Vraagje 2; ik probeer mn bastard stabiel te houden op 90 - 120 graden. Echter moet ik steeds met de luchttoevoer klooien om hem niet teveel te laten inzakken. Iemand een idee?
De bbq van gisteren was zeer geslaagd. De 3 kilo zware brisket ging om 10.40 uur op de bbq met een kerntemperatuurmeter erin en indirect grillen op een temperatuur van 107/110 Celsius.
Na 9 uur en drie kwartier was hij klaar, maar moest nog een uur ingepakt in aluminiumfolie rusten. In dat uur hebben we de picanha bereid. Op 140 en later op 250 Celsius om de vetkant boven de kolen even affikken om het vet krokant te krijgen.
Jammie.
Met 6 personen was die 1,5 kilo ook zo op, maar we hadden de brisket nog.
Ook die was perfect mals en erg lekker.
Dat was voor herhaling vatbaar.
Na 9 uur en drie kwartier was hij klaar, maar moest nog een uur ingepakt in aluminiumfolie rusten. In dat uur hebben we de picanha bereid. Op 140 en later op 250 Celsius om de vetkant boven de kolen even affikken om het vet krokant te krijgen.
Met 6 personen was die 1,5 kilo ook zo op, maar we hadden de brisket nog.
Dat was voor herhaling vatbaar.
Bakje met water in zetten. Zorg ervoor dat je hem niet makkelijk over de 120 graden laten schieten.Sbakker1982 schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:12:
Vraagje 2; ik probeer mn bastard stabiel te houden op 90 - 120 graden. Echter moet ik steeds met de luchttoevoer klooien om hem niet teveel te laten inzakken. Iemand een idee?
[ Voor 9% gewijzigd door grote_oever op 24-09-2017 11:23 ]
Heb ik erin staan... te weinig water wellicht?grote_oever schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:23:
[...]
Bakje met water in zetten. Zorg ervoor dat je hem niet over de 120 graden laten schieten.
Hoeveel graden heb je nu dan? Moet zeggen dat ik 90 wel heel weinig vind.Sbakker1982 schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:24:
[...]
Heb ik erin staan... te weinig water wellicht?
Maar vind je het lastig om op termperatuur te houden of wordt het te warm? En heb je veel kolen/rookhout erin zitten? Je kan er wat kolen uithalen, maar vaak blijf je aan het pielen dan. Temperatuur in deksel is vaak hoger dan bij het vlees.
Op zich vreemd, een keramische bbq zou op zich vrij stabiel moeten zijn. Wat voor mij het beste werkt is de onderste schuif op ongeveer 2 vingers breedte en dan fijnafstellen met het bovenste schuifje. Zo krijg ik hem prima stabiel voor meerdere uren achter elkaar. Bakjes water gebruik ik niet, naar mijn mening voegt het niets toe bij een Kamado. Wel een lekbakje om de drab een beetje op te vangen.Sbakker1982 schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:12:
Je zou nog kunnen kijken welke houtskoolsoort je gebruikt, en hoe je de kolenstapel opbouwt. Veel klein spul onderin kan de luchtstroom blokkeren waardoor het vuur niet genoeg zuurstof krijgt.
Overigens reageert een Kamado naar mijn mening vrij traag op wisselingen. Als ik alles afstel voor ongeveer 120 graden, dan zakt de temperatuur eerst even, omdat de hele bbq nog aan het opwarmen is. Als de boel na een uurtje lekker warm is dan blijft de temperatuur veel stabieler.
Oh, en niet teveel kijken, want dat verstoort de warmte en zuurstofstroom natuurlijk ook.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Voor 100 a 110 graden zet ik het gaasrooster altijd dicht en dan zorgen dat er met de andere luchtschuif zon 1,5 a 2 gaatjes maar open zijn. Bovenste magrietschijf altijd op een kwart maantje.
dan bleef het erg goed stabiel.
Verser kreeg ik wel onstabiele temperaturen met slechte en goedkope houtskool. Met dammers bv nooit problemen.
dan bleef het erg goed stabiel.
Verser kreeg ik wel onstabiele temperaturen met slechte en goedkope houtskool. Met dammers bv nooit problemen.
Vandaag een vervanger opgehaald voor de BGE Mini de Minimax, morgen even in elkaar zetten en de fik erin.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Heb je een linkje naar die draadloze probe?The-Source schreef op zondag 24 september 2017 @ 09:48:
[...]
Ik heb hem al wat langer maar toen ik het poste was het niet zo interessant
Maar tot 3 probes heb ik tot nu toe gebruikt. 2x in vlees en 1 op het rooster. Heb overigens nog steeds ook een volledig wireless probe in bestelling die ik kan gebruiken i.c.m. rotisserie
Neem je die mee aan boord? Ik heb nog een mini over uit de Blokker actie, zit eraan te denken die in een ikea tefeltje te hangen zodat ie stevig genoeg staat om in het motorbootje wat te kunnen grillen. Verder is de mini eigenlijk te klein voor bijna alles, de minimax is dan net wat handiger. Voor thuis zou ik toch echt wel niet minder dan mijn Large willen (ok een tweede L wellicht).Hari-Bo schreef op zondag 24 september 2017 @ 15:45:
Vandaag een vervanger opgehaald voor de BGE Mini de Minimax, morgen even in elkaar zetten en de fik erin.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kijk eens onder deze tekst
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Iemand bekend met het brinen van kip en het dubbel zout gevaar? Moet je dan gewoon het zout uit de rub weglaten? Of valt het mee qua zout in een brine?
* Chevy454 wilt eens gevlinderde kip maken (dieet want al die picanha's, ribbben en PP zijn niet goed voor de broeken...
)
* Chevy454 wilt eens gevlinderde kip maken (dieet want al die picanha's, ribbben en PP zijn niet goed voor de broeken...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Vandaag een keer klapstuk met been (2,5K) geprobeerd.
Ingesmeerd met worchestershire, gerubt met zout en peper:

De dome temperatuur zat op 275F/135C, maar de lading houtskool ging er veel te snel doorheen. Na een uur begon de temperatuur in te zakken en moest ik al bijvullen. Helaas begon het toen gruwelijk te roken en hebben een aantal buren mee kunnen ‘genieten’.
Na een uur of drie begon de temperatuur weer in te kakken, maar gelukkig had ik een doos Ecobrasa staan en heb ik daar maar mee bijgevuld. Ik wilde namelijk niet weer de halve straat blauw van de rook zetten.
Na 5 uur heb ik de malsheid even gechecked met een Thermapen en het vlees gespritst met appel azijn en water.

Na 6,5 uur nog eens geprobed, maar het was nog niet helemaal zacht. De interne temp zat op 194F.
Na 7 uur was het dikte deel boterzacht, maar de rest nog niet.
Na 7:10 was het grootste deel boterzacht. Ik besluit om ‘m nog 10 minuten te laten liggen. De interne temp zat op 200F.
Na 7:20 Nog iets zachter. Ik geef ‘m nog 5 minuten. De interne temp zat nog steeds op 200F.

Het eindresultaat na een half uur rusten:

Sommige stukken waren supermals, maar ook een paar een beetje chewy. Ik denk dat ik 'm er net te vroeg af heb gehaald.
Ingesmeerd met worchestershire, gerubt met zout en peper:

De dome temperatuur zat op 275F/135C, maar de lading houtskool ging er veel te snel doorheen. Na een uur begon de temperatuur in te zakken en moest ik al bijvullen. Helaas begon het toen gruwelijk te roken en hebben een aantal buren mee kunnen ‘genieten’.
Na een uur of drie begon de temperatuur weer in te kakken, maar gelukkig had ik een doos Ecobrasa staan en heb ik daar maar mee bijgevuld. Ik wilde namelijk niet weer de halve straat blauw van de rook zetten.
Na 5 uur heb ik de malsheid even gechecked met een Thermapen en het vlees gespritst met appel azijn en water.

Na 6,5 uur nog eens geprobed, maar het was nog niet helemaal zacht. De interne temp zat op 194F.
Na 7 uur was het dikte deel boterzacht, maar de rest nog niet.
Na 7:10 was het grootste deel boterzacht. Ik besluit om ‘m nog 10 minuten te laten liggen. De interne temp zat op 200F.
Na 7:20 Nog iets zachter. Ik geef ‘m nog 5 minuten. De interne temp zat nog steeds op 200F.

Het eindresultaat na een half uur rusten:

Sommige stukken waren supermals, maar ook een paar een beetje chewy. Ik denk dat ik 'm er net te vroeg af heb gehaald.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Vandaag spareribs gemaakt op de nieuwe weber.
Pfeww, zo'n ding op temperatuur houden is heel andere koek dan een BGE
BGE: zorgen voor voldoende startvoorraad kolen. Aansteken, ff wachten, temp regelen en klaar. Af en toe heel iets bijstellen. Na 6 uur op 130 graden nog meer dan de helft kolen over.
Weber: Starten met starter, ketel dicht, ketel te heet, schuiven dichtdoen, ketel koelt langzaam af, kolen aan één kant uit, temperatuur daalt, kolen bijvullen, temperatuur stijgt weer te hoog, schuiven kunnen niet dichter enz enz en
Dat is wel een stapje moeilijker dan ik dacht
* Raymond gaat maar eens een paar keer een avondje gewoon stoken met het ding, zonder vlees, om te leren temp te controleren.
Kwestie van oefenen, denk ik
Ribbetjes waren niet top, helaas. Combinatie van niet al te beste ribbetjes om mee te starten, iets te pittige rub die ik te dik heb opgebracht en ook nog eens geknooi met temperatuur.

BGE: zorgen voor voldoende startvoorraad kolen. Aansteken, ff wachten, temp regelen en klaar. Af en toe heel iets bijstellen. Na 6 uur op 130 graden nog meer dan de helft kolen over.
Weber: Starten met starter, ketel dicht, ketel te heet, schuiven dichtdoen, ketel koelt langzaam af, kolen aan één kant uit, temperatuur daalt, kolen bijvullen, temperatuur stijgt weer te hoog, schuiven kunnen niet dichter enz enz en
* Raymond gaat maar eens een paar keer een avondje gewoon stoken met het ding, zonder vlees, om te leren temp te controleren.
Ribbetjes waren niet top, helaas. Combinatie van niet al te beste ribbetjes om mee te starten, iets te pittige rub die ik te dik heb opgebracht en ook nog eens geknooi met temperatuur.
Temperatuur in Fahrenheit is zeer vervelend om te lezen.
Dat ben ik nog steeds van plan, heb een gloednieuwe GBS in de schuur staan maar pak 'm nooit omdat ik er niet mee om kan gaan, Nu heb ik wel een beenham gekocht dus misschien morgen toch even proberen, kokos heb ik ook nog ergens liggen, en rookhout en houtskool ook.Raymond schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:20:
<>dacht
* Raymond gaat maar eens een paar keer een avondje gewoon stoken met het ding, zonder vlees, om te leren temp te controleren. <>
Valt wel mee vind ik, er zijn niet zoveel BBQ standaard temps en ik gebruik veel USA recepten. 225F is 110C etc etc, na een tijdje zit dat wel in mijn hoofd. Cups boter blijf ik lastiger vinden maar ook dat went.NeutraleTeun schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:49:
Temperatuur in Fahrenheit is zeer vervelend om te lezen.
[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 24-09-2017 20:11 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Voor aan boord gebruik ik de cobb premier deze is lekker licht en makkelijk. De bge vind ik te zwaar zeker de minimax die is 35kg en de warmte uitstraling kan wel eens oplopen durf het risico niet te lopen met polyester.franssie schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:33:
[...]
Neem je die mee aan boord? Ik heb nog een mini over uit de Blokker actie, zit eraan te denken die in een ikea tefeltje te hangen zodat ie stevig genoeg staat om in het motorbootje wat te kunnen grillen. Verder is de mini eigenlijk te klein voor bijna alles, de minimax is dan net wat handiger. Voor thuis zou ik toch echt wel niet minder dan mijn Large willen (ok een tweede L wellicht).
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Verwijderd
Hier geen last met een Weber, blijft uren stabiel op 110-115.. Gewoon de minion methode, lading ecobrasa's aan 1 kant, en 15-18 gloeiende erop.Raymond schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:20:
Weber: Starten met starter, ketel dicht, ketel te heet, schuiven dichtdoen, ketel koelt langzaam af, kolen aan één kant uit, temperatuur daalt, kolen bijvullen, temperatuur stijgt weer te hoog, schuiven kunnen niet dichter enz enz en![]()
Bakje met kokend water onder het vlees en houd het 10-11 uur uit.. Zie onderstaande sessie, zonder bij te vullen.. ongeveer 3 kilo ecobrasa's verbruikt.
Vandaag ook Pulled Pork gemaakt, 2,5kg procureur op de weber gelegd.
Om 6:30 17-18 briketten aangestoken, en om 6:50 heet water in de bakjes en de hete kolen op de minion stapel gegooid.. Beetje rookhout erop en heel even gewacht tot de ketel een beetje warm was.
Om 7:00 de procureur erop gelegd en de roostertemp was al 90 graden.
Schuiven op een kwart open en rond 7:30 stond die mooi op 110 graden te draaien.
Rond half 1 kwam in die in "de zone" en heb ik hem nog even een glaze gegeven.
Om half 3 toen er een mooie bark onstaan was (nog steeds in de zone), ingepakt in alufolie en de temperatuur liep verder op.
Bij 88-90 graden kerntemperatuur even geprikt of die echt mals was, en hij was boterzacht..
Om 17:00 van de Q af en nog even 30 minuten laten rusten..
Eindsausje gemaakt en heerlijk op een broodje met coleslaw opgegeten..
van de 2,5kg bleef netto 2,1 kg over..
Zojuist net iets meer dan een kilo verpakt in porties voor andere gerechtjes, (broodje baopao of pizza, of gewoon om lekker te snaaien na een nachtdienst..
PICS!!

Gemaakt volgens dit recept: https://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html
Dit was de 2e keer dat ik dit heb gemaakt, super easy en super lekker.. Vorige keer een vrij zoete rub gebruikt, dit keer een wat pittige, dit beviel me iets beter, net iets krachtiger smaak..
Helaas iets teveel zout in de rub en injectiemix waardoor ik nu de hele avond al dorst heb... Volgende keer de zout halveren..
Zoals je al zegt, je moet het ook nog even leren. je moet je BBQ leren "lezen".Raymond schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:20:
Weber: Starten met starter, ketel dicht, ketel te heet, schuiven dichtdoen, ketel koelt langzaam af, kolen aan één kant uit, temperatuur daalt, kolen bijvullen, temperatuur stijgt weer te hoog, schuiven kunnen niet dichter enz enz en![]()
Daarnaast heb ik de indruk dat nieuwe BBQ's ook lastiger te regelen zijn dan eentje die al een tijdje in gebruik is.
De eerste keer smoken op m'n weber ging het ook van links naar rechts qua temperaturen. Nu weet ik hoeveel briketten ik er in moet doen en hoe de schuifjes moeten staan. Nooit meer ergens een probleem mee
Alleen 17-18 gloeiende briketten erop... ik gebruiker er echt een stuk minder. Misschien een stuk of 5 ofzo. Als ik er meer gebruik dan zit ik al rap op een te hoge temperatuur
Alleen 17-18 gloeiende briketten erop... ik gebruiker er echt een stuk minder. Misschien een stuk of 5 ofzo. Als ik er meer gebruik dan zit ik al rap op een te hoge temperatuur
Verwijderd
Als ik er 4-5 op doe dan duurt het een eeuwigheid voordat die op 110 graden zit.Misha schreef op maandag 25 september 2017 @ 07:40:
De eerste keer smoken op m'n weber ging het ook van links naar rechts qua temperaturen. Nu weet ik hoeveel briketten ik er in moet doen en hoe de schuifjes moeten staan. Nooit meer ergens een probleem mee
Met 15-18 briketten heb ik het binnen 10-15 minuten bereikt, door gebruik van heet water en gelijk te knijpen, heb ik het gelijk onder controle.
Ieder zijn methode..
* ecobrasa's zijn vrij kleine briketten (misschien dat daar ook het verschil qua volume in zit)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2017 09:02 ]
Over Vacumeermachines gesproken, leuke deals nu bij Ibood!! Edit: ook sous vide apparaten!
Twijfel al een tijd om er 1 te kopen, dan dacht ik ach neem zo'n goedkope en zie wel, maarja goedkoop is vaak toch weer duurkoop. Nu een wat duurder model, voor wat minder, ideale oplossing dus!
Ze hebben meerdere modellen te koop van 59 tot 139 euro van merk Caso en ook zakken en rollen.
Zelf de Caso TouchVac Machine besteld, ziet er goed uit
Twijfel al een tijd om er 1 te kopen, dan dacht ik ach neem zo'n goedkope en zie wel, maarja goedkoop is vaak toch weer duurkoop. Nu een wat duurder model, voor wat minder, ideale oplossing dus!
Ze hebben meerdere modellen te koop van 59 tot 139 euro van merk Caso en ook zakken en rollen.

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 25-09-2017 09:26 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik gebruik inderdaad ook grotere (Fire-up, enige wat hier een beetje makkelijk verkrijgbaar is)Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:00:
[...]
Als ik er 4-5 op doe dan duurt het een eeuwigheid voordat die op 110 graden zit.
Met 15-18 briketten heb ik het binnen 10-15 minuten bereikt, door gebruik van heet water en gelijk te knijpen, heb ik het gelijk onder controle.
Ieder zijn methode..
* ecobrasa's zijn vrij kleine briketten (misschien dat daar ook het verschil qua volume in zit)
Als ik er 15 brandende op gooi dan kan ik pizza bakken
Ik heb nog steeds wel moeite om met de minion methode de temperatuur stabiel te krijgen op een temperatuur rond de 110. Meestal duurt het even voordat ik dan rond de 150 zit
Verwijderd
Dat verklaart een hoop... Gewoon online bestellen, ik doe met 2 dozen ecobrasa's bijna een heel seizoen, ze zijn echt zuinig in gebruik..Gadgeteer schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:34:
[...]
Ik gebruik inderdaad ook grotere (Fire-up, enige wat hier een beetje makkelijk verkrijgbaar is)
Als ik er 15 brandende op gooi dan kan ik pizza bakken![]()
Ik heb nog steeds wel moeite om met de minion methode de tempereatuur stabile te krijgen op een temperaatuur rond de 110. Meestal duurt het even voordat ik dan rond de 150 zitIk gebruik daarom voor lange runs de snake methode. dubbele rij onder en een enkele erbovenop.
Vorige sessie met pulled pork (in Mei) heb ik 8kg Weber briketten erdoor gejaagd, nu 2,5kg ecobrasa's en had nog zeker 1/4 deel niet opgebrand.
Ik neem me heel vaak voor om ze te bestellen. Tot op heden nog nooit gedaan.. Moet me schamenVerwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:40:
[...]
Dat verklaart een hoop... Gewoon online bestellen, ik doe met 2 dozen ecobrasa's bijna een heel seizoen, ze zijn echt zuinig in gebruik..
Vorige sessie met pulled pork (in Mei) heb ik 8kg Weber briketten erdoor gejaagd, nu 2,5kg ecobrasa's en had nog zeker 1/4 deel niet opgebrand.
Als mijn laatste vracht op is ga ik toch maar eens proberen.
Ik combineer minion met snake op een 57cm weber, lukt toch aardig om enkele uren door te gaan.
Ik heb een scheiding van 3 bakstenen (in alu gewikkeld) op het kolen rooster
Briketten aan de ene kant wat geordend opstapelen, meestal lukt het met één aanmaakblokje aan de zijkant van de kolenstapel wel om alles in gang te zetten, en ondertussen kan ik de temperatuur ook gemakkelijk onder de 120 houden.
Andere kant een lekpan, al dan niet met water.
De bakstenen fungeren als extra warmte buffer. Daarbij nog een oude handdoek op het deksel oals isolatie, dat maakt ook een aanzienlijk verschil in verbruik.
Ik overweeg nog een stuk rotswol te gebruiken om de onderkant, waar de kolen liggen ook te isoleren, daar zit ook nog veel verlies op.
En onder de noemer pics or it didn't happen (niet dat je het hier zo goed ziet, maar het is zo opgezet)
Briketten aan de ene kant wat geordend opstapelen, meestal lukt het met één aanmaakblokje aan de zijkant van de kolenstapel wel om alles in gang te zetten, en ondertussen kan ik de temperatuur ook gemakkelijk onder de 120 houden.
De bakstenen fungeren als extra warmte buffer. Daarbij nog een oude handdoek op het deksel oals isolatie, dat maakt ook een aanzienlijk verschil in verbruik.
Ik overweeg nog een stuk rotswol te gebruiken om de onderkant, waar de kolen liggen ook te isoleren, daar zit ook nog veel verlies op.
En onder de noemer pics or it didn't happen (niet dat je het hier zo goed ziet, maar het is zo opgezet)

Long shot: kent iemand supertoffe barbecue plekken in Australië? Ik ga volgend jaar samen met m'n pa (in mei waarschijnlijk) een road trip doen en wil natuurlijk geen plekken missen! Via Google kom ik heel veel restaurants tegen, mijn hele Google Maps staat al volgepind, maar dit zijn vooral restaurants in de wat grotere steden. Heeft iemand heel toevallig wat tips?
Hier ga ik ook wel creatief van denken. Rockwoll o.i.d. zou ik eigenlijk niet gebruiken. De stof die er van af kan komen is zeer vies! (Glaswol iig)IceTeaGX schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:07:
Ik combineer minion met snake op een 57cm weber, lukt toch aardig om enkele uren door te gaan.
[afbeelding]
Dit wil je nergens in de buurt hebben van je stromende lucht en vlees. Er moet nog wel iets anders zijn wat tegen een 500° kan denk ik.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik begreep van kennissen die in Australië waren dat je in elk park BBQ plekken hebt die iedereen kan gebruiken.Misha schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:56:
Long shot: kent iemand supertoffe barbecue plekken in Australië? Ik ga volgend jaar samen met m'n pa (in mei waarschijnlijk) een road trip doen en wil natuurlijk geen plekken missen! Via Google kom ik heel veel restaurants tegen, mijn hele Google Maps staat al volgepind, maar dit zijn vooral restaurants in de wat grotere steden. Heeft iemand heel toevallig wat tips?
Yes dat klopt, maar ik zoek de bbq tentjes, ben niet van plan om zelf 16 uur lang te smoken daarzo418O2 schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:18:
[...]
Ik begreep van kennissen die in Australië waren dat je in elk park BBQ plekken hebt die iedereen kan gebruiken.
Dan had ik het verkeerd begrepen.Misha schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:21:
[...]
Yes dat klopt, maar ik zoek de bbq tentjes, ben niet van plan om zelf 16 uur lang te smoken daarzo
Een site als Tripadvisor al bekeken? Wij gebruikten die veel op onze Amerika elastiekje. Misschien is er daar voor Australië ook veel info te vinden....?Misha schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:21:
[...]
Yes dat klopt, maar ik zoek de bbq tentjes, ben niet van plan om zelf 16 uur lang te smoken daarzo
Dat heb ik uiteraard geraadpleegd, maar een endorsement vanaf hier telt natuurlijk veel zwaardermarcodr25 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 06:26:
[...]
Een site als Tripadvisor al bekeken? Wij gebruikten die veel op onze Amerika elastiekje. Misschien is er daar voor Australië ook veel info te vinden....?
In Australië is ook niet echt een pitmaster cultuur, dus er is veel minder dan in de states. Via TripAdvisor vind je vooral de grote tenten in de grote steden, maar ik ben ook veel buiten onderweg. Wil niet een pareltje missen
Die zakken moet je gewoon hier bestellen. Goede kwaliteit en prijsMartinusz schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:12:
Over Vacumeermachines gesproken, leuke deals nu bij Ibood!! Edit: ook sous vide apparaten!
[afbeelding]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Nice. Ik ga denk ik voor de VC300 ivm burger buns die ik dan beter kan invriezenMartinusz schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:12:
[afbeelding]
Zo gebruikte ik mijn weber ook altijd, werkt echt prima. Vuurtje aan 1 kant aansteken net een stuk of 6 briketten en de boel blijft prima warm. Nog een kleine tip: de rest van het kolenrooster inpakken met alu folie, dan kan daar geen koude / valse lucht door trekken, waardoor de warmte beter door de bbq circuleert.IceTeaGX schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:07:
[afbeelding]
Wat misschien ook nog leuk is: een diy smokenator. Op internet zijn wat bouwtekeningen hiervoor te vinden, van een plaatje RVS zaag je de vorm uit met een slijptol oid. Werkt prima, en verplaatsen van de BBQ is een stuk lichter zonder stenen erin
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Snap ik heel goed! Hopelijk krijg je nog wat mooie tips. Voor de USA had ik je er een paar kunnen geven :-)
Wat is een beetje een gangbare maat voor zakken? 20x20 of 20x30?GermanPivo schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 07:36:
[...]
Die zakken moet je gewoon hier bestellen. Goede kwaliteit en prijs
Ligt er maar helemaal aan wat je ermee wil doen. Want eenmaal zo'n machine in huis en je vacumeert van alles. En of dat alles groot of klein is, bepaalt de grootte van je zakken.Martinusz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:22:
[...]
Wat is een beetje een gangbare maat voor zakken? 20x20 of 20x30?
Persoonlijk zou ik beide nemen, waarbij je de grote (eigenlijk beide) ook nog eens zelf kleiner kan maken.
Martinusz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:22:
[...]
Het ligt er inderdaad heel erg aan wat je er mee doet, maar heb zelf rollen genomen van 15 cm breed en van 25 cm breed. Zo ben je ook erg flexibel als het gaat om de lengte.Fly-guy schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:39:
[...]
Ligt er maar helemaal aan wat je ermee wil doen. Want eenmaal zo'n machine in huis en je vacumeert van alles. En of dat alles groot of klein is, bepaalt de grootte van je zakken.
Persoonlijk zou ik beide nemen, waarbij je de grote (eigenlijk beide) ook nog eens zelf kleiner kan maken.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Hoelang zou een appeltaart nodig hebben? Is er nog een truc om te weten of die goed is van binnen?
Bij marmelot verkopen ze ook rollen, veel makkelijker dan zakken want dan weet je zeker dat bijna alles erin past.Martinusz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:22:
[...]
Net zoals bij een cake - breinaald en als ie droog naar buiten komt moet het gaar zijn.Martinusz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:03:
Hoelang zou een appeltaart nodig hebben? Is er nog een truc om te weten of die goed is van binnen?
[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 26-09-2017 19:20 ]
Qua korst zou je ook een thermometer kunnen gebruiken. Een beetje cake/taart is gaar bij een interne temperatuur van 93 graden.Martinusz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:03:
Helaas wederom beetje mislukt, ik blijf op de kamado mini problemen hebben met de bodem en zijkanten, worden steeds zwart, deze keer de bodem en zijkanten voor de helft.
Dit alles met een heat deflector er tussen,dome temp rond de 100 graden en totaal tijd ongeveer 1 uur. Kern was rond de 93 graden, bovenkant net gaar, maar toch steeds die verbrande onderkant.
Iemand nog tips? Wellicht nog alu folie eronder of eromheen?
Dit alles met een heat deflector er tussen,dome temp rond de 100 graden en totaal tijd ongeveer 1 uur. Kern was rond de 93 graden, bovenkant net gaar, maar toch steeds die verbrande onderkant.
Kan op verschillende manieren, gewoon direct grillen is mogelijk maar dan wel zorgen dat het vlees ook nog wat tijd krijgt om te garen. Eerst low en slow en vervolgens nog even kort op hoge temperatuur kan ook. Kerntemperatuur meten is wel handig bij dit soort stukken.Sbakker1982 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:39:
Wat is de beste manier om een ribeye op de kamado te bereiden van ongeveer 3 a 4 cm dik?
Overigens heb ik hier sinds kort een zoutsteen en dat is toch wel een favoriet geworden voor bijvoorbeeld ribeye. Dan warm je de steen langzaam op in de kamado naar 200 graden en dan daarop de ribeye met.het deksel dicht naar 50-52 graden brengen. Vervolgens 5 minuten laten rusten en klaar.
[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 26-09-2017 21:51 ]
Ik doe dikke steaks altijd indirect op lage temp garen tot kern 30 tot 35, dan in alufolie rusten en tegelijk BBQ heet stoken. Dan 'afbakken' boven directe hitte tot kerntemperatuur rond de 50. Dit wordt ook wel de 'reverse sear' genoemd. Met een gietijzeren rooster krijg je mooie streepjes.Sbakker1982 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:39:
Wat is de beste manier om een ribeye op de kamado te bereiden van ongeveer 3 a 4 cm dik?
Dit recept heb ik ook een keer gemaakt (met kerst) en is ook zeer goed bevallen: https://www.bbq-nl.com/2011/01/low-slow-rib-eye.html
Alufolie zou kunnen helpen, of anders de taartvorm op een pizzasteen zetten?Martinusz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:32:
Helaas wederom beetje mislukt, ik blijf op de kamado mini problemen hebben met de bodem en zijkanten, worden steeds zwart, deze keer de bodem en zijkanten voor de helft.
Blown past falling sands
Pizzasteen zat ik ook aan te denken, echter worden die juist niet heel erg warm?Apie! schreef op woensdag 27 september 2017 @ 06:25:
[...]
Alufolie zou kunnen helpen, of anders de taartvorm op een pizzasteen zetten?
Niet als je hem tegelijk met je taart er in stopt.Martinusz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:01:
[...]
Pizzasteen zat ik ook aan te denken, echter worden die juist niet heel erg warm?
Je hebt dan wel kans dat je temp een beetje veel gaat zakken door de koude dteen en taart
Hmm zou nog idee kunnen zijn, echter moet een pizzasteen niet langzaam opwarmen anders klapt ie? Als ik hem tegelijk met taart doe, is de bbq natuurlijk al warm, dan krijgt die steen ook een schok.alaintje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:11:
[...]
Niet als je hem tegelijk met je taart er in stopt.
Je hebt dan wel kans dat je temp een beetje veel gaat zakken door de koude dteen en taart
Die steen wordt hoogstens net zo warm als de maximale omgevingstemperatuur. Het houdt de warmte alleen wel goed vast.Martinusz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:01:
[...]
Pizzasteen zat ik ook aan te denken, echter worden die juist niet heel erg warm?
Twee opties:
1) koude steen + koude taart er op
2) steen op laten warmen en daarna pas koude taart er op.
Ik heb geen idee wat beter is in jouw geval
Blown past falling sands
Even een tip voor alle tweakers die een paar kilometer van onze Oosterburen liggen.
Bij de REWE hebben ze nu Varkensnek met bot (Schweinenacke mit knochen) in de aanbieding voor €3.50/kg. Dus, ben je van plan om Pulled Pork te maken, zeker je vlees hier gaan halen.
Mijn laatste PP project was ook met vlees van deze winkel, perfecte kwailteit, je haalt het namelijk gewoon op bij de slagerij van de winkel.
Tot zover dit reclameblok
Bij de REWE hebben ze nu Varkensnek met bot (Schweinenacke mit knochen) in de aanbieding voor €3.50/kg. Dus, ben je van plan om Pulled Pork te maken, zeker je vlees hier gaan halen.
Mijn laatste PP project was ook met vlees van deze winkel, perfecte kwailteit, je haalt het namelijk gewoon op bij de slagerij van de winkel.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Als je ook nog de pizzasteen ertussen gooit zou ik wel nog wat propjes alufolie onder het bakblik doen, anders geleid de steen ook weer direct de warmte.
Dat is misschien nog wel het beste ja, en pizzasteen en alu folie ertussen.Malt007 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:54:
Als je ook nog de pizzasteen ertussen gooit zou ik wel nog wat propjes alufolie onder het bakblik doen, anders geleid de steen ook weer direct de warmte.
Of de kamado mini is gewoon niet geschikt voor klein appeltaartje
Denk eerlijk gezegd dat dat het is. Het is natuurlijk wel leuk om het te proberen op een kamado, maar echt toegevoegde waarde tov een oven is er niet denk ik? Bij een brood of iets anders hartigs kan er wellicht nog wat smaak toegevoegd worden op de bbq maar voor een zoete taart weet ik het zo net nog niet.Martinusz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:05:
[...]
Dat is misschien nog wel het beste ja, en pizzasteen en alu folie ertussen.
Nou onze oven werkt niet zo lekker, die krijgt de bodem niet goed (blijft nat), alleen de Kamado maakt de bodem weer zwartMalt007 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:07:
[...]
Denk eerlijk gezegd dat dat het is. Het is natuurlijk wel leuk om het te proberen op een kamado, maar echt toegevoegde waarde tov een oven is er niet denk ik? Bij een brood of iets anders hartigs kan er wellicht nog wat smaak toegevoegd worden op de bbq maar voor een zoete taart weet ik het zo net nog niet.

Vrij gebruikelijk bij winkels over de grens. Ik ga een a twee keer per maand naar Papenburg tegenwoordig, kom vaak met vele kilo's vlees terugCalitomnication schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:36:
Even een tip voor alle tweakers die een paar kilometer van onze Oosterburen liggen.
Tijd voor een grotere kamado dan. Heb je al een waterbak op je deflector geprobeerd? Dan heb je een goede buffer voor de onderkant.Martinusz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:19:
[...]
Nou onze oven werkt niet zo lekker, die krijgt de bodem niet goed (blijft nat), alleen de Kamado maakt de bodem weer zwart
Heb ik ook al gemerkt, echter is Antwerpen-Aken toch al snel een 2h30-3h rijden. Dat is wat overdreven voor een paar kilootjes vlees, al kost het de helft van de prijs hier.Gadgeteer schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:36:
Vrij gebruikelijk bij winkels over de grens. Ik ga een a twee keer per maand naar Papenburg tegenwoordig, kom vaak met vele kilo's vlees terug
Zo bekend ben ik daar ook niet, dus het is dan nog eens goed zoeken voor een deftige winkel te vinden.
Het is een mini kamado, dus veel ruimte is er niet, echter heb ik als deflector een gietijzeren pan erin hangen, hier kan ik natuurlijk wel water doenMalt007 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:15:
[...]
Tijd voor een grotere kamado dan. Heb je al een waterbak op je deflector geprobeerd? Dan heb je een goede buffer voor de onderkant.
Klinkt verleidelijk. Heb zaterdag hamburgers voor ~10 personen op het menu staan(hamburgertje of 30?).Calitomnication schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:36:
Alleen het weer wordt slechter met de dag. Dus pulled pork is dan qua tijd geen optie helaas. Jammer
Denk dat dat wellicht een goede optie is. Als ik een waterbak onder mijn PP's gooi dan moet ik hem zelfs draaien na verloop van tijd, omdat de onderkant anders een beetje bleek blijft.Martinusz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:21:
[...]
Het is een mini kamado, dus veel ruimte is er niet, echter heb ik als deflector een gietijzeren pan erin hangen, hier kan ik natuurlijk wel water doen
Wellicht heeft het ook nog een positief effect op de taart zo'n vochtige omgeving. Geen idee of het het geval is maar mijn taartbakervaring bestaat dan ook voornamelijk uit het kijken van Heel Holland Bakt.
Hoe heeft het weer invloed op het bereiden van PP dan?alaintje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:29:
[...]
Klinkt verleidelijk. Heb zaterdag hamburgers voor ~10 personen op het menu staan(hamburgertje of 30?).
Alleen het weer wordt slechter met de dag. Dus pulled pork is dan qua tijd geen optie helaas. Jammer!
10-14 uur lang in de regen op en neer rennen, slechte invloeden op de temp, geen afdak, buitje hier, buitje daar.Malt007 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:31:
[...]
Hoe heeft het weer invloed op het bereiden van PP dan?
En ik krijg hem niet op tijd klaar aangezien ik al rond 5 uur wil eten. Dan wordt t wel heel vroeg op staan

Heb het ook nog nooit gemaakt dus misschien een beetje onbetrouwbaar ook voor mijn gasten
Nee valt erg mee... Je moet wel even je kip spoelen voordat je hem rubt.Chevy454 schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:19:
Iemand bekend met het brinen van kip en het dubbel zout gevaar? Moet je dan gewoon het zout uit de rub weglaten? Of valt het mee qua zout in een brine?
* Chevy454 wilt eens gevlinderde kip maken (dieet want al die picanha's, ribbben en PP zijn niet goed voor de broeken...)
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Het is ook weer niet dat je zegt wowomgwtfbbq!!!111oneone, maar ik vond het subtiele barbecue-smaakje/aroma toch wel wat toevoegen aan de appeltaart hoor.Malt007 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:07:
[...]
Denk eerlijk gezegd dat dat het is. Het is natuurlijk wel leuk om het te proberen op een kamado, maar echt toegevoegde waarde tov een oven is er niet denk ik? Bij een brood of iets anders hartigs kan er wellicht nog wat smaak toegevoegd worden op de bbq maar voor een zoete taart weet ik het zo net nog niet.
Blown past falling sands
Hier onlangs nog even druk geweest met een nieuwe tafel oplossing voor mijn q's.
Bij licht:

En in het donker:

Werkt mooi, nu nog even de dekselhouder van de 57 monteren, tafel beitsen en dan ben ik weer klaar voor een paar jaar.
En als ik een keer sterkte vrienden over de vloer heb die betonnen u-blokken goed recht onder elkaar zetten
Bij licht:

En in het donker:

Werkt mooi, nu nog even de dekselhouder van de 57 monteren, tafel beitsen en dan ben ik weer klaar voor een paar jaar.
En als ik een keer sterkte vrienden over de vloer heb die betonnen u-blokken goed recht onder elkaar zetten
[ Voor 84% gewijzigd door St@m op 27-09-2017 15:18 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Je kan beter gewoon in een lokaal slachthuis gaan kopen.Calitomnication schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:36:
Ik ga regelmatig naar Vleeshal eersel, dan kost varkensnek met bot maar € 3,10 /kg prijslijst en hoef je niet naar Duitsland :-)
Maar om vanuit Venlo nou helemaal naar Eersel te rijden... kan ik beter op de fiets naar Duitslanddefcon84 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:57:
[...]
Je kan beter gewoon in een lokaal slachthuis gaan kopen.
Ik ga regelmatig naar Vleeshal eersel, dan kost varkensnek met bot maar € 3,10 /kg prijslijst en hoef je niet naar Duitsland :-)

tips voor New York
Ik lees nu pas dat je een gietijzeren pan als deflector gebruikt. Nou houdt die pan het directe vuur/hitte wel weg van het voedsel, maar, in tegenstelling tot een gangbare deflector van steen, neemt die pan een groot deel van de hitte op en heeft dat weer af naar boven ( warmte stijgt) naar de bodem van de appeltaart.Martinusz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:21:
[...]
Het is een mini kamado, dus veel ruimte is er niet, echter heb ik als deflector een gietijzeren pan erin hangen, hier kan ik natuurlijk wel water doen
Denk ik
Ik weet niet hoe mini zijn mini kamado is, maar het gaat prima in mijn KJJ.Martinusz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:05:
[...]
Dat is misschien nog wel het beste ja, en pizzasteen en alu folie ertussen.
En anders kan ie misschien beginnen met een appelmuffin en langzaam qua grootte omhoog werken
Blown past falling sands
35x40,5x55 (LxBxH) en dan met een 20cm doorsnee bakblik.Apie! schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:26:
[...]
Ik lees nu pas dat je een gietijzeren pan als deflector gebruikt. Nou houdt die pan het directe vuur/hitte wel weg van het voedsel, maar, in tegenstelling tot een gangbare deflector van steen, neemt die pan een groot deel van de hitte op en heeft dat weer af naar boven ( warmte stijgt) naar de bodem van de appeltaart.
Denk ik
[...]
[...]
Ik weet niet hoe mini zijn mini kamado is, maar het gaat prima in mijn KJJ.
En anders kan ie misschien beginnen met een appelmuffin en langzaam qua grootte omhoog werken
Misschien dat een keramiek schaal beter als deflector werkt dan?
Lager in de oven zetten? En geen hetelucht uiteraard.Martinusz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:19:
[...]
Nou onze oven werkt niet zo lekker, die krijgt de bodem niet goed (blijft nat), alleen de Kamado maakt de bodem weer zwart
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De meeste kamados worden met een keramieken heat deflector geleverd. Dus ik denk van wel.Martinusz schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:47:
[...]
35x40,5x55 (LxBxH) en dan met een 20cm doorsnee bakblik.
Misschien dat een keramiek schaal beter als deflector werkt dan?
Blown past falling sands
Misschien dan toch maar eens langs de intratuin om een keramiek schaaltje te halenApie! schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:03:
[...]
De meeste kamados worden met een keramieken heat deflector geleverd. Dus ik denk van wel.
Even een praktische vraag. Vandaag heb ik 2kg varkensnek met bot gehaald. Ik kan dit weekend echter geen Pulled Pork eten ivm hardloopwedstrijd. Kan ik de varkensnek zo in de vriezer stoppen en deze dan weer 1 dag voor het bereiden ontdooien? Maar nog belangrijker, kan ik de gemaakte Pulled Pork daarna weer terug invriezen?
tips voor New York
Ik maak vaak teveel PP, ik vries het gegaarde gewoon in. Kan geen kwaad.
Als je Varkensnek 1 dag van te voren ontdooid ben je te laat (tenzij je in bain-marie doet)
Als je Varkensnek 1 dag van te voren ontdooid ben je te laat (tenzij je in bain-marie doet)
Mijn picanha en moink balls liggen eruit voor morgen.. Ik ben benieuwd, heb beide nog nooit op!
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Zou 2 dagen doen, dat spul ontdooit niet zomaar.Calitomnication schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:06:
Even een praktische vraag. Vandaag heb ik 2kg varkensnek met bot gehaald. Ik kan dit weekend echter geen Pulled Pork eten ivm hardloopwedstrijd. Kan ik de varkensnek zo in de vriezer stoppen en deze dan weer 1 dag voor het bereiden ontdooien? Maar nog belangrijker, kan ik de gemaakte Pulled Pork daarna weer terug invriezen?
En ja.
Eigenlijk zorgen dat het al 80% ontdooit is als je een avond van te voren gaat marineren.
Vandaag voor het eerst Picanha op, man man wat was dat een lekker stuk vlees. Die gaat zeker vaker op de BBQ!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Ja, dat was idd mijn vervolgvraag. Wanneer ik de pulled pork direct na aanschaf van het vlees maak, dan laat ik de marinade (carolina rub) altijd 1 nacht intrekken, met een bevroren stuk vlees gaat dat natuurlijk lastiger.The Fatal schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 09:10:
Eigenlijk zorgen dat het al 80% ontdooit is als je een avond van te voren gaat marineren.
Dus in mijn geval had ik het volgende scenario in gedachten.
- 's morgens vlees uit de vriezer en meteen in de koelkast
- 's avonds de rub toepassen
- volgende morgen op de bbq
tips voor New York
Welke winkels ga je dan heen? Ik ging eerder wel eens naar leer, maar de la famila daar is dichtGadgeteer schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:36:
[...]
Vrij gebruikelijk bij winkels over de grens. Ik ga een a twee keer per maand naar Papenburg tegenwoordig, kom vaak met vele kilo's vlees terug
In Papenburg bezoek ik vooral "Real" en "Kaufland"418O2 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:24:
[...]
Welke winkels ga je dan heen? Ik ging eerder wel eens naar leer, maar de la famila daar is dicht
Wel controleer ik altijd voordat ik daarheen ga de folderaanbiedingen alle aanwezige supermarkten in Papenburg via www.kaufda.de
Buiten deze 2 winkels zit er ook nog een "Netto marken discount" waar je af en toe leuke aanbiedingen kunt scoren. De Lidl heb ik daar nog niet bezocht.
[ Voor 3% gewijzigd door Gadgeteer op 02-10-2017 08:38 ]
Een fatsoenlijk stuk vlees ontdooit niet in 1 dag (in de koelkast). Gaat wel in een pan/bak met koud water.Calitomnication schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 07:59:
[...]
Ja, dat was idd mijn vervolgvraag. Wanneer ik de pulled pork direct na aanschaf van het vlees maak, dan laat ik de marinade (carolina rub) altijd 1 nacht intrekken, met een bevroren stuk vlees gaat dat natuurlijk lastiger.
Dus in mijn geval had ik het volgende scenario in gedachten.
- 's morgens vlees uit de vriezer en meteen in de koelkast
- 's avonds de rub toepassen
- volgende morgen op de bbq
Mits gevacumeerd verpakt, voordat iedereen een homp vlees in een bak water gooitFly-guy schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:56:
[...]
Een fatsoenlijk stuk vlees ontdooit niet in 1 dag (in de koelkast). Gaat wel in een pan/bak met koud water.
Heb je bij Vleeshal Eersel ook al eens om cuts gevraagd anders dan wat ze standaard aanbieden? Ik heb ze een jaar geleden ofzo eens gemaild of ze ook speciale cuts konden leveren die in Nederland niet standaard waren maar daar wilden ze toch niet aan beginnen.defcon84 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:57:
[...]
Je kan beter gewoon in een lokaal slachthuis gaan kopen.
Heeft iemand enige ervaring met het bereiden van een wild zwijn procureur ?
Hoe is de smaak ?
Ik zie dat de Sligro dit in de aanbieding heeft en dat lijkt me wel wat
Hoe is de smaak ?
FUMES et CARNES
Ik ga op zondag, helaas doe ik niet mee met de wedstrijd (geen tijd)Misha schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:51:
Volgend weekend is de bbq society in Hoofddorp. Gaan er mensen van hier naar toe?
Staat voor over 2 weken op het lijstje (begin wild seizoen). Ik wil een pp maken en een wide en babyback garen.Iusedto schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:07:
Hoe is de smaak ?
[ Voor 42% gewijzigd door Paganstars op 03-10-2017 14:42 ]
Naja, zout water is dan niet eens zo'n verkeerd idee. Probeer maar eens een kipfilet'tje een wet brine te geven.mrwolf schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:40:
[...]
Mits gevacumeerd verpakt, voordat iedereen een homp vlees in een bak water gooit
http://www.seriouseats.co...asy-way-spatchcocked.html
Een brine gebruik je niet om te ontdooien, daar ging het om.analogworm schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 14:55:
[...]
Naja, zout water is dan niet eens zo'n verkeerd idee. Probeer maar eens een kipfilet'tje een wet brine te geven.
http://www.seriouseats.co...asy-way-spatchcocked.html
Twee vliegen in 1 klap?mrwolf schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:37:
[...]
Een brine gebruik je niet om te ontdooien, daar ging het om.
Ik heb er vorige zomer een beenham gevraag. Hadden ze toen niet liggen en zijn ze toen terplekke van een varken gaan kappen. Verder nog niet echt iets speciaals gevraagd nee.Moosjes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:14:
[...]
Heb je bij Vleeshal Eersel ook al eens om cuts gevraagd anders dan wat ze standaard aanbieden? Ik heb ze een jaar geleden ofzo eens gemaild of ze ook speciale cuts konden leveren die in Nederland niet standaard waren maar daar wilden ze toch niet aan beginnen.
ps: resultaat:

Iemand hier al wel eens een schweinehaxe klaargemaakt? Lijkt me wel lekker van de Q
met zuurkool en een bokbiertje er bij.
De wijzen komen uit het Oosten!
Misschien gekke vraag maar ik zoek wat vleessoorten die ook in porties bereid kunnen worden?
Bijvoorbeeld Picahna kan ik in steaks snijden en invriezen, maar wat heb je zoal nog meer?
Ik zie bijvoorbeeld Boston Butt voor pulled pork, maar 3kg stuk past vast niet op mini kamado, kun je die dan bijvoorbeeld nog kleiner snijden (3x 1kg?) en bereiden? (en daarna uit elkaar trekken) Of zijn dat vleesstukken die je in zijn geheel (3kg) moet bereiden?
Of Bavette bijvoorbeeld, kun je dat ook kleiner snijden?
Bijvoorbeeld Picahna kan ik in steaks snijden en invriezen, maar wat heb je zoal nog meer?
Ik zie bijvoorbeeld Boston Butt voor pulled pork, maar 3kg stuk past vast niet op mini kamado, kun je die dan bijvoorbeeld nog kleiner snijden (3x 1kg?) en bereiden? (en daarna uit elkaar trekken) Of zijn dat vleesstukken die je in zijn geheel (3kg) moet bereiden?
Of Bavette bijvoorbeeld, kun je dat ook kleiner snijden?
[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 06-10-2017 13:20 ]
Boston Butt; koop dan gewoon nek die kan je prima portioneren (ook wel procureur genoemd)
Bavette; gaat prima
Bavette; gaat prima
Procureur, ja die ken ikPaganstars schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:11:
Boston Butt; koop dan gewoon nek die kan je prima portioneren (ook wel procureur genoemd)
Bavette; gaat prima
Die Boston Butt kun je ook niet bijvoorbeeld in 3x 1kg bereiden?
Picanha en Bavette staan al in de winkelmand
Ik ga hem ook halen denk ik, heb het op vakantie gegeten en vond het heerlijk. In Toscane eten ze heel veel wild zwijn en het is daar de specialiteit. Smaak is iets sterker dan varkensvlees maar niet op een vervelende manier, gewoon een tintje wild.Iusedto schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:07:
Hoe is de smaak ?
Ik denk dat ik hem wel op de bbq bereid maar wil wel een jus maken van de sappen. Gooi hem daarom in een ovenschaal op de bbq gooi en zal hem eerst even aanbakken in boter zodat hij rondom mooi bruin is.
Dan op een laagje groente (ui, wortel, selderij, aardappel, salie, rozemarijn, knoflook, tijm) voor een uur of 6-10 langzaam garen tot een kern van een graadje of 80. Halverwege giet ik er nog een halve fles Chianti en misschien een bouillonblokje in.
Tijdens het rusten van het vlees prak ik de groente en kook ik de saus in om hem vervolgens even door een zeef te halen. De kern van 80 lijkt me hoog genoeg voor zeer zacht vlees wat nog wel te snijden valt, wil geen pulled vlees namelijk. Dan serveren met wat rode kool en aardappelen of zo, voor het herfst gevoel.
Dit topic is gesloten.