Vandaag voor het eerst eens geëxperimenteerd met low&slow. Tot op heden alleen maar bezig geweest met grillen op m'n Weber (47cm) en wat spelen met direct en indirect.
Dus veel gelezen, gelezen en daarna nog wat gelezen en besloten dat het wijs is om simpel te beginnen, met wat kipfilet. Mocht het dan mislukken dan is er geen man overboord
Dus aan de slag gegaan, 1/3 van het kolenrooster voorzien van koude briketten, de rest van het rooster afgedekt met alufolie. Daarna 8 gloeiende briketten erop. De temperatuur werd daarmee wel wat (te) hoog en liep op na ruim 130 graden. Dus wat gloeiende kolen eraf en daarna kwam de temperatuur zo rond de 100-110 graden ter hoogte van het rooster.
De reeds gemarineerde kipfilet (olijfolie, zout, gekneusde zwarte peper, rozemarijn, tijm, honing) op de indirecte kant, pakketje aluminiumfolie met olijfhoutsnippers op de kolen en gaan

. Temperatuur goed in de gaten gehouden en een dikke 2 uur later zat ik op een kerntemperatuur van 75 graden. Volgens mij had het ook iets lager gemogen voor kipfilet toch?
Daarnaast had ik ook wel het idee dat ik vrij snel door m'n rookhout heen ging. Ik maakte steeds een pakketje van een handjevol in alu-folie en dat legde ik rechtstreeks op de gloeiende kolen. Na een paar minuten kwam er flink wat rook vanaf. Na verloop van tijd werd dat uiteraard minder. Ik had zo'n zakje:

.
Daar heb ik nu nog iets meer van een kwart van over. Is dat een normaal 'verbruik'? Ik heb geen enkele ervaring hiermee dus heb geen idee wat normaal is

.
Het resultaat mocht er in mijn ogen best wezen, zeker voor een eerste poging. De kip had misschien ietsjes korter gemogen, maar het had wel een lekkere rokerige smaak. Ik was alleen iets te ruig geweest met de peper. Persoonlijk vind ik dat wel lekker maar hij was wel wat aan de pittige kant
Fotootje: