Alsnog komen minder mensen met de auto dan een doorsnee race. Verder heb je beter 150.000 bezoekers nodig om meer geld binnen te halen voor het circuit zelf. Zo financieel gezond is Spa helemaal niet.
PauseBreak schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:20:
[...]
Hahaha, weet je, ik denk dat je onderschat waar er wel en niet moet worden geheid in Nederland. Eigenlijk overal moet dat uiteindelijk wel want we wonen met zijn allen in een delta. Met andere woorden: Het onderhoud van de baan is altijd een dure grap.
Tuurlijk is het duur. Maar ga eens kijken naar het asfalt in Noord Holland (of bv de A12) ivm asfalt in Brabant of Limburg. In Noord Holland, Flevoland e.d. moet je echt alles doen, elders valt het mee. Al heeft Zandvoort weer geluk met de duinen die redelijk stevig liggen. Maar een nieuwe baan aanleggen in de duinen gaat je niet meer lukken.
En nee, ik was niet geheel serieus. Als je me het serieus vraagt zou ik zeggen dat ik van mening ben dat Nederland geen F1 GP kan houden. De plekken die je serieus zou overwegen (stratencircuits à la Rotterdam e.d.) zijn onbereikbaar als er een groot evenement wordt gehouden en de F1 gaat daar qua bezoekersaantallen wel overheen. En dan laat ik nog even de links-extremisten van milieudefensie buiten beschouwing.
Ik denk dat als je het aan zou leggen als een park zoals met Melbourne of Montreal ook gedaan is, dat je nog wel een kans maakt. Het grote probleem in NL is vooral de mensen die meteen beginnen te zeuren over uitstoot en dergelijke. Dus een stad vinden waar dat minder het geval is, lijkt me wel handig. Utrecht of Eindhoven (waar het ze al niet lukt om een volledige ringweg aan te leggen) en Amsterdam (ik kan me daar echt niet voorstellen dat iets het gaat halen), vallen al meteen af.
Bullet NL schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:21:
[...]
Toeristisch oogpunt??
Wat heeft Spa op dit gebied meer te bieden dan Assen? Laat staan de Red Bull Ring in Oostenrijk, naast een hele gemarkeerde baan heb je daar ook helemaal niets toeristisch
Het is makkelijker te verkopen aan de bevolking en politiek als er naast de baan nog meer te doen is om zo ook de lokale economie extra te stimuleren. En mensen blijven dan ook langer hangen. Het zou het makkelijker maken een groter bedrag samen te stellen, als er op langere termijn meer te halen valt.
Het TT Circuit is de laatste jaren al flink verbreed, ze zijn er nog niet, maar zou wel vrij eenvoudig geschikt gemaakt kunnen worden voor grotere evenementen als de F1. (makkelijker dan Zandvoort)
Ja makkelijker dan Zandvoort, maar nog steeds duurder dan een nieuwe baan.
[...]
Hoezo gaan ze dat in Assen niet redden? Assen ligt perfect gelegen aan de A28, ze hebben eind vorig jaar zelf een eigen afrit gekregen op de A28. Als ze willen zouden ze ook nog een tijdelijk (vrij goedkoop aan te leggen) treinstation tussen Beilen en Assen aan kunnen leggen waarmee het vervoer per openbaar vervoer (extra treinen) gewaarborgd is.
Infrastructuur is meer dan alleen wat wegen en OV verbindingen.
Maar goed, ik lees uit je woorden al dat je behoorlijk bevooroordeeld bent, ben je überhaupt de laatste jaren op de TT baan in Assen geweest?
Nog nooit nee. Maar slechter dan Zandvoort is sowieso onmogelijk.
Assen heeft maar één groot probleem, en dat is dat het midden in een beschermt natuurgebied ligt, net als Zandvoort overigens..
Bonus voor Zandvoort is dat het per definitie onbereikbaar is en vol zit met NIMBY-mensen. En dat het bij een mooie zomerdag al vol staat.
L1nt schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:49:
En ondanks alles, hoge kosten, boomknuffelaars, gebrek aan goede locatie, Bernie, etc etc, sta ik helemaal niet gek te kijken als Max dit vol blijft houden en dit jaar nog wat podiums scoort en volgend jaar serieus om de titel mee strijd dat er wel een Nederlandse GP komt.
Zal me niet verbazen nee. Maar een nieuwe baan gaat er echt niet komen. Stratencircuit geef ik de meeste kans. Dat is ook het best te verkopen richting bevolking.
Let wel: Ik zou niet gek staan te kijken betekend niet automatisch dat ik denk dat het daadwerkelijk gebeurd. Ik sluit het alleen niet 100% uit want Nederlanders zijn zo opportunistisch als de pest.
Zie afgelopen WK, vooraf kansloos, konden beter thuis blijven, de coach en spelers raak je aan de straatstenen niet kwijt. Spanje dik ingemaakt "Campeone!! campeone!!"
Toch werden ze 2e en halve-finalist
[
Voor 9% gewijzigd door
Martinspire op 06-06-2016 14:21
]