Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik zou lekker naar de lokale slager gaan ipv die online ribs. Niet dat ze slecht zijn maar de verse zijn zoveel lekkerder. (iig in mijn dorp)Martinusz schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:55:
WIl spareribs gaan bestellen (wordt eerste keer zelf doen) welke soort raden jullie aan?
De 'gewone' die als spareribs worden aangeboden, of buik- of runder spareribs?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Nou ik moet toch bij Aalvink gaan bestellen, dus wil ze eigenlijk gelijk meebestellenbackupdevice schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:10:
[...]
Ik zou lekker naar de lokale slager gaan ipv die online ribs. Niet dat ze slecht zijn maar de verse zijn zoveel lekkerder. (iig in mijn dorp)
Maar je kunt bij sommige online zaken ook vers bestellen hoor. Aalvink.nl en devleesboerderij.nl bijvoorbeeld.
Maar ik zou ook gewoon beginnen met gewone dikbevleesde spareribs.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Braaimaster kost inderdaad wel wat meer, vanaf 1300 euro voor een inbouwmodel, en dan nog vraag ik me af of die wel zo geschikt is voor pizza. Ze claimen van wel, maar volgens mij moet je eigenlijk een dichte constructie hebben, zodat ook de kaas smelt en de korst van boven bruin wordt. Ze lossen dit op door hem na het gewone bakken nog even onder de firebox te leggen.HvdBent schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:54:
zo iets, die zien er wel mooi uit, maar zijn iets boven budget, en hebben geen stenen ombouw.
We hebben zo'n Gamma BBQ gehad van beton vroeger, maar dat was een onding, en bovendien kon het rookkanaal niet om een hoek gebracht worden.
De Home fires varianten en de mega masters zijn ook ongeveer net zo duur. Wie weet worden ze populair en komen er goedkope alternatieven...
Je zou ook kunnen kijken of er zelf wat te maken is. De kolenmaker kan je los kopen, en als er een staalboer in de buurt is kan die misschien een BBQ voor je in elkaar vouwen, zodat je uiteindelijk ook zoiets hebt, denk dat je dan goedkoper uit bent.Wel moet je dan veel meer zelf doen, zoals de stenen ombouw etc.
Denk dat er weinig alternatieven zijn. Sfeerhaard, bbq en pizza samen is toch lastig. BBQ en pizza kan op vrijwel iedere Kamado, sfeerhaard en bbq zie je ook wel vaker (maar dan kan je niet low en slow bbqen, kan trouwens ook niet op een Braai),
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Het ziet er hetzelfde uit als op mijn bord vorige week, maar ik zie ook Tomahawk met veel langer bot eraan?
Edit:
Mijn bord vorige week:

Is er behalve lengte van bot verschil tussen cowboy en tomahawk?
[ Voor 34% gewijzigd door Martinusz op 02-02-2018 12:53 ]
Hear hear. Toen ik een half jaar voor dezelfde keuze stond kwam ik uiteindelijk op de Broil King Keg 5000. Uiteindelijk een goede deal kunnen krijgen voor een 4000 die bijna gelijk is.Malt007 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:52:
Dan pleit ik hier nog maar even voor de Broil King Keg, diverse voordelen over de keramische varianten en eigenlijk geen nadelen behalve dat ze relatief onbekend zijn.
1. Niet keramisch maar dubbelwandig ijzer/staal. Hierdoor lichter en dus makkelijker te vervoeren. Kan niet kapot.
2. Kan heter, wordt sneller heet en de buitenkant blijft koeler door betere isolatie.
3. Door betere isolatie ook zuiniger.
4. Geen vilt wat kan verbranden.
5. Wordt redelijk compleet geleverd en accessoires van andere merken passen er gewoon in.
Nadelen, de handvatten zijn van plastic en zitten redelijk dicht bij de opening. Hierdoor is bij mij ter hoogte van de bevestiging het plastic een beetje gaan koken/borrellen toen ik hem opstookte tot 450-500 graden voor pizza.
Ik twijfelde hard tussen de BKK, een Kamado Joe en de Weber Summit. Heel blij met mijn keuze. Wordt nu wekelijks gebruikt voor high 'n fast, low en slow en als oven (voor broden en schotels).
Ik heb ook een 4000, de 5000 vind ik niet zo mooi door die rare ventilatorCodeIT schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:33:
[...]
Hear hear. Toen ik een half jaar voor dezelfde keuze stond kwam ik uiteindelijk op de Broil King Keg 5000. Uiteindelijk een goede deal kunnen krijgen voor een 4000 die bijna gelijk is.
Ik twijfelde hard tussen de BKK, een Kamado Joe en de Weber Summit. Heel blij met mijn keuze. Wordt nu wekelijks gebruikt voor high 'n fast, low en slow en als oven (voor broden en schotels).
Waar heb jij die deal gekregen, ken nog iemand die een deal zoekt voor een 4000.
In beide gevallen is het een ribeye/cote de boeuf met een stukje duur bot eraan. Door het bot eraan te laten zitten vervalt de mogelijkheid voor de slager om er nog een klaprib/shortrib uit te halen, waar jij als tomahawk eter voor moet betalen.Martinusz schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:49:
Ik heb vorige week in Amerika een Tomahawk steak op, is dat hetzelfde als een Cowboysteak?
Het ziet er hetzelfde uit als op mijn bord vorige week, maar ik zie ook Tomahawk met veel langer bot eraan?
Edit:
Mijn bord vorige week:
[afbeelding]
Is er behalve lengte van bot verschil tussen cowboy en tomahawk?
YouTube: De tomahawk verklaard
Geloof de andere punten wel, maar deze?Malt007 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:52:
2. Kan heter, wordt sneller heet en de buitenkant blijft koeler door betere isolatie.
3. Door betere isolatie ook zuiniger.
Betere isolatie? Hoe kan plaatmetaal-lucht-plaatmetaal beter isoleren dan steen-lucht-steen?
Op Marktplaats. Iemand gebruikte het bijna niet meer. Inclusief nagenoeg alle accessoires die er bij te koop zijn (alleen de trekhaak adapter nietMalt007 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:38:
[...]
Ik heb ook een 4000, de 5000 vind ik niet zo mooi door die rare ventilator
Waar heb jij die deal gekregen, ken nog iemand die een deal zoekt voor een 4000.
Ik vind de kleur mooier van de 5000. Volgens mij stond bij Vuur en Rook nog een 4000, mogelijk is daar wat mee te regelen.
@UltraSub Er zit ovenisolatie-materiaal tussen de lagen staal. Vandaar de betere isolatie. De buitenkant wordt over het algemeen handwarm. Dat kan ook een nadeel zijn. Als de temperatuur te ver doorschiet is het lastig deze omlaag te krijgen. Al doet een scheut water in de waterpan/heat deflector wonderen
De Weber Summit heeft (dunne) lagen staal met lucht ertussen. Deze is minder efficiënt als een kamado van keramiek.
[ Voor 6% gewijzigd door CodeIT op 02-02-2018 14:54 ]
Geen idee wat voor soort staal het is, maar het is sowieso met een isolatielaag ertussen. De buitenkant is substantieel koeler dan bij een BGE op dezelfde temperatuur. Ergens online staat een test, zal eens kijken of ik die nog kan vinden.UltraSub schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:22:
[...]
Geloof de andere punten wel, maar deze?
Betere isolatie? Hoe kan plaatmetaal-lucht-plaatmetaal beter isoleren dan steen-lucht-steen?
https://barbecuesgalore.c...een-egg-vs-broil-king-keg
Uit een andere review: The basic construction of the Broil King Steel Keg is two layers of baked enamel steel with a layer of high temperature, oven grade insulation in between
[ Voor 23% gewijzigd door Malt007 op 02-02-2018 15:02 ]
Verschil in karaktereigenschappen tussen deze materialen. Ceramic is met zijn massa beter in staat de warmte op te slaan, maar geeft daardoor die warmte ook af aan de buitenlucht.UltraSub schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:22:
[...]
Geloof de andere punten wel, maar deze?
Daartegenover, door de sterke isolatie van steel kamado is het een bitch om overshoots te corrigeren
Ik zag in ieder geval een kans om de Meater probe in de oven testen.
We hebben de D
We hebben de R
We hebben de A
We hebben de M
We hebben de A
Het BlueTooth bereik van de Meater is echt teleurstellend. Ik heb de instructies voor de best mogelijke verbinding opgevolgd, maar zelfs op 50cm recht voor de oven verbrak constant de verbinding. Ik moest de telefoon op 5cm van de ovendeur houden om weer verbinding te krijgen.
Ik heb - met dank aan Ikea - toch nog een manier gevonden oude verbinding tussen de Meater probe en mijn iPhone 6s in stand te houden. Oordeel zelf :

Edit: ik snap trouwens dat de combi-oven juist gebouwd is om de magnetron-straling binnen te houden en dat dat het bereik vermindert.
Het Resting algoritme laat ook nog steeds te wensen over :

De interne temperatuur was dan wel weer spot on, maar er zat wel 50C verschil tussen de Ambient temperatuur van de Meater en de ingestelde temperatuur van de oven (230C).
Op de barbecue ging de Meater tot nu toe redelijk gelijk op met de iGril mini. Dus ik denk dat of de oven afwijkt, of de roostertemperatuur van de oven is wezenlijk anders dan waar de sensor in de oven zit.
[ Voor 4% gewijzigd door Apie! op 04-02-2018 11:28 ]
Blown past falling sands
Blown past falling sands
Wat ik begrijp van het net (zelf niet zo'n ding) kan het beide maar is houtskool zeker een goede keuze.Apie! schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:52:
Aan de gelukkigen met een offset smoker onder ons: kun je met een offset smoker ook alleen op houtskool of briketten stoken, of heb je altijd echt hout nodig om op 'm temperatuur te krijgen?
https://www.smokingmeatfo...l-vs-wood-for-heat.93637/
Plus, de "echte" bbq tenten in de VS werken vaak met een firepit waarbij hout eerst flink wordt verbrand, eigenlijk bijna tot houtskool voordat het gebruikt wordt.
Ik haal de mijne altijd bij de slager in ons dorp:backupdevice schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:10:
[...]
Ik zou lekker naar de lokale slager gaan ipv die online ribs. Niet dat ze slecht zijn maar de verse zijn zoveel lekkerder. (iig in mijn dorp)
http://beerensslagerijentraiteur.nl/home/
Had ook in 2016 de 3e prijs gewonnen voor beste spareribs.
Wat ik vaak doe is een laag met briketten en/of houtskool en erbij brokken eikenhout, voordeel vind ik dat de eiken smaak niet enorm overheersend is maar een goede toevoeging en houtskool/briketten zijn simpelweg goedkoper als eiken/fruit hout. Binnenkort maar weer eens gebruiken staat al bijna een jaar ongebruikt als mode item in de tuin.Apie! schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:52:
Aan de gelukkigen met een offset smoker onder ons: kun je met een offset smoker ook alleen op houtskool of briketten stoken, of heb je altijd echt hout nodig om op 'm temperatuur te krijgen?
En met dit weer verwarm ik de smoker eerst met een gasbrander, anders kost het flink brandstof om 8mm plaatstaal te verwarmen.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Wat jij bedoelt zijn embers. In embers is het proces van verbranding - waar de 'magic smoke particles' bij vrij komen - nog gaande. Bij houtskool is dat proces al voorbij en zijn er nog maar weinig van die particles over.Fly-guy schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:11:
[...]
Plus, de "echte" bbq tenten in de VS werken vaak met een firepit waarbij hout eerst flink wordt verbrand, eigenlijk bijna tot houtskool voordat het gebruikt wordt.
In een braai van HomeFires heb je hetzelfde principe van hout verbranden en barbecuen met de verse gloeiende kooltjes.
De combi briketten of houtskool als starter en daarna met een blok hout had ik inderdaad al gezien ja, maar lukt het ook zonder dat blok hout erbij? IkMijn vrouw wil namelijk niet altijd smoken met echt hout.Hari-Bo schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:35:
[...]
Wat ik vaak doe is een laag met briketten en/of houtskool en erbij brokken eikenhout, voordeel vind ik dat de eiken smaak niet enorm overheersend is maar een goede toevoeging en houtskool/briketten zijn simpelweg goedkoper als eiken/fruit hout. Binnenkort maar weer eens gebruiken staat al bijna een jaar ongebruikt als mode item in de tuin.![]()
En met dit weer verwarm ik de smoker eerst met een gasbrander, anders kost het flink brandstof om 8mm plaatstaal te verwarmen.
Ik zie sowieso al een groot verschil in verbruik als ik mijn Kamado Joe Junior enFornetto Razzo vergelijk. De Razzo gebruikt (minstens) 2x zoveel brandstof. Ik kan me voorstellen dat dat in een offset niet beter is vanwege de hoge airflow.
Ik had van forum van onze oosterburen begrepen dat 8mm een beetje overkill is. 5-6mm schijnt volgens hun genoeg te zijn. Merk je nou veel voor- of nadelen van 8mm?
Blown past falling sands
Zonder zou ook wel moeten lukken inderdaad, maar als ik de offset smoker gebruik doe ik het juist met hout om deze smaak erin te krijgen.Apie! schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:48:
De combi briketten of houtskool als starter en daarna met een blok hout had ik inderdaad al gezien ja, maar lukt het ook zonder dat blok hout erbij? IkMijn vrouw wil namelijk niet altijd smoken met echt hout.
Ik zie sowieso al een groot verschil in verbruik als ik mijn Kamado Joe Junior enFornetto Razzo vergelijk. De Razzo gebruikt (minstens) 2x zoveel brandstof. Ik kan me voorstellen dat dat in een offset niet beter is vanwege de hoge airflow.
Ik had van forum van onze oosterburen begrepen dat 8mm een beetje overkill is. 5-6mm schijnt volgens hun genoeg te zijn. Merk je nou veel voor- of nadelen van 8mm?
Qua dikte zal 6mm ook wel genoeg inderdaad zijn, maar alle el cheapo smokers zitten tussen de 1-3mm en dan krijg je een flink hoger verbruik, instabiele temperatuur. Oftewel alles wat je niet wilt tijdens een barbecue sessie. Het enige positieve met de el cheapo modellen is de initiële aanschaf prijs, maar ik zou zelf doorsparen voor 1 van minimaal 6mm deze gaat tenminste ook je leven lang mee.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Ik wil de Razzo wegdoen en had op zich al toestemming voor een HomeFires braai van de thuiscommissie, maar ik kijk nog steeds met een schuin oog naar de offset smokers. Ik vind de offsets mooiere apparaten dan een braai en ik ben nu dus naar voors en tegens aan het kijken.
Blown past falling sands
Kort geleden is onze cv ketel vervangen. Tijdens de montage hebben de monteurs de stekker van het verlengsnoer waar o.a. de cv ketel op aangesloten was, uit het stopcontact gehaald. Na de montage hebben ze niet het verlengsnoer weer ingeplugd, maar de nieuwe ketel. De stekker van het verlengsnoer hadden ze overigens ook weer aangesloten. OP HET VERLENGSNOER ZELF!!! www.watbenjedan.nl in z'n kwadraat! Anyhow... Op zich geen punt. Echter... op het verlengsnoer zat ook mijn vrieskist aangesloten. Als je dan ruim een week later een keer die kist open doet, ruikt dat niet echt fris meer. Voor zo'n 300 euro aan vlees naar de sodemieter! Mijn 15 kilo Anna (diverse stukken vlees van een koe van een bevriende slachter), een Argentijnse ossehaas, een flinke brisket, procureur, picanha, worsten, enz, enz. G*DVERDEG*DVER!
Goed, alles gisteren weggegooid (drie vuilniszakken vol!) en kist schoon gemaakt. Komende tijd maar weer aanbiedingen in de gaten houden van Makro en Sligro. Uithuilen en opnieuw beginnnen... En minder voorraad en meer bbq'en.
Jullie wel een goed weekend gehad?
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Heb je die lucht uit je vrieskist gekregen?
K to the KillaZ
Ik heb zelf een entrecote en picanha in de droogkast laten leggen... Nog 1,5 week wachten en dan wordt het genieten
Lijkt er wel op. Heeft niet lang gelegen. Heeft waarschijnlijk een paar dagen geduurd voordat het ontdooid en warm werd. Gisteren helemaal schoon gemaakt met chloor en nagespoeld. Staat nu nog open om helemaal te drogen (ook de rubbertjes. Altijd voorzichtig zijn met rubbertjes!). Vanavond dicht doen met theezakjes erin (schijnen geur op te nemen) en dan weer aanschakelen. Bij de makro zijn de bevroren procureurs in de aanbieding. Misschien maar een doos ophalen. We hebben nu dus ook geen pulled pork meer in vriezer, dus komend weekend misschien maar een sessie doen.KillaZ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:22:
Heb je die lucht uit je vrieskist gekregen?
En waarom geen kamado barbecue overwegen? Deze zijn multifunctioneel, van low & slow sessies naar pizza. Plus deze is een stuk gebruiksvriendelijker voor de incidentele barbecuer, en brandstof verbruik een heel stuk lager.Apie! schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:13:
@Hari-Bo Ik wilde sowieso niet voor el cheapo gaan. Ik zit er vooral mee dat ik mijn vrouw niet te veel bbq-apparaten in onze daarvoor te kleine tuin wil hebben staan, maar ik toch wel mogelijkheden wil hebben
Ik wil de Razzo wegdoen en had op zich al toestemming voor een HomeFires braai van de thuiscommissie, maar ik kijk nog steeds met een schuin oog naar de offset smokers. Ik vind de offsets mooiere apparaten dan een braai en ik ben nu dus naar voors en tegens aan het kijken.
Ik snap dat de looks je aanspreekt (dat is ook de rede waarom ik er één heb), maar qua bruikbaarheid zou ik echt voor een kamado gaan ook qua prijs lopen deze niet veel uit elkaar al ga je voor 6mm dikte.
[ Voor 11% gewijzigd door Hari-Bo op 05-02-2018 18:44 ]
En met een kamado kun je inderdaad bijna alles onder bijna alle omstandigheden. Ze zijn makkelijk te bedienen en ze zijn nog eens zuinig ook. Ik heb zelf een Kamado Joe Junior staan en ik vind het een fantastisch apparaat, alleen wat klein (34cm). Ik had eigenlijk ook al besloten om een Primo Oval XL te kopen, maar sinds ik het boek van Aaron Franklin heb gelezen, is roken met woodchunks niet genoeg meer heh...
Dus, dan kom je uit op de offset en de braai. Ze zijn beiden arbeidsintensief, maar dat vind ik niet erg. Leuk zelfs.
Als het me alleen om de looks ging, ging ik voor de braai. Als het me om gemak ging, de Primo Oval XL
Ik wil alleen wel iets waar ik niet alleen met hout op kan stoken, omdat vrouwlief daar niet altijd zin in heeft.
Blown past falling sands
Conclusie: een weloverwogen besluit, dan zou ik er gewoon voor gaan.Apie! schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:18:
@Hari-Bo Met mooiere apparaten bedoelde ik niet zozeer de looks, maar de mogelijkheden van het apparaat an sich.
En met een kamado kun je inderdaad bijna alles onder bijna alle omstandigheden. Ze zijn makkelijk te bedienen en ze zijn nog eens zuinig ook. Ik heb zelf een Kamado Joe Junior staan en ik vind het een fantastisch apparaat, alleen wat klein (34cm). Ik had eigenlijk ook al besloten om een Primo Oval XL te kopen, maar sinds ik het boek van Aaron Franklin heb gelezen, is roken met woodchunks niet genoeg meer heh...
Dus, dan kom je uit op de offset en de braai. Ze zijn beiden arbeidsintensief, maar dat vind ik niet erg. Leuk zelfs.
Als het me alleen om de looks ging, ging ik voor de braai. Als het me om gemak ging, de Primo Oval XL
Ik wil alleen wel iets waar ik niet alleen met hout op kan stoken, omdat vrouwlief daar niet altijd zin in heeft.
Blown past falling sands
Buiten dat het jammer is, is het toch gewoon verzekeringswerk?Cass Casey schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:19:
Even hier delen voor de mentale steun...
Kort geleden is onze cv ketel vervangen. Tijdens de montage hebben de monteurs de stekker van het verlengsnoer waar o.a. de cv ketel op aangesloten was, uit het stopcontact gehaald. Na de montage hebben ze niet het verlengsnoer weer ingeplugd, maar de nieuwe ketel. De stekker van het verlengsnoer hadden ze overigens ook weer aangesloten. OP HET VERLENGSNOER ZELF!!! www.watbenjedan.nl in z'n kwadraat! Anyhow... Op zich geen punt. Echter... op het verlengsnoer zat ook mijn vrieskist aangesloten. Als je dan ruim een week later een keer die kist open doet, ruikt dat niet echt fris meer. Voor zo'n 300 euro aan vlees naar de sodemieter! Mijn 15 kilo Anna (diverse stukken vlees van een koe van een bevriende slachter), een Argentijnse ossehaas, een flinke brisket, procureur, picanha, worsten, enz, enz. G*DVERDEG*DVER!
Goed, alles gisteren weggegooid (drie vuilniszakken vol!) en kist schoon gemaakt. Komende tijd maar weer aanbiedingen in de gaten houden van Makro en Sligro. Uithuilen en opnieuw beginnnen... En minder voorraad en meer bbq'en.
Jullie wel een goed weekend gehad?
Ik ben misschien te lui hiervoor, maar ik laat het er maar bij. Geen idee hoe ik het aan moet pakken namelijk.
Je belt die koekert op die zo dom is geweest om je installatie verkeerd aan te sluiten en je stelt hem aansprakelijk voor de schade. Voor zoiets als een diepvries hoef je echt niet voor elk zakje erwten of hamburgertje een bon te kunnen overleggen. Dat kan simpelweg niet van een consument verwacht worden. Gezien de grootte van een diepvries zal een inschatting gemaakt worden welke kostprijs realistisch is. Uiteraard weet ik niet hoe groot je diepvries is, maar als mijn diepvries er nu mee zou stoppen dan kom ik naar verwachting ook wel aan de €300 schade. Lijkt me geen vreemd bedrag.Cass Casey schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:56:
@coelho Heb er geen bonnetjes van, dus da's lastig. Alleen een appje van mijn oud-collega/slachter dat ik voor 195,- vlees had gekocht. Maar hoe bewijs ik dat vrijwel alles er nog lag?
Ik ben misschien te lui hiervoor, maar ik laat het er maar bij. Geen idee hoe ik het aan moet pakken namelijk.
En anders even met je eigen verzekeringsmannetje bellen, dat helpt vaak ook al.
En niet vergeten, spontaan betekent niet dat de slager het heeft. Daarom hier ook een kleine voorraad.Misha schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:37:
Het ligt er gewoon een beetje aan wat er in de aanbieding is. Tuurlijk, vers is beter, maar het gaat allemaal behoorlijk veel kosten
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ribeye

Tomahawk

Picanha

Bavette

Wat wel in orde was:
Hele kip
Procureur
Spareribs
Mijn ervaringen met vlees van de Makro zijn eigenlijk altijd goed. Ben dan ook erg benieuwd op watvoor manier deze stukken vlees afweken van de slagers?Typhone schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:12:
Makro ben ik niet zo heel erg over te spreken. Lijstje wat ik gehad heb en wat extreem afweek (negatief) van de slager(s) waar ik kom:
Ribeye![]()
Tomahawk![]()
Picanha![]()
Bavette![]()
Wat wel in orde was:
Hele kip![]()
Procureur![]()
Spareribs(dikbevleesd, van Rooij Meat)
Haha prachtig dit. Dit moet gepost worden op een Vegan site.Cass Casey schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:00:
Grootste deel kwam direct vanaf een slachter. Dan koop je gewoon diverse stukken vlees in één keer. Zoals een complete bavette/halve maan, een middenrif, enz. Kortom: goed vlees, vaak niet zoals je in winkels kan kopen en je kent de exacte afkomst. Ik heb zelfs een foto van Anna voordat ze in stukjes de vriezer in ging...
Maar hoe dan ook, wel zuur (No pun) dat dit zo gebeurd is. Ik zou zeker dit bedrijf bellen en inlichten over de situatie, vaak komen ze dan zelf al met een excuus en goedmaker. Als dit niets is, stel je ze aansprakelijk voor de schade en geef je een bedrag op waar jij je mee geholpen voelt, buiten de emotionele schade van Anna. (

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."
Tomahawk had heel erg veel taaie stukken. Ik heb inmiddels 6x (die krengen zijn serieus duur) Tomahawks besteld (14 stuks in totaal, waarvan 3 van de Makro). Die van de Makro sprongen er alle drie tussenuit met heel veel taaie pezen, harde onverklaarbare stukken - geen vet - .Gadgeteer schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:32:
[...]
Mijn ervaringen met vlees van de Makro zijn eigenlijk altijd goed. Ben dan ook erg benieuwd op watvoor manier deze stukken vlees afweken van de slagers?
Die van de slager hadden hooguit een wat korter bot (25cm ipv 30cm) maar daarvan was alles wat ik afsneed goed te eten. Bereiding in alle gevallen was reverse sear met een kerntemp tot 53c met daarna nog een sear op 270c, 1,5min per kant.
Ribeyes van de Makro hebben globaal hetzelfde effect gehad; taaie harde stukken erin.
Picanha bestond amper uit vlees en was voornamelijk een vetkap (door het papier niet goed te zien).
Van de bavette moest zoveel getrimd worden dat er uiteindelijk weinig overbleef van de 1.7 originele kilo's.
Dat is bij de slager(s) in de buurt waar ik kom toch wel heel anders. Van ouders paar keer stukken gekregen van een grotere bekende slager in Margraten (Limburg) en ook daar heb ik geen klachten over. De stukken van de Makro zijn allen tussen 09-2017 en 30-01-2018 gekocht danwel gegeten. Makro Best in elk geval.
Toevallig die slager die hun eigen vee houdt? Ik ben groots fan van de kwaliteit van hun vlees. Aantal familieleden werken er ook. :-)Typhone schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:02:
[...]
Dat is bij de slager(s) in de buurt waar ik kom toch wel heel anders. Van ouders paar keer stukken gekregen van een grotere bekende slager in Margraten (Limburg) en ook daar heb ik geen klachten over. De stukken van de Makro zijn allen tussen 09-2017 en 30-01-2018 gekocht danwel gegeten. Makro Best in elk geval.
Ik haal alles zelf bij de Makro, bestellen nooit gedaan. Als je ophaalt kun je prima de stukken vlees vergelijken en het mooiste stuk meenemenTyphone schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:02:
[...]
Tomahawk had heel erg veel taaie stukken. Ik heb inmiddels 6x (die krengen zijn serieus duur) Tomahawks besteld (14 stuks in totaal, waarvan 3 van de Makro). Die van de Makro sprongen er alle drie tussenuit met heel veel taaie pezen, harde onverklaarbare stukken - geen vet - .
Die van de slager hadden hooguit een wat korter bot (25cm ipv 30cm) maar daarvan was alles wat ik afsneed goed te eten. Bereiding in alle gevallen was reverse sear met een kerntemp tot 53c met daarna nog een sear op 270c, 1,5min per kant.
Ribeyes van de Makro hebben globaal hetzelfde effect gehad; taaie harde stukken erin.
Picanha bestond amper uit vlees en was voornamelijk een vetkap (door het papier niet goed te zien).
Van de bavette moest zoveel getrimd worden dat er uiteindelijk weinig overbleef van de 1.7 originele kilo's.
De ervaringen die jij schetst komen mij dus gelukkig niet bekend voor.
Persoonlijk heb ik het idee dat Sligro (Veghel) tegenwoordig betere kwaliteit levert dan Makro (Best). Ik kom er na de verbouwing zelfs liever dan in Hanos (Eindhoven) waar ik voorheen veel vlees haalde.Typhone schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:02:
[...]
Tomahawk had heel erg veel taaie stukken. Ik heb inmiddels 6x (die krengen zijn serieus duur) Tomahawks besteld (14 stuks in totaal, waarvan 3 van de Makro). Die van de Makro sprongen er alle drie tussenuit met heel veel taaie pezen, harde onverklaarbare stukken - geen vet - .
Yes, die hun eigen weilanden hebben en dergelijke. Ouders komen veelvuldig daarThisGuy schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:07:
[...]
Toevallig die slager die hun eigen vee houdt? Ik ben groots fan van de kwaliteit van hun vlees. Aantal familieleden werken er ook. :-)
@Gadgeteer Ik heb nog nooit besteld bij de Makro, altijd zelf gekozen in de winkel
Even gegoogled: Slagerij Kusters heten ze volgens mij.
[ Voor 22% gewijzigd door Typhone op 06-02-2018 16:15 ]
Klopt, dacht dat je bewust geen naam noemde. Maar yep, aanrader. Zijn goed voor hun dieren, willen vlees wat niet gestresst is, bijzonder lekker allemaal.Typhone schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:12:
[...]
Yes, die hun eigen weilanden hebben en dergelijke. Ouders komen veelvuldig daar.
Even gegoogled: Slagerij Kusters heten ze volgens mij.
Hanos en Sligro - daar werken vakmensen, bij de Makro is het veel centraler geregeld. De Iberico spareribs van de Makro waren wel erg goed wat ik hoorde maar net toen ik die wilde proberen waren ze uit het assoritment.coelho schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:09:
P
[...]
Persoonlijk heb ik het idee dat Sligro (Veghel) tegenwoordig betere kwaliteit levert dan Makro (Best). Ik kom er na de verbouwing zelfs liever dan in Hanos (Eindhoven) waar ik voorheen veel vlees haalde.
Voor diepvries garnalen 4/6 (dus die hele grote jongens, vergelijkbaar met kreeftenstaart) moet ik in Amsterdam wel naar de Hanos - een zeer goed alternatief voor kreeft en hoewel niet goedkoop, betaalbaarder en ook lekker (en nee het is geen kreeft maar ziet er op het bord wel indrukwekkend uit en met de juiste saus kom je een heel eind).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je nog bezig bent, koffie helpt ook heel erg goed tegen de lucht. Gewoon goedkoopste pak filterkoffie nemen en een paar bakjes met alleen de koffie er in zetten. Gedaan nadat de bliksem was ingeslagen op vakantie... kom je thuis en ruikt het niet heel erg lekker.Cass Casey schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:35:
[...]
Lijkt er wel op. Heeft niet lang gelegen. Heeft waarschijnlijk een paar dagen geduurd voordat het ontdooid en warm werd. Gisteren helemaal schoon gemaakt met chloor en nagespoeld. Staat nu nog open om helemaal te drogen (ook de rubbertjes. Altijd voorzichtig zijn met rubbertjes!). Vanavond dicht doen met theezakjes erin (schijnen geur op te nemen) en dan weer aanschakelen. Bij de makro zijn de bevroren procureurs in de aanbieding. Misschien maar een doos ophalen. We hebben nu dus ook geen pulled pork meer in vriezer, dus komend weekend misschien maar een sessie doen.
Ja koffie werkt goed, mijn auto rook niet helemaal fris na een kotsend kind erin gehad te hebben,jerh schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:53:
[...]
Als je nog bezig bent, koffie helpt ook heel erg goed tegen de lucht. Gewoon goedkoopste pak filterkoffie nemen en een paar bakjes met alleen de koffie er in zetten. Gedaan nadat de bliksem was ingeslagen op vakantie... kom je thuis en ruikt het niet heel erg lekker.
en koffie deed het hem. Ik heb gewoon een paar senseo pads opengescheurd en een paar dagen in een bakje laten staan in de auto. Toen de koffie geur verdwenen was, was de onfrisse lucht dat ook.
Dank je! Gisteren even een paar uur de kist dicht gedaan, maar toen ik hem weer open deed, rook ik toch die bedorven lucht. Zal vanavond er wat koffie in doen.jerh schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:53:
[...]
Als je nog bezig bent, koffie helpt ook heel erg goed tegen de lucht. Gewoon goedkoopste pak filterkoffie nemen en een paar bakjes met alleen de koffie er in zetten. Gedaan nadat de bliksem was ingeslagen op vakantie... kom je thuis en ruikt het niet heel erg lekker.
Zat zelf te denken aan een soort stoofvlees, of iets wat goed smaakt bij zelfgemaakte frites.
there's no tweak without the tweaker
Ik heb nu al 2x tijdens een weekend weg met vrienden een 2kg varkensnek op een 47cm weber gemaakt. De eerste keer een 2kg versie en afgelopen november een 2.5kg. Groter past opzich ook wel maar aan de 2.5kg hadden wij met 6 personen genoeg aan.virtualJac schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:43:
Iemand nog een leuk recept voor ca. 6 personen, wat in één dag te maken is op een 47cm BBQ?
Zat zelf te denken aan een soort stoofvlees, of iets wat goed smaakt bij zelfgemaakte frites.
Voorkeur heeft wel om er de tijd voor te nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door SuperKneus op 08-02-2018 12:32 ]
Zat zelf ook nog te denken aan spareribs, omdat dit toch een allemansvriend is. Wordt wel in gedeelten bereiden vrees ik.
Wil je wat spectaculairder vlees maken, kijk dan eens naar recepten voor Lomo el Trapo. Eenvoudig te maken en je visite zal verwonderd toekijken. Nodig: goede runderhaas, flink wat zeezout, kruiden naar smaak, kantoenluier (HEMA), slagerstouw. En een borsteltje om het zeezout na afloop te verwijderen, anders heb je erg zout vlees in je mond.
Maar met langzaam gegaarde spareribs is natuurlijk ook niks mis! Moink Balls is ook super natuurlijk. Zo veel mogelijkheden...
M'n shortlist is langzaam gegaarde ribs of picanha. En wellicht wat Moink Balls als snack voor later op de avond
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/48588331
Ik heb er idd pulled pork van gemaakt. De bedoeling was om dat met mijn verjaardag te doen maar ik wilde het idd eerste een keer zelf maken. Uiteindelijk geen geschikt moment gevonden en het vlees toen maar met het weekend weg mee genomen.
Bovenstaande foto's waren van de 1e maal. Toen om 08:30 begonnen. Afgelopen najaar heb ik hem er snachts rond 02:30 erop gegooid en was hij een stuk beter gelukt, puur omdat ik er meer tijd voor had.
Vraagje over de rubs, op het vacuumzakje staat < 5 graden bewaren, dat zou dus betekenen koelkast?
Bewaren jullie rubs ook in de koelkast?
Normaal gesproken leg ik kruiden e.d. gewoon in de voorraadkast eigenlijk. (vacuum of in so'n jampotje met goede sluiting.
[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 08-02-2018 14:47 ]
Blown past falling sands
Gisteren bij m'n vriend de slager een mooie Picanha en wat dikke ribben gehaald. Daar eens wat moois van knutselen dit weekend.
@Malt007 Hoe ervaar jij low & slow in een Broil King Keg? Lees dat deze wat moeilijker op lagere temperatuur te houden is.
[ Voor 22% gewijzigd door virtualJac op 09-02-2018 17:11 ]
Sja als hij te heet is krijg je hem niet meer omlaag door de goede isolatie. Maar verder gewoon perfect, zet hem op een bepaalde temperatuur en daar blijft hij uren op staan. In het begin wel iets lastiger omdat dat gietijzeren ding bovenop niet supergoed is afgesloten waardoor er wat lucht kan ontsnappen maar na een aantal sessies zit dat wel dicht met rookaanslag.virtualJac schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:36:
@SuperKneus Precies de reden dat ik dat eerst zelf eens op het gemakje wil proberen.
Gisteren bij m'n vriend de slager een mooie Picanha en wat dikke ribben gehaald. Daar eens wat moois van knutselen dit weekend.
@Malt007 Hoe ervaar jij low & slow in een Broil King Keg? Lees dat deze wat moeilijker op lagere temperatuur te houden is.
Maar temperaturen van 100 graden zijn gewoon prima te doen? Mits je hem er niet direct overheen stookt.Malt007 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 18:15:
[...]
Sja als hij te heet is krijg je hem niet meer omlaag door de goede isolatie. Maar verder gewoon perfect, zet hem op een bepaalde temperatuur en daar blijft hij uren op staan. In het begin wel iets lastiger omdat dat gietijzeren ding bovenop niet supergoed is afgesloten waardoor er wat lucht kan ontsnappen maar na een aantal sessies zit dat wel dicht met rookaanslag.
Afgelopen zaterdag voor het eerst ribs gemaakt op de BBQ. De smaak was ontzettend goed, alleen ze hadden iets te lang gelegen denk ik. Waren een beetje droog. Volgende keer iets korter in de eerste stap.
De Picanha was wel spot on. Mooi roze van binnen en mooie bruine buitenkant. Kreeg een hoop complimentjes.
Wel weet ik nu dat er een betere BBQ komt op korter termijn. Twijfel nog tussen een Kamado Joe, Bastard of de Broil King Keg. Vooral qua stabiliteit met de temperatuur, maar ook om eens een pizza te kunnen maken.
[ Voor 30% gewijzigd door virtualJac op 12-02-2018 09:24 ]
De Weber Spirit original 320 GBS.
Gisteren na mijn werk gekocht in de bouwmarkt (Karwei) met 20% korting voor € 719,20.
Dus een tip voor degene die ook een nieuwe BBQ zoeken. 20% korting. Goedkoper vindt je ze niet online.

Meteen gelijk met mijn zoontje (bijna 4) in elkaar gezet. Was een heel gepuzzel om de onderdelen gevonden te krijgen. Elk onderdeel zat wel in een ander doosje/gaatje verstopt.
Maar wie gaat dit ook met een klein kindje in elkaar zetten. Dat is vragen om chaos.
Het is ons in ieder geval gelukt. Binnenkort maar de gasfles eraan hangen en kijken wat hij allemaal in zijn mars heeft.
Op de Broil King Keg kan je prima low & slow doen, alleen optijd de magrietschijf gebruiken en niet pas bij de 100 graden want dan schiet deze door en de temperatuur omlaag halen is lastiger. En daarbij heeft deze geen last van stralingswarmte, je kan je hand er gewoon ophouden met een 250+ sessie dat kan bij de keramieke varianten niet. En deze is mobieler en kan beter tegen een stootje (metaal vs keramiek).virtualJac schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:40:
[...]
Maar temperaturen van 100 graden zijn gewoon prima te doen? Mits je hem er niet direct overheen stookt.
Wel weet ik nu dat er een betere BBQ komt op korter termijn. Twijfel nog tussen een Kamado Joe, Bastard of de Broil King Keg. Vooral qua stabiliteit met de temperatuur, maar ook om eens een pizza te kunnen maken.
Als je voor een keramieke variant gaat zou ik de Bastard links laten liggen en voor de Kamado Joe of Green Egg gaan, standaard heeft de Bastard al krakelee (haarscheuren in de toplaag) en het vilt is van slechte kwaliteit een zwarte pluizige band die na een sessie van 250+ graden zijn beste tijd al heeft gehad, en het materiaal is gewoon minder. Maar de accessoires van de Bastard passen wel prima op de Green Egg, bijvoorbeeld een gietijzeren heat deflector voor hetzelfde geld als een keramieke variant van Big Green Egg zelf. Het is een dure investering, maar al pas je erop kan deze je leven lang mee (je kan ook opzoek gaan naar een demo model deze worden gemiddeld 6-8 keer gebruikt).
Ik heb net een 5000 gekocht. Bedoel je met de margriet schijf de bovenste of de onderste schijf. Of te wel wil je verklappen wat jou regeltechniek op hoofdlijnen is? Zou ik waarderen.Hari-Bo schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:05:
[...]
Op de Broil King Keg kan je prima low & slow doen, alleen optijd de magrietschijf gebruiken en niet pas bij de 100 graden want dan schiet deze door en de temperatuur omlaag halen is lastiger. En daarbij heeft deze geen last van stralingswarmte, je kan je hand er gewoon ophouden met een 250+ sessie dat kan bij de keramieke varianten niet. En deze is mobieler en kan beter tegen een stootje (metaal vs keramiek).
Als je voor een keramieke variant gaat zou ik de Bastard links laten liggen en voor de Kamado Joe of Green Egg gaan, standaard heeft de Bastard al krakelee (haarscheuren in de toplaag) en het vilt is van slechte kwaliteit een zwarte pluizige band die na een sessie van 250+ graden zijn beste tijd al heeft gehad, en het materiaal is gewoon minder. Maar de accessoires van de Bastard passen wel prima op de Green Egg, bijvoorbeeld een gietijzeren heat deflector voor hetzelfde geld als een keramieke variant van Big Green Egg zelf. Het is een dure investering, maar al pas je erop kan deze je leven lang mee (je kan ook opzoek gaan naar een demo model deze worden gemiddeld 6-8 keer gebruikt).
Gaaf, ben er zelf ook nog erg tevreden mee! Voor eerste gebruik even goed schoonbranden allemaal he?rsmits007 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 06:51:
Ja mensen, hij is gekocht.
De Weber Spirit original 320 GBS.![]()
Gisteren na mijn werk gekocht in de bouwmarkt (Karwei) met 20% korting voor € 719,20.![]()
Dus een tip voor degene die ook een nieuwe BBQ zoeken. 20% korting. Goedkoper vindt je ze niet online.![]()
Meteen gelijk met mijn zoontje (bijna 4) in elkaar gezet. Was een heel gepuzzel om de onderdelen gevonden te krijgen. Elk onderdeel zat wel in een ander doosje/gaatje verstopt.
Maar wie gaat dit ook met een klein kindje in elkaar zetten. Dat is vragen om chaos.![]()
Het is ons in ieder geval gelukt. Binnenkort maar de gasfles eraan hangen en kijken wat hij allemaal in zijn mars heeft.
Vond zelf het in elkaar zetten wel redelijk logisch allemaal.
Al de problemen die jij noemt van de bastard, heb ik niet. Vind het wel een gekleurd advies wat je geeft.Hari-Bo schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:05:
[...]
Op de Broil King Keg kan je prima low & slow doen, alleen optijd de magrietschijf gebruiken en niet pas bij de 100 graden want dan schiet deze door en de temperatuur omlaag halen is lastiger. En daarbij heeft deze geen last van stralingswarmte, je kan je hand er gewoon ophouden met een 250+ sessie dat kan bij de keramieke varianten niet. En deze is mobieler en kan beter tegen een stootje (metaal vs keramiek).
Overigens is bij mij vorige week de firering (dus het bovenste deel van de binnenring waar het rooster of de convegtor op rust) van de Big Green Egg spontaan volledig doorgescheurd. Schijnt vaker voor te komen, krijg gewoon netjes onder garantie een nieuwe.
Qua temperatuur beheersing zet ik eerst alles open margrietschijf (boven) en de schuif (onderaan), als ik een graadje of 30 van mijn gewenste temperatuur zit doe ik eerst de schuif meer afsluiten en voor de laatste graden de margietschijfi, het is even spelen ermee. De eerste paar sessies gaat het lastig omdat er nog valse lucht aangezogen kan worden, dat is met een paar keer flink roken verholpen.jerh schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:19:
[...]
Ik heb net een 5000 gekocht. Bedoel je met de margriet schijf de bovenste of de onderste schijf. Of te wel wil je verklappen wat jou regeltechniek op hoofdlijnen is? Zou ik waarderen.
Ik heb verscheidene workshops gevolgd ook die van de Bastard zelf en krakelee zit er standaard in, kijk maar eens dicht op de de doe daar zie je fijne haarscheurtjes dat is een vast gegeven zeker na een paar barbecue sessies dat werd ook door de chef van Bastard zelf bevestigd tijdens deze workshop. Het verschil qua aanschaf bedrag (1000 vs 1600) moet hem ergens in zitten. Nogmaals ik zeg niet dat het een slechte barbecue is, maar als je toch een investering wilt maken kan je beter voor de gerenommeerde merken gaan daar is de afwerking en materiaal een stap hogerop en consistenter.Sbakker1982 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:24:
[...]
Al de problemen die jij noemt van de bastard, heb ik niet. Vind het wel een gekleurd advies wat je geeft.
Deze ervaring had ik ook met mijn Bastard Small welke daarna vervangen is door de BGE Mini en nu Minimax, dus niet alleen lukraak gebazel maar ook zelf in gebruik gehad.
[ Voor 39% gewijzigd door Hari-Bo op 14-02-2018 08:14 ]
Zo maar eens de BBQ in de kou aanknallen. De buurt zal ook wel denken wat voor randebiel is dat nou.
Ook hier al wel de fire ring en de basket gescheurd gehad. Alles vervangen gekregen. Doe nu nog steeds met de gescheurde variant. Merk je niks van.
Voor de gene die een gescheurde vuur ring willen her gebruiken. Hier heb ik het opgelost met openhaard kit en aan weerskanten van de schuur een paar mm gat geboort. Hierdoor een ijzerdraad gehaald en in elkaar gevlochten.
Dit zit nu al bijna een jaar perfect zonder problemen!
Zie het nu ook 😂UltraSub schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:13:
Jezus, ik denk de ring schuren, wat heeft dat nou voor voordeel. Dan moet ik dat eens gaan uitzoeken. Tot ik erachter kwam dat je het over gescheurd had (wel lekker consistent!)![]()
Fijn die auto correct op je telefoon!
Tijd voor wraak... Waar kan ik komende 1 april mee terug komen? Beetje beschaafd houdenChevy454 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:19:
Vandaag was Mevrouw Chevy454, niet aardig.
Zullen we vandaag een kamadoBBQ kopen, je wilt er al zolang 1.
1 april
Kamado joe junior of een Fornetto Razzo 18" of...?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Aangezien dit een BGE MM is, zou dit ook op een KJJ moeten passen....
De Kamdao heeft toch een kleine voorsprong
[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 19-02-2018 17:37 ]
Er zit beetje oppervlakkige roest aan de binnenkant.
Moet ik dat eerst wegschuren voordat ik de ton ga inbranden?
Brandt het sowieso wel weg?
Of blijft roest altijd wel terugkomen aan de binnenkant.
Als je het weghaalt en daarna niet behandeld komt het inderdaad terug, maar met een paar rook sesies komt er voldoende rook en vet aanslag waardoor dit geen probleem hoeft te zijn. Als je het echt wilt beschermen kan je emaille gebruiken, maar dat is niet goedkoop. En nu het belangrijkste, waar blijven de foto's.NeutraleTeun schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 07:56:
Ik ben bijna klaar met mijn 200L vat als smoker. Alleen nog 1 vraagje.
Er zit beetje oppervlakkige roest aan de binnenkant.
Moet ik dat eerst wegschuren voordat ik de ton ga inbranden?
Brandt het sowieso wel weg?
Of blijft roest altijd wel terugkomen aan de binnenkant.
Met een Yoder FrontiersmanChevy454 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:56:
[...]
Tijd voor wraak... Waar kan ik komende 1 april mee terug komen? Beetje beschaafd houden![]()
Kamado joe junior of een Fornetto Razzo 18" of...?
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Zandstralen en met lijnzaadolie vetten!Hari-Bo schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 07:59:
[...]
Als je het weghaalt en daarna niet behandeld komt het inderdaad terug, maar met een paar rook sesies komt er voldoende rook en vet aanslag waardoor dit geen probleem hoeft te zijn. Als je het echt wilt beschermen kan je emaille gebruiken, maar dat is niet goedkoop. En nu het belangrijkste, waar blijven de foto's.
Dan wel met ongekookte lijnzaadolie, anders zijn er metalen toegevoegd en lijkt me gezondheidstechnisch niet bevorderlijk.Paganstars schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:52:
[...]
Zandstralen en met lijnzaadolie vetten!
https://www.amazon.com/Ca...Bacon-Press/dp/B0013HWFUWTyphone schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:20:
In veel Amerikaanse BBQ-restaurants leggen ze een soort 'gewicht' op de hamburgers in de vorm van een strijkijzer (om ze op de plaat te drukken). Weet iemand hoe die dingen heten en waar ik die kan kopen?
https://www.bol.com/nl/p/...x11-4cm/9200000076982529/
W00t, $13,48 op Amazon en 48 euro (!) bij bol.com...
Hamburger weight/grill press/steak press.
Thanks, ik ga eens even zoeken
Een "Grill Press" bedoel jeTyphone schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:20:
In veel Amerikaanse BBQ-restaurants leggen ze een soort 'gewicht' op de hamburgers in de vorm van een strijkijzer (om ze op de plaat te drukken). Weet iemand hoe die dingen heten en waar ik die kan kopen?
En jij maar denken dat BOL duur wasTyphone schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:26:
[...]
W00t, $13,48 op Amazon en 48 euro (!) bij bol.com...
Hamburger weight/grill press/steak press.
Thanks, ik ga eens even zoeken
68 euro
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Ik heb deze gekocht
https://www.kruidvat.nl/k...he-lijnzaadolie/p/3006914
Maar dan was dus mijn vraag of ik het eerst moet schuren voordat ik hiermee (deze wel de goede dan?) ga inbranden.
Of is dat niet perse nodig.
Zou ik niet doen.NeutraleTeun schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:28:
Foto's komen!
Ik heb deze gekocht
Maar dan was dus mijn vraag of ik het eerst moet schuren voordat ik hiermee (deze wel de goede dan?) ga inbranden.
Ik zou als eerste een fatty ofzo maken, dan krijg je wel een goede laag vet. Ik heb het zelf destijds met crisco ofzo gedaan
Blijft leuk crisco;418O2 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:36:
[...]
Zou ik niet doen.
Ik zou als eerste een fatty ofzo maken, dan krijg je wel een goede laag vet. Ik heb het zelf destijds met crisco ofzo gedaan
Gewoon bij de buren van Bol....Productbeschrijving
Al sinds zijn introductie wordt Crisco ook gebruikt als één van de beste glijmiddels om te fisten en waarom ook niet? Het droogt niet uit, plakt niet en is 100% natuurlijk. Let op! Niet te gebruiken met latex speeltjes of condooms vanwege de vettigheid. inhoud: 450 gr.
Die olie werkt prima hier. Gebruik het ook voor mij roosters en houten handvat :-)NeutraleTeun schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:28:
Foto's komen!
Ik heb deze gekocht
Ik vind dat echt verschrikkelijk. Die smashed burgers zijn gortdroog.Typhone schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:20:
Maar wat je eenvoudig kan doen is gewoon een baksteen in aluminiumfolie er op leggen. Ik heb grillpersen gehad, maar een baksteen was eigenlijk een stuk beter.
Ik gebruik het enkel bij cubanos. Echt geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een hamburger te pletten
Dit topic is gesloten.