Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.824 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Martinusz schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:09:
Iemand idee hoeveel langer bijv. Een beenham erover doet als je niet op 175 maar op 125 graden zit?

Is daar nog een soort stelregel voor om uit te rekenen?
Verschilt per stuk. Ik denk dat het afhankelijk is van de hoeveelheid vocht/vet/ander weefsel in het vlees. Je kunt 2 gelijke stukken hebben, waarbij de ene korter nodig heft dan de ander op dezelfde temperatuur.

Bij dikke stukken vlees op L&S is geduld wel het toverwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:20
en het duurt altijd langer dan je wil :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
418O2 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:36:
[...]

Ik zal me inhouden. Ik zie echter wel veel mogelijkheden om slow and low deels met sous-vide te vervangen. Ribs bijvoorbeeld, prima sous-vide te garen en dan nog even afroken en saucen is een goede optie denk ik. Als je geen kamado hebt is dat een stuk praktischer.
Was maar een grapje hoor, je recepten zijn wat mij betreft gewoon welkom. Zelf weiger ik sous-vide te gebruiken als het ook op de bbq kan natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Malt007 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:02:
[...]

Was maar een grapje hoor, je recepten zijn wat mij betreft gewoon welkom. Zelf weiger ik sous-vide te gebruiken als het ook op de bbq kan natuurlijk ;-)
Sous-vide recepten welkom? Ik denk dat die dan beter een eigen plekje kunnen krijgen ;) .. of er moeten hout gestookte varianten bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Markos schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:27:
[...]

Weet iemand dit toevallig? Kun je een Weber deksel gebruiken op een Jupiler BBQ barrel?
De rand waar de deksel iets overheen valt is 57,5 cm

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 12-09 16:19
Gadgeteer schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:17:
[...]

Sous-vide recepten welkom? Ik denk dat die dan beter een eigen plekje kunnen krijgen ;) .. of er moeten hout gestookte varianten bestaan?
Natuurlijk wel in combinatie met de bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

The-Source schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:05:
[...]

De rand waar de deksel iets overheen valt is 57,5 cm
De diameter van zo'n Jupiler BBQ is volgens mij 60cm dus dat gaat er dan helaas niet op passen. Leek me een mooie upgrade voor zo'n bbq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:00
418O2 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:29:
[...]

Nee. Maar het is sowieso vrij variabel allemaal.
Jep blijft lastig, de beenham was nu alsnog rond het uur klaar, ik had gerekend op iets langer.
Hij smaakte overigens uitstekend weer :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Martinusz schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 18:29:
[...]

Jep blijft lastig, de beenham was nu alsnog rond het uur klaar, ik had gerekend op iets langer.
Hij smaakte overigens uitstekend weer :)
Daar gaat het uiteindelijk om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Heb nu een aantal keren mijn Inkbird thermometer gebruikt. Tot dusver bevalt deze prima.
Gekoppeld aan mijn tablet (Lenovo YogaBOOK).
De bluetooth verbinding is stabiel (alleen de buitenmuur zit er tussen, afstand tussen tablet en BBQ is ongeveer 6 meter)
De app is eenvoudig in gebruik en doet wat hij moet doen. Geen extra functies (zoals delen op social media of recepten opzoeken etc.)

Wat ik jammer vind aan de app is dat ik nog wel eens per ongeluk de app sluit, als ik hem dan herstart ben ik de geschiedenis van mijn sessie kwijt (de ingestelde temps staan er nog wel gewoon in, hij gaat dus gewoon verder alleen de grafieken starten vanaf dat punt opnieuw). Ook heb ik geen mogelijkheid gevonden om sessies op te slaan.

Al met al denk ik dat je voor zo'n 60 euro niet snel een betere vindt met 6 probes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Bij Bol.com grote kortingen van 75% of zelfs meer
https://www.bol.com/nl/l/...l?view=tiles&name=3444347

BBQ accessoires met 50%+ korting
https://www.bol.com/nl/l/...033/index.html?view=tiles
En BBQ zelf met 50%+ korting
https://www.bol.com/nl/l/...033/index.html?view=tiles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
http://www.blokker.nl/nl/...?previousSearchTerm=Weber

Blokker heeft weber houtsnippers in de aanbieding 1+1 gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimScythe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 14:10

GrimScythe

Game Addict

Hi allemaal,

Ik heb een vraagje, ik ben op zoek naar een apparaat voor sous vide en een vacumeermachine om mee te gaan stoeien voor de BBQ.

Nu kwam ik zelf op deze producten uit:
Anova

Solvis

De keuze voor de solvis 571 is omdat er bij staat dat deze een marineer stand heeft.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of dit ook echt een toegevoegde waarde heeft ten op zichte van de 569 die deze stand niet heeft?

Er zit 80 euro prijsverschil in en dat vind ik nogal wat.

als jullie tips hebben over welke apparaten eventueel beter zijnin prijs kwaliteit verhouding zijn suggesties uiteraard zeer welkom.

Ik kwam bij deze merken uit nadat ik ze vaker in dit topic voorbij zag komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij is het verschil niet de marineerstand, maar de automatische foliesnijder die erin zit. En de ene is van kunstof en de andere van aluminium (de 569 is voor 110 euro ook in aluminum versie te koop).

Ik denk dat je prima voor die van 100 / 110 euro kan gaan. Persoonlijk vind ik de aluminiumversie wel een stuk mooier om te zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
SOLIS Pro 569 EasyVac Vacumeermachine Zwart

Ik heb deze. Nog niet geprobeerd, maar Solis is volgens mij wel het goto merk. En volgens mij is deze afdoende (ik gebruik hem niet dagelijks)

Ik heb ook een Anova (met wifi). Dat is wel echt een mooi apparaat. 1 sessie mee gedaan (22 uur procureur)

[ Voor 42% gewijzigd door 418O2 op 29-08-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

franssie

Save the albatross

Over sous vide etc is best wat te vinden in Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

Ik gebruik het ook naar volle tevredenheid in combinatie met de BBQ maar het is geen BBQ.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:53

Christiano007

Ich bin der champion

Voor een buiten BBQ op gas, is dan een Spirit van Weber goed, of zijn er nog betere (goedkopere ) alternatieven?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 19:19

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Christiano007 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 20:19:
Voor een buiten BBQ op gas, is dan een Spirit van Weber goed, of zijn er nog betere (goedkopere ) alternatieven?
Ik heb naast mijn Weber Performer 57, 47 touch en q100 afgelopen winter ook een Spirit S-330 aangeschaft en moet zeggen dat ik hier erg over te spreken ben. Bouwkwaliteit is minder robuust en zwaar dan de Genisis en Summit, maar voldoet prima.

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:53
Napoleon Rogue serie zou ik ook zeker in overweging nemen dan.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:40
Ik ga een eigen smoker maken. Via een maat heb ik een olievat geregeld. Hier heeft Glycerol in gezeten. Weet iemand hoe je dat goed schoon krijgt? Ik lees verschillende verhalen. De een zegt dat het simpel af te spoelen is, de ander zegt dat je er salpeterzuur voor moet gebruiken (maar dat lijkt me sterk :P).

Zou uitspoelen met een sopje en dan ff flink laten fikken voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Glycerol is gewoon oplosbaar in water toch? En als ik wikipedia mag geloven is het sowieso een vrij onschuldig goedje (tenzij je op de calorieën let :P)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Belangrijker, zit er geen liner in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
418O2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:43:
Belangrijker, zit er geen liner in?
Geen idee! Even checken. Ik wil aan de binnenkant alleen maar metaal en roest zien :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Misha schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:55:
[...]

Geen idee! Even checken. Ik wil aan de binnenkant alleen maar metaal en roest zien :P
"Moderator Trashcan"gaat van een trashcan een smoker maken. Het leven is leuk!

Je kan hier beter niets zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kookpunt 290C. Ik zou er gewoon een goed fikkie in stoken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Ik heb een Spirit E210 en ben er erg over te spreken!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Goed, plannen gewijzigd! Ik keek toevallig net op Marktplaats en zag dat iemand in mijn buurt voor 40 euro een Jupiler BBQ ton verkocht. Koopje! Meteen met deksel, rooster etc, dus die heb ik supersnel opgehaald. Daar gaat een stuk makkelijker een UDS van gemaakt worden! Ventilatorgat bovenin, hendels, paar pijpjes onderin en wat moeren en bouten op verschillende hoogtes voor een extra rooster. Nog even wat verzinnen voor de temperatuurmeter en huppa!

Als iemand nog een olievat wil trouwens; de mijne mag je gratis ophalen in Haarlem

[ Voor 8% gewijzigd door Misha op 30-08-2017 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Misha schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:39:

Als iemand nog een olievat wil trouwens; de mijne mag je gratis ophalen in Haarlem
Als ik er een flesje italiaans rood bij doe een deal?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
franssie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:01:
[...]

Als ik er een flesje italiaans rood bij doe een deal?
Prrrrrrima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:09
Wilde even mededelen dat er op Netflix een documentaire te zien is genaamd "Barbecue" waarin ze uit verschillende landen laten zien hoe en waarom mensen daar gaan barbecuen. Ik vond met name de Texas methode er smakelijk uit zien. Ook het principe van indirecte hitte om het vlees gaar te krijgen door middel van begraven of bedekken is erg leuk om te zien.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20
afgelopen dagen niks te doen en had nog marinade over van 10KG spareribs van afgelopen zondag, dus eergisteren een varkens nek in de marinade gelegd en vanmorgen nog eens in de rub gezet. Ondertussen ligt hij al sinds 0900 op de bbq te roken voor PP. Eens kijken of de marinade wat toegevoegd heeft.

gisteren het vilt van de BB vervangen. Gebeurt het bij meerdere dat de ijzeren ring die de deksel vast hout, zicht gaat vast zetten op het keramiek?

[ Voor 20% gewijzigd door The Fatal op 31-08-2017 12:44 ]

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
banaliteit schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:00:
Wilde even mededelen dat er op Netflix een documentaire te zien is genaamd "Barbecue" waarin ze uit verschillende landen laten zien hoe en waarom mensen daar gaan barbecuen. Ik vond met name de Texas methode er smakelijk uit zien. Ook het principe van indirecte hitte om het vlees gaar te krijgen door middel van begraven of bedekken is erg leuk om te zien.
ja idd. Dat waren ook meteen de hoogtepunten van de docu, voor de rest weinig bijzonders vond ik.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
The Fatal schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:43:

gisteren het vilt van de BB vervangen. Gebeurt het bij meerdere dat de ijzeren ring die de deksel vast hout, zicht gaat vast zetten op het keramiek?
Die ring hoef je toch niet los te maken lijkt me?

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• The Fatal
Hoeft niet inderdaad. Maar onderste boven schoonmaken is ook niet handig. Deksel kon ik nu onderste boven weg leggen wat makkelijker was.

• Typhone
  • Laatst online: 18:14

Typhone

Who Dares Wins

De grote vraag is: hoe lang was je bezig met het vilt los te krijgen? Daar ben ik maandje terug wel even zoet mee geweest goddamn.

• The Fatal
met al het schoonmaken er bij denk zon 1,5 uur.
Originele vilt was niet meer goed, was eigenlijk al verkoold. Ben er eerst met een verfkrabber overheen geweest:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Paintscraper_6CM.jpg/220px-Paintscraper_6CM.jpg

daarna hiermee:
Afbeeldingslocatie: https://hwimages2.beslist.net/beslist-images/35000/F300/000/022/715/22715221.jpg

Schoongemaakt met acetone, half uur wachten, in deze tijd heb ik de ring aan de binnen kant schoongemaakt en wat keramiek dat daar aan vast zat (ja echt, ring zag zo vast aan de deksel dat er kleine stukken keramiek mee los kwamen), dat heb ik los geslagen met een schroevendraaier en hamer, schoon gemaakt met de verf krabber, ingevet, schanieren in gevet.

Hierna was mijn droogtijd wel voorbij en vilt geplakt.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik heb laatst ook het van van mijn KJJ vernieuwd, maar heb nu alleen vilt aan de onderkant. Het werkt prima en geen lekken tijdens het roken. Ook blijft het vilt nu niet meer aan elkaar plakken als ik er per ongeluk wat saus ofzo op mors :) Ik moet wel zeggen dat ik sindsdien bijna geen thermometer met draad meer heb gebruikt en dat draad was bij mij wel de oorzaak dat het vilt moest worden vervangen.

Anyway, ik heb toch maar een looftlighter besteld. Wat een joekel... Ik heb eigenlijk nooit goed op de afmetingen gelet en dacht dat het een formaatje föhn was, maar niet dus :+

Edit: ok, de Razzo is dus mijn eerste barbecue met waterpan.... en ik ben zaterdag vergeten de waterpan te legen. Alles was nat aan de binnenkant en op de bodem lag een mooi plasje water vermengd met as :/
De silver lining is denk ik dat de Razzo redelijk water- en luchtdicht is als alles is afgesloten.
Water- en luchtdicht kan helemaal niet, want er zitten van die gaatjes voor de thermometers in 8)7 maar goed, het water blijft redelijk in de bbq hangen.

[ Voor 28% gewijzigd door Apie! op 31-08-2017 20:50 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Tiwazz schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:23:
[...]

Ik heb een Spirit E210 en ben er erg over te spreken!
Hoe gaat dat met low & slow met bijv. Spareribs?

Met een 3 brander kun je beter zone verdeling doen lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Christiano007 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:40:
[...]

Hoe gaat dat met low & slow met bijv. Spareribs?

Met een 3 brander kun je beter zone verdeling doen lijkt mij?
Om eerlijk gezegd te zijn heb ik nog niet zoveel ervaring. Toevallig vorige week spareribs gedaan voor het eerst en dat ging best goed, waren sappig en vielen goed van het bot.

Zie deze post:
Tiwazz in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Tiwazz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 19:12:
[...]

Om eerlijk gezegd te zijn heb ik nog niet zoveel ervaring. Toevallig vorige week spareribs gedaan voor het eerst en dat ging best goed, waren sappig en vielen goed van het bot.

Zie deze post:
Tiwazz in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"
Maar doe jij dan maar 1 brander aan dan of doe je 1 half en de ander een beetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Christiano007 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:27:
[...]

Maar doe jij dan maar 1 brander aan dan of doe je 1 half en de ander een beetje?
Eén brander aan op ongeveer een kwart dan was het in de 'koude' zone 120graden.

• Misha
Ik ben aan het twijfelen wat ik ga doen voor m'n smoker: ga ik voor 1 luchtklepregelaar onderop, of ga ik voor een paar buizen? Ik zie verschillende manieren aan aanpak overal, maar ik kan nergens het verschil vinden. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinusz
Vandaag begonnen aan m'n bbq tafel voor Kamado mini, nog niet af, maar al een heel eind op weg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DRyTJRfs6jJiLGU3Xf9j0o3I/medium.jpg

• The-Source
Zondag heb ik familie uitgenodigd om bbq pizza te komen eten en qua basis recept komt dat wel goed, dus voldoende ui, champignon, paprika, kaas en tomaten saus is er beschikbaar. Maar daarbij nog salami en pulled pork maar wellicht nog een goed idee om te proberen?
Gaat om 6 volwassenen en 3 kleine kinderen (2 tot bijna 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
The-Source schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:41:
Zondag heb ik familie uitgenodigd om bbq pizza te komen eten en qua basis recept komt dat wel goed, dus voldoende ui, champignon, paprika, kaas en tomaten saus is er beschikbaar. Maar daarbij nog salami en pulled pork maar wellicht nog een goed idee om te proberen?
Gaat om 6 volwassenen en 3 kleine kinderen (2 tot bijna 4)
Bij pizza hou ik aan: Hoe minder erop hoe beter. Dat gezegd hebbende, voor mij zijn de aanraders kwa ingrediënten (in willekeurige volgorde):

Tonijn
Ham / ananas (voor de hawaii liefhebbers, erg in trek bij de kids)
Salami
Buffel mozzarella
Gorgonzola kaas

Maar in feite kan je er bijna alles wel op gooien.
En niet te vergeten geraspte kaas om er overheen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Eens. Echt less is more. Beter wat kleiner maken dan en wat meer maken als je wil afwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wordt sowieso afwisselen, dus pizza erop en snijden en iedereen wat eten en zo heeft iedereen een stukje zonder lang te moeten wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Cass Casey komen die beugeltjes op je Razzo waarmee je het deksel vastzet op het deel er onder pre-assembled?

Bij mij zit er eentje omgekeerd waardoor het porselein (nog meer) beschadigt als je de klem vastzet. Het was alleen een showmodel en ik weet dus niet of dat ie zo uit de fabriek komt of dat diegene die 'm in elkaar heeft gezet niet heeft opgelet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gaDhvdDlCNcrWjy9wEtHDY1V/medium.jpg

Een krasje of deukje is op zich niet erg, maar de beschadiging wordt elke keer erger als ik het deksel vast zet en na een week buiten zie ik al roest.

Blown past falling sands

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:34:
Vandaag begonnen aan m'n bbq tafel voor Kamado mini, nog niet af, maar al een heel eind op weg:

[afbeelding]
Eindresultaat *O* (kosten +/- 65 euro)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LBqSD0KwY6sGTAJcZwMXen74/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 18:14

Typhone

Who Dares Wins

The Fatal schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:55:
met al het schoonmaken er bij denk zon 1,5 uur.
Originele vilt was niet meer goed, was eigenlijk al verkoold. Ben er eerst met een verfkrabber overheen geweest:
[afbeelding]

daarna hiermee:
[afbeelding]

Schoongemaakt met acetone, half uur wachten, in deze tijd heb ik de ring aan de binnen kant schoongemaakt en wat keramiek dat daar aan vast zat (ja echt, ring zag zo vast aan de deksel dat er kleine stukken keramiek mee los kwamen), dat heb ik los geslagen met een schroevendraaier en hamer, schoon gemaakt met de verf krabber, ingevet, schanieren in gevet.

Hierna was mijn droogtijd wel voorbij en vilt geplakt.
Heb je die speciale spraylijm ook gebruikt van 3M (Super 77?)?

@Martinusz
Mooi hoor! Wat een verrekte handig modelletje is dat toch. Twijfel twijfel twijfel :P

[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 01-09-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:47
dangerpaki schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 20:23:
[...]

Heb deze een maatje kleiner. Ga je veel plezier aan beleven. Tip: koop el cheapo lijnzaadolie bij de kruidvat. Die gebruik ik voor elke sessie even om de grate goed in te smeren en nadien ook aan het einde van de sessie. Daarna deksel erop en koelt lekker af met de olie erop. Vorige winter buiten gestaan waarbij de hoes kapot was. Bijna geen roest op het rooster.
Werkt lijnzaadolie beter dan crisco? Een aantal jaren geleden las je overal dat je dat moest gebruiken om je gietijzer in te branden en/of te conserveren.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Martinusz schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 21:27:
[...]

Gietijzeren pan van 20 centimeter, dient gelijk als lekbak :) zal zo foto plaatsen van iemand anders die het al heeft.

[afbeelding]
Waar heb je die gevonden? Heb gekeken op bbqgenootschap en bbqforum maar volgens mij heb je het daar niet vandaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Na jaren meelezen in dit topic en BBQ'en op de Smokey Joe (wat overigens een geweldige BBQ is, mag ik dan eindelijk meedoen in dit topic. Afgelopen maandag is hij dan eindelijk geleverd; de Master Touch!

Vandaag meteen aan de slag met Pulled Pork. Ik probeer het eerst een rustig aan (1kg varkensnek). Als dit goed gaat, dan probeer ik eens een echte Boston Butt. Maar goed, specs.

Setup; Master Touch, briketten met blok hickory links, opvangbak gevuld met water rechts, daarboven de nek. Temperatuur controle doe ik met behulp van de Ikea Fantast. So far, so good :)
Heb 1 briketten houden (Master Tcuch standaard) gewoon vol. Om te starten heb ik 8 gloeiende briketten in de schoonstarter laten gloeien en die bovenop de overige briketten gelegd. Dit gaat tot nu toe perfect!

Als Rub heb ik gekozen voor de Carolina variant, deze zit er sinds gisteravond op. Vanmorgen om half 10 begonnen met smoken en tot nu toe gaat alles goed. 1x per uur besprenkel ik de nek met een mix van Appel azijn, azijn, bruine suiker, pepervlokken, chili en zwarte peper.

Waar ik mee zit is het volgende. Tijdens het smoken gaat alles goed. Temperatuur zit mooi tussen de 225 en 275 fahrenheit, maar ik probeer hem stabiel te houden op 250, wat overigens aardig lukt. Op 1 ding na. Zodra ik 1x per uur het deksel wegklap om te sprenkelen, schiet de temperatuur meteen naar 300 of zelfs 320 fahrenheit. Door het ventilatiegat aan de bovenzijde dan bijna dicht te draaien krijg ik deze na 15 minuten wel weer langzaam omlaag.

Gezien de gang is dit vrij logisch, alle vents staan bijna dicht, dus zodra ik de deksel eraf haal komt er een bak zuurstof bij en slaan de briketten aan. Is er iets wat je hier aan kunt doen? Heb ik teveel briketten gebruikt? Of is het, direct hierop reageren en met vent.control de temperatuur terug omlaag krijgen.

disclaimer
De meeste videos (BBQ Pit Boys, Baby Back Maniak etc praten in Fahrenheit ipv Celsius. Vandaar dat ik voor te BBQ'en deze temps overneem

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Apie! schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 17:54:

Edit: ok, de Razzo is dus mijn eerste barbecue met waterpan.... en ik ben zaterdag vergeten de waterpan te legen. Alles was nat aan de binnenkant en op de bodem lag een mooi plasje water vermengd met as :/
De silver lining is denk ik dat de Razzo redelijk water- en luchtdicht is als alles is afgesloten.
Water- en luchtdicht kan helemaal niet, want er zitten van die gaatjes voor de thermometers in 8)7 maar goed, het water blijft redelijk in de bbq hangen.
Ik zet de luchtaanvoer onder altijd helemaal open, boven laat ik dicht, dan sijpelt het vaak gewoon zo eruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:34
Apie! schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:32:
@Cass Casey komen die beugeltjes op je Razzo waarmee je het deksel vastzet op het deel er onder pre-assembled?

Bij mij zit er eentje omgekeerd waardoor het porselein (nog meer) beschadigt als je de klem vastzet. Het was alleen een showmodel en ik weet dus niet of dat ie zo uit de fabriek komt of dat diegene die 'm in elkaar heeft gezet niet heeft opgelet.[afbeelding]

Een krasje of deukje is op zich niet erg, maar de beschadiging wordt elke keer erger als ik het deksel vast zet en na een week buiten zie ik al roest.
Pre-assembled. Enige wat ik hoefde te schroeven waren de poten op het onderstel en "knoppen" van de luchtinlaten. En de rest alleen in elkaar zetten.

Ik zie zo niks geks op je foto. Tenzij de Korsakov echt heeft toegeslagen, zit het ook zo bij mij. Wat zit er volgens jou verkeerd?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
coelho schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:13:
[...]

Waar heb je die gevonden? Heb gekeken op bbqgenootschap en bbqforum maar volgens mij heb je het daar niet vandaan :)
Hier vandaan: https://www.winkelwagenonline.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Calitomnication schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:52:
disclaimer
De meeste videos (BBQ Pit Boys, Baby Back Maniak etc praten in Fahrenheit ipv Celsius. Vandaar dat ik voor te BBQ'en deze temps overneem
|:(

On GoT we use non retard units.

Maar welkom in de BBQ wereld. Advies: niet kijken. Daardoor komt zuurstof bij je vuur, dus laait de temperatuur omhoog. Gewoon dichthouden en thermometers met snoertjes gebruiken. Daarnaast zal je temp vanzelf ook weer dalen doordat de zuurstof weer verbruikt wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door Cass Casey op 01-09-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Dank, ik bedoelde echter op de foto met die mod. Meestal staat dit soort mods op barbecue forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
coelho schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:27:
[...]

Dank, ik bedoelde echter op de foto met die mod. Meestal staat dit soort mods op barbecue forums.
Oh sorry :) via mijn buurman, vriend van hem had deze mod gemaakt.
Ik moet hem nog even afmaken, pan en haken zijn er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Calitomnication schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:52:
Na jaren meelezen in dit topic en BBQ'en op de Smokey Joe (wat overigens een geweldige BBQ is, mag ik dan eindelijk meedoen in dit topic. Afgelopen maandag is hij dan eindelijk geleverd; de Master Touch!

Vandaag meteen aan de slag met Pulled Pork. Ik probeer het eerst een rustig aan (1kg varkensnek). Als dit goed gaat, dan probeer ik eens een echte Boston Butt. Maar goed, specs.

Setup; Master Touch, briketten met blok hickory links, opvangbak gevuld met water rechts, daarboven de nek. Temperatuur controle doe ik met behulp van de Ikea Fantast. So far, so good :)
Heb 1 briketten houden (Master Tcuch standaard) gewoon vol. Om te starten heb ik 8 gloeiende briketten in de schoonstarter laten gloeien en die bovenop de overige briketten gelegd. Dit gaat tot nu toe perfect!

Als Rub heb ik gekozen voor de Carolina variant, deze zit er sinds gisteravond op. Vanmorgen om half 10 begonnen met smoken en tot nu toe gaat alles goed. 1x per uur besprenkel ik de nek met een mix van Appel azijn, azijn, bruine suiker, pepervlokken, chili en zwarte peper.

Waar ik mee zit is het volgende. Tijdens het smoken gaat alles goed. Temperatuur zit mooi tussen de 225 en 275 fahrenheit, maar ik probeer hem stabiel te houden op 250, wat overigens aardig lukt. Op 1 ding na. Zodra ik 1x per uur het deksel wegklap om te sprenkelen, schiet de temperatuur meteen naar 300 of zelfs 320 fahrenheit. Door het ventilatiegat aan de bovenzijde dan bijna dicht te draaien krijg ik deze na 15 minuten wel weer langzaam omlaag.

Gezien de gang is dit vrij logisch, alle vents staan bijna dicht, dus zodra ik de deksel eraf haal komt er een bak zuurstof bij en slaan de briketten aan. Is er iets wat je hier aan kunt doen? Heb ik teveel briketten gebruikt? Of is het, direct hierop reageren en met vent.control de temperatuur terug omlaag krijgen.

disclaimer
Ik persoonlijk laat de bovenste altijd helemaal open staan en de temperatuur regel ik met de onderste.
Na het openen krijg je inderdaad een boost. Je moet voor jezelf dan ook nagaan of je het besprenkelen nodig vindt (heb het tijdens mijn laatste 12 uur sessie voor PP niet gedaan, resultaat was geweldig goed).

Je gebruikt de deksel thermometer om je dometemp te controleren.. waar bevindt die thermometer zich? boven je vlees of boven je kolen? Je kunt het beste een 2e Fantast erbij nemen om daarmee je temperatuur op het rooster te controleren (dicht bij het vlees), die zal dan een andere (lagere) temperaatuur aangeven dan je deksel thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Cass Casey schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:00:
[...]

Pre-assembled. Enige wat ik hoefde te schroeven waren de poten op het onderstel en "knoppen" van de luchtinlaten. En de rest alleen in elkaar zetten.

Ik zie zo niks geks op je foto. Tenzij de Korsakov echt heeft toegeslagen, zit het ook zo bij mij. Wat zit er volgens jou verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JapiZPmpCuTsILnjGf9TMuVm/medium.jpg
Bij de bovenste buigt de beugel naar binnen, tegen het porselein aan, bij de onderste klem buigt ie naar buiten.
Aan de andere kant van het deksel buig het beugeltje ook naar buiten.

Maar goed om te weten dat ie zo uit de fabriek komt :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 19:57
coelho schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:57:
[...]

Werkt lijnzaadolie beter dan crisco? Een aantal jaren geleden las je overal dat je dat moest gebruiken om je gietijzer in te branden en/of te conserveren.
Geen idee. Maar toen ik ging zoeken kwam ik een stuk tegen waar heel goed uitgelegd werd waarom lijnzaadolie erg goed was om gietijzer te seasonen en onderhouden. En ik moet zeggen dat ik er geen moment spijt van heb. En het kost geen reet bij de Kruidvat want je doet er echt lang mee.

Het was overigens dit stuk obv waarvan ik dus lijnzaadolie gebuik. Dus ik smeer het in het begin bij het opwarmen een keer erop en laat het dan echt wegroken. En als ik klaar ben smeer ik het en gooi de deksel erop. Voor het koken zelf hoef ik echt niet te vetten.

EDIT: voor het koken moet je overigens geen olien met hoge omega gehalte geven want die geven vrije radicalen die ongezond zijn. Maar nogmaals ik laat het dus goed wegroken op de hete BBQ voordat ik er iets op leg. En voor de zekerheid gewoon de voor consumptie geschikte olie van de kruidvat gekocht ipv al die anderen die je tegenkomt op google.

[ Voor 15% gewijzigd door dangerpaki op 01-09-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gadgeteer schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 15:14:
[...]

Ik persoonlijk laat de bovenste altijd helemaal open staan en de temperatuur regel ik met de onderste.
Na het openen krijg je inderdaad een boost. Je moet voor jezelf dan ook nagaan of je het besprenkelen nodig vindt (heb het tijdens mijn laatste 12 uur sessie voor PP niet gedaan, resultaat was geweldig goed).

Je gebruikt de deksel thermometer om je dometemp te controleren.. waar bevindt die thermometer zich? boven je vlees of boven je kolen? Je kunt het beste een 2e Fantast erbij nemen om daarmee je temperatuur op het rooster te controleren (dicht bij het vlees), die zal dan een andere (lagere) temperaatuur aangeven dan je deksel thermometer.
Gebruik idd de standaard thermometer van Weber om de temperatuur in de ketel te meten. De Fantast zit in het vlees, dus die checkt de kerntemperatuur. Heb het zo gedraaid dat de bovenste vent boven het vlees zit, heb gelezen dat de rook & warmte dan over het vlees wordt getrokken op weg naar buiten. Daarmee zit de dome automatisch boven de kolen.

Hmm. De methode om de temperatuur met de onderste te controleren moet ik nog eens gaan proberen. Zoals ik het nu heb; de onderste is bijna helemaal dicht. De bovenste staat nu op 1/4e. Hij is wel vrij stabiel.

Thanks voor de tips d:)b

Voor een eerste keer ben ik niet ontevreden, was er eigenlijk een beetje bang voor dat de temperatuur ontzettend zou pieken en dalen, maar tot nu toe mooi onder controle. Als deze straks is gelukt ga ik me eens richten op al het andere moois dat je met zo'n ketel kunt maken :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Apie! schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 15:18:
[...]

[afbeelding]
Bij de bovenste buigt de beugel naar binnen, tegen het porselein aan, bij de onderste klem buigt ie naar buiten.
Aan de andere kant van het deksel buig het beugeltje ook naar buiten.

Maar goed om te weten dat ie zo uit de fabriek komt :)
Ah, check. Nu zie ik 't. Ja, de bovenste zit bij jou verkeerd. Balen! De hoek moet naar buiten zitten. Helaas heb ik op dat vlak het technisch inzicht van een aardappel, dus zou niet weten hoe je dit kan fixen. Toch even naar de winkelier brengen. Je hebt vast garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Calitomnication schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 15:30:
[...]

Gebruik idd de standaard thermometer van Weber om de temperatuur in de ketel te meten. De Fantast zit in het vlees, dus die checkt de kerntemperatuur. Heb het zo gedraaid dat de bovenste vent boven het vlees zit, heb gelezen dat de rook & warmte dan over het vlees wordt getrokken op weg naar buiten. Daarmee zit de dome automatisch boven de kolen.

Hmm. De methode om de temperatuur met de onderste te controleren moet ik nog eens gaan proberen. Zoals ik het nu heb; de onderste is bijna helemaal dicht. De bovenste staat nu op 1/4e. Hij is wel vrij stabiel.

Thanks voor de tips d:)b

Voor een eerste keer ben ik niet ontevreden, was er eigenlijk een beetje bang voor dat de temperatuur ontzettend zou pieken en dalen, maar tot nu toe mooi onder controle. Als deze straks is gelukt ga ik me eens richten op al het andere moois dat je met zo'n ketel kunt maken :)
Ik begrijp dat je dus de thermometer boven de hete kolen hebt. Ik denk dat je echt veel winst kunt maken door een 2e thermometer te gebruiken in de toekomst (of natuurlijk een met meerdere probes). Ik deed ook altijd alles met een Fantast maar merk dat ik nu met mijn Inkbird (6 probes) veel meer contole heb over de temperatuur (vwb nauwkeurig afstellen) en dus over het eindresultaat.

Wel grappig dat je begint met een PP. Dit was niet direct het eerste wat ik aandurfde. Ik ben begonnen met sessies van 2 tot 5 uur (ham, langzaam gegaard buikspek etc) om de temperatuur een beetje te leren controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gadgeteer schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 15:53:
[...]

Ik begrijp dat je dus de thermometer boven de hete kolen hebt. Ik denk dat je echt veel winst kunt maken door een 2e thermometer te gebruiken in de toekomst (of natuurlijk een met meerdere probes). Ik deed ook altijd alles met een Fantast maar merk dat ik nu met mijn Inkbird (6 probes) veel meer contole heb over de temperatuur (vwb nauwkeurig afstellen) en dus over het eindresultaat.

Wel grappig dat je begint met een PP. Dit was niet direct het eerste wat ik aandurfde. Ik ben begonnen met sessies van 2 tot 5 uur (ham, langzaam gegaard buikspek etc) om de temperatuur een beetje te leren controleren.
Thanks man! Ja, klopt. Ik heb genoeg filmpjes op Youtube gekeken om een beetje een idee van de controle van temperatuur te krijgen. Hiervoor heb ik overigens 4 jaar een Smokey Joe gehad, dus helemaal nieuw op het gebied van houtskool ben ik niet. Al kun je het BBQ'en op een Smokey Joe in de verste verte niet vergelijken met de grote kettel. Maar enige basiskennis is er dus al :)

Waarom PP? Sinds ik in de VS op een zomerkamp heb gewerkt (in North Carolina) en daar voor het eerst Pulled Pork heb gehad ben ik daar helemaal gek op. Daarom, maandag de kettel uitgepakt, vandaag direct proberen. Tot nu toe gaat het goed, dus ben tevreden,
Heb overigens wel voor de nek gekozen, volgens mijn slager was dat iets makkelijker klaar te maken. Dus een beetje valsspelen is er wel bij.
Waarom nu pas een kettel? Mijn vorige huis had niet meer dan een "tuin" met een oppervlakte van 10 vierkante meter. Plek voor een 57cm kettel was er niet. Heb daarom alles gedaan met een goedkoper gas BBQ en later de Smokey Joe.

Later ga ik zeker voor een betere thermometer, maar voor nu is het proberen, kijken wat ik mis, kijken hoe het gaat. Ik kan wel meteen een dure iGrill erbij aanschaffen, maar misschien heb ik meer (of juist minder) nodig.

Echter, ik zal proberen om een regelmatige bezoeker van dit draadje te worden :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Typhone schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:54:
[...]

Heb je die speciale spraylijm ook gebruikt van 3M (Super 77?)?

@Martinusz
Mooi hoor! Wat een verrekte handig modelletje is dat toch. Twijfel twijfel twijfel :P
nee, gewoon zo er op geplakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
@Calitomnication kijk eens naar de inkbird temperatuur meter, deze heb je in 2 varianten met 2 of 6 sensoren. De laatste is in verschillende verpakkingen te koop met 2, 4 of 6 meegeleverde sensoren. Werkt op basis van bluetooth maar ivm teamviewer is het overal te bekijken ;) (heb zelf een tablet hangen met teamviewer erop)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iYoAOHe3wyL2KztiFvkfgPVT/medium.jpg

Poging 2 voor Pork belly burnt ends

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
2 foutjes gemaakt. Bij het roken het vlees beter leggen zodat deze egaler bruin wordt. En bij het brasseren genoeg warmte erin krijgen. (Niet even snel weggaan!)

Uiteindelijk het afgedekte deel in de oven gedaan. En zometeen de eerste happen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Bedoel je dan minder in je schaal leggen? Want doe ligt wel aardig vol.

Hier lekker kip chorizo burgers met feta aan het maken. Komt zo op een pita broodje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Kan ik iemand een plezier doen met wat barbecue onderdelen? Ik had zelf enkel de roosters, de aspan en de handgrepen nodig

http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios
Ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Even een update op mijn eerste Pulled Pork ervaring.

Alles ging in eerste instantie perfect, de temperatuur had ik na verloop van tijd netjes onder controle, rook ging prima en kerntemperatuur ging netjes naar boven.
Totdat ik rond de 70 graden de Stall raakte. Vanaf dat moment ging het traag. De eerste Stall heeft ongeveer 3 uur geduurd, het was inmiddels al 21.30 uur. Hierna ging de kerntemperatuur weer langzaam naar boven, totdat deze op 78 kwam; tijd voor een 2e Stall.
Al met al heeft het tot 4.00 uur geduurd voordat het eindelijk klaar was. Dus, om 9.30 uur begonnen, om 4.00 uur klaar en dat met een stuk van "slechts" 1KG.

Overigens, het vlees zelf is perfect! Goed rooksmaak en lekker mals. Wijze les, eerder beginnen met het maken van Pulled Pork :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:13
Ik heb afgelopen maand tijdens mijn vakantie in Amerika een gas grill (Weber Go Anywhere) gekocht en deze mee naar Nederland genomen.
Uiteraard gebruiken wij hier andere soorten gasflessen dus ik moet een verloopstukje hebben om Europese flessen aan te kunnen sluiten.

Weet iemand of dit verloopje voldoende zou moeten zijn om EU gasflessen aan te kunnen sluiten?
(Mijn WGA heeft de CGA600 aansluiting, flessen hier zijn EN417 als ik het goed heb)

Heb ik ook nog een drukregelaar nodig? Er zit er al één op de BBQ zelf (foto1 foto2om de stand te reguleren, dus ik zou verwachten dat het niet nodig is, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

(Ik weet dat er een speciaal WGA topic is, maar aangezien dit topic actiever is en over mods gaat stel ik hem hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chinatown ribs van noskos liggen er nu op. 24 uur sous vide gedaan op 65c. Nog net aan handelbaar genoeg om even af te roken. Liggen er nu voor 1.5 uur op met een blokje hout van een whiskeyvat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:22
Vandaag weer eens een BCC gemaakt geïnjecteerd met radler en ingesmeerd met olie en toen de rub van chick mix bbq kruide van jord althuizen erop.
Het was prima gelukt alles mooi voorbereid zij was mooi op tijd klaar in 50 min. De temperatuur kon ik mooi gelijk houden 175 graden dat was erg tevreden .
Na nog even banaan met chocolade en tia maria en speciale hangop heerlijk

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/vurh54i2b/20170903_151333.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/69juj0k8j/20170903_165449.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/jp6v8gsqb/20170903_170436.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/bm8ox584z/20170903_171503.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Als we foto's gaan posten doe ik wel even mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iivGA9J7HJXBO5uwOTeETnKg/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
geen probleem hoor, een kleine picanha afgelopen week.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/21kkljs.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door alaintje op 03-09-2017 19:28 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 13:00
Calitomnication schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:28:
Even een update op mijn eerste Pulled Pork ervaring.
Hier vandaag ook mijn 1ste Pulled Pork ervaring, en gelukkig naar tevredenheid terwijl ik de kansen niet echt mee had.

Had nog 1,5kg procureur van Aalvink in de vriezer liggen, die ik zaterdag avond half ontdooit heb ingerubt met een mengsel van zout, peper, paprikapoeder, chilipoeder, knoflookpoeder e.d..

Vanochtend bij tijds op de Q gegooid met een bak water er onder. Temperatuur bleef redelijk stabiel tussen de 115 en 125.
Daarna besloten we naar het strand te gaan ivm het mooie weer. Bij iets meer dan 3 uur was de temperatuur 70c en heb ik hem ingepakt met folie. Op hoop van zegen nog wat briketten en houtskool er op gegooid en even kort opgestookt naar 150c om vervolgens de W57 voor 80% dicht te draaien. Ik dacht dat die het wel even zou uithouden, en als ik thuis kwam de kern temperatuur wel zou meten.
5 uur later kwam ik thuis en was de Q nagenoeg uit (55c), de ingepakte procureur was op dat moment 78c en ik vermoede dat die nog wel even in de oven kon om naar 88c te komen.
Echter: het vlees was zo mals en viel makkelijk uit elkaar, dat ik hem helemaal uit elkaar heb getrokken en niet anders kan concluderen dat die redelijk perfect was. _/-\o_
Mijn vriendin peuzelde nog was stukjes mee, en vreemd genoeg bleef er maar 700g van de 1,4kg over 8)7 Blijkbaar heeft die toch wat gewicht verloren, en hebben we iets meer dan een paar "proefjes" gedaan. :9~

Leerpunt voor de volgende keer: Toch maar gaan injecteren. Bark was heel lekker, maar de rest van het vlees is nog wat "blend".

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Heb je hem daarna wel gesausd?

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/LXXEv7NRZQfgog60l7VOvU3t8wWQVoXhBxRfGB95VhAAmv9Aw002CQaMhaRXcl5RrbcFhJzIdvtIoKC7qpMbkx7V3Zimp7iC0O7NfNNGzbPSpaVsQiJgQps9VconvNHqVgBj_5zSghg=w1267-h950-no

eindresultaat. Was onwijs lekker. Zo lekker heb ik ribs nog niet eerder gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Mensen die een UDS hebben gemaakt: hoe hebben jullie hem ingedeeld en wat had je liever anders gedaan? Op welke hoogtes zitten je boutjes en moertjes voor je roosters etc?

Ik ben aan het tekenen maar kom er niet uit wat ik wil :P Aan de ene kant wil ik een railsje maken zodat ik meerdere roosters boven elkaar kan hangen of juist niet, zodat ik een BCC erop kan maken, maar het lijkt me super irritant als een clipje van de rails valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 13:00
418O2 schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:30:
Heb je hem daarna wel gesausd?
Yep, na het pullen met Heinz BBQ saus ingesmeerd en al het vocht dat in de ala-folie zat er weer tussen gedaan.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Vandaag was pizza dag maar dan wel voor de familie, het deeg gewoon uit de koeling van de supermarkt gehaald.
Deze rollen deeg elke keer doormidden gedaan en zo op de pizzaring gedaan.
De Q zo hoog opgestookt dat zelfs op ruime meter afstand de hitte goed voelbaar was door een spijkerbroek heen.
Zelfs hout van mijn meubel begon te zweten op plekken die het meest dichtbij zaten. En plastic handvatten van bbq tools die op minstens 10cm vanaf de Q hingen zijn gaan smelten :X en een aansteker die verderop het meubel lag kon de hitte ook niet aan, die knalde ook ineens..

Pulled pork pizza viel goed in de smaak maar ook de champignons uitbakken in knoflook met ui ringen en paprika waren allemaal geslaagd.
Eerste pizza was binnen 3 minuten en dat was sneller dan verwacht. En in totaal 8 stuks gemaakt ( tussendoor opgegeten voordat de andere erop ging)

[ Voor 19% gewijzigd door The-Source op 03-09-2017 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Vandaag lekker kippendijen spiezen gemaakt en wat grotere moink balls, was weer smullen!!

Kamado mini ruim 4 uur lang stabiel op 100 graden gehad, wat een verademing!

Public
Bbq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BlZ7mdjHxA6pAwD7Fyzif9zU/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MU2YYQxfBhecjcORAyTMX8qb/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rZORT2eQB901ajhep15CtElN/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Stinger_Ventura schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:28:
[...]

Hier vandaag ook mijn 1ste Pulled Pork ervaring, en gelukkig naar tevredenheid terwijl ik de kansen niet echt mee had.
<>
uiteindelijk komt het niet zo nauw, Ik injecteer niets maar let wel wat meer op de temps dan jij, het is het een of het ander, uiteindelijk blijft het product belangrijk - en bij zulk vet vlees gelukkig ook vergevingsgezind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Ik injecteer eigenlijk ook nooit. Ik spuit hem wel om het (half) uur in met whiskey/appelazijn/appelsap en leg er een stoombadje onder. Altijd verrukkelijke PP :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Misha schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:39:
Goed, plannen gewijzigd! Ik keek toevallig net op Marktplaats en zag dat iemand in mijn buurt voor 40 euro een Jupiler BBQ ton verkocht. Koopje! Meteen met deksel, rooster etc, dus die heb ik supersnel opgehaald. Daar gaat een stuk makkelijker een UDS van gemaakt worden! Ventilatorgat bovenin, hendels, paar pijpjes onderin en wat moeren en bouten op verschillende hoogtes voor een extra rooster. Nog even wat verzinnen voor de temperatuurmeter en huppa!

Ik heb hetzelfde gedaan! Jupiler BBQ vat voor 50 euro gekocht en deze nu eerst als gewone BBQ gebruiken en zodra ik wat meer tijd heb aanpassen naar UDS (of gewoon DS hoop ik haha)
Misha schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:11:
Ik ben aan het twijfelen wat ik ga doen voor m'n smoker: ga ik voor 1 luchtklepregelaar onderop, of ga ik voor een paar buizen? Ik zie verschillende manieren aan aanpak overal, maar ik kan nergens het verschil vinden. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Volgens mij (wat ik lees) werkt het met buizen en kogelkranen beter maar is een luchtklepregelaar goedkoper. Maar volgens mij is het verschil tussen de twee nog steeds nihil, meer het gemak omdat je de buizen omhoog kunt halen en dat het eventueel handiger is wanneer je een PID controller wil maken.
Hier iemand die zijn Jupiler ook heeft omgebouwd:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=11612.0
Misha schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:25:
Kan ik iemand een plezier doen met wat barbecue onderdelen? Ik had zelf enkel de roosters, de aspan en de handgrepen nodig

http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios
Ad
Ah wij hadden al gemaild haha
Misha schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:52:
Mensen die een UDS hebben gemaakt: hoe hebben jullie hem ingedeeld en wat had je liever anders gedaan? Op welke hoogtes zitten je boutjes en moertjes voor je roosters etc?

Ik ben aan het tekenen maar kom er niet uit wat ik wil :P Aan de ene kant wil ik een railsje maken zodat ik meerdere roosters boven elkaar kan hangen of juist niet, zodat ik een BCC erop kan maken, maar het lijkt me super irritant als een clipje van de rails valt
Bedoel je met een rails zo'n boekenplank rails?
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/medias/sys_master/h91/h13/8796257157150.jpg
Ik heb deze al een keer voorbij zien komen (wel opletten dat je het juiste materiaal kiest, niet gegalvaniseerd bijvoorbeeld, of plastic haha)
Dit schijnt ideaal te zijn voor verschillende hoogtes maar je moet hierbij opletten dat het veel ruimte in beslag neemt van de doorsnede (en je rooster dus misschien niet meer pas)

Mijn Jupiler BBQ heeft helaas geen hoes. Het liefst heb ik een Jupiler hoes maar die zijn natuurlijk niet los te vinden (of te duur). Dus ik ben dan maar op zoek naar een goedkope (tijdelijke?) oplossing. Kan iemand een hoes aanraden voor een vat met een diameter van ruwweg 60cm en een hoogte van zo'n 88cm? Wellicht voor iets hoger omdat ik er een Weber deksel op wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Nog mensen naar Suydersee bbq contest geweest? WIj hadden meegedaan, maar man o man wat is KCBS koken fucking moeilijk! Helaas als laatste geindigd doordat beide pork categorieen bij ons te flauw waren (vonden wij zelf ook), was het een leerzaam en leuk weekend! Die KCBS contests zijn echt super leuk, de teams helpen rookies allemaal! Wij werden gecoached en geholpen door Barbecue Meesters, Noskos en Huddie Lee Stokes.

Hopelijk snel weer een wedstrijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
coelho schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:27:
[...]

Nou nu staat de mod hierop, de mijne is klaar!!
Gijtijzer pannetje van 20cm doorsnee, steel eraf gezaagd, haakjes van de Action, beetje buigen en gaten boren, schroeven en klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z5Euhcbhf8HylGPYrklon6Il/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vraagje; is er een reden waarom je bij 99% van de bbq tafels het scharnier niet laat verzinken in het gezaagde gat van de tafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Paganstars schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:31:
Nog mensen naar Suydersee bbq contest geweest? WIj hadden meegedaan, maar man o man wat is KCBS koken fucking moeilijk! Helaas als laatste geindigd doordat beide pork categorieen bij ons te flauw waren (vonden wij zelf ook), was het een leerzaam en leuk weekend! Die KCBS contests zijn echt super leuk, de teams helpen rookies allemaal! Wij werden gecoached en geholpen door Barbecue Meesters, Noskos en Huddie Lee Stokes.

Hopelijk snel weer een wedstrijd!
Ik ben er wel even langs geweest, ik woon er redelijk in de buurt. Op zich was het wel leuk, maar eigenlijk was ik wat aan de late kant. De sfeer was wel goed volgens mij, een beetje zoals ik mij voorstel hoe het is in de VS. Lijkt me wel leuk om eens mee te maken, met een aantal mede fanatieke BBQ-ers. Heb je bijvoorbeeld snachts nog een beetje kunnen slapen? Waar stond je trouwens? Bij Noskos in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ik stond naast de koksmesexpert.Ik heb 's nachts 2,5 uur geslapen ik had de nightshift. Was echt een ervaring. Wel met Dennis gekletst, hij had ons begeleid tijdens de cooksmeet. Verder echt heel gaaf om met al die grote namen samen te werken! Ze geven je allemaal tips en tricks, helpen je ook echt!

Als je keer mee wil met een wedstrijd dan mag dat altijd! (Wel uiteraard mee doen met de buy-in!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Sbakker1982 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:44:
Vraagje; is er een reden waarom je bij 99% van de bbq tafels het scharnier niet laat verzinken in het gezaagde gat van de tafel?
Hoe bedoel je precies? Dat het scharnier in/onder het blad valt?
In dat geval, omdat je rooster dan ook lager dan het blad zit, wat niet handig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:00:
[...]

Hoe bedoel je precies? Dat het scharnier in/onder het blad valt?
In dat geval, omdat je rooster dan ook lager dan het blad zit, wat niet handig is ;)
In het blad inderdaad. Maar waarom is dat niet handig dan? Als je blad op goede hoogte zit en je rooster valt daar in, wat is dan het probleem :-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Sbakker1982 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:01:
[...]

In het blad inderdaad. Maar waarom is dat niet handig dan? Als je blad op goede hoogte zit en je rooster valt daar in, wat is dan het probleem :-)?
Probleem bij mijn Kamado is dat je handvat van je deksel dan op de blad ligt en je deze dus niet kan vastpakken ;) of als je pech hebt je deksel niet helemaal dicht gaat.

Plaatje bij het verhaal, wat als je hem 3 cm lager zet....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LBqSD0KwY6sGTAJcZwMXen74/medium.jpg
Dan heb je een probleem :P

Heb trouwens nog een vraag, nog maar net met Kamado bezig, dus wellicht een noob vraag, maar ik stel hem toch. Stel je Kamado is paar uur op 100 graden geweest, en je wilt hem nog even opstoken om iets af te grillen. Wat doe je hier dan voor? Schuiven open lijkt mij niet voldoende? Nog wat verse kolen erbij? Aanmaakblokje(s) erbij?

Vorige week was ik klaar met de BBQ en dacht laat ik eens kijken wat er gebeurd als ik nu alle schuiven openzet, maar tot mijn verbazing gebeurde er eigenlijk niet veel, ding bleef stabiel op 100 graden :P

[ Voor 51% gewijzigd door Martinusz op 06-09-2017 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
ik doe meestal alleen alles open zetten is meer dan genoeg.
Na 24 uur 100 graden kan ik hem vaak nog wel opstoken tot 250+.
Moet dan vaak wel de plate setter er uit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
Paganstars schreef op woensdag 6 september 2017 @ 07:58:
Ik stond naast de koksmesexpert.Ik heb 's nachts 2,5 uur geslapen ik had de nightshift. Was echt een ervaring. Wel met Dennis gekletst, hij had ons begeleid tijdens de cooksmeet. Verder echt heel gaaf om met al die grote namen samen te werken! Ze geven je allemaal tips en tricks, helpen je ook echt!

Als je keer mee wil met een wedstrijd dan mag dat altijd! (Wel uiteraard mee doen met de buy-in!)
Lijkt me ook een supertoffe leerzame ervaring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Martinusz schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:08:
[...]

Stel je Kamado is paar uur op 100 graden geweest, en je wilt hem nog even opstoken om iets af te grillen. Wat doe je hier dan voor? Schuiven open lijkt mij niet voldoende? Nog wat verse kolen erbij? Aanmaakblokje(s) erbij?

Vorige week was ik klaar met de BBQ en dacht laat ik eens kijken wat er gebeurd als ik nu alle schuiven openzet, maar tot mijn verbazing gebeurde er eigenlijk niet veel, ding bleef stabiel op 100 graden :P
Ik gooi in ieder geval de schuiven helemaal open en afhankelijk van hoeveel houtskool er nog in ligt, doe ik er wat bij. Soms herschik ik het houtskool nog even zodat het brandende houtskool het niet brandende wel kan aansteken.

Als de temperatuur dan niet snel genoeg stijgt zet ik (even) een kleine ventilator voor de onderste schuif.

Blown past falling sands

• Raymond
  • Laatst online: 12-09 10:05
Zaterdag de grote bbq @casa Raymond. Nog bedankt voor de vega tips!

Andere vraag: ik wil graag één luxe mooi stuk vlees die dag serveren, naast het bbq vlees van de slager. Voor mn gemoedsrust wil ik die graag vrijdag al voorbereiden, in alle rust (ik heb een big green egg tot mn beschikking) en het dan zaterdag afmaken.

Welk soort vlees raden jullie me dan aan? Picanha of misschien iets anders?
Pagina: 1 ... 65 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.