Waah schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:04:
Waar ik vooral nu mee zit is het verhaal dat in 2020 de salderingsregeling waarschijnlijk op de schop gaat. Mijn idee was daarom om niet mijn volledige verbruik op te wekken, maar om ~2/3e van mijn stroomverbruik op te wekken. Op die manier lever ik nooit meer terug dan ik opwek
in een jaar.
Waarom ik er mee zit, is omdat ik een oost/west dak heb. 2/3e van de stroom die ik gebruik kan ik opwekken op alleen de westkant. Mocht het in 2020 (of daarvoor) mee blijken te vallen met de nieuwe salderingswet, dan kan ik altijd nog extra panelen toevoegen.
Is dit een logische gedachtengang volgens jullie? Zeker met oost/west is de terugverdientijd al vrij lang (7,5 jaar) vooral omdat ik ze zelf niet kan/ga plaatsen.
Volgens mij is je redenering niet helemaal compleet. Ik zie het zo:
Zolang de salderingsregeling er is kun je je installatie optimaliseren op jaaropbrengst, maar zodra de salderingsregeling er niet meer is, is het veel slimmer om je installatie te optimaliseren op eigen verbruik.
Alles wat je van je productie zelf kunt gebruiken is immuun voor de salderingsregeling, immers wat niet door de meter heen gaat kan op geen enkele manier verrekend worden.
Juist als de salderingsregeling er niet meer is, is Oost/West eigenlijk veel gunstiger dan een Zuid-opstelling, omdat je dan de hele dag door produceert. Verder: Hoe meer panelen hoe beter! Op een bewolkte dag produceert een paneel tussen de 10-30 Watt, dus hoe meer panelen je hebt, hoe makkelijker je overdag - ook bij bewolkt weer - je sluipverbruik zelf produceert. Dus optimaliseren op eigenverbruik en niet op jaarproductie.
Misschien produceer je daardoor op jaarbasis dan wel teveel, maar dat is niet zo heel erg, je krijgt er zeker de eerste jaren nog wel iets voor. De kans dat de salderingsregeling zonder overgangsregeling afgeschaft wordt lijkt mij erg klein.
Zeker als je zelf niet gaat leggen, dan zijn installatie-kosten flink, en de extra kosten om bij te leggen in verhouding nog veel minder fijn. Dus gelijk in één keer zo vol mogelijk gooien!
(denk ook na over je toekomstige stroomverbruik: Als je nu wat teveel produceert is dat niet zo heel erg, mogelijk ga je in de toekomst een verschuiving krijgen van gas naar electra of eventueel een electrische auto)