behoorlijk nuttige toevoeging... ik snapte al niet waarom ze op Sky de hele tijd zeiden dat Vettel nog naar soft moest OMDAT die mandatory was...RocketKoen schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:23:
[...]
In het geval van canada waren de 2 sets van Pirelli beide Soft compound.
http://www.pirelli.com/co...16-tyre-compound-choices/derx666 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:14:
[...]
Het enige wat volgens mij verplicht is (tijdens een droge race) is dat er 2 verschillende compound banden gebruikt worden. Wat je kiest maakt dan niks meer uit afaik (natuurlijk wel binnen de compounds die je gekozen hebt een half jaar eerder)
These are the MANDATORY tyres to be available for the race:
2 two sets of P Zero Yellow soft
Each driver must have both these sets available for the race, and must use at least one of them.
[knip]
[ Voor 74% gewijzigd door hardware-lover op 15-06-2016 17:56 ]
Testing, one, two ...
Daar hoor je meestal niks over, ik wist het ook niet. Dacht ook dat je vrije keuze had uit twee compounds.RocketKoen schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:23:
[...]
In het geval van canada waren de 2 sets van Pirelli beide Soft compound.
Het is volgens mij ook vrij uniek dat Pirelli 2x de hardste compound voor de race kiest als verplichte banden.Bigfoot schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:36:
[...]
Daar hoor je meestal niks over, ik wist het ook niet. Dacht ook dat je vrije keuze had uit twee compounds.
Waarschijnlijk hadden ze deze tijd van het jaar geen 12 graden verwacht (klimaat daar is vergelijkbaar met hier). En als het wat warmer is gaan banden een stuk minder lang mee.
Ja weird inderdaad. Ik dacht dat ze altijd 2 verschillende soorten aanwezen, waardoor je in feite altijd aan de regels voldoet. Nja, je kunt niet altijd gelijk hebben
Thanks aan diegene die wel wisten hoe het zat.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Offtopic, maar hier wat beelden van F1 2016 die 31 augustus uit moet komen:
YouTube: E3 2016 - F1 2016 direct feed gameplay (rain) 2/3
YouTube: E3 2016 - F1 2016 direct feed gameplay 3/3
YouTube: E3 2016 - F1 2016 direct feed gameplay (rain) 2/3
YouTube: E3 2016 - F1 2016 direct feed gameplay 3/3
[ Voor 45% gewijzigd door Martinspire op 15-06-2016 17:55 ]
Pirelli maakt het altijd ruim van te voren bekend, en mogelijk kan de verplichte band of banden info toegevoegd worden aan het aparte topic wat voor ieder race-weekend gaat verschijnen? Ik roep maar wat?derx666 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:52:
Ja weird inderdaad. Ik dacht dat ze altijd 2 verschillende soorten aanwezen, waardoor je in feite altijd aan de regels voldoet. Nja, je kunt niet altijd gelijk hebben![]()
Edit: onderstaande info gaat naar het Europa topic als dat open wordt gezet..
Pirelli will bring the following three compounds to the eight round of the 2016 Formula One season in Azerbaijan*, to be held (June 16-19) on the new street circuit in Baku:
P Zero White medium
P Zero Yellow soft
P Zero Red supersoft
These are the tyres that Pirelli has said must be used at some point in the race:
One set of P Zero White medium
One set of P Zero Yellow soft.
Each driver must have both these sets available for the race, and must use at least one of them.
[ Voor 35% gewijzigd door hardware-lover op 15-06-2016 17:58 ]
Testing, one, two ...
Wat Olav doet met de banden is niet anders dan wat de teams ook deden tot vorig seizoen: je had het over de Option (zacht) of de Prime (hard) tyre. Onafhankelijk of dit de Hard, Medium, Soft, SuperSoft was.
Tot nu toe dit seizoen heb ik dat iig niet gehoord, maar zo was het wel.
option en prime heb ik op de boordradio nog weleens langs horen komen dit jaar hoor.Ben.Hahlen schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:03:
Wat Olav doet met de banden is niet anders dan wat de teams ook deden tot vorig seizoen: je had het over de Option (zacht) of de Prime (hard) tyre. Onafhankelijk of dit de Hard, Medium, Soft, SuperSoft was.
Ondertussen papt Max aan met een ene Lindsey Vonn.... 
https://mobile.twitter.co...status/743060291332780032
Is Mikaela einde verhaal? Ik lees er niks meer over.vhal schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:24:
Ondertussen papt Max aan met een ene Lindsey Vonn....
Waiting on the world to change
Begin vorig week stapte Mikaela nog uit zijn Porschepinda powerrr schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:27:
[...]
Is Mikaela einde verhaal? Ik lees er niks meer over.
Dus is er volgens mij nog steeds.
Anders wil ik haar wel hoor

[ Voor 6% gewijzigd door Ryur op 15-06-2016 18:28 ]
Lindsey valt meer in de leeftijdscategory van pappa.pinda powerrr schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:27:
[...]
Is Mikaela einde verhaal? Ik lees er niks meer over.
pacificocean schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:33:
[...]
Lindsey valt meer in de leeftijdscategory van pappa.
offtopic:
Mwoahhhh, dan valt papa misschien een beetje op jonge meisjes als je dat zo zegt
Pa Verstappen is al wat ouder namelijk
Mwoahhhh, dan valt papa misschien een beetje op jonge meisjes als je dat zo zegt
Pa Verstappen is al wat ouder namelijk
Wat kan die meid skiën hè
Maar hier ook niks mis mee hoor...

[/hk modus]
Vind ze allebei maar een rare kop hebben, lichaam is niet verkeerd
.
@Hardware lover:
"These are the MANDATORY tyres to be available for the race:
2 two sets of P Zero Yellow soft"
Max had nog maar 1 setje softs beschikbaar voor de race toch? (Commentaar van Max na de race over de als laatst gebruikte Ultra's: We hadden niets anders meer.)
@Hardware lover:
Max had nog maar 1 setje softs beschikbaar voor de race toch? (Commentaar van Max na de race over de als laatst gebruikte Ultra's: We hadden niets anders meer.)
Dat vroeg ik me ook al af. Hoe kon Max geen softs meer over hebben als hij 2 sets vers voor de race zou moeten hebben?Robsta86 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:23:
Vind ze allebei maar een rare kop hebben, lichaam is niet verkeerd.
@Hardware lover:
pinda powerrr schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:06:
[...]
[offtopic]
Pa Verstappen is al wat ouder
Nee er zijn er twee banden sets geselecteerd door Pirelli, daarvan moet je er 1 gebruiken. Met de andere set mag je zelf doen wat je wilt. Die mag je dus al in FP1 oproken.ImagineMeAndYou schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:27:
[...]
Dat vroeg ik me ook al af. Hoe kon Max geen softs meer over hebben als hij 2 sets vers voor de race zou moeten hebben?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat mijn kennis van het bandenregelement niet verder gaat dan wat deze video uitlegt: YouTube: F1's Tyre Rules (2016) ExplainedSnowDude schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:53:
[...]
Nee er zijn er twee banden sets geselecteerd door Pirelli, daarvan moet je er 1 gebruiken. Met de andere set mag je zelf doen wat je wilt. Die mag je dus al in FP1 oproken.
Maar als ik goed begrijp wat ze daar zeggen dan kan die 2e set softs niet al in een FP gebruikt zijn
Er staat nergens dat die set bruikbaar moet zijn. De enige regel is dat je die 2 sets nog moet hebben, en dat je er 1 van moet gebruiken.ImagineMeAndYou schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:27:
[...]
Dat vroeg ik me ook al af. Hoe kon Max geen softs meer over hebben als hij 2 sets vers voor de race zou moeten hebben?
Je mag hem dus niet inleveren na FP2, maar je mag hem daar wel gebruiken als je dat wilt. Erg logisch is dat overigens niet, want je moet nog meer sets inleveren, dus die wil je eerst gebruiken natuurlijk.
Uhm, ik ben op 1:19 van de clip, waar hij al gezegd heeft: "Of these thirteen sets, two sets will be set aside and reserved for the race". Die elfde band is voor Q3, dus de enige die ze daarnaast nog vrij mogen kiezen en inzetten, zijn de 10 die ze zelf kiezen. Die 2 kunnen / mogen dus niet gebruikt zijn tijdens FP of Q.ImagineMeAndYou schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:04:
[...]
Ik moet heel eerlijk bekennen dat mijn kennis van het bandenregelement niet verder gaat dan wat deze video uitlegt: YouTube: F1's Tyre Rules (2016) Explained
Maar als ik goed begrijp wat ze daar zeggen dan kan die 2e set softs niet al in een FP gebruikt zijn
Edit: Ik kan me eerlijk gezegd ook niet de soft band niet herinneren uit de staatjes die langsgekomen zijn na de FP's.... Volgens mij heeft ie daar niet op gereden hoor.
[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 15-06-2016 20:24 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Precies, er moeten inderdaad 2 sets beschikbaar zijn en er moet 1 van de 2 gebruikt worden tijdens de race, het zegt niets over de staat van de band en het betekend alleen dat ze ergens in of achter de pitbox moeten liggen.Hoogie2004 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:13:
[...]
Er staat nergens dat die set bruikbaar moet zijn. De enige regel is dat je die 2 sets nog moet hebben, en dat je er 1 van moet gebruiken.
Je mag hem dus niet inleveren na FP2, maar je mag hem daar wel gebruiken als je dat wilt. Erg logisch is dat overigens niet, want je moet nog meer sets inleveren, dus die wil je eerst gebruiken natuurlijk.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Voor de race beschikbaar...

Testing, one, two ...
Klopt niet, dit is de juiste voor de GP van Europe:

We hadden het over Canada, en wat er na de Q beschikbaar was voor de race.Barfman schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:33:
[...]
[afbeelding]
Miljaar, dat is voor het gehele weekend, mijn overzicht is van voor de race OP ZONDAG voor Canada!Barfman schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:33:
[...]
[afbeelding]
Testing, one, two ...
Sorryhardware-lover schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:34:
[...]
Miljaar, dat is voor het gehele weekend, mijn overzicht is van voor de race OP ZONDAG voor Canada!

Ze zijn weer gezellig weesten planepoolen. 

En hier filmpje van Rosberg met beelden van de vlucht (met DC in z'n onderbroek
) Wat een lol hebben die mannen. Prachtig.

En hier filmpje van Rosberg met beelden van de vlucht (met DC in z'n onderbroek
[ Voor 55% gewijzigd door Rivanov op 15-06-2016 21:14 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Staat er al in.hardware-lover schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:56:
[...]
Pirelli maakt het altijd ruim van te voren bekend, en mogelijk kan de verplichte band of banden info toegevoegd worden aan het aparte topic wat voor ieder race-weekend gaat verschijnen? Ik roep maar wat?
Edit: onderstaande info gaat naar het Europa topic als dat open wordt gezet..
Pirelli will bring the following three compounds to the eight round of the 2016 Formula One season in Azerbaijan*, to be held (June 16-19) on the new street circuit in Baku:
P Zero White medium
P Zero Yellow soft
P Zero Red supersoft
These are the tyres that Pirelli has said must be used at some point in the race:
One set of P Zero White medium
One set of P Zero Yellow soft.
Als het topic niet om 9.01 niet in ASP staat, dan werkt een vrij nieuwe modfeature niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 15-06-2016 21:27 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik ben vast niet de eerste (of de laatste) maar sinds when the fuck ligt Baku in Europa?
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Het land ligt (gedeeltelijk) in het continent Europa. Azerbeidzjan heeft ook de eerste europese spelen georganiseerd (2015 was dat).max schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:30:
Ik ben vast niet de eerste (of de laatste) maar sinds when the fuck ligt Baku in Europa?
Het opzoeken is sneller dan de vraag uittypenmax schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:30:
De vraag vind ik best terecht. Azerbeidjan heeft in principe niets met Europa van doen. Ze liggen er wel tegenaan en hebben wat samenwerkingsverbanden, maar Europees zijn ze niet.Smultie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:38:
[...]
Het opzoeken is sneller dan de vraag uittypen
Mja sorry hoor, maar ik heb altijd geleerd dat alles rechts van de Bosporus Azië is.

Klopt ook wel, maar ten noorden ervan strekt het Europees continent verder...max schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:41:
Mja sorry hoor, maar ik heb altijd geleerd dat alles rechts van de Bosporus Azië is.

Hmmm....mijn laatste topografische onderwijs was.....bijna 20 jaar geleden ofzo. Dat wist ik dus niet. 
Blijf het alsnog vaag vinden maar goed.
Je hebt de eerste editie van de Europese Spelen ook gemist? Geen verwijt, volgens mij heeft 99% van Nld die gemist, maar die was ook in Bakumax schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:49:
Hmmm....mijn laatste topografische onderwijs was.....bijna 20 jaar geleden ofzo. Dat wist ik dus niet.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ja! Ga je mond spoelen!naitsoezn schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:53:
[...]
maar voetbal is een beetje vloeken in deze kerk geloof ik))
"When you grow up your heart dies"
Maar Turkije is dus geen onderdeel van Europa, maar is wel aspirant-lid van de EU en doet ook mee op het EK en het Eurovisie Songfestival? Af en toe snap ik er geen f*ck meer van
Echt hè....money makes the world go round....

Van Istanbul tot de Turks-Griekse grens hoort wel bij Europa.... dus daarom mag Turkije meedoen aan het EK en ESFpinda powerrr schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:23:
Maar Turkije is dus geen onderdeel van Europa, maar is wel aspirant-lid van de EU en doet ook mee op het EK en het Eurovisie Songfestival? Af en toe snap ik er geen f*ck meer van![]()
Zelfs Australië doet mee aan ESF, net als Israel.... de ligging van het land heeft er niets mee te maken m.i. maar het is puur commercieel, je zou kunnen zeggen dat ze een GP gebadged hebben zoals ze ook met de tag-heuer motor gedaan hebben
Goed te zien dat ze het echt naar hun zin hebben tijdens zo'n vliegtripje.Rivanov schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:11:
[afbeelding]
En hier filmpje van Rosberg met beelden van de vlucht (met DC in z'n onderbroek) Wat een lol hebben die mannen. Prachtig.
[video]
Ben wel vreselijk benieuwd naar wat ze elkaar te vertellen hebben en waarom DC in zijn onderbroek staat..
Voor de liefhebbers, de laatste restjes Max merchandise van Torro Rosso, met gratis handtekening 
http://www.verstappenshop...ucten/scuderia-toro-rosso
[ Voor 24% gewijzigd door Bigfoot op 15-06-2016 22:50 ]
Waarschijnlijk dezelfde stomme onzin die wij waarschijnlijk doen als we met een paar biertjes op in de kroeg staan of op een vrijdag middag op het werk. Alleen doen zij het in een vliegtuig.......nachtnet schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:46:
[...]
Goed te zien dat ze het echt naar hun zin hebben tijdens zo'n vliegtripje.
Ben wel vreselijk benieuwd naar wat ze elkaar te vertellen hebben en waarom DC in zijn onderbroek staat..
... verschil moet er zijn. 😎
Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff
Als ik zo eens kijk naar die webshop hebben ze nog een hoop STR merchandise liggen waar ze nodig van af moeten, en dat proberen te slijten door het met een handtekening erop te verkopen.Bigfoot schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:50:
Voor de liefhebbers, de laatste restjes Max merchandise van Torro Rosso, met gratis handtekening
Is dat vliegtuig van Rosberg zelf? Of een chartertje?Rivanov schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:11:
[afbeelding]
En hier filmpje van Rosberg met beelden van de vlucht (met DC in z'n onderbroek) Wat een lol hebben die mannen. Prachtig.
[video]
Privévliegtuig van Rosberg zelf wat ik begrepen hebMikeyMan schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:36:
[...]
Is dat vliegtuig van Rosberg zelf? Of een chartertje?
Waarom hebben ze niet ergens rond bocht 19 een chicane aangelegd? Bocht 16 tot 1 beslaat een derde van het circuit (ofzo) en is volledig vol gas... Oh en dan nog DRS erbij... Spannend joh!

Laten we hopen dat het allemaal meevalt.
Mag het plaatje iets groter, ik ben m'n vergrootglas kwijtTackleberry schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 00:11:
[afbeelding]
Waarom hebben ze niet ergens rond bocht 19 een chicane aangelegd? Bocht 16 tot 1 beslaat een derde van het circuit (ofzo) en is volledig vol gas... Oh en dan nog DRS erbij... Spannend joh!
Whoops. Tweakers vond het nodig om te resizen.friggler schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 00:12:
[...]
Mag het plaatje iets groter, ik ben m'n vergrootglas kwijt
Nog even afgezien van of Baku binnen Europa ligt, vroeger werd de benaming GP van Europa gebruikt als er binnen een land al een GP gehouden werd (Duitsland, Spanje, VK) en er geen dwergstaatje (Luxemburg, San Marino) in de buurt was om te gebruiken als naamgever.naitsoezn schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:53:
[...]
Je hebt de eerste editie van de Europese Spelen ook gemist? Geen verwijt, volgens mij heeft 99% van Nld die gemist, maar die was ook in Baku(net als dat het land al sinds 1994 lid is van de UEFA, maar voetbal is een beetje vloeken in deze kerk geloof ik
))
In dat licht bezien is het wel apart dat deze race niet gewoon de GP van Azerbeidzjan heet.
Kan DRS niet gewoon een race uit ofzo? Ik zie die Mercs al bijna vliegend over de streep gaan, zo lang is die landingsbaan!
Bensimpel
Positieve meneer
dat wordt flink remmen voor bocht 1 lolTackleberry schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 00:11:
[afbeelding]
😆 - Denk ook eens om ;)
De mercs hebben natuurlijk geen DRS deze race omdat ze vooraan rijdenpinda powerrr schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 00:23:
Kan DRS niet gewoon een race uit ofzo? Ik zie die Mercs al bijna vliegend over de streep gaan, zo lang is die landingsbaan!
En de 2e zit er vast geen seconde achter.
Zijn er al ideeën over de verwachte topsnelheid? Hoger dan op Monza of rijden ze toch met te veel vleugel daarvoor?
Continu elkaar op het rechte stuk met drs inhalen. De eerste die meer dan een seconde erachter komt verliest;)Adlermann schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:11:
[...]
De mercs hebben natuurlijk geen DRS deze race omdat ze vooraan rijden
En de 2e zit er vast geen seconde achter.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ligt het aan mij of is de run naar de 1e bocht niet enorm kort. Tenminste als de start grid begint rondom start/finish? Of hebben ze de grid een stuk verder naar achter gezet?
HD4Life @ Full-HD
Hier geven ze aan dat de verwachtte topsnelheid rond de 340 km/h zal liggen.Erapaz schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:17:
Zijn er al ideeën over de verwachte topsnelheid? Hoger dan op Monza of rijden ze toch met te veel vleugel daarvoor?
YouTube: 3D Presentation Baku City Circuit
*sowieso
Het is te hopen dat dat vliegtuig nooit van de radar verdwijnt.... complete grid wegRivanov schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:11:
[afbeelding]
[video]
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Het werkt niet...Señor Sjon schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:26:
[...]
Staat er al in.
Als het topic niet om 9.01 niet in ASP staat, dan werkt een vrij nieuwe modfeature niet.![]()
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Look closer. 
Gebruik bv de link in de topicwarning. Hij staat inmiddels in ASP. Ik heb hem nu sticky gemaakt, aangezien hij door de datum van de OP ergens halverwege de pagina terechtkomt.
Gebruik bv de link in de topicwarning. Hij staat inmiddels in ASP. Ik heb hem nu sticky gemaakt, aangezien hij door de datum van de OP ergens halverwege de pagina terechtkomt.
[ Voor 109% gewijzigd door Señor Sjon op 16-06-2016 09:03 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ah okee! Heel logisch natuurlijkSeñor Sjon schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:02:
Look closer.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Mercedes kan heel goede vliegtuigen maken, vraag maar aan Mark Webberpinda powerrr schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 00:23:
Red Bull ook, vraag dat ook maar aan Mark WebberSnowDude schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:21:
[...]
Mercedes kan heel goede vliegtuigen maken, vraag maar aan Mark Webber
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Dit is wel grappig, Hamilton en Vettel hebben exact even veel punten gescoord in hun carrière (en staan dus gedeeld op 1):
Wikipedia: Lijst van Formule 1-records
is dat gecorrigeerd voor de veranderde puntentelling? Lijkt er niet op, staat wel een disclaimer, maar geen correctie volgens mij.BreadFan schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:03:
Dit is wel grappig, Hamilton en Vettel hebben exact even veel punten gescoord in hun carrière (en staan dus gedeeld op 1):
Overigens een brainfart van mij; is er een 1:1 link tussen drag en downforce? Of kun je door slimme trucs meer downforce creëeren? Vooral op Baku interessant natuurlijk.
Nee, een oppervlakte haaks op de rijrichting veroorzaakt wel drag maar geen downforceMikeyMan schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:19:
[...]
is dat gecorrigeerd voor de veranderde puntentelling? Lijkt er niet op, staat wel een disclaimer, maar geen correctie volgens mij.
Overigens een brainfart van mij; is er een 1:1 link tussen drag en downforce? Of kun je door slimme trucs meer downforce creëeren? Vooral op Baku interessant natuurlijk.
Wel is het zo dat je geen downforce kunt creëren die geen drag als bij-effect heeft.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Dat klopt maar bijvoorbeeld een diffuser heeft relatief minder drag dan dat die oplevert aan extra downforce.ThunderNet schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:27:
[...]
Nee, een oppervlakte haaks op de rijrichting veroorzaakt wel drag maar geen downforce
Wel is het zo dat je geen downforce kunt creëren die geen drag als bij-effect heeft.
En de verboden groud-effect oplossingen waren ook erg drag efficient.
Nee, zit geen correctie op dus die punten is eigenlijk geen eerlijke recordlijst. Anders had Schumacher by far bovenaan gestaan, met zijn 91 overwinningen x 25 punten zit hij al boven HAM en VET.MikeyMan schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:19:
[...]
is dat gecorrigeerd voor de veranderde puntentelling? Lijkt er niet op, staat wel een disclaimer, maar geen correctie volgens mij.
Max heeft nog gewoon ruim 5 jaar om het record van Vettel af te pakken als jongste kampioen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Kort vraagje tussendoor. Heb gisteren mijn Bronze tickets voor Spa ontvangen maar miste in de envelop nog de parkeerkaart die wel was besteld. Komt die nog apart of wordt een enkeltje klantenservice? Iemand ervaring mee?
"Better ask questions before you shoot"
klantenservice.. zat er bij bij mij. (bij bij mij, wat een rare zin)Chocovla schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:30:
Kort vraagje tussendoor. Heb gisteren mijn Bronze tickets voor Spa ontvangen maar miste in de envelop nog de parkeerkaart die wel was besteld. Komt die nog apart of wordt een enkeltje klantenservice? Iemand ervaring mee?
Drag is heel simpelweg verstoring van de lucht. Dit vind plaats op alles wat relatief beweegt tenopzichte van een luchtverplaatsing (dus een boom heeft ook drag wanneer het waait).ThunderNet schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:27:
[...]
Nee, een oppervlakte haaks op de rijrichting veroorzaakt wel drag maar geen downforce
Drag ontstaat dus bij alle vormen (ook "druppelvorm"), dus ook de vormen welke geen downforce opleveren.
Een (F1) auto zonder downforce zal nogsteeds Drag hebben.
Downforce is meer een luchtdrukverschil aan twee kanten van een object.
Bij F1 auto's bijvoorbeeld wordt er een lage luchtdruk onder de auto/vleugels geproduceerd, waardoor de auto naar beneden wordt gedrukt door de "hogere" druk bovenop de auto. (of "gezogen" door de lagere druk, tomato tometo)
Drag en snelheid zijn niet linear, drag en downforce zijn niet linear en snelheid en downforce zijn ook niet linear.
De kunst van het Aerodymanische spelletje is niet zozeer meer of minder bij een snel of langzaam circuit, maar het spel van de hoogste downforce voor de laagste drag.
Om het in F1 termen te gooien:
Voorvleugel: relatief weinig downforce. Veel drag. De voorvleugen is eigenlijk om de lucht voor te bereiden voor de auto. Zo leid het zoveel mogelijk lucht om de voorwielen heen, want die veroorzaken veel drag zonder dat ze iets opleveren, en "breken" ze de lucht voor andere delen van de auto zoals sidepots of neus/rolbar etc.
Vloer: Enrom veel downforce, weinig drag. De vloer is de beste manier om downforce te genereren met weinig drag. Hiervoor zijn een paar redenen. De belangrijkste is oppervlakte. De vloer van een auto is relatief groot. De lucht hoeft maar 1x worden doorbroken door een object (de auto, welke overgens sowieso de lucht moet doorbreken) en frontale drag is verreweg de grootste. (bepaalde oppervlaktes hebben overgens meer of minder drag. ook wanneer ze niet onder een hoek van de luchtstroom staan). Ofwel je auto heeft toch al drag, waarom maken we er geen gebruik van? De tweede is "behandeling". Door het grote oppervlakte kun je de lucht veel geleidelijker verplaatsten. Hoe agressiever je lucht verplaatst, hoe meer turbulentie je krijgt. Turbulentie is niet leuk, want het is onvoorspelbaar. De deffuser is het aggresiefste deel van de vloer. Ook hier zie je weer: Achterkant van de auto? verpest de lucht maar want je bent het zelf toch niet meer nodig.
Dit is ook de voornaamste reden dat de vloeren/skirts/dubbele diffusers/plank zo sterk gereguleerd is.
Achtervleugel: Veel downforce, maar enorm veel drag. De lucht wordt maximaal verpest, maar het is het laatste stukje van de auto dus je hebt er zelf geen last van. De auto achter je wel.
Ik kan ook nog wel in detail gaan uitleggen waarom skirts, dubbele diffusers, blown exhausts etc.etc. maar daar hebben veel van jullie denk ik geen zin in. Dit zijn de basics.
kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)
Jammer, ik heb er wel interesse in aangezien ik nieuw ben in de sportkid1988 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:34:
[...]
Ik kan ook nog wel in detail gaan uitleggen waarom skirts, dubbele diffusers, blown exhausts etc.etc. maar daar hebben veel van jullie denk ik geen zin in. Dit zijn de basics.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Kijk het filmpje van Paddy Lowe eens op JamesAllonOnF1; Die geeft in een minuut uitleg over de belangrijkste aerodynamische onderdelen.kid1988 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:34:
[...]
Om het in F1 termen te gooien:
Voorvleugel: relatief weinig downforce.
Vloer: Enrom veel downforce, weinig drag.
Achtervleugel: Veel downforce, maar enorm veel drag.
Zijn uitleg:
Voorvleugel; grofweg 30% van de downforce.
Vloer: Ongeveer 40% van de downforce.
Achtervleugel: Ongeveer 30% van de downforce.
Dus dat die voorvleugel relatief weinig downforce levert geloof ik niet.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Sterker nog als de voorkant significant minder downforce genereert als de achter kan is er totaal geen balans in de auto en dan zou hij constant onderstuurd zijn.XyritZz schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:46:
[...]
Kijk het filmpje van Paddy Lowe eens op JamesAllonOnF1; Die geeft in een minuut uitleg over de belangrijkste aerodynamische onderdelen.
Zijn uitleg:
Wel is het zo dat de voorvleugel heel complex is met allerlei flapjes en extra sleuven om de lucht stromen naar achteren te verbeteren. Maar netto downforce is aan de voorkant niet veel minder als aan de achterkant.
[ Voor 14% gewijzigd door SnowDude op 16-06-2016 11:50 ]
/Off:
"....bij mij bij..." klinkt iets minder raarSniffels schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:32:
[...]
klantenservice.. zat er bij bij mij. (bij bij mij, wat een rare zin)
Moet wel lukken lijkt meL1nt schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:29:
Max heeft nog gewoon ruim 5 jaar om het record van Vettel af te pakken als jongste kampioen.
Volgend jaar is gewoon weer een tombola.alwaysleft schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:01:
[...]
Moet wel lukken lijkt meDenk dat die volgend jaar al een redelijke kans heeft
Voor hetzelfde geld is ineens Ferrari 1 sec sneller dan de rest.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
In veel van rosbergs social media posts welke over reizen gaan wordt "netjets" genoemd. Wat een soort "privevliegtuigdeel" dienst is. Ik vermoed dat het zoiets is.friggler schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:38:
[...]
Privévliegtuig van Rosberg zelf wat ik begrepen heb
Rosberg komt ook wel eens terug op de site van netjets https://www.netjetseurope...ts-at-Monaco-Grand-Prix-/
[ Voor 18% gewijzigd door perpixel op 16-06-2016 13:07 ]
Laat ik mezelf corrigeren. Relatief weinig downforce, heeft natuurlijk met twee dingen te maken. In ruil voor de hoeveelheid drag welke je produceerd, levert het relatief weinig downforce op. Daarnaast is ten opzichte van het oppervlakte van de aerodynamische deel van de voorvleugen de opbrengst "relatief" laag. Ik doelde niet op de opbrengst in relatie tot de andere delen op de auto, maar dat heb ik niet duidelijk vermeld.XyritZz schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:46:
[...]
Kijk het filmpje van Paddy Lowe eens op JamesAllonOnF1; Die geeft in een minuut uitleg over de belangrijkste aerodynamische onderdelen.
Zijn uitleg:
Onderschat vooral niet hoe groot het aerodynamische oppervlakte van de brede 5-7 laags voorvleugels is.
Wat zijn die Aussies toch slechte verliezers, zeg.
Ik heb het over Autosport.com waar een onzer moderatoren frequenteert..
Kunnen niet toegeven dat Max in Canada betere race had dan Daniel.. ffs
Gaat wat meer om de aerodynamica. Laat dat nu Red Bull's hele sterke punt zijnYakuzA schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:02:
[...]
Volgend jaar is gewoon weer een tombola.
Voor hetzelfde geld is ineens Ferrari 1 sec sneller dan de rest.
Sniffels schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:32:
[...]
klantenservice.. zat er bij bij mij. (bij bij mij, wat een rare zin)
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Of je maakt er Bij mij bij van maken, ziet er iets beter uit
Valt me ook op. Max was gewoon beter in Canada qua race trim. Ben heel benieuwd aanstaande zondag. Gok dat het weer erg gelijkwaardig gaat wordenTethtoril schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:11:
Wat zijn die Aussies toch slechte verliezers, zeg.
Als je het zo begrijpbaar kan uitleggen zoals je net gedaan hebt dan heb ik daar heel veel zin in!kid1988 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:34:
[...]
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Ik miste die dus ook al. Jij al contact gehad met de klantenservice.Chocovla schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:30:
Fout!kid1988 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:34:
[...]
Ik kan ook nog wel in detail gaan uitleggen waarom skirts, dubbele diffusers, blown exhausts etc.etc. maar daar hebben veel van jullie denk ik geen zin in.
Ah dan begreep ik het verkeerd. Lowe zei het ook al in het filmpje, dat de voorvleugel naast genereren van downforce ook heel veel werk verzet om de lucht op de juiste plaatsen te krijgen zodat de rest van de auto zo efficient mogelijk kan werken.kid1988 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:07:
[...]
Laat ik mezelf corrigeren. Relatief weinig downforce, heeft natuurlijk met twee dingen te maken. In ruil voor de hoeveelheid drag welke je produceerd, levert het relatief weinig downforce op. Daarnaast is ten opzichte van het oppervlakte van de aerodynamische deel van de voorvleugen de opbrengst "relatief" laag. Ik doelde niet op de opbrengst in relatie tot de andere delen op de auto, maar dat heb ik niet duidelijk vermeld.
Onderschat vooral niet hoe groot het aerodynamische oppervlakte van de brede 5-7 laags voorvleugels is.
Eens, vind het ook wel leuk als het topic meer de diepte in gaat. Weet er zelf niet zo veel vanaf, maar vind het altijd wel erg boeiend om te lezen waarom iets werkt op de auto's. Vooral de extreme oplossingen van de teams vind ik leuk; bijv. de dubbele diffuser van Brawn, en de forward exhausts van Lotus/Renault.A1AD schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:06:
[...]
Als je het zo begrijpbaar kan uitleggen zoals je net gedaan hebt dan heb ik daar heel veel zin in!
Nou vooruit.A1AD schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:06:
[...]
Als je het zo begrijpbaar kan uitleggen zoals je net gedaan hebt dan heb ik daar heel veel zin in!
Skirts is een makkelijke. Ze zijn inmiddels verboden maar bieden een goed inzicht in het "grondeffect" van de vloer. Ze doen eigenlijk hetzelfde als de Winglets van de moderne vliegtuigen;
De winglets/skirts zorgen ervoor dat er vanaf de zijkant geen "valse lucht" onder de vloer kan komen. Van de achterkant van de auto geld een onderdruk. Dit "gat" in de lucht wil worden opgevuld. De makers willen graag dat dit gebeurt met lucht van de voorkant van de auto/vleugel. Dit zorgt er namelijk voor dat de lucht versneld en dus een lagere druk krijgt. Echter kost het versnellen van lucht energie.. de natuurkunde wil dus ergens lucht weghalen waar dat makkelijk is, van de zijkant van de auto/vleugel. De valse lucht vanaf de zijkant zorgd ervoor dat het vacuum onder de auto daalt. Minder downforce..
Bij vliegtuigen geld hetzelfde maar dan andersom. De valse lucht verminderd de onderdruk boven de vleugel. De vleugel(vliegtuig) moet sneller door de lucht bewegen om dezelfde hoeveelheid lift te genereren.
Door het plaatsen van winglets op het einde van de vleugel wordt het aanzuigen van valse lucht beperkt, kan het vliegtuig langzamer vliegen en dus verbruikt het minder brandstof.
Skirts/winglets zijn dus zelf geen delen die downforce creeeren maar ze helpen andere delen dit beter te doen.
**** winglets hebben nog een ander effect, de punt van de vleugel wordt scherper, en verder weg geplaats van het "draagvlak" van de vleugel. Hierdoor vermindert de turbulentie aan het einde van de vleugel, en wordt hij weggeleid van het draagvlak. Minder turbulentie == minder drag. en minder turbulientie bij het draagvlak == groter effectief draagvlak.
[ Voor 9% gewijzigd door kid1988 op 16-06-2016 14:29 ]
Kon alleen een webformulier op de site vinden. Heb daar eerst wat heen gestuurd. Hoor ik daar niets van bel ik er even achteraan. Nog niets gehoord tot nu toe in ieder geval.Axente schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:15:
[...]
Ik miste die dus ook al. Jij al contact gehad met de klantenservice.
"Better ask questions before you shoot"
Gisteren stond UPS ook aan m'n deur met m'n Gold kaarten voor Spa. Helaas was ik niet thuis. Vandaag komen ze weer en ben ik weer niet thuis.Axente schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:15:
[...]
Ik miste die dus ook al. Jij al contact gehad met de klantenservice.
Dus zal ze morgen wel kunnen afhalen.
Overigens had ik de parkeerkaart los besteld dus die zal er sowieso niet bij zitten.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ricciardo deelt een mooi complimentje uit aan Verstappen. Tof http://www.f1today.net/nl...x-moet-mijn-niveau-omhoog
Je gaat alleen de mist in bij de aanname dat lift of downforce wordt gecreëerd door een drukverschil tussen de boven en onderkant van een auto of vleugel.kid1988 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:20:
[...]
Nou vooruit.
Skirts is een makkelijke. Ze zijn inmiddels verboden maar bieden een goed inzicht in het "grondeffect" van de vloer. Ze doen eigenlijk hetzelfde als de Winglets van de moderne vliegtuigen;
[afbeelding]
De winglets/skirts zorgen ervoor dat er vanaf de zijkant geen "valse lucht" onder de vloer kan komen. Van de achterkant van de auto geld een onderdruk. Dit "gat" in de lucht wil worden opgevuld. De makers willen graag dat dit gebeurt met lucht van de voorkant van de auto/vleugel. Dit zorgt er namelijk voor dat de lucht versneld en dus een lagere druk krijgt. Echter kost het versnellen van lucht energie.. de natuurkunde wil dus ergens lucht weghalen waar dat makkelijk is, van de zijkant van de auto/vleugel. De valse lucht vanaf de zijkant zorgd ervoor dat het vacuum onder de auto daalt. Minder downforce..
Bij vliegtuigen geld hetzelfde maar dan andersom. De valse lucht verminderd de onderdruk boven de vleugel. De vleugel(vliegtuig) moet sneller door de lucht bewegen om dezelfde hoeveelheid lift te genereren.
Door het plaatsen van winglets op het einde van de vleugel wordt het aanzuigen van valse lucht beperkt, kan het vliegtuig langzamer vliegen en dus verbruikt het minder brandstof.
Skirts/winglets zijn dus zelf geen delen die downforce creeeren maar ze helpen andere delen dit beter te doen.
Zo werd dat pakweg 25 jaar geleden nog uitgelegd op school, maar er klopt niets van.
Lift en downforce komen van de 3e wet van Newton. Door de luchtstroom naar boven of beneden af te buigen, creëer je een gelijke kracht (op je vleugel) de andere kant op.
Het effect van valse lucht langs de grensvlakken zorgt voor haakse luchtstromen. En dat levert turbulentie. Turbulentie = drag die je geen downforce of lift oplevert. En door een wingtip of skirt vermindert dat.
Die kan Kvyat ook meteen in zn zak stekenalwaysleft schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:41:
Ricciardo deelt een mooi complimentje uit aan Verstappen. Tof http://www.f1today.net/nl...x-moet-mijn-niveau-omhoog
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=KLTNaaF8wX0]
[ Voor 9% gewijzigd door Martinspire op 16-06-2016 14:53 ]
Kan ik bij airfoils/gurneys inkomen, maar ik ben toch wat meer uitleg van je nodig hoe de 3e wet van newton voor grondeffect zorgt. e.g. hoe de vloer zijn werk kan doen.RocketKoen schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:41:
[...]
Je gaat alleen de mist in bij de aanname dat lift of downforce wordt gecreëerd door een drukverschil tussen de boven en onderkant van een auto of vleugel.
Zo werd dat pakweg 25 jaar geleden nog uitgelegd op school, maar er klopt niets van.
Lift en downforce komen van de 3e wet van Newton. Door de luchtstroom naar boven of beneden af te buigen, creëer je een gelijke kracht (op je vleugel) de andere kant op.
Het effect van valse lucht langs de grensvlakken zorgt voor haakse luchtstromen. En dat levert turbulentie. Turbulentie = drag die je geen downforce of lift oplevert. En door een wingtip of skirt vermindert dat.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Het topic voor de komende race vind je donderdagochtend voor de race als los topic.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Waar te kijken?
Racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2016
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Het topic voor de komende race vind je donderdagochtend voor de race als los topic.
[F1] Seizoen 2016-14 - GP van Italië
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Waar te kijken?
Racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2016
IRC: http://irc.tweakers.net/f1