Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.783 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:12
Malt007 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:16:
[...]

Je bark wordt ook mushy als je hem tijdens de zone inpakt, toch gaat mijn voorkeur naar inpakken omdat het eindresultaat beter wordt dan dat beetje bark wat je anders hebt. Als je hem eerder dan normaal inpakt, zeg na 2 uur, en je houdt je temperatuur wat lager dan normaal, tussen de 90-100, dan bereik je ook een aardig sous-vide effect lijkt me?
Zit wat in. Het gaat immers ook om de rooksmaak.
Ik ga hem eens zo proberen.
2 uur op de BGE, dan een uur of 20 sous-vide.
Thanks!

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:19
Maverick! schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:12:
[...]

Zit wat in. Het gaat immers ook om de rooksmaak.
Ik ga hem eens zo proberen.
2 uur op de BGE, dan een uur of 20 sous-vide.
Thanks!
Graag foto's en verslag van het resultaat, dat zien we hier te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Malt007 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:13:
[...]

Graag foto's en verslag van het resultaat, dat zien we hier te weinig.
Beloofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:17
tweakG5 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:19:
Nu we er toch over bezig zijn, is het mogelijk om pulled pork in 2 sessies te bereiden. Dus 2 dagen een uurtje of 5-7?
Is overnight geen optie? je kan niet het kookproces afbreken en op een later moment weer inzetten, dit zal 1 je vlees uitdrogen en 2 nog steeds net zolang duren voor je weer op temperatuur bent!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Malt007 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:44:
[...]

Waarom zou je dat doen? Een stuk van 2,5 a 3 kg is met inpakken binnen 8 uur wel klaar. Soms wel eens een uitschietertje maar 9 van die 10 keer binnen de 8 uur bij mij.
Je quote de verkeerde ik was het niet van plan 😜

Verder kwam ik dit tegen link heeft hij gelijk?

[ Voor 16% gewijzigd door Gadgeteer op 17-05-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:10
Vanavond eens een mooie picanha bereiden. Zit een beetje te twijfelen over alleen pezo of toch een rub erover. Bijvoorbeeld Szeged Steak Rub. Maar denk dat die rub zal verbranden bij de grill-fase.

[ Voor 0% gewijzigd door Cass Casey op 17-05-2017 14:55 . Reden: tiepvoutje ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Cass Casey schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:54:
Vanavond eens een mooie picanha bereiden. Zit een beetje te twijfelen over alleen pezo of toch een rub erover. Bijvoorbeeld Szeged Steak Rub. Maar denk dat die rub zal verbranden bij de grill-fase.
Misschien eens wat anders, maar persoonlijk vind ik pezo en vervolgens een lekkere chimichurri erbij erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Helaas geen tijd meer om chimichurri te maken. Zal kijken of de AH kant en klaar verkoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
Oh da's heel erg easy peasy hoor!
Zou hem zeker ff zelf maken als ik jou was.
Ik gebruik dit recept:

4 Tbsp minced fresh flat leaf parsley
1/2 tsp dried oregano
1/4 tsp chilli flakes
1/2 tsp salt
4 Tbsp extra virgin olive oil
1 Tbsp red wine vinegar
1 garlic clove, minced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Gadgeteer schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:38:
[...]

Verder kwam ik dit tegen link heeft hij gelijk?
* mystic heeft één keer een beer can chicken gemaakt. Het vlees was enorm sappig en het was duidelijk dat we (te) veel knoflook in het bier hadden gedaan. Dit was namelijk door de gehele kip te proeven. Daarnaast was het bierblik bij ons nagenoeg leeg.

Proefde je bier? nee, dat dan weer niet. Maar dan is een standaard blikje HJ misschien ook niet krachtig genoeg in smaak ;)

N=1, maar ik ben er van overtuigd dat het wel werkt dus.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
mystic schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:09:
[...]

* mystic heeft één keer een beer can chicken gemaakt. Het vlees was enorm sappig en het was duidelijk dat we (te) veel knoflook in het bier hadden gedaan. Dit was namelijk door de gehele kip te proeven. Daarnaast was het bierblik bij ons nagenoeg leeg.

Proefde je bier? nee, dat dan weer niet. Maar dan is een standaard blikje HJ misschien ook niet krachtig genoeg in smaak ;)

Dat artikel had ik ook al eens gelezen.
Het zal misschien ook helpen om vocht in de kip te brengen, maar ik heb het al vaak gemaakt met verschillende soorten bier, cola etc. Lekker is het absoluut, maar kan niet zeggen dat ik bier of cola proef. Volgens mij kun je net zo goed een blikje H2O / gemeentepils (gemeentepilskontkip) erin doen :)

Ik maak het zo nu en dan nog steeds, al vind ik spatchcock / gevlinderde kip op de BGE lekkerder dan die met het blik in de kont. Het is mooi egaal gegaard en meer gegrild dan de blik-in-kont versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Maverick! schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:20:
[...]

Dat artikel had ik ook al eens gelezen.
Het zal misschien ook helpen om vocht in de kip te brengen, maar ik heb het al vaak gemaakt met verschillende soorten bier, cola etc. Lekker is het absoluut, maar kan niet zeggen dat ik bier of cola proef. Volgens mij kun je net zo goed een blikje H2O / gemeentepils (gemeentepilskontkip) erin doen :)
Dat denk ik ook. Misschien als je iets van een kriek gebruikt. of Guinness, dat je het proeft. Maar verder denk ik idd dat je water net zo goed werkt. Of een Bouillon.
Ik maak het zo nu en dan nog steeds, al vind ik spatchcock / gevlinderde kip op de BGE lekkerder dan die met het blik in de kont. Het is mooi egaal gegaard en meer gegrild dan de blik-in-kont versie.

[video]
Dat geloof ik ook. Vooral het gegrilde deel is een plus

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

FreshMaker schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 05:53:
[...]

Vriesvlees is niets mis mee.
Ik haal mijn procureur bij de Makro/Sligro en vries het in ( of laat het bevroren :+ )
Je moet het geen 6 maanden opslaan, maar verder kan je daar prima mee wegkomen.

Over een andere boeg :

http://www.regio15.nl/nie...n-brand-bij-aansteken-bbq

Elke keer weer van die lompe boeren ... het fikt niet snel genoeg, dus de jerrycan voor de brommer er een keer overheen |:(

[afbeelding]
Er zal ook wel de nodige alcohol in het spel geweest zijn, je gaat toch niet in een nuchtere toestand bedenken om met een brandende jerrycan via de achtertuin door je huis naar voren te lopen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Abom schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:37:
[...]

Ik heb een kettle premium 47cm en die is aan de kleine kant. Voor 1 of 2 personen is die echt prima, maar wil je met meer mensen BBQ'en is het behelpen.
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:25:
Voor instant grillen is 47cm echt wel voldoende tot 5-6 personen.
Low&Slow zou ik toch echt 57 aanbevelen.. Of je wil later een WSM erbij zetten ;)
Is Weber Original Kettle 57 cm dan geen overkill voor 2 personen? Het zal meestal voor 2 personen dienen. Verbruik je dan niet een pak meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Laatst online: 09-09 10:02
*knip* Nergens voor nodig om zo snel je vraag te bumpen.

[ Voor 91% gewijzigd door naitsoezn op 18-05-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 22:04

St@m

@ Your Service

Wannial schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:55:
[...]

Iemand wellicht commentaar, tips?
Gisteren nog een hele discussie over geweest, dus lees de terug. Nutteloos om vandaag weer te herhalen

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05
Droned schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:44:
[...]

[...]

Is Weber Original Kettle 57 cm dan geen overkill voor 2 personen? Het zal meestal voor 2 personen dienen. Verbruik je dan niet een pak meer?
Dat was precies voor mij de reden om de 47cm te kopen en dat werkt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
St@m schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:10:
[...]

Gisteren nog een hele discussie over geweest, dus lees de terug. Nutteloos om vandaag weer te herhalen
Ik heb behoorlijk wat pagina's teruggelezen maar ben 'm niet tegengekomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Wannial schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:42:
[...]

Waar het in het kort op neerkomt is dat de beste deal via rentepunten bij ING te krijgen is. Mensen die een BBQ met het GBS systeem hebben (waaronder ik) gebruiken het GBS systeem eigenlijk niet, omdat de accessoires aan de dure kant zijn. Wel handig is de dekselhouder, maar die van een ander merk past er ook prima op(outdoor chef meen ik mij te herinneren). Wat wel weer mooi is zijn de wat luxere kolenbakjes, maar dat schijnt per jaargang te verschillen.

Ik heb geen spijt dat ik hem heb gekocht, wat dat betreft is het een prima bbq (op het rooster na... Daar bladdert het chroom van af, maar je krijgt zo weer een nieuwe opgestuurd van Weber, tot ze het zat zijn en je een RVS variant sturen)

Dus als je gewoon een mooie, fijne BBQ zoekt is tie prima, maar als je hem specifiek voor het GBS systeem koopt zou ik nog even nadenken waarvoor je het GBS gedeelte dan echt wil gebruiken. De poffertjespan? :+

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

NVM ...ik moet beter lezen ... GBS / GAS ... :|

Ik heb diverse GBS accesoires, maar kan niet zeggen dat ik iets zou missen als het er niet zou zijn.
Wat ik voornamelijk 'lastig' vind is de plaatsing van de accessoires.
Het gat zit in het midden, dus uiteindelijk ben je beperkt in het gebruik.
Ga je wokken, wil je hoog vuur onder de wok, maar soms gaat het te snel, en wil je hem verplaatsen, maar dat kan niet makkelijk.
( zwaar, fors, en bijna onwrikbaar in het gat )
Evenals de plancha, als ik die gebruik, staat hij 'los' op mijn rooster, om hem eenvoudig een keer te verschuiven.

Als mij om advies gevraagd wordt, of het echt iets is, geef ik aan dat relatief goedkoper gietijzer 'universeler' inzetbaar is.

[ Voor 68% gewijzigd door FreshMaker op 18-05-2017 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 22:04

St@m

@ Your Service

[...]

Droned in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
mystic schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:09:
[...]

Ik heb zo'n surrogaatblik / kiphouder waar ik vloeistof in kan doen. De koker in de kip en de "schaal" waar hij op komt is los. Ik kan dus de "schaal" eerder op de Q zetten met het bier, waardoor het al voorverwarmd en dan pas na een paar minute de kip erop zetten. Ik zal eens kijken of ik het zelf echt merk binnenkort.

Ik was vooral nieuwsgierig na het lezen van het artikel wat anderen erover denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Die had ik wel gezien, maar ik vroeg specifiek of een gbs model een goede keuze was en dat wort daar niet echt besproken ;)

Ondertussen wel 2 nuttige antwoorden hierboven gehad

Er zit verder tussen de GBS en de weber kettle plus geen verschil (buiten het rooster en de dekselhouder in)?
Juist het gbs rooster leek me wel makkelijk ook voor low en slow sessie om makkelijk briketten bij te kunnen vullen en evt ook inzetstukken.

[ Voor 24% gewijzigd door Wannial op 18-05-2017 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
Wannial schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 07:47:
[...]

Die had ik wel gezien, maar ik vroeg specifiek of een gbs model een goede keuze was en dat wort daar niet echt besproken ;)

Ondertussen wel 2 nuttige antwoorden hierboven gehad
Bij verschillende winkels bestel je nu een "Special edition" voor ~250euro. Dan heb je direct een RVS rooster op je GBS en heb je dus geen gedoe met chroom wat loslaat ;) (heb de mijne gisteren binnen gekregen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Droned schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:44:
[...]

[...]

Tja, overkill... dat is voor een ieder persoonlijk, ik vind de extra ruimte heerlijk, zeker met wat grotere gerechten zoals spare-ribs, pulled pork, beercan chicken..
Je kunt het dan net iets verder weg leggen van het vuur dan op een 47cm ketel.
Wij gebruiken hem ook 90% van de tijd voor 2 volwassenen, onze kinderen eten hooguit 1 sateetje..

Wel merk ik dat we nu vaker mensen uitnodigen (of ze nodigen zichzelf uit omdat ze weten dat het lekker bbq'en is bij mij).

Voor grillen is 47 echt wel voldoende tot 5-6 man.. Vind je low&slow nog niets dan lekker voor de 47cm gaan, heb je toch plannen dan lekker een slagje groter gaan, of kijken naar een aparte smoker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Gadgeteer schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:38:
[...]

Bij verschillende winkels bestel je nu een "Special edition" voor ~250euro. Dan heb je direct een RVS rooster op je GBS en heb je dus geen gedoe met chroom wat loslaat ;) (heb de mijne gisteren binnen gekregen).
Wel jammer dat deze alleen in het zwart of koper is, wij zouden hem graag in het groen willen :+

Is bij de gbs de dekselbeugel afneembaar? Hij zou namelijk in een ombouw komen te hangen en wil het dekselbeugel dan aan de ombouw vastmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
Wannial schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:12:
[...]

Wel jammer dat deze alleen in het zwart of koper is, wij zouden hem graag in het groen willen :+

Is bij de gbs de dekselbeugel afneembaar? Hij zou namelijk in een ombouw komen te hangen en wil het dekselbeugel dan aan de ombouw vastmaken
Ik heb zelf de koperen en moet zeggen dat hij er erg goed uitziet, had zelf eigenlijk het liefst de smoke grijze gehad maar koos voor het RVS toch maar voor deze :)

Je moet het geheel zelf in elkaar zetten. Als je de beugel (Tuck Away) niet aan de deksel bevestigt, kun je hem dus inderdaad aan die ombouw vast maken. Die ombouw moet dan wel dezelfde ronding hebben en je houdt de schroefgaatjes dan open in je deksel wat niet goed is ivm lucht lekkage (dus moet je de meegeleverde schroeven er wel in draaien om deze af te dichten)

[ Voor 39% gewijzigd door Gadgeteer op 18-05-2017 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
Gadgeteer schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:16:
[...]

Ik heb zelf de koperen en moet zeggen dat hij er erg goed uitziet, had zelf eigenlijk het liefst de smoke grijze gehad maar koos voor het RVS toch maar voor deze :)

Je moet het geheel zelf in elkaar zetten. Als je de beugel (Tuck Away) niet aan de deksel bevestigt, kun je hem dus inderdaad aan die ombouw vast maken. Die ombouw moet dan wel dezelfde ronding hebben en je houdt de schroefgaatjes dan open in je deksel wat niet goed is ivm lucht lekkage (dus moet je de meegeleverde schroeven er wel in draaien om deze af te dichten)
Dankjewel voor je vlotte reactie. Ik zou die gaten dan gebruiken om hem in de ombouw op te hangen (heb ik andere ook zien doen en werkt perfect, idem voor de gaten van de handvatten, zo zit deze op 3 punten vast en kan hij geen kant meer op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:01
Wannial schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:55:
[...]

Iemand wellicht commentaar, tips?
Top ding, gewoon kopen je krijgt er geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:12

Hoicks

Techno!

Abom schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:37:
[...]

Ik heb een kettle premium 47cm en die is aan de kleine kant. Voor 1 of 2 personen is die echt prima, maar wil je met meer mensen BBQ'en is het behelpen.
Ik weet niet wat voor enorme stukken vlees je op de grill gooit, maar ik kan met gemak een man of 10 bedienen zonder problemen. Als er nog meer mensen zijn, dan krijgen mensen wat kleinere porties (lees: ik snij vlees doormidden om de capaciteit te verdubbelen en dat wissel ik dan af met kleinere hapjes (sateh, hotwings e.d.) zodat er wel continue aanvoer van eten is.

Mijn ervaring is dat mensen juist veel lekkere dingen willen proeven, maar misschien ben ik dan ook meer een soort tapas grillmeister. Als ik een Picanha van anderhalve kilo op de grill heb gehad, snijd die ik ook in mooie plakjes en verdeel het dan over de gasten.

Ligt ook aan de gelegenheid. Bij een feestje bedien ik met gemak 20 man door hamburgers te bakken. Laatst nog 66 man bediend met 4/5 stukken vlees per persoon op mijn 47 en mijn broertjes no-name 57cm bbq.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cass Casey
Ik zag gisteren een opmerking voorbij komen dat er te weinig foto's voorbij kwamen. Dus gisteren maar een stel foto's gemaakt van mijn picanha (staartstuk) van een dubbeldoelkoe.

Afbeeldingslocatie: http://oi64.tinypic.com/befssm.jpg
Met alleen PeZo indirect garen op 120-150 graden tot kerntemperatuur van 48 graden. Daarna vlees laten rusten, bbq open gezet en klaar gezet om direct af te grillen.

Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/5korgx.jpg
Mooi met de vetlaag naar beneden grillen in de vlammen. Ook wel eens leuk.

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/rszn11.jpg
Het eindresultaat. Mooi, lekker, sappig, smaakvol vlees. Helaas geen chimichurri erbij dit keer. Maar volgende keer gaan we dit eens in het weekend doen met meer rust. Zo direct na een werkdag is het toch eigenlijk teveel haast werk.

Vond wel dat de zeen tussen vetlaag en vlees flink wat eetplezier wegnam van het verder malse vlees. Is dat bij picanha altijd zo of kwam dit doordat dit van een dubbeldoelkoe was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
@Cass Casey hoe lang ligt zo'n stuk er nou op om te garen en toch mooi rosé te blijven?

Mooi gietijzeren rooster heb je ook!

[ Voor 19% gewijzigd door Wannial op 18-05-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Wannial schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:25:
@Cass Casey hoe lang ligt zo'n stuk er nou op om te garen en toch mooi rosé te blijven?
De temp van het ei is ongeveer 130-140 graden gebleven (ben ondertussen boodschappen gaan doen, maar volgens mijn vriendin was het alarm van de thermometer niet gaan piepen). Hij begon met een kerntemp van ongeveer 15 graden en steeg rustig in ongeveer een uurtje, denk ik. Daarna duurde het nog tien minuutjes tot het ei klaar was voor het afgrillen. Het vlees rust dan en de kerntemp stijgt nog een graad of drie. Daarna is het grillen enkele minuten werk. Kerntemp kan nog ietsje stijgen tot 55 graden. Vanaf het moment dat ik het ei aan deed totdat we gingen eten was ongeveer anderhalf tot twee uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:58
Ik vermoed vanwege het dubbeldoel idee. Laatst een rib-eye gemaakt en deze vond ik ook net te vet... Tevens een keer een stuk voor rendang gebruikt maar ook deze was te vet/teveel zenen... Voor mij geen dubbeldoel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Aangezien ik zondag jarig ben vroeg MrsT wat ik als kado wilde..
Ik heb net een nieuwe BBQ, dus zat aan een goedethermometer te denken..

Gadgetfactor is natuurlijk leuk (anders zat ik hier niet ;) ) en op amazon kwam ik deze tegen:
https://www.amazon.co.uk/...-Waterproof/dp/B01MG7KLCI

Iemand er toevallig ervaring mee? Prijs is ok, reviews ook wel.. 2 sensors is makkelijk..

review van dit ding:

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Geen ervaring mee, vorig jaar de igrill voor mijn verjaardag gekregen, erg handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Ik heb een iGrill mini, maar gebruik 'm eigenlijk niet meer. Leuk met zo'n app (grafiekjes maken voor je pulled pork bereiding), maar je raakt best snel de connectie kwijt. En daarnaast wilde ik een thermometer met twee probes (had dus ook een iGrill erbij kunnen kopen) en heb toen de Maverickt ET-733 gekocht. Heel goed bereik. Daarnaast een voordeel dat zowel zender als ontvanger een display hebben. Erg fijn ding.Wordt ook geleverd met handige klemmetjes voor op het rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
@Cass Casey oh zonde, ik ben juist erg tevreden met de igrill mini, geen last van connectivity issues, zit er zelfs over te denken om er een bij te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Wannial schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:59:
@Cass Casey oh zonde, ik ben juist erg tevreden met de igrill mini, geen last van connectivity issues, zit er zelfs over te denken om er een bij te nemen
Nou ja, gaat ook prima als je je telefoon in de buurt houdt, al had ik ook het idee dat bij slaapstand de connectie onderbroken werd. Maar ik ga regelmatig ondertussen boodschappen doen of zo en neem dan mijn telefoon mee.

Al heb ik nog wel een tweede phone die ik bij de bbq kan laten liggen. Dus volgende keer bij een mooie procureur gaat de iGrill wellicht ook de kerntemperatuur meten. Altijd leuk grafiekjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
Cass Casey schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:21:
Ik zag gisteren een opmerking voorbij komen dat er te weinig foto's voorbij kwamen. Dus gisteren maar een stel foto's gemaakt van mijn picanha (staartstuk) van een dubbeldoelkoe.

...
Het eindresultaat. Mooi, lekker, sappig, smaakvol vlees. Helaas geen chimichurri erbij dit keer. Maar volgende keer gaan we dit eens in het weekend doen met meer rust. Zo direct na een werkdag is het toch eigenlijk teveel haast werk.

Vond wel dat de zeen tussen vetlaag en vlees flink wat eetplezier wegnam van het verder malse vlees. Is dat bij picanha altijd zo of kwam dit doordat dit van een dubbeldoelkoe was?
Die ziet er goed gelukt uit _/-\o_
mag ik vragen waar je die picanha weg hebt? Bij de lokale slager hier krijg ik namelijk nooit zo'n mooie vetlaag op het staartstuk. die is dan onregelmatig en maximaal 0.7 cm dik :/
Of bestel je deze op een speciale manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XIIITD
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:21
ToolkiT schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:45:

Gadgetfactor is natuurlijk leuk (anders zat ik hier niet ;) ) en op amazon kwam ik deze tegen:

Iemand er toevallig ervaring mee? Prijs is ok, reviews ook wel.. 2 sensors is makkelijk..

review van dit ding:
[video]
Heb deze vorig weekend voor het eerst gebruikt voor spareribs 3-2-1 methode en dit ging perfect! Ook in koken water geven de 2 probes de juiste temperatuur. Je kunt ze gebruiken met een app en deze op diverse manieren instellen zoals een max en min temp, tijd, bepaalde gaarheid van het vlees.

Lijkt mij voor zover een prima "budget" thermometer voor low en slow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
spank_mojoo schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:26:
[...]

mag ik vragen waar je die picanha weg hebt? Bij de lokale slager hier krijg ik namelijk nooit zo'n mooie vetlaag op het staartstuk. die is dan onregelmatig en maximaal 0.7 cm dik :/
Ik haal het op de markt bij de slager (Marktslager voor de mensen uit de buurt van Groningen). Meestal 1.5Kg in een mooie driehoek.

Ik fakkal de vetlaag wel compleet weg. Tot een graad of 52-55 garen en dan met een metershoge vlam krokant maken :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:27
418O2 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:06:
[...]

Ik haal het op de markt bij de slager (Marktslager voor de mensen uit de buurt van Groningen). Meestal 1.5Kg in een mooie driehoek.

Ik fakkal de vetlaag wel compleet weg. Tot een graad of 52-55 garen en dan met een metershoge vlam krokant maken :9
Ah was jij dat :+

http://www.omroepbrabant.nl/?news/265002412/Barbecueën+in+de+tuin+Da’s+pech,+heg+weg.aspx

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
spank_mojoo schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:26:
[...]

Thanks. Ik heb deze besteld bij BBQuality. Maar ik haal ook wel vlees bij andere online- cq. bbq-slagers, zoals BeefExclusief. Nice to Meat is ook erg bekend. Maar als je een goede slager hebt, kan je dit ook gewoon bij hem bestellen. De "gewone" mensch wil geen vet, maar wij bbq'ers weten natuurlijk beter.

Probeer maar eens rundergehakt te vinden met 20% vet om zelf goede hamburgers te maken... Gelukkig kan ik dat ook bestellen bij mijn slager.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Cass Casey schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:21:
[...]

Probeer maar eens rundergehakt te vinden met 20% vet om zelf goede hamburgers te maken... Gelukkig kan ik dat ook bestellen bij mijn slager.
Ik maal sinds kort mijn eigen gehakt, maar dan gaat er een wereld voor je open. Sowieso onder meer het vet gehalte, maar ook de keuze uit welk vlees je maalt en een stuk minder vocht.
Hamburgers worden 100x lekkerder. Je zou keer iedereen aanbevelen, ware het niet dat niet iedereen zo'n molen heeft of wil hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Fly die mij jou verhouding eens! Ik krijg die van mij niet mooi sappig.. Maal jij ook dubbel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:26
Paganstars schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:21:
Fly die mij jou verhouding eens! Ik krijg die van mij niet mooi sappig.. Maal jij ook dubbel?
70-30 is ideaal volgens de BBQ bijbel. Je kan ook gehakt malen net een KitchenAid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Paganstars schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:21:
Dat is het mooie ervan, ik heb geen verhouding en maal met een onbekende plaat op mijn keukenmachine. Met andere woorden, het kan nog beter dan wat ik nu heb, maar het is nu al vele malen beter dan gehakt uit de winkel.

Ik zoek riblappen met ongeveer 25-30% vet (op het oog) en dat werkt goed, eventueel bij het maken wat vlees minder in de machine t.o.v. vet. Gehakt van sucade lappen lukt minder, daar heb ik de verhouding nog niet goed van, die worden te droog. (Maar vind de smaak weer beter).
Worst is ook nog niet helemaal zoals ik echt wil, maar ook daar maak ik vorderingen.

Tegen de tijd dat ik het beste uit mijn huidige setup kan halen ga ik een kijken naar een porkert of zo. Maar voor nu is het resultaat al heel schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Thnx Fly, ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Lijkt me shit schoon te maken zo'n molen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Zelf gehakt draaien stond nog wel op de lijst voor "als ik later groot ben". Voor dit weekend maar gehakt besteld bij mijn slager. Die maakt voor mij dan extra vet rundergehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

XIIITD schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:30:
[...]

Heb deze vorig weekend voor het eerst gebruikt voor spareribs 3-2-1 methode en dit ging perfect! Ook in koken water geven de 2 probes de juiste temperatuur. Je kunt ze gebruiken met een app en deze op diverse manieren instellen zoals een max en min temp, tijd, bepaalde gaarheid van het vlees.

Lijkt mij voor zover een prima "budget" thermometer voor low en slow.
Mooi, want ik heb hem gister besteld :D
Fly-guy schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:37:
[...]

Ik maal sinds kort mijn eigen gehakt, maar dan gaat er een wereld voor je open. Sowieso onder meer het vet gehalte, maar ook de keuze uit welk vlees je maalt en een stuk minder vocht.
Hamburgers worden 100x lekkerder. Je zou keer iedereen aanbevelen, ware het niet dat niet iedereen zo'n molen heeft of wil hebben..
Helemaal mee eens!
In het boek 'hete vuren' stond een recept voor burger. Ik heb hier in de buurt lang gezocht naar een goede slager die nog een molen had (90% krijgt pre-fab gehakt tegenwoordig :( ) en met dat recept zelf gehakt laten draaien.. heerlijke burgers, zeker omdat het gehakt super vers is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Mooiste vlees om zelf hamburgers te draaien vind ik chuck eye steaks, ook wel de poor man's ribeye genoemd. Deze ligt in het verlengde van de ribeye en zit een beetje op het randje van de overgang van ribeye naar riblap. Als je een beetje kwaliteit hebt zijn ze nog prima als ribeye te bereiden maar wel wat meer taaie stukken. Mooie van die stukje is dat het wel dezelfde structuur en smaak heeft als een ribeye en een navenant vetpercentage. Als je nog wat vetter wil kan je bij je slager ook een stuk kinnebak (varken) bestellen, dit is mooi zacht vet wat wordt gebruikt voor worsten. Dit maakt je burgers lekker smeuïg en ze zullen minder snel uitdrogen. Een paar jaar geleden was bavette, longhaas en flank skirts ook een leuk betaalbaar alternatief, maar daarvan zijn de prijzen geëxplodeerd helaas.

Wat ik zelf belangrijk vind voor een burger is dat je het vlees niet teveel kneed en het probeerd enigszins luchtig te houden. Mijn pro-tip van de dag is daarom dan ook om je vlees al te kruiden voor je het door de molen haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:27
chuck eye steak toevallig vorige week op van de buurman, die is wat fanatieker, smaakte op zich wel oke, niet echt heel bijzonder :) wel goedkoop begreep ik.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vorige week 13,95 betaald voor een kilo bavette. Hele schappelijke slager hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
UltraSub schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:57:
Lijkt me shit schoon te maken zo'n molen?
Valt mee. Porkert is met 2 schroeven uitelkaar. Afspoelen, soppen, afspoelen/afdrogen en klaar. Likkie olie (geen olijfolie) erop tegen roest en hij is klaar voor de volgende ronde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik vergeet vaak foto's te maken tijdens het bbqen, terwijl ik hier altijd van die lekkere dingen voorbij zie komen.
Maar van de week bedacht ik het op tijd en hieronder wat foto's van een T-bone steak. Was erg lekker!

Afbeeldingslocatie: https://www.mpsoft.nl/Mattijs/bbq/T-bone%20(1).jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mpsoft.nl/Mattijs/bbq/T-bone%20(2).jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mpsoft.nl/Mattijs/bbq/T-bone%20(3).jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mpsoft.nl/Mattijs/bbq/T-bone%20(4).jpg

Zal vanaf nu proberen meer foto's te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 08-09 08:47

review van dit ding:
[video]
Ik snap niet dat ze deze dingen niet uitrusten met WIFI. Nu moet je nog een telefoon in de buurt hebben, terwijl je juist weg wil lopen met je telefoon. Lijkt me ideaal om op afstand te kunnen zien wat de temperatuur van de BBQ/vlees is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Op zich kan je best iets gebruiken om het vuur aan te wakkeren (zelf gebruik ik wel eens spiritus/lampolie) maar deze mensen weten duidelijk niet waar zij mee bezig zijn. Als je al zo dom bent dat de fles vlam vat zet hem dan gewoon neer en laat hem uitbranden (om zo iets te voorkomen kan je de vloeistof in een beker doen voor je het op het vuur gooit).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@SECURITEH
En juist met de gedachte gebeuren er ongelukken.
Het domme in deze begint al met met het principe dat je een brandbare vloeistof in de vlammen gooit.

Gewoon NIET doen ... NIET ... Beverwijk heeft het al druk genoeg, die willen echt die vingertjes van de hobbykok er niet bij hebben.

En daarnaast, chemische meuk als vlamversneller om de boel wat beter te laten branden .. dan doe je het niet goed.
Er zijn genoeg mogelijkheden om een bbq te ontsteken,
Belangrijkste is zuurstof toevoegen, blazen of zelfs de föhn van de wederhelft er op loslaten.
in het ergste geval neem je een handje houtskool, in een starter, en met een prop keukenpapier in zonnebloemolie gedrenkt aansteken, en er bij gooien.

Maargoed, wie ben ik ... elk jaar deze berichten, en elk jaar zijn er wel een paar die het veiliger doen .. tot die ene dag.

edit :

wat vrolijker ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VFVJeau.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door FreshMaker op 20-05-2017 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Laatst online: 12:53

MM99

That is the way I am!

grote_oever schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:14:
[...]

Ik snap niet dat ze deze dingen niet uitrusten met WIFI. Nu moet je nog een telefoon in de buurt hebben, terwijl je juist weg wil lopen met je telefoon. Lijkt me ideaal om op afstand te kunnen zien wat de temperatuur van de BBQ/vlees is.
WiFi gebruikt meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
FreshMaker schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 04:55:
[...]Er zijn genoeg mogelijkheden om een bbq te ontsteken,
Belangrijkste is zuurstof toevoegen, blazen of zelfs de föhn van de wederhelft er op loslaten.
in het ergste geval neem je een handje houtskool, in een starter, en met een prop keukenpapier in zonnebloemolie gedrenkt aansteken, en er bij gooien.[...]
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/mam/celum/celum_assets/8808996438046_8711247775621_1_46248_tif_picture_Fullsize.jpg
Werkt prima!
Zelf overigens wel eens een waxinelichtje erop gegooid. Die dingen branden redelijk schoon op en kunnen net dat laatste zetje zijn om het aan te krijgen, maar ik doe het bij hoge uitzondering. Beste is gewoon goed droog houtskool oid te gebruiken. Goede producten, daar valt of staat het bij.
(ik doe overigens aan grillen, niet bbq'en, dus dat maakt het iets makkelijker ^^)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UltraSub
Wat ik me dan altijd afvraag, weten die mensen niet van het bestaan van een starter :? Met een starter is er werkelijk geen enkele reden om een versneller te gebruiken. Dat werkt gewoon altijd als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@UltraSub
Inderdaad, iedereen die ik dat ding uitleg kijkt me aan alsof ik gek ben.
Tot ze zien hoe het werkt, en hoe goed het werkt.

Zelfs een familielid van me, die me nb. de grondbeginselen bijgebracht heeft, is overgestapt.
Bij die man begon het bbq'en, eerst de grote betonnen bak voorzien van klein materiaal uit het bos, en steeds groter wordende blokken, tot het gloeide en dan aanvullen met briketten.

De betonnen bbq staat er NOG steeds, 35jaar en going strong (mijn kids krijgen nu de 'opleiding' pyromaantje)
Maar niet meer de lange weg van klein naar briketten, maar de briketten in de starter, 4 denneappels en een hand bamboe eronder, met een keukenpapiertje slaolie, en de fik erin.

nog NOOIT is daar een andere brandbare stof ingegaan dan hout of papier ( iig niet om het op te laaien )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26

review van dit ding:
[video]
En weer 63 euro lichter :/ heb maar gelijk de 6x versie met 6 probes besteld :*)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

For the record: een stengel bleekselderij van de bbq smaakt net zo duf als dat het klinkt.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:39

RvL

Vandaag voor het eerst eens geëxperimenteerd met low&slow. Tot op heden alleen maar bezig geweest met grillen op m'n Weber (47cm) en wat spelen met direct en indirect.

Dus veel gelezen, gelezen en daarna nog wat gelezen en besloten dat het wijs is om simpel te beginnen, met wat kipfilet. Mocht het dan mislukken dan is er geen man overboord :)

Dus aan de slag gegaan, 1/3 van het kolenrooster voorzien van koude briketten, de rest van het rooster afgedekt met alufolie. Daarna 8 gloeiende briketten erop. De temperatuur werd daarmee wel wat (te) hoog en liep op na ruim 130 graden. Dus wat gloeiende kolen eraf en daarna kwam de temperatuur zo rond de 100-110 graden ter hoogte van het rooster.

De reeds gemarineerde kipfilet (olijfolie, zout, gekneusde zwarte peper, rozemarijn, tijm, honing) op de indirecte kant, pakketje aluminiumfolie met olijfhoutsnippers op de kolen en gaan :). Temperatuur goed in de gaten gehouden en een dikke 2 uur later zat ik op een kerntemperatuur van 75 graden. Volgens mij had het ook iets lager gemogen voor kipfilet toch?

Daarnaast had ik ook wel het idee dat ik vrij snel door m'n rookhout heen ging. Ik maakte steeds een pakketje van een handjevol in alu-folie en dat legde ik rechtstreeks op de gloeiende kolen. Na een paar minuten kwam er flink wat rook vanaf. Na verloop van tijd werd dat uiteraard minder. Ik had zo'n zakje:
Afbeeldingslocatie: https://www.basbq.com/data/upload/Shop/images/olijfhout-klein-0.jpg.
Daar heb ik nu nog iets meer van een kwart van over. Is dat een normaal 'verbruik'? Ik heb geen enkele ervaring hiermee dus heb geen idee wat normaal is :).

Het resultaat mocht er in mijn ogen best wezen, zeker voor een eerste poging. De kip had misschien ietsjes korter gemogen, maar het had wel een lekkere rokerige smaak. Ik was alleen iets te ruig geweest met de peper. Persoonlijk vind ik dat wel lekker maar hij was wel wat aan de pittige kant :)

Fotootje:
Gerookte kipfilet

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Rooksnippers branden vrij snel. Ik ben nu op chunks gegaan en daar gebruik ik meestal 2 blokjes. Maar met snippers deed ik altijd 3 volle handen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
Hier ook chucks, afhankelijk van de opstelling van de kolen (meestal snake bij low&slow) heb ik ook maar 1 of 2 chucks, aangezien het zo goed als geen toegevoegde waarde heeft na 1 uur is vaak 1 stuk meer dan voldoende.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik gebruik grotere blokjes/snippers/mini chunks. Meestal appel, omdat die bij pa in het weiland staan, zelf kappen. Haha. Volgende voorraadje ga ik groter kappen. Zolang ze maar door de rooktoevoer van de Monolith passen.

/edit
Maar die gaan best hard inderdaad. Groter is beter denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door UltraSub op 20-05-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:39

RvL

OK, dan weet ik in ieder geval dat ik niets (heel erg) verkeerd doe :)

Nu maar eens kijken wat een leuke volgende stap gaat zijn om te roken :)

[ Voor 35% gewijzigd door RvL op 20-05-2017 21:51 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Morgen gaan er vleesribben op de Q. Heb er 2 gemarineerd in ketjap, olijfolie, 5 spice, knoflookpoeder (had geen verse), bruine suiker en beetje komijn.

Geen idee of het lekker gaat zijn maar je moet soms wat proberen als je niks in huis hebt en net voor sluitingstijd bij de slager bent.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Gisteren heb ik Dutch bacon gemaakt.

Ik heb de buikspek in twee delen gesneden om er een op 105C te garen en een op 160C. Bij de eerste heb ik er ook een pakketje woodchips (cherry) er bij gedaan. Ik heb geen idee wat er mis is gegaan, maar totaal geen rookring dit keer. De smaak is ok. Het vlees is lekker mals, maar geen rookring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rtiMLvIbcoRy5pY14IrczXsv/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ODMxry79Ew6djLUwl3OeHGhW/thumb.jpg

En terwijl ik het plaatje selecteer om te uploaden zie ik wat er anders is dan vorige keren... het lekbakje. Ik vraag me af het bakje de airflow zo heeft beïnvloed dat het de rook net om het vlees heeft geleid ofzo.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56

review van dit ding:
[video]
Thanks, zocht nog een thermometer en deze ziet er goed uit :).
Zojuist besteld.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

<insert huiley/>

Ik wilde net croissantjes omwikkeld met spek op de KJJ maken, maar dat was een groot fiasco. Het vet viel ondanks het lekbakje toch nog in het vuur. Toen ik de deksel open maakte om ze om te draaien sloeg het vuur in de "pan" (het lekbakje). Het vuur ging overal en de croissantjes brandden aan.

* Apie! needs a bigger barbecue :/

zucht... er zijn van die dagen...

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:02
Vraagje over BeerCan Chicken op een Weber 57cm

Heb gisteren een mooi 3* scharrelkip bij de Lidl gehaald van 1,8kg, en wil vandaag voor de eerste keer BCC maken. Maar hoe gaat zo'n ding op de Q??
Kip is 22cm lang, en volgens mij meet ik een hoogte van 17cm vanaf de grill tot deksel op mijn weber. In filmpjes en op plaatjes zie ik bijna iedereen hem op het rooster zetten. Hoe doen ze dit zonder dat de kip tegen de deksel zit? ( het is geen bovenmatig groot beest voor 8€)

Alternatief is dat ik de kip in de lekbak zet en aan 2 kanten de vuurkorfen. Maar omdat warmte stijgt vraag ik me af of die dan wel gelijkmatig gaar wordt?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Als het deksel op de pan zit dan gaat de lucht circuleren. Je creëert een soort oven. Maar dan met bbq smaak.

Dus inderdaad op het kolenrooster zetten en bijvoorbeeld links en rechts die hittekorven vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
BlauweFles schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:16:
Als het deksel op de pan zit dan gaat de lucht circuleren. Je creëert een soort oven. Maar dan met bbq smaak.

Dus inderdaad op het kolenrooster zetten en bijvoorbeeld links en rechts die hittekorven vullen.
Thanks,
Heb net de kip op het bovenste rooster gezet in zijn bier blikje, en dan komt de deksel net een halve CM te kort, dus hij raakt de kip en met wat druk krijg ik hem sluitend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Ja, maar dat is ook niet ideaal. Want dan zit de bovenkant van je deksel tegen de kip aan.

Afbeeldingslocatie: https://www.bbq-nl.com/wp-content/uploads/2007/05/IMG_4069-Small.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door BlauweFles op 21-05-2017 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op zondag 21 mei 2017 @ 08:55:
Ik vraag me af het bakje de airflow zo heeft beïnvloed dat het de rook net om het vlees heeft geleid ofzo.
Rook is rook. De verdeling blijft wel enigsinds gelijk maar de vochtigheidsgraad is belangrijker wil je rookring hebben. Ik gebruik soms geen lekbak en dan heb ik minder rookring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
BlauweFles schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:42:
Ja, maar dat is ook niet ideaal. Want dan zit de bovenkant van je deksel tegen de kip aan.

[afbeelding]
Maar nu heb ik het volgende probleem!
Temperatuur van de ketel is voor de afgelopen 1,5 uur oz rond de 175 a 190 graden geweest.

Mijn kip is nu aan de bovenkant 82C, en aan de onderkant 64C
Overcooked on top, undercooked at the bottom! Wat nu te doen? overweeg het bierblik uit de weber te halen en vervolgens op zijn rug op de Q te leggen.
Of bierblik er in, en directe hitte boven het vuur voor 5minuten om van onder door te garen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Stinger_Ventura schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:34:
[...]

Temperatuur van de ketel is voor de afgelopen 1,5 uur oz rond de 175 a 190 graden geweest.

Overcooked on top, undercooked at the bottom! Wat nu te doen? overweeg het bierblik uit de weber te halen en vervolgens op zijn rug op de Q te leggen.
Of bierblik er in, en directe hitte boven het vuur voor 5minuten om van onder door te garen?
Blik eruit, spatchcock met koude kant aan kolen kant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 11-09 22:49
Ik ga ook maar weer eens beginnen. BBQ heeft tussen kerst en nu een beetje stilgestaan. :+ Rooster moest vernieuwd worden (Weber 47 OTG), dat wordt een gussroste gietijzeren set. En ik moet de iGrill eens beter aansluiten/integreren. Wordt vervolgd.

[ Voor 46% gewijzigd door zeef op 21-05-2017 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
ToolkiT schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:57:
[...]

Blik eruit, spatchcock met koude kant aan kolen kant?
Ik had aan beide kanten een rack met kolen staan, poten aan de kolen kant.

Uteindelijk voor de hot en high methode gekozen, en de onderkant/kont met het blik op de kolen gezet. Was snel gaar, zonder dat de bovenkant nog heter werd. (zoals verwacht).

Had de kip 3 uur van te voren met de NosKos funky chicken rub gezet en met olijf olie ingesmeerd. Huid was boven lekker krokant, maar we halen deze er altijd vanaf.
Kip was verder lekker mals, ook de kipfilet was mooi. Maar heel eerlijk gezegd was het geen WOW effect, smaak was als kip met een mooi vuur smaakje (itt de oven). Na al het inlezen was mijn verwachting meer smaak. Misschien moet ik toch naar een sterkere rub? en onder de huid smeren? (nu alleen vel en binnen in het karkas)

Had een mix van Lidl Houtskool en Lidl Briketten.
Briketten vielen na 1 uur al uit elkaar en stelde weinig voor (zoals hier eerder vermeld), daarentegen brande het houtskool na 2,5 uur nog lekker!
Kortom, laat de Lidl briketten echt liggen want die zijn niets waard
Houtskool is leuk (en denk ik goedkoop met 3kg voor 2,7e) voor de kortere sessies!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
Hierbij het beloofde verslag van mijn Green Egg en Anova Pulled Pork.

Vrijdagmiddag 3.2 kg procureur opgepikt bij de slager.

Deze verdeeld in stukken van 1 kg en in deze rub gezet en een nacht in de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4228/34683357031_b3d5a0f7bb_z.jpg

Zaterdagmiddag voor 2 uurtjes op de BGE op 145°C met Dammers houtskool, 2 blokken kersenhout en een handje hickory snippers.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4196/33972950604_9369743a88_z.jpg

Het resultaat na 2 uur:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4252/34006482483_b7c81b826a_z.jpg

Hierna in de Anova voor 24 uur op 74°C:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4190/34776092056_ec4ef6a180_z.jpg

Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4228/34429719890_49d3a1e24b_z.jpg

Hamburgerbroodjes even in de grilpan, homemade fermented hotsauce, topped met deze TGI Fridays ginger-lime coleslaw copy (maar dan met witte kool, geen lente ui en koriander. Wel erg lekker, dus volgende keer wil ik hem exact volgens recept maken).

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4270/34683381911_efcc244783_z.jpg

Oordeel is dat je meer rooksmaak hebt dan eerst in de Anova en afmaken op de smoker met deze tijden en temperaturen.
Ik zal deze methode aanhouden, behalve wanneer ik zin heb om 10 uur te monitoren en stand-by te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
@Maverick!

Waarom ligt er een ikea pannenrek in je pan met eten? :)

Kan je nog iets zeggen over de malsheid van het vlees t.o.v. alleen bbq of alleen sous-vide?

Moet je je BGE 10 uur lang monitoren? Je zet de schuiven goed en je gaat je ding doen is het devies toch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UltraSub
Stinger_Ventura schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:34:
[...]

Dit hoor je toch wel vaker met een blik erin. Beter zonder blik op een speciaal rek. Het bier voegt geen smaak toe, wat je ook gebruikt. Schijnt tussen de oren te zitten (en het staat leuk natuurlijk). :)
Schijnt veroorzaakt te worden doordat:
1. Het blik en inhoud toch wat tijd nodig heeft om te gaan koken
2. Het blik circulatie in de kip voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malt007 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:35:
@Maverick!

Ik denk om de zakken onderwater te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Malt007 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:35:
@Maverick!

Kan je nog iets zeggen over de malsheid van het vlees t.o.v. alleen bbq of alleen sous-vide?

Moet je je BGE 10 uur lang monitoren? Je zet de schuiven goed en je gaat je ding doen is het devies toch.
Hahaha, dat is om de vleesjes uit elkaar te houden zodat het water goed kan blijven stromen :P

Het was supermals. Ik denk het beste te vergelijken met enkel sous vide. Die 2 uurtjes op de Q zullen weinig aan de structuur veranderen.
Ik had het vocht uit de zakken opgevangen in een bakje en een gedeelte door het vlees geroerd.

Ach, ik stel me aan.
Ik heb zelfs een BBQ Guru PartyQ en een Maverick thermometer op Bluetooth waarmee ik overal in huis bereik heb.
Maar toch vind ik het op deze manier fijner als je de deur uit moet.
Daarnaast had ik zaterdagavond een bruiloft en had ik gisteren een lichte kater. Toch wel fijn om dan niet bij de bbq rond te hoeven hangen :D

[ Voor 7% gewijzigd door Ronster op 22-05-2017 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99
  • Laatst online: 12:53

MM99

That is the way I am!

Gisteren hele kippenpoot gemaakt met maiskolf. Idee was om hete-kip te maken. Van te voren de kippenpoot ingesmeerd met sambal/olie/kruiden combinatie. Op de vel als onder de vel. Onder de vel nog schijfjes knoflook toegevoegd. Deze is 45 min gegaard, op zacht vuur, rond 110 graden.

De mais in een aluminiumfolie gedaan met paar stukjes boter, zeet zout en peper.
Salade was met aardbeien en balsamico azijn.

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vFaPCQWag3fTBHZe4QAW4hjb/full.png

De mais en de salade waren goed gelukt.
De kip was erg lekker mals en de velletje was heerlijk krokant. Maar je smaakte niks van pittigheid. Dat was wel jammer. Voortaan eerder marineren denk ik. Nu heb ik 10 minuten na insmeren op de bbq gegooit. En misschien ook voortaan tussentijds insmeren met sambal.
De knoflook smaakte wel lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:02
Van het weekend een picanha gemaakt maar moet eerlijk zeggen...Vind het nou niet echt een lekker stuk vlees. Was prima te eten hoor maar had er wat meer van verwacht. Kan ook aan mijn bqq kunsten liggen natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ld5eJvDdhBufyMHedM3OTKZe/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Tjy9Shss7DZjEsNpZjGlRsR/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GdVxU7Wek7RBhMLewRKDy3fJ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zn57m6Di9L7XJ8VxtbyKmzoF/thumb.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door wishmaster1986 op 22-05-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Je hebt hem iets te gaar laten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:23

CodeIT

Code IT

Volgens mij ook iets te gaar. Wat was de kerntemperatuur? Ook scheelt de manier van snijden nog wel iets. (haaks op de draad van het vlees).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
wishmaster1986 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:33:
Van het weekend een picanha gemaakt maar moet eerlijk zeggen...Vind het nou niet echt een lekker stuk vlees. Was prima te eten hoor maar had er wat meer van verwacht. Kan ook aan mijn bqq kunsten liggen natuurlijk.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Vervelend zeg, ik heb dit weekend ook voor het eerst Picanha gemaakt (vrijdagavond, in de regen) en die was echt zalig! Het is een prachtig stuk vlees, en de sappen kwamen er uit lopen. De punt van het staartstuk was helemaal doorbakken en dat was inderdaad iets minder (maar fijn voor de zeurende gasten die alles schoenlap gebakken willen hebben), maar het dikke stuk was écht perfect. Inderdaad wel haaks op de draad gesneden, en het vetlaagje mooi in ruitjespatroon ingesneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Mijn picanha dit weekend was ook iets te gaar. Denk omdat ik de temperatuur (in verband met opkomende trek) te hoog heb laten oplopen (150-170 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:02
Kern temp bij 45 eraf en toen in alu folie gedaan. Toen nog even 2 minuten direct op hoge temperatuur. Vond hem ook wat te gaar inderdaad. Het snijden heb ik (volgens mij) wel haaks tegen de draad in gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
418O2 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:00:
Mijn picanha dit weekend was ook iets te gaar. Denk omdat ik de temperatuur (in verband met opkomende trek) te hoog heb laten oplopen (150-170 graden).
Mijn gasten kwamen om half 8, ik ben om half 5 begonnen met het aansteken van de BBQ. Ik moest dus wel wachten :) Bij mij is de BBQ niet hoger dan 125 graden geweest, hij heeft er denk ik anderhalf uur op gelegen, bij 48 graden er af. Toen een uurtje in alu folie en een plaid om warm te houden, de Weber opgestookt (nieuw record, 235 graden heet!!) en in 10 minuutjes rondom mooi bruin afgegrild met de deksel er gewoon weer op tegen vlammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
dat rusten doe ik niet meer bij picanha. Dat zorgt heel gauw voor overgaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
418O2 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:05:
Hier rust hij net zolang als het ei nodig heeft om van low naar standje hoogoven te gaan. :+
Daarna af fakkelen, en dan kan hij rusten als we ons weer vergapen aan het goeds dat gaat komen. Dat duurt meestal niet lang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
418O2 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:05:
Wellicht wat eerder eraf halen zodat hij tot de juiste kerntemperatuur komt bij het rusten? Ik haal hem eraf bij ongeveer 40 graden kern. Dan opstoken om af te fakkelen (in de tussentijd is hij al richting de 42-44 doorgestegen) en dan is hij na het rusten ongeveer 50-52.

Maar Pichanha is niet altijd lekker, het is in principe een stukje vlees zonder al te veel marmering, dus er zit weleens een droge tussen.
Pagina: 1 ... 49 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.