Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.799 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
coelho schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:13:
[...]

Oprollen heb ik eerder gedaan, nadeel is dat ze na het eerste deel niet meer zo flexibel zijn en dus is platleggen om in te pakken ineens een stuk lastiger. Ik hoop dat er 6 in mijn ikea rek passen, dan kan ik er misschien 2 dwars op zetten tegen elkaar aan, alsof je een kaartenhuis bouwt.
Gisteren 5, gehalveerd in 10 stuks gedaan, maar kwam aardig ruimte tekort
Ik had er 7 tussen de staanders, 2 bovenop, en één leunend tegen de andere aan.

Ik moest halverwege het eerste deel de ribs een keer omdraaien om de verkleuring een beetje gelijkmatig te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:27
Ff wat vragen die mij bezig houden :)

1) Komen de gemiddelde sparerib qua breedte hoogte boven het 'ikea rekje' uit ?
2) Kun je gerechten die eigenlijk een lagere temperatuur vragen (110 graden bijv.) alsnog maken bij een min. temperatuur van 170 graden, of verlies je dan sowieso het hele idee van het gerecht en gaat het resultaat nergens naar smaken?
3) Welke vleesgerechten zijn goed te bereiden op minimaal 170 graden?

ik dank u zeer :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:12

Hoicks

Techno!

Martinusz schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:37:
Ff wat vragen die mij bezig houden :)

1) Komen de gemiddelde sparerib qua breedte boven het 'ikea rekje' uit ?
Je hebt ongeveer 20 cm breedte aan ribs in een Ikea rekje en dan x 4 op een Weber 47cm (anders past het niet), weet niet hoe dit op een 57cm past.
2) Kun je gerechten die eigenlijk een lagere temperatuur vragen (110 graden bijv.) alsnog maken bij een min. temperatuur van 170 graden, of verlies je dan sowieso het hele idee van het gerecht en gaat het resultaat nergens naar smaken?
Het zal te hard gaan waardoor je vlees waarschijnlijk uitdroogt.
3) Welke vleesgerechten zijn goed te bereiden op minimaal 170 graden?
Picanha, kip, satéh. Sowieso rundvlees. Ribeye, entrecote, bavette.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Hoicks schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:26:
[...]

Je hebt ongeveer 20 cm breedte aan ribs in een Ikea rekje en dan x 4 op een Weber 47cm (anders past het niet), weet niet hoe dit op een 57cm past.

[...]

Het zal te hard gaan waardoor je vlees waarschijnlijk uitdroogt.

[...]

Picanha, kip, satéh. Sowieso rundvlees. Ribeye, entrecote, bavette.
Thanks voor de antwoorden!
Ah genoeg vleessoorten waar het gewoon mee kan dus :)

Foutje in mijn vraag 1, ik bedoel in hoogte, steekt een gemiddelde sparerib qua hoogte uit boven de pinnen van het 'ikea rekje'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Martinusz schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:36:
[...]

Thanks voor de antwoorden!
Ah genoeg vleessoorten waar het gewoon mee kan dus :)

Foutje in mijn vraag 1, ik bedoel in hoogte, steekt een gemiddelde sparerib qua hoogte uit boven de pinnen van het 'ikea rekje'?
Ja, een paar centimeter. Hoezo? Ligt er trouwens aan hoe rechtop je het ding zet. Je kunt het IKEA rekje uittrekken waardoor ze wat schever erin komen te liggen (en dan zijn ze minder hoog)

[ Voor 17% gewijzigd door Hoicks op 08-05-2017 13:38 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
grote_oever schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:50:
Laatst heb ik ook een beenham gemaakt, maar op de een of andere manier zat er een taaie korst aan. Geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren. Leek net of er een vel omheen zat, waar ik voor de tijd nog op heb gecontroleerd. De beenham was voor de rest echt prima.
Vorig jaar ook een keer gehad. Ik dacht dat het bij mij kwam doordat de temp in mijn Q nogal instabiel was geweest gedurende de hele sessie. Of dit klopt weet ik echter niet. Ik gebruikte tot vorige week een Q waarbij de temp alleen geregeld kon worden door meer/minder briketten te gebruiken.

Andere beenhammetjes gingen overigens altijd prima op deze Q.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 12:49
Ik zit een beetje in dubio, ik kom op mijn compact 47 vaak wat ruimte te kort, dus zit te kijken naar een 57.

Nu kan ik ook voor een mooie aanbieding de kleinste kamado kopen. Ik vraag mij af pf die groot genoeg is, iemand ervaring daar mee?

Andere manier van koken (kool vs briketten) maar ik ben bang dat ook die te klein is.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
KillaZ schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:00:
Ik zit een beetje in dubio, ik kom op mijn compact 47 vaak wat ruimte te kort, dus zit te kijken naar een 57.

Nu kan ik ook voor een mooie aanbieding de kleinste kamado kopen. Ik vraag mij af pf die groot genoeg is, iemand ervaring daar mee?

Andere manier van koken (kool vs briketten) maar ik ben bang dat ook die te klein is.
De kleinste kamado lijkt mij wel erg klein. Ik verwacht dat een kippetje met een blik tussen haar billen niet gaat passen? Als een 47 er al te klein is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:08

Kraz

Saving the world

KillaZ schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:00:

Kleinste kamado is echt voor 3 stokjes sate of 2 hamburgers tegelijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Hoicks schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:37:
[...]

Ja, een paar centimeter. Hoezo? Ligt er trouwens aan hoe rechtop je het ding zet. Je kunt het IKEA rekje uittrekken waardoor ze wat schever erin komen te liggen (en dan zijn ze minder hoog)
Op de WGA past het 'Ikea rekje' maar net onder de deksel, met een kleine aanpassing past de deksel er als het goed is weer goed op, maar als spareribs er vervolgens bovenuit steken, werkt het nog niet :) vandaar de vraag. Maar inderdaad rekje kan natuurlijk ook breder gezet worden en de ribs dan wat schuiner. Zal binnenkort eens gaan proberen, nog niet eerder ribs geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Martinusz schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:34:
[...]

Op de WGA past het 'Ikea rekje' maar net onder de deksel, met een kleine aanpassing past de deksel er als het goed is weer goed op, maar als spareribs er vervolgens bovenuit steken, werkt het nog niet :) vandaar de vraag. Maar inderdaad rekje kan natuurlijk ook breder gezet worden en de ribs dan wat schuiner. Zal binnenkort eens gaan proberen, nog niet eerder ribs geprobeerd.
Je kunt de stangetjes die je niet gebruikt er af schroeven. Ding is flexibel in te korten. Vergeet niet de rubber dopjes er af te halen! :P

En hou de temperatuur in de gaten. Ribs moeten niet te heet! Liefst zo rond 130c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Hoicks schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:36:
[...]

Je kunt de stangetjes die je niet gebruikt er af schroeven. Ding is flexibel in te korten. Vergeet niet de rubber dopjes er af te halen! :P

En hou de temperatuur in de gaten. Ribs moeten niet te heet! Liefst zo rond 130c
Rubber dopjes er als eerste afgehaald ;) >:)
Hij zal nog wat modificaties ondergaan voordat die echt gebruikt kan worden op de WGA. Sowieso is temp. 130 nog niet haalbaar met een WGA Gas, maar ik heb wat ideetjes om de temp wellicht lager te krijgen.

Voor nu zie ik alleen optie voor Ribs met deze methode op de WGA op 170/180 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Martinusz schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:40:
[...]

Rubber dopjes er als eerste afgehaald ;) >:)
Hij zal nog wat modificaties ondergaan voordat die echt gebruikt kan worden op de WGA. Sowieso is temp. 130 nog niet haalbaar met een WGA Gas, maar ik heb wat ideetjes om de temp wellicht lager te krijgen.

Voor nu zie ik alleen optie voor Ribs met deze methode op de WGA op 170/180 graden.
Kun je er niet een gasregelaar tussenzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Hoicks schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:55:
[...]

Kun je er niet een gasregelaar tussenzetten?
Die zit er in princiepe al op :)
Maar met laagste stand deksel erop wordt temp 170/180, vol open 250<

Ben nu aan het kijken om meer lucht eruit te laten stromen dmv ventilatierooster, die normaal bij de deksel van de kolen variant zit.
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/54a2033c7459b90ac3e17467d79de0be96ea177a/?url=http%3A%2F%2Fdemandware.edgesuite.net%2Fsits_pod39%2Fdw%2Fimage%2Fv2%2FABCN_PRD%2Fon%2Fdemandware.static%2F-%2FSites-master-catalog%2Fdefault%2Fdw0a036058%2Fzoom%2F442ea889-6166-446b-84c5-e4298696a826.jpg%3Fsw%3D750%26sh%3D750

Andere opties waaraan ik denk is een grotere lucht sleuf, die dan ook met een schuif gecontroleerd zou kunnen worden. Kortom projectje to be continued. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Martinusz op 08-05-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Heeft er iemand hier ervaring met zo'n ding?
Afbeeldingslocatie: https://media.4rgos.it/i/Argos/6147675_R_Z003A?$Web$&w=1240&h=1116
Afbeeldingslocatie: https://media.4rgos.it/i/Argos/6147675_R_Z001A?$Web$&w=1240&h=1116
http://www.argos.co.uk/product/6147675

Gas links, kolen rechts..
Is dat beste van 2 werelden of juist allebei net niet?

Mijn gas BBQ is behoorlijk doorgeroest en aan vervanging toe.. ik heb een firepit die ik voor kolen bbq gebruik, maar helemaal ideaal is het niet (geen kap, op je knieen ervoor..)

Deze heeft voordelen voor beide stijlen en zo te zien kan je er ook mee roken... en hij is strak geprijsd..

[ Voor 7% gewijzigd door ToolkiT op 08-05-2017 15:59 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Cass Casey schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:55:
Ik kan je Flaming Dust aanraden. Erg lekker op kip bijvoorbeeld. Compleet anders dan andere rubs. Prijs lijkt hoog, maar dat is vooral omdat er geen suiker of zout in zit. Moet je dus zelf naar smaak toevoegen.
Handig dat ik dit lees, ik wilde ook eens wat gaan testen met rubs en dan niet met de bootladingen suiker (als ik er naar kijk word ik al zwaarder :P ) en zout. Een beetje zout mag best, maar jeetje mina wat wordt er veel valsgespeeld met die kant en klare rubs: troep :X Voor een keertje mag het best, maar als je zo veel de bbq aan hebt als de gemiddelde poster in dit topic..niet aan te raden :+

Overigens zijn veel YouTubers zo attent om hun rubs (die ze vaak ook zelf verkopen) ook als 'mix het zelf' recept op hun site of in de video-omschrijving te plempen. Mocht ik er wat uitgeprobeerd hebben zal ik hier ook wat ervaringen/recepten delen. Heb ook genoeg boeken liggen, maar dat is veelal suiker tot de macht van 10 of hoger :P Kijken of ik dat met stevia qua smaak (kleur boeit me nog niet eens zo) kan opvangen. Ook fijn voor diabetici of mensen die low carb/keto eten :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
ToolkiT schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:59:
[afbeelding]
[afbeelding]

Mijn gas BBQ is behoorlijk doorgeroest en aan vervanging toe.. ik heb een firepit die ik voor kolen bbq gebruik, maar helemaal ideaal is het niet (geen kap, op je knieen ervoor..)

Deze heeft voordelen voor beide stijlen en zo te zien kan je er ook mee roken... en hij is strak geprijsd..
Niks voor mij. Ik zou maar de helft gebruiken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:30

Mystikal

It never hurts to help!

emil_406 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:19:
[...]

Niks voor mij. Ik zou maar de helft gebruiken.....
Alleen de gas?

Mystikal rent!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Mystikal schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:34:
[...]

Alleen de gas?

Mystikal rent!
Het warmhoudplaatje :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[afbeelding]
[afbeelding]

Dat ding heb ik laatst op een Amerikaanse BBQ-site voorbij zien komen in een artikel over gas vs. kolen. (ik weet niet meer waar). Daar werd aangegeven dat het van allebei net niks is.
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, ik doe alles op gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

[...]

Ik kan je Flaming Dust aanraden. Erg lekker op kip bijvoorbeeld. Compleet anders dan andere rubs. Prijs lijkt hoog, maar dat is vooral omdat er geen suiker of zout in zit. Moet je dus zelf naar smaak toevoegen.
Thanks, ik heb 'm meteen besteld.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:53

MM99

That is the way I am!

[afbeelding]
[afbeelding]

Het kan in theory heel ideal zijn. Ik zou wel durfen uit te proberen. Je moet eens kijken of je ergens in NL zoiets kan vinden, zodat je langs kan gaan om te voelen.

Paar dingen wat me wel opvallen van de foto, de kolen deel is plat, in plaats van kegel vorm. Het zal daardoor iets minder zuinig zijn dan een kegel bbq. Je krijgt meer braai effect eigenlijk. Wat wel handig is, je kan veel makelijker direct en indirect gedeelte maken.
Ook valt me op dat de prijs best laag is. Een beetje ok gas bbq ben je snel al 500 euro aan kwijt. Ik vraag me af waar ze aan hebben moeten bezuinigen.
Wat ik ook niet terug zie is hoe krachtig de branders zijn. Want je wilt gas bbq snel even aanzetten als je snel iets wilt grillen. Dan wil je wel dat die heet genoeg wordt.
Er is ook niet echt een foto van hoe de gasbranders eigenlijk uit zien. Ik zou wat foto's van opvragen van de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:34:
[...]

Las later dat het de WGA betreft, maar op foto één zitten er widecut spareribs in het betreffende rekje
FreshMaker in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MM99 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:54:
[...]

Het kan in theory heel ideal zijn. Ik zou wel durfen uit te proberen. Je moet eens kijken of je ergens in NL zoiets kan vinden, zodat je langs kan gaan om te voelen.

Paar dingen wat me wel opvallen van de foto, de kolen deel is plat, in plaats van kegel vorm. Het zal daardoor iets minder zuinig zijn dan een kegel bbq. Je krijgt meer braai effect eigenlijk. Wat wel handig is, je kan veel makelijker direct en indirect gedeelte maken.
Ook valt me op dat de prijs best laag is. Een beetje ok gas bbq ben je snel al 500 euro aan kwijt. Ik vraag me af waar ze aan hebben moeten bezuinigen.
Wat ik ook niet terug zie is hoe krachtig de branders zijn. Want je wilt gas bbq snel even aanzetten als je snel iets wilt grillen. Dan wil je wel dat die heet genoeg wordt.
Er is ook niet echt een foto van hoe de gasbranders eigenlijk uit zien. Ik zou wat foto's van opvragen van de binnenkant.
Gas BBQ's zijn hier niet zo duur: http://www.argos.co.uk/we...Type%7CGas%7C1&authToken=
Mijn vorige was ook <£200 voor een 4 burner met sideburner.. maar ze zijn wel van pisbakkenstaal en roesten weg waar je bij staat.. met name de branders dus (mild gietstaal) en de bodemplaat (ook beetje eigen schuld want ik had er geen zand in gedaan).
Het model dat ik op ogen had is trouwens 'out of stock' :(

zit nu naar deze te kijken:
http://www.argos.co.uk/product/2901365

of eventueel dit ding:
http://www.argos.co.uk/product/6062042

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Diamonds are forever: link

Keer wat anders Wel 64cm grill oppervlak in een "kamado" ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Gadgeteer op 09-05-2017 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruiken jullie ook wel eens een marinade injector om Pulled Pork te maken?
Het wordt mijn eerste keer PP.

Ik wil een stuk procureur maken van ongeveer 2,5-3kg, en wil volgend recept aanhouden:
http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Noskos wordt nogal aanbeden door vele BBQ'ers, Wat vinden jullie van deze bereidingswijze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Met Noskos zit je wel goed hoor. Injecteren heb ik de 1e keer niet gedaan, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Zoals Noskos zelf al zegt, injecteren doet hij omdat een jury maar 1 hap neemt en je niets aan het toeval wil overlaten.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf hou wel van sappig vlees met veel smaak.. Ik ga het gewoon proberen, zo'n injector kost ook de wereld niet, en de ingrediënten voor de marinade gebruik je ook al voor de glaze en eindsaus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf hou wel van sappig vlees met veel smaak.. Ik ga het gewoon proberen, zo'n injector kost ook de wereld niet, en de ingrediënten voor de marinade gebruik je ook al voor de glaze en eindsaus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
Ik kan Aliexpress aanbevelen voor een prima (goedkope) injector!

ehhhh..HOI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 17:17
KillaZ schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 09:22:
Met Noskos zit je wel goed hoor. Injecteren heb ik de 1e keer niet gedaan, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Zoals Noskos zelf al zegt, injecteren doet hij omdat een jury maar 1 hap neemt en je niets aan het toeval wil overlaten.
Ik injecteer altijd 2 redenen;

1; Overal een volle smaak
2; Het zorgt ervoor dat je veel sap overhoudt uiteindelijk zodat opnieuw opwarmen met eigen sappen kan en dus betere smaak consistentie heeft

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Afgelopen zondag voor het eerst mijn Weber master touch 57cm geprobeerd.
Ik heb er Spare ribs op klaargemaakt die 2 uur op 180 graden moesten blijven.
( http://www.rtlniels.nl/bbq/spareribs-fall-of-the-bone/ )
Temperatuur is wel redelijk te doseren, maar na een 1,5 uur zakte de temperatuur in.
Ik heb er toen nieuwe briketten bij gelegd om door te kunnen.
Resultaat was wel super.

Nu vraag ik mij af of ik nu de volgende keer beter meer briketten in 1 keer moet gebruiken,
of dat ik de helft maar moet aanmaken, en de rest er direct bij leggen zodat ze geleidelijk aan gaan?

Ik gebruik Ecobrassa briketten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De snake methode is hierbij ideaal. Al vraag ik me af of dat echt nodig is voor twee uurtjes.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:21:
De snake methode is hierbij ideaal. Al vraag ik me af of dat echt nodig is voor twee uurtjes.
Maar dan heb je eigenlijk de gehele tijd dat de briketten roken?
Het leek mij wel een voordeel dat de briketten nadat ik ze in de starter had aangemaakt, ik lekker kon bbq'en zonder al te veel rook.
Of valt dat wel mee doordat er elke keer maar een paar aan gaan?

BBQ is ca, 3 uurtjes aan geweest voor de spare ribs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat valt echt mee, ik constateer zelf eigenlijk geen rook gedurende het barbecueën.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Tsurany schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:21:
Snake methode is ook ideaal voor startende bbq-ers om de temperatuur in de BBQ constant te houden. Gebruik het zelf nog regelmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

[...]

Toen ik 'm bestelde heb ik alleen naar de prijs gekeken en niet naar het gewicht, maar snap nu wat je bedoelde met "Prijs lijkt hoog" :+ (heb 'm binnen)(ruikt wel lekker)

[ Voor 3% gewijzigd door Apie! op 10-05-2017 18:26 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
@Tsurany
Ook voor twee uurtjes heel goed te doen. Waarom niet. Wat niet gebruikt wordt is gewoon over.

@grote_oever
Waarom voor beginnende. Gebruik het zelf ook nog regelmatig. Lekker makkelijk en stabiel. Zie niet in waarom je een andere methode zou moeten gebruiken als dit net zo goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik had toegezegd om mee te doen met de briketten/ houtskool test.

De geteste producten:
AH houtskool
Lidl Houtskool

AH Houtskool
In tegenstelling tot de prima briketten is dit product als troep het beste te kwalificeren. Dit is gewoon letterlijk gruis. Het brand overigens best aardig en ruikt verder prima maar is vanwege de kleine afmetingen gauw opgebrand. Dit kan je gerust in de schappen laten liggen.

Lidl houtskool
Hier lijkt precies het omgekeerde, waar de briketten van de Lidl waardeloos zijn is dit product van acceptabel niveau. De gradatie bestaat uit 40% gruis en voor het overige gedeelte uit brokken ter grootte van een kindervuist en sommige stukken zelfs groter dan dat. Een prima alternatief als je snel wat nodig hebt en een Lidl in de buurt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Zit even nieuwe kolen te bestellen..zie ik dat ik begin maart nog 2 dozen van 10 kg heb besteld :X :P En voor mijn gevoel hebben we niet extreem grote sessies gehouden (doe met een WGA-size hoeveelheid ongeveer 1,5 keer). Nu zijn die BAST kolen al cheaper dan ecobrasa, maar nooit eens echt een megadeal. Kan ze wel per 5 dozen afnemen hoor :+ Maar goed, fornuis blijft schoner, ik kom nog meer buiten, eten smaakt goed, who cares ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Tot op heden gebruik ik gewoon gemalen peper en zout uit een potje.
Nu ik het bbq'en en ook wel het koken leuk begin te vinden zit ik te kijken naar een goede peper en zoutmolen. Iemand suggesties?
En zit er zoveel smaakverschil in kant en klaar gemalen peper en peper uit een molentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Voor de liefhebbers: Ik zag in de nieuwste Sligro folder dat ze daar vanaf nu ook Dammers verkopen. Uit mijn hoofd: 10kg voor 15 euro ex.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Gisteren een 57 GBS besteld, kon mij niet inhouden toen ik de aanbieding bij Fonq zag :+ (€225)

Zondag meteen uitproberen met aanvink ribs die te groot voor mijn 47 waren.

[knip]

geen V&A hier :)

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 11-05-2017 09:13 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 23:22:
En wéér een zelfbouw project in huize Murdy, nu geen solarding maar een butagasfles die ik gekregen heb.

En dan nu de 'verplichte foto' en een beetje hoe of wat.
BBQ spullen
De gasfles is ondertussen met water gevuld zodat ik het ding morgen kan doorsnijden zonder dat het mij voor de kop uit elkaar klapt.
Dit aapje was vanmorgen bij de oudijzerboer en daar lag een of ander verwarmingding op butagas.
Ik moest en zou een impulsaankoop doen en heb het ding dan ook maar meegenomen.
Ik had het stoute plan om de Q op gas te stoken. Dat gaat houtskool worden.
Zo, en nu het verwarmingding, 24 cm breed 29cm hoog.
Het ding is goed voor 2KW op de laagste stand en 4,7 KW op vol vermogen.
Gek genoeg past het in een behuizing van een gesloopte lastranformator. Binnenkort in mijn gekkenhuis een shoarmagrill :9
Uit een oude oven heb ik de motor voor het spit gesloopt, De spie of hoe heet zo'n ding is er ook en dan maar zelf shoarma vlees gaan grillen :P
Owja, het rooster wat er ligt is gemaakt van RVS.
Meer 'verplichte' foto's komen er nog wel.

/me Mompelt iets over kwaliteit van leven..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil_Inside
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 10:14
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:00:
Hoi,

Nu ik het bbq'en en ook wel het koken leuk begin te vinden zit ik te kijken naar een goede peper en zoutmolen. Iemand suggesties?
En zit er zoveel smaakverschil in kant en klaar gemalen peper en peper uit een molentje?
The everything mill van Kyocera kan ik wel aanraden. Zelf heb ik er een aantal van, een gewone en een dubbele (hier voor witte en zwarte pepers).
Een groot pluspunt van deze molen is dat maalsterkte traploos is in te stellen. Je kan gemakkelijk van zeer fijn naar een beetje meer grof gaan.

Afbeeldingslocatie: https://kyoceraadvancedceramics.com/media/catalog/product/cache/1/image/400x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/m/cm-25d_bk-252x174.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Devil_Inside schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:28:
[...]

The everything mill van Kyocera kan ik wel aanraden. Zelf heb ik er een aantal van, een gewone en een dubbele (hier voor witte en zwarte pepers).
Een groot pluspunt van deze molen is dat maalsterkte traploos is in te stellen. Je kan gemakkelijk van zeer fijn naar een beetje meer grof gaan.

[afbeelding]
Heb nu een soort zelfde van ikea (hebben ze helaas niet meer), als deze het begeeft dan de kyocera maar eens proberen, keramische grinder is een stuk beter dan de plastic (alhoewel die uit de ikea set nu al 3+ jaar meegaat zonder problemen)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met de smaak, vers gemalen vs potje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:00:
Hoe zit het met de smaak, vers gemalen vs potje?
Ligt aan de kwaliteit die je erin gooit I guess. Ik zou overigens gewoon voor peugeot molens gaan, dan weet je zeker dat je kwaliteit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Malt007 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:37:
[...]

Ligt aan de kwaliteit die je erin gooit I guess. Ik zou overigens gewoon voor peugeot molens gaan, dan weet je zeker dat je kwaliteit hebt.
Fully agree. Top molens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Tip, als je een molen koopt, let op hoe het gevuld wordt. Ik heb nu een molen die echt lastig te vullen is. Het werkt, daarom vind ik het zonde om te vervangen, maar als ik een nieuwe zou kopen, zou ik wel op letten.

Daarnaast, de voordeel van een zelfgemalen is, dat de versgemalen smaak en geur van peper in je eten komt. Terwijl uit een potje in de loop van tijd het beinvloed wordt duur zuurstof. De eerste maand zal je wel geen verschil merken, maar daarna wel.
En als je zelf maalt, heb je beestal grovere stukken, dan sommige lekkerder vinden.

Voor (zee) zout, boeit het voor geen meter of het uit een potje komt, of zelf maalt. Zolang je maar even grove kristalen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Malt007 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:37:
[...]

Ik had twee mooie molens die ik, stom dat ik was, om had gedraaid qua peper/zout...waardoor beiden naar de kloten zijn gegaan. Daarna twee Peugeot molens gekocht, met traploze verstelling en niet meer terug gekeken sinds. Fijne malers, betrouwbaar en na 2 jaar doen ze het nog even goed als bij aanschaf. Volgens mij was ik 100 euro kwijt voor beiden samen, maar ik wilde wat langere modellen, die zijn nu eenmaal wat duurder. Maar de kleinere hebben dezelfde maalwerkjes erin, dus voor de kwaliteit hoef je geen grotere te kopen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 18:21
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:00:
Hoi,

Peugeot maakt enorme mooie molens (van hout, niet die afschuwelijke modellen met een motor en/of een lampje erop), kost wel wat. Vers gemalen peper en zout is wel lekkerder dan kant en klaar gemalen. Gemalen kruiden behouden hun smaak minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ik weet niks van molens, heb alleen een absolute voorkeur voor electrisch. Zeker met BBQ recepten als Pulled Pork heb je soms behoorlijke hoeveelheden peper en/of zout nodig. Als je dan vervolgens bijna een kwartier moet gaan staan draaien dan heb je een lamme arm. Liever knopje in en gas erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Voor zout snap ik het nu van een molen eigenlijk niet, hoogstens om het egaal te kunnen verspreiden. Gebruik mijn zoutmolen ook niet omdat ik geen idee had welk zout ik erin moest doen. Het is niet dat ze dermate grote brokken zout verkopen die je nog moet malen tenslotte. Ik gebruik gewoon zee-zout in een potje die ik met mijn vingers pak en verdeel over het eten, bevalt me het beste. Fijn keukenzout gebruik ik eigenlijk alleen maar voor op een eitje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraSub
coelho schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:19:
Ik weet niks van molens, heb alleen een absolute voorkeur voor electrisch. Zeker met BBQ recepten als Pulled Pork heb je soms behoorlijke hoeveelheden peper en/of zout nodig. Als je dan vervolgens bijna een kwartier moet gaan staan draaien dan heb je een lamme arm. Liever knopje in en gas erop.
Grote hoeveelheden doe je niet met een molen, daar is een vijzel voor:
http://www.ikea.com/nl/nl...ELSTEN+Vijzel+met+stamper

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 14:12
UltraSub schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:29:
[...]

Nondeju... deze opmerking komt net op tijd!
Ik ga vanavond 3 kg ribs in de dry rub zetten.
Waarom heb ik er zelf niet aan gedacht om het in de vijzel te gooien ipv me steeds een tennisarm te draaien?? De vijzel staat gewoon voor mijn neus op het aanrecht 8)7

Dus: mijn welgemeend dankwoord! :D

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Maverick! schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:27:
[...]

Waarom heb ik er zelf niet aan gedacht om het in de vijzel te gooien ipv me steeds een tennisarm te draaien?? De vijzel staat gewoon voor mijn neus op het aanrecht 8)7

Bereid je maar vast voor op peperkorrels rapen. Ben zelf geen fan van peper in de vijzel aangezien ze behoorlijk hard zijn en daardoor alle kant op vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Theedoek
Malt007 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:29:
[...]

Bereid je maar vast voor op peperkorrels rapen. Ben zelf geen fan van peper in de vijzel aangezien ze behoorlijk hard zijn en daardoor alle kant op vliegen.
Hmm... da's ook waar...
Theedoek erover misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:26
Een koffie/kruidenmolen?
Iets in de aard van: https://www.vandenborre.be/koffiemolen/moulinex-ar-110830

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Ik weet idd van het bestaan van die dingen, maar we hebben al zo veel aan sporadisch gebruikte keuken apparatuur staan dat ik het niet meer durf voor te stellen aan mijn vrouw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Peper en zoutmolens heb ik overigens sinds een jaar of 7 van Weber, met keramisch traploos instelbaar maalwerk.
Erg fijn, maar wel net zoals de Peugeot ook behoorlijk aan de prijs:
KLIK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:17:
Ik had toegezegd om mee te doen met de briketten/ houtskool test.

De geteste producten:
AH houtskool
Lidl Houtskool

AH Houtskool
In tegenstelling tot de prima briketten is dit product als troep het beste te kwalificeren. Dit is gewoon letterlijk gruis. Het brand overigens best aardig en ruikt verder prima maar is vanwege de kleine afmetingen gauw opgebrand. Dit kan je gerust in de schappen laten liggen.

Lidl houtskool
Hier lijkt precies het omgekeerde, waar de briketten van de Lidl waardeloos zijn is dit product van acceptabel niveau. De gradatie bestaat uit 40% gruis en voor het overige gedeelte uit brokken ter grootte van een kindervuist en sommige stukken zelfs groter dan dat. Een prima alternatief als je snel wat nodig hebt en een Lidl in de buurt hebt.
Ik was gisteren bij de Lidl, die nieuw geopend werd, en daar lag een ander merk dan ik gewend was.
In Belgie waar ik normaal kom zijn het geel/zwarte zakken, in NL grijze/rode

Welke briketten heb jij gebruikt van Lidle ( foto )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
FreshMaker schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:47:
[...]

Ik was gisteren bij de Lidl, die nieuw geopend werd, en daar lag een ander merk dan ik gewend was.
In Belgie waar ik normaal kom zijn het geel/zwarte zakken, in NL grijze/rode

Welke briketten heb jij gebruikt van Lidle ( foto )
Geen foto maar die briketten in de geel/ zwarte zakken waren een regelrechte ramp. Klein, veelal stuk en gauw opgebrand. Niet eens de moeite waard om te reviewen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik gebruik die voor normale sessies, low & slow zijn sligro kokosbriketten

https://goo.gl/photos/fJA38CqcWYrvF7Ar5

In mijn kipgrill werkt dat nl. perfect ( qua grootte )

[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 11-05-2017 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Maverick! schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:30:
Theedoek
[...]

Hmm... da's ook waar...
Theedoek erover misschien?
Rustig met je hand afschermen, en in draaiende & vooruit/achteruit beweging vermalen
Je hoeft toch geen aambeeld te bewerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik barbecue op gewoon hout. Dus takken en boomstammen. Merk wel dan bijvoorbeeld eikenhout veel beter werkt dan bijvoorbeeld dennenhout. Het is alleen wel wat bewerkelijker dan houtskool en het moet wel goed droog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:17:
Ik barbecue op gewoon hout. Dus takken en boomstammen. Merk wel dan bijvoorbeeld eikenhout veel beter werkt dan bijvoorbeeld dennenhout. Het is alleen wel wat bewerkelijker dan houtskool en het moet wel goed droog zijn.
Dennenhout zou ik sowieso niet gebruiken voor voedselbereiding ivm de harsen in het hout.
Als aanmaakstukjes prima, als het idd droog is..

Maar gebruik van hardhout om te bereiden is duurder dan kool/briket tenzij je het ook als verwarming gebruikt
Zeker eikenstammetjes banden in eerste instantie fel, en doven dan vlotter uit dan de gemiddelde briket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:28
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:17:
Dan heb je zeker een Oklahoma Country Smoker of gelijkwaardige variant? Zelf wil ik hier meer mee gaan spelen maar op eiken stoken vond ik de smaak veel te sterk voor het vlees, binnenkort eens wat anders proberen.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreshMaker schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:33:
[...]

Dennenhout zou ik sowieso niet gebruiken voor voedselbereiding ivm de harsen in het hout.
Als aanmaakstukjes prima, als het idd droog is..

Maar gebruik van hardhout om te bereiden is duurder dan kool/briket tenzij je het ook als verwarming gebruikt
Zeker eikenstammetjes banden in eerste instantie fel, en doven dan vlotter uit dan de gemiddelde briket
Nog nooit gehoord dat dennenhout ongezond is, maar ik zal er eens naar kijken hoe dat zit. En het hout kost mij niks, want ik woon in het bos en hier worden regelmatig eikenbomen gekapt. En zoveel stook ik niet.
Hari-Bo schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:34:
[...]

Dan heb je zeker een Oklahoma Country Smoker of gelijkwaardige variant? Zelf wil ik hier meer mee gaan spelen maar op eiken stoken vond ik de smaak veel te sterk voor het vlees, binnenkort eens wat anders proberen.
Nee hoor. Gewoon een ordinaire aardewerken pot met een rooster om vlees op te bakken. Werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:41:
[...]

Nog nooit gehoord dat dennenhout ongezond is, maar ik zal er eens naar kijken hoe dat zit. En het hout kost mij niks, want ik woon in het bos en hier worden regelmatig eikenbomen gekapt. En zoveel stook ik niet.
;)
Welke houtsoorten mag je niet gebruiken om te roken

Dit rijtje houtsoorten moet je ten allen tijde links laten liggen, je kunt er goed ziek van worden:
•Spar
•Den
•Cipres
•Amberboom
•Iep
•Eucalyptus
•wilde vijgenboom (Sycamore)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
[...]

[...]

Nee hoor. Gewoon een ordinaire aardewerken pot met een rooster om vlees op te bakken. Werkt prima.
Direct op hout stoken geeft toch een enorm sterke smaak? Een country smoken is al indirect en dat vond ikzelf met alleen eiken al teveel van het goede.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat het over roken of barbecueën, want ik heb het over het laatste.
Hari-Bo schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:44:
[...]

Direct op hout stoken geeft toch een enorm sterke smaak? Een country smoken is al indirect en dat vond ikzelf met alleen eiken al teveel van het goede.
Het geeft wel veel smaak ja. Dat is juist lekker. Maar het zal ook wel afhangen van de techniek en hoeveelheid van elke houtsoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
[...]

https://bbq-helden.nl/soorten-rookhout-gebruiken/

tegen het einde van de pagina
Gaat het over roken of barbecueën, want ik heb het over het laatste.
Wil je nu echt onderscheid, of probeer je je gelijk te halen dat het wel geschikt is ?

Dennenhout is niet te koop bij de 'kookwinkels' als brandstof, de harsen hierin zijn schadelijk.
Ben je van mening van niet, prima jouw goed recht
Tussen roken en bbq zit weinig verschil ( buiten de toevoer van zuurstof )

De naalden van sommige naaldbomen zijn wel bruikbaar, maar dat is geen hout

[ Voor 36% gewijzigd door FreshMaker op 11-05-2017 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@FreshMaker Het verschil zal ook niet zo groot zijn. Uiteindelijk is koken op open vuur toch al niet gezond, maar blijkbaar zijn dennen extra ongezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Ik heb ook altijd geleerd dat koken/bakken/grillen op brandende hout met veel hars niet goed is, zoals dennen.

Om de discussie nog leuker te maken, maar hoe zit het als de hout al verkoold is? Dus als het niet meer brand, maar dat je de verkoolde hout nog gebruikt. Maakt het dan nog uit wat voor soort hout je gebruikt?

Beetje idee van braaien eigenlijk. Eerst bbq aansteken met hout, wachten tot dat alle vuur weg is, en daarop je vlees zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Maverick! schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:27:
[...]

Graag gedaan, mij is precies hetzelfde overkomen :+
Malt007 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:29:
[...]

Naaaah... dat valt écht mee hoor, dan ga je te bruut te werk. En niet meteen de bak helemaal vol gooien met korrels, eerst beetje malen, korrels erbij, enz enz.
FreshMaker schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:09:
[...]

Rustig met je hand afschermen, en in draaiende & vooruit/achteruit beweging vermalen
Je hoeft toch geen aambeeld te bewerken :)
Precies dit dus. Draaien. Niet stampen ;)
Gaat echt heel goed in de vijzel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
MM99 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:37:
Ik heb ook altijd geleerd dat koken/bakken/grillen op brandende hout met veel hars niet goed is, zoals dennen.

Om de discussie nog leuker te maken, maar hoe zit het als de hout al verkoold is? Dus als het niet meer brand, maar dat je de verkoolde hout nog gebruikt. Maakt het dan nog uit wat voor soort hout je gebruikt?

Beetje idee van braaien eigenlijk. Eerst bbq aansteken met hout, wachten tot dat alle vuur weg is, en daarop je vlees zetten.
De budgetbriketten van veel merken bevatten allerlei troep ( vandaar de excessive smerige rook )
Ik had bij kennissen een keer een bbq op uitnodiging, ( als gast ) en ze hadden vergeten kolen te halen.
Dus men ging FF naar de pomp, en hij kwam met twee zakken briketten terug.
( ik zeg altijd dat die de voorkeur hebben, dus hij luisterde )

Meer dan de helft had nog brokken en slierten plastic erin, van dat afzetnet wat je langs snelwegen vaak ziet.
Zelfs uitzoeken was geen doen, dus alles teruggegooid in de zak en laten terugbrengen

Maar langs huis gereden en een zak kokosbriketten uit de opslag getrokken, en zo beland je dus achter de grill :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik kan het gepruts vaak niet aan zien. :+
Zelfs diepvriesburgers krijgen er veel nog niet normaal gecremeerd.

En inderdaad. Veel, heel veel "goedkoop" spul is echt smerige troep. Met plastic en zo. Wil je niet eens weten wat er nog meer in zit als je dat al ziet.

[ Voor 41% gewijzigd door UltraSub op 11-05-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Is gas ook troep?:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
Vandaag een Weber vuurschaal opgehaald voor 2 tientjes moet wel iets opgeknapt worden maar nieuw zijn ze 130 euro, ga deze gebruiken voor het stoken van briketten icm dutch oven. :) Zijn de houten handvaten nog ergens te bestellen btw?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u4p5CCu.jpg

En volgende week woensdag de kapschuur (eindelijk) binnen van 6x3 meter dan kan ik de buitenkeuken gaan maken. *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Hari-Bo op 11-05-2017 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraSub
Das een groot voordeel van gas inderdaad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

En weer een stap verder met de BBQ.
De gasfles is doorgesneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TROXFRrHM9gozVfuEPRPuvDB/thumb.png
Op deze foto kan je zien waarom je nooit dopjes van WD40 moet weggooien.
Het past op een bierfles en houdt de insecten eruit :P
Owja ik had de fles eerst precies middendoor willen snijden maar toen bedacht ik dat het beter was om één helft 4cm langer te laten.
Oeps! verkeerd gesneden, naja de rommel dichtgelast en opnieuw gedaan.
Meer 'verplichte' foto's gaan met het vorderen van het ding komen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Hari-Bo schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:23:
Vandaag een Weber vuurschaal opgehaald voor 2 tientjes moet wel iets opgeknapt worden maar nieuw zijn ze 130 euro, ga deze gebruiken voor het stoken van briketten icm dutch oven. :) Zijn de houten handvaten nog ergens te bestellen btw?

[afbeelding]

En volgende week woensdag de kapschuur (eindelijk) binnen van 6x3 meter dan kan ik de buitenkeuken gaan maken. *O*
DIe handvaatjes kun je zo zelf zagen van hardhout o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02
Ik vind alleen wel dat met vers gevijzelde (is dat een officieel woord?) peper er minder gebruikt hoeft te worden. In recepten zie je soms voor een grote hoeveelheid rub bijvoorbeeld 1 eetlepel peper. Nou maak daar maar een halve van want 1 eetlepel verse is veel sterker dan 1 eetlepel "normale" peper naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@Hari-Bo
Ik ben niet héél handig, maar heb anderhalve rechtse hand ;)

Maar inderdaad, een leuk blok kersen of eikenhoud opsnorren ( zal best te vinden zijn, zelfs in de zakken haardhout van de super )
en dan de twee bovenste delen, en beide onderste delen ruim uitzagen, en rustig opschuren
Volgens mij vast wel iets op youtube te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
FreshMaker schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:24:
@Hari-Bo
Ik ben niet héél handig, maar heb anderhalve rechtse hand ;)

Maar inderdaad, een leuk blok kersen of eikenhoud opsnorren ( zal best te vinden zijn, zelfs in de zakken haardhout van de super )
en dan de twee bovenste delen, en beide onderste delen ruim uitzagen, en rustig opschuren
Volgens mij vast wel iets op youtube te vinden

[video]
Bedankt voor de tip weer een leuk projectje voor binnenkort. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorosMyrddin
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-08 20:23

MorosMyrddin

Zet die Ploat af !!

Iemand ervaring of opmerkingen over volgende Smoker,

Ik ben op de hoogte dat het metaal maar 1,5 mm is en dat dit toch best het dubbele mag zijn, maar dan betaal je al snel 1000 euro.
Wat me het meest aanspreekt is de as lade en de vet/as-opvang plaat.
Ik beschik over redelijk wat vulkaan steen die ik zou verwerken in de bbq om de warmte stabieler te houden, dit ter compensatie van de 1,5mm staal.

http://www.bbq-scout.de/j...l-n-smoke-smoking-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
MorosMyrddin schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:38:
Iemand ervaring of opmerkingen over volgende Smoker,

Ik ben op de hoogte dat het metaal maar 1,5 mm is en dat dit toch best het dubbele mag zijn, maar dan betaal je al snel 1000 euro.
Wat me het meest aanspreekt is de as lade en de vet/as-opvang plaat.
Ik beschik over redelijk wat vulkaan steen die ik zou verwerken in de bbq om de warmte stabieler te houden, dit ter compensatie van de 1,5mm staal.

http://www.bbq-scout.de/j...l-n-smoke-smoking-classic
Vooral de dikkere modellen zijn een stuk duurder, zelf heb ik een tweedehands Oklahoma Country Smoker (de echte) op de kop getikt en had alleen een likje verf nodig. Maar ga je een dunnere variant gebruiken hou rekening met flink hoger verbruik en temperatuur minder stabiel dat kan erg vervelend zijn voor langere sessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
MM99 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:37:

Idem hier, maar Schwarzwalder ham wordt dan wel weer op verse sparren en dennen gerookt. En dan is het ook nog eens een van de meest verkochte hamsoorten van Europa. misschien heeft het koud roken ermee te maken?

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Bij koudroken heb je inderdaad niet de verbranding van de harsen.
Die zitten vnml in de takken, niet de naalden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

[afbeelding]

Goeie deal, zelf heb ik de mijne een tijd geleden verkocht voor ~80 e op mp.
De weber q's hebben volgens mij dezelfde afmeting handvatten, als je een paar afdankertjes tegenkomt sloop je daar de handvatten van af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
elhopo schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:19:
[...]

Idem hier, maar Schwarzwalder ham wordt dan wel weer op verse sparren en dennen gerookt. En dan is het ook nog eens een van de meest verkochte hamsoorten van Europa. misschien heeft het koud roken ermee te maken?
Volgens mij officieel op coniferen (oa. Jeneverbes) De NL wiki lijkt niet helemaal te kloppen maar wellicht wordt e.e.a. op verschillende manieren nagemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Apie! schreef op zondag 7 mei 2017 @ 09:22:
</knip>

Het was de eerste low&slow run met de Smokeware cap. Dat was nog wel even wennen, want ik moest de cap op minder dan een millimeter zetter om de temperatuur op 110C te houden. Lager kreeg ik 'm niet, want dan werd de opening te klein en zakte de temperatuur onder de 105C.
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Dat heeft Kamado Joe met de nieuwe Kontrol Top Vent beter gedaan, want die hebben bij de schuif voor low&slow een schuin aflopend einde in plaats van recht waardoor je preciezer kunt regelen.

</knip>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P96VzzaZTAoRpcuZiOU1DIuM/thumb.jpg
Dus... eh...blijkbaar kan die schuif twee kanten op en als ik de andere kant op schuif zit er wel een schuin aflopend einde aan. Dit zag ik net pas toen ik de vents volledig open wilde zetten om een biefstukje te searen :+

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Apie! schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:08:
[...]

[afbeelding]
Dus... eh...blijkbaar kan die schuif twee kanten op en als ik de andere kant op schuif zit er wel een schuin aflopend einde aan. Dit zag ik net pas toen ik de vents volledig open wilde zetten om een biefstukje te searen :+
Hahaha mooi dit :D

Vandaag in het regen ( :+ ) paar "burgers" gemaakt voor lunch. Het zijn stukjes kipjes van saté's, op een dikke laag van zelf gemaakt caciki (zonder de komkommer), met gegrilde courgettes op de boven kant.

Was goed geslaagd.
kipsateburger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
coelho schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:45:
Vrouw heeft bedacht dat we volgend weekend met de verjaardag van mijn dochter (baby back) ribs eten. Sinds het bezoek weet dat de bbq aangeslingerd wordt en de tafel vol met andere gerechten staat blijven er vaak 25-30 man eten. Geen probleem natuurlijk. Het enige is de logistiek. Omdat de helft kleine kinderen zijn verwacht ik aan zo'n 8 slabs voldoende te hebben met al het andere waar men ook uit kan kiezen. Gemiddeld zo'n 3 botjes pp.

Hoe ga ik 8 slabs tegelijk op een BGE Large krijgen? Ik heb uiteraard het ikea rekje. Is dat haalbaar? Zodra ze ingepakt zijn kan ik stapelen, maar volgens mij is dat niet verstandig in de eerste en laatste fase van de 3-2-1 (of 2-1-1 of wat ik er ook van maak). Contact met elkaar zorgt voor vlees dat niet in aanraking komt met warme lucht/rook en dus niet of minder zal kleuren. Hebben jullie ervaring met grotere hoeveelheden?

Ik zit er aan te denken om eventueel de boel al voor het grootste deel klaar te maken, bijvoorbeeld 2-1-0.5, daarna terugkoelen en vacumeren en dan op een bbq van 160 of zo nog 1x te lakken en een klein half uurtje indirect op te warmen. Dan kan het eventueel in 2 partijen. Hoe is jullie ervaring met het voorbereiden en pas later afmaken?
Uiteindelijk hadden we enkele afzeggers en ben ik 7 slabs gaan halen. Dit was ruim 6,5kg. Ik kon 6 slabs kwijt in het IKEA rekje, de laatste heb ik met de ribkant er bovenop gelegd. Geen enkel probleem! De vleesliefhebbers waren er erg over te spreken en we hadden gisteren bijna alles op. De laatste paar botjes waren vanavond voor de kok :+

O ja, note to self: zorg voor een bak op of folie om de platesetter. Normaal doe ik dit wel maar dit keer was ik het vergeten. Dat wordt nog een keer een schoonbrandsessie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Zo vanavond maar eens flat iron steaks maken; ofwel onze oude bekende de sukadelap :') Moet nog wel even de zeen uit snijden en daarna reverse searen. Niks fancy gewoon p+z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25

[afbeelding]

Ik meen ergens in de afgelopen twee weken iets te hebben gelezen over een Amerikaan die deze handvaten maakt en verkoopt, maar ik kan het linkje zo gauw niet vinden.

edit: iets in deze richting

[ Voor 5% gewijzigd door spank_mojoo op 15-05-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:05
Ik heb na wat advies hier en van vrienden een Weber Kettle Premium 47cm gekocht. Ik heb hem al 2 keer met redelijk succes gebruikt, een keer met direct/indirect vlees en één keer pizzas gemaakt met de pizza-steen. Met name het maken van de pizza was een beetje moeilijk omdat ik de Q niet op de juiste temperatuur kreeg, tikte de 200 graden niet aan. Pizzas waren wel heerlijk :)

Ik denk dat het probleem met de temperatuur voornamelijk lag aan de briketten, ik had Lokkii briquettes van de AH. Ze rookten aardig en hadden in het begin een beetje een plastic geur. Ik denk niet dat ik ze nog een keer ga proberen...

Welke brandstof adviseren jullie en waar kun je die halen?
UltraSub schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:29:
[...]

Ik ben toevallig voor een vijzel aan het kijken, die ziet er mooi uit en is leuk geprijsd.

[ Voor 21% gewijzigd door Abom op 15-05-2017 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Abom schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:01:
Ik heb na wat advies hier en van vrienden een Weber Kettle Premium 47cm gekocht. Ik heb hem al 2 keer met redelijk succes gebruikt, een keer met direct/indirect vlees en één keer pizzas gemaakt met de pizza-steen. Met name het maken van de pizza was een beetje moeilijk omdat ik de Q niet op de juiste temperatuur kreeg, tikte de 200 graden niet aan. Pizzas waren wel heerlijk :)

Ik denk dat het probleem met de temperatuur voornamelijk lag aan de briketten, ik had Lokkii briquettes van de AH. Ze rookten aardig en hadden in het begin een beetje een plastic geur. Ik denk niet dat ik ze nog een keer ga proberen...

Welke brandstof adviseren jullie en waar kun je die halen?

[...]

Ik ben toevallig voor een vijzel aan het kijken, die ziet er mooi uit en is leuk geprijsd.
Voor pizza's zou ik echt op houtskool of echt hout gaan stoken! Voor low'n'slow kokosbriketten (cocogreen Snap of Ecobrasa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Iemand tips?

Morgen wederom beenhammetje maken, alleen deze keer 2 stuks tegelijk, gaat dit invloed hebben op de duur? Duurt het dan wat langer of heeft dat geen invloed erop? (WGA beperkte ruimte uiteraard)

Ze wegen allebei ongeveer hetzelfde, heb maar 1 thermometer, maar dat komt dus wel goed denk ik :)

Pagina: 1 ... 47 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.