A.W.E.S.O.M.-0 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:32:
[...]
Zoals ik zeg, we bekijken het vanuit een heel ander standpunt en daar is ook niets mis mee, maar als je het alleen over 'feiten' wil hebben dan sla je elke discussie vakkundig dood in een forum. De singleplayer boeit me totaal niet, ik krijg al hoofdpijn als ik aan DICE singleplayers denk, nog nooit verder gekomen dan t tweede level zo tenenkrommend slecht. Ik kijk nog liever Transformers films.
Ik ken jou niet maar ik heb de afgelopen 4 zeg 5 jaar al meermaals aangegeven wat de enorme lijst aan noob crutches zijn die de skill uit het spelen van battlefield (3 en 4) hebben gehaald. Dat zeg ik als competitieve speler die met en tegen de complete ESL top heeft gespeeld.
Maar voor jou wil ik best nog wel een keer uitleggen wat ik en 'de competitive scene' (durf ik rustig als feit te stellen hoor) verstaan onder noob crutches en een kleine selectie maken uit de enorme lijst voorbeelden die (in mindere mate) BF3 maar vooral BF4 rijk is en wat dus allemaal wordt geband in 'pro' matches.
Alles wat een speler niet kan voorkomen of niet op kan anticiperen maar wel t spel beïnvloed en een minder goede speler een grotere kans geeft tegen een goede speler zonder dat het realistischerwijs te counteren is, is in principe een noob crutch. Een kleine selectie van feiten:
-Supression (missen, maar er toch voor zorgen dat de tegenstander niet accuraat terug kan schieten, ongeacht de aim skills door bezopen spread)
-Uberhaubt spread, of random horizontale recoil die niet te counteren is. Met als absolute klapper de visual recoil die in de game zat, WIE verzint zoiets???
-3 soorten handgranaten (je hebt geen idee wat de tegenstander heeft, dus is het gewoon gokken hoe je daar op moet anticiperen, in competitive is dus ook alles geband behalve de standaard m67)
-Meer random explosive spam yay: M320, M320 FB, M320 FB, M320 3GL, M26 Frag,
-Alle auto lock-on zooi. Niet kunnen mikken, toch raken.
-3D spotting op onmogelijke afstanden en door praktisch alles heen. Geen enkele 'pro' mikt op het player model zoals in elke andere shooter, maar mikt gewoon op basis van de dorito.
-Spotting gadgets: MAV, TUGS, Commander scan of al die andere commander onzin, motion sensor balls, PLD, Soflam TDD attachment, proximity scan, air radar) succes met flanken
-Audiospotting, zonder dat je het kan beïnvloeden schreeuwt je character precies wat je aan t doen bent en waar je bent. HERE MEDIC!
-Auto-spotting: zonder dat een speler je hoort of ziet, verschijn je toch fijn voor het gehele vijandelijke team op de minimap voor een eeuwigheid
-Scope glare / vapor trail. Ah, kijk, daar zit die. Spot, schiet de dorrito en hop, gratis kill)
-Active alles: Reactive armor, active radar, MP-APS, AA Mine etc)
-Auto-lock on (MBT LAW, Javelin, Stinger/Igla, Guided Shell, Staff Shell, heatseekers, passive radar)
-Non-LOS wapens zonder enkel risico zoals Airburst, Mortar, UCAV .
-Smoke/FLIR combinatie....
-Auto heal, auto vehicle repair
-Counter-knife press X to win
Om maar een paar voorbeelden te noemen. Allemaal zaken die skill, mapkennis, movement, tactics, aim oftewel waar het onderscheid tussen spelers zou moeten zitten, minder belangrijk maken. Dát maakt het spel eenvoudiger voor de massa, juist doordat het zo bloated als t maar zijn kan is. Het een en ander is iets verbeterd dankzij DICE LA, maar nog steeds een drama imho. De serie gaat steeds verder weg van wat de BF serie groot gemaakt heeft (teamwork, rock-paper-scissor balans, vehicle/infantry balans etc) en steeds meer richting een grinding simulator, maar goed, dat is natuurlijk geen feit zolang er mensen zijn die dat niet vinden.