[F1] Seizoen 2016 - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste
Acties:
  • 496.676 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackal131
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:00
Button is in ieder geval sneller dan zijn kwalificatietijd en sneller dan de tijd van Alonso.

psn: jackal131 | "When you jump from a plane and your parachute is broken, you've still got the rest of your life to fix it"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Nog eentje over 'oude' F1 auto's....

Het schijnt dat deze rond de 1350 - 1400pk zat (1986).

Afbeeldingslocatie: http://gtspirit.com/wp-content/uploads/2014/05/Benetton-B186-Monaco-640x426.jpg

Ze gebruikten motoren die er 100000+ km op hadden zitten, want die zijn bewezen sterk en goed.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:09
Sinds wanneer gaan testdagen over tijden? En niet over nieuwe techniek en instellingen? Kan mij hooguit voorstellen dat het voor de wat minder presterende middenmoot teams leuk is om een "snelle" ronde op het bord te krijgen (voor eventuele media aandacht) maar topteams en teams onderaan zullen data willen verzamelen. Betrouwbaarheid, grip, verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://d2kmm3vx031a1h.cloudfront.net/lY7k9iUQTj6mL5qUUaS3_Daniel%20Ric%20b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://d2kmm3vx031a1h.cloudfront.net/EJU7GzFsRY6P8x8VDvEH_Button.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cio-Mc6UkAABYH5.jpg Iemand al bevestiging kunnen vinden van de B-spec engine in deze Renault vandaag? En van eventuele resultaten?

[ Voor 35% gewijzigd door nachtnet op 17-05-2016 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:36
nachtnet schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:34:
Sinds wanneer gaan testdagen over tijden? En niet over nieuwe techniek en instellingen? Kan mij hooguit voorstellen dat het voor de wat minder presterende middenmoot teams leuk is om een "snelle" ronde op het bord te krijgen (voor eventuele media aandacht) maar topteams en teams onderaan zullen data willen verzamelen. Betrouwbaarheid, grip, verbruik.
Inderdaad. Tijden zijn nu nog onbelangrijker dan in de FP. Kijk naar Ricciardo, al 10 ronden gereden maar nog geen tijd. Oftewel 10 keer naar buiten en direct weer naar binnen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:21

Moofnor

King of my castle

albino71 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:34:
Nog eentje over 'oude' F1 auto's....

Het schijnt dat deze rond de 1350 - 1400pk zat (1986).

[afbeelding]

Ze gebruikten motoren die er 100000+ km op hadden zitten, want die zijn bewezen sterk en goed.

[video]
Misschien ben ik te jong, maar ik ben juist geen fan van die cone neus. Als ik een beetje rond zit te kijken zijn de mooiste auto's van voor 1960 en na 1995 ;)

En really? :X
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/oUZZm/fd69c46764.PNG

[ Voor 5% gewijzigd door Moofnor op 17-05-2016 11:52 ]

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:27

PauseBreak

derp!

Moofnor schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:39:
[...]

Misschien ben ik te jong, maar ik ben juist geen fan van die cone neus. Als ik een beetje rond zit te kijken zijn de mooiste auto's van voor 1960 en na 1995 ;)
Die auto's vind ik ook niet zo mooi om naar te kijken, maar de techniek was natuurlijk wel briljant. Zeker voor die tijd.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Moofnor schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:39:
[...]

Ach, over smaak valt niet te twisten natuurlijk.

Ik vind ze altijd wel iets hebben, van alle periodes.

Wat leuk is om de evolutie te zien. Mooi geleidelijk zie je de veranderingen dan.

Ik vind er wel een paar heel erg lelijk (zie mijn oude post hieronder).

albino71 in "[F1] Seizoen 2015 - Deel 3"

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na Mercedes gaat Red Bull ook grasmaaien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59
PauseBreak schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:44:
[...]

Die auto's vind ik ook niet zo mooi om naar te kijken, maar de techniek was natuurlijk wel briljant. Zeker voor die tijd.
Hoezo is die techniek briljant?

Het was toen een dikke motor, veel inhoud, niet zuinig en een flinke turbo erop. Niets spannends toch?

De techniek van tegenwoordig is pas briljant! Hoeveel vermogen ze uit zo'n kleine motor weten te halen, hoe efficient de turbo is. Daarnaast nog de electrische energie en energie terugwinning.

De huidige techniek is briljant. Vroeger was het eenvoudig.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Devian schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:54:
[...]

Het was toen een dikke motor, veel inhoud, niet zuinig en een flinke turbo erop. Niets spannends toch?
Dat is nú inderdaad niks spannends meer, maar die wagens reden rond in de tijd dat je in je consumentenwagentje nog carburateurs had zitten en veel minder efficiënte motoren. Je moet het in het juiste perspectief zien.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 14:51

ThunderNet

Flits!

Devian schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:54:
[...]

De techniek van tegenwoordig is pas briljant! Hoeveel vermogen ze uit zo'n kleine motor weten te halen, hoe efficient de turbo is. Daarnaast nog de electrische energie en energie terugwinning.

De huidige techniek is briljant. Vroeger was het eenvoudig.
Dat dikke motor viel wel mee hoor :) 1,5L vaak :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59
PauseBreak schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:01:
[...]

Dat is nú inderdaad niks spannends meer, maar die wagens reden rond in de tijd dat je in je consumentenwagentje nog carburateurs had zitten en veel minder efficiënte motoren. Je moet het in het juiste perspectief zien.
Maar dat is nu toch ook?

De huidige motoren rijden bvb rond met dubbele ontstekingskamers (toch?), en hebben nog wel meer techniek die niet in huidige personenauto's te vinden.

Maar dat is inherent aan F1 natuurlijk, maar voor mij was dat vroeger niet meer dan dat nu is.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:25

d0s

sssst

NIEUWE RENAULT-MOTOR PRODUCEERT MEER GELUID
Renault voelt vandaag de upgrade voor de motor aan de tand. Of het echt de beoogde sprong voorwaarts van 0,45 seconde waard is, dat valt uit de testtijden niet op te maken. De Renault van Esteban Ocon maakt in elk geval meer lawaai dan voorheen.
Update geplaatst op 11:53:19

Staat Zojuist op Gpupdate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
d0s schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:05:
Renault voelt vandaag de upgrade voor de motor aan de tand. Of het echt de beoogde sprong voorwaarts van 0,45 seconde waard is, dat valt uit de testtijden niet op te maken. De Renault van Esteban Ocon maakt in elk geval meer lawaai dan voorheen.

Dat is altijd goed nieuws :)

Laten we hopen dat Ricciardo al beetje kan knallen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Laatst online: 22:03
d0s schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:05:

Precies hetzelfde staat op http://www.f1today.net/nl...-season-test-in-barcelona

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Die BMW was een 1.5 met 4 cilinders. De race motor was een alu blok vanwege het gewicht. De kwalificatie motor was echter een stalen blok, dit waren inderdaad onderblokken van productie autos die vaak al een tijdje oud waren zodat er minder stress in het blok zat. Deze werden dan opnieuw geboord en gehoond en dan in de auto gezet voor 1 kwali sessie.

Voor de kwalificatie hadden ze de aparte blokken nodig, omdat de alu cilinders bol gingen staan door de hoge turbo druk (4,5 bar en 1300+ pk)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met het risico dat het al langs is gekomen, maar dit vind ik wel een leuk artikel met de kennis van afgelopen zondag: http://www.skysports.com/...stappen-joined-f1-aged-17

Ik heb het idee dat we hier met z'n allen steeds veel zenuwachtiger waren dan Max en het enge is dat ik onderhand echt begin te geloven dat 2017 zijn seizoen kan worden. Ik kan niet wachten tot hij gewend is aan de RBR (met nieuwe motor).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 10:04

Martinspire

Awesomeness

friggler schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:07:
[...]

Kuch:

[...]

Aangezien Ziggo het niet vrij zal geven wordt er dus gevraagd naar een illegale stream.
Hoeft niet meteen die hoek in te gaan.

Als het goed is wordt ie vandaag ook nog uitgezonden als herhaling (en misschien nog wel vaker). Verder zit ie in de uitzending gemist, wat volgens mij ook via de website is na te bestellen. Dus je kunt het wel nakijken, maar moet dan toch de portemonnee trekken. Net als dat je RTL Late Night nog eens zou willen zien eigenlijk. Pauw kun je wel gratis via uitzendinggemist nakijken.

En volgens mij is de race ook gewoon voor een paar euro nog een keer te kijken via Ziggo Sport Go?

[ Voor 7% gewijzigd door Martinspire op 17-05-2016 12:32 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 16:24
blijkbaar is het Mercedes incident afgesloten als "racing incident". Had dat precies nog nergens opgepikt. Had op zoiets gehoopt eigenlijk. Ze hebben er, in mijn ogen, allebei wel beetje schuld aan.

Voor de rest vond ik vooral Ferrari ondermaats presteren.

Ik lees net het volgende op F1Today
WILLIAMS OOK MET 'SLAGTANDEN'
Is er dan nog een team aan het testen met iets vergelijkbaars ?

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Wat ik me nog afvroeg: Wat voor motor gebruiken ze vandaag eigenlijk? Rijden ze die van afgelopen weekend eigenlijk op, is het een nieuwe (tijdelijke) of iets anders? Bij Renault kan ik me voorstellen dat het een nieuwe motor is, maar bij de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:54
Kenhas schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:31:
Ik lees net het volgende op F1Today

[...]

Is er dan nog een team aan het testen met iets vergelijkbaars ?
Waarschijnlijk slaat dat op de vleugel. Dus naast een aparte (2017?) vleugel OOK met slagtanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 23-08 16:32
Aan het begin van het seizoen dachten we nog dat Toro Rosso wel eens sneller zou kunnen zijn dan Red Bull. Toen Verstappen de overstap maakten leek iedereen vergeten te zijn dat de Red Bull op dit moment geen top auto is (was?).

Vervolgens zet Max dat ding gewoon op P1 en lijkt iedereen te denken dat hij volgend jaar mee kan gaan doen om het WDC.

Ik denk dat er veel meer gaande is in de F1 dan dat we van buiten kunnen zien. Red Bull is heel hard bezig om weer terug te komen aan de top. Het zou me niks verbazen als ze vanaf nu consequent kunnen vechten met de Ferrari's en gaan voor de tweede plaats in het WCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

XyritZz schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:13:
[...]
Overwinning in de eerste race bij een nieuw team zegt niet zo heel veel toch? Ik bedoel; het was beschamend geweest als Button in die Brawn nog steeds geen race had kunnen winnen zo abnormaal goed was dat ding.
Wat was eigenlijk de reden dat Brawn na de GP van Silverstone zo opeens inkakte? Werden de andere wagens beter of was er iets anders aan de hand?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
vhal schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:35:
[...]

Wat was eigenlijk de reden dat Brawn na de GP van Silverstone zo opeens inkakte? Werden de andere wagens beter of was er iets anders aan de hand?
Brawn had natuurlijk niet zoveel geld voor ontwikkeling. De auto was gebouwd door Honda (grotendeels) en die had daarna zijn handen er vanaf getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De rest ding ook met de blown diffuser aan de slag, dus toen was het voordeel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Laatst online: 16-09 13:00
Erapaz schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:34:
Aan het begin van het seizoen dachten we nog dat Toro Rosso wel eens sneller zou kunnen zijn dan Red Bull. Toen Verstappen de overstap maakten leek iedereen vergeten te zijn dat de Red Bull op dit moment geen top auto is (was?).

Vervolgens zet Max dat ding gewoon op P1 en lijkt iedereen te denken dat hij volgend jaar mee kan gaan doen om het WDC.

Ik denk dat er veel meer gaande is in de F1 dan dat we van buiten kunnen zien. Red Bull is heel hard bezig om weer terug te komen aan de top. Het zou me niks verbazen als ze vanaf nu consequent kunnen vechten met de Ferrari's en gaan voor de tweede plaats in het WCC.
Is wel een beetje vertekend beeld aan de hand van afgelopen race. Ferrari was trouwens consequent sneller dan beide Red Bulls tijdens de race, konden alleen helaas niet inhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Grimmie187 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:39:
[...]

Is wel een beetje vertekend beeld aan de hand van afgelopen race. Ferrari was trouwens consequent sneller dan beide Red Bulls tijdens de race, konden alleen helaas niet inhalen.
Dat heb ik niet echt gezien, dat de Ferrari sneller was tijdens de race..

Want dan had Vettel allang moeten weg rijden van ricciardo toen ze 3 en 4 lagen..

Denk dat ze in ieder geval de laatste race zeer aan elkaar gewaagd waren... weet niet hoe het met de komende races zit.. of dat ook zo blijft.. maar daar kan niemand wat over zeggen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Erapaz schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:34:

Ik denk dat het iets anders zit. De Renault- Tag Heuer-motor waarmee RBR dit seizoen rijdt is niet te vergelijken met de Renault van vorig seizoen. Dus qua pk's zullen ze vast een stap dichterbij danwel voorbij de Ferrari uit 2015 zijn gegaan. En vanaf Canada (Monaco?) hebben ze er nog wat pk's (25-40?) bij. En dan valt STR terug, want aan hun motor gebeurt niks meer. De RBR is ook gewoon een nog net wat beter chassis. Ik kan me overigens zomaar voorstellen dat STR volgend jaar weer met Renault rijdt...
Daarom zei ik ook al een paar keer: dat Max voor RBR heeft gekozen is briljant. Hij mag wennen aan de auto en het team terwijl er feitelijk geen overwinningen worden verwacht en vanaf 2017/2018 zullen ze er weer staan. Alles wijst op voordelen voor Red Bull als team: veranderede aero (mooi als je Adrian Newey hebt als chassis designer), meer ontwikkeling mogelijk aan de motor (wet van remmende voorsprong zorgt ervoor dat Renault en Honda sneller kunnen groeien dan Mercedes en Ferrari) en twee top coureurs.

Mijns inziens wil je ook helemaal niet bij het beste team binnenkomen, maar bij het team dat er over 1-2 seizoenen staat en dan de beste is gedurende enkele seizoenen. Zo zal Max erover nagedacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 09:08
[...]

Wat mij nogsteeds niet duidelijk is; wat was de specifieke reden was dat Ferrari zich niet voor Redbull kon kwalificeren in Spanje. Hadden ze gewoon hun dag niet? - op papier waren ze toch sneller?

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

[...]

Mja klopt, al had dat misschien ook weer te maken met de setup. Wel sneller, maar moeite met inhalen of iets langzamer en er wel voorbij komen. Dat is in principe ook een keuze natuurlijk. Al vond ik het wel zwak van Raikkonen dat ie eigenlijk helemaal geen poging heeft gedaan. Ook niet op andere plekken op de baan, bochten anders aansnijden om te kijken of dat nog effect heeft. Dat toont ook wel wat imo.

En we zien dat Max net als vorig jaar in Hongarije of USA gewoon optimaal kan profiteren als anderen problemen hebben. Op het goede moment de beste prestatie neerzetten zeg maar. En ja, dan moet je het nog wel even doen.

Maar wat we dus gister hoorden is dat ie dus zo goed bezig is, dat ie zelfs kan zien van anderen achter zich hoeveel die dichterbij komen om te kijken of ie wel of niet moet counteren. En het feit dat ie geen enkele keer een verdedigende lijn heeft gereden omdat ie toch wel zag dat er niks kon gebeuren is natuurlijk fenomenaal. Ik vraag me serieus af of er andere coureurs op de baan zijn die vergelijkbare situaties zo kunnen oplossen.

En wat ook al elders werd gezegd: Verstappen heeft natuurlijk niet 1 fout gemaakt tijdens de race. Maar Vettel, Raikkonen en Ricciardo eigenlijk ook niet. Allemaal het best mogelijke resultaat behaald. Ik kan eigenlijk alleen zeggen dat ik van Raikkonen nog wel wat meer had verwacht, maar verder allemaal top gereden.
The_Butler schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:43:
[...]

Wat mij nogsteeds niet duidelijk is; wat was de specifieke reden was dat Ferrari zich niet voor Redbull kon kwalificeren in Spanje. Hadden ze gewoon hun dag niet? - op papier waren ze toch sneller?
Foute setup. Die hadden ze nog aangepast voor Q1 en ze waren te laat om dat nog aan te passen (al snap ik niet dat het kwartje na Q2 niet al viel daarbij)

[ Voor 12% gewijzigd door Martinspire op 17-05-2016 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
The_Butler schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:43:
[...]

De temperatuur van het asfalt bracht de banden in een "ander window" waardoor grip veranderde en daarvoor hadden ze niet gecompenseerd geloof ik.

Wat betreft de race pace: aan het begin was Ferrari inderdaad duidelijk sneller, maar naarmate de race vorderde zag je mijns inziens toch duidelijk dat Vettel niet meer bij kon komen en Ricciardo hem prima kon volgen. Natuurlijk is dat voor RIC ook makkelijker met DRS, net zoals RAI makkelijker kon volgen bij VES vanwege DRS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:42:
[...]

Want dan had Vettel allang moeten weg rijden van ricciardo toen ze 3 en 4 lagen..

Denk dat ze in ieder geval de laatste race zeer aan elkaar gewaagd waren... weet niet hoe het met de komende races zit.. of dat ook zo blijft.. maar daar kan niemand wat over zeggen..
Nee want toen reed Ricciardo op nieuwere banden dan Vettel.

Als je de livetiming had gezien tijdens de race waren beide Ferraris vrijwel ieder rondje sneller (m.u.v. momenten op oudere banden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:42:
Hoe kom je erbij dat de Ferrari sneller was? Räikkönen had zelfs op relatief verse banden zichtbaar moeite om zijn auto in het spoor achter de auto van Verstappen te houden. Dat werd op versleten banden alleen maar erger. Behoorlijk wat rondes voor het einde zag je hem al meerdere malen corrigeren in één bocht, glijden, kleine zwabbertjes en noem maar op maken. Het was allemaal subtiel en makkelijk te missen, maar dat er op het scherpst van de snede gereden werd met die Ferrari was voor mij wel duidelijk.
Grimmie187 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:45:
Als je de livetiming had gezien tijdens de race waren beide Ferraris vrijwel ieder rondje sneller (m.u.v. momenten op oudere banden).
Was dat niet ook omdat de Ferrari's wel sneller moesten zijn? Je kunt als tweede geen eerste worden als je niet harder rijdt, terwijl je vooraan het tempo kan dicteren. Dat zal ook de reden geweest zijn dat Verstappen zijn banden zo lang vers heeft gehouden.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2016 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:47:
[...]

Hoe kom je erbij dat de Ferrari sneller was? Räikkönen had zelfs op relatief verse banden zichtbaar moeite om zijn auto in het spoor achter de auto van Verstappen te houden. Dat werd op versleten banden alleen maar erger. Behoorlijk wat rondes voor het einde zag je hem al meerdere malen corrigeren in één bocht, glijden, kleine zwabbertjes en noem maar op maken. Het was allemaal subtiel en makkelijk te missen, maar dat er op het scherpst van de snede gereden werd met die Ferrari was voor mij wel duidelijk.
Mwoah. Dat is een kwestie van gebrek aan downforce omdat je iemand probeert te volgen/inhalen. Dat is niet zozeer omdat de pace slecht is. Zoals werd gezegd: tot 3 seconden achter iemand, heb je geen ideale downforce. Daarna gaat het prima en zie je wat de echte pace is.

De vraag is echter of Raikkonen en Vettel niet op een andere motor-stand stonden om dichterbij te komen, daar waar Max en Ricciardo vooral bezig waren om te managen. Zo van "kom maar dichterbij, ik denk niet dat je er dan voorbij komt". Het verschil op start-finish was telkens te laag om er echt voorbij te komen, dus een andere stand was ook niet eens echt nodig.

Al denk ik zelf wel dat Ferrari sneller was geweest, maar zij waren ook degenen die de poging moesten wagen. Voor Red Bull was het een kwestie van uitrijden.

[ Voor 22% gewijzigd door Martinspire op 17-05-2016 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Martinspire schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:48:
[...]

Mwoah. Dat is een kwestie van gebrek aan downforce omdat je iemand probeert te volgen/inhalen. Dat is niet zozeer omdat de pace slecht is. Zoals werd gezegd: tot 3 seconden achter iemand, heb je geen ideale downforce. Daarna gaat het prima en zie je wat de echte pace is.
Max heeft ook al verklaard dat hij RAI liet komen he? ;) Gewoon om zijn banden te sparen, want als Pirelli zegt dat je max zo'n 20-25 rondjes kunt doen en je met er heel wat meer, moet je ergens banden sparen. En nogmaals: dat lastige volgen vanwege downforce klopt helemaal, maar vergeet ook niet dat RAI iedere ronde DRS had, wat Max niet had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 18:18
volledige peptalk uitzending (legaal!)
http://go.ziggosporttotaa...r/player/verstappen/25729

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grimmie187
Martinspire schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:43:
[...]

Ik kan eigenlijk alleen zeggen dat ik van Raikkonen nog wel wat meer had verwacht, maar verder allemaal top gereden.
[...]
Mwah, ik heb liever een professional als Raikkonen die achteraf aangaf dat het alleen met brokken had gekunt en dus eieren voor zn geld kiest dan een Ricciardo die voor de zoveelste keer een do-or-die poging probeert waarbij hij de bocht niet eens haalt en Vettel bijna uitschakelt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Grimmie187 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:51:
[...]

Mwah, ik heb liever een professional als Raikkonen die achteraf aangaf dat het alleen met brokken had gekunt en dus eieren voor zn geld kiest dan een Ricciardo die voor de zoveelste keer een do or die poging probeert waarbij hij de bocht niet eens haalt en Vettel bijna uitschakelt..
Hmm. Ja en nee. Ik wil actie zien. Een coureur die echt alles probeert. Het feit dat ie ook alleen echt in de laatste bocht probeerde (en we hem nergens anders echt iets hebben zien doen), geeft mij aan dat het vrij eenzijdig was. Een Ricciardo zien we het wel wagen en we kunnen erover praten of het te doen was of niet, maar ook op andere momenten probeerde hij het toch (al was het maar om te kijken). En een Grojean e.d. zien we nog inhalen in de laatste bochtensectie. Een Button zien we het doen na het andere DRS-stuk. Maar Raikkonen volgde alleen maar. Misschien wachtend op een fout die maar niet kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Toch wel wat interessante artikelen en columns op Sky site:

What was said when Max Verstappen joined F1 aged 17

Lazenby: Max Verstappen win announces arrival of a new F1 superstar
Brundle: Max Verstappen is Formula 1's new beginning, says Martin Brundle

Wat zijn zoal columns e.d. die jullie vaker lezen?

[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 17-05-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:48:
De pace was niet slecht, maar dat beweerde ik ook niet. Wel dat het op het scherpst van de snede was voor Räikkönen. Iets dat later overigens ook door hemzelf bevestigd werd - meer zat er ondanks stevig aanzetten niet in.

Nog even los van dat Räikkönen ook nog DRS had om dichterbij te komen en dat niet veel leek uit te maken.
De vraag is echter of Raikkonen en Vettel niet op een andere motor-stand stonden om dichterbij te komen, daar waar Max en Ricciardo vooral bezig waren om te managen.
Zie mijn edit, daar stel ik inderdaad ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:53:
Hmm. Ja en nee. Ik wil actie zien. Een coureur die echt alles probeert.
Zie hier, de eerste en enige Maldonado-fan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

pilskes schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:01:
[...]

En voor mensen zonder Ziggo?
Een abo nemen op Ziggo of iemand zieken wiens horizon.tv inlog je mag lenen :)
knip, zie topicwaarschuwing

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-05-2016 14:04 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laten we ook niet vergeten dat ze tijdens de race 4-5 seconde onder hun max rijden hé. Sneller op de baan is dus erg relatief. Als het moet kan iedereen ergens naartoe rijden. Maar dan gaat het bandenmanagement spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:56:
[...]

Zie hier, de eerste en enige Maldonado-fan :+
Haha, dat hoeft ook weer niet (het moet ook wel echt een gat zijn, niet zo'n wannabe als Hamilton). Sato vond ik ook altijd wel leuk :+

Maar als ik dit zo lees:
Meanwhile, up front the teenager Verstappen was using the clear air and his head to equally good effect. He worked out that every time Raikkonen got close into turn one using slipstream, full power and DRS the Ferrari would then spend a lap charging its batteries in preparation for another try.

So on the alternate laps Verstappen would protect his tyres in anticipation of the next onslaught. Such a calm maturity, it simply doesn't seem possible at 18. Max said it was with about five laps to go when he realised he could win as Kimi had run out of grip and ideas and fell back slightly.
Dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Raikkonen gewoon heel waardeloos is in dit soort situaties. Vettel of Ricciardo zouden dit echt anders doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
[...]

Hmm. Ja en nee. Ik wil actie zien. Een coureur die echt alles probeert. Het feit dat ie ook alleen echt in de laatste bocht probeerde (en we hem nergens anders echt iets hebben zien doen), geeft mij aan dat het vrij eenzijdig was. Een Ricciardo zien we het wel wagen en we kunnen erover praten of het te doen was of niet, maar ook op andere momenten probeerde hij het toch (al was het maar om te kijken). En een Grojean e.d. zien we nog inhalen in de laatste bochtensectie. Een Button zien we het doen na het andere DRS-stuk. Maar Raikkonen volgde alleen maar. Misschien wachtend op een fout die maar niet kwam.
Ook wel mee eens, het is een lastige balans. Ik had als fan natuurlijk ook graag een poging gezien van Kimi maar als ik zie hoe met name Hamilton en Ricciardo af en toe acties wagen waarvan iedere coureur weet dat het eigenlijk niet kan wordt ik er een beetje moe van.

Het argument bij veel fans (niet bij jou) is dan vaak 'hij probeert het tenminste' maar dat vind ik onzin. Toevallig lieten Hamilton en Ricciardo afgelopen race zien hoe het eigenlijk niet moet. Rosberg buiten zijn schuld eraf en als Vettel niet wonderbaarlijk had gereageerd was die er ook keihard afgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hamilton zei eerder dit jaar ook eens op de board radio dat hij Max niet voorbij kon. En de Mercedes is dus duidelijk wel sneller dan de Red Bull.

Misschien was dat in Australië:

[ Voor 25% gewijzigd door Luxicon op 17-05-2016 13:05 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 16:24
XNL073 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:33:
[...]

Waarschijnlijk slaat dat op de vleugel. Dus naast een aparte (2017?) vleugel OOK met slagtanden.
Oh ja, natuurlijk. Had het nog niet op die manier gelezen. Is maandag (gisteren feestdag) voor iets ;)
De pace was niet slecht, maar dat beweerde ik ook niet. Wel dat het op het scherpst van de snede was voor Räikkönen. Iets dat later overigens ook door hemzelf bevestigd werd - meer zat er ondanks stevig aanzetten niet in.

Nog even los van dat Räikkönen ook nog DRS had om dichterbij te komen en dat niet veel leek uit te maken
Heeft volgens mij enkel en alleen te maken met de laatste bocht. Die is zo snel dat raikkonen veel te veel downforce verloor om dicht genoeg te zitten. Met DRS open scheelde het volgens mij iets van een 25km/u maar als je een halve straat (om het met beetje overdrijving te zeggen) achter ligt, ga je dat niet ophalen.

Heb me paar keer moeten inhouden om niet te reageren toen ik zag voorbij komen dat Max zo'n talent was dat hij zelfs Hamilton achter zich kon houden (enkele wedstrijden geleden, dacht zelfs vorig seizoen) en dus eigenlijk een groter talent is. Dat Max een supertalent is staat buiten kijf maar dat hamilton niet kon inhalen, had toen meer te maken met, na de laatste bocht, gewoon niet dicht genoeg kunnen zitten

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
[...]

Raikkonen staat nu wel 2e in het wk 2016!

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
[...]

Raikonen kon gewoon niet dichterbij komen. Barcelona is gewoon een optocht baan en de enige plek waar je fatsoenlijk kan in halen is in bocht 1. Zeker aan het einde van de race als er overal marbles liggen. Max was gewoon slim (en goed!) genoeg om er voor te zorgen dat hij in de laatste sector gewoon geen enkele fout maakte waardoor hij op het rechte end gewoon genoeg over had.

Ook kon je aan de pace van Vettel wel zien dat de Ferrari's op het einde helemaal niet veel sneller meer waren. Toen Vettel op 4 seconden zat kwam hij ook niet meer dichter bij.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grimmie187
Kenhas schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:03:
[...]

Oh ja, natuurlijk. Had het nog niet op die manier gelezen. Is maandag (gisteren feestdag) voor iets ;)

[...]

Heeft volgens mij enkel en alleen te maken met de laatste bocht. Die is zo snel dat raikkonen veel te veel downforce verloor om dicht genoeg te zitten. Met DRS open scheelde het volgens mij iets van een 25km/u maar als je een halve straat (om het met beetje overdrijving te zeggen) achter ligt, ga je dat niet ophalen.

Heb me paar keer moeten inhouden om niet te reageren toen ik zag voorbij komen dat Max zo'n talent was dat hij zelfs Hamilton achter zich kon houden (enkele wedstrijden geleden, dacht zelfs vorig seizoen) en dus eigenlijk een groter talent is. Dat Max een supertalent is staat buiten kijf maar dat hamilton niet kon inhalen, had toen meer te maken met, na de laatste bocht, gewoon niet dicht genoeg kunnen zitten
Precies dit.. Helemaal niet om Max zijn prestatie te verzwakken (want hij was absoluut foutloos) maar hij gaf zelf al aan dat iemand achter je houden in Barcelona niet meer dan een trucje is in de laatste bocht (zie Maldonado/Alonso 2012). Dat hij dit trucje vervolgens 20x perfect uitvoert is natuurlijk grote klasse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Grimmie187 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:05:
[...]

Precies dit.. Helemaal niet om Max zijn prestatie te verzwakken (want hij was absoluut foutloos) maar hij gaf zelf al aan dat iemand achter je houden in Barcelona niet meer dan een trucje is in de laatste bocht (zie Maldonado/Alonso 2012). Dat hij dit trucje vervolgens 20x perfect uitvoert is natuurlijk grote klasse :)
Volgens mij zei hij dat er zo wel meer races gewonnen zijn in Barcalona, maar niet zozeer 'niet meer dan een truucje' is toch? Ik dacht dat hij bedoelde, dat de actie waarbij hij Vettel inhaalt in de eerste ronde een kopie is van Alonso? Volgens mij bedoelen we uiteindelijk allemaal hetzelfde, maar volgens mij zie je ook in eerdere races dat inhalen enorm lastig kan zijn en zowel Max als Raikkonen banden moesten sparen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grimmie187 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:05:
Dat hij dit trucje vervolgens 20x perfect uitvoert is natuurlijk grote klasse :)
Consistent rijden is de kwaliteit waarvan kenners zeggen dat het een goed coureur aanduidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
Luxicon schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:10:
[...]

Volgens mij zei hij dat er zo wel meer races gewonnen zijn in Barcalona, maar niet zozeer 'niet meer dan een truucje' is toch? Ik dacht dat hij bedoelde, dat de actie waarbij hij Vettel inhaalt in de eerste ronde een kopie is van Alonso? Volgens mij bedoelen we uiteindelijk allemaal hetzelfde, maar volgens mij zie je ook in eerdere races dat inhalen enorm lastig kan zijn en zowel Max als Raikkonen banden moesten sparen.
Hij noemde in zijn interview specifiek de laatste bocht en het duel Alonso/Maldonado. Alonso die buitenom Hamilton inhaalde in bocht 2 was niet dezelfde race.

Daarom haalde Ferrari ook direct Vettel weer na binnen voor stop 3, alleen maar om zo voor Ricciardo te komen. Inhalen is vervolgens zelfs op versere banden vrijwel onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Luxicon schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:10:
[...]
en zowel Max als Raikkonen banden moesten sparen.
Dit is ook zeker een heel belangrijke factor. Als Raikonen echt had gepushed hadden zijn banden het nooit tot het einde vol gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Verstappen: "Doel voor Monaco om uit de muur te blijven"

12:35 – Max Verstappen blijft nuchter na zijn overwinning in de Grand Prix van Spanje van afgelopen weekend. Zijn wagen uit de muur houden is het voornaamste doel van de 18-jarige Nederlander voor het komende raceweekend, over anderhalve week in Monaco.

"We zullen zien wat er in Monaco gaat gebeuren. De wagen zou er best snel moeten zijn, maar we moeten afwachten", aldus Verstappen. Motorvermogen is in de straten van Monte Carlo niet zo cruciaal als op andere banen, terwijl het chassis er juist meer tot zijn recht komt. Naar verluidt is de Red Bull RB12 in de langzame bochten zelfs beter dan de F1 M07 Hybrid van Mercedes. Verstappen blijft desondanks kalm. "Het doel voor Monaco is om uit de muren te blijven. Als dat lukt, dan kunnen we hopelijk in de buurt van het podium komen of deze misschien wel halen."

Verstappen maakte vorig jaar, onder meer met een tweede tijd in de eerste vrije training, een sterke indruk in Monaco. In de race kwam hij ook uitstekend voor de dag, tot hij achterop Romain Grosjean knalde en vervolgens met een harde klap tot stilstand kwam in de TecPro barriers.
Bron: http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/339450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Devian schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:03:
[...]

Maar dat is nu toch ook?

De huidige motoren rijden bvb rond met dubbele ontstekingskamers (toch?), en hebben nog wel meer techniek die niet in huidige personenauto's te vinden.

Maar dat is inherent aan F1 natuurlijk, maar voor mij was dat vroeger niet meer dan dat nu is.
Mwah, het is wel wat dichter bij elkaar gekomen. De techniek die in de jaren '80 in de F1 werd gebruikt zag je niet terug in consumentenwagens, waar de techniek die nu wordt gebruikt in F1 in enige vorm vaak wel in consumentenwagens terug te vinden is (al zijn dat doorgaans wel de duurdere wagens).

Zoals ik al zei, je moet het in het juiste perspectief zien. In beide tijdperken werd (wordt) er ontzettend vooruitstrevende techniek gebruikt die je niet per se in je eigen autootje terugziet. En dat gold zeker ook voor de F1 wagens van de jaren '70 - '80.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
PauseBreak schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:20:
[...]

Mwah, het is wel wat dichter bij elkaar gekomen. De techniek die in de jaren '80 in de F1 werd gebruikt zag je niet terug in consumentenwagens, waar de techniek die nu wordt gebruikt in F1 in enige vorm vaak wel in consumentenwagens terug te vinden is (al zijn dat doorgaans wel de duurdere wagens).

Zoals ik al zei, je moet het in het juiste perspectief zien. In beide tijdperken werd (wordt) er ontzettend vooruitstrevende techniek gebruikt die je niet per se in je eigen autootje terugziet. En dat gold zeker ook voor de F1 wagens van de jaren '70 - '80.
Ook in de jaren 70 en 80 viel het wel mee hoor. Injectie werd al sinds de jaren '50 in straat auto's gebruikt, en zelfs directe injectie (GDI) werd in de 2e wereldoorlog al in vliegtuigen gebruikt. Het grootste verschil tussen de F1 motoren en straat motoren zijn de gebruikte materialen. Maar ook op dat gebied loopt de F1 eigenlijk niet echt voorop, ze lopen voornamelijk achter de vliegtuig industrie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

SnowDude schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:26:
[...]
Ook in de jaren 70 en 80 viel het wel mee hoor. Injectie werd al sinds de jaren '50 in straat auto's gebruikt, en zelfs directe injectie (GDI) werd in de 2e wereldoorlog al in vliegtuigen gebruikt. Het grootste verschil tussen de F1 motoren en straat motoren zijn de gebruikte materialen. Maar ook op dat gebied loopt de F1 eigenlijk niet echt voorop, ze lopen voornamelijk achter de vliegtuig industrie aan.
En de vliegtuigindustrie is niet hetzelfde als de autoindustrie. Ik bedoel, wie heeft er hier nou zijn eigen privévliegtuig? :P

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:52
PauseBreak schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:29:
[...]
En de vliegtuigindustrie is niet hetzelfde als de autoindustrie. Ik bedoel, wie heeft er hier nou zijn eigen privévliegtuig? :P
RC telt niet mee zeker? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Heeft Max nu een lolly in zijn hand hier?
https://twitter.com/Circu...32523354154995712/photo/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zit het nieuws rondom de nieuwe motor te bekijken. Vreemd om die in Monaco in te zetten?

Ze mogen vijf blokken gebruiken, dus het huidige blok moet nog even mee. Dan kun je die toch beter in Monaco inzetten waar je er relatief weinig last van hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
PauseBreak schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:29:
[...]

Tja, er komen echt maar weinig uitvindingen op motoren gebied uit de F1. De enige ontwikkeling die in mijn hoofd op komt zijn de pneumatische klepveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:52
MikeyMan schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:35:
Ik zit het nieuws rondom de nieuwe motor te bekijken. Vreemd om die in Monaco in te zetten?

Ze mogen vijf blokken gebruiken, dus het huidige blok moet nog even mee. Dan kun je die toch beter in Monaco inzetten waar je er relatief weinig last van hebt?
Ze kunnen dat blok ook later nog een keer inzetten dan he.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik weet niet of jullie dit herkennen, maar die collega's/kennissen tegenover wie ik vroeger Verstappen moest verdedigen zijn ineens F1 experts geworden. 8)7

Wel jammer dat zodra Max eens een mindere dag heeft dat dan meteen de grindbank-grappen boven water komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Adlermann schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:38:
[...]

Ze kunnen dat blok ook later nog een keer inzetten dan he.
Snap ik, maar elk ander circuit heb je er meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SnowDude schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:26:
Het grootste verschil tussen de F1 motoren en straat motoren zijn de gebruikte materialen. Maar ook op dat gebied loopt de F1 eigenlijk niet echt voorop, ze lopen voornamelijk achter de vliegtuig industrie aan.
Dat is toch niet helemaal waar. Vroeger haalde men de techniek vooral uit de lucht- en ruimtevaart, maar tegenwoordig komt NASA zelfs bij de F1 kijken hoe bepaalde composieten worden toegepast. Als iets een indicatie is van volwassen en vooruitstrevende techniek is het dat wel. De extreem hoogwaardige toepassing en kennis in combinatie met veel praktijkervaring is een hoop waard.
SnowDude schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:36:
Tja, er komen echt maar weinig uitvindingen op motoren gebied uit de F1. De enige ontwikkeling die in mijn hoofd op komt zijn de pneumatische klepveren.
Vergeet je de hybride systemen niet? Verbrandingsmotoren zijn goeddeels uitontwikkeld, terwijl op het hybridevlak ieder jaar nog enorm veel verbeterd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

SnowDude schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:36:
[...]

Tja, er komen echt maar weinig uitvindingen op motorengebied uit de F1. De enige ontwikkeling die in mijn hoofd op komt zijn de pneumatische klepveren.
Daar hadden we het dan ook totaal niet over. We hadden het over de techniek in consumentenwagens vs techniek in F1 wagens in gelijke tijdsperiodes. Daar zit vrijwel altijd wel degelijk een groot verschil in. Hoe het zit in de ruimtevaart of luchtvaart zal me echt een worst zijn hoor.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:40:
Wel jammer dat zodra Max eens een mindere dag heeft dat dan meteen de grindbank-grappen boven water komen....
Dan weet je gelijk welk vlees je in de kuip hebt, aangezien grindbakken toch een stuk minder voorkomen dan vroeger. Zelfs als Max zijn vader zou nadoen op dat vlak, zou hij alsnog veel minder in de grindbak staan :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 16-09 15:55

Damian

Insane Obtrusion

Wel jammer, Verstappen wint een keer en nederland is 16 miljoen F1 experts rijker :/ Iedereen die nog nooit van F1 heeft gehoord doet nu ineens alsof ze het al jaren kijken. Erg irritant :/

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:41:
[...]

Dat is toch niet helemaal waar. Vroeger haalde men de techniek vooral uit de lucht- en ruimtevaart, maar tegenwoordig komt NASA zelfs bij de F1 kijken hoe bepaalde composieten worden toegepast. Als iets een indicatie is van volwassen en vooruitstrevende techniek is het dat wel. De extreem hoogwaardige toepassing en kennis in combinatie met veel praktijkervaring is een hoop waard.

[...]

Vergeet je de hybride systemen niet? Verbrandingsmotoren zijn goeddeels uitontwikkeld, terwijl op het hybridevlak ieder jaar nog enorm veel verbeterd wordt.
Je hebt helemaal gelijk, zeker over de composieten, maar de discussie ging over de motoren.

De technieken van de hybride systemen, zijn niet helemaal nieuw, met uitzondering van de ERS op de turbo. De ERS-K wordt natuurlijk ook gewoon door Tesla gebruikt.
PauseBreak schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:41:
[...]
Daar hadden we het dan ook totaal niet over. We hadden het over de techniek in consumentenwagens vs techniek in F1 wagens in gelijke tijdsperiodes. Daar zit vrijwel altijd wel degelijk een groot verschil in. Hoe het zit in de ruimtevaart of luchtvaart zal me echt een worst zijn hoor.
Er zat juist in de jaren 80 juist weinig verschill tussen consumenten motoren en de F1 motoren kwa techniek. De BMW 1.5 liter turbo motor was eigenlijk gewoon een verstevigde straat motor waar een erg grote turbo op was geschroefd.

Later kwamen ze met variabele kleptiming en inlaat kelken maar ook dat kwam je in die tijd op straat gewoon tegen, alleen misschien niet in elke auto. Het grote verschil zat echt in de gebruikte legeringen.

De motoren in de jaren '00 waren helemaal vanuit technisch oogpunt simpel, standaard V, geen variabele kleppen of inlaten en standaard ontsteking. De geblazen difusers was wel een leuke truc, maar dat is een software oplossing. Dat kan je activeren bij elke motor die drive-by wire heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:41:
Het otto deel hebben ze toch ook veel efficiënter weten te maken, dus het staat zeker niet stil.

Het kan best zo zijn dat een techniek niet bedacht is voor de F1, maar het wordt daar wel doorontwikkeld en daarna kan het bruikbaar worden voor de alledaagse voertuigen.

Ik onderschat het niet iig.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:18
Damian schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:55:
Wel jammer, Verstappen wint een keer en nederland is 16 miljoen F1 experts rijker :/ Iedereen die nog nooit van F1 heeft gehoord doet nu ineens alsof ze het al jaren kijken. Erg irritant :/
Jep. Zeer herkenbaar en irritant. Maarja, daar doe je niks aan. Was destijds met darten ook toen Van Barneveld voor de eerste keer de Embassy won. Daarvoor zag je ook niemand over darten praten.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
Rivanov schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:57:
[...]

Jep. Zeer herkenbaar en irritant. Maarja, daar doe je niks aan. Was destijds met darten ook toen Van Barneveld voor de eerste keer de Embassy won. Daarvoor zag je ook niemand over darten praten.
Gelukkig kijk ik al 18 jaar F1, en weet dat die mensen als Verstappen niks meer ervan bakt zo weer afhaken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Rivanov schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:57:
[...]

Jep. Zeer herkenbaar. Maarja, daar doe je niks aan. Was destijds met darten ook toen Van Barneveld voor de eerste keer de Embassy won. Daarvoor zag je ook niemand over darten praten.
Klopt helemaal. Voor mij was dat toen de trigger om darten te gaan volgen en dat doe ik tot op heden nog steeds. Dit zal bij veel mensen nu ook het geval zijn met F1.(Ik kijk zelf vanaf 1999 vrijwel alles, maar dat terzijde)

[ Voor 3% gewijzigd door friggler op 17-05-2016 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
alwaysleft schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:58:
[...]

Gelukkig kijk ik al 18 jaar F1, en weet dat die mensen als Verstappen niks meer ervan bakt zo weer afhaken _/-\o_
Als het goed is duurt dat nog een jaar of 20 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
SnowDude schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:58:
[...]

Als het goed is duurt dat nog een jaar of 20 _/-\o_
15 jaar is ook goed. Moet die in de helft van zijn carriere nog een WK titel winnen om Schumi's record af te nemen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:18
friggler schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:58:
[...]

Klopt helemaal. Voor mij was dat toen de trigger om darten te gaan volgen en dat doe ik tot op heden nog steeds. Dit zal bij veel mensen nu ook het geval zijn met F1.(Ik kijk zelf vanaf 1999 vrijwel alles, maar dat terzijde)
Jep. Maar de successupporters haken toch wel een keer af. Kijk zelf al F1 sinds 1994 dus prik daar snel genoeg doorheen. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribo89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:34
SnowDude schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:05:
[...]

Raikonen kon gewoon niet dichterbij komen. Barcelona is gewoon een optocht baan en de enige plek waar je fatsoenlijk kan in halen is in bocht 1. Zeker aan het einde van de race als er overal marbles liggen. Max was gewoon slim (en goed!) genoeg om er voor te zorgen dat hij in de laatste sector gewoon geen enkele fout maakte waardoor hij op het rechte end gewoon genoeg over had.

Ook kon je aan de pace van Vettel wel zien dat de Ferrari's op het einde helemaal niet veel sneller meer waren. Toen Vettel op 4 seconden zat kwam hij ook niet meer dichter bij.
Je kunt strijd tussen RIC en VET ook niet vergelijken met de strijd tussen RAI en VES. De eerste twee zaten op een 3-stop, terwijl de laatste twee op een 2-stop zaten waarbij ze langer door moesten dan Pirelli vooraf had geadviseerd (25-26 ronden tegenover 31-32 ronden). De beste strategie voor RAI was om kort op VES te blijven zitten en te hopen dat deze onder druk een fout zou maken. Een mislukte of niet cleane inhaalpoging zou resulteren in het verlies van het podium denk ik, omdat de banden al zodanig versleten waren dat er maar weinig marge over was om überhaupt het einde van de race te halen. Het risico was voor RAI gewoon te groot om een poging te doen (zoals hij zelf ook aangaf in een interview).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koli-man
  • Laatst online: 12-09 14:21

koli-man

Bartender!!!!

Kan ik me inmiddels niet meer druk om maken......als dit het geval is, dan weet je dat het voor de nederlandse autosport in het algemeen ook iets beter zal gaan (qua exposure). Misschien dat hierdoor Frijns, VDG en al die anderen die in andere race klasses rijden ook een beetje mee kunnen pikken van Max zijn succes.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 17:26

Bosmonster

*zucht*

Het is soms een beetje irritant als meer ervaren kijker, maar aan de andere kant is het een mooie ontwikkeling natuurlijk! Meer fans/kijkers = meer geld = betere coverage/uitzendingen!

Zelfs de NOS wil weer een graantje meepikken :P

https://twitter.com/Olav_Mol/status/732531884777996288

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
RikBouman schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:01:
[...]

Je kunt strijd tussen RIC en VET ook niet vergelijken met de strijd tussen RAI en VES. De eerste twee zaten op een 3-stop, terwijl de laatste twee op een 2-stop zaten waarbij ze langer door moesten dan Pirelli vooraf had geadviseerd (25-26 ronden tegenover 31-32 ronden). De beste strategie voor RAI was om kort op VES te blijven zitten en te hopen dat deze onder druk een fout zou maken. Een mislukte of niet cleane inhaalpoging zou resulteren in het verlies van het podium denk ik, omdat de banden al zodanig versleten waren dat er maar weinig marge over was om überhaupt het einde van de race te halen. Het risico was voor RAI gewoon te groot om een poging te doen (zoals hij zelf ook aangaf in een interview).
Juist omdat RIC en VET op een 3 stopper zaten hadden ze aan het einde nog wat in moeten kunnen lopen. Ik snap ook de timing niet van die laatste stop van Vettel, zijn softs waren nog niet op en uiteindelijk heeft hij maar een paar rondes minder gereden op de mediums dan Max. Maar goed ik zie op mijn timing scherm niet wat de engineers van Ferrari en RB zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
De klacht is wel een beetje in het rijtje 'ja maar ik luisterde <insert random band> al voordat ze commercieel gingen!!!!1111oneoneoneone'

Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:10
Bandenkeuze Monaco:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cip7vUyWsAAKHnL.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Hoyden op 17-05-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Hmm, ik had nu niet verwacht dat er zoveel voor de ultrasoft zouden kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
Lekker boeiend dat er meer mensen ineens geïnteresseerd zijn. Alleen maar goed voor de sport en de aandacht die het krijgt in ons land. Als Max dit gewoon volhoudt, dan kan ik het voorstellen dat het weer op een zender komt die voor iedereen toegankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 23:41

Wom

In mijn vriendengroep is er ook vernieuwde interesse sinds vorig jaar. Prima. Al twee keer met zijn allen de race gekeken op café, erg amusant. En doordat ik iets meer achtergrond informatie ken kan ik lekker smijten met "al mijn kennis". :+

Is meestal andersom :+

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
SnowDude schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:05:
[...]

Juist omdat RIC en VET op een 3 stopper zaten hadden ze aan het einde nog wat in moeten kunnen lopen. Ik snap ook de timing niet van die laatste stop van Vettel, zijn softs waren nog niet op en uiteindelijk heeft hij maar een paar rondes minder gereden op de mediums dan Max. Maar goed ik zie op mijn timing scherm niet wat de engineers van Ferrari en RB zien.
Vettel hoefde op het eind natuurlijk niet meer, ze gingen hem heus niet laten wisselen met Raikkonen.

De rede waarom Ferrari zo snel Vettel naar binnen haalde voor zijn laatste stop was simpelweg om hem voor Ricciardo te krijgen. Dat kwartje viel bij mij ook pas na de race ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Hoe meer zielen :)

Je ziet hier ook ineens een veelvoud aan posters.

Dat begon vorig jaar al en werd dit jaar steeds meer en toen het bekend werd dat Max naar Red Bull ging helemaal.

@ de modjes: Kunnen jullie zien hoeveel verschillende posters er waren voor Max, Max bij TR en Max bij RB?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-08 09:46
Volgens Jan de Jong zelf heeft hij dit niet zo gezegd: https://twitter.com/jandejong/status/732533436557168640

Hij geeft overigens niet aan wat hij wél gezegd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

tja…en aan de andere kant van het ‘ik ben het expert’ spectrum zijn natuurlijk de mensen die ‘ik kijk al n jaar formule 1! en ik heb de wijsheid in pacht’ roepen, de 1 nog langer dan de andere :P :+

Mijn eerste F1 race weet ik nog wel goed, Imola 1994 toen Ratzenberger kwam te overlijden tijdens de vrije trainingen. Ik was toen 12. Daarna nagenoeg alle races wel gezien of gevolgd tot ~2004. De tussenliggende seizoenen tot 2013 heb ik niet of nauwelijks gevolgd en nu eigenlijk weer sinds 2015.
dat Manor de US nog aandurft :+

[ Voor 18% gewijzigd door vhal op 17-05-2016 14:12 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toro Rosso kiest vrij harde banden voor in Monaco. Verbaast me gezien de kwaliteit van het chassis een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
vhal schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:10:
tja…en aan de andere kant van het ‘ik ben het expert’ spectrum zijn natuurlijk de mensen die ‘ik kijk al n jaar formule 1! en ik heb de wijsheid in pacht’ roepen, de 1 nog langer dan de andere :P :+

Mijn eerste F1 race weet ik nog wel goed, Imola 1994 toen Ratzenberger kwam te overlijden tijdens de vrije trainingen. Ik was toen 12. Daarna nagenoeg alle races wel gezien of gevolgd tot ~2004. De tussenliggende seizoenen tot 2013 heb ik niet of nauwelijks gevolgd en nu eigenlijk weer sinds 2015.

[...]

dat Manor de US nog aandurft :+
Ofwel, je kijkt alleen als een Nederlander met potentie meedoet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

Enige waar ik een beetje bang voor ben is dat Max Verstappen zo goed is dat we straks een herhaling van het Schumacher/Ferrari tijdperk gaan krijgen en dat de strijd om de tweede plek interessanter wordt dan de winnaar... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribo89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:34
SnowDude schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:05:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook vreemd vond dat ze VET zo snel weer binnen lieten komen, maar achteraf lijkt het alsof ze gewoon de undercut op RIC wilden pakken omdat inhalen nog lastiger bleek dan vooraf gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 17:26

Bosmonster

*zucht*

MikeyMan schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:11:
Toro Rosso kiest vrij harde banden voor in Monaco. Verbaast me gezien de kwaliteit van het chassis een beetje.
Misschien gaan ze hem in 1x uitrijden op de softs :+ (ow wacht dat mag niet meer.. blijft suf)

(verwachte strategie van de rest is ultra + ssoft 1-stop)

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 17-05-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

albino71 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:56:
Het otto deel hebben ze toch ook veel efficiënter weten te maken, dus het staat zeker niet stil.

Het kan best zo zijn dat een techniek niet bedacht is voor de F1, maar het wordt daar wel doorontwikkeld en daarna kan het bruikbaar worden voor de alledaagse voertuigen.

Ik onderschat het niet iig.
Als je je inderdaad alleen op nieuwe ontwikkelingen richt dan schiet het waarschijnlijk niet op, maar iets doorontwikkelen en er meters mee maken is minstens net zo waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Grimmie187 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:10:
[...]

Vettel hoefde op het eind natuurlijk niet meer, ze gingen hem heus niet laten wisselen met Raikkonen.

De rede waarom Ferrari zo snel Vettel naar binnen haalde voor zijn laatste stop was simpelweg om hem voor Ricciardo te krijgen. Dat kwartje viel bij mij ook pas na de race ;)
Dat snapte ik wel, maar in mijn ogen hebben ze daardoor een kans gemist op de overwinning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
Kvyat maakt zichzelf nu belachelijk.

Vervelend mannetje http://www.f1today.net/nl...ie-race-ook-kunnen-winnen
Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

Het topic voor de komende race vind je donderdagochtend voor de race als los topic.
[F1] Seizoen 2016-14 - GP van Italië

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Waar te kijken?
Racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2016

IRC: http://irc.tweakers.net/f1