Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.746 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
grote_oever schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:48:
[...]

Dat is wel heel snel. Welke temp gebruik je dan? want op 110 graden verwacht ik er wel langer over te doen eigenlijk.
Op 110 ga je er wel langer over doen inderdaad. Geen idee of dit de beste manier is maar ik heb tot nog toe succes gehad.

Ik grill eerst direct met vetkap naar boven en vervolgens met veel verplaatsen ook de vetkap naar onder. Dan verplaats ik de Picanha naar indirect vuur. Weet niet exact wat de temperatuur daar is, heb alleen maar een probe in het vlees en mijn dome thermometer is onbetrouwbaar maar shat een graad of 150-180. Als de kern temperatuur dan tegen de 48 zit de vetkant nog even direct voor een extra krokante korst. Kort laten rusten en eindig dan rond 56-58 kern.

Waarschijnlijk zal iemand me corrigeren en kan het beter dan dit, maar heb het idee dat dit stuk niet heel lastig is.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Ik doe het ook zoals @Tiwazz en dat is perfect. Lagere temperatuur voegt weinig toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Gisteren heb ik een lamsschouder op de Razzo gemaakt en maar eens gebruik gemaakt van de Meater.
Ik heb geen water in de waterpan gedaan en om te voorkomen dat het vet op de bodem van de waterpan zou verbranden heb ik de waterpan niet alleen bedekt met aluminiumfolie, maar ook nog een stuk aluminiumfolie half strak in een soort kuipvormpje over de waterpan heen gespannen zodat het vet daar in kon vallen.

De Meater ambient temperatuur zat op 110C-135C. Na twee uur heb ik gewrapped met bakpapier. Niet zozeer omdat ik met papier wilde wrappen, maar mijn aluminiumfolie was op :/ Na het wrappen bleef de ambient temperatuur rond de 112C steken. Bij 88C heb ik 'm er af gehaald en laten rusten.
Ik heb dit keer geen water in de waterpan gedaan en merk wel dat het vlees dan wat droger wordt.

Aangezien het Meater Block nog in ontwikkeling is, heb ik een tweede telefoon als Meater Link moeten gebruiken. Op zich geen problem, want wie heeft er nou geen oude telefoon die stof ligt te happen.
Anyway, op zich doet de Meater het, maar ik kreeg wel heel erg veel 'Connection Lost' meldingen. Dat herstelt zich vanzelf wel weer, maar leuk zijn die meldingen niet. Ook is het algoritme van de Remaining time niet helemaal lekker, want op een gegeven moment gaf ie aan dat de target van 85C was bereikt, maar dat we nog 57 minuten te gaan hadden. Ik heb het vermoeden dat het komt doordat ik het vlees heb gewrapped en de app die temperatuursdip meeneemt in de berekening.
De melding 'Remove from heat' kwam ook pas rond 87C.

Maar goed, het vlees was dus iets droger dan ik had gewild, maar gelukkig had ik het vocht uit het bakpapier bewaard en heb daar het gesneden vlees weer doorheen geroerd.

Wat Madam Jeanette sambal op een wrap, wat vlees er op, feta kaas, geraspte kaas, wat sla, cherry tomaatjes en het was prima te doen d:)b

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Tiwazz schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 07:44:
[...]

Op 110 ga je er wel langer over doen inderdaad. Geen idee of dit de beste manier is maar ik heb tot nog toe succes gehad.

Ik grill eerst direct met vetkap naar boven en vervolgens met veel verplaatsen ook de vetkap naar onder. Dan verplaats ik de Picanha naar indirect vuur. Weet niet exact wat de temperatuur daar is, heb alleen maar een probe in het vlees en mijn dome thermometer is onbetrouwbaar maar shat een graad of 150-180. Als de kern temperatuur dan tegen de 48 zit de vetkant nog even direct voor een extra krokante korst. Kort laten rusten en eindig dan rond 56-58 kern.

Waarschijnlijk zal iemand me corrigeren en kan het beter dan dit, maar heb het idee dat dit stuk niet heel lastig is.
Ik doe bijna altijd reverse-sear ipv initial-sear.
Afdrukken doe ik meestal alleen aan de vet kant. En echt kort aan de andere kanten.
Tijdens het grillen op de verkant wel constant verplaatsen om te zorgen dat het vet niet constant in de vlammen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
grote_oever schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:55:
[...]

Mooi, heb vandaag 1,5kg picanha opgehaald. nooit geprobeerd... dus ben benieuwd. Wat is een ruwe schatting hoelang je met een picanha van 1,5kg bezig bent?
Mijn persoonlijke favoriet is er duim dikke steaks van te snijden, op die manier is het nog lekkerder!

Er ligt op dit moment 6KG aan brisket klaar voor oud en nieuw. Er komt 15 man, hoop dat het genoeg is.

[ Voor 11% gewijzigd door init6 op 29-12-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De flat ribs liggen hier te ontdooien. Ik hoop dat deze na 48 uur in de koelkast ontdooit zijn.
1.7kg vlees dus dat zou moeten lukken.

We gaan daar 1 deel zeezout 1 deel peper met een beetje knoflook- en uienpoeder.
Dat dan hopelijk T-12uur rubben en in een avond in de koelkast. Om 09.00 de Q aansteken, om 10.00 beginnen te roken op 110C gedurende 4 uurtjes voor een mooie rooksmaak en een mooie bark. Daarna wrappen en in de oven afwerken.

Want alcohol en vuur gaat niet zo goed wanneer er veel alcohol is.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 07:37
Chevy454 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:23:

Want alcohol en vuur gaat niet zo goed wanneer er veel alcohol is.
Alcohol brandt anders prima volgens mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
Lokaal tuincentrum stopt ermee. Nu op alles 40% korting en ik verwacht met een weekje/twee weken dat ze naar de 50-60% gaan. Ze hebben er de cobb premier staan, normaal 170 euro, nu dus 100 euro en dan binnenkort 85.

Is zo'n dingetje nog wat? Ik vind ze er wel leuk uitzien, maar dan moet het wel werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Ik heb er een gehad voor op de camping en dakteras. Werk prima! En dat is geen geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 08:46
Ik gebruik het op de boot, ideaal want deze wordt niet heet aan de buitenkant. Groot nadeel temperatuur moet je controleren door het aantal briketten geen sleuven die je kan afknijpen.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Ik heb voor mijzelf besloten deze alleen nog maar met een rotisserie te gebruiken omdat bereik met gesloten deksel gewoon te matig is. Voor low en slow gebruik ik de inkbird 6x nog wel een klein poosje... als het mee zit komt vandaag het soldeer klusje voor de heatermeater binnen en word het straks helemaal makkelijk om low en slow te gaan :D

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
init6 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:35:
[...]

Mijn persoonlijke favoriet is er duim dikke steaks van te snijden, op die manier is het nog lekkerder!

Er ligt op dit moment 6KG aan brisket klaar voor oud en nieuw. Er komt 15 man, hoop dat het genoeg is.
Mijn favo recepten plek voor rubs en mobs is hier:

http://www.thesmokerking.com/mopsrubssauces.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

The-Source schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:43:
[...]

Ik heb voor mijzelf besloten deze alleen nog maar met een rotisserie te gebruiken omdat bereik met gesloten deksel gewoon te matig is. Voor low en slow gebruik ik de inkbird 6x nog wel een klein poosje... als het mee zit komt vandaag het soldeer klusje voor de heatermeater binnen en word het straks helemaal makkelijk om low en slow te gaan :D
Ik heb Apption Labs nog feedback gegeven over mijn setup : Razzo 18" > 1,5m > iPhone 5s > Meater Link > iPhones 6s
Ik kreeg twee links terug waarvan eentje ging over de beste opstelling van je telefoon :
https://meater.com/blog/h...-of-your-wireless-meater/
Dear lawd, moet ik mijn telefoon soms aan de binnenkant van de barbecue plakken :? Dit luistert wel heel nauw... Ik had het uiteinde van de probe overigens aan de rechterkant terwijl de telefoon aan de linkerkant lag. De volgende keer het vlees een kwartslag draaien dus.
De andere link ging overigens over Meater Link en Meater Cloud, maar dat werkte op zich prima.

Ook gaven ze dit advies :
Another thing we could recommend, regarding the butcher paper, is next time you use it poke a small hole through the paper to allow the probe to stick out slightly. This allows the probe to be more visible, to all devices used, should the butcher paper be the issue.
Dat had ik zelf ook al bedacht, maar 'a small hole' geeft vocht ook de kans om te ontsnappen en heb je dus minder warmte/stoom in je pakketje. Aangezien ik geen water in de pan had, wilde ik niet het risico lopen dat het vlees te droog werd.

Ik ga de Meater binnenkort maar eens in mijn KJJ gebruiken. Ik ben benieuwd hoe het signaal daarmee is.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Vandaag weer ribs op de bbq, dit keer met een andere rub en saus, ben benieuwd. Ik heb Franky's pork prank rub en blues hog bbq saus. Als die klaar zijn gaat er ook nog een picanha van ~600gram op.

Ik heb ook houtsnippers van een cognac eiken houten vat. Heb zelf een gas bbq en heb nog nooit met hout snippers gewerkt, heb wel een rookdoos. Twijfel sterk of ik die moet gaan gebruiken gezien ik nu ook voor het eerst andere rub en saus gebruik. Wat vinden jullie?

Edit:

Met rookhout gedaan. Man wat ruikt die franky's pork prank rub lekker zeg!!

Edit2:

Rub en saus waren de beste die ik tot nog toe heb gehad, erg lekker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n5AfWBavp4aLFCZxF8FJPMPq/medium.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door ndonkersloot op 01-01-2018 13:12 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Moge het nieuwe jaar maar veel mooie dagen hebben :)

gisteren een stuk picanha van 1,5kg op de BBQ gelegd. Dit was wel een leuke ervaring om te doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/146Hejf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nwJMAYZ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ckrkj1d.jpg

Dat affakkelen ging een beetje hard, maar wel mooie beelden

Nu heb ik eigenlijk één vraag. Ik heb nog een klein stukje over van gisteren. Hoe maak ik dit warm zonder dat hij taai wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@grote_oever ik snijd left-overs in plakjes van ongeveer een centimeter dik en dan kort in een pannetje met wat boter opwarmen.
Het vlees is dan uiteraard niet rood meer, maar nog steeds mals. (Tenzij je te lang opwarmt, want dan maak je schoenzool)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Apie! schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:21:
@grote_oever ik snijd left-overs in plakjes van ongeveer een centimeter dik en dan kort in een pannetje met wat boter opwarmen.
Het vlees is dan uiteraard niet rood meer, maar nog steeds mals. (Tenzij je te lang opwarmt, want dan maak je schoenzool)
Oeh, lees dit met te laat. Ik heb hem inmiddels met 75 graden ik oven zitten.

Edit:

@Apie! toch maar oven uitgezet. Ging me namelijk te traag. Even 1 minuut in de braadpan was voldoende. Rode kleur ging er inderdaad af, maar van binnen was hij nog lekker mals.

[ Voor 17% gewijzigd door grote_oever op 01-01-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Lees hier al een tijdje mee, maar ga helaas de mooie hobby toch stoppen zo zachtjes aan omdat ik er afgelopen jaar nog geen dag de tijd voor heb gehad.

Mocht iemand interesse hebben ... ik heb wat BGE's te koop, een tent, smoker, controllers ..
Voor een tweaker wil ik wel concessies doen in de prijs, dus pm me gerust met een voorstel. :)

Linkje naar marktplaats
https://www.marktplaats.nl/verkopers/11552658.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Turbo-Puppy schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:03:
Lees hier al een tijdje mee, maar ga helaas de mooie hobby toch stoppen zo zachtjes aan omdat ik er afgelopen jaar nog geen dag de tijd voor heb gehad.

Mocht iemand interesse hebben ... ik heb wat BGE's te koop, een tent, smoker, controllers ..
Voor een tweaker wil ik wel concessies doen in de prijs, dus pm me gerust met een voorstel. :)

Linkje naar marktplaats
Zonde om deze hobby te stoppen, wel een hele mooie set aan spullen vooral de smoker maar die ga ik er helaas niet doorheen krijgen thuis vermoed ik. :D

[ Voor 12% gewijzigd door Hari-Bo op 03-01-2018 21:51 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
Ik ben op zoek naar een nieuw kookboek met chille low & slow recepten. Ik heb nu enkel beide Smokey Goodness's, waarvan de tweede me flink teleurstelde. Voor de rest haal ik eigenlijk al m'n recepten vanaf YouTube, maar een tof boek vind ik ook gaaf. Ik wil alleen niet dat de helft van het boek weer bestaat uit allemaal achtergrondinformatie, de beste brandstof, welke gereedschap heb je nodig etc etc. Dat ken ik ondertussen wel. Ik zoek een boek met eigenlijk alleen maar low en slow recepten.

Rook! van Steven leek me wel wat, maar ook daar zie ik in de beschrijving staan dat hij je uitlegt welke rookkamers er allemaal zijn en hoe je ze gebruikt. Hete Rook idem dito :(

Iemand tips?

[ Voor 7% gewijzigd door Misha op 03-01-2018 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Turbo-Puppy schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:03:

Linkje naar marktplaats
zou je niet één green egg houden? Zonde volgens mij om ze beide weg te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

grote_oever schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:26:
[...]

zou je niet één green egg houden? Zonde volgens mij om ze beide weg te doen.
Don't worrie .. ik heb er nog een paar hoor w.o. een MiniMax en Large, ;)
Dit zijn de 2 nieuwste die ik heb, en momenteel hier heb staan, die kunnen dus zo weg.

De Large wil wellicht later inbouwen in een buitenkeuken als ik verhuisd ben, en de MiniMax moet ik eens over nadenken, die staat me niet direct in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Misha schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:45:
Ik ben op zoek naar een nieuw kookboek met chille low & slow recepten. Ik heb nu enkel beide Smokey Goodness's, waarvan de tweede me flink teleurstelde. Voor de rest haal ik eigenlijk al m'n recepten vanaf YouTube, maar een tof boek vind ik ook gaaf. Ik wil alleen niet dat de helft van het boek weer bestaat uit allemaal achtergrondinformatie, de beste brandstof, welke gereedschap heb je nodig etc etc. Dat ken ik ondertussen wel. Ik zoek een boek met eigenlijk alleen maar low en slow recepten.

Rook! van Steven leek me wel wat, maar ook daar zie ik in de beschrijving staan dat hij je uitlegt welke rookkamers er allemaal zijn en hoe je ze gebruikt. Hete Rook idem dito :(

Iemand tips?
Precies tegen hetzelfde aangelopen en ook beide boeken in bezit, plus nog een paar varianten icm roken. In elk boek is het een flink aandeel van de basis i.p.v. enkel de recepten toch wel jammer, want effectief heb je gewoon een half boek wat je kan gebruiken. Misschien dat er USA boeken zijn vermoed ik, maar NL talige ben ik bang van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:17
grote_oever schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:12:

Dat affakkelen ging een beetje hard, maar wel mooie beelden

[video]
Die lach op je gezicht zegt alles! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hari-Bo schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 07:11:
[...]
Misschien dat er USA boeken zijn vermoed ik, maar NL talige ben ik bang van niet.
De boeken die ik in de VS tegenkom zijn eigenlijk vrijwel hetzelfde opgebouwd als boeken in ons land. 50% basistechnieken aangevuld met saus- en rubrecepten, daarna pas "echte" recepten.

Youtube/websites zijn toch in de praktijk een betere bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Fly-guy schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:49:
[...]

De boeken die ik in de VS tegenkom zijn eigenlijk vrijwel hetzelfde opgebouwd als boeken in ons land. 50% basistechnieken aangevuld met saus- en rubrecepten, daarna pas "echte" recepten.

Youtube/websites zijn toch in de praktijk een betere bron.
Dat is wel jammer, maar anderzijds wel begrijpbaar anders wordt z'on boek alleen bruikbaar voor de wat gevorderde barbecue fanaten maar dat is dan wel een niche markt ipv een boek voor breed publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:40
Voor de mensen met een vat als smoker, nog even een paar vraagjes.

Wat doe je met de as onderin de ton.
De hele ton omkiepen?

En hoe lang houdt zo'n ton (metaal) het met die temperaturen en buitenomstandigheden.

Is beetje zonde als er moeite/tijd/geld in gestoken wordt en na korte tijd al gaten van het branden in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:13
Ik heb een oude koekenpan zonder steel onderin mijn tonnetje staan waar de as in valt. Deze kan ik er uitpakken en leegggooien..nu heb ik een klein vaatje gebruikt (80 liter geloof ik), als je een groter vat gebruikt heb je waarschijnlijk een grotere opvangbak nodig.

Zo'n ton houdt het ook best wel een aantal jaren vol hoor, zeker als je zorgt dat hij niet op de natte grond staat; ik heb de mijne op een houten plaat met wielen gezet zodat hij van dexgrond staat en ook nog makkelijk te verplaatsen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Misha schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:45:

Iemand tips?
Alle boeken lijken inderdaad op elkaarm, heb er zelf ook een heel deel maar als je terugkijkt naar wat je feitelijk echt met zo'n boek doet, dan valt het eigenlijk nog wel tegen.
Zelf haal ik mijn inspiratie meer uit kanalen als de BBQ Pit Boys en Baby Back Ribs. Waar deze eerste zich vooral richten op echte Amerikaanse BBQ, geeft Baby Back Ribs ook meer inhoudelijk informatie over hoe en waarom hij het doet.

Deze filmpjes zijn jullie ongetwijfeld niet onbekend, indien ja.. zeker het kijken waard!!

The North Carolina Barbecue Trail - Legends and Revolutionary (OV)
BBQ Road Trip: Tennessee

En zo zijn er nog wel meer

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Calitomnication schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:23:
[...]

Alle boeken lijken inderdaad op elkaarm, heb er zelf ook een heel deel maar als je terugkijkt naar wat je feitelijk echt met zo'n boek doet, dan valt het eigenlijk nog wel tegen.
Zelf haal ik mijn inspiratie meer uit kanalen als de BBQ Pit Boys en Baby Back Ribs. Waar deze eerste zich vooral richten op echte Amerikaanse BBQ, geeft Baby Back Ribs ook meer inhoudelijk informatie over hoe en waarom hij het doet.

Deze filmpjes zijn jullie ongetwijfeld niet onbekend, indien ja.. zeker het kijken waard!!

The North Carolina Barbecue Trail - Legends and Revolutionary (OV)
BBQ Road Trip: Tennessee

En zo zijn er nog wel meer
BBQ Pit Boys vind ik een beetje... meh. Laatst een burger lasagne zitten maken, man mijn hart brak. Malcom van HowToBBQRight blijft mijn absolute favoriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Misha schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:25:
[...]

BBQ Pit Boys vind ik een beetje... meh. Laatst een burger lasagne zitten maken, man mijn hart brak. Malcom van HowToBBQRight blijft mijn absolute favoriet
Ja, dat ben ik wel een beetje met je eens. Die Cheeseburger Lasagna heb ik ook voorbij zien komen. Was inderdaad een beetje too much :). Sommige gerechten zijn wel oké, maar ik denk dat ik de presentatie in zijn algemeen gewoon leuk vindt. Het redneck gehalte ligt er zo lekker dik bovenop :P.
Ow ja, die HowToBBQRight is inderdaad ook een hele goeie!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Het probleem met heel veel youtube kanalen, en dat beperkt zich niet alleen tot barbecue, is dat het core-concept op een gegeven moment is opgedroogd. Op hoeveel verschllende manieren kun je nou spareribs, steaks en hamburgers klaarmaken op de barbecue?

Ballistic BBQ deed laatst een serie copycat recepten van de grote fastfood ketens, hamburgers van BK, Mac, etc etc. Op zich wel leuk hoor en er staan er een paar bij mij op de ToDo, maar toen had ik ook wel het gevoel dat ze echt op zoek zijn naar nieuwe content.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Op hoeveel verschillende manieren? Wat zeg je van heel veel? :D

Sure, ze zullen niet allemaal origineel zijn, maar daarvoor kijk je niet perse naar al die video's. Het is ook een stukje entertainment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 22:26
Ik heb een heel boek over hamburgers maken.
Maar dan gaat het over het gerecht, dus met alle aankleding.

Het stuk vlees wordt steeds hetzelfde gaar gemaakt, daar zit weinig verschil in.

Dus ik snap Apie wel. Het stukje bbq'en is steeds vergelijkbaar, de variatie zit in de rest van het gerecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Misha schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:49:
Op hoeveel verschillende manieren? Wat zeg je van heel veel? :D

Sure, ze zullen niet allemaal origineel zijn, maar daarvoor kijk je niet perse naar al die video's. Het is ook een stukje entertainment
Zo heel veel manieren zijn er niet, als je het hebt over daadwerkelijk bereiden. Natuurlijk is het aantal rubs/marinades/kruiden e.d. vrijwel ongelimiteerd, maar het daadwerkelijk bbq'en kun je maar op een handvol manier doen. Na 5 verschillende filmpjes houdt het wel op met de interesse als ze weer een slab met rub X en saus Y doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Mja ik zie de rubs en de sauzen toch echt als onderdeel van de bereiding. Ik wil dat soort recepten juist zien

Dat ze hem indirect plaatsen en op het eind nog ff affikken boeit me een stuk minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Zolang ze reuk- en smaakvideo nog niet hebben uitgevonden vind ik de rub en saus eigenlijk het minst interessante. (tenzij er een technische invalshoek is) Dat omg-wat-hemels-lekker-gezicht bij het proeven heb ik ondertussen ook wel gezien.

En zo zie je maar weer dat verschillende mensen met verschillende behoeften naar hetzelfde kunnen kijken en dat maakt het voor de TV makers en Youtubers zo moeilijk om het voor zo veel mogelijk kijkers interessant te houden.

Blown past falling sands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
Even een schaamteloze post, (eindelijk) heb ik mijn site online kokenmetvuur.nl.
Er staan nu nog een drietal posts op (je moet ergens beginnen), maar dit wordt de komende tijd aangevuld, maar het belangrijkste wat vinden jullie van het design (daar had ik de meeste moeite mee met 0% ervaring wordpress)?

[ Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 06-01-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Hari-Bo : Op mijn 4K scherm (laptop) met 200% vergroting zie ik maar twee grote posts tegelijkertijd op het scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xSzEd4cS1MR0JnawIs9ZacEc/thumb.png

Als er 30 artikelen staan moet ik dus een heleboel naar beneden scrollen wil ik ze allemaal kunnen zien. Op mijn iPhone 6s zie ik maar een post in het scherm.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Apie! schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:52:
@Hari-Bo : Op mijn 4K scherm (laptop) met 200% vergroting zie ik maar twee grote posts tegelijkertijd op het scherm:

[afbeelding]

Als er 30 artikelen staan moet ik dus een heleboel naar beneden scrollen wil ik ze allemaal kunnen zien. Op mijn iPhone 6s zie ik maar een post in het scherm.
Er wordt op de pagina maximaal 10 posts getoond (preview), je moet ze openen voordat je de complete inhoud kan zien. Als er nog meer punten zijn stuur maar even een DM, anders wordt het wel heel offtopic. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ik heb net voor het eerst skirt steak (Bommelerwaard) gemaakt. Ik heb ‘m doormidden gesneden en een helft bestrooid met PeZo en de andere met “Special Shit”.

Op zich wel lekker vlees, maar wel heel erg stevig! Ik wist wel dat het stevig vlees was, maar zó stevig? We kauwden ons suf op de kleinste stukjes en doordat het een dun lap vlees is, was het ook heel snel afgekoeld. Nee, de smaak was goed, maar niet voor herhaling vatbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iRVFy8tMULBqdWECZFK86DGf/thumb.jpg

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 20:31
Apie! schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:02:
Ik heb net voor het eerst skirt steak (Bommelerwaard) gemaakt. Ik heb ‘m doormidden gesneden en een helft bestrooid met PeZo en de andere met “Special Shit”.

Op zich wel lekker vlees, maar wel heel erg stevig! Ik wist wel dat het stevig vlees was, maar zó stevig? We kauwden ons suf op de kleinste stukjes en doordat het een dun lap vlees is, was het ook heel snel afgekoeld. Nee, de smaak was goed, maar niet voor herhaling vatbaar.

[afbeelding]
Het lijkt er op alsof je het met de draad meegesneden hebt? Je moet in ieder geval tegen de draad in snijden zodat het een stuk malser wordt.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Nee, ik heb eerst een stuk afgesneden, met de draad mee, en dat stuk heb ik weer haaks op de draad in hele dunne plakjes gesneden.

Edit: Vandaag heb ik drie Bommelerwaardse ribeyes op de KJJ gemaakt en die waren ook wat steviger dan ik gewend was. Is de Bommelerwaardse koe van zichzelf soms wat steviger van bite?

Edit 2 : Overigens is de "Special Shit" rub ondanks de trieste naamgeving best ok als je op zoek bent naar een niet zoete all-purpose rub.

[ Voor 64% gewijzigd door Apie! op 09-01-2018 08:59 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 14:48
Beste mede-bbq'ers,

Graag hoor ik van jullie welke brandstof jullie gebruiken. Ikzelf gebruik nu al een tijdje de Ecobrasa in mijn WSM en het bevalt goed. Echter sta ik open voor alternatieven en ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:42
Hari-Bo schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:28:
Even een schaamteloze post, (eindelijk) heb ik mijn site online kokenmetvuur.nl.
Er staan nu nog een drietal posts op (je moet ergens beginnen), maar dit wordt de komende tijd aangevuld, maar het belangrijkste wat vinden jullie van het design (daar had ik de meeste moeite mee met 0% ervaring wordpress)?
Zojuist de eerste reactie op je website geplaatst (wacht nog op goedkeuring).

Prima site, ben benieuwd hoe je hem ontwikkelt de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Malt007 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:34:
[...]

Zojuist de eerste reactie op je website geplaatst (wacht nog op goedkeuring).

Prima site, ben benieuwd hoe je hem ontwikkelt de komende tijd.
Ik zag hem langskomen, thanks! Heb sinds maandag (examen VMCE-ADO gehaald) weer tijd om meer focus te geven aan de site, de komende tijd zal er voldoende langskomen qua recepten en reviews. :)
JL-IP(!) schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:20:
Beste mede-bbq'ers,

Graag hoor ik van jullie welke brandstof jullie gebruiken. Ikzelf gebruik nu al een tijdje de Ecobrasa in mijn WSM en het bevalt goed. Echter sta ik open voor alternatieven en ervaringen :)
Voorheen gebruikte ik ook altijd Ecobrasa maar de prijs vind ik gewoonweg te hoog, nu koop ik briketten in de aanbieding zolang het maar kokos varianten zijn. Zit er verschil in qua verbruik? Dat zeker, maar ondanks het hogere verbruik is het nog steeds stukken goedkoper als de Ecobrasa variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 17:47
Vraagje aan de bbq die hards hier :D iemand van jullie zelf eens worsten gemaakt? Zo ja hebben jullie voorkeur voor kruidenmengsel of hadden jullie zo iets van: ik gooi er maart van alles wat in en zie wel hoe het eruit komt?
Wil binnenkort eens zelf worst maken maar er zijn zoveel recepten op het internet dat ik door de bomen het bos niet meer zie groeien :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
kokkie20 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 21:11:
Vraagje aan de bbq die hards hier :D iemand van jullie zelf eens worsten gemaakt? Zo ja hebben jullie voorkeur voor kruidenmengsel of hadden jullie zo iets van: ik gooi er maart van alles wat in en zie wel hoe het eruit komt?
Wil binnenkort eens zelf worst maken maar er zijn zoveel recepten op het internet dat ik door de bomen het bos niet meer zie groeien :o
Het laatste dat je moet doen is er maar iets ingooien, het komt echt op de gram nauwkeurig of het is veel te overheersend! Begin eens met een simpele venkel of knoflook wordt, dat smaakt al super als je het zelf gemaakt hebt! Koop het boek Over Worst, staat vol met tips en recepten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 17:47
Bedankt voor je reactie :) daarom vraag ik het liever dan dat ik er maar van alles ingooi en hopen op het beste.
Ik ga even kijken naar dat boek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Afgelopen weekend nog 5-6kg gemaakt :-) Vooral met zout oppassen, heb deze keer 15 gram per kg gebruikt maar was aan de zoute kant. Sommige soorten/merken zout zijn gewoon heftiger dan de ander. Ik ga de volgende keer beginnen met 12-13 gram de kg en dan aanvullen tot de gewenste hoeveelheid.

Venkel en knoflook zijn beproefde varianten, maar eigenlijk is de Nederlandse braadworst hier de favoriet, simpelweg wat nootmuskaat, kruidnagel, peper en eventueel wat mosterdpoeder.

Beste tip die ik kan geven is voor het opvullen van de darm wat van het deeg bakken om het te proeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha
Off-topic rant:

Mijn vriendin heeft godnondeju een van mijn meest chille pork rubs die ik speciaal uit de VS laat komen gebruikt voor VIS! VOOR FUCKING VIS! En ze heeft daarvoor veel te veel rub in de bak gedaan, visje er in gelegd en er weer uitgehaald. De helft van het pakje is weg!

Het gerecht zelf was wel heel erg lekker, overigens :P. Had dat niet verwacht met de pork rub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:42
Resultaat was een Badr Hari voor je vriendin? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:10
Misha schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:53:
Off-topic rant:

Mijn vriendin heeft godnondeju een van mijn meest chille pork rubs die ik speciaal uit de VS laat komen gebruikt voor VIS! VOOR FUCKING VIS! En ze heeft daarvoor veel te veel rub in de bak gedaan, visje er in gelegd en er weer uitgehaald. De helft van het pakje is weg!

Het gerecht zelf was wel heel erg lekker, overigens :P. Had dat niet verwacht met de pork rub
_O- _O- _O- sticket opplakken "Can't touch this!".

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Om nog even terug te komen op de BBQ YouTube kanalen: ik vind persoonlijk 'allthingsbbq' toch wel de allerbeste. Chef Tom legt alles uit wat hij doet, en maakt alles, maar dan ook ALLES op zijn Yoder Smoker. Van burgers tot brisket tot beef Wellington , deze man doet het gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Haribo112 op 11-01-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Misha En welke rub was dat dan?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Killer Hogs.

Yes, die kun je ook via Vuur & Rook bestellen, maar ik wil Malcolm direct steunen :+. Maatje van me stuurt het door

[ Voor 13% gewijzigd door Misha op 11-01-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:55
JL-IP(!) schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:20:
Beste mede-bbq'ers,

Coco Green Snap

Gebruik deze nu 2 jaar en ben er enorm tevreden over qua verbruik en qua bulk!
Laatst bij Brandt en Levie de worstenworkshop gedaan! Erg leuk en informatief. Nu op het lijstje om goeie Suid Afrikaans Boerwors te maken

[ Voor 38% gewijzigd door Paganstars op 12-01-2018 14:21 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:55
:oeps:

[ Voor 98% gewijzigd door Paganstars op 12-01-2018 14:21 . Reden: I fucked up ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Misha Zo :+ vind ik dat niet hoor. Zijn rubs ken ik niet, maar hij maakt zeker goede content op YouTube, en als je iemand in de VS hebt zitten, waarom niet? d:)b

Gisteren nog een Bommelwaardse runderrollade van devleesboerderij.nl gemaakt met de Meater probe in de KJJ. De target temp was 50C, maar op 47C heb ik 'm er al vanaf gehaald, en na het searen en rusten was ie 55C intern.

Ik heb de probe conform instructies goed uitgelijnd met de iPhone 5S op zo'n 3m afstand en maar twee keer heel eventjes een disconnect gehad. Dit herstelde zich vanzelf weer. Dus dat was geen probleem.
Voor het searen had ik het vlees, met de Meater er nog in, even in aluminiumfolie verpakt om de temperatuur van de KJJ omhoog te schroeven. Toen was ie de verbinding ook compleet kwijt. (Extra dik aluminiumfolie van de appie)

De Ambient sensor van de Meater deed er een kwartier over om op temperatuur te komen, maar daarna reageerde hij wel meteen op het temperatuursverschil als ik de deksel open of dicht deed.
Rond de 45minuten mark zie je dat ik de deksel even heb opengemaakt om met de Thermapen de interne temperatuur te dubbelchecken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iZyMEyDEjgPb5MBro5u15hCn/medium.png
Wat ook apart was, was dat de Dome temperatuur steevast tegen de 150C aan zat. Terwijl het grafiekje hierboven toch een ander verloop laat zien. Dat ga ik nog eens dubbelchecken met de iGrill Mini probe in een aardappel.

Het vlees was mooi rose van binnen en het vlees had weer een wat stevigere bite. (geen pics gemaakt)

Al met al bevalt de Meater me wel, maar ik hoop toch echt dat ze een keer met dat Block op de proppen komen. Steeds een (opgeladen) reserve telefoon opstellen in de berging is een beetje gedoe.

So far :

+ Geen gedoe met draden
+ Bluetooth
+ Meater Link/Meater Cloud
+ Het vilt van je kamado blijft intact
+ Ambient sensor is de temp op het rooster bij het vlees.

- Bereik is beperkt
- Opstelling luistert best nauw voor BlueTooth connectivity.
- Af en toe irritante melding bij verbroken BT verbinding.
- Remaining time berekening is niet perfect/monkeyproof.
- Nog geen Meater Block
- Probes zijn niet genummerd en dus niet visueel uit elkaar te houden
- Apption Labs is een jong bedrijf en moet zich nog bewijzen

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Paganstars schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:17:

Coco Green Snap

Gebruik deze nu 2 jaar en ben er enorm tevreden over qua verbruik en qua bulk!
Ah kijk, schappelijke prijs en altijd het uitproberen waard. Hartelijk dank voor je tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

JL-IP(!) schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:35:
[...]

Ah kijk, schappelijke prijs en altijd het uitproberen waard. Hartelijk dank voor je tip.
Het uitproberen zeker waard. Ik gebruik ze ook en werken prima ! Makkelijk te doseren en prima kleine blokjes.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
https://folders.makro.nl/...selector:horeca:2018:0101

Bij de Macro zuid amerikaanse rib-eye voor €13,24 /kilo (inc. btw)

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice, de fik erin!!
Die staat bij mij ook nog op de wenslijst, maar mijn vrouw is nog niet overtuigd omdat het ook gewoon op de GBS kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:00

backupdevice

Boeh!

Top ding, veel plezier ermee! Inderdaad ruimte zat.

Laatste aanwinst (Crosspost)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M5WEmX7RQcqHEQ0MlM8KlIMl/full.jpg

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 11:53
Iemand hier ervaringen met de 'Keij Kamado'? Laatst op een feestje was iemand die wel eens werkte met BBQbutcher.nl. Een slager die ook BBQ's organiseert en verkoopt schijnbaar. Die is er heel tevreden mee, maar dat kan ook een gevalletje 'wij van wc-eend...' zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door virtualJac op 30-01-2018 10:49 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:28
virtualJac schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:47:
Iemand hier ervaringen met de 'Keij Kamado'? Laatst op een feestje was iemand die wel eens werkte met BBQbutcher.nl. Een slager die ook BBQ's organiseert en verkoopt schijnbaar. Die is er heel tevreden mee, maar dat kan ook een gevalletje 'wij van wc-eend...' zijn.
ziet er gewoon uit als een rebrand van een merkloze kamado.
googlen op ''keij kamado'' geeft ook weinig info, er zit dus in ieder geval geen groot merk achter o.i.d.

maar er zijn inmiddels toch genoeg BGE imitators die een prima reputatie hebben voor schappelijk geld?
deze vind ik nou ook niet bepaald goedkoop namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Lekker!

Supertof boek ook. Er staan een aantal recepten in die ik nu nog steeds regelmatig maak. Zijn tweede boek vond ik flink tegenvallen en heb er spijt van dat ik die heb gekocht, maar zijn eerste is echt de bom!

Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:46
Ik had laatste bij de keurslager bij mij om de hoek procureur gehaald à E9,50 voor 650 gram afgelopen weekend bij de sligro omgekeerd, 992 gram voor E6.70 oid :D .

Helaas niet op de bbq maar in de lecreuset, werkt ook prima :9~ Dry-rub met gerookte paprika, ui-poeder, knoflook-poeder, peper, zout, cayenne peper en basterd suiker.

Vervolgens 6 uur in de oven op 160C met bbq saus en kippenbouillon.

[ Voor 27% gewijzigd door timmert26 op 30-01-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 16:35

Kraz

Saving the world

Ik ben momenteel aan het kijken naar een eventuele upgrade van mijn huidige Green Egg Small.
De upgrade gaat zijn; Groter! ;)

Ik ben er alleen nog niet uit of ik weer voor Green Egg ga of wellicht voor de concurrent Kamado Joe.
Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat Green Egg een beetje stil is blijven staan qua features en modernisering. Zo heeft de KJ een (IMHO) beter scharnier, luchtopening aan bovenkant, afsluitring, standaard indirect heating (2 verschillende grilplaten).
Dit is bij de Green Egg alleen met extra accessoires te krijgen/doen.

Het punt waar ik nog een beetje op zit; Hoe zit het met de kwaliteit van de Kamado Joe's?
Zijn er hier toevallig mensen met ervaring(en) ?

*En dat de KJ officieel alleen in het rood te verkrijgen is. :/ Maar ik heb al van mijn lokale 'dealer' te horen gekregen dat deze via, via nog wel in het zwart te krijgen is. Kost alleen 250 euro meer. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Kraz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:14:
Ik ben momenteel aan het kijken naar een eventuele upgrade van mijn huidige Green Egg Small.
De upgrade gaat zijn; Groter! ;)

Ik ben er alleen nog niet uit of ik weer voor Green Egg ga of wellicht voor de concurrent Kamado Joe.
Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat Green Egg een beetje stil is blijven staan qua features en modernisering. Zo heeft de KJ een (IMHO) beter scharnier, luchtopening aan bovenkant, afsluitring, standaard indirect heating (2 verschillende grilplaten).
Dit is bij de Green Egg alleen met extra accessoires te krijgen/doen.

Het punt waar ik nog een beetje op zit; Hoe zit het met de kwaliteit van de Kamado Joe's?
Zijn er hier toevallig mensen met ervaring(en) ?

*En dat de KJ officieel alleen in het rood te verkrijgen is. :/ Maar ik heb al van mijn lokale 'dealer' te horen gekregen dat deze via, via nog wel in het zwart te krijgen is. Kost alleen 250 euro meer. :')
Moet het nieuwe ei van keramiek zijn? Anders is de Broil King Keg 5000 ook een mooi alternatief, ik heb deze en de BGE Large maar als ik echt een keuze moet maken ga ik voor de metalen variant mede omdat deze lichter en mobieler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-10-2023
Ik heb de kamado joe classic II en ben er enorm tevreden over. Ik kon destijds een green egg voor zelfde prijs kopen, maar door alle innovaties voor de joe gekozen. Met name voor de hinge en kontrol tower. Je eten gaat er niet beter door smaken, zul je zelf moeten doen. Nu aan 't wachten op de ikamand (temperatuur controller)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 16:35

Kraz

Saving the world

feen schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:27:
Ik heb de kamado joe classic II en ben er enorm tevreden over. Ik kon destijds een green egg voor zelfde prijs kopen, maar door alle innovaties voor de joe gekozen. Met name voor de hinge en kontrol tower. Je eten gaat er niet beter door smaken, zul je zelf moeten doen. Nu aan 't wachten op de ikamand (temperatuur controller)..
Kijk, Dat is goed om te horen!
Ik lees wel dat sommige problemen hebben met de aluminium Kontrol Tower; de verf laat los na al een paar x gebruiken. Jij geen last van?

Voor het ei heb je ook zon temperatuur controller geloof ik, maar dan wordt het meer een houtskool oven en is de 'feel and play' factor voor mij een beetje weg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-10-2023
Hij heeft bij mij ook iets losgelaten, heb gelijk nieuwe gehad. En de nieuwe batch horen geen issues meer mee te zijn. Die controller is ook direct kerntemperatuur meter via WiFi en Bluetooth, dus dat is erg handig nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:54
Hallo BBQ fanaten,

Ik heb op dit moment een Weber Q gas BBQ. (Helaas zonder temperatuur meter, dat is echt een gemis!) Deze bevalt op zich wel maar ik ben op zoek naar een BBQ waarop ik ook indirect kan grillen (liefst de befaamde 50/50 methode).

Neig wel naar een gas BBQ. Vooral de voordelen van gas spreken me aan: snel op temperatuur, makkelijk temperatuur regelen, minder rotzooi.

Als ik een hele middag bezig wil zijn flikker ik wel wat haardhout in de tuinkachel en stook eerst een mooi vuurtje. Daarna schuif ik het rooster erin en kan ik zo ook lekker BBQ'en. :9~

Maar dat is niet iets om zomaar op een doordeweekse avond te kunnen doen. Vandaar mijn vraag....
Welke gas BBQ kunnen jullie mij aanbevelen? Nog specifieke merken?
Zie door de bomen het bos niet meer.

Het kan natuurlijk ook zijn dat jullie zeggen, ga weg met je gas BBQ en indirect willen grillen. :+

Hulp wordt gewaardeerd! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door R20141016 op 31-01-2018 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:45
rsmits007 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:09:
Hallo BBQ fanaten,

Ik heb op dit moment een Weber Q gas BBQ. (Helaas zonder temperatuur meter, dat is echt een gemis!) Deze bevalt op zich wel maar ik ben op zoek naar een BBQ waarop ik ook indirect kan grillen (liefst de befaamde 50/50 methode).

Neig wel naar een gas BBQ. Vooral de voordelen van gas spreken me aan: snel op temperatuur, makkelijk temperatuur regelen, minder rotzooi.

Als ik een hele middag bezig wil zijn flikker ik wel wat haardhout in de tuinkachel en stook eerst een mooi vuurtje. Daarna schuif ik het rooster erin en kan ik zo ook lekker BBQ'en. :9~

Maar dat is niet iets om zomaar op een doordeweekse avond te kunnen doen. Vandaar mijn vraag....
Welke gas BBQ kunnen jullie mij aanbevelen? Nog specifieke merken?
Zie door de bomen het bos niet meer.

Het kan natuurlijk ook zijn dat jullie zeggen, ga weg met je gas BBQ en indirect willen grillen. :+

Hulp wordt gewaardeerd! _/-\o_
De kans is aanwezig dat gas niet zo gewaardeerd gaat worden hier ;-) Men gaat waarschijnlijk ook claimen dat ze minder lang bezig zijn als je denkt (dat is ook waar overigens). Maar zo snel als een gas bbq is het gewoon niet. Je vraagt om gas advies dus krijg je gas advies:

Ik zelf heb enige tijd geleden een Weber Spirit 320 aangeschaft. En ben hier heel tevreden mee. Blijft mooi op temperatuur (ook met kouder en slechter weer) en is makkelijk te regelen. Bouwkwaliteit is zeer goed, niet zo goed als de duurdere genesis lijn, maar heb niet het gevoel dat deze bbq het heel snel gaat begeven en mij nog vele jaren trouwe dienst gaat bewijzen. Ik heb zelf voor een zijbrander gekozen omdat ik dit gewoon makkelijk vind om erbij te hebben.
Als je de weber tegenover een willekeurig huis tuin en keuken merk zet, merk en voel je het kwaliteit verschil. Daarnaast viel mij op dat bij heel veel gas units, de sleuf in de kap behoorlijk groot is (dus veel warmte verlies), bij de weber is de sleuf minder groot en blijft de warmte, denk ik, beter onder de kap. Daarnaast komt deze weber ook prima uit de test qua hitteverdeling op het rooster. Ik geloof dat je wat op youtube hierover kan vinden. Mijn ervaringen zijn ook, dat de hitte mooi en gelijkmatig verdeelt wordt over het rooster. Iets wat schijnbaar bij gasunits niet heel erg vanzelfsprekend is.
Heb zelf ook al te maken gehad met de weber service. Het bedieningspaneel kwam beschadigd uit de doos, ze hebben dit snel en kosteloos naar mij toe gezonden. Prima dus.
Ik zou je willen adviseren om voor minimaal 3 branders te gaan als je ook wat meer low en slow wil doen. Je hebt dan net wat meer ruimte en regelmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:11
Mooi ding, heb m zelf ook. Helaas staat die van mij doordat ie nat is geworden vol schimmel. Dat wordt hard boenen als het weer beter wordt. Iemand een ideetje om dat te voorkomen in de WSM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Heb zelf ook sinds vorig jaar een 320 spirit in gebruik. Had een 57cm kolengrill van weber.

Waarom de weber gas-bbq, los van de gemakken van gas?
  • Weber kwaliteit, stevige constructie en ervaring met de kolengrill gaven me vertrouwen dat ook de spirit een lange levensduur heeft.
  • Constructie van de branders, de branders zitten in een giet-aluminium behuizing die uit 1 deel bestaat. Dit is goed voor het houden van een constante temperatuur, geen gaten of kieren. Maar zorgt er ook voor dat deze eenvoudiger schoon te maken is, geen ribbels of richels waar vanalles achter blijft hangen. Bij veel (goedkopere) concurenten zag je dat de behuizing van de brander bestond uit schotten, juist dan verlies je warmte door de kieren. Van ervaring van vrienden heb ik begrepen dat dit qua schoonmaken niet optimaal is. Daar heb ik bij de Weber geen last van.
  • Garantie en service zijn dik in orde bij weber, 10 jaar op doorroesten bijvoorbeeld. Daarbij zijn veel onderdelen ook makkelijk te verkrijgen. Andere grillroosters? Die zijn overal eenvoudig te bestellen, geen gezeur dat de 2016 roosters niet op een 2015 spirit passen, of dat de 2014 roosters niet meer verkrijgbaar zijn.
Ik heb ook naar een Genesis gekeken tijdens mijn aanschaf, maar vond voor de prijs de genisis net te duur. Heb uiteindelijk ook korting bedongen op de Spirit dat maakte de keuze nog eenvoudiger.

De kolen bbq gebruikte ik al veel en dat is met de gasbbq alleen maar meer geworden. Het gebruiksgemak is enorm, even snel aanzetten om een stukje vlees te grillen 's avonds, ook als je niet buiten zit... Maar ook het bereiden van meer complexe gerechten als pulled-beef/pork zijn erg eenvoudig.

[ Voor 5% gewijzigd door Joost79 op 31-01-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Luuk84 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:01:
[...]

De kans is aanwezig dat gas niet zo gewaardeerd gaat worden hier ;-) Men gaat waarschijnlijk ook claimen dat ze minder lang bezig zijn als je denkt (dat is ook waar overigens). Maar zo snel als een gas bbq is het gewoon niet. Je vraagt om gas advies dus krijg je gas advies:

Ik zelf heb enige tijd geleden een Weber Spirit 320 aangeschaft. En ben hier heel tevreden mee. Blijft mooi op temperatuur (ook met kouder en slechter weer) en is makkelijk te regelen. Bouwkwaliteit is zeer goed, niet zo goed als de duurdere genesis lijn, maar heb niet het gevoel dat deze bbq het heel snel gaat begeven en mij nog vele jaren trouwe dienst gaat bewijzen. Ik heb zelf voor een zijbrander gekozen omdat ik dit gewoon makkelijk vind om erbij te hebben.
Als je de weber tegenover een willekeurig huis tuin en keuken merk zet, merk en voel je het kwaliteit verschil. Daarnaast viel mij op dat bij heel veel gas units, de sleuf in de kap behoorlijk groot is (dus veel warmte verlies), bij de weber is de sleuf minder groot en blijft de warmte, denk ik, beter onder de kap. Daarnaast komt deze weber ook prima uit de test qua hitteverdeling op het rooster. Ik geloof dat je wat op youtube hierover kan vinden. Mijn ervaringen zijn ook, dat de hitte mooi en gelijkmatig verdeelt wordt over het rooster. Iets wat schijnbaar bij gasunits niet heel erg vanzelfsprekend is.
Heb zelf ook al te maken gehad met de weber service. Het bedieningspaneel kwam beschadigd uit de doos, ze hebben dit snel en kosteloos naar mij toe gezonden. Prima dus.
Ik zou je willen adviseren om voor minimaal 3 branders te gaan als je ook wat meer low en slow wil doen. Je hebt dan net wat meer ruimte en regelmogelijkheden.
Joost79 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:11:
[...]

Heb zelf ook sinds vorig jaar een 320 spirit in gebruik. Had een 57cm kolengrill van weber.

Waarom de weber gas-bbq, los van de gemakken van gas?
  • Weber kwaliteit, stevige constructie en ervaring met de kolengrill gaven me vertrouwen dat ook de spirit een lange levensduur heeft.
  • Constructie van de branders, de branders zitten in een giet-aluminium behuizing die uit 1 deel bestaat. Dit is goed voor het houden van een constante temperatuur, geen gaten of kieren. Maar zorgt er ook voor dat deze eenvoudiger schoon te maken is, geen ribbels of richels waar vanalles achter blijft hangen. Bij veel (goedkopere) concurenten zag je dat de behuizing van de brander bestond uit schotten, juist dan verlies je warmte door de kieren. Van ervaring van vrienden heb ik begrepen dat dit qua schoonmaken niet optimaal is. Daar heb ik bij de Weber geen last van.
  • Garantie en service zijn dik in orde bij weber, 10 jaar op doorroesten bijvoorbeeld. Daarbij zijn veel onderdelen ook makkelijk te verkrijgen. Andere grillroosters? Die zijn overal eenvoudig te bestellen, geen gezeur dat de 2016 roosters niet op een 2015 spirit passen, of dat de 2014 roosters niet meer verkrijgbaar zijn.
Ik heb ook naar een Genesis gekeken tijdens mijn aanschaf, maar vond voor de prijs de genisis net te duur. Heb uiteindelijk ook korting bedongen op de Spirit dat maakte de keuze nog eenvoudiger.

De kolen bbq gebruikte ik al veel en dat is met de gasbbq alleen maar meer geworden. Het gebruiksgemak is enorm, even snel aanzetten om een stukje vlees te grillen 's avonds, ook als je niet buiten zit... Maar ook het bereiden van meer complexe gerechten als pulled-beef/pork zijn erg eenvoudig.
Kijk hier heb ik wat aan!
Het wordt sowieso een Weber denk ik. Heb nu ook een Weber en de kwaliteit is gewoon top.

Welke Spirit 320 hebben jullie? Ik zie dat er meerdere varianten zijn.
Spirit Premmium S-320 GBS
Spirit Original S-320 GBS
Spirit Classic E-320

Is alleen de afwerking en het materiaal anders?

[ Voor 32% gewijzigd door R20141016 op 31-01-2018 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Leon Zwiers schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:53:
[...]

Mooi ding, heb m zelf ook. Helaas staat die van mij doordat ie nat is geworden vol schimmel. Dat wordt hard boenen als het weer beter wordt. Iemand een ideetje om dat te voorkomen in de WSM?
Na je low & slow sessie de temperatuur opstoken en daarna het rooster goed schoonboenen is de meest simpele manier met alu folie kan dit gemakkelijk. Als je de barbecue niet schoon wegzet krijg je inderdaad schimmel ontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
rsmits007 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:52:
[...]

[...]

Het wordt sowieso een Weber denk ik. Heb nu ook een Weber en de kwaliteit is gewoon top.

Spirit Classic E-320

Dan moet je toch even de details van de grills naast elkaar zetten.
Voor zover ik weet zit er geen verschil in de branders, zijn alle 3 brander-spirits wat dat betreft gelijk. En betreft het enkel details in afwerking of opties, bijv. de zijbrander of het soort rooster. Er is wel nog een volledige RVS versie, maar die zit qua prijs al heel dicht bij de Genisis.

Nog het advies @Luuk84 onderschrijven, voor indirect grillen zou ik ook altijd een 3 brander kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Hari-Bo schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:54:
[...]

Na je low & slow sessie de temperatuur opstoken en daarna het rooster goed schoonboenen is de meest simpele manier met alu folie kan dit gemakkelijk. Als je de barbecue niet schoon wegzet krijg je inderdaad schimmel ontwikkeling.
En als je het dan toch bent vergeten en schimmel hebt, flame on... :+
Even goed heet stoken, borstel, nog wat stoken, borstel, ready for use :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:45
rsmits007 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:52:

Spirit Classic E-320

Ik geloof dat er nog een klein verschil zit in de roosters tussen de classic en de original/premium. Ik dacht staal vs gietijzer, beide geëmailleerd, zeker weten doe ik dit overigens niet...
Het GBS systeem is soms handig. Maar geen dealbreaker vind ik. De accessoires voor GBS zijn erg duur.

Heb zelf de original. Mooi dicht deurtje. De premium is mooi, volledige rvs, maar vind ik de meerprijs niet waard. Het zal niet beter of slechter bbq-en als de andere modellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk84 op 31-01-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Ok. 3 branders en even kijken of ik de meerprijs van GBS de moeite waard vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
Kunt achteraf altijd nog een GBS rooster aanschaffen.

Als je ook de Weber GBS-dutchoven/pizzasteen/searspot gaat aanschaffen is de GBS wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 18:33

Typhone

Who Dares Wins

Als BGE-Large bezitter even een vraag waar ik zo 1-2-3 niet direct antwoord op vinden kan: wat zijn de belangrijkste verschillen tussen BGE en Kamado Joe?
Ik ben niet geheel tevreden over de voeten van mijn BGE (nest heet dat geloof ik) en de tafel zou ik wellicht anders willen laten ontwerpen dan mijn huidige model. Dat is overigens nog toekomstmuziek as we speak :).

Sinds ik met de egg bezig ben een paar keer op normale 57cm Webers eten klaargemaakt en ik verbaas me er soms over hoe snel je 'master van het vuur' wordt. Toegegeven, low & slow nog nooit op een Weber gedaan maar alle andere zaken die vroeger problematisch waren zijn letterlijk een 'piece of cake' geworden. Van hamburgers tot fajita's tot 'taters'.

Terug naar punt 1, als er een nieuwe tafel komt dan is een Kamado Joe eventueel wel een optie. Heb wel wat dingen van 'Big Green Egg' (accessoires) maar ik merk dat veel aftermarket dingen die ik tegenkom in Youtube kanalen vaak een factor 10 fijner werken dus wat dat betreft ben ik met grote merken niet meer zo bang om tegen een gebrek aan accessoires aan te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-09 16:34
Ben sinds deze week in het bezit van een Heatermeter 4.3. Nu kan ik alleen niet vinden hoe ik kan updaten, weet iemand waar die optie zit? Zonder een complete nieuwe image te schrijven naar SD.

Heb wel een optie gevonden om de AVR te updaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Nelus82 op 01-02-2018 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:00

backupdevice

Boeh!

UltraSub schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:22:
[...]

En als je het dan toch bent vergeten en schimmel hebt, flame on... :+
Even goed heet stoken, borstel, nog wat stoken, borstel, ready for use :Y)
Burn baby Burn >:)

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Typhone schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:52:
Als BGE-Large bezitter even een vraag waar ik zo 1-2-3 niet direct antwoord op vinden kan: wat zijn de belangrijkste verschillen tussen BGE en Kamado Joe?
Ik ben niet geheel tevreden over de voeten van mijn BGE (nest heet dat geloof ik) en de tafel zou ik wellicht anders willen laten ontwerpen dan mijn huidige model. Dat is overigens nog toekomstmuziek as we speak :).

Sinds ik met de egg bezig ben een paar keer op normale 57cm Webers eten klaargemaakt en ik verbaas me er soms over hoe snel je 'master van het vuur' wordt. Toegegeven, low & slow nog nooit op een Weber gedaan maar alle andere zaken die vroeger problematisch waren zijn letterlijk een 'piece of cake' geworden. Van hamburgers tot fajita's tot 'taters'.

Terug naar punt 1, als er een nieuwe tafel komt dan is een Kamado Joe eventueel wel een optie. Heb wel wat dingen van 'Big Green Egg' (accessoires) maar ik merk dat veel aftermarket dingen die ik tegenkom in Youtube kanalen vaak een factor 10 fijner werken dus wat dat betreft ben ik met grote merken niet meer zo bang om tegen een gebrek aan accessoires aan te lopen.
Kamado Joe bezitter hier. De verschillen in het kort zijn dat de KJ met veel meer accessoires wordt geleverd. Er zit standaard een deelbare heat deflector bij en een deelbaar rooster (command & conquer systeem). Dan is de KJ ook nog eens goedkoper (hoewel het nieuwe model alweer flink duurder is geworden). De afvoer van het schoorsteentje is wat makkelijker te regelen. Kwalitatief doen ze niet veel voor elkaar onder denk ik.

Er zijn ook wat nadeeltjes, hoewel ik niet weet of die op het moment nog gelden, maar ik begreep dat de ondersteuning bij BGE fenomenaal is, terwijl die van KJ gewoon goed is. Mocht de vuurring bijvoorbeeld binnen de garantie kapot gaan, dan merk je dat. Bij BGE zal je sneller een nieuwe hebben.

Voor beide zijn veel accessoires te kopen. KJ is druk bezig met allerlei nieuwe ontwikkelingen. Zo komt er begin april een controller met Wifi voor iets van 285 euro, de iKamand. Ook de Joetisserie is een leuke ontwikkeling als je van kip aan 't spit houdt. Ik heb het idee dat BGE daar wat minder in doet, maar dat is een gevoel. Meer vragen? Stel ze maar, ik hoop dat ik ze kan beantwoorden.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Divide en conquer denk ik @elhopo ? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
Jep... Haal wel eens wat door elkaar geloof ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 18:33

Typhone

Who Dares Wins

Daarvoor zijn we Tweakers oOo
Command & Conquer <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Dat divide en conquer is wel een verdomd mooi systeem waarmee je toch wel wat nadelen van een ander merk ei heel mooi omzeilt en de boel stukken functioneler maakt. Ik zou werkelijk waar niet weten waarom je nu voor een BGE zou kiezen als je nu keramisch zou willen gaan. Maar goed, dat had ik ook al toen ik zelf een aantal jaar geleden voor een Monolith ging, zag ik ook absoluut de meerwaarde niet van een BGE. De Monolith kwam toen, net als de Kamado Joe's toen ook, met een complete set voor minder geld. En goede garantie/service natuurlijk. Voor mij gaf de rookhout toevoer toen de doorslag. Super makkelijk onder de platesetter rookhout toevoegen zonder gedoe. Was de USP van de Monolith toentertijd.

Heb al eens gezocht of ik het divide en conquer systeem van de KJ zou kunnen gebruiken in mijn Monolith, maar is moeilijk te zien of vinden online. Ook die rotisserie, damn, das mooi. KJ doet het gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Toch wil ik wel een kleine nuance toevoegen wat betreft het divide en conquer systeem. Aangezien de Classic een doorsnee heeft van 47 cm, moet je dit dus delen. Hierdoor hou je natuurlijk niet heel veel ruimte over. Stuk of 6 burgertjes wil wel, maar dan is het ook wel vol. Voor mij voldoende, maar de ruimte is dus (logischerwijs dan ook natuurlijk) wel wat beperkt. Zelf gebruik ik het eigenlijk best vaak, als ik eens wat als standaard BBQ doe. Worstjes op het indirecte deel, burgers direct. Als de burgers dan bruin zijn wissel ik het om, en dan is het klaar. Voor low en slow hoef je het niet te gebruiken, aangezien dan alles indirect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Dat is inderdaad wel correct, de vraag is hoe nuttig het is op een 47 ei. Denk dat het pas leuk begint te worden vanaf een 57 en dan is het al een verdomd prijzig eitje. Ik heb er zelf gewoon een Weber 57 naast staan, gebruik ik regelmatig als ik echt ruimte nodig heb.

Naja, regelmatig, vorig jaar was het jaar met de minste bbq uren sinds mijn bbq hobby, en dit jaar nog geen een keer gedaan :|

Over die GBS vragen hierboven, I'll repeat myself :)
UltraSub in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

[ Voor 30% gewijzigd door UltraSub op 02-02-2018 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Dan pleit ik hier nog maar even voor de Broil King Keg, diverse voordelen over de keramische varianten en eigenlijk geen nadelen behalve dat ze relatief onbekend zijn.

1. Niet keramisch maar dubbelwandig ijzer/staal. Hierdoor lichter en dus makkelijker te vervoeren. Kan niet kapot.
2. Kan heter, wordt sneller heet en de buitenkant blijft koeler door betere isolatie.
3. Door betere isolatie ook zuiniger.
4. Geen vilt wat kan verbranden.
5. Wordt redelijk compleet geleverd en accessoires van andere merken passen er gewoon in.

Nadelen, de handvatten zijn van plastic en zitten redelijk dicht bij de opening. Hierdoor is bij mij ter hoogte van de bevestiging het plastic een beetje gaan koken/borrellen toen ik hem opstookte tot 450-500 graden voor pizza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
Sowieso maakt broil king erg mooi spul, helaas waren ze hier lokaal wat lastiger te verkrijgen. Maar stond ook bij mij erg lang op het gas-bbq lijstje.

Gisterenavond nog even lekker een burgertje op de grill gemaakt. Eerste bbq van 2018 was een feit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 15:57
Even een vraag, ik ben op zoek naar een combinatie tussen:
een BBQ
Een tuinkachel (het liefst met stenen buitenwand, i.v.m. houten achterwand patio)
een pizza oven
max budget rond de €800
Ik google me suf, maar kan niets bijzonders vinden. Het liefst wil ik de schoorsteen dubbelwandig en met twee bochten maken zodat ik geen dakdoorvoer hoef te laten zagen (met kans op lekkage etc....
Wie weet raad?
of zal ik eerst eens proberen met zo iets.... https://www.fonteyn.nl/pi...aCptbi6_JXTxoCbIEQAvD_BwE
BBQ doen we vaker, maar hebben in het verleden wel eens verse pizza gegeten bij mijn zwager, die zelf een oventje in elkaar geknutseld had met een marmeren werkblad als basis (die kon niet tegen de warmte uiteindelijk) en dat lijkt me wel aantrekkelijk/ gezonder (minder vlees.... en toch erg lekker/gezellig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
je bedoelt een soort Braai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 15:57
zo iets, die zien er wel mooi uit, maar zijn iets boven budget, en hebben geen stenen ombouw.
We hebben zo'n Gamma BBQ gehad van beton vroeger, maar dat was een onding, en bovendien kon het rookkanaal niet om een hoek gebracht worden.
Pagina: 1 ... 72 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.