Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.794 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 17:17
Martinusz schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:22:
[...]

Procureur, ja die ken ik :)
Die Boston Butt kun je ook niet bijvoorbeeld in 3x 1kg bereiden?

Picanha en Bavette staan al in de winkelmand :)
Serieus koop gewoon procureur ipv BB... BB heeft een andere vetverdeling, plus BB is imho alleen interessant bone in.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:27
Paganstars schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:25:
[...]

Serieus koop gewoon procureur ipv BB... BB heeft een andere vetverdeling, plus BB is imho alleen interessant bone in.
Jep net gedaan :) had op andere site al gelezen dat procureur geschikter is voor kleinere bereiding :)
Kortom er is nu haast 10kg vlees besteld (deels voor mijn buurman), voor mij het volgende:
- Picanha 1,5 kg
- Bavette 1 kg
- procureur 2,5 kg
- buikspek 1kg (gratis *O* )
- Meat Claws

Dinsdag/woensdag komt er ook een vacumeermachine, kunnen we aan de slag :)

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 06-10-2017 15:27 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:25

steel123

Cryman9

NoepZor schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:29:
Iemand hier al wel eens een schweinehaxe klaargemaakt? Lijkt me wel lekker van de Q :) met zuurkool en een bokbiertje er bij.
Heb al wat gegoogled, maar kwam er niet helemaal uit. Is schweinehaxe wat hier vaak als oerhammetje/spaakhammetje bij de slager verkocht wordt? Dus varkenskuit met het grote bot eruit gesneden zodat alleen het kleinere botje erin blijft.

Zo ja, dan maak ik dat geregeld klaar op de BBQ. Persoonlijk vind ik het leuker/lekkerder dan spareribs en is vooral voor gasten ook weer eens iets anders. Ik bereid het wel ongeveer hetzelfde als spareribs, enkel wat kortere tijden van volledig 321 methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Geen foto's gemaakt, maar vandaag weer eens twee stukken schenkel (Schotse hooglanders) low&slow op de Razzo klaargemaakt. Eentje met pezo en eentje met Beefalicious rub, maar allebei héééél lichtjes afgelakt met American Stockyard Southern Blues. Een uurtje gerookt met een chunk kersenhout, een uurtje zonder rook. Een uur in aluminiumfolie en een half uur met de saus er op.

Verassend hoe zo'n soep-afdankertje toch nog lekker kan zijn. Het smaakte stukken beter dan de klapstuk met been (beef short ribs) van de keurslager van een paar weken terug.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
steel123 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:18:
[...]

Heb al wat gegoogled, maar kwam er niet helemaal uit. Is schweinehaxe wat hier vaak als oerhammetje/spaakhammetje bij de slager verkocht wordt? Dus varkenskuit met het grote bot eruit gesneden zodat alleen het kleinere botje erin blijft.

Zo ja, dan maak ik dat geregeld klaar op de BBQ. Persoonlijk vind ik het leuker/lekkerder dan spareribs en is vooral voor gasten ook weer eens iets anders. Ik bereid het wel ongeveer hetzelfde als spareribs, enkel wat kortere tijden van volledig 321 methode.
De haxe die ik ken is juist met het grote bot.
Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-vIs-yUu-XLw/T7aWMmkzTrI/AAAAAAAAAok/W5SpqPnoXh8/s1600/schweinehaxe.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Fly-guy op 08-10-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Laatste uurtje is voor mijn streng spare-ribs aangebroken. Zag er al goed uit maar nu is het eerste lak laagje erover gegaan.
Rond 8 uur nog een laagje en de Q verder op stoken voor en hardere bark.
* The-Source heeft er zin an

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:43

Typhone

Who Dares Wins

Picanha als vlees voor bij de fajita's. Aanrader om te doen of niet? Zeer dun gesneden dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Typhone schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:09:
Picanha als vlees voor bij de fajita's. Aanrader om te doen of niet? Zeer dun gesneden dus.
Je bent in ieder geval niet de eerste die nadenkt over die combi. (en hier etc.)

Iemand tips voor buikspek?
Heb ooit een een plakje van een buurman geproefd, was toen er niet zo wild van en er komt 1kg gratis buikspek deze kant op. Burnt ends is dat knapperig of gewoon zacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Martinusz schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:24:
. Burnt ends is dat knapperig of gewoon zacht?
Dat ligt eraan hoe lang je ze op laat staan neem ik aan :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 12:49
Typhone schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:09:
Smaak is prima, alleen vind ik Picanha wat minder makkelijk "door" te bijten. Wat bij fajita's wel wenselijk is. Anders haal je met 1 hap 1 lang stuk dungesneden vlees uit je fajita.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
heuveltje schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:28:
[...]

Dat ligt eraan hoe lang je ze op laat staan neem ik aan :P
:+ maar hoe zouden ze moeten zijn? ;)
Ik ben niet zo van het spek, dus ben benieuwd of ik iets lekkers kan maken van die kilo buikspek dat toch bevalt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

KillaZ schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:29:
[...]

Smaak is prima, alleen vind ik Picanha wat minder makkelijk "door" te bijten. Wat bij fajita's wel wenselijk is. Anders haal je met 1 hap 1 lang stuk dungesneden vlees uit je fajita.
Ik durf ze wel klein te snijden als het moet ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 12:49
In dat geval: Waarom niet? Lekker man, fajita met wat gegrilde groenten, frisse ijsbergsla, picanha en chimichurri

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:23

CodeIT

Code IT

Ik heb de afgelopen dagen lekker veel doorgebracht mijn nieuwe vriend (Big steel keg). Veel oefenen met op temperatuur krijgen en houden.
Vond het ontbijt (Huevos Rancheros = mexicaanse tomatenstoof met gepocheerd ei) en het brood het best gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O61YK70m.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1yAlSnMm.jpg

Ook nog 'gewoon' vlees gegrilled, gerookte kip, spareribs en pulled pork gemaakt. Ik vind het wel lastig om een goede rookring/smaak te bereiken met de kamado. Waarschijnlijk omdat deze erg efficient is met de houtskool waardoor niet alle chunks hout worden bereikt. Bij het gebruik van de heat deflector/waterpan is het ook niet eenvoudig om extra hout toe te voegen.

Naar aanleiding van een tip hier ook het lokale slachthuis benaderd. Ze verkopen aan particulieren en de prijzen zijn laag. Ik had een staartstuk van 2.5 kg voor €19,15 (€ 7.65/kg) en 2kg buikspek voor €10,=

[ Voor 11% gewijzigd door CodeIT op 09-10-2017 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 12-09 16:19
CodeIT schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:27:
Ik heb de afgelopen dagen lekker veel doorgebracht mijn nieuwe vriend (Big steel keg).

Ik vind het wel lastig om een goede rookring/smaak te bereiken met de kamado. Waarschijnlijk omdat deze erg efficient is met de houtskool waardoor niet alle chunks hout worden bereikt. Bij het gebruik van de heat deflector/waterpan is het ook niet eenvoudig om extra hout toe te voegen.
Het beste werken grote stukken hout, ongeveer formaatje vuist. Deze leg je dan gewoon direct na het aansteken op de brandende kolen en dan heb je voor een uurtje of 2-3 voldoende rook. Extra toevoegen heeft ook weinig zin daarna want vlees schijnt alleen de eerste uren de rooksmaak op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
F*ck F*ck F*ck vanavond komt er haast 10kg vlees, met het idee om heel wat te snijden en te vacumeren. Is mijn vacumeermachine die ik besteld had vertraagd :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:15
Martinusz schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:53:
F*ck F*ck F*ck vanavond komt er haast 10kg vlees, met het idee om heel wat te snijden en te vacumeren. Is mijn vacumeermachine die ik besteld had vertraagd :(
we komen wel even proberen of het lekker vlees is.. wie komt er mee?

ik weet niet hoever vertraagd, maar een dagje in de Koelkast of is het al bevroren..

[ Voor 11% gewijzigd door Paradox op 11-10-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:54
Hoe serveren jullie "burned ends"?

Wil het graag serveren aan mijn vrienden vanavond en ben er helemaal enthousiast over maar weet niet zo goed hoe ik het leuk kan opdienen en welke saus erbij kan.

Tips anybody? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Paradox schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:53:
[...]

we komen wel even proberen of het lekker vlees is.. wie komt er mee?
Picanha, bavette, buikspek, procureur.... :9

Kreeg net mail dat de machine nu verstuurd wordt *O* hopelijk morgen binnen!
ik weet niet hoever vertraagd, maar een dagje in de Koelkast of is het al bevroren..
Als het goed is gekoeld niet bevroren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Voor als je nog eens wat aparts wil; bij de sligro zijn ganzen in de aanbieding. Van het weekend maar eentje roken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Martinusz schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:53:
Dat is natuurlijk wel een dubbel risico wat je neemt hè ;).
Ook al is die machine geleverd, stel je voor dat ie kapot is.
Dan heb je heel wat Tweakers over de vloer :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Typhone schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:34:
[...]

Dat is natuurlijk wel een dubbel risico wat je neemt hè ;).
Ook al is die machine geleverd, stel je voor dat ie kapot is.
Dan heb je heel wat Tweakers over de vloer :*)
Hehe hij komt vandaag binnen ;) en als ie niet werkt, dan moet het vlees op voor de 17de :P :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8CeczuhWPNMWXttD5BQ35DuI/medium.jpg

Nu ligt het gewoon in de koelkast, was de vrouw niet blij mee, maar dat is pech natuurlijk :P :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Zo het is gelukt hoor, heel fijn vacumeerapparaat ook trouwens!! Ook lekker tweakerswaardig met touch-knoppen en ledlampjes etc. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H9yRv12aClOdeO6Z29hzaNwP/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nog een idee zoekt voor je buikspek: https://www.bbq-nl.com/2014/04/walchers-gilden-spek.html

Heerlijk stukje vlees op deze manier..
*Colorozo zout kun je gewoon bij de lokale slager krigjen, ik heb bijna een pond gratis gekregen toen ik er gewoon om vroeg.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:00:
Als je nog een idee zoekt voor je buikspek: https://www.bbq-nl.com/2014/04/walchers-gilden-spek.html

*Colorozo zout kun je gewoon bij de lokale slager krigjen, ik heb bijna een pond gratis gekregen toen ik er gewoon om vroeg.
Ziet er lekker uit, alleen is dit 1kg met een dikke zwoerd :P ik ga denk ik burnt ends ervan proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Martinusz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:06:
[...]

Ziet er lekker uit, alleen is dit 1kg met een dikke zwoerd :P ik ga denk ik burnt ends ervan proberen te maken.
Als je met zwoerd hebt gehaald dan zou ik 100% zeker voor Porchetta gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Malt007 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:27:
[...]

Als je met zwoerd hebt gehaald dan zou ik 100% zeker voor Porchetta gaan.
Naja gehaald, gratis gekregen bij de grote bestelling :)
Porchetta zegt mij niks, dus die gaan we even opzoeken!

Edit: nu ga ik twijfelen, zwoerd is toch gewoon die dikke witte vetlaag erop? Of :?
Onderin beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H9yRv12aClOdeO6Z29hzaNwP/full.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Martinusz op 12-10-2017 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
Zwoerd een beetje inkerven met een stanleymes, verse italiaanse kruiden er overheen, zout, peper, oprollen en grillen maar <3

Porchetta is de bom!

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/0c/d9/44/0cd9447f80ecd413306bce497c3c722f--stuffed-porchetta-stuffing-recipes.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Misha op 12-10-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Martinusz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:30:
[...]

Edit: nu ga ik twijfelen, zwoerd is toch gewoon die dikke witte vetlaag erop? Of :?
Zwoerd is de huid van het varken, in principe niet lekkere tenzij je er cracklings van weet te maken (zoals op de porchetta foto hierboven)

Kan op de foto niet zien of het zwoerd is overigens, lijkt meer op een normale vetlaag aangezien zwoerd wat geler is en er vaak nog iets van een stempel op staat.

Edit: Op je eerdere foto zie ik een stempel :) dus het lijkt daadwerkelijk zwoerd te zijn.

Je kan ook proberen er Pancetta mee te maken natuurlijk. Weekje met kruiden en colorozo zout gevacumeerd in de koelkast. En dan 2-3 maanden in de schuur ophangen. Veel lekkerder ga je het niet krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Malt007 op 12-10-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Malt007 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:47:
[...]

Zwoerd is de huid van het varken, in principe niet lekkere tenzij je er cracklings van weet te maken (zoals op de porchetta foto hierboven)

Kan op de foto niet zien of het zwoerd is overigens, lijkt meer op een normale vetlaag aangezien zwoerd wat geler is en er vaak nog iets van een stempel op staat.

Edit: Op je eerdere foto zie ik een stempel :) dus het lijkt daadwerkelijk zwoerd te zijn.

Je kan ook proberen er Pancetta mee te maken natuurlijk. Weekje met kruiden en colorozo zout gevacumeerd in de koelkast. En dan 2-3 maanden in de schuur ophangen. Veel lekkerder ga je het niet krijgen.
Oke met zwoerd dus, dan snij ik die er tegen die tijd wel vanaf ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Misha schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:42:
Zwoerd een beetje inkerven met een stanleymes, verse italiaanse kruiden er overheen, zout, peper, oprollen en grillen maar <3

Porchetta is de bom!

[afbeelding]
Je vergeet een stapje voor het crackling maken. Zwoerd insmeren met baking soda, nachtje laten staan in de koelkast, daarna inkerven en jouw stappen volgen. Dan krijg je echt die knapperige buitenkant. Ik heb porchetta met en zonder baking soda gemaakt en ik kan je zeggen, it does the trick!
Malt007 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:47:
[...]

Het lekkerste deel van het speklapje :9

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
coelho schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:19:
[...]

Je vergeet een stapje voor het crackling maken. Zwoerd insmeren met baking soda, nachtje laten staan in de koelkast, daarna inkerven en jouw stappen volgen. Dan krijg je echt die knapperige buitenkant. Ik heb porchetta met en zonder baking soda gemaakt en ik kan je zeggen, it does the trick!
[...]
Ah, goed dat je het zegt! Ik was dat helemaal vergeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:29
Misha schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:42:

Porchetta is de bom!
really :+
misschien tijd om te investeren in een goede messenset :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:30:
[...]

Onderin beeld:
[afbeelding]
Als het van Aalvink komt, dan is het waarschijnlijk zonder zwoerd, tenminste, zo krijg ik ze vaak als ik ze gratis krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Fly-guy schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:00:
[...]

Als het van Aalvink komt, dan is het waarschijnlijk zonder zwoerd, tenminste, zo krijg ik ze vaak als ik ze gratis krijg.
Jep van Aalvink, maar er zit dus wel een stempel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:16:
[...]

Bij mij nooit, misschien is er wat veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Martinusz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:16:
[...]

Gewoon met een zeer scherp mes de huidlaag eraf snijden (zo dun mogelijk, dus net onder de huid).
Daarna in 4-5 gelijke stukken snijden en mijn recept volgen..
Je zal je vingers erbij aflikken..

Burned ends vind ik te vet en zit de smaak meer in de saus dan in het vlees, maarja dat is persoonlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Gisteren alvast een stukje Picanha (steak) op, heerlijk :P

BBQ
BBQ spul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jGGLTVYdF2OjRcuDZNPmKVhE/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IcTBcYV3N7s9v6bucICM37Vs/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HaROhJj4Kpqb0fJjMyl3TJwp/thumb.jpg
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:00:

Wat is nu precies speciaal aan dat zout? Heeft het een andere smaak? ander effect op het vlees?

[ Voor 24% gewijzigd door Martinusz op 13-10-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinusz schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:54:
Gisteren alvast een stukje Picanha (steak) op, heerlijk :P

BBQ
BBQ spul
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

[...]

Wat is nu precies speciaal aan dat zout? Heeft het een andere smaak? ander effect op het vlees?
Colorozo zout behoudt de kleur van het vlees.. Daarnaast dood het bacteriën waardoor je langer kunt marineren of pekelen.

http://wateetons.com/2009/10/24/dit-is-het-verschil/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Vandaag geen mini pulled pork, maar gyros! En zelf gemaakte tjatziki, was echt heel erg lekker :)

BBQ
BBQ spul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7ebjX9ICCMBnWpSuiD99ZvMK/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mrdGOpDLf3UvDqySQRVK3Gmv/thumb.jpg

Vanavond nog bavette op de BBQ, hoe bereiden jullie deze?
Ik lees nogal verschillende manieren, eerst slow en dan gril, maar ook direct grillen meteen??

[ Voor 11% gewijzigd door Martinusz op 15-10-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
@Martinusz
Ik heb zelf nog nooit bavette van de bbq afgehaald, ga ik toevallig wel volgende week doen. Heb nog niet echt gezocht maar ga denk ik eerst direct grillen en vervolgens indirect tot een graad of ~50/52 en dan poosje laten rusten. Verwacht dat ie dan rond de 55/57 uit komt.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
Martinusz schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:46:
Vandaag geen mini pulled pork, maar gyros! En zelf gemaakte tjatziki, was echt heel erg lekker :)

BBQ
BBQ spul
[afbeelding][afbeelding]

Vanavond nog bavette op de BBQ, hoe bereiden jullie deze?
Ik lees nogal verschillende manieren, eerst slow en dan gril, maar ook direct grillen meteen??
Ik had een stuk van 700 gram reversed sear gedaan met een ketel van ~100 graden, Gaat redelijk snel. Bij 40-45 ongeveer direct grillen tot je de kleur hebt bereikt die je wilt, dan enkele minuten laten rusten om tot je gewenste kerntemperatuur te komen. Vond het de vorige keer niet zo'n lekker vlees. Vind een picanha vele malen lekkerder.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Martinusz
Picanha is inderdaad echt een aanrader zoals alaintje zegt. Poosje terug gemaakt en vond dat oprecht een van de lekkerste steaks die ik ooit op heb en dan neem ik restaurants mee in die vergelijking.

Tiwazz in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Picanha is bekend hier, vorige week nog op!
Ik ga de bavette alleen grillen, het is een vrij plat stuk.

Edit resultaat!
BBQ
BBQ spul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AckV4ZmW0sBsu1vWeaEbsCGp/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wiSGdcOtOIUb54Mk6jfTCqeO/thumb.jpg

Was heerlijk :)

[ Voor 72% gewijzigd door Martinusz op 16-10-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:41
ik ben zelf aan het kijken om een nieuwe tafel te maken voor mijn ei.
Iemand die een tafel (zonder bbq) wilt ruilen voor een paar lekkere biertjes?
tafel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Darnit, m'n Maverick ET733 heeft issues (fysiek :+ ), scherm wobbelt van leesbaar naar niet tot nauwelijks afleesbaar, maakt niet uit welke soort batterij. Ook geeft ie tussen de probes wel heel erg verschillende readings, en zo te zien ben ik niet de enige met deze ervaingen. Ga nog wel kijken of ik onder garantie een nieuwe kan scoren, maar toch maar stiekem op zoek naar iets degelijkers. Die draden gaan toch allemaal kapot van tussen het deksel zitten lijkt me (WGA), gelukkig heeft m'n ProQ mooie gaatjes voor de probes.

Meater was hier en daar al binnen, maar nog niet al te lovende reviews? Duurzaamheid is natuurlijk ook de grote vraag, en tsja, dat duurt nu eenmaal even :)

[ Voor 16% gewijzigd door 2Dutch op 19-10-2017 18:26 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ik heb tijdens de heen- en terugvlucht op vakantie maar eens de tijd genomen om het ebook Franklin Barbecue te lezen.

Verwacht geen kant- en klare supersuper fancy rubs en dergelijke, maar gewoon de basics van barbecue zoals hij dat kent: stoken op echt hout. Nou was veel van wat hij schreef niet nieuw voor me, doordat ik de filmpjes op zijn Youtube kanaal ook heb gezien, maar het was toch leuk vermaak tijdens de vlucht.

Toch maar eens serieus gaan nadenken over een offset smoker of een Homefires braai :z (dat doe ik natuurlijk stiekem al)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ik wil zo graag een braai, maar om nou 3k neer te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Er is van Home Fires ook een Trolley Braai en die is 'maar' €999.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Apie! schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 08:45:
Er is van Home Fires ook een Trolley Braai en die is 'maar' €999.
Dat is wel exclusief die Carson Rodizio, die er wel bij op de foto staat. Als ik zie wat je er voor krijgt is het wel wat magertjes. Tuurlijk, het is geen lichtgewicht crap grill gemaakt van gerecyclede Daihatsu's, maar 1000 euro... Denk dat ik liever een Kamado heb voor dat geld.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ja, ik vind de Trolley het ook niet waard hoor. Dan kun je beter kijken of je op de een of andere manier een kolenmaker icm je huidige barbecue kunt gebruiken. Nee, dan 'liever' 2.5K neerleggen voor een afsluitbare :+ De thuiscommissie is op zich al om, want die wil al jaren een haard in de thuin. Nu alleen nog bedenken waar ik 'm neer ga zetten. Oeh... de voorpret :P

Edit: Mijn twee Meater probes hebben een maand bij de Douane gelegen en zijn nu weer om een of andere reden teruggestuurd :') #meaterwait

[ Voor 14% gewijzigd door Apie! op 23-10-2017 18:13 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
volgens mij zijn er niet veel mensen meer aan het q-en met dit weer, of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
The Fatal schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 17:52:
volgens mij zijn er niet veel mensen meer aan het q-en met dit weer, of heb ik het mis?
Ik heb vrijdag nog ribs afgegrild na 24u sous vide :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
hier heeft hij ook al weer 2 keer afgelopen week aangestaan.
1 x de wga en een keer het ei om stoofpotje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Zondag Bobby Flay's Cedarplank Salmon gemaakt. Maar ik maak eigenlijk nooit foto's van mijn eten, en echt meldenswaardig was het gerecht zonder jouw opmerking ook niet. De gemiddelde sterveling zal geen regenjack aantrekken om te BBQ-en, vermoed ik.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Wild Chocolate schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:28:
[...]

Zondag Bobby Flay's Cedarplank Salmon gemaakt. Maar ik maak eigenlijk nooit foto's van mijn eten, en echt meldenswaardig was het gerecht zonder jouw opmerking ook niet. De gemiddelde sterveling zal geen regenjack aantrekken om te BBQ-en, vermoed ik.
Dat vind ik dus jammer. Daarom vroeg ik het me af. Ik q eigenlijk het hele jaar door. Weer of geen weer.

Ben nu tekeningen aan het maken voor een nieuwe tafel :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Komende zaterdag ga ik 's ochtends gewoon ribbetjes low and slow doen hoor dan rond etenstijd nog een flink stuk bavette erbij :). Weer of geen weer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Uiteraard wel, maar om wederom foto's van ribben te plaatsen, daar zit niemand op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dieet helpt ook niet echt.. Al zou ik wel weer graag ribben maken. De vrouw zal niet protesteren.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paganstars
Chevy454 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 01:19:
[...]

Dieet helpt ook niet echt.. Al zou ik wel weer graag ribben maken. De vrouw zal niet protesteren.
Dieeten werkt bij mij niet. Ik heb een chronische aandoening genaamd; HONGER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Ik gebruik de q ook nog steeds veel, maar om nu van alles een post te gaan maken :) Doordeweeks heb ik nu vrij weinig tijd en moet ik een beetje op de calorie-inname letten. In het weekend, wat voor mij op vrijdag begint, probeer ik de Q/smoker/pizzaoven wel een keer of 2 a 3 aan te hebben.

Afgelopen vrijdag een diner gemaakt van de Keg; aardappel venkel gratin, een rode kool salade met venkelzaad, appel en (zelfgerookte) spek en lamsracks met een coating van pistache.
Verder zondag ook nog een stoofschotel. De bol knoflook heb ik gerookt. Was erg lekker.

Zaterdag had ik nog pizza gemaakt op de Uuni van een restje pulled pork, valt dus ook een klein beetje onder bbqen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ik ga rustig de hele winter door al doe ik wat minder grilllwerk. Dat vervang ik over het algemeen door wat meer koud roken en charcuterie. Low en Slow gaat het hele jaar door, al moet ik zeggen dat ik nog wel een volle vriezer heb op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:20
Het hele jaar door gaat de q aan, in het weekend vers brood bakken en zeker 3-4 in de week voor gerechten.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Elke week gaat de Green Egg nog wel aan. Inmiddels zelfs een grote heater erbij gekocht want het kerstdiner komt dit jaar zelfs van de egg! (3 cote de boeufs).
We gaan onverminderd door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Als ik tijd heb, dan gaat de Q zeker wel aan hoor! Voornamelijk L'n'S en niet zo zeer grillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
Ahh gelukkig dat er meerdere zo denken!
Mijn ei gaat vanavond ook weer aan. Maar dan simpel kipburges maken.

Op men werk verklaren ze me allemaal voor gek. Maar die komen denk ik normaal niet veel verder dan speklapjes etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Paganstars schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 07:46:
Dieeten werkt bij mij niet. Ik heb een chronische aandoening genaamd; HONGER!
Kan je voorstellen hoe de laatste weken zijn geweest? Staat wel tegenover dat er al minimaal 5kg meer plek is.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik vroeg mij af of er hier ook sous vide ervaring is maar dan met het vooraf roken van het vlees op de bbq ( relatief lage temperatuur) en dan sous vide na garen.
En later eventueel grillen voor korstje weer op de bbq?
Meestal is roken een half uur voldoende maar als het gehele gerecht er een uur of 6 op moet is het makkelijker via sous vide te garen dan elke keer de q bijsturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Malt007 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:46:
Ik ga rustig de hele winter door al doe ik wat minder grilllwerk. Dat vervang ik over het algemeen door wat meer koud roken en charcuterie. Low en Slow gaat het hele jaar door, al moet ik zeggen dat ik nog wel een volle vriezer heb op het moment.
Hoe doe je dat eigenlijk in de vriezer? En ik bedoel daarna met opwarmen? Krijg je het net zo lekker opgewarmd als het van de bbq afkomt? Ik eet namelijk alles op, wat vaak ook nog te veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

* vso zit met een uitdaging en zoekt hulp ;)

in onze veranda mag ik een advanced bbq bouwen... dat wil zeggen
- bbq
- oven
- smoker

Ik zit zelf te denken een soort "texas" style ding met vuur box. erboven een "oven" en direct ernaast een bbq plek zodat de meeste hitte naar de oven gaat, en de hitte via een slim rooster systeem links of rechts v.d vuurpit de hitte gebruikt om te BBQ'en .. en de rook zal naar een rookkast gaan of direct naar de schoorsteen. door gebruik van vuurvaste stenen en isolatie stenen hoop ik de hitte te houden waar het nodig is.

Vrouwlief echter is bang dat door deze opstelling het vlees geen krokant korstje krijgt van het vuur ... :(

Ik zou nog wat ruimte tussen de vuurpit en oven kunnen houden zodat ik daar nog een rooster kan plaatsen om te kunnen "schroeien" .. maar is dit nodig ?

En hoe handig is het tijdens de bouw rekening te houden met vet opvanging ?
zal de oven wel helemaal warm worden .. ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
The-Source schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 23:14:
Ik vroeg mij af of er hier ook sous vide ervaring is maar dan met het vooraf roken van het vlees op de bbq ( relatief lage temperatuur) en dan sous vide na garen.
En later eventueel grillen voor korstje weer op de bbq?
Meestal is roken een half uur voldoende maar als het gehele gerecht er een uur of 6 op moet is het makkelijker via sous vide te garen dan elke keer de q bijsturen
Ik doe ribs gewoon sous vide en daarna nog een uurtje roken op de q. Dan krijg je een korst en een rooksmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
418O2 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:30:
[...]

Ik doe ribs gewoon sous vide en daarna nog een uurtje roken op de q. Dan krijg je een korst en een rooksmaak.
Maar doe je ze dan alleen in een rub tijdens het sous vide proces of al in een marinade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
The-Source schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:07:
[...]

Maar doe je ze dan alleen in een rub tijdens het sous vide proces of al in een marinade?
Ik doe saus, maar rub kan ook. Ik mop ze met saus tijdens het afgrillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Heb hier een schouder in de vriezer liggen. Als het moment er is moet ik wel een goede rub hebben natuurlijk. Bestellen is ook weer zoiets, maak liever zelf. Iemand een goede tip voor rub voor PP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
UltraSub schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:23:
Heb hier een schouder in de vriezer liggen. Als het moment er is moet ik wel een goede rub hebben natuurlijk. Bestellen is ook weer zoiets, maak liever zelf. Iemand een goede tip voor rub voor PP?
https://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Ik volg dit recept altijd. Rubs heb ik altijd wel liggen dus daar kan ik je niet mee helpen. Injecteren scheelt wel een hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
UltraSub schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:23:
Ik doe ook nog wel eens de makkelijke variant, gewoon van die kruidenpasta's halen. Boemboe of soortgelijke.
Helemaal ermee insmeren en nog een nacht in de koelkast. Dan wel even in de vershoudfolie gewikkeld anders meurt alles in je koelkast erna :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
418O2 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:39:
[...]

https://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Ik volg dit recept altijd. Rubs heb ik altijd wel liggen dus daar kan ik je niet mee helpen. Injecteren scheelt wel een hoop
Die heb ik de vorige keer ook gedaan, exclusief injectie. Gewoon de rub voor mijn spareribs gebruikt. Wil nu zeker gaan injecteren, maar ik dacht een lekkere andere rub die het goed gaat doen is niet verkeerd.
The-Source schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:12:
[...]

Ik doe ook nog wel eens de makkelijke variant, gewoon van die kruidenpasta's halen. Boemboe of soortgelijke.
Helemaal ermee insmeren en nog een nacht in de koelkast. Dan wel even in de vershoudfolie gewikkeld anders meurt alles in je koelkast erna :X
Kruidenpasta Boemboe? :P
Koelkast zal sowieso wel meuren, ook met folie. Al vaker gehad met ribs, vershoud erom en dan nog meuren als een dolle.

[ Voor 33% gewijzigd door UltraSub op 27-10-2017 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Niet zuinig doen met de folie scheelt wel een hoop. En dus zeker niet net aan 1 laagje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Op wat voor temperatuur garen jullie jullie ribs altijd? Heb tot zover enkel 120graden gedaan, probeer nu 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:25

steel123

Cryman9

Ik verwacht niet dat het zoveel uitmaakt. Persoonlijk schommelt het altijd een beetje aangezien ik gewoon een Weber Mastertouch heb. Dus bij mij ligt de temperatuur meestal tussen de 110-130 graden, maar wel 90% van de tijd tussen 115-125.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ben nu al een aantal uur met sous vide sessie bezig, ja dat is geen bbq, maar eerste 6 uur op 63,3 water temperatuur. Nu op 70 gezet.
En morgen tijd 14:00 zet ik hem op 83. Rond de klok van 17:00 gaat de Q aan om even in de rook laatste uurtje na te garen inclusief een marinade.
Nu zit het puur in de spicy knoflook kruiden met wat appelsap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Tiwazz schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:36:
Op wat voor temperatuur garen jullie jullie ribs altijd? Heb tot zover enkel 120graden gedaan, probeer nu 110.
Ik let bij ribs niet op temperatuur, maar op malsheid.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vampirko
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2024
Gaat nog iemand bbq vandaag aansteken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
vampirko schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:12:
Vandaag niet, binnenkort door de week wel. Kijken of we geen ribben kunnen scoren. En dan donderdag lekker ribben eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:47
Zeker, de ribs liggen er op.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kAqYQcg.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door f.welvering op 29-10-2017 16:46 ]

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
hier gaat hij zo aan als de vrouw terug is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
vso schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 03:13:
* vso zit met een uitdaging en zoekt hulp ;)

in onze veranda mag ik een advanced bbq bouwen... dat wil zeggen
- bbq
- oven
- smoker

Ik zit zelf te denken een soort "texas" style ding met vuur box. erboven een "oven" en direct ernaast een bbq plek zodat de meeste hitte naar de oven gaat, en de hitte via een slim rooster systeem links of rechts v.d vuurpit de hitte gebruikt om te BBQ'en .. en de rook zal naar een rookkast gaan of direct naar de schoorsteen. door gebruik van vuurvaste stenen en isolatie stenen hoop ik de hitte te houden waar het nodig is.

Vrouwlief echter is bang dat door deze opstelling het vlees geen krokant korstje krijgt van het vuur ... :(

Ik zou nog wat ruimte tussen de vuurpit en oven kunnen houden zodat ik daar nog een rooster kan plaatsen om te kunnen "schroeien" .. maar is dit nodig ?

En hoe handig is het tijdens de bouw rekening te houden met vet opvanging ?
zal de oven wel helemaal warm worden .. ?
Ik vindt het lastig om hier zo wat over te zeggen,
heb je hier ook al een tekening oid van?
je kunt toch ook op het bbq- gedeelte het vlees dichtschroeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Great Googly Moogly, Ik heb eindelijk twee Meater probes binnen *O*

Nu de overige twee Meater probes en het Meater Block nog :/

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Apie! schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:49:
Great Googly Moogly, Ik heb eindelijk twee Meater probes binnen *O*

Nu de overige twee Meater probes en het Meater Block nog :/
Als de set binnen is laat even weten hoe deze bevalt, ik lees wisselende berichten namelijk.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Hari-Bo Welke set? (auto-correct: rest?) Het Block? Dat duurt nog wel even. Dat wordt volgend jaar pas :')

Ik ga morgen even bij de slager langs in de hoop dat ie wat te low&slow-en heeft.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Apie! schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:04:
@Hari-Bo Welke set? (auto-correct: rest?) Het Block? Dat duurt nog wel even. Dat wordt volgend jaar pas :')

Ik ga morgen even bij de slager langs in de hoop dat ie wat te low&slow-en heeft.
De hele set inclusief het block, qua looks ziet het er prachtig uit alleen vraag ik me af hoe de praktijk ervaring is. Ik wist dat er een lange levertijd op zat, maar dit is wel heel extreem. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ah, maar de 2 + 2 losse probes horen niet bij het Block. Bij het Block zitten weer vier aparte probes met een speciale Block-firmware.

Ik heb dus het Block (inclusief 4 probes) en 4 additionele probes besteld.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Apie! schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:28:
Ah, maar de 2 + 2 losse probes horen niet bij het Block. Bij het Block zitten weer vier aparte probes met een speciale Block-firmware.

Ik heb dus het Block (inclusief 4 probes) en 4 additionele probes besteld.
Op die manier, wat is de rede dat je 8 probes hebt een voorraad voor eventuele defecten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Vandaag de vrouw jarig, en zoals de traditie is mag die bepalen wat we eten.....wat schets mijn verbazing, ze wil vlees van de BBQ! Dus vanavond wordt het Picanha Steaks :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
The-Source schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 01:50:
Ben nu al een aantal uur met sous vide sessie bezig, ja dat is geen bbq, maar eerste 6 uur op 63,3 water temperatuur. Nu op 70 gezet.
En morgen tijd 14:00 zet ik hem op 83. Rond de klok van 17:00 gaat de Q aan om even in de rook laatste uurtje na te garen inclusief een marinade.
Nu zit het puur in de spicy knoflook kruiden met wat appelsap.
Is eigenlijk verkeerd; zodra er garing opgetreden heeft, zal het vlees geen rook meer opnemen. Als je rooksmaak/rookring wil, dan altijd in de begin fase van je garing doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Paganstars schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:57:
[...]

Is eigenlijk verkeerd; zodra er garing opgetreden heeft, zal het vlees geen rook meer opnemen. Als je rooksmaak/rookring wil, dan altijd in de begin fase van je garing doen!
Volgens mij kan het wel gewoon. Rook wordt opgenomen als het product koud (en nat) is. Als je het dus goed laat koelen en direct uit de koelkast in de rook legt krijg je rooksmaak in je product.
Garing van het product heeft niet zo heel veel te maken met het kunnen opnemen van rook. Bron (inclusief vele testen: http://amazingribs.com/tips_and_technique/zen_of_wood.html)

Relevante quote uit dat artikel:
Does meat stop taking on smoke?
There is a popular myth that at some point the meat stops taking on smoke. Sorry, but meat does not have doors that it shuts at some time during a cook. There is a lot of smoke moving through the cooking chamber although sometimes it is not very visible. If the surface is cold or wet, more of it sticks. Usually, late in the cook, the bark gets pretty warm and dry, and by then the coals are not producing a lot of smoke. Smoke bounces off warm dry surfaces so we are fooled into thinking the meat is somehow saturated with smoke. Throw on a log and baste the meat and it will start taking on smoke again. Just don't baste so often that you wash off the smoke and rub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Hari-Bo schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:58:
[...]

Op die manier, wat is de rede dat je 8 probes hebt een voorraad voor eventuele defecten?
Nee, ik had een Block met een een extra single Meater probe besteld tijdens de campagne. Daarna werd duidelijk dat het blok nog heel lang op zich zou laten wachten, maar dat single Meater probes wel alvast geleverd zouden worden. Toen heb ik er nog eentje losse probe bijbesteld.
Helaas werd het pakketje na een maand bij de Douane om een of andere reden teruggestuurd naar Hong Kong. Meater zou zsm weer een pakket op de post doen vanuit Hong Kong, maar ondertussen werden de single probes ook aan gewone (niet-Kickstarter) klanten geleverd vanuit Europa 8)7 . Daar heb ik er dus nog maar twee besteld en die heb ik nu binnen.

Als het pakketje uit HK binnenkomt dan weet ik daar vast wel iemand blij mee te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Apie! op 02-11-2017 12:41 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21

Theuno

Da Devil Crew

Afgelopen weekend gyros van het spit gemaakt:

Gyros_kruiden
Gyros_rijgen
Gyros_draaien1
Gyros_draaien2
Gyros_snijden

De eerste lading van de rol:
Gyros_eten

En ohhh, dit was lekker! :9~

Recept, heel simpel:
* Haal 2 kilo karbonades
* Bot eruit snijden
* Kruiden met standaard Gyros kruiden van de winkel
* Uurtje laten staan
* Op de spit rijgen (als de plak er dubbel of 3 dubbel op kan even doorsnijden)
* Draaien op een BBQ rond de 160 graden
* Als de buitenkant lekker toasty is eraf snijden en eten, ondertussen kan de rest lekker worden
* Heerlijk met pita, saus en een beetje groen voor de kleur :*)

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Apie! schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:17:
[...]

Nee, ik had een Block met een een extra single Meater probe besteld tijdens de campagne. Daarna werd duidelijk dat het blok nog heel lang op zich zou laten wachten, maar dat single Meater probes wel alvast geleverd zouden worden. Toen heb ik er nog eentje losse probe bijbesteld.
Helaas werd het pakketje na een maand bij de Douane om een of andere reden teruggestuurd naar Hong Kong. Meater zou zsm weer een pakket op de post doen vanuit Hong Kong, maar ondertussen werden de single probes ook aan gewone (niet-Kickstarter) klanten geleverd vanuit Europa 8)7 . Daar heb ik er dus nog maar twee besteld en die heb ik nu binnen.

Als het pakketje uit HK binnenkomt dan weet ik daar vast wel iemand blij mee te maken.
Ik ga zaterdag een sessie pulled pork proberen met de meater, Ben wel benieuwd naar het bereik met de gesloten deksel :)
Heb het hier wel over de single meater omdat ik een tablet als relay wou gebruiken maar om een vage reden wil die niet pairen. Telefoon wil dat wel dus probe zelf is wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@The-Source Er zijn tot nu toe alleen nog maar single meater probes. Ik ben vandaag bij de slager geweest voor spareribs, maar ben helemaal vergeten een mooi braadstuk te halen :F

Blown past falling sands

Pagina: 1 ... 69 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.