Na jaren meelezen in dit topic en BBQ'en op de Smokey Joe (wat overigens een geweldige BBQ is, mag ik dan eindelijk meedoen in dit topic. Afgelopen maandag is hij dan eindelijk geleverd; de Master Touch!
Vandaag meteen aan de slag met Pulled Pork. Ik probeer het eerst een rustig aan (1kg varkensnek). Als dit goed gaat, dan probeer ik eens een echte Boston Butt. Maar goed, specs.
Setup; Master Touch, briketten met blok hickory links, opvangbak gevuld met water rechts, daarboven de nek. Temperatuur controle doe ik met behulp van de
Ikea Fantast. So far, so good

Heb 1 briketten houden (Master Tcuch standaard) gewoon vol. Om te starten heb ik 8 gloeiende briketten in de schoonstarter laten gloeien en die bovenop de overige briketten gelegd. Dit gaat tot nu toe perfect!
Als Rub heb ik gekozen voor de Carolina variant, deze zit er sinds gisteravond op. Vanmorgen om half 10 begonnen met smoken en tot nu toe gaat alles goed. 1x per uur besprenkel ik de nek met een mix van Appel azijn, azijn, bruine suiker, pepervlokken, chili en zwarte peper.
Waar ik mee zit is het volgende. Tijdens het smoken gaat alles goed. Temperatuur zit mooi tussen de 225 en 275 fahrenheit, maar ik probeer hem stabiel te houden op 250, wat overigens aardig lukt. Op 1 ding na. Zodra ik 1x per uur het deksel wegklap om te sprenkelen, schiet de temperatuur meteen naar 300 of zelfs 320 fahrenheit. Door het ventilatiegat aan de bovenzijde dan bijna dicht te draaien krijg ik deze na 15 minuten wel weer langzaam omlaag.
Gezien de gang is dit vrij logisch, alle vents staan bijna dicht, dus zodra ik de deksel eraf haal komt er een bak zuurstof bij en slaan de briketten aan. Is er iets wat je hier aan kunt doen? Heb ik teveel briketten gebruikt? Of is het, direct hierop reageren en met vent.control de temperatuur terug omlaag krijgen.
disclaimer
De meeste videos (BBQ Pit Boys, Baby Back Maniak etc praten in Fahrenheit ipv Celsius. Vandaar dat ik voor te BBQ'en deze temps overneem