Dear lawd...ik heb gisteren de langste run ooit om mijn KJ Junior gedaan: 17 uur
's Ochtends rond een uur of zes heb ik de KJJ aangezwengeld. Het was de eerste low&slow run met de Smokeware cap. Dat was nog wel even wennen, want ik moest de cap op minder dan een millimeter zetter om de temperatuur op 110C te houden. Lager kreeg ik 'm niet, want dan werd de opening te klein en zakte de temperatuur onder de 105C.

Dat heeft Kamado Joe met de nieuwe Kontrol Top Vent beter gedaan, want die hebben bij de schuif voor low&slow een schuin aflopend einde in plaats van recht waardoor je preciezer kunt regelen.
Rond 06:45 ging de Heyde Hoeve Boston Butt er op. We hadden verse lahmachun bij de Turk gehaald en het was de bedoeling om de PP als avondeten in een lahmachun te eten. Garanties uit het verleden verzekerden mij van een ervaren doorlooptijd van 8-10 uur voor een butt van 2-3 kilo. Dus even makkelijk gerekend: 06:00 Uur + 10 uur is 16:00 uur. Dat is ruim op tijd klaar voor het avondeten met zelfs nog wat uitlooptijd.
Rond een uur of 16:00 begon ik me zorgen te maken, want hij zat pas rond de 75C. Een uur later op 76C...dat ging 'm niet worden...
Om 19:00 zat ie op 81C/177F en begon de dreaded stall:

Om 21:00 zat ie op 82C/181F \o/ :

Ik had gehoopt dat ie vanaf hier door zou schieten naar 91C, maar...
... hij besloot vervolgens weer te zakken naar 81C/178F

Aangezien ik niet wist hoe lang de stall nog zou duren wilde ik hier wat kolen toevoegen. Tot mijn verbazing was er nog 1/3e over van de eerste lading. Ik heb wel wat toegevoegd voor de zekerheid.
Uiteindelijk zat ie om 23:19 ein-de-lijk op 91C

:

De priktest was goed. Dus hij kon er af.
Vervolgens heb ik de butt 20 minuten laten rusten. Normaal doe ik iets langer, maar ik wilde naar bed.
Ik heb de stopwatch aangezet op het moment dat ik de wokkel aan stak. Dit is genomen nadat ik de butt naar binnen had gebracht:
Dit keer heb ik weer eens Black Ranch Rode Quebracho (Argentinie) gebruikt en wat kleine leftovers van Dammers van een vorige run.
17 Uur op een lading is niet slecht op zo'n kleine kamado. Ik heb er geen foto gemaakt, maar de stukken die ik om 22:00 toe heb gevoegd zijn waarschijnlijk niet eens nodig geweest.
Wat me wel tegenviel was dat er na 5 en na 10 uur zo veel as was geproduceerd dat de airflow was geblokkeerd en de dome temperatuur naar beneden ging en dat is best knap, want er zit juist een High-Que Fire grate in voor een verbeterde airflow. Bij de Dammers heb ik daar tot nu toe geen last van gehad.
Blahblahblah, hoe was de Pulled Pork? Nou, gewoon: goed. het bot kwam er soepeltjes uit, maar om 12uur 's nachts had ik er helemaal geen zin meer in. Ik denk dat ik vandaag en morgen meerdere lahmachuns met Pulled Pork eet

En voor diegene die zich zorgen maakte tijdens dit verhaal: Nee, we kwamen niet om van de honger. Gelukkig had de voorzienende blik van mijn betere helft rond 17u een nacho/cheese/gehakt/bonen schotel in elkaar geflanst en dat smaakte ook prima
En wat heeft de spelende Apie! nou geleerd? Maak PP een dag van tevoren, scheelt stress en slaap.
Zo, nu eerst maar eens ontbijten met een stuk appeltaart