Vandaag lamsschouder geprobeerd op de Niclan.
Een lading houtskool (Dammers) er in en aansteken met een wokkeltje:
Na een minuut of 10 een pizzasteen er op als diffuser:
Vervolgens de deksel dicht en op laten lopen tot 70C, want ik wilde ergens tussen 105C-130C uitkomen. Toen de vents dichtgeknepen (1 boven en 1 beneden) en.... hij schoot door tot 160C. Even te lang weg geweest.... Toen nog verder dichtgeknepen (0,5/0,5) en hij zakte naar 150C en daar bleef hij op een paar kleine schommelingen na stabiel op hangen. Anyhow, het duurde 45 minuten voordat we zo ver waren.
6 Uur na het aansteken was dit het eindresultaat:
Ik heb wat strengen aluminiumfolie op de pizzasteen gelegd en daarboven een glazen schaal (zonder water). Het idee was dat er wat ruimte tussen de pizzasteen en schaal zou komen waardoor het vet niet zou verbranden. Misschien dat het wel heeft geholpen, maar aan het eind lag er nog steeds aangebrande meuk in de glazen schaal.
Het vlees was verder uitstekend. Ik was er door de relatief hoge temperatuur bang voor dat ie droog zou zijn, maar daar was niks van te merken
En dit was er over van de houtskool :
De thermometer bleef redelijk in de buurt van de Meater probe. Er zat zo'n 10 graden verschil in, maar de Meater probe hing dan ook vlak boven het gietijzer (wat warmte vasthoud) en zal dan minder snel reageren op temperatuurschommelingen in de lucht.
Wat me verder opviel was de temperatuur van de buitenkant. Ik quote van de website:
De Niclan Kamado is geheel touch-safe
Die stelling klopt gedeeltelijk. De boven en onderkant van het ei bleven echt minder dan handwarm. Rondom het midden, daar waar hij open gaat dus, wordt de buitenkant echt wel veel warmer dan handwarm. Niet geheel touch-safe dus.
Ik ging net even naar buiten om de hoes om de Niclan te doen en hoewel hij vrijdag al na een uur helemaal uit was, checkte ik 't voor de zekerheid toch nog even. Nee dus

Oftewel, er lekt ergens lucht. Ik denk aan de onderkant rechts bij de asverzamelaar, want daar was het houtskool het heetst. Morgen even kijken of ik nog vilt heb liggen.
Ik ben benieuwd hoeveel houtskool er morgenochtend over is....