Gisteren wilden we voor de verandering weer eens ouderwets gaan gourmetten, maar voor de kids leek me dat weer niet echt leuk en heb ik 2,5 kilo Livar baby back spareribs op de 18" Razzo gemaakt. (Smokey Goodness Pig Powder en afgelakt met American Stockyard Southern Blues + Ketchup (verhouding 2:1). Mijn zoontje vind de Southern Blues op de een of andere manier net iets te pittig en met de ketchup maak ik het wat kindvriendelijker.
Dit keer geen Ecobrasa, maar Dammers houtskool, en ik heb de waterpan bedekt met aluminiumfolie. Ik ben dus benieuwd hoe het schoonmaken zo is.
Wat me wel opviel was dat het kleine beetje gekookte water (2L) best lang best veel invloed op de maximale temperatuur had. In het begin kreeg ik 'm weer met moeite op 110C. Ik weet niet meer precies wanneer het was, maar toen het water op was heb ik een keer een uitschieter gehad naar 150C en daarna weer gestabiliseerd op 135C.
De ribs gingen er om 11 uur op en ik heb 3-1,5-1 aangehouden op een temperatuur van 110C-135C en die 1,5 uur was gewrapped in folie met appel azijn en wat bbq saus.
Ik heb nog wel wat houtskool aan moeten vullen, maar ik wist al dat de Razzo lang niet zo efficient is als mijn KJJ. Ik denk dat ik minstens 2x zoveel houtskool heb gebruikt als dat ik in de KJJ zou hebben gebruikt.
Geen rookhout dit keer, want ik wil de buren niet lasting vallen met rook tijdens kerst.
Al met al, ondanks dat de ribs er 5,5 uur op hebben gelegen waren ze lekker sappig en mals. Ze waren wel net iets malser dan ik had gewild, maar ze vielen nog niet helemaal uit elkaar. Ik had de spareribs dus voor de kids gemaakt en toen ik vroeg wie er spareribs wilden, ginger er 5 vingertjes omhoog begeleid door een aantal luide "JAAAAA!" . Het vlees van de gourmet hebben ze nauwelijks gegeten en de ribs zijn helemaal op. Ik heb dus niks meer te knabbelen nu (Ja, dat was eigenlijk stiekem ook onderdeel van het plan

)