Taro schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:38:
3 vragen:
- Uit de SolarEdge berekeningen komt de 6000 HD Wave als advies, dat kan ik mij voorstellen met 6,10 kWp totaal, maar, de panelen zijn verdeeld over drie richtingen en op het garagedak valt tot vrij laat schaduw. Kan ik dan ook niet af met een 4000 of 5000?
- Ze adviseren 1 string met 4 arrays (zie hieronder). De JA Solar panelen zijn uitgerust met geïntegreerde P300 optimizers en worden verdeeld over 3 daken, 2 op het huis, 1 op het vlakke dak van de garage. Is het slim om 1 string of meerdere strings te gebruiken? En maakt de array indeling nog uit?
- Ik heb 16A in de meterkast, ik ben geen ster in dit hele gebeuren, maar 230*16 = 3.680 Watt en met 240*16 = 3.840 Watt lijkt mij dus het maximum. Heeft het dus überhaupt zin om boven de 4000 te gaan en naar een 5000/6000 HD Wave te kijken? Mijn gevoel zegt dat ik ondanks de 6.100 WP nooit op meer dan 4.000 opwek per moment zal komen, door de verschillende richtingen en schaduw. Onderbouwen kan ik dit niet, maar moet ik dus het advies van SolarEdge volgen?
tja, oei, lastig, mmmmm
ik heb een oost-west.
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. 5660Wp
en dit is een voorbeeld dag (die erg warm was, dus een lage W, nu is het kouder en de W is een stuk hoger.)

nu heb ik het hangen op een 4kW omvormer, op een 16A groep.
en dat gaat, een 16A groep gaat er niet uit met 16A, maar pas als hij voor een langere tijd meer als 16A krijgt.
(het blijft wel een beetje gokken of ik onder de langere tijd van de 16A blijf, maar ik kan heel simpel er nog een 20A groep van maken.)
maar jouw situatie is wel heel anders als die van mij.
de solaredge is een beetje vreemd als het op arrays aan komt, ik denk dat je beter 2 arrays kunt maken van +/-11 panelen, maar hier kun je wel in schuiven.
(ik zelf zou het gewoon proberen met een solaredge HDWave SE4000H.
geef je een helle grote kans dat het gewoon lukt.
verliezen zijn toch niet hoog, daar hoef je niet bang voor te zijn.
ik heb nu wel een 4kW omvormer maar vorig jaar had ik nog een 3kW omvormer, gaf mij maar een verlies van +/-250kWh, ik haalde als nog een 4000kWh binnen.
alleen heb wel een alternatief voor als de 16A het toch niet trekt, die is lastig te gokken of dat lukt.

)
edit:
ik raad dit niet aan als we te maken hebben met een totale nitwit.
maar een beetje tweaker die de zaak in de gaten houd kan dit gerust doen.
mag je zelf bepalen in welke sector je hoort.
hier trouwens de Uitschakelkarakterstiek van de meeste automaten.
http://www.schaapbliksem.nl/aarding/info/info_automaten.htm
zit dus best wel wat ruimte in.
[
Voor 5% gewijzigd door
migjes op 20-04-2017 12:26
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)