SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Voor pizza zou ik houtskool adviseren, dat wordt heter. Pizzasteen moet wel 15 minuten opwarmen voor je de eerste pizza gaat bakken. Voor lange sessies heb ik zaterdag voor 't eerst Cocos briketten van Ecobrasa gebruikt. Wat een verademing is dat. Hele mooie stevige blokjes ipv ronde briketten, gloeien heel mooi rustig en ik heb m'n Weber '47 nog nooit zo stabiel gehad qua temperatuur. 2 uur keurig 190c precies zonder de ventilatie te hoeven regelen. Ook de geur is veel beter. Geen chemische lucht te bekennen.Abom schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:01:
Welke brandstof adviseren jullie en waar kun je die halen?
De bierkip was fantastisch!
[ Voor 5% gewijzigd door Hoicks op 15-05-2017 11:15 ]
Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Oke topTsurany schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:11:
Het enige wat invloed heeft op de duur is de temperatuur in de ketel. En deze zal met twee beenhammen wat lager zijn omdat er nu twee beenhammen opgewarmd moeten worden en dat dus twee keer zoveel energie kost. Dus zolang je de temperatuur in de ketel gelijk hebt maakt het niet uit of er nu twee of vier beenhammen op liggen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dammers of black ranchTsurany schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:19:
@Hoicks Zit er nog verschil in merk bij houtskool? Ik wil ook eens pizza op de Weber proberen en heb zelf het idee dat houtskool gewoon houtskool is. Maar wellicht is dat verschrikkelijk naïef
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Heb ook een bod geplaatst op een tweedehands Weber zodat ik een opening uit de deksel kan halen om hem als pizza oven te gebruiken
Zou de gewone Black Ranch even laten liggen, momenteel een matige batch met veel stukken slecht verkoold hout. Dit kan een nare geur veroorzaken bij verbranding.Tsurany schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:38:
Top, ga ik eens kijken of ik zowel houtskool als briketten aan kan vullen met de juiste merken nu
Heb ook een bod geplaatst op een tweedehands Weber zodat ik een opening uit de deksel kan halen om hem als pizza oven te gebruiken
Stel iets ligt de hele nacht in de koelkast en moet smiddags rond 16 uur op de BBQ, hoe laat haal je het dan uit de koelkast? (2 beenhammen in dit geval)
Float like a butterfly, sting like a bee.
Twee beenhammen zou ik er dus pas uithalen als ze de bbq op moeten.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Beenhammetjes zou ik er wel een uur van te voren uit halen maar als ik zo de reacties hier op het forum onthouden heb is dat not done ivm bacteriën. Mijn theorie blijft dan ook dat bij zo min mogelijk temperatuurverschil de vlees het malst wordt. Dus ik gooi low-en-slow vlees ook direct op de bbq als de aanmaakblokjes uit zijn en knijp de bbq direct waardoor het vaak wel een uur duurt voor hij op de gewenste temperatuur zit.Martinusz schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:08:
Hoelang houden jullie aan om iets op kamer temperatuur te laten komen?
Stel iets ligt de hele nacht in de koelkast en moet smiddags rond 16 uur op de BBQ, hoe laat haal je het dan uit de koelkast? (2 beenhammen in dit geval)
Alleen met kip doe ik wat voorzichtiger maar gezien de omloopsnelheid van kip bij de gemiddelde supermarkt moet je wel erg pech hebben om salmonella op te lopen.
Maar dat ben ik, zal het je niet officieel aanraden
[ Voor 7% gewijzigd door Malt007 op 15-05-2017 16:48 ]
Vlees verliest vocht doordat de vezels krimpen als ze worden verwarmd. Daardoor wordt er water uit de vezels geduwd. Dus ja, je theorie klopt in die zin dus wel. Ik vraag me alleen af of je het verschil echt gaat merken. Ik vraag me ook af of wat langer low&slow vetten en collageen e.d. niet wat beter smelten waardoor het vlees toch weer wat sappiger/malser wordt.Malt007 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:48:
[...]
</knip>
Mijn theorie blijft dan ook dat bij zo min mogelijk temperatuurverschil de vlees het malst wordt. </knip>
</knip>
Het scheelt ook nogal wat voor kwaliteit vlees je hebt, of de "slager" water aan het vlees heeft toegevoegd bijvoorbeeld - want "dat is wat de consument wil"

Een schoonzus van mijn vriendin eet kipfilet helemaal rauw als we daar barbecuen. Zij eet het alleen rauw en heeft nooit ergens last van. Ik vraag me ook af of zij nou gewoon een soort weerstand heeft opgebouwd, of dat we met z'n alleen een beetje panisch over kip aan het doen zijn, omdat er ooit iemand ziek van is geworden.Malt007 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:48:
[...]
</knip>
Maar kom dan ook uit een familie waar ze rustig stukjes kip rauw uit de marinade eten.
Blown past falling sands
Mwoah, panisch ... misschienApie! schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:01:
[...]of dat we met z'n alleen een beetje panisch over kip aan het doen zijn, omdat er ooit iemand ziek van is geworden.
Probleem alleen is dat Salmonella iets anders is dan een griepje of een splinter in je vinger
Weerstand, misschien, of geluk.
Vergeet ook niet dat 'wij' in NL best gezond zijn, over het algemeen sterk gestel en gevoed.
Dat scheelt ook best veel ( kinderen en zwakkeren zullen er eerder last van hebben dan volwassenen )
That said, ga ik toch bij voorkeur aan tael met gare kip
Deze discussie is al eens gevoerd en wil deze niet helemaal herhalen, maar ik zit in het team nooit op kamer temperatuur laten komen.Martinusz schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:08:
Hoelang houden jullie aan om iets op kamer temperatuur te laten komen?
Het heeft namelijk nul komma niets zin.
De site seriouseats is het met me eens (of eigenlijk andersom).
Hun verhaal, gemeten met thermometers, komt neer op het resultaat dat de tijd dat het vlees nodig heeft om op een bepaalde kern temperatuur te komen, niet verschilt of je nu wel of niet het vlees op kamertemperatuur laat komen. Ook de garing op zich had geen verschil, noch de korst.
Het doet dus niets, maar geeft wel risico met (kruis)besmetting en neemt ruimte in.
Wat wel grote invloed heeft is het goed droog maken van het vlees en >45 minuten van te voren zouten. Dus de steak de nacht ervoor op een rekje niet afgedekt in de koelkast, nadat je goed gezouten hebt. Dan vlak voor de bbq er uit en meteen op het vuur.
Amazingribs heeft dezelfde mening, ook meteen uit de koelkast op de bbqThe Takeaway: Don't bother letting your steaks rest at room temperature. Rather, dry them very thoroughly on paper towels before searing. Or better yet, salt them and let them rest uncovered on a rack in the fridge for a night or two, so that their surface moisture can evaporate. You'll get much more efficient browning that way.
Mogelijk kan er wel een verschil zijn met dunne stukken vlees, maar aangezien enige keus in garing daar toch al niet van toepassing is, maakt het geen bal uit of het stukje wel of niet op kamertemperatuur is.
Blader eens wat terug in dit topic. Is nog niet lang geleden aanbod gekomen.Droned schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:03:
Is er vandaag nog een groot verschil tussen kolen bbq vs gas bbq?
Conclusie: als je een gas bbq neemt die heet genoeg kan worden, is er weinig verschil in smaak.
Maar je mist wel de "fikkie steken" gevoel.
Dus het verhaal dat je een steak het beste uit de vriezer op de BBQ kunt gooien omdat je dan langer de tijd hebt om een korst te krijgen voor de kern op de gewenste temperatuur is, is ook onzin?Fly-guy schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:52:
[...]
Deze discussie is al eens gevoerd en wil deze niet helemaal herhalen, maar ik zit in het team nooit op kamer temperatuur laten komen.
Hun verhaal, gemeten met thermometers, komt neer op het resultaat dat de tijd dat het vlees nodig heeft om op een bepaalde kern temperatuur te komen, niet verschilt of je nu wel of niet het vlees op kamertemperatuur laat komen. Ook de garing op zich had geen verschil, noch de korst.
Het doet dus niets, maar geeft wel risico met (kruis)besmetting en neemt ruimte in.
Wat wel grote invloed heeft is het goed droog maken van het vlees en >45 minuten van te voren zouten. Dus de steak de nacht ervoor op een rekje niet afgedekt in de koelkast, nadat je goed gezouten hebt. Dan vlak voor de bbq er uit en meteen op het vuur.
[...]
Amazingribs heeft dezelfde mening, ook meteen uit de koelkast op de bbq
Mogelijk kan er wel een verschil zijn met dunne stukken vlees, maar aangezien enige keus in garing daar toch al niet van toepassing is, maakt het geen bal uit of het stukje wel of niet op kamertemperatuur is.
Als het kort is. Langer maakt het wel uit.MM99 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:59:
[...]
Blader eens wat terug in dit topic. Is nog niet lang geleden aanbod gekomen.
Conclusie: als je een gas bbq neemt die heet genoeg kan worden, is er weinig verschil in smaak.
Maar je mist wel de "fikkie steken" gevoel.
Tussen vriezer en koelkast is nogal een verschil.coelho schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 01:12:
[...]
Dus het verhaal dat je een steak het beste uit de vriezer op de BBQ kunt gooien omdat je dan langer de tijd hebt om een korst te krijgen voor de kern op de gewenste temperatuur is, is ook onzin?
Los dat het ongeveer 22c graden is er ook een moleculair verschil. Bacterieel gezien is vanuit vriezer rechtstreeks op het vuur wel het beste maar ik zou er zelf wel voor kiezen om ontdooien in de koelkast te laten gebeuren.
Wanneer je een dik stuk vlees uit de koelkast haalt om op kamer temperatuur wilt laten komen ben je een paar uur verder voordat de kern noemenswaardig gestegen maar bacteriën aan de buitenkant vermenigvuldigen er al een tijdje vrolijk er op los. Dat proces is vanuit vriezer temperatuur naar koelkast temperatuur niet noemenswaardig bezig.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
We hebben toch maar gekozen voor de bewezen kwaliteit van Weber ipv de (Niclan kamado uit Duitsland) en voor een leuk bedrag de 57 cm GBS Special edition (RVS rooster) besteld.
Gisteravond besteld, verwacht hem dus pas morgen binnen te krijgen. Nu hopen dat het goede weer een beetje aanhoudt
Dit is al de zoveelste keer dat je met dit verhaal komt met als bron een bbq blog en als ik me niet vergis je eigen ervaring bij een eetcafe. Maar waarom zijn er honderden sites en filmpjes (ook van sterrenkoks) die zeggen dat het wel zin heeft?Fly-guy schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:52:
[...]
Deze discussie is al eens gevoerd en wil deze niet helemaal herhalen, maar ik zit in het team nooit op kamer temperatuur laten komen.
[...]
Amazingribs heeft dezelfde mening, ook meteen uit de koelkast op de bbq
Eet café zegt me niets, mijn eigen ervaring thuis wel.Malt007 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 07:48:
[...]
Dit is al de zoveelste keer dat je met dit verhaal komt met als bron een bbq blog en als ik me niet vergis je eigen ervaring bij een eetcafe. Maar waarom zijn er honderden sites en filmpjes (ook van sterrenkoks) die zeggen dat het wel zin heeft?
Om op je vraag terug te komen, waarom blijft men nu nog soms "dichtschroeien om de sappen te bewaren" adviseren? Ondanks dat het al jaren bekend is dat het pure onzin is?
De kookwereld zit vol met foutieve aannames die iedereen napraat, omdat het zogenaamd van experts afkomt. Veelal zullen die experts het ook geleerd hebben van andere experts. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook gelijk hebben.
Maar zoals ik al zei, ik ga die discussie niet nog eens aan, hij vraagt om een mening, die geef ik plus een onderbouwing met twee links (die niet blijven steken met de experts zeggen het, ze meten het ook).
Als jij het anders ziet, prima, als je met onderbouwing komt, nog beter.
My 2 cts. Wellicht dat er hele wetenschappelijke artikelen zijn, of chefkoks die toch echt wel een beter smaakgevoel hebben dan ik die het tegendeel beweren, maar voor mij maakt het echt niet uit.
Overigens ben ik ook nog nooit ziek geworden van vlees dat buiten de koelkast is ontdooit, maar dat ben ik (en de rest van mijn gezin), en eigenlijk ontdooien we dagelijks buiten de koelkast
[ Voor 12% gewijzigd door St@m op 16-05-2017 08:12 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Je nieuwe Weber doet het ook gewoon in de regen hoorGadgeteer schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 07:36:
Na wat vergelijken en zoeken gisteren de knoop doorgehakt.
We hebben toch maar gekozen voor de bewezen kwaliteit van Weber ipv de (Niclan kamado uit Duitsland) en voor een leuk bedrag de 57 cm GBS Special edition (RVS rooster) besteld.
Gisteravond besteld, verwacht hem dus pas morgen binnen te krijgen. Nu hopen dat het goede weer een beetje aanhoudt
Blown past falling sands
Heb geen overkapping o.i.d. om onder te staan. De Weber zal het in de regen vast wel doen maar het is nog even de vraag hoe ik mezelf dan droog houdApie! schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:11:
[...]
Je nieuwe Weber doet het ook gewoon in de regen hoorEr is maar een barbecue seizoen en dat loopt van 01 januari t/m 31 december
Blown past falling sands
Verwijderd
Zo kan ik de temperatuur met low&slow sessies mooi binnen vanuit de bank bekijken.
Wanneer de temp zakt/stijgt en ik moet bijstellen dan ben je hooguit 10-15 tellen buiten en wordt je niet zo nat of koud..
@Remko24 Uiteindelijk zal dat de manier gaan worden met slecht weer, ik zal op zoek gaan naar een betrouwbare draadloze thermometer.
Verwijderd
Met een magneetje aan de zijkant van de ketel en kan hem prima aflezen vanuit de bank.
Blown past falling sands

Probleem is je toon, je brengt het als de enige waarheid omdat 2 blog sites er mee komen en je laat geen ruimte voor discussie. Mijn ervaring is dat het wel toegevoegde waarde heeft net zoals een heleboel professionals. Zeker met mijn methode van bereiden op zeer hoge temperatuur (bbq >500 graden) wil je gewoon geen ijskoude lap vlees voor een minuut per zijde op de bbq leggen, dan bereikt de hitte de binnenkant simpelweg niet, dit toont ook overeenkomsten met sous-vide en reverse sear methodes die tegenwoordig zeer populair zijn. Maar laten we inderdaad de discussie niet aangaan want het is duidelijk dat we elkaar niet gaan overtuigenFly-guy schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:07:
[...]
Eet café zegt me niets, mijn eigen ervaring thuis wel.
Om op je vraag terug te komen, waarom blijft men nu nog soms "dichtschroeien om de sappen te bewaren" adviseren? Ondanks dat het al jaren bekend is dat het pure onzin is?
De kookwereld zit vol met foutieve aannames die iedereen napraat, omdat het zogenaamd van experts afkomt. Veelal zullen die experts het ook geleerd hebben van andere experts. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook gelijk hebben.
Maar zoals ik al zei, ik ga die discussie niet nog eens aan, hij vraagt om een mening, die geef ik plus een onderbouwing met twee links (die niet blijven steken met de experts zeggen het, ze meten het ook).
Als jij het anders ziet, prima, als je met onderbouwing komt, nog beter.
Wat de ervaring in het eetcafe betreft, dat was een van je medestanders hier in het topic een paar maandjes terug met dezelfde discussie,
Moet hij niet te ruim zitten, plastic wat smelt stinkt enorm
Verwijderd
Je zult altijd voorstanders hebben, persoonlijk denk ik met hot&fast zoals jij benoemd dat een start temperatuur van -20 of +20 een groot verschil maakt.Malt007 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:27:
[...]
Probleem is je toon, je brengt het als de enige waarheid omdat 2 blog sites er mee komen en je laat geen ruimte voor discussie. Mijn ervaring is dat het wel toegevoegde waarde heeft net zoals een heleboel professionals. Zeker met mijn methode van bereiden op zeer hoge temperatuur (bbq >500 graden) wil je gewoon geen ijskoude lap vlees voor een minuut per zijde op de bbq leggen, dan bereikt de hitte de binnenkant simpelweg niet, dit toont ook overeenkomsten met sous-vide en reverse sear methodes die tegenwoordig zeer populair zijn. Maar laten we inderdaad de discussie niet aangaan want het is duidelijk dat we elkaar niet gaan overtuigen
Wat de ervaring in het eetcafe betreft, dat was een van je medestanders hier in het topic een paar maandjes terug met dezelfde discussie,
Maar met low en slow heb ik dat idee minder, mijn ervaring met bv beenham is dat wanneer het uit de koellkast komt (6gr) en bij een ketel temp van 110-120gr dat je binnen 15-20 minuten al een kern temp hebt van rond de 20-25 graden.
Zelfs met grote stukken vlees (Procureur van 2,5kg) zie je de temperatuur snel stijgen.
Zie ook onderaan dit artikel waarbij hij een overzicht tijd/temp weergeeft.
http://www.rtlniels.nl/bbq/pulled-pork-2/
Mooi ding, veel bbq plezier er mee! Weetje al waarmee je hem gaat "ontmaagden"?Gadgeteer schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 07:36:
Na wat vergelijken en zoeken gisteren de knoop doorgehakt.
Heb nog een stuk schouder van bijna 2 kilo in de vriezer.. twijfel nog even of ik er de tijd voor heb. Anders zal ik eens bij de slager langs of langs de Makro om te kijken wat ik kan bemachtigen.MM99 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:45:
[...]
Mooi ding, veel bbq plezier er mee! Weetje al waarmee je hem gaat "ontmaagden"?
En dit is precies waarom ik mijn low en slow vlees er direct op gooi zodra de aanmaakblokjes uit zijn en direct de ventilatie knijp. Op deze manier duurt het minimaal een uur voordat mijn bbq de 100-110 graden bereikt (vaak nog langer). Duurt wel wat langer maar sinds ik het op deze manier doe zijn de resultaten echt een stuk beter. Injecteren of eindsaus is niet nodig om dat het vlees minder vocht verliest. Kan het niet wetenschappelijk onderbouwen maar aangezien ik het ondertussen redelijk routinematig doe met aardig gelijke omstandigheden heb ik voor mezelf bepaald dat dit voor mij de beste methode is. Temperatuurverschil is op deze manier niet gelijk 100+ graden (110 bbq -/- 7 graden koelkast), maar gemiddeld tussen de 30-60 graden maximaal aangezien het vlees al richting de 30-40 graden gaat tegen de tijd dat de bbq de 100 graden bereikt.Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:43:
[...]
Je zult altijd voorstanders hebben, persoonlijk denk ik met hot&fast zoals jij benoemd dat een start temperatuur van -20 of +20 een groot verschil maakt.
Maar met low en slow heb ik dat idee minder, mijn ervaring met bv beenham is dat wanneer het uit de koellkast komt (6gr) en bij een ketel temp van 110-120gr dat je binnen 15-20 minuten al een kern temp hebt van rond de 20-25 graden.
Zelfs met grote stukken vlees (Procureur van 2,5kg) zie je de temperatuur snel stijgen.
Zie ook onderaan dit artikel waarbij hij een overzicht tijd/temp weergeeft.
http://www.rtlniels.nl/bbq/pulled-pork-2/
Dit komt in de buurt van hoe ik altijd buikspek maak:Chevy454 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:27:
Dit weekend wil ik iets met buikspek maken. Iemand suggesties voor een lekkere rub?
De vorige keren hadden we verschillende commerial rubs maar die waren tegenvallend.
Deze lijkt me wel erg simpel en lekker
[video]
- Buikspek met zwoerd, aan een stuk.
- Zwoerd schoonwrijven met staalwol.
- Afspoelen en 1 á 2 minuten koken in heel ruim water, direct grondig afspoelen met koud water
- Inprikken met speciale chinese metalen zwoerdprikker, of een twintigtal heel scherpe spijkers aanelkaar getaped. Niet door de zwoerd heenprikken! Om de halve cm moet wel een gaatje zitten
- Vlees aan de andere kant insnijden tot aan het zwoerd en inwrijven met dryrub of marinade (5 spices met hoisin is heel lekker bijvoorbeeld).
- Met de gemarineerde kant in een open schaal leggen.
- De zwoerd heel ruim inwrijven met baking soda.
- Minimaal 12 uur onafgedekt in de koelkast.
- Volgende dag kort voor het op de bbq gaat, een andere schaal vullen met een laagje (max 1cm) azijn.
- Spek met de zwoerdkant in de azijn leggen (dit is hét cruciale moment waar de magie gebeurt).
- Direct daarna met zwoerd naar boven, in een open bak gevouwen van aluminiumfolie, een paar uur op de bbq op lage (smoke) stand, als je ruimte hebt een bak water in de bbq.
- Eventueel nog kort de zwoerdkant verhitten, redelijk ver van het vuur.
- Dubbel blikje tomatenpuree zacht aanbakken in wat arachideolie
- 4 el azijn erbij
- 2 el suiker erbij
- Zout peper naar smaak
- Flink stuk gember erin raspen
- 2 dl water erbij
- 2 el maizena oplossen in koud water en erbij mengen
- Verhitten tot gewenste dikte.
[ Voor 3% gewijzigd door LB Back op 16-05-2017 12:16 ]
Daar zou ik 100 balletjes van draaien.Bluebe schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:17:
Volgende week moinkballs maken als snack voor de europa league finale. Als ik uit ga van 2 per persoon en er komen ongeveer 25 personen kom ik dan weg met 3kg gehakt? Ik heb ze vrij regelmatig gemaakt alleen de laatste keer was vorige zomer, en ik kan even niet meer herinneren hoeveel balletjes ik uit een kg gehakt kreeg.
Reken op 24 personen, ik zeg bij deze af als ik er maar 2 magBluebe schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:17:
Als ik uit ga van 2 per persoon en er komen ongeveer 25 personen

Zo hé dat is nog eens een recept. Ik voel me een amateur met alleen een 50/50 suiker/zeezout droge pekel een dag van tevoren:LB Back schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:09:
[...]
Dit komt in de buurt van hoe ik altijd buikspek maak:Sausje:
- Buikspek met zwoerd, aan een stuk.
- Zwoerd schoonwrijven met staalwol.
- Afspoelen en 1 á 2 minuten koken in heel ruim water, direct grondig afspoelen met koud water
- Inprikken met speciale chinese metalen zwoerdprikker, of een twintigtal heel scherpe spijkers aanelkaar getaped. Niet door de zwoerd heenprikken! Om de halve cm moet wel een gaatje zitten
- Vlees aan de andere kant insnijden tot aan het zwoerd en inwrijven met dryrub of marinade (5 spices met hoisin is heel lekker bijvoorbeeld).
- Met de gemarineerde kant in een open schaal leggen.
- De zwoerd heel ruim inwrijven met baking soda.
- Minimaal 12 uur onafgedekt in de koelkast.
- Volgende dag kort voor het op de bbq gaat, een andere schaal vullen met een laagje (max 1cm) azijn.
- Spek met de zwoerdkant in de azijn leggen (dit is hét cruciale moment waar de magie gebeurt).
- Direct daarna met zwoerd naar boven, in een open bak gevouwen van aluminiumfolie, een paar uur op de bbq op lage (smoke) stand, als je ruimte hebt een bak water in de bbq.
- Eventueel nog kort de zwoerdkant verhitten, redelijk ver van het vuur.
- Dubbel blikje tomatenpuree zacht aanbakken in wat arachideolie
- 4 el azijn erbij
- 2 el suiker erbij
- Zout peper naar smaak
- Flink stuk gember erin raspen
- 2 dl water erbij
- 2 el maizena oplossen in koud water en erbij mengen
- Verhitten tot gewenste dikte.
http://luckypeach.com/recipes/momofuku-pork-belly/
Ben geen fan van zwoerd er aanlaten, heerlijk de eerste dag als hij net van de Q komt maar na afkoelen en weer aanbakken taaaaiiii

Ja, geniet niet de voorkeur dat weet ik. Moest echter wat, voor nog geen 5 euro kon ik het niet bij de slager laten liggen en zonder bbq lukte het me niet om te barbecueën
Normaal gesproken haal ik mijn vlees wanneer ik het ga gebruiken of een dag ervoor.
Ik heb van 1,5 kg gehakt 70 balletjes gemaakt. Hier hebben we er 40 van opgegeten met 12 man op een bbq.Bluebe schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:17:
Volgende week moinkballs maken als snack voor de europa league finale. Als ik uit ga van 2 per persoon en er komen ongeveer 25 personen kom ik dan weg met 3kg gehakt? Ik heb ze vrij regelmatig gemaakt alleen de laatste keer was vorige zomer, en ik kan even niet meer herinneren hoeveel balletjes ik uit een kg gehakt kreeg.
1,5 Kg gehakt -> 70 balletjes? met 12 man net over de helft opgegeten? Waren ze niet lekker dan?IdieEasy schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:25:
[...]
Ik heb van 1,5 kg gehakt 70 balletjes gemaakt. Hier hebben we er 40 van opgegeten met 12 man op een bbq.
Geen klachten gehad, al was het de eerste keer dat ik ze volgens recept maakteGadgeteer schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:27:
[...]
1,5 Kg gehakt -> 70 balletjes? met 12 man net over de helft opgegeten? Waren ze niet lekker dan?
Lag vooral aan het feit dat ik ze "live" klaar maakte, en het dus vrij lang duurde voordat ze klaar waren. Ik deed pakweg 30 minuutjes over 1 "batch", en in die tijd kon ik ook een hoop ander vlees klaar maken.
Het was 7 april, die dag was behoorlijk koud, dus we waren vrij snel naar binnen gevlucht, was het warmer geweest dan hadden er vast nog wel meer opgegaan.
Wat een straf was het om de volgende dag de rest te bakken en op te eten zeg... Heel erg!
Aaaah je was voor een groep vrouwen aan het barbecueën, dat verklaart een hoopIdieEasy schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:33:
[...]
Geen klachten gehad, al was het de eerste keer dat ik ze volgens recept maakte![]()
Lag vooral aan het feit dat ik ze "live" klaar maakte, en het dus vrij lang duurde voordat ze klaar waren. Ik deed pakweg 30 minuutjes over 1 "batch", en in die tijd kon ik ook een hoop ander vlees klaar maken.
Het was 7 april, die dag was behoorlijk koud, dus we waren vrij snel naar binnen gevlucht, was het warmer geweest dan hadden er vast nog wel meer opgegaan.
Wat een straf was het om de volgende dag de rest te bakken en op te eten zeg... Heel erg!
Er zaten inderdaad 3 vrouwen in de groep, maar verder vooral mannen. Stommelingen hadden allemaal zomerjassen bij zich....Tsurany schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:37:
[...]
Aaaah je was voor een groep vrouwen aan het barbecueën, dat verklaart een hoop
Moet ik nog maar een keer doen dan... Als het wat beter weer is

Haha we hebben ook zelf gemaakte broodjes hamburgers en friet dus als je dat en die moinkballs op hebt dan ben je toch wel een keer vol?De Rikster schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:00:
[...]
Reken op 24 personen, ik zeg bij deze af als ik er maar 2 mag
oke dan komt het wel goed
[ Voor 22% gewijzigd door Bluebe op 16-05-2017 15:11 ]
https://www.ah.nl/allerha...1185290/hamburgerbroodjes
En dit is het resultaat.

Super lekker, maar wel veel werk. Of ik het vaker zal doen? Zeker. Maar niet iedere keer...
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Dat heb ik ook met zelf pizza's maken, super lekker, maar het deeg maken e.d. is super veel werk. Soms wel de moeite waard (als je tijd hebt).elhopo schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:15:
[...]
Super lekker, maar wel veel werk. Of ik het vaker zal doen? Zeker. Maar niet iedere keer...
Deeg maken veel werk? Beetje knap pizzadeeg, gist, suiker en water en klaar.Abom schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:22:
[...]
Dat heb ik ook met zelf pizza's maken, super lekker, maar het deeg maken e.d. is super veel werk. Soms wel de moeite waard (als je tijd hebt).
Je gooit alles in de keukenmachine en na een paar minuten heb je deeg.
Paar uurtjes laten rijzen en klaar is Kees. Snijd er een aantal bollen van en gooi wat je niet gebruikt in de vriezer.
K to the KillaZ
Ik heb wel een tijdje een aantal gevolgd, maar het meeste is niet echt interessant te noemen. Welke ik zo nu en dan nog wel eens kijk:MartenvanUrk schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:44:
Welke YouTube BBQ kanalen volgen jullie zoal?
Ballistic BBQ
Kamado Joe (maar die John Setzler vind ik een beetje raar, vooral zijn accent stoort me enigszins)
BBQ pit boys (maar meer omdat die zo over de top zijn dat het gewoon weer grappig is)
Verder niet zoveel. Ik heb er wel eens aan gedacht zelf wat filmpjes te maken, maar dan zie ik het voor me: ik zie mezelf staan wauwelen in de achtertuin tegen de camera en de buren zie ik dan zo naar buiten kijken van: Die spoort niet. In een iets professionelere omgeving zou het misschien wel leuk zijn btw...
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Dé truc van zwoerd is niet alleen zout, pekel of baking soda, maar juist icm azijn. Door eerst al die gaatje erin te prikken maak je kanalen aan. Wrijf je dat helemaal goed vol met baking soda en laat je het goed intrekken en drogen, en leg je het dan in de azijn dan krijg je een chemische reactie die al die zwoerdcellen uit elkaar trekt. Het wordt dan superknapperig maar niet taai. Hier zie je een stukje buikspek waar ik babi pangkang van heb gemaakt, let op al die belletjes, die wil je:De Rikster schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:00:
[...]
Zo hé dat is nog eens een recept. Ik voel me een amateur met alleen een 50/50 suiker/zeezout droge pekel een dag van tevoren:
http://luckypeach.com/recipes/momofuku-pork-belly/
Ben geen fan van zwoerd er aanlaten, heerlijk de eerste dag als hij net van de Q komt maar na afkoelen en weer aanbakken taaaaiiii

FireFoodTV (Nederlandse kanaal)MartenvanUrk schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:44:
Welke YouTube BBQ kanalen volgen jullie zoal?
Baby Back Maniac
FoodTube (ook een Nederlandse kanaal, maar niet echt op bbq gericht. Maar wel erg goed om je vlees kennis op te krikken)
Maar heb je het ook weleens geprobeerd zonder al die gaatjes, baking soda en zuur? Meeste recepten die ik bekijk doen dan niet en die claimen ook een knapperige zwoerd.LB Back schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:55:
[...]
Dé truc van zwoerd is niet alleen zout, pekel of baking soda, maar juist icm azijn. Door eerst al die gaatje erin te prikken maak je kanalen aan. Wrijf je dat helemaal goed vol met baking soda en laat je het goed intrekken en drogen, en leg je het dan in de azijn dan krijg je een chemische reactie die al die zwoerdcellen uit elkaar trekt. Het wordt dan superknapperig maar niet taai. Hier zie je een stukje buikspek waar ik babi pangkang van heb gemaakt, let op al die belletjes, die wil je:
[afbeelding]
Zie het nut van bakpoeder met azijn niet echt in, of je moet geen natriumacetaat kunnen vinden in de winkel (E262).
Momenteel een Q200 gas maar wil toch een kolen voor de smaak.
Ja zeker, heel veel erover gelezen en geprobeerd, echt al jarenlang. Bekende engelse kok (even zijn naam kwijt) had 9 bekendste methodes getest, geanalyseerd, zelf ook allerlei recepten, van chefkoks, hobbyisten gezien en geprobeerd, en de zwoerd was bij het ene recept beter dan bij het andere, maar allemaal ontstegen ze het hollandse speklapje bij de stamppot nauwelijks.Malt007 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:59:
[...]
Maar heb je het ook weleens geprobeerd zonder al die gaatjes, baking soda en zuur? Meeste recepten die ik bekijk doen dan niet en die claimen ook een knapperige zwoerd.
Totdat ik een tip kreeg van een chinees die zei dat ik het met bakingsoda én azijn moest doen, ongeveer zoals ik op de vorige pagina omschreef. Het lijkt op dit recept: http://www.bonappetit.com...article/crispy-pork-belly en ook op dit filmpje wat ik een paar jaar geleden tegenkwam:
Nee bakpoeder zal niet gaan werken inderdaad. Baking soda daarentegen is een ander verhaal.De Rikster schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:09:
Ik snij er gewoon ruitjes in van 1x1cm en ook gewoon 'belletjes'.
Zie het nut van bakpoeder met azijn niet echt in, of je moet geen natriumacetaat kunnen vinden in de winkel (E262).
Voor de goede orde, ik claim niet dat er geen verschil is tussen beginnen met -20 t.o.v. van +20, echter dat de tijd die vlees nodig heeft om uit de koelkast op te warmen naar, in dit geval, 20 graden (veel te) lang duurt, naar mijn mening.Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:43:
[...]
Je zult altijd voorstanders hebben, persoonlijk denk ik met hot&fast zoals jij benoemd dat een start temperatuur van -20 of +20 een groot verschil maakt.
Neem een goed stuk vlees (redelijke dikte) en leg deze op het aanrecht met een thermometer in de kern. Kijk eens hoe lang het duurt voordat de kern 20 graden is. Of zelfs maar 10. Je haalt kamertemperatuur niet voordat het vlees zowat wegloopt.
Altijd Weber. Als je rentepunten heb, heb je een leuke uit de rentepunten winkel voor dat geldDroned schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:13:
Wat raden jullie aan voor een beginnende BBQ? Zou graag een niet al te grote BBQ willen kopen ( meestal voor 2 personen, soms eens voor een 5 tal). Liefst houtskool/briketten en budget rond de 150€. Enige tips?
UltraSub in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"joffrey19 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:04:
Discussie is al eerder geweest. Maar via de ING rentepunten kan ik de weber original premium voor 165 krijgen. Maar die master touch is 220 met code op Fonq. Gebruikt iemand dat gbs systeem echt . Want dat is naast de deksel houder het enige voordeel wat ik kan bedenken.
UltraSub in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"
Ok ik denk aan de WEBER KETTLE PLUS 47 CM ZWART, goede keuze?418O2 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:15:
[...]
Altijd Weber. Als je rentepunten heb, heb je een leuke uit de rentepunten winkel voor dat geld
Volgens mij een prima bbq, maar bedenk of 47cm genoeg is. Voor hoeveel mensen wil je bbq'en, wil je (later) low and slow gaan doen? Zeker in het laatste geval kan een 57 cm net iets makkelijker zijn.Droned schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:34:
[...]
Ok ik denk aan de WEBER KETTLE PLUS 47 CM ZWART, goede keuze?
Ga je lekker voor twee personen grillen, is 47 voldoende.
Verwijderd
Na het grasmaaien heb ik het buigblok tevoorschijn gehaald en een stuk steigerbuis gebogen.
Helaas zitten de bochten te dicht bij elkaar om het aan één stuk te doen..
Moet nu het spul uit elkaar snijden om het op maat te maken, bochten zitten dichter bij elkaar als wat het buigblok leuk vindt..
Naja, slijpen en lassen is ook leuk.

Meer foto's gaan komen.
Vriesvlees is niets mis mee.Gadgeteer schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:25:
[...]
Ja, geniet niet de voorkeur dat weet ik. Moest echter wat, voor nog geen 5 euro kon ik het niet bij de slager laten liggen en zonder bbq lukte het me niet om te barbecueën![]()
Normaal gesproken haal ik mijn vlees wanneer ik het ga gebruiken of een dag ervoor.
Ik haal mijn procureur bij de Makro/Sligro en vries het in ( of laat het bevroren
Je moet het geen 6 maanden opslaan, maar verder kan je daar prima mee wegkomen.
Over een andere boeg :
http://www.regio15.nl/nie...n-brand-bij-aansteken-bbq
Elke keer weer van die lompe boeren ... het fikt niet snel genoeg, dus de jerrycan voor de brommer er een keer overheen

[ Voor 23% gewijzigd door FreshMaker op 17-05-2017 05:55 ]
Ik heb een kettle premium 47cm en die is aan de kleine kant. Voor 1 of 2 personen is die echt prima, maar wil je met meer mensen BBQ'en is het behelpen.Droned schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:34:
[...]
Ok ik denk aan de WEBER KETTLE PLUS 47 CM ZWART, goede keuze?
Hier ben ik het echt niet mee eens. Ik krijg het pas lastig bij zes personen, maar zelfs dan wil het wel als je een beetje planned. Ik zou tot tien man wel aandurven.Abom schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:37:
[...]
Ik heb een kettle premium 47cm en die is aan de kleine kant. Voor 1 of 2 personen is die echt prima, maar wil je met meer mensen BBQ'en is het behelpen.
Wanneer je alleen vlees erop gooit, eens. Ik gooi er echter ook groente op en dan is het allemaal wel puzzelen.418O2 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:13:
[...]
Hier ben ik het echt niet mee eens. Ik krijg het pas lastig bij zes personen, maar zelfs dan wil het wel als je een beetje planned. Ik zou tot tien man wel aandurven.
Verwijderd
Low&Slow zou ik toch echt 57 aanbevelen.. Of je wil later een WSM erbij zetten
De kleppen in het rooster om kolen/briketten toe te voegen is wel erg makkelijk.joffrey19 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:04:
Discussie is al eerder geweest. Maar via de ING rentepunten kan ik de weber original premium voor 165 krijgen. Maar die master touch is 220 met code op Fonq. Gebruikt iemand dat gbs systeem echt . Want dat is naast de deksel houder het enige voordeel wat ik kan bedenken.
Vorige week zei iemand dat Dammers houtsskool bij de Sligro in de aanbieding was voor €15 (ex btw). Dat klopte. dus 2 zakken meegenomen.
Kom ik bij de Zegro (in Rotterdam zit die ernaast) liggen ze voor €12,50 (ex btw)
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
De werking (de reactie) is hetzelfde alleen is voor baking soda absoluut een zuur nodig (maar minder poeder) en bij bakpoeder alleen water nodig aangezien de zuurcomponent al aanwezig is (maar meer poeder doordat het zowel de base als zuur bevat).LB Back schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:23:
[...]
Nee bakpoeder zal niet gaan werken inderdaad. Baking soda daarentegen is een ander verhaal.
Ik heb voor 12 mensen gebbq'd op een weber kettle 47cm... Zelfs 3 zones gemaakt (dubbel, enkel, leeg) en hoewel niet iedereen constant vlees had ging het prima. Dat is voor mij ook een beetje de charme van barbecueën, gewoon lekker zitten praten en 2 uur over je eten doen.Abom schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:37:
[...]
Ik heb een kettle premium 47cm en die is aan de kleine kant. Voor 1 of 2 personen is die echt prima, maar wil je met meer mensen BBQ'en is het behelpen.
En was nu dus aan het kijken naar een andere. Ik ben de laatste tijd veel aan het experimenteren met low en slow en hoor veel over de webers.
Ik heb momenteel deze op het oog? https://www.fonq.nl/produ...bs-system-edition/118287/
Of zijn er andere betere keuzes?
De ingevroren procureur van de Sligro is top voor pulled pork. Heb alle soorten varkensvlees al geprobeerd, van vers hollands wroetvarken, verse iberico tot verse livar, maar eigenlijk lukt de ingevroren sligro variant altijd het bestFreshMaker schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 05:53:
[...]
Vriesvlees is niets mis mee.
Ik haal mijn procureur bij de Makro/Sligro en vries het in ( of laat het bevroren)
Je moet het geen 6 maanden opslaan, maar verder kan je daar prima mee wegkomen.
[afbeelding]
En je vergeet dat als je bakpoeder zou gebruiken dat je dan een smerige meelllaag op je vlees zou krijgen en er zo weinig natriumbicarbonaat in je vlees trekt dat je daar nauwelijks gasvorming krijgt. Totaal ongeschikt dus. Gaat dus niet werken zoals ik al zei.De Rikster schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:40:
[...]
De werking (de reactie) is hetzelfde alleen is voor baking soda absoluut een zuur nodig (maar minder poeder) en bij bakpoeder alleen water nodig aangezien de zuurcomponent al aanwezig is (maar meer poeder doordat het zowel de base als zuur bevat).
Zou er graag eens rond willen kijken en de procureur proberen.
Zie ook: https://houtskool.nl/product/vilt-voor-weber-kettle-bbq/
Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM
Meer bbq'en dan komt er vanzelf zo'n lekkere vetlaag tussen die hem aardig luchtdicht maaktHoicks schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:25:
Zou het werken om een viltlaag tussen deksel en kettle aan te brengen om een strakkere luchtstroom te realiseren en de temperatuur nog stabieler te krijgen? Valt mij op dat er langs het deksel soms beste nog wat rook ontsnapt.
Zie ook: https://houtskool.nl/product/vilt-voor-weber-kettle-bbq/
Zal vast werken voor een weber. Mijn oude q was een smoker van Tenneker... smoker met kieren van bijna een cmMalt007 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:26:
[...]
Meer bbq'en dan komt er vanzelf zo'n lekkere vetlaag tussen die hem aardig luchtdicht maakt

Met wat geluk ben ik thuis vanavond wanneer de Weber bezorgd wordt, anders moet ik wachten tot morgen.
Ik heb 3 kg procureur besteld voor vrijdag.
Deze wil ik vrijdagavond dryrubben , sealen en zaterdagmiddag voor 24 uur in 74°C water leggen om vervolgens zondag nog 2 uur op de BGE te leggen met wat blokken rookhout.
Dit heb ik eerder gedaan en beviel goed. Maar ik sta open voor ervaringen en/of aanvullingen op deze methode.
Weet niet hoe het zit als er sous-vide is bereid maar volgens mij wordt rook alleen fatsoenlijk opgenomen in de eerste 2 uur van de bereiding.Maverick! schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:59:
Iemand goede ervaringen met sous-vide pulled pork afgemaakt op de smoker?
Ik heb 3 kg procureur besteld voor vrijdag.
Deze wil ik vrijdagavond dryrubben , sealen en zaterdagmiddag voor 24 uur in 74°C water leggen om vervolgens zondag nog 2 uur op de BGE te leggen met wat blokken rookhout.
Dit heb ik eerder gedaan en beviel goed. Maar ik sta open voor ervaringen en/of aanvullingen op deze methode.
Don't underestimate your self. Believe in it. You can do it!Gadgeteer schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:36:
[...]
Zal vast werken voor een weber. Mijn oude q was een smoker van Tenneker... smoker met kieren van bijna een cmBen benieuwd hoeveel speklappen je moet cremeren om die dicht te krijgen
![]()
Met wat geluk ben ik thuis vanavond wanneer de Weber bezorgd wordt, anders moet ik wachten tot morgen.
------------
Trouwens, met zo een mooi weer vanavond maar weer de bbq aanzetten. Door de weeks vind ik het altijd zo lastig om iets lekkers klaar te maken. Je hebt geen tijd om alles voor te bereiden. Of lang over bbq sessie te doen.
Daarnaast kwam vrouwlief mee dat ze vandaag geen zin heeft in vlees. Dus dat wordt improviceren.
Jup; rook blijft het beste plakken op koude, natte producten!Malt007 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:08:
[...]
Weet niet hoe het zit als er sous-vide is bereid maar volgens mij wordt rook alleen fatsoenlijk opgenomen in de eerste 2 uur van de bereiding.
Lees ik hier idd ook terug.Malt007 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:08:
[...]
Weet niet hoe het zit als er sous-vide is bereid maar volgens mij wordt rook alleen fatsoenlijk opgenomen in de eerste 2 uur van de bereiding.
Dan denk ik dat ik hem eerst een uur of 2 op de BGE gooi en vervolgens in de sous-vide.
Vraag me dan wel af of ik hem daarna nog een keer zou moeten afgrillen. Kan me voorstellen dat de bark nogal mushy wordt in de sous-vide.
Je bark wordt ook mushy als je hem tijdens de zone inpakt, toch gaat mijn voorkeur naar inpakken omdat het eindresultaat beter wordt dan dat beetje bark wat je anders hebt. Als je hem eerder dan normaal inpakt, zeg na 2 uur, en je houdt je temperatuur wat lager dan normaal, tussen de 90-100, dan bereik je ook een aardig sous-vide effect lijkt me?Maverick! schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:14:
[...]
Lees ik hier idd ook terug.
Dan denk ik dat ik hem eerst een uur of 2 op de BGE gooi en vervolgens in de sous-vide.
Vraag me dan wel af of ik hem daarna nog een keer zou moeten afgrillen. Kan me voorstellen dat de bark nogal mushy wordt in de sous-vide.
Ben geen expert op dat gebied maar ik kan me voorstellen dat e.e.a. wel meer uitdroogt als je het zo doet.tweakG5 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:19:
Nu we er toch over bezig zijn, is het mogelijk om pulled pork in 2 sessies te bereiden. Dus 2 dagen een uurtje of 5-7?
Waarom zou je dat doen? Een stuk van 2,5 a 3 kg is met inpakken binnen 8 uur wel klaar. Soms wel eens een uitschietertje maar 9 van die 10 keer binnen de 8 uur bij mij.Gadgeteer schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:28:
[...]
Ben geen expert op dat gebied maar ik kan me voorstellen dat e.e.a. wel meer uitdroogt als je het zo doet.
Net wat Angus burgers gehaald bij de slager, heb nog wat grote champignons en een paprika liggen. Dat worden gewoon 2 groente spiesen en een burgertje op de 57 hoorMM99 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:10:
[...]
Don't underestimate your self. Believe in it. You can do it!
------------
Trouwens, met zo een mooi weer vanavond maar weer de bbq aanzetten. Door de weeks vind ik het altijd zo lastig om iets lekkers klaar te maken. Je hebt geen tijd om alles voor te bereiden. Of lang over bbq sessie te doen.
Daarnaast kwam vrouwlief mee dat ze vandaag geen zin heeft in vlees. Dus dat wordt improviceren.
En ik ben alleen vanavond want de dame is aan het werk
K to the KillaZ
Heel simpel omdat ik de dag van consumptie geen 8-10 uur de tijd heb. Dus vandaar de vraag. De enige andere mogelijkheid zou dan een week eerder zijn en invriezen tot dan.Malt007 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:44:
[...]
Waarom zou je dat doen? Een stuk van 2,5 a 3 kg is met inpakken binnen 8 uur wel klaar. Soms wel eens een uitschietertje maar 9 van die 10 keer binnen de 8 uur bij mij.
Dan doe je toch 2 stukken van 2 kg, die zijn wel in 5-7 uur klaar.tweakG5 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:56:
[...]
Heel simpel omdat ik de dag van consumptie geen 8-10 uur de tijd heb. Dus vandaar de vraag. De enige andere mogelijkheid zou dan een week eerder zijn en invriezen tot dan.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Dit topic is gesloten.