XyritZz schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:26:
[...]
Denk dat dat tegenvalt. Heb eens een stukje op TV gezien dat ze bij Jos thuis langs gingen; die had een complete fabriek in de garage gebouwd voor de kart van Max. Uitspraak van Jos was ook iets als "Je moet wel als je het tegen fabrieksteams moet opnemen". Ze sleutelden in die tijd alles zelf aan die karts, en hadden volgens mij voor een vermogen aan spullen staan in de garage.
Ik dacht uit de beelden te halen dat Max al ouder was dan 12 in die tijd. Maar ook al is hij vanaf z'n twaalfde bij een fabrieksteam gaan racen; ik denk dat hij al voor z'n zesde aan het karten was, dus dan zit je alsnog zes jaar lang alles zelf te bekostigen.
Neemt niet weg dat heel die investering zich dubbel en dwars terugbetaalt nu natuurlijk.
Volgens mij waren ze 5 jaar oud toen ze begonnen, een kennisje van me was ook circa 5 jaar toen die met max aan het race was in Genk/t.
Mijn kennis (fazio) heeft ook geluk met zijn ouders (vader) daar waar ze een eigen auto garage hebben, veel met Ferrari's doen, dus ook alle mogelijkheden om aan de kart te sleutelen en te investeren..
Echter was toen al ''bekend'' naar horen van onze kennissen dat Max gewoon een talent had.

Linkse knaapje (inmiddels een lange jan) is Fazio, een kennis van ons (familie). Middelste is Max (wel te herkennen).
Ps. op de foto waren ze wel wat ouder (10 volgens mij, zou je moeten uitrekenen met de tijd-datum die erbij staat).
Karten / race is dan inderdaad geen sport waarbij je als ''armere ouder'' even naar de gemeente kan stappen voor een sport budgetje. Het is wel een sport waarbij je een investering kan permitteren.
http://autosport.nl/klass...-series-2008-te-genk-lang
http://www.racexpress.nl/...ax-euro-challenge/n/31085
Echter is Fazio min of meer de interesse erin verloren (grof gezegd hoor, maar Max was vanaf het begin al de meest gedreven kart coureur onder de junioren), daar waar Max gewoon keihard doorging. Dit terwijl qua snelheden Fazio echt standaard dicht op Max reed, het waren de 2 concurrenten van elkaar, die uiteraard op verjaardagen van de ouders samen met de lego zaten te spelen.. En ik daar stond van: sjit, kom even race met mij dan ipv met lego spelen

(maar goed hun zijn circa 10 jaar jonger dan mij en waren thuis gewoon een klein kind, logisch).
Ook als ik ze in Gent (indoor kart circuit) zag race, dan kon ik wel 10 jaar ouder zijn... Maar die ukkies knalde iedereen eruit (qua ronde tijden).
Dat was eerst lekker spelen in de zandbak en dan: Fazio, Max jullie moeten racen... Ze stapte de kart in, er ging een knop om en het waren direct ''top'' coureurs.. Stapte ze de kart uit, wilde ze met de lego spelen.
Maar goed hun hadden het grootste voordeel: de ouders zijn race liefhebbers. Jos Verstappen een goede F1 coureur, en D. Franssen een ''bekende'' Ferrari man binnen de Ferrari Club met zijn eigen autogarage/dealer.
Edit:
Als je op google zoekt naar: Fazio Franssen en Max Verstappen, zie je zeer veel foto's uit hun kinder jaren (standaard samen een podium plek)
Edit 2:
De links die ik in deze post gezet heb, zijn race verslagen uit hun kart periode ( wel tof om te lezen en gelijkenissen met nu te zien ).
Wel leuk lees voer
Edit 3:
Sorry voor deze zeer lange post, ik kan er stiekem wel een aantal a4-tjes van maken maar dat zal ik maar niet doen haha
[
Voor 38% gewijzigd door
LopendeVogel op 18-08-2016 13:16
]