Jazeker wel, kan 50 km elektrisch rijdenNox schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:42:
[...]
Heb je wat meer info? Een elektrische auto is de outlander niet of hebben ze li-ion accu's in die outlanders als startaccu oid?
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Jazeker wel, kan 50 km elektrisch rijdenNox schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:42:
[...]
Heb je wat meer info? Een elektrische auto is de outlander niet of hebben ze li-ion accu's in die outlanders als startaccu oid?
1 PVoutput . Dongen NB
Oh wacht, dat is de PHEV (spreek uit als pef). Voor die mensen die niet kunnen rijden vaakreneeke1970 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:59:
[...]
Jazeker wel, kan 50 km elektrisch rijden
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dat weet ik dus ook niet, was ook verbaast dat iemand het hier zei, die auto is vier of vijf jaar op de markt denk.Nox schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:05:
[...]
Oh wacht, dat is de PHEV (spreek uit als pef). Voor die mensen die niet kunnen rijden vaak
Maar zijn de accu's die ik op MP vind dan 2e hands of nieuw? Want nu is de reden om nog niet off grid te gaan prijs vd accu's...
1 PVoutput . Dongen NB
Bedankt voor je reactie en, nee, ik ben geen totale nitwitmigjes schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:48:
[...]
ik raad dit niet aan als we te maken hebben met een totale nitwit.
maar een beetje tweaker die de zaak in de gaten houd kan dit gerust doen.
mag je zelf bepalen in welke sector je hoort.
Dat kan, maar, de enige 2 daken die veel rendement opleveren zitten na deze actie al vol. De overige daken verdien ik nooit terug, misschien pas na 15+ jaar. Grote kans dat ik dan al een ander huis heb gekocht/gebouwd en die kies ik optimaal uit, of laat ik optimaal bouwen. Dan is het de investering waarschijnlijk wel waard.WoudseHoeve schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:05:
[...]
Waarom geen 3 fase omvormer? de SE5K bijvoorbeeld? die minimale 16 optimizers heb je.
Geen zekering problemen
Je kan altijd nog meer toevoegen ..
[ Voor 23% gewijzigd door Taro op 20-04-2017 20:46 ]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Vanwaar dure "monitoring" per paneel, gezien je geen schaduw hebt?DarkChylde schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:27:
Ik ben uiteindelijk voor de enphase met lg320 panelen gegaan.
Ik ga uit van 12 panelen, maar tijdens installatie gaan we kijken of er 16 op passen.
Met 12 denk ik al een flink deel van de stroom rekening en met 16 moet ik mijn winddelen weg gaan doen.
(Mijn stroomverbruik is vrij hoog ivm elektrische auto).
In juni liggen de panelen erop
* DarkChylde is al 7 jaar bezig en na gemiste SDE subsidies en dakproblemen nu eindelijk zo ver
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2017 09:58 ]
oke, cool, dan gaat het je wel lukken.Taro schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:40:
[...]
Bedankt voor je reactie en, nee, ik ben geen totale nitwitSterker nog, ik ben het tegenovergestelde vermoed ik en mijn hele huishouden bestaat uit domotica, slimme apparaten, techniek en grafieken.
probeer toch zo veel mogenlijk te doen.Dat kan, maar, de enige 2 daken die veel rendement opleveren zitten na deze actie al vol. De overige daken verdien ik nooit terug, misschien pas na 15+ jaar. Grote kans dat ik dan al een ander huis heb gekocht/gebouwd en die kies ik optimaal uit, of laat ik optimaal bouwen. Dan is het de investering waarschijnlijk wel waard.
Na wat overleg hier en daar heb ik besloten om op ZO 8 panelen te plaatsen, NW 4, ZO 6 en het bij de SolarEdge HD Wave 4000 te houden. Dan kan ik mooi op 16A blijven, de 4 extra panelen op NW verdien ik waarschijnlijk toch nooit terug (de geoffreerde 4 plaats ik daar wel, zodat ik net wat extra opbrengst heb) en ik bespaar >200 Euro tov de zwaardere HD Wave 6000 omvormer. Hierdoor valt het in totaal 1.200 Euro goedkoper uit, daar kan ik weer leuke andere dingen mee doen.
zoals @AUijtdehaag ook zegt.DarkChylde schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:27:
Ik ga uit van 12 panelen, maar tijdens installatie gaan we kijken of er 16 op passen.
Met 12 denk ik al een flink deel van de stroom rekening en met 16 moet ik mijn winddelen weg gaan doen.
* DarkChylde is al 7 jaar bezig en na gemiste SDE subsidies en dakproblemen nu eindelijk zo ver
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Blijk toch wat schaduw te hebben het eerste deel van de dag, na beter gekeken te hebben.AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:55:
[...]
Vanwaar dure "monitoring" per paneel, gezien je geen schaduw hebt?
Die (dure) panelen heb ik wel begrip voor. Mijn 4 jaar oude 245 Wp panelen doen het nog prima, maar bij een e-voertuig is het wel interessant.
[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2017 10:14 ]
[ Voor 31% gewijzigd door Gasschuif op 21-04-2017 10:44 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Bedankt voor je feedback. Op een warme dag zou ik daar in meegaan, echter was het afgelopen week behoorlijk koud. Om dit compleet uit te sluiten zou ik natuurlijk de temperatuurgradienten van beide panelen moeten hebben in combinatie met de temperatuur van de panelen op dat moment. Helemaal gerust ben ik dus nog nietprein2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:53:
[...]
Volgens mij is dat gewoon het verschil in de twee technieken. SF doet ook makkelijker meer dan 1000 kWh/kWp per jaar. Dit komt (o.a.?) door de verschillende temperatuurgradienten. De mono panelen gaan bij hogere (paneel)temperaturen harder achteruit dan de SF panelen.
Ik zou me dus vooral geen zorgen maken.
Verwijderd
Import van EVs
Ja maar hoe weet ik dan hoeveel ik heb geproduceerd? Anders weet ik niet welke correctie ik moet doen. Houdt de omvormer geen totaalteller bij ofzo? want dan weet ik het ook.Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:01:
@Taan deze data ben je kwijt, je kan echter wel op de website een correctie invoeren.
je ziet het dan niet in de maandstatistieken terug maar je totaal klopt weer wel
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
oei, lastige vraag, maar er is wel iets mogenlijk.ari3 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:33:
Ik lees dat de btw van zonnepanelen teruggevraagd kunnen worden en gebruik gemaakt kan worden van de KOR (Kleine Ondernemers Regeling). Weet iemand of dit ook geldt als je al een eenmanszaak hebt die geen gebruik kan maken van de KOR?
Ik meen te weten dat je niet twee eenmanszaken op één naam mag hebben. Kan een echtgenote wel een eenmanszaak oprichten als je in gemeenschap van goederen gehuwd bent?
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 21-04-2017 14:58 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het gaat iig om de persoon die het energiecontract heeft afgesloten.migjes schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:44:
[...]
oei, lastige vraag, maar er is wel iets mogenlijk.
bel de belastingdienst daar over even, die kunnen je tips geven die te minste houtsnijden.
(hangt een beetje van je situatie af.)
je kunt wel 2x een eenmans zaak hebben, maar beide worden opgeteld voor de KOR.![]()
dus daar heb je dan niks aan.
een echtgenoot mag dan weer wel dit doen, maar ook daar zijn er regels voor.
Zoals migjes zegt, 1 of 2 eenmanszaken maakt niks uit.ari3 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:33:
Ik meen te weten dat je niet twee eenmanszaken op één naam mag hebben. Kan een echtgenote wel een eenmanszaak oprichten als je in gemeenschap van goederen gehuwd bent?
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Leg het eerst eens aan ons uit wat je bedoelt?clemient schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:10:
Ff klein vraagje. Hoe leg ik aan de vrouw het kwaliteitsverschil tussen panelen van LG en JA Solar uit?
Ik wil eigenlijk JA Solar panelen maar mijn vrouw zag ook LG panelen staan. Zij vroeg zich af waarom ze duurder/beter waren. Dat kon ik eigenlijk niet goed uitleggen...
Zolang je serieuze merken met elkaar vergelijkt (wat dit allebei zijn, zou ik zeggen) kun je aan de specs prima zien wat het verschil is. Moderne typen ontlopen elkaar vaak niet zoveel. Dus uiterlijk is dan ook een factor die je mee kunt nemen. Je zou het ook om kunnen draaien: als de specs vergelijkbaar zijn en de een niet mooier of lelijker is dan de ander waarom zou je dan niet de goedkopere nemen?clemient schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:18:
Ik wil eigenlijk JA Solar panelen maar mijn vrouw zag ook LG panelen staan. Zij vroeg zich af waarom ze duurder/beter waren. Dat kon ik eigenlijk niet goed uitleggen...
Dit kan helaas niet, ik spreek uit eigen ervaring. Ik heb zelf een handelsonderneming en doe periodiek BTW aangifte. Ik kon de installatie dus niet onder mijn onderneming aankopen, de BTW terug vragen en vervolgens worden vrijgesteld van het doen van BTW aangifte.ari3 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:33:
Ik lees dat de btw van zonnepanelen teruggevraagd kunnen worden en gebruik gemaakt kan worden van de KOR (Kleine Ondernemers Regeling). Weet iemand of dit ook geldt als je al een eenmanszaak hebt die geen gebruik kan maken van de KOR?
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Het vermogen van oost west is ongeveer 70 procent van het totale vermogen van de panelen. 4.2 is drie fase, net als de 5.5 en die heeft zelfs 3 mppLuiaard schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:47:
Heeft er hier iemand ervaring met de Kostal Piko 3.6 (oude lijn)? Met name voor Oost-West. Ik zit met Pikoplan te stoeien, maar die lijkt geen Oost-West te slikken, zoals bv. Sunny-design dat wel kan.
Ik kan het natuurlijk wel handmatig bepalen. Het leek mij een prima omvormer met ook nog eens twee MPP trackers. Wat zou ik erop kwijt kunnen? (O-W op plat-dak tussen 10 en 20 graden)
1 PVoutput . Dongen NB
Dat dachten wij ook, vandaar dat we Duitse kwalitei in huis haalden van Scheuten Solar.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2016 @ 16:28:
Ik vind het erg ver gezocht allemaal.
Voor mij is de keuze niet zo moeilijk, liever een Mercedes of Volkswagen dan een Chinees automerk dat regelmatig gered moet worden door de Chinese overheid.
Is een enkelfase meterkast, en het dak is ook niet geweldig groot. 70% is inderdaad ook wat ik in mijn hoofd had. Dus 5kWp O-W op een Piko 3.6 is prima dan. Dat past ook nog op het dak.reneeke1970 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:22:
[...]
Het vermogen van oost west is ongeveer 70 procent van het totale vermogen van de panelen. 4.2 is drie fase, net als de 5.5 en die heeft zelfs 3 mpp
Import van EVs
Dat past prima inderdaad, is wel beetje herrie schopper hoor dus hang hem niet in je slaapkamerLuiaard schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:16:
[...]
Is een enkelfase meterkast, en het dak is ook niet geweldig groot. 70% is inderdaad ook wat ik in mijn hoofd had. Dus 5kWp O-W op een Piko 3.6 is prima dan. Dat past ook nog op het dak.
1 PVoutput . Dongen NB
1 PVoutput . Dongen NB
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja dat hij pieken van panelen goed door geeft, maar niet of hij kortstondig over de 300 kan gaan.timovd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 08:19:
http://www.familie-kleinm...e/soladin600-vs-steca300/
Hier staat waar over de piek van de Steca tov een Soladin.
1 PVoutput . Dongen NB
Het totaal staat op het display van je Omnik vermeld.Taan schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:15:
[...]
Ja maar hoe weet ik dan hoeveel ik heb geproduceerd? Anders weet ik niet welke correctie ik moet doen. Houdt de omvormer geen totaalteller bij ofzo? want dan weet ik het ook.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Een Steca 300 gaat off mpp bij 300 W Geen piek. Idem een 500 bij 500 W.reneeke1970 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 08:25:
[...]
Ja dat hij pieken van panelen goed door geeft, maar niet of hij kortstondig over de 300 kan gaan.
Ik wil een beetje het aftoppen inschatten
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
SCX Solar verkoopt soloroof.Femme schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:40:
Even een vraagje: ik wil eindelijk eens aan de slag met zonnepanelen. Ik ga de cabrio verkopen en verstandige dingen doen met het geld. Gisteren had ik een verkoper van SCX Solar op bezoek om de mogelijkheden van hun in-dak systeem te bespreken te vervanging van het huidige asbestdak. De kosten van het systeem zijn me nog niet bekend. Dat er geen overbodige dakbedekking nodig is spreekt me wel aan: minder materiaal en arbeid nodig, lichtere constructie en betere koeling van de panelen.
Vanwege een warmtepomp en een groot huis met vakantie-appartement (filmpje) hebben we nogal een hoog energieverbruik van 20.000 kWh. Het liefst wil ik het grootste deel daarvan zelf gaan opwekken.
De actie moet gaan plaatsvinden op een kapschuur met aan de voorzijde op het oosten een dak van 4,85 x16,35 meter. Met een beetje extra oversteekt lijkt het mogelijk om hier drie rijen van zestien 270Wp monopanelen op te plaatsen. Op de voorzijde kan ik dus al 13 kWp kwijt. Aan de achterzijde van het dak kunnen ook nog wat rijen gelegd worden.
De elektrische aansluiting moet dat echter ook toelaten. Ik betaal voor 3x 25A maar heb 40A hoofdzekeringen. Ik heb geen idee hoe dit gebeurd is (ze zaten er al in toen ik het huis kocht). Hardwarematig is er dus wel veel mogelijk maar dan ik de knel komen als de netbeheerder er achter komt en de zekeringen vervangt door 25A. Ik wil liever niet het absurde capaciteitstarief voor 3x 35A betalen.
Vanuit de meterkast liggen er drie fases naar de schuur die zijn afgezekerd op 16A, dus max 11 kW vermogen. Kan dat nog slim gemanaged worden zodat het piekvermogen niet te hoog is maar ik wel van begin tot eind van de dag over een oost-west-opstelling redelijk wat opwek heb?
Vanuit esthetische overwegingen wil ik sowieso de hele voorzijde van het dak met zonnepanelen bedekt hebben. Een alternatief is wellicht om dunnefilmpanelen te gebruiken, die leveren minder vermogen bij dezelfde oppervlakte.
Het is ook een mogelijkheid om het energieverbruik te beperken door sww te verwarmen met zonnecollectoren. We hebben twee regendouches en vanwege het gastenverblijf een hoog warmwatergebruik. Ik vrees wel voor de complexiteit van deze oplossing. De boiler heeft geen spiraal om een zonnecollector op aan te sluiten en er moeten lange leidingen naar de schuur ingegraven en geïsoleerd worden. De isolatie kan nog beter als een deel van de rieten kap vervangen moet worden. We verwachten er nog vijf jaar mee vooruit te kunnen en sneller vervangen is ook jammer.
[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 22-04-2017 13:30 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Dat zijn mooie cijfers Femme, wordt dus een mooie aanwinst voor het PVPoutput Tweakers Team!Femme schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:40:
Even een vraagje: ik wil eindelijk eens aan de slag met zonnepanelen....knip
Vanwege een warmtepomp en een groot huis met vakantie-appartement (filmpje) hebben we nogal een hoog energieverbruik van 20.000 kWh. Het liefst wil ik het grootste deel daarvan zelf gaan opwekken.
Toen ik je filmpje zag, vanmorgen, dacht ik al wat te missen in de installatieFemme schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:40:
[...]
De actie moet gaan plaatsvinden op een kapschuur met aan de voorzijde op het oosten een dak van 4,85 x16,35 meter. Met een beetje extra oversteekt lijkt het mogelijk om hier drie rijen van zestien 270Wp monopanelen op te plaatsen. Op de voorzijde kan ik dus al 13 kWp kwijt. Aan de achterzijde van het dak kunnen ook nog wat rijen gelegd worden.
De elektrische aansluiting moet dat echter ook toelaten. Ik betaal voor 3x 25A maar heb 40A hoofdzekeringen. Ik heb geen idee hoe dit gebeurd is (ze zaten er al in toen ik het huis kocht). Hardwarematig is er dus wel veel mogelijk maar dan ik de knel komen als de netbeheerder er achter komt en de zekeringen vervangt door 25A. Ik wil liever niet het absurde capaciteitstarief voor 3x 35A betalen.
Vanuit de meterkast liggen er drie fases naar de schuur die zijn afgezekerd op 16A, dus max 11 kW vermogen. Kan dat nog slim gemanaged worden zodat het piekvermogen niet te hoog is maar ik wel van begin tot eind van de dag over een oost-west-opstelling redelijk wat opwek heb?
Vanuit esthetische overwegingen wil ik sowieso de hele voorzijde van het dak met zonnepanelen bedekt hebben. Een alternatief is wellicht om dunnefilmpanelen te gebruiken, die leveren minder vermogen bij dezelfde oppervlakte.
[...]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
wat je moet weten als je zo veel gebruikt en wil opwekken.Femme schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:40:
[ Voor 60% gewijzigd door Gasschuif op 22-04-2017 21:22 ]
die 3x16A kan je rustig vervangen voor een 3x20A Zonder dat je problemen krijgt.Femme schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:40:
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Het gaat inderdaad om SCX Soloroof First Edition.Andre1973 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:16:
[...]
SCX Solar verkoopt soloroof.
Daar hebben wij meerdere schuren mee vol gelegd.
Wij zijn van mening dat het in de uitvoering en financieel handiger is om het asbest te laten saneren en dan er vervolgens een sandwich paneel op te laten leggen (alle twee door n andere partij), waarna er daarop PV geplaatst word.
Het dak is nu aan één kan verzakt. Hier moet een staander opgekrikt worden. Vandaag heb ik bij het opmeten even de nok kunnen bekijken en die golft ook een beetje op en neer. Er zit dus zeker wat werk in het stellen van van de profielen.De combi sandwichplaat en een montage systeem voor daarop, i.c.m. de snelheid van monteren (manuren) is stukken goedkoper dan een indak systeem.
Om soloroof te kunnen plaatsen moet het dak wel rete recht zijn, de stelmogelijkheden niet zo groot.
En als je er een sandwich plaat op legt dan raak je de grootste hobbels wel kwijt, en kan je een beetje spelen met de oneffenheden.
Ik zou er eens aan gaan rekenen, en hou er rekening mee dat er waarschijnlijk geen BTW teruggave is als de zonnepanelen ook gebruikt worden als dakbedekking.
Het lijkt me op zich wel een interessant concept, zeker als laagwaardige warmte in koudere jaargetijden benut kan worden in combinatie met een warmtepomp. Wat me wel mooi lijkt aan een in-dak systeem is dat je later altijd makkelijk aan de onderkant van de panelen dit soort zonnecollectoren kunt plaatsen.Bij http://www.useallenergy.nl/pvt-paneel/ verkopen ze systemen waarbij de zonnecollector achter het PV paneel geplaatst, misschien is dat dat voor je. (er is net voor elk paneel een collector beschikbaar)
Ok, dan zou ik beide dakvlakken kunnen vol leggen met ieder hun eigen drie-fase omvormer. Het aanleggen van een extra kabel is wel een forse klus.TD-er schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 14:32:
[...]
Toen ik je filmpje zag, vanmorgen, dacht ik al wat te missen in de installatie
Maar goed, wanneer je PV gaat leggen wil je uiteindelijk ook wel meer dingen schakelen, zoals je wasjes draaien wanneer de zon schijnt, enz. Dus je krijgt er vanzelf een uitbreiding op de hobby bij.
Je zou kunnen overwegen om een 2e kabel naar de schuur te leggen die ook op 3x 16A gezekerd zit en dan 2 omvormers in oost/west te leggen.
Als je totale omvormer-capaciteit dan onder de 17 kWatt zit, zou het volgens mij ook moeten kunnen. (25A, 230V, 3 fases)
Er is in principe ruimte genoeg. Anderzijds is het ook wel verstandig om er spaarzaam mee om te gaan rekening houdend met een toekomstige elektrische auto. Mono levert dat wel meer op en heeft lagere montagekosten. We hebben nu geen geld voor een elektrische auto (we rijden al goedkoop op lpg) maar in de toekomst zal er ongetwijfeld een moment komen dat we elektrisch gaan rijden.Als je schaduw hebt, of die dunne film gewoon mooier vind en het oppervlak ervoor hebt, is dat natuurlijk ook een mooie optie.
Ik zie prijzen voor dit soort panelen die fors hoger zijn dan van 270Wp panelen. Ik zit niet krap in de beschikbare oppervlakte.s_schimmel schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 14:55:
Waarom maar 270Wp? Er zijn panelen tot 335Wp en je hebt er de ruimte voor in je elektra gebruik. Je rijd nog niet elektrisch (volgens mij) en zodra je dat ook gaat doen heb je nog wel meer dan de 20MWh nodig op jaarbasis.
We zitten nu bij Qurrent en die geven 10ct ex btw. Ik wil wel het liefst alles zelf opwekken, al is het maar uit principe.Gasschuif schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:06:
@Femme
Even een detail aanvulling in de bovenstaande post van @migjes Zoals je ziet gaat er inderdaad 373,50 van de rekening af.
Ietsje overproductie kan inderdaad geen kwaad, het geeft een luxe gevoel, nog een klappie erbij met die WP's als de WAF in winterdagen iets wat humeurig is.Dus vol met dat dak, en niet te krap.
Eneco betaalt 9,2 cent per negatieve kWh, Greenchoice nog ietsje meer.
Een zekering van 20A is met 3x 25A hoofdzekeringen niet meer NEN1010 compliant zijn (uitgaande van 25A hoofdzekeringen), toch?WoudseHoeve schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:54:
[...]
die 3x16A kan je rustig vervangen voor een 3x20A Zonder dat je problemen krijgt.
Vergeet niet dat verbruik en opwek van elkaar worden afgetrokken ....
Kan je rustig naar de 14.400 kW ( lees kW niet kWp, zeker als je veel op wil wekken is over dimensioneren een goed plan. Ik heb bij een vriend een 30kWp systeem op een 25kW SMA omvormer op een 3x 35A hoofd zekering .... nooit problemen en bijna nooit aftoppen.
Verwijderd
niet , het verschil uitleggen tussen een (kia)/hyundai sorento en een Toyota landcruiser(/Honda) succes, je vrouw zou zeggen prijskaartje. menig duitse suv is goedkoper dan de landcruiser maar ook hier bij de LG je kan altijd nog zeggen ik ben niet voor de duurste gegaan want dat is benq sunforte of Sunpower zonnepanelen die zijn makkelijk anderhalf/twee keer de LG. maak een tabel met de pluspunten en laat haar anders wat lezen wil ze dat niet dan mag ze der ook geen mening/besluit over hebben. dat is vanaf de zijlijn roepenclemient schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:10:
Ff klein vraagje. Hoe leg ik aan de vrouw het kwaliteitsverschil tussen panelen van LG en JA Solar uit?
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2017 22:11 ]
Klopt! Zie oom de discussie een tijdje geleden in het elektra topic. Daarin wordt genoemd dat de automaten achter elkaar selectief zijn met een factor van 1.6 of groter. Achter een 25A automaat, mag dus een 16A automaat en daarachter 6A.Femme schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:01:
Een zekering van 20A is met 3x 25A hoofdzekeringen niet meer NEN1010 compliant zijn (uitgaande van 25A hoofdzekeringen), toch?
[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-04-2017 22:22 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Verwijderd
deze auto's zijn vaak schijn milieu vriendelijk zo ontworpen voor maximale belastingvoordeel. aka Metsubsidie fOutlander, van 45k hebben de meeste hem voor 5k netto. over 8 jaar wil niemand meer een auto die 1 op 10 doet en nee ook niet voor de hobby. uberhaupt dat die hele hybridezooi ooit subsidie heeft gekregen is mij een raadsel, je kan immers niet controleren hoe vaak iemand tankt en of de stekker gebruikt. de auto kan 1 op 70 halen en de stroom is dan niet meegerekend staat leuk in de folder. mensen die deze auto kopen hebben het 100% voor het geld gedaan anders konden ze ook wel een nissan leaf of renault zoe kopen.Nox schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:05:
[...]
Oh wacht, dat is de PHEV (spreek uit als pef). Voor die mensen die niet kunnen rijden vaak
Maar zijn de accu's die ik op MP vind dan 2e hands of nieuw? Want nu is de reden om nog niet off grid te gaan prijs vd accu's...
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2017 22:19 ]
Verwijderd
leuk winddelen, ik heb er 4(4x500=2000kwh) hoeveel heb jij er?DarkChylde schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:27:
Ik dacht dat het met opwekking iets anders zat dan met verbruikers. PV systemen worden regelmatig afgezekerd met 20 A zekeringen.T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:16:
[...]
Klopt! Zie oom de discussie een tijdje geleden in het elektra topic. Daarin wordt genoemd dat de automaten achter elkaar selectief zijn met een factor van 1.6 of groter. Achter een 25A automaat, mag dus een 16A automaat en daarachter 6A.
Achter een 40A zekering mag 25A.
Dat is selectief, 20A achter 25A niet, want 25/20 is 1,25 en dus kleiner dan de genoemde 1.6. En bijvoorbeeld 40/25 is 1.6, mag dus wel, want de 25A is selectief tegen 40A.
^^ Bij gelijke automaten, dus niet een C achter een B. En met betrekking tot aardlek, daar is het nog ingewikkelder.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
[ Voor 61% gewijzigd door Andre1973 op 23-04-2017 09:20 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Dat kan, daar heb ik (nog) geen idee van.drielp schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 23:28:
[...]
Ik dacht dat het met opwekking iets anders zat dan met verbruikers. PV systemen worden regelmatig afgezekerd met 20 A zekeringen.
Dat klopt, laat ik het zo zeggen dat de NEN1010 geheel een aanbeveling is. Echter wordt er vaak vereist dat de installatie eraan voldoet (logisch toch?).Andre1973 schreef op zondag 23 april 2017 @ 00:29:
Het is hier al eerder gezegd, selectiviteit is een aanbeveling, en geen must.
Het gaat vooral over de kans dat er een fout optreed waardoor de verkeerde zekering klapt.
Hier een eerder gepost verhaaltje over selectiviteit:
Zonder de url tags, dan wordt de link vanzelf omgezet.Andre1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
(geen idee hoe je dit leuk er in plakt)
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
[ Voor 47% gewijzigd door Jerrythafast op 23-04-2017 08:27 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Yep misschien maar eens een sticky van maken
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Je weet toch wat de regels zijn in dit topic? Pics or it didn't happen!jacovn schreef op zondag 23 april 2017 @ 10:38:
Zo mijn 1e zonnepaneel gekocht.
Philips Lifelight Home
4 watt 5 volt panel
3.7 volt Li-IOn batterij/controller en 2 led lampen
Bedoel voor de delen van de wereld waar geen stroom is, maar nu voor 9 euro bij de supermarket hier ?
Wellicht handig om een kleine fan op te laten draaien voor koeling van een inverter.
Zal ik later doen, staat nu op te laden binnen voor raam.Jerrythafast schreef op zondag 23 april 2017 @ 10:49:
[...]
Je weet toch wat de regels zijn in dit topic? Pics or it didn't happen!![]()
[ Voor 20% gewijzigd door jacovn op 23-04-2017 12:19 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
welke supermarkt? bij de link staat een heel andere prijs.jacovn schreef op zondag 23 april 2017 @ 10:57:
[...]
Zal ik later doen, staat nu op te laden binnen voor raam.
Link product: http://www.philips.com/a-...he-homes-of-millions.html
[afbeelding]
Staat de powerlimit niet ook in procenten? (bij de 15k die ik laatst had wel)BeyondThunder schreef op zondag 23 april 2017 @ 10:49:
Goedendag, ik heb een vraag waar ik niet zo 123 antwoord op kan vinden.
Ik kan deze natuurlijk ook aan mijn installateur vragen, maar ik gooi hem eerst even in de groep.
Mijn installatie bestaat o.a. uit:
22 x Trina Honey 270 Wp Poly
22 X SolarEdge Optimizer P300
1 x SolarEdge SE5k.3f omvormer
En alles loopt als een zonnetje.
Nu zie ik dat de PWR LIMIT op de SolarEdge op 5300 watt staat.
Volgens mij zit ik hier regelmatig tegen aan.
Terwijl de maximum capaciteit van de SE 6250 watt zou moeten.
Is het een optie om de PWR LIMIT iets te verhogen of kom ik dan in de problemen met eventuele garantie?
ps, mijn vraag aan de verkoper was ook "Ik heb een 5940 WP installatie moet ik geen 6 Kw omvormer"? Zijn antwoord was toe dat er een 25% reserve (over) capaciteit op de SE5k.3f zit.
Let wel op hoe dik de kabel nu is die er ligt.Femme schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:01:
[...]
Ok, dan zou ik beide dakvlakken kunnen vol leggen met ieder hun eigen drie-fase omvormer. Het aanleggen van een extra kabel is wel een forse klus.
Kan ik ook het volgen doen: de drie fasen van de meterkast naar de schuur afzekeren op 25A. Daar achter weer groepen met 16A zekeringen waar twee drie-fase omvormers aan komen te hangen. Zolang ik 40A zekeringen in de meterkast heb gaat dat prima. Het piekvermogen van de twee dakvlakken passen met 48 panelen per kant (of 48 op het oosten en 32 op het westen) mooi binnen het max vermogen van 3x 16A. Als de hoofdzekeringen in de meterkast nog eens vervangen worden door 25A kan er tzt een extra kabel naar de schuur getrokken worden.
[...]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
[ Voor 3% gewijzigd door Devian op 23-04-2017 11:53 ]
https://wren.co/join/Devian
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb even gekeken hoe het nu zit. In de meterkast zitten B25-automaten op de drie fases die naar de schuur gaan en daar zijn de groepen afgezekerd met B16-automaten. De kabel heeft helaas 2,5mm^2 aders maar gelukkig is hij wel gelegd in een pvc-mantelbuis van zo'n 40mm doorsnee, dus daar zit genoeg ruimte in voor een dikkere kabel. Dat is dus vrij eenvoudig op te lossen en dan kunnen er in de meterkast extra groepen komen voor twee 11kW drie-fase omvormers.MadDog11 schreef op zondag 23 april 2017 @ 08:27:
Het hele stuk van selectiviteit staat niet beschreven in de NEN1010, behalve dat er verwezen wordt naar de gegevens van de fabrikanten en dat je dus altijd moet kijken naar de verschillende beveiligingen en of deze ten opzichte van elkaar selectiviteit hebben.
Verder wordt er hier met zonnepanelen verkeerd gekeken naar selectiviteit, voorbeeld:
PV heeft 25 A nodig en zekering van netbeheerder is ook 25 A is geen bezwaar, je verbruikt op de groep van PV niets (oké beetje eigen verbruik van omvormer tijdens opwekking)
[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 23-04-2017 12:07 ]
Vomar, €8,99 bij Dirk vorige week voor €10Andre1973 schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:00:
[...]
welke supermarkt? bij de link staat een heel andere prijs.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Volgens de NEN1010 mag dat net niet. Dus inderdaad goed om de bedrading aan te passen (of de automaat).Proton_ schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:30:
@Femme 2.5mm² met B25? Da's dubieus en ook een reden om de installatie aan te pakken
Hoe lang is de kabel?
Twee omvormers zijn niet nodig of wenselijk.
Trek ook meteen cat5 mee voor logging.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1Minimale draaddikte/maximale stroom door een draad
Aantal aders dat belast wordt is inclusief de aarde. Het gaat hier over het aantal aders in één kabel. Wanneer er langdurig een hoge stroom over een kabel loopt, vooral in een warme ruimte, is het verstandig om een maat dikker te kiezen dan de kabel waar de stroom officieel wel doorheen mag. Liever een iets te dikke kabel dan een te dunne.
De maximale stroom door een kabel is ook afhankelijk hoeveel er naast elkaar liggen, hoe lang de kabel is en hoe warm het is. Omdat dit in thuissituaties niet heel veel van toepassing is, hebben we besloten om die correctie weg te laten. Mochten er vragen naar zijn dan kunnen wij het altijd opzoeken in de NEN 1010.
Bron: http://t3.lappcdn.com/fil...rheid%20%20basistabel.pdf
Voor kabel die langdurig zwaar belast gaan/gebruikt worden, is het gelieft een stap in diameter hoger te nemen dan die door de tabel aangeraden wordt. Dit is van bijvoorbeeld van toepassing op de voedingskabel naar de omvormer van de zonnepanelen gaat. Je hebt dan ook meer verlies op een kabeldiameter pakt die het vermogen niet mag doen en dus meer warmte geeft.
Standaard kabels (die je in de bouwmarkt kan kopen):
Zie Note 2 wat wij bedoelen met standaard kabels.
Ader Solid (stug), 1 ader belast Solid (stug), 2 of 3 aders belast Litze (soepel), 2 aders belast Litze (soepel), 3 aders belast Diameter ader in mm2 Belastbaarheid in A Belastbaarheid in A Belastbaarheid in A Belastbaarheid in A 0,5 12 9 3 3 0,75 15 12 6 6 1 19 15 10 10 1,5 24 18 16 16 2,5 32 26 25 20 4 42 34 32 25
Gebruik onderstaande tabel wanneer er meerdere belaste aders bij elkaar liggen. Dit is de correctiefactor. Dus om de werkelijke maximale belasting te weten, moet je de maximale belasting van bovenstaande tabel vermenigvuldigen met de juiste correctie facotor.
Configuratie van de aders Bij 1 ader Bij 2 aders Bij 3 aders Bij 4 aders Bij 6 aders Bij 10 aders Gebundeld in een buis, leiding, aan de muur of op de vloer 1,00 0,80 0,70 0,65 0,57 0,48 In één laag tegen elkaar op de muur of vloer 1,00 0,85 0,79 0,75 0,72 0,70 In één laag met tussen de aders de buitendiameter van één ader op de muur of vloer 1,00 0,94 0,90 0,90 0,90 0,90 In één laag tegen elkaar aan het plafond 0,95 0,81 0,72 0,68 0,64 0,61 In één laag met tussen de aders de buitendiameter van één aan het plafond 0,95 0,85 0,85 0,85 0,85 0,85
Er zijn nog meer correctiefactoren, zoals de omgevingstemperatuur. Deze temperaturen zijn vanaf 40oC met een adertemperatuur van 60oC, dus dat zal thuis niet snel voorkomen.
Industriële rubberkabels, deze zullen in thuissituaties niet vaak voorkomen:
Zie Note 2 wat wij bedoelen met Industriële kabels.
Ader Litze (soepel), 2 aders belast zonder buitenmantel Litze (soepel), 3 aders belast zonder buitenmantel Litze (soepel), 2 aders belast met buitenmantel Litze (soepel), 3 aders belast met buitenmantel Litze (soepel), 3 aders belast met buitenmantel (4 aderige kabel) Litze (soepel), 3 aders belast met buitenmantel (5 aderige kabel) Diameter ader in mm2 Belastbaarheid in A Belastbaarheid in A Belastbaarheid in A Belastbaarheid in A Belastbaarheid in A Belastbaarheid in A 1 - - 15 12,5 13 13,5 1,5 19 16,5 18,5 15,5 16 16,5 2,5 26 22 25 21 22 23 4 34 30 34 29 30 30 6 43 38 43 36 37 38 10 60 53 60 51 52 54
Zie ook Note 3 voor meer uitleg over de opbouw van kabels
Ook hier zijn er correctiefactoren, maar vooral op temperatuur, wij vinden het niet nodig om deze te vermelden. Want als je deze correctiefactoren nodig hebt, heb je een flinke installatie.
Verwijderd
Geinig, jammer wel dat het koudwit licht is maar toch geinig. Wat is de capaciteit van de batterij/accu?
Naar wat ik gevonden heb op een website: http://www.mamamikes.com/...ht-home-solar-system.htmlVerwijderd schreef op zondag 23 april 2017 @ 13:08:
[...]
Geinig, jammer wel dat het koudwit licht is maar toch geinig. Wat is de capaciteit van de batterij/accu?
Wat een optimismeFemme schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:06:
[...]
De kabel heeft helaas 2,5mm^2 aders maar gelukkig is hij wel gelegd in een pvc-mantelbuis van zo'n 40mm doorsnee, dus daar zit genoeg ruimte in voor een dikkere kabel. Dat is dus vrij eenvoudig op te lossen en dan kunnen er in de meterkast extra groepen komen voor twee 11kW drie-fase omvormers.
[...]
Ach best wel leuk. Ik heb er ook eentje gekocht, zitten 2* 18650 accu's parallel in, ze waren zo leeg dat het paneeltje ze niet oplaadde dus ik dacht die zijn stuk...jacovn schreef op zondag 23 april 2017 @ 13:14:
[...]
Naar wat ik gevonden heb op een website: http://www.mamamikes.com/...ht-home-solar-system.html
Een schokkende 1800 mAH
[ Voor 41% gewijzigd door jacovn op 23-04-2017 19:40 ]
Dank je voor je reactie.Andre1973 schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:04:
[...]
Staat de powerlimit niet ook in procenten? (bij de 15k die ik laatst had wel)
In de handleiding staat er een stukje over, als het in de handleiding staat beschreven zodat iedereen het kan doen ( geen installateurs code nodig / alleen het wachtwoord, dat ook n de handleiding staat), en er staat niet uitdrukkelijk bij dat het niet mag / warrenty void etc. dan lijkt me dat je dat gewoon kan doen.
Herken ik dit goed als Apeldoorn semi-centrum?Devian schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:48:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Onze panelen zijn ook geinstalleerd deze week!
100 stuks REC 260WP panelen met 2 ABB 10kw omvormers.
Omvormers zijn in de technische ruimte in de kelder geinstalleerd.
In eerste instantie zouden we een enkele SMA omvormer plaatsen, maar omdat we 2 energieaansluitingen hebben op dit adres, en de energiematschappij al gelijk moeilijk deed met salderen over de 2 meters heen (wat wettelijk gewoon mag), last minute besloten om het toch met 2 omvormers op de 2 meters aan te sluiten. Gelukkig kon de leverancier de offerte aanpassen terwijl het totaal offertebedrag gelijk bleef (belangrijk, want het betreft een VVE en ik kon het mandaat voor het offertebedrag wat gegeven was niet overschrijden).
Scherpe prijs voor dit alles gekregen, en een vlotte installatie (3 dagen, maar denk dat ze minder dan 1,5 dag aaneengesloten bezig zijn geweest).
Omvormers:
http://new.abb.com/power-...e-phase/pvi-10-0kw-12-5kw
Panelen:
http://www.solarprof.nl/images/downloads/REC_260-data.pdf
Laat het terugverdienen maar beginnen.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Klopt!BertusB404 schreef op zondag 23 april 2017 @ 14:28:
[...]
Herken ik dit goed als Apeldoorn semi-centrum?
Prachtig, wij hebben ook zo'n mooi dak op onze VVE, maar ze willen er hier niet aan, zou niet goed zijn voor het dak en te duur?Devian schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:48:
Onze panelen zijn ook geinstalleerd deze week!
100 stuks REC 260WP panelen met 2 ABB 10kw omvormers.
Omvormers zijn in de technische ruimte in de kelder geinstalleerd.
In eerste instantie zouden we een enkele SMA omvormer plaatsen, maar omdat we 2 energieaansluitingen hebben op dit adres, en de energiematschappij al gelijk moeilijk deed met salderen over de 2 meters heen (wat wettelijk gewoon mag), last minute besloten om het toch met 2 omvormers op de 2 meters aan te sluiten. Gelukkig kon de leverancier de offerte aanpassen terwijl het totaal offertebedrag gelijk bleef (belangrijk, want het betreft een VVE en ik kon het mandaat voor het offertebedrag wat gegeven was niet overschrijden).
Scherpe prijs voor dit alles gekregen, en een vlotte installatie (3 dagen, maar denk dat ze minder dan 1,5 dag aaneengesloten bezig zijn geweest).
Omvormers:
http://new.abb.com/power-...e-phase/pvi-10-0kw-12-5kw
Panelen:
http://www.solarprof.nl/images/downloads/REC_260-data.pdf
Laat het terugverdienen maar beginnen.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
offtopic:Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:22:
[...]
leuk winddelen, ik heb er 4(4x500=2000kwh) hoeveel heb jij er?
Voor de combinatie zonnepanelen en Winddelen geldt de volgende regel: van het verschil tussen uw jaarverbruik en de opbrengst van uw zonnepanelen mag 85 procent worden geproduceerd met Winddelen.
Een voorbeeld; stel u verbruikt 4.000 kWh en uw zonnepanelen wekken 1.500 kWh op dan is uw netto verbruik 2.500 kWh. Hiervan mag u 2.125 kWh (85%) zelf opwekken. De verwachte opbrengst van één Winddeel is 500 kWh. Daarom mag u in dit voorbeeld maximaal 4 Winddelen behouden.
Het heeft 28k ex btw gekost.HereIsTom schreef op zondag 23 april 2017 @ 14:39:
[...]
Prachtig, wij hebben ook zo'n mooi dak op onze VVE, maar ze willen er hier niet aan, zou niet goed zijn voor het dak en te duur?
Mag ik vragen wat het jullie nu heeft gekost en de verdeling?
[ Voor 50% gewijzigd door Tazzios op 23-04-2017 17:03 ]
Die pwr limit staat in mijn 5k ook op 5,3.Andre1973 schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:04:
[...]
Staat de powerlimit niet ook in procenten? (bij de 15k die ik laatst had wel)
In de handleiding staat er een stukje over, als het in de handleiding staat beschreven zodat iedereen het kan doen ( geen installateurs code nodig / alleen het wachtwoord, dat ook n de handleiding staat), en er staat niet uitdrukkelijk bij dat het niet mag / warrenty void etc. dan lijkt me dat je dat gewoon kan doen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ze wijzen naar het zuiden, dus wel een oost/west denk ik?Tazzios schreef op zondag 23 april 2017 @ 17:00:
Als VvE mag je toch niet salderen?
Ik zie op de foto dat het geen oost/west opstelling is
Niet geplakt:MeTooPV schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:37:
Mooie installatie, zit de installatie vastgeplakt ofzo? ik zie weinig ballast.
Meer dan een euro per Wp excl btw vind ik geen scherpe prijs voor zo'n groot systeem, ik had een betere prijs verwacht.Devian schreef op zondag 23 april 2017 @ 15:48:
[...]
Het heeft 28k ex btw gekost.
De VVE heeft dit zelf betaald uit de onderhoudsreserve. De installatie is dan ook alleen maar aangesloten op de energiemeters van het gebouw zelf. We zitten vrij hoog in het energieverbruik, vandaar.
We hebben overwogen om met behulp van een zonnenergieverdeler het mogelijk te maken dat de bewoners zelf panelen op het dak konden plaatsen en energie konden opwekken, maar dit bleek eenvoudiger en effectiever (en goedkoper) te zijn.
Tijdens een vorige ALV een goed verhaal gehouden, en de meeste stemmen voor gekregen.
De installatie is geplaatst door enie.nl .
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Het voordeel is voor de VvE, die krijgt een lagere energierekening. En daardoor kan straks uiteindelijk de maandelijkse bijdrage naar beneden. (naast de de verduurzaming van het gebouw natuurlijk, we hebben ook de afgelopen tijd alle lampen verwisseld voor LED verlichtig)Rol-Co schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:52:
[...]
Meer dan een euro per Wp excl btw vind ik geen scherpe prijs voor zo'n groot systeem, ik had een betere prijs verwacht.
Vandaar dat de 2 ABB tov 1 SMA wel uit kon.
Wat is het voordeel nu voor de bewoners?
[ Voor 12% gewijzigd door Devian op 23-04-2017 19:21 ]
De ballast is grind en zit in de ballast bakken, je moet heel goed kijken op de foto.Devian schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:50:
[...]
Niet geplakt:
http://www.avasco-solar.be/solartopeng.html
Zal kijken of ik morgen eens wat fotos kan schieten van waar ze de ballast verstopt hebben.
Ik hoop het voor je, hebben jullie er niets aan bijgedragen? Dan kan / mag je niets verwachten ook van de VVE toch?Devian schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:02:
[...]
Het voordeel is voor de VvE, die krijgt een lagere energierekening. En daardoor kan straks uiteindelijk de maandelijkse bijdrage naar beneden. (naast de de verduurzaming van het gebouw natuurlijk, we hebben ook de afgelopen tijd alle lampen verwisseld voor LED verlichtig)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik zit in het bestuur van de VvE en ben degene die dit allemaal in gang gezet heeftRol-Co schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:28:
[...]
Ik hoop het voor je, hebben jullie er niets aan bijgedragen? Dan kan / mag je niets verwachten ook van de VVE toch?
Goed dat ze het doen hoor, er liggen nog teveel daken leeg.
Ik ben heel benieuwd naar het rekenmodel hierachter. Zeker omdat je naar mijn idee gigantisch veel gaat terugleveren terwijl je juist in de avond de (galerij)verlichting aan hebt staan. Of zit er nog een flinke garage/berging onder het gebouw waar de lampen 24/7 aanstaan?Devian schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:02:
[...]
Het voordeel is voor de VvE, die krijgt een lagere energierekening. En daardoor kan straks uiteindelijk de maandelijkse bijdrage naar beneden. (naast de de verduurzaming van het gebouw natuurlijk, we hebben ook de afgelopen tijd alle lampen verwisseld voor LED verlichtig)
[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 23-04-2017 19:46 ]
Ik zie het probleem niet? We kunnen gewoon salderen, we verbuiken zo'n 24.000kwh stroom per jaar, en de panelen leveren dat ook ongeveer op?Wolly schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:37:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar het rekenmodel hierachter. Zeker omdat je naar mijn idee gigantisch veel gaat terugleveren terwijl je juist in de avond de (galerij)verlichting aan hebt staan. Of zit er nog een flinke garage/berging onder het gebouw waar de lampen 24/7 aanstaan?
En die 28k ex btw, als VVE heb je geen recht op BTW teruggave dus het zal totaal bijna 34k kosten?
Klopt, hydrofoor, lift, 2 waterpompen, luchtafzuiging in de parkeerkelder, en nog wat meer van die ongein.Andre1973 schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:47:
Denk dat er ook wel liften in het gebouw zitten, en een hydrofoor, die zijn vaak ook overdag aan het werk.
[ Voor 33% gewijzigd door Andre1973 op 23-04-2017 19:54 ]
Heb hier van te voren contact over gehad met de energieleverancier.Andre1973 schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:50:
Dat moet je dan wel goed hebben afgesproken, ze moeten tot 5000 kWh per jaar per aansluiting salderen, daarboven moet je afspreken.
Ik zeg niet dat het een probleem is, ik ben alleen erg benieuwd hoe dit financieel uitpakt. Zeker omdat je niet onder de KOR zal vallen en dus BTW moet gaan betalen over je teruggeleverde energie?Devian schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:48:
[...]
Ik zie het probleem niet? We kunnen gewoon salderen, we verbuiken zo'n 24.000kwh stroom per jaar, en de panelen leveren dat ook ongeveer op?
Btw-technisch levert het mi geen voordeel op. Maar waarom zou een vve een ander financieel rendement hebben als salderen mogelijk is?Wolly schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:03:
[...]
Ik zeg niet dat het een probleem is, ik ben alleen erg benieuwd hoe dit financieel uitpakt. Zeker omdat je niet onder de KOR zal vallen en dus BTW moet gaan betalen over je teruggeleverde energie?
Mij is altijd verteld door de VVE administrateurs dat zonnepanelen voor een VVE financieel erg weinig zou opleveren.
Verwijderd
gewoon elektrisch verwarmen en evt elektrische auto kom je al snel op de 7500kwh bij jaarverbruik. er zijn leuke renderingfarms te bedenken waarbij je de rest warmte als extra ziet en de renderingpower aanbieden tegen een vergoeding.DarkChylde schreef op zondag 23 april 2017 @ 15:02:
[...]
offtopic:
Ik heb 8 stuks (dus 4000kWh)
over de combi wind en zon
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2017 20:28 ]
Laat maar even weten als je iets vindt, eventueel via PM. Ik heb overigens niets gezien in procenten. Wel wat PDF's gevonden online, maar nog niets dat je deze limiet van 5300 (veilig) iets kan ophogen.No Hands schreef op zondag 23 april 2017 @ 17:29:
[...]
Die pwr limit staat in mijn 5k ook op 5,3.
In de handleiidng staat die op 100%, eens verder zoeken wat het verschil dan is. Ik wil het nu ook wel weten.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq