Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.789 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

spank_mojoo schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:11:
Ik vindt het lastig om hier zo wat over te zeggen,
heb je hier ook al een tekening oid van?
je kunt toch ook op het bbq- gedeelte het vlees dichtschroeien?
we willen eigenlijk zoiets als:

Afbeeldingslocatie: http://www.hogaresmagma.com/img/productos/dsc-0955.jpg

maar dan oven + rookoven, bbq .. en het liefst met 1 vuurplaats.

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 02-11-2017 18:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
Moet zeggen dat Bluetooth bereik van de meater mij wel tegen valt. Dit zal ook vast komen die de gesloten deksel van de Weber maar ook al staat de bbq tegen de muur is achter de muur geen ontvangst.
Wel onthoud de meater historische waardes welke bij verbinding herstel gesynchroniseerd worden.
Weet nog niet welke BLE versie er gebruikt wordt maar meeste apparaten hier herkennen hem niet.
De app geeft nu na 1,5 uur aan dat de pulled-pork over kleine 4 uur klaar zou zijn maar dat verwacht ik niet :') want er is vast geen rekening gehouden met 'de zone'
Gezien het bereik ga ik hem waarschijnlijk alleen inzetten voor gebruik met rotisserie producten.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

@The-Source Ik heb em nog niet gebruikt, maar had ook niet verwacht dat het bereik beter zou zijn dan de iGrill Mini.
Ten eerste zit hij inderdaad in de bbq en ten tweede is het een Low Energy ding. Het lijkt me sterk dat je dan een beter bereik zult hebben.
Ik hoop dat mijn werkeloze iPhone 5s wel kan connecten, want die wilde ik als cloud link gebruiken, maar dat merk ik straks wel.

Edit: De Meater probe pairt met een 5s d:)b Ik wel mijn 6s in the process laten vallen. Nu barsten in het scherm :( #fwp

[ Voor 13% gewijzigd door Apie! op 04-11-2017 14:56 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@Apie! Andersom had beter geweest.
De meater schat hier nog z'n 53 minuten wanneer de pulled-pork klaar zou moeten zijn. Tussendoor was dat nog even 6 uur maar dat had met de zone te maken en toen maar gelijk ingepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

leuk dat ik +1 krijg voor mijn vorige post maar iemand een idee om dit beetje samen te voegen tot rook/oven/bbq ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteravond de procureur 2,3 kg voorbereid om vandaag een PP te maken. Carolina Rub, beetje olijfolie voor de hechting en nachtje in de koelkast om lekker te marineren.

Vanmorgen vroeg uit de veren om de BBQ (Weber Master Touch) voor te verwarmen. Dit ging al langzamer dan gepland. Maar goed, slechte start kun je nog goedmaken, de dag is nog lang.
Omdat mijn vorige PP project te lang duurde, waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de temperatuur in de ketel tòch lager lag dan de ketel-thermometer deed geloven, heb ik ee. 2e Ikea thermometer aangeschsft..
1 voor het meten van de kerntemperatuur.
1 voor het meter van de temperatuur op grilllevel.

Vandaag is het een drama! Krijg de temperatuur van de ketel niet omhoog, de vents staan al veel verder open dan de vorige keer, maar hij blijft onder de 200. Zodra de deksel eraf gaat, vliegt het hout in de fik, daarna knalt de temperatuur naar 250, waarna het hout volledig, binnen 3 minuten, opbrandt en de ketel temperatuur zakt naar 150.

Zo frustrerend dit!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik weet niet of je de temperatuur in Fahrenheit aan geeft maar hier zijn we Celsius gewend. Gisteren ook pulled pork gemaakt en de hele dag niet aan de schuiven gezeten en temperatuur constant rond de 115C gebleven ( ook op een Weber)
Denk dat je of verkeerde briketten gebruikt of ze verkeerd neer legt
Meater pulled pork
Op het einde de schuiven open gezet om temperatuur nog wat te laten stijgen. De tussentijdse dip is vanwege het inpakken ivm de zone.

[ Voor 33% gewijzigd door The-Source op 05-11-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Rookhout pas toevoegen als de ketel warm is. Dan heb je geen last van die temperatuur flare ups.

Vandaag staat er pizza op het menu hier. Ben benieuwd of we die 350 graden halen...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Chevy454 schreef op zondag 5 november 2017 @ 09:59:
Rookhout pas toevoegen als de ketel warm is. Dan heb je geen last van die temperatuur flare ups.

Vandaag staat er pizza op het menu hier. Ben benieuwd of we die 350 graden halen...
Hier ook pizza... Met pulled-pork erop :9~
Gewoon houtskool stoken dan komt het wel goed. En anders nog meer houtskool aansteken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

The-Source schreef op zondag 5 november 2017 @ 09:53:
Ik weet niet of je de temperatuur in Fahrenheit aan geeft maar hier zijn we Celsius gewend. Gisteren ook pulled pork gemaakt en de hele dag niet aan de schuiven gezeten en temperatuur constant rond de 115C gebleven ( ook op een Weber)
Denk dat je of verkeerde briketten gebruikt of ze verkeerd neer legt
[afbeelding]
Op het einde de schuiven open gezet om temperatuur nog wat te laten stijgen. De tussentijdse dip is vanwege het inpakken ivm de zone.
Shiiiiiiit, stom... mijn temperatuur was in Celsius, maar ik had m op de ketel in Fahrenheit afgelzen. Conclusie... de ketel was veel te heet..nu maar snel alles omlaag gezet. Volgende keer niet om 6 uur slapend beginnen 8)7

Omdat ik veel op US BBQ site zit voor inspiratie, heb ik de ketel naar 225 Celsius ipv Fahrenheit lopen knallen. Maar dat is dus zo idioot hoog, gaat niet lang goed. Gevolg, de temperatuur die ik had, lag maar n paar graden hoger 125 ipv 110 Celsius. Achteraf gezien valt de schade dus nog mee, ben er gelukkig 1,5 in het proces achtergekomen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Calitomnication op 05-11-2017 11:01 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:41
dat is de reden dat ik niks met Fahrenheit doe.
Dat geeft alleen maar verwarring...

Hoop dat het goed gekomen is, 225 graden Celsius is voor PP veel te warm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gelukkig is de temperatuur structureel niet hoger geweest dan 125, wel te waem, maar dit was n piek. Hoop dat t vlees n beetje vergevingsgezind is.
En ja, ik snap die Amerikanen ook niet met hun Fahrenheit en andere imperial meuk, maar dat is n andere discussie.
Mn PP hangt nu in de stall op 69 graden kern. Morgen laat ik wel weten wat het resultaat is geweest!

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Calitomnication Hoezo is 125C veel te warm? Ik doe tegenwoordig alles op 135C/275F en dat gaat prima. Niet te warm om al het vocht uit de vezel te persen en wel warm genoeg om het vet te laten smelten.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
Apie! schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:37:
@Calitomnication Hoezo is 125C veel te warm? Ik doe tegenwoordig alles op 135C/275F en dat gaat prima. Niet te warm om al het vocht uit de vezel te persen en wel warm genoeg om het vet te laten smelten.
Ik denk dat hij bedoelt dat het niet structureel warmer dan 125 graden is geweest. Het heeft enkel gepiekt, en die piektemperaturen waren te warm

Vanmiddag ga ik zelf maar weer een lekker heel kippetje maken! *O*

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:20
Dit weekend 1,5KG kabeljauw kibbeling gemaakt, ik heb geen frituur dus dan maar de dutch oven voor de helft met zonnebloem olie gevuld en daarna de barbecue in. Het ging verassend goed, de temperatuur bleef mooi stabiel alleen duurde het wat langer om na elke sessie de 180 graden weer te halen, maar wel een werkbaar alternatief voor een frituur. :)

Afbeeldingslocatie: https://images2.imgbox.com/0e/29/mxYwUXRO_o.jpg

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Misha schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:46:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat het niet structureel warmer dan 125 graden is geweest. Het heeft enkel gepiekt, en die piektemperaturen waren te warm

Vanmiddag ga ik zelf maar weer een lekker heel kippetje maken! *O*
Juist, hij heeft een paar pieken gehad, maar nu hangt hij vanaf een uur of 10 al netjes op een graad of 110. Kleine schommelingen, maar niet noemenswaardig. Het vlees hangt nu wel al een klein anderhalf uur vast op 69/70 graden, hij komt er niet doorheen. Ben nu heel langzaam de temperatuur een beetje aan het ophogen om er doorheen te drukken.

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
Hari-Bo schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:56:
Dit weekend 1,5KG kabeljauw kibbeling gemaakt, ik heb geen frituur dus dan maar de dutch oven voor de helft met zonnebloem olie gevuld en daarna de barbecue in. Het ging verassend goed, de temperatuur bleef mooi stabiel alleen duurde het wat langer om na elke sessie de 180 graden weer te halen, maar wel een werkbaar alternatief voor een frituur. :)
Dat is erg chill ja! Ik zet zelf een gietijzeren pan gewoon op het fornuis, vind dat net wat makkelijker, maar je hebt geen frituur meer nodig!
Calitomnication schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:58:
[...]

Juist, hij heeft een paar pieken gehad, maar nu hangt hij vanaf een uur of 10 al netjes op een graad of 110. Kleine schommelingen, maar niet noemenswaardig. Het vlees hangt nu wel al een klein anderhalf uur vast op 69/70 graden, hij komt er niet doorheen. Ben nu heel langzaam de temperatuur een beetje aan het ophogen om er doorheen te drukken.
Als je het langzaam doet, dan zal het vast wel goedkomen :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Misha schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:05:
[...]

Dat is erg chill ja! Ik zet zelf een gietijzeren pan gewoon op het fornuis, vind dat net wat makkelijker, maar je hebt geen frituur meer nodig!

[...]

Als je het langzaam doet, dan zal het vast wel goedkomen :Y)
Op het fornuis zetten wordt wat lastig met inductie (met de huidige keuken), plus deze dutch oven heeft aan de onderkant poten. Ik vind deze setup ideaal ook geen enorme frituur/vislicht binnen, zolang ik maar met vuur kan spelen. :P

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Hari-Bo schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:27:
[...]

Op het fornuis zetten wordt wat lastig met inductie (met de huidige keuken), plus deze dutch oven heeft aan de onderkant poten. Ik vind deze setup ideaal ook geen enorme frituur/vislicht binnen, zolang ik maar met vuur kan spelen. :P
haha goed punt. Scheelt inderdaad best wat stank binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Hari-Bo schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:27:
[...]

Gietijzeren pannen doen het meer dan prima op inductie. Alleen de pootjes doen je de das om.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Wat vinden jullie de ideale temperatuur voor PP? Ik zie temperaturen uiteenlopend van 87 tot 96 graden.
Zelf heb ik m de vorige keer tot 96 doorgetrokken en hij viel tijdens het van de BBQ halen zo uit elkaar, maar is 87 ook voldoende?

[ Voor 17% gewijzigd door Calitomnication op 05-11-2017 15:28 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Wild Chocolate schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:16:
[...]

Gietijzeren pannen doen het meer dan prima op inductie. Alleen de pootjes doen je de das om.
Dat is precies waarom ik in plaats van een dutch oven met pootjes deze gekocht:
https://www.kookwinkel.nl...n-o-26-cm-gietijzer-zwart

- Geen pootjes dus werkt perfect op fornuis (inductie/keramisch/gas) en in de oven
- Kan gewoon in de Q op rooster of in de kolen
- deksel functioneert eventueel als extra skillet
- kunt op deksel ook gewoon kolen leggen als je dat wil, je mist alleen het kleine opstaande randje.

Ik zocht naast mijn skillets een gietijzeren pan voor slow cooking, en deze werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Ik heb naast m'n creusetpannen ook een van de Albert Heijnactie van een tijdje geleden. Dat is de enige die ik op kolen gooi eigenlijk. Als die stuk gaat, dan boeit het me niet zoveel. Om de een of andere reden vind ik het toch jammer van m'n andere pannen, terwijl ik weet dat ze er best tegen kunnen. Ze blijven alleen niet meer zo mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Wild Chocolate schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:16:
[...]

Klopt alleen vind ik inductie totaal niks daarom gaat het volgend jaar weer eruit en komt er een mooi gas fornuis van Boretti erin. :+
UltraSub schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:38:
[...]

Dat is precies waarom ik in plaats van een dutch oven met pootjes deze gekocht:
https://www.kookwinkel.nl...n-o-26-cm-gietijzer-zwart

- Geen pootjes dus werkt perfect op fornuis (inductie/keramisch/gas) en in de oven
- Kan gewoon in de Q op rooster of in de kolen
- deksel functioneert eventueel als extra skillet
- kunt op deksel ook gewoon kolen leggen als je dat wil, je mist alleen het kleine opstaande randje.

Ik zocht naast mijn skillets een gietijzeren pan voor slow cooking, en deze werkt perfect.
Ik heb juist met pootjes gekozen ideaal voor buiten als je met briketten aan de slag gaat dan kan je deze makkelijk eronder leggen en bovenop de deksel.

[ Voor 53% gewijzigd door Hari-Bo op 05-11-2017 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Calitomnication schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:27:
Wat vinden jullie de ideale temperatuur voor PP? Ik zie temperaturen uiteenlopend van 87 tot 96 graden.
Zelf heb ik m de vorige keer tot 96 doorgetrokken en hij viel tijdens het van de BBQ halen zo uit elkaar, maar is 87 ook voldoende?
Ik doe het zelf tot de 88 graden. En de zone waar je eerder over had kun je ook doorbreken door het geheel in aluminum in te pakken. Vocht wat zich daarin ophoopt kun je later gedeeltelijk gebruiken als toevoeging om door het getrokken vlees heen te mengen.

Hier gaat zo de Q aan voor een pizzaatje :)

[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 05-11-2017 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
En mocht je PP toch wat droog worden, dan doet appelsap met appelwijnazijn wonderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:13
Is er een manier om de vetkap van een picanha mooi "krokant(er)" te krijgen?

Zojuist ene gemaakt, en voor mij is het vet prima, maar er zijn mensen in de kring die het zo zacht niet lekker vinden.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/fCc97b/IMG_20171105_180228.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Een recap van mijn 2e PP avontuur:

Op zaterdag heb ik de PP voorbereid met een North Carolina Rub en ook de mopping sauce (Apple cider azijn met kruiden) alvast gemaakt om een nacht in de koelkast te kunnen rusten.

Zondag 6.30 stond ik buiten om de BBQ aan te steken. In eerste instantie ging alles goed, maar kreeg hem niet op temperatuur. Althans, dat dacht ik... Doordat de slaap nog in mijn ogen zat en een combinatie van NL & US blogs had ik de ideale temperatuur van 225 tot 275 ipv Fahrenheit voor Celsius aangezien. Conclusie, ik heb in alle vroegte de ketel op willen stoken naar 225 graden Celsius 8)7. Begreep er al helemaal niks van, maar goed. Hierdoor vlogen mijn houtblokken direct na het openen van het deksel in de fik, veel te veel rook en pieken in de hitte.

Maar goed, procureur is (zo blijkt achteraf nog maar eens) ontzettend vergevingsgezind :) _/-\o_

Om het 1.5 uur heb ik de procureur met een borstel ingestreken om hem vochtig te houden en na 4 uur heb ik de procureur 180 graden gedraaid. De 2e thermometer op grilllevel is echt ideaal! De temperatuur van de ketel-thermometer & thermometer op grill-level lagen soms tot wel 50 graden uit elkaar. Doordat ik betere controle over de hitte had, is deze PP véél sneller klaar dan mijn eerste poging.

Het resultaat was prima! De bast was wel iets te donker, maar ik denk dat dit te wijten is aan de te hoge temperaturen in het begin. Hierdoor was ook de smaak van rook niet over aanwezig.

Uiteindelijk heb ik de PP bij een kerntemperatuur van 93 graden en precies binnen de begrote tijd van de grill gehaald. De vorige editie was 96 en die viel letterlijk zo uit elkaar. Deze keer moest ik iets meer moeite doen met het uit elkaar trekken. Maar dat kan ook aan mij liggen, waarschijnlijk tegen de draden in gewerkt ofzo ;).

De PP heeft er van 8.20 tot 17.00 op gelegen. Volgende keer dus niet de F en C door elkaar halen, dan komt het helemaal goed :)

Familie (Ouders, zus met man en 2 kleine koters) uitgenodigd en samen met vriendin de PP naar binnen gewerkt in combinatie met coleslaw en uiteraard Baby Rays BBQ Saus!

Al met al toch nog een succes!

@The-Source De truc met aluminium folie is mij bekent, maar begin daar nog niet aan. Ik wil proberen om de zone rustig te laten doorbreken. Hij heeft nu ongeveer 2 a 3 uur in de zone op 72 graden vastgehangen, hierna is hij rustig naar boven gegaan.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 15:52
NeutraleTeun schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:48:

Zojuist ene gemaakt, en voor mij is het vet prima, maar er zijn mensen in de kring die het zo zacht niet lekker vinden.

[afbeelding]
Vooraf flink zouten dat het vocht eruit trekt en dan stevig uitbakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
NeutraleTeun schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:48:

[afbeelding]
2-4 graden eerder er af halen en daarna goed af fikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
The Fatal schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:53:
[...]

2-4 graden eerder er af halen en daarna goed af fikken?
Dat ja. Met de vetkap naar het vuur toe leggen en goed laten branden :) Ik haal hem er af als hij 52 is, dan herschik de kolen voor directe hitte en dan grill ik hem nog even af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:27
Martinusz schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:34:
Vandaag de vrouw jarig, en zoals de traditie is mag die bepalen wat we eten.....wat schets mijn verbazing, ze wil vlees van de BBQ! Dus vanavond wordt het Picanha Steaks :9
En morgen is mijn dochtertje jarig (wordt 5), wat wil je op je verjaardag eten?
Frietjes....... met vleesje van de BBQ <3 <3 <3 <3 <3 <3

Nu nog even kijken welk vleesje :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
Dit zal waarschijnlijk vloeken in de kerk zijn (volgens sommigen), maar ik heb een vraag over gasbarbecues.
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een leuke buitenkeuken/gasbarbecue. Mijn oog is gevallen op een Weber Spirit e-320 (nieuw). Nu kan ik waarschijnlijk via via een Weber Genesis 330 overnemen. Echter zal de prijs niet heel ver onder de prijs van de nieuwe weber liggen. Wat zouden jullie doen? Gaan voor de nieuwe? Of toch de 2de hands omdat dit een model hoger is en dus, mag je aannemen, wat meer te bieden heeft?

De 330 heeft als extra een sear station, echter vraag ik mij af of ik dit heel erg vaak zou gebruiken. Ik vermoed van niet namelijk. Ik heb beide bbq's gezien in de winkel, en de genesis voelt wel degelijker aan, niet dat de spirit niet degelijk is, maar je voelde goed het gewichtverschil en de kwaliteit van de bouw.

Weet iemand van jullie of het verschil in effectieve output groot is? Zit er veel verschil in tijdens het koken/bbq-en? Is er iemand met ervaring met 1 van deze Weber modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik heb het andersom gedaan. Eerst affikken daarna indirect.
Maar zo werkt dat dus überhaupt niet?

Zal het eens met zout proberen.
Ben vooral bang dat het te zwart wordt en verbrandt gaat smaken.

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/65k1cg12l7/IMG_20171105_164839.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
NeutraleTeun schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:08:
Ik heb het andersom gedaan. Eerst affikken daarna indirect.
Maar zo werkt dat dus überhaupt niet?

Zal het eens met zout proberen.
Ben vooral bang dat het te zwart wordt en verbrandt gaat smaken.

[afbeelding]
je kan hem eerst lichtjes aanbranden/dichtschroeien.
Dan langzaam garen en daarna goed af fikken.
Als je zulke vlammen hebt, moet je hem constant verleggen :) Zodra er een paar seconden vlammen zijn, dan weer aan de ander kant leggen enz.

Ik doe altijd reverse sear, eerst garen dan affikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Luuk84 schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:09:
Dit zal waarschijnlijk vloeken in de kerk zijn (volgens sommigen), maar ik heb een vraag over gasbarbecues.
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een leuke buitenkeuken/gasbarbecue. Mijn oog is gevallen op een Weber Spirit e-320 (nieuw). Nu kan ik waarschijnlijk via via een Weber Genesis 330 overnemen. Echter zal de prijs niet heel ver onder de prijs van de nieuwe weber liggen. Wat zouden jullie doen? Gaan voor de nieuwe? Of toch de 2de hands omdat dit een model hoger is en dus, mag je aannemen, wat meer te bieden heeft?

De 330 heeft als extra een sear station, echter vraag ik mij af of ik dit heel erg vaak zou gebruiken. Ik vermoed van niet namelijk. Ik heb beide bbq's gezien in de winkel, en de genesis voelt wel degelijker aan, niet dat de spirit niet degelijk is, maar je voelde goed het gewichtverschil en de kwaliteit van de bouw.

Weet iemand van jullie of het verschil in effectieve output groot is? Zit er veel verschil in tijdens het koken/bbq-en? Is er iemand met ervaring met 1 van deze Weber modellen?
Ik kan je geen inhoudelijk advies geven omdat ik er geen ervaring mee heb. Weet wel dat een collega vorig jaar (hij heeft het bedrijf inmiddels verlaten, dus ik kan het niet zo snel voor je dubbelchecken) na veel onderzoek heeft gekozen voor een Genesis 310.
Wat ik me wel nog kan herinneren is dat de mogelijkheid tot het integreren van iGrill een van de doorslaggevende factoren is geweest. Daarnaast heeft de Genesis 2017 editie een nieuwe gasbrander en hitte verdelingssysteem wat ook zijn voorkeur had. En de Genesis is zwaar, komt in 2 dozen met een gezamenlijk gewicht van 80KG :), dus neem iemand mee om de doos in je auto te tillen.
(hoop dat je er toch nog iets aan hebt gehad)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
Calitomnication schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 07:45:
[...]

Ik kan je geen inhoudelijk advies geven omdat ik er geen ervaring mee heb. Weet wel dat een collega vorig jaar (hij heeft het bedrijf inmiddels verlaten, dus ik kan het niet zo snel voor je dubbelchecken) na veel onderzoek heeft gekozen voor een Genesis 310.
Wat ik me wel nog kan herinneren is dat de mogelijkheid tot het integreren van iGrill een van de doorslaggevende factoren is geweest. Daarnaast heeft de Genesis 2017 editie een nieuwe gasbrander en hitte verdelingssysteem wat ook zijn voorkeur had. En de Genesis is zwaar, komt in 2 dozen met een gezamenlijk gewicht van 80KG :), dus neem iemand mee om de doos in je auto te tillen.
(hoop dat je er toch nog iets aan hebt gehad)
Alle info is welkom! :)
De iGrill is niet zo'n ding voor mij, ik kan ook prima met een andere thermometer werken. De genesis die ik kan overnemen is al een aantal jaren oud en niet het nieuwste model. Dus ik vermoed dat je genoemde argumenten hier ook iets anders zijn. Desalniettemin toch bedankt voor je input, ik zal ook nog is even kijken naar de nieuwste generatie genesis :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:54
Beetje laat maar laatst een heerlijk stuk(1.1kg) entrecote gemaakt op de bbq... Hier het resultaat:

BBQ
BBQ Pics
Entrecote 1Entrecote 2

Met 4 man... het smolt weg op de tong!

[ Voor 0% gewijzigd door Awesomo4k op 08-11-2017 15:17 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:23

CodeIT

Code IT

@Awesomo4k Mmmm... Kan het bijna proeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
The Fatal schreef op maandag 6 november 2017 @ 18:25:
[...]

je kan hem eerst lichtjes aanbranden/dichtschroeien.
Dan langzaam garen en daarna goed af fikken.
Als je zulke vlammen hebt, moet je hem constant verleggen :) Zodra er een paar seconden vlammen zijn, dan weer aan de ander kant leggen enz.

Ik doe altijd reverse sear, eerst garen dan affikken.
Van de picancha komt erg veel vet, toen ik dat de laatste keer deed werd het vlees wel erg snel bruin. Ik denk dat ik binnen één minuut klaar was met searen (gebruikte een reverserd sear).
Ik houd trouwens ook totaal niet van vlees wat direct in het vuur heeft gelegen. Een sear vind ik helemaal niet zo lekker aan mijn vlees, het vet vebrand namelijk alleen maar.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Awesomo4k schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:15:
Beetje laat maar laatst een heerlijk stuk(1.1kg) entrecote gemaakt op de bbq... Hier het resultaat:

BBQ
BBQ Pics
[afbeelding][afbeelding]

Met 4 man... het smolt weg op de tong!
Krijg nu al trek op de vroege ochtend. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:43

Typhone

Who Dares Wins

Zaterdag: pulled pork dag (3.4kg procureur :D)
Zondag: spare rib dag

Ik ben benieuwd hoe het gaat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Apie! schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:17:
[...]

Nee, ik had een Block met een een extra single Meater probe besteld tijdens de campagne. Daarna werd duidelijk dat het blok nog heel lang op zich zou laten wachten, maar dat single Meater probes wel alvast geleverd zouden worden. Toen heb ik er nog eentje losse probe bijbesteld.
Helaas werd het pakketje na een maand bij de Douane om een of andere reden teruggestuurd naar Hong Kong. Meater zou zsm weer een pakket op de post doen vanuit Hong Kong, maar ondertussen werden de single probes ook aan gewone (niet-Kickstarter) klanten geleverd vanuit Europa 8)7 . Daar heb ik er dus nog maar twee besteld en die heb ik nu binnen.

Als het pakketje uit HK binnenkomt dan weet ik daar vast wel iemand blij mee te maken.
Mocht je niemand in je omgeving hebben die hem wil hebben, hou ik me aanbevolen :)

Overigens ga ik binnenkort toch aan de sous vide. O.a. handig bij stukken vlees die niet mooi egaal gevormd zijn, want de laatste keren wat gek gevormde biefstukjes gehad die half vernaggeld waren ondanks rustig aan doen :( :P. Dus dat wordt dan sous vide tot paar graden onder de temp, en dan het korstje via de q. En als backup/luie optie de gietijzeren pan op het fornuis ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Calitomnication schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:27:
Ik trek hem meestal door tot 92 graden, bij 87-88 graden heb ik soms nog wat "vastere" stukken erin zitten, bij 92 graden is die door en door mals..

Hier staat voor zondag een lekker stukje buikspek op het programma, gisteren al in de marinade gezet..
Heerlijk!!

https://www.bbq-nl.com/2014/04/walchers-gilden-spek.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamingo BB
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08 20:06
Apie! schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:56:
Geen foto's gemaakt, maar vandaag weer eens twee stukken schenkel (Schotse hooglanders) low&slow op de Razzo klaargemaakt. Eentje met pezo en eentje met Beefalicious rub, maar allebei héééél lichtjes afgelakt met American Stockyard Southern Blues. Een uurtje gerookt met een chunk kersenhout, een uurtje zonder rook. Een uur in aluminiumfolie en een half uur met de saus er op.

Verassend hoe zo'n soep-afdankertje toch nog lekker kan zijn. Het smaakte stukken beter dan de klapstuk met been (beef short ribs) van de keurslager van een paar weken terug.
Heb je hier een recept van (met temperaturen).? Ik heb al ik weet niet hoe lang 3 stukken schenkel van ook een schotse hooglander liggen. Weet m’n god niet wat ik er mee moet en kon al weinig recepten vinden wat mij echt wat leek...

Alvast bedankt 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zaterdag de pulled pork ook bij 92 graden eraf gehaald.
Perfectemento:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/23319514_10208857352465836_3003204444394314774_n.jpg?oh=8e9c8ec8c729d079f46ce182306619fd&oe=5A681DF6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Flamingo BB schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:15:
[...]

Heb je hier een recept van (met temperaturen).? Ik heb al ik weet niet hoe lang 3 stukken schenkel van ook een schotse hooglander liggen. Weet m’n god niet wat ik er mee moet en kon al weinig recepten vinden wat mij echt wat leek...

Alvast bedankt 👍
Ik heb niet zozeer een recept gebruikt, maar gewoon zoals ik ieder ander stuk vlees low&slow zou doen : op 110C-135C. Ik heb geen eindtemperatuur gechecked. Toen ie klaar was, was ie klaar :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Apie! schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:28:
[...]

Ik heb niet zozeer een recept gebruikt, maar gewoon zoals ik ieder ander stuk vlees low&slow zou doen : op 110C-135C. Ik heb geen eindtemperatuur gechecked. Toen ie klaar was, was ie klaar :)
Maar wanneer issie dan klaar? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Typhone in mijn geval na: Een uurtje gerookt met een chunk kersenhout, een uurtje zonder rook. Een uur in aluminiumfolie en een half uur met de saus er op. :+

Ik prik er gewoon in en als het mals aanvoelt dan is-tie klaar.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Die fout heb ik ooit met pulled pork gemaakt. 87 graden zou geen probleem zijn dacht ik. Maar er viel weinig te pullen kan ik je verklappen :P. Sindsdien doe ik niks op tijd of gevoel maar alleen op temperatuur. Bij pulled pork (92c). A.s. zaterdag gaan er ribs op! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:26
Typhone schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:21:
Die fout heb ik ooit met pulled pork gemaakt. 87 graden zou geen probleem zijn dacht ik. Maar er viel weinig te pullen kan ik je verklappen :P. Sindsdien doe ik niks op tijd of gevoel maar alleen op temperatuur. Bij pulled pork (92c). A.s. zaterdag gaan er ribs op! :)
Nog nooit problemen gehad met 88 graden. Ligt het er niet aan hoe lang je er ober doet?

10 uur en dan 88 graden of 3 uur en dan 88 graden is wel een verschil ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Wackmack schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:10:
[...]

Nog nooit problemen gehad met 88 graden. Ligt het er niet aan hoe lang je er ober doet?

10 uur en dan 88 graden of 3 uur en dan 88 graden is wel een verschil ja.
Destijds had ik hem 9 uur erop liggen. En zelfs al in het alufolie. Was wel Boston Butt (geen procureur) dus met het vlinderbot erin. Bleef taai in elk geval. Maybe pech gehad dat weet ik niet :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hari-Bo
Vandaag weer een mooie dag, de Broil King Kegg 5000 ontvangen (omruil voor 4000) en een Big Green Egg Large. 8)

Afbeeldingslocatie: https://images2.imgbox.com/09/78/rI0r9DAf_o.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Zo, A.s. zaterdag lekker winter-bbq gepland. Nu al zin in. Lekker bock-biertje van brouwerij t IJ en lekkere stukken vlees. Daarbij de heater en de vuurkorf aan en het feest is compleet onder de veranda ! 8) 8)

Ik zal zaterdag even wat foto's maken. Als plan voor op de BBQ:

Moinkballs
Kogelbiefstuk
Geregen Kipspiesen
Spareribs

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Hari-Bo schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:53:
Vandaag weer een mooie dag, de Broil King Kegg 5000 ontvangen (omruil voor 4000) en een Big Green Egg Large. 8)

[afbeelding]
Wat is je reden voor de green egg naast je BKK en niet een 2de BKK?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
The Fatal schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:48:
[...]

Wat is je reden voor de green egg naast je BKK en niet een 2de BKK?
De BGE was niet gepland, ik had een platesetter besteld bij een lokale BGE dealer voor de Minimax en raakte aan de praat met de verkoper, en toen kwam er 'o ja, ik heb ook nog een eenmalig gebruikt demo model voor een leuke prijs'. Dus de BGE even bekeken het vilt was nieuw, de binnenkant geeneens zwart en alles zag er als nieuw uit. Het scheelde 600 euro met de winkelprijs met behoud van de garantie voorwaarde, dus ik ging opeens naar huis met een extra barbecue. :D

En voor mijn blog kan ik een mooie vergelijking maken met allerlei barbecues, althans dat is het excuus die ik me voorhoud. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Dat is geen slechte deal dan

Zulke deals krijg ik nooit.

Hier staat het ei weer aan. Paar stukjes kalkoen er op. Dit samen met pasta in een Cream pesto sausje.

Andere vraag, 2 discussie puntjes.
Een ei vervoeren. Hoe word dat aangepakt?

Houtskool, ervaringen met aanbiedingen in de winter. Mijn voorraad begint ver op te raken. Nog maar 15-20 kg liggen ofzo.
Dammers vind ik echt fijne kool. Maar die 20 euro voor 10 kg begint me beetje tegen te werken. Als ik namelijk beetje door stook is het 3 tot 5 keer het ei aan en weer nieuwe zak.
Ben op zoek naar zelfde kwaliteit maar dan andere prijs.
Of er moeten ervaringen zijn als je grotere hoeveelheid koopt dat de prijs echt anders is.

[ Voor 132% gewijzigd door The Fatal op 18-11-2017 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Gri77ie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 01:09:
Zo, A.s. zaterdag lekker winter-bbq gepland. Nu al zin in. Lekker bock-biertje van brouwerij t IJ en lekkere stukken vlees. Daarbij de heater en de vuurkorf aan en het feest is compleet onder de veranda ! 8) 8)

Ik zal zaterdag even wat foto's maken. Als plan voor op de BBQ:

Moinkballs
Kogelbiefstuk
Geregen Kipspiesen
Spareribs
Belofte maakt schuld :

Kogelbiefstuk

Kogelbiefstuk

Damzzzz is was goooodddddd

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
The Fatal schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:28:

Andere vraag, 2 discussie puntjes.
Een ei vervoeren. Hoe word dat aangepakt?

Houtskool, ervaringen met aanbiedingen in de winter. Mijn voorraad begint ver op te raken. Nog maar 15-20 kg liggen ofzo.
Dammers vind ik echt fijne kool. Maar die 20 euro voor 10 kg begint me beetje tegen te werken. Als ik namelijk beetje door stook is het 3 tot 5 keer het ei aan en weer nieuwe zak.
Ben op zoek naar zelfde kwaliteit maar dan andere prijs.
Of er moeten ervaringen zijn als je grotere hoeveelheid koopt dat de prijs echt anders is.
Vervoer zit ik ook mee inderdaad, de Broil King Kegg neem ik regelmatig mee op een aanhangwagen goed vastzetten met spanbanden maar dat durf ik niet met een kamado van keramiek, of je moet alles eruit halen dat niets kan rammelen maar dan nog...

Qua houtskool heb ik ook de bekende merken geprobeerd en door regelmatig te barbecue aan te steken gaat je voorraad er snel doorheen. Ik gebruik nu al tijden restauranthoutskool van Deen die via de webshop te bestellen is 15 euro voor 15kg is een nette prijs. De dichtheid is iets minder dan premium merken maar dat compenseert zich dikwijls met de prijs, en ik kan low & slow tot 350+ graden voor pizza met deze kool zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik heb een open haard, kan ik daar een bbq op runnen? Dus kolen en dan rooster erop? Wss onmogrlijk ivm vet wat de pijp in gaat of de open haard zelf smerig maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:17
Ja dat kan, of het wijs is nee; als je vlam in je pijp hebt, en de verzekering komt erachter, dan kan je het schudden!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Hari-Bo schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:20:
[...]

Vervoer zit ik ook mee inderdaad, de Broil King Kegg neem ik regelmatig mee op een aanhangwagen goed vastzetten met spanbanden maar dat durf ik niet met een kamado van keramiek, of je moet alles eruit halen dat niets kan rammelen maar dan nog...

Qua houtskool heb ik ook de bekende merken geprobeerd en door regelmatig te barbecue aan te steken gaat je voorraad er snel doorheen. Ik gebruik nu al tijden restauranthoutskool van Deen die via de webshop te bestellen is 15 euro voor 15kg is een nette prijs. De dichtheid is iets minder dan premium merken maar dat compenseert zich dikwijls met de prijs, en ik kan low & slow tot 350+ graden voor pizza met deze kool zonder problemen.
Ik ben daar dus ook bang voor met een keramisch ei.
Vind het lastig. Zeker ook op een aanhanger. Die stuiterd zelf ook wat meer.

Zal eens kijken naar Deen, euro de kilo is een redelijk schappelijke prijs.
Had laatst restaurant houtskool van de Makro in horeca select zak en die vond ik niet al te best. Was wel goedkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Eens een keer een filmpje ipv foto's:
https://streamable.com/fup3n

3-2-1 buikspareribs, netjes stabiel rond de 120 graden gehouden. Gerookt met appelhout en beetje appelsap in de folie en de laatste stap met Blues Hog (vooraf letzQ pork rub).

Prima stukje rib, textuur, mals en sticky.
Alleen sommige stukjes (randen) waren eigenlijk te hard.
Waar zou dat aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
echt door verkoop van het huis en deadlines in mijn normale werk gewoon geen tijd om de q's aan te slingeren! Zo frustrerend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

The Fatal schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:45:
[...]

Ik ben daar dus ook bang voor met een keramisch ei.
Vind het lastig. Zeker ook op een aanhanger. Die stuiterd zelf ook wat meer.

Zal eens kijken naar Deen, euro de kilo is een redelijk schappelijke prijs.
Had laatst restaurant houtskool van de Makro in horeca select zak en die vond ik niet al te best. Was wel goedkoop.
Ik had die van de Makro ook, dat was eens maar nooit weer. Ik heb het voordeel dicht bij Vuur en Rook te wonen, daar hebben ze nog wel eens een goede aanbieding. Aankomende zaterdag is het 2e zak 'Kameeldoring Premium Lump Charcoal circa 10 kilo' gratis. Dan heb je 20 kg voor 22 euro.
Enige nadeel als ik daarheen ga is dat ik altijd met meer spullen naar huis ga als waar ik voor kwam :)

Hier alle aanbiedingen voor komende zaterdag:
Afbeeldingslocatie: https://gallery.mailchimp.com/207da4a32698d17954dec6602/images/65b9b343-c4d2-415e-8998-b23f8f00594d.png
offtopic:
Ik heb geen enkel belang in deze winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
Wat zijn wokkels? En wat kan je met een km van die dingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Rmg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
CodeIT schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:40:
[...]

Ik had die van de Makro ook, dat was eens maar nooit weer. Ik heb het voordeel dicht bij Vuur en Rook te wonen, daar hebben ze nog wel eens een goede aanbieding. Aankomende zaterdag is het 2e zak 'Kameeldoring Premium Lump Charcoal circa 10 kilo' gratis. Dan heb je 20 kg voor 22 euro.
Enige nadeel als ik daarheen ga is dat ik altijd met meer spullen naar huis ga als waar ik voor kwam :)

Hier alle aanbiedingen voor komende zaterdag:
[afbeelding]
offtopic:
Ik heb geen enkel belang in deze winkel
Dat is een goede prijs inderdaad. Jammer dat het voor mij te ver rijden is. 100km+.

Online werkt die aanbieding zo te zien niet helaas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MorosMyrddin
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-08 20:23

MorosMyrddin

Zet die Ploat af !!

vandaag gaan we voor het eerst Pulled Pork maken.

2 mooie schouder stukken zonder been tot:2,2 kg
Rub = Classic American van Santa Maria (uit Delhaize)
Afbeeldingslocatie: https://moros.be/files/img/thumb/WP_20171202_10_15_28_Rich.jpg

Smoker opstoken met brikken van Weber en Eik
Afbeeldingslocatie: https://moros.be/files/img/thumb/WP_20171202_10_26_48_Rich.jpg

UPDATE : Rond 13u30 (om 11u ging het vlees er op), bleef de temp op 67°C steken, ingepakt in alu folie en terug op de bbq, temp blijft mooi stabiel in de Smoker rond 125°C terhoogte van het vlees. 2 maal wat briketten bijgevuld
Afbeeldingslocatie: https://moros.be/files/img/thumb/WP_20171202_13_29_17_Rich.jpg

UPDATE 2: het eind resultaat mag er zijn. Het was wel moeilijker dan ik had verwacht om met 2 vorken alles los te trekken. Om 14u ingesmeerd met Kentucky Whiskey Sauce van Santa Maria (Delhaize) en om 15u30 van de bbq gehaald en wat laten rusten, klein uurtje later beginnen "trekken".
Afbeeldingslocatie: https://moros.be/files/img/thumb/WP_20171202_14_46_41_Rich.jpgAfbeeldingslocatie: https://moros.be/files/img/thumb/WP_20171202_16_19_59_Rich.jpgAfbeeldingslocatie: https://moros.be/files/img/thumb/WP_20171202_16_27_00_Rich.jpgAfbeeldingslocatie: https://moros.be/files/img/thumb/WP_20171202_16_37_23_Rich.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door MorosMyrddin op 02-12-2017 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
MorosMyrddin schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:44:
vandaag gaan we voor het eerst Pulled Pork maken.

UPDATE : Rond 13u30 (om 11u ging het vlees er op), bleef de temp op 67°C steken, ingepakt in alu folie en terug op de bbq, temp blijft mooi stabiel in de Smoker rond 125°C terhoogte van het vlees. 2 maal wat briketten bijgevuld

*KNIP*

Om 14u ingesmeerd met Kentucky Whiskey Sauce van Santa Maria (Delhaize) en om 15u30 van de bbq gehaald en wat laten rusten, klein uurtje later beginnen "trekken".
netjes!

maar PP in 4,5 uur klaar?
Van 11:00 tot 15:30?
Dat is wel erg snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:40
The Fatal schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:03:
[...]

netjes!

Dat is wel erg snel!
Dat ging bij mij ook in 4 uur... Althans mijn eerste poging PP op de BBQ.
Ik had minder gewicht aan vlees.
Vlees was bijna goed. Net iets te stevig en te droog geworden.
Reden: mijn minion/snake methode ging niet zo goed. :F

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
ik heb er meestal toch wel minimaal 10+ uur voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 07:17
Ik ben bezig met het organiseren van een klein evenement om geld in te zamelen voor een vereniging. Een van de inkomsten bronnen is het eten die dag. We willen de gasten een aantal gerechten aanbieden van de BBQ.

Het moet eenvoudig te bereiden zijn en "kant en klaar" aangeleverd worden. Dus niet te veel werk in de keuken.

Ik zit nu the denken aan een hamburger, saté en currywürst.

Lastige is dat het moeilijk inschatten is hoe veel personen er komen. Dat kunnen er 100 zijn, maar ook 300 en dan moeten ze ook nog een hapje willen eten.

Iemand hier ideeën voor nog leukere/gemakkelijkere gerechten en hoe we dit zo "risicoloos" mogelijk kunnen inkopen?

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorosMyrddin
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-08 20:23

MorosMyrddin

Zet die Ploat af !!

The Fatal schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:03:
[...]

netjes!

Dat is wel erg snel!
Zelf vond ik het ook vlotjes, volgende keer zal ik de ketel temperatuur wat lager houden.
Droog was het vlees niet maar het mocht iets malser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Same here.. heb nu 2x PP gemaakt, beide keren veel tijd voor nodig gehad.

1. Van 9.00 tot 3.00 's nachts, (ja, de keteltemp was te laat, maar mals dat het vlees was jonge :P)
2. Van 7.30 tot 17.30, deze was beter gelukt, hoewel ik de temperatuur in het begin iets te hoog heb gehad.

Op welke temperatuur heb je de ketel gehad?

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Het verschil zit 'm denk ik deels in de grootte van de stukken. Als je twee stukken van samen 2.2kg hebt (en dus een ruime kilo per stuk) dan zal dat de snelheid zeker ten goede komen in vergelijking met een homp van 3kg zoals de meesten die hier bereiden, want dat is de maat die vaak bij de groothandel verkocht wordt.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Scheelt ook of je bone in hebt! Als ik een echt boston butt heb, dan is die meestal wel een uurtje of 14 zoet, heb ik procureur van 3kg dan heb ik gemiddeld 12 uur nodig, kleinere stukken tussen de 4~8 uur.

Ketel temp is dan rond de 110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring met kleinere stukken (1 a 1,5kg) is dat je nog steeds 6-7 uur nodig hebt.
De kern temperatuur zal wel sneller de 90graden aantikken, maar de malsheid duurt nog wat langer.
Daarom ook de temperatuur aanhouden als richtlijn en gewoon af en toe prikken met een metalen spies.
Wanneer je overal de malsheid voelt is het gaar, eerder niet..

(idem voor grotere stukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:40
Ik had een klein stuk van 900 gram. En die was in 4 uur al op de 92 graden.

Waar ik meer tegenaan liep, was het feit, dat ik niet goed mijn kolen in de bak had liggen. Wij hebben een rechthoekige bbq met een grote kolen plaat. Daar moet ik nog eens een soort van rooster of iets dergelijk voor maken.
Nu had ik een bodem met koude kokosbriketten liggen en daarop nog een laag. En in mijn optiek was die 2e laag teveel van het goede. De temp van de bak liep te snel op richting de 200 / 220 en kon moeilijk weer omlaag.
Wel had ik een mooie rookring in mijn vlees denk ik. Maar het vlees wat wat aan de droge en net neit gare kant.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:10
Laatst wat ribs gemaakt op een, achteraf, te kleine 47cm. Kettle 8)7
Doordat de Q te klein was zijn een paar ribs op de randjes verkleurd, het leek eerst op verbrand maar dat viel gelukkig mee. Echter bij het bekijken van de foto's lijkt het wel een slagveld, netheid is anders.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iHDXeb/Rib1.jpg
De buikribs heb ik ingesmeerd met een All Purpose Rub van Turnpike Smokers

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/gMinCw/rib2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/ht7Esw/rib3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dRPSCw/rib4.jpg
Laatste half uur ingesmeerd met de Noskos Sweet Smokey BBQ Sauce

De ribs waren mals, lekker en het bot kon je er schoon uittrekken, misschien iets te FOTB maar voor de 1e keer waren ze erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komend weekend ook weer lekker aan de BBQ..
Zaterdag staan hier ook de spareribs op het menu..

Zondag ochtend moinkballs en Pork belly burnt ends voor de verjaardag s'middags als borrelhapje..

@JL-IP(!) ziet er goed uit, de Q misschien iets te klein inderdaad, misschien beter om onder de ribs ook alufolie te leggen als afscherming van de hitte van de kolen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:10
[b][message=53478491,noline]
@JL-IP(!) ziet er goed uit, de Q misschien iets te klein inderdaad, misschien beter om onder de ribs ook alufolie te leggen als afscherming van de hitte van de kolen..
Halverwege januari komt de WSM 47, ruimte zat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

* Apie! kijkt naar het weerbericht en vraagt zich af of ie nou wel of niet de bbq aan gaat zwengelen in Arnhem.

Ik heb drie strengen Iberico back ribs liggen. Eentje gaat er op met Smokey Goodnes Pig Powder als Memphis style ribs, en de andere met PeZo en Haarlemmeroliemarinade als glaze.

Ik zie rond 10-11 uur wel een mogelijkheid om de briketten aan te steken voor de Razzo, maar vraag me af of het nog wel te doen is als het echt begint te sneeuwen. Ach, niet geschoten altijd mis. Het kan in het ergste geval ook nog in de oven.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 11:08
Hier gaat de bbq gewoon aan sneeuw of niet.

Beenham + gepofte aardappelen + tomaatjes en spruitjes met spekjes.
Weer eens wat anders met sneeuw bbq-en

En de oven is een goede stand-by methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
JL-IP(!) schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:24:
[...]

Halverwege januari komt de WSM 47, ruimte zat _/-\o_
In de WSM 47 heb je ruimte zat daar kan je 10KG aan spareribs kwijt, maar dan zit de WSM wel propvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Sneeuw of geen sneeuw... we gaan gewoon door! Lekker lamsschoudertje gemaakt. Zes uurtjes lang op 170 graden. Vlees viel zo van het botje af!

Genoeg over voor kliekjes. De komende week wat lekkere wraps ermee maken :Y)

https://imgur.com/gallery/QTn3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
hier gisteren een baconbomb van +/- 2.5 kg er op gehad.
het was lastig om in de sneeuw de temp boven de 120 te krijgen, maarja dan moet hij maar wat langer blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:30
Door dit topic is m'n BBQ motivatie flink omhoog gehaald. Heb deze zomer een mooie overkapping gemaakt waardoor het winter BBQ'en al een stuk aangenamer is. Hoopte deze winter eigenlijk een mooie Weber WBS te scoren in een aanbieding, maar zie verrekt weinig aanbiedingen nog. Iemand nog tips daarvoor? Verder keep on post'n! Goede motivatie voor de lurkende mede-forummer.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
virtualJac schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:24:
Door dit topic is m'n BBQ motivatie flink omhoog gehaald. Heb deze zomer een mooie overkapping gemaakt waardoor het winter BBQ'en al een stuk aangenamer is. Hoopte deze winter eigenlijk een mooie Weber WBS te scoren in een aanbieding, maar zie verrekt weinig aanbiedingen nog. Iemand nog tips daarvoor? Verder keep on post'n! Goede motivatie voor de lurkende mede-forummer.
Uh dan ben je rijkelijk laat met zoeken _O- de aanbiedingen zijn vlak na de zomer, niet bijna in de winter over het algemeen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Martinusz schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:26:
[...]

Uh dan ben je rijkelijk laat met zoeken _O- de aanbiedingen zijn vlak na de zomer, niet bijna in de winter over het algemeen ;)
Jammer! Had verwacht dat er rond deze tijd nog wel wat restpartijen de deur uit zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
Ik heb idd aan het einde van de zomer bij twee winkels aanbiedingen gezien voor Webers, met 40 en 50% korting. Erg de moeite waard als je toevallig net op zoek was :)

* Raymond heeft een WGS met dik 50% korting op de kop getikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
virtualJac schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:31:
[...]

Jammer! Had verwacht dat er rond deze tijd nog wel wat restpartijen de deur uit zouden gaan.
Nee juist vaak vlak na de zomer, want dan wisselen winkels nogal eens hun voorraad. Intratuin bijvoorbeeld, die doekt bijna de hele BBQ afdeling op na de zomer, dus daar heb je dan leuke aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Dan nog maar een seizoentje met de kleine kogel :) Goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
Martinusz schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:36:
[...]

Nee juist vaak vlak na de zomer, want dan wisselen winkels nogal eens hun voorraad. Intratuin bijvoorbeeld, die doekt bijna de hele BBQ afdeling op na de zomer, dus daar heb je dan leuke aanbiedingen.
Ik zag zelfs al een winkel die in hun speciale kerstafdeling Weber bbq's aanbood. Met de tekst "lekker bbq-en met de kerst"

Ik heb het idee dat je juist nu weer het volle pond betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier zaterdag nog 3 flinke ribben op de Q gelegd, ging weer prima.. Wel had ik wat last van de harde wind en natte sneeuw.. de temperatuur moest ik vaker bijstellen dan normaal..
Gisterochtend was ik net op tijd klaar met de moinkballs en porkbelly burned ends.. rond 1 uur ging het sneeuwen en vond ik het zelf niet meer fijn om af en toe naar buiten te moeten, maar toen had ik het net klaar.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:31

backupdevice

Boeh!

En wat gaan we rond en met de kerst op de Q klaarmaken?

Op 2e kerstdag gaan we een kalkoen op de Kamado Joe klaarmaken. Heb een 3KG Kalkoen in bestelling staan.

Op de 24e heb ik een verjaardag waar ik PP en Moink gaan serveren.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit wordt mijn kerstdiner..
Daarnaast nog wat side dishes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Mijn lijstje tot nu voor kerst:
- Gerookte kalkoen uit een brine.
- Beef Wellington
- Porchettta
- Verschillende soorten brood

Als ziet het gerecht van @Remko24 er ook goed uit en verschilt het niet echt van een Porchetta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Porchetta maak je van buikspek toch?
Dit is https://beefensteak.nl/iberico-cabecero-braadstuk/

Heb een stuk van 2kg besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

hoeveel % extra brandstof gebruiken jullie met dit weer?
Pagina: 1 ... 70 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.