My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ja en nee. Zoals in het artikel staat, de "volledige" radioban is dit jaar ingegaan, het coachen van drivers is al sinds vorig jaar verboden. Begin vorig jaar was ROS duidelijk minder dan HAM.Racierox schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:57:
[...]
Ik ben het deels met je eens, maar zover ik weet is de 'radioban' in 2016 ingegaan (http://www.motorsport.com...-s-2016-radio-ban-677934/). Sindsdien doet Rosberg het beter dan Hamilton (ja geluk enzo...).
Zoals ik eerder aangegeven heb, zijn er momenteel gewoon te veel functies. Deze zijn ontwikkeld toen de radioban er nog niet was natuurlijk. Nu kun je er beter 30 opzetten die je ook echt gebruikt tijdens een specifieke race, dan een paar honderd die je toch niet gebruikt.
Verder laat ik iedereen zijn eigen mening maar hebben over elke coureur, je kunt toch niemand overtuigen.
Als de races maar vermakelijk zijn en als Max het goed doet en liefst beter dan Ricciardo (vanwege de oranje bril natuurlijk).
Instead, the introduction got staggered. The first phase – which has been up until now – has focused solely on driver coaching.
This effectively outlawed information like racing lines, gear selection, braking points and speed comparisons.
Dat is ook een manier om het te stellen, maar voor mij gaat het om de rijder die net dat extra beetje uit de auto kan persen om het goed te laten zijn.SnowDude schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:50:
[...]
Tja Misschien is de conclusie wel dat de moderne auto's daarvoor technisch te complex geworden zijn.
Alonso kon (/kan) dat heel goed, in zijn tijd bij Ferrari. Die auto's waren niet super, maar hij wist er toch altijd wel goed mee te scoren. Dat is net dat extra beetje.
Zie boven: driver coaching is sinds 2015 verboden. Over heel 2015 was HAM duidelijk de bovenliggende partij over ROS.ANdrode schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:34:
[...]
Ik ben het met je eens dat RAI en HAM intuïtieve coureurs zijn.
Volgens mij trek je alleen de verkeerde conclusie over de invloed van de radio ban op de prestaties van coureurs.
Hamilton is de coureur die klaagt over radio verkeer. Tegelijkertijd is zijn performance, tijdens races, vanaf het einde van 2015 (waarschijnlijk significant) minder sterk dan die van Rosberg.
8 uit 11, 2 uit 11.
Het verband "klaagt over radio" -> "presteert beter met minder radio coaching" gaat dus niet op.
Het omgekeerde ("klaagt over radio" -> "presteert beter met minder radio coaching") volgens mij ook niet, RAI presteert nu sterk.
De performance ratio waar jij op doelt klopt m.i. dus niet.
Het verband "klaagt over radio" -> "presteren met radio coaching" heb ik ook niet willen aantonen. Het verband is "Radio coaching" -> "Presteren".
In 2014 werd ROS heel veel gecoacht over de radio, hij vroeg toen ook vaak welke lijn de andere auto reed, wat de andere auto op een bepaald punt deed, etc. Toen lag hij vaak dicht bij HAM in de buurt.
In 2015 mag dat niet meer: HAM is significant sneller dan ROS, zeker in de eerste paar races van het jaar.
Het klagen (wat ik overigens niet genoemd heb) wordt door veel coureurs gedaan, zeker toen de engineers nog wel eens in bochten gingen roepen. Dat zijn niet alleen RAI en HAM, maar dat waren de twee voorbeelden die ik even had

Foto is helaas niet van de beste kwaliteit, maar je kan onder Max' helm zijn sponsor Exact zien zitten, maar als je goed kijkt zie je daar ook nog Jumbo staan!
[ Voor 78% gewijzigd door Ryur op 21-06-2016 18:33 ]
[ Voor 74% gewijzigd door vosss op 21-06-2016 18:02 ]
Mijn thuis is waar mijn Stella staat.
Wel grappig dat hij ook niet helemaal weet te omschrijven waarom de race zo sfeerloos was... Te lang recht stuk afgewisseld met optrekken-hard remmen...geen lekkere flow...DJTimo schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:24:
[...]
Die is nog niet geupload zo te zien, zal nog wel een paar uurtjes duren.
Vroeg me al af waar die bleef, mag graag naar zijn analyse luisteren.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik dacht dat er halverwege 2015 meer duiding was gegeven voor de bestaande regels en dat er daardoor effectief minder gezegd kon worden.Ben.Hahlen schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:32:
[...]
Ja en nee. Zoals in het artikel staat, de "volledige" radioban is dit jaar ingegaan, het coachen van drivers is al sinds vorig jaar verboden. Begin vorig jaar was ROS duidelijk minder dan HAM.
[...]
Ik kan alleen terug vinden dat het tot Spa 2015 mogelijk was om aanwijzingen over het aangrijppunt van de koppeling te geven.
Als de regels heel 2015 gelijk waren dan duurde het echt even voordat Rosberg aan de nieuwe manier van werken gewend was.
Ik denk dat deze simpele logica een uitbreiding nodig heeft om met tijd te werken. Volgens mij is de tweede implicatie ook niet waar:[...]
Het verband "klaagt over radio" -> "presteren met radio coaching" heb ik ook niet willen aantonen. Het verband is "Radio coaching" -> "Presteren".
Rosberg: Het verband gaat niet op, je observeert nu "Presteren" en !"Radio coaching", dat is een tegenvoorbeeld.
Hamilton: Gaat nu *misschien* op. Daar zie ik in 2016 wél een correlatie tussen radio coaching en presteren.
Waar heb je die vandaan?Ryur schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:03:
[...]
Eerste keer dat ik een plaatje via hier deedwas dus ff puzzelen met de Imgur URL
Bottas heeft blijkbaar 378 km/u gereden. Ben benieuwd of Hamilton daar nog overheen gegaan is. Hoewel de williams relatief weinig drag bijvoorbeeld.
Het lijkt wel of iedereen is vergeten dat ook ROS daar helemaal niet zo
goed in is.
Vraag maar aan Max
Iets anders waar ik ook niemand over hoor, de *rookiefout* van ROS in Canada.
Ja, Max dwong ROS naar links toe, maar remmen op de witte lijn is fataal. Ook
commentatoren heb ik hier niets over horen zeggen. Daardoor spinde hij, niet
omdat hij te laat was met remmen.
[ Voor 43% gewijzigd door Ome Ernst op 21-06-2016 20:38 ]
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Is dit poppetje niet ontworpen door de makers van Minidrivers? Sebastian Vettel heeft ook zo'n poppetje standaard in zijn box staan.RoyK schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:43:
Let op peeps, het is niet origineel heh..en dus zeg maar "illegaal" ik was toch met vlaggen bezig... allemaal terug gefloten. Ook "Max" of nummer "33" is allemaal afgeschermd zodra je het link met F1
Je hoort er niks over omdat het niet zo is. Rosberg zit niet op de witte lijn als hij begint met remmen. Pas nadat hij de achterkant verliest komt hij met de linker achterband op de lijn.Ome Ernst schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:33:
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Mss hoor je er niets over omdat het niet zo is?Ome Ernst schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:33:
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
[YouTube: https://m.youtube.com/watch?v=fjdmTItuJfg]
[ Voor 5% gewijzigd door Harrie op 21-06-2016 21:19 ]
Voor zover ik het kan vinden, was coaching héél 2015 gebanned. Zie ook: https://www.jamesallenonf...d-is-not-allowed-in-2015/ANdrode schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:05:
[...]
Ik dacht dat er halverwege 2015 meer duiding was gegeven voor de bestaande regels en dat er daardoor effectief minder gezegd kon worden.
Ik kan alleen terug vinden dat het tot Spa 2015 mogelijk was om aanwijzingen over het aangrijppunt van de koppeling te geven.
Als de regels heel 2015 gelijk waren dan duurde het echt even voordat Rosberg aan de nieuwe manier van werken gewend was.
Ik denk dat we aan het over-analyseren zijn ;-)[...]ANdrode schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:05:
Ik denk dat deze simpele logica een uitbreiding nodig heeft om met tijd te werken. Volgens mij is de tweede implicatie ook niet waar:
Rosberg: Het verband gaat niet op, je observeert nu "Presteren" en !"Radio coaching", dat is een tegenvoorbeeld.
Hamilton: Gaat nu *misschien* op. Daar zie ik in 2016 wél een correlatie tussen radio coaching en presteren.
Tijd is altijd een factor. Daarom zeg ik ook dat Rosberg tijd nodig had om aan de radio-regels te wennen, omdat hij niet meer gecoacht kon worden, dat heeft even geduurd, maar gaat nu heel goed.
Ik kwam toevallig ook deze nog tegen, over de problemen met Rosberg zijn stuur in Singapore 2014, waar het team ook roept dat hij het niet zelf kon oplossen, zonder hulp van het team (wat toen nog mocht). Misschien had Rosberg toen ook beter de manual moeten lezen?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/115997
Bekijk het filmpje wat Harrie hierboven heeft gepost maar eens goed. Hij rijdt in een rechte lijn naar de witte lijn toe, en verliest hem daar. Nog duidelijker is het als je hem een paar keer op pauze zet.YakuzA schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:48:
[...]
Je hoort er niks over omdat het niet zo is. Rosberg zit niet op de witte lijn als hij begint met remmen. Pas nadat hij de achterkant verliest komt hij met de linker achterband op de lijn.
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Het is niet zo dat die gasten nog non-stop trainen hoe ze een bochtje moeten nemen.
Rosberg is inderdaad niet zo sterk in sommige zaken, zoals rekenen, zegt ie zelf. Dat van die witte streep als mogelijke (mede)oorzaak is wel in het commentaar voorbij gekomen hoor, maar misschien niet in het Nederlands. Men dacht echter ook dat de rembalans iets teveel naar achteren was gezet om het met die laatste poging wel voor elkaar te kunnen krijgen. Mocht ie niet in de spin geraakt zijn, had ik hem de bocht nog steeds niet zien halen, zelfs Verstappen had er nog moeite mee.Ome Ernst schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:33:
Om even wat olie op het vuur te gooien over alle knopjes op het stuur....
Het lijkt wel of iedereen is vergeten dat ook ROS daar helemaal niet zo
goed in is.
Vraag maar aan Max
Testing, one, two ...
Waar kwam je dat tegen?hardware-lover schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:40:
[...]
Rosberg is inderdaad niet zo sterk in sommige zaken, zoals rekenen, zegt ie zelf.
Ik dacht dat het qua formele intelligentie wel goed zat. In zo'n Mercedes video werd genoemd dat hij zijn race carrière bijna had opgegeven en een scholarship voor aeronautical engineering bij Imperial College, London had. Reddit [0][1].
En inderdaad: Dat is competitief. Misschien 'compenseer' je dan door dingen te emuleren ipv echt te internaliseren.
[ Voor 24% gewijzigd door ANdrode op 21-06-2016 21:50 ]
Ik geloof dat Olav dat inderdaad wel heeft benoemd. En in Canada is het natuurlijk ook zo dat er een limiet zit aan wanneer je nog kunt insturen voor die laatste chicane. Rosberg was daar duidelijk voorbij dus ik ben het met je eens dat Rosberg die chicane sowieso niet had kunnen halen.hardware-lover schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:40:
[...]
Rosberg is inderdaad niet zo sterk in sommige zaken, zoals rekenen, zegt ie zelf. Dat van die witte streep als mogelijke (mede)oorzaak is wel in het commentaar voorbij gekomen hoor, maar misschien niet in het Nederlands. Men dacht echter ook dat de rembalans iets teveel naar achteren was gezet om het met die laatste poging wel voor elkaar te kunnen krijgen. Mocht ie niet in de spin geraakt zijn, had ik hem de bocht nog steeds niet zien halen, zelfs Verstappen had er nog moeite mee.
Nee, merp!
Ome Ernst schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:31:
[...]
Bekijk het filmpje wat Harrie hierboven heeft gepost maar eens goed. Hij rijdt in een rechte lijn naar de witte lijn toe, en verliest hem daar. Nog duidelijker is het als je hem een paar keer op pauze zet.

Screenshot is al ver in de remzone (60m en ze zouden vanaf 100m remmen ongeveer) en zit nog niet op de verf.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Die witte lijn staat ook haaks op de rijrichting, daarom geen oorzaak van de slipperij. Als het echt een zebrapad is ok, maar die paar cm dat je minder grip hebt zorgt niet voor die slip... dat is gewoon te laat remmen.YakuzA schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:49:
[...]
[afbeelding]
Screenshot is al ver in de remzone (60m en ze zouden vanaf 100m remmen ongeveer) en zit nog niet op de verf.
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Zonder de witte lijn te raken had Rosberg ook de bocht gemist, maar nu ging hij nog eens extra mooi in de slip.

Inmiddels is trouwens ook de 2e helft van Peter Windsor's Baku debrief online. Hier haalt hij oa het Bottas akkefietje met Max aan in de kwalificatie.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=arjo327vfxE]
[Vimeo: https://vimeo.com/171481235]
Dat zei ie tijdens een interview, na de race in Canada. Dat ie de laatste ronden niet meer precies wist hoe het met de brandstof zat en of ie wel of niet Verstappen nog zou kunnen aanvallen en of ie nog wel de finish zou gaan halen met Raikkonen in zijn nek. Hij vond het een erg "complicated" race.
Testing, one, two ...
ORF, RTL, Channel 4, NBC, Sky, een van dezeArrne schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 00:17:
Misschien heb jij een ander interview gezien, maar volgens mij zei hij toen dat hij brandstof moest sparen omdat hij daar een eind doorheen zat. Niet dat hij het niet meer wist.
Testing, one, two ...
Page intentionally left blank.
Natuurlijk, maar dat is andersom ook. Hamilton kan nu ook niet zoveel zeggen over het circuit waar hij z'n rechtervoorwielophanging kapot reed, terwijl hij voor de race nog deed voorkomen dat iedereen niet zo moest zeiken en gewoon racen. It's all about the momentStarWing schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 07:27:
Rosberg zal nu wel zeggen dat de comm niet moet aangepast worden, maar een jaar of 2 terug zat 'ie te miepen over de boordradio om te vragen waar HAM sneller was op track. It's al about the moment
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
http://www.f1today.net/nl...er-geen-probleem-voor-max
Gewoon je huiswerk doen!
[ Voor 9% gewijzigd door ralph075 op 22-06-2016 10:35 ]
Is dit onkunde of puur zwartmaken van Ricciardo? Tijdens het interview was het duidelijk dat hij een grap maakte, hij zei het er notabene bij.Teamgenoot Daniel Ricciardo zit een beetje tussen de voor- en tegenstanders in. "Ik heb het gevoel dat ik alle informatie ontvang die ik nodig heb. Dingen als rempunten hoef ik niet te horen van mijn engineer. Maar als er mechanische problemen zijn zou het toegestaan moeten zijn dat het team je instructies geeft. Ik weet niet eens hoe de motor eruit ziet, bij dat soort dingen heb ik hulp nodig."

Niet echt opgelost!!
Zijn keuze is startmode on of racemode off ... dus eigenlijk heeft dit stuurtje alleen een startmode
Maar zolang het, het stuurtje van Ham is .. vind ik het wel best zo.
https://f1manager.info/ranking/4605
Selectieve journalistiek? Bij de collega's op GPupdate is wel te lezen dat hij er een grap van maakt.Robertdj schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:39:
[...]
Is dit onkunde of puur zwartmaken van Ricciardo? Tijdens het interview was het duidelijk dat hij een grap maakte, hij zei het er notabene bij.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Komt gewoon van dit stukje:Robertdj schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:39:
[...]
Is dit onkunde of puur zwartmaken van Ricciardo? Tijdens het interview was het duidelijk dat hij een grap maakte, hij zei het er notabene bij.
[YouTube: https://youtu.be/FcQVXroaDZU?t=135]Het laat zich ook niet zo geweldig vertalen, maar ze verwoorden het ook nog eens vrij muf.
Dat van verstappen komt weer hier vandaan:
[YouTube: https://youtu.be/q6dpHsWwBes?t=44]
Wat ook weer wat gehyped is aldaar.
Kortom: andere nieuwsbron zoeken die minder gekleurd is...
[ Voor 18% gewijzigd door Martinspire op 22-06-2016 11:25 ]
Interessante filmpjes van hem altijd. Top dat je ze post.DJTimo schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:36:
Inmiddels is trouwens ook de 2e helft van Peter Windsor's Baku debrief online. Hier haalt hij oa het Bottas akkefietje met Max aan in de kwalificatie.
[video]
Knap ook dat hij zo'n analyse kan houden terwijl hij aan het rijden is.
Waarom rijdt hij eigenlijk altijd terwijl hij de filmpjes maakt. Is dat zijn trademark oid
[ Voor 26% gewijzigd door Help!!!! op 22-06-2016 11:28 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Waarschijnlijk één van de weinige momenten dat hij de tijd en de rust ervoor heeft...?Help!!!! schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:28:
[...]
Waarom rijdt hij eigenlijk altijd terwijl hij de filmpjes maakt. Is dat zijn trademark oid
Dacht ook zoiets ihkv efficiency in de huurauto op weg naar vliegveld zodat het snel naar youtube kan.ralph075 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:30:
[...]
Waarschijnlijk één van de weinige momenten dat hij de tijd en de rust ervoor heeft...?
Maar hij zal toch ook wel eens een kwartiertje op zijn hotelkamer hebben voor vertrek.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dan moet ie ze opnemen onder de doucheHelp!!!! schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:32:
[...]
Dacht ook zoiets ihkv efficiency in de huurauto op weg naar vliegveld zodat het snel naar youtube kan.
Maar hij zal toch ook wel eens een kwartiertje op zijn hotelkamer hebben voor vertrek.
Deze keer zit ie ergens in Engeland in de auto, dus ik denk dat ie dan in het vliegtuig alles op een rijtje heeft gezet.Help!!!! schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:32:
[...]
Dacht ook zoiets ihkv efficiency in de huurauto op weg naar vliegveld zodat het snel naar youtube kan.
Blijf het ook wel apart vinden. Zo moeilijk is het toch niet om dit even thuis te doen. Heb je meteen beter geluid
dan zit alles er nog vers in. dat doen max en jos toch ook; recappen bij hun vlucht na de race. zo hebben ze vaker laten weten iigMartinspire schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:48:
[...]
Deze keer zit ie ergens in Engeland in de auto, dus ik denk dat ie dan in het vliegtuig alles op een rijtje heeft gezet.
Blijf het ook wel apart vinden. Zo moeilijk is het toch niet om dit even thuis te doen. Heb je meteen beter geluid
Dit is zijn stijl, lekker relaxed tijdens het autorijden het raceweekend evalueren. Doet hij het thuis of op een hotelkamer dan is hij meteen weer een van de velen die zijn zegje moet doen. Ik vind het in ieder geval wel wat hebben.Martinspire schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:48:
[...]
Deze keer zit ie ergens in Engeland in de auto, dus ik denk dat ie dan in het vliegtuig alles op een rijtje heeft gezet.
"When you grow up your heart dies"
wie weet krijg ik de kans om er rond te lopen
at your service
Ik vind het zo volwassen dat Verstappen aan het einde geen sneer geeft naar de andere rijders en gewoon zegt dat hij er tevreden mee is hoe het nu gaat.Martinspire schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:24:
[...]
Dat van verstappen komt weer hier vandaan:
[video]
Wat ook weer wat gehyped is aldaar.
Kortom: andere nieuwsbron zoeken die minder gekleurd is...
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Op het circuit zelf zal je niet zomaar binnenkomen, maar het park eromheen is gigantisch en heerlijk toeven in September. Je kunt door het park wel helemaal om het circuit heenlopen en op de meeste plekken vrij dichtbij de hekken komen.The_Butler schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:38:
ik kreeg net toestemming voor een cursus van mijn baas.... locatie: Villasanta, letterlijk naast Monza, wanneer: september
wie weet krijg ik de kans om er rond te lopen
Daarnaast ligt er in het park ook golfbaan die best aardig is mocht je een golfer zijn of voor wat cultuur punten naar Villa Reale (een koninklijke villa gelegen in het park). Aanrader!
Ligt er maar aan hoe je het wil interpreten wat Max zegt. Hij maakt duidelijk dat je ook buiten de baan actief bezig moet zijn met je "werk" dus ook het bestuderen/leren van de procedures op het stuurtje(met mijn inziens een cynisch lachje op het eindSnowDude schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:45:
[...]
Ik vind het zo volwassen dat Verstappen aan het einde geen sneer geeft naar de andere rijders en gewoon zegt dat hij er tevreden mee is hoe het nu gaat.
Dit ipv feesten met Justin Bieber in het nachtleven en popi jopie doen op rode lopers... Hamilton geeft zelfs aan geen zin te hebben om bijvoorbeeld in simulators te zitten enz.
Uiteraard heeft hij dit niet nodig met zijn talent todat er een situatie zich voordoet zoals afgelopen zondag...toch wel een verschilletje tussen Max en Hamilton.
[ Voor 3% gewijzigd door renzo4000 op 22-06-2016 13:02 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ze staan ook op een iets ander punt in hun carierrerenzo4000 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:01:
[...]
toch wel een verschilletje tussen Max en Hamilton.
Dat vind ik sowieso kenmerkend voor Max. Hij is nooit bezig met zichzelf vergelijken met andere rijders. Hij doet zijn eigen ding en gaat uit van zijn eigen kracht. In interviews wordt hij geregeld verleid de vergelijking wel te maken maar hij gaat daar niet op in. Erg sterk en een zeer goede eigenschap.SnowDude schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:45:
[...]
Ik vind het zo volwassen dat Verstappen aan het einde geen sneer geeft naar de andere rijders en gewoon zegt dat hij er tevreden mee is hoe het nu gaat.
Kimi heeft ook ooit (weet niet meer waar/wanneer) aangegeven dat hij niet zoveel nut ziet in simulator-werk, omdat je daar het "echte" gevoel van de auto mist.renzo4000 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:01:
[...]
Ligt er maar aan hoe je het wil interpreten wat Max zegt. Hij maakt duidelijk dat je ook buiten de baan actief bezig moet zijn met je "werk" dus ook het bestuderen/leren van de procedures op het stuurtje(met mijn inziens een cynisch lachje op het eind).
Dit ipv feesten met Justin Bieber in het nachtleven en popi jopie doen op rode lopers... Hamilton geeft zelfs aan geen zin te hebben om bijvoorbeeld in simulators te zitten enz.
Uiteraard heeft hij dit niet nodig met zijn talent todat er een situatie zich voordoet zoals afgelopen zondag...toch wel een verschilletje tussen Max en Hamilton.
Daarbij, als je zonder sim-werk op een nieuwe circuit kan komen en de eerste vrije training 0.4 sec los staat van je teamgenoot, die wél sim-werk doet, dan is die opmerking volledig gerechtvaardigd.
Dat je dan tijdens de Q niet in de juiste flow kan komen, soit, dat kan iedereen gebeuren.
Hoe ik het filmpje van Ricciardo interpreteer, is dat hij ook vóór versoepeling van de regels is, zeker als het gaat om het technische gedeelte. Het enige grapje dat hij maakt is dat hij niet weet hoe de motor er uit ziet.
Overigens staat in het artikel van GPUpdate dat Alonso, Vettel en Raikkonen allen tegen de regels zijn. Nu schaar ik hen, met Hamilton, onder de beste rijders van het veld, dus er zit ergens wel een punt.
Of moeten zij ook gewoon hun huiswerk beter doen? Of geldt dat alleen voor Hamilton?
Dat heeft toch niks met volwassen zijn te makenSnowDude schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:45:
[...]
Sim werk is niet om te leren rijden maar meer voor het trainen van procedures. Ook in de luchtvaart is dat de belangrijkste reden voor simulator werk.Ben.Hahlen schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:31:
[...]
Kimi heeft ook ooit (weet niet meer waar/wanneer) aangegeven dat hij niet zoveel nut ziet in simulator-werk, omdat je daar het "echte" gevoel van de auto mist.
Daarbij, als je zonder sim-werk op een nieuwe circuit kan komen en de eerste vrije training 0.4 sec los staat van je teamgenoot, die wél sim-werk doet, dan is die opmerking volledig gerechtvaardigd.
Dat je dan tijdens de Q niet in de juiste flow kan komen, soit, dat kan iedereen gebeuren.
Hoe ik het filmpje van Ricciardo interpreteer, is dat hij ook vóór versoepeling van de regels is, zeker als het gaat om het technische gedeelte. Het enige grapje dat hij maakt is dat hij niet weet hoe de motor er uit ziet.
Overigens staat in het artikel van GPUpdate dat Alonso, Vettel en Raikkonen allen tegen de regels zijn. Nu schaar ik hen, met Hamilton, onder de beste rijders van het veld, dus er zit ergens wel een punt.
Of moeten zij ook gewoon hun huiswerk beter doen? Of geldt dat alleen voor Hamilton?
Het zijn niet alleen de beste rijders van het veld, maar ook zo'n beetje de oudste rijders, zou het kunnen zijn dat zij gewoon het meeste moeite hebben met aanpassingen?
Vergeet niet twee en een half jaar geleden zat Max op een kart en daar kan je tijdens het rijden alleen wat aan de carburateur doen en ik geloof dat de meeste wat aan de rem balans kunnen veranderen. Nu heeft hij 10 tallen verschillende settings en nog hoor je hem niet klagen.
Ik heb een aantal jaar als personeel op een MBO school rondgelopen en geloof me dat is voor 90 procent van de leerlingen van een jaar op 17 a 18 echt niet de norm. Helaasbvbal79 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:36:
[...]
Dat heeft toch niks met volwassen zijn te makenIk leer het mijn kinderen ook zo en er zijn juist zat volwassenen die het wel doen
[ Voor 10% gewijzigd door SnowDude op 22-06-2016 13:43 ]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
[..] ok, je hebt de 3 beste van het veld (....Ben.Hahlen schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:31:

heeft die wijziging in regels (fan request!!!) gebracht wat men hoopt; nee - behalve vorige race, toen was het zichtbaar. En jah dat zorgt voor rare/afwijkende situaties .. beter voor kampioenschap(??)
Want met 31 (hamilton) en 34 (alonso) ben je natuurlijk gelijk afgeschreven en snap je niks meer van de hedendaagse technologie.MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:42:
Denk toch dat daar een klein generatiedingetje in zit. De oude garde is niet echt van de computergeneratie. Terwijl de jonkies er middenin zijn geboren.

Vergeet Vettel (28) en Ricciardo (26) niet... ;-)vhal schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:24:
[...]
Want met 31 (hamilton) en 34 (alonso) ben je natuurlijk gelijk afgeschreven en snap je niks meer van de hedendaagse technologie.![]()

Feit is wel dat ik om me heen zie dat kinderen tegenwoordig vanaf een jaar of 2/3 al prima weten hoe ze een tablet moeten bedienen, en niet veel later ook met een pc prima uit de voeten kunnen.
'Wij' oudjes hebben dat allemaal toch wat later in het leven opgepakt. Er zal dus best wat verschil zitten tussen Verstappen uit 1997 en een Raikkonen uit 1979.
Jep, heb je helemaal gelijk in. Voor jongere mensen is al die technologie normaal. Een leven zonder kennen ze niet, en de voortdurende evolutie en het moeten bijblijven is ook iets dat voor hen de normaalste zaak van de wereld is. Het kan dan ook niet als verrassing komen dat jongere coureurs minder moeite hebben met de huidige technologie die in de F1 wordt gebruikt.MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:36:
Dat zeg ik toch niet? Ben notabene zelf 32.
Feit is wel dat ik om me heen zie dat kinderen tegenwoordig vanaf een jaar of 2/3 al prima weten hoe ze een tablet moeten bedienen, en niet veel later ook met een pc prima uit de voeten kunnen.
'Wij' oudjes hebben dat allemaal toch wat later in het leven opgepakt. Er zal dus best wat verschil zitten tussen Verstappen uit 1997 en een Raikkonen uit 1979.
Nee, merp!
Neemt niet weg dat we het hier over professionals hebben en niet voor een lullig bedrag per jaar worden geacht hun auto meester te kunnen zijn. Als daarbij hoort dat je een stuur en settings uit je kop moet leren... is dat zoals het is. Ik vind het echt van het zotte dat er tientallen toetsen op een F1 stuur aanwezig zijn. En ik vind het van het zotte dat het een discussie is dat een wereld kampioen niet weet wat hij moet doen om zijn motor te bedienen. Het gaat blijkbaar hand in hand, en dat is niet sinds gisteren zo.PauseBreak schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:04:
[...]
Jep, heb je helemaal gelijk in. Voor jongere mensen is al die technologie normaal. Een leven zonder kennen ze niet, en de voortdurende evolutie en het moeten bijblijven is ook iets dat voor hen de normaalste zaak van de wereld is. Het kan dan ook niet als verrassing komen dat jongere coureurs minder moeite hebben met de huidige technologie die in de F1 wordt gebruikt.
Dat staat ook niet ter discussie. Het punt is dat dat makkelijker / sneller gaat als je jonger bent en met technologie en de bijbehorende innovatiesnelheid bent opgegroeid.RoyK schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:27:
[...]
Neemt niet weg dat we het hier over professionals hebben en niet voor een lullig bedrag per jaar worden geacht hun auto meester te kunnen zijn. Als daarbij hoort dat je een stuur en settings uit je kop moet leren... is dat zoals het is.
Nee, dat is een gevolg van de ontwikkeling van die dingen voordat de radioban in ging. Eigenlijk van de zotte dat de teams nog steeds een volledig debiele (grafische) interface gebruiken die niet doet wat het moet doen, namelijk duidelijkheid scheppen voor de gebruiker (de coureur in dit geval, voor de engineers is alles volstrekt helder doorgaans maar die rijden nietIk vind het echt van het zotte dat er tientallen toetsen op een F1 stuur aanwezig zijn. En ik vind het van het zotte dat het een discussie is dat een wereld kampioen niet weet wat hij moet doen om zijn motor te bedienen. Het gaat blijkbaar hand in hand, en dat is niet sinds gisteren zo.
Nee, merp!
Voor de helft van dat bedrag zou ik graag dat boek uit mijn kop willen kennen.RoyK schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:27:
[...]
Neemt niet weg dat we het hier over professionals hebben en niet voor een lullig bedrag per jaar worden geacht hun auto meester te kunnen zijn. Als daarbij hoort dat je een stuur en settings uit je kop moet leren... is dat zoals het is. Ik vind het echt van het zotte dat er tientallen toetsen op een F1 stuur aanwezig zijn. En ik vind het van het zotte dat het een discussie is dat een wereld kampioen niet weet wat hij moet doen om zijn motor te bedienen. Het gaat blijkbaar hand in hand, en dat is niet sinds gisteren zo.
Stoffel Vandoorne heeft het ook in 48 uur in zn hoofd moeten stampen (alle procedures etc).Axente schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:37:
[...]
Voor de helft van dat bedrag zou ik graag dat boek uit mijn kop willen kennen.
Heeft McLaren dit jaar het eerste punt van het seizoen opgeleverd.
Makkelijker.. sneller... ik weet het niet hoor. Dit is hun beroep. Zouden ze er een paar uur langer op moeten blokken dan een jongen knaap. Ze hoeven geen raket naar de maan te sturen heh. Het zal vast ingewikkeld zijn. For sure. Het zijn geen mannen van 75 jaar oud. Het zijn jonge mannen die ook opgegroeid zijn met playstations, nintendo's, gameboys, Xboxen, etc.PauseBreak schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:36:
[...]
Dat staat ook niet ter discussie. Het punt is dat dat makkelijker / sneller gaat als je jonger bent en met technologie en de bijbehorende innovatiesnelheid bent opgegroeid.
[...]
Nee, dat is een gevolg van de ontwikkeling van die dingen voordat de radioban in ging. Eigenlijk van de zotte dat de teams nog steeds een volledig debiele (grafische) interface gebruiken die niet doet wat het moet doen, namelijk duidelijkheid scheppen voor de gebruiker (de coureur in dit geval, voor de engineers is alles volstrekt helder doorgaans maar die rijden niet).
Ik neem aan dat je dit als testrijder al (gedeeltelijk) weet.kevlar01 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:44:
[...]
Stoffel Vandoorne heeft het ook in 48 uur in zn hoofd moeten stampen (alle procedures etc).
Heeft McLaren dit jaar het eerste punt van het seizoen opgeleverd.
Ik kan het ook andersom gebruiken als excuus. Hun waren erbij toen die techniek ontstond, kennen de basis, hebben de ruimte gehad om er in te groeien. Jongeren moeten gelijk op snelheid zijn.
Het grootste verschil is dat er jongens zijn die met deze technologie en alles dat daarbij hoort zijn opgegroeid (zoals Max dus) en jongens die nog hebben meegemaakt dat er geen smartphones waren (zoals Ricciardo, Hamilton, Vettel etc) en voor wie de toegenomen snelheid van technologische innovaties dus ook niet per se iets normaals is.RoyK schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:45:
[...]
Makkelijker.. sneller... ik weet het niet hoor. Dit is hun beroep. Zouden ze er een paar uur langer op moeten blokken dan een jongen knaap. Ze hoeven geen raket naar de maan te sturen heh. Het zal vast ingewikkeld zijn. For sure. Het zijn geen mannen van 75 jaar oud. Het zijn jonge mannen die ook opgegroeid zijn met playstations, nintendo's, gameboys, Xboxen, etc.
En dat jongere mensen makkelijker kunnen aanpassen en leren is iets dat we allang weten vanuit de wetenschap. Dat gaat hier dus ook gewoon op en daarom zie je ook dat het merendeel van de coureurs rond hun 35e afhaakt bij de absolute top.
Nee, merp!
Natuurlijk niet! Ze haken af omdat ze fysiek en mentaal minder worden en de top niet meer aankunnen. Ook zie je soms dat het krijgen van kinderen hun snelheid aantast (niet meer extreme risicos willen/durven nemen).PauseBreak schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:56:
[...]
Het grootste verschil is dat er jongens zijn die met deze technologie en alles dat daarbij hoort zijn opgegroeid (zoals Max dus) en jongens die nog hebben meegemaakt dat er geen smartphones waren (zoals Ricciardo, Hamilton, Vettel etc) en voor wie de toegenomen snelheid van technologische innovaties dus ook niet per se iets normaals is.
En dat jongere mensen makkelijker kunnen aanpassen en leren is iets dat we allang weten vanuit de wetenschap. Dat gaat hier dus ook gewoon op en daarom zie je ook dat het merendeel van de coureurs rond hun 35e afhaakt bij de absolute top.
De techniek van een F1 wagen is heel erg ingewikkeld maar de coureurs hoeven deze wagens niet zelf te bouwen, ze moeten alleen aan een knopje draaien als er iets veranderd moet worden. Dat kunnen ze op elke leeftijd nog gewoon leren.
Enige punt is misschien dat tegenwoordig de simulator veel belangrijker is en de oude garde daar nog niet het belang van inziet. Maar dat is meer koppigheid dan dommigheid door de ouderdom.
aaaaaaahhh kom op nou zeg!! even serieus! Hier kan ik echt gewoon zo niet mee eens zijn. Dus die knopjes die waren er PHOEEFF.. ineens op zijn stuur. Die waren er 10 jaar geleden nog niet, of 5 jaar geleden, of 2 jaar geleden.. en die radio ban, is dat sinds gisteren of vorige race? Nee, nee.. gewoon nee. Dit zijn pro's! Ze rijden met het beste van het beste wat de auto industrie kan bieden. Ze rijden met bizarre technologie wat de industrie kan bieden. En ze bedienen een hele bijzondere motor en kennelijk, moeten ze die zelf kunnen aaien en kroelen, als het moet. HAM zakte gewoon door het ijs. Misschien had hij beter een paar avondjes kunnen blokken en niet op een rode loper lopen. Andere jongens gaan daar wellicht anders mee om. Die investeren wel daar tijd in. En daar hoef je geen 19 jaar voor te zijn. Los daarvan vind ik Hamilton een geweldige coureur, one of the best van het veld. Maar hij ging gewoon op zijn plaat.PauseBreak schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:56:
[...]
Het grootste verschil is dat er jongens zijn die met deze technologie en alles dat daarbij hoort zijn opgegroeid (zoals Max dus) en jongens die nog hebben meegemaakt dat er geen smartphones waren (zoals Ricciardo, Hamilton, Vettel etc) en voor wie de toegenomen snelheid van technologische innovaties dus ook niet per se iets normaals is.
Ik ben een voorstander van een stuur met maar een paar knopjes. Een coureur moet racen en niet bezig zijn met banden sparen, brandstof sparen, wachten op drs om in te halen, rembalans continu aanpassen afhankelijk van waar hij rijdt... echter is het een high tech sport. Dus is het zoals het is. Ook voor de Hamiltons en de Raikonens
ps, no hard feelings

Als het te complex is voor de rijders moeten de teams het maar simpeler maken.
Om je punten aan te stippen: Het gaat niet om het bestaan van die knoppen, maar om de snelheid waarmee de mogelijkheden evolueren en om dát bij te houden. En ja, als je dan kijkt van jaar op jaar dan zie je dat de snelheid waarmee er knoppen bijkomen, weggaan en van functie veranderen of meer subfuncties krijgen enorm is. Dan kan je hoog en laag springen, maar het is voor iemand die met een dergelijke innovatiesnelheid van de technologie i.h.a. opgroeit veel makkelijker om dat te blijven volgen dan voor iemand die daar niet mee is opgegroeid en zich misschien dus ook niet optimaal heeft aangepast.RoyK schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:06:
[...]
aaaaaaahhh kom op nou zeg!! even serieus! Hier kan ik echt gewoon zo niet mee eens zijn. Dus die knopjes die waren er PHOEEFF.. ineens op zijn stuur. Die waren er 10 jaar geleden nog niet, of 5 jaar geleden, of 2 jaar geleden.. en die radio ban, is dat sinds gisteren of vorige race? Nee, nee.. gewoon nee. Dit zijn pro's!
En voor de duidelijkheid: Ik heb het over het algemene beeld, niet over een individuele coureur. Wat coureurs doen moeten ze helemaal zelf weten.
Helemaal mee eens, maar zoals je zelf al zegt:Ik ben een voorstander van een stuur met maar een paar knopjes. Een coureur moet racen en niet bezig zijn met banden sparen, brandstof sparen, wachten op drs om in te halen, rembalans continu aanpassen afhankelijk van waar hij rijdt...
En dan gaat er van alles meespelen. Waaronder dus ook het blijkbaar compleet idiote GUI-ontwerp van de teams, maar ook leeftijd en allerlei andere variabelen die daarbij om de hoek komen kijken.echter is het een high tech sport. Dus is het zoals het is. Ook voor de Hamiltons en de Raikonens
Persoonlijk zou ik een versobering van de mogelijkheden op het stuur toejuichen, maar ik zie dat voorlopig niet gebeuren.
Natuurlijk niet, iedereen heeft recht op zijn eigen mening en je verwoordt een en ander netjes. No worriesps, no hard feelings
Nee, merp!
Dat klopt. En ik weet niet of dat een regelementaire beperking is ("elke knop doet één ding"). Als dat zo is dan moet dit aangepast worden.PauseBreak schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:36:
[...]
Nee, dat is een gevolg van de ontwikkeling van die dingen voordat de radioban in ging. Eigenlijk van de zotte dat de teams nog steeds een volledig debiele (grafische) interface gebruiken die niet doet wat het moet doen, namelijk duidelijkheid scheppen voor de gebruiker (de coureur in dit geval, voor de engineers is alles volstrekt helder doorgaans maar die rijden niet).
Tegelijkertijd wil je geen innovatie oorlog tussen de teams wat betreft software ontwikkeling. Dat kost gewoon heel veel geld én geeft ruimte voor ongelijkheid tussen teams, doordat de UI interventies geeft die andere teams niet hebben.
"Je kan nog vijf rondes met deze engine mode rijden, als je daarna op eco de race uitrijd. Anders heb je geen brandstof meer"
Als het te complex is voor alle rijders dan moet het aangepast worden.SnowDude schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:22:
Al zet het team 500 knoppen op het stuur dat boeit me niets, maar dan zorgen ze er zelf maar voor dat het begrijpelijk is voor de coureur. Als ze daarmee de werk- en beslissingsdruk te hoog maken voor de coureur dan is dat hun eigen verantwoordelijkheid, en ook hun eigen probleem.
Als het te complex is voor de rijders moeten de teams het maar simpeler maken.
Tot die tijd moeten ze er in mijn ogen maar voor studeren. Het zijn minder knopjes dan in een (vliegtuig) cockpit. En in die vliegtuig cockpit werk het kennelijk ook met checklist memory items en veilige standaard waarden.
Die trainingsmethodologie kan toch ook voor een F1 coureur?
Juist rembalans aanpassen per bocht vind ik iets dat wél bij het racen hoort.RoyK schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:06:
[...]
aaaaaaahhh kom op nou zeg!! even serieus! Hier kan ik echt gewoon zo niet mee eens zijn. Dus die knopjes die waren er PHOEEFF.. ineens op zijn stuur. Die waren er 10 jaar geleden nog niet, of 5 jaar geleden, of 2 jaar geleden.. en die radio ban, is dat sinds gisteren of vorige race? Nee, nee.. gewoon nee. Dit zijn pro's! Ze rijden met het beste van het beste wat de auto industrie kan bieden. Ze rijden met bizarre technologie wat de industrie kan bieden. En ze bedienen een hele bijzondere motor en kennelijk, moeten ze die zelf kunnen aaien en kroelen, als het moet. HAM zakte gewoon door het ijs. Misschien had hij beter een paar avondjes kunnen blokken en niet op een rode loper lopen. Andere jongens gaan daar wellicht anders mee om. Die investeren wel daar tijd in. En daar hoef je geen 19 jaar voor te zijn. Los daarvan vind ik Hamilton een geweldige coureur, one of the best van het veld. Maar hij ging gewoon op zijn plaat.
Ik ben een voorstander van een stuur met maar een paar knopjes. Een coureur moet racen en niet bezig zijn met banden sparen, brandstof sparen, wachten op drs om in te halen, rembalans continu aanpassen afhankelijk van waar hij rijdt... echter is het een high tech sport. Dus is het zoals het is. Ook voor de Hamiltons en de Raikonens
ps, no hard feelings
Banden en brandstof sparen in zekere mate ook, maar niet zo extreem als nu.
Sowieso vind ik het redelijk bizar hoe de coureurs dit tijdens het rijden kunnen doen. Als ik in een kart zit, heb ik het druk genoeg met de juiste lijnen te vinden, laat staan om nog even mijn rembalans aan te passen, de motor in de juiste modus te zetten, water te drinken, etc...
Maar goed, the gist of the matter: ik geloof niet dat er één coureur is die weet wat elke setting precies doet. Ik denk dat ze het van de meest gebruikte settings weten en dat ze dat soort dingen in de race minimaal aanpassen.
Volgens mij is het overigens vorig jaar ook een paar keer gebeurt dat er iemand in een verkeerde modus zat, maar dat kan ik niet meer terugvinden...
Als het te complex is voor alle rijders dan doen de teams iets fout. Ik vind dat dan de FIA niet in moet grijpen maar dat de teams aan zelfregulering moeten doen.ANdrode schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:31:
[...]
Als het te complex is voor alle rijders dan moet het aangepast worden.
Als het te complex is voor een van de rijders van het team dan hebben ze 3 opties, 1) ze leren de rijder hoe hij er mee om moet gaan. 2) ze maken het voor een rijder simpeler maar leveren performance in. 3) ze vervangen de rijder door een rijder die capabeler is.
Achter de checklists in een vliegtuig zit een andere filosofie. Bij een vliegtuig staat veiligheid voor op en in een noodsituatie is het "aviate, navigate, communicate". Eerst zorg je ervoor dat je in de lucht blijft, dan zorg je dat je naar de plaats gaat waar je heen wilt en als laatste prioriteit is communicatie met de verkeersleiding. In de F1 is het enige dat belangrijk is om op de 1e plaats te eindigen.Tot die tijd moeten ze er in mijn ogen maar voor studeren. Het zijn minder knopjes dan in een (vliegtuig) cockpit. En in die vliegtuig cockpit werk het kennelijk ook met checklist memory items en veilige standaard waarden.
Die trainingsmethodologie kan toch ook voor een F1 coureur?
Daarbij, in een vliegtuig mogen ze wel hulp vanaf de grond inschakelen, zijn ze met zijn tweeën (of meer, afhankelijk van het type) en hebben ze de manuals bij de hand.SnowDude schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:49:
[...]
Achter de checklists in een vliegtuig zit een andere filosofie. Bij een vliegtuig staat veiligheid voor op en in een noodsituatie is het "aviate, navigate, communicate". Eerst zorg je ervoor dat je in de lucht blijft, dan zorg je dat je naar de plaats gaat waar je heen wilt en als laatste prioriteit is communicatie met de verkeersleiding. In de F1 is het enige dat belangrijk is om op de 1e plaats te eindigen.
Eenieder die roept dat ze het in een vliegtuig precies weten wat ze moeten doen als er waarschuwingslampjes af gaan, geloof ik niet.
Pilot: Ground, we have 2 engines on fire, lost primary hydraulics,cabin pressure is dropping. We need to come down now!! What is the nearest available runway??Ben.Hahlen schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:01:
[...]
Daarbij, in een vliegtuig mogen ze wel hulp vanaf de grond inschakelen, zijn ze met zijn tweeën (of meer, afhankelijk van het type) en hebben ze de manuals bij de hand.
Tower: Excuse me, i am not allowed to tell
Pilot: WTF?!?
In dit geval is het eerder :alexbl69 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:25:
[...]
Pilot: Ground, we have 2 engines on fire, lost primary hydraulics,cabin pressure is dropping. We need to come down now!! What is the nearest available runway??
Pilot, we only have 80% thrust available, what can I do ?
Tower : Excuse me, i am not allowed to tell
Het is geen geval van leven of dood bij F1.
[removed]
Dit soort communicatie is nu juist de uitzondering op de regel. Als het om veiligheid gaat mogen er gewoon instructies gegeven worden.alexbl69 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:25:
[...]
Pilot: Ground, we have 2 engines on fire, lost primary hydraulics,cabin pressure is dropping. We need to come down now!! What is the nearest available runway??
Overigens vind ik zelf de radioban onnodig. Het voegt helemaal niks toe voor de kijker, behalve ondoorzichtigheid in wat er gebeurt en frustratie. Daarnaast is strategie en techniek een belangrijk onderdeel van de sport en het team hoort daar gewoon een rol in te kunnen spelen.
Meer gebabbel op de radio is ook leuker om naar te kijken, ipv stilte.
[ Voor 27% gewijzigd door Bosmonster op 22-06-2016 18:06 ]
Daar denk ik anders over.Bosmonster schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:02:
[...]
Dit soort communicatie is nu juist de uitzondering op de regel. Als het om veiligheid gaat mogen er gewoon instructies gegeven worden.
Overigens vind ik zelf de radioban onnodig. Het voegt helemaal niks toe voor de kijker, behalve ondoorzichtigheid in wat er gebeurt en frustratie. Daarnaast is strategie en techniek een belangrijk onderdeel van de sport en het team hoort daar gewoon een rol in te kunnen spelen.
Meer gebabbel op de radio is ook leuker om naar te kijken, ipv stilte.
Ondoorzichtigheid was juist als de engeneer had mogen antwoorden.....mode 4 .. 2 negatief.
Want wat hadden we dan geweten als luisteraar??? Helemaal niets.
Nu krijg je juist mee dat ze een probleem hebben en dat het de bestuurder niet lukt om het op te lossen.
Dus meer luisterplezier.
En het team kon er een rol in spelen door Ham te laten pitten. Moest KVY ook niet pitten in monaco door een technische mankement voordat hij uberhoud aan de race kon beginnen? dat is nou eenmaal de sport.
Ik vind de radio ban wel wat brengen...laat de coureur rijden ipv 10 ictérs in de pitbox.
https://f1manager.info/ranking/4605
Het is een lekke abstractieSnowDude schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:49:
[...]
Achter de checklists in een vliegtuig zit een andere filosofie. Bij een vliegtuig staat veiligheid voor op en in een noodsituatie is het "aviate, navigate, communicate". Eerst zorg je ervoor dat je in de lucht blijft, dan zorg je dat je naar de plaats gaat waar je heen wilt en als laatste prioriteit is communicatie met de verkeersleiding. In de F1 is het enige dat belangrijk is om op de 1e plaats te eindigen.
Aan de andere kant worden ze wel geacht om bepaalde (moeilijke) procedures, met lastige flows, uit geheugen uit te voeren.
Bij aviate/navigate is de piloot leidend (in nood situaties). De grond faciliteert en gaat geen hints geven "denk je aan flaps xx bij deze baan?"
Operationeel is de crew verantwoordelijk. Intelligente input over procedures krijgen ze niet real-time vanaf de grond.
Ik zie het al voor me. De engineer stelt in de pits een nieuw stuurtje in en HAM komt in de pit om het stuurtje te wisselen!powah33 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:42:
[...]
En het team kon er een rol in spelen door Ham te laten pitten.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Het zal aan mij liggen, maar dat soort zaken kan ik niet rijmen met elkaar.
Ik persoonlijk vind dat er veel te veel settings zijn op het stuur.
Even een vraag...
Waarom zou het racen minder worden als je dat niet meer hebt?
Het ene is gevaarlijk, maar wat minder motorvermogen hebben kan ik toch echt net als onveilig beschouwen. Mocht het wel iets zijn dat met veiligheid te maken heeft mogen ze dat trouwens wel gewoon over de radio melden.albino71 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 19:25:
Halo moet en zal er komen voor de veiligheid, 30 ronden lang met je settings op je stuur bezig zijn brengt blijkbaar geen gevaar met zich mee.
Het zal aan mij liggen, maar dat soort zaken kan ik niet rijmen met elkaar.
[removed]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Cq6U4fGefcc]
En nu Kimi:
Okay, van 6 jaar ouder model naar een 9 jaar jonger model is in de regel een vooruitgang .. euhalexbl69 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:34:
Gelukkig voor Lewis heeft hij voor andere knopjes geen gebruiksaanwijzing nodig: http://www.telegraaf.nl/p...on_scoort_topmodel__.html

misschien maar snel stoppen met racen en (cry)baby's maken .. gaan wij weer naar serieuze racers kijken
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Je mist mijn punt....redwing schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:18:
[...]
Het ene is gevaarlijk, maar wat minder motorvermogen hebben kan ik toch echt net als onveilig beschouwen. Mocht het wel iets zijn dat met veiligheid te maken heeft mogen ze dat trouwens wel gewoon over de radio melden.
Klooien met knopjes op je stuur lijdt af van hetgeen waar het over gaat; keihard rondjes rijden, en brengt dus een risico met zich mee.
Daarom mogen wij niet meer 'niet' handsfree bellen in de auto.
Het risico van met knopjes werken is toch echt van een heel ander nivo dan rondvliegende zooi waarvoor ze die koepel willen hebben (en waarbij ook al doden/gewonden zijn gevallen). We mogen ten slotte toch echt nog steeds onze knippers gebruiken, ruitenwissers, radio, cruisecontrol, lichten, airco en weet ik veel wat voor knopjes we nog meer in de auto hebben zitten. Ik mag toch hopen dat zo'n coureur zonder al te veel te kijken toch wel weet hoe hij alles moet bedienen.albino71 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:46:
[...]
Je mist mijn punt....
Klooien met knopjes op je stuur lijdt af van hetgeen waar het over gaat; keihard rondjes rijden, en brengt dus een risico met zich mee.
[removed]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Wat ik op andere fora's heb gelezen is dat er bij Mercedes een calculatie foutje zat in een calibratie tabel die in de ECU zit, die tabel wordt gebruikt tijdens de race om de ECU aan te passen aan onder andere het veranderende gewicht en banden degradatie. Dit kwam alleen naar boven in 1 of 2 Engine Strat modes. En dat was precies de mode die Lewis gebruikte. Na een aantal ronden kwam hij op een ander punt in de tabel, voorbij de fouten, en daardoor had hij geen last meer van het probleem.
Als dat waar is dan is het nog steeds een stomme fout van het team geweest.
A Mercedes engineer confirmed that the team incorrctly calibrated the maps wrong. I think they mean the engine/ers strategy related to tyre wear and the weight of the fuel getting lower during the race. Calibration would be programmed specific for each race, race strategy and the driver. Altough with current technology an automated algorithm would be possible, but a calculated one by team engineers would always be better and more precise.
As I understand it the Mercedes energy strategies are adaptive, the code learns from the actual conditions and adjusts to compensate for things that are different from those predicted. It is possible that other than switching modes Hamilton's best option was to leave the switches alone and let the car sort itself out. Perhaps that's what happened.
[ Voor 37% gewijzigd door SnowDude op 22-06-2016 23:01 ]
[sarcasme-enzo]Dan is Lewis nog steeds een eikel dat hij dat niet zelf heeft kunnen oplossen!SnowDude schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:59:
Ik ben er wel achter dat het een heel stuk genuanceerder ligt dan dat ik in eerste instantie dacht.
Wat ik op andere fora's heb gelezen is dat er bij Mercedes een calculatie foutje zat in een calibratie tabel die in de ECU zit, die tabel wordt gebruikt tijdens de race om de ECU aan te passen aan onder andere het veranderende gewicht en banden degradatie. Dit kwam alleen naar boven in 1 of 2 Engine Strat modes. En dat was precies de mode die Lewis gebruikte. Na een aantal ronden kwam hij op een ander punt in de tabel, voorbij de fouten, en daardoor had hij geen last meer van het probleem.
Als dat waar is dan is het nog steeds een stomme fout van het team geweest.
[...]
Sainz zou door RedBull gebruikt zijn als ruilmiddel met Renault, om zo de nieuwste spec motoren af te dwingen voor 2017 (en verder) voor RedBull en Torro Rosso. Althans, zo zijn de geruchtenBigfoot schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:43:
Lijkt me duidelijk dat Sainz wel moet nadenken over een overstap, aangezien Verstappen en Ricciardo beiden nu voor 2017 en 2018 al vastliggen bij Red Bull. En Sainz zal niet nog 2 jaar bij TR willen en kunnen blijven.
Dus Sainz zijn manager zal nu bezig zijn bij alle teams die mogelijk een nieuwe plaats hebben, Renault, Williams, Ferrari.
Ik zie het wel gebeuren. Sainz weet dat er bij RedBull de komende jaren niets te halen is, en kan bij Renault hopen op een opwaartse lijn bij een fabrieksteam.
gaat voor de sprintracealexbl69 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:34:
Gelukkig voor Lewis heeft hij voor andere knopjes geen gebruiksaanwijzing nodig: http://www.telegraaf.nl/p...on_scoort_topmodel__.html

Volgens die logica moeten we alle knoppen verwijderen en er een automaat inbouwen. Dan kan de coureur 100% op de weg concentreren zonder met knopjes op het stuur (want ze zijn er niet) bezig te zijn. OK, een grote (rode) knop misschien: stop engine. Oh wacht, en een om te communiceren met het team. Oh, en een om te drinken natuurlijk. En niet te vergeten een knopje om de pitlimiter aan te zetten. Oh shit, daar gaan we weer met de knopjes.albino71 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:46:
[...]
Je mist mijn punt....
Wij mogen niet handsfree bellen in de auto omdat we allemaal niet Lewis Hamilton, Max Verstappen of Daniel Ricciardo heten. Het gros van de Nederlanders denkt dat hij prima kan multitasken achter het stuur, maar het is goed dat we ons daar niet teveel door laten leiden en beseffen dat voor veel mensen autorijden al moeilijk genoeg is zonder afleiding. Als we de parallel naar normaal verkeer doortrekken moeten de teams helemaal niet meer tegen de coureur praten. In de bus mag je ook niet met de chauffeur praten en die rijdt 3-5x zo langzaam als Lewis Hamilton.
Lewis verdient 1,5 miljoen per race, daar mag hij wel _iets_ voor doen ipv het feestbeest uithangen!
[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 23-06-2016 09:51 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Hij pakt gewoon de ex van zijn buddy Justin Bieber .....alexbl69 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:34:
Dan gewoon 2 nieuwe teams. Tesla en Google. Die dan zonder coureur rijdenGrrrrrene schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:50:
[...]
Volgens die logica moeten we alle knoppen verwijderen en er een automaat inbouwen. Dan kan de coureur 100% op de weg concentreren zonder met knopjes op het stuur (want ze zijn er niet) bezig te zijn. OK, een grote (rode) knop misschien: stop engine. Oh wacht, en een om te communiceren met het team. Oh, en een om te drinken natuurlijk. En niet te vergeten een knopje om de pitlimiter aan te zetten. Oh shit, daar gaan we weer met de knopjes.
Wij mogen niet handsfree bellen in de auto omdat we allemaal niet Lewis Hamilton, Max Verstappen of Daniel Ricciardo heten. Het gros van de Nederlanders denkt dat hij prima kan multitasken achter het stuur, maar het is goed dat we ons daar niet teveel door laten leiden en beseffen dat voor veel mensen autorijden al moeilijk genoeg is zonder afleiding. Als we de parallel naar normaal verkeer doortrekken moeten de teams helemaal niet meer tegen de coureur praten. In de bus mag je ook niet met de chauffeur praten en die rijdt 3-5x zo langzaam als Lewis Hamilton.
Lewis verdient 1,5 miljoen per race, daar mag hij wel _iets_ voor doen ipv het feestbeest uithangen!
Dit topic is gesloten.
Het topic voor de komende race vind je donderdagochtend voor de race als los topic.
[F1] Seizoen 2016-14 - GP van Italië
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Waar te kijken?
Racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2016
IRC: http://irc.tweakers.net/f1