[F1] Seizoen 2016 - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:
  • 496.715 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Bigfoot schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:47:
Beetje offtopic misschien maar ik ben wel benieuwd hoe anderen het imago van Pirelli beoordelen. Zien jullie Pirelli door de F1 sponsoring als een betere kwaliteit band? Kopen jullie nu eerder Pirelli?
Ik mijd ze actief sinds ze zich met F1 bemoeien. En dat is mijn mildste bijdrage over Pirelli tot op heden.

Lewis, Kimi en Alonso klagen allemaal over het stuurtje. Mag je voor 30m/jaar verwachten dat mensen een portie RTFM doen?!

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:03
asing schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:57:
[...]

Je moet beseffen dat een piloot beschikt over een behoorlijke intelligentie. Een topsporter kan een bepaald ding heel erg goed, maar er is geen relatie met intelligentie. Intelligentie is vaak niet eens nodig.

De coureurs zullen weten op welke setting ze de motor moeten zetten bij de start van de race, wat de beste mode is om in te halen en wat de mode is voor fuel saving. Een coureur is geen ICT nerd die weet wat alle 320 opties op zijn stuur doen. Laat staan hoe hij een probleem waarvan hij niet weet wat het is, of wat de oorzaak is, weet op te lossen door de juiste setting te pakken.
Over intelligentie en (top) sporters is inderdaad wel het een en ander beschreven maar harde conclusies zijn niet te trekken. Vooral omdat sporten zo anders zijn evenals de personen die meedoen.

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/_qMQoSZulRac/SSnkQ7uFXrI/AAAAAAAAAVE/ZdlFweeSZBQ/s1600/iqsports.JPG >:)
http://akinokure.blogspot...d-interest-in-sports.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
Quad schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:59:
Daar hebben ze engineers voor.
De afgelopen jaren wel ja.
De coureur hoefde eigenlijk niets te weten van zijn auto. Dat konden de engineers allemaal voor hem regelen.

Vroeger was dat heel anders. Toen zaten er nog geen miljoen sensoren in zo'n auto die op afstand uitgelezen konden worden. Toen moest de coureur aan zijn engineers vertellen wat er aan de auto gedaan moest worden. Niki Lauda stond er bijvoorbeeld om bekend dat hij zijn eigen auto beter kon afstellen dan de engineers.

Het idee van die radio ban is dat de coureur dat weer zelf gaat doen.
Voor mensen die dat nog nooit hebben gedaan is dat een aanpassing. En als je dan zoals HAM je huiswerk niet maakt... Tsja.
Een newbie als Max is nog niet afhankelijk geworden van een team engineers. Hij maakt gewoon zijn huiswerk. In de karts was hij het ook gewend om alle afstellingen zelf (samen met Jos) te doen.

Het gaat er nu gewoon wat meer om de kennis en kunde van de coureur. En niet wie een team van 100 engineers in een remote garage kan betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:09:
[...]

De afgelopen jaren wel ja.
De coureur hoefde eigenlijk niets te weten van zijn auto. Dat konden de engineers allemaal voor hem regelen.

Vroeger was dat heel anders. Toen zaten er nog geen miljoen sensoren in zo'n auto die op afstand uitgelezen konden worden. Toen moest de coureur aan zijn engineers vertellen wat er aan de auto gedaan moest worden. Niki Lauda stond er bijvoorbeeld om bekend dat hij zijn eigen auto beter kon afstellen dan de engineers.

Het idee van die radio ban is dat de coureur dat weer zelf gaat doen.
Voor mensen die dat nog nooit hebben gedaan is dat een aanpassing. En als je dan zoals HAM je huiswerk niet maakt... Tsja.
Een newbie als Max is nog niet afhankelijk geworden van een team engineers. Hij maakt gewoon zijn huiswerk. In de karts was hij het ook gewend om alle afstellingen zelf (samen met Jos) te doen.

Het gaat er nu gewoon wat meer om de kennis en kunde van de coureur. En niet wie een team van 100 engineers in een remote garage kan betalen.
Ergens is dit wel waar.

Als je het over differentieel afstellingen e.d. hebt is dat het gevoel van de coureur. Een engineer zal suggesties over 'sweet spot' range doen adhv simulaties. Hamilton heeft al eerder geroepen dat hij simulaties voor hemzelf niet zo interessant vindt, het is meer voor de engineers leuk om hun speelgoed af te stellen :+ Ik kan mij dat wel voorstellen, vooral als het om balans wijzigingen e.d. gaan.

Wat betreft alle knopjes op het stuur kan je er denk ik wel duizelig van worden. Deze drivetrains hebben vele vele switches en modes, en hoe kan je dat als coureur allemaal weten? Veel mappings e.d. zijn ook op de achtergrond allemaal vastgelegd en ingesteld door engineers voor verschillende situaties..

Aan de andere kant is Lewis de enige die met een aanmerkelijk belang (namelijk: winnen) dat stuurwiel bediend. Hij zou dus dondersgoed moeten weten waar elke setting en switch voor is. Immers viel hij wel een beetje door de mand gisteren omdat hij dit niet wist. Misschien heeft Hamilton toch iets meer afleiding dan Rosberg? Uiteindelijk is het ook mooi/rechtvaardig als de hardst werkende sporter wint.

Ik denk uiteindelijk dat Mercedes wel met een oplossing komt dat ze enkel de coureur aanpassingen laat maken op het stuur, zodat ze die hopelijk ook terug kunnen vinden en ongedaan kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 13:19
Hans1990 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:28:
[...]

Wat betreft alle knopjes op het stuur kan je er denk ik wel duizelig van worden. Deze drivetrains hebben vele vele switches en modes, en hoe kan je dat als coureur allemaal weten? Veel mappings e.d. zijn ook op de achtergrond allemaal vastgelegd en ingesteld door engineers voor verschillende situaties..
Ik vind hier de vergelijking tussen coureur en piloot wel mooi opgaan. De knoppen e.d. in een cockpit zijn nog vele malen meer en complexer dan het stuurtje van de coureur. Vervolgens verwachten we wel van een piloot dat hij alles moet kunnen en kennen, maar niet van een coureur. Terwijl een coureur vele malen meer betaald krijgt. Ja ik vindt het wel terecht dat Hamilton zelf moet weten wat hij moet doen om een probleem op te lossen. Je zou nog iets kunnen zeggen dat de pit crew iets mag roepen wat er dan ong fout gaat en dat hamilton zelf moet weten wat hij dan moet doen. Kan me indenken dat een coureur moeilijk het verschil door kan hebben tussen te weinig brandstof de motor wordt spuiten en zuurstof, terwijl daar wel twee knoppen voor zijn. (ik noem maar iets, verder iets te weinig verstand van :P)

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
melantrix schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:34:
[...]

Ik vind hier de vergelijking tussen coureur en piloot wel mooi opgaan. De knoppen e.d. in een cockpit zijn nog vele malen meer en complexer dan het stuurtje van de coureur. Vervolgens verwachten we wel van een piloot dat hij alles moet kunnen en kennen, maar niet van een coureur.
Die vergelijking gaat natuurlijk niet op; een piloot heeft alle tijd om de instructies af te werken en na te zien via zijn documentatie, een coureur heeft daar simpelweg geen gelegenheid voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:06
Roamor schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:37:
[...]

Die vergelijking gaat natuurlijk niet op; een piloot heeft alle tijd om de instructies af te werken en na te zien via zijn documentatie, een coureur heeft daar simpelweg geen gelegenheid voor.
Precies, en tijdens de pieken de start en landing gaat die niet allerlei settings lopen veranderen. Of heeft daar zijn 2e man voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Piloten zijn met zijn tweetjes, worden opgeleid op dàt toestel en krijgen in de simulator allerlei rampenscenario's te verwerken. Een F1 simulator is waarschijnlijk alleen voor het vooraf bepalen van de afstelling voor een race. Niet voor het simuleren van allerlei fouten en problemen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een F1 simulator is geavanceerd genoeg daarvoor. Kwestie van inprogrammeren van onvoorziene problemen. En natuurlijk goede foutmeldingen. Niet een WIndows stopcode. :p

Maar goed, deze discussie is wellicht beter voor het algemene F1-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
asing schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:41:
Piloten zijn met zijn tweetjes, worden opgeleid op dàt toestel en krijgen in de simulator allerlei rampenscenario's te verwerken. Een F1 simulator is waarschijnlijk alleen voor het vooraf bepalen van de afstelling voor een race. Niet voor het simuleren van allerlei fouten en problemen.
Het grote verschil tussen een simulator en een F1 race game is juist dat de simulator het echte stuurtje heeft. Met alle instellingen die daar bij horen.
Toen Max naar RedBull ging heeft hij ook elke dag in de simulator gezeten om alle procedures en knopjes van zijn nieuwe stuurtje te leren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Señor Sjon schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:47:
Een F1 simulator is geavanceerd genoeg daarvoor. Kwestie van inprogrammeren van onvoorziene problemen. En natuurlijk goede foutmeldingen. Niet een WIndows stopcode .:P

Maar goed, deze discussie is wellicht beter voor het algemene F1-topic.
F1 is behoorlijk geavanceerd op allerlei gebied en toch verbaas ik me soms over het beperkt nadenken over dit soort zaken. Je slaat de spijker op z'n kop als je zegt dat ze dit soort scenarios kunnen testen. Daarvoor hoef je niet eens de simulator in (in het geval van stuurtjes en instellingen). Misschien doen ze dat wel, maar ik ga er hierbij even van uit van niet :)

Het lijkt soms wel of ze teveel leunen op de 30 man achter de laptops met spreadsheets, en sensors en statistiekjes, en daardoor vergeten om zelf na te denken.

Vond het besluit van Vettel om door te rijden op die band, ipv te stoppen ook wel een goeie eigenlijk.

edit: Hmm, hoort inderdaad in het algemeen topic allemaal. Hulp nodig met verschuiven? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door albino71 op 20-06-2016 10:56 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 18:31
Roamor schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:37:
[...]

Ja, want een piloot heeft natuurlijk zeeën van tijd om de handleiding er eens rustig op na te slaan als er iets misgaat. Dat kan ook om secondewerk gaan, en de druk zal bij piloten vele malen hoger liggen gezien de ernst van de gevolgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
asing schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:41:
Een F1 simulator is waarschijnlijk alleen voor het vooraf bepalen van de afstelling voor een race. Niet voor het simuleren van allerlei fouten en problemen.
Juist niet, de F1 sim wordt juist vooral gebruikt om procedures te trainen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24
Axente schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:15:
[...]

Ik miste die dus ook al. Jij al contact gehad met de klantenservice.
Heb ondertussen een reactie gehad. Volgens hen moeten de parkeerkaarten nog worden gegenereerd en worden deze begin volgende week verstuurd per e-mail. Nog even afwachten dus.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Chocovla schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:19:
[...]

Heb ondertussen een reactie gehad. Volgens hen moeten de parkeerkaarten nog worden gegenereerd en worden deze begin volgende week verstuurd per e-mail. Nog even afwachten dus.
Top dankjewel. Wou net een mailtje gaan sturen maar nog even afwachten dan. Viel mij wel op dat sommige parkeerplekken rood en groen volgens mij op het kaartje als vrij parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Wat ik me afvraag is dat Mercedes claimt dat Lewis al voor de race in de foutive enigine mode zat,hebben ze dan totaal geen checklist over hoe alles moet staan voor de race? Dat moet moet de huidige software toch geen probleem moeten zijn.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 19-09 14:52

Wom

Persoonlijk vind ik het de taak van de coureur om te weten hoe hij met zijn auto moet omgaan. En als dit redelijk complex is (wat het tegenwoordig is) dan moet hij de tijd investeren om dit te leren. Wagenbeheersing is niet enkel meer het snel een rondje over een circuit kunnen knallen, dat is met alle regeneratie/DRS/etc. wel duidelijk geworden. Daar hoort naar mijn idee het kennen van dergelijke functionaliteit ook bij.

Dat het dermate complex is dat het voor een rijder bijna niet meer te doen is om settings te veranderen is wel een valide punt. Maar dit is voor alle rijders gelijk naar mijn weten. Het is nu ook de eerste keer dat ik hier wat rumoer over hoor. Kan me herinneren dat er begin dit seizoen gevraagd werd naar de complexiteit tijdens een persco, maar daar werd toen niet echt op ingegaan.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:59
Toch ook wel apart dat alleen de rijders van de fabrieksteams (Mercedes en Ferrari) deze meldingen op het boardsoftware krijgen.

Doet je toch denken aan dat ze bepaalde engine modes weten te manipuleren in het software daar waar de klantenteams dat niet kunnen.

Mag van mij wel een onderzoekje naar komen ondanks de gestandaardiseerde Electronic Control Unit van McLaren dat voor iedereen verplicht is.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
Heel dat radio gedoe was toch te verwachten?
Je wil niet dat de ingenieur de wagen controleert vanaf de pit wall, je wil dat de coureur de bepalende factor is. Als de coureur zijn wagen dan niet kent en daardoor niet alles uit de kan kan halen is te verwachten.
Misschien moeten ze de gulden middenweg zoeken maar dat lijkt mij niet makkelijk.

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
asing schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:57:
[...]

Je moet beseffen dat een piloot beschikt over een behoorlijke intelligentie. Een topsporter kan een bepaald ding heel erg goed, maar er is geen relatie met intelligentie. Intelligentie is vaak niet eens nodig.
Dat is hard aan het veranderen en daar zal Lewis toch aan moeten wennen. Als dit belangrijker wordt (ook in lagere klassen), beetje "ICT-gevoel" en kennis van de techniek van je auto, komen er vanzelf jonge coureurs bovendrijven die die kwaliteiten combineren met hard kunnen rijden en controle over de auto.

Lewis komt wat ongeïnteresseerd over in dingen die hij niet leuk vindt. Hij wil gewoon in de auto stappen en racen. Dat kun je romantisch omschrijven als "een pure racer" of "old school", maar als ik zie hoe andere coureurs met het team bezig zijn, zich verdiepen in de techniek, suggesties doen, etc vind ik dat toch veel meer bewonderenswaardig. Natuurlijk bewijst hij keer op keer dat hij zonder al die andere zaken kan, maar gisteren viel hij voor mij door de mand. Juist voor die onverwachte zaken moet je wat van de auto weten zodat je problemen zelf kunt oplossen.

Aan de andere kant moet je het als team ook niet zo onnoemelijk moeilijk maken voor je coureurs. Wat ik ervan begreep was er 1 setting die verkeerd stond en miste hij daardoor relatief veel pk's. En de settings hebben een totaal onbegrijpelijke naamgeving (voor iemand die er niet zo in zit, zoals ikzelf of Lewis :P), waardoor het zoeken naar de oorzaak van het probleem niet eenvoudig is.

[ Voor 45% gewijzigd door Grrrrrene op 20-06-2016 12:10 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 22:33
Ik vind het in dit geval toch wel een minpunt voor Hamilton. Eerder gaf hij al aan geen trackwalks te doen en de simulator niet interessant te vinden. Als puntje bij paaltje komt weet hij dan niet welke settings hij moet gebruiken om de wagen weer aan de gang te krijgen.

Als je dan hoort dat Rosberg hetzelfde probleem als Hamilton had, maar dit wel zelf veel sneller heeft kunnen oplossen, zou ik als Mercedes zijnde Hamilton toch nog eens wat huiswerk meegeven.
After the race, Mercedes non-executive chairman Niki Lauda revealed that Rosberg suffered the same technical issue as Hamilton, but was able to resolve it with more ease than his team-mate.

"It is difficult for the drivers," Lauda said referring to the radio clampdown. "In this case it was a discussion about engine modes, and we can't tell them. The drivers have to decide themselves. The problem, both cars had, and Nico fixed it quicker than Lewis could.

"I don't want to blame Lewis for it because it is rather complicated driving and understanding what is going on. The ban is there, so we have to adapt to it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
thesystem schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:05:

Als je dan hoort dat Rosberg hetzelfde probleem als Hamilton had, maar dit wel zelf veel sneller heeft kunnen oplossen, zou ik als Mercedes zijnde Hamilton toch nog eens wat huiswerk meegeven.

[...]
Er is 1 heel groot verschil tussen het probleem van Rosberg en Hamilton. Rosberg zetten de motor in een andere setting en toen begon het probleem, waardoor Rosberg de setting weer terug zette.

Bij Lewis stond de motor al in die setting voor de start en kwam het probleem pas later boven water. Hierdoor wist Lewis niet direct welke setting de oplossing was.

Over sleutelende coureurs gesproken, er is ooit een wedstrijd geweest tussen Schumacher en Rosberg tegen een aantal journalisten over wie het snelste de uitlaat kon monteren op de oude Mercedes V8. Schumacher en Rosberg waren echt veel sneller dan de journalisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Grrrrrene schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:05:
[...]
Aan de andere kant moet je het als team ook niet zo onnoemelijk moeilijk maken voor je coureurs. Wat ik ervan begreep was er 1 setting die verkeerd stond en miste hij daardoor relatief veel pk's. En de settings hebben een totaal onbegrijpelijke naamgeving (voor iemand die er niet zo in zit, zoals ikzelf of Lewis :P), waardoor het zoeken naar de oorzaak van het probleem niet eenvoudig is.
Volgens Mercedes op Motorsport.com verloor Hamilton 0,2s per ronde door te rijden met de suboptimale motor mapping.

De oorzaak van het grootste deel van het tijdsverlies zat dus tussen de stoel en het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:17

PauseBreak

derp!

sw3ex schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:04:
Heel dat radio gedoe was toch te verwachten?
Je wil niet dat de ingenieur de wagen controleert vanaf de pit wall, je wil dat de coureur de bepalende factor is. Als de coureur zijn wagen dan niet kent en daardoor niet alles uit de kan kan halen is te verwachten.
Misschien moeten ze de gulden middenweg zoeken maar dat lijkt mij niet makkelijk.
De gulden middenweg zou zijn om dergelijke problemen op te lossen tijdens een pitstop. Daar is een pitstop namelijk ook voor bedoeld; Problemen oplossen aan de wagen. Zet gewoon in de reglementen dat die auto omhoog moet worden gegooid op de twee krikken en laat ze het daarna oplossen. Er is op die manier ook geen reden om de beperkingen in de radiocommunicatie op te lossen, maar je zorgt er wel voor dat een coureur gewoon kan racen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
PauseBreak schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:18:
[...]

De gulden middenweg zou zijn om dergelijke problemen op te lossen tijdens een pitstop. Daar is een pitstop namelijk ook voor bedoeld; Problemen oplossen aan de wagen. Zet gewoon in de reglementen dat die auto omhoog moet worden gegooid op de twee krikken en laat ze het daarna oplossen. Er is op die manier ook geen reden om de beperkingen in de radiocommunicatie op te lossen, maar je zorgt er wel voor dat een coureur gewoon kan racen.
Maar Lewis was natuurlijk nooit alleen voor dat probleem binnengekomen. Een pitstop kost je doorgaans >20s tijd en dat maak je nooit goed als je maar 0.2s per rondje verliest. Pas na 100 rondjes kan dat uit :P Overigens verloor Lewis veel meer dan 0.2s per rondje op Nico, dus hij zal zelf ook slecht in z'n vel hebben gezeten, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Grrrrrene schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:05:
Dat is hard aan het veranderen en daar zal Lewis toch aan moeten wennen. Als dit belangrijker wordt (ook in lagere klassen), beetje "ICT-gevoel" en kennis van de techniek van je auto, komen er vanzelf jonge coureurs bovendrijven die die kwaliteiten combineren met hard kunnen rijden en controle over de auto.
Denk dat het met 'ICT-gevoel' voor iemand als HAM toch wel goed moet zitten. Hij is fervent gebruiker van IT middelen als Snapchat. Overigens als je Snapchat bij HAM volgt vraag je je af of hij wel aan F1 doet omdat je alleen maar berichten tegenkomt van zijn hond, feesten etc. Je ziet hem eigenlijk nooit iets filmen of tonen over F1, wat je toch wel zou verwachten als zelfs Bernie hem één van de beste reclameborden vind van de F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
PauseBreak schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:18:
[...]

Je kan er ook gewoon voor zorgen dat de coureur gewoon snapt wat er aan de hand is. Het zij door de meldingen op het scherm duidelijker te maken of door de coureur gewoon beter voor te bereiden op dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Woudloper schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:20:
[...]

Denk dat het met 'ICT-gevoel' voor iemand als HAM toch wel goed moet zitten. Hij is fervent gebruiker van IT middelen als Snapchat. Overigens als je Snapchat bij HAM volgt vraag je je af of hij wel aan F1 doet omdat je alleen maar berichten tegenkomt van zijn hond, feesten etc. Je ziet hem eigenlijk nooit iets filmen of tonen over F1, wat je toch wel zou verwachten als zelfs Bernie hem één van de beste reclameborden vind van de F1.
Dat is precies de reden dat ik hem zo ongeïnteresseerd vind overkomen. Als ik een van zijn engineers zou zijn en hij was eigenlijk meer aan het feesten met celebs dan dat hij met mij overlegt hoe de auto beter kan, zou ik daar niet erg happy van worden. Ja, hij gaat hard en hij bezorgt je wereldtitels, maar daar houdt het teamgevoel wel een beetje op :) Overigens is Snapchat-gebruik natuurlijk geen teken dat hij verstand van de techniek in zijn auto heeft ;)

Voor de duidelijkheid: zo komt het op mij over, de werkelijkheid kan anders zijn natuurlijk, maar ik vraag me af waar hij de tijd vandaan haalt om zich ook nog goed voor te bereiden op wedstrijden.
SnowDude schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:21:
[...]

Je kan er ook gewoon voor zorgen dat de coureur gewoon snapt wat er aan de hand is. Het zij door de meldingen op het scherm duidelijker te maken of door de coureur gewoon beter voor te bereiden op dit soort situaties.
Dat is precies wat ik bedoel met een duidelijker scherm. Waarom staat er niet "ICE: 100% / MGU-H: 80% / MGU-K: 80%" ofzo, waardoor hij weet welk systeem er ineens minder vermogen levert en dat terug naar 100% kan zetten als hij het nodig heeft? Ik vond het menu waar hij doorheen moest echt een schoolvoorbeeld van hoe je zulke gegevens NIET moet presenteren aan een coureur die met 300+ km/u door de straten van Baku rijdt :X

Het enige wat nog ontbreekt (qua domme beslissingen) is een touchscreen op een stuur zonder verdere knoppen. Succes ermee op je hobbelcircuit :Y) :+

[ Voor 30% gewijzigd door Grrrrrene op 20-06-2016 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

[...]

Snapchat kan iedere non it'er gebruiker, dan kun je net zo goed whatsapp ook als IT gebruik neerzetten.. :+

8)7

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

[...]

Dat zijn dingen die liggen bij coureur en de constructeurs. En zelfs dan kunnen er problemen zijn die je niet zo makkelijk oplost als coureur, dus kom je dan binnen voor een pitstop. Dat doen ze als er een mechanische probleem is, dus waarom zou dat anders moeten worden opgelost wanneer het een IT-gerelateerd probleem is?
Grrrrrene schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:20:
[...]

Maar Lewis was natuurlijk nooit alleen voor dat probleem binnengekomen. Een pitstop kost je doorgaans >20s tijd en dat maak je nooit goed als je maar 0.2s per rondje verliest. Pas na 100 rondjes kan dat uit :P Overigens verloor Lewis veel meer dan 0.2s per rondje op Nico, dus hij zal zelf ook slecht in z'n vel hebben gezeten, vermoed ik.
Dat is uiteindelijk zijn eigen call of die van het team. Er zijn er ook genoeg die doorrijden met een voorvleugel zonder wing end plate e.d.

[ Voor 31% gewijzigd door PauseBreak op 20-06-2016 12:26 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Bensimpel schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:24:
Snapchat kan iedere non it'er gebruiker, dan kun je net zo goed whatsapp ook als IT gebruik neerzetten.. :+
Inderdaad en dat zou hetzelfde zijn met de knopjes op je stuur. Immers heeft Snapchat bij elkaar net zoveel opties en combinaties als je hebt op het stuur van de F1 auto. Met andere woorden: zoveel 'ICT-gevoel' heb je niet nodig. Gewoon de opties en instellingen een keer goed doornemen. Er zijn niet voor niets simulaties waarmee hij kan testen. Daarbij kan je voor de trainingsdagen in Barcelona ook een hele middag de opties en instellingen uitproberen. Nu leek het erop alsof Mercedes/HAM alleen maar bezig waren de meeste aantal rondjes te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
PauseBreak schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:25:
[...]

Dat is uiteindelijk zijn eigen call of die van het team. Er zijn er ook genoeg die doorrijden met een voorvleugel zonder wing end plate e.d.
Geen wonder, daar worden ze niet zelden sneller van :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
PauseBreak schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:25:
[...]

Dat zijn dingen die liggen bij coureur en de constructeurs. En zelfs dan kunnen er problemen zijn die je niet zo makkelijk oplost als coureur, dus kom je dan binnen voor een pitstop. Dat doen ze als er een mechanische probleem is, dus waarom zou dat anders moeten worden opgelost wanneer het een IT-gerelateerd probleem is?
Het was geen probleem. De auto deed precies wat er gevraagd werd, voor de wedstrijd was de auto door iemand van het team (dus een van de monteurs of de rijder) in de verkeerde setting gezet.

Ook is een setting geen IT probleem. Een motormanagement systeem is in mijn ogen een embedded systeem en geen IT systeem,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Grrrrrene schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:23:
[...]

Dat is precies de reden dat ik hem zo ongeïnteresseerd vind overkomen. Als ik een van zijn engineers zou zijn en hij was eigenlijk meer aan het feesten met celebs dan dat hij met mij overlegt hoe de auto beter kan, zou ik daar niet erg happy van worden. Ja, hij gaat hard en hij bezorgt je wereldtitels, maar daar houdt het teamgevoel wel een beetje op :) Overigens is Snapchat-gebruik natuurlijk geen teken dat hij verstand van de techniek in zijn auto heeft ;)

Voor de duidelijkheid: zo komt het op mij over, de werkelijkheid kan anders zijn natuurlijk, maar ik vraag me af waar hij de tijd vandaan haalt om zich ook nog goed voor te bereiden op wedstrijden.
Je ziet in de onboards van Canada, vlak voor de start, dat hij zijn mechanic aan de kant wuift om te kunnen zwaaien naar Penelope Cruz. Kom op zeg, net voor de race....waar is je focus. Ja, ik weet wel waar die ligt, bij Hollywood, USA, muziek en Justin Bieber (die 2 laatste noem ik bewust apart :))

Hij verdient makkelijk zijn centen, rijdt in de beste auto en denkt dat hij zonder focus en toewijding ook wel op nr. 1 kan rijden. Ach, een jaartje cruisen en op nr. 2 eindigen kan ook....ergens kan ik 'm niet eens ongelijk geven. Een soort sabatical :)

[ Voor 0% gewijzigd door albino71 op 20-06-2016 12:30 . Reden: typo ]

Te koop....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:51
[...]

Dit

Ik volg de discussie met fascinatie omdat het heel dicht bij mijn beroep in de buurt komt; ik ontwikkel (veiligheids) systemen en de grafische interfaces voor operators van raffinaderijen, nucleaire installaties etc. Een groot onderdeel van mijn werk is om de meest bizarre scenario's die waarschijnlijk nooit zullen gebeuren visueel weer te geven zodat een operator direct weet wat hij moet doen - in zoverre het systeem zelf niet heeft ingegrepen.

Als ik dit vergelijk met het stuurtje in de Mercedes; het kan er bij mij niet in dat er geen normale logica in
al die engine settings zit. Opties 1 tm 20 moeten toch logische gradaties zijn van een bepaald onderdeel van de mappinng? En sorry hoor, maar als ik een race ga rijden en mijn auto rijd weg met een veranderde setup... dan wil ik toch echt exact weten wat er veranderd is en waarom. En als ik een stuurtje heb met twinntig knopjes en een blik draaiknoppen dan wil ik toch echt weten wat ieder knopje doet.... en wat de juiste setting voor deze race is... maar ja, wie ben ik....

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

SnowDude schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:28:
[...]

Het was geen probleem. De auto deed precies wat er gevraagd werd, voor de wedstrijd was de auto door iemand van het team (dus een van de monteurs of de rijder) in de verkeerde setting gezet.

Ook is een setting geen IT probleem. Een motormanagement systeem is in mijn ogen een embedded systeem en geen IT systeem,
Je mist totaal het punt dat ik maak. Hoe je het precies noemt interesseert me bijzonder weinig. Het gaat me om de oplossing. Dat is in mijn ogen niet een aanpassing aan de radiocommunicatieregels, maar het toestaan van een dergelijke oplossing middels een pitstop. Want dat het een probleem was hebben we allemaal kunnen zien.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
The_Butler schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:29:
[...]

Als ik dit vergelijk met het stuurtje in de Mercedes; het kan er bij mij niet in dat er geen normale logica in al die engine settings zit. Opties 1 tm 20 moeten toch logische gradaties zijn van een bepaald onderdeel van de mappinng?

En sorry hoor, maar als ik een race ga rijden en mijn auto rijd weg met een veranderde setup...
Ik quoot even iemand anders, maar:
albino71 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:28:
[...]

Je ziet in de onboards van Canada, vlak voor de start, dat hij zijn mechanic aan de kant wuift om te kunnen zwaaien naar Penelope Cruz. Kom op zeg, net voor de race....waar is je focus.
Dat verklaart waarom hij het niet door heeft :P
dan wil ik toch echt exact weten wat er veranderd is en waarom. En als ik een stuurtje heb met twinntig knopjes en een blik draaiknoppen dan wil ik toch echt weten wat ieder knopje doet.... en wat de juiste setting voor deze race is... maar ja, wie ben ik....
Dat is dus die ongeïnteresseerdheid waar ik het over heb, maar de gebruiksvriendelijkheid van het hele systeem is ook heel ver te zoeken :X Precies wat je zegt: mis je pk's, dan zou je verwachten dat je een of andere setting moet ophogen (tenzij je het over een bespaarsetting hebt). Dus niet terug naar mode 1 of 2, maar naar 20. Hij zat nu te zoeken naar die ene setting die de sweetspot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
[...]

Dit

Ik volg de discussie met fascinatie omdat het heel dicht bij mijn beroep in de buurt komt; ik ontwikkel (veiligheids) systemen en de grafische interfaces voor operators van raffinaderijen, nucleaire installaties etc. Een groot onderdeel van mijn werk is om de meest bizarre scenario's die waarschijnlijk nooit zullen gebeuren visueel weer te geven zodat een operator direct weet wat hij moet doen - in zoverre het systeem zelf niet heeft ingegrepen.

Als ik dit vergelijk met het stuurtje in de Mercedes; het kan er bij mij niet in dat er geen normale logica in
al die engine settings zit. Opties 1 tm 20 moeten toch logische gradaties zijn van een bepaald onderdeel van de mappinng? En sorry hoor, maar als ik een race ga rijden en mijn auto rijd weg met een veranderde setup... dan wil ik toch echt exact weten wat er veranderd is en waarom. En als ik een stuurtje heb met twinntig knopjes en een blik draaiknoppen dan wil ik toch echt weten wat ieder knopje doet.... en wat de juiste setting voor deze race is... maar ja, wie ben ik....
Ik ben er van overtuigd dat die settings gewoon duidelijk zijn, mits je gewoon je huiswerk hebt gedaan. Je komt niet zomaar achter de knoppen, in welk beroep dan ook. Hamilton moet gewoon even van z'n luie reet af komen en gewoon doen wat z'n beroep van hem vraagt. (ik kan echt slecht tegen dit soort figuren die er maar makkelijk van af komen zonder er hard voor te werken..) Ik vind het wel goed dat hij zo even door de mand viel. Hopelijk leert ie er van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

[...]

Dit

Er zijn natuurlijk meerdere factoren die meespelen. Een daarvan is de desinteresse van de coureur in de technologie, een ander net zo belangrijk punt is dat deze systemen en de interface zijn ontwikkeld voordat er een beperking was op het gebied van de radiocommunicatie tussen pitwall en coureur. Daardoor zijn die systemen dus eigenlijk veel te ingewikkeld in elkaar gezet omdat men er van uitging dat het niet zoveel uitmaakte omdat de coureur ten alle tijde door de engineers kon worden verteld wat er wanneer moest worden veranderd. En dat kan nu niet meer en dus krijg je dit soort dingen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

Wel grappig om wetende wat we nu weten dit artikel te lezen: https://www.theguardian.c...ine-australian-grand-prix

Geeft toch wel het verschil in aanpak weer tussen de twee Mercedes coureurs.
“Naturally, it is a lot of repetition, but learning all these other things is going to be hard. Jeez man, I’m telling you there is more technology in this car than there is in a spaceship. To run this computer system to make sure the car sees it to the end of the race. None of the drivers in the olden days had to do that.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
PauseBreak schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:33:
[...]

Je mist totaal het punt dat ik maak. Hoe je het precies noemt interesseert me bijzonder weinig. Het gaat me om de oplossing. Dat is in mijn ogen niet een aanpassing aan de radiocommunicatieregels, maar het toestaan van een dergelijke oplossing middels een pitstop. Want dat het een probleem was hebben we allemaal kunnen zien.
Ik mis je punt niet, ik ben het er alleen niet mee eens.

Die knoppen op het stuur zijn in mijn ogen het zelfde als het stuur zelf en de pedalen. Het zijn de interfaces tussen coureur en auto.

Als je minder hard op het gas pedaal trapt ga je ook minder hard, dat hoeft een team ook niet uit te leggen aan de coureur. Het selecteren van de juiste motor setting is in mijn ogen het zelfde. Dat Lewis niet door heeft dat hij in de verkeerde setting staat is zijn eigen fout, het is niet zo dat er wat kapot was, er hoefde dus niets gerepareerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Wom schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:38:
Geeft toch wel het verschil in aanpak weer tussen de twee Mercedes coureurs.
[...]
Niet alleen tussen de Hamilton en 'the other driver':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wZVXUG3VA9NVKQxVgnAZbFTg/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

SnowDude schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:39:
[...]

Ik mis je punt niet, ik ben het er alleen niet mee eens.

Die knoppen op het stuur zijn in mijn ogen het zelfde als het stuur zelf en de pedalen. Het zijn de interfaces tussen coureur en auto.

Als je minder hard op het gas pedaal trapt ga je ook minder hard, dat hoeft een team ook niet uit te leggen aan de coureur. Het selecteren van de juiste motor setting is in mijn ogen het zelfde. Dat Lewis niet door heeft dat hij in de verkeerde setting staat is zijn eigen fout, het is niet zo dat er wat kapot was, er hoefde dus niets gerepareerd te worden.
Mwah, als Mercedes toegeeft dat ze een fout hebben gemaakt in de settings waardoor de auto 0,2s per ronde verloor, dan ben ik toch eerder geneigd om dat te klassificeren als probleem dan als iets anders. En zoals ik al heb gezegd, voorheen kon de engineer dan roepen "Lewis, throttle 20 mapping 4" of iets dergelijks terwijl dat nu verboden is.
Ja, dan kan je heel hard roepen dat Hamilton dat stuurtje uit zijn hoofd moet kennen, maar zelfs dan lijkt het mij schier onmogelijk om een combinatie van zo'n 200 verschillende settings uit te proberen gedurende een race om te kijken of het probleem opgelost is. Dan kan je beter iemand binnenroepen, stuurtje wisselen en weer door.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:05

vhal

ಠ_ಠ

ANdrode schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:43:
[...]

[afbeelding]
Jammer dat je zelden iets terug ziet van deze parades. Het gedrag van HAM op die wagen is wel typisch te noemen. Aan de andere kant, naar wie moet hij zwaaien dan :P

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 20-06-2016 12:48 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

ANdrode schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:43:
[...]

[afbeelding]
"Niet omdat het kan, maar omdat het moet." :/

HAM moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vraag me af of dit soort gedrag in zijn voordeel spreekt in de toekomst.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

max schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:49:
[...]

"Niet omdat het kan, maar omdat het moet." :/

HAM moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vraag me af of dit soort gedrag in zijn voordeel spreekt in de toekomst.
Met een paar honderd miljoen op de bank en die status, zou ik me daar geen zorgen over maken.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:51
PauseBreak schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:46:
[...]

Mwah, als Mercedes toegeeft dat ze een fout hebben gemaakt in de settings waardoor de auto 0,2s per ronde verloor, dan ben ik toch eerder geneigd om dat te klassificeren als probleem dan als iets anders. En zoals ik al heb gezegd, voorheen kon de engineer dan roepen "Lewis, throttle 20 mapping 4" of iets dergelijks terwijl dat nu verboden is.
Ja, dan kan je heel hard roepen dat Hamilton dat stuurtje uit zijn hoofd moet kennen, maar zelfs dan lijkt het mij schier onmogelijk om een combinatie van zo'n 200 verschillende settings uit te proberen gedurende een race om te kijken of het probleem opgelost is. Dan kan je beter iemand binnenroepen, stuurtje wisselen en weer door.
Dat was mijn punt een paar posts eerder; dat stuurtje moet duidelijk weergeven wat de auto op dit moment doet, op een logische en duidelijke manier zodat de coureur (niet de engineer met twee laptops) systematisch zijn probleem kan oplossen. Als er werkelijk een draaiknop is met twintig posities die allemaal op onlogische wijze een ander effect op de motor hebben dan heeft Mercedes het te ingewikkeld gemaakt en begrijp ik Hamilton's frustratie. Ik ben het volledig met je eens dat je niet van iemand kan verwachten dat hij 200 combinaties uit ze'n hoofd weet en weet toe te passen als hij met 300km/u een bocht instuurt...
Maar als blijkt dat alles vrij logisch in elkaar steekt en dat met wat meer interesse en toewijding dit probleem in een halve lap verholpen had kunnen worden tja.... dan mag Hamilton dat best worden aangerekend vind ik. Maar de waarheid zal wel in het midden liggen gok ik zo...

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrne
  • Laatst online: 19-09 18:31
PauseBreak schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:46:
[...]

Dat is het hele punt, hij zou (in ieder geval tot op zekere hoogte) moeten weten naar welke setting hij zou moeten gaan, proberen zou niet nodig moeten zijn.

En je kan jezelf wel blindstaren op het aantal verschillende combinaties dat (theoretisch) mogelijk is, maar daar zal ongetwijfeld een bepaalde logica achter zitten waardoor het overgrote deel van de opties meteen af zal vallen in een bepaalde situatie. Als die logica niet aanwezig is, dan is het tijd voor Mercedes om eens te investeren in een fatsoenlijke interface. Tot die tijd verdienen ze het w.m.b. om daarop tijd te verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

The_Butler schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:56:
[...]

Dat was mijn punt een paar posts eerder; dat stuurtje moet duidelijk weergeven wat de auto op dit moment doet, op een logische en duidelijke manier zodat de coureur (niet de engineer met twee laptops) systematisch zijn probleem kan oplossen. Als er werkelijk een draaiknop is met twintig posities die allemaal op onlogische wijze een ander effect op de motor hebben dan heeft Mercedes het te ingewikkeld gemaakt en begrijp ik Hamilton's frustratie. Ik ben het volledig met je eens dat je niet van iemand kan verwachten dat hij 200 combinaties uit ze'n hoofd weet en weet toe te passen als hij met 300km/u een bocht instuurt...
Maar als blijkt dat alles vrij logisch in elkaar steekt en dat met wat meer interesse en toewijding dit probleem in een halve lap verholpen had kunnen worden tja.... dan mag Hamilton dat best worden aangerekend vind ik. Maar de waarheid zal wel in het midden liggen gok ik zo...
Dit is het stuurtje van Sauber in 2014:
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-cAtFBrZbWh0/Ubdy3h7rTbI/AAAAAAAASUE/9SYrOcQt_2A/s1600/2013_StWheel_landscape.jpg

Dat zegt genoeg denk ik. En zoals eerder aangegeven zijn deze systemen ontwikkeld in een tijd dat je vrij kon praten over de radio met de engineer. Het was dus simpelweg niet noodzakelijk om een fatsoenlijke GUI en menu settings e.d. te ontwikkelen. De engineer praatte de coureur er wel doorheen...

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 18:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag me ook af of de (McLaren?) electronica een betere GUI ondersteunt out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
PauseBreak schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:05:
[...]

Dit is het stuurtje van Sauber in 2014:
[afbeelding]

Dat zegt genoeg denk ik. En zoals eerder aangegeven zijn deze systemen ontwikkeld in een tijd dat je vrij kon praten over de radio met de engineer. Het was dus simpelweg niet noodzakelijk om een fatsoenlijke GUI en menu settings e.d. te ontwikkelen. De engineer praatte de coureur er wel doorheen...
Dat is ook een van de redenen waarom de FIA het nieuwe display heeft toegestaan. Ook hebben de teams al een half jaar gehad om de systemen te stroomlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
MikeyMan schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:07:
Vraag me ook af of de (McLaren?) electronica een betere GUI ondersteunt out of the box.
hij is volledig programmeerbaar, check de specs:

http://www.mclaren.com/ap...item/display-unit-pcu-8d/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
In Wired van deze maand staat heel toevallig een artikel over het stuur van Hamilton dat samen met Mercedes is ontwikkeld om zo eenvoudig mogelijk te zijn (...the irony haha). Ik zal vanavond wel een scan uploaden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Maks schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:13:
In Wired van deze maand staat heel toevallig een artikel over het stuur van Hamilton dat samen met Mercedes is ontwikkeld om zo eenvoudig mogelijk te zijn (...the irony haha). Ik zal vanavond wel een scan uploaden :+
Dat artikel zal ongetwijfeld hierop zijn gebaseerd: http://www.friendsofhaban...indComment&comment=691252

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

Dat stuur is ook wel redelijk out-dated. Tegenwoordig zit er een groter scherm in het stuur. Check de link in mijn vorige post voor een voorbeeld: Wom in "[F1] Seizoen 2016 - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er staat inderdaad dat het programmeerbaar is, maar kan me zomaar voorstellen dat een hele dialoog niet binnen het ontwerp zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
[...]

Volgens mij was het verboden om beelden te maken vanaf het circuit als je niet aan de FOM had betaald voor permissie. Dat is de reden dat je geen beelden ziet.

Aan de andere kant, als je het zo bekijkt is Lewis compleet de focus kwijt en wordt Rosberg dit jaar de kampioen. Lewis had al aangegeven dat hij één doel had. Net zoveel titels als Fangio. Die heeft hij nu, en hij heeft zijn doel niet bijgesteld.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 10:21
asing schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:44:
[...]

Volgens mij was het verboden om beelden te maken vanaf het circuit als je niet aan de FOM had betaald voor permissie. Dat is de reden dat je geen beelden ziet.

Aan de andere kant, als je het zo bekijkt is Lewis compleet de focus kwijt en wordt Rosberg dit jaar de kampioen. Lewis had al aangegeven dat hij één doel had. Net zoveel titels als Fangio. Die heeft hij nu, en hij heeft zijn doel niet bijgesteld.
Ik kan het me niet bevatten waarom hij niet voor de titel zou gaan?
Hij heeft de snelste auto, echter moet hij zich gaan focussen op de race weekenden en alles wat daar buiten valt voor die 4 dagen even laten varen en daarna mag die doen en laten wat hij wilt.
Natuurlijk zou het handiger van hem zijn om bvb de Sim op te zoeken en zo, maar als hij zich liever gedraagt als een losgeslagen diva, who cares.
En geloof me of Ham nu wint of verliest laat mij koud.

Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:30
[...]

Sinds wanneer is Hamilton vijfvoudig kampioen?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Excuus, in de war met Senna, dat waren er 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
[...]

Zou me niets verbazen als dit één van de concrete dingen is die gaat veranderen met de komst van Heineken als partner van de sport.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Tof om eens met streetview Valencia te bekijken, het valt me echt op dat hele circuit nog te zien is op straat.

Kijk hier bijvoorbeeld https://www.google.nl/map...WQFqmg!2e0!7i13312!8i6656

Het ligt er op veel plekken ook zeer verlaten bij.

Afbeeldingslocatie: https://www.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/10/141751-944-550-655x381.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/10/141759-911-550-655x395.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/10/141760-911-550-655x395.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/10/141763-929-510-655x359.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/10/141757-916-550-655x393.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/10/141749-917-550-655x392.jpg

Afbeeldingslocatie: http://wtf1.co.uk/wp-content/uploads/2013/10/141748-927-550.jpg

Afbeeldingslocatie: http://wtf1.co.uk/wp-content/uploads/2013/10/141756-915-550-696x418.jpg

Afbeeldingslocatie: http://wtf1.co.uk/wp-content/uploads/2013/10/141762-942-550-696x406.jpg

Afbeeldingslocatie: http://wtf1.co.uk/wp-content/uploads/2013/10/141770-939-550-696x408.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door Jackson6 op 20-06-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Even een captain hindsight brainfart;

Het is mooi dat je 256 motor instellingen kan doen maar die heb je toch niet allemaal nodig tijdens een 'normale' race. Waarom kunnen ze het stuurtje niet zo instellen/afstellen dat er maar één of twee setjes instellingen gebruikt kunnen worden tijdens de race?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Hippocampus schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:12:
Even een captain hindsight brainfart;

Het is mooi dat je 256 motor instellingen kan doen maar die heb je toch niet allemaal nodig tijdens een 'normale' race. Waarom kunnen ze het stuurtje niet zo instellen/afstellen dat er maar één of twee setjes instellingen gebruikt kunnen worden tijdens de race?
Dit is precies waar ik op doelde met mijn post.

F1 lijkt regelmatig te vergeten om het boerenverstand aan te spreken.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Gewoon verbieden al die instellingen.
Niks geen geklooi met rembalans of weet ik veel wat.

Eén knop is genoeg 99%, 100% of 101% vermogen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 15:36
albino71 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:19:
[...]

Dit is precies waar ik op doelde met mijn post.

F1 lijkt regelmatig te vergeten om het boerenverstand aan te spreken.
Het grappigste vond ik nog dat Lewis bij zijn interview naar de FIA wijst, maar hij moet naar Mercedes wijzen, zij maken dat stuurtje. Ik denk dat het een goede ontwikkeling is, zo leren de teams vanzelf af om het nodeloos gecompliceerd te maken.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melantrix
Maverick schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:26:
[...]

Het grappigste vond ik nog dat Lewis bij zijn interview naar de FIA wijst, maar hij moet naar Mercedes wijzen, zij maken dat stuurtje. Ik denk dat het een goede ontwikkeling is, zo leren de teams vanzelf af om het nodeloos gecompliceerd te maken.
Dus omdat 1 persoon er moeite mee heeft, moet het voor iedereen maar makkelijk gemaakt worden?

Lewis moet gewoon een keer het boekwerk doorwerken en weten waar elke setting voor dient. De rest van de coureurs hebben er geen/weinig moeite mee (zo lijkt het) en blijkbaar is elke setting wel handig. F1 is zo gefocussed op het uiterste eruit perssen dat je elke setting wel een keer nodig hebt.

Wellicht dat je ze niet altijd nodig hebt in elke race, maar je gaat ook geen verschillende stuurtjes maken voor de verschillende tracks, dat maakt het pas nodeloos gecompliceerd. ("Was profile 4 for overtaking, or for energy saving on this wheel?', "We can't tell you that.." 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

melantrix schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:35:
[...]

Dus omdat 1 persoon er moeite mee heeft, moet het voor iedereen maar makkelijk gemaakt worden?

Lewis moet gewoon een keer het boekwerk doorwerken en weten waar elke setting voor dient. De rest van de coureurs hebben er geen/weinig moeite mee (zo lijkt het) en blijkbaar is elke setting wel handig. F1 is zo gefocussed op het uiterste eruit perssen dat je elke setting wel een keer nodig hebt.

Wellicht dat je ze niet altijd nodig hebt in elke race, maar je gaat ook geen verschillende stuurtjes maken voor de verschillende tracks, dat maakt het pas nodeloos gecompliceerd. ("Was profile 4 for overtaking, or for energy saving on this wheel?', "We can't tell you that.." 8)7 )
Nouja, blijkbaar moet Lewis dit dus niet ;)

En je hoeft toch geen nieuw stuurtje te maken voor iedere setting of race, dat is onzinnig inderdaad. Maar daar hebben we het ook niet over. Het probleem is dat het nodeloos complex is geworden en daar is vast wel een mouw aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
melantrix schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:35:
[...]

Met maar vier profielen kunnen ze desnoods een sticker er naast plakken om aan te geven wat wat is. Denk alleen niet dat het mogelijk is om de keuzes zo te beperken. Die settings zijn er niet alleen om vermogen etc. aan te kunnen passen aan de situatie op de baan maar ook om problemen op te lossen.

Met zulke complexe motoren vind ik het niet onlogisch dat er ook tientallen parameters zijn die je aan moet kunnen passen als je een probleem tegenkomt.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Hippocampus schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:43:
[...]

En je hoeft toch geen nieuw stuurtje te maken voor iedere setting of race, dat is onzinnig inderdaad. Maar daar hebben we het ook niet over. Het probleem is dat het nodeloos complex is geworden en daar is vast wel een mouw aan te passen.
Beetje eigen inzet en een stapje extra mag toch wel voor € 50.000.000 per jaar? :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, een handleiding geven en Lewis die laten lezen en later overhoren. Dan gaat ie maar een keertje minder met B**ber op stap, maar zorg ervoor dat dit soort dingen niet voor kunnen komen. Hij heeft zelf geen enkele moeite om teamgenoten e.d. af te branden als ze een keer een seconde te lang over een pitstop doen en zo een plek laten verliezen. Dit maal heeft hij zelf een vaststaande 2e plek verprutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
Hippocampus schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:43:
[...]

Waaruit blijkt van niet dan? Hij heeft er meerdere rondes over gedaan om een setting goed te zetten, terwijl zijn collega met hetzelfde stuurtje het in een halve ronde kan. En vervolgens gaan huilen? Nee sorry, dat komt er bij mij niet in.

En dat bedoel ik dus, als andere coureurs het wel kunnen, lijkt het me dat t stuurtje dus niet per definitie nodeloos complex is geworden. Complex ja, maar nodeloos niet. Daarnaast, er is blijkbaar prima mee te werken..

Dit was, imho, gewoon duidelijke een probleem waar bij er 100% user error was. Lewis wist niet wat ie moest doen, en dat had ie makkelijk kunnen voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
XyritZz schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:48:
[...]

Met maar vier profielen kunnen ze desnoods een sticker er naast plakken om aan te geven wat wat is. Denk alleen niet dat het mogelijk is om de keuzes zo te beperken. Die settings zijn er niet alleen om vermogen etc. aan te kunnen passen aan de situatie op de baan maar ook om problemen op te lossen.

Met zulke complexe motoren vind ik het niet onlogisch dat er ook tientallen parameters zijn die je aan moet kunnen passen als je een probleem tegenkomt.
Als ik dit filmpje zie:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=lkN8MT-n8OI]

Is een labeltje/sticker er naast plakken ook niet echt zinvol. Een coureur kijkt amper op zijn stuurtje en moet gewoon weten welke knop wat doet. Die heeft geen tijd om in een race even te kijken wat setting 4 ook alweer was :P

Voor de rest helemaal met je eens, een f1 motor is zo complex, daar zitten gewoon een zooi parameters op die je moet kunnen aanpassen tijdens het rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hooo jongens, ik verdedig de onkunde van HAM niet hier, rustig maar. Mijn punt is dat al die knappe koppen even de gebruiker vergeten zijn. Natuurlijk zou HAM dit euvel op moeten kunnen lossen, maar het neemt niet weg dat het al niet zo complex hoeft te zijn toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Ik ben altijd benieuwd hoe je je als engineer voelt, als de superster waar je 24/7 voor werkt gewoon over de hele wereld gaat feesten, geen simulator-uren maakt, geen motor-huiswerk maakt en de trackwalk overslaat.... maar dan wel al zijn bandensetjes verneukt tijdens de trainingen, zijn ophanging in de kreukels rijdt en zijn p2 verprutst doordat hij niet weet welke setting hij moet pakken......

Natuurlijk weet je als engineer hoe de F1 wereld in elkaar zit, verdien je een leuke cent en dat je in dienst bent van de rijder. Maar soms zal je jezelf wel even achter je oren krabben denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:11

Arfman

Drome!

Stuurlui en wal enzo.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racierox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 12:06
melantrix schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:50:
[...]

Waaruit blijkt van niet dan? Hij heeft er meerdere rondes over gedaan om een setting goed te zetten, terwijl zijn collega met hetzelfde stuurtje het in een halve ronde kan. En vervolgens gaan huilen? Nee sorry, dat komt er bij mij niet in.

En dat bedoel ik dus, als andere coureurs het wel kunnen, lijkt het me dat t stuurtje dus niet per definitie nodeloos complex is geworden. Complex ja, maar nodeloos niet. Daarnaast, er is blijkbaar prima mee te werken..

Dit was, imho, gewoon duidelijke een probleem waar bij er 100% user error was. Lewis wist niet wat ie moest doen, en dat had ie makkelijk kunnen voorkomen
Er is wat verschillende berichtgeving. Ik las namelijk ook dat Rosberg het probleem eerder gehad heeft en dat hij het zelf veroorzaakt had tijdens de race. Waardoor het dus simpelweg een kwestie van ongedaan maken was.

Zonder meer informatie is eigenlijk niet te zeggen of hij het wel of niet had kunnen voorkomen. Had hij een duidelijke 'foutmelding' zodat hij wist wat hij aan moest passen en had hij dit logischerwijs kunnen oplossen door wellicht wat meer in te lezen/te oefenen? Geen idee, misschien wel.....

Niet om hem te verdedigen (ik ben ook niet bepaald fan), maar dit is allemaal wel heel kort door de bocht.

Verder is duidelijk dat dit allemaal nog stamt uit het tijdperk dat teams wel info via de radio mochten doorgeven. Dit zijn natuurlijk veel te veel settings om iets mee te kunnen doen tijdens een race. Zet er dan gewoon 10 op het stuur voor ICE/MGU-H & MGU-K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 21:59
Ik lees hier nu regelmatig comments over Hamilton dat 'ie lui is, ongeinteresseerd, dat hij Simraces niet interressant vind, meer aandacht heeft voor feestjes dan voorbereidingen etc. etc.

Ik zie echter niemand hier iets van een bron posten.. Zijn dit nou allemaal onderbuikgevoelens en ' van horen zeggen' verhalen? Of heeft iemand een paar bronnetjes ter ondersteuning..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Jackson6 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:53:
Tof om eens met streetview Valencia te bekijken, het valt me echt op dat hele circuit nog te zien is op straat.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Daar zijn ook de nodige miljoenen weggegooid, ik denk dat alleen de projectontwikkelaar en Bernie daar aan verdient hebben.. :+

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ayazis schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:21:
Ik lees hier nu regelmatig comments over Hamilton dat 'ie lui is, ongeinteresseerd, dat hij Simraces niet interressant vind, meer aandacht heeft voor feestjes dan voorbereidingen etc. etc.

Ik zie echter niemand hier iets van een bron posten.. Zijn dit nou allemaal onderbuikgevoelens en ' van horen zeggen' verhalen? Of heeft iemand een paar bronnetjes ter ondersteuning..?
Met betrekking tot de simulator heeft hij dat zelf gezegd in de pre-race interviews voor Baku. Daarin zei hij ook dat hij geen track walks doet omdat hij daar de meerwaarde niet van ziet.

Het feesten, tsja, kijk maar eens op de verschillende sociale mediakanalen van de beste man. Er was/is ook een filmpje van hoe Hamilton zijn overwinning op Monaco vierde met Bieber, maar dat mag je zelf gaan zoeken :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 21:59
PauseBreak schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:35:
[...]

Met betrekking tot de simulator heeft hij dat zelf gezegd in de pre-race interviews voor Baku. Daarin zei hij ook dat hij geen track walks doet omdat hij daar de meerwaarde niet van ziet.
Thanks, die ga ik ff terugzoeken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Eerst lag het aan andere coureurs, opvolgend aan het team, de wagen en afsluitend nu de F1 regelgeving. Het gaat bij Hamilton niet meer vanzelf vrees ik. Ik hoop dat hij dat zelf inziet en zijn gedrag zal aanpassen, of in ieder geval voor zichzelf ondersteuning regelt. Dit zijn namelijk de eerste kenmerken dat hij het niet meer op zijn manier kan bevatten en best weleens hard en heftig door de mand kan gaan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
hjs schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:20:
Gewoon verbieden al die instellingen.
Niks geen geklooi met rembalans of weet ik veel wat.

Eén knop is genoeg 99%, 100% of 101% vermogen :+
Ja, en die bedien je met je rechtervoet en noemen we "gaspedaal". Maar ik vind niet dat we de sport simpeler moeten maken omdat Hamilton het niet meer kan bijbenen. Dat is bij geen enkele andere coureur ooit een argument geweest. En Hamilton zou het omgekeerd niet nalaten om een sneer te plaatsen richting de coureur die aangeeft dat hij iets anders moeilijk vindt. Dan staat hij vooraan om te roepen dat hij het juist makkelijk vindt en dat de ander niet moet zeuren. Zo moest Button ook niet zeuren om de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Hamilton is zelfs met zijn huidige lifestyle te goed voor Rosberg, dus waarom zou hij z'n (in zijn ogen) leuke leven opofferen?

Hij heeft Rosberg al 3 jaar op rij verslagen en is dit jaar opnieuw significant beter.

Niet iedereen hoeft het Schumacher style aan te pakken. Ik vind het mooi dat hij gewoon maling heeft aan alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Requiem19 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:40:
Niet iedereen hoeft het Schumacher style aan te pakken. Ik vind het mooi dat hij gewoon maling heeft aan alles.
idem - dat flamboyante rockstar lifestyle is iets wat je te weinig ziet; kimi misschien besproken vanwege karakter maar de rest [..] ook dat is formule 1 - zeker in de helden jaren (maar goed, dat waren ook echte helden :+)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voorlopig heeft Rosberg meer punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hamilton is zelfs met zijn huidige lifestyle te goed voor Rosberg, dus waarom zou hij z'n (in zijn ogen) leuke leven opofferen?

Hij heeft Rosberg al 3 jaar op rij verslagen en is dit jaar opnieuw significant beter.

Toch vraag ik me af wat er gebeurt als Ferrari en Red Bull Mercedes inhalen qua race pace. Hamilton is de betere rijder bij Merc en heeft het wat dat betreft al een tijdje vrij makkelijk vanwege de enorme voorsprong die Mercedes heeft. En hij zal ook wel een goede coureur zijn, maar er is weinig uitdaging voor hem. Ik vind Vettel, Alonso en Ricciardo en op termijn Verstappen betere coureurs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:52:
Voorlopig heeft Rosberg meer punten.
En dat heeft erg weinig te maken met z'n levensstijl en des te meer met de pech die hij de eerste races heeft gehad.
Je wil toch niet met droge ogen beweren dat Nico de betere coureur is??!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:35
Smultie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:35:
[...]

En dat heeft erg weinig te maken met z'n levensstijl en des te meer met de pech die hij de eerste races heeft gehad.
Ja, genoeg mensen die dat zullen beweren...en dan nog waar maak jij je dan druk om....Uiteindelijk is de beste coureur die wereldkampioen wordt, en soms kan je daar wat geluk bij hebben. Zijn wel meer eendagsvliegen wereldkampioen geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Artikel over het stuurtje van Hamilton :+. Ik kon alleen geen werkende scanner vinden dus excuus voor de kwaliteit, wat informatiegehalte betreft valt het ook wel mee, het is meer voor de grap.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

De betere coureur ben je imho niet alleen door je talent, maar door het complete plaatje. Als je op het eind van het seizoen na evenveel races minder punten hebt dan je teamgenoot, ben je gewoon de mindere. Punt. HAM heeft nog een paar races om zn achterstand in te halen, maar als hem dat niet lukt onder gelijke omstandigheden als tot nu toe, dan heeft ie het echt imho op waarde afgelegd tegen Nico. Net als afgelopen race eigenijk.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
[...]

Hamilton is volgens mij momenteel een van de snelste coureurs, alleen is dat niet het volledige verhaal. Aan enkel pure snelheid heb je niets, je moet ook consistent kunnen racen en fouten vermijden. Kimi en Jenson waren toen zij wereldkampioen waren lang niet altijd de snelste, maar ze waren dat seizoen wel steeds bij de top en heel betrouwbaar. (Ok dat was ook toen het verschil in punten tussen 1 en 2 minder groot was)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Was dat maar zo. Het lijkt er vooralsnog op dat dit enkel zo is als het in zijn voordeel uitpakt. Persoonlijk vind ik het een persoon dat een flamboyant coureurs-leven nastreeft, terwijl hij wel van de mensen om zich heen verwacht dat ze hem met fluwelen handschoentjes behandelen. Ik vind het vaak gewoon een man-baby eigenlijk.

Zodra Hamilton tegenslag heeft dan zit je tegen een enorm verongelijkt treurlipje aan te kijken. Zodra hij winst boekt dan wordt het in een "I would like to thank god for this victory" en "Finally, this is what I deserve" sausje gegoten. Ik vind dat zo ontzettend lelijk, hij praat alsof alles hem vanzelfsprekend toe hoort te komen. Daarbij passeert hij voortdurend zijn team.

Maar zo valt voor iedereen wel wat te zeggen. Ricciardo verbloemt altijd alles onder zijn fantastische big-smile en verpakt alles in een grap en een grol. Maar de laatste paar races kon je goed zien dat er wat scheurtjes in de lach van hem zaten. Niet ernstig, maar je kon het wel merken.

Rosberg heeft altijd een standaard verhaal. "This was a beautiful race.", "My team did an outstanding job", "I would like to thank my fans and viewers." Vooral aan het begin van zijn carrière was het een hele vlotte jongen. De laatste tijd lijkt het alsof hij een beetje gefrustreerd is, hij doet namelijk vaak kortaf. Ik vind het een goede kerel, maar je kan vaak merken dat hij uit een gouden wieg komt.

Kimi, tja "You've gotta love Kimi". Persoonlijk ben ik fan van hem, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik buiten de F1 wat meer over hem weet. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is het namelijk heel sterk een familie/vrienden-mens. Het lijkt mij echt een prettige kerel. Het lijkt erop alsof alle Finnen gewoon niet van een polonaise aan hun lijf houden. Valt wat voor te zeggen, maar ik ben bang dat het zeker niet bij gaat dragen aan het succes als F1-coureur.

Maar bij Max is dit tot nu toe allemaal heel anders. Ik heb letterlijk het gevoel dat hij op dit moment enorm goed gecoacht wordt. Zijn antwoorden en houding richting de pers is altijd spot on. Natuurlijk kon je na Monaco goed merken dat hij enigszins beduusd was, maar hij herpakte zichzelf snel. Daarom vind ik Max ook een bijzonder complete rijder. Het lijkt er echt op alsof - alles - op dit moment bij hem gemanaged is.

Je kan een rock-and-roll ster leven ambiëren wat je wilt en verwachten dat jouw instinct blijft functioneren zoals je denkt. Alleen zal je vroeg of laat onherroepelijk de hete adem van anderen in je nek voelen. De hete adem van iemand die zijn oefeningetjes netjes herhaalt, van stuurprotocol tot gemoedstoestand bij het verliezen van een race. Iemand de heeft geleerd van zijn fouten, iemand de heeft geleerd van zijn succes.

Zodra je - die - adem in je nek voelt is het te laat en raakt de poep vroeg of laat de ventilator. En exact vanaf - dat - moment heb je als dandy-rockster geen idee waar het verkeerd is gegaan. Max nieuwe generatie rijders? I think yes. Ik heb daardoor ook een heel stuk meer waardering gekregen voor Jos trouwens. Wat voor lul het ook is geweest, hij heeft wel alles alleen gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Oyster schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:14:
[...]

Was dat maar zo. Het lijkt er vooralsnog op dat dit enkel zo is als het in zijn voordeel uitpakt. Persoonlijk vind ik het een persoon dat een flamboyant coureurs-leven nastreeft, terwijl hij wel van de mensen om zich heen verwacht dat ze hem met fluwelen handschoentjes behandelen. Ik vind het vaak gewoon een man-baby eigenlijk.

Zodra Hamilton tegenslag heeft dan zit je tegen een enorm onvergelijkt treurlipje aan te kijken. Zodra hij winst boekt dan wordt het in een "I would like to thank god for this victory" en "Finally, this is what I deserve" sausje gegoten. Ik vind dat zo ontzettend lelijk, hij praat alsof alles hem vanzelfsprekend toe hoort te komen. Daarbij passeert hij voortdurend zijn team.

Maar zo valt voor iedereen wel wat te zeggen. Ricciardo verbloemt altijd alles onder zijn fantastische big-smile en verpakt alles in een grap en een grol. Maar de laatste paar races kon je goed zien dat er wat scheurtjes in de lach van hem zaten. Niet ernstig, maar je kon het wel merken.

Rosberg heeft altijd een standaard verhaal. "This was a beautiful race.", "My team did an outstanding job", "I would like to thank my fans and viewers." Vooral aan het begin van zijn carrière was het een hele vlotte jongen. De laatste tijd lijkt het alsof hij een beetje gefrustreerd is, hij doet namelijk vaak kortaf. Ik vind het een goede kerel, maar je kan vaak merken dat hij uit een gouden wieg komt.

Kimi, tja "You've gotta love Kimi". Persoonlijk ben ik fan van hem, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik buiten de F1 wat meer over hem weet. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is het namelijk heel sterk een familie/vrienden-mens. Het lijkt mij echt een prettige kerel. Het lijkt erop alsof alle Finnen gewoon niet van een polonaise aan hun lijf houden. Valt wat voor te zeggen, maar ik ben bang dat het zeker niet bij gaat dragen aan het succes als F1-coureur.

Maar bij Max is dit tot nu toe allemaal heel anders. Ik heb letterlijk het gevoel dat hij op dit moment enorm goed gecoacht wordt. Zijn antwoorden en houding richting de pers is altijd spot on. Natuurlijk kon je na Monaco goed merken dat hij enigszins beduusd was, maar hij herpakte zichzelf snel. Daarom vind ik Max ook een bijzonder complete rijder. Het lijkt er echt op alsof - alles - op dit moment bij hem gemanaged is.

Je kan een rock-and-roll ster leven ambiëren wat je wilt en verwachten dat jouw instinct blijft functioneren zoals je denkt. Alleen zal je vroeg of laat onherroepelijk de hete adem van anderen in je nek voelen. De hete adem van iemand die zijn oefeningetjes netjes herhaalt, van stuurprotocol tot gemoedstoestand bij het verliezen van een race. Iemand de heeft geleerd van zijn fouten, iemand de heeft geleerd van zijn succes.

Zodra je - die - adem in je nek voelt is het te laat en raakt de poep vroeg of laat de ventilator. En exact vanaf - dat - moment heb je als dandy-rockster geen idee waar het verkeerd is gegaan. Max nieuwe generatie rijders? I think yes. Ik heb daardoor ook een heel stuk meer waardering gekregen voor Jos trouwens. Wat voor lul het ook is geweest, hij heeft wel alles alleen gedaan.
Ik kan me helemaal in je betoog vinden, maar what about Vettel dan? Ik vind zelf Vettel zo down to earth en eerlijk. Prima gozer op de baan als naast de baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
Oyster schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:14:
[...]

Zodra Hamilton tegenslag heeft dan zit je tegen een enorm onvergelijkt treurlipje aan te kijken. Zodra hij winst boekt dan wordt het in een "I would like to thank god for this victory" en "Finally, this is what I deserve" sausje gegoten. Ik vind dat zo ontzettend lelijk, hij praat alsof alles hem vanzelfsprekend toe hoort te komen. Daarbij passeert hij voortdurend zijn team.

Persoonlijk ben ik nooit een fan van Hamilton geweest. Hij is wereldkampioen geworden met een wagen die hem op een gouden schaaltje werd aangeboden. En zoals je zegt vanaf het moment dat het wat tegenvalt ligt het aan jan en alleman behalve hijzelf.
Kimi zijn (schijnbare?) nonchalance vond ik altijd grappig en verfrissend. Bovendien is het een coureur die perfect de limieten van zijn wagen kent en weet wanneer een manoeuvre wel of niet lukt. Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat hij ook enkel goed rijdt als hem een goede wagen wordt aangeboden. Ik heb niet de indruk dat hij echt samen met zijn team zit om samen te proberen uit te dokteren wat er verbeterd kan worden aan de wagen. In dat opzicht begint mijn respect voor Vettel te groeien. Vroeger vond ik het maar een etterbakje die enkel kon winnen wanneer hij van de eerste lijn vertrok en duidelijk voorrang kreeg van zijn team. Nu heb ik de indruk dat hij wat nederigheid heeft geleerd, hij komt ook veel warmer over. Ook al wint hij momenteel nog niet met Ferrari heb ik de indruk dat hij hard werkt om volgend seizoen een topwagen klaar te hebben. Als hij dan wereldkampioen wordt zal zijn verdienste des te groter zijn. Maar ja dat is natuurlijk van buitenaf bekeken.

Edit:
Tristan schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:41:
[...]

Ik kan me helemaal in je betoog vinden, maar what about Vettel dan? Ik vind zelf Vettel zo down to earth en eerlijk. Prima gozer op de baan als naast de baan.
Nu vind ik dat dus ook, maar vroeger alles behalve.

[ Voor 3% gewijzigd door sw3ex op 20-06-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Kijk alleen even naar de laatste race.
Dat HAM op de 10e plek stond is zijn eigen schuld. Hij maakte tijdens de Q constant remfouten.
VES had pech dat hij in Q3 last had van trafic en vlaggen op zijn snelle rondes. HAM had het aan zichzelf te danken.

Daarnaast had ROS precies hetzelfde probleem met zijn auto als HAM. Alleen ROS wist wel zelf hoe hij het op moest lossen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:48
Jackson6 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:53:

In dat gebied heeft de economische crisis enorm hard toegeslagen... nog steeds trouwens.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Tristan schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:41:
[...]

Ha, Vettel had ik er onder andere expres uitgelaten. Anders zou het helemaal een epistel worden. :+ Ik ben het met je eens denk ik. Eerlijk gezegd ben ik niet zo geïnteresseerd in wat Vettel te vertellen heeft. Dat komt voornamelijk door het Vettel - Webber incident (en de nasleep). Of mijn houding daarin nu terecht of onterecht is, sinds die periode heeft hij zichzelf inderdaad netjes als een sportman gedragen voor zover ik weet.
sw3ex schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:46:
[...]
In dat opzicht begint mijn respect voor Vettel te groeien. Vroeger vond ik het maar een etterbakje die enkel kon winnen wanneer hij van de eerste lijn vertrok en duidelijk voorrang kreeg van zijn team. Nu heb ik de indruk dat hij wat nederigheid heeft geleerd, hij komt ook veel warmer over. Ook al wint hij momenteel nog niet met Ferrari heb ik de indruk dat hij hard werkt om volgend seizoen een topwagen klaar te hebben. Als hij dan wereldkampioen wordt zal zijn verdienste des te groter zijn. Maar ja dat is natuurlijk van buitenaf bekeken.
Goed verwoord, vanuit die hoek benader ik Vettel ook denk ik. Van gretige jonge hond met een "onzichtbare oom in de F1" naar een coureur die uiteindelijk aan de hand van zelfverworven wijsheid, kennis en kunde zijn eigen WDC voor elkaar kan boksen.

[ Voor 38% gewijzigd door Oyster op 20-06-2016 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RocketKoen schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:46:
[knip]

Daarnaast had ROS precies hetzelfde probleem met zijn auto als HAM. Alleen ROS wist wel zelf hoe hij het op moest lossen.
Eigenlijk niet helemaal zelf...

Mercedes deny Nico Rosberg smarter than Lewis Hamilton
...
Not only that, Rosberg's fix was made easier because he actually changed a setting, and was fairly immediately told by Mercedes that something was wrong.

"The FIA allowed us to tell him that something was wrong," Mercedes confirmed. "It was therefore easy for him to conclude that he should go back to the old mode."

...

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Laatst online: 15:42
sw3ex schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:46:
[...]

Persoonlijk ben ik nooit een fan van Hamilton geweest. Hij is wereldkampioen geworden met een wagen die hem op een gouden schaaltje werd aangeboden. En zoals je zegt vanaf het moment dat het wat tegenvalt ligt het aan jan en alleman behalve hijzelf.
Kimi zijn (schijnbare?) nonchalance vond ik altijd grappig en verfrissend. Bovendien is het een coureur die perfect de limieten van zijn wagen kent en weet wanneer een manoeuvre wel of niet lukt. Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat hij ook enkel goed rijdt als hem een goede wagen wordt aangeboden. Ik heb niet de indruk dat hij echt samen met zijn team zit om samen te proberen uit te dokteren wat er verbeterd kan worden aan de wagen. In dat opzicht begint mijn respect voor Vettel te groeien. Vroeger vond ik het maar een etterbakje die enkel kon winnen wanneer hij van de eerste lijn vertrok en duidelijk voorrang kreeg van zijn team. Nu heb ik de indruk dat hij wat nederigheid heeft geleerd, hij komt ook veel warmer over. Ook al wint hij momenteel nog niet met Ferrari heb ik de indruk dat hij hard werkt om volgend seizoen een topwagen klaar te hebben. Als hij dan wereldkampioen wordt zal zijn verdienste des te groter zijn. Maar ja dat is natuurlijk van buitenaf bekeken.

Edit:

[...]

Nu vind ik dat dus ook, maar vroeger alles behalve.
Ik vind het bij Vettel mooi om te zien dat hij zo gegroeid is qua karakter sinds het laatste jaar RBR. Hij heeft toen best wel een tik gehad van zijn duel met Ricciardo dat jaar, realiseerde zich dat zijn zegetocht bij RBR voorbij was.. Vervolgens (met duidelijk Schumi in zijn achterhoofd) de stap naar Ferrari gemaakt en vanaf dag 1 in zijn oren geknoopt hoe moeilijk Schumi het hier had in het begin en hoe hij dit omzette naar titels.

Zoals hij als nieuwe zoon bij Ferrari werd binnengehaald en hoe natuurlijk hij hier mee om ging deed mij eigenlijk best veel en moest hierbij ook direct denken aan Gilles en Schumi.

Nee, wat betreft een volgende titel voor Ferrari zal het niet aan de coureur liggen zolang Vettel hier rijdt :*)
Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

Het topic voor de komende race vind je donderdagochtend voor de race als los topic.
[F1] Seizoen 2016-14 - GP van Italië

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Waar te kijken?
Racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2016

IRC: http://irc.tweakers.net/f1