Agree. Heb er al veel gehad, meestal altijd top, maar heb er ook wel eens gehad waarvan ik dacht, damn, wat een leren lap. Terwijl kerntemp toch echt ok was.Malt007 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:10:
[...]
Wellicht wat eerder eraf halen zodat hij tot de juiste kerntemperatuur komt bij het rusten? Ik haal hem eraf bij ongeveer 40 graden kern. Dan opstoken om af te fakkelen (in de tussentijd is hij al richting de 42-44 doorgestegen) en dan is hij na het rusten ongeveer 50-52.
Maar Pichanha is niet altijd lekker, het is in principe een stukje vlees zonder al te veel marmering, dus er zit weleens een droge tussen.
Verwijderd
Even een vraagje over procureur (pulled pork).
Ik lees diverse recepten en bereidingen met verschillende eind temperaturen.
Wat is nu de beste eind kern temperatuur? 88 of 92 graden Celsius?
Is dat wel picanha? Op de foto's zie je geen vetlaag terug.wishmaster1986 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:33:
Van het weekend een picanha gemaakt maar moet eerlijk zeggen...Vind het nou niet echt een lekker stuk vlees. Was prima te eten hoor maar had er wat meer van verwacht. Kan ook aan mijn bqq kunsten liggen natuurlijk.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Komt niet zo nauw natuurlijk. Als je 88 in de kern meet kan hij al 95 op een andere plek zijn tenslotte. Het is dus eigenlijk meer een soort richtlijn. Als je de naald van de thermometer erin steekt kan je wel voelen of hij zover is, dat moet lekker soepel en zonder weerstand gaan, is dat niet het geval dan moet hij waarschijnlijk nog iets langer blijven liggen. Andere test is kijken of het schouderblad los zit, deze moet je ook zonder moeite kunnen verwijderen.Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:01:
Even een vraagje over procureur (pulled pork).
Ja die had de "slager" er al af gehaald.MM99 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:14:
[...]
Is dat wel picanha? Op de foto's zie je geen vetlaag terug.
dat moet absoluut niet, lekker op laten zitten en wegbranden als hij op temperatuur iswishmaster1986 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:30:
[...]
Ja die had de "slager" er al af gehaald.
"Schat, voordat we vlees opeten moet er een foto op tweakers. Kun je even wegduiken?"
Ik denk niet dat me vriendin het op prijs stel als ik me schoonzus "schat" ga noemen haha.
"Deze mensen weten niet waar ze mee bezig zijn" Echter, na het lezen van jouw hele reactie, zie ik jou dus ook als een van "deze mensen" Als je zulke middelen nodig hebt om je bbq op temperatuur te krijgen, dan kan je denk ik beter gewoon een andere hobby zoeken. Lampenolie damp, ook een manier van rokenSECURITEH schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 01:51:
[...]
Op zich kan je best iets gebruiken om het vuur aan te wakkeren (zelf gebruik ik wel eens spiritus/lampolie) maar deze mensen weten duidelijk niet waar zij mee bezig zijn. Als je al zo dom bent dat de fles vlam vat zet hem dan gewoon neer en laat hem uitbranden (om zo iets te voorkomen kan je de vloeistof in een beker doen voor je het op het vuur gooit).
Meeste supermarkten zijn langer open dan de slagersChevy454 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 23:02:
Morgen gaan er vleesribben op de Q. Heb er 2 gemarineerd in ketjap, olijfolie, 5 spice, knoflookpoeder (had geen verse), bruine suiker en beetje komijn.
Geen idee of het lekker gaat zijn maar je moet soms wat proberen als je niks in huis hebt en net voor sluitingstijd bij de slager bent.
Als het dan nog niet naar wens is, injecteren kan ook nog. Wel een metalen injector kopen (eurotje of 10 bij de Chinese shops), plastic wil nog wel eens breken bij de punt.Stinger_Ventura schreef op zondag 21 mei 2017 @ 23:41:
[...]
Ik had aan beide kanten een rack met kolen staan, poten aan de kolen kant.
Uteindelijk voor de hot en high methode gekozen, en de onderkant/kont met het blik op de kolen gezet. Was snel gaar, zonder dat de bovenkant nog heter werd. (zoals verwacht).
Had de kip 3 uur van te voren met de NosKos funky chicken rub gezet en met olijf olie ingesmeerd. Huid was boven lekker krokant, maar we halen deze er altijd vanaf.
Kip was verder lekker mals, ook de kipfilet was mooi. Maar heel eerlijk gezegd was het geen WOW effect, smaak was als kip met een mooi vuur smaakje (itt de oven). Na al het inlezen was mijn verwachting meer smaak. Misschien moet ik toch naar een sterkere rub? en onder de huid smeren? (nu alleen vel en binnen in het karkas)
Had een mix van Lidl Houtskool en Lidl Briketten.
Briketten vielen na 1 uur al uit elkaar en stelde weinig voor (zoals hier eerder vermeld), daarentegen brande het houtskool na 2,5 uur nog lekker!
Kortom, laat de Lidl briketten echt liggen want die zijn niets waard
Houtskool is leuk (en denk ik goedkoop met 3kg voor 2,7e) voor de kortere sessies!
Wat vinden jullie hiervan?

Aldi Houtskoolbarbecue

Aldi Houtskoolbarbecue
Het lijkt wel een budget variant van de LotusGrill Tafelbarbecue. Ik wil het eigenlijk weleens proberen.In een paar minuten gebruiksklaar.
- licht en makkelijk mee te nemen
- elektrische ventilatie (incl. batterijen)
- rookarm
- diameter: ca. 35 cm
- diverse kleuren
3 jaar garantie
Per stuk €39.99
[ Voor 5% gewijzigd door My-life op 22-05-2017 16:47 ]
Al die foto's van tijdens en na... lekker ervoor genieten.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Doe es ff wat meer foto's van die tafelRoeligan schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:03:
Al die foto's van tijdens en na... lekker ervoor genieten. [afbeelding]

ehhhh..HOI
Roeligan in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"krizzziz schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:51:
[...]
Doe es ff wat meer foto's van die tafel. Ziet er gaaf uit! Zelf gemaakt?
Roeligan in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"
Ik had hem toevallig zelf ook al opgezocht
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Kun je net zo goed een WGA op tafel zettenMy-life schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:46:
[afbeelding]
Aldi Houtskoolbarbecue
[...]
Het lijkt wel een budget variant van de LotusGrill Tafelbarbecue. Ik wil het eigenlijk weleens proberen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
handig voor picknicks, kamperen etc..My-life schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:46:
[afbeelding]
Aldi Houtskoolbarbecue
[...]
Het lijkt wel een budget variant van de LotusGrill Tafelbarbecue. Ik wil het eigenlijk weleens proberen.
Zelf heb ik hier een bucket bbq voor, maar dit lijkt me een mooi alternatief..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Tsurany schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 09:03:
[...]
Ik had hem toevallig zelf ook al opgezocht
Zal straks wat foto's maken. Ik maak/verkoop buitenkeukens (en ander meubilair) dus ja, zelf gemaaktkrizzziz schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:51:
[...]
Doe es ff wat meer foto's van die tafel. Ziet er gaaf uit! Zelf gemaakt?
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Wat is een beetje een schappelijke kiloprijs voor spare ribs? Ik ga misschien a.s. zaterdag proberen spareribs te maken en wil even rondbellen of de slager het kan leveren. Maar is wel prettig om te weten hoeveel zoiets ongeveer mag kosten.
De wijzen komen uit het Oosten!
5-6 euro. Afhankelijk van hoeveel vlees er op zit.NoepZor schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 15:16:
Wat is een beetje een schappelijke kiloprijs voor spare ribs? Ik ga misschien a.s. zaterdag proberen spareribs te maken en wil even rondbellen of de slager het kan leveren. Maar is wel prettig om te weten hoeveel zoiets ongeveer mag kosten.
https://www.aalvink.nl/?s...pe=product&tags=1&ixwps=1
Ah oké, ik zie bij de slagers in de buurt al prijzen op internet staan van 10 euro per kilo.
Edit: Daarlerveen waar Aalvink zit is nog wel aardig in de buurt (27km). Anders is bezorgen ook wel optie. Nu hebben ze 2 soorten, de buikribs en de baby backs met ketting. Welke zijn het meest aan te bevelen? Die laatste zijn ietsje duurder.
Edit: Daarlerveen waar Aalvink zit is nog wel aardig in de buurt (27km). Anders is bezorgen ook wel optie. Nu hebben ze 2 soorten, de buikribs en de baby backs met ketting. Welke zijn het meest aan te bevelen? Die laatste zijn ietsje duurder.
[ Voor 57% gewijzigd door NoepZor op 23-05-2017 15:33 ]
Buikribs moeten wat langer. Ik proef dat je weinig ervaring hebt, dan zou ik gewoon met babybacks beginnen.NoepZor schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 15:22:
Ah oké, ik zie bij de slagers in de buurt al prijzen op internet staan van 10 euro per kilo.
Zeg maar gerust geen ervaring, anders was het niet proberen om
De babybacks is wat je normaal in een restaurant krijgt.
De buikribs zijn toch wel behoorlijk anders.
Dus zoals Catch22 ook zegt, ik zou met babybacks beginnen.
De buikribs zijn toch wel behoorlijk anders.
Dus zoals Catch22 ook zegt, ik zou met babybacks beginnen.
Ziet er zeker erg tof uit, wat is jouw ervaring met het ophangen van de bbq in het gat, welke methode prefereer je? Ben zelf aan het kijken om iets soortgelijks te doen, sommige mensen geberuiken de gaten van de handvatten en andere mensen ondersteunen ze op de handvatten zelf.Roeligan schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:35:
[...]
[...]
Zal straks wat foto's maken. Ik maak/verkoop buitenkeukens (en ander meubilair) dus ja, zelf gemaakt
soms (kamado) maak ik een constructie waar deze op staat. Bij een kogel zoals de mijne boor ik gaten door de lippen waar het rooster op ligt. RVS draaibouten in het blad (gebruik meestal 4-5cm dik douglas).
RatPack #814
Je kunt ook een metalen buis buigen met een buigveer en die ring vastmaken aan je meubel. Dan kun je de kogel er gewoon rustig in laten verzinken. (Zie foto's van een eerdere post van mij)Wannial schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 16:32:
[...]
Ziet er zeker erg tof uit, wat is jouw ervaring met het ophangen van de bbq in het gat, welke methode prefereer je? Ben zelf aan het kijken om iets soortgelijks te doen, sommige mensen geberuiken de gaten van de handvatten en andere mensen ondersteunen ze op de handvatten zelf.
Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM
Sins het weekend de trotse eigenaar van een Kamado Large. Ben er blij mee tot nu toe maar wel een vraag. Aansteken was een koud kunstje, echter op een gegeven moment zijn de kolen heet en is die goed warm maar krijg ik eigenlijk de temperatuur moeilijk naar beneden. Hij is dan zo warm 300/400 graden dat het vlees met direct grillen binnen notime zwart is (geen plate setter). Hoe krijgen jullie die temperatuur lager en contant zodat niet de boel verbrand?
Alle kleppen en roosters dicht zorgt, zeker als die gesloten is, alleen maar voor oplopende temperatuur.
Alle kleppen en roosters dicht zorgt, zeker als die gesloten is, alleen maar voor oplopende temperatuur.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Een kamado afkoelen is erg lastig vanwege het grote voordeel van een kamado: hij houdt de warmte goed vast. Je laat blijkbaar de deksel of luchtgaten te lang open bij het opstarten. Ik laat hem maar een paar minuten met deksel open opstarten. Daarna deksel dicht, maar luchtgaten open tot een graad of twintig onder target. Dan rustig temperen. Heb er geen harde regels voor. Beetje aanvoelen.martinvdm schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:04:
Sins het weekend de trotse eigenaar van een Kamado Large. Ben er blij mee tot nu toe maar wel een vraag. Aansteken was een koud kunstje, echter op een gegeven moment zijn de kolen heet en is die goed warm maar krijg ik eigenlijk de temperatuur moeilijk naar beneden. Hij is dan zo warm 300/400 graden dat het vlees met direct grillen binnen notime zwart is (geen plate setter). Hoe krijgen jullie die temperatuur lager en contant zodat niet de boel verbrand?
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Ok ik begrijp wat je bedoeld, ik zal hier blijkbaar wat meer mee moeten spelen. Ik had idd de luchtgaten best lang helemaal open, immers wilde ik dat de kolen wit werden en op termperatuur. Begrijp ik het goed dat ondanks de gloeiend hete kolen, ik dus wel met een dichte deksel de temperatuur laag kan houden? Nu schiet deze vrij snel omhoog zodra ik de deksel dicht doe, met de luchtgaten dicht.Cass Casey schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:48:
[...]
Een kamado afkoelen is erg lastig vanwege het grote voordeel van een kamado: hij houdt de warmte goed vast. Je laat blijkbaar de deksel of luchtgaten te lang open bij het opstarten. Ik laat hem maar een paar minuten met deksel open opstarten. Daarna deksel dicht, maar luchtgaten open tot een graad of twintig onder target. Dan rustig temperen. Heb er geen harde regels voor. Beetje aanvoelen.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Nadat ik mijn nieuwe Weber heb geprobeerd met grote drumsticks en later een flink stuk fricaneau, zal ik morgen een paar spare-ribs gaan proberen. Ik heb besloten rustig aan te beginnen omdat ik nog even moet wennen aan het werken met een bbq waarbij je de temps wel kan regelen.
De fricandeau ging zondag eigenlijk verrassend goed. Ik heb de temp constant weten te houden op 140 graden gedurende de hele sessie (ongeveer 2 uur op de bbq om dan in een paar minuten te worden opgegeten
)
Ik heb tot nog toe alleen met houtskoolbriketten gewerkt (restjes moeten ook op) Morgen proberen op kokos, heb even snel bij karwei de 3 voor de prijs van 2 actie gebruikt. Het zijn kokosbriketten van "Fire-Up" op de zak staat dat het horeca kwaliteit moet zijn, ben benieuwd.
Zal de eerste keer worden dat ik een snake doe, hoop dat het gaat lukken
De fricandeau ging zondag eigenlijk verrassend goed. Ik heb de temp constant weten te houden op 140 graden gedurende de hele sessie (ongeveer 2 uur op de bbq om dan in een paar minuten te worden opgegeten
Ik heb tot nog toe alleen met houtskoolbriketten gewerkt (restjes moeten ook op) Morgen proberen op kokos, heb even snel bij karwei de 3 voor de prijs van 2 actie gebruikt. Het zijn kokosbriketten van "Fire-Up" op de zak staat dat het horeca kwaliteit moet zijn, ben benieuwd.
Zal de eerste keer worden dat ik een snake doe, hoop dat het gaat lukken
Als je de kamado opstart is het verstandig om alles open te zetten maar zodra je een graadje of 30 onder de gewenste temperatuur zit moet je gaan knijpen, anders zal deze inderdaad door blijven schieten. Dat is inderdaad gewoon een kwestie van proberen een keramieke variant is nog redelijk vergevingsgezind maar doe je dit met de Broill King Kegg schiet deze meer dan 50 graden door.martinvdm schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 07:43:
[...]
Ok ik begrijp wat je bedoeld, ik zal hier blijkbaar wat meer mee moeten spelen. Ik had idd de luchtgaten best lang helemaal open, immers wilde ik dat de kolen wit werden en op termperatuur. Begrijp ik het goed dat ondanks de gloeiend hete kolen, ik dus wel met een dichte deksel de temperatuur laag kan houden? Nu schiet deze vrij snel omhoog zodra ik de deksel dicht doe, met de luchtgaten dicht.
En mocht je na het dichtschuiven niet de gewenste temperatuur halen zet je ze weer iets open.
[ Voor 5% gewijzigd door Hari-Bo op 24-05-2017 07:58 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Niet alle kolen hoeven wit te worden voor je vlees op gaat.martinvdm schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 07:43:
[...]
Ok ik begrijp wat je bedoeld, ik zal hier blijkbaar wat meer mee moeten spelen. Ik had idd de luchtgaten best lang helemaal open, immers wilde ik dat de kolen wit werden en op termperatuur. Begrijp ik het goed dat ondanks de gloeiend hete kolen, ik dus wel met een dichte deksel de temperatuur laag kan houden? Nu schiet deze vrij snel omhoog zodra ik de deksel dicht doe, met de luchtgaten dicht.
Zoek maar eens op you tube "how to fire up kamado" of "how to fire up green egg"
Vandaag een goede reden om de Q aan te steken
Bij de karwei snel wat kokos briketten van Fire up gehaald. 2+1 actie waardoor 9kg 14 euro kost. Ipv 22 euro voor 10kg ecobrasa.
Bij de Makro Ierse rib-eye gehaald en ook USA picanha. Ben benieuwd of we het verschil gaan merken qua smaak tov normale rundersoorten
Bij de karwei snel wat kokos briketten van Fire up gehaald. 2+1 actie waardoor 9kg 14 euro kost. Ipv 22 euro voor 10kg ecobrasa.
Bij de Makro Ierse rib-eye gehaald en ook USA picanha. Ben benieuwd of we het verschil gaan merken qua smaak tov normale rundersoorten
[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 25-05-2017 12:54 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Vanochtend om 8uur begonnen met een mooi stukje procureur van 2,5kilo op de bbq. Vanavond eten we pulled pork
Zojuist een 57cm original kettle premium in elkaar gezet. Wat een kutklus en het is amerikaanse kwaliteit. Niks sluit fatsoenlijk op elkaar aan en de handleiding was al helemaal ruk 
Maar hij staat...
Moet je hem nog inbranden ofzo?
Maar hij staat...
Moet je hem nog inbranden ofzo?
[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 25-05-2017 13:28 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Lekkerrr fotootjesMiki schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:09:
Vanochtend om 8uur begonnen met een mooi stukje procureur van 2,5kilo op de bbq. Vanavond eten we pulled pork

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Thanks! Ziet er goed uit hoor
.
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Weet iemand wat een redelijke saus is uit de super? Helaas geen tijd om zelf te maken...
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Picanha tijd :-) Helaas vandaag een gas bbq tot mijn beschikking.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Santa Maria bbq saus alleen is die niet overal verkrijgbaar. Soms staan hun flessen naast de taco en fajita spulletjes.Nox schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 17:34:
Weet iemand wat een redelijke saus is uit de super? Helaas geen tijd om zelf te maken...
Hier ook de Weber weer eens opgestookt en een mini Porchetta gerookt. Die kwam ik tegen toen ik dit topic aan het doorspitten was op zoek naar inspiratie 
De voorbereiding:

Eigenlijk een verkeerd touw, maar ik kon zo snel nergens slagerstouw vinden.
Het resultaat:

Lekkere salade erbij gemaakt en smullen maar
De voorbereiding:

Eigenlijk een verkeerd touw, maar ik kon zo snel nergens slagerstouw vinden.
Het resultaat:

Lekkere salade erbij gemaakt en smullen maar
[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 25-05-2017 21:24 ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Vandaag lekker aan het klussen geweest, was flink aan de temperatuur het resultaat mag er wezen (de rest komt zondag), alleen de Broil King Kegg is wel aan de kleine kant in z'n nieuwe huis

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Vandaag mijn pizzaring aangepast voor het spit. Daar had ik hem eigenlijk ook voor gekocht.
Uitgeprobeerd met een kiprollade van dijfilet. Super lekker.
[Video: https://gfycat.com/MindlessHarmfulEyelashpitviper]

Uitgeprobeerd met een kiprollade van dijfilet. Super lekker.
[Video: https://gfycat.com/MindlessHarmfulEyelashpitviper]

[ Voor 25% gewijzigd door SaN op 26-05-2017 00:13 ]

Picanha uit de USA gekocht in de Makro. Normaal nemen we altijd de Nature Reserve maar die was er niet dus dan maar deze grain fed variant gekocht. Zoals de foto laat zien, erg mooie fat cap. Zoals gebruikelijk het vet insnijden, grof zout en wat peper erop.
Met een mix van whisky en pecan houtsnippers dan low and slow tot 40C intern en dan afbranden tot 47C. Wel handig zo een looftlighter om de kolen op te stoken
Qua smaak blijft het een geweldig stukje vlees maar ik vind de meerprijs van ongeveer 7 euro de kilo het niet waard. Overmorgen gaat er Ierse Ribeye met pezo erop.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Deze week een Grill'd Gourmet 3-AG (gasser) binnengekregen en gisteren voor eerst gebruikt!
MOINKballs, wat stukken kip en groente. Dat ging allemaal prima, maar nu vraag ik me af hoe ik nou het rooster+bakplaat moet schoonmaken. Ik lees namelijk veel tegenstrijdige verhalen op het internet.
Het is geëmailleerd gietijzer. 10 minuten vol aan met het deksel dicht en daarna met een messing over het rooster?
MOINKballs, wat stukken kip en groente. Dat ging allemaal prima, maar nu vraag ik me af hoe ik nou het rooster+bakplaat moet schoonmaken. Ik lees namelijk veel tegenstrijdige verhalen op het internet.
Het is geëmailleerd gietijzer. 10 minuten vol aan met het deksel dicht en daarna met een messing over het rooster?
Zit die thermometer er ver genoeg in? of vertekend het beeld zo?Chevy454 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 01:21:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Picanha uit de USA gekocht in de Makro. Normaal nemen we altijd de Nature Reserve maar die was er niet dus dan maar deze grain fed variant gekocht. Zoals de foto laat zien, erg mooie fat cap. Zoals gebruikelijk het vet insnijden, grof zout en wat peper erop.
Met een mix van whisky en pecan houtsnippers dan low and slow tot 40C intern en dan afbranden tot 47C. Wel handig zo een looftlighter om de kolen op te stokenIn no time was de Weber op standje heet wat nog heter werd door het druppend vet. Volgende keer wel tot 49C laten garen, de kern was nog iets wat te rauw maar beter dit dan te ver heen. Met wat zoete aardappels van de airfryer en een slaatje geservereerd.
Qua smaak blijft het een geweldig stukje vlees maar ik vind de meerprijs van ongeveer 7 euro de kilo het niet waard. Overmorgen gaat er Ierse Ribeye met pezo erop.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Verwijderd
Hier ook PP gemaakt gisteren..

Rond 8:00 het vlees erop..
Ik had 2,5kg besteld, bij het uit de verpakking halen van het vlees bleek dat het 2 stukken waren, 1 groot stuk van 2,3kg en een klein stukje van 300gr..
Ik dacht, aaahhh mooi ff voorproeven tijdens de lunch..:)

Dit was rond het middags uur, kleine stukje er net af gehaald om te laten rusten..
Helaas was het kleine stukje niet goed... er zat nog veel te veel vet in, het was niet allemaal gesmolten ondanks dat de kerntemperaruur 88graden was..

Het eind resultaat van het grote stuk.. Lekker mals, en makkelijk te pullen..
Lekker opgegeten op een broodje coleslaw...
Ook voor het eerst een lange sessie op de ecobrasa's gedaan.. Wat een genot, ik had ongever 1,5kg koude briketten in de weber gedaan en 15 gloeiende erbovenop..
Niets hoeven bij tevullen...
Al moest op het eind (laatste uur) de schuiven wel steeds verder open om de temperatuur op 110-115 te houden.
Al met al geslaagde sessie!

Ik had 2,5kg besteld, bij het uit de verpakking halen van het vlees bleek dat het 2 stukken waren, 1 groot stuk van 2,3kg en een klein stukje van 300gr..

Dit was rond het middags uur, kleine stukje er net af gehaald om te laten rusten..
Helaas was het kleine stukje niet goed... er zat nog veel te veel vet in, het was niet allemaal gesmolten ondanks dat de kerntemperaruur 88graden was..

Het eind resultaat van het grote stuk.. Lekker mals, en makkelijk te pullen..
Lekker opgegeten op een broodje coleslaw...
Ook voor het eerst een lange sessie op de ecobrasa's gedaan.. Wat een genot, ik had ongever 1,5kg koude briketten in de weber gedaan en 15 gloeiende erbovenop..
Niets hoeven bij tevullen...
Sorry voor de late reactie, maar dat is niet de goede manier voor een kamado. Je steekt hem op 1 of 2 plekken aan met een blokje, wokkeltje of een looflighter o.i.d. Dan rustig wachten tot je gewenste temperatuur bereikt is. Niet tot alle houtskool (gebruik liever geen briketten in je kamado) roodgloeiend is.martinvdm schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 07:43:
[...]
Een goed boek over kamado's is https://www.bol.com/nl/p/...olen van Jeroen Hazebroek. Sowieso leuk leesvermaak in de zon...
Als het geëmailleerd is, zou ik het liever niet met messing schoonborstelen. Kan op krassen/beschadigen is dan erg groot lijkt me. Probeer het eens met een prop aluminiumfolie of hout.JornA schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:02:
Deze week een Grill'd Gourmet 3-AG (gasser) binnengekregen en gisteren voor eerst gebruikt!
[ Voor 26% gewijzigd door Cass Casey op 26-05-2017 10:41 ]
Voor een volgende keer, de slager vertellen dat je één stuk wiltVerwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:40:
Hier ook PP gemaakt gisteren..
[afbeelding]
Een klein stukje om PP te maken is lastiger dan een groot, en al helemaal tegelijkertijd.
De tijd die het vlees nodig heeft om op temperatuur te komen is OOK de tijd die nodig is om alle vet/bindweefsel weg te smelten.
Een stukje van 300gr is te snel op de 88C om dit in werking te zetten
Ik gebruik zo'n stukje alleen maar in de spaghettiesaus
edit : gisteren voor de éérste keer een PulledPork van een 'festival-kar' gegeten.
< geen foto's, dus niet waar >
Was best smakelijk, maar het was geshredded, ipv pulled
net geen moes, korte stukjes, direct te zien dat het machinaal uit elkaar gehaald was ( zo'n opzetstuk op boormachine )
De smaak daarentegen was prima, ook wat bark aanwezig
Mijn eigen, en die van de collega's waar ik regelmatig mee "ruil" waren toch 'beter'
[ Voor 17% gewijzigd door FreshMaker op 26-05-2017 11:26 ]
Verwijderd
Voor alles is een eerste keer, was een wijze les voor de volgende keer/bestelling..
Maar het viel me reuze mee om de ketel langere tijd op temperatuur te houden, ben nog maar een redelijke beginner in dat opzicht, 1,5 maand geleden spareribs gemaakt op de 2-2-1 methode en nog met de standaard weber briketten, toen had ik veel meer schommelingen in de temperatuur en moest ik veel meer bijsturen..
Nu met de ecobrasa's heb ik hooguit 1x per uur iets moeten bijregelen, en was de temperatuur veel beter te beheersen en constanter..
Mag geen reclame maken, maar kan elke beginner aanraden om goede kolen te gebruiken...
Maar het viel me reuze mee om de ketel langere tijd op temperatuur te houden, ben nog maar een redelijke beginner in dat opzicht, 1,5 maand geleden spareribs gemaakt op de 2-2-1 methode en nog met de standaard weber briketten, toen had ik veel meer schommelingen in de temperatuur en moest ik veel meer bijsturen..
Nu met de ecobrasa's heb ik hooguit 1x per uur iets moeten bijregelen, en was de temperatuur veel beter te beheersen en constanter..
Mag geen reclame maken, maar kan elke beginner aanraden om goede kolen te gebruiken...
Vertekend beeld. De sensor zit halverwege in het vlees maar niet in het dikste deel. Dat helpt ook niet natuurlijk. Maar de sensor kan ook ernaast zitten. Nog eens ijken.Martinusz schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:12:
Zit die thermometer er ver genoeg in? of vertekend het beeld zo?
Volgens de specificities: Matt Enamel Cast Iron GrillCass Casey schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:36:
Als het geëmailleerd is, zou ik het liever niet met messing schoonborstelen. Kan op krassen/beschadigen is dan erg groot lijkt me. Probeer het eens met een prop aluminiumfolie of hout.
Het is dus geen 'glad' emaille, maar vrij stroef.
Ik zal het warm stoken en eens met een prop aliminiumfolie proberen.
Messing & Staalborstels zijn dus uitgesloten? Evenals afwassen?
Afwassen kan, maar dan zou ik hem alsnog ff opnieuw seasonen.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Hoe kom ik er nou achter wat een goed merk Kamado is? Zijn bepaalde merken echt beter? Is een huismerk van de Intratuin ook prima of juist niet?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Vooral heel goed inlezen. Op bbqforum.nl bijvoorbeeld is deze vraag veelvuldig behandeld en kan je ook mooie vergelijkingen vinden. Behalve kwaliteit, moet je ook naar mogelijkheden en garantie kijken. Maar mijn primaire advies: bedenk je goed waarom je een kamado wilt en niet een veel goedkopere, maar ook zeer goede Weber kogel. Ik zeg niet dat het voor jou geldt, maar er zijn legio mensen die een BGE kopen vanwege een "imago", maar geen idee hebben wat ze er mee kunnen. En dan twee keer per zomer een stel supermarktsatétjes erop gooien...Tsurany schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:58:
Hoe kom ik er nou achter wat een goed merk Kamado is? Zijn bepaalde merken echt beter? Is een huismerk van de Intratuin ook prima of juist niet?

@Cass Casey Zal ik daar eens naar kijken. Ik heb nu een Weber 47cm maar ik denk dat voor zaken zoals PP het wel fijn is dat de barbecue zijn temperatuur wat beter vast houd. Ook is de 47cm wat beperkt bij indirect qua formaat.
47cm is inderdaad wat klein en laag voor PP of BCC (Beer Can Chicken). Al maakte ik daar vroeger ook wel spareribs op volgens 3-2-1 methode. Of Moink Balls. Het kan overigens wel hoor: PP op een 47cm Weber. Het is alleen wat meer werk om de temperatuur onder controle te houden. De stabiliteit en ruimte van een kamado is wel heel prettig.
Ik ben zelf de trotse eigenaar van een BGE-Large. Veel ruimte, mogelijkheden, goede kwaliteit en levenslang garantie. Misschien is deze link handig voor je als startpunt: http://www.bbqforum.nl/fo...ex-Grill-Guru-The-Bastard
Ik ben zelf de trotse eigenaar van een BGE-Large. Veel ruimte, mogelijkheden, goede kwaliteit en levenslang garantie. Misschien is deze link handig voor je als startpunt: http://www.bbqforum.nl/fo...ex-Grill-Guru-The-Bastard
Als je het budget hebt dan zou ik voor een kamado gaan, is simpelweg in alles beter dan een weber kogel. In het begin heb ik mijn weber nog behouden maar kwam erachter dat je die werkelijk nergens voor nodig hebt. Met een weber kan je alles doen daar niet van, maar een kamado kan het beter en makkelijker.Tsurany schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:27:
@Cass Casey Zal ik daar eens naar kijken. Ik heb nu een Weber 47cm maar ik denk dat voor zaken zoals PP het wel fijn is dat de barbecue zijn temperatuur wat beter vast houd. Ook is de 47cm wat beperkt bij indirect qua formaat.
Zou overigens niet investeren in een goedkope kamado, naast dat de kwaliteit en garantie vaak slecht zijn is er ook nog een wereld van verschil met A-merken. Dit overigens in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt op de verschillende bbq-fora, maar mijns inziens zijn dat mensen die hun eigen aankoop goedpraten. Ik heb er meerdere gebruikt en ik vind de broil king keg veruit het beste en een bge doet daar weinig voor onder. Primo heb ik nog niet mogen proberen maar die lijkt me ook top.
@Cass Casey Thnx voor de link, zal daar eens gaan rondneuzen.
@Malt007 Thnx voor de suggesties, zal eens naar die merken kijken.
@Malt007 Thnx voor de suggesties, zal eens naar die merken kijken.
Vraagje kan de "zone" bij Pulled pork ook al voorin de 60 graden liggen? Vanaf vanmorgen 3kg erop liggen en hij ging vrij mooi op temperatuur alleen bleef heel lang hangen op 61 graden, dus inmiddels maar in gepakt en nu gaat de temperatuur weer stijgen 
Ps bbq is continu 100 graden geweest boven het rooster
Ja dat kan zeker, vaak iets later richting de 70 maar begin 60 kan ook. Verschil met de roostertemperatuur wordt natuurlijk ook steeds kleiner en de buitenkant van je vlees gaat al richting de 70-75 dus dan begint het zweten al.Tinusvolkel schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:26:
Vraagje kan de "zone" bij Pulled pork ook al voorin de 60 graden liggen? Vanaf vanmorgen 3kg erop liggen en hij ging vrij mooi op temperatuur alleen bleef heel lang hangen op 61 graden, dus inmiddels maar in gepakt en nu gaat de temperatuur weer stijgen
En vergeet je sensor afwijking niet, kan in sommige gevallen ook z'n 4 graden zijn tov van andere meter.
Heb zelf vandaag mijn inkbird 6x binnen gekregen. Zit ook gelijk 3 klemmetjes bij om rooster temperatuur te kunnen meten.
App heeft ook alarm functie voor uitval of buiten bereik raken van de unit
Heb zelf vandaag mijn inkbird 6x binnen gekregen. Zit ook gelijk 3 klemmetjes bij om rooster temperatuur te kunnen meten.
App heeft ook alarm functie voor uitval of buiten bereik raken van de unit
[ Voor 14% gewijzigd door The-Source op 26-05-2017 17:59 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Pulled pork is hier ook al eens de volgende dag geworden om op te eten. En ja toen lag het er ook vroeg op, maar soms heeft dat gewoon echt 12-14 uur nodig.
Overigens pulled pork warm maken gaat wel prima.
Overigens pulled pork warm maken gaat wel prima.
Mijn laatste PP deed er 17 uur over en die was minder dan 3 kilo. De stall begon toen pas op 81C...Tinusvolkel schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:26:
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Vandaag de snake methode geprobeerd maar vond het nog geen succes.
Voor de manier dat ik de spareribs wil maken moet ik 3 uur 180graden hebben.
Nu haalde ik met moeite 120graden.
Ik had mijn ecobrassa briketten 2 onder en boven gestapeld.
Zou het helpen dat ik de snake aan 2 kanten aansteek?
Of je snake dikker maken, er moeten simpelweg meer briketten branden.Crxtreem schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:41:
Je temperatuur is gelijkwaardig aan de temperatuur die ik in soortgelijke opstelling haal.Crxtreem schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:41:
Ik knijp de boel dan wel behoorlijk om juist niet te laten stijgen. Hoger is makkelijk haalbaar maar dan is de brandstof gewoon eerder op
Voor 180c heb je geen low en slow opstelling nodig maar gewoon een haard aan hete kolen welke je dan juist gaat temperen door zuurstof te knijpen.
Maar doe ik dan een volle starter in 1 keer aan, of eerst een laagje briketten waar ik de kolen uit de starter op strooi?The-Source schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:43:
[...]
Je temperatuur is gelijkwaardig aan de temperatuur die ik in soortgelijke opstelling haal.
Ik knijp de boel dan wel behoorlijk om juist niet te laten stijgen. Hoger is makkelijk haalbaar maar dan is de brandstof gewoon eerder op![]()
Voor 180c heb je geen low en slow opstelling nodig maar gewoon een haard aan hete kolen welke je dan juist gaat temperen door zuurstof te knijpen.
Vorige keer aan 2 zijdes in de bakjes briketten gedaan.
Dan haal ik de temperatuur inderdaad alleen na een 2 uur stort deze in.
Om dan weer briketten toe te voegen duurt het weer even voordat hij op temperatuur is.
Kan ik trouwens de spareribs van vandaag nog redden?
Ik heb er nog 2 over, maar door de lage temp hebben ze meer liggen sudderen en zijn ze n beetje taai.
Kan ik ze gewoon in alu folie bewaren, en morgen op de bbq op 180 graden weer malser krijgen?
Of is het einde oefening?
[ Voor 14% gewijzigd door Crxtreem op 26-05-2017 22:23 ]
Als eerste is formaat Q nog al van invloed op kolen gebruik. Ben zelf van low&slow op 47cm naar 57cm gegaan en verbruik is ook gestegen. Je hebt gewoon een grotere oven om warm te houden 
Ik zou zelf kolen gewoon aan 1 zijde houden. Vlees hoeft niet perce in het midden te liggen...Vraag mij alleen af waarom je zo die 180c wilt aanhouden.
Als je ze toch al 3 uur erop. Maar ja dat is jouw recept, als het je om de tijd gaan dan is er nog wel een 1.5 uur variant welke ook malse spare ribs oplevert
Niet wetende wat de temperaturen zijn geweest van het vlees, wel wetende dat de omgevingstemperatuur bacteriegroei bevorderlijk was zou ik het niet opnieuw opwarmen. Of ze te redden zijn is nog maar een 2e.
Over de kolen, als je de gewenste temperatuur wel kan halen maar de tijdsduur niet dan kom je brandstof tekort. Dus heb je meer kolen nodig. Of je die nou vooraf onder de hete kolen legt of later er boven op... ik zou voor het eerste gaan. Gaat het starten van de koude kolen door de hete te snel dan gewoon lucht toevoer beperken. Het is makkelijker om 30 hete kolen in temperatuur te beperken dan van 10 hete kolen naar 30 hete kolen te gaan
Ik zou zelf kolen gewoon aan 1 zijde houden. Vlees hoeft niet perce in het midden te liggen...Vraag mij alleen af waarom je zo die 180c wilt aanhouden.
Als je ze toch al 3 uur erop. Maar ja dat is jouw recept, als het je om de tijd gaan dan is er nog wel een 1.5 uur variant welke ook malse spare ribs oplevert
Niet wetende wat de temperaturen zijn geweest van het vlees, wel wetende dat de omgevingstemperatuur bacteriegroei bevorderlijk was zou ik het niet opnieuw opwarmen. Of ze te redden zijn is nog maar een 2e.
Over de kolen, als je de gewenste temperatuur wel kan halen maar de tijdsduur niet dan kom je brandstof tekort. Dus heb je meer kolen nodig. Of je die nou vooraf onder de hete kolen legt of later er boven op... ik zou voor het eerste gaan. Gaat het starten van de koude kolen door de hete te snel dan gewoon lucht toevoer beperken. Het is makkelijker om 30 hete kolen in temperatuur te beperken dan van 10 hete kolen naar 30 hete kolen te gaan
Wat is jullie BBQ aansteek routine en hoe maken jullie het rooster eigenlijk schoon na een BBQ?
* Chevy454 heeft een schijthekel aan het poetsen.
Ik maak de Q eerst "leeg". Eerst met de brikettenhouder schudden zodat het as naar onderen valt. Daarna alles in de aspan schuiven. Daarna het folie waarmee het kolenrooster is afgedekt vervangen (opletten dat de honden niet in de buurt zijn. Die weten precies wat lekker is... ). Dan brikettenhouder aanvullen.
En dan het smerig rooster... naar de garage in de wasbak met een staalwolsponsje gaan schrobben met een beetje afwas zeep. Afspoelen en laten uitdruppen. Dan met de looftlighter het vuur aansteken. Eens het fikt met het deksel open verder laten branden. Het vlees bereiden / klaar leggen. Het rooster is inmiddels wel "droog" en dan op de Q met het deksel dicht. De temperatuur sensoren zoeken / schoonmaken. En dan beginnen we eraan.
Aangezien we veel L&S doen en minion methode gebruiken is even affikken van het gehele rooster niet echt makkelijk. En ik krijg het rooster ook niet helemaal lekker schoon als met het schoonmaken met een staalwolsponsje in de wasbak.
Ik maak de Q eerst "leeg". Eerst met de brikettenhouder schudden zodat het as naar onderen valt. Daarna alles in de aspan schuiven. Daarna het folie waarmee het kolenrooster is afgedekt vervangen (opletten dat de honden niet in de buurt zijn. Die weten precies wat lekker is... ). Dan brikettenhouder aanvullen.
En dan het smerig rooster... naar de garage in de wasbak met een staalwolsponsje gaan schrobben met een beetje afwas zeep. Afspoelen en laten uitdruppen. Dan met de looftlighter het vuur aansteken. Eens het fikt met het deksel open verder laten branden. Het vlees bereiden / klaar leggen. Het rooster is inmiddels wel "droog" en dan op de Q met het deksel dicht. De temperatuur sensoren zoeken / schoonmaken. En dan beginnen we eraan.
Aangezien we veel L&S doen en minion methode gebruiken is even affikken van het gehele rooster niet echt makkelijk. En ik krijg het rooster ook niet helemaal lekker schoon als met het schoonmaken met een staalwolsponsje in de wasbak.
[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 27-05-2017 10:31 ]
Low&slow gerechten liggen bij mij bijna nooit op het boven rooster. Heb van IKEA een aluminium bak met bijhorend rooster en zet die bak rechtstreeks op het rooster van de Q. Aangezien deze wel normaal in de vaatwasser past 
Gbs gedeelte van mij rooster zet ik vaak even op de starter zodat deze goed heet word en daarna voordat vlees erop gaat even borstelen met een borstel met steel want boven gloeiende kolen is dat wel aan te bevelen.
Komt misschien 1x per jaar water bij de schoonmaak aan te pas
Gbs gedeelte van mij rooster zet ik vaak even op de starter zodat deze goed heet word en daarna voordat vlees erop gaat even borstelen met een borstel met steel want boven gloeiende kolen is dat wel aan te bevelen.
Komt misschien 1x per jaar water bij de schoonmaak aan te pas
Heb zelf een Primo XL en een Monolith Classic en beiden voldoen voor mij uitstekend waarbij ik de Primo vooral handig vind voor als ik zowel direct als indirect ga. Toch net wat makkelijker dan dat op een ei van 47 cm te doen. De Monolith gebruik ik altijd voor het low & slow werk.Malt007 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:55:
[...]
Als je het budget hebt dan zou ik voor een kamado gaan, is simpelweg in alles beter dan een weber kogel. In het begin heb ik mijn weber nog behouden maar kwam erachter dat je die werkelijk nergens voor nodig hebt. Met een weber kan je alles doen daar niet van, maar een kamado kan het beter en makkelijker.
Zou overigens niet investeren in een goedkope kamado, naast dat de kwaliteit en garantie vaak slecht zijn is er ook nog een wereld van verschil met A-merken. Dit overigens in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt op de verschillende bbq-fora, maar mijns inziens zijn dat mensen die hun eigen aankoop goedpraten. Ik heb er meerdere gebruikt en ik vind de broil king keg veruit het beste en een bge doet daar weinig voor onder. Primo heb ik nog niet mogen proberen maar die lijkt me ook top.
Volgende week komt er nog gezinsuitbreiding in de vorm van een Monolith Junior voor het wat kleinere werk zodat ik niet telkens voor wat worst, hamburgers en bv een bavette zodat ik niet telkens een grote bbq ervoor aan hoef te steken.
Kwaliteit heeft zijn prijs en ik ben het met je eens dat je het goedkopere spul beter kunt laten staan. Ik heb makkelijk praten omdat ik het me financieel kan veroorloven maar desondanks is goedkoop ook hier duurkoop.
Kennissen van mij hebben een BGE van €1000 in de tuin staan en voor hun is een kip op bierblik al een 5 sterren culinaire ervaring en verder dan die kip, saté en hamburgers komen ze niet. Dan voldoet een Weber ook heel goed lijkt me.
Rooster maak ik schoon met een messing borstel of een prop alufolie met wat zonnebloemolie er op. Gaat prima.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Laatst uitgenodigd voor een bbq met diepvrieshamburgers, goedkope sate, plastic worstjes, plastic bakken huzarensalade, slecht afgebakken euroshopper stokbrood en liters satesaus. Heerlijk, al in geen jaren gehad :-)Lekker Ventje schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:27:
[...]
Heb zelf een Primo XL en een Monolith Classic en beiden voldoen voor mij uitstekend waarbij ik de Primo vooral handig vind voor als ik zowel direct als indirect ga. Toch net wat makkelijker dan dat op een ei van 47 cm te doen. De Monolith gebruik ik altijd voor het low & slow werk.
Volgende week komt er nog gezinsuitbreiding in de vorm van een Monolith Junior voor het wat kleinere werk zodat ik niet telkens voor wat worst, hamburgers en bv een bavette zodat ik niet telkens een grote bbq ervoor aan hoef te steken.
Kwaliteit heeft zijn prijs en ik ben het met je eens dat je het goedkopere spul beter kunt laten staan. Ik heb makkelijk praten omdat ik het me financieel kan veroorloven maar desondanks is goedkoop ook hier duurkoop.
Kennissen van mij hebben een BGE van €1000 in de tuin staan en voor hun is een kip op bierblik al een 5 sterren culinaire ervaring en verder dan die kip, saté en hamburgers komen ze niet. Dan voldoet een Weber ook heel goed lijkt me.
Rooster maak ik schoon met een messing borstel of een prop alufolie met wat zonnebloemolie er op. Gaat prima.
Gisteren een zelf gepekeld zalmpje langzaam tot 50 graden gerookt met een stukje appelhout, vanavond eendenborst en morgen een gerijpt t-bonetje. Daar zijn geen sausjes voor nodig :-)
Heb zojuist bij de Turkse slager 1,1kg lamsbout zonder been gehaald. Heb hem al ingsmeerd met een mengsel van olijfolie, knoflook, tijm en pezo. Daarna ingebonden in de koelkast gelegd.
Vraag me alleen even af op welke temperatuur ik hem moet garen op de Weber? Lees verschillende recepten.
Vraag me alleen even af op welke temperatuur ik hem moet garen op de Weber? Lees verschillende recepten.
American Express vraagbaak
Lamsbout zou ik traag doen, rond de 100C
Dan wordt het bijna als pulled pork zo mals
Maar je kan idd ook hoger doen, dan wordt de buitenkant krokanter
Wij doen dat hier soms ook gewoon, alleen dan geen plastic, maar wel de Dulano tThüringer worsten van de Lidl, en maken zelf saté saus.
Maar bij een ander klaag ik niet zo snel, want ze kennen me, en uiteindelijk ben ik de griller ... terwijl ik voor het bier kom
Dan wordt het bijna als pulled pork zo mals
Maar je kan idd ook hoger doen, dan wordt de buitenkant krokanter
Eigenlijk niet zoveel mis meeMalt007 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 13:19:
[...]Laatst uitgenodigd voor een bbq met diepvrieshamburgers, goedkope sate, plastic worstjes, plastic bakken huzarensalade, slecht afgebakken euroshopper stokbrood en liters satesaus. Heerlijk, al in geen jaren gehad
Wij doen dat hier soms ook gewoon, alleen dan geen plastic, maar wel de Dulano tThüringer worsten van de Lidl, en maken zelf saté saus.
Maar bij een ander klaag ik niet zo snel, want ze kennen me, en uiteindelijk ben ik de griller ... terwijl ik voor het bier kom
[ Voor 67% gewijzigd door FreshMaker op 27-05-2017 18:35 ]
Langzaam op 100 graden vind ik het lekkerste maar de meeste recepten geven 150-170 aan. Ik ga wel altijd een graad of 5-10 onder de aangegeven kerntemperatuur zitten, anders krijg je zo'n grijze bout.Stinger_Ventura schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:17:
Heb zojuist bij de Turkse slager 1,1kg lamsbout zonder been gehaald. Heb hem al ingsmeerd met een mengsel van olijfolie, knoflook, tijm en pezo. Daarna ingebonden in de koelkast gelegd.
1 kleine starter gevuld met ecobrasa aangestoken. Wat beetje whisky eikenhout snippers erbij. Het vlees met olijfolie, zout en peper. En dan direct boven de kolen laten searen. Ongeveer een 4 minuten per kant.Chevy454 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 01:21:
Overmorgen gaat er Ierse Ribeye met pezo erop.
Het resultaat wat sappig, het vlees had een wat stevigere textuur. Maar het komt niet in de buurt van de picanha. Die vetlaag en het mals vlees is gewoon smaakvoller.
Een beetje teleurgesteld in een ribeye. Op naar het volgend stukje vlees. Een bavette (wederom) of een ezeltje. Of zalm op het plankje.
* Chevy454 is blij dat die geen 3kg ribeye heeft gekocht.
Thanks! Uiteindelijk is het zon 120m rond de 140/150c geweest toen de interne temperatuur de 62c aan tikte.Malt007 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 19:03:
[...]
Langzaam op 100 graden vind ik het lekkerste maar de meeste recepten geven 150-170 aan. Ik ga wel altijd een graad of 5-10 onder de aangegeven kerntemperatuur zitten, anders krijg je zo'n grijze bout.
Bout was heerlijk, maar wel bovenin "done" en onderop "medium" 😒 Ik ging voor het laatste.
Valt me toch een beetje tegen, wand ik had hetzelfde met mijn beer can chicken.
Hoe komt dit? En hebben jullie een vergelijkbare ervaring met een weber 57cm? Ik heb het bovenste luchtrooster nagenoeg dicht en of een grote lekbak onder het rooster of met Alu folie for de brikettenhouder.
American Express vraagbaak
Vandaag voor het eerst hamburgers gemaakt! Ik heb dit recept gebruikt
Zo zagen de hamburgers eruit toen ze de koelkast in gingen

En zo kwamen ze van de BBQ af

Okee, ik geef toe. Deze foto verdient niet de schoonheidsprijs maar ik wou eten!
I.p.v. worchestershire saus heb ik BBQ saus gebruikt. deze BBQ saus kopen wij via via bij een restaurant, deze maken ze zelf voor hun pulled pork
De volgende keer maak ik de burgers iets dunner... En ik zie dat ik de ketchup ben vergeten
Maar goed, zodoende leert men!

Okee, ik geef toe. Deze foto verdient niet de schoonheidsprijs maar ik wou eten!
I.p.v. worchestershire saus heb ik BBQ saus gebruikt. deze BBQ saus kopen wij via via bij een restaurant, deze maken ze zelf voor hun pulled pork
De volgende keer maak ik de burgers iets dunner... En ik zie dat ik de ketchup ben vergeten

Top!R0y. schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:38:
[afbeelding]
[afbeelding]
De volgende keer maak ik de burgers iets dunner... En ik zie dat ik de ketchup ben vergeten![]()
Maar. Ketchup op een burger is not done. We zijn het gewend omdat fastfood ketens het toevoegen. Dat doen ze omdat hun burgers weinig vocht en smaak hebben. Beide problemen heb je, als het goed is, niet als je ze goed grilt.
@BlauweFles : Ik denk dat je insteek goed is, maar ik vind "not done" een beetje kort door de bocht.
Dat ketchup niet nodig is om een goede zelfgemaakte burger sappig en smaakvol te maken, ok, maar als iemand ketchup op zijn goede zelfgemaakte burger nou lekker vindt... Niks mis mee, vind ik.
Dat ketchup niet nodig is om een goede zelfgemaakte burger sappig en smaakvol te maken, ok, maar als iemand ketchup op zijn goede zelfgemaakte burger nou lekker vindt... Niks mis mee, vind ik.
Blown past falling sands
Met slim. Uiteindelijk bepaal je zelf hoe je hem lekker vind.Apie! schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:13:
@BlauweFles : Ik denk dat je insteek goed is, maar ik vind "not done" een beetje kort door de bocht.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Ik doe er ook altijd saus op. Niet om droogheid te compenseren, maar om meer smaken toe te voegen.
Ga vanavond mijn gevulde burgers weer maken
die hebben wat pittigs van jalapenos, smaak van blauwe kaas, romige van cheddar, kruiden van de curry... Uitje en knoflook door het gehakt voor nog wat extra dimensie.
Ga vanavond mijn gevulde burgers weer maken
Hier zojuist ook zelf hamburgers gemaakt, vanavond lekker grillen op de green egg. Alleen eten we ze zonder broodje. Dus gewoon het vlees met wat zelfgemaakte barbecuesaus en zelfgemaakte aardappelsalade.
Deze week bijna elke avond buiten gekookt op dat ding, heerlijk met dit weer
Vanavond dus iets wat snel klaar is, low en slow is het weer nu niet geschikt voor.
Deze week bijna elke avond buiten gekookt op dat ding, heerlijk met dit weer
Dit recept ziet er goed uit. Moet ik even onthouden. Water loopt me nu al in de mond.R0y. schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:38:
[afbeelding]
[afbeelding]
De volgende keer maak ik de burgers iets dunner... En ik zie dat ik de ketchup ben vergeten![]()
Ik gebruik altijd vloerkadetten. Die voegen wat minder hoogte toe en dat eet makkelijkerR0y. schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:38:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zo er liggen 7 ribbetjes op de bbq sinds een uurtje of 12. Straks nog 6 kippenpoten en iets van 15 worstjes. Alles wordt op lage temperatuur gegaard met appelhout, worstjes worden op die manier ook super. Altijd handig zo'n dubbel rooster van de broil king keg. Ligt zo dik 6-7kg vlees op.
Krijg een stuk of 8 mensen te eten dus de koelkast staat vol drank :-) Formule 1 en de giro aan op de tv, topdagje dus.
Krijg een stuk of 8 mensen te eten dus de koelkast staat vol drank :-) Formule 1 en de giro aan op de tv, topdagje dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Malt007 op 28-05-2017 13:56 ]
Da's bijna een KG per persoon, gaat dat wel op?Malt007 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:55:. Ligt zo dik 6-7kg vlees op.
Krijg een stuk of 8 mensen te eten
Als kippenpoten en ribjes als bruto gewicht is gerekend dan ga je al snel terug naar 5KG en als het meer vlees eters dan brood/salade eters zijn dan gaat dat makkelijker op met 8 man lijkt mij
Alles is op, inclusief salades. Misschien ietwat overdreven dan qua kilo's. Had wel 2 volle roosters op de broil king en moest zelfs stapelen met de ribben. Was overigens perfect gelukt, schone botjes maar toch nog een bite. Wel rustig gehouden met brood trouwens en salades zonder zware dressings.The-Source schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:37:
Als kippenpoten en ribjes als bruto gewicht is gerekend dan ga je al snel terug naar 5KG en als het meer vlees eters dan brood/salade eters zijn dan gaat dat makkelijker op met 8 man lijkt mij
Ik heb gisteren voor het eerst kip gepekeld en de Flaming Dust gebruikt. De gepekelde kip was top! Waarom ontdek ik dat nu pas? Waarschijnlijk omdat ik bij pekelen het idee had dat de kip in een ton met zout ging en zo heul erg zout zou worden, maar dat is helemaal niet zo...
Het was waarschijnlijk de lekkerste en meest malse kip die ik ooit heb gehad. Zeker die ik zelf heb klaar gemaakt. Ik heb geen foto's gemaakt, maar ik heb een paar plakjes van de borst op een snee (echt) zuurdesembrood gedaan en ik was helemaal om. Kip wordt hier voortaan gepekeld!
Helaas is Mevrouw Apie! allergisch voor kip en eten we het niet zo vaak
De Flaming Dust was lekker. Vooral omdat er geen zout in zit is ie met gepekelde kip erg handig, maar ik vind 'm wel erg prijzig. Ik denk dat ik zelf ook nog wel iets in elkaar kan flansen wat daar op lijkt.
Het was waarschijnlijk de lekkerste en meest malse kip die ik ooit heb gehad. Zeker die ik zelf heb klaar gemaakt. Ik heb geen foto's gemaakt, maar ik heb een paar plakjes van de borst op een snee (echt) zuurdesembrood gedaan en ik was helemaal om. Kip wordt hier voortaan gepekeld!
Helaas is Mevrouw Apie! allergisch voor kip en eten we het niet zo vaak
De Flaming Dust was lekker. Vooral omdat er geen zout in zit is ie met gepekelde kip erg handig, maar ik vind 'm wel erg prijzig. Ik denk dat ik zelf ook nog wel iets in elkaar kan flansen wat daar op lijkt.
Blown past falling sands
Verwijderd
Ik doe het als volgt wanneer ik klaar ben met een sessie (grillen of low& slow maakt niet uit.Chevy454 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 10:29:
Wat is jullie BBQ aansteek routine en hoe maken jullie het rooster eigenlijk schoon na een BBQ?
- BBQ schuiven dicht en af laten koelen tot rooster handwarm is..
- Met een messing borstel beide kanten van het rooster een schoon schrobben. (ik krijg niet altijd alles eraf)
- Rooster eraf en in een bak inspuiten met Muscle ovenreiniger (echt troep die op je ademhaling slaat, dus wel in een goed geventileerde ruimte of buiten doen).
- Alufolie / waterbak eruit halen..
- bruikbare kolen eruit vissen (die leg ik even apart).
- Kolenrooster een beetje schoon borstelen en eruit..
- met een handstoffer het as in de aspan borstelen.. Met een nagelborsteltje de aangekoekte rotzooi los borstelen.
- Ondertussen is het grilrooster wel losgeweekt met de muscle en ga ik met een staalsponsje er nog een keer goed overheen, met de messing borstel nog een keer goed door de hoekjes waar het op elkaar gelast is..
- goed afspoelen en afdrogen..
- BBQ weer in elkaar zetten, bruikbare kolen leg ik weer op het kolenrooster of brikettenhouder..
Bij elkaar 20-30 minuten werk.
Zo is de BBQ helemaal klaar voor volgend gebruik.
Inrichten van de BBQ doe ik wel voorafgaand aan de volgende sessie, ik weet nooit wat voor soort sessie de volgende keer wordt..
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2017 08:32 ]
Heerlijke Kip guacamole quesadillas gemaakt.

FF alles grillen.

Mengen volgens recept

De quesadilla afgrillen met kaas en genieten!

FF alles grillen.

Mengen volgens recept

De quesadilla afgrillen met kaas en genieten!
whoa, dat ziet er heul lekker uit
heb je daar een recept van?
heb je daar een recept van?
[ Voor 30% gewijzigd door spank_mojoo op 29-05-2017 10:28 ]
Sodeju,
ik ben de tel kwijtgeraakt de afgelopen weken van het aantal keer buiten eten. In elk geval zijn de volgende gerechten ultragoed gelukt:
- Filetto al pepe verde
- Cote de Boeuf
- Pulled Pork
- Sizzling Fajita's
- Pizza's met nieuw deegrecept

[img]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18673249_1370737229672058_1860764135787509655_o.jpg?oh=b111a3c64c2d0a1a2cdaf5361174e394&oe=59A0DE2E/img]
Cote de Boeuf:

Pizza:
ik ben de tel kwijtgeraakt de afgelopen weken van het aantal keer buiten eten. In elk geval zijn de volgende gerechten ultragoed gelukt:
- Filetto al pepe verde
- Cote de Boeuf
- Pulled Pork
- Sizzling Fajita's
- Pizza's met nieuw deegrecept

[img]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18673249_1370737229672058_1860764135787509655_o.jpg?oh=b111a3c64c2d0a1a2cdaf5361174e394&oe=59A0DE2E/img]
Cote de Boeuf:

Pizza:

Ik heb gisteren de zalm gemaakt volgens het recept van Noskos (Bobby Flay’s Cedar Plank Salmon)
En man man man.... wat is dat lekker... Zeker voor herhaling vatbaar. De volgende keer ga ik iets scherpere en grove mosterd gebruiken. Vond het zoete van de basterdsuiker nu erg aanwezig (niet vies) maar denk dat de mosterd wel een mooiere smaak kan geven.

op de Q

Op het bord.
Nomnomnom...
Edit foto's toegankelijk gemaakt
En man man man.... wat is dat lekker... Zeker voor herhaling vatbaar. De volgende keer ga ik iets scherpere en grove mosterd gebruiken. Vond het zoete van de basterdsuiker nu erg aanwezig (niet vies) maar denk dat de mosterd wel een mooiere smaak kan geven.

op de Q

Op het bord.
Nomnomnom...
Edit foto's toegankelijk gemaakt

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Dit topic is gesloten.