Een recap van mijn 2e PP avontuur:
Op zaterdag heb ik de PP voorbereid met een North Carolina Rub en ook de mopping sauce (Apple cider azijn met kruiden) alvast gemaakt om een nacht in de koelkast te kunnen rusten.
Zondag 6.30 stond ik buiten om de BBQ aan te steken. In eerste instantie ging alles goed, maar kreeg hem niet op temperatuur. Althans, dat dacht ik... Doordat de slaap nog in mijn ogen zat en een combinatie van NL & US blogs had ik de ideale temperatuur van 225 tot 275 ipv Fahrenheit voor Celsius aangezien. Conclusie, ik heb in alle vroegte de ketel op willen stoken naar 225 graden Celsius

. Begreep er al helemaal niks van, maar goed. Hierdoor vlogen mijn houtblokken direct na het openen van het deksel in de fik, veel te veel rook en pieken in de hitte.
Maar goed, procureur is (zo blijkt achteraf nog maar eens) ontzettend vergevingsgezind
Om het 1.5 uur heb ik de procureur met een borstel ingestreken om hem vochtig te houden en na 4 uur heb ik de procureur 180 graden gedraaid. De 2e thermometer op grilllevel is echt ideaal! De temperatuur van de ketel-thermometer & thermometer op grill-level lagen soms tot wel 50 graden uit elkaar. Doordat ik betere controle over de hitte had, is deze PP véél sneller klaar dan mijn eerste poging.
Het resultaat was prima! De bast was wel iets te donker, maar ik denk dat dit te wijten is aan de te hoge temperaturen in het begin. Hierdoor was ook de smaak van rook niet over aanwezig.
Uiteindelijk heb ik de PP bij een kerntemperatuur van 93 graden en precies binnen de begrote tijd van de grill gehaald. De vorige editie was 96 en die viel letterlijk zo uit elkaar. Deze keer moest ik iets meer moeite doen met het uit elkaar trekken. Maar dat kan ook aan mij liggen, waarschijnlijk tegen de draden in gewerkt ofzo

.
De PP heeft er van 8.20 tot 17.00 op gelegen. Volgende keer dus niet de F en C door elkaar halen, dan komt het helemaal goed
Familie (Ouders, zus met man en 2 kleine koters) uitgenodigd en samen met vriendin de PP naar binnen gewerkt in combinatie met coleslaw en uiteraard Baby Rays BBQ Saus!
Al met al toch nog een succes!
@
The-Source De truc met aluminium folie is mij bekent, maar begin daar nog niet aan. Ik wil proberen om de zone rustig te laten doorbreken. Hij heeft nu ongeveer 2 a 3 uur in de zone op 72 graden vastgehangen, hierna is hij rustig naar boven gegaan.