Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.769 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

418O2 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:47:
[...]

In mijn wereld telt alleen eigen smaak. Als iemand een kapotgebakken karbonade lekker vindt, wie is dan een ander om daarover te oordelen.

Wat je zou kunnen doen is het op de 'echte' (fwiw) manier te doen en kijken of jij verschil merkt en het de extra moeite waard vindt.
Ik neig ernaar dat antwoord reeds te kennen ;). Ik vind de boston butt weinig toevoegen ten opzichte van de procureur. Qua smaak etc. In the end heb je in beide gevallen pulled pork en ik BBQ geen wedstrijden dus vlinderbot of money muscle... me couldn't care less.

Verder ben ik zelden zo laks als gisteren hoor, vergis je niet ;). Maar dat het zo eenvoudig lukte en lekker bevonden werd (N=8) had ik niet verwacht. Ik noem het droog maar het was sappig. Vlees viel easy van het bot af met een kerntemperatuur van 90c.

De uitdagingen zijn er genoeg maar de laatste tijd ben ik meer met smaak en kruiden aan het spelen dan met temperatuur en vlees. Absolute, absolute koning overigens is de AP Rub van Killer Hogs. Terwijl het gewoon een mix van peper, zout, knoflook, uienpoeder is volgens mij geeft het toch wel een heel andere smaak dan de meeste andere smaken die ik ken. Een absoluut blijvertje.

Omdat Fajita's hier bijna 1x per week op het programma staan ben ik eigenlijk nog op zoek naar een all-in Fajita seasoning. Nu mix en match ik van alles en nog wat maar wat nu precies de authentieke mix is weet ik niet.

Wat betreft die smaak: ik ken heel wat koks die geen well done uitserveren en dit ook komen vertellen aan de klant. Twee restaurants in Helmond, twee in Gemert en 1 in Deurne waarvan ik de kok persoonlijk ken en weet dat ze geen well done ribeye en dergelijke uitserveren. Of dat netjes is of niet laat ik in het midden.

Mijn spareribs mag je zelf beoordelen trouwens :D:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/29067137_1660932550652523_8643804932394197747_n.jpg?oh=726636361aa3f13e50b93804c6bab192&oe=5B349FBF

[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 12-03-2018 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:51
ik ben het met ze eens Typhone. Ik heb ooit eens geweigerd om een wagyu burger welldone te serveren. Pittige discussie met de gast, maar als je als kok daar aan tafel staat en uitlegt waarom, dan is er meestal geen probleem.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
En hoe doe je dat dan met zwangere vrouwen? levert dat geen moreel dilemma op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paganstars
nope, eet maar wat anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
spank_mojoo schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:46:
Ooit eens gelezen eerst vlees in vriezen en dan kan je wel medium rare serveren :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Naast lusten heb je ook lasten ;). Afgelopen kerst besloot schoonzus op kerstavond te vertellen dat ze zwanger was (mega prille zwangerschap). Het geouwehoer over alles wat toen op tafel kwam kende geen grenzen. Nooit meer in mijn hele leven zal ik een zwangere vrouw uitnodigen om te komen eten. Uiteindelijk zijn er volgens mij 3 paprikareepjes gegeten en wat stokbrood (vanwege de balsamicoazijn wist ze niet zeker of paprikareepjes wel mochten... 8)7 ). Sta je dan met gebonden soep en Cote de Boeuf en een slappe kerel die uit medeleven ook maar niet mee-eet.

Vriendinlief treft het ook al met alle vegetariers in d'r vriendengroep. Willen ze van die lekkere vegaburgers van de green egg. Snijden ze die dingen open krijg ik ze terug want ze zijn niet gaar :? . Ik kijken maar dat spul ligt er 4 min per kant op (dunne burgertjes) en van tevoren zijn ze bruin van binnen en na afloop zijn ze precies hetzelfde met strepen op de zijkant en bruin van binnen. Mooiste van alles...bleek nog voorgegaard te zijn ook. Nee lastige eters zijn niet zo snel welkom bij mij hahahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46
Typhone schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:36:
[...]

Wat betreft die smaak: ik ken heel wat koks die geen well done uitserveren en dit ook komen vertellen aan de klant. Twee restaurants in Helmond, twee in Gemert en 1 in Deurne waarvan ik de kok persoonlijk ken en weet dat ze geen well done ribeye en dergelijke uitserveren. Of dat netjes is of niet laat ik in het midden.
Uiteraard, ik had het over situaties waarin je het zelf klaar maakt.

Ik zou ook van me leven geen doorbakken steak maken (bewust :P ). Dan maar wat anders wat gewoon ook lekker is, op een niet-foetus-dodende manier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:33
The Fatal schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:45:
[...]

Ooit eens gelezen eerst vlees in vriezen en dan kan je wel medium rare serveren :-)
Niet alles geloven wat je leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Gisteren wat gezien over 'carnita's' (soort Mexicaanse variant van pulled pork). Dat is varkensprocureur in stukken gesneden en enkele uren gebakken in 'Lard' (reuzel, varkensvet). Iemand dat ooit op die manier gedaan? Ondanks dat ze zeiden dat het geen vettig geheel zou worden neig ik daar toch aan te twijfelen.
Bron: Carnita's Recipe

[ Voor 11% gewijzigd door Typhone op 14-03-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

The Fatal schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:45:
Gadgeteer schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:06:
[...]

Niet alles geloven wat je leest.
Inderdaad. Zelfs in de vriezer kunnen listeriabacteriën overleven. Dus ook in producten die je van vriezer naar koelkast verplaatst kan listeria voorkomen. De bacterie gaat overigens dood bij temperaturen boven de 80 graden Celsius. Je loopt dus geen gevaar als u eten kookt, bakt of braadt en direct daarna opeet.

[ Voor 21% gewijzigd door immetjes op 14-03-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Typhone schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:40:
Gisteren wat gezien over 'carnita's' (soort Mexicaanse variant van pulled pork). Dat is varkensprocureur in stukken gesneden en enkele uren gebakken in 'Lard' (reuzel, varkensvet). Iemand dat ooit op die manier gedaan? Ondanks dat ze zeiden dat het geen vettig geheel zou worden neig ik daar toch aan te twijfelen.
Bron: Carnita's Recipe
Mmmm carnita's... Nog niet gemaakt, maar qua vet valt het wel mee, niet meer of minder dan gewone schouderkarbonade in reuzel bakken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

@Paganstars @Fly-guy @Tiwazz Ik heb ze 2x gemaild op 2 verschillende adressen en geen reactie gehad. Ik denk dat ze wel genoeg tijd hebben gehad om te reageren. Het was besteld bij devleesboerderij.nl.
coelho schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 00:37:
[...]

Je kunt het rekje toch ook gewoon wat naar elkaar toe duwen zodra je je ribs er tussen geklemd hebt? Dan blijven ze bovendien nog rechter staan ook.
Ja, dat zou kunnen met wat dunnere spareribs, en dat had ik zelf ook een bedacht, maar gevoelsmatig ben ik dan bang dat er op de plekken waar ie klem zit niet genoeg rook komt :')

Ik heb laatst pulled pork gemaakt met houtskool, maar zonder rookhout. Tjonge, dan mist er wel wat qua smaak hoor.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ik probeer vaak gewoon zoveel mogelijk op een stok te rijgen, rook komt er toch wel tussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Ik neig ernaar dat antwoord reeds te kennen ;). Ik vind de boston butt weinig toevoegen ten opzichte van de procureur. Qua smaak etc. In the end heb je in beide gevallen pulled pork en ik BBQ geen wedstrijden dus vlinderbot of money muscle... me couldn't care less.

Verder ben ik zelden zo laks als gisteren hoor, vergis je niet ;). Maar dat het zo eenvoudig lukte en lekker bevonden werd (N=8) had ik niet verwacht. Ik noem het droog maar het was sappig. Vlees viel easy van het bot af met een kerntemperatuur van 90c.

De uitdagingen zijn er genoeg maar de laatste tijd ben ik meer met smaak en kruiden aan het spelen dan met temperatuur en vlees. Absolute, absolute koning overigens is de AP Rub van Killer Hogs. Terwijl het gewoon een mix van peper, zout, knoflook, uienpoeder is volgens mij geeft het toch wel een heel andere smaak dan de meeste andere smaken die ik ken. Een absoluut blijvertje.

Omdat Fajita's hier bijna 1x per week op het programma staan ben ik eigenlijk nog op zoek naar een all-in Fajita seasoning. Nu mix en match ik van alles en nog wat maar wat nu precies de authentieke mix is weet ik niet.

Mijn spareribs mag je zelf beoordelen trouwens :D:

[afbeelding]
Ik lurk hier nu een tijdje in dit topic en vind dat het vlees vaak erg bruin/zwart gebakken wordt. Vinden jullie dit nu echt lekker? Ik vind het zelf een stuk lekkerder als het niet zo zwart is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Ernemmer Die gedachte had ik vroeger ook, maar het is niet zo bruin/zwart gebakken dat het is aangebrand hoor. We hebben er in Nederland niet echt een benaming voor, maar in het Engels noemen ze het 'Bark', en ja, dat is lekker d:)b

Blown past falling sands

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Dat donkere c.q. bruine (of zwarte) is niet zwart gebakken dat is een korst die gevormd wordt uit suikers en kruiden.
@Apie! was me voor met exact dezelfde link die ik als informatie wilde geven :)

Het verschil proef je trouwens heel goed: bark is zoet/zout, verbrand smaakt bitter.
Dat merk je vaak bij van die bbq sessies die in Nederland schijnbaar heel normaal zijn. Hele microdunne lapjes vlees vol met marinade die voorverpakt gekocht worden en dan direct 4 minuten (!!!) per kant gebakken worden.
Ranzigheid ten top.

Het grote nadeel van hier lurken is dat je in no time besmet wordt met het virus of gerechten anders gaat bereiden. Een fatsoenlijke cote de boeuf met nette sides kan makkelijk 5-6 personen voeden. Eventueel wat groentes van de bbq erbij en je hebt een zeer smaakvol gerecht wat niet duurder is dan voor 5-6 personen bbq-pakketjes kopen van de lokale supermarkt. If it suits you well dan is er uiteraard niks mis met op die wijze bbq'en maar de term 'gemiste kans' komt dan wel bij me op ;). Low & slow bereid krijg je ook varkensvlees gaar terwijl het nog lichtjes roze is aan de binnenkant. Krijg ik soms ook van mensen te horen dat het niet goed is. Of hele dikke zelfgedraaide hamburgers (ribeye) die dan roze zijn van binnen en als 'niet gaar' door het leven gaan volgens anderen.

Duurde trouwens wel even voordat ik zelf de bark ging waarderen en herkennen. Ik heb ooit zeer goede Pulled Pork weggegooid omdat ik dacht dat ie verbrand was, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling om hier ooit te vermelden :X

[ Voor 85% gewijzigd door Typhone op 15-03-2018 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 09:51
[...]

[afbeelding]
Ik weet ook niet wat de authentieke mix is. Wat ik wel weet is dat fajita's overal anders smaken in Mexico, wat mij dus doet denken dat het streek gebonden is. Fajita's in Oaxaca waren anders dan die in Puerto Vallarta of Merida. Gewoon eten wat je lekker vind :) De mix'en die je hier in de supermarkt koopt zijn meer TexMex, ik kan me niet herinneren dat ik ze zo gegeten heb in Mexico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
Typhone schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:46:
[... lang verhaal..]
Duurde trouwens wel even voordat ik zelf de bark ging waarderen en herkennen. Ik heb ooit zeer goede Pulled Pork weggegooid omdat ik dacht dat ie verbrand was, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling om hier ooit te vermelden :X
En toch doen ;) Hulde

Ff back to basic;

Als je vlees gaat garen krijg je verkleuring; dit heet de maillard reactie.

Tijdens het bakken, grillen etc worden voedingsmiddelen bruin en dit bruinen wordt de maillardreactie genoemd. Het bruinen is een chemische reactie tussen reducerende suikers en aminozuren. Omdat er altijd wel eiwitten en suikers aanwezig zijn in ingrediënten, bedrijft iedere kok onwillekeurig maillard-chemie. In principe verloopt de maillardreactie op iedere temperatuur, maar hoe lager de temperatuur hoe langzamer je reactie verloopt.

Doordat je in je Rub paprika en suikers vaak hebt, onstaat er een karamellisatie van de suikers in de paprika en van de suiker zelf (duh). Dit zorgt voor de bark/korst. Als het echt verbrand is, dan proef je dat alsof je een asbak oid uitlikt. Bark/korst is echt de barbecue smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:37

defcon84

Multipass?

Apie! schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:45:
@Ernemmer Die gedachte had ik vroeger ook, maar het is niet zo bruin/zwart gebakken dat het is aangebrand hoor. We hebben er in Nederland niet echt een benaming voor, maar in het Engels noemen ze het 'Bark', en ja, dat is lekker d:)b
Letterlijke vertaling van Bark is Schors (zoals bij een boom), vlgns mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
correctemundo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ernemmer schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:28:
Ik lurk hier nu een tijdje in dit topic en vind dat het vlees vaak erg bruin/zwart gebakken wordt. Vinden jullie dit nu echt lekker? Ik vind het zelf een stuk lekkerder als het niet zo zwart is.
Dat komt omdat ze er hier vaak een kuub suikermarinade of iets dergelijks overheen mieteren. :P
418O2 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:47:
In mijn wereld telt alleen eigen smaak. Als iemand een kapotgebakken karbonade lekker vindt, wie is dan een ander om daarover te oordelen.
Tja, ik snap wat je bedoelt, maar hele volksstammen beweren dat de MacD zo'n enorm lekker hoogstandje is en vreten daar het liefst meerdere keren per week. Ik vind dat ik daar best iets van mag vinden en zo'n figuur ga ik dan ook geen moeite voor doen om iets voor te schotelen waar ik écht m'n best op moet doen. ;)
Wellicht niet heel netjes uit het oogpunt van een gastheer die zijn gasten c.q. klanten bedient. Klant is koning zeg maar.

Anderzijds is het ook niet zo netjes om van iemand te vragen om bewust zijn werk slecht te doen. Dan sta je toch met tranen in je ogen zo'n stuk vlees door te fikken. :'(

[ Voor 61% gewijzigd door Gonadan op 15-03-2018 15:06 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Gonadan schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:41:
[...]

Tja, ik snap wat je bedoelt, maar hele volksstammen beweren dat de MacD zo'n enorm lekker hoogstandje is en vreten daar het liefst meerdere keren per week. Ik vind dat ik daar best iets van mag vinden en zo'n figuur ga ik dan ook geen moeite voor doen om iets voor te schotelen waar ik écht m'n best op moet doen. ;)

[...]
De consequentie is dus wel dat ze iets anders krijgen.
Wellicht niet heel netjes uit het oogpunt van een gastheer die zijn gasten c.q. klanten bedient. Klant is koning zeg maar.

Anderzijds is het ook niet zo netjes om van iemand te vragen om bewust zijn werk slecht te doen. Dan sta je toch met tranen in je ogen zo'n stuk vlees door te fikken. :'(
Zakelijk is dat anders. Als iemand gewoon betaald dan krijgt hij het. Maar ik ga prive voor iemand geen dry-aged entrecote doorbakken. Dan haal ik wel een runderlap of karbonade oid. Niet dat het me om het geld gaat, maar om het principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:08:
Zakelijk is dat anders. Als iemand gewoon betaald dan krijgt hij het. Maar ik ga prive voor iemand geen dry-aged entrecote doorbakken. Dan haal ik wel een runderlap of karbonade oid. Niet dat het me om het geld gaat, maar om het principe.
Zakelijk is dat wat mij betreft helemaal niet zo anders. Als mij gevraagd wordt om een kwalitatief uitermate teleurstellend product op te leveren dan zal ik daar niet zonder slag of stoot mee akkoord gaan.

Jij bent webdeveloper volgens je profiel. Stel dat een klant je vraagt om een graflelijke, niet presterende en buggy klotewebsite neer te zetten, in Comic Sans. Maar dan is wel bekend dat die bij jou vandaan komt. Hoe gemakkelijk zou jij akkoord gaan met de wensen van de klant? :)

Uiteraard ligt het bij de garing van een stuk vlees wat genuanceerder. Maar als de klant zou vragen om zwartgeblakerd in plaats van well done dan zouden we de kok ineens wel collectief gelijk geven. Terwijl hij in feite net zo verpest is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Gonadan schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:16:
[...]

Zakelijk is dat wat mij betreft helemaal niet zo anders. Als mij gevraagd wordt om een kwalitatief uitermate teleurstellend product op te leveren dan zal ik daar niet zonder slag of stoot mee akkoord gaan.

Jij bent webdeveloper volgens je profiel. Stel dat een klant je vraagt om een graflelijke, niet presterende en buggy klotewebsite neer te zetten, in Comic Sans. Maar dan is wel bekend dat die bij jou vandaan komt. Hoe gemakkelijk zou jij akkoord gaan met de wensen van de klant? :)

Uiteraard ligt het bij de garing van een stuk vlees wat genuanceerder. Maar als de klant zou vragen om zwartgeblakerd in plaats van well done dan zouden we de kok ineens wel collectief gelijk geven. Terwijl hij in feite net zo verpest is. ;)
Als men daarvoor wil betalen en niet gevoelig is voor mijn argumenten, prima. Geld is geld. Principes betalen de hypotheek niet.

Als ik weet dat een chefkok op bestelling een steak door bakt, maar het voor mij wel goed doet, vind ik het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:17:
Als men daarvoor wil betalen en niet gevoelig is voor mijn argumenten, prima. Geld is geld. Principes betalen de hypotheek niet.
Principes zorgen voor een goede naam, een goede naam zorgt voor klanten, dat betaalt je hypotheek.

Als ik op verzoek van de klant complete bagger oplever dan zal m'n baas mij op m'n lazer geven, ook al betaalt de klant gewoon. Als je staat voor kwaliteit dan moet je daar achter blijven staan, ook al kost je dat soms een klant. Liever klanten die komen waar je voor staat dan achteloos alles inwilligen wat klanten van je vragen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Gonadan schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:26:
[...]

Principes zorgen voor een goede naam, een goede naam zorgt voor klanten, dat betaalt je hypotheek.

Als ik op verzoek van de klant complete bagger oplever dan zal m'n baas mij op m'n lazer geven, ook al betaalt de klant gewoon. Als je staat voor kwaliteit dan moet je daar achter blijven staan, ook al kost je dat soms een klant. Liever klanten die komen waar je voor staat dan achteloos alles inwilligen wat klanten van je vragen.
Deels heb je gelijk, anderzijds kan ik iets lelijks opleveren zonder dat het technisch slecht is. In deze een beetje een manke vergelijking, maar dat is wellicht een persoonlijke opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:27:
Deels heb je gelijk, anderzijds kan ik iets lelijks opleveren zonder dat het technisch slecht is. In deze een beetje een manke vergelijking, maar dat is wellicht een persoonlijke opinie.
Nee die snap ik wel. Ontwerp en layout kan gruwelijk lelijk niet je smaak zijn, maar dan wel technisch in orde. Daarom noemde ik bewust buggy etc. Want een stuk vlees geheel tot schoenzool bakken staat voor mij niet gelijk aan slechts een uiterlijk wat niet aan staat. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Gevoelsmatig eens met Gonadan maar voor beide situaties valt echter iets te zeggen. Principes zijn heel gevaarlijk wanneer die commercieel een rol gaan spelen. Aan de andere kant, de klant is altijd koning. Als die stront met peterselie wil eten omdat ie geen stront met bieslook lust, wie ben je dan als kok om dat te weigeren ;).

[ Voor 1% gewijzigd door Typhone op 15-03-2018 16:51 . Reden: -spellingscorrectie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Gonadan schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:32:
[...]

Nee die snap ik wel. Ontwerp en layout kan gruwelijk lelijk niet je smaak zijn, maar dan wel technisch in orde. Daarom noemde ik bewust buggy etc. Want een stuk vlees geheel tot schoenzool bakken staat voor mij niet gelijk aan slechts een uiterlijk wat niet aan staat. ;)
Nu is zo lang je het stuk vlees niet compleet cremeert het wel een kwestie van smaak. Als iemand doorbakken lekker vind, so be it. Zelfde met een website. Als diegene die er tegenaan moet kijken tevreden is dan heb je toch een tevreden klant? Het is puur perceptie. Voor een vleesliefhebber is het verpesten van vlees, voor een iemand die het bestelt is het een lekker goed doorbakken entrecôte.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wellicht is het ook erg afhankelijk van de positie in de markt die je nastreeft. Ik werk voor een bedrijf wat kwaliteit wil leveren. Als een klant dan om een oplossing vraagt die in druist tegen wat wij willen leveren en waar we voor staan wordt een alternatieve oplossing bedacht of simpelweg 'nee' verkocht. Bij mijn weten is dat iets heel normaals. Als je een auto koopt en zegt: "Laat de lak maar zitten.", dan wordt je ook weggehoond.

Zo ook wellicht bij een kok. Sta je in een standaard café-restaurant dan boeit het je wellicht niet zoveel, dan moet je concurreren met alle zuipketen die in de rij zitten langs het plein. Ga je echter als kok voor kwaliteit en presenteer je het restaurant als een waar je kwalitatief goed eten kunt krijgen dan is het heel anders. Wellicht is dat de nuance, maar in het laatste geval vind ik het volkomen logisch om 'nee' te verkopen aan iemand die meuk wil.
Typhone schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:50:
Principes zijn heel gevaarlijk wanneer die commercieel een rol gaan spelen.
In mijn optiek is het een simpele keuze als bedrijf. Wil je bestaansrecht vanwege de principes die men waardeert, of wil je bestaansrecht omdat je voor een fijne prijs alles levert wat gevraagd wordt. Het is een keuze voor welke markt je gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 15-03-2018 19:15 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
ben ik met je eens @Gonadan. Ik kom uit een andere segment! In het luxe segment kan je het permiteren, maar niet in de stadshap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Paganstars schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:33:
ben ik met je eens @Gonadan. Ik kom uit een andere segment! In het luxe segment kan je het permiteren, maar niet in de stadshap
Mooi voorbeeld in de krant vandeweek.
Een restaurant waar ik gewerkt heb ooit.
Maar de tekst is identiek aan de ijd waarin ik er rondhobbelde.
https://www.bndestem.nl/b...eel-permitteren~acddf075/

Het 'bedrijf' had zeer hoge pretenties, wij liepen nog in zwart-wit met die mooie voorbindsloven
Gast was keizer, en de vrindjes van de baas al helemaal.
Grappig, want achter de schermen waren we gewoon boeren die konden koken en verkopen natuurlijk.
Maar 'het volk' was vooral van de graag geziene, dure oud-geld Belgen en nouveau-riche Hollanders met kak.

Geweldige tijd, goud verdiend, want die mensen wilden allemaal de topservice en er voor betalen.
De kogelbiefstuk uit het stuk kwam gewoon van de Sligro, de Parelhoen van de Makro ( of andersom :P )
Maar het uiterlijk vertoon er omheen, maakte de prijs, en de gasten kwamen gewoon terug, ondanks dat dezelfde pelican rouge koffie aan de overkant maar 1.20€ koste, en bij 'ons' 1,50€
De omzetting naar Euro mocht niet met prijsverhogingen .... onze kaart ging een half jaar er voor al gewoon met 50ct tot F1.13 omhoog, om op de Euro-Kaart met 'ronde' prijsjes te komen ....

[ Voor 7% gewijzigd door FreshMaker op 15-03-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Haha die is wel leuk ja! *oh en ik ben daar wel eens geweest ja...* Maar zo werkt het overgrote deel. Is ook niets op tegen, maar besef wel als restaurant houder dat je op deze manier je gasten weg kan jagen!

Maar back on topic; wie doet er mee met de bbq weken wedstrijden? of aan de baas bbq van Makro?

Ik zelf heb mijn team ingeschreven voor Suydersee en twijfel nog of we naar BBQ van het waasland gaan (St. Niklaas)

[ Voor 5% gewijzigd door Paganstars op 16-03-2018 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Chevy454 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:49:
* Chevy454 bergt zijn idee maar weer op. Yippie, weer onverwachte kosten :(
Crisis afgewend voor 90% o<:)

Nu terug tobben over die kamado joe junior of die Fornetto Razzo :X

@Apie! welke handige dingen gebruik je nog met de KJJ?

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 18-03-2018 08:24 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Gisteren heb ik de koude wind getrotseerd en een beef short rib op de KJJ gemaakt. Geen pics, but it did happen :+

Het was weer Bommelewaards vlees en ik ben er nu wel over uit : aan mij is dat vlees niet besteed. Ik vind het te stevig en niet gemarmerd genoeg.

Oh, wacht toch nog een pic :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u8WteHJI3KiOKqYcvVaWRt87/medium.jpg

De Meater probe deed het weer prima, maar door de kou hield de batterij van mijn iPhone 5s in de berging het niet zo lang uit. Ik was sowieso vergeten de telefoon op te laden en had maar 7% batterij toen ik startte, maar zelfs aan de oplader kakte die in tot 1% en bleef ook op 1% staan. Normaal gesproken laadt ie dan gewoon op tot 100%. Gek genoeg viel ie niet uit.
Ik denk dat er zo'n 3 meter tussen de KJJ en de iPhone zat, en ik heb wel weer een paar disconnects gehad, maar dat herstelde elke keer weer vanzelf.

@Chevy454 Eigenlijk geen :) Ik heb wel de gietijzeren top vent vervangen door een Smokeware chimney en de margriet schijf door een High-que rooster.

Edit: Oh, ik heb ook nog ergens een spiksplinternieuw BGE MM verhogingsroosterje liggen voor als ik ooit wat extra ruimte nodig heb op de KJJ, maar dat werkt alleen met platte producten en/of als ik geen deflector plaat gebruik en het rooster lager kan zetten, want anders komt het eten tegen de bovenkant van de dome aan.
Dat was een leuk idee, maar nooit echt wat geworden :+

Edit Edit : ik heb de KJJ op drie zwarte Primo voetjes in de tafel gezet.

Overigens, ik weet niet of ik het al had gezegd, maar de KJJ en Fornetto zijn wel compleet andere apparaten heh. Beiden, zijn op hun eigen manier multi-functioneel inzetbaar, maar toch zijn er wezenlijke verschillen.

Kamado Joe Junior
+ Zuinig met houtskool (mijn langste run was 8+ uur geloof ik, met nog houtskool voor een uur of 3-4)
+ Met 34cm best een aardig rooster. (Passen twee gehalveerde spareribs op, of PP van 3 kilo)
+ Ongevoelig voor koud weer
+ neemt weinig ruimte in beslag.
+ makkelijk schoon te maken
+ komt met handige (rooster)tang en aspook
+ makkelijk op hoge temperaturen te krijgen (400C+)

- Goede timing nodig om meer dan alleen vlees klaar te maken.
- Regen kan via de top vent naar binnen vallen op je eten. (daarom heb ik er een smokeware chimney op gezet)
- Weinig/geen ruimte voor woodchunks bij lange runs (alu envelopje met chips)
- Tijdens een run lastig bijvullen mocht het nodig zijn, omdat dan het rooster en deflector er uit moeten.
- Te weinig airflow voor woodchunks, denk ik (ik krijg alleen witte rook)
- De standaard margriet had voor mij te weinig airflow. (heb ik vervangen door een High-que rooster, KJJ reageert nu sneller op wijzigingen aan de bottom vent)
- Houtskool only (briketten schijnt wel te kunnen in kamado’s, maar nooit geprobeerd)

Fornito Razzo 18”
+ Een zee van ruimte door 3 roosters van 18”
+ Genoeg ruimte voor woodchunks
+ Zowel houtskool als briketten
+ Door verschillende combinaties van de bodem, tussenstukken en deksel zijn er verschillende gebruikscombi’s mogelijk. Gewoon direct barbecuen op verschillende hoogtes of indirect low&slow.

- Niet zuinig (in vergelijking met KJJ)
- Gevoelig voor weersinvloeden
- Doordat de bovenste delen in de rand van het deel er onder vallen, kan er water in de behuizing lopen. (overkapping of een cover is een must)
- Lastig houtskool/briketten bijvullen dankzij het kleine deurtje (zo’n klein aardeschepje is handig)
- Schoonmaken is een bewerkelijk klusje (waterpan, rooster(s) en steeds dat ding op en af bouwen)
- Op het bovenste rooster is geen ribrack te gebruiken door het ophangframe dat in de deksel zit.
- ik vind het nog lastig om ‘m op hoge temp (175C-200C) te krijgen. (kan ook nog aan mij liggen)

Pfff, wat een lang verhaal voor op de zondagochtend :+

[ Voor 65% gewijzigd door Apie! op 18-03-2018 11:14 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Een samenvatting van mijn sessie gisteren met speklappen van wild zwijn:

- Vlees klaargemaakt
- Houtskool en aanmaakblokken naar buiten gebracht
- Aansteker (onkruidbrander) klaargemaakt
- Deksel proberen te openen en er achter komen dat het vilt op de deksel en dome van mijn BGE aan elkaar gevroren zit.
- Alles weer opgeruimd
- Speklappen in de pan...

Conclusie: Sneeuw, vorst en vilt gaan niet samen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@coelho Dat vastgevroren heb ik ook wel eens gehad. Als je er nog houtskool in hebt zitten : een bakje gekookt water bij de bottom vent om het schuifje te laten ontdooien. Met wat alu folie het bakje en schuifje bedekken zodat er geen stoom ontsnapt. Als het schuifje opengaat een wokkeltje er in en aansteken. Het kan wel even duren, maar het kan wel :) (wel uitkijken, want het vilt kan ook scheuren als je 'm te vroeg openmaakt)
Of gewoon een föhn op het vilt zetten en blazen maar, maar ik denk dat ik ook gewoon naar binnen was gegaan.

Om te voorkomen dat ie vastvriest zou je er misschien bakpapier tussen kunnen doen? Geen idee, nooit geprobeerd.

Vastgevroren/vastgeplakt vilt is wel een van de redenen waarom ik op mijn KJJ alleen nog vilt aan de onderkant heb. De andere reden is omdat ik gewoon te lui ben en er nu toch geen rook ontsnapt. De deksel van de KJJ is nou ook weer niet zo zwaar dat vilt aan beide kanten echt nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Apie! op 18-03-2018 11:46 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 08:54
Paganstars schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:51:
Haha die is wel leuk ja! *oh en ik ben daar wel eens geweest ja...* Maar zo werkt het overgrote deel. Is ook niets op tegen, maar besef wel als restaurant houder dat je op deze manier je gasten weg kan jagen!

Maar back on topic; wie doet er mee met de bbq weken wedstrijden? of aan de baas bbq van Makro?

Ik zelf heb mijn team ingeschreven voor Suydersee en twijfel nog of we naar BBQ van het waasland gaan (St. Niklaas)
Nog nooit gedaan eigelijk, het is wel jammer dat het meestal in het zuiden van het land is en weinig in noorden van Nederland.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
suydersee is in Zeewolde, Tony stone is haarlem, meat The east is in Hengelo OV, en dan nog van Den Noskos, weet alleen ff niet hoe die heet, maar is in Hoofddorp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
Paganstars schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:34:
suydersee is in Zeewolde, Tony stone is haarlem, meat The east is in Hengelo OV, en dan nog van Den Noskos, weet alleen ff niet hoe die heet, maar is in Hoofddorp
Damnit. Ik ben in Mei, als Tony Stone net is, in Australië. :( Ik ben nog nooit bij een BBQ wedstrijd geweest, lijkt me eens tof om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
@Misha er zijn op jaarbasis genoeg wedstrijden ;) Door heel de Benelux en Duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Nu online
coelho schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:22:
Een samenvatting van mijn sessie gisteren met speklappen van wild zwijn:

- Vlees klaargemaakt
- Houtskool en aanmaakblokken naar buiten gebracht
- Aansteker (onkruidbrander) klaargemaakt
- Deksel proberen te openen en er achter komen dat het vilt op de deksel en dome van mijn BGE aan elkaar gevroren zit.
- Alles weer opgeruimd
- Speklappen in de pan...

Conclusie: Sneeuw, vorst en vilt gaan niet samen.
Dit ook al een aantal keren gehad.
Paar aanmaak blokjes onderin en wachten.
Duurt 30 min/45 min meestal tot ik hem open krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Nu de winter weer een beetje ten einde is en ik weer fanatieker wil gaan BBQ'en zie ik ook bij de lokale tuincentra's de BBQ hoeken weer opgesteld worden. Ik snuffel hier graag even rond.

Over 1,5 week wil ik weer lekker BBQ'en (Spareribs), en ik dacht afgelopen week even wat rookhout te scoren (Weber Chunks), ik zie alleen maar dust of snippers in de schappen staan.
Waarom geen chunks!!
Tot zover even mijn beklag.

Waar halen jullie de goede chunks vandaan? Voorkeuren voor bepaalde merken/webshops?

Ik wil dit jaar ook wat verschillende soorten uitproberen (tot nu toe alleen Appel en Kers geprobeerd), maar zou graag wat varianten willen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
makro; axtschlag. Ik was vandaag bij Harlembbq. Gave zaak, veel kamado's en aanverwante. Naar huis gegaan met een niclan stalen kamado, morgen dry run om te kijken hoe die performt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Paganstars Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen met de Niclan. Ik zit er toch aan te denken de Razzo de deur uit te doen en te vervangen door iets anders.

Welke hoes heb je erbij genomen? Verder nog accessoires? Ik zie sowieso niet echt veel Niclan specifieke accessoires. Welke passen er in?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Paganstars De Niclan heb ik ook weleens langs zien komen, kan je je ervaringen delen van deze barbecue. Wat me wel opvalt is dat een Broil King Kegg rond de 60kg zit en de Niclan 30kg terwijl het beiden dubbelwandige metalen kamado's zijn.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
@Hari-Bo zal ik doen. Ik wist niet dat de bk zo zwaar is!

@Apie! een garage van 19m2. Accessoires boeien mij meestal niet zo, ik heb enorm veel BBQ gerelateerde zooi.

oh en ik kreeg van de week ook mijn inkbird ibt 4xs binnen. kokend water proef glansrijk doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ah, een garage, niet erg mobiel, maar werkt wel heel goed als hoes :+

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Apie! schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 09:32:
Ah, een garage, niet erg mobiel, maar werkt wel heel goed als hoes :+
Ideaal hoor, mijn collectie staat ook verwarmd binnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Mijn KJJ staat hoesloos buiten, maar die heeft er op zich geen last van. De Razzo heeft wel een hoes en mijn oude Weber-die-ik-nooit-meer-gebruik heeft een hoes waar ondertussen de gaten in vallen.

Binnen stallen zou wel beter zijn, maar helaas geen garage hier en ik denk ook niet dat ze in de woonkamer mogen staan.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-09 13:31
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:04:
Hoi,

Nu de winter weer een beetje ten einde is en ik weer fanatieker wil gaan BBQ'en zie ik ook bij de lokale tuincentra's de BBQ hoeken weer opgesteld worden. Ik snuffel hier graag even rond.

Over 1,5 week wil ik weer lekker BBQ'en (Spareribs), en ik dacht afgelopen week even wat rookhout te scoren (Weber Chunks), ik zie alleen maar dust of snippers in de schappen staan.
Waarom geen chunks!!

Waar halen jullie de goede chunks vandaan? Voorkeuren voor bepaalde merken/webshops?

Ik wil dit jaar ook wat verschillende soorten uitproberen (tot nu toe alleen Appel en Kers geprobeerd), maar zou graag wat varianten willen uitproberen.
Je moet er net tegenaan lopen. Heb zelf een grote doos met kersen chunks hier staan omdat iemand op een ander forum aankondigde dat soort dingen te gaan verkopen en voor de zaak van start ging wilde hij al aan naamsbekendheid doen. Dat is niet gelukt want geen idee waar ze vandaan kwamen :)
Vuur & Rook verkoopt ze ook, je zou daar eens kunnen kijken.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hoi,

Waarom geen chunks!!

Op zowel www.bbqforum.nl als www.bbqgenootschap.nl staan regelmatig wel aanbiedingen van users die verkopen.

Specifiek:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=18995.0

[ Voor 4% gewijzigd door Fly-guy op 24-03-2018 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ok, voor dat geld kon ik me niet inhouden. De Niclan is besteld en gaat de Razzo 18" vervangen.

Ik zou het liefst een Nette Lette offset kopen. Ik had ook al goedkeuring van de TC, maar als ik heel eerlijk tegen mezelf ben, heb ik niet vaak genoeg de tijd om 'm te gebruiken en ervan te genieten.

[ Voor 3% gewijzigd door Apie! op 24-03-2018 20:03 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misha
Hoi,

Waarom geen chunks!!

Ik haal de mijne via het bbqgenootschap. Die gast die ze daar verkoopt is erg aardig. Ik heb nog een goede 25 kilo liggen van de vorige koop 😁

Ik had nog een hoop spulletjes over, dus ik heb vanochtend maar weer eens een UDS gemaakt. Ik kom alleen 1 rooster tekort :( die nog even ergens voor goedkoop op de kop tikken. Morgen meteen een eerste run doen!

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/gXeun7/7_B56_DF2_B_6995_48_D4_BEE6_77_AC2_E4_E52_FA.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Apie! schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:02:
Ok, voor dat geld kon ik me niet inhouden. De Niclan is besteld en gaat de Razzo 18" vervangen.

Ik zou het liefst een Nette Lette offset kopen. Ik had ook al goedkeuring van de TC, maar als ik heel eerlijk tegen mezelf ben, heb ik niet vaak genoeg de tijd om 'm te gebruiken en ervan te genieten.
Ok ik heb gisteren de dryrun gedaan op cocogreen snap briketten. Ging als een malle! op 1 kg ruim 10 uur gestookt :O dat lukt mij dus nooit op de apollo. Temperatuur ruim 6 uur op 150c en daarna nog ruim 3 uur rond de 105c. Over zuinig gesproken. Ik wil met Pasen een lamsschouder doen. dus tbc.

Punt van aandacht; fik hem eerst droog, bij mij kwam er een enorme verf lucht uit.

De inkbird ibt-4xs is enorm zuinig qua batterij verbruik. 10% afname in 10 uur. Het bereik is top, disconnects pakt hij binnen 2s weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Paganstars schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:31:
[...]

Ok ik heb gisteren de dryrun gedaan op cocogreen snap briketten. Ging als een malle! op 1 kg ruim 10 uur gestookt :O dat lukt mij dus nooit op de apollo. Temperatuur ruim 6 uur op 150c en daarna nog ruim 3 uur rond de 105c. Over zuinig gesproken. Ik wil met Pasen een lamsschouder doen. dus tbc.

Punt van aandacht; fik hem eerst droog, bij mij kwam er een enorme verf lucht uit.

De inkbird ibt-4xs is enorm zuinig qua batterij verbruik. 10% afname in 10 uur. Het bereik is top, disconnects pakt hij binnen 2s weer op.
Goed om te zien dat de eerste indruk goed is :) Hoe was de hardware? De schroefjes enzo? Ik heb ergens gelezen dat die niet van RVS waren.

Heeft iemand trouwens wel eens een Dutch Oven als smokebox gebruikt met alleen gaten aan de onderkant?
https://www.kamadoguru.co...efa-question-about-smoke/
Instant blue thin smoke, maar wel minder sterke smoke.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
tja schroefjes... nee dat kan mi wat beter, maar voor dit geld echt een top product!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
Bezig met de eerste run. Hij blijft verrassend stabiel _/-\o_

Hij klom redelijk langzaam naar de 120, maar toen hij er eenmaal zat en ik heb afgeknepen heb tot 110, staat hij er al 3 uur lang op! Dit begint nu gewoon saai te worden oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Wat is je verbruik per run @Misha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
Een volledige starter. Geen idee hoeveel dat precies is. De tijd gaat leren of dat zo blijft natuurlijk :D.
Als ik het in m'n Weber doe, verbruik ik meestal een halve starter

Kan ik iemand hier nog een plezier mee doen? Heb de schuur verder uitgeruimd en kwam nog twee dingen tegen die ik niet ga gebruiken:

Rooster ~60 cm
Kolenbak ~60cm

De rooster past precies op de uitsteeksels van de kolenbak. Je kan hem bijvoorbeeld gebruiken om van je UDS een bbq te maken, de kolenbak kun je namelijk door de uitsteeksels er in hangen

Gratis op te halen in Haarlem of in ruil voor een lekker stukkie vlees of een biertje :P

[ Voor 8% gewijzigd door Misha op 25-03-2018 14:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hari-Bo
Iedereen over naar de kamado. ;)
Vandaag heb ik de aangepaste WSM weer eens afgestoft voor wat rib fingers te maken, verbruik is een stuk hoger maar dit heeft toch ook wel wat en ik heb nog iets van 30kg briketten over de kamado modellen gaan alleen op houtskool bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G5IC8a3.jpg
Was flink stoffig geworden maar ziet er weer goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UInbS6M.jpg
Uiteraard wel temp control met de heatermeter en de sphynx kat die meekijkt. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Hari-Bo op 25-03-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Misha schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:21:
[...]

Een volledige starter. Geen idee hoeveel dat precies is. De tijd gaat leren of dat zo blijft natuurlijk :D.
Als ik het in m'n Weber doe, verbruik ik meestal een halve starter

Kan ik iemand hier nog een plezier mee doen? Heb de schuur verder uitgeruimd en kwam nog twee dingen tegen die ik niet ga gebruiken:

Rooster ~60 cm
Kolenbak ~60cm

De rooster past precies op de uitsteeksels van de kolenbak. Je kan hem bijvoorbeeld gebruiken om van je UDS een bbq te maken, de kolenbak kun je namelijk door de uitsteeksels er in hangen

Gratis op te halen in Haarlem of in ruil voor een lekker stukkie vlees of een biertje :P
Rooster kan ik wel gebruiken in mijn drum. Ben alleen niet in de buurt de komende tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
418O2 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:48:
[...]

Rooster kan ik wel gebruiken in mijn drum. Ben alleen niet in de buurt de komende tijd
Let wel dat hij slechts op 3 plekken bijna 60cm breed is. Als je in je drum op 4 plekken bouten hebt, gaat hij niet passen! Je moet dan twee extra bouten er in draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Misha schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:26:
[...]

Let wel dat hij slechts op 3 plekken bijna 60cm breed is. Als je in je drum op 4 plekken bouten hebt, gaat hij niet passen! Je moet dan twee extra bouten er in draaien
Ik heb 3 lange bouten in mijn drum zitten, ligt nu een kleiner rooster op. Zou dus goed moeten gaan.

Zal hem deze week eerst eens inspecteren, heb hem al lang niet gebruikt

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hari-Bo
Het eindresultaat, heerlijke rib fingers en niet op zijn Amerikaans helemaal bedolven onder de saus maar een subtiele laag en wat ernaast. :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6aSpkxE.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Nu online
Paganstars schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:31:
[...]

Ben benieuwd hoe hij verder blijft bevallen.

Ps: vandaag een Joy stove medium besteld. Kom vaak net wat ruimte te kort op de bastard.
Dit leek me erg makkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door The Fatal op 25-03-2018 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Bedankt voor de tip, deze heb ik ook net besteld. Alleen als die er is eens kijken voor een mooie pizzasteen zodat die ook indirect gebruikt kan worden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Nu online
Chevy454 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:28:
[...]

Bedankt voor de tip, deze heb ik ook net besteld. Alleen als die er is eens kijken voor een mooie pizzasteen zodat die ook indirect gebruikt kan worden.
Vaak bij de action of xenos kan je ze vinden voor minder dan €10,-
Laatst bij de action 2 gehaald voor €17,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
The Fatal schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:50:
Vaak bij de action of xenos kan je ze vinden voor minder dan €10,-
Laatst bij de action 2 gehaald voor €17,-
Goede tip. Ik heb nog een weber pizza steen die ook gebruikt kan worden. Krijg er nu al zin in.

Alleen die cast iron rooster, hoe moet je die nu goed schoonmaken? Mijn weber sear grate zit vol met schimmels :r

Heet stoken en daarna met een sopje erover? En dan met crisco ofzo invetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Hari-Bo schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:53:
Het eindresultaat, heerlijke rib fingers en niet op zijn Amerikaans helemaal bedolven onder de saus maar een subtiele laag en wat ernaast. :9

[afbeelding]
Haha, sorry.. totaal offtopic, maar dit moet ik even kwijt. Soms klik ik door Mijn topics heen als een zombie. Ik lees dan wat tekst en vraag me opeens of in welk topic ik zit. Dit keer had ik het ook bij het zien van jou foto's. Mijn eerste reactie is "WTF, wat doen 8 drollen op een bedje van sla op tweakers..". 1ms daarna vond ik mezelf achterlijk stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Chevy454 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:19:
[...]

Goede tip. Ik heb nog een weber pizza steen die ook gebruikt kan worden. Krijg er nu al zin in.

Alleen die cast iron rooster, hoe moet je die nu goed schoonmaken? Mijn weber sear grate zit vol met schimmels :r

Direct na ik klaar ben met Bbq maak ik hem direct schoon. Eerst ff beetje schrobben om alle restjes er vanaf te krijgen, dan met een spray met 1 deel appelwijnazijn op 4 delen water en weer boenen. Als er dan nog wat op zit pak ik een milde zeep en ga ik weer flink schrobben.

Soms moet je hem ook weer ff opnieuw seasonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Chevy454 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:19:
[...]

ik kan me vergissen, maar volgens mij is een sopje bij een geseasond gietijzeren ding niet handig.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
klopt. ik haal alleen grove vervuiling eraf en met een natte borstel ff snel eroverheen.

@grote_oever hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 13:41
Voor de mensen met tijd over. PitmasterX is nu live op zijn youtube kanaal. Hij laat hier live zien hoe hij zijn flimpjes maakt en wat er allemaal bij komt kijken.

YouTube: Episode #2 - Monday's Live Studio Barbecue Recipe Recordings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apie! schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:17:
[...]
ik kan me vergissen, maar volgens mij is een sopje bij een geseasond gietijzeren ding niet handig.
Inderdaad. Ik stook de bbq als ik klaar ben nog even goed heet op en dan knal ik de staalborstel eroverheen. Vervolgens ingevet wegzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:19:
[...]

Inderdaad. Ik stook de bbq als ik klaar ben nog even goed heet op en dan knal ik de staalborstel eroverheen. Vervolgens ingevet wegzetten.
Hier het zelfde.
Of voordat je weer vlees er op gooit warm stoken borstel er overheen en invetten als hij warm is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:17:
Ja je haalt de seasoning eraf maar dan kan je die weer terug met crisco invetten.

Nu bedenk ik me wat we met die Niclan moeten doen.
Eerst schoonbranden(ivm die verfgeur van @Paganstars ) en daarna de CI rooster seasoning?
Of is die all pre-seasoned?

Vrijdag wordt die Niclan geleverd *O*
Zaterdag dan meteen kijken voor RVS of gegalvaniseerde schroeven

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 26-03-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Nu online
Ben erg benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
@Chevy454 niet geseasoned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dus dat betekent 2 keer heetstoken?
Eerst droog branden (bepaalde temp aangeraden?) en daarna nog een keer stoken voor de CI seasoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

vraagje: zijn er hier mensen met ervaring met een COBB BBQ?
https://www.cobb-bbq.co.uk/How.aspx
Vorig jaar zag ik er 1 op een camping en leek me wel een handig ding voor in de camper..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

ToolkiT schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:30:
Vorig jaar zag ik er 1 op een camping en leek me wel een handig ding voor in de camper..
Mijn schoonouders hebben zo'n ding. Werkt op zich prima met name handig dat de buitenkant amper warm wordt en je de COBB gewoon in het gras/op tafel kan zetten.

Verwacht er geen fantastische low and slow bereidingen op. Vind het een handige camping bqq voor een worstje, burger en speklapje.

[ Voor 12% gewijzigd door Kapteynn op 26-03-2018 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 16:35

Kraz

Saving the world

Ik heb er ook 1 en altijd naar volle tevredenheid gebruikt.
Met de 'speciale' cobblestones kun je binnen 10 minuten barbecuen. Buitenkant wordt niet warm en dus kun je hem nog verplaatsen als dat nodig is.
Zo'n cobblestone brand een uurtje of 2. Meer dan genoeg om met zn 4tjes te eten.

Het is niet écht BBQ-en aangezien je het vlees grilled op een plaat, maar het is wel out-doors en dus kun je lekker in de zon aan de gang :)

PS:
Ik adviseer wel om de Griddle erbij te kopen. Die bakt niet/minder aan dan de originele plaat die erbij zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Kraz op 26-03-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al de rubs gebruikt van Pitmaster X ?
Heb voor de gein beide rubs meebesteld bij vuur&rook.
Ik zal jullie updaten wanneer ik het gebruikt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Toevallig vorige week wat over geplaatst ;)
https://kokenmetvuur.nl/2018/03/20/cobb-premier-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 16:19
@Hari-Bo Zag op je site dat je bbq-handschoenen hebt getest, heb eigenlijk maar 1 vraag, kan je met die bbq-handschoenen de BGE-platesetter oppakken als hij goed heet is? Ik gebruik hier namelijk lashandschoenen voor en kan me niet voorstellen dat die dunne dingen net zo goed tegen de hitte beschermen. Ook met de lashandschoenen moet je snel zijn, maar tot een seconde of 5 kan je de platesetter wel vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Malt007 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:57:
@Hari-Bo Zag op je site dat je bbq-handschoenen hebt getest, heb eigenlijk maar 1 vraag, kan je met die bbq-handschoenen de BGE-platesetter oppakken als hij goed heet is? Ik gebruik hier namelijk lashandschoenen voor en kan me niet voorstellen dat die dunne dingen net zo goed tegen de hitte beschermen. Ook met de lashandschoenen moet je snel zijn, maar tot een seconde of 5 kan je de platesetter wel vasthouden.
Dat is geen probleem, als de platesetter maar niet warmer is dan 250 graden. Ik verbaas me ook over de hittebescherming van deze handschoenen, maar het werkt ideaal. Tenminste niet van die stugge dingen zoals die las handschoenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Hari-Bo schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:00:
[...]

Dat is geen probleem, als de platesetter maar niet warmer is dan 250 graden. Ik verbaas me ook over de hittebescherming van deze handschoenen, maar het werkt ideaal. Tenminste niet van die stugge dingen zoals die las handschoenen. :)
Thx, de lashandschoenen voldoen voor mijn gebruik op zich wel, gebruik hem eigenlijk alleen voor het ombouwen van de bbq als ik een reverse sear doe of zo. Wel eng als je die platesetter opgepakt hebt en je hebt van te voren niet nagedacht waar hem neer te leggen, heb nu al een jaar of 2 een mooie zwarte driehoek in mijn gazonnetje :)

Nog updates qua vergelijkingen tussen je verschillende bbq's? Wat is je favoriet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Misha schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:45:
[...]

Ik haal de mijne via het bbqgenootschap. Die gast die ze daar verkoopt is erg aardig. Ik heb nog een goede 25 kilo liggen van de vorige koop 😁

Ik had nog een hoop spulletjes over, dus ik heb vanochtend maar weer eens een UDS gemaakt. Ik kom alleen 1 rooster tekort :( die nog even ergens voor goedkoop op de kop tikken. Morgen meteen een eerste run doen!

[afbeelding]
Ziet er goed uit, heb je er nog meer foto's van? Ik heb dezelfde barbecue, maar dan nog in originele toestand.
Ik wilde eigenlijk met een kogelkraan aan de gang gaan maar dit ziet er op zich ook prima uit en is wellicht goedkoper. En eigenlijk wil ik er een (weber) 57cm deksel op zetten, maar alles moet zo goedkoop mogelijk blijven, dus dat maakt het wat lastiger haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Markos schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:13:
[...]

Ziet er goed uit, heb je er nog meer foto's van? Ik heb dezelfde barbecue, maar dan nog in originele toestand.
Ik wilde eigenlijk met een kogelkraan aan de gang gaan maar dit ziet er op zich ook prima uit en is wellicht goedkoper. En eigenlijk wil ik er een (weber) 57cm deksel op zetten, maar alles moet zo goedkoop mogelijk blijven, dus dat maakt het wat lastiger haha.
Wat wil je zien? Je ziet in principe hier alles op 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Malt007 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:03:
[...]

Thx, de lashandschoenen voldoen voor mijn gebruik op zich wel, gebruik hem eigenlijk alleen voor het ombouwen van de bbq als ik een reverse sear doe of zo. Wel eng als je die platesetter opgepakt hebt en je hebt van te voren niet nagedacht waar hem neer te leggen, heb nu al een jaar of 2 een mooie zwarte driehoek in mijn gazonnetje :)

Nog updates qua vergelijkingen tussen je verschillende bbq's? Wat is je favoriet?
Dat is voor mijn collectie een lastige :P Voor gemak kies ik de pallet smoker maar veelzijdigheid de broil king kegg / BGE Large en mobiel weer de Cobb of BGE Minimax en roken meestal in de offsetsmoker of WSM. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Hari-Bo schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:45:
[...]

Dat is voor mijn collectie een lastige :P Voor gemak kies ik de pallet smoker maar veelzijdigheid de broil king kegg / BGE Large en mobiel weer de Cobb of BGE Minimax en roken meestal in de offsetsmoker of WSM. :+
Fair enough, laat ik het simpel houden, BGE of BKK?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Kapteynn schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:53:
[...]

Mijn schoonouders hebben zo'n ding. Werkt op zich prima met name handig dat de buitenkant amper warm wordt en je de COBB gewoon in het gras/op tafel kan zetten.

Verwacht er geen fantastische low and slow bereidingen op. Vind het een handige camping bqq voor een worstje, burger en speklapje.
Dat laatste is ook precies het idee waar ik hem voor in gedachte had.. Nu heb ik een bucket BBQ daarvoor.. werkt ook, maar is wel meer geklooi en kan je niet als oven gebruiken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

ToolkiT schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:49:
[...]

Dat laatste is ook precies het idee waar ik hem voor in gedachte had.. Nu heb ik een bucket BBQ daarvoor.. werkt ook, maar is wel meer geklooi en kan je niet als oven gebruiken..
In dat geval denk ik dat het een prima BBQ is in jouw geval. Heb er ooit eens een Beercan chicken op gemaakt en zelfs dat ging wel aardig ( wel een beetje prutsen om de deksel er op te krijgen en een rolletje alu folie is dan ook geen overbodige luxe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Kapteynn schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:53:
[...]

In dat geval denk ik dat het een prima BBQ is in jouw geval. Heb er ooit eens een Beercan chicken op gemaakt en zelfs dat ging wel aardig ( wel een beetje prutsen om de deksel er op te krijgen en een rolletje alu folie is dan ook geen overbodige luxe).
Goed te horen want mijn dochters zijn dol op beer can chicken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Misha schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:43:
[...]

Wat wil je zien? Je ziet in principe hier alles op 😜
Het lijkt alsof ik aan de achterkant iets zie uitsteken. Hoort dat bij de UDS? Een extra luchttoevoer?
Welke maat buis heb je gebruikt? En hoe heb je deze onderaan aan de drum bevestigd?
Je hebt je rooster(s) op 3 punten bevestigd? Gewoon met bouten of fancy met zo'n boekenplank houder zodat je eventueel nog de hoogte kunt aanpassen ;)
Wat voor kolenmand heb je gebruikt? Gebruik je een waterpan?
Heb je voor je temperatuurmeter nog iets gebruikt in het gaatje? (zo'n hittebestendig ringetje ofzo?) Of gewoon een gaatje erin gemaakt en klaar?
Gebruik je het originele bbq rooster/kolenbak ook wat je bovenin hangt normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Malt007 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:48:
[...]

Fair enough, laat ik het simpel houden, BGE of BKK?
Voor prijs kwaliteit de broil king keg en de extra features zoals aslade en twee grill roosters. Qua looks de BGE, dat is ook de rede waarom ik deze er nog naast heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Chevy454 Wuh, hoe weet jij nou al dat ie vrijdag wordt geleverd?

Hij is toch al weer €100 in prijs gestegen : €399,00 €899,00. Het rare is dat de van-prijs ook is gestegen volgens mij. Ik dacht toch echt dat er gisteren €699,00 stond ipv €899.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 23:10
Apie! schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:32:
@Chevy454 Wuh, hoe weet jij nou al dat ie vrijdag wordt geleverd?

Hij is toch al weer €100 in prijs gestegen : €399,00 €899,00. Het rare is dat de van-prijs ook is gestegen volgens mij. Ik dacht toch echt dat er gisteren €699,00 stond ipv €899.
Klopt, gisteren stond er 699 en 299 :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Pagina: 1 ... 75 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.