Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.573 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Devian schreef op zondag 23 april 2017 @ 15:48:
[...]

Het heeft 28k ex btw gekost.

De VVE heeft dit zelf betaald uit de onderhoudsreserve. De installatie is dan ook alleen maar aangesloten op de energiemeters van het gebouw zelf. We zitten vrij hoog in het energieverbruik, vandaar.

We hebben overwogen om met behulp van een zonnenergieverdeler het mogelijk te maken dat de bewoners zelf panelen op het dak konden plaatsen en energie konden opwekken, maar dit bleek eenvoudiger en effectiever (en goedkoper) te zijn.

Tijdens een vorige ALV een goed verhaal gehouden, en de meeste stemmen voor gekregen.

De installatie is geplaatst door enie.nl .
Helaas de VVE gebruik minder stroom dan dat ik doe, dus met twee panelen hebben we al genoeg om de lift een een paar led lampjes te laten draaien.
Eerst vond men zonnepanelen te duur en toen ik voorstelde om het dak te verdelen en dat ieder bewoner dan zelf kon kiezen om panelen te plaatsen was het ineens niet goed voor het dak :(

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:35:
[...]

Helaas de VVE gebruik minder stroom dan dat ik doe, dus met twee panelen hebben we al genoeg om de lift een een paar led lampjes te laten draaien.
Eerst vond men zonnepanelen te duur en toen ik voorstelde om het dak te verdelen en dat ieder bewoner dan zelf kon kiezen om panelen te plaatsen was het ineens niet goed voor het dak :(
mensen leven in een denial. vaak krijgt techniek ook niet de ruimte om te ontwikkelen. heel veel mensen hebben dat tegenover nieuwe technieken zonder enig kennis te hebben van huidige techniek vraag maar naar cijfers en hoe het een en ander werkt zelf basis kennis is er vaak niet eens onder de gewone sterveling. one-liners and onwaarheden die mensen in de krant en/of 'hebben gehoord' of iets wat eerste generatie problemen voor deden blijven dan altijd kleven aan het product. neem bijv. samsung note edge batterij, nu denkt iedereen dat alle note telefoons gevaarlijke batterijen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

Nummers liegen zo slecht.

Toch kom ik ook in mijn eigen kring mensen tegen die zelfs als de nummers kloppen het gewoon niet willen. Maakt niet uit, gewoon doorlopen tot je mensen tegenkomt die het wel willen. Daar doe je het voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ja dit is dus één van de nadelen van een VVE, je moet met dit soort dingen 75% over zien te halen, maar als je dan ook nog een beheerder hebt die groene energie maar onzin en kostbaar noemt dan kom je helaas nergens!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:39
Andre1973 schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:25:
[...]

De ballast is grind en zit in de ballast bakken, je moet heel goed kijken op de foto.
Maar ik vind het niet overdreven veel ballast op die hoogte.
Plakken gaat niet met Fusion, die voetjes zitten net aan vast genoeg. :-)
Pff, nou ja, de natuur is mild zullen we maar zeggen. Dat is toch geen ballast. Doet me meer denken aan mensen die "op gevoel" wat ballast toepassen. "Gaat altijd goed meneer!"
Vraag voor de gein is of er een berekening van de benodigde ballast is gemaakt.
De leverancier dekt zich in de folder ook lekker in. Het plaatje met ballast is alleen maar een suggestie, moet door iemand met verstand van zaken worden bepaald. Ze zouden dit makkelijk zelf kunnen doen:
- 3 windgebieden + kustgebied
- hoogtes variabel
- en dan nog een paar dakzones (dicht bij de dakrand spookt het, de norm is daar wat vreemd in, de dakrandzone heeft te maken met de dakafmetingen).

Enige goede aan het systeem is dat de ballast relatief ver bij het paneel vandaan wordt geplaatst en daarmee effectiever is.

Nou ja, ze zullen wel blijven liggen en bij een grote storm moet je gewoon niet buiten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Taan je kan idd dit achterhalen middels de totaalstand
kijk in je portal naar de totaalstand op de datum vooraf aan de verbindingsstoring en er na
het verschil is wat je die week heb opgewekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:10
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:26:
[...]

gewoon elektrisch verwarmen en evt elektrische auto kom je al snel op de 7500kwh bij jaarverbruik. er zijn leuke renderingfarms te bedenken waarbij je de rest warmte als extra ziet en de renderingpower aanbieden tegen een vergoeding.

vandaag een lange rit gemaakt voor 1 nieuw zonnepaneel and guess what i bought _/-\o_
Ik zit ook te kijken naar een warmtepomp (wil de cv vervangen door een model met hogere CW).
Maar moet daar nog eerst een goede installateur voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Femme schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:01:
Een zekering van 20A is met 3x 25A hoofdzekeringen niet meer NEN1010 compliant zijn (uitgaande van 25A hoofdzekeringen), toch?
Selectiviteit is een advies geen verplichting.
Selectiviteit is bedoeld om bij een fout in een subsysteem niet alles plat te leggen.
Je hebt nog altijd de stap van 3x5A tussen de zekeringen.
Door de verschillende dakvlakken te gebruiken liggen de stroom pieken niet gelijk en kan je de omvormer kleiner kiezen als het piek vermogen aan zonnepanelen. Daar door zal ook de piek stroom lager blijven.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38

mulder

ik spuug op het trottoir

Afgelopen week zijn de panelen gelegd; 14x REC290TP2 met Sunny Boy 3.6

Zonnepanelen

Zonnepanelen
Ook panelen van buren op de foto btw ;)

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 12:51
Weet iemand hier wat het maximale AC vermogen van een SE2200H omvormer is? Kan dat niet - tijdelijk -
boven de 2300W worden geschroefd afhankelijk van omvormertemperatuur? Mijn installatie begint af en toe al af te vlakken..... (2430wP).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-10 17:37
databeestje schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:03:
Nummers liegen zo slecht.

Toch kom ik ook in mijn eigen kring mensen tegen die zelfs als de nummers kloppen het gewoon niet willen. Maakt niet uit, gewoon doorlopen tot je mensen tegenkomt die het wel willen. Daar doe je het voor.
Alternative Facts

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@S0epkip volgens de datasheet is het maximum 2200 wat dit is echter betrekkelijk

ik heb hier een omnik2,TL met 8*250wp erop liggen
omvormer max 2200 watt panelen 2000watt

toch heb ik vorig jaar een piek voor van 2350 watt
zeer koude dag met veel wind en toen pats de zon er vol op mijn totale piek was toen zelfs 6140watt
mijn andere set van 4320wp heb ik wel eens een piek zien doen van 4600 watt

dus ja het kan voorkomen echter is dat korstondig want zodra de zon erop komt gaat temp omhoog dus prestatie omlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:07
ewf schreef op zondag 23 april 2017 @ 13:41:
[...]

Ach best wel leuk. Ik heb er ook eentje gekocht, zitten 2* 18650 accu's parallel in, ze waren zo leeg dat het paneeltje ze niet oplaadde dus ik dacht die zijn stuk... :-( Maar even losgemaakt en aan de gewone Lion lader en ze werken. De mijne komt uit 2014 en ben verbaasd dat de 18650's nog niet helemaal stuk zijn....

Dus mochten ze niet werken, even openschroeven!!
Vanmorgen al 1 teruggebracht omdat die van mij ook niet oplade, die ik nu heb doet het ook niet want als het goed is moeten de ledjes gaan lopen bij het opladen.
Had mooier geweest als je via de USB kan opladen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 13:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

TD-er schreef op zondag 23 april 2017 @ 13:15:
[...]

Wat een optimisme :)
Geen idee hoe recht die buis ligt en hoe lang deze is, maar een 4 of 6mm^2 3-fase kabel door de buis heen trekken zal zelfs bij 40mm buis (buitendiameter neem ik aan) nogal wat gedoe zijn. Daar mag wel een bus talkpoeder bij :)
En misschien handig om een paar aders meer te leggen, zodat je gelijk ook in de schuur een aansluiting kunt leggen die binnenshuis gezekerd is.
De buis heeft een binnendiameter van 45mm Met flexibele kabel lukt het hopelijk om er een 4mm² 3-fase kabel doorheen te krijgen. Een paar bochten open graven om de kabel de bocht om te helpen is altijd nog veel minder werk dan het hele stuk moeten graven (het gaat om denk ik 35 meter ondergronds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trek er eerst een staalkabel doorheen of een touw met hoge trekkracht
dan pak je de 4mm2 kabel en een shutlle ( zo'n badminton ding idd )

ontbloot 2 kabels en steek deze door de dop van de shutlle en draai ze in een lusje opdat deze niet losschietten. monteer hier de staalkabel aan
en trek dmv de staalkabel je andere 4mm2 kabel door de buis.

de shutlle in kwestie zal er voor zorgen dat de 4mm2 kabel nergens achter zal blijven hangen daar het begin punt in dat geval in het midden blijft.

andere optie is om een kabelgraver te vragen of ze hem er even doorheen blazen
zelfde principe maar dan op luchtdruk ipv trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik kwam dit stuk tegen over de (financiele) positie van zonnepaneel(onderdeel)aanbieders en wilde ik jullie niet onthouden.... Het is gericht op de US, maar waarschijnlijk ook toepasbaar/kopieerbaar voor Europa
https://www.fool.com/inve...ptcies-are-coming-in.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo, het stof van de verhuizing en verbouwing begint nu echt neer te dwarrelen en het lijkt erop dat we nog wel een 4-5k kunnen investeren in een mooi setje :) Tijd om hier weer wat actiever te gaan lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:47
siepie77 schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:31:
Ik kwam dit stuk tegen over de (financiele) positie van zonnepaneel(onderdeel)aanbieders en wilde ik jullie niet onthouden.... Het is gericht op de US, maar waarschijnlijk ook toepasbaar/kopieerbaar voor Europa
https://www.fool.com/inve...ptcies-are-coming-in.aspx
Er wordt gesproken over Sungevity, die timmeren hier in NL behoorlijk aan de weg en daar heb ik ook mijn systeem vandaan. :|

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Het kan zijn dat de US poot (waar ze vandaan komen) failliet is en niet de NL tak.
Of je er dan nog alsnog zaken mee wil doen is een tweede.....

http://www.mercurynews.co...-bankruptcy-lays-off-350/
A3-D schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:13:
[...]

Er wordt gesproken over Sungevity, die timmeren hier in NL behoorlijk aan de weg en daar heb ik ook mijn systeem vandaan. :|

[ Voor 10% gewijzigd door siepie77 op 24-04-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 06-10 19:19
audiojunk schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:13:
[...]

Vanmorgen al 1 teruggebracht omdat die van mij ook niet oplade, die ik nu heb doet het ook niet want als het goed is moeten de ledjes gaan lopen bij het opladen.
Had mooier geweest als je via de USB kan opladen.
Ik heb er 3 gekocht.
Alle 3 werken hier wel. Eerste halve minuut doen ze niets, en dan gaan de 3 led's lopen voor upladen van de unit. Geen idee hoeveel zon er vandaag was, morgen leg ik ze weer voor het raam.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Laatst online: 12:47
siepie77 schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:21:
Het kan zijn dat de US poot (waar ze vandaan komen) failliet is en niet de NL tak.
Of je er dan nog alsnog zaken mee wil doen is een tweede.....

http://www.mercurynews.co...-bankruptcy-lays-off-350/

[...]
Ik heb vandaag even gebeld met Sungevity, de NL tak blijft gewoon zoals het is en ondervindt geen nadelige gevolgen van de perikelen in Amerika (of dat daadwerkelijk op termijn zo blijft moeten we maar afwachten denk ik).

De Amerikaanse tak is in ieder geval al overgenomen https://www.greentechmedi...me-Changed-to-Solar-Spect

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mulder schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:58:
Afgelopen week zijn de panelen gelegd; 14x REC290TP2 met Sunny Boy 3.6

[afbeelding]

[afbeelding]
Ook panelen van buren op de foto btw ;)
wow ik heb even opgezocht wat die twinpeak nou doet. mooi extra dat twinpeak(6 busbars in twee delen gesplit) maar afin gisteren dus een paneel gekocht met de busbars aan de achterkant compleet nieuw met de stickers nog aan de mc4 connectors :P Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/i6kqvc.jpg een 20%+ efficiency paneel :9 de kenners onder ons weten dan gelijk van welk kalibeer dit paneel is :9~ het schijnt dat ik een virus heb opgelopen :*)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2017 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:21
Da's een heel mooi paneeltje! :9~ Wel jammer dat het last heeft van de vloek van Herman -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:54

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:46:
@S0epkip volgens de datasheet is het maximum 2200 wat dit is echter betrekkelijk

ik heb hier een omnik2,TL met 8*250wp erop liggen
omvormer max 2200 watt panelen 2000watt

toch heb ik vorig jaar een piek voor van 2350 watt
zeer koude dag met veel wind en toen pats de zon er vol op mijn totale piek was toen zelfs 6140watt
mijn andere set van 4320wp heb ik wel eens een piek zien doen van 4600 watt

dus ja het kan voorkomen echter is dat korstondig want zodra de zon erop komt gaat temp omhoog dus prestatie omlaag
Ik denk dat dat een interne meting is, dc-zijdig. Bij 6kw zou je zekering eruit moeten springen, het opwarmen duurt wel even namelijk. Dat afvlakken is een teken dat je systeem goed in balans is, want bij een groter model omvormer was je waarschijnlijk dagelijks later gestart en eerder gestopt met leveren :p

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
jacovn schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:31:
[...]

Ik heb er 3 gekocht.
Alle 3 werken hier wel. Eerste halve minuut doen ze niets, en dan gaan de 3 led's lopen voor upladen van de unit. Geen idee hoeveel zon er vandaag was, morgen leg ik ze weer voor het raam.
De hele dag aan het zonnepaneel maar doet niks :( morgen nog maar eens proberen en anders maar weer terug naar een andere Vomar.
Op zich een prima deal maar dan moet die het wel doen, de accu kost al gauw 20€

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
audiojunk schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:49:
[...]

De hele dag aan het zonnepaneel maar doet niks :( morgen nog maar eens proberen en anders maar weer terug naar een andere Vomar.
Klink niet echt solide en het idee er achter lijkt wel heel erg op deze Waka Waka die al een tijdje verkrijgbaar zijn.
Ik heb de eenvoudige (zonder lader) in de auto liggen, altijd een goed lampje bij je voor onderweg. De versie met lader is erg handig op vakantie, verlichting en lader ineen. En je steunt er een aantal goede doelen mee.

Het lijkt er erg op dat dit een rest partij van Philips is en wordt nu gedumpt bij een paar supermarkten. Het originele idee om Afrika te verlichten is blijkbaar niet meer van toepassing. Of de kwaliteit was zelf voor Afrikaanse begrippen beroerd :)

Maar het is inderdaad een leuk stukje speelgoed en als eerste zonnepaneeltje is het een aardig begin :P

[ Voor 19% gewijzigd door drielp op 25-04-2017 00:52 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nox schreef :
Bij 6kw zou je zekering eruit moeten springen, het opwarmen duurt wel even namelijk. Dat afvlakken is een teken dat je systeem goed in balans
die 6kw zorgt er niet voor dat de zekering eruit klapt
de 2 omvormer zitten namelijk op 2 aparte groepen.
met een hoofdzekering van 35A kan je theoretisch 8050watt terugvoeden.

in praktijk kan je opwek zelf nog wat hoger liggen daar je eigen gebruik er nog af gaat
anderszijds in de prakijkt komt het eigenlijk niet voor dat men tegen het maximum van de hoofdzekering aanzit. dan zou je wel van 1*35 naar 3&25 gaan in dat geval
dan kan je spontaan 2,2 keer zoveel opwekken qua maximum

mbt een piek en het dalen van pmax ivm de temperatuur dat gaat zeer snel hoor
heb het hier wel gezien zonnetje komt erop gelijk een piek en dan binnen 1minuut zie je hem al teruglopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
drielp schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:28:
[...]
Het originele idee om Afrika te verlichten is blijkbaar niet meer van toepassing. Of de kwaliteit was zelf voor Afrikaanse begrippen beroerd :)
Het is eerder zo dat de concurrentie daar moordend is op gebied van Solar producten en dat er belachelijk veel geïmporteerd wordt uit Azië, met steeds betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:25

ewf

audiojunk schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:49:
[...]

Gewoon even openschroeven, zitten gewoon 2 * 18650 in met connectortje, even losmaken en aan een lader hangen. Daarna werken ze gewoon goed.

Een echte tweaker draait er zijn hand niet voor om!!

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 18:47
[...]

Klink niet echt solide en het idee er achter lijkt wel heel erg op deze Waka Waka die al een tijdje verkrijgbaar zijn.
Ik heb de eenvoudige (zonder lader) in de auto liggen, altijd een goed lampje bij je voor onderweg. De versie met lader is erg handig op vakantie, verlichting en lader ineen. En je steunt er een aantal goede doelen mee.

Het lijkt er erg op dat dit een rest partij van Philips is en wordt nu gedumpt bij een paar supermarkten. Het originele idee om Afrika te verlichten is blijkbaar niet meer van toepassing. Of de kwaliteit was zelf voor Afrikaanse begrippen beroerd :)

Maar het is inderdaad een leuk stukje speelgoed en als eerste zonnepaneeltje is het een aardig begin :P
Voor het kamperen heb ik Anker folding solar charger (21W) en een xiaomi powerbank 10000mAh. Met heel veel zon en goede plaatsing van de solar charger lukt om de powerbank vol/bijna vol op te laden op een dag. Ik zorg dat bij vertrek de powerbank helemaal vol is en als we een lange rit rijden laad ik de powerbank ook op in de auto en per saldo lukt om ruim 3 weken 2 telefoons opgeladen te houden (dagelijks laden :'( )
Ik heof dus nooit op de camping in het toiletgebouw te staan wachten om mijn telefoon op te laden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
ewf schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:10:
[...]

Gewoon even openschroeven, zitten gewoon 2 * 18650 in met connectortje, even losmaken en aan een lader hangen. Daarna werken ze gewoon goed.

Een echte tweaker draait er zijn hand niet voor om!!

Succes ;)
Ik heb de 5V van mijn PC voeding op de unit gezet en staat nu op te laden, ledjes lopen nu van links naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[...]

Klink niet echt solide

Ik heb er 3 en allemaal laden ze goed op.
Maar dan nog 2 stuks 1800 mah 18650 cellen loop je niet echt op leeg volgens mij, die zijn er vanaf 2 a 3 euro...

edit: de een heeft wel betere kwaliteit baterijen dan de andere. 1 lijkt vol te zijn (3 leds branden continue) en de andere laad nog op.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 25-04-2017 14:11 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Mooi (voor nu in ieder geval)
Gebeurt momenteel in ieder geval een hoop in de panelenwereld...
A3-D schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:43:
[...]

Ik heb vandaag even gebeld met Sungevity, de NL tak blijft gewoon zoals het is en ondervindt geen nadelige gevolgen van de perikelen in Amerika (of dat daadwerkelijk op termijn zo blijft moeten we maar afwachten denk ik).

De Amerikaanse tak is in ieder geval al overgenomen https://www.greentechmedi...me-Changed-to-Solar-Spect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:29
De posts mbt setup van XPS15 heb ik naar een eigen topic verplaatst: Zonnepanelen: welke offerte?
Zie ook de topicwarning, losse adviezen en bespreken van individuele offertes in een eigen topic svp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 07:18:
@Taan je kan idd dit achterhalen middels de totaalstand
kijk in je portal naar de totaalstand op de datum vooraf aan de verbindingsstoring en er na
het verschil is wat je die week heb opgewekt
Yesss! Thanks!

4420,2 vs 4240 = 180,2 kWh over 12 dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk aan ook weer opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 11-10 22:50
Sinds eind vorig jaar heb ik 5200Wpiek panelen liggen (trina solar poly) op m'n stal. De panelen liggen pal zuid onder een helling van 12°. Ze hangen aan volgende omvormer: SAJ Sununo Plus 5K-M.
Deze heeft volgens de fabrikant een maximum vermogen van 5300W.

Nu keek ik daarnet naar de grafiek van Openenergymonitor ik zag een afvlakking van de curve bovenaan, en die zit er rond de 4950W, dus onder wat de omvormer zou kunnen leveren.
Deze grafiek is gemaakt dmv een CT klem rond de leiding, maar ook de inverter zelf zegt dat het max vermogen rond dat getal zit...
Is dit normaal of zit er ergens een fout in de installatie? :?

Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/zonnepanelen2.JPG

[ Voor 14% gewijzigd door Promy op 25-04-2017 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Mogelijk maximaal aangesloten vermogen dc-zijdig wat hij kan omzetten? Al zal 'aftoppen' vanwege warmte logischer zijn. Wordt hij heet?

Wat ik erger vind zijn de enorme dippen die je continu hebt. Of is daar een verklaring voor?

[ Voor 16% gewijzigd door Nox op 25-04-2017 18:11 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:55
Promy schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 17:36:
Sinds eind vorig jaar heb ik 5200Wpiek panelen liggen (trina solar poly) op m'n stal. De panelen liggen pal zuid onder een helling van 12°. Ze hangen aan volgende omvormer: SAJ Sununo Plus 5K-M.
Deze heeft volgens de fabrikant een maximum vermogen van 5300W.

Nu keek ik daarnet naar de grafiek van Openenergymonitor ik zag een afvlakking van de curve bovenaan, en die zit er rond de 4950W, dus onder wat de omvormer zou kunnen leveren.
Deze grafiek is gemaakt dmv een CT klem rond de leiding, maar ook de inverter zelf zegt dat het max vermogen rond dat getal zit...
Is dit normaal of zit er ergens een fout in de installatie? :?

[afbeelding]
Je zou voor de zekerheid eens kunnen kijken of niet de maximale stroom, ampère, van de mpp bereikt word, dat geeft ook een begrenzing

Aanvulling, ik heb je omvormer opgezocht en is maar max 5000 watt, 5300 is de max aan DC kant (panelen )

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 25-04-2017 18:17 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@ Nox : die enorme dippen zijn het gevolg van het "rare" weer vandaag. ene moment super bewolk en dan weer stralende zon... De omvormer houdt geen max temperatuur bij, maar als ik kijk naar de feed die ik naar pvoutput stuur dan zie ik een maximum van 50°C (al zit hij meestal lager, rond de 40 a 42°C)

@ reneeke1970 : de stroom in de verschillende mpp log ik nu nog niet, dus voorlopig geen idee (volgens de tf kan dit 11A zijn). Misschien toch eens dagje loggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Promy schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:20:
@ Nox : die enorme dippen zijn het gevolg van het "rare" weer vandaag. ene moment super bewolk en dan weer stralende zon... De omvormer houdt geen max temperatuur bij, maar als ik kijk naar de feed die ik naar pvoutput stuur dan zie ik een maximum van 50°C (al zit hij meestal lager, rond de 40 a 42°C)

@ reneeke1970 : de stroom in de verschillende mpp log ik nu nog niet, dus voorlopig geen idee (volgens de tf kan dit 11A zijn). Misschien toch eens dagje loggen >:)
Http://www.saj-electric.c....aspx?Rid=11&Pid=11&id=29

Rated AC-Power: 4600-5000 watt

Daar is je probleem, beetje jammer. Kan hij nog retour? Anderzijds, op 12 graden zal je niet heel veel missen, je hebt 250w overgedimensioneerd wat acceptabel is.

Inderdaad raar weer ja, ff vergeten ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Nox op 25-04-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Nox schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:25:
[...]

Http://www.saj-electric.c....aspx?Rid=11&Pid=11&id=29

Rated AC-Power: 4600-5000 watt

Daar is je probleem, beetje jammer. Kan hij nog retour? Anderzijds, op 12 graden zal je niet heel veel missen, je hebt 250w overgedimensioneerd wat acceptabel is.

Inderdaad raar weer ja, ff vergeten ;)
Dat had ik ook gezien (gelet op de vergoeding per KW hier in Belgie. Volgens de fabrikant is hij in Belgie 5000W maar kan hij beperkt worden voor andere landen - via software).

Had er eigenlijk nog niet bij stilgestaan dat die 5300W aan de DC zijde stond...en die dus beperkt is tot 5000W aan de AC zijde. Had hij eigenlijk wel de volle 5000W mogen doen en niet 4957W >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 11:01
Promy schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:01:
[...]
Had er eigenlijk nog niet bij stilgestaan dat die 5300W aan de DC zijde stond...en die dus beperkt is tot 5000W aan de AC zijde. Had hij eigenlijk wel de volle 5000W mogen doen en niet 4957W >:)
Waar meet je die 4957 Watt?
In de omvormer, of in de meterkast?
Hier is het verlies tussen omvormer en meterkast ongeveer 75 Watt bij vol vermogen. (3680 om 3618 Watt gemeten in de meterkast)
Er zit een flink lange kabel van 4mm^2 tussen meterkast en omvormer in de tuin.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
TD-er schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:24:
[...]

Waar meet je die 4957 Watt?
In de omvormer, of in de meterkast?
Hier is het verlies tussen omvormer en meterkast ongeveer 75 Watt bij vol vermogen. (3680 om 3618 Watt gemeten in de meterkast)
Er zit een flink lange kabel van 4mm^2 tussen meterkast en omvormer in de tuin.
Het exacte getal (4957W komt van de omvormer). In de meterkast (weliswaar met een CT) meet ik nog 4928W. Er hangt ook een lange kabel (40m ofzo ertussen, maar wel 30mm² (3G10 en een 5G10 samengenomen >:) - wilde 3fasen kunnen upgraden later want in zo'n trekbuis kabel bij te trekken is niet eenvoudig - en de 3g10mm² had ik nog op overschot liggen)

[ Voor 10% gewijzigd door Promy op 25-04-2017 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Weet iemand dit? Bij bewolkt/diffuus licht, maakt de helling van zonnepanelen dan nog uit? Of heeft dat amper invloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:21
Maakt nauwelijks uit. Als er al verschil is, verwacht ik hoe platter hoe meer opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BB-One schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:16:
[...]

Voor het kamperen heb ik Anker folding solar charger (21W) en een xiaomi powerbank 10000mAh. Met heel veel zon en goede plaatsing van de solar charger lukt om de powerbank vol/bijna vol op te laden op een dag. Ik zorg dat bij vertrek de powerbank helemaal vol is en als we een lange rit rijden laad ik de powerbank ook op in de auto en per saldo lukt om ruim 3 weken 2 telefoons opgeladen te houden (dagelijks laden :'( )
Ik heof dus nooit op de camping in het toiletgebouw te staan wachten om mijn telefoon op te laden 8)
mah zegt niks zonder voltage. 1000mah bij 360volt is meer dan 3,7volt met 10000mah. watthours wh daar moet je naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand ervaring met soladin 600 en/of steca300/500, pvoutput, uitlezen,wifi, dc switch,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 17:21

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:18:
iemand ervaring met soladin 600 en/of steca300/500, pvoutput, uitlezen,wifi, dc switch,
kWh meter met puls(uitgang of led) icm een youless.
Is niet echt uitlezen natuurlijk maar dat hoeft van mij ook niet.

Zo draait hier de 1210Wp set met 2x steca 500 en 1x steca 300 (zie mn onderschrift)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Nox schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:10:
Weet iemand dit? Bij bewolkt/diffuus licht, maakt de helling van zonnepanelen dan nog uit? Of heeft dat amper invloed?
Zelfs de richting maakt dan niet veel uit. Daarom heb ik het liefst behoorlijk wat mist in de ochtend, tot een uur of 11 :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:11
Een Soladin 600 kun je prima uitlezen met een Arduino of een ESP8266. Zelf upload ik mijn Soladin data via MySensors naar Domoticz die het dan weer upload naar PVOutput. Hier een voorbeeld met een ESP8266 naar Thingspeak (maar is vast ook eenvoudig om te bouwen naar PVOutput):

http://www.automate-it.today/tag/soladin/

[ Voor 5% gewijzigd door tsjoender op 26-04-2017 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 18:47
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:25:
[...]

mah zegt niks zonder voltage. 1000mah bij 360volt is meer dan 3,7volt met 10000mah. watthours wh daar moet je naar kijken.
??
Waarom moet ik daar naar kijken? Het werkt (voor mij)! Oftewel als er 'genoeg' zon is kan ik mijn powerbank opladen met de paneeltjes van Anker en die powerbank kan 2 telefoons van genoeg stroom voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:25
Mijn jaarverbuik aan elektriciteit is momenteel net geen 2000kwh. Dit is voor 2 personen.

Binnen een paar maand komt daar een eerste kindje bij en de bedoeling is dat er nog een 2de kind bij komt.

Nu word er door onze provincie (Oost-Vlaanderen in België) een groepsaankoop zonnepannelen georganiseerd (www.oost-vlaanderen.be/zon). Ik heb er mijzelf op ingeschreven en rekening gehouden dat het verbruik de komende jaren zal stijgen. Op mijn zuidelijk gericht dak kan ik ongeveer 14 panelen laten leggen.

De panelen zouden 270wp moeten opleveren per stuk. Is het een goed idee om 14 panelen te laten leggen of kan ik beter maar 12 panelen laten leggen zodat ik niet te veel moet opleggen ivm het prosumenten tarief dat hier in Belgïe aangerekend wordt?

De prijzen zijn nog niet bekend maar voor 14 panelen zegt de site dat het ongeveer € 5300 kost incl alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
glennvho schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:59:
Mijn jaarverbuik aan elektriciteit is momenteel net geen 2000kwh. Dit is voor 2 personen.

Binnen een paar maand komt daar een eerste kindje bij en de bedoeling is dat er nog een 2de kind bij komt.

Nu word er door onze provincie (Oost-Vlaanderen in België) een groepsaankoop zonnepannelen georganiseerd (www.oost-vlaanderen.be/zon). Ik heb er mijzelf op ingeschreven en rekening gehouden dat het verbruik de komende jaren zal stijgen. Op mijn zuidelijk gericht dak kan ik ongeveer 14 panelen laten leggen.

De panelen zouden 270wp moeten opleveren per stuk. Is het een goed idee om 14 panelen te laten leggen of kan ik beter maar 12 panelen laten leggen zodat ik niet te veel moet opleggen ivm het prosumenten tarief dat hier in Belgïe aangerekend wordt?

De prijzen zijn nog niet bekend maar voor 14 panelen zegt de site dat het ongeveer € 5300 kost incl alles.
Eigenlijk 2 adviezen:

* Laat naast deze groepsaankoop nog 1 of 2 lokale aanbieders aan aanbieding maken. Hier in Nederland id zo'n gezamenlijke inkoop zelden goedkoper, laat staan fatsoenlijk op maat.
* Het prosumententarief is bij mijn weten afhankelijk van het vermogen van je omvormer, niet van het aantal Wp wat echt op je dak ligt. Je panelen zullen niet heel vaak hun volledige Wp leveren, dus een beetje onderdimensioneren van de omvormer kan geen kwaad.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
De philips setje van de Vomar doet het nu wel, gisteren de hel dag aan het paneel gehangen en in de avond ff de lampen geprobeerd die in 3 standen licht geven. In de hoogste stand geven de lampen toch behoorlijk veel licht,2x150Lumen volgens Philips.
Vandaag weer opladen en vanavond eens kijken of de Raspberry Pi het er ook op doet :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 10:04
glennvho schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:59:

tja de regeltje van onze zuider buurtjes zijn wel iets anders als in Nederland.

maar goed, het prosumenten tarief is ongeveer 100€ per 1kW omvormer vermogen.
nu zou je 12x270Wp aan een 3kW omvormer kunnen hangen, levert je een 3000kWh op maar dat kost je dan 300€ per jaar aan prosumenten tarief.
je zou ook 12x270wp aan een 1kW omvormer kunnen hangen,levert je dan een 2000kWh op maar dat kost maar 100€ per jaar aan prosumenten tarief.

een 1kW omvormer heeft daar in principe(als je de juiste kiest) daar geen probleem mee. ;)

een andere oplossing kan zijn door je panelen oost/west (of zuid noord) te plaatsen, maar dat moet maar net kunnen met je dak/locatie.

(verder krijgen jullie wel een hoger bedrag per kWh als in Nederland, dus zo heel erg is het prosumenten tarief gelukkig ook weer niet, maar vreemd systeem vind ik het wel.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Hoe is eigenlijk de controle hierop? Ze zien niet dat je teruglevert volgens mij, zeker niet met ferraris. Als je dan 2 of 3 kw omvormer ophangt maakt dat niet veel uit. Je moet alleen mogelijk kunnen aantonen dat je een omvormer hebt? Of gaan ze langs de huizen om te controleren? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Nox schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:47:
Hoe is eigenlijk de controle hierop? Ze zien niet dat je teruglevert volgens mij, zeker niet met ferraris. Als je dan 2 of 3 kw omvormer ophangt maakt dat niet veel uit. Je moet alleen mogelijk kunnen aantonen dat je een omvormer hebt? Of gaan ze langs de huizen om te controleren? :+
https://zonnepaneelsubsid...-van-nieuwe-zonnepanelen/

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:02:
[...]

tja de regeltje van onze zuider buurtjes zijn wel iets anders als in Nederland.
Ach, het kan altijd nog erger:
Waar Nederlanders geld krijgen voor de stroom die hun zonnepanelen aan het elektriciteitsnet leveren, moeten Hongaren die meer dan vier kilowatt elektriciteit produceren, daar vanaf nu juist voor gaan betalen.
http://www.scribblesfromh...eeft-het-moeilijk-in.html

Zonne- wind- en geothermale energie zijn evil!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08 17:07
Hoi,

20 JA solar geplaatst met Solaredge 3 fasen SE7K omvormer, deze geeft de foutmelding 8x1d AC voltage too low L2.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:50
Volgens de handleiding:

o Verify that the inverter is set to the correct country.
o Consult the grid operator.
o If permitted by local authorities, change the grid protection values.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:27
Na jaren een beetje kijken wil ik nu ook echt zonnepanelen laten plaatsen. Ik heb al wat offertes, maar die komen straks nog wel eens in een eigen topic...

Waar ik vooral nu mee zit is het verhaal dat in 2020 de salderingsregeling waarschijnlijk op de schop gaat. Mijn idee was daarom om niet mijn volledige verbruik op te wekken, maar om ~2/3e van mijn stroomverbruik op te wekken. Op die manier lever ik nooit meer terug dan ik opwek in een jaar.

Waarom ik er mee zit, is omdat ik een oost/west dak heb. 2/3e van de stroom die ik gebruik kan ik opwekken op alleen de westkant. Mocht het in 2020 (of daarvoor) mee blijken te vallen met de nieuwe salderingswet, dan kan ik altijd nog extra panelen toevoegen.

Is dit een logische gedachtengang volgens jullie? Zeker met oost/west is de terugverdientijd al vrij lang (7,5 jaar) vooral omdat ik ze zelf niet kan/ga plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:28
ja ik. ben net bezig om een ESP8266 zo ver te krijgen dat die de soladin uitleest en upload naar Pvoutput.org. ik gebruik een wemos D1 mini

als je het interessant vindt kan ik binnenkort een topic/handleiding online zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:28
Waah schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:04:
Na jaren een beetje kijken wil ik nu ook echt zonnepanelen laten plaatsen. Ik heb al wat offertes, maar die komen straks nog wel eens in een eigen topic...

Waar ik vooral nu mee zit is het verhaal dat in 2020 de salderingsregeling waarschijnlijk op de schop gaat. Mijn idee was daarom om niet mijn volledige verbruik op te wekken, maar om ~2/3e van mijn stroomverbruik op te wekken. Op die manier lever ik nooit meer terug dan ik opwek in een jaar.

Waarom ik er mee zit, is omdat ik een oost/west dak heb. 2/3e van de stroom die ik gebruik kan ik opwekken op alleen de westkant. Mocht het in 2020 (of daarvoor) mee blijken te vallen met de nieuwe salderingswet, dan kan ik altijd nog extra panelen toevoegen.

Is dit een logische gedachtengang volgens jullie? Zeker met oost/west is de terugverdientijd al vrij lang (7,5 jaar) vooral omdat ik ze zelf niet kan/ga plaatsen.
update, salderen blijft iig tot 2023
https://blog.bleeve.nl/sa...ing-zonnepanelen-na-2020/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
adjego schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:00:
Volgens de handleiding:

o Verify that the inverter is set to the correct country.
o Consult the grid operator.
o If permitted by local authorities, change the grid protection values.
Die heb ik gelezen, Country staat op NED.

andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:40

CodeIT

Code IT

mblokland2 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:10:
[...]

Die heb ik gelezen, Country staat op NED.

andere ideeen?
Wat is het AC voltage van je fases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:27
Aha dat veranderd de zaak al iets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:50
mblokland2 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:56:
Hoi,

20 JA solar geplaatst met Solaredge 3 fasen SE7K omvormer, deze geeft de foutmelding 8x1d AC voltage too low L2.

CodeIT schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:14:

Inderdaad lijkt het erop dat er iets met je 2e fase is (L2).

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mblokland2
CodeIT schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:14:
[...]

Blijkt dat er maar 2 fasen aangesloten zitten in de groepenkast in de schuur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:40

CodeIT

Code IT

mblokland2 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:04:
[...]

Blijkt dat er maar 2 fasen aangesloten zitten in de groepenkast in de schuur 8)7
Dan klopt die meldig wel ja :). Hopelijk snel en makkelijk te fiksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 15:28

Twan V

...en er stralend uitzien

Ik krijg behalve het gelinkte blog hier geen bronnen van gevonden. Maar half goed nieuws is nog steeds goed nieuws :)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Twan V schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:25:
[...]

Ik krijg behalve het gelinkte blog hier geen bronnen van gevonden. Maar half goed nieuws is nog steeds goed nieuws :)
Er is een motie van die strekking aangenomen een weekje gelden dacht ik maar ik weet niet of minister Kamp daar al op heeft gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/CpVaHSnuHMGXK9oM8
CodeIT schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:07:
[...]

Dan klopt die meldig wel ja :). Hopelijk snel en makkelijk te fiksen.
Probleem opgelost, nu zie ik in de solaredge app maar 18 van de 20 panelen (alle 20 aangesloten op 1 string)

Iemand een idee hoe dit kan?

p.s. zal later foto's plaatsen

[ Voor 6% gewijzigd door mblokland2 op 26-04-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Laatst online: 21-03 10:11
Kent iemand http://imgur.com/Gvz1QO8 deze rails? Heb gekeken maar kom er niet echt achter...ook de bout zegt mij niks.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Hoi,

En alles goed gepaired? soms kan het wat langer duren voordat ie alle optmizers heeft gevonden.
En heb je de spanning gemeten op de string voordat je ze aansloot? zou 1 V per optimizer moeten zijn.
Het gebeurd wel eens dat er zeker als er een verleng kabel tussen zit dat er een paar verkeerd om zitten.

[ Voor 39% gewijzigd door Andre1973 op 26-04-2017 19:43 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wetsteyn schreef op woensdag 26 april 2017 @ 19:19:
Kent iemand http://imgur.com/Gvz1QO8 deze rails? Heb gekeken maar kom er niet echt achter...ook de bout zegt mij niks.
Lijkt heel erg op mijn rails....
Is het oude systeem van SolarNRG, met de verschrikkelijke beugels die je op het dak moet schroeven met panlatten en stroken. Ik heb de bouten van de bevestigingsplaatjes ook ingekort, zodat ze geen "centimeters" boven de panelen uitstaken 8)7
https://www.mupload.nl/img/cblcwbg4ojisp.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

AUijtdehaag schreef op woensdag 26 april 2017 @ 19:52:
[...]

Lijkt heel erg op mijn rails....
Is het oude systeem van SolarNRG, met de verschrikkelijke beugels die je op het dak moet schroeven met panlatten en stroken. Ik heb de bouten van de bevestigingsplaatjes ook ingekort, zodat ze geen "centimeters" boven de panelen uitstaken 8)7
https://www.mupload.nl/img/cblcwbg4ojisp.jpg
Klopt!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:49
Hoi,

-edit-
Al opgelost zie ik

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 26-04-2017 21:33 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Laatst online: 11-09 14:00
Zou iemand mij kunnen adviseren over de volgende configuratie?

6 x JA Solar JAM6K-60-300-PR-B 300Wp Mono met Zwart Frame (3 boven en 3 onder de dakkapel)
1 x Omniksol 2.0K-TL2 OF Goodwe 1-fase Omvormer Goodwe GW2000-NS

Volgens mij heeft de Goodwe als voordeel dat deze een lage inschakel spanning heeft.
Goodwe:
MPPT voltage range (V) 80~400
Starting voltage (V) 80
Omnik:
MPPT Voltage Range (V) 150-450V
Starting voltage (V) 150V

Wat zou dan de beste configuratie zijn voor de panelen 2 x 3 in serie?

Naar welke spanning moet ik kijken voor de panelen?
https://d183ptoxzilk60.cl...3YjdjMmZkODEzZjBhNzIzNzc2

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Laatst online: 18-09 14:00
webje1982 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:56:
Zou iemand mij kunnen adviseren over de volgende configuratie?

6 x JA Solar JAM6K-60-300-PR-B 300Wp Mono met Zwart Frame (3 boven en 3 onder de dakkapel)
1 x Omniksol 2.0K-TL2 OF Goodwe 1-fase Omvormer Goodwe GW2000-NS

Volgens mij heeft de Goodwe als voordeel dat deze een lage inschakel spanning heeft.
Goodwe:
MPPT voltage range (V) 80~400
Starting voltage (V) 80
Omnik:
MPPT Voltage Range (V) 150-450V
Starting voltage (V) 150V

Wat zou dan de beste configuratie zijn voor de panelen 2 x 3 in serie?

Naar welke spanning moet ik kijken voor de panelen?
De open klemspanning. Met slechts 6 panelen van 37-39 watt wil je alle panelen serieel in 1 string op je omvormer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:04:

Volgens mij is je redenering niet helemaal compleet. Ik zie het zo:

Zolang de salderingsregeling er is kun je je installatie optimaliseren op jaaropbrengst, maar zodra de salderingsregeling er niet meer is, is het veel slimmer om je installatie te optimaliseren op eigen verbruik.

Alles wat je van je productie zelf kunt gebruiken is immuun voor de salderingsregeling, immers wat niet door de meter heen gaat kan op geen enkele manier verrekend worden.

Juist als de salderingsregeling er niet meer is, is Oost/West eigenlijk veel gunstiger dan een Zuid-opstelling, omdat je dan de hele dag door produceert. Verder: Hoe meer panelen hoe beter! Op een bewolkte dag produceert een paneel tussen de 10-30 Watt, dus hoe meer panelen je hebt, hoe makkelijker je overdag - ook bij bewolkt weer - je sluipverbruik zelf produceert. Dus optimaliseren op eigenverbruik en niet op jaarproductie.

Misschien produceer je daardoor op jaarbasis dan wel teveel, maar dat is niet zo heel erg, je krijgt er zeker de eerste jaren nog wel iets voor. De kans dat de salderingsregeling zonder overgangsregeling afgeschaft wordt lijkt mij erg klein.

Zeker als je zelf niet gaat leggen, dan zijn installatie-kosten flink, en de extra kosten om bij te leggen in verhouding nog veel minder fijn. Dus gelijk in één keer zo vol mogelijk gooien!

(denk ook na over je toekomstige stroomverbruik: Als je nu wat teveel produceert is dat niet zo heel erg, mogelijk ga je in de toekomst een verschuiving krijgen van gas naar electra of eventueel een electrische auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BB-One schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:24:
[...]

??
Waarom moet ik daar naar kijken? Het werkt (voor mij)! Oftewel als er 'genoeg' zon is kan ik mijn powerbank opladen met de paneeltjes van Anker en die powerbank kan 2 telefoons van genoeg stroom voorzien.
omdat mAh niks zegt over de capiciteit. meten is weten. etc. _/-\o_ ,afin de consument van educatie voorzien is vrij lastig. veronderstellingen, onjuistheden en fabels afleren is vrij moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-10 18:49
Soladin 600 en vele andere omvormers kunnen worden uitgelezen met Sunprofit.
Programma stuurt ook eventueel data naar PVoutput.
http://www.mijnzon.info/index.php/nl/download

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Niet met loggen naar pvouput maar wel met de datakabel en mastervolt software.
Ik hen zelf een soladin 600 hangen in de schuur.
Software is niet heel erg nuttig, je kan daarmee de laatste 10 dagen opbrengst zien en voltage en ampere's uitlezen.

Bij mijn zonnepaneelboer is wel een kastje met usb en ethernet te krijgen die logt naar pvoutput.
Mocht je handig zijn met PI dan kan je met de datakabel vast wel iets te fixen dat het ook kan.
Echter heb ik geen PI kaas van gegeten :P

Edit: Wel lekker paneelweertje nu.
De Solaredge heeft het druk met de 9x SF170 panelen.
Draait meer dan 3 minuten op +-1800 watt :>
Valt dat nog onder pieken? >:)

[ Voor 11% gewijzigd door DJKroon op 27-04-2017 12:47 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Heb mn schoonzus zover dat ze wat zonnepanelen op haar dak wil installeren. Is onderstaand een beetje een redelijk bedrag

Geïnstalleerd vermogen:
Wp 14040 Wp
Zonnepanelen:
52 x Canadian Solar 270 Wp Full Black
Omvormer:
1 x SolarEdge SE 15K
26 x Optimizer P600 (600W/96V)

Materialen bestaande uit:
panelen, omvormer, DC-Bekabeling en montagematerialen

Installatie uitgevoerd door:
gecertificeerde medewerkers conform geldende VCA voorschriften

Electra uitgevoerd door:

gecertificeerde medewerkers conform geldende NEN voorschriften
Zonne-energie systeem totaal exclusief BTW 13.000,-
Zonne-energie systeem totaal inclusief BTW 15.700,-

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Snarfie31 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 14:45:
Heb mn schoonzus zover dat ze wat zonnepanelen op haar dak wil installeren. Is onderstaand een beetje een redelijk bedrag

Geïnstalleerd vermogen:
Wp 14040 Wp
Zonnepanelen:
Omvormer:
1 x SolarEdge SE 15K

Electra uitgevoerd door:

Kijkend naar de gekozen componenten (ik neem aan dat er schaduw is, gezien de keuze voor Solar Edge) en het feit dat het inclusief installatie is, is het volgens mij een nette prijs welke mooi onder de euro per Wp blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
TFHfony schreef op donderdag 27 april 2017 @ 14:58:
[...]

Kijkend naar de gekozen componenten (ik neem aan dat er schaduw is, gezien de keuze voor Solar Edge) en het feit dat het inclusief installatie is, is het volgens mij een nette prijs welke mooi onder de euro per Wp blijft.
Nee 0 schaduw werd ook aangeveven dat die Opimizers nu niet direct nodig zijn is ook een plat dak op zo'n 40 graden zuid. Er word echter achter dat gebouw binnekort ook gebouwd en dan kan je narigheid met bomen gaan opleveren vandaar die optimizers. Nahja die kan je later nog plaatsen lijkt mij is namelijk een makkelijk bereikbaar dak niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Snarfie31 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 15:07:
[...]

Nee 0 schaduw werd ook aangeveven dat die Opimizers nu niet direct nodig zijn is ook een plat dak op zo'n 40 graden zuid. Er word echter achter dat gebouw binnekort ook gebouwd en dan kan je narigheid met bomen gaan opleveren vandaar die optimizers. Nahja die kan je later nog plaatsen lijkt mij is namelijk een makkelijk bereikbaar dak niet zo hoog.
Nou ja... Als je denkt dat ze later toch geplaatst moeten worden en je moet het laten doen, dan zou ik ze denk ik nu toch al mee nemen om de extra arbeidsloon te voorkomen. Als je ze zelf kan plaatsen, zou ik het nu denk ik zonder laten doen en achteraf kijken of het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
TFHfony schreef op donderdag 27 april 2017 @ 15:10:
[...]

Nou ja... Als je denkt dat ze later toch geplaatst moeten worden en je moet het laten doen, dan zou ik ze denk ik nu toch al mee nemen om de extra arbeidsloon te voorkomen. Als je ze zelf kan plaatsen, zou ik het nu denk ik zonder laten doen en achteraf kijken of het nodig is.
Ja dat is wel een goed argument. Die schoonzus zie ik nie zo snel het dak opgaan. _O- bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Snarfie31
Op een plat dak plaats je toch geen zwarte monopanelen?
Maar gewoon goedkope blauwe poly?
Of het iets geavanceerdere Precium panelen om meer opwek te behalen?

Als je schaduw verwacht op zuid, is dan oost west geen beter idee?

SF-175 S heeft geen optimizers nodig. O-)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 12:51
Snarfie31 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 14:45:

Geïnstalleerd vermogen:
Wp 14040 Wp
Zonnepanelen:
Omvormer:
1 x SolarEdge SE 15K

Electra uitgevoerd door:

Waarom zo'n enorm systeem? :D
Overigens vind ik twee panelen op een optimizer wel een risico, ze krijgen iets meer voor hun kiezen en als er een faalt ben je meteen twee panelen kwijt. Dan liever een optimizer per paneel.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:11
15.700 incl BTW voor 14040Wp vind ik erg netjes, wie doet dat daarvoor...?

Wij krijgen via de vereniging 36 panelen van 260Wp (polykristallijn) incl SolarEdge 9360Wp voor 13.486 incl BTW en montage...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
S0epkip schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:02:
[...]

Waarom zo'n enorm systeem? :D
Overigens vind ik twee panelen op een optimizer wel een risico, ze krijgen iets meer voor hun kiezen en als er een faalt ben je meteen twee panelen kwijt. Dan liever een optimizer per paneel.
Op die grotere SE omvormers wordt dak vaker gedaan, scheelt gewoon de helft van het aantal optimizers. Dan worden er P600's gebruikt ipv de gebruikelijke P300, dubbel vermogen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
S0epkip schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:02:
[...]
LOL... Als dat een argument zou zijn, zou men helemaal nooit moeiten kiezen voor 1 omvormer :) Als die uitvalt, ben je alles kwijt. Niet alleen 2 panelen.
* TFHfony is overigens erg tevreden met zijn YC500's per 2 panelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Er zijn zelfs P700's waar 3 SF170's op gaan voor grote systemen word dat veel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Andre1973 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 18:33:
Er zijn zelfs P700's waar 3 SF170's op gaan voor grote systemen word dat veel gedaan.
Het schaduw managment wordt dan wel minder neem ik aan ?
Als je van 1 al naar 2 panelen gaat met een p405 en naar 3 met een p700

Voor zijdak is een sf175 nog steeds een goede optie. Scheelt dan maar iets van 400/800 wp met andere panelen door de betere maat voor mij: 3 landscape rijen van 8,7,6 boven elkaar omdat ze maar 126 cm hoog (of breed in landscape) zijn.

In de winter snel een stuk of 6-8 panelen in schaduw buurhuis. Met schaduw raak ik dan 9 panelen tegelijk als er 6-8 over 3 x P700 zitten.
Zou het echt beter zijn om dan per paneel een optimizer te hebben? Zou dan van 11 naar 21 optimizers zijn, dus 560€ meer of zo. (7 x p700 a 65€, 11 x p405 a 56€ of 21 x p405 a 56€)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Jaco, de p700 kan niet op de kleinere omvormers volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Klopt P700 kan alleen bij de serieuze 3 fase SE omvormers. Maar nog steeds geeft t een goed beeld van waar er iets mis is, of om de invloed van schaduw, of oriëntatie te verminderen.
Daarbij geeft het lagere aantal optimizers een financieel voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jacovn
Hoe lang denk je dat de TVT van 21x P405 is, om het verlies van schaduw in de WINTER te voorkomen op een paar SF zonnepanelen?
Een winterdag brengt hier 1 a 2 kWh op met 5980 Wp. 2 kWh = 0,40 ct.
Daar wil je dus 1176 euro (21x P405) voor uitgeven?
(P700 kon enkel vanaf een SE 15K toch? ....vraag aan de kenners)

Enigste reden die ik kan verzinnen, dat je voor SE moet gaan, is als je niet uitkomt met je string verdeling op een stringomvormer van AL je panelen. (maar dan nog is een enkel Stecatje 500 van marktplaats goedkoper voor die paar panelen)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2017 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Ik zou gewoon per paneel een optimizer doen.
Schaduw is dan goed geregeld maar je haalt ook het maximale uit het paneel.
Ook monitoring per paneel is simpelweg leuk.
Kost nu wel even wat geld maar ik vindt het dubbel en dwars waard!
Tevens zit het 25 jaar of langer op je dak.

Ik ben iig blij dat ik geen 'strak/net aan' systeem heb.
Langere piekmomenten vam 1800wp+ op 1530 wp op een SE2200.
Hoogste piek tot nu toe is 2034Wac gezien.
Pak je mooi 30% extra mee met pieken op een half bewolkte dag.

https://drive.google.com/...TkJfc0U/view?usp=drivesdk

Ik ben pro SE iig >:) en geen spijt van me relatief duurdere installatie ;)
Wel van me 50% ondergedimensioneerde Soladin op de schuur, maar daarover lopen nog ideeen uit een als ik een 12/24 volt naar 48 volt converter kan vinden :P

[ Voor 6% gewijzigd door DJKroon op 28-04-2017 08:18 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Pagina: 1 ... 92 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??