Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XPS15
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 23:39
Ik heb al een paar jaar het idee om zonnepanelen te laten leggen. Mijn vriendin zag dit echter niet zitten, niet mooi etc. Nu is gelukkig mijn vriendin ook om! :-) Alleen hoe moet ik het nu doen... Ik heb tot nu toe twee bedrijven langs gehad die met een totaal verschillende oplossing komen. Deze week komt nog een derde partij. Daarnaast heb ik het idee dat wat ze voorleggen wel een stuk goedkoper moet kunnen. Ik lees al geruime tijd in dit topic mee, maar ik krijg het voor mezelf niet helder wat de beste optie zou zijn...

Bedrijf 1 raad het volgende aan:
- Installatie op het schuine dak van het huis, gelegen op het zuid westen. Nagenoeg geen schaduw. Verwachte opbrengst per jaar 3024 Kwh.
- 12x JA Solar 280Wp Mono All Black met SolarEdge optimizer
- SE3000 HD Wave
- incl. installatie, Btw teruggave en monitoring via internet

Totaal prijs 5490 incl. btw.

Bedrijf 2 raad het volgende aan:
- Installatie op plat dak, 4 stuks + schuine dak van schuur, 9stuks. Totaal 13 stuks. Alle panelen gericht op het zuiden. Wel meer last van schaduw. Verwachte opbrengst 3485 Kwh.
- 13 x Canadian Solar 270 Wp mono black
- 13 x Enphase micro omvormer M215

Totaal prijs 7.385 incl. btw

Foto van waar de installatie zou komen.
https://tweakers.net/ext/f/nLaZpGi44X2vO8P4gkV7N6Mv/full.jpg

Wat denken jullie van de voorgestelde opties? Eventueel andere ideeën etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
XPS15 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:05:
Ik heb al een paar jaar het idee om zonnepanelen te laten leggen. Mijn vriendin zag dit echter niet zitten, niet mooi etc. Nu is gelukkig mijn vriendin ook om! :-) Alleen hoe moet ik het nu doen... Ik heb tot nu toe twee bedrijven langs gehad die met een totaal verschillende oplossing komen. Deze week komt nog een derde partij. Daarnaast heb ik het idee dat wat ze voorleggen wel een stuk goedkoper moet kunnen. Ik lees al geruime tijd in dit topic mee, maar ik krijg het voor mezelf niet helder wat de beste optie zou zijn...

- Installatie op het schuine dak van het huis, gelegen op het zuid westen. Nagenoeg geen schaduw. Verwachte opbrengst per jaar 3024 Kwh.
- SE3000 HD Wave

- Installatie op plat dak, 4 stuks + schuine dak van schuur, 9stuks. Totaal 13 stuks. Alle panelen gericht op het zuiden. Wel meer last van schaduw. Verwachte opbrengst 3485 Kwh.

Oeh ah, ik zie een heel mooi groot zonnepaneelgeschikt dak. _/-\o_ Wat is je budget en jaarverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Als je een mooi schuin zuid-gericht dak hebt met weinig of geen schaduw, dan zou ik dat vooral gebruiken! Het is zo'n beetje de meest ideale situatie als het gaat om totale opbrengst.

In zo'n situatie waar alle panelen gelijktijdig zon vangen en er geen directe schaduw is, heb je ook geen optimizers nodig.

Je zou dus prima die 12 panelen kunnen nemen maar met een goedkopere string omvormer zonder optimizing.

Edit: ik zeg 12 omdat ik er vanuit ga dat dat is hoeveel er netjes op passen. Als er meer ruimte is kun je natuurlijk meer doen :)

Ik zou denken dat je dan inclusief leggen voor 4500 euro wel klaar moet zijn. Je kunt dan nog kijken of je niet nog iets nieuwer/duurder qua panelen wilt bijvoorbeeld 295 Wp. Ook afhankelijk van je verbruik natuurlijk. Zolang je nog niet aan je eigen verbruik zit is het waarschijnlijk wel lonend om iets meer vermogen per paneel te leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door mddd op 25-04-2017 11:19 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:00

- SE3000 HD Wave

Als je al lang mee leest weet je ook hoe je moet bepalen hoeveel solarfrontier er op passen, ideaal om al die verschillende richtingen en helling hoek mee te combineren. Ik zie vijf geschikte daken namelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 10:04
@XPS15
pff pittige prijsjes.
maar dat komt groten deels door de gebruikte sytemen.
Enphase en SolarEdge maken het niet goedkoop. ;)

als ik zo het dak zie, dan lijkt het mij dat die sytemen niet echt speciaal nodig zijn. :?
maar misschien heb je een wens om per paneel te kunnen loggen?

als je een gewone TL omvormer gebruikt met niet te dure panelen zoals de 270-280Wp's die je nu hebt.
dan kom je wel een stuk goedkoper uit.

ook zou je een TL omvormer kunnen gebruiken met 2x een mpp.
dan doe je 12X op zuid-west en 9x op zuid.
en dit kan nog steeds ruim onder de 7k€ met installatie. ;)

je hebt dan waarschijnlijk wel te veel kWh voor je huis, maar nadat je de elektra rekening hebt weg gewerkt.
kun je ook nog je huis gaan verwarmen met elektra.
(is ook nog een subsidie voor. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XPS15
Afgelopen jaar had ik een stroomverbruik van 2600 Kwh. Dit zal dit jaar hoger uitvallen door gezinsuitbreiding. Hoeveel dit is kan ik nog niet inschatten. Budget is niet echt van toepassing. Ik wil de meest effectieve oplossing. Mag best éénmalig meer kosten als het over langere periode meer resultaat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
Ik heb de posts afgesplitst uit Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 aangezien we het vergelijken van offertes voor een individuele situatie liever in een eigen topic zien dan in het verzameltopic :)

Om zelf ook nog wat in te brengen: ik heb onlangs ook e.e.a. aan offertes vergeleken voor mijn dak (55° op zuiden). Bij mij kwam de lokale installateur eerst ook met SolarEdge + optimizers. Aangezien ik geen schaduw heb zag ik daar het nut niet van in, het maakte de offerte stukken duurder (en dus mijn terugverdientijd een stuk langer :P ).

Nog een tip, je vergelijkt de installaties nu op totaalprijs. Je kunt beter kijken naar de prijs per Wp (wattpiek). Op die manier kun je offertes onderling veel beter vergelijken.
  • Bij bedrijf 1 krijg je 3360Wp (12*280) voor 4337,10 ex. BTW (prijs incl. BTW is sowieso niet heel interessant om naar te kijken aangezien je de BTW kunt terugvragen). Dat komt neer op een prijs van €1,29/Wp (4337,10 delen door 3360). Niet extreem duur, maar ook geen hele scherpe offerte.
  • Bij bedrijf 2 krijg je 3510Wp voor 5834,15 ex. BTW. wat neerkomt op €1,66/Wp. Je ziet dus dat deze offerte in verhouding véél duurder is! :o
Zorg ook dat je een gespecificeerde offerte krijgt waar de prijzen van panelen, omvormer, rails, montage en overige kosten (meterkastaanpassing) afzonderlijk op genoemd staan. Op http://shop.winkelman-zonnepanelen.nl/ zijn PV onderdelen scherp geprijsd en kun je dan een beetje spieken of je aanbieder nou exorbitant veel vraagt voor een bepaald onderdeel op de offerte.

Hier nog een link naar mijn topic: [Offerte] Zonnepanelen op behoorlijk schuin dak op zuid
Bij mij komt er 12x JA Solar 280WP op het dak met daaraan een GoodWe GW3000-NS omvormer.
Totaalprijs (all-in, dus met montage, meterkastaanpassing etc) zit ik op €1,13 per Wp (ex. BTW). Een heel stuk goedkoper dan jouw offertes dus, voor hetzelfde aantal panelen in een soortgelijke opzet.

Wat zijn overigens de afmetingen van je dak? Want bij jou kunnen er nog wel meer panelen op als ik het zo zie. Zou ik ook zeker doen, want voor de terugverdientijd maakte het bij mij eigenlijk niet eens erg veel uit (nog geen jaar extra als ik ipv van 9 voor 12 panelen zou gaan). Voorwaarde is wel dat je het dan zoveel mogelijk zelf verbruikt. Terugleveren is niet bijster interessant, krijg je maar 7-8ct per kWh voor.

Ik heb de prijzen en terugverdientijden van verschillende offertes in Excel met elkaar vergeleken. Je kunt prijzen, aantal panelen en je eigen verbruik e.d. invullen om de terugverdientijd te berekenen.
Als je interesse hebt kan ik de .xls wel uploaden zodat je met jouw waardes kunt rekenen?

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
XPS15 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:24:
Afgelopen jaar had ik een stroomverbruik van 2600 Kwh. Dit zal dit jaar hoger uitvallen door gezinsuitbreiding. Hoeveel dit is kan ik nog niet inschatten. Budget is niet echt van toepassing. Ik wil de meest effectieve oplossing. Mag best éénmalig meer kosten als het over langere periode meer resultaat oplevert.
even beginnen bij het begin dan.

1 kWh levert je met salderen een +/- 19ct op.

2600kWh met 1 huis + 2 mensen word straks met 3 mensen:
2600 / 3 * 4 = +/- 3400kWh.
(blijft gokken maar is vrij gecalculeerd)

3400kWh * 0,19€ = 646€
dat 10 jaar (is al een lange TVT veel meer zou ik niet doen.)
10 * 646 = 6460€
en dat wil je ongeveer als maximaal uit geven om je elektra rekening te kunnen dekken.
(en lager dat lukt met gemak. ;)
bedrag is ook nog ex BTW dus inc is het +/- 7800€)

wil je een systeem voorbeeld om daar offertes mee aan te vragen.
dan moet je een eigen topic aan maken en bespreken we het daar.
(dan blijven de gegevens te minste bij elkaar, en loop niet alles door elkaar heen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36

databeestje

Von PrutsHausen

De suggestie van Solar Frontier is wel aardig, dat in strings van 3 en 4 combineren op 1 omvormer met 2 ingangen.

Dan doe je namelijk, huisdak, plat dak en schuurdak.

Een kleine erbij moet je iets van 500kWh rekenen, we hebben hier de TV vervangen door een nieuwe 40 inch met slechts 50 Watt verbruik in plaats van 150 Watt. Dat scheelt een boel.

Als je nu alles vol legt is het wel zo makkelijk voor als je (deels) elektrisch gaat rijden en/of verwarmen. Voor elektrisch verwarmen reken je 2kWh per M3 gas. En voor elektrisch rijden 1700kWh per 10k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik haak hier even aan, krijg deze week offertes van EnergieWonen en Zelfstroom voor een vergelijkbare situatie (aantal panelen, verwachte opbrengst)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@XPS15
als ik @ThinkPad zijn systeem als basis pak:
[Offerte] Zonnepanelen op behoorlijk schuin dak op zuid

en vervang de GoodWe GW3000-NS voor bij voordeelt deze:
http://shop.winkelman-zon...ar-en-interne-wifi--.html
die kost in totaal ongeveer 300€ duurder, maar die kan 2x een string aan.
dan kun dus je 12X leggen op zuid west en je kunt je 9x leggen op de schuur zuid.
(door de verschillende richtingen hoeft de omvormer niet veel zwaarder te zijn.
zon schuint dan niet tegelijk recht op de panelen van de verschillende stringen. ;) )

de totaal prijs word dan hoger, maar de prijs in €/Wp word dan weer lager.
zelfs lager als wat thinkpad doet. ;)
(dit mag ook met solarfrontier panelen, no prob.
zijn alleen niet meer echt goedkope panelen, de rest is een stuk goedkoper geworden.
maar als het oog iets wil, hebben ze wel bepaalde voordelen.)

dan heb je wel flink wat kWh over, en dat levert niet echt veel op (lees 11-7ct per kWh)
maar hoe groter je aanlegt de lager de prijs word in €/Wp dus zo erg is dat niet.

en zoals @databeestje ook zegt, elektrisch rijden of verwarmen daar kun je het wel aan opmaken.
dat bespaart ook erg lekker.
(opmaken is veel makkelijker als opwekken. ;) )

@Sander
ieder zijn situatie is anders.
dus eigen toppic maken dat mag, graag zelfs.
(maar lees gerust mee, wie weet wat je er uit kunt halen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XPS15
@ThinkPad bedankt voor het openen van een apart topic.
Als je dat excel overzicht wil plaatsen dan graag! Ik ben van plan om jullie adviezen mee te nemen met wat ik terugkoppel aan de twee leveranciers.

Wat als ik nu 12 panelen op het dak van mijn huis (zw) wil, nagenoeg geen schaduw en 9 op mijn schuur (z) met op sommige tijden schaduw door huis van de buren. Wat is het beste/efficiëntste om dit te combineren?

Heeft iemand trouwens tips van aanbieders in de Achterhoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
XPS15 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:19:
Wat als ik nu 12 panelen op het dak van mijn huis (zw) wil, nagenoeg geen schaduw en 9 op mijn schuur (z) met op sommige tijden schaduw door huis van de buren. Wat is het beste/efficiëntste om dit te combineren?
Sowieso wil je niet alles op 1 tracker want de twee zullen zich verschillend gedragen en de slechtste trekt dan de betere mee. Ook vanwege het vermogen gaat het niet op een 1 fase omvormer passen. Dus ik zie in dat geval 2 opties:

Als je een 3 fasen aansluiting hebt kun je beide daken elk op een eigen tracker van 1 grotere 3-fasen omvormer zetten.

Als je een 1 fase aansluiting hebt kun je ze als twee aparte systemen behandelen: het huis met een simpele opzet (1 tracker, standaard omvormer); de schuur eventueel met meer slimheid (optimizers) zodat je niet teveel productie kwijtraakt als hij deels in de schaduw komt.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
offtopic:
@XPS15 Ik heb de Excel hier geüpload. Gele cellen invullen en dan rolt er onderaan een terugverdientijd uit. Als je speelt met je eigen verbruik dan zie je ook dat de installatie zich zo snel mogelijk terugverdiend als je alle opgewekte stroom ook daadwerkelijk zelf gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
XPS15 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:19:
Als je dat excel overzicht wil plaatsen dan graag! Ik ben van plan om jullie adviezen mee te nemen met wat ik terugkoppel aan de twee leveranciers.

Heeft iemand trouwens tips van aanbieders in de Achterhoek?
excel van thinkpad gecheckt, en oke bevonden.
(had ik eigenlijk ook wel zonder te checken durven te zeggen)

wat is beste/efficentste?
moeilijk dat punt is voor iedereen anders en zul je zelf moeten bepalen.

dingen die ik je wel kan geven:
12x 270-320Wp panelen die geven vaak 32Vmpp per stuk.
als je dan 12x die aansluit heb je 12x32Vmpp = 350V tot 400V.
(als cellen warmer zijn dat is d eVmpp lager en als ze kouder zijn hoger.)
zo een beetje alle TL omvormers hebben hun optimum rond de 350Vmpp zitten.
dus dat is vrijwel perfect.
(gelukkig kunnen de meeste TL omvormers goed over weg met 6x tot 13x van dat soort panelen.
er is wel flink wat marge, maar perfectie blijft rond de 12x zitten)

panelen op zuid doen het eigenlijk het beste.
ik heb alle panelen op oost-west hangen, dan zou je zeggen dat levert flink minder op.
maar nee dat valt mee, ik doe nog steeds +/-75% van wat zuid doet.
dus jouw zuid westen zal best nog veel gaan doen.

hier een plaatje van mijn set zijn dag opbrengst.
(warme dag in de nazomer, dus lage W hellaas, panelen waren goed heet te noemen.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
kun je goed zien dat verschillende richtingen verschilende momenten zijn top halen.
als jij je 12x + 9x zou willen doen met verschillende richtingen heb je dat ook, maar wel minder extreem als wat ik heb. ;)

panelen hebben een STC waarde van waar jij naar kijkt 270Wp.
maar dat haal je vrijwel alleen in de lente, panelen zijn dan een stuk kouder en dat levert die hoge W op.
in de zomer maanden als ze heter zijn dan heb je meer noct waarden, de 270Wp leveren dan +/-180W.
dus je kunt de omvormer zoizo een 30% te klein maken zonder te veel verlies.
(maar dan moet je bloedruk dat wel aan kunnen dat je iets aftopt in de lente.)

ander punt is de omvormer.
stel je kunt niet hoger aansluiten als 16A (kan een probleem zijn om in sommige huizen hoger te gaan)
dan kun je max een 4000VA (jep niet W) aansluiten.
dan zou je voor een power-one PVI 3.6 kunnen gaan.
http://new.abb.com/power-...ase/pvi-3-0kw-3-6kw-4-2kw
maar kun je met meer A aansluiten dan is een 4,5kW omvormer wel leuker. ;)

meer persoonlijk, ik zou niet gaan voor solaredge of tigo of andere micro omvormer/optimizer.
is gewoon vaak te duur voor het kleine verlies wat schaduw geeft.

verder is het hoe diep wil je de gegevens hebben, of wil je dat de installateur dat voor je uit zoekt?

@ThinkPad
excel is cool en oke bevonden.
alleen de Efficientiefactor mag je wel een beetje bijstellen.
ondanks je steile hoek mag je gerust voor de 9 panelen setup een 0,93 kiezen.
voor de 12 panelen setup mag je dan 0,95 kiezen.
(12 panelen geeft een betere Vmpp en de omvormer is dan effectiever. ;) )

[ Voor 30% gewijzigd door migjes op 26-04-2017 13:01 ]

Pagina: 1