Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.572 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DJKroon
Heb je, je tvt al uitgerekend?
En hoe lang je er nog woont? Anders had je net zo goed geen panelen kunnen nemen >:)
Maar ik respecteer je mening hoor. Logging is ook gewoon leuk...

Edit:
Ik heb hier ook SF op noord. Daar zit ook een lange tvt op. Maar ik geef het geld liever uit aan een paar SF panelen meer, dan aan optimizers. Ik blijf bij mijn mening. Ik vind SF en SE een onnodige combinatie... 8)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2017 09:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:08
[b]AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:20
Ik blijf bij mijn mening. SF en SE is een onnodige combinatie... 8)
Dan moet je de tekst even aanpassen, ik vind SF en SE een onnodige combinatie, anders is het geen mening.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:20:
@DJKroon
Heb je, je tvt al uitgerekend?
En hoe lang je er nog woont? Anders had je net zo goed geen panelen kunnen nemen >:)
Maar ik respecteer je mening hoor. Logging is ook gewoon leuk...
Jazeker wel, die is wel wat minder maar ik moet eerst een jaar afwachten wat de opbrengst is.
Als de jaarcijfers bekend zijn kan ik echt de tvt berekenen en ik denk dat het best meevalt, iig beter als een spaarrekening.

Sommige mensen kopen voor 20K een keuken en dan reken je ook geen tvt uit.
Ik doe lekker gek met technisch spul, want ik kook nooit _O- weer 18K bespaart :*)

Tevens woon ik voor mijzelf perfect, alleen een huis met garage kan me doen overhalen om nog is te verhuizen.
Dus die panelen haal ik er uit.

Ik heb met mezelf afgesproken eerst een jaar opbrengst te doen om daarna uit te breiden.

4x SF170 boven dakkapel wil ik nog graag vervangen voor 4x mono 275+ en op NW past nog 20x SF170.
Het is dat me elektra al afgedekt is, maar het kriebelt wel.
Ik twijfel of dit een virus of een verslaving is ;)
Echter die investering haal ik er (nog) niet uit, maar staat wel op een todo lijst als ik een zak geld over heb.

Over de combi SF en SE.
Misschien overkill qua schaduw, maar de prestatie's vindt ik wel top, ik haal meer dan 10% extra uit SF.
Ben op dit forum niemand tegengekomen waar het paneel meer dan 200wp doet.

[ Voor 7% gewijzigd door DJKroon op 28-04-2017 09:07 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:02:
@jacovn
Hoe lang denk je dat de TVT van 21x P405 is, om het verlies van schaduw in de WINTER te voorkomen op een paar SF zonnepanelen?
Een winterdag brengt hier 1 a 2 kWh op met 5980 Wp. 2 kWh = 0,40 ct.
Daar wil je dus 1176 euro (21x P405) voor uitgeven?
(P700 kon enkel vanaf een SE 15K toch? ....vraag aan de kenners)

Enigste reden die ik kan verzinnen, dat je voor SE moet gaan, is als je niet uitkomt met je string verdeling op een stringomvormer van AL je panelen. (maar dan nog is een enkel Stecatje 500 van marktplaats goedkoper voor die paar panelen)
Het gaat mij er inderdaad om of het bij 21 panelen slimmer is om 11 stuks p405 te nemen, of 21 stuks p405.

In deze tekening heb ik het proberen aan te geven (wel met panasonic hit panelen hier)
winterschaduw

Met SF panelen zou het dan 3 rijen landscape boven elkaar zijn(8,7,6)
Het idee is dat er elke dag gedurende 2 uur een driehoek vormige schaduw over dak trekt.
Er gaan dan meerdere panelen hard in de schaduw.
In de zomer loopt er over de onderste rand net een klein puntje, en voor en najaar blijft de bovenste rij zeg maar vrij van schaduw en hebben alleen de onderste 2 rijen schaduw.

Het is dan 10 optimizers meer kopen, dus 560€ meer.

Alles kan dan met plat dak erbij zo op een solaredge 3 fase omzetter.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 28-04-2017 11:45 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:02:
@jacovn
Hoe lang denk je dat de TVT van 21x P405 is, om het verlies van schaduw in de WINTER te voorkomen op een paar SF zonnepanelen?
Een winterdag brengt hier 1 a 2 kWh op met 5980 Wp. 2 kWh = 0,40 ct.
Dan staan die wel heel beroerd of die panelen presteren wel heel erg bagger in de winter.
Met mijn 4560Wp had ik in de allerslechtste wintermaand ruim 3kWh per dag en de resterende maanden rond de 4,5kWh. Niet dat het voor de berekening veel uitmaakt, maar echt best is het niet. En mijn panelen liggen op 13 graden, dus die zien de zon amper in de winter.
Doet verder niet veel af voor de rest van je verhaal trouwens, want SF met SE is inderdaad over het algemeen nogal dubbelop...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TFHfony
Zo beroerd is 1 a 2 kWh niet hoor op een winterdag...
https://pvoutput.org/intr...850&sid=40939&dt=20151216
:+

Ik pik er de slechtste uit natuurlijk... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb wel eens 100 Wh op een dag geproduceerd, met 4950 Wp aan panelen. Of bedoel je gemiddeld per dag over een hele maand?

[ Voor 26% gewijzigd door zonoskar op 28-04-2017 10:44 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-10 11:45
Hi,

Mijn eerste post op Tweakers na al lange tijd meegelezen te hebben. Ik ben mijn tweede PV installatie aan het samenstellen en wilde even een sanity-check doen.

Dak: zuidgericht, 45 graden helling, géén schaduw.
Omvormer had ik nog liggen: Goodwe GW5000-DT 3 fase

In eerste instantie wilde ik 20 stuks 265-275Wp all black panelen leggen om zo op ongeveer 5400Wp uit te komen; net iets boven de max van de omvormer, maar op jaarbasis scheelt me dat nauwelijks opbrengst.

MAAR:

Ik heb plek voor 30 stuks... Als ik de specs van de omvormer goed lees, zou ik dat wat de maximale spanning betreft "kwijt kunnen" als ik twee strings van 15 stuks maak. Ik kom dan uit op ongeveer 600V per string, de omvormer lijkt tot t1kV te kunnen gaan. Ja, ik ga dan significant aftopping zien, maar de "marginale TVT" ;-) is wel heel erg laag voor de stap van 20 naar 30 panelen. Als ik het goed heb, zit ik dan op een omvormer vermogen van 60% tov het paneelvermogen, wat me op per jaar iets van 6% opbrengst op de hele set kost (stel ongeveer 0.06*8000*0.18 = 480 kWh)

Idealiter zou er natuurlijk een 8kW omvormer bij deze set horen, maar die heb ik nu eenmaal niet liggen, en mocht ik een goedkope gebruikte omvormer kunnen scoren dan kan ik die altijd nog ophangen en de GW5000 elders gebruiken of verkopen...

Centrale vraag:

1) los van het aftoppen, gaat er iets mis met ~8kW paneelvermogen op de GW5000?
2) panelen worden waarschijnlijk Trina Honeys van Winkelman (174 incl BTW/stuk), gemonteerd op clickfit zwart. Tips voor scherpere prijzen zijn zeer welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

sebastiaan3 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:49:
Hi,

Mijn eerste post op Tweakers na al lange tijd meegelezen te hebben. Ik ben mijn tweede PV installatie aan het samenstellen en wilde even een sanity-check doen.

In eerste instantie wilde ik 20 stuks 265-275Wp all black panelen leggen om zo op ongeveer 5400Wp uit te komen; net iets boven de max van de omvormer, maar op jaarbasis scheelt me dat nauwelijks opbrengst.

MAAR:

Ik heb plek voor 30 stuks... Als ik de specs van de omvormer goed lees, zou ik dat wat de maximale spanning betreft "kwijt kunnen" als ik twee strings van 15 stuks maak. Ik kom dan uit op ongeveer 600V per string, de omvormer lijkt tot t1kV te kunnen gaan. Ja, ik ga dan significant aftopping zien, maar de "marginale TVT" ;-) is wel heel erg laag voor de stap van 20 naar 30 panelen. Als ik het goed heb, zit ik dan op een omvormer vermogen van 60% tov het paneelvermogen, wat me op per jaar iets van 6% opbrengst op de hele set kost (stel ongeveer 0.06*8000*0.18 = 480 kWh)

Idealiter zou er natuurlijk een 8kW omvormer bij deze set horen, maar die heb ik nu eenmaal niet liggen, en mocht ik een goedkope gebruikte omvormer kunnen scoren dan kan ik die altijd nog ophangen en de GW5000 elders gebruiken of verkopen...

Centrale vraag:

2) panelen worden waarschijnlijk Trina Honeys van Winkelman (174 incl BTW/stuk), gemonteerd op clickfit zwart. Tips voor scherpere prijzen zijn zeer welkom :-)
volgens mij heb je Euro's uitgerekend (*0.18) i.p.v. kWh, en ik zeg: in een keer vol leggen die boel.
Of die omvormer het aankan staat in de specs. kijk ook naar de U openklem en U MPP met 10% extra spanning (koud weer), en naar de stroom.

1000VDC voor een 3 fasen klinkt niet raar.

Die 600 V is de openklem spanning met 10% erop voor koud weer, onder belasting zt je met 15 stuks ergens tussen de 450 en 500 VDC.

En uitkijken naar een 8K als de boel draait ter vervanging kan altijd natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 28-04-2017 11:22 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
sebastiaan3 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:49:
Hi,

MAAR:

Centrale vraag:

Mooi project, en je hebt zelf al het meeste denkwerk gedaan, prima.
Heb het even na gekeken en zou het gewoon gaan doen, maar zorg er alvast voor dat je
na een jaar testen, en de resultaten vallen je wel tegen dat je dan zo even een stuk of tien
panelen over kunt brengen naar een goedkope 3kW omvormer, dus de bekabeling er al op
voorbereiden.

Een ander punt is nog dat je de omvormer wel wat erg belast wat weer nadelig kan zijn voor
de levensduur van de GW5000DT, je krijgt namelijk wel te maken met langere derating
van het vermogen door de hogere temps bij vol vermogen.
De werk temperatuur is van 20C tot 60C met al een terug schroeven van het vermogen va 45C
het kan dus zo zijn dat dat je meer rendement kost dan dat je nu hebt becijfert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

PClop schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:15:
De werk temperatuur is van 20C tot 60C met al een terug schroeven van het vermogen va 45C
het kan dus zo zijn dat dat je meer rendement kost dan dat je nu hebt becijfert.
Derating gebeurt alleen als de omgevingstemperatuur hoger dan 45C is. Ik denk dat dat niet heel vaak voor zal komen. De omvormer zelf wordt wel snel warm, maar daardoor heb je geen derating, anders zou de ventilator niet pas bij 60C aanslaan lijkt me.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan3
Dank voor de feedback, ik ga het gewoon zo (30x) op het dak knallen.

Had inderdaad de Euro's (0,18) nog in de berekening staan, maar het antwoord (480 kWh) is wel correct. Als het meezit gaat de boel in juni nog het dak op, dus een halve zomer opbrengst kan dan ik nog net meepikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:22:
[...]

Het gaat mij er inderdaad om of het bij 21 panelen slimmer is om 11 stuks p405 te nemen, of 21 stuks p405.

In deze tekening heb ik het proberen aan te geven (wel met panasonic hit panelen hier)
[afbeelding]

Met SF panelen zou het dan 3 rijen landscape boven elkaar zijn(8,7,6)
Het idee is dat er elke dag gedurende 2 uur een driehoek vormige schaduw over dak trekt.
Er gaan dan meerdere panelen hard in de schaduw.
In de zomer loopt er over de onderste rand net een klein puntje, en voor en najaar blijft de bovenste rij zeg maar vrij van schaduw en hebben alleen de onderste 2 rijen schaduw.

Het is dan 10 optimizers meer kopen, dus 560€ meer.

Alles kan dan met plat dak erbij zo op een solaredge 3 fase omzetter.
Maak eerst een keus van wat voor een mens je bent t.o.v. verlies van zonne-energie.
Of je het niet erg vind dat je 100 kWh verliest, maar wel E400,00 goedkoper uit bent, of bij elke gemiste kWh een traan laat.

Een getal tussen de 11 en 21 kan ook nog.
Ik heb 9 P405's op 12 SF170's zitten. (ik vind SE en SF een prima combi, o.a. omdat ik graag met all electric warmtepomp richting de nul op de meter wil, en mijn dak (op de noordkant na) vol is, (daar ben ik psychisch nog niet aan toe :P))
Vooral omdat de schaduwen aan de ene kant erg grillig zijn, en ik zowel 's morgens al 's avonds ik daar verschillende vormen schaduwen heb.

realistische optie:
Ik zou die 21 december loslaten.
kijk eens wat er 2 maanden eerder / later gebeurd.
Als de bovenste rij dan niet in de schaduw komt dan zou ik ze daar per 2 op een optimizer zetten.

Wil je echt niets missen, dan lekker alles per stuk op een optimizer zetten, en genieten van elke kWh.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Andre1973 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 12:31:
[...]

Maak eerst een keus van wat voor een mens je bent t.o.v. verlies van zonne-energie.
Of je het niet erg vind dat je 100 kWh verliest, maar wel E400,00 goedkoper uit bent, of bij elke gemiste kWh een traan laat.

realistische optie:
Ik zou die 21 december loslaten.
kijk eens wat er 2 maanden eerder / later gebeurd.
Als de bovenste rij dan niet in de schaduw komt dan zou ik ze daar per 2 op een optimizer zetten.

Wil je echt niets missen, dan lekker alles per stuk op een optimizer zetten, en genieten van elke kWh.
Tussen langste en kortste dag (ofwel zonnestand) zou het er ongeveer zo uit zien:
schaduw voor en najaar

Dat idee van onderste 2 lagen elke een optimizer en de bovenste per 2 heeft ook wel wat.

Veel missen wil ik denk ik niet :) en statestiek per paneel etc vindt ik ook wel een plus.

Edit, dakvlak is iets van 3.20 - 3.30 meter hoog dus ik moet nog zien of ik er wel 3 landscape rijen op kwijt kan. Dan zouden het 16 panelen portrait worden. En als 3 rijen landcape weld gaan passen geen 21 maar 18.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 28-04-2017 15:21 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:33:
[...]

Derating gebeurt alleen als de omgevingstemperatuur hoger dan 45C is. Ik denk dat dat niet heel vaak voor zal komen. De omvormer zelf wordt wel snel warm, maar daardoor heb je geen derating, anders zou de ventilator niet pas bij 60C aanslaan lijkt me.
Jou verhaal klinkt wel wat warrig nu, als ik dat vertaal, lees ik dat het in de ruimte waar de
omvormer zich bevind het eerst 45C moet worden en de fan pas aanspringt bij 60C
Ik denk toch dat het om de interne omvormer temp. meting gaat.
Maar jij weet dat vast beter, neem aan dat je zelf een Goodwe hebt waar van de fan nooit aanspringt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
Volgens mij heeft de 5000DT geen fan; temperatuurbereik staat in de manual als: -25~60°C (>45°C derating)

Dus derating vanaf een omgevingstemperatuur van 45 graden. Die 45 graden gaan we zeker niet halen daar waar de omvormer komt te hangen.

Mogelijk dat bij aftoppen het rendement van de omvormer wat terugloopt en dus case temperature wat hoger uitvalt dan wanneer er niet afgetopt wordt. We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

PClop schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:18:
[...]

Jou verhaal klinkt wel wat warrig nu, als ik dat vertaal, lees ik dat het in de ruimte waar de
omvormer zich bevind het eerst 45C moet worden en de fan pas aanspringt bij 60C
Ik denk toch dat het om de interne omvormer temp. meting gaat.
Maar jij weet dat vast beter, neem aan dat je zelf een Goodwe hebt waar van de fan nooit aanspringt?
Hmm, warrig, sorry :) Derating is gespecificeerd bij 45C amient temperature. De temperatuur die je uit de omvormer kan uitlezen is iets anders, want deze loopt op tot 60C voordat de ventilator aanspringt. Dat heb ik pas 1 keer gezien het afgelopen jaar. Ik neem aan dat als je een ventilator op je apparaat bouwt, en dit apparaat boet op efficientie in boven een bepaalde temperatuur, dat je dan ervoor zorgt middels die ventilator dat je apparaat onder die derate-temperatuur blijft, of denk ik dan verkeerd?

Maar nu ik wat beter naar mijn logging kijk, zie ik wel een kleine daling in de efficientie als de omvormer over de ca. 45C heen gaat. Maar als de efficientie weer omhoog gaat, is de omvormer nog steeds >45C.

De efficientie reken ik zelf uit aan de hand van het AC/DC vermogen. 100% efficientie is als al het vermogen van de panelen het net op gaat , DC vermogen == AC vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oC3DsytAJUginJwrDOmKwhnR/full.png

Tussen de binnenste, groene lijnen zie ik lagere efficientie. Maar tussen de buitenste, rode lijnen geeft de omvormer aan dat de temperatuur lager is dan 45C. Max temp op deze dag was 54C. Zie https://pvoutput.org/intr...0669&dt=20160829&gs=0&m=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:44:
[...]

Hmm, warrig, sorry :) Derating is gespecificeerd bij 45C amient temperature. De temperatuur die je uit de omvormer kan uitlezen is iets anders, want deze loopt op tot 60C voordat de ventilator aanspringt. Dat heb ik pas 1 keer gezien het afgelopen jaar. Ik neem aan dat als je een ventilator op je apparaat bouwt, en dit apparaat boet op efficientie in boven een bepaalde temperatuur, dat je dan ervoor zorgt middels die ventilator dat je apparaat onder die derate-temperatuur blijft, of denk ik dan verkeerd?

Maar nu ik wat beter naar mijn logging kijk, zie ik wel een kleine daling in de efficientie als de omvormer over de ca. 45C heen gaat. Maar als de efficientie weer omhoog gaat, is de omvormer nog steeds >45C.

De efficientie reken ik zelf uit aan de hand van het AC/DC vermogen. 100% efficientie is als al het vermogen van de panelen het net op gaat , DC vermogen == AC vermogen.

[afbeelding]

Tussen de binnenste, groene lijnen zie ik lagere efficientie. Maar tussen de buitenste, rode lijnen geeft de omvormer aan dat de temperatuur lager is dan 45C. Max temp op deze dag was 54C. Zie https://pvoutput.org/intr...0669&dt=20160829&gs=0&m=1
Ja leuk verhaaltje, maar je mist toch dat wat ik als probleem aangaf, en wel dat de omvormer
waar over wordt gesproken zeer regelmatig 50% van de dag op vol vermogen moet draaien
8kWp zuid 45 graden hoek zonder schaduw op een 5kW omvormer, terwijl jou omvormer
( ook een Goodwe ) juist overgedimensioneerd is en daar dus geen last van zal hebben.

Ik zie hier trouwens nergens
staan dat die temperaturen de omgevings- temperaturen zijn wel dat het werk temperaturen zijn dus van het bakkie zelf, intern dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:37
Ik zou niet weten hoe zo'n omvormer de omgevingstemperatuur kan weten zonder externe voeler :? Volgens mij wordt derating wel degelijk gestuurd op de temperatuur die dat ding zelf intern meet. Dat is immers ook de plaats waar het uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jerrythafast schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 18:52:
Ik zou niet weten hoe zo'n omvormer de omgevingstemperatuur kan weten zonder externe voeler :? Volgens mij wordt derating wel degelijk gestuurd op de temperatuur die dat ding zelf intern meet. Dat is immers ook de plaats waar het uitmaakt.
Volgens mij wordt die derating niet gestuurd door de omvormer. Meer doordat hij zijn warmte niet kwijt kan. Als de omgeving te warm is, dan zijn de koelblokken niet effectief genoeg meer. Derating gaat dan automatisch. Als de interne temp door stijgt ondanks actieve koeling gaat er van zelf wat efficientie verloren.
PClop schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 17:33:
Ik zie hier trouwens nergens
staan dat die temperaturen de omgevings- temperaturen zijn wel dat het werk temperaturen zijn dus van het bakkie zelf, intern dus.
In de Engelse variant staat ambient temperature. Dat is niet intern. Gevalletje slecht vertaald misschien?

[ Voor 42% gewijzigd door zonoskar op 28-04-2017 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 14:30

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Onderstaande grafiek spreekt ook over "ambient temperature."
Kan mij zeer moeilijk voorstellen dat de omgevings temp tussen 25 en 60 graden bedoeld wordt.
Moet natuurlijk de interne temp zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L546Y3Xm.png

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Vraagje aan de PV kenners hier:
Wij hebben recent 23x Thalesun 260 Mono zonnepanelen laten investeren.
Datasheet: https://www.zonnepanelen....neel/talesun-tp660m-260wp

Deze zonnepanelen zijn gekoppeld aan een Ginlong Solis 4K Omvormer:
Datasheet: http://libraimages.linesgroup.co.uk/Documents/214586.pdf

Ons huis heeft een plat dak dat perfect zuidwaarts gericht is. Mij lijkt het alsof de omvormer te klein gedimensioneerd is voor deze installatie? Max Watt dat opgewekt wordt is (gisteren, 4330Watt). Is dit omdat de omvormer niet meer kan omzetten? Of is dit wel degelijk een goede opbrengst voor 23 panelen van 260Wp ...

PVOutput: (ligt even plat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bartgabriels
Is dat in Belgie?

5980 Wp op zuid op een 4 kW omvormer is natuurlijk vragen om aftoppen...
Draai alles maar naar oost/west. Daar heb je meer aan, met die omvormer.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:08
bartgabriels schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:38:
Vraagje aan de PV kenners hier:
Wij hebben recent 23x Thalesun 260 Mono zonnepanelen laten investeren.
Datasheet: https://www.zonnepanelen....neel/talesun-tp660m-260wp

Deze zonnepanelen zijn gekoppeld aan een Ginlong Solis 4K Omvormer:
Datasheet: http://libraimages.linesgroup.co.uk/Documents/214586.pdf

Ons huis heeft een plat dak dat perfect zuidwaarts gericht is. Mij lijkt het alsof de omvormer te klein gedimensioneerd is voor deze installatie? Max Watt dat opgewekt wordt is (gisteren, 4330Watt). Is dit omdat de omvormer niet meer kan omzetten? Of is dit wel degelijk een goede opbrengst voor 23 panelen van 260Wp ...

PVOutput: (ligt even plat)
Dat is niet zo gek hoor, die max van 5980 zullen ze nagenoeg nooit halen. Dat doen ze alleen onder de ideale (stc) omstandigheden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:47:
@bartgabriels
Is dat in Belgie?

5980 Wp op zuid op een 4 kW omvormer is natuurlijk vragen om aftoppen...
Draai alles maar naar oost/west. Daar heb je meer aan, met die omvormer.
Kan ik niet gewoon vragen aan mijn leverancier om de omvormer te wijzigen? Of is de winst die ik er dan uithaal minimaal in vergelijking met het extra prosumententarief dat ik dan moet betalen?
No Hands schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:10:
[...]

Dat is niet zo gek hoor, die max van 5980 zullen ze nagenoeg nooit halen. Dat doen ze alleen onder de ideale (stc) omstandigheden.
Ik begrijp dat ik die nooit zal halen, maar het lijkt me nogal jammer dat ik 500wat (en dat is dan nog steeds 20% onder het maximum) meer kan produceren, omdat ik een verkeerde omvormer heb gekregen ... Ik probeer alleen in te schatten of de Solis 5K geen betere keuze had geweest. Het topt inderdaad elke keer af tegen de 4300Watt ...

[ Voor 37% gewijzigd door bartgabriels op 28-04-2017 20:13 . Reden: Extra antwoord ... ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
No Hands schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:10:
[...]

Ik wacht even op antwoorden, tot pvoutput het weer doet... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:19

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

bartgabriels schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:10:
[...]

Kan ik niet gewoon vragen aan mijn leverancier om de omvormer te wijzigen? Of is de winst die ik er dan uithaal minimaal in vergelijking met het extra prosumententarief dat ik dan moet betalen?

[...]

Ik begrijp dat ik die nooit zal halen, maar het lijkt me nogal jammer dat ik 500wat (en dat is dan nog steeds 20% onder het maximum) meer kan produceren, omdat ik een verkeerde omvormer heb gekregen ... Ik probeer alleen in te schatten of de Solis 5K geen betere keuze had geweest. Het topt inderdaad elke keer af tegen de 4300Watt ...
Het gaat hier op zuid en hartje zomer rond de 4400-4500W met 5650Wp en liggen niet eens allemaal het zelfde, dus kan je na gaan bij jouw 5980Wp.
Deze tijd van het jaar ligt het rond 5200W met pieken naar 6300W.

Misschien kan je daar een conclusie uit trekken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
In afwachting tot PV Output terug is, wat screenshots van de monitoring zelf:
https://www.dropbox.com/s...04-28%2020.46.03.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s...04-28%2020.45.45.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s...04-28%2020.45.36.png?dl=0

@Rol-Co Met zomer bedoel je waarschijnlijk dan ook hogere temperaturen etc? Ik mag zelf mijn conclusies trekken: Ben ik correct dat ik me wat in het zak gezet voel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben geen expert en weet dat onder dimensioneren goed is, maar een 4k omvormer op een 6k set is ruwweg 33% onder gedimensioneerd. Voor mijn gevoel is dat veel te veel. Ik weet niet of er 5.5k omvormers bestaan, maar ik denk dat je 5-5.5k aan omvormer zou moeten hebben voor die hoeveelheid Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
@Coritchando Ik België hebben die .5 omvormers weinig nut, want je betaalt je prosumententarief toch op 'de naar boven afgeronde potentiële opbrengst' van je omvormer (bij 5.5K is dat dus voor 6kWh).

Goed, mijn vermoeden wordt dus bevestigd. Dat wordt dinsdag een telefoontje naar de installateur ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bartgabriels
Misschien heb je meer aan een oost/west met dezelfde omvormer.
Meestal kan je dan zelfs meer panelen kwijt...
Dan heb je ook langere dagen opwek, en kun je wellicht hetzelfde prosumententarief afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

Harrie

NederVlaming

bartgabriels schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:10:
[...]

[...]

Gaat je producententarief dan niet omhoog? Als je nu al voor een 5kW omvormer betaalt lijkt het mij inderdaad beter.
(Ik wist niet dat ze naar boven afronden)

[ Voor 20% gewijzigd door Harrie op 28-04-2017 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
@AUijtdehaag Extra panelen is geen optie helaas. Monofase aansluiting naar het net, dus ik mag niet meer dan 6000Wp aan panelen leggen ... De richting veranderen gaat duurder uitkomen, maar ik overleg het met de leverancier. Ik hou me voorlopig even 'van de domme' om eens te polsen welke omvormer zij aanbevelen bij dit soort setup.

Hierbij een foto: https://www.dropbox.com/s...8337_n%20%281%29.jpg?dl=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@bartgabriels
Je dak is 5 mtr breed.
Daar past dit mooi:
/\/\/ -> die laatste komt goed uit ivm de dakrand.
Je omvormer doet 4300 watt, met oost/west kan je daar veel makkelijker zoveel meer panelen op kwijt, omdat niet alle panelen tegelijk wat doen.
Met als gevolg meer opwek en een gelijk prosumententarief.

(het zijn maar ideeen he?)

Edit: wel apart trouwens dat dak, zo schuin aflopend.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
@AUijtdehaag Ik begrijp wat je bedoelt :) Ik bekijk het met de leverancier. Dak is eigenlijk in totaal 10m breed ;). Panelen staan enkel op de oostelijke helft ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

bartgabriels schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:52:
@Coritchando Ik België hebben die .5 omvormers weinig nut, want je betaalt je prosumententarief toch op 'de naar boven afgeronde potentiële opbrengst' van je omvormer (bij 5.5K is dat dus voor 6kWh).

Goed, mijn vermoeden wordt dus bevestigd. Dat wordt dinsdag een telefoontje naar de installateur ...
Weet je dat zeker van dat afronden?

Het rekenvoorbeeld van de VREG toont dat toch niet.
http://www.vreg.be/nl/rekenvoorbeeld-prosumententarief

Let dus goed op dat van 4.3kW naar 5kW gaan mogelijks je prosumententarief meer doet stijgen dat wat je meeropbrengst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartgabriels schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:52:

Amai, weer iets geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
@Harrie Goeie opmerking. Mij werd (door deze installateur dus) verteld dat ze altijd moeten afronden en ze daarom dus een 4K steken ipv 4.6K ...

@Coritchando Blijkbaar niet dus ;)

Lesje geleerd: Op voorhand studeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartgabriels schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:20:
@Harrie Goeie opmerking. Mij werd (door deze installateur dus) verteld dat ze altijd moeten afronden en ze daarom dus een 4K steken ipv 4.6K ...

Dan vergeet ik het weer :P

Wel geleerd wat het prosumententarief is, moest even lezen maar het is hetzelfde idee als NL heeft met het netbeheertarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 09:19

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

bartgabriels schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:48:
In afwachting tot PV Output terug is, wat screenshots van de monitoring zelf:
https://www.dropbox.com/s...04-28%2020.46.03.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s...04-28%2020.45.45.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s...04-28%2020.45.36.png?dl=0

@Rol-Co Met zomer bedoel je waarschijnlijk dan ook hogere temperaturen etc? Ik mag zelf mijn conclusies trekken: Ben ik correct dat ik me wat in het zak gezet voel ?
Topt van 10-17h af, ja dat is best veel voor NL begrippen, maar jij woont in belgie dus zal je een schatting en rekensom moeten maken of de meerprijs en prosumenten tarief rendabel gaat zijn over een jaar of 10 extra xx opbrengst.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

bartgabriels schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:20:

Ik weet het ook niet zeker; heb zelf nog geen installatie (de constant veranderende regels houden me wat tegen...) Best eens zeker navragen bij je netbeheerder of energie leverancier. Of een Vlaamse Tweaker hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 16:42
Gasschuif schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:25:
Onderstaande grafiek spreekt ook over "ambient temperature."
Kan mij zeer moeilijk voorstellen dat de omgevings temp tussen 25 en 60 graden bedoeld wordt.
Moet natuurlijk de interne temp zijn.

[afbeelding]
Naar aanleiding van onze hogere omvormer temperatuur (SE3680H), soms tegen de 70 graden aan bij max output.
Heb ik SE gebeld, daar werd mij gezegd dat bij HD-wave omvormers derating optreed bij >80 graden (de temperatuur die de omvormer op het display laat zien).
Helaas vergeten te vragen of men daar documentatie van had... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Rouske schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:51:
[...]

Naar aanleiding van onze hogere omvormer temperatuur (SE3680H), soms tegen de 70 graden aan bij max output.
Heb ik SE gebeld, daar werd mij gezegd dat bij HD-wave omvormers derating optreed bij >80 graden (de temperatuur die de omvormer op het display laat zien).
Die 80 graden is in tegenspraak met de SE docu van de SE3680H zie onderstaand helemaal links onderaan, bedrijf temperatuur derating vanaf 50 graden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JrA0Gd8.png

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 28-04-2017 23:24 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 16:42
Ben ik helemaal met je eens, dat was ook de reden dat ik gebeld heb.
Telefonisch werd gezegd dat de temperaturen in de datasheet omgevings temperaturen zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Rouske op 28-04-2017 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rouske schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:51:
[...]

Bij 80 graden smelt de tin bijna van de printplaat af.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou denken bij 99% efficiency dat hij ijskoud zou moeten blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 23:39:
Je zou denken bij 99% efficiency dat hij ijskoud zou moeten blijven?
Nou..., bij volle belasting 37 W, zeg maar een klein soldeerboutje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Gasschuif schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 23:58:
[...]
Nou..., bij volle belasting 37 W, zeg maar een klein soldeerboutje. :)
Dat is minder dan De CPU in mijn moederbord en die wordt ook geen 80 graden onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TWyk schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 08:11:
[...]

Dat is minder dan De CPU in mijn moederbord en die wordt ook geen 80 graden onder load.
En hoevaak staat die cpu +3kW naar het net te verstouwen? :+ Vergelijkingen zeggen niet zoveel, heb hier bijv. een 8W boutje via usb waar je prima mee kunt solderen. :)

Ik vind het ook vrij warm voor een nieuw product. Je zou toch zeggen dat ook omwille van de levensduur een fabrikant iig probeert de werktemperatuur zo laag mogelijk te krijgen maar wellicht is het juist vanwege dit hoge rendement niet mogelijk. Er zal gok ik een enorm hoge frequentie voor modulatie worden gebruikt en ja dan worden bepaalde componenten wel een tikje warm ja. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:22
Met de bedrijfstemperatuur wordt de omgevingstemperatuur bedoeld. M.a.w. de temperatuur in de ruimte waar de omvormer wordt geplaatst moet binnen dit bereik vallen. Het zegt niets over de temperatuur in de omvormer zelf. Maar 80°C vindt ik ook wel wat aan de hoge kant hoor. Kan me bijna niet voorstellen dat dat correct is. Mijn SE3000 komt niet boven de 45°C. Maar die wordt (nog niet) vol belast..

Wikipedia heeft er een uitgebreid hoofdstuk over: Wikipedia: Operating temperature

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat werkt mijn reserve sf toch mooi op mijn camper, gisteren pieken van tien en vamorgen om negen uur pompte hij al 6 A de accu in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-10 17:37
Aegle schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:44:
Met de bedrijfstemperatuur wordt de omgevingstemperatuur bedoeld. M.a.w. de temperatuur in de ruimte waar de omvormer wordt geplaatst moet binnen dit bereik vallen. Het zegt niets over de temperatuur in de omvormer zelf. Maar 80°C vindt ik ook wel wat aan de hoge kant hoor. Kan me bijna niet voorstellen dat dat correct is. Mijn SE3000 komt niet boven de 45°C. Maar die wordt (nog niet) vol belast..

Wikipedia heeft er een uitgebreid hoofdstuk over: Wikipedia: Operating temperature
Die 80 graden moet haast wel de temp zijn in de kast ( enige plek waar een temp sensor zit) Mijn omnik TL 4.0 ging regelmatig in de zomer over de 60 graden op dat moment was mn omgevings temp onder de 30 graden. Ben toen actief gaan koelen. Bedoeling is om onder de 40 graden te blijven dat is nu gelukt. Vamaf 40 graden neemt je fail save exponentioneel toe volgens verschillende onderzoeken. Is hier op het forum al heel wat over geschreven. Zijn meningen voor er tegen. Ook hoop tweakers die nu extra koelen niet voor meer rendement maar voor ( theoretische) langere levens duur wat uit eindelijk een beter rendement zal opleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 29-04-2017 10:10 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
TWyk schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 08:11:
[...]

Trek de CPU koeler er maar eens af en meet dan de core temperatuur onder een load waarbij hij wel 37W verbruikt...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
TFHfony schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 11:23:
[...]
Trek de CPU koeler er maar eens af en meet dan de core temperatuur onder een load waarbij hij wel 37W verbruikt...
Ik ga toch ook niet het kolerooster van mijn omvormer afslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
TWyk schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:52:
[...]

Ik ga toch ook niet het kolerooster van mijn omvormer afslopen.
De omvormer is passief gekoeld. Leg jij je handjes maar eens op een passief gekoelde CPU die 35W aan het verstoken is, laat staan dat je de core temperatuur wil voelen op zo'n moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
TFHfony schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:22:
[...]
De omvormer is passief gekoeld.
Klopt, en dan kan bij mijn omvormer die ongeveer 97% efficient is terwijl de SE3680H die tot wel 99% efficient zou moeten zijn dus ook veel mindere warmte zou moeten produceren. Ik vind het dus ook best vreemd dat zo'n hoogefficiente omvormer zo warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 16:48
Ik wil mijn omvormer gaan koelen mbv ventilatoren die uit PCs zijn gesloopt. Mijn idee is om rechtstreeks de DC van de omvormer hiervoor te gebruiken en het voltage van max 260 Volt naar de benodigde 36 Volt ( 3 ventilatoren in serie) te brengen door een voorschakelweerstand. Nu reken ik met mijn gebrekkige kennis van de materie dat deze weerstand een waarde van 750 Ohm moet hebben en een vermogen van minimaal 10 Watt. Vraag 1 : heb ik dit goed uitgerekend? Vraag 2 : is dit veilig, als ik de schakeling in een goed geïsoleerd doosje onderbrengen?
Edit: 3 ventilatoren 12 Volt, 0,3 A.

[ Voor 3% gewijzigd door Bamboe48 op 29-04-2017 18:16 . Reden: Ontbrekende gegevens ]

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 09:42
Ik ben sinds vandaag ook een kleinschalig energieleverancier, heb op mijn houten tuinoverkapping twee 270wp panelen geplaatst. Dit is een eerste projectje om wat ervaring op te doen met PV. Nu zit ik te kijken naar de belastingteruggave van de BTW en vraag me af hoe ik die moet doen, er van uitgaande dat ik aan het einde van het jaar mijn schuine dak en dakkapel wil vol leggen (dakkapel wordt deze zomer geplaatst, dus heeft weinig nut om nu al iets neer te leggen). Ik heb gezocht maar kan niet vinden hoe ik meerdere keren belastingteruggave kan doen. Als ik alles goed begrepen heb moet ik mij aanmelden als ondernemer, de BTW terugvragen en een vrijstelling voor de BTW aangifte invullen. Klopt het dat ik met deze vrijstelling over bvb 6 maanden geen nieuwe teruggave verzoek kan doen? Oftewel, is het verstandig om nu terug te vragen en dan de tijd tot de grote installatie te overbruggen met kwartaal aangiften van 0 euro? Of kan ik ondanks de vrijstelling toch nog teruggave indienen van de 2e installatie? Alvast excuses als deze vraag eerder gesteld is, ik kon em niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bamboe48 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:14:
Ik wil mijn omvormer gaan koelen mbv ventilatoren die uit PCs zijn gesloopt. Mijn idee is om rechtstreeks de DC van de omvormer hiervoor te gebruiken en het voltage van max 260 Volt naar de benodigde 36 Volt ( 3 ventilatoren in serie) te brengen door een voorschakelweerstand. Nu reken ik met mijn gebrekkige kennis van de materie dat deze weerstand een waarde van 750 Ohm moet hebben en een vermogen van minimaal 10 Watt. Vraag 1 : heb ik dit goed uitgerekend? Vraag 2 : is dit veilig, als ik de schakeling in een goed geïsoleerd doosje onderbrengen?
Even los van of het kan, ik zou persoonlijk een beetje uitkijken met DC spanning. ~230V kun je per abuis nog eens vastpakken, DC spanning heeft de nare eigenschap dat het lastig is om los te laten. Waarom overigens moeilijk doen? Op 12V zullen de fans waarschijnlijk toch iets te hard draaien en herrie maken. Zoek ergens een 5~9V adapter (afhankelijk van je fans en de gewenste luchtverplaatsing) en sluit ze hier parallel op aan of als je dat wil, gebruik een 12V voeding met fancontroller. Stuk flexibeler en veel veiliger.;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 04-10 13:31
Als je dan toch DC wilt gebruiken, waarom dan geen klein 4 Watt, 12 Volt, paneeltje met een kleine spanningsregelaar? Is heel wat veiliger dan de 260 Volt dat van je dak afkomt.
Twee fannetjes erop en koelen....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
drielp schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:53:
[...]

Als je dan toch DC wilt gebruiken, waarom dan geen klein 4 Watt, 12 Volt, paneeltje met een kleine spanningsregelaar? Is heel wat veiliger dan de 260 Volt dat van je dak afkomt.
Twee fannetjes erop en koelen....
Of zonder spanningsregelaar maar met bijv. een stc-1000 temperatuurschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Niet knutselen met DC, gevaarlijk.
Zo heb ik het opgelost, kost nog geen euro aan AC kWh's per jaar

Solar Edge 4000 omvormer met ventilatie voor koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

michielonline schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:15:
Ik ben sinds vandaag ook een kleinschalig energieleverancier, heb op mijn houten tuinoverkapping twee 270wp panelen geplaatst. Dit is een eerste projectje om wat ervaring op te doen met PV. Nu zit ik te kijken naar de belastingteruggave van de BTW en vraag me af hoe ik die moet doen, er van uitgaande dat ik aan het einde van het jaar mijn schuine dak en dakkapel wil vol leggen (dakkapel wordt deze zomer geplaatst, dus heeft weinig nut om nu al iets neer te leggen). Ik heb gezocht maar kan niet vinden hoe ik meerdere keren belastingteruggave kan doen. Als ik alles goed begrepen heb moet ik mij aanmelden als ondernemer, de BTW terugvragen en een vrijstelling voor de BTW aangifte invullen. Klopt het dat ik met deze vrijstelling over bvb 6 maanden geen nieuwe teruggave verzoek kan doen? Oftewel, is het verstandig om nu terug te vragen en dan de tijd tot de grote installatie te overbruggen met kwartaal aangiften van 0 euro? Of kan ik ondanks de vrijstelling toch nog teruggave indienen van de 2e installatie? Alvast excuses als deze vraag eerder gesteld is, ik kon em niet vinden.
Als je op het dakkapel wil gaan plaatsen houd daar dan wel rekening mee met de bouw van dat dakkapel.
Een standaard dakkapel kan niet het gewicht dragen van zonnepanelen op ballast, ook al zie je dat nog wel eens gebeuren.
Je gaat t nog plaatsen, dan is vooral de overgang tussen het dakje van het dakkapel en et schuine stuk erboven het zwakke punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik heb hier gewoon een temperatuur schakelaar met een fan op 230 geplaatst, die hoeft namelijk maar heel af en toe aan en gebruikt geen stroom als de fan niet draait.
meteen van de DC af pakken lijkt leuk, maar je stookt dan ook een boel weg in de weerstand en vaak zal ie nutteloos draaien.

Deze, komt van een rommelmarkt, anders was ie mij ook te duur geweest.
http://www.jumo.be/media/...ct_archive/t60.4024gb.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 29-04-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Dubbel

[ Voor 114% gewijzigd door Snarfie31 op 29-04-2017 19:39 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Nog geen 5,- euri aan onderdelen werkt alleen tussen 1 maart en 1 october schakelt bij 36 graden aan 27 uit 15 minuutjes werk . Verbruik verwaarloosbaar iets van 4 watt koelt 9 a 11 graden. 12 volt voeding van oude gsm telefoon werkt al 2 jaar probleemloos. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aRZO4wm.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 29-04-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 11-10 19:59
Dit soort dingen moet je echt nooit doen.
Ten eerste (is al genoemd) verstook je heel veel vermogen in die weerstand.
Even aangenomen dat je weerstand van de fan constant is, dan is de verhouding tussen de spanning over de weerstand en die over de fans 224 : 36 oftewel ruim 6 : 1
Dus als je dan 10 Watt over de fan wilt hebben, gaat er ruim 60 Watt verloren in de weerstand.

Ten tweede, is een ventilator geen Ohmse weerstand, dus die spanningsdeling zal niet zo werken als je denkt dat 'ie werkt.
Het vermogen wat een fan gebruikt is namelijk niet constant, dus is de "weerstand" die je denkt te zien ook niet constant.
Bij het opspinnen is het vermogen veel groter, dus de spanningsdeling zal zodanig zijn dat de spanning over de weerstand toeneemt en dus de spanning over de fan afneemt en zal 'ie bij het minste aan viezigheid niet meer opspinnen.
Als 'ie dat wel doet, neemt het vermogen af, dus de schijnbare weerstand weer toe, dus de spanning over de fan neemt toe.
Als de weerstand er dan niet al uitgefikt is, is de fan dat zeker wel.

En hoge spanning DC (alles > 50 V) moet je mee uitkijken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 10-10 17:30

Nox

Noxiuz

Pak dan een 5v of 12v adaptertje ofzo. Dat gaat veel beter.

Even een wat meer economische vraag, heeft het nu nog nut om een dak vol te gooien met solar? Zeker er vanuitgaande dat de oude ferrarismeter eerdaags weg moet en het salderen op termijn afgebouwd wordt. Dan is het bijna niet meer leuk toch, om wat van de energierekening af te halen c.q. niet betalen voor elektriciteit?

Als ik uitga van 6 jaar tvt vanaf nu gemeten, en als over 3 jaar alles anders is vanwege een nieuw kabinet zit je met de gebakken peren. Installatie van ouders uit 2013 is na deze zomer vrijwel volledig terug verdiend (btw terug, zelf gelegd, subsidie gehad).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 19:37
Nox schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:10:
Even een wat meer economische vraag, heeft het nu nog nut om een dak vol te gooien met solar? Zeker er vanuitgaande dat de oude ferrarismeter eerdaags weg moet en het salderen op termijn afgebouwd wordt. Dan is het bijna niet meer leuk toch, om wat van de energierekening af te halen c.q. niet betalen voor elektriciteit?

Als ik uitga van 6 jaar tvt vanaf nu gemeten, en als over 3 jaar alles anders is vanwege een nieuw kabinet zit je met de gebakken peren. Installatie van ouders uit 2013 is na deze zomer vrijwel volledig terug verdiend (btw terug, zelf gelegd, subsidie gehad).
Dat zul je toch zelf moeten berekenen, en daarbij de mogelijke scenario's wat betreft wetgeving in het achterhoofd houden. Hoeveel zou PV je kosten, hoeveel schat je op te wekken, hoeveel kun je zelf direct verbruiken, etc.

Als je denkt dat het waarschijnlijk is dat je nauwelijks meer iets voor je kWh kunt krijgen in 2020, dan zal het wel moeilijk worden om de investering te rechtvaardigen. Maar of jouw glazen bol daarin beter zal blijken dan die van anderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zou dom zijn om lang te wachten. Zorgen dat voor 2023 alles terug verdient is en je leid geen schade. De gebruikte handels prijs is dan je winst. Of je beschouwt alle stroom die je zelf rechtstreeks op maakt als winst. Hoe meer panelen je hebt hoe groter de kans is dat je de helft van je eigen stroom gebruikt.
Maar salderen verdwijnt niet ineens hoor..... Dat is een doem scenario die zwart kijkers graag rond bazuinen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:55:
[...]

Zorgen dat voor 2023 alles terug verdient is en je leid geen schade.
2020 2023?? Waneer word de nu bekende salderings regel gestopt aangepast verlengd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
Volgens mij is onlangs de motie aangenomen om de regeling tot 2023 te handhaven. Daarbij is aangemerkt dat de regeling in ieder geval een overgang moet krijgen als het wordt afgeschaft.

[ Voor 39% gewijzigd door Noord27 op 30-04-2017 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:34
En de bron voor het verlengen van. De salesringsregeling tot 2023.
https://solarmagazine.nl/...en-op-basis-van-evaluatie

En de motie zelf:

https://www.tweedekamer.n...2016Z23831&did=2016D48750

Gezien de stemming lijkt er sowieso nog veel draagvlak. Vandaag maar eens kijken of het financieel een beetje haalbaar is om het dak vol te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Waah schreef op zondag 30 april 2017 @ 06:59:
En de bron voor het verlengen van. De salesringsregeling tot 2023.
https://solarmagazine.nl/...en-op-basis-van-evaluatie

En de motie zelf:

https://www.tweedekamer.n...2016Z23831&did=2016D48750

Gezien de stemming lijkt er sowieso nog veel draagvlak. Vandaag maar eens kijken of het financieel een beetje haalbaar is om het dak vol te leggen.
Ziet er dus goed uit dat het verlengd word naar 2023. Gezien het feit dat nederland ver achterloopt in europa mbt duurzame energie en die gasbel steeds verder dicht gaat verwacht ik toch dat ze voorlopig die salderings regeling ook na 2023 door laten gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 30-04-2017 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TWyk schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:36:
[...]
Klopt, en dan kan bij mijn omvormer die ongeveer 97% efficient is terwijl de SE3680H die tot wel 99% efficient zou moeten zijn dus ook veel mindere warmte zou moeten produceren. Ik vind het dus ook best vreemd dat zo'n hoogefficiente omvormer zo warm wordt.
1% is al 37 watt. op top vermogen als de warmte nergens heen kan dan heb je naar een paar uur zo 100 graden te pakken. zeker als de zon nog schijn dan is het buiten al minimaal 25 graden en dat helpt dan ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2017 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stel hea je legt het nu vol dan heb je al binnen 3 jaar 50% terug, stel de salderingsregeling gaat op de schop. 10% van de energie gebruik je direct. tegen die tijd dat het 2020 is heb je waarschijnlijk wel een 2kwh batterij setje voor zon 1000 euro. je moet niet in het nu denken maar vooruit destijds heeft renault de mensen flink lopen naaien met de batterijhuur van de renault twizy in 2012, 3 a 4 jaar later kost dezelfde batterij nog maar 25%, maar de maandhuur van om en nabij 50 euro is hetzelfde gebleven.

Je moet denken in oplossingen niet in problemen. Tegen die tijd zal er een hoge concurrentie zijn voor thuisbatterijen en naarmate er steeds minder vergoeding zal zijn dan groeit het aanbod thuisbatterijen. Gewoon neerleggen al schaffen ze de salderingswet volledig af dan heb je nog meer rendement dan wat je bij de bank krijgt(salderingswet afschaffen is 5 cent ipv 20 dus 4 keer zo lang dan kom je uit op 12-14 jaar terug verdientijd). ik snap je angst ook niet typisch weer nederlands gezonde lucht mag wel wat kosten toch?, Ik heb hier ook zonnepanelen liggen nog niet allemaal aangesloten maar ik maak mij echt niet druk om terugverdien tijd, zie het als een hobby waarbij je wel geld zult verdienen. sinds ik met zonnepanelen in de weer ben ben ik ook steeds bewuster gaan kijken naar verbruik van apparaten en man daar kan je pas besparen. sinds 3 jaar wonen wij in een 197* huis(geloof 1973-74) vorige bewoners hadden een groot zonnepanelensysteem geloof iets van 3000wp. Maar man wat een pannekoeken hadden 21 spotjes van 35watt de stuk(735watt). oude koelkast van het jaar 2000 met een verbruik van 650kwh per jaar en nog een paar lampen, waterboiler. nu hebben wij dus de apparaten vervangen heeft totaal iets van 1300 euro gekost. en nu verbruikt het hele gebeuren een 350kwh ipv 925-975. kijk naar apparaten van voor 2010 en kijk of je die kunt verkopen en dan vervangen voor een zuiniger model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Effe vogelpoep vraagje heb net zeker 10 cm horizontale kijharde vogelpoep verwijderd besloeg bijna 2 diodes effect is eigenlijk minimaal of niets op vermogen. Waanneer moet je nu volgelpoep verwijderen alleen bij creeren/ontstaan van potentiele hotspots? Zo ja hoe bepaal je dat.

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 30-04-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:35
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:53:
[...]

Maar man wat een pannekoeken hadden 21 spotjes van 35watt de stuk(735watt). oude koelkast van het jaar 2000 met een verbruik van 650kwh per jaar en nog een paar lampen, waterboiler. nu hebben wij dus de apparaten vervangen heeft totaal iets van 1300 euro gekost. en nu verbruikt het hele gebeuren een 350kwh ipv 925-975. kijk naar apparaten van voor 2010 en kijk of je die kunt verkopen en dan vervangen voor een zuiniger model.
Enigszins off topic maar zodra het over salderen en terugverdientijd gaat ook heel erg waar, meet eens goed je verbruik per verbruiker en ga ff rekenen, is nog leuk om te doen ook. (ook een leuke is de mechanische ventilatie >2005, vervangen door gelijkstroom unit in 3 jaar terugverdiend of een bestaande plafondfan vervangen door gelijkstroom fan)

Als je groene hart de inspiratie is voor zonnepanelen, kijk eerst eens naar verbruikers en isolatie van je huis...

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 30-04-2017 10:11 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcelGo schreef op zondag 30 april 2017 @ 10:09:
[...]

Enigszins off topic maar zodra het over salderen en terugverdientijd gaat ook heel erg waar, meet eens goed je verbruik per verbruiker en ga ff rekenen, is nog leuk om te doen ook. (ook een leuke is de mechanische ventilatie >2005, vervangen door gelijkstroom unit in 3 jaar terugverdiend of een bestaande plafondfan vervangen door gelijkstroom fan)

Als je groene hart de inspiratie is voor zonnepanelen, kijk eerst eens naar verbruikers en isolatie van je huis...
dit is niet offtopic, OP begon over financieel dus ik gaf nader uitleg inclusief een voorbeeld maar afijn >:) . zoals je zegt kan het beter zijn om exact te weten wat een apparaat verbruikt hoeveel het vervangen kost en wat het nieuwe apparaat gaat verbruiken. apparaten van recente bouwjaar( laten wij zeggen voor 2007-2010 is meestal niet zo denderend om te vervangen). en meer zonnepanelen neerleggen dan je verbruikt kan ook geen kwaad als je ooit elektrisch gaat rijden al is het een plugin model.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2017 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:53:
[...]

stel hea je legt het nu vol dan heb je al binnen 3 jaar 50% terug, stel de salderingsregeling gaat op de schop. 10% van de energie gebruik je direct. tegen die tijd dat het 2020 is heb je waarschijnlijk wel een 2kwh batterij setje voor zon 1000 euro. je moet niet in het nu denken maar vooruit destijds heeft renault de mensen flink lopen naaien met de batterijhuur van de renault twizy in 2012, 3 a 4 jaar later kost dezelfde batterij nog maar 25%, maar de maandhuur van om en nabij 50 euro is hetzelfde gebleven.

Je moet denken in oplossingen niet in problemen. Tegen die tijd zal er een hoge concurrentie zijn voor thuisbatterijen en naarmate er steeds minder vergoeding zal zijn dan groeit het aanbod thuisbatterijen. Gewoon neerleggen al schaffen ze de salderingswet volledig af dan heb je nog meer rendement dan wat je bij de bank krijgt(salderingswet afschaffen is 5 cent ipv 20 dus 4 keer zo lang dan kom je uit op 12-14 jaar terug verdientijd). ik snap je angst ook niet typisch weer nederlands gezonde lucht mag wel wat kosten toch?, Ik heb hier ook zonnepanelen liggen nog niet allemaal aangesloten maar ik maak mij echt niet druk om terugverdien tijd, zie het als een hobby waarbij je wel geld zult verdienen. sinds ik met zonnepanelen in de weer ben ben ik ook steeds bewuster gaan kijken naar verbruik van apparaten en man daar kan je pas besparen. sinds 3 jaar wonen wij in een 197* huis(geloof 1973-74) vorige bewoners hadden een groot zonnepanelensysteem geloof iets van 3000wp. Maar man wat een pannekoeken hadden 21 spotjes van 35watt de stuk(735watt). oude koelkast van het jaar 2000 met een verbruik van 650kwh per jaar en nog een paar lampen, waterboiler. nu hebben wij dus de apparaten vervangen heeft totaal iets van 1300 euro gekost. en nu verbruikt het hele gebeuren een 350kwh ipv 925-975. kijk naar apparaten van voor 2010 en kijk of je die kunt verkopen en dan vervangen voor een zuiniger model.
Lol, een besparing van 650 kWh die dus ongeveer 70 euro per jaar kost. Dus je investering is tvt van 18 jaar, denk dat je led lampen dan al kapot zijn.
Mijn gedachte komt weer uit, paneeltjes bij leggen en lang leve de plasma TV

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Snarfie31 schreef op zondag 30 april 2017 @ 10:05:
Effe vogelpoep vraagje heb net zeker 10 cm horizontale kijharde vogelpoep verwijderd besloeg bijna 2 diodes effect is eigenlijk minimaal of niets op vermogen. Waanneer moet je nu volgelpoep verwijderen alleen bij creeren/ontstaan van potentiele hotspots? Zo ja hoe bepaal je dat.
Mijn zwarte sf waren bruin wit van stof en stront, scheelde ook niks na wassen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Laatst online: 08:35
reneeke1970 schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:16:
[...]

Lol, een besparing van 650 kWh die dus ongeveer 70 euro per jaar kost. Dus je investering is tvt van 18 jaar, denk dat je led lampen dan al kapot zijn.
[offtopicmode]
plasma? OLED! _/-\o_
[/offtopicmode]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!
A3-D schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:19:
[...]

[offtopicmode]
plasma? OLED! _/-\o_
[/offtopicmode]
Als mijn plasma kapot is word het inderdaad oled met 3 d haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

kwh = 0,20 de koelkast maakt nu ook ijsblokjes iets wat hij eerder niet deed. het had veel goedkoper kunnen doen(zo'n 700 euro) dan was het wel een Beko geweest ipv een Siemens. en de waterboiler van een honky tonky b merk
[...]

100kwh kost toch echt 20-20,5 euro hier maal 6,5 130-140 euro. plus de boiler had niet gehoeven en dan was de terugverdientijd 5 a 6 jaar. nieuwe boiler was maar 15% zuiniger

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2017 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:10:
[...]

kwh = 0,20
[...]

100kwh kost toch echt 20-20,5 euro hier.
Dan wordt het wel tijd om eens over te stappen van leverancier. De hele top20 bij gaslicht.com zit onder de 19 ct/kWh, de meesten onder de 18ct/kWh en de goedkoopste zelfs onder de 17ct/kWh. En dan krijg je nog overstappremies.
Samen met energie besparen is de juiste keuze voor leveranciers het eerste bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TFHfony schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:23:
[...]

Dan wordt het wel tijd om eens over te stappen van leverancier. De hele top20 bij gaslicht.com zit onder de 19 ct/kWh, de meesten onder de 18ct/kWh en de goedkoopste zelfs onder de 17ct/kWh. En dan krijg je nog overstappremies.
Samen met energie besparen is de juiste keuze voor leveranciers het eerste bespaard.
ja inderdaad net gekeken piek en dal 0,1927 en 0,1822

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:37
Die hoge prijzen zijn wel goed voor de TVT van je PV, maar minder goed voor je portemonnee. Mijn advies blijft toch: reken je niet rijk, maar stap op tijd over zodat je ook echt rijker wordt ;)

Maar als je ongeveer precies je verbruik opwekt maakt de kWh-prijs niet zoveel uit. Voor ons is de doorslaggevende prijs nu die van het gas en de vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:30:
Die hoge prijzen zijn wel goed voor de TVT van je PV, maar minder goed voor je portemonnee. Mijn advies blijft toch: reken je niet rijk, maar stap op tijd over zodat je ook echt rijker wordt ;)

Maar als je ongeveer precies je verbruik opwekt maakt de kWh-prijs niet zoveel uit. Voor ons is de doorslaggevende prijs nu die van het gas en de vaste kosten.
klopt inderdaad daarom ga ik de komende winter restwarmte gebruiken van servers als verwarming en komt hier een pelletkachel tvt ong 2 a 2,5 jaar. zeg 3 winters. maar ik staar mij niet blind op tvt, terugverdienen doe ik toch wel. het mooiste is als je er ook een stukje beter milieu/luxe/gemak/comfort voor terug kan krijgen. dat het dan een jaartje langer kan duren zal mij een worst wezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10 06:27
Dag allen,

Zeer interessant topic dat hier loopt op! Hier terecht gekomen dankzij het serieus elektriciteit besparingsforum. Ondertussen al wat stappen doorgevoerd (o.a. vloerverwarmingspomp vervangen, LED lampen etc).

Echter altijd bij zonnepanelen gedacht, dit past niet op ons huis. Schetst mijn verbazing dat je tot 3 panelen dus 'zomaar' kunt installeren. Vraag 1. Wat is precies het verschil, het feit dat dit een belasting vormt geschikt voor huidige groepen qua belasting? En als je een zwaarder systeem neemt dat dit dan op een eigen groep moet met andere (dikkere?) bekabeling?

De woning is namelijk totaal niet geschikt voor zonnepanelen dankzij omringende bomen en hoeken van het dak. Het schuurtje bied wel plaats voor een aantal panelen. Zie foto, ong. 5 meter breed en 2 meter hoog. Hierop wil ik dus 3 panelen gaan plaatsen met een omvormer. Zie een mooi setje staan op https://www.zonnemarkt.nl...n-set-780-watt-full-black

Echter valt hier kleine schaduw op bepaalde moment v/d dag, en daarmee kom ik bij vraag 2.

2. Zou je ook 3 panelen met 3 individuele omvormers kunnen plaatsen (dit om effect van schaduw op 1 paneel te mitigeren). Met bijv. zo'n omvormer https://www.zonnemarkt.nl...phase-m250-micro-omvormer en daarbij willekeurig geschikt paneel per omvormer?

Wat raden jullie aan?

Bijgevoegd foto ook nog van de huidige meter, geen intentie om die te vervangen. Is zo'n draaimeter nog geschikt. EDIT: Draaimeter Ferraris is zeker geschikt zie ik al. Wees hier zuinig op lees ik zelfs :)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/rjmxcm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2j8w8n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timberly2 schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:49:
Dag allen,

Zeer interessant topic dat hier loopt op! Hier terecht gekomen dankzij het serieus elektriciteit besparingsforum. Ondertussen al wat stappen doorgevoerd (o.a. vloerverwarmingspomp vervangen, LED lampen etc).

Echter altijd bij zonnepanelen gedacht, dit past niet op ons huis. Schetst mijn verbazing dat je tot 3 panelen dus 'zomaar' kunt installeren. Vraag 1. Wat is precies het verschil, het feit dat dit een belasting vormt geschikt voor huidige groepen qua belasting? En als je een zwaarder systeem neemt dat dit dan op een eigen groep moet met andere (dikkere?) bekabeling?

De woning is namelijk totaal niet geschikt voor zonnepanelen dankzij omringende bomen en hoeken van het dak. Het schuurtje bied wel plaats voor een aantal panelen. Zie foto, ong. 5 meter breed en 2 meter hoog. Hierop wil ik dus 3 panelen gaan plaatsen met een omvormer. Zie een mooi setje staan op https://www.zonnemarkt.nl...n-set-780-watt-full-black

Echter valt hier kleine schaduw op bepaalde moment v/d dag, en daarmee kom ik bij vraag 2.

2. Zou je ook 3 panelen met 3 individuele omvormers kunnen plaatsen (dit om effect van schaduw op 1 paneel te mitigeren). Met bijv. zo'n omvormer https://www.zonnemarkt.nl...phase-m250-micro-omvormer en daarbij willekeurig geschikt paneel per omvormer?

Wat raden jullie aan?

Bijgevoegd foto ook nog van de huidige meter, geen intentie om die te vervangen. Is zo'n draaimeter nog geschikt. EDIT: Draaimeter Ferraris is zeker geschikt zie ik al. Wees hier zuinig op lees ik zelfs :)

[afbeelding]
[afbeelding]
Op dat dak passen 5 panelen van 330 wp ,die zijn 2×1m.
Kijk maar eens naar micro omvormer, de aps500i ,beste schaduw management wat er is en niet zo heel erg duur.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
Die micro omvormers die steek je ook zo in een stopcontact?
En 5 panelen, dat is dan weer niet mogelijk toch op een bestaande groep qua belasting?

[ Voor 42% gewijzigd door Timberly2 op 30-04-2017 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Timberly2
Je kan het ook heel goedkoop houden met 8x SF-170 S of SF-175 S
2 rijen van 4 in landscape. Dat zijn 2 onafhankelije stringen van 4 panelen.
Op een hosola bijvoorbeeld.
Deze panelen zijn anders van opbouw, met kleinere cellen.
Wat voor schaduw is het?
Harde schaduw van een object, of verstrooide schaduw van bomen?

http://www.sun-solar.nl/i...t-categorie/zonnepanelen/
http://www.sun-solar.nl/i...t-wifi-435-euro-incl-btw/

Edit: ter aanvulling
Zowel de optie van Reneeke als mijn voorstel moet op een aparte groep.

Soms worden ze ook als dakbedekking gebruikt voor schuurtjes met wat kunst en vliegwerk...
mb1 in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
@AUijtdehaag interessante optie inderdaad. Betaalbare panelen ook zo te zien.

Aan de linkerzijde heb ik harde schaduw van een gebouw, verder over de dag wat verstrooide schaduw van een dunne boom.

Echter, het linkerdeel van de 5 meter breed waar schaduw op valt betreft als snel 2 meter. En hoog is 1,80m geen volle 2 meter. Dat betekent dat ik ze liever horizontaal neer leg.

Blijft nog wel steeds mijn vraag overeind of alles meer dan gecombineerd 700w op een bestaande groep is aan te sluiten, waar ook andere apparaten op worden aangesloten (radiotje, TL-balken, hogedrukspuit etc).

EDIT: Zie het antwoord al, dit moet op een aparte groep. Dat gaat een minder snel te realiseren verhaal worden dus.

Zat zelf al te denken om niet te hoeven uitbreiden dan maar 2 SunPower panelen X21 crème de la crème te installeren met 1 micro-omvormer. Dit is zelf te doen met een basis elektro kennis? Zo'n micro omvormer steek je ook zo in het stopcontact? Schuurdak is dun en bekabeling kan zo naar binnen worden geleid.

[ Voor 28% gewijzigd door Timberly2 op 30-04-2017 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Timberly2 schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:40:
@AUijtdehaag interessante optie inderdaad. Betaalbare panelen ook zo te zien.

Aan de linkerzijde heb ik harde schaduw van een gebouw, verder over de dag wat verstrooide schaduw van een dunne boom.

Echter, het linkerdeel van de 5 meter breed waar schaduw op valt betreft als snel 2 meter. En hoog is 1,80m geen volle 2 meter. Dat betekent dat ik ze liever horizontaal neer leg.

Blijft nog wel steeds mijn vraag overeind of alles meer dan gecombineerd 700w op een bestaande groep is aan te sluiten, waar ook andere apparaten op worden aangesloten (radiotje, TL-balken, hogedrukspuit etc).
Deze installatie is ook zelf te doen met een beetje basis elektrokennis?

Zat zelf al te denken om 2 SunPower panelen X21 crème de la crème te installeren met 1 micro-omvormer.
ik heb vorig week een benq sunforte gekocht hetzelfde paneel als een sunpower. in licentie gemaakt. man wat een afwerking om bij te kwijlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
Jerrythafast schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:30:

Bij mij ook gas prijs maar belangrijker de overstap premie incombinatie met de vaste kosten. Premie dit jaar zo'n 260,- euri. Daarvoor zo'n 280,- euri en dan verdienen ze schijnbaar nog aan je.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 30-04-2017 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Timberly2
Reken de euro per Wp eens uit, van die panelen.
Bovendien leg je geen dure panelen in schaduw, want dat is allemaal verlies (van je dure centen)

SF is .977 hoog, past dat niet tegen elkaar in landscape? (1.954)
Gelijk met de nok is geen probleem hoor. Het is een laag schuurtje.

Het zijn 2 stringen van 4.
Dus je plaatst er 4 links bij elkaar en 4 rechts bij elkaar. Dat bijt elkaar niet met schaduw. Die zijn onafhankelijk van elkaar.
En kijk ook eens naar dit plaatje...

Ik heb hier onder mijn fundering doorgegraven van het huis (geen kruipruimte), om in mijn schuurtje een losse groep te krijgen. Kost wat moeite, maar geen spijt van.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2017 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 11-10 19:59
Timberly2 schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:40:
[...]
EDIT: Zie het antwoord al, dit moet op een aparte groep. Dat gaat een minder snel te realiseren verhaal worden dus.
[...]
Een extra groep aanleggen is ook niet echt lastig.
Het hoeft in elk geval geen 100'en euro's te kosten, zelfs niet als je het laat doen.
Als je nog ruimte hebt in de groepenkast, moet je even bekijken of je nog ruimte hebt op een aardlekschakelaar, dan is het vrijwel alleen maar het bijplaatsen van een zekering/schakelautomaat.
Wanneer je nog een hele oude aardlekschakelaar hebt, zou je kunnen overwegen deze ook te (laten) vervangen, omdat oude aardlekschakelaars niet altijd even goed reageren op trafo-loze omvormers, maar dat is vrijwel nooit een issue bij relatief kleine installaties.

Zelfs als de groepenkast al vol zit, is het relatief simpel om er een los kastje naast te plaatsen met een aardlek + schakelautomaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

tot 2,25 A (512,5 W) mag je aansluiten op een WCD, en tot 9A (2070W) mag je vast aansluiten op een bestaande groep met een schakelaar.
Dat zou nog wel eens handig kunnen zijn voor @timberly2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andre1973 schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:50:
tot 2,25 A (512,5 W) mag je aansluiten op een WCD, en tot 9A (2070W) mag je vast aansluiten op een bestaande groep met een schakelaar.
Dat zou nog wel eens handig kunnen zijn voor @timberly2
Precies, wou het net zeggen, niet in het stopcontact maar onder het stopcontact rechtstreeks aan de bedrading mag tot 2000 watt. Dus 8 sf panelen is goeie optie, gebruikte omvormer van mp en klaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Hebben jullie al eens gerepowered? Ik overweeg sterk om mijn 250Wp mono's te vervangen door 300Wp exemplaren. Hierdoor kan ik met iets minder panelen toe voor dezelfde opbrengst, waardoor ik wat meer ruimte vrijspeel op mijn dak voor mijn zonnecollectoren.

Overigens, als ik de huidige zou willen verkopen, waar doe ik dat tegenwoordig? De V&A topic die daarvoor was bestaat niet meer, maar er is geen V&A rubriek voor terug gekomen

Import van EVs

Pagina: 1 ... 93 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??