Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 108 Laatste
Acties:
  • 668.725 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:44
pulled pork, picanha, flat iron steak, cote de boeuf, lamsschouder

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 19:08
Dankje!

Wat is dan de handigste tactiek om te bereiden?

• Paganstars
vanavond rubben (in het geval van Pulled Pork), zaterdagochtend vroeg ketel opstoken en gaan!

Lamsschouder bone in duurt ongeveer 6 uur (wil je niet snot gaar koken)
Picanha 2,5~3 uur afhankelijk van de dikte
Flatiron, afhankelijk van hoe rood je het wil hebben
Cote de boeuf idem als Flatiron

[ Voor 65% gewijzigd door Paganstars op 07-09-2017 08:50 ]

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Paganstars schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:47:
vanavond rubben (in het geval van Pulled Pork), zaterdagochtend vroeg ketel opstoken en gaan!
Lees: hééék vroeg je ketel opstoken. Mijn Pulled Pork van vorige week heb ik om 9.30 op de grill gelegd en om 4.00 's nachts was deze klaar. Houdt er ook rekening mee dat het vlees nog een uur moet rusten in aluminiumfolie op het moment dat je het van de grill trekt. Dus, als je om 8.00 's morgens begint is het geen garantie dat je het dezelfde avond al kunt eten!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Paganstars schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:47:

Lamsschouder bone in duurt ongeveer 6 uur (wil je niet snot gaar koken)
Picanha 2,5~3 uur afhankelijk van de dikte
Flatiron, afhankelijk van hoe rood je het wil hebben
Cote de boeuf idem als Flatiron
Over de Picanha, ik wil dat ook eens gaan proberen, echter mijn buurman had het over maar 45 minuten ongeveer? Is zijn temperatuur dan veel hoger geweest? 2,5-3 uur of 45 minuten dat scheelt nogal in voorbereiding :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:55
Ik ben meestal ongeveer anderhalf uur onderweg. Ik ga dan tot 52c op 130-150c volgens mij. Dat zijn dan stukken van 1.5kg met een dikke vetlaag (die er af gaat bij het searen, oppassen voor de vlammen!)

[ Voor 38% gewijzigd door 418O2 op 07-09-2017 10:14 ]

• Martinusz
418O2 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:14:
Ik ben meestal ongeveer anderhalf uur onderweg. Ik ga dan tot 52c op 130-150c volgens mij. Dat zijn dan stukken van 1.5kg met een dikke vetlaag (die er af gaat bij het searen, oppassen voor de vlammen!)
Oke, in ieder geval op tijd beginnen en niet 45 minuten van te voren dus :P
En hoe leg jij hem neer, vet boven of op rooster? daar zijn de meningen nogal over verdeeld zie ik op internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Martinusz schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:23:
[...]

Oke, in ieder geval op tijd beginnen en niet 45 minuten van te voren dus :P
En hoe leg jij hem neer, vet boven of op rooster? daar zijn de meningen nogal over verdeeld zie ik op internet.
Vetkap naar boven, want anders houdt dat warmte tegen dat je in je vlees wil hebben. En je voorkomt dat hij dan al gaat lekken denk ik. Weet niet of het uitmaakt, maar zo haal ik goede resultaten.

Dus eerst tot 47-55c (rare - medium) indirect garen. Vlees eraf, houtskool herschikken zodat het onder je vlees komt, vlees er op met de vetkant naar beneden zodat het vuur oplaait en dan constant draaien, dan krijg je een mooie maillard reactie en een goede korst.

van te voren rub ik hem in met zeezout. En ik snij vierkantjes in de vetlaag. Maar dat had je vast ook al gevonden, maar dan weet je hoe ik het doe :)

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 07-09-2017 10:25 ]

• Raymond
Deze beschrijving gevonden:
https://bbq-helden.nl/hoe-barbecue-picanha/

Dat ziet er wel als een goede handleiding uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Calitomnication schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:04:
[...]

Lees: hééék vroeg je ketel opstoken. Mijn Pulled Pork van vorige week heb ik om 9.30 op de grill gelegd en om 4.00 's nachts was deze klaar. Houdt er ook rekening mee dat het vlees nog een uur moet rusten in aluminiumfolie op het moment dat je het van de grill trekt. Dus, als je om 8.00 's morgens begint is het geen garantie dat je het dezelfde avond al kunt eten!
Hahaha ligt eraan hoe hoog je je ketel stookt. Ik ram hem meestal op 115C. Begin rond 06.00 dan issie meestal wel 12 uur later klaar. Je kan anders bij ~72C crutchen. Rusten in folie doe ik nooit, gewoon gelijk heet pullen, saus doorslaan en gaan met die banaan!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:42
Calitomnication schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:04:
[...]

Op hoeveel graden en hoeveel kg? 1.5 meen ik gelezen te hebben toch. Ik begon om 09:00 met 110C (1.75kg) en om 19:00 was het eten klaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Martinusz schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:08:
[...]

Over de Picanha, ik wil dat ook eens gaan proberen, echter mijn buurman had het over maar 45 minuten ongeveer? Is zijn temperatuur dan veel hoger geweest? 2,5-3 uur of 45 minuten dat scheelt nogal in voorbereiding :)
Dat is meer deze methode
https://bbq-helden.nl/recepten/picanha-steaks/

Bakken als een biefstuk.
Ik heb ze allebei geprobeerd, en ik vond de steak variant lekkerder :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

heuveltje schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:47:
[...]

Dat is meer deze methode
https://bbq-helden.nl/recepten/picanha-steaks/

Bakken als een biefstuk.
Ik heb ze allebei geprobeerd, en ik vond de steak variant lekkerder :)
Ik zou zelf nooit metale spiesen gebruiken, deze worden warm en garen het vlees van binnenuit. Goed voor varkensvlees op kip, maar niet voor rund. (of je moet van doorbakken houden :X )

Je kan hier beter niets zetten....

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 12:00

Apie!

Newer, better & confusinger

@FunFactory Ik denk dat dat wel meevalt tenzij je van plan bent de metalen spiesen voor te verwarmen tot ze roodgloeiend zijn :?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 10:57
Typhone schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:06:
[...]

Op hoeveel graden en hoeveel kg? 1.5 meen ik gelezen te hebben toch. Ik begon om 09:00 met 110C (1.75kg) en om 19:00 was het eten klaar!
Zelf hou ik deze methode aan:

https://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Deze werkt voor mij prima, en een goede stap voor stap beschrijving.
FunFactory schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:57:
[...]

Ik zou zelf nooit metale spiesen gebruiken, deze worden warm en garen het vlees van binnenuit. Goed voor varkensvlees op kip, maar niet voor rund. (of je moet van doorbakken houden :X )
Afhankelijk welk metaal je hebt. RVS geleid bijzonder slecht de warmte, dus dan zal je er geen last van hebben. Overigens vind ik dat op Picanha alleen peper en zout moet, verder niets.

[ Voor 37% gewijzigd door elhopo op 07-09-2017 20:22 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
elhopo schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:19:
Overigens vind ik dat op Picanha alleen peper en zout moet, verder niets.
Neejoh, volle rub en knoflooksaus!

(als iemand saus bij een picanha zou vragen dan zou ik ongeveer net zo reageren als wanneer iemand hem well-done zou willen (tenzij zwanger))

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:52:
[...]

Neejoh, volle rub en knoflooksaus!

(als iemand saus bij een picanha zou vragen dan zou ik ongeveer net zo reageren als wanneer iemand hem well-done zou willen (tenzij zwanger))
Pfff, iedereen weet dat een picanha pas echt opfleurt met een scheut ketchup. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
@Fly-guy Jij bent af! ;) :P
En iedereen die er andere sauzen, ook al zijn ze vers, bij wil hebben is ook af. Als ik al chimichurry erbij maak dan eet ik picanha, en de chimi on the side zo van de lepel (omdat die ook lekker is :+ ). Goede picanha (heb ook wel mindere gehad hoor) heeft niks dan alleen zout nodig naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
UltraSub schreef op donderdag 7 september 2017 @ 22:14:
@Fly-guy Jij bent af! ;) :P
En iedereen die er andere sauzen, ook al zijn ze vers, bij wil hebben is ook af. Als ik al chimichurry erbij maak dan eet ik picanha, en de chimi on the side zo van de lepel (omdat die ook lekker is :+ ). Goede picanha (heb ook wel mindere gehad hoor) heeft niks dan alleen zout nodig naar mijn mening.
Ben helemaal af, want ik laar iedereen lekker doen wat ze willen. Ik geef een advies, maar als ze ketchup, mayo of satésaus op hun picanha willen doen, mijn zegen hebben ze...

Ik lever het beste af wat ik kan, probeer er zelf het meeste van te maken (geen ketchup dus), maar wat een ander lekker vindt, mij boeit het niet echt. Het enige wat ik verlang is het 1 hapje proeven op mijn manier.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Volledig mee eens hoor. Zo hier ook. Doe lekker wat je wil, maar doe wel 1 hapje op mijn manier zodat je het proeft en niet meteen verkracht. Wat je daarna doet moet je zelf weten.

Was ook maar flauwekul dus.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zo de bastard large is binnen! Iemand nog tips voor de 1e sessie?

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:15

Kraz

Saving the world

Sbakker1982 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 23:01:
Zo de bastard large is binnen! Iemand nog tips voor de 1e sessie?
Niet met pizza beginnen (te heet).
Maak lekkere moinkballs ofzo. Makkelijk te maken en je kunt direct de schuifjes proberen om de temperatuur te beheren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Typhone schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:06:
[...]

Ik had een procureur van iets meer dan 1kg. Heb de BBQ gestookt tot 110c, daarna door naar 120 met een max van 135, maar over de hele hele lijn is de gemiddelde temperatuur 120 graden geweest.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
Calitomnication schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:42:
[...]

Ik had een procureur van iets meer dan 1kg. Heb de BBQ gestookt tot 110c, daarna door naar 120 met een max van 135, maar over de hele hele lijn is de gemiddelde temperatuur 120 graden geweest.
En die thermometer is gekalibreerd? Ik heb een sessie of 10-15 gehad denk ik nu maar nog nooit minder dan 1,5kg en nog nooit zolang bezig geweest als jou met pulled pork. Maargoed, omdat het op temperatuur gaat hoeft dat uiteraard niks uit te maken ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Calitomnication schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:42:
[...]

Op een kilo zou ik dan max een gaartijd (tot 92c) verwachten van 8uur... En dat is dan een full pull zonder crutch. Waar stook je op en wat voor ketel (te lui om terug te zoeken). Wat voor methode van stoken gebruik je?

De tijd die jij aanhaalt, krijg ik alleen met een boston butt van 5kg bone in!

Procureur kom ik zelfs met grote stukken niet boven de 12 uur uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zondag de keu ook maar eens opgestookt. Resultaat na een ruime 4 uur:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2e1g57r.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door warhamstr op 08-09-2017 09:13 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 10:57
Hmm, dat lust ik ook wel!

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
warhamstr schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:10:
Zondag de keu ook maar eens opgestookt. Resultaat na een ruime 4 uur:
[afbeelding]
Nette rook ring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Paganstars schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:55:
[...]

Op een kilo zou ik dan max een gaartijd (tot 92c) verwachten van 8uur... En dat is dan een full pull zonder crutch. Waar stook je op en wat voor ketel (te lui om terug te zoeken). Wat voor methode van stoken gebruik je?

De tijd die jij aanhaalt, krijg ik alleen met een boston butt van 5kg bone in!

Procureur kom ik zelfs met grote stukken niet boven de 12 uur uit.
Juist! Dat is wat ik dus ook niet kon begrijpen. Ik had zelf op 8 uur, 10 uur max gerekend. Gezien de grootte van het stuk vlees.
Mijn setup: Weber Master Touch, 1 mandje Weber briketten (links), procureur rechts in het midden, indirect dus. De thermometer boven de kolen, de vent. boven het vlees om zo de rook over het vlees te laten trekken.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFactory

FunFactory

Apie! schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:13:
@FunFactory Ik denk dat dat wel meevalt tenzij je van plan bent de metalen spiesen voor te verwarmen tot ze roodgloeiend zijn :?
De El Cheapo prikkers geleiden warmte heel goed, pak ze maar eens vast als ze op de BBQ hebben gelegen. Die warmte slaat ook terug in je vlees. Met hout voorkom je dit zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Calitomnication schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:05:
[...]

Juist! Dat is wat ik dus ook niet kon begrijpen. Ik had zelf op 8 uur, 10 uur max gerekend. Gezien de grootte van het stuk vlees.
Mijn setup: Weber Master Touch, 1 mandje Weber briketten (links), procureur rechts in het midden, indirect dus. De thermometer boven de kolen, de vent. boven het vlees om zo de rook over het vlees te laten trekken.
Probeer volgende keer een snake, ik vemoed dat je kolen niet goed aan zijn gegaan, of slechte hitte distributie. Had je een goed vettige procureur? En had je geinjecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Paganstars schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:29:
[...]

Probeer volgende keer een snake, ik vemoed dat je kolen niet goed aan zijn gegaan, of slechte hitte distributie. Had je een goed vettige procureur? En had je geinjecteerd?
[b]Probeer volgende keer een snake, ik vemoed dat je kolen niet goed aan zijn gegaan, of slechte hitte distributie.[b]
Daar idee had ik ook. Zal de volgende keer een thermometer naast het vlees leggen. Ik had sterk het idee dat de temperatuur lager was dan wat werd aangegeven.
Had je een goed vettige procureur?
Heb ik niet op gelet moet ik eerlijk zijn :) Het was er een van een Duitse slager :P
En had je geinjecteerd?
Nee, wel een rub gemaakt en ingesmeerd met olijfolie (voor hechting rub), maar verder geen gekke dingen mee gedaan.

Overigens, de PP zelf was geweldig goed gelukt, alleen de tijd was minder :)

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
je dome thermometer geeft meest een hogere temperatuur aan dan dat het op grate niveau is (bij mij een verschil van een graad of 20)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
Is het verschil bij indirect tussen boven de kolen en bij het vlees niet best wel groot trouwens?

Ik zou de temperatuur naast het vlees willen monitoren, niet zozeer de temperatuur direct boven de kolen. De 110c die ik meestal aanhoudt zit 3cm (ong) naast mij procureur/boston butt (weliswaar op de kamado maar dat mag niet uitmaken). Ik kan me dan goed voorstellen dat wellicht de temp in zijn geheel wat aan de lage kant is geweest waardoor het zoveel langer heeft geduurd :). Zal wel mals geweest moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:22

steel123

Cryman9

Calitomnication schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:05:
[...]
Bij mijn Master Touch scheelt dit zo 50 graden temperatuursverschil op deze manier.

Keteltemperatuurmeter boven de kolen vs op het rooster aan de indirecte kant: 50 graden verschil.
Keteltemperatuurmeter boven indirecte kant vs op het rooster aan de indirecte kant: 20 graden verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 22:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Even een domme vraag van mij tussendoor. Ik woon in de VS, dus ik ken de Engelstalige termen beter.... wat bedoelen jullie met procureur?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
varkensnek voor pulled pork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 22:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Dank u zeer!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nou vandaag voor het eerst picanha maken, fingers crossed ;)
Ben nog steeds benieuwd hoe lang het gaat duren op de bbq, lees nog steeds verschillende uiteenlopende tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gisteren picanha gemaakt van 2,2kg op de green egg. Temp rond 130graden gehouden. Was binnen 2u klaar.

Heb hem tot kerntemp van 55 graden gebracht, zoals hier stond:
Maar ik vond dat wel aan de gare kant, het rose was er nagenoeg af.
Volgende keer doe ik een paar graden minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Raymond schreef op zondag 10 september 2017 @ 08:10:
Gisteren picanha gemaakt van 2,2kg op de green egg. Temp rond 130graden gehouden. Was binnen 2u klaar.

Heb hem tot kerntemp van 55 graden gebracht, zoals hier stond:
Maar ik vond dat wel aan de gare kant, het rose was er nagenoeg af.
Volgende keer doe ik een paar graden minder.
Oké ik ga uit van 1,5 tot 2 uur, heb er 1 van rond de 1,5kg. Ik kan de keteltemp op 100 houden, maar denk dat ik ook voor rond de 130 ga.
Ik wil hem bij 45 graden eraf halen, de Bqq dan opstoken en nog afgrillen, dan komt ie volgens de uitleg uit op zo'n 55-58 kern.

Hoelang gril je ongeveer af? Is dat puur op zocht dat je ziet dat er wat korst aan zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Was voor mij ook eerste keer hoor.
Heb idd op zicht gegrilled met kerntempthermo er nog in. En gestopt bij 55g. Toen was er ook al een mooie korst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier ook weer een nieuwe voorraad pulled pork maken. Ik doe dat in 2 etages op de BGE, een stuk van 2,6kg boven en nog een stuk van 2,9kg beneden dan is het tenminste de moeite :)

Procureur was gisteren in de aanbieding bij de Sligro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golflars
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:21
Vandaag voor de eerste keer pulled pork maken op mijn nieuwe Master Touch 57cm. Met name voor een feestje later deze week, en met een beetje geluk ook al op een broodje vanavond. Gisteravond al een mooie snake klaargelegd van Ecobrasa en appelhout, en vanmorgen om 8 uur de ingerubte Boston Butt erop. Temperatuur blijft vooralsnog keurig op 115 graden (dekselthermometer). Roostertemperatuur is ongeveer 100 graden, in diverse recepten vond ik dat de magische 225-250F de dome temperatuur betrof? Of moet ik toch een iets hogere roostertemperatuur nastreven? Ik zal later vandaag een update posten!

Edit: bij 50 graden zakte de roostertemperatuur van 115 naar 97 graden. De snake brandt nog, maar misschien onvoldoende? Ik heb er zes nieuwe brandende briketten tegenaan gelegd om de temperatuur weer wat op te krikken. Al met al gaat het volgens mij wel goed, vlees was erg koud toen het erop ging en de eerste anderhalf uur bleef de kerntemperatuur maar 3 graden (mogelijk dus nog bevroren in het midden). Ik heb de tijd...

[ Voor 26% gewijzigd door golflars op 10-09-2017 13:15 ]

Canon EOS R | EF 16-35mm f/4.0L IS USM | RF 24-105mm f/4.0L IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF 70-300mm f/4.0-5.6 II IS USM | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
golflars schreef op zondag 10 september 2017 @ 09:40:
Vandaag voor de eerste keer pulled pork maken op mijn nieuwe Master Touch 57cm. Met name voor een feestje later deze week, en met een beetje geluk ook al op een broodje vanavond. Gisteravond al een mooie snake klaargelegd van Ecobrasa en appelhout, en vanmorgen om 8 uur de ingerubte Boston Butt erop. Temperatuur blijft vooralsnog keurig op 115 graden (dekselthermometer). Roostertemperatuur is ongeveer 100 graden, in diverse recepten vond ik dat de magische 225-250F de dome temperatuur betrof? Of moet ik toch een iets hogere roostertemperatuur nastreven? Ik zal later vandaag een update posten!
Hoger gaat sneller.

Ik heb een tijdje geleden het wedstrijd recept van "noskos" gevolgd wat op 120 graden gaat. Prima resultaat en toch wel iets sneller dan op 100 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Is kersenhout aan te raden bij picanha? Of überhaupt een rookhout? Of gewoon lekker zonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:05

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
Martinusz schreef op zondag 10 september 2017 @ 10:10:
Is kersenhout aan te raden bij picanha? Of überhaupt een rookhout? Of gewoon lekker zonder?
Vorige week heb ik picanha gemaakt op de country smoker en wat appelhout erbij gedaan, hierdoor zat er een subtiele rooksmaak op. Kersenhout is wel wat sterker qua smaak als appelhout, je zou het met een paar chunks kunnen proberen.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skarloc
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:53

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Martinusz schreef op zondag 10 september 2017 @ 10:10:
Ik heb gister een picanha gemaakt van 1,3kg. Eerst een half uurtje gerookt met Weber houtsnippers (whiskey variant) daarna laten garen tot 46 graden kerntemperatuur. Doorgegaard in alufolie tot 52 graden en toen de korst nog even gegrild. Gasten waren er zeeeer over te spreken :P .

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Hari-Bo schreef op zondag 10 september 2017 @ 10:25:
[...]

Vorige week heb ik picanha gemaakt op de country smoker en wat appelhout erbij gedaan, hierdoor zat er een subtiele rooksmaak op. Kersenhout is wel wat sterker qua smaak als appelhout, je zou het met een paar chunks kunnen proberen.
Ik ga een paar snippers proberen, niet te gek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Picanha kan wel stevig hout hebben. Ik gebruik altijd blokken die van een whiskeyvat komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Lol de picanha was te groot voor m'n Kamado mini, dus 2 repen eraf gehaald om die als spiezen te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Martinusz schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:45:
Lol de picanha was te groot voor m'n Kamado mini, dus 2 repen eraf gehaald om die als spiezen te maken!
Ze krimpen onwijs , dus je kan ze nog wel wat dubbel leggen in het begin de volgende keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
418O2 schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:05:
[...]

Ze krimpen onwijs , dus je kan ze nog wel wat dubbel leggen in het begin de volgende keer
Nou hij was echt veeeel te groot haha, had gewogen was 1,8 kg ipv 1,5.
Nu kan ik mooi beide methoden proberen ook leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hier gisteren ook picanha gemaakt met 2 handen eikenhout snippers. Mag het rustig hebben.
Vandaag left over sunday. Nog teveel salade over en wat vlees.

Nu kijken naar flat ribs voor een keer...

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 10-09-2017 15:41 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golflars
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:21
Ik heb de Butt net ingepakt in aluminiumfolie na een stall van 1,5u op 72 graden. Zonder folie gaat het vandaag anders niet meer lukken denk ik. Mooi hoe nauw de temperatuur te regelen is via de snake-methode (steady rond de 120), en toen ik net het deksel optilde om in te pakken bleek ik pas iets meer dan de halve snake gebruikt te hebben. Het valt me vooralsnog niet tegen voor de eerste keer! Misschien was beginnen met een iets kleiner stuk wel raadzaam geweest (nu 4,6kg).

[ Voor 17% gewijzigd door golflars op 10-09-2017 17:05 ]

Canon EOS R | EF 16-35mm f/4.0L IS USM | RF 24-105mm f/4.0L IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF 70-300mm f/4.0-5.6 II IS USM | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 10 september 2017 @ 08:58:
Hier ook weer een nieuwe voorraad pulled pork maken. Ik doe dat in 2 etages op de BGE, een stuk van 2,6kg boven en nog een stuk van 2,9kg beneden dan is het tenminste de moeite :)

Procureur was gisteren in de aanbieding bij de Sligro.
Is weer prima gelukt, om 8.00 uur lag het op de green egg en om 16.00 uur was de 90 graden bereikt in beide stukken. Inmiddels alles al geportioneerd in vacuüm / sous vide zakken in de diepvries. Totaal voor 56 broodjes, kunnen we weer even meer vooruit :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinusz
Nou picanha is gelukt, grote stuk was net iets te ver hier en daar, maar nog steeds lekker, de gasten vonden het sowieso al lekker.
Daarna nog 2 spiezen met rub, persoonlijk vond ik dat nog veel lekkerder!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RtSTtixF0K0P2bzwbKSyfguC/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6iF9HcH7idHo4acFMezaEkIA/medium.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Martinusz op 10-09-2017 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Vandaag had ik tegen de verwachting in toch tijd en zin om te de Razzo te gebruiken, maar had helaas niks om er op te doen :')
Dus dan maar even bij de Appie gluren... Uiteindelijk twee Black Angus burgers gehaald. Die heb ik op 110C op het bovenste rooster gerookt met kersenhout tot een interne temperatuur van 60C (geen foto van) en daarna op een roostertje lager afgegrild:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fK7Cugler6OqObpwPVcg70vM/medium.jpg
Het bovenste deel van de Razzo heb ik er hier af gehaald en de waterpan er uit. Deksel er op en hij zat zo op de 200C.
In de aluminium bakjes zit cheddar en roquefort kaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vJz8ElcWwlxI5Iax0Sd1ganf/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rgXuV9t9OfRLlX3WfktAVi6g/medium.jpg

Bakkers bolletje van de Appie, jalapeño peper, Stokyard Southern Blues saus, gesmolten kaas, gebakken uitjes, wat schijfjes augurk en het vlees zelf natuurlijk d:)b

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Gisteren weer de BBQ aangemaakt voor wat te grillen.

Nu heb ik iedere keer bij het aanmaken van de briketten dat het super veel rookt.
Vooral zwarte rook.

Komt dat door de aanmaakblokjes die ik gebruik, of toch echt door de briketten?
Ik heb nu die witte aanmaakblokjes van Weber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Crxtreem schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:14:

Nu heb ik iedere keer bij het aanmaken van de briketten dat het super veel rookt.
Vooral zwarte rook.

Briketten.
De een rookt iets harder dan de ander, maar ik denk eerlijk gezegd dat je er niet heel veel aan doet.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-05 03:42
kokosbriketten hebben er geen last van ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paganstars
Gisteren maar weer eens een workshopje gegeven. Babybacks, gevlinderde kip, caveman bavette, MOINK, wedstrijd kip.

Was erg gezellig en leuk om voor 4 man zo'n workshop te geven, veel intiemer dan grote groepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mastadont schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:16:
kokosbriketten hebben er geen last van ;)
Dat moet je toch eens mijn ecobrasa's vertellen dan :)
De eerste paar minuten in de starter roken die ook als een gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

combinatie van beide: sommige briketten roken meer bij het aansteken, maar die witte weber blokjes kunnen er ook wel wat van :X

ik gebruik van die bruine blokjes (met paraffine) en die roken een heel stuk minder, en stinken ook niet zo chemisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:22

steel123

Cryman9

Vooral zwarte rook.

Ik weet niet welke briketten je gebruikt, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Maar die witte Weber aanmaakblokjes geven zeker erg veel zwarte rook af.
Zelf ben ik overgestapt op aanmaakwol, maar die bruine aanmaakblokjes geven ook niet teveel rook af. Al die zijn bruine blokjes wel erg lastig aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Gisteren een zak weber briketten (zwarte/rode zak) gebruikt.
Na 10 minuten was het roken ook ver weg, dus dat was denk ik het moment dat de aanmaakblokjes op waren.

Hiervoor gebruikte ik ecobrassa briketten en die rookten ook.

Het zal dus waarschijnlijk wel de aanmaakblokjes zijn.
Ik heb ook nog een zakje staan met de bruine aanmaakblokjes, kijken of dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Iemand een idee waarmee je 3 sleuven kan maken in de binnenschaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z5Euhcbhf8HylGPYrklon6Il/medium.jpg

Met zaagje en vijl? of?
Het heeft niet veel nodig, puur om de haakjes te verzinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 15:58
Haakjes aan de buitenkant doen ipv de binnenkant?

Je kan met een zaag nooit een sleuf maken.
vijl kan, maar het lijkt gietijzer? Dus veel succes met vijlen :+
Zou zelf een slijptol gebruiken, bij voorkeur een dremel slijptop als het netjes moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Denniz0229 schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:28:
Haakjes aan de buitenkant doen ipv de binnenkant?

Je kan met een zaag nooit een sleuf maken.
vijl kan, maar het lijkt gietijzer? Dus veel succes met vijlen :+
Zou zelf een slijptol gebruiken, bij voorkeur een dremel slijptop als het netjes moet.
Het gietijzer hoeft niet gezaagd/gevijld te worden :)
het gaat om de keramieke schaal/pot waar de haakjes op rusten.
Ik wil dus 3 sleuven maken, is maar 2 of 3 mm denk ik zodat ze gelijk liggen met de rand ipv erop.
Waarom? Omdat het rooster weer op die pot rust en nu dus beetje wiebelt :)

Ik ga een vijl proberen, als het goed is ligt die nog ergens in de gereedschapskist :o

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 11-09-2017 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-04 10:17

defcon84

Multipass?

misschien met een oscillating multi purpose tool?

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Slijptol met een goedkoop diamantschijfje. een hoop inkepingen met dezelfde diepte slijpen en dan de tussenliggende stukjes eruit tikken.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb nu greek Fire briketten. Beetje onhandige vorm maar gelukkig kan je deze breken. En ze branden als een tierelier zonder rookwalm! De looftligher krijgt ze makkelijk aan.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-05 21:48

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Ik heb via Paganstars doosje Green Snaps gekocht. Heerlijke briketjes. Bij aansteken roken ze behoorlijk. Echter zodra ze heet zijn helemaal niets qua rook ! Blijven mooi lang warm en branden goed op !

Ik vorige week Rib-Eye (1.2kg) en Kogelbiefstuk (1.4kg) op de bbq gehad. Geen rub maar alleen peper en zout, HEERLIJK ! Echt een genot om te eten. Beiden eerst indirect daarna nog heel even direct en daarna 15 minuten op rust. Man man man... om je vingers bij af te likken. Heb wel foto's op de telefoon. Moet nog even kijken hoe ik die hier ga krijgen....

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Fijn om te horen dat ze bevallen @Gri77ie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Gri77ie schreef op maandag 11 september 2017 @ 23:13:
Ik heb via Paganstars doosje Green Snaps gekocht. Heerlijke briketjes. Bij aansteken roken ze behoorlijk. Echter zodra ze heet zijn helemaal niets qua rook ! Blijven mooi lang warm en branden goed op !

Ik vorige week Rib-Eye (1.2kg) en Kogelbiefstuk (1.4kg) op de bbq gehad. Geen rub maar alleen peper en zout, HEERLIJK ! Echt een genot om te eten. Beiden eerst indirect daarna nog heel even direct en daarna 15 minuten op rust. Man man man... om je vingers bij af te likken. Heb wel foto's op de telefoon. Moet nog even kijken hoe ik die hier ga krijgen....
Zijn dit soort briketten dan niet geschikt voor een snake? Want dan heb je continu briketten die net aan gaan en dus behoorlijk roken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Markos schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:19:
[...]

Zijn dit soort briketten dan niet geschikt voor een snake? Want dan heb je continu briketten die net aan gaan en dus behoorlijk roken?
Denk dat ze dan niet roken, omdat ze met minder hitte worden aangestoken dan bij een aanmaakblokjes met open vuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Shit, wilde vanmiddag eens appeltaart proberen op de mini Kamado, past de springvorm qua hoogte net niet, deksel blijft net stukje openstaan :(
Dat wordt een springvorm zoeken die lager is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
[...]

Ik gebruik ze bijna altijd in een snake of minion. Alleen in de kolenstarter rookt het in het begin. Bij snake of minion geen rook!

Als ik de Q aan heb zal ik wel keer time-lapse maken.
418O2 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:43:
[...]

Denk dat ze dan niet roken, omdat ze met minder hitte worden aangestoken dan bij een aanmaakblokjes met open vuur :)
Klopt volkomen!

[ Voor 22% gewijzigd door Paganstars op 12-09-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Martinusz houd er ook rekening mee dat de vorm niet boven de deflector uit steekt. Dat is waar de warmte omhoog komt.
Bij mijn eerste appeltaart op de KJJ waren de randen nogal zwart namelijk.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Apie! schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:18:
@Martinusz houd er ook rekening mee dat de vorm niet boven de deflector uit steekt. Dat is waar de warmte omhoog komt.
Bij mijn eerste appeltaart op de KJJ waren de randen nogal zwart namelijk.
Goeie tip, moet dan op zoek naar 20cm diameter.

Aangezien de appeltaart niet doorging en Ikea spullen kwam brengen, maar aan de slag gegaan met de bbq tafel en met de vijl aan de slag gegaan zodat mijn zelf gemaakte heat deflector netjes in de 'pot' valt en niet erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ro4gL2p9mHmkIIOjh8U5o92H/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7A6FE9GRg8XqQue08Yszs6gW/medium.jpg
Ikea Fintorp spullen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0ooPk7RqD5gV0AtbiziqCV6W/medium.jpg
Moeilijk te zien, maar de beugels vallen nu gelijk met de rand :)

[ Voor 52% gewijzigd door Martinusz op 12-09-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

[...]

Snake heb ik nog niet geprobeerd. Maar ik gok van wel. Enige rook die het produceert is met de opstarten. Zodra de onderste gloeien is het roken eraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:17:
[...]

Aangezien de appeltaart niet doorging en Ikea spullen kwam brengen, maar aan de slag gegaan met de bbq tafel en met de vijl aan de slag gegaan zodat mijn zelf gemaakte heat deflector netjes in de 'pot' valt en niet erop.

[afbeelding]
[afbeelding]
Ikea Fintorp spullen

[afbeelding]
Nou en de voorlopig laatste (;)) aanwinst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wiTpirYn7RYobtZA4QSf5dGM/medium.jpg
Gietijzer rooster *O*

Algemeen vraagje: Hoe houden/bewaren jullie recepten?
Boekje? App (zo ja welke)? of zoek je het steeds op internet op? Of alles opgeslagen in je bovenkamer?

[ Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 14-09-2017 12:35 ]

• Apie!

Apie!

Ik mik alles in Notes op mijn Macbook. Zo heb ik het op mijn MacBook en op mijn iPhone als ik het nodig heb. Wunderlist (app) heb ik ook een tijd gebruikt.

Blown past falling sands

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 12:48
Ik gebruik Paprika, best relaxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:05
Morgen 3kg pulled pork bereiden. Heb er zin in alleen jammer van het weer ( verwachting is niet goed ). Als het begint te regenen rijd ik de bbq tafel de garage in. Kan de deur, raam en romdeur openzetten icm ventilatoren.

Was van plan om rond 08.00 de bbq aan te zetten zodat we rond 18.00 kunnen eten. Tijd genoeg of moet ik mijn wekker eerder gaan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:15

Kraz

Saving the world

R0y. schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 20:22:
Morgen 3kg pulled pork bereiden. Heb er zin in alleen jammer van het weer ( verwachting is niet goed ). Als het begint te regenen rijd ik de bbq tafel de garage in. Kan de deur, raam en romdeur openzetten icm ventilatoren.

Was van plan om rond 08.00 de bbq aan te zetten zodat we rond 18.00 kunnen eten. Tijd genoeg of moet ik mijn wekker eerder gaan zetten?
Ik zou vroeger beginnen om op safe te spelen.
Destijds heb ik een pulled beef gemaakt en daar was ik toch een uurtje of 11-12 zoet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05 22:56
Aan de mensen met een CharBoss Grill Scraper.
Wat is de breedte van het geleideblokje aan de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online

Als je hem inpakt in folie zodra het vlees in de zone komt is het tijd genoeg. Zonder folie is het kansloos, dan heb je minimaal 12-14 uur nodig en soms zelfs langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
ik222 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 21:37:
[...]

Als je hem inpakt in folie zodra het vlees in de zone komt is het tijd genoeg. Zonder folie is het kansloos, dan heb je minimaal 12-14 uur nodig en soms zelfs langer.
Dat heb ik de vorige keer ook gedaan ja. Toen kort uit het folie gehaald maar snel weer ingepakt (na 30 minuten o.i.d.).

Volgens mij was ik toen rond 10:30/11:00 begonnen en rond 19:30 klaar (1.5kg).

Ik zet mijn wekker wel 2 uur eerder :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Wel best prijzig om even te proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Martinusz schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:17:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
Ikea Fintorp spullen

[afbeelding]
Onwijs tof bbq-meubel trouwens !! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 12:48
Martinusz schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 21:49:
[...]

Wel best prijzig om even te proberen...
Yes, maar ik vind hem wel okay. Ik ken anderen niet, dus ik weet niet of er betere alternatieven zijn :P

Zijn zat zaken die ze net ff beter kunnen doen, enfin. Zo heb ik altijd wel wat te zeiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
R0y. schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 21:49:
[...]

Dat heb ik de vorige keer ook gedaan ja. Toen kort uit het folie gehaald maar snel weer ingepakt (na 30 minuten o.i.d.).

Volgens mij was ik toen rond 10:30/11:00 begonnen en rond 19:30 klaar (1.5kg).

Ik zet mijn wekker wel 2 uur eerder :X
Als hij eenmaal in de folie zit pak ik hem niet meer uit voordat hij klaar is. Gewoon gelijk door naar 90 graden kerntemperatuur dus. Dan nog een uur laten rusten in de folie en vervolgens uit.elkaar trekken. Dan ben je in inclusief het rusten met ongeveer 9 uur wel klaar.

Ik vind de pulled pork op deze manier ook nog eens lekkerder en sappiger dan zonder folie. Die harde korst is namelijk sowieso ook niet zo mijn ding.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 09:03
Ik heb net een paar vleesribben gescheiden in rib en speklaag.
Met de ribben weet ik wel wat te doen, maar wat kan ik zoal met die speklaag beginnen?
Eentje heeft nog aardig wat vlees, de andere is toch vooral vet.

bbq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Zk9z5f6JS0nu0aouyVBXUjN/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AzWJE3MD3hvfOdp2Qta9MZf9/thumb.jpg

• Paganstars
Martinusz schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:22:
[...]

Algemeen vraagje: Hoe houden/bewaren jullie recepten?
Boekje? App (zo ja welke)? of zoek je het steeds op internet op? Of alles opgeslagen in je bovenkamer?
Excelsheet met per tab de product categorie en daarin de recepten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
K**. Aanmaakblokjes op. Lang leve de action onkruidbrander! :Y)

• Apie!

Apie!

Dat wordt wel krap, maar denk je ook aan de temperatuur? Hoe hoger de temp hoe eerder hij klaar is. Mijn laatste run ging ik voor 225F/105C, maar die deed er 17 uur over (niet gewrapped) en dat was ook een butt van zo'n 3 kilo. (meer past er niet op mijn KJJ). Ik had me daarna bedacht dat ik het voortaan maar een dag van tevoren klaar zou maken, maar de dome temperatuur verhogen en zo de tijd inkorten kan natuurlijk ook. 275F/135C ofzo?

Blown past falling sands

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:57
hier ook al een paar keer binnen de 10 uur klaar geweest. Maar ook al een paar keer +17 uur.
Ligt er echt maar net aan, je kan er geen pijl op trekken.

Beter gewoon om 05:00 bed uit gaan en zorgen dat de bbq om 05:45 op temperatuur is zodat het vlees er voor 06:00 opkan, half uurtje kijken of het stabiel is en weer 2 uurtjes terug je bed in :)

• R0y.
Vlees ligt er nu een goede anderhalf uur op en de kerntemperatuur was 15 min geleden 25 graden!

Nu verplicht op de bank tv kijken, wat erg dat barbecuen.. Straks maar even game of thrones opzetten :Y

• FunFactory

FunFactory

Martinusz schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:22:
[...]

....Algemeen vraagje: Hoe houden/bewaren jullie recepten?
Dropbox, gemakkelijk te delen met anderen en of het nu een foto, textfile of een PDF is... het past er allemaal in

Pagina: 1 ... 66 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.