andere 2 aan 1 stuk slow cooking op de bbq maken. Heeft iemand enig idee wat ik aan kan houden voor de tijd die het stuk vlees nodig heeft?
Lastig te zeggen. Afhankelijk van de dikte van het vlees, temperatuur van het vlees, temperatuur van je Q. Meten is weten: kernthermometer erin en gaan. Stoppen bij een graad of 55. Afhankelijk van de gewenste gaarheid.

Ik heb voor morgen twee wilde eendenborstfilets in de pekel liggen. Morgenmiddag even warm roken op de Fornetto smoker. Ding staat al te lang stil (vanaf september schat ik). Zal waarschijnlijk eerst weer een schoonmaakbeurt moeten hebben. Ga eerst de eend 'drogen' bij ca. 40 graden, daarna garen en roken op ca. 80 graden. Iemand nog tips verder?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 20:31
Stinger_Ventura schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:10:
Heb een barbarie eend gekocht van 3,2kg die ik voor vanavond op de weber wil bereiden. Lees veel verschillende temperaturen en tijden. Wie heeft hier ervaring mee?

Okay, het resultaat! Had het recept van bbq helden gebruikt.

Bij 160c rooster en 170c dome heb ik de eend er op gedaan. Ding was 3200g!
Uiteindelijk heeft die er 3;45u op gelegen. Soms was de temp wel wat lager.
De mob saus is er in 4x voor 3/4 door heen gegaan, jammer want hij was heerlijk op gesneden stukken. Die ga ik vaker maken als bbq saus.

Hij had er wat ons betreft iets eerder af gemogen dan 80c. Misschien 77c ?? Of nog lager....?
Zeer geslaagd!!

Duck bbq
Duck finish

[ Voor 6% gewijzigd door Stinger_Ventura op 24-12-2017 23:31 ]

American Express vraagbaak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

Gisteravond een stuk picanha op de bbq gemaakt. De eerste keer dat ik deed volgens de instructies van bbq-helden.nl Vond hem persoonlijk bijzonder goed gelukt, al was de picanha groter dan officieel hoort volgens mij :+ Daar ga ik niet over zeuren, mijn vader gaf hem voor het tweede jaar cadeau *O*

Hij was natuurlijk een beetje groot voor 2 personen, dus vanavond (rustig) het resterende deel in de oven opwarmen. Ik hoop dat het hij nog een beetje goed blijft!

Klikbaar!
Picanha kerst

Picanha kerst gesneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met zeebaars direct grillen op een kamado? 5 min elke kant op 200 graden direct wil ik hem aanvallen...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo, dat was een geslaagd kerstdiner :Y)

Beercan turkey, met een glaze van sinaasappelsap, honing en wat specerijen.

Kalkoen vóór:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9bGbF0DZ7F4wZZAuy5rJNzIc/full.jpg

BBQ setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n4KBJcZTQRy4LdataHCM99Fd/full.jpg

Let’s go (pastte precies met de Axtschlag rookpot er nog naast):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3zCZOdRuJt3EIibg7L6yl9sP/full.jpg

Klaar om te laten rusten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9f8Oi21Ve0f3yuCbashAejVy/full.jpg

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tu9QflpUWVGZl5qrm9GkFXR3/full.jpg

Op een bedje van geroosterde groenten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gGzyPbtTJ5zr7AaaMQH4eA2L/full.jpg

:9

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:49
Stinger_Ventura schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:10:

Ik had vandaag (eerste kerstdag) een kalkoen van 3,2KG op de BBQ, aluminiumfolie er op, duipbak vol water, 170 graden, 3,5 uur, helemaal perfect.

Moest wel vaak kolen bijvullen, omdat de nieuwe Weber briketten na 2 uur al volledig weg zijn, de oude Long Lasting, hielden het altijd 4 uur vol, waardoor je veel warmte verliest en het dus langer duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ASS-Ware schreef op maandag 25 december 2017 @ 23:25:
[...]

Ik had vandaag (eerste kerstdag) een kalkoen van 3,2KG op de BBQ, aluminiumfolie er op, duipbak vol water, 170 graden, 3,5 uur, helemaal perfect.

Moest wel vaak kolen bijvullen, omdat de nieuwe Weber briketten na 2 uur al volledig weg zijn, de oude Long Lasting, hielden het altijd 4 uur vol, waardoor je veel warmte verliest en het dus langer duurt.
Hielden ze het in de zomer 4 uren vol of in de winter ook? Het is buiten een stuk kouder, waardoor je flink wat meer lucht/warmte stookt dan in de zomer....bij mij gaan de kolen ook flink rapper, maar dat hoort bij de winterse bbq :p

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Gisteravond toch maar de heatermeter besteld. Voor de lange sessies toch wel een stuk makkelijker. Nu wachten tot mijn soldeer pakketje binnenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:52

Mystikal

It never hurts to help!

Dit jaar ook voor het eerst een winter bbq gedaan afgelopen zaterdag! Was prima geslaagd, met zalm, lam, burger en voor ons het eerste echte bbq project bcc.

We waren tevreden over de bereiding (iets te lang wellicht, maar we vonden de huid nog wat te licht).

Uiteindelijk 170gr voor 1uur en 10 minuten. Borst temp op 78gr.

Volgende keer een betere marinade erbij verzinnen. Nu op basis van Jord Althuizen, maar smaak was wel erg basic.

BCC winter

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Gisteren wilden we voor de verandering weer eens ouderwets gaan gourmetten, maar voor de kids leek me dat weer niet echt leuk en heb ik 2,5 kilo Livar baby back spareribs op de 18" Razzo gemaakt. (Smokey Goodness Pig Powder en afgelakt met American Stockyard Southern Blues + Ketchup (verhouding 2:1). Mijn zoontje vind de Southern Blues op de een of andere manier net iets te pittig en met de ketchup maak ik het wat kindvriendelijker.

Dit keer geen Ecobrasa, maar Dammers houtskool, en ik heb de waterpan bedekt met aluminiumfolie. Ik ben dus benieuwd hoe het schoonmaken zo is.

Wat me wel opviel was dat het kleine beetje gekookte water (2L) best lang best veel invloed op de maximale temperatuur had. In het begin kreeg ik 'm weer met moeite op 110C. Ik weet niet meer precies wanneer het was, maar toen het water op was heb ik een keer een uitschieter gehad naar 150C en daarna weer gestabiliseerd op 135C.

De ribs gingen er om 11 uur op en ik heb 3-1,5-1 aangehouden op een temperatuur van 110C-135C en die 1,5 uur was gewrapped in folie met appel azijn en wat bbq saus.

Ik heb nog wel wat houtskool aan moeten vullen, maar ik wist al dat de Razzo lang niet zo efficient is als mijn KJJ. Ik denk dat ik minstens 2x zoveel houtskool heb gebruikt als dat ik in de KJJ zou hebben gebruikt.
Geen rookhout dit keer, want ik wil de buren niet lasting vallen met rook tijdens kerst.

Al met al, ondanks dat de ribs er 5,5 uur op hebben gelegen waren ze lekker sappig en mals. Ze waren wel net iets malser dan ik had gewild, maar ze vielen nog niet helemaal uit elkaar. Ik had de spareribs dus voor de kids gemaakt en toen ik vroeg wie er spareribs wilden, ginger er 5 vingertjes omhoog begeleid door een aantal luide "JAAAAA!" . Het vlees van de gourmet hebben ze nauwelijks gegeten en de ribs zijn helemaal op. Ik heb dus niks meer te knabbelen nu (Ja, dat was eigenlijk stiekem ook onderdeel van het plan :+ )

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Nomad schreef op maandag 25 december 2017 @ 23:50:
[...]

Hielden ze het in de zomer 4 uren vol of in de winter ook? Het is buiten een stuk kouder, waardoor je flink wat meer lucht/warmte stookt dan in de zomer....bij mij gaan de kolen ook flink rapper, maar dat hoort bij de winterse bbq :p
Zomer en winter, maakt bij mij niets uit, ik stook altijd hetzelfde, volle Weber firestarter, alle gaten vol open.
Ik speel nooit met de schuiven en het is altijd zo'n 170-180 graden, volgens de ingebouwde thermometer.
Elke winter een kalkoen op de BBQ, zelfs 1 keer in de sneeuw, en nog nooit hoeven bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Hier lekker genoten van een stuk (~850gram) picanha.
Wat blijft het toch een ontzettend lekker stuk vlees, echt een van mijn favorieten!

onscherpe foto's incoming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2u1arc0uinqQqTiASlW43bbo/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/09AshVcdq3d3T8kkc7abAgMG/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kFraKjHaj0FV3YOWU13yYnoc/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ndonkersloot op 26-12-2017 23:47 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
Voor mijn verjaardag in oktober heb ik een Weber compact gekregen en toen had ik me al voorgenomen om er meer mee te doen dan alleen af en toe grillen. Dus toen wij hadden aangeboden om de borrelhapjes voor kerst te maken heb ik mijn kans genomen, deze maand al meer runs gemaakt dan in de rest van het jaar.
  1. 10 december: test run moink balls
    Goed gegaan, geen probleem om de ketel op temperatuur te houden en de ballen waren lekker behalve dat het erg pittig was. De ballotage commissie vond ballen van 30gr net te groot.
  2. 17 december: beenham
    Veel meer moeite om de temperatuur hoog te krijgen, waar tijdens run 1 in de sneeuw de ketel geknepen moest worden, moest hij nu helemaal open voor dezelfde temperatuur. Wellicht door de enorme bak groenten ernaast? Ik wilde wat hoger op 130-140, maar omdat ik toch 2u had ingepland zo gelaten. De verpakking vroeg om 40min op 180, dus gegokt dat dat goed zou gaan.
    Na 2u was de pop-up thermometer nog niet gesprongen dus wat extra briketten erop en wat as afgeklopt en toen steeg de temperatuur langzaam naar 140. Na 2,5u kregen we toch wel honger, dus toen toch maar de oven aangezet waar de beenham nog een kwartier in heeft gestaan.
    Het viel me nog tegen hoeveel gewicht verdwenen was; van de 740 bleef maar 460gr over. Desondanks wel lekker sappig.
  3. 24 december: meer moink balls
    Voor wat minder pit geen chilipoeder door de nieuwe rub gedaan, restantje van de vorige keer (een heel stuk roder van kleur) erdoorheen, en maar fabrieks BBQ saus gebruikt met restant van de zelfgemaakte erbij. Dat hielp beperkt :p 25gr lijkt wel een beter formaat
  4. 24 december: mini porchetta
    400gr speklappen bij elkaar gebonden met Italiaanse kruiden en gedroogde tomaat, 2u op 160. Lekker, maar wel droog. Ik heb een kernthermometer nodig. Ook hier zo'n 40% van het gewicht verloren.
    Voor erbij bietjes gepoft met wat olie en rozemarijn, smaakte gewoon naar bietjes :') .
Ik heb nog wat moeite met de rookpakketjes. Als ik ze op de kolen leg branden er gaten in het aluminium en is de rook met 10 minuten op. De laatste keer had ik het pakket vlak naast de kolen gelegd en toen rookte het wel lang maar een klein beetje. De helft van de snippers was niet verbrand. Iemand tips hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Moet je die snippers niet nat maken?
Of heb je dat ook gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Dr. Donald schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:52:
<knip/>

Ik heb nog wat moeite met de rookpakketjes. Als ik ze op de kolen leg branden er gaten in het aluminium en is de rook met 10 minuten op. De laatste keer had ik het pakket vlak naast de kolen gelegd en toen rookte het wel lang maar een klein beetje. De helft van de snippers was niet verbrand. Iemand tips hiervoor?
Misschien moet je dikker aluminiumfolie gebruiken?

Blown past falling sands

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The-Source
Gisteren zoals eerder aangegeven een pulled-pork gemaakt.
Dit keer zonder water buffer en dat merkte ik behoorlijk, de temperatuur ging vaak in een gestaagde lijn omhoog. Eind resultaat is er niet minder om overigens :9~
Pulledpork
Van de bbqPulled pork in schaalTurks brood pulled pork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
ASS-Ware schreef op woensdag 27 december 2017 @ 00:32:
Moet je die snippers niet nat maken?
Of heb je dat ook gedaan?
Nee, niet gedaan. Ik lees overal dat het toch niet nodig zou zijn omdat de snippers nauwelijks water op zouden.
Maar nu ik erover nadenk, ze zijn dan wel nat wat de verbranding zou moeten vertragen.
Apie! schreef op woensdag 27 december 2017 @ 06:58:
[...]

Misschien moet je dikker aluminiumfolie gebruiken?
Dat zou heel goed kunnen. Dunner dan Euroshopper is waarschijnlijk niet te krijgen.

Volgende keer dikkere folie, en als dat niet helpt gaat er water bij.

Hoe lang zou een rookpakket mee moeten (kunnen) gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 14:48
Nondeju, 1e kerstdag o.a. spareribs op de Kettle. Besteld bij een bekende online slager en klaargemaakt (zoals eerdere keren) volgens 2.5 uur / (ingepakt met beetje bruin bier)1.5 uur / 30min en daarna 15 minuten met een glaze. Helaas pakte het die dag anders uit dan verwacht, ze waren te droog geworden. Zo droog dat er niet eens een mes doorheen kwam.

- Spicy rub van de Makro. 1 uur van te voren ingesmeerd.
- +/- 105/110/115 graden op 2 cm boven het vlees. Was nogal winderig
- Hickory chunks

Wat anders is dan de voorgaande keren is de leverancier van het vlees en iets winderig in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
JL-IP(!) schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:11:
Nondeju, 1e kerstdag o.a. spareribs op de Kettle. Besteld bij een bekende online slager en klaargemaakt (zoals eerdere keren) volgens 2.5 uur / (ingepakt met beetje bruin bier)1.5 uur / 30min en daarna 15 minuten met een glaze. Helaas pakte het die dag anders uit dan verwacht, ze waren te droog geworden. Zo droog dat er niet eens een mes doorheen kwam.

- Spicy rub van de Makro. 1 uur van te voren ingesmeerd.
- +/- 105/110/115 graden op 2 cm boven het vlees. Was nogal winderig
- Hickory chunks

Wat anders is dan de voorgaande keren is de leverancier van het vlees en iets winderig in de tuin.
Dat is zuur :(, zal het vlees misschien minder vet zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Of gewoon te dun gesneden door de slager?

[ Voor 22% gewijzigd door mrwolf op 27-12-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

@JL-IP(!) heb ik ook ooit eens gehad, ik ben er nooit achter gekomen wat de reden was maar ik vermoed gewoon een taai varken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Dr. Donald schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:18:
[...]

Nee, niet gedaan. Ik lees overal dat het toch niet nodig zou zijn omdat de snippers nauwelijks water op zouden.
Maar nu ik erover nadenk, ze zijn dan wel nat wat de verbranding zou moeten vertragen.

[...]

Dat zou heel goed kunnen. Dunner dan Euroshopper is waarschijnlijk niet te krijgen.

Volgende keer dikkere folie, en als dat niet helpt gaat er water bij.

Hoe lang zou een rookpakket mee moeten (kunnen) gaan?
in mijn KJJ maakte ik pakketjes van ongeveer 4x3x1,5cm en het is een tijd geleden maar een uur toch zeker.
De ruimte in de KJJ is beperkt als ie helemaal vol zit met houtskool. Dus de pakketjes moesten wel compact zijn. In het pakketje had ik dan 2-3 netjes geordende laagjes met hout. Zonder nat te maken overigens.

Blown past falling sands

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
The-Source schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:34:
Gisteren zoals eerder aangegeven een pulled-pork gemaakt.
Dit keer zonder water buffer en dat merkte ik behoorlijk, de temperatuur ging vaak in een gestaagde lijn omhoog. Eind resultaat is er niet minder om overigens :9~
Pulledpork
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Zonder water buffer? Wat bedoel je ?

• The-Source
JohnStaakke schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:41:
[...]

Zonder water buffer? Wat bedoel je ?
Een grote bak/kom warm water. Deze zorgt ervoor dat wanneer de kolen te actief worden de lucht minder snel opwarmt omdat het water ook verwarmt moet worden dan. En andersom dus ook...

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Heb een keer PP gemaakt zonder waterbak. Maar merkte dat het vlees iets droger werd. Sinds dien altijd weer met waterbak.
Wel kokend water er in. Bedek glazen overschaal met alu folie en dan is hij ook snel schoon.
Komende keren nog proberen om wat extra bak stenen er naast te leggen als extra warmte buffer. Om op te warmen zal het meer energie kosten, misschien tijdens het aansteken tussen de kolen leggen, en dan hopen dat het meer buffer heeft. Hierdoor hoop ik minder kolen te gaan gebruiken uit eindelijk en nog betere stabielere temps. Nu al niet veel last van in de kamado. Maar als het beter kan. Altijd.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Tiwazz schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:46:
Hier lekker genoten van een stuk (~850gram) picanha.
Wat blijft het toch een ontzettend lekker stuk vlees, echt een van mijn favorieten!

onscherpe foto's incoming

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi, heb vandaag 1,5kg picanha opgehaald. nooit geprobeerd... dus ben benieuwd. Wat is een ruwe schatting hoelang je met een picanha van 1,5kg bezig bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
grote_oever schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:55:
[...]

Mooi, heb vandaag 1,5kg picanha opgehaald. nooit geprobeerd... dus ben benieuwd. Wat is een ruwe schatting hoelang je met een picanha van 1,5kg bezig bent?
Je zal ervan smullen! Enkel het vet inkerven en kruiden met peper en zout.

Ik heb nog nooit 1,5kg bereid maar groffe schatting zo'n 30-45 minuten wellicht dat andere tweakers ervaring hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Tiwazz schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 00:10:
[...]

Je zal ervan smullen! Enkel het vet inkerven en kruiden met peper en zout.

Ik heb nog nooit 1,5kg bereid maar groffe schatting zo'n 30-45 minuten wellicht dat andere tweakers ervaring hebben?
Dat is wel heel snel. Welke temp gebruik je dan? want op 110 graden verwacht ik er wel langer over te doen eigenlijk.
Pagina: 1 ... 71 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.