Omdat die sticker niks toevoegt en een fitte coureur wel?
Verwijderd
Ik heb het niet over helemaal geen water, hè? Ik heb het over het elimineren van de pomp. Een passief systeem lijkt prima mogelijk.MikeyMan schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:18:
Omdat die sticker niks toevoegt en een fitte coureur wel?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2016 08:27 ]
Pompje weegt zo goed als niets, coureurs zijn ook niet allemaal even zwaar of lang. Ondanks dat ze willen bepalen waar ze elke gram gewicht kunnen plaatsen is het drinken van een coureurs een ontzettend belangrijk iets. Het pompje zal één van de minst zware uit zijn soort zijn, ze zijn veel mee bezig om de voorraad drinken op een juiste plek te bewaren. Het gewicht van een F1 auto is al lang niet meer het probleem, ze kunnen een auto nog lichter maken dan hij nu is.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:17:
[...]
Waarom is het logisch een pomp met significant gewicht in een auto te plaatsen waarbij letterlijk over iedere gram is nagedacht? Men heeft bijvoorbeeld bestickering die veel dunner is dan normale stickers. Als men bij dat soort zaken zoveel moeite neemt, waarom zou je dan een elektronisch apparaat toevoegen als je het, vanuit mijn lekenvisie (maar niet zonder ontwerpervaring) waarschijnlijk ook simpel en licht kunt oplossen ?
Cogitationis poenam nemo patitur
Verwijderd
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat het gewicht geen probleem meer is, zie het stickerverhaal. Men zit al tijden aan een ondergrens wat betreft gewicht, maar desondanks vinden ze het alsnog de moeite waard om die gewichtsverdeling absoluut minimaal te verbeteren met dunnere stickers. Dat een pomp niet binnen diezelfde denktrant zou vallen lijkt niet erg waarschijnlijk.Bullet NL schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:28:
Pompje weegt zo goed als niets, coureurs zijn ook niet allemaal even zwaar of lang. Ondanks dat ze willen bepalen waar ze elke gram gewicht kunnen plaatsen is het drinken van een coureurs een ontzettend belangrijk iets. Het pompje zal één van de minst zware uit zijn soort zijn, ze zijn veel mee bezig om de voorraad drinken op een juiste plek te bewaren. Het gewicht van een F1 auto is al lang niet meer het probleem, ze kunnen een auto nog lichter maken dan hij nu is.
Het enige dat voor de hand ligt is dat er een noodzaak is het zo te doen, maar wat die noodzaak dan is valt moeilijk te zeggen. Misschien is de plaatsing van het bidon beter te optimaliseren en levert dat meer op dan het gewicht aan nadeel oplevert - of levert het gewicht daardoor juist minder nadeel op.
Dit is de laatste jaren niet meer waar. De coureurs moeten niet voor niets zo extreem licht zijn (de auto is al aan de zware kant, en met coureur wil je maar net boven de limiet zitten).Bullet NL schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:28:
[...]
Het gewicht van een F1 auto is al lang niet meer het probleem, ze kunnen een auto nog lichter maken dan hij nu is.
De reden dat ze de gewichtslimiet hebben verhoogd is juist om ervoor te zorgen dat de coureurs niet zo extreem licht hoeven te zijn (tegen het ongezonde aan).
Het lijkt me niet heel fijn als coureurs om water op te zuigen door een heel lang rietjeVerwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:34:
[...]
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat het gewicht geen probleem meer is, zie het stickerverhaal. Men zit al tijden aan een ondergrens wat betreft gewicht, maar desondanks vinden ze het alsnog de moeite waard om die gewichtsverdeling absoluut minimaal te verbeteren met dunnere stickers. Dat een pomp niet binnen diezelfde denktrant zou vallen lijkt niet erg waarschijnlijk.
Het enige dat voor de hand ligt is dat er een noodzaak is het zo te doen, maar wat die noodzaak dan is valt moeilijk te zeggen. Misschien is de plaatsing van het bidon beter te optimaliseren en levert dat meer op dan het gewicht aan nadeel oplevert - of levert het gewicht daardoor juist minder nadeel op.
Ook als je in een bocht wil drinken is het misschien minder fijn om met 3G aan een rietje te zuigen
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Verwijderd
Als het uitsluitend een rietje is inderdaad niet, dat zal iedereen die dat ooit geprobeerd heeft beamen. Als je het echter wat handiger aanpakt met éénrichtingsklepjes, dan voorkom je dat het water helemaal terugzakt en zou het een stuk minder moeite moeten kosten. Al is de weerstand wellicht dan alsnog te groot.YakuzA schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:41:
Het lijkt me niet heel fijn als coureurs om water op te zuigen door een heel lang rietje
Dat soort fratsen doen ze doorgaans op 'rustige' stukken. Coureurs roeptoeteren niet voor niets dat ze niet over de radio lastiggevallen willen worden als ze aan het sturen zijnOok als je in een bocht wil drinken is het misschien minder fijn om met 3G aan een rietje te zuigen
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2016 08:44 ]
http://www.gizmodo.co.uk/...-urination-of-f1-drivers/
[quote]
The F1 car drinks system aids the driver to maintain his fluid levels during the race. To deliver this, there is nothing more than a flexible bag of drink attached to the side of the cockpit. To save the driver having to suck the drink up from the bag, it is delivered by a pump. Rather than an expensive titanium-carbon fibre pump, the teams use nothing more extravagant than a road car windscreen washer pump, with the pump linking the fluid bag to the driver’s helmet via a long tube. On the steering wheel, the “drinks” button powers the pump, squirting some of the drink into his mouth. The drivers will call for a squirt of drink most laps when they are on the longer straights.[/quote]
Niet goed gelezen
[quote]
The F1 car drinks system aids the driver to maintain his fluid levels during the race. To deliver this, there is nothing more than a flexible bag of drink attached to the side of the cockpit. To save the driver having to suck the drink up from the bag, it is delivered by a pump. Rather than an expensive titanium-carbon fibre pump, the teams use nothing more extravagant than a road car windscreen washer pump, with the pump linking the fluid bag to the driver’s helmet via a long tube. On the steering wheel, the “drinks” button powers the pump, squirting some of the drink into his mouth. The drivers will call for a squirt of drink most laps when they are on the longer straights.[/quote]
Niet goed gelezen
Het is bedoening, niet bedoeling
Die klepjes voegen natuurlijk ook geen gewicht toeVerwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:43:
[...]
Als het uitsluitend een rietje is inderdaad niet, dat zal iedereen die dat ooit geprobeerd heeft beamen. Als je het echter wat handiger aanpakt met éénrichtingsklepjes, dan voorkom je dat het water helemaal terugzakt en zou het een stuk minder moeite moeten kosten. Al is de weerstand wellicht dan alsnog te groot.
Nee het is redelijk simpel, als je wel eens met een hartslag van 170 hebt proberen te drinken uit een bidon dan weet je dat dat zuigen behoorlijk afleidend kan zijn is. (that's what she said!
Dit knopje met een pompje van een paar gram is dan echt kwa gewicht helemaal niet zo'n probleem om dat de rijder zich gewoon beter kan richten op het rijden. Ik denk persoonlijk ook dat 11 F1 teams het beter weten dan Camacha
Ze kunnen ook de stuurbekrachtiging weg laten, dat scheelt ook een paar kilo, maar dat doen ze ook niet om dat het de rijder gewoon fysiek ontlast.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Verwijderd
Zoals ik al zei, men zal er een reden voor hebben. Maar het is natuurlijk totaal onbevredigend om het daarbij te laten en niet ook te weten wat die reden dan isSnowDude schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:20:
Dit knopje met een pompje van een paar gram is dan echt kwa gewicht helemaal niet zo'n probleem om dat de rijder zich gewoon beter kan richten op het rijden. Ik denk persoonlijk ook dat 11 F1 teams het beter weten dan Camacha
Die klepjes kunnen overigens bijvoorbeeld inline en van PE of PP gemaakt worden. Dan kan je een paar honderd meter aan buis hebben voordat het meer weegt dan een pomp, dus ik gok dat er een andere reden is.
Hoe vet zou het zijn om terug te gaan naar de oldskool sturen?

Maximaal 6 knoppen op het stuur. Combinaties toegestaan.

Hier een artikel over de ingaande en uitgaande vloeistoffen:
Niet. Dan is de gehele auto niet meer bestuurbaar..StealthyPeanut schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:32:
[afbeelding]
Ik weet niet precies hoeveel vocht ze meenemen, maar dat zal ergens tussen de 2 en 3 liter zijn.. En ik denk dat daardoor plaatsing in de auto erg belangrijk is. toch 2 tot 3 kilo die ergens in de balans van de auto moet zitten.. Ik vraag me veel meer af hoe ze de vloeistof op een redelijke temperatuur houden. mini koelbox? Aluminium folie zak?Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:34:
[...]
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat het gewicht geen probleem meer is, zie het stickerverhaal. Men zit al tijden aan een ondergrens wat betreft gewicht, maar desondanks vinden ze het alsnog de moeite waard om die gewichtsverdeling absoluut minimaal te verbeteren met dunnere stickers. Dat een pomp niet binnen diezelfde denktrant zou vallen lijkt niet erg waarschijnlijk.
Probeer trouwens eens door een lang rietje te drinken terwijl je ritje in een achtbaan maakt.. Ik snap wel waarom ze een klein pompje gebruiken.
YouTube: 2016 Spain Ted Kravitz and Mark Hughes on Mercedes’ power unit
Deze nog niet voorbij zien komen. Sky over hoe de ontsteking werkt in de mercedes.
Deze nog niet voorbij zien komen. Sky over hoe de ontsteking werkt in de mercedes.
Dat is natuurlijk een stukje sentiment. De oude stuurtjes zien er leuk uit en een stuk overzichtelijker, maar met al die functies van de auto tegenwoordig moeten ze wel een stuur met 43 knoppen hebbenStealthyPeanut schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:32:
[afbeelding]
Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl
Niet veel. Heb in interviews wel vaker gehoord dat na een aantal rondes het meer lijkt op thee omdat het zo warm wordt.nachtnet schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:40:
Ik vraag me veel meer af hoe ze de vloeistof op een redelijke temperatuur houden. mini koelbox? Aluminium folie zak?
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Als je dat artikel ook leest wat hier 2 maal gepost is dan staat het er ook in. Het is dan ook niet om te koelen maar om je vochtbalans op peil te houden en er zitten voornamelijk mineralen en vitamines in om je tijdens de race geconsentreert te houden(beetje sportdrankje gevoel).derx666 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:51:
[...]
Niet veel. Heb in interviews wel vaker gehoord dat na een aantal rondes het meer lijkt op thee omdat het zo warm wordt.
even van het sky live blog.

Kunnen ze gelijk hun handen aan het stuur houden..
ik snap nog steeds niet dat ze daar niet gewoon het zelfde rol systeem gebruiken als bij motorsport gebruikelijk is. Bij onboard camera's heb je toch ook al jaren zo'n rollend stukje film voor de lens?Meanwhile, a new rule will be in place outlawing drivers from discarding their visor tear-offs out of their cars. Speaking to a few of them last night, the drivers seemed rather non-plussed about the matter - and there's by no means certainty in the paddock about how exactly drivers will react or indeed now discard of any dirty tear-offs. Sit on them? Well, it's not very high-tech but maybe!

[ Voor 10% gewijzigd door nachtnet op 26-05-2016 10:03 ]
De temperatuur maakt dan weer niet uit, koud water is lekkerder maar niet per se beter. Sterker nog, om een ander soort kramp te voorkomen is warm water beter. 
https://www.gezondheidsne...arm-drinken-bij-mooi-weer
Een 'verfrissende' drank ontrekt energie uit het lichaam. Met warme drank (lichaamstemperatuur) is in principe niets mis, behalve dat het dus niet (tijdelijk) erg verfrissend is. Sowieso verwacht ik niet dat de drankjes bijzonder lekker zijn. Er moeten immers heel wat zouten en andere stoffen aangevuld worden.
Kwa verkoeling heb ik weleens gelezen dat een coureur zijn handen handig positioneert zodat er wat rijwind in de mouwen terecht komt. Geen idee of dat tegenwoordig nog kan, de handschoenen kunnen eroverheen vallen. Er waren in het verleden ook coureurs die het vizier op een kiertje zetten. Maar dat is nogal riskant, in verband met rommel in je ogen. Ik verwacht dat het ook niet meer is toegestaan. Jos had immers tijdens zijn befaamde pitstop vuurbal ook zijn vizier op een kiertje staan. Dat had destijds voor brandwonden gezorgd.
Het pompje zal vast wel de meest betrouwbare oplossing zijn. Je wilt een coureur immers helemaal niet laten zuigen. Knopje indrukken moet gewoon voor een plets vloeistof zorgen. Natuurlijk zijn er ook wat trucjes mogelijk met aerodynamica, maar volgens mij mag tegenwoordig de aerodynamica van een auto niet meer mechanisch veranderd worden, met uitzondering van de bekende systemen. Dusja, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er een obese pomp in een F1 wagen zit.
Kwa verkoeling heb ik weleens gelezen dat een coureur zijn handen handig positioneert zodat er wat rijwind in de mouwen terecht komt. Geen idee of dat tegenwoordig nog kan, de handschoenen kunnen eroverheen vallen. Er waren in het verleden ook coureurs die het vizier op een kiertje zetten. Maar dat is nogal riskant, in verband met rommel in je ogen. Ik verwacht dat het ook niet meer is toegestaan. Jos had immers tijdens zijn befaamde pitstop vuurbal ook zijn vizier op een kiertje staan. Dat had destijds voor brandwonden gezorgd.
Het pompje zal vast wel de meest betrouwbare oplossing zijn. Je wilt een coureur immers helemaal niet laten zuigen. Knopje indrukken moet gewoon voor een plets vloeistof zorgen. Natuurlijk zijn er ook wat trucjes mogelijk met aerodynamica, maar volgens mij mag tegenwoordig de aerodynamica van een auto niet meer mechanisch veranderd worden, met uitzondering van de bekende systemen. Dusja, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er een obese pomp in een F1 wagen zit.
Ten eerste is bovenstaande systeem natuurlijk aerodynamisch gezien een ramp, daarom wordt dit systeem alleen gebruikt bij sporten met een relatief lage snelheid, zoals bijvoorbeeld motorcross. in de Superbikes of motoGP gebruiken ze het zelfde systeem als de F1 (als ze al wat gebruikennachtnet schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:00:
even van het sky live blog.
[...]
ik snap nog steeds niet dat ze daar niet gewoon het zelfde rol systeem gebruiken als bij motorsport gebruikelijk is. Bij onboard camera's heb je toch ook al jaren zo'n rollend stukje film voor de lens?
[afbeelding]
Inbouwen in de helm is geen optie omdat ze dan hun vizier niet meer omhoog kunnen doen.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Denk dat je de reden zelf al hebt benoemd: controle over de plaatsing. Ze kunnen bij het ontwerp het ding precies daar plaatsen waar ze hem willen hebben. Ze weten wat het weegt, en kunnen dat compenseren door andere gewichten te variëren.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:25:
[...]
Zoals ik al zei, men zal er een reden voor hebben. Maar het is natuurlijk totaal onbevredigend om het daarbij te laten en niet ook te weten wat die reden dan is
Die klepjes kunnen overigens bijvoorbeeld inline en van PE of PP gemaakt worden. Dan kan je een paar honderd meter aan buis hebben voordat het meer weegt dan een pomp, dus ik gok dat er een andere reden is.
Bij stickers daarentegen weet je ten tijde van het ontwerp niet waar ze komen te zitten en hoe groot ze zijn. Deze wil je dus wel degelijk zo licht mogelijk hebben om de balans in de wagen niet te verstoren.
Dat is de reden dat een waterbidon + pomp van zeg 400 gram geen enkel probleem is, maar een sticker van 10 gram teveel dat wel kan zijn.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Paar jaar terug dronken ze het volgens mij zoveel mogelijk in de eerste 10 ronden op omdat het daarna te warm was geworden om nog fatsoenlijk te drinken.Robertdj schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:01:
De temperatuur maakt dan weer niet uit, koud water is lekkerder maar niet per se beter. Sterker nog, om een ander soort kramp te voorkomen is warm water beter.
Komt nog bij dat ze bijv. in Abu Dhabi beginnen in daglicht en finishen in het duister. Hiervoor gebruiken ze vaak een gekleurde tear-off zodat ze bij de schemering kunnen wisselen naar een volledig blank vizier.SnowDude schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:23:
[...]
Ten eerste is bovenstaande systeem natuurlijk aerodynamisch gezien een ramp, daarom wordt dit systeem alleen gebruikt bij sporten met een relatief lage snelheid, zoals bijvoorbeeld motorcross. in de Superbikes of motoGP gebruiken ze het zelfde systeem als de F1 (als ze al wat gebruiken
Inbouwen in de helm is geen optie omdat ze dan hun vizier niet meer omhoog kunnen doen.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Heren, informatie over de Huidige GP maar hier:[F1] Seizoen 2016 race 06 - GP van Monaco
Volgende keer liever een TR, betrokken posts zijn gemoved.
Volgende keer liever een TR, betrokken posts zijn gemoved.
[ Voor 43% gewijzigd door Señor Sjon op 26-05-2016 11:13 ]
Ook dat valt onder de techniek. Juist het oog voor detail maakt de F1 de F1B-Real schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:55:
Lees ik nou goed dat we een discussie hebben over het pompje in de auto waarmee de coureur drinkt?
Fragment proberen te zoeken, maar Eddie Jordan en Brundle gaven toe gewoon een "off the shelf" ruitenwisser-"plasser" in zijn auto te hebben om te kunnen drinken
Verwijderd
Zoals bij Dakar, waar ze rustig met 140-180 kilometer per uur door de woestijn jakkeren?SnowDude schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:23:
Ten eerste is bovenstaande systeem natuurlijk aerodynamisch gezien een ramp, daarom wordt dit systeem alleen gebruikt bij sporten met een relatief lage snelheid
Als ik het verhaal in bovenstaande link zo lees dan is die zak redelijk lomp en hoog geplaatst. Je zou toch zeggen dat zoveel gewicht veel uitmaakt ten opzichte van die stickers.alexbl69 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:42:
Denk dat je de reden zelf al hebt benoemd: controle over de plaatsing. Ze kunnen bij het ontwerp het ding precies daar plaatsen waar ze hem willen hebben. Ze weten wat het weegt, en kunnen dat compenseren door andere gewichten te variëren.
Bij stickers daarentegen weet je ten tijde van het ontwerp niet waar ze komen te zitten en hoe groot ze zijn. Deze wil je dus wel degelijk zo licht mogelijk hebben om de balans in de wagen niet te verstoren.
Dat is de reden dat een waterbidon + pomp van zeg 400 gram geen enkel probleem is, maar een sticker van 10 gram teveel dat wel kan zijn.
Is dat niet juist wat de sport maakt wat hij is - op NASA-achtige wijze ieder detail controleren?B-Real schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:55:
Lees ik nou goed dat we een discussie hebben over het pompje in de auto waarmee de coureur drinkt?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2016 11:11 ]
dit is voor straks nog een te volgen verhaal:
twitter sky:
twitter sky:
BREAKING NEWS: Family of Jules Bianchi launching legal action against FIA, Team Marussia and Formula One management #SSNHQ
Breaking away from the track action for a moment, and we have some breaking off-track news to report:
The family of Jules Bianchi is launching a legal action against the sport's world governing body the FIA, Marussia and Formula One Management following his fatal crash at the Japanese Grand Prix.
Bianchi died on July 17 last year, nine months after he crashed into a recovery vehicle at the rain-soaked Japanese Grand Prix. He was the first F1 driver to die as a result of injuries sustained at a race weekend in more than 20 years.
The statement released by Stewarts Law read: "The family of Formula One racing driver, Jules Bianchi, has today announced they plan to take legal action in England relating to the fatal head injuries Jules Bianchi sustained in a violent collision with a mobile crane at the Japanese Grand Prix in Suzuka, 2014.
"The letters (to the FIA, Marussia and Formula One Group) explain why the Bianchi family feel the actions of one or more of those parties, amongst others, may have contributed to Jules' fatal accident and invite them to accept that errors were made in the planning, timing, organisation and conduct of the race which took place in dangerous conditions during the typhoon season in Japan."
[ Voor 69% gewijzigd door nachtnet op 26-05-2016 11:12 ]
180 km/u is kwa luchtweerstand maar een kwart in vergelijking met 360 km/uVerwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:10:
[...]
Zoals bij Dakar, waar ze rustig met 140-180 kilometer per uur door de woestijn jakkeren?![]()
[...]
Nouja, ik heb mij in de afgelopen 20 jaar dat ik F1 keek nog niet echt druk kunnen maken om dat pompje. Vond het opvallend dat een aantal anderen hier wel fanatiek over kunnen discussiërenSnowDude schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:02:
[...]
Ook dat valt onder de techniek. Juist het oog voor detail maakt de F1 de F1
Verwijderd
Hoelang rijden ze de korte stukjes topsnelheid met 360 km/u versus die 180 km/u continu over lange stukken? Bovendien kan iedereen die met 120+ km/u op een motor heeft gezeten bevestigen dat met en boven dat soort snelheden de wind flink aan een helm kan trekken.SnowDude schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:12:
180 km/u is kwa luchtweerstand maar een kwart in vergelijking met 360 km/u
Als ontwerper zou ik die zak dusdanig positioneren dat de balans zo min mogelijk verstoort wordt als er gedronken wordt. Er verplaatst dan immers gewicht van die zak naar het lichaam van de coureur.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:10:
[...]
Als ik het verhaal in bovenstaande link zo lees dan is die zak redelijk lomp en hoog geplaatst. Je zou toch zeggen dat zoveel gewicht veel uitmaakt ten opzichte van die stickers.
Indien die zak lager wordt gepositioneerd dan de C.G. (Centre of Gravity) van de coureur zou dat de balans verstoren. Maar dit wordt inderdaad wel heel gedetailleerd
Gewoon een plas zak ernaast. Ook een manier om gewicht te verplaatsen in een auto tijdens de racealexbl69 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:21:
[...]
Als ontwerper zou ik die zak dusdanig positioneren dat de balans zo min mogelijk verstoort wordt als er gedronken wordt. Er verplaatst dan immers gewicht van die zak naar het lichaam van de coureur.
Indien die zak lager wordt gepositioneerd dan de C.G. (Centre of Gravity) van de coureur zou dat de balans verstoren. Maar dit wordt inderdaad wel heel gedetailleerd.
Oei... Dat kan nog best een vervelend verhaal gaan worden.nachtnet schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:12:
dit is voor straks nog een te volgen verhaal:
twitter sky:
[...]
[...]
Ik ben nl. van mening dat het grotendeels Jules z'n eigen fout was dat hij crashte omdat hij gewoon veel te hard reed terwijl er dubbel geel (wat zoveel betekend als: hoge gevaar setting, drastisch snelheid verminderen, voorbereiden op onmiddelijk stilstaan) gezwaaid werd. Hij raakte de tractor uiteindelijk met een hoge snelheid (zal vast wel ergens staan hoe hard, maar kan ik nu even niet vinden) terwijl hij al een heel stuk door het gravel heen gegaan was.
Wat mij betreft even stom als die coureur die vorig jaar na een crash op een dirt circuit in Amerika uit z'n auto stapte, en de baan op liep om verhaal te halen bij Tony Steward, die hem daarna aanreed, en hij om het leven kwam.
Vanwege het ongeluk van Jules is de VSC in het leven geroepen, zodat het niet meer semi vrijblijvend is hoe hard je ongeveer rijdt, maar iedereen exact even snel rijdt.
Hadden ze dat eerder moeten doen? Ja wellicht wel, en dan was Jules waarschijnlijk nog in leven geweest.
Pleit dat Jules vrij van zijn eigen verantwoordelijkheid om langzamer te gaan rijden bij dubbel geel? Wat mij betreft niet.
Ik vind het erg jammer dat Jules er niet meer is, want hij was zeker een groot talent, en had het best ver kunnen schoppen, maar ben evengoed van mening dat het zijn eigen fout was, hoe hard het ook klinkt.
Cube Nuroad Race (2022)
Genoeg snelheid om een kracht van 93 G op het hoofd te krijgen.derx666 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:25:
[...]
Oei... Dat kan nog best een vervelend verhaal gaan worden.
Ik ben nl. van mening dat het grotendeels Jules z'n eigen fout was dat hij crashte omdat hij gewoon veel te hard reed terwijl er dubbel geel (wat zoveel betekend als: hoge gevaar setting, drastisch snelheid verminderen, voorbereiden op onmiddelijk stilstaan) gezwaaid werd. Hij raakte de tractor uiteindelijk met een hoge snelheid (zal vast wel ergens staan hoe hard, maar kan ik nu even niet vinden) terwijl hij al een heel stuk door het gravel heen gegaan was.
Wat mij betreft even stom als die coureur die vorig jaar na een crash op een dirt circuit in Amerika uit z'n auto stapte, en de baan op liep om verhaal te halen bij Tony Steward, die hem daarna aanreed, en hij om het leven kwam.
Vanwege het ongeluk van Jules is de VSC in het leven geroepen, zodat het niet meer semi vrijblijvend is hoe hard je ongeveer rijdt, maar iedereen exact even snel rijdt.
Hadden ze dat eerder moeten doen? Ja wellicht wel, en dan was Jules waarschijnlijk nog in leven geweest.
Pleit dat Jules vrij van zijn eigen verantwoordelijkheid om langzamer te gaan rijden bij dubbel geel? Wat mij betreft niet.
Ik vind het erg jammer dat Jules er niet meer is, want hij was zeker een groot talent, en had het best ver kunnen schoppen, maar ben evengoed van mening dat het zijn eigen fout was, hoe hard het ook klinkt.
http://www.skysports.com/...inst-fia-marussia-and-fom
http://www.bbc.com/sport/formula1/36386227
http://www.bbc.com/sport/formula1/36386227
[ Voor 16% gewijzigd door nachtnet op 26-05-2016 11:54 ]
Kan de FIA nu alvast de maatregel introduceren die de volgende dode in de F1 voorkomt?derx666 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:25:
[...]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Verwijderd
Dat doen ze continu, maar je kunt niet alles voorzien en afdekken. De glazen bollen zijn helaas niet meer leverbaar.JackBol schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:54:
Kan de FIA nu alvast de maatregel introduceren die de volgende dode in de F1 voorkomt?
Ongeacht of Bianci had moeten afremmen had er nooit een onbeschermde hijskraan op / rond de baan moeten staan. ( hoeveel moeite zou het nu werkelijk zijn om zo'n metalen beest te voorzien van een crashzone?)derx666 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:25:
[...]
Oei... Dat kan nog best een vervelend verhaal gaan worden.
er zitten bij vrachtwagens toch ook al jaren van die kleine hekjes onder de trailers om voetgangers en automobilisten te beschermen bij aanrijding/
[ Voor 8% gewijzigd door nachtnet op 26-05-2016 12:02 ]
De vraag was een beetje retorischVerwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:00:
[...]
Dat doen ze continu, maar je kunt niet alles voorzien en afdekken. De glazen bollen zijn helaas niet meer leverbaar.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Verwijderd
Die crashzone heette in dit geval de gele vlag. Het was een bizar toeval in combinatie met onverstandig hoge snelheden.nachtnet schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:01:
Ongeacht of Bianci had moeten afremmen had er nooit een onbeschermde hijskraan op / rond de baan moeten staan. ( hoeveel moeite zou het nu werkelijk zijn om zo'n metalen beest te voorzien van een crashzone?)
Verwijderd
Hou es ff op. Nog ff en dan gaan we alles in noppenfolie verpakken.nachtnet schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:01:
[...]
Ongeacht of Bianci had moeten afremmen had er nooit een onbeschermde hijskraan op / rond de baan moeten staan. ( hoeveel moeite zou het nu werkelijk zijn om zo'n metalen beest te voorzien van een crashzone?)
er zitten bij vrachtwagens toch ook al jaren van die kleine hekjes onder de trailers om voetgangers en automobilisten te beschermen bij aanrijding/
*mompelt iets over rubberentegelgeneratie.
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2016 12:03 ]
Ze rijden al jaren rond met deze dingen langs de baan, en vanwege de gevaarsetting werd er dubbel geel gezwaaid. Als Jules dan besluit om niet genoeg af te remmen dan is dat in mijn optiek zijn eigen schuld.nachtnet schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:01:
[...]
Als jij door het rood rijdt en dan onder een vrachtauto komt ga je toch ook niet die vrachtauto of de staat of whatever aanklagen?
Cube Nuroad Race (2022)
Denk dat de ouders van Jules daar erg anders over denken.. (wiens schuld het dan ook is)Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:02:
[...]
Hou es ff op. Nog ff en dan gaan we alles in noppenfolie verpakken.![]()
*mompelt iets over rubberentegelgeneratie.
Verwijderd
Dat zal best.Grimmie187 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:05:
[...]
Denk dat de ouders van Jules daar erg anders over denken.. (wiens schuld het dan ook is)
De familie van Schumacher zal ook niet blij zijn met die steen die er toevallig lag. Ook maar inpakken dan?
Tja dit vind ik mosterd na de maaltijd. Het ging al jaren zo en ik heb voor het ongeluk nooit iemand horen roepen dat ze het gevaarlijk vonden.nachtnet schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:01:
[...]
Die crash zone is niet zo eenvoudig. Deze kranen horen niet bij het circuit maar die worden gewoon gehuurd voor de race. Zo'n hekje had bij een crash van 93G trouwens ook geen verschil gemaakt. Dat is een beetje het zelfde als zonder parachute uit een vliegtuig springen om dan op een een matje van 1 cm schuimrubber te landen in plaats van direct op de grond
Ik mag hopen dat je zelf wel snapt hoe belachelijk (slecht) die vergelijking is..Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:07:
[...]
Dat zal best.
De familie van Schumacher zal ook niet blij zijn met die steen die er toevallig lag. Ook maar inpakken dan?
Het verschil had kunnen zijn dat niet de helm maar de neus van de auto de klap had opgevangen. Die is daar wel voor ontworpen.SnowDude schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:07:
[...]
Tja dit vind ik mosterd na de maaltijd. Het ging al jaren zo en ik heb voor het ongeluk nooit iemand horen roepen dat ze het gevaarlijk vonden.
Die crash zone is niet zo eenvoudig. Deze kranen horen niet bij het circuit maar die worden gewoon gehuurd voor de race. Zo'n hekje had bij een crash van 93G trouwens ook geen verschil gemaakt. Dat is een beetje het zelfde als zonder parachute uit een vliegtuig springen om dan op een een matje van 1 cm schuimrubber te landen in plaats van direct op de grond
mosterd na de maaltijd. misschien wel. maar als je met deze kraan niet de ontworpen crashzone van de auto kan gebruiken zou aanpassen niet eens zo gek moeten zijn.
bovendien slepen ze nu al met vkliegtuigen vol spullen.. daar kunnen 5 kraantjes ook nog wel bij.
Verwijderd
Zekers, maar dat is nu net het punt. Waar houd het een keer op dan? Het is onzinnig om te denken dat je alle risico's kan vermijden.Grimmie187 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:08:
[...]
Ik mag hopen dat je zelf wel snapt hoe belachelijk (slecht) die vergelijking is..
Er is ook bekend geworden in Monaco dat de familie van Jules Bianchi een rechtzaak tegen de FIA gaat beginnen naar aanleiding van de dood van hun zoon .
"Beautiful Clean Coal"
Verwijderd
Tsja, het ongeluk van Alonso had ook heel anders kunnen aflopen. Hij had net op zijn hoofd kunnen landen, of op het hek. Verstappen had vorig jaar ook op het podium met marshalls terecht kunnen komen.nachtnet schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:10:
mosterd na de maaltijd. misschien wel. maar als je met deze kraan niet de ontworpen crashzone van de auto kan gebruiken zou aanpassen niet eens zo gek moeten zijn.
bovendien slepen ze nu al met vkliegtuigen vol spullen.. daar kunnen 5 kraantjes ook nog wel bij.
Als je alles wilt afdekken kan je beter afspreken niet meer te starten. Dan is alles veilig.
eerder deze week werd er een foto van Monaco in de jaren 70 gepost met lantaarnpalen en aanlegpunten voor boten direct langs het parkoers. Toen was dat normaal, nu zou je er niet eens meer over nadenken.
Waarom niet die zelfde aanpassing doen t.a.v. alles op de track? En dan heb ik het niet over de halo/ windshield. Risico blijf je altijd houden. onnodig risico is verwijtbaar.
Waarom niet die zelfde aanpassing doen t.a.v. alles op de track? En dan heb ik het niet over de halo/ windshield. Risico blijf je altijd houden. onnodig risico is verwijtbaar.
Het zijn er minimaal 10, die wegen ongeveeer 25 ton per stuk, het laad vermogen van een Boeing 747 is ongeveer 100 ton, Dat houd dus in dat ze alleen voor die kranen al 3 vliegtuigen moeten charterennachtnet schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:10:
[...]

Absoluut waar, maar bij dit soort ongelukken is vaak de eerste reactie: Ach het is nou eenmaal niet fullproof veilig te maken, terwijl er vaak wel degelijk maatregelen kunnen worden genomen om (in het geval van Jules) dit soort incidenten te voorkomen.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:10:
[...]
Zekers, maar dat is nu net het punt. Waar houd het een keer op dan? Het is onzinnig om te denken dat je alle risico's kan vermijden.
Verwijderd
nachtnet schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:13:
eerder deze week werd er een foto van Monaco in de jaren 70 gepost met lantaarnpalen en aanlegpunten voor boten direct langs het parkoers. Toen was dat normaal, nu zou je er niet eens meer over nadenken.
Er bestaat geen onnodig risico. Voor alle situaties die jij kan bedenken waar een potentieel gevaar in zit, is er altijd wel een situatie waar jij niet aan hebt gedacht.Grimmie187 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:15:
[...]
Absoluut waar, maar bij dit soort ongelukken is vaak de eerste reactie: Ach het is nou eenmaal niet fullproof veilig te maken, terwijl er vaak wel degelijk maatregelen kunnen worden genomen om (in het geval van Jules) dit soort incidenten te voorkomen.
Dat noemen ze ook wel freak accidents.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2016 12:16 ]
Dat is precies de mentaliteit van 40 jaar geleden waar bijv. Jackie Stewart zo hard tegen vocht, we zijn inmiddels toch best een eind gekomen als het gaat om risicobeheersing vind je niet?Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:15:
[...]
[...]
Er bestaat geen onnodig risico. Voor alle situaties die jij kan bedenken waar een potentieel gevaar in zit, is er altijd wel een situatie waar jij niet aan hebt gedacht.
Dat noemen ze ook wel freak accidents.
Verwijderd
Zeker, maar als je denkt zoals jij dat doet dan rijden ze binnenkort dus echt op rubberen tegels omdat op miraculeuze wijze er een keer een coureur uit de auto is gestuiterd.Grimmie187 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:17:
[...]
Dat is precies de mentaliteit van 40 jaar geleden waar bijv. Jackie Stewart zo hard tegen vocht, we zijn inmiddels toch best een eind gekomen als het gaat om risicobeheersing vind je niet?
Het is een sport met risico's op alle vlakken en niveaus. Als je niet het risico wil lopen om een fataal ongeluk te krijgen dan moet je gewoon niet meedoen.
Je hebt gelijk maar je moet daarbij wel kijken naar de oorzaak van het ongeval. M.i. is dat omdat Jules te hard bleef rijden.Grimmie187 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:17:
[...]
Dat is precies de mentaliteit van 40 jaar geleden waar bijv. Jackie Stewart zo hard tegen vocht, we zijn inmiddels toch best een eind gekomen als het gaat om risicobeheersing vind je niet?
Dan kan je van alles aan gaan passen maar dan los je het probleem niet op. Met de VSC lijkt dat wel opgelost te zijn.
Het hoeft trouwens niet eens een aanpassing in de kraantjes te zijn. (scheelt weer gesleep met spullen) waarom niet zoals Rijkswaterstaat met hun Toyota HiLuxjes doet. Een extra auto tussen baan en kraan inzetten als crashzone. De F1 auto is daar redelijk goed tegen bestand. (gaat wel stuk maar coureur doet het dan nog..)

Mwah, ik zeg ook niet dat we risico's uit kunnen/moeten sluiten. Maar ik vind het wel de moeite waard om bij dit soort incidenten na te gaan of er maatregelen kunnen worden genomen ipv. 'ach hoort erbij' (even overdreven gesteld).Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:20:
[...]
Zeker, maar als je denkt zoals jij dat doet dan rijden ze binnenkort dus echt op rubberen tegels omdat op miraculeuze wijze er een keer een coureur uit de auto is gestuiterd.
Het is een sport met risico's op alle vlakken en niveaus. Als je niet het risico wil lopen om een fataal ongeluk te krijgen dan moet je gewoon niet meedoen.
De reden dat er een kraan op tractor banden naartoe gaat is juist omdat je met je Toyota niet zo makkelijk door de grindbak heen kan rijden.nachtnet schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:24:
Het hoeft trouwens niet eens een aanpassing in de kraantjes te zijn. (scheelt weer gesleep met spullen) waarom niet zoals Rijkswaterstaat met hun Toyota HiLuxjes doet. Een extra auto tussen baan en kraan inzetten als crashzone. De F1 auto is daar redelijk goed tegen bestand. (gaat wel stuk maar coureur doet het dan nog..)
[afbeelding]
PSN
Gister toevallig een documentaire zitten kijken op Ziggosport over dit onderwerp. Had 'm nog nooit eerder gezien. Wel leuk voor de Ziggo abonnees om even terug te kijken.Grimmie187 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:17:
[...]
"Life On The Limit"
'Vertelt het verhaal van de gouden periode in Grand Prix racing, de charismatische racers die hun leven riskeerden door te racen tijdens de dodelijkste periode in de F1 en hoe ze opstonden om dit te veranderen".
IMDB: 1 (2013)
Overigens zullen velen 'm al wel gezien hebben, desondanks toch de tip.
[ Voor 4% gewijzigd door Duvel_33 op 26-05-2016 12:29 . Reden: IMDB-linkje toegevoegd ]
Bastard
Het lijkt me dat de dikte van de stickers ook (vooral?) met aerodynamica te maken heeft, en niet alleen met het gewicht.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:10:
[...]
Als ik het verhaal in bovenstaande link zo lees dan is die zak redelijk lomp en hoog geplaatst. Je zou toch zeggen dat zoveel gewicht veel uitmaakt ten opzichte van die stickers.
Nee hij bedoelt niet ter vervanging van de kraan, maar als opvang tussen kraan/crash en baan (in de lijn waar coureurs vandaan komen). Heb ik ook al eens voorgesteld, maar toen kwam men aan met allerlei niet relevante argumenten...YakuzA schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:27:
[...]
De reden dat er een kraan op tractor banden naartoe gaat is juist omdat je met je Toyota niet zo makkelijk door de grindbak heen kan rijden.
En hoe zet je de auto ertussen dan? Hoe doe je dat zonder in een grindbak te rijden?Martinspire schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:34:
[...]
Nee hij bedoelt niet ter vervanging van de kraan, maar als opvang tussen kraan/crash en baan (in de lijn waar coureurs vandaan komen). Heb ik ook al eens voorgesteld, maar toen kwam men aan met allerlei niet relevante argumenten...
Of moeten ze dan op de baan parkeren wat nog gevaarlijker is?
Hoeveel auto's moet je er dan naast parkeren om ook nog alle mogelijke hoeken af te schermen?
Het lijkt me niet haalbaar of praktisch iig.
PSN
Inderdaad, deze sport bestaat uit het lopen van wel overwogen aanvaardbare risico's, niet uit 0 risico want dat bestaat niet.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:20:
[...]
Zeker, maar als je denkt zoals jij dat doet dan rijden ze binnenkort dus echt op rubberen tegels omdat op miraculeuze wijze er een keer een coureur uit de auto is gestuiterd.
Verwijderd
De opgegeven reden was expliciet het gewicht. Aero werd niet genoemd en leek niet interessant gevonden te worden. Ik heb me juist wel eens zitten afvragen of de aerodynamica niet beïnvloed wordt, net als bij de 'golven' die je nog wel eens in de reflectie ziet in het bodywork, of bijvoorbeeld de matte verf bij de Red Bull.Arrne schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:31:
Het lijkt me dat de dikte van de stickers ook (vooral?) met aerodynamica te maken heeft, en niet alleen met het gewicht.
mag ik een domme vraag stellen, op de livetiming staan er streepjes, die zijn wit geel of niets. Ik had verwacht dat die aan zouden geven waar iemand was op de baan maar ik kan de structuur er niet echt van ontdekken.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
De kleur geeft aan hoe goed je het doet ten opzichte van je snelste ronde.Snowhite0901 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:52:
mag ik een domme vraag stellen, op de livetiming staan er streepjes, die zijn wit geel of niets. Ik had verwacht dat die aan zouden geven waar iemand was op de baan maar ik kan de structuur er niet echt van ontdekken.
Aan het aantal streepjes kun je zien waar op de baan is. (1e streepje == 1e sector etc)
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 26-05-2016 12:55 ]
PSN
Dat zeg ik, allerlei irrelevante argumenten. Met een beetje logica is dat allemaal wel te beantwoorden, maar het gaat nog voorbij aan het doel van de oplossing: de voertuigen en mannen die de gecrashte auto willen bergen afschermen.YakuzA schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:40:
[...]
En hoe zet je de auto ertussen dan? Hoe doe je dat zonder in een grindbak te rijden?
Of moeten ze dan op de baan parkeren wat nog gevaarlijker is?
Hoeveel auto's moet je er dan naast parkeren om ook nog alle mogelijke hoeken af te schermen?
Het lijkt me niet haalbaar of praktisch iig.
Goed, je zult toch door gaan zeuren (of anders iemand anders wel), dus dan maar even zo:
Door een grindbak rijden kunnen de meeste auto's prima. Een F1 auto rijd zich vast omdat ie gewoon niet hoog op zijn wielen zit of omdat ze teveel gas geven. Een hoogte van 20cm zou in zekere zin al voldoende kunnen zijn, zonder dat een auto daar helemaal onder gaat schieten. Zeker als je een 4x4 gebruikt, moet dat een peulenschil zijn. En door zijn hogere snelheid dan de gemiddelde tractor, kan ie ook nog eens sneller ter plekke zijn en zou je ervoor kunnen kiezen om 1 of meerdere marshals ook in de auto te laten meerijden met brandblusser en whatever. Daarnaast kun je er ehbo, brancard, pomp om bandenstapels te verwijderen en andere zaken mee vervoeren zonder dat je op de doctorsauto hoeft te wachten.
Maar op de baan/uitloopstrook parkeren kan ook prima (2 wielen op asfalt is ook al voldoende om te rijden, mocht grind echt niet lukken). En je hoeft helemaal niet veel te doen om zaken af te schermen. Eerste prio is de hoogste snelheid counteren van de directe lijn. Hoe verder je van de marshals af staat, hoe meer je afdekt. Je hoeft niet alle hoeken te pakken want daar komen ze toch niet vandaan. Al kun je inderdaad meerdere voertuigen gebruiken maar dan ga je er al vanuit dat het een ontzettend kleine kans van een al kleine kans is dat het helemaal mis gaat. Want zeg nou zelf: hoe vaak zie je meerdere mensen op dezelfde plek eruit gaan.
Het lost in ieder geval meer op, is goedkoper en heeft verder meer voordelen door snel een auto ter plaatse te hebben. De oplossingen op de cockpits leveren meer problemen en concequenties op dan dat ze ook daadwerkelijk oplossen.
Als ik het goed heb begrepen vanmorgen:Snowhite0901 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:52:
Wit: Rijdend in huidige sector
Geel: Sectortijd langzamer dan tot dan toe snelste ronde
Groen: Sectortijd sneller dan tot dan toe snelste ronde
edit: f*, dit is algemene info, moet in het andere topic....

[ Voor 7% gewijzigd door ralph075 op 26-05-2016 13:02 ]
YakuzA schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:54:
[...]
De kleur geeft aan hoe goed je het doet ten opzichte van je snelste ronde.
Aan het aantal streepjes kun je zien waar op de baan is. (1e streepje == 1e sector etc)
thx dit helpt al veel, maar hoe komt het dat er nu nog zoveel streepjes te zien zijn dan?ralph075 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:02:
[...]
Als ik het goed heb begrepen vanmorgen:
[ Voor 31% gewijzigd door Snowhite0901 op 26-05-2016 13:03 ]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Sessie afgelopen, live timing tabel nog niet gereset, vermoed ikSnowhite0901 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:02:
thx dit helpt al veel, maar hoe komt het dat er nu nog zoveel streepjes te zien zijn dan?
Dit geld voor de rijder zijn eigen tijden.ralph075 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:02:
[...]
edit: f*, dit is algemene info, moet in het andere topic....![]()
Paars is voor de overal snelste sector
Verwijderd
Nog meer obstakels creëren is niet wat je wil doen. Dan liever kranen die vanuit de veiligheid genoeg bereik hebben of iets dergelijks.Martinspire schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:59:
de voertuigen en mannen die de gecrashte auto willen bergen afschermen.
Opvallend dat overal in de media maar wordt gesproken over "De race van het jaar" terwijl ik mijzelf daar echt niet bij toe kan rekenen. Natuurlijk, het ziet er allemaal wel nice uit. Maar de races zijn vaak best saai. Het is in mijn ogen ook gewoon een speeltje voor de Elite, rich and famous. Maargoed, hij hoort erbij.. dus we doen het er maar mee.
Ves zat er lekker bij vind ik.. Mercedes natuurlijk aan top, whats new. Zag gisteren de pers conferentie en vond Rosberg maar een beetje anders doen. Alsof hij een karakter wil bouwen. Het kwam knullen en irritant over. Wordt ook erg lastig gedaan over de verstandhouding tussen hem en Hamilton. Mag niet over gesproken worden. Weet je eigenlijk genoeg!
Anyway.. VES vlak achter RIC wat netjes is, gezien hij met een update motor rijdt. Het gat is in ieder geval heel erg klein. Op naar training 2!
Ves zat er lekker bij vind ik.. Mercedes natuurlijk aan top, whats new. Zag gisteren de pers conferentie en vond Rosberg maar een beetje anders doen. Alsof hij een karakter wil bouwen. Het kwam knullen en irritant over. Wordt ook erg lastig gedaan over de verstandhouding tussen hem en Hamilton. Mag niet over gesproken worden. Weet je eigenlijk genoeg!
Anyway.. VES vlak achter RIC wat netjes is, gezien hij met een update motor rijdt. Het gat is in ieder geval heel erg klein. Op naar training 2!
Maar dan nog zal er iemand naar de auto moeten. Als die kraan er bij Bianchi niet had gestaan, had ie zo wat marshals geschept. Is ook niet wat je wilt denk ik?Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:37:
[...]
Nog meer obstakels creëren is niet wat je wil doen. Dan liever kranen die vanuit de veiligheid genoeg bereik hebben of iets dergelijks.
Daarom moeten de rijders ook eens bij zichzelf te rade gaan. Dit soort ongelukken voorkom je alleen als je als rijder met je rechter voet van dat pedaal afgaat. Als er dubbel geel wordt gezwaaid en je gaat er zo hard vanaf dan doe je als rijder toch echt wat fout.Martinspire schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:57:
[...]
Maar dan nog zal er iemand naar de auto moeten. Als die kraan er bij Bianchi niet had gestaan, had ie zo wat marshals geschept. Is ook niet wat je wilt denk ik?
Precies, vind die rechtszaak daarom een vrij kansloze actie. Het was de verantwoordelijkheid van de rijders om verantwoord met geel om te gaan. Aangezien dit dus blijkbaar niet afdoende is heeft men na het ongeluk van Bianchi de VSC geïntroduceerd.SnowDude schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:01:
[...]
Daarom moeten de rijders ook eens bij zichzelf te rade gaan. Dit soort ongelukken voorkom je alleen als je als rijder met je rechter voet van dat pedaal afgaat. Als er dubbel geel wordt gezwaaid en je gaat er zo hard vanaf dan doe je als rijder toch echt wat fout.
Maar net zoals met zoveel veranderingen ten goede in het verleden weet men pas wat te doen als het fout gaat, daarvoor wordt het gevaar simpelweg niet gezien, of onderkend. En gebeurt en dan iets, dan wordt er bekeken of het zinvol is om er (ingrijpende) wijzigingen voor door te voeren. Het rijden tegen een laadklep is reglementair moeilijk te voorkomen, het te hard rijden bij dubbel geel wel.
Verwijderd
Je wilt het allemaal niet. Een dynamisch element introduceren dat op een plek staat waar normaal wellicht een goed ontworpen uitloopstrook zit die nu deels of volledig verdwijnt is ook verre van ideaal. Dan is het wachten op een barrièrebestuurder die het ding net zo weet neer te zetten dat de aangelegde veiligheidsmaatregelen precies teniet worden gedaan. Of hij veegt bijvoorbeeld één auto op, waar dan een andere bovenop gaat.Martinspire schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:57:
Maar dan nog zal er iemand naar de auto moeten. Als die kraan er bij Bianchi niet had gestaan, had ie zo wat marshals geschept. Is ook niet wat je wilt denk ik?
Ik zie daar even veel, of misschien zelfs wel meer potentiële risico's dan er problemen opgelost worden.
Je gaat voorbij aan het stuk dat als er dergelijke voertuigen de baan op komen om andere auto's weg te slepen dat er altijd geel of dubbel geel gezwaaid wordt. Coureurs worden dan geacht om van het gas af te gaan. Als Jules 100kmh minder gereden had had hij in de grindbak nog gewoon kunnen uitwijken, of was hij zelfs stil komen te staan in de grindbak.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:21:
[...]
Je wilt het allemaal niet. Een dynamisch element introduceren dat op een plek staat waar normaal wellicht een goed ontworpen uitloopstrook zit die nu deels of volledig verdwijnt is ook verre van ideaal. Dan is het wachten op een barrièrebestuurder die het ding net zo weet neer te zetten dat de aangelegde veiligheidsmaatregelen precies teniet worden gedaan. Of hij veegt bijvoorbeeld één auto op, waar dan een andere bovenop gaat.
Ik zie daar even veel, of misschien zelfs wel meer potentiële risico's dan er problemen opgelost worden.
Jij stelt voor om de auto's maar gewoon te laten staan, nee dat is veilig....
Cube Nuroad Race (2022)
Durf ik niet te zeggen, als ik me de beelden nog kan herinneren deed het grind juist niks omdat het nat was, hij gleed er gewoon overheen en het remde het amper.derx666 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:25:
[...]
Je gaat voorbij aan het stuk dat als er dergelijke voertuigen de baan op komen om andere auto's weg te slepen dat er altijd geel of dubbel geel gezwaaid wordt. Coureurs worden dan geacht om van het gas af te gaan. Als Jules 100kmh minder gereden had had hij in de grindbak nog gewoon kunnen uitwijken, of was hij zelfs stil komen te staan in de grindbak.
Sowieso was het beter als hij 100KM/h had gereden, had de G force die op zijn hoofd kwam in iedergeval zwaar verminderd.
Ik kan me herinneren dat (een groot deel van) de stickers vooral bestaan uit paintbrush beschilderingen omdat dit lichter en aerodynamischer is dan plakkertjes!Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:42:
[...]
De opgegeven reden was expliciet het gewicht. Aero werd niet genoemd en leek niet interessant gevonden te worden. Ik heb me juist wel eens zitten afvragen of de aerodynamica niet beïnvloed wordt, net als bij de 'golven' die je nog wel eens in de reflectie ziet in het bodywork, of bijvoorbeeld de matte verf bij de Red Bull.
Om diezelfde reden zitten ze ook altijd zo actief te poetsen aan die auto's!
Verwijderd
Nee, dat stel ik niet voorderx666 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:25:
Je gaat voorbij aan het stuk dat als er dergelijke voertuigen de baan op komen om andere auto's weg te slepen dat er altijd geel of dubbel geel gezwaaid wordt. Coureurs worden dan geacht om van het gas af te gaan. Als Jules 100kmh minder gereden had had hij in de grindbak nog gewoon kunnen uitwijken, of was hij zelfs stil komen te staan in de grindbak.
Eens, zodra bergingsvoertuigen binnen de vangrails komen VSC of SC inzetten en het risico is weg. Probleem was dat Bianchi een snelheid had die niet paste bij de situatie op de baan.emnich schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:22:
[...]
Je hebt gelijk maar je moet daarbij wel kijken naar de oorzaak van het ongeval. M.i. is dat omdat Jules te hard bleef rijden.
Dan kan je van alles aan gaan passen maar dan los je het probleem niet op. Met de VSC lijkt dat wel opgelost te zijn.
Ben wel benieuwd waarom de familie de F1 en het team aanklaagt, ze zullen vast goed geadviseerd zijn door advocaten en die zullen er een zaak in zien.... Richting de F1 kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat ze het er op gooien dat de veiligheid dusdanig in het geding was dat de SC buiten had moeten zijn. Richting het team wellicht iets met boordradio verkeer? Zouden ze Jules hebben aangespoord om zo snel mogelijk te gaan over de hele baan?
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
SC helpt er niet voor, iedereen blijft dan van achter nog met volle snelheid doorjagen om bij de SC te komen (na de pitstop, of omdat er ze nog niet bij zaten oid).XyritZz schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 16:30:
[...]
Eens, zodra bergingsvoertuigen binnen de vangrails komen VSC of SC inzetten en het risico is weg. Probleem was dat Bianchi een snelheid had die niet paste bij de situatie op de baan.
Ben wel benieuwd waarom de familie de F1 en het team aanklaagt, ze zullen vast goed geadviseerd zijn door advocaten en die zullen er een zaak in zien.... Richting de F1 kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat ze het er op gooien dat de veiligheid dusdanig in het geding was dat de SC buiten had moeten zijn. Richting het team wellicht iets met boordradio verkeer? Zouden ze Jules hebben aangespoord om zo snel mogelijk te gaan over de hele baan?
PSN
Ik vermoed dat de rechtszaak gaat over het feit dat dor het slechte weer geen helicopter gebruikt kon worden, en dat Jules met een langzame ambulance naar het ziekenhuis vervoerd is. Zover ik weet kan een race eigenlijk niet doorgaan als er geen helicopters kunnen vliegen, maar door de druk van de commercie en tv stations enz. en vanwege de tijdsdruk (2 uur later zou het donker zijn) moest er op dat moment gestart worden, of de race moest 1 dag uitgesteld worden. Jules' ouders zullen waarschijnlijk nu roepen dat hij nog geleefd zou hebben als hij sneller in het ziekenhuis geweest was.XyritZz schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 16:30:
[...]
Eens, zodra bergingsvoertuigen binnen de vangrails komen VSC of SC inzetten en het risico is weg. Probleem was dat Bianchi een snelheid had die niet paste bij de situatie op de baan.
Dit is trouwens puur speculaas van mijn kan uit, maar denk dat er wel een kern van waarheid in zit.
Cube Nuroad Race (2022)
Volgens mij niet, er zijn een paar jaar terug regels ingevoerd die dit voorkomen. Coureurs krijgen zodra er een SC situatie is een soort minimale rondetijd waar ze aan moeten voldoen, rijden ze harder dan krijgen ze direct een penalty.YakuzA schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:06:
[...]
SC helpt er niet voor, iedereen blijft dan van achter nog met volle snelheid doorjagen om bij de SC te komen (na de pitstop, of omdat er ze nog niet bij zaten oid).
Ik dacht dat ze het zelfs op het stuur zien zodra ze te hard rijden, op die manier krijgen ze nog kans gas terug te nemen en te corrigeren.
Met mogelijk hersenletsel wordt een patiënt nooit via de lucht vervoerd. Drukverschillen maken het letsel erger. Zou wel kunnen dat het argument is dat er sowieso niet geracet had mogen worden onder zulke omstandigheden.derx666 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:19:
[...]
Ik vermoed dat de rechtszaak gaat over het feit dat dor het slechte weer geen helicopter gebruikt kon worden, en dat Jules met een langzame ambulance naar het ziekenhuis vervoerd is. Zover ik weet kan een race eigenlijk niet doorgaan als er geen helicopters kunnen vliegen, maar door de druk van de commercie en tv stations enz. en vanwege de tijdsdruk (2 uur later zou het donker zijn) moest er op dat moment gestart worden, of de race moest 1 dag uitgesteld worden. Jules' ouders zullen waarschijnlijk nu roepen dat hij nog geleefd zou hebben als hij sneller in het ziekenhuis geweest was.
Dit is trouwens puur speculaas van mijn kan uit, maar denk dat er wel een kern van waarheid in zit.
[ Voor 43% gewijzigd door XyritZz op 26-05-2016 17:22 ]
Misschien moet de familie Bianchi eens hier kijken. Want blijkbaar is hier alle kennis aanwezig om achter een toetsenbord en door het lezen van een paar nieuws artikelen, dit allemaal te beoordelen.
De rijders mogen nog 2 tear offs per race uit de wagen gooien, wat voor Monaco genoeg is.
Uit de persconf van teams die zojuist op sky was.
CPU: i7 4770K @4.8 GHz | GPU: MSI GTX780 Gaming 3GB | MOBO: Asus Z87-pro | RAM: 24GB | OS: Windows 10 x86_64| Wheel: Logitech G25 with Playseat Challenge | VR: Oculus Rift DK2 |
En als ze er meer willen moeten ze dat tijdens een pitstop doen. In de trainingen is het sowieso niet toegestaan om deze op de baan te gooien, daar moeten ze het altijd in de pits doen.trion75 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:53:
De rijders mogen nog 2 tear offs per race uit de wagen gooien, wat voor Monaco genoeg is.
Risico is nooit weg. Er kan nog vanalles gebeuren. Dingen op de baan. Dingen van vorige crashes. Coureur die 10 dingen tegelijk aan het doen is, etc. Dat er een (V)SC is betekend nog nog niet dat het gevaar geweken is (ongeacht snelheden). Juist dat toont Bianchi aan. Ook al had ie nog geleefd of ergens anders gecrashed, het feit dat het nooit veilig is als men bezig is met een auto weg te halen, geeft gewoon aan dat je daar ook maatregelen op moet nemen. Probleem is alleen dat ze alleen maar kijken naar de auto's en niet naar de baan of het materieel op de baan om dat te voorkomen.XyritZz schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 16:30:
[...]
Maar het was toch ook 1 van de eerste keren met een VSC dat dat ook gebeurde? Kan me voorstellen dat ze ook dat in twijfel gaan trekken dat de veiligheid met een VSC niet gegarandeerd kan worden of iets dergelijks.derx666 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:19:
[...]
Ik vermoed dat de rechtszaak gaat over het feit dat dor het slechte weer geen helicopter gebruikt kon worden, en dat Jules met een langzame ambulance naar het ziekenhuis vervoerd is. Zover ik weet kan een race eigenlijk niet doorgaan als er geen helicopters kunnen vliegen, maar door de druk van de commercie en tv stations enz. en vanwege de tijdsdruk (2 uur later zou het donker zijn) moest er op dat moment gestart worden, of de race moest 1 dag uitgesteld worden. Jules' ouders zullen waarschijnlijk nu roepen dat hij nog geleefd zou hebben als hij sneller in het ziekenhuis geweest was.
Nachtnet poste eerder:friggler schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:56:
[...]
En als ze er meer willen moeten ze dat tijdens een pitstop doen. In de trainingen is het sowieso niet toegestaan om deze op de baan te gooien, daar moeten ze het altijd in de pits doen.
die is wel tof - en meer van nu, dan tear-offsnachtnet schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:00:
Bij onboard camera's heb je toch ook al jaren zo'n rollend stukje film voor de lens?
[afbeelding]

maar meer in de pits? mogelijkheden zat, laat ze van auto wisselen omdat de brandstof op is (formule-x)

Daarover:alexbl69 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:13:
[...]
Het rijden tegen een laadklep is reglementair moeilijk te voorkomen, het te hard rijden bij dubbel geel wel.
In een van de filmpjes over Verstappen zat een interview over de rit in Rotterdam waarbij hij tegen de vangrail aanreed.
Ik parafraseer: "Ik remde heel ver af in een lage versnelling. Toen werd er door de anti-stall opeens veel gas bijgegeven zodat de motor niet afsloeg. Ik was te laat om te remmen".
Als bij dat ongeluk de anti-stall heeft meegespeeld dan is dat imo iets dat tijdens demo's/tests gewoon gevaarlijk is. Zowel voor de auto's, het publiek als de coureur.
Diezelfde anti-stall heeft bij De Villota inderdaad nogal nare gevolgen gehad, ik vraag me in deze context dan ook af of die anti-stall er niet beter gewoon uit gesloopt kan worden, zeker in situaties als die van Verstappen in Rotterdam en De Villota bij die test lijkt het mij een stuk veiliger als de motor in die specifieke situaties gewoon af slaat. Maar op de grid bij de start van een race lijkt mij dat daarentegen juist weer gevaarlijk.ANdrode schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 22:36:
[...]
Daarover:
In een van de filmpjes over Verstappen zat een interview over de rit in Rotterdam waarbij hij tegen de vangrail aanreed.
Ik parafraseer: "Ik remde heel ver af in een lage versnelling. Toen werd er door de anti-stall opeens veel gas bijgegeven zodat de motor niet afsloeg. Ik was te laat om te remmen".
Als bij dat ongeluk de anti-stall heeft meegespeeld dan is dat imo iets dat tijdens demo's/tests gewoon gevaarlijk is. Zowel voor de auto's, het publiek als de coureur.
[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 26-05-2016 23:18 ]
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Dat lijkt me vrij eenvoudig op te lossen door de anti-stall enkel tijdens de race te activeren.Destruction schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 23:17:
[...]
Diezelfde anti-stall heeft bij De Villota inderdaad nogal nare gevolgen gehad, ik vraag me in deze context dan ook af of die anti-stall er niet beter gewoon uit gesloopt kan worden, zeker in situaties als die van Verstappen in Rotterdam en De Villota bij die test lijkt het mij een stuk veiliger als de motor in die specifieke situaties gewoon af slaat. Maar op de grid bij de start van een race lijkt mij dat daarentegen juist weer gevaarlijk.
Wat me verder nogal bevreemd ten aanzien van de veiligheid, is dat coureurs tegenwoordig meerdere keren per ronde instellingen op het stuur moeten wijzigen. Als ik in de auto met m'n telefoon zit te pielen kan me dat €230 kosten, maar van de coureurs wordt verwacht dat ze met 200+ lekker aan knopjes gaan draaien. De aanrijding tussen Rosberg en Hamilton is daar ook een direct gevolg van.
m.b.t. wit en geel.... de verklaring voor wit lijkt me wat raar.... als er een tijd voor sector 1 is, dan weet je toch dat de rijder in sector 2 rijdt... bovendien zie ik heel vaak een geel blokje in sector 1 en NIET een wit blokje in sector 2 dan...ralph075 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:02:
[...]
edit: f*, dit is algemene info, moet in het andere topic....![]()
ik weet niet wat wel de verklaring moet zijn, maar aan jouw uitleg twijfel ik in ieder geval
Het was ook geen zekerheid van mijP.O. Box schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:01:
[...]
m.b.t. wit en geel.... de verklaring voor wit lijkt me wat raar.... als er een tijd voor sector 1 is, dan weet je toch dat de rijder in sector 2 rijdt... bovendien zie ik heel vaak een geel blokje in sector 1 en NIET een wit blokje in sector 2 dan...
ik weet niet wat wel de verklaring moet zijn, maar aan jouw uitleg twijfel ik in ieder geval
Wat me wel opviel m.b.t. wit en geel. Regelmatig als het wit bij een volgende sector aan ging, veranderde het wit uit de vorige sector nog naar geel (of groen). Van daar mijn gedachtegang...
Volgens de info van de live timing:P.O. Box schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:01:
[...]
m.b.t. wit en geel.... de verklaring voor wit lijkt me wat raar.... als er een tijd voor sector 1 is, dan weet je toch dat de rijder in sector 2 rijdt... bovendien zie ik heel vaak een geel blokje in sector 1 en NIET een wit blokje in sector 2 dan...
"White Indicates the most recent information available for that driver (e.g. a white sector time is the information for the sector just completed).".
Dit topic is gesloten.
Let op:
Het topic voor de komende race vind je donderdagochtend voor de race als los topic.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Waar te kijken?
Racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2016
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Het topic voor de komende race vind je donderdagochtend voor de race als los topic.
[F1] Seizoen 2016-14 - GP van Italië
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Waar te kijken?
Racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2016
IRC: http://irc.tweakers.net/f1