Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.804 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:22
SuperKneus schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:25:
[...]

Oh dat is handig, heb je een link want ik wil er ook nog een aanschaffen. Het scheelt trouwens meer dan 20 euro want ik kom ze alleen boven de 70 euro in NL tegen.
Zie wel dat de prijs 6 euro omhoog gegaan is.
https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

De seargrill voor erin wil ik ook nog maar 50 euro voor stukje gietijzer is me nu nog wat te duur

[ Voor 10% gewijzigd door alki op 03-05-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapper30
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05-2024
alki schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:01:
[...]

Zie wel dat de prijs 6 euro omhoog gegaan is.
https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

De seargrill voor erin wil ik ook nog maar 50 euro voor stukje gietijzer is me nu nog wat te duur
Volgens mij is de 8835 de vernikkelde versie, geen rvs dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Zapper30 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:11:
[...]

Volgens mij is de 8835 de vernikkelde versie, geen rvs dus.
Klopt de 8843 is de RVS versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 17:17
Gadgeteer schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:52:
[...]

Waar heb je in hemelsnaam een temp voor nodig die nog hoger ligt dan zonder dat ding? :?
gaat mij niet zo zeer om de hitte, maar meer om die chickenwings ;)

Qua hitte, je kan dan je vlees letterlijk cremeren! Ik zou dit zelf bijv gebruiken bij dikke t-bones

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 10:22
ze zijn beide vernikkeld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:22
Voor 15,- de Ikea roltafel op de kop getikt, ideaal voor alle bbq spullen in op te bergen!
Paar haakjes eraan gemaakt voor tools aan te hangen. Nu nog de Ikea grundtal stang plus bestekbakje bestellen.

Denk er ook aan om een richel te frezen in het blad, zodat de poten van de WGA daarin vallen en hij niet kan schuiven :)

Bbq

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:02
Vandaag mijn Divide & Conquer set binnen gekregen voor mijn Auplex kamado. Helaas een halve deflector plaat doormidden, maar goed dat wordt als het goed is geregeld met de leverancier. Ideaal systeem waar ik helaas zeer lang op heb moeten wachten. Kijken of we 'm van het weekend in kunnen wijden!!

Edit; kreeg gisteravond al de melding van de leverancier dat er een nieuwe steen wordt gestuurd! Goede service. Nu hopen dat deze heel over komt.. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door bvsteyn op 04-05-2017 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
bvsteyn schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:23:
Helaas een halve deflector plaat doormidden, maar goed dat wordt als het goed is geregeld met de leverancier.
Is toch handig :)
Heb je meteen een hete zone om af te grillen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Zo heb via Intratuin (weber dealer) een los part besteld, het ventilatierooster van een WGA kolen, voor mijn WGA Gas, ik ga dus kijken om extra ventilatie (lees warmte eruit) te krijgen als de deksel op de WGA zit. Nu gaat de temp namelijk naar 200 graden op zijn laagste stand, ik wil kijken of ik dat naar beneden krijg.

Voor de geinteresseerden, part nr. is WEB69985 of gewoon 69985 voor € 9,95

Afbeeldingslocatie: https://www.ereplacementparts.com/images/part_p_1475703_1602907807.gif

Via internet moeilijk te vinden, zijn aantal buitenlandse sites, maar met verzendkosten net zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

martinusz schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:41:
Voor 15,- de Ikea roltafel op de kop getikt, ideaal voor alle bbq spullen in op te bergen!
Paar haakjes eraan gemaakt voor tools aan te hangen. Nu nog de Ikea grundtal stang plus bestekbakje bestellen.

Denk er ook aan om een richel te frezen in het blad, zodat de poten van de WGA daarin vallen en hij niet kan schuiven :)

[afbeelding]
Ohw wow, nooit aan gedacht maar dat is eigenlijk best een goed idee! Goed in de verf/beits zetten, RVS plaatje erop en je hebt natuurlijk een perfect BBQ meubel.

* mystic overweegt een Q1200 en ziet dit als prima alternatief voor de standaard Weber standaarden :)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
Van het weekend staat er een pulled pork op het programma, stuk van 2,5kg en deze moet zondag bereid worden. Maar nu deze ligt nog in de vriezer maar in vakantie huisje is vaak koelkast ruimte erg beperkt. Nu heb ik nog een mooie tempex box liggen en zat er aan te denken om vlees daarin te doen met een aantal koel elementen erbij.
Maar nu de vraag, wanneer zal ik hem in de box gaan leggen zodat deze wel ontdooit is zondag ?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
The-Source schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:51:
Van het weekend staat er een pulled pork op het programma, stuk van 2,5kg en deze moet zondag bereid worden. Maar nu deze ligt nog in de vriezer maar in vakantie huisje is vaak koelkast ruimte erg beperkt. Nu heb ik nog een mooie tempex box liggen en zat er aan te denken om vlees daarin te doen met een aantal koel elementen erbij.
Maar nu de vraag, wanneer zal ik hem in de box gaan leggen zodat deze wel ontdooit is zondag ?
Als je zondagochtend begint zou ik vrijdagavond hem eruit halen. Koelelementen zaterdag nog even 'verversen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 12-09 13:41
Het gaat mij erom dat ik opzoek ben naar de rvs versie. Als ik op de weber site kijken dan is dat alleen het rooster met model nummer 8843.

Maar goed iig bedankt voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
martinusz schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:39:
Is er trouwens animo voor een apart topic voor de Weber Go Anywhere?
Ik weet dat er een aantal mensen stiekem een WGA hebben in dit topic. Het lijkt mij leuk om hacks, tips specifiek voor dit model te delen :)
Heb de stoute :o schoenen aangetrokken, voor de WGA'ers onder ons, kom ook eens kijken in het nieuwe topic: Het Weber Go Anywhere WGA BBQ Topic

Alleen bedoeld voor WGA hacks/tips en dus niet bedoeld als kaper van bezoekers van dit topic, blijf vooral ook hier actief!! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Slecht idee, gewoon lekker centraal houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:24:
Dat mag je vinden :) het is ook zeker niet bedoeld om mensen hier weg te houden ;) sterker nog ik zal dit topic vaker lezen dan het WGA topic. Dat topic is echt voor WGA hacks/tips/tools, niet zo zeer voor gerechten of dergelijke. Ik zie dit topic als veel breder en dus zeker heel interessant om te blijven lezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:24:
Eens. "Het BBQ hardware, mod,..."
Dekt volledig de lading imho. Heb zelf ook een WGA, gebruik hem niet zoveel, maar ik zie niet in waarom mods en hacks daarvan niet gewoon hier kunnen :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:07
UltraSub schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:08:
[...]

Eens. "Het BBQ hardware, mod,..."
Dekt volledig de lading imho. Heb zelf ook een WGA, gebruik hem niet zoveel, maar ik zie niet in waarom mods en hacks daarvan niet gewoon hier kunnen :?
Straks krijgen we ook topic over Kamado's/Rookovens/Oklahoma Country Smoker/Houtskool/Briketten/Gas/Kooktechnieken etc etc etc het is juist mooi dat alles centraal is en zoveel wordt er ook niet gepost dat niets meer onvindbaar is. :/

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoicks
  • Laatst online: 12-09 15:12

Hoicks

Techno!

Update van de bouw van mijn meubel. Het vak links krijgt ook nog een deur, maar dan wel met een gleuf zodat ik de luchtinlaat nog kan regelen. Dat de middenste planken er nog niet in zitten komt omdat ik geen cirkelzaag heb en ik deze planken qua breedte nog passend moet maken.Verder moet het blad er nog op en moet er nog afgewerkt worden (aslade en opbergvak nog maken).

Afbeeldingslocatie: http://pub.hoicks.com/image001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pub.hoicks.com/image002.jpg

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ziet er al keurig uit :)
Hout ook nog behandelen tegen weersinvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Martinusz schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:36:
Ziet er al keurig uit :)
Hout ook nog behandelen tegen weersinvloeden?
't is 2cm Douglas. Dat moet wel wat kunnen hebben. Daarnaast steekt het blad straks ook nog een stuk over en zit ik er nog over te denken om er een tuinmeubel hoes omheen te trekken als ik 'm langer niet gebruik.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Hoicks schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:39:
[...]

't is 2cm Douglas. Dat moet wel wat kunnen hebben. Daarnaast steekt het blad straks ook nog een stuk over en zit ik er nog over te denken om er een tuinmeubel hoes omheen te trekken als ik 'm langer niet gebruik.
Persoonlijk zou ik het bijvoorbeeld in de owatrol zetten, dan behoud je de originele kleur. Anders wordt het hout na verloop van tijd grijs. Dit ga ik binnenkort ook doen met de douglas kapschuur.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Hari-Bo schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:28:
[...]

Persoonlijk zou ik het bijvoorbeeld in de owatrol zetten, dan behoud je de originele kleur. Anders wordt het hout na verloop van tijd grijs. Dit ga ik binnenkort ook doen met de douglas kapschuur.
Dat spul schijnt te stinken als de hel en dan ook voor hele lange tijd. Ergens vind ik het wel mooi dat het vegrijst. 't blijft een natuurproduct he :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Hoicks schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:15:
[...]

Dat spul schijnt te stinken als de hel en dan ook voor hele lange tijd. Ergens vind ik het wel mooi dat het vegrijst. 't blijft een natuurproduct he :-)
Die stank ben ik me niet mee bekend ik zet alles waar ik de originele houtkleur van wil bewaren hierin ook oa handvat van mn BGE mini, maar stank is tijdelijk het is gewoon zonde dat een mooi zelfbouw project binnen 2 jaartjes compleet grijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Hari-Bo schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:26:
[...]

Die stank ben ik me niet mee bekend ik zet alles waar ik de originele houtkleur van wil bewaren hierin ook oa handvat van mn BGE mini, maar stank is tijdelijk het is gewoon zonde dat een mooi zelfbouw project binnen 2 jaartjes compleet grijs is.
Hoe verwerk je dat spul? Spuit je het of kwast je het ding helemaal in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Hoicks schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:56:
[...]

Hoe verwerk je dat spul? Spuit je het of kwast je het ding helemaal in?
Kan beide ik heb mijn vorige tuinhuis de binnenkant met een spuit gedaan wel iets verdund maar kwasten werkt ook prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
checkdiz schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:31:
[...]

Is toch handig :)
Heb je meteen een hete zone om af te grillen ;)
Klopt, maar als je alleen vlees of vis wilt roken of je pizzasteen stabiel wilt kunnen plaatsen dan is het hebben van twee hele schijven wel handig.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:42

Peetman

Tjah....

Vorige week voor het eerst Moink-balls gemaakt op de Smokey Joe Premium.

Nadeel van de Smokey Joe Premium is dat de luchtgaten verkeerd zitten waardoor hij lastig op temperatuur te houden is met het deksel er op. Uiteindelijk vond ik laatst een tip om aan een kant aluminium folie te doen zodat de lucht naar onder geleid wordt. https://tvwbb.com/showthread.php?36343-How-I-made-my-SJG-hot

Op deze manier heb je ongeveer een half rooster over voor de balls, dus zo'n 16 stuks kon ik goed kwijt. Prima voor 3 a 4 personen bij wat aardappels / groenten.

Dit werkte prima, Temperatuur bleef in ieder geval goed op peil 1,5 uur lang. Zojuist bij Aliexpress een thermometer gekocht om in het deksel te modden, zodat ik de T beter in de gaten kan houden / managen.

Moink-balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Peetman schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:13:
Vorige week voor het eerst Moink-balls gemaakt op de Smokey Joe Premium.

[afbeelding]
Ziet er goed uit. Wat is het recept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

Hoicks schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:24:
[...]

Ziet er goed uit. Wat is het recept?
Ik doe het even uit m'n hoofd, kan het recept zo niet vinden.

500 gr rundergehakt
1 ei
wat paneermeel
1,5 theelepel gedroogde peterselie
1 theelepel gedroogde oregano
30 gr parmezaanse kaas
snufje peper
snufje zout
klein scheutje melk

200 gr ontbijtspek

Mengen, kneden, balletjes van rollen van ongeveer 4 cm doorsnee, daarna plakje ontbijtspek er om heen.

Mengsel van paprikapoeder, kerriepoeder, AH Cajun kruidenmix, peper en zout op de balletjes smeren.

Ongeveer 1,5 uur indirect op de BBQ (+/- 150 graden), laatste 20 min ingesmeerd met Yildriz BBQ saus.

Ik denk zelf dat onze bbq te warm was, ze waren wat aan de droge kant namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Peetman op 05-05-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Hoicks @Peetman http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html

Dat recept neem ik aan :) Ik zou hem zelf eerder op 130 graden dan op 150 graden doen. En ik gebruik zelf altijd iets meer ontbijtspek omdat dit er vooral voor zorgt dat de balletjes niet uitdrogen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

Tsurany schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:56:
@Hoicks @Peetman http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html

Dat recept neem ik aan :) Ik zou hem zelf eerder op 130 graden dan op 150 graden doen. En ik gebruik zelf altijd iets meer ontbijtspek omdat dit er vooral voor zorgt dat de balletjes niet uitdrogen.
Klopt, die was het inderdaad. Hoop dat m'n thermometer uit china snel komt, dan kan ik de temperatuur daadwerkelijk ook proberen op de 130 graden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Peetman schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:04:
[...]

Klopt, die was het inderdaad. Hoop dat m'n thermometer uit china snel komt, dan kan ik de temperatuur daadwerkelijk ook proberen op de 130 graden te krijgen.
Hou die thermometers goed in de gaten. Had laatst ook een thermometer uit China en die bleef steken op 130c waardoor ik dacht dat m'n spareribs fantastisch gingen...

Tikte er een keertje tegenaan, spring de meter ineens naar 200c. Bleek dat de ribs veel te hard gingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:23
Ik doe altijd balletjes > rub > spek.
Krijg je met eerst spek en daarna de rub een beter resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
NeutraleTeun schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:23:
Ik doe altijd balletjes > rub > spek.
Krijg je met eerst spek en daarna de rub een beter resultaat?
Ik maak ze ook altijd zo..eerst de rub en dan het spek eromheen. Op het laatst de balletjes nog even coaten met de zogenaamde Larry's bbq saus.

Krijg er gelijk weer zin in.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Peetman schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:50:
[...]

Ik doe het even uit m'n hoofd, kan het recept zo niet vinden.

500 gr rundergehakt
1 ei
wat paneermeel
1,5 theelepel gedroogde peterselie
1 theelepel gedroogde oregano
30 gr parmezaanse kaas
snufje peper
snufje zout
klein scheutje melk

200 gr ontbijtspek

Mengen, kneden, balletjes van rollen van ongeveer 4 cm doorsnee, daarna plakje ontbijtspek er om heen.

Mengsel van paprikapoeder, kerriepoeder, AH Cajun kruidenmix, peper en zout op de balletjes smeren.

Ongeveer 1,5 uur indirect op de BBQ (+/- 150 graden), laatste 20 min ingesmeerd met Yildriz BBQ saus.

Ik denk zelf dat onze bbq te warm was, ze waren wat aan de droge kant namelijk.
Probeer het de volgende keer eens met half om half gehakt, dat is wat vetter waardoor het minder droog wordt.

Ik blijf het herhalen, maar investeer in goede bbq-saus :) Blues Hog original, kost dan wel een tientje voor een pot maar het is behoorlijk geconcentreerd en sterk van smaak. Eenmaal deze gebruiken en je wil niet meer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik heb gisteren een denkfout gemaakt bij het maken van een appeltaart op mijn KJJ :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rKJ7wol3nqxNeOJ47Qd8J6LN/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9nF8j4DVy8Zz6tzzX1PtF3co/thumb.jpg

Een beetje zwart rondom en de bodem.... Ik was dus even vergeten dat de taartvorm kleiner dan de deflector moet zijn, omdat de taartvorm anders de volle warmte op de randen krijgt.

Verder vond ik de bbq niet zoveel toevoegen, maar ik heb dan ook geen rookhout gebruikt en het Dammers houtskool is redelijk neutraal qua rook.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Taart bakken op de BBQ zou niet eens bij me zijn opgekomen, meer een vrouwen ding denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Martinusz schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:49:
Taart bakken op de BBQ zou niet eens bij me zijn opgekomen, meer een vrouwen ding denk ik :+
waarom zou dat nou weer een vrouwending zijn?

@Apie! Kan je geen grotere deflector kwijt? Ik ken jouw type Q niet, dus wellicht domme vraag.. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Martinusz schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:49:
Ik ben er ook niet zelf op gekomen. Ik zag het ook maar op een ander forum: twee taarten op een Primo Oval XL :9
Alleen waren zij helemaal lyrisch over het resultaat. Ik heb net nog een stukje geprobeerd van het niet aangebrande deel en ik kon heeeeel lichtjes een rooksmaak ontdekken.
bvsteyn schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:53:
[...]

waarom zou dat nou weer een vrouwending zijn?

@Apie! Kan je geen grotere deflector kwijt? Ik ken jouw type Q niet, dus wellicht domme vraag.. :?
Het is maar een rooster van 34cm en de deflector is denk ik een cm of 20-25 (nooit opgemeten), maar ik heb hier nog wel een pizzasteen liggen van 30cm geloof ik. Daar ga ik het de volgende keer mee proberen.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Heb ook wel eens een appeltaart gemaakt op het ei. Omdat het kan en omdat het ding beter is in temp houden dan de heteluchtoven. Inderdaad, hele lichte rooksmaak. Niet al te spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Iemand nog tips voor rollade of beenham?
Rub gebruiken of iets anders?

Ben zelf altijd wel weg van honing-mosterd saus als het op mijn bord ligt, maar kan ik daar ook al wat mee tijdens het bereiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 23:14
Heeft iemand ervaring met een Tepro Toronto?
Er is namelijk een aanbieding bij bol.com
Tepro Toronto Houtskoolbarbecue - Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
In de aanbieding ;)
14€ goedkoper dan de adviesprijs :+

Collega heeft het Praxis model hiervan, leuk apparaat, niet luchtdicht
Als uitgebreide griller en indirect waarschijnlijk wel goed te gebruiken, maar echt low en slow zal een uitdaging worden.

Zal er aan liggen hoe gesloten de luchttoevoer is, als alle kleppen gesloten zijn ( bij de duurdere zoals Weber en Outdoorchef is dat ook gewoon dicht )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 08-09 08:47
Apie! schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:45:
Ik heb gisteren een denkfout gemaakt bij het maken van een appeltaart op mijn KJJ :

[afbeelding] [afbeelding]

Een beetje zwart rondom en de bodem.... Ik was dus even vergeten dat de taartvorm kleiner dan de deflector moet zijn, omdat de taartvorm anders de volle warmte op de randen krijgt.

Verder vond ik de bbq niet zoveel toevoegen, maar ik heb dan ook geen rookhout gebruikt en het Dammers houtskool is redelijk neutraal qua rook.
Taarten bak je niet in een BBQ, maar in een oven. Puur omdat je huis daarna heerlijk ruikt naar appeltaart. Zou niet aanraden om een BBQ in je woonkamer te zetten :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
grote_oever schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:30:
[...]

Taarten bak je niet in een BBQ, maar in een oven. Puur omdat je huis daarna heerlijk ruikt naar appeltaart. Zou niet aanraden om een BBQ in je woonkamer te zetten :+ :+
UltraSub in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"
Omdat het kan en omdat het ding beter is in temp houden dan de heteluchtoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

grote_oever schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:30:
[...]

Als je zo'n uitspraak doet verwacht ik wel dat je op zijn minst twee van de drie variaties hebt uitgeprobeerd hoor.

+1 voor de appeltaart geur in huis d:)b

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:53
Ik heb vandaag van mijn zus een Grandhall Professional 584 gekregen. Deze is door haar familie enkele malen gebruikt en gaat er nu uit omdat ze een buitenkeuken gaan bouwen. Ik ben er erg blij mee...echter is er geen hoes meer voor te krijgen.

Heeft iemand ervaring met deze BBQ? En wat gebruik je eventueel als hoes. Ik heb parallel ook even een mail gestuurd naar Grandhall. Ik wil namelijk niet dat deze BBQ in de regen komt te staan zolang wij nog geen overkapping hebben.

Het gaat om onderstaande BBQ:
Afbeeldingslocatie: https://www.plattetv.nl/var/images/grandhall-professional-584-1322.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Anders bij de Action een 3 tal hoezen halen, en zelf iets fröbelen ?
Zeker als het tijdelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Bij de Lidl lagen verschillende maten hoezen en ander spul voor de bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Anders een hoes voor tuinmeubelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon een groot stuk plastic, als je toch een overkapping gaat bouwen zou ik nu iets simpels kiezen wat voor meerdere doelen te gebruiken is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:11

franssie

Save the albatross

pizzaboertje schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 22:11:
<>En wat gebruik je eventueel als hoes. I<>
De beste oplossing is om een zeilmaker een hoes te laten maken - maar als ie toch onder een afdak komt, zet 'm in een garage of even onder een zeiltje van de karwei met 5 euro - ze;f daar een maar in naaien met een handnaald die je ook gebruikt om een zeil te naaien is niet veel werk in goedkoop doek. Of niet op maat maken en een paar bakstenen en zo nu en dan luchten - RVS roest niet gelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:53

MM99

That is the way I am!

pizzaboertje schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 22:11:
Ik heb vandaag van mijn zus een Grandhall Professional 584 gekregen. Deze is door haar familie enkele malen gebruikt en gaat er nu uit omdat ze een buitenkeuken gaan bouwen. Ik ben er erg blij mee...echter is er geen hoes meer voor te krijgen.

Heeft iemand ervaring met deze BBQ? En wat gebruik je eventueel als hoes. Ik heb parallel ook even een mail gestuurd naar Grandhall. Ik wil namelijk niet dat deze BBQ in de regen komt te staan zolang wij nog geen overkapping hebben.

Het gaat om onderstaande BBQ:
[afbeelding]
Heel gaaf ding! Ik wil ook wel zo een zus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:11:
Iemand nog tips voor rollade of beenham?
Rub gebruiken of iets anders?

Ben zelf altijd wel weg van honing-mosterd saus als het op mijn bord ligt, maar kan ik daar ook al wat mee tijdens het bereiden?
Iemand?
Word voor mij de eerste keer, dus tips zijn welkom. Vandaag marineren en nachtje in de koelkast?
Honing, mosterd peper en zout? Beenham insnijden? Of gewoon heel laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 17:17
Injecteren, rubben met pezo daarna lakken met honing

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Beenham. Ook nog eens een keertje doen weer. Nog nooit geïnjecteerd. Wat gebruik je om te injecteren?
(Jaja, een spuit, maar wat gaat erin :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:07
Gebruik regelmatig appelsap, whiskey, zout, uien poeder, knoflook poeder etc om te injecteren.

Heb nu een 1,2 kg buikspek op de q liggen.
Heeft een week in een miks van water, zout, riet suiker en een scheut ketjap gelegen.
Nu met appel hout en mesquite op de bbq zo rond de 85 graden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik heb beenham gescoord (700gr), vloeibare honing, mosterd en smokey bbq mix kruiden en original bbq kruiden van de Plus.

Nu de vraag moet ik nu de marinade maken, beenham insmeren en in een zak in de koelkast leggen voor morgen?
Of morgenochtend bijv. Pas aan de slag gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:12

The Legend

*Plop*

Hoe snel is de Q (ketel 58cm) bij jullie op temperatuur? Ik heb nu 13 aangestoken ecobrasa's erin met een poging tot een snake aan koude briketten, een bak kokend water, beide schuiven vol open en de temp kruipt naar 110 graden. Gemeten met een Ikea meter op het rooster. Met de schuiven vol open betwijfel ik of ik de 4 uur ga halen zo :?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Die bak water vreet ook energie om te blijven koken. Haal hem er maar eens uit en zie hoe de temp zal stijgen met dezelfde briketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:02
The Legend schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 13:28:
Hoe snel is de Q (ketel 58cm) bij jullie op temperatuur? Ik heb nu 13 aangestoken ecobrasa's erin met een poging tot een snake aan koude briketten, een bak kokend water, beide schuiven vol open en de temp kruipt naar 110 graden. Gemeten met een Ikea meter op het rooster. Met de schuiven vol open betwijfel ik of ik de 4 uur ga halen zo :?
Een goed half uur tot drie kwartier, gewoon geduld hebben. En laat die deksel er zoveel mogelijk op, iedere keer dat je kijkt verlies je ontzettend veel warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:12

The Legend

*Plop*

Dat lijkt idd het geval. Eerste keer met een bak water. Waar ik voorheen vaak last had van doorschieten bij het opwarmen, gaat dat nu veel trager, maar is de reactie op het stellen van de luchtschuiven ook veel minder heftig. Temp houd ik nu eenvoudiger tussen de 115 en 120. Maar nog geen uur bezig, dus kijken of dat de volle 4 uur goed gaat :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag onverwacht bezoek dus extra vlees gaan halen bij een slagerij in de buurt. Viel me niet tegen. De lappen blijven voor ons low-en-slow te dun maar desalniettemin, 330 gram aan steak is toch al flink voor de meeste slagerijen.

En dat terwijl ik deze morgen nog dacht dat een 47cm weber of een smokey joe erbij geen slecht idee was tot de kamado er kan komen. :D speklappen low en slow, 2 flinke rumsteaks. En de 57cm is weer gevuld...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 21:36
Zit ik hier zomaar met een beenhammetje. :P
Alleen heb ik niet alle spullen om een goede rub te maken.
Denk dat ik het morgen eens proberen met bbq saus met honing die ik er op het laatst even mee laat grillen.
Of doe er alleen wat kruiden op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Ligt nu een hele kip met peper-citroen rub op de q met een brokje olijfhout, ruikt al best prima al zeg ik het zelf.

Hoopte wat anders bij de slager te scoren om morgen te maken (ik geef geen reet om voetbal) maar de beef short ribs had hij alleen nog in de vriezer. Dan die maar woensdag maken :p

[ Voor 26% gewijzigd door De Rikster op 06-05-2017 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Dear lawd...ik heb gisteren de langste run ooit om mijn KJ Junior gedaan: 17 uur 8)7

's Ochtends rond een uur of zes heb ik de KJJ aangezwengeld. Het was de eerste low&slow run met de Smokeware cap. Dat was nog wel even wennen, want ik moest de cap op minder dan een millimeter zetter om de temperatuur op 110C te houden. Lager kreeg ik 'm niet, want dan werd de opening te klein en zakte de temperatuur onder de 105C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XZhwR5fQdCZYiEeDJ1R1mX94/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bNUTWgUtHY6bTlnt3VhvCDAR/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SremJmfDOCx12dZvnZvkGxv2/thumb.jpg
Dat heeft Kamado Joe met de nieuwe Kontrol Top Vent beter gedaan, want die hebben bij de schuif voor low&slow een schuin aflopend einde in plaats van recht waardoor je preciezer kunt regelen.

Rond 06:45 ging de Heyde Hoeve Boston Butt er op. We hadden verse lahmachun bij de Turk gehaald en het was de bedoeling om de PP als avondeten in een lahmachun te eten. Garanties uit het verleden verzekerden mij van een ervaren doorlooptijd van 8-10 uur voor een butt van 2-3 kilo. Dus even makkelijk gerekend: 06:00 Uur + 10 uur is 16:00 uur. Dat is ruim op tijd klaar voor het avondeten met zelfs nog wat uitlooptijd.

Rond een uur of 16:00 begon ik me zorgen te maken, want hij zat pas rond de 75C. Een uur later op 76C...dat ging 'm niet worden...
Om 19:00 zat ie op 81C/177F en begon de dreaded stall:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6R5Ijg9KLMtq4adJmS85EVb0/thumb.jpg
Om 21:00 zat ie op 82C/181F \o/ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IJmA6FRFOXs0r62op9OHPrL0/thumb.jpg
Ik had gehoopt dat ie vanaf hier door zou schieten naar 91C, maar...

... hij besloot vervolgens weer te zakken naar 81C/178F -O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7hgp58GgW9rgroP7JB3699IB/thumb.jpg
Aangezien ik niet wist hoe lang de stall nog zou duren wilde ik hier wat kolen toevoegen. Tot mijn verbazing was er nog 1/3e over van de eerste lading. Ik heb wel wat toegevoegd voor de zekerheid.

Uiteindelijk zat ie om 23:19 ein-de-lijk op 91C *O* :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5nSVnLbgSBz3rZL749fnoAYD/thumb.jpg
De priktest was goed. Dus hij kon er af.

Vervolgens heb ik de butt 20 minuten laten rusten. Normaal doe ik iets langer, maar ik wilde naar bed.

Ik heb de stopwatch aangezet op het moment dat ik de wokkel aan stak. Dit is genomen nadat ik de butt naar binnen had gebracht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v1VS6HIYXrRK1g4Z1ulX7Pkr/thumb.jpg

Dit keer heb ik weer eens Black Ranch Rode Quebracho (Argentinie) gebruikt en wat kleine leftovers van Dammers van een vorige run.
17 Uur op een lading is niet slecht op zo'n kleine kamado. Ik heb er geen foto gemaakt, maar de stukken die ik om 22:00 toe heb gevoegd zijn waarschijnlijk niet eens nodig geweest.
Wat me wel tegenviel was dat er na 5 en na 10 uur zo veel as was geproduceerd dat de airflow was geblokkeerd en de dome temperatuur naar beneden ging en dat is best knap, want er zit juist een High-Que Fire grate in voor een verbeterde airflow. Bij de Dammers heb ik daar tot nu toe geen last van gehad.

Blahblahblah, hoe was de Pulled Pork? Nou, gewoon: goed. het bot kwam er soepeltjes uit, maar om 12uur 's nachts had ik er helemaal geen zin meer in. Ik denk dat ik vandaag en morgen meerdere lahmachuns met Pulled Pork eet :+
En voor diegene die zich zorgen maakte tijdens dit verhaal: Nee, we kwamen niet om van de honger. Gelukkig had de voorzienende blik van mijn betere helft rond 17u een nacho/cheese/gehakt/bonen schotel in elkaar geflanst en dat smaakte ook prima :9

En wat heeft de spelende Apie! nou geleerd? Maak PP een dag van tevoren, scheelt stress en slaap.

Zo, nu eerst maar eens ontbijten met een stuk appeltaart d:)b

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Vrijdag voor 10 man gebbqt bij een vriend thuis. Ik had me verantwoordelijk gemaakt voor de vlees. In totaal 3 kilo vlees (Kipspiezen en kalfsbiefstuk) gehaald. Was nog over. Ik verbaas me altijd weer. Ik dacht 300g per persoon moet wel genoeg zijn, maar was aan de hoge kant. Maar goed, je wilt ook niet te weinig hebben.

Gisteren bij ons thuis de bbq aangezet voor twee vrienden (en me zelf :)). Gekozen om zelf gemaakte burgers te maken.
Eerst gehakt gehaald. 4/5 runds 1/5 lamsbout. Dat thuis gemengd met ketjap asin (zout), beetje ketjap manis, zeezout, peper , citroensap, chili vlokken en een teen knoflook klein gesneden. Daarbij een licht geklopte ei gedaan om de boel te binden.
De boel toen in 3 gelijke burgers gedeeld.
Ik heb toen gekozen om de onderkant van de burgers te beleggen met aubergine schijven van de bbq en champignons. En op de burgers kaas en gebakken uiteinden van de bbq.

Grappige is ik heb voor het eerst gebruik gemaakt van rook hout... Op mijn gas bbq! En dat werkte verassend goed! Vooral de aubergine nam de rook smaak goed over.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/3burgers.jpg

Edit: ow ja, als voorhapje had ik iets nieuws geprobeerd. Ik heb snoepparikas genomen, deze aan één kant open gesneden en dan via die opening gevuld met chadder kaas. Toen de paprikatje omwikkeld met kalkoen salami en een tandenstoker er in. Dit dan op de bbq.
Was echt verdomd lekker eigenlijk.
Je kan inplaats van kalkoensalami natuurlijk ook speknemen. Is iets makkelijker te vinden.
Helaas geen foto van.
Maar tip, zet een druipbakje onder, want er kan kaas smelten en dat is irritant schoonmaken.

[ Voor 20% gewijzigd door MM99 op 07-05-2017 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

^^ Dat ziet er goed uit!
^^^^ Ik denk dat mijn vrouw en zoon je eeuwig dankbaar zijn voor de snoeppaprika tip d:)b

@MM99 Ik reken meestal 200g per persoon en afhankelijk van hoe groot de groep is (en of er notoire veeleters tussen zitten) rond ik naar boven af op een pond of kilo. Het is ook een beetje afhankelijk wat je er nog meer bij eet natuurlijk. Als er nog sla, en (stok)brood, en groente, en chips, en hapjes en en en enzo bij komt dan heb je al snel te veel.

[ Voor 13% gewijzigd door Apie! op 07-05-2017 09:35 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:13
Gisteren MOINK balletjes gemaakt.... Wat zijn die dingen heerlijk!

Alleen ik liep behoorlijk te klooien met de briketten. Ik had een zak Weber long lasting staan, ik moest toch een nieuwe zak openen dus waarom niet die? Pas na drie keer kreeg ik ze aan met de starter (nadat ik er nog wat andere briketten in de starter had gegooid). Toen die eenmaal aanstond konden de balletjes erop, heerlijk!

Als toetje een banaan erop, helemaal zwart laten worden. Open snijden, lepeltje basterdsuiker en wat amaretto erin gieten en uitlepelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Apie! schreef op zondag 7 mei 2017 @ 09:22:
Dear lawd...ik heb gisteren de langste run ooit om mijn KJ Junior gedaan: 17 uur 8)7

's Ochtends rond een uur of zes heb ik de KJJ aangezwengeld. Het was de eerste low&slow run met de Smokeware cap. Dat was nog wel even wennen, want ik moest de cap op minder dan een millimeter zetter om de temperatuur op 110C te houden. Lager kreeg ik 'm niet, want dan werd de opening te klein en zakte de temperatuur onder de 105C.
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Dat heeft Kamado Joe met de nieuwe Kontrol Top Vent beter gedaan, want die hebben bij de schuif voor low&slow een schuin aflopend einde in plaats van recht waardoor je preciezer kunt regelen.

Rond 06:45 ging de Heyde Hoeve Boston Butt er op. We hadden verse lahmachun bij de Turk gehaald en het was de bedoeling om de PP als avondeten in een lahmachun te eten. Garanties uit het verleden verzekerden mij van een ervaren doorlooptijd van 8-10 uur voor een butt van 2-3 kilo. Dus even makkelijk gerekend: 06:00 Uur + 10 uur is 16:00 uur. Dat is ruim op tijd klaar voor het avondeten met zelfs nog wat uitlooptijd.

Rond een uur of 16:00 begon ik me zorgen te maken, want hij zat pas rond de 75C. Een uur later op 76C...dat ging 'm niet worden...
Om 19:00 zat ie op 81C/177F en begon de dreaded stall:
[afbeelding]
Om 21:00 zat ie op 82C/181F \o/ :
[afbeelding]
Ik had gehoopt dat ie vanaf hier door zou schieten naar 91C, maar...

... hij besloot vervolgens weer te zakken naar 81C/178F -O-
[afbeelding]
Aangezien ik niet wist hoe lang de stall nog zou duren wilde ik hier wat kolen toevoegen. Tot mijn verbazing was er nog 1/3e over van de eerste lading. Ik heb wel wat toegevoegd voor de zekerheid.

Uiteindelijk zat ie om 23:19 ein-de-lijk op 91C *O* :
[afbeelding]
De priktest was goed. Dus hij kon er af.

Vervolgens heb ik de butt 20 minuten laten rusten. Normaal doe ik iets langer, maar ik wilde naar bed.

Ik heb de stopwatch aangezet op het moment dat ik de wokkel aan stak. Dit is genomen nadat ik de butt naar binnen had gebracht:
[afbeelding]

Dit keer heb ik weer eens Black Ranch Rode Quebracho (Argentinie) gebruikt en wat kleine leftovers van Dammers van een vorige run.
17 Uur op een lading is niet slecht op zo'n kleine kamado. Ik heb er geen foto gemaakt, maar de stukken die ik om 22:00 toe heb gevoegd zijn waarschijnlijk niet eens nodig geweest.
Wat me wel tegenviel was dat er na 5 en na 10 uur zo veel as was geproduceerd dat de airflow was geblokkeerd en de dome temperatuur naar beneden ging en dat is best knap, want er zit juist een High-Que Fire grate in voor een verbeterde airflow. Bij de Dammers heb ik daar tot nu toe geen last van gehad.

Blahblahblah, hoe was de Pulled Pork? Nou, gewoon: goed. het bot kwam er soepeltjes uit, maar om 12uur 's nachts had ik er helemaal geen zin meer in. Ik denk dat ik vandaag en morgen meerdere lahmachuns met Pulled Pork eet :+
En voor diegene die zich zorgen maakte tijdens dit verhaal: Nee, we kwamen niet om van de honger. Gelukkig had de voorzienende blik van mijn betere helft rond 17u een nacho/cheese/gehakt/bonen schotel in elkaar geflanst en dat smaakte ook prima :9

En wat heeft de spelende Apie! nou geleerd? Maak PP een dag van tevoren, scheelt stress en slaap.

Zo, nu eerst maar eens ontbijten met een stuk appeltaart d:)b
Klinkt echt heel goed! Hoe heb je je zelf kunnen inhouden om niet direct een broodje voor je zelf te maken? :P

Ik ben serieus ook erg geïnteresseerd in de Kamado Joe Junior, alleen zitten de innovaties van 2017 helaas niet op de Jr. Vooral de manier hoe het nieuwe sluit lijkt me erg handig. Ik heb contact opgezocht met moederbedrijf in Amerika, en zij geven aan dat het in 2017 gaat komen.

Maar meer voor jou, bij harlembbq verkopen ze zo kap wat je heel precies kan afstemmen, van een onbekende merk. Tenminste, ik zag het in de winkel liggen. Kan wel handig zijn misschien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Nou, nu je het vraagt... ik had stiekem rond een uur of 23:00 geheel onbewust al een lahmachun zonder extra vlees naar binnen gewerkt, bedenk ik me net :+ Ik heb natuurlijk wel voorgeproefd tijdens het pullen.

Ik heb net wat vlees opgewarmd, een lahmachun belegd en opgerold:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xnu5MDdRNihYgIxpWjVLIEG7/thumb.jpg
Het vlees was lekker zacht, maar sprong er niet direct tussenuit. (Er liggen ondertussen ook aardig wat smaken op het bord) Ik miste wel een beetje de rooksmaak, maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik geen rookhout heb gebruikt. Ik wist niet meer wat voor aroma de Black Ranch afgaf en de rest van het gezin wil wel eens klagen over te veel rook.

Het voorlopig uitblijven van de 2017 upgrades op de Junior was ook de reden waarom ik maar een Smokeware Chimney cap heb gekocht. Ik had graag zo'n Kontrol Tower Top Vent gehad op mijn Junior.
Het zou me trouwens verbazen als de nieuwe hinge ook op de Junior komt. Zo zwaar is het deksel niet en het zou de Junior een stuk duurder maken, denk ik. Het nieuwe gasket en het slot aan de voorkant lijken me wel meerwaarde hebben als ze de prijsverhoging binnen de perken weten te houden.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
Die Smokeware Chimney cap bevalt mij erg goed :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Nu alleen het blad nog. Iemand enig idee wat voor plaatmateriaal ik het beste voor onder de tegels kan gebruiken? Het mag niet uitzetten opzwellen bij vocht omdat de rand van het blad gelijk is met de tegels (en dus volledig aan regen wordt blootgesteld (af en toe omdat ik geen hoes er om heen kan trekken als de bbq heet is natuurlijk)

Afbeeldingslocatie: http://pub.hoicks.com/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pub.hoicks.com/3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pub.hoicks.com/5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pub.hoicks.com/6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pub.hoicks.com/7.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
R0y. schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:33:
Gisteren MOINK balletjes gemaakt.... Wat zijn die dingen heerlijk!

Alleen ik liep behoorlijk te klooien met de briketten. Ik had een zak Weber long lasting staan, ik moest toch een nieuwe zak openen dus waarom niet die? Pas na drie keer kreeg ik ze aan met de starter (nadat ik er nog wat andere briketten in de starter had gegooid). Toen die eenmaal aanstond konden de balletjes erop, heerlijk!

Als toetje een banaan erop, helemaal zwart laten worden. Open snijden, lepeltje basterdsuiker en wat amaretto erin gieten en uitlepelen!
De weber kolen ben ik van afgestapt. Verschrikkelijke dingen. Maar heb nooit problemen gehad met het aanmaken van deze briketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:12
grote_oever schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:30:
[...]

De weber kolen ben ik van afgestapt. Verschrikkelijke dingen. Maar heb nooit problemen gehad met het aanmaken van deze briketten.
Paar goede zakken gehad en laatste 2 waren waardeloos. Idem voor diverse items van Weber zoals de hierboven besproken hoezen. Waarom verbind je een merknaam als Weber aan zulke rotzooi, wat mankeert die gasten om hun merk zo ten grabbel te gooien aan die troep 8)7 .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Vandaag wat ribben op het rooster ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FDnXihE.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yqNec6P.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zu6PRJU.jpg

Nu in de folie voor zo meteen ...

kleine * FreshMaker heeft al stiekem geproefd, en is tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ziet er goed uit! Zelf ben ik nu een zalm moot aan het roken op de WSM, maar de laatste tijd wel aan het afstappen van het standaard Amerikaanse principe (lees dikke marinade en saus eroverheen). En de vis/vlees/gevolgde smaak naar boven laten komen icm met rooksmaak, want spareribs zijn sowieso heerlijk en met de dikke saus proef je het lekkere vlees eigelijk ook niet alleen nog iets van de structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Veel smaak heeft een sparerib ( de Nederlandse ) toch niet zo.
Ik heb Iberica en Wroetvarkenribs gegeten, waar inderdaad alleen peper/zout nodig was, en een vleug rook

Zalm doe ik primair alleen met een pre-seasoning van zeezout en bruine suiker en wat kruiden (dille/peterselie)
Afspoelen, drogen en daarna half uurtje in de 90C rook garen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Je kunt het niet standaard in de supermarkt of bij de slager krijgen, maar het Wroetvarken is toch Nederlands? De Heyde Hoeve Boston Butt van gisteren vond ik meer smaak hebben dan het Wroetvarken overigens. Iberico vind ik wel smaakvol, maar vaak te vet.

Gisteren heb ik de LetzQ Pork Rub gebruikt, maar ik ben ook aan het kijken naar andere manieren dan de Amerikaanse. Aan de ene kant ben ik dat zoete gewoon zat, maar aan de andere kant wil ik ook graag dat het vlees zelf goed is en smaakt.

Vroeger maakte ik nog wel eens ribs met haarlemmermeerolie. Geen rub, wel lekker. Afhankelijk van de chilisaus die je gebruikt kun je 'm zoeter/pittiger maken zoals je wilt. Binnenkort ook maar weer eens maken :9
Ik ben nu op zoek naar suikerloze rubs. Gewoon om eens wat andere ervaring op te doen en heb laatst deze weer eens geprobeerd: suikerloze cacao based rub. Ik had 'm wel eens eerder gemaakt, maar kon me niet meer herinneren wat ik er van vond.
Van de Peach BBQ sauce die er wordt genoemd heb ik een mango variant gemaakt, omdat ik geen perzik had. Hoewel de mango niet echt naar voren kwam, was die zeker goed te doen. Met perzik zal ie lekkerder zijn, omdat die smaak gewoon wat sterker is.

De rub zelf was zeker niet slecht, maar ook weer niet je van het. Het kan ook zijn dat ik de rush miste van de suikers die er normaal in zitten :+

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nou eerste beenham op de WGA is een feit :)

Beenham gemarineerd met Smokey bbq mix, daarna op de WGA tot een kerntemperatuur van 65graden.
Op het laatst nog wat gesmeerd met bbq smokey saus.

Daarna nog in folie,
Resultaat:
Beenham1

Beenham2

Was lekker sappig en mals en zat lekker bbq smoke smaakje aan!
Dochter, vrouw ik en de buurman vonden het ook lekker dus geslaagd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 07-05-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Laatst heb ik ook een beenham gemaakt, maar op de een of andere manier zat er een taaie korst aan. Geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren. Leek net of er een vel omheen zat, waar ik voor de tijd nog op heb gecontroleerd. De beenham was voor de rest echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Hoicks schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:23:
Nu alleen het blad nog. Iemand enig idee wat voor plaatmateriaal ik het beste voor onder de tegels kan gebruiken? Het mag niet uitzetten opzwellen bij vocht omdat de rand van het blad gelijk is met de tegels (en dus volledig aan regen wordt blootgesteld (af en toe omdat ik geen hoes er om heen kan trekken als de bbq heet is natuurlijk)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor de dak van mijn houthok heb ik speciale MDF plaat genomen die tegen regen kan. Het kost wel stuk meer (dubbele) dan normale MDF, maar kan wel tegen regen. De houthok staat nu 3 jaar, en ziet er nog prima uit. Ik heb wel aan de bovenkant schingels gezet, maar effect is het zelfde met tegel.
Ik heb het toender tijd bij Gamma gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
MM99 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:59:
[...]

Voor de dak van mijn houthok heb ik speciale MDF plaat genomen die tegen regen kan. Het kost wel stuk meer (dubbele) dan normale MDF, maar kan wel tegen regen. De houthok staat nu 3 jaar, en ziet er nog prima uit. Ik heb wel aan de bovenkant schingels gezet, maar effect is het zelfde met tegel.
Ik heb het toender tijd bij Gamma gehaald.
https://www.jongeneel.nl/...riaal/betonbekisting/W_24
Betonplex/bekistingsplaat bedoel jij denk ik.

@Hoicks een Weber is toch behoorlijk snel koel genoeg voor een hoes als je de schuiven dicht gooit? Nooit zo'n probleem mee gehad. 20 min en de hoes kan er weet op. Als je je zorgen maakt, heb het hier al eerder geschreven; hoes maken van lasdoek. Die zijn overigens niet waterdicht van zichzelf en moet je dus behandelen, maar werk daarna werkelijk voortreffelijk. Mooi soepel en toch dik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Vrouw heeft bedacht dat we volgend weekend met de verjaardag van mijn dochter (baby back) ribs eten. Sinds het bezoek weet dat de bbq aangeslingerd wordt en de tafel vol met andere gerechten staat blijven er vaak 25-30 man eten. Geen probleem natuurlijk. Het enige is de logistiek. Omdat de helft kleine kinderen zijn verwacht ik aan zo'n 8 slabs voldoende te hebben met al het andere waar men ook uit kan kiezen. Gemiddeld zo'n 3 botjes pp.

Hoe ga ik 8 slabs tegelijk op een BGE Large krijgen? Ik heb uiteraard het ikea rekje. Is dat haalbaar? Zodra ze ingepakt zijn kan ik stapelen, maar volgens mij is dat niet verstandig in de eerste en laatste fase van de 3-2-1 (of 2-1-1 of wat ik er ook van maak). Contact met elkaar zorgt voor vlees dat niet in aanraking komt met warme lucht/rook en dus niet of minder zal kleuren. Hebben jullie ervaring met grotere hoeveelheden?

Ik zit er aan te denken om eventueel de boel al voor het grootste deel klaar te maken, bijvoorbeeld 2-1-0.5, daarna terugkoelen en vacumeren en dan op een bbq van 160 of zo nog 1x te lakken en een klein half uurtje indirect op te warmen. Dan kan het eventueel in 2 partijen. Hoe is jullie ervaring met het voorbereiden en pas later afmaken?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ben bang dat 8 teveel is. Maar het zou mss toch net kunnen. Ik leg er vier op het benedenrooster plat, maar dat gaat echt maar nét en als ze nog groter uitvallen dan lukt het niet (plat in ieder geval). Het stapelrooster is kleiner dus denk dat krap wordt.

Nog nooit voorbereid en later afgemaakt hier. Alles altijd op. :+
Dit is een van de redenen waarom ik mijn 57 weber achteraf toch heb aangehouden toen ik een ei kocht. Bbq voor meerdere personen of verschillende temps. Maar goed. Daar heb jij nu niks aan. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:13
grote_oever schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:30:
[...]

Paar weken terug de zak voor €1.50 gekocht bij de outlet van de intratuin. Er zat een scheur in de verpakking boven aan ( was nog wel dicht ). Achteraf blij dat ik nooit de volledige prijs er voor heb betaald.

Mijn overige briketten zijn van huismerk intratuin, ook allemaal gekocht tijdens diezelfde outlet voor €0.50 de zak ( kleine zakken, 2.5 kg oid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Nu online
Na jaren veel plezier te hebben gehad van m'n 47cm Weber, heb ik gisteren voor het eerst m'n nieuwe 57cm GBS aangestoken. Om er een feestje van te maken klein begonnen met een lamsrack en een paar MOINK balls. Beide zeer geslaagd.

Nu vroeg ik mij af. Hoe houden jullie de bbq schoon? Hoe vaak wordt hij schoongemaakt, poets je het rooster op tot dat het weer als nieuw lijkt? Door de vele dwars spijlen lijkt het me haast niet te doen, als je de bbq veel gebruikt...

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Al vaak besproken hier. De meesten stoken regelmatig hoog op en borstelen schoon. Wat over blijft is schoon genoeg. ;)
Verder doe ik zelf een of twee keer per jaar een Kärcher rondje voor de ketel zelf. Niet meer, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
coelho schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:45:
Vrouw heeft bedacht dat we volgend weekend met de verjaardag van mijn dochter (baby back) ribs eten. Sinds het bezoek weet dat de bbq aangeslingerd wordt en de tafel vol met andere gerechten staat blijven er vaak 25-30 man eten. Geen probleem natuurlijk. Het enige is de logistiek. Omdat de helft kleine kinderen zijn verwacht ik aan zo'n 8 slabs voldoende te hebben met al het andere waar men ook uit kan kiezen. Gemiddeld zo'n 3 botjes pp.

Hoe ga ik 8 slabs tegelijk op een BGE Large krijgen? Ik heb uiteraard het ikea rekje. Is dat haalbaar? Zodra ze ingepakt zijn kan ik stapelen, maar volgens mij is dat niet verstandig in de eerste en laatste fase van de 3-2-1 (of 2-1-1 of wat ik er ook van maak). Contact met elkaar zorgt voor vlees dat niet in aanraking komt met warme lucht/rook en dus niet of minder zal kleuren. Hebben jullie ervaring met grotere hoeveelheden?

Ik zit er aan te denken om eventueel de boel al voor het grootste deel klaar te maken, bijvoorbeeld 2-1-0.5, daarna terugkoelen en vacumeren en dan op een bbq van 160 of zo nog 1x te lakken en een klein half uurtje indirect op te warmen. Dan kan het eventueel in 2 partijen. Hoe is jullie ervaring met het voorbereiden en pas later afmaken?
Je kan ze oprollen en vastzetten met een sateprikkers. Dan kan ze rechtopzetten en passen er wel 8 stuks op.

Wellicht een optie om buikribben te gebruiken? Als je een beetje flinke hebt dan hebben ze wellicht genoeg aan 1 of 2 botjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Redbull4u schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:37:
Na jaren veel plezier te hebben gehad van m'n 47cm Weber, heb ik gisteren voor het eerst m'n nieuwe 57cm GBS aangestoken. Om er een feestje van te maken klein begonnen met een lamsrack en een paar MOINK balls. Beide zeer geslaagd.

Nu vroeg ik mij af. Hoe houden jullie de bbq schoon? Hoe vaak wordt hij schoongemaakt, poets je het rooster op tot dat het weer als nieuw lijkt? Door de vele dwars spijlen lijkt het me haast niet te doen, als je de bbq veel gebruikt...
Mijn (gietijzeren) rooster was ik letterlijk 1 keer per jaar. Wat ik altijd doe is na bbq sessie de bbq nog goed heet maken zodat alle restjes verkolen en dan met een staal borstel overheen. Tip, koop geen duren speciale bbq borstel. Dat dingen gaan snel kapot en kosten veel geld. Ga naar een bouwmarkt en haal zo een stalenborstel voor rond drie euro. Dat dingen gaan stuk langer mee.
Afbeeldingslocatie: http://borstelwerken.nl/handborstel.jpg
Daarna doe ik nog wat olijfolie op de rooster en is klaar om volgende keer weer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Bij de action zon (messing) borstel voor €0,90 wel met plastic handvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
Pulled pork vandaag was zeer geslaagd, zelfs mijn moeder die behoorlijk kieskeurig is op vlees gebied vond het lekker
Pulledpork
BroodjeGepulled47c
Procureur in boemboek

Om 8:30 uit de koelkast gehaald
09:00 op de bbq a 110c
Foto gemaakt rond 13:00 kern was toen rond 47c en dikke zijde gedraaid richting de kolen.
Vanaf 68c in de folie gedaan tot 92c en dat was rond 17:00
Om 17:30 begonnen met openen van de folie en toen helft van het vocht bewaard om er door te roeren. Nog wat Kansas city red er doorheen. En bus op tafel voor de liefhebber die meer saus smaak erbij wou hebben.
2,5kg ging gewoon op

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En wéér een zelfbouw project in huize Murdy, nu geen solarding maar een butagasfles die ik gekregen heb.
Het ding wordt van boven naar onder middendoor gesneden. Dan heb ik een deksel die open en dicht kan.
Woensdag ga naar de oud ijzerboer toe om iets van een rvs roosterachtig iets te scoren.
Owja, vóór dat de slijptol erin gaat is de afsluiter er afgehaald en is het ding met water gevuld geweest(want gas is er dan uit)
Dit aapje heeft eerder een gasfles uit elkaar gesneden, dus dat gaat wel goed.
En de verplichte foto's gaan er komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Damn. Oprollen. Doe niet zo vaak meer dan 2-3 maar dat is wel een goeie tip!

/edit
Overigens, mijn pa zet regelmatig zo'n staalborstel op de accuschroever. Werkt als de brandweer zegt tie. Zelf nog nooit geprobeerd maar het klonk goed :)

[ Voor 52% gewijzigd door UltraSub op 08-05-2017 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Gisteren mijn22 maand oude Tenneker bbq teruggebracht naar Hornbach ivm roest (Garantie).
Via mail afgesproken dat ik hem mocht ruilen voor het vernieuwde model of een tegoedbon. Toen ik hem inleverde mocht ik mijn pinpas trekken, hebben ze het aankoopbedrag teruggestort op mijn rekening. Prima opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Laatst online: 08:51
Apie! schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:19:
Ik ben nu op zoek naar suikerloze rubs.
Ik kan je Flaming Dust aanraden. Erg lekker op kip bijvoorbeeld. Compleet anders dan andere rubs. Prijs lijkt hoog, maar dat is vooral omdat er geen suiker of zout in zit. Moet je dus zelf naar smaak toevoegen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op dit moment een knappe Weber gas BBQ. Ideaal voor snel even vlees er op. Echter is er natuurlijk geen zak aan. Plus het vermogen is niet echt top, dus ik heb het gevoel dat ik niet genoeg hitte heb voor het betere gril werk.

Dus! Tijd voor een kolen BBQ.

Nu zijn er een aantal opties die ik in mijn hoofd heb.

1. Weber Premium
2. Weber Premium Master Touch
3. Stevig geld uitgeven aan een kamado (Green Egg, Black Basterd).

Optie 3 is me even een brug te ver, dus optie 1 en 2 blijven over.

Ik kan echter niet zo goed zien wat nu het feitelijke verschil is. Karwij heeft nu 25% op alle bbq's korting, dus een Premium Master Touch (57cm) zou op zo'n €250 komen en de normale premium op zo'n €210.

De vraag is dan ook een beetje "is die €40 het waard?".

Kun je trouwens een beetje knap roken op een Weber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Malt007 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:58:
[...]

Je kan ze oprollen en vastzetten met een sateprikkers. Dan kan ze rechtopzetten en passen er wel 8 stuks op.

Wellicht een optie om buikribben te gebruiken? Als je een beetje flinke hebt dan hebben ze wellicht genoeg aan 1 of 2 botjes.
Oprollen heb ik eerder gedaan, nadeel is dat ze na het eerste deel niet meer zo flexibel zijn en dus is platleggen om in te pakken ineens een stuk lastiger. Ik hoop dat er 6 in mijn ikea rek passen, dan kan ik er misschien 2 dwars op zetten tegen elkaar aan, alsof je een kaartenhuis bouwt.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Pagina: 1 ... 46 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.