Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.730 views

Onderwerpen

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:04

Typhone

Who Dares Wins

Misha schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:21:
[...]

Ik vind dat echt verschrikkelijk. Die smashed burgers zijn gortdroog.

Maar wat je eenvoudig kan doen is gewoon een baksteen in aluminiumfolie er op leggen. Ik heb grillpersen gehad, maar een baksteen was eigenlijk een stuk beter.

Ik gebruik het enkel bij cubanos. Echt geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een hamburger te pletten
Ik wil ze niet echt gaan pletten ;). Na de verbouwing ben ik in het bezit van een teppan yaki en dan komt er een vaste hamburger dag om te gaan testen ;). Big Mac's en allerlei andere burgers imiteren en proberen identiek te krijgen. De normale hamburgers die ik maak maak ik van zelfgemalen ribeye in de vleesmolen.
Dat hamburgers smashen zoals je soms wel eens ziet (of de 10 double flip :F ) zal ik niet gaan doen ;)

Keertje van die dunne burgers geprobeed te maken maar dat was niet zo makkelijk als ik dacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 22-02-2018 21:53 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21
https://www.amazon.com/St...urger-Press/dp/B004HV1PDO

Deze blijft ook baas. Kan je zowel normale als gevulde mee maken.

Mijn how to https://imgur.com/gallery/SUknT

[ Voor 33% gewijzigd door 418O2 op 22-02-2018 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Is de kamadoXL die bij de action te koop is voor €99 al genoemd hier?
http://www.kamadoxl.nl/?page_id=2 het gaat om de table size..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:23
ToolkiT schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 01:22:
Hoe groot is dat rooster nu precies?
Honderd euro, zal niet veel soeps zijn? De kleine van de Blokker was zelfs duurder...

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 08:46
Paar jaar geleden de grote variant gekocht via ibood actie de leverancier was dezelfde site. Wat was de kwaliteit slecht, er waren zelfs hoeken keramiek af aan de onderkant. Contact opgenomen met deze leverancier (eerst voor aankoop) werd aangeven dat de kwaliteit richting de bastard was, na aankoop moest ik niet zo klagen want hij was een stuk goedkoper dus ik mocht niet dezelfde kwaliteit verwachten. Na wat heen en weer gemaild kon deze (gelukkig) retour, en snel een kegg gekocht.
Als je niet veel eisen hebt doen, maar verwacht je iets van kwaliteit zou ik voor een ander gaan.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:41
FB fora mbt BBQ worden er mee vol gespammed van allemaal blije guppen.. (no offense) maar echt wat een zelfbevlekking omdat je een kamado bij de action hebt gekocht, en wat Hari-Bo zegt kwaliteit dubieus!

@Hari-Bo hoe bevalt de Keg? Ik zit echt te twijfelen tussen een Keg of een Pellet (Denk Green Mountain)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

In een FB groep waar ik inzit komt hij regelmatig langs en bevestigt dat ding helaas mijn algemene visie die ik heb van het gemiddelde volk wat daar komt: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Soms lees ik tussen de regels (als ik me echt verveel) wel eens wat bruikbare tips maar anders had ik die groep allang de rug toegekeerd. Jord Althuizen zit er ook in.

Aan de andere kant kun je ook de vraag stellen: is een Kamado wel écht zo duur? Als ik ga kijken naar A-kwaliteit kantoormeubelen dan is daar de gemiddelde (!) marge ook tussen de 45-55%. Zou me niks verbazen dat de volgers in de markt dat ook voelen, ruiken, zien en merken en daardoor een hoge prijs hanteren. Aan de andere kant: mijn BGE Large is het dubbel en dwars waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Martinusz schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:49:
[...]

Hoe groot is dat rooster nu precies?
Honderd euro, zal niet veel soeps zijn? De kleine van de Blokker was zelfs duurder...
13inch, in praktijk net onder 30cm..

Ik ben ook skeptisch over de kwaliteit voor dit geld... Mijn schoon-schoon-broer heeft er een gekocht.. Ik ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ToolkiT schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:25:
[...]

13inch, in praktijk net onder 30cm..

Ik ben ook skeptisch over de kwaliteit voor dit geld... Mijn schoon-schoon-broer heeft er een gekocht.. Ik ben benieuwd..
Oh dus gewoon een mini :) die heb ik al en van betere kwaliteit denk ik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Martinusz schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:32:
[...]

Oh dus gewoon een mini :) die heb ik al en van betere kwaliteit denk ik >:)
ja, de fotos die ik gezien heb was behoorlijk mini..
Hetzelfde merk heeft ook een groter model, een vriend van me is bezig contact met ze te maken om te kijken of die grotere ook ergens voor een goede prijs te koop zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:59:
FB fora mbt BBQ worden er mee vol gespammed van allemaal blije guppen.. (no offense) maar echt wat een zelfbevlekking omdat je een kamado bij de action hebt gekocht, en wat Hari-Bo zegt kwaliteit dubieus!

@Hari-Bo hoe bevalt de Keg? Ik zit echt te twijfelen tussen een Keg of een Pellet (Denk Green Mountain)
De Keg bevalt nog steeds prima onder garantie is deze wel vervangen van 4000 > 5000 ivm roestvorming aan de binnenkant. Tegenwoordig blijven al mijn barbecues verwarmd binnen staan na gebruik, dat probleem is verleden tijd. :)
Ik heb momenteel ook een BGE L maar als ik echt een keuze zou moeten maken tussen deze twee ga ik voor de Keg, mede omdat je twee roosters hebt en deze een stuk mobieler is en meer tegen een stootje kan. Maar qua looks vind ik de BGE weer mooier.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ToolkiT schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:33:
[...]

ja, de fotos die ik gezien heb was behoorlijk mini..
Hetzelfde merk heeft ook een groter model, een vriend van me is bezig contact met ze te maken om te kijken of die grotere ook ergens voor een goede prijs te koop zijn..
Waarom noemen ze dat ding dan XL 8)7

Nog mensen uit Utrecht hier? :o

https://www.telegraaf.nl/...becue-verboden-in-utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Martinusz schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:28:
[...]

Waarom noemen ze dat ding dan XL 8)7
idd een beetje misleidende naam voor dat tafelmodel ding...

family size lijkt er meer op:
http://www.kamadoxl.nl/?page_id=2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Hari-Bo schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:25:
[...]

De Keg bevalt nog steeds prima onder garantie is deze wel vervangen van 4000 > 5000 ivm roestvorming aan de binnenkant. Tegenwoordig blijven al mijn barbecues verwarmd binnen staan na gebruik, dat probleem is verleden tijd. :)
Ik heb momenteel ook een BGE L maar als ik echt een keuze zou moeten maken tussen deze twee ga ik voor de Keg, mede omdat je twee roosters hebt en deze een stuk mobieler is en meer tegen een stootje kan. Maar qua looks vind ik de BGE weer mooier.
Ja met wedstrijden en cateren is de bge gewoon rete onhandig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat is niet meer beschaafd :Y)

* Chevy454 bergt zijn idee maar weer op. Yippie, weer onverwachte kosten :(

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
@Chevy454 was dat dan een criterium >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ToolkiT schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:33:
[...]

Update:
De family size is pas medio Mei weer verkrijgbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:34:
[...]

Ja met wedstrijden en cateren is de bge gewoon rete onhandig ;)
Eens, ik durf deze echt niet te vervoeren met een aanhanger ergens heen en de Keg gooi ik op de aanhanger spanbanden eromheen en gaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Chevy454 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:56:
[...]

Tijd voor wraak... Waar kan ik komende 1 april mee terug komen? Beetje beschaafd houden ;)

Kamado joe junior of een Fornetto Razzo 18" of...?
Ik zag dat je je plannen weer in de koelkast hebt gezet, maar ik heb de Razzo 18" en Kamado Joe Junior allebei. Als ik er maar eentje zou mogen houden, dan bleef de Kamado Joe Junior. Het is een klein, maar niet te klein, veelzijdig rood monstertje. Wel lastig bijvullen bij een lange run. (Rooster met het vlees moet er dan af.)

De Razzo heeft met 3x 18" roosters beduidend meer grilling space, maar is ook weer beduidend groter. (Groot lomp zwart ding in de tuin :+ ) Het zijn ook meer onderdelen om 'm (elke keer weer) in- en uit elkaar te zetten. Goed voor Low&Slow, maar lastiger om hogere temperaturen te halen. IMHO net iets te klein kolenrooster. Minder zuinig en een te klein deurtje om makkelijk kool bij te vullen. (Ik had de 22" moeten kopen) Ohja, en er kan water in lekken, zelfs als alle vents dicht zijn. Dus een cover of overkapping is een must.

Je hebt me wel op ideeën gebracht:
<Apie!> Schat, ik heb maar geen Nette Lette besteld hoor. Dan kunnen we dit jaar minstens twee keer op vakantie.
<Apin!> *O*
* Apie! Tadaaaaa!
<Apie!> 1 april
<Apin!> -O-
(Ja, ik weet dat de Nette Lette een nog groter lomper zwart ding in de tuin is.)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
Heeft iemand nog een tip voor een chill low and slow recept voor pork steaks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:44
leuke how to!
heb dat ding zelf ook al een tijdje :) is prima ding, maar burgers worden flink :)

wel jammer dat je een gril pan gebruikt ipv een Q :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:16:
Je hebt me wel op ideeën gebracht:
[...]

(Ja, ik weet dat de Nette Lette een nog groter lomper zwart ding in de tuin is.)
Heb je een huwelijkscontract afgesloten? ;)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
The Fatal schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:02:
[...]

leuke how to!
heb dat ding zelf ook al een tijdje :) is prima ding, maar burgers worden flink :)

wel jammer dat je een gril pan gebruikt ipv een Q :)
Dat wisselt. Op zich is de q wel handiger, kan je hem mooi doorgaren met de deksel er op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hebben jullie dat geovel na de BBQ ook?
Als je onder de douche staat en je wast de haren, die heerlijke rookgeur die dan vrijkomt?

Mrs Chevy454 zit left over picanha op een broodje te eten... thuis... en * Chevy454 zit op het werk...
Hoezo voldoende grond tot scheiden? :+

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 26-02-2018 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:26
Chevy454 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:11:
Hebben jullie dat geovel na de BBQ ook?
Als je onder de douche staat en je wast de haren, die heerlijke rookgeur die dan vrijkomt?

Mrs Chevy454 zit left over picanha op een broodje te eten... thuis... en * Chevy454 zit op het werk...
Hoezo voldoende grond tot scheiden? :+
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Nu de dagen weer gaan lengen, het zonnetje begint te schijnen en de regen steeds minder gaat worden, begin ik steeds meer zin te krijgen in BBQ :9. Eerlijk is eerlijk, ik ben nog niet zó diehard dat ik midden in de winter ga grillen, misschien volgend jaar :P.

Anyway, voor sommige gerechten op de BBQ (bijvoorbeeld Chili) heb je een gietijzeren pan nodig. Al geruime tijd bekijk ik verschillende pannen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Welke pan (en dan met name de inhoud) is het beste? De pan zal gebruikt worden op een Weber MT, dus ruimte zat.

De Weber Dutch Oven GBS komt bijna overal voorbij, maar ik ben niet van plan om € 130,- voor een pan neer te gaan leggen :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Calitomnication schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:38:
Nu de dagen weer gaan lengen, het zonnetje begint te schijnen en de regen steeds minder gaat worden, begin ik steeds meer zin te krijgen in BBQ :9. Eerlijk is eerlijk, ik ben nog niet zó diehard dat ik midden in de winter ga grillen, misschien volgend jaar :P.

Anyway, voor sommige gerechten op de BBQ (bijvoorbeeld Chili) heb je een gietijzeren pan nodig. Al geruime tijd bekijk ik verschillende pannen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Welke pan (en dan met name de inhoud) is het beste? De pan zal gebruikt worden op een Weber MT, dus ruimte zat.

De Weber Dutch Oven GBS komt bijna overal voorbij, maar ik ben niet van plan om € 130,- voor een pan neer te gaan leggen :)
Kijk eens bij rook en vuur. Die hebben een groot aanbod van gietijzeren DO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-09 21:33

JanB

Het ken rotter !!!

Ik heb afgelopen weekend een mooie DO van Petromax aangeschaft bij Rookovens in Nunspeet. De FT 4.5, die leek me groot genoeg voor ons 4-en bij ons thuis. De FT 6 heeft geloof ik dezelfde diameter, maar is hoger.

Bekijk ook even of je met of zonder pootjes wilt. Ik heb er een zonder genomen om hem goed op de rocketstove te kunnen plaatsen. Met pootjes is weer handig om er briketten onder te leggen, maar heb je in je bbq waarschijnlijk niet nodig.

https://www.rookovens-onl...n-ft4-5-4-5l-met-pootjes/

https://www.petromax.de/p...ts=30%2C31%2C27%2C29%2C28

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4745/38685942230_b949b3f28c_b.jpg

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
JanB schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:11:
Ik heb afgelopen weekend een mooie DO van Petromax aangeschaft bij Rookovens in Nunspeet. De FT 4.5, die leek me groot genoeg voor ons 4-en bij ons thuis. De FT 6 heeft geloof ik dezelfde diameter, maar is hoger.

Bekijk ook even of je met of zonder pootjes wilt. Ik heb er een zonder genomen om hem goed op de rocketstove te kunnen plaatsen. Met pootjes is weer handig om er briketten onder te leggen, maar heb je in je bbq waarschijnlijk niet nodig.

https://www.rookovens-onl...n-ft4-5-4-5l-met-pootjes/

https://www.petromax.de/p...ts=30%2C31%2C27%2C29%2C28

[afbeelding]
Zelf heb ik de Petromax FT9 ook met pootjes met het idee om briketten er onder en boven te doen, maar het verbruik is dan enorm vind ik persoonlijk. Nu stop ik deze in de BGE L en het werkt perfect, zelfs voor frituren. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Chevy454 Ik post ze maar even hier. Misschien heeft een ander er ook nog wat aan. Helaas foto's zonder spareribs :'(

Het welbekende Ikea pannenrekje in mijn Kamado Joe Junior:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LztgMCezkL4Whjpvxk3vnDxu/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W23R1FFSAgJaMxNjtvQ2lnjX/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LbxrbFjuXYivpBElusrmuFkd/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vwBdRS7hBXrtUX5kzjuWi3mW/medium.jpg
De buitenste pinnen haal ik er af omdat ze anders tegen de dome aankomen.
Edit: hier passen dus twee spareribs op als je ze doormidden snijdt.

Edit2: Mocht het (niet) opgevallen zijn: op de dome zit inderdaad geen vilt. Op het onderstel zit High-Que Nomex-Kevlar Kamado Joe Classic vilt en dat is blijkbaar dik genoeg om geen rook te lekken. (Your milage may vary :P )

[ Voor 13% gewijzigd door Apie! op 27-02-2018 16:58 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Hmmm, ik krijg net een bestelling binnen, maar een aantal van de stukken waren bezoedeld met marinade die er niet op hoort. Waarschijnlijk van de gemarineerde lamsrollade die ik ook (niet)(*) had besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z5gdSXM6g8xeAbmaHp9zfaGX/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w3bZOaRhfxOtYE1ujxStPcPz/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tOQFsHfB95Y4Yi3CvFl5cn3l/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CLPVsfKZH9uYaCZ3Yfgy2BJ9/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bfX8wM2dlJEJnjw3ypNGKmlC/medium.jpg

(*) Die ik niet had besteld, want ik had bevroren Nieuw Zeelandse Lamsrollade besteld en ik kreeg een verse Nederlandse binnen.

Ligt het nou aan mij of komt dit heel erg slordig over? Het woord 'kruisbesmetting' komt in me op....

Bij een vorige bestelling had ik Iberico spareribs besteld en een daarvan had een label waar Livar met pen was doorgekrast en er Iberico bij was geschreven. Ook niet echt netjes.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
waar had je bestelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Apie! schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:48:
Hmmm, ik krijg net een bestelling binnen, maar een aantal van de stukken waren bezoedeld met marinade die er niet op hoort. Waarschijnlijk van de gemarineerde lamsrollade die ik ook (niet)(*) had besteld.

[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

(*) Die ik niet had besteld, want ik had bevroren Nieuw Zeelandse Lamsrollade besteld en ik kreeg een verse Nederlandse binnen.

Ligt het nou aan mij of komt dit heel erg slordig over? Het woord 'kruisbesmetting' komt in me op....

Bij een vorige bestelling had ik Iberico spareribs besteld en een daarvan had een label waar Livar met pen was doorgekrast en er Iberico bij was geschreven. Ook niet echt netjes.
Inderdaad op zijn minst raar.. Persoonlijk zou ik een ander adres opzoeken als het al de tweede keer is dat er iets niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Apie! schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:48:

[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Mag ik vragen waar je besteld hebt?
Dit is op zijn minst slordig inderdaad! Persoonlijk zou ik ze op de hoogte brengen en er niet meer bestellen..

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Apie! schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:51:

De buitenste pinnen haal ik er af omdat ze anders tegen de dome aankomen.
Je kunt het rekje toch ook gewoon wat naar elkaar toe duwen zodra je je ribs er tussen geklemd hebt? Dan blijven ze bovendien nog rechter staan ook.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier vandaag low & slow shortribs gemaakt op de BGE, was de eerste keer maar zeker niet de laatste. Wat minder bekend misschien maar echt een heerlijk stukje rundsvlees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HNZCmcyRV2RfKDoC314n8jOU/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JiIXxiafnbIrEg3g8eLHxlF7/thumb.jpg

Het stuk was vooraf 1,4KG en heeft uiteindelijk 6,5 uur op de BGE gelegen (115 graden, indirect) en daarvan de laatste 2 uur ingepakt in aluminiumfolie tot de kerntemperatuur van 95 graden bereikt was.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 03-03-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
ik222 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:20:
Hier vandaag low & slow shortribs gemaakt op de BGE, was de eerste keer maar zeker niet de laatste. Wat minder bekend misschien maar echt een heerlijk stukje rundsvlees.

[afbeelding]

[afbeelding]

Het stuk was vooraf 1,4KG en heeft uiteindelijk 6,5 uur op de BGE gelegen (115 graden, indirect) en daarvan de laatste 2 uur ingepakt in aluminiumfolie tot de kerntemperatuur van 95 graden bereikt was.
Vind het een van de lekkerste bbq gerechten..

Draadjesvlees op een bot. Vaak met alleen peper en zout al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
ik222 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:20:
Dat heb ik niet klaar gekregen de laatste keer dat ik het heb bereid. Daar heeft het 10 uur nodig gehad op om op 89C te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Chevy454 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:47:
[...]

Dat heb ik niet klaar gekregen de laatste keer dat ik het heb bereid. Daar heeft het 10 uur nodig gehad op om op 89C te komen.
Had je het dan ook ingepakt? Dat scheelt namelijk echt heel veel, anders was ik ook wel 9+ uur bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:08:
Had je het dan ook ingepakt? Dat scheelt namelijk echt heel veel, anders was ik ook wel 9+ uur bezig geweest.
Ja had die ook ingepakt. Maar denk dat de weber er wat minder geschikt voor is hartje winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
@Chevy454 Dat ligt er natuurlijk aan, of je hem goed op temperatuur houdt. Sinds ik mijn Q-Master Senior heb, is low & slow op de weber een eitje (pun intended :+ )

Geen omkijken naar, zolang ik zorg dat er voldoende brandstof in zit.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paganstars
@Wild Chocolate Hoe bevalt die qua instellingen?

Even wat onbeschaamde zelfbevlekking;

Op 9 februari heb ik een workshop mogen geven aan de prijswinnaars van Food Network. Erg leuk om te doen, maar damn wat zie ik er f*cked uit op camera :'). De prijsvraag was uitgegeven ter introductie van het Kids BBQ Championship seizoen 2.

Uiteraard was er ook pers bij aanwezig (wat er totaal niet voor zorgde dat ik ongemakkelijk voel).

Verslag

En uiteraard ook vlogende ouders met kids

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Gewicht: 200 gram p/stuk (80/20)
Temperatuur: 200-220 graden
Duur: 6 minuten per kant
BBQ: Big Green Egg Large

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/28660286_1654869441258834_903717404842790393_n.jpg?_nc_eui2=v1%3AAeFzPB-oVinAPAdHQbLZE0oxqDa70UqWSKX61GzFJGzfumXzDseKy2RH_2zG08mVtU9eoqg4a_yeIVac2IAzuCcu833clxZt0IECxg_g3tKR-w&oh=37ef5dee88ab8bf1e6b79b2bf78e4273&oe=5B090DF9

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/28699158_1654869454592166_4764159660298963893_o.jpg?_nc_eui2=v1%3AAeGJNbhrCnzKwoU9pMtmaw3rhC19RiAAGuvdL6hX8WFDdV57qSQjPbDBwEdqJUf60OXKD74-2g1BAqpYF_aTwlbb0VtytJKetZ9QEEwsE3blxg&oh=e1e0ea7e1a622dfe7b027db942a41009&oe=5B068C50

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
leuk, maar wat heb je er allemaal mee gedaan? *DETAILS!*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:54

Kraz

Saving the world

Typhone schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:07:
Temperatuur: 200-220 graden
Duur: 6 minuten per kant
BBQ: Big Green Egg Large

[afbeelding]

[afbeelding]

d:)b
Paganstars schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:25:
Ja precies!
Zelfgemaakte hamburgers neem ik aan? Welke kruiden? Welke saus?... zoveel vragen...

Ziet er wel goed uit zo! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Voor de mensen die boodschappen doen bij de Plus: je kunt t/m 26 mei sparen voor Weber accessoires.
https://www.plus.nl/info-weber

Je moet voor 400 euro boodschappen doen voor 1 volle spaarkaart. Loont dus niet als je slechts incidenteel daar boodschappen doet.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Paganstars schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:25:
Ja letterlijk helemaal niks hahaha.
Rundergehakt alleen gekruid met AP-rub (peper, zout, knoflook) van Killer Hogs en that's it.
Garnering is cheddar, rode uit, kropsla en vleestomaat op een harde volkorenbol.

[ Voor 3% gewijzigd door Typhone op 06-03-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Typhone schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:07:
Dit vind ik best opmerkelijk ->80/20 verhouding, hoe komen jullie aan dat soort gehakt?
Vragen jullie dat aan de slager zonder dat deze scheel uit de ogen gaat kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
NoepZor schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:32:
Voor de mensen die boodschappen doen bij de Plus: je kunt t/m 26 mei sparen voor Weber accessoires.
https://www.plus.nl/info-weber

Je moet voor 400 euro boodschappen doen voor 1 volle spaarkaart. Loont dus niet als je slechts incidenteel daar boodschappen doet.
Dat redden we wel 1 spaarkaart denk ik, ga denk ik de hamburger press nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:45:
[...]

Dit vind ik best opmerkelijk ->80/20 verhouding, hoe komen jullie aan dat soort gehakt?
Bij een echte slager kan je het gewoon vragen. Misschien lag het ook wel zo in het schap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Martinusz schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:46:
[...]

Dat redden we wel 1 spaarkaart denk ik, ga denk ik de hamburger press nemen :)
En anders mensen in de omgeving vragen ;) jij pannenzegels, ik BBQ zegels 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Chevy454 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:45:
[...]

Dat waren in mijn geval vers gemalen ribeyes. Grofweg 80% vlees en 20% vet. Of dat exact zo is weet ik niet maar het waren twee grotere ribeyes die vers gemalen werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Typhone schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:52:
[...]

Dat waren in mijn geval vers gemalen ribeyes. Grofweg 80% vlees en 20% vet. Of dat exact zo is weet ik niet maar het waren twee grotere ribeyes die vers gemalen werden.
Ik dacht aan de verhouding rund/varken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:47:
Bij een echte slager kan je het gewoon vragen. Misschien lag het ook wel zo in het schap.
Denk dat hier het probleem zit, de echte slagers zijn echt een uitstervend ras

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik koop eigenlijk nooit meer vlees wat niet bij de slager vandaan komt. Enige verschil is dat ik binnenkort zelf aan de slag ga met m’n eigen gehaktmolen. Al paar keer is met mij opgevallen hoe mooi hamburgers worden als je het gehakt niet heel stevig aandrukt. Dat kuiltje erin maken is een grap op zichzelf namelijk. Even laten opstijven in de koelkast (2 uur) of diepvries (30min) is voldoende om ze perfect te kunnen grillen waarbij ze mooi hun maar houden.

Hele grote tip voor de liefhebbers: Ballistic BBQ op Youtube. Die aapt alle bekende burgers na en geeft er een eigen twist aan. Die BigMacs van hem komen akelig dicht in de buurt van de echte op de kaas na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Typhone schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:51:
Ik koop eigenlijk nooit meer vlees wat niet bij de slager vandaan komt. Enige verschil is dat ik binnenkort zelf aan de slag ga met m’n eigen gehaktmolen. Al paar keer is met mij opgevallen hoe mooi hamburgers worden als je het gehakt niet heel stevig aandrukt.
Heston Blumenthal neemt dat concept nog iets verder, hij pakt het gehakt wat uit jouw (toekomstige) gehaktmolen komt en laat het vlees in de richting liggen waar het de molen uit komt, als je snapt wat ik bedoel. Dat geeft dus een lange worst waarvan hij plakken snijdt wat de hamburger is.

https://www.google.nl/amp...-hamburger-patties-2015-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Die zag ik ooit in ‘search of perfection’ een hamburger maken maar dat ging toch wel ff iets te ver :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Typhone schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:37:
Die zag ik ooit in ‘search of perfection’ een hamburger maken maar dat ging toch wel ff iets te ver :).
Dat is met alles met blumentahl natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Typhone schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:37:
Pfff, jeugd van tegenwoordig is zelfs te lui om een fatsoenlijke burger in elkaar te draaien.. }:|

Geldt voor veel van zijn recepten. Leuk als je een restaurant hebt wat daar een beetje bekend om staat, maar voor de huis tuin en keuken kok is dat net teveel moeite voor net te weinig opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:43:
[...]

Denk dat hier het probleem zit, de echte slagers zijn echt een uitstervend ras
Gelukkig hebben we die in Groningen nog wel :)

Heb nu een door hem dryaged entrecote in de vriezer liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 10:17
YouTube: Grillbot de BBQ / Grill Schoonmaak Robot by Robotdiscounter.com[/URL]]
iemand ervaring met de grillbot?

[ Voor 5% gewijzigd door harrybeuker op 06-03-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Fly-guy schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:16:
[...]

Pfff, jeugd van tegenwoordig is zelfs te lui om een fatsoenlijke burger in elkaar te draaien.. }:|

Geldt voor veel van zijn recepten. Leuk als je een restaurant hebt wat daar een beetje bekend om staat, maar voor de huis tuin en keuken kok is dat net teveel moeite voor net te weinig opbrengst.
Nou vlees draaien is één maar met name dat broodje in elkaar flansen :o
Boter afkomstig uit Zambia, Kosher zout uit de Himalaya en precies 0.92gram per broodje enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Ik koop eigenlijk nooit meer vlees wat niet bij de slager vandaan komt. Enige verschil is dat ik binnenkort zelf aan de slag ga met m’n eigen gehaktmolen. Al paar keer is met mij opgevallen hoe mooi hamburgers worden als je het gehakt niet heel stevig aandrukt. Dat kuiltje erin maken is een grap op zichzelf namelijk. Even laten opstijven in de koelkast (2 uur) of diepvries (30min) is voldoende om ze perfect te kunnen grillen waarbij ze mooi hun maar houden.

Hele grote tip voor de liefhebbers: Ballistic BBQ op Youtube. Die aapt alle bekende burgers na en geeft er een eigen twist aan. Die BigMacs van hem komen akelig dicht in de buurt van de echte op de kaas na.
Oh echt? Lol, ik maak nog altijd steevast een keultje er in en zeg telkens tegen iedereen dat is het om het krimpen te voorkomen. Ik dacht dat dat los stond van het opstijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Misha schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:42:
[...]

Oh echt? Lol, ik maak nog altijd steevast een keultje er in en zeg telkens tegen iedereen dat is het om het krimpen te voorkomen. Ik dacht dat dat los stond van het opstijven
Yes ik deed dat ook altijd om dezelfde reden. Totdat je het licht aandrukt in een vorm bijv. Dan denk je dat ie niet heel stevig is maar na het opstijven krijg je zeer mooie egale burgers bij 220-260 graden direct. Ik maak tegenwoordig ook heel vaak grotere burgers omdat die makkelijker te verwerken zijn (170-250 gram p/stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Typhone schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:44:
[...]

Yes ik deed dat ook altijd om dezelfde reden. Totdat je het licht aandrukt in een vorm bijv. Dan denk je dat ie niet heel stevig is maar na het opstijven krijg je zeer mooie egale burgers bij 220-260 graden direct. Ik maak tegenwoordig ook heel vaak grotere burgers omdat die makkelijker te verwerken zijn (170-250 gram p/stuk).
Het opstijven deed ik sowieso altijd al, maar mijn reden daarvoor was dat als ik dat niet deed, ik een ei en paneelmeel nodig had om hem stevig genoeg te laten worden. Maar ik vind het zonde van de smaak om die twee toe te voegen.

Om een burger te vormen gebruik ik de deksel van een bus. Dat is lekker makkelijk. Maar daardoor zijn ze wel altijd ongeveer 12cm breed en niet heel dik. Ik wil eigenlijk eens een collectie van dekseltjes hebben om verschillende diktes en breedte te kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Laat me raden, Davelaar jodenkoeken? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha
Typhone schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:54:
Laat me raden, Davelaar jodenkoeken? :D
Nee, van een oude beschuitbus :P maar van een bus jodenkoeken kan het ook prima ja!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
Of van een ontbijtkoekblik, kun je een stokbrood in een keer beleggen 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:11
Misha schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:55:
[...]

Nee, van een oude beschuitbus :P
Haha, dat doe ik ook, werkt prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:44
Afgelopen weekend extra bevleesde spareribs gemaakt met de 3-2-1 methode op de nieuwe WSM 57. Heerlijk!

Rub: Premium Spicy Chipotle BBQ Rub
Afgelakt met: Grate Goods Kansas City Red en Sweet Baby Rays Hickory & brown sugar BBQ sauce

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

:) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-09 11:52

Kuiltje erin is voor zover ik weet om te voorkomen dat je zo'n bolling krijgt op je burger. Die bolling krijg je als het gehakt heel stijf op elkaar is gedrukt, de sappen kunnen dan niet weg, waardoor de boel opbold. Het kuiltje is, als het daar is opgebold dan weer vlak...

Die Greg van Ballistic BBQ doet het inderdaad wel goed, ik heb er een hoop mooie burgers tussen gezien. Van hem heb ik ook ooit eens gezien dat hij een burger tussen 2 velletjes bakpapier deed, en dan met een pan er bovenop drukken, zo krijg je superdunne burgertjes die zo klaar zijn. Werkt inderdaad prima, en is weer eens wat anders.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een normale Weber Master Touch kogel BBQ.
Afgelopen jaar PP, Ribs, etc gemaakt, beetje het standaard menu.

Dit jaar wil ik eens een Brisket maken.
Ik lees dat het een moeilijk stukje vlees is, is het wel goed te bereiden op een normale bbq (geen echte smoker)?
En iemand nog tips voor de eerste keer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
harrybeuker schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:59:
[video]YouTube: Grillbot de BBQ / Grill Schoonmaak Robot by Robotdiscounter.com[/URL]]
iemand ervaring met de grillbot?
Ik vraag me af hoe dat in de praktijk gaat werken en rechthoekig rooster geloof ik wel maar een ronde, en hoe 'schoon' zal het rooster worden de borstels komen niet in alle hoeken en gaten.
Persoonlijk is het meer een hoog gadget gehalte, zelf schoonmaken is zo gedaan mits niet weken aan laten koeken tot de volgende BBQ sessie.

Als ik deze review video zie wordt ik niet echt enthousiast, deze maakt echt alleen de oppervlakte schoon en niet de zijkant van een grill.

[ Voor 13% gewijzigd door Hari-Bo op 07-03-2018 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:48:
Ik heb een normale Weber Master Touch kogel BBQ.
Afgelopen jaar PP, Ribs, etc gemaakt, beetje het standaard menu.

Dit jaar wil ik eens een Brisket maken.
Ik lees dat het een moeilijk stukje vlees is, is het wel goed te bereiden op een normale bbq (geen echte smoker)?
En iemand nog tips voor de eerste keer?
Pitcontroller en goede thermometer!

KCBS style brisket is a bitch... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Paganstars schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:08:
Pitcontroller en goede thermometer!

KCBS style brisket is a bitch... |:(
Is het voor de gewone sterveling mogelijk? Ik wil in de zomer eens een brisket maken op mijn Weber MT57.
Ik zie veel YT films waarbij ze het doen op een normale ketel, het kan natuurlijk altijd beter in een smoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ja moet wel kunnen, maar wij hebben het al zo vaak verneukt, op een of andere manier komt het gewoon heel nauw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke smoker raden jullie aan? Heb nu alleen een Weber GBS 57cm waar ik redelijk op kan roken, maar bij grotere stukken vlees of meerdere ribben kom ik ruimte te kort omdat ik dan te dicht bij het vuur kom.

Zat zelf te kijken naar de Weber Smokey Mountain 47cm, maar ben benieuwd of er betere alternatieven zijn binnen dezelfde prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Verwijderd schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:09:
Welke smoker raden jullie aan? Heb nu alleen een Weber GBS 57cm waar ik redelijk op kan roken, maar bij grotere stukken vlees of meerdere ribben kom ik ruimte te kort omdat ik dan te dicht bij het vuur kom.

Zat zelf te kijken naar de Weber Smokey Mountain 47cm, maar ben benieuwd of er betere alternatieven zijn binnen dezelfde prijsklasse?
Zelf maken van een olievat natuurlijk!

Ik was altijd erg gecharmeerd van de WSM, maar lees steeds vaker wat negatieve ervaringen (kwaliteit van het klepje bijvoorbeeld). Een fornetto razzo schijnt ook erg chill te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Verwijderd schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:09:

Napoleon Apollo As300, fornetti Razzo of de Pro-Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Een wat verlate reactie:
Ik ben er erg tevreden mee. Moet wel zeggen dat ik meestal maar 1 stap instel, hoewel je meerdere stappen kan programmeren (zowel voor pit-temp als meat-temp).
Er is een duidelijke handleiding over het instellen van de pid waarden, bij mij Weber deed hij het al vrij goed met de standaard instellingen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag naar een nieuwe burgerkeet geweest. Mijn vrouw vond het lekker maar de Pulled Beef was mwah mwah. Mijn vrouw vroeg me of ik het beter kon maken.

Dat was dus geen verzoek maar een opdracht. ;)

Even gelezen, we hebben dus een riblap nodig. Of sucadelappen. Aangezien het rund is dan wat steviger rookhout (eiken). Maar wat als rub? PSG of heeft iemand een betere rub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:53
Chevy454 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:10:
Vandaag naar een nieuwe burgerkeet geweest. Mijn vrouw vond het lekker maar de Pulled Beef was mwah mwah. Mijn vrouw vroeg me of ik het beter kon maken.

Even gelezen, we hebben dus een riblap nodig. Of sucadelappen. Aangezien het rund is dan wat steviger rookhout (eiken). Maar wat als rub? PSG of heeft iemand een betere rub?
Je hebt ook mijn interesse gewekt, wellicht onderstaand recept eens proberen en als dit een succes is verder experimenteren?

https://bbq-helden.nl/recepten/pulled-beef/

Volgende week zaterdag heb ik spareribs volgens de 3-2-1 methode op de planning staan. Zal ook wel even een verslag posten als ik ermee bezig ben.

Heeft iemand hier ook ervaring met 'schweinhaxe'? In Duitsland staat dit op veel menu's maar hier in Nederland kan ik het helaas nergens vinden. Nou leek het mij wel eens leuk om dit op de BBQ te maken maar waar koop ik dit?

[ Voor 12% gewijzigd door SmoothTweaker op 11-03-2018 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:49
Gewoon bij de slager, ijsbeen.

Sommige supermarkten hebben het ook liggen.

[ Voor 41% gewijzigd door NeutraleTeun op 11-03-2018 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:10:
[...]

Heeft iemand hier ook ervaring met 'schweinhaxe'? In Duitsland staat dit op veel menu's maar hier in Nederland kan ik het helaas nergens vinden. Nou leek het mij wel eens leuk om dit op de BBQ te maken maar waar koop ik dit?
Ik heb het ook eens gemaakt van varkens hiel, wordt "normaal" gebruikt om erwtensoep van te maken.
Maar die zijn meestal niet zo groot als je ze in DE kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Vandaag 7kg wide cut spareribs gemaakt op de green egg. Toen kwam ik erachter dat een sparerib rek geen overbodige luxe is. Enfin, gewoon gestapeld, alle regels aan m’n laars gelapt en 3 uur op 110c gedaan. Daarna allemaal ingepakt in alufolie (individueel) en nog 2 uur op 110c door laten gaan (op einde was temp 125c).

In totaal letterlijk 2x naar gekeken en ze vielen perfect van het bot af met een goede bite. Enige wat ik kan zeggen is dat ze wellicht iets sappiger hadden gemogen maar beter dan in elk restaurant waren ze toch zeker wel!

Vanwege verbouwing geen tijd om flink ermee bezig te zijn maar de kamado blijkt weer eens ‘foolproof’ te zijn. Gisteren heb ik ze wel ingesmeerd me beefalicious en frenchs’ mustard en ze zo een nachtje laten marineren in de koelkast. Ben benieuwd hoe goddelijk ze zijn als je ze ook nog gaat lakken met saus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Je had ze aan het eind nog even moeten grillen en moppen, dan zijn ze wat sappiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Chevy454 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:10:

Sucade is zonde, zeker als het aan 1 stuk is! Als je het kan krijgen de chuck (Nek/schouder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Paganstars schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:02:
Sucade is zonde, zeker als het aan 1 stuk is! Als je het kan krijgen de chuck (Nek/schouder)
Waarom is dit zonde? Ik heb nog nooit sucade bereid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat sucade eigenlijk een bijzonder zacht stukje vlees is en als die goed is schoongemaakt en de "pees" die door het midden loopt is verwijderd, je er perfect steaks van kan maken. Kort grillen, medium rare serveren en dan heb je een stukje vlees waar je mes zo doorheen zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

418O2 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:57:
Je had ze aan het eind nog even moeten grillen en moppen, dan zijn ze wat sappiger
Wat ik frappanter vond is dat ik ze nog nooit volgens de 'beproefde' methodes heb gemaakt maar dat ze altijd voortreffelijk waren en goed. Meestal baste ik ze op het einde altijd nog of spritz ik ze tijdens het garen ook nog. Daar had ik gisteren dus totaal geen tijd voor maar het eindresultaat was - zelfs zonder - schrikbarend goed. Ik vond dat zoetige laagje aan de buitenkant wat nu afwezig was een flinke pré in elk geval. Een stuk meer pure smaak nu en een mooie rookring.

Ik ken veel mensen die altijd klagen over hoe moeilijk spareribs zijn (niet van hier, maar persoonlijk) en ik krijg ze eigenlijk nooit 'mislukt' hoe 'hard-ik-ook-alle-regels-negeer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:16:
Omdat sucade eigenlijk een bijzonder zacht stukje vlees is en als die goed is schoongemaakt en de "pees" die door het midden loopt is verwijderd, je er perfect steaks van kan maken. Kort grillen, medium rare serveren en dan heb je een stukje vlees waar je mes zo doorheen zakt.
Het water loopt me nu al in de mond. Lijkt me ook wel een leuk stukje vlees om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ja is enorm lekker; heet in Amerikaanse termen de Flat Iron Steak. Is een van de duurste cuts die je kan krijgen, prijzen in de VS liggen rond de $25~$30 per 2 van elk 4oz (ongeveer 250gr). Je hebt het dan wel over USDA Prime cut. Ik wil niet weten wat de prijzen voor Wagyu Flat Iron is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Typhone schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:18:
[...]

Wat ik frappanter vond is dat ik ze nog nooit volgens de 'beproefde' methodes heb gemaakt maar dat ze altijd voortreffelijk waren en goed. Meestal baste ik ze op het einde altijd nog of spritz ik ze tijdens het garen ook nog. Daar had ik gisteren dus totaal geen tijd voor maar het eindresultaat was - zelfs zonder - schrikbarend goed. Ik vond dat zoetige laagje aan de buitenkant wat nu afwezig was een flinke pré in elk geval. Een stuk meer pure smaak nu en een mooie rookring.

Ik ken veel mensen die altijd klagen over hoe moeilijk spareribs zijn (niet van hier, maar persoonlijk) en ik krijg ze eigenlijk nooit 'mislukt' hoe 'hard-ik-ook-alle-regels-negeer'.
Dat zijn vast geen mensen met een bge :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
418O2 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:36:
[...]

Dat zijn vast geen mensen met een bge kamado :)
Even gecorrigeerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Same difference.

Als je zonder ervaring ribs op een reguliere BBQ maakt dan is het wel een kluif. Op een kamado is dat toch makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Nee hoor kan prima! Je weet wat ze zeggen; Oefening baart kunst of kinderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
418O2 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:59:
[...]

Same difference.

Als je zonder ervaring ribs op een reguliere BBQ maakt dan is het wel een kluif. Op een kamado is dat toch makkelijker
Klopt hoor, maar een WSM kan je spareribs ook niet verknoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
Typhone schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:40:
..

In totaal letterlijk 2x naar gekeken en ze vielen perfect van het bot af met een goede bite. Enige wat ik kan zeggen is dat ze wellicht iets sappiger hadden gemogen maar beter dan in elk restaurant waar ik ze ooit heb gegeten waren ze toch zeker wel!
Nuance.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik heb wat jaren in LA gewoond en vééééél spareribs gegeten :+
Of telt in de BBQ wereld alleen 'the deep south'? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Typhone schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:32:
[...]

Ik heb wat jaren in LA gewoond en vééééél spareribs gegeten :+
Of telt in de BBQ wereld alleen 'the deep south'? :9
In mijn wereld telt alleen eigen smaak. Als iemand een kapotgebakken karbonade lekker vindt, wie is dan een ander om daarover te oordelen.

Wat je zou kunnen doen is het op de 'echte' (fwiw) manier te doen en kijken of jij verschil merkt en het de extra moeite waard vindt.
Pagina: 1 ... 74 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.