Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.580 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sjors81
Hoeveel ruimte heb je tussen nok en dakkapel.?
Wat is dat voor pijpje? Ventilatie? of rioolontluchting?
Er bestaan verlaagde ventilatiepannen.

Passen er geen 2 mtr panelen boven je dakkapel in portrait? (1957 x 992)
12x ECsolar 330 Wp?
Doet het best lekker op een stecagrid 3600 (klein beetje aftoppen)
http://pvoutput.org/aggre...sp?id=39522&sid=36100&t=m

Je wilt nu 14x 280 Wp op wat voor een omvormer?
14 panelen zal "mogelijk" opgedeeld worden in 2x 7, wat een (te) lage spanning opleverd voor optimaal rendement. :?
Hoeveel schaduw heb je van de omgeving?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-03-2017 15:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:26
het is minder dan 2 meter. Anders had ik 2x 7 panelen gedaan in landscape. Pijpje gaat weg en komt inderdaad een verlaagde ventilatiepan voor terug. er komt een sma 5000tl aan. Zoals ik eerder al had gepost was de minderprijs voor een 3600 maar 70 euro dus was een beetje zonde om deze te laten lopen. leverancier bied overigens alleen sma's aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, dan is het geen probleem. Alle 14 in 1 string.
Geen nieuw modelletje SMA?
http://www.mg-solar-shop....richter-SB5-0-1AV-40.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:42:
Oh, dan is het geen probleem. Alle 14 in 1 string.
Geen nieuw modelletje SMA?
http://www.mg-solar-shop....richter-SB5-0-1AV-40.html
het worden er waarschijnlijk 16 :-).... maar heeft het nog een voordeel dat nieuwe model? vermoed dat hij het gewoon nog moet bestellen en dat het qua inkoop waarschijnlijjk niet heel veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjors81 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:46:
[...]

het worden er waarschijnlijk 16 :-).... maar heeft het nog een voordeel dat nieuwe model? vermoed dat hij het gewoon nog moet bestellen en dat het qua inkoop waarschijnlijjk niet heel veel uitmaakt.
De datasheet staat in die link van de webshop >:) ;)

Maar:
8x 32 Vmpp = 256 Vmpp (beetje laag) (optitrac heeft voldoende spanning nodig voor schaduwmanagement)
16x 32 Vmpp = 512 Vmpp (beetje hoog) (dat zijn stecagrid 4200 spanningen of een 3-fase sma)

Kun je er geen 20 of 22 van deze kwijt?
(20) 10x 38,6 = 386 Vmpp

(je gaf aan 280 Wp, maar welke spanning :? )

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-03-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-10 13:06
Heb gekeken op google uiteraard en dit forum gelezen ;) , maar installateurs bij mij in de buurt wagen zich er niet meer aan. Ik was benieuwd of er mensen zijn met verfrissende ideeen. Bedankt in ieder geval!

MDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:54:
[...]

De datasheet staat in die link van de webshop >:) ;)

Maar:
8x 32 Vmpp = 256 Vmpp (beetje laag) (optitrac heeft voldoende spanning nodig voor schaduwmanagement)
16x 32 Vmpp = 512 Vmpp (beetje hoog) (dat zijn stecagrid 4200 spanningen of een 3-fase sma)

Kun je er geen 20 of 22 van deze kwijt?
(20) 10x 38,6 = 386 Vmpp

(je gaf aan 280 Wp, maar welke spanning :? )
gaat om deze panelen: http://www.astronergy.com...BL)_Violin_EN_2016_10.pdf

deze panelen kan ik erg voordelig krijgen. ik kom nu op een prijs van 0,89 per WP (excl btw) incl. montage.

klopt het dat het verschil tussen de oude en nieuwe omvormer zich beperkt tot het verschil in maximale input voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sjors81
Klopt, en de nieuwe heeft wifi

31,5 x 16 = 504 Vmpp.
Bereik van de sma is tot 500 Vmpp
het is het allemaal net niet vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Maar wat is effect in kwh bij 'net niet'? Als het om een paar kwh gaat vind ik het geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjors81 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:02:
Maar wat is effect in kwh bij 'net niet'? Als het om een paar kwh gaat vind ik het geen probleem
Het effect kan je zien in de efficiency curve.
http://www.mg-solar-shop....0scheet%20SB3_0-SB5_0.pdf

Ik streef altijd naar 350-400 Vmpp.
Dat betekent 4 of 5 x SF in een string (wil je niet meer kopen)
Of 7a 8 x ECsolar 275 Wp a 48,5 Vmpp in een string (is geen voorraad meer van)
Of 10x ECsolar 210 Wp in een string.
Of gewoon meer 280 Wp panelen nemen, zodat je het in 2 stringen kan verdelen met wel voldoende spanning. (voor optitrac zijn werk te laten doen/schaduw dakkapel op verschillende tijdstippen)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-03-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Als ik de tabel goed lees gaat het dan om circa 2% rendementsverschil. Dat vind ik wel te overzien, zeker met de gedachte dat ik mogelijk nog ga uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En dat uitbreiden is dan met 4 panelen op dezelfde zijde?
20x 280 Wp = 5600 Wp
10x 31,5 = 315 Vmpp

Optitrac verlaagd de spanning. Ik vind het nog weinig Vmpp. (kost je iets efficiency)
En die strings kan je niet parallel zetten want dan werkt optitrac niet goed.
Dus mppt1 en mppt2 zitten vol.

Met 16x 31,5 Vmpp, 504 Vmpp, zou je eigenlijk geen SMA moeten nemen, maar een steca 4200.
En die heeft maar 1 mppt ingang helaas. Maar wel hoog rendement.

Of meteen gaan voor een 3-fase SMA (maar dan heb je wel veeeel panelen nodig voor uitbreiding)
SF is toch wel makkelijk nietwaar?

Keuzes, keuzes

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-03-2017 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Een kennis van mij heeft een Steca (voor 3000 Wp, weet verder het type niet, met Sunclicks stekkers) gekocht van onze oosterburen met dito instellingen.
Heeft iemand daar een code / trucje voor om die te wijzigen? Ik werk zelden met Steca, en heb de code daarvoor (nog) niet.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 10:22:
MC4 zit geklikt en het tooltje maakt het iets makkelijker maar met de hand zijn ze ook los te maken. Zo zien ze er uit:

[afbeelding]

Ik vind het vaak geklooi en gebruik ze zelden of nooit. Voor vastdraaien vind ik ze wel handig maar dat is persoonlijk denk ik.
Afhankelijk van het merk van de MC 4 stekkers gaan ze makkelijk of moeilijk los met de vingers.
Ook zijn er, om het makkelijk te maken, nog weer MC4 stekkers (Amphenol) die net even een ander tooltje nodig hebben dan de meeste.
Maar het is handig om er een te hebben, i.p.v. er achter te komen dat je er een nodig het op dat moment.

Ohh, en die zwarte tooltjes zijn nog al eens gemaakt van een Thermoharde kunststof, VOORZICHTIG wrikken daarmee.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:27
Ik ben me ook aan het oriënteren. "Perfect" dakje, ik gok zon 45 graden helling en richting het zuiden gesitueerd. Nul schaduw.

Ik wil graag er zoveel mogelijk uithalen wat er financieel mogelijk is.
Ik kom op 12 panelen uit. (Full black)

Heb nu 2 offertes binnen, beiden bieden 275w panelen. De 1e 10st wat op 1,23 euro/w uitkomt (trina panelen en zeverlution). De 2e 15 st wat op 1,28 euro/w uitkomt (aeg panelen en een goodWe).
Als ik het zo lees hiet moet dat toch een stuk goedkoper kunnen. (Ik wil het wel laten doen, dus het is wel incl montage)

Als ik zelf een beetje google naar 300w systemen, kwam ik al een site tegen die het voor ook ongeveer 1,25 euro/w doet met LG panelen. Waarom wordt er nog meer 275w geboden terwijl 300w al zoveel aantrekkelijker lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Kasper schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:30:
Ik ben me ook aan het oriënteren. "Perfect" dakje, ik gok zon 45 graden helling en richting het zuiden gesitueerd. Nul schaduw.

Ik wil graag er zoveel mogelijk uithalen wat er financieel mogelijk is.
Ik kom op 12 panelen uit. (Full black)

Heb nu 2 offertes binnen, beiden bieden 275w panelen. De 1e 10st wat op 1,23 euro/w uitkomt (trina panelen en zeverlution). De 2e 15 st wat op 1,28 euro/w uitkomt (aeg panelen en een goodWe).
Als ik het zo lees hiet moet dat toch een stuk goedkoper kunnen. (Ik wil het wel laten doen, dus het is wel incl montage)

Als ik zelf een beetje google naar 300w systemen, kwam ik al een site tegen die het voor ongeveer 1,12 euro/w doet met LG panelen. Waarom wordt er nog meer 275w geboden terwijl 300w al zoveel aantrekkelijker lijkt?
Welke site biedt die lg panelen dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
Sjors81 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:33:
[...]

Welke site biedt die lg panelen dan aan?
Excuses, bij het terugzoeken van de site (tentensolar), had ik over het woordje exclusief montage gelezen. Als ik grofgerekend 800 euro montage erbij op tel kom ik ook op ongeveer 1.25 euro/w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Kasper schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:41:
[...]

Excuses, bij het terugzoeken van de site (tentensolar), had ik over het woordje exclusief montage gelezen. Als ik grofgerekend 800 euro montage erbij op tel kom ik ook op ongeveer 1.25 euro/w.
Dat vermoeden had ik al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
Helaas lees je soms door enthousiasme over belangrijke woorden heen.. ;(

Maar alsnog lijkt het dan aantrekkelijker t.o.v. de offerte die ik ontving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk artikel maar toch een vertekend beeld
http://www.hln.be/hln/nl/...kt-58-minder-stroom.dhtml

mijn verbruik is 5000 kwh op jaarbasis ik wek ook 5000 kwh op
in de periode mrt tot en met sep wek ik 1300 kwh meer op dan mijn verbruik in die periode
diezelfde 1300 kwh haal ik dus weer van het net af
kortom het vebruik blijft gelijk echter er word meer getransporteerd.

terwijl dit eigenlijk niet verrekend word dankzij de huidige salderingsregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:24:
Dat hangt er vanaf hoe je er naar kijkt. Ja er is meer transport uit je woning wanneer je opwekt. Maar zou je niet opwekken dan had je juist meer transport naar je woning.

Bovendien, op het moment dat jij teruglevert, is dat dan echt meer transport? Iemand anders gebruikt jouw stroom. Die stroom zou sowieso verbruikt zijn. Het komt nu alleen bij jou vandaan in plaats van ergens anders. Dus het is wellicht ander transport maar niet persé meer transport.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:57

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

in de periode mrt tot en met sep wek ik 1300 kwh meer op dan mijn verbruik in die periode

Je gebruikt standaard ca 30% van de eigen opgewekte stroom. Dus die gaat niet via het net, maar rechtsreeks van je panelen. Dat heb je dus als minder transport. Dus in plaats van 5000 kWh gaat er maar 3500 kWh over het net

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:03

PeaceNlove

Deugleuter

mddd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:33:
[...]

Dat hangt er vanaf hoe je er naar kijkt. Ja er is meer transport uit je woning wanneer je opwekt. Maar zou je niet opwekken dan had je juist meer transport naar je woning.

Bovendien, op het moment dat jij teruglevert, is dat dan echt meer transport? Iemand anders gebruikt jouw stroom. Die stroom zou sowieso verbruikt zijn. Het komt nu alleen bij jou vandaan in plaats van ergens anders. Dus het is wellicht ander transport maar niet persé meer transport.
Maar als jij vervolgens op een donkere januaridag lekker van het net aan het gebruiken bent is er ook sprake van transport. En dat wordt dan niet door iemand anders betaald

Kortom, met salderen is er sprake van dubbel transport. Maar alleen degene die niet saldeert betaald 1x voor het transport.

[ Voor 7% gewijzigd door PeaceNlove op 29-03-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 17:27

Ik zie niets leuk aan dit artikel. Die titel geeft gewoon een vertekend beeld en de ongeïnformeerde (naïve) lezer zal concluderen dat je energie bespaart met een batterij. Je bespaart helemaal niets want je betaalt nog altijd dezelfde vergoeding voor transport etc van het net.
Het enige wat interessant zou kunnen zijn is als de energieleveranciers een lager kWh tarief aanbieden indien je minder gebruik maakt van het net.
Of indien je niet beschikt over een meter die terugdraait en dus aangewezen bent op eigen opslag voor nachtverbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door SlasZ op 29-03-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:36
PeaceNlove schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:53:
[...]

Maar als jij vervolgens op een donkere januaridag lekker van het net aan het gebruiken bent is er ook sprake van transport. En dat wordt dan niet door iemand anders betaald

Kortom, met salderen is er sprake van dubbel transport. Maar alleen degene die niet saldeert betaald 1x voor het transport.
Deze snap ik niet zo goed. 8)7

Als ik panelen heb verbruik ik niet meer energie dan daarvoor. Transport is gelijk.
Als de zon schijnt zelfs minder of niets. Transport is minder of nul.
Als ik teruglever aan het net...lever ik dan aan de buren? Transport?
In alle situaties betaal ik hetzelfde aan transport?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

MarcelGo schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:46:
[...]

Deze snap ik niet zo goed. 8)7

Als ik panelen heb verbruik ik niet meer energie dan daarvoor. Transport is gelijk.
Als de zon schijnt zelfs minder of niets. Transport is minder of nul.
Als ik teruglever aan het net...lever ik dan aan de buren? Transport?
In alle situaties betaal ik hetzelfde aan transport?
Als ik teruglever aan het net...lever ik dan aan de buren? Transport?Ja, dat is transport en de buren betalen
Als jij ontvangt uit het net ('s nachts, januari, you name it) en je hebt een overschot dan saldeer je. Kortom, je betaald dan niks, je overschot wordt alleen kleiner. Desondanks vind er dan wel transport plaats, namelijk jou huis in. En dat transport wordt dan dus niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:36
Volgens mij is je invalshoek eenzijdig...zie quote uitleg energienota

"6. Transportonafhankelijk tarief of vastrecht transport
Een vast tarief voor het energietransport. Dit bedrag is onafhankelijk van je energieverbruik."

Als je naar het grote plaatje kijkt is er volgens mij wel degelijk minder verplaatsing van energie tenzij je in een wijk woont waar meer dan bv 50% bewoners zonnepanelen hebben en daarmee in hun volledige behoefte voorzien

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

MarcelGo schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:07:
Volgens mij is je invalshoek eenzijdig...zie quote uitleg energienota

"6. Transportonafhankelijk tarief of vastrecht transport
Een vast tarief voor het energietransport. Dit bedrag is onafhankelijk van je energieverbruik."

Als je naar het grote plaatje kijkt is er volgens mij wel degelijk minder verplaatsing van energie tenzij je in een wijk woont waar meer dan bv 50% bewoners zonnepanelen hebben en daarmee in hun volledige behoefte voorzien
Ja, als je het op wijkniveau bekijkt is er inderdaad sprake van minder transport. Ga ik puur op mijn huisaansluiting kijken is er wel sprake van meer transport. Wellicht dat dit de discussie verklaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het uitgangspunt dat voor het transport (naast opwek) van een kWh betaald moet worden rammelt.
Slijt een kabel harder als er 1 uur lang 1 kW doorheen gaat of 5 uur lang 200W? Of merkt de kabel daar in beide gevallen niets van?
Niet voor niets dat er een vast capaciteitstarief is ingesteld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt dat transportverhaal niet aan wat je als definitie hangt aan 'transport'? Als niemand opwekt is er bij verbruik altijd en alleen transport van centrale (via verdelers) naar eindgebruiker. Als je meer opwekt dan je zelf verbruikt is er welliswaar sprake van transport maar naar de buren cq verdeler. De opwek maakt dus beduidend minder km's. Ook als er op een verdeler meer opwek terugkomt dan verbruik zal het naar het eerstvolgende punt stromen waar het verbruik hoger is dan de opwek.

Natuurlijk zijn er aan transport kosten voor de energieleveranciers verbonden maar voor zover ik weet is dat een gemiddelde berekend over de langste weg van (energie)centrale naar eindverbruiker en dalen de daadwerkelijke kosten dus naarmate er meer decentrale opwek middels zonnepanelen komt. Daar zit wel een limiet aan maar daar zijn we nog laaaaaaaaaaaang niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Ze zitten denk ik met een probleem dat de energie vraag blijft stijgen, en ze zouden moeten investeren.
Nu Solar op grotere schaal komt, moet er wellicht anders geinvesteerd worden.

Het probleem is vast dat het niet echt te voorspellen is hoe veel opbrengst er uit al die solar installaties op het net komt. Als het mooi weer is op momenten dat er weinig huis gebruik is zullen ze productie systemen langzamer moeten laten draaien omdat iedereen aan het net terug levert.
Bij weinig zon is dat niet zo en moet nog steeds die extra capaciteit er zijn tot aan al die gebruikers.

Ik zie het argument niet zo dat ze voor solar de wijkbedrading zo moeten aanpassen. Dat zouden ze volgens mij toch moeten als iedereen straks aan de electrische auto gaat, en die tussen 17:00-18:00 bij thuiskomst maar aan de lader hangt naast het andere verbruik (koken, wassen etc.)

Lijkt me meer een oneigenlijk argument om iedereen een accu aan te smeren zodat ze niet hoeven investeren in die laatste stukken van hun netwerk..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Even een praktische vraag, stel dat ik zelf zonnepanelen zou willen leggen. Hoe zit dat dan verzekeringstechnisch?

Stel dat een zonnepaneel loswaait en de buurman hem op z'n hoofd krijgt. Naar mijn idee kan de buurman jou dan aansprakelijk stellen en valt dit onder je aansprakelijkheidsverzekering (AVP). En als het door een bedrijf wordt gelegd? Dan stelt de buurman jou aansprakelijk en jij kunt op jouw beurt het installatiebedrijf weer aansprakelijk stellen?

Als ik dit soort scenario's Google, dan vind ik alleen maar onderwerpen over de opstalverzekering, maar dat is juist voor schade aan de panelen zelf (hagelstenen erop enzo).

En stel dat ik lekkage in huis krijg doordat ik tijdens montage iets blijkbaar niet goed heb gedaan, is zoiets dan gedekt door je opstal/inboedelverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

ThinkPadd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:26:
Even een praktische vraag, stel dat ik zelf zonnepanelen zou willen leggen. Hoe zit dat dan verzekeringstechnisch?

Stel dat een zonnepaneel loswaait en de buurman hem op z'n hoofd krijgt. Naar mijn idee kan de buurman jou dan aansprakelijk stellen en valt dit onder je aansprakelijkheidsverzekering (AVP). En als het door een bedrijf wordt gelegd? Dan stelt de buurman jou aansprakelijk en jij kunt op jouw beurt het installatiebedrijf weer aansprakelijk stellen?

Als ik dit soort scenario's Google, dan vind ik alleen maar onderwerpen over de opstalverzekering, maar dat is juist voor schade aan de panelen zelf (hagelstenen erop enzo).

En stel dat ik lekkage in huis krijg doordat ik tijdens montage iets blijkbaar niet goed heb gedaan, is zoiets dan gedekt door je opstal/inboedelverzekering?
Normaal gesproken is er een garantie termijn op de installatie (2jaar zie ik wel langs komen) denk dat in die periode de installateur verantwoordelijk is voor de lekkage schade als dat veroorzaakt is door het installatiewerk.

Als er iets los waait en het is nog in die periode en het is aantoonbaar niet volgens de handleiding van de fabrikant die toen bekent was geplaatst, dan zal je ook bij de installateur (dat kan je ook zelf zijn) komen denk ik anders, of bij de fabrikant, of je eigen verzekering.

Dus goed opletten wat je krijgt en dat je het netjes volgens de handleiding vast zet, en haken en ballast plaatst volgens o.a. het juiste windgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
jacovn schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:05:
Ze zitten denk ik met een probleem dat de energie vraag blijft stijgen, en ze zouden moeten investeren.
Nu Solar op grotere schaal komt, moet er wellicht anders geïnvesteerd worden.
Inderdaad niet meer maar wel anders.
Het probleem is vast dat het niet echt te voorspellen is hoe veel opbrengst er uit al die solar installaties op het net komt. Als het mooi weer is op momenten dat er weinig huis gebruik is zullen ze productie systemen langzamer moeten laten draaien omdat iedereen aan het net terug levert.
Bij weinig zon is dat niet zo en moet nog steeds die extra capaciteit er zijn tot aan al die gebruikers.
Het is erg goed te voorspellen hoe groot de opwek zal zijn, Zelfs een dag van te voren en zeker een 15 min van te voren. De benodigde energie is ook redelijk (minder goed als opwek) historisch te voorspellen. De meer of minder benodigde centrale opwek is dus ook goed te voorspellen. Als we de kabels vanuit de centrale opwek niet willen verzwaren zullen we wijk of huis accu's moeten toepassen.
Ik zie het argument niet zo dat ze voor solar de wijkbedrading zo moeten aanpassen. Dat zouden ze volgens mij toch moeten als iedereen straks aan de electrische auto gaat, en die tussen 17:00-18:00 bij thuiskomst maar aan de lader hangt naast het andere verbruik (koken, wassen etc.)
De extra verbruiken van opladen auto's zal een groter probleem worden als de opwek. dat zal dus gestuurd moeten worden. OOk zou het handig zijn wanneer we op een willekeurige oplaad plek onze eigen stroom kunnen gebruiken. Als onze zonnepanelen hun werk doen staat onze EV ergens anders op te laden.
Lijkt me meer een oneigenlijk argument om iedereen een accu aan te smeren zodat ze niet hoeven investeren in die laatste stukken van hun netwerk..
Dat willen ze idd graag iedereen aan de accu's. Maar goed als dat stuurbaar is op lage tarieven en momenten van een overschot binnen je huis ? kan wel gunstig zijn.
De totale kosten van het net werk zullen lager blij en indien de netbeheerder laders en (grote) verbruikers kan in of juist af schakelen.
Zelf kan je dat al doen door je vriezer met een tijd klok alleen overdag te laten vriezen, een graadje lager als nacht buffer. Zo kan je simpel meer energie direct zelf verbruiken. Dat kan ook met je WP als je een buffer hebt. Als je savonds thuis komt is het SWW, de buffer en het huis warm.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Laatst online: 13-10 12:39
ThinkPadd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:26:

Als alles idd volgens richtlijnen aangelegd en onderhouden was is het naar mijn idee aansprakelijkheidsverzekering die voor jou de (letselschade van de) buurman dient te vergoeden.
Ik heb ooit bij bedrijf stage gelopen waar dit idd gebeurd was. Meerdere panelen van flat gewaaid op auto's etc. Maar dat was dan verzekering van het bedrijf. (Weet niet welke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SlasZ
Ik zie niets leuk aan dit artikel. Die titel geeft gewoon een vertekend beeld en de ongeïnformeerde (naïve) lezer zal concluderen dat je energie bespaart met een batterij.
dat is precies wat ik bedoelde met het artikel het geeft een vertekend beeld idd

@ThinkPad het maakt niet uit of jij zelf de zonnepanelen plaatst of je laat dit door een "proffisioneel" bedrijf doen

stel jij plaatst een schutting dan en die valt om dan geld ook gewoon jou WA verzekering
stel een beddrijf plaatst die schutting niet goed dan ben jij hoofdelijk aansprakelijjk richting diie buurman maar moet jij het bedrijf in kwestie weer aansprakelijk stellen . dat hoeft dus niet die buurman te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:47

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Vraag; mag je op een bestaande 3x25amp huis aansluiting, ook werken met 2 omvormers? Zit te denken aan uitbreiding met 10 panelen, helaas zal ik dan mijn 8K Solaredge moeten vervangen door een andere.

Nu heb ik 25x 325=8125Wp op het dak liggen. Bij uitbreiden met 10 panelen kom ik op 3250/3300 uit. Dat is net niet lekker met een 10K en te weinig voor een 12.5K...

Dus ik zit te denken aan een 3K Solaredge waarbij ik de 8K ook laat meedraaien. De hoek en ligging van de panelen zal toch wel een experiment zijn, bijna plat op dakterras op een schansopstelling. Alternatief denk ik er aan als dit niet kan om de installatie met 14 panelen uit te breiden en er 4 tegen de gevel aan te schroeven.

Wat denken jullie hier van??

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:25

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom niet de SE3000 of HD-Wave versie ipv de SE 3K?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

timovd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:19:
Waarom niet de SE3000 of HD-Wave versie ipv de SE 3K?
Ja kan ook, welk model het specifiek gaat worden is het punt nog niet, meer of er 2 omvormers tegelijk mogen werken op een aansluiting..

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:48
peterpijpelink schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:21:
[...]

Ja kan ook, welk model het specifiek gaat worden is het punt nog niet, meer of er 2 omvormers tegelijk mogen werken op een aansluiting..
Ja dat kan, bij voorkeur de belasting wel verdelen over meerdere fase natuurlijk.
Ik kan er hier vijf tegelijk aan zetten als ik wil....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

reneeke1970 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:27:
[...]

Ja dat kan, bij voorkeur de belasting wel verdelen over meerdere fase natuurlijk.
Ik kan er hier vijf tegelijk aan zetten als ik wil....
Ja uiteraard, nu lever ik ook over 3 fasen terug en idee is wel om een aparte groep te pakken, net zoals nu is aangesloten. Voordeel is dat mijn investering in de bestaande omvormer niet weg valt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nt nog niet, meer of er 2 omvormers tegelijk mogen werken op een aansluiting..
ja dit kan en mag gewoon
of je nu 1 of 10 omvormers hebt maakt niet uit, zolang je maar niet boven het maximum van de hoofdzekering komt

in theorie zou je dus 25A keer 230V keer 3 fasen is 17,2 kw mogen terugvoeden dan is er nog de 1,6 regel van max terugvoeden en dat afronden naar boven
oftewel per Fase mag je 20A terugvoeden

het is idd wel wenselijk om dit indien mogelijk te verdelen per fase
dus fase1 1 omvormer
fase 2 1 omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik heb net een huis gekocht met zonnepanelen en deze werden geïnstalleerd door een verdeler die nu failliet blijkt te zijn.
Het gaat over een SMA sunny boy 2500 zonder bluetooth.

Bij de overeenkomst was er ook een abonnement inbegrepen voor www.solarcare.eu/ via een GSM responder.
Nu is dit abonnement afgelopen en kost het 75€/jaar om de gegevens online te kunnen raadplegen.

Is er een alternatief om de gegevens ergens uit te lezen en deze op een opensource platform weer te geven?
De sunny boy heeft geen bluetooth geïntegreerd.

Hieronder foto van de installatie + de GSM responder :

Afbeeldingslocatie: https://axonet.be/fora/zon1.JPG
Afbeeldingslocatie: https://axonet.be/fora/zon2.JPG

Wat zijn de alternatieven?

[ Voor 4% gewijzigd door Droned op 30-03-2017 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:23
Droned schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 13:01:
Ik heb net een huis gekocht met zonnepanelen en deze werden geïnstalleerd door een verdeler die nu failliet blijkt te zijn.

Bij de overeenkomst was er ook een abonnement inbegrepen voor www.solarcare.eu/ via een GSM responder.
Nu is dit abonnement afgelopen en kost het 75€/jaar om de gegevens online te kunnen raadplegen.

Is er een alternatief om de gegevens ergens uit te lezen en deze op een opensource platform weer te geven?

[afbeelding]
[afbeelding]

Een (tweedehands) youless kopen en uploaden naar www.pvoutput.org

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:58:
[...]

in theorie zou je dus 25A keer 230V keer 3 fasen is 17,2 kw mogen terugvoeden dan is er nog de 1,6 regel van max terugvoeden en dat afronden naar boven
oftewel per Fase mag je 20A terugvoeden
Is die factor 1,6 niet de selectiviteit?
Dat geldt toch niet voor terugvoeden?

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uit pagina 1 van dit topic
Om te bepalen welk omvormervermogen u aan mag sluiten kijkt u eerst wat de grootte is van uw hoofdzekering. Doorgaans is deze 25A, 35A, of 40A. De zekering in de groepenkast dient bij voorkeur 1,6 x kleiner te zijn vanwege selectiviteit. (Zie kopje selectiviteit). Er zit dus geen beperking op het aangesloten paneel vermogen!

Als u weet hoe groot uw groepenkastzekering is kunt u uitrekenen hoeveel omvormervermogen u mag installeren. Hiervoor gebruiken we de volgende formule: W = A x V

Hoofdzekering Groepenkastzekering Max. omvormervermogen
1 × 25A 16A 3.680 W
1 × 35A 25A 5.750 W
1 × 40A 25A 5.750 W
3 × 25A 3 × 16A 3 × 3.680 W = 11.040 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
Dat strookt niet met:

De meeste huishoudens hebben een hoofdaansluiting van 1 x 35A of 3 x 25A. De hoofdaansluiting wordt ook wel de hoofdzekering of de gemeentezekering genoemd. Vroeger moest je je houden aan de “selectiviteit” bij een zonnepanelen installatie. Dat houdt in dat als je een 35A hoofdzekering hebt, je een apparaat van maximaal 25A mag aansluiten. Dit is om te voorkomen dat de hoofdzekering smelt wanneer je op meerdere groepen tegelijk apparaten gebruikt. Op deze regel is een uitzondering gemaakt voor zonnepanelen. Dit heeft als voordeel dat je wanneer je een 25A hoofdaansluiting hebt je toch op 25A mag terugleveren. Dit komt omdat de stroom van de zonnepanelen “tegen de stroom in” gaat. Het is geen verbruiker, maar een leverancier. Er gaat zo minder stroom door je hoofdzekering. Op een 25A hoofdzekering mag je dus een omvormer van 25A aansluiten.

Zie http://mastersinsolar.nl/...veren-via-mijn-meterkast/

Ik voed op dit moment met 6 omvormers (en nog 5 micro-omvormers) in op 3 fasen. In de nabije toekomst wil ik meer panelen+omvormers bijplaatsen vanwege aanschaf van een EV.
Daarom wil ik graag weten wat ik maximaal mag invoeden op mijn 3x25A.

[ Voor 10% gewijzigd door GadgetFrank op 30-03-2017 13:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

it komt omdat de stroom van de zonnepanelen “tegen de stroom in” gaat. Het is geen verbruiker, maar een leverancier. Er gaat zo minder stroom door je hoofdzekering. Op een 25A hoofdzekering mag je dus een omvormer van 25A aansluiten.
hoe kan er minder stroom door de hoofdzekering gaan bij terugvoeden
theoretisch voorbeeld in de praktijk zal deze apparaten nooit tegelijk maximale stroom pakken :

als ik de wasmachine, droger ,vaatwasser oven tegelijk aan heb dan heb ik
2000 + 2000 +1500+1500 watt vebruik oftewel 7000 watt = 30A

als deze apparaten nu uitstaan en mijn installatie levert 7000 watt terug (overige verbruikers even niet meegeteld in het voorbeeld ) dan lever ik toch echt 30A door de hoofdzekering

wat ze eigenlijk bedoelden te zeggen maar compleet verkeerd verwoord hebben is het volgende
stel je wasmachine staat aan en je droger staat aan dus achter de meter is het vebruik 4000 watt
maar je pv levert op dat moment 5000 watt
dan gaat er netto maar 1000 watt door de hoofdzekering.
en ze zeggen dat je om die reden gewoon 25A kan invoeden daar je altijd wel een vebruiker aan heb staan, let even op het woordje KAN dit betekent niet dat het MAG.

nu blijkt uit de praktijk dat het vrij uitzonderlijk is dat particulier iemand een installatie weg kan leggen die groter is qua opbrengst dan zijn max hoofdzekering.
in dat geval kan hij altijd naar 3fasen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:33

[afbeelding]
[afbeelding]

Kijk eens naar een logger van FP4all. Simpele plug&play oplossing, output naar eigen site en PVoutput.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 17:02:
[...]

Dat zou ik dus ook doen als je niet zelf schuin dak op wilt, 18 nieuwe laten leggen en de oude zelf op plat dak leggen,omvormer kiezen waar beide daken op kunnen, zo houd je mooi garantie
Ik heb even zitten rekenen, maar ik denk niet dat ik die twaalf panelen op het platte dak kan leggen als ik dezelfde hoek moet aanhouden als de panelen op het grote dak. Ik zou dan veel overlap krijgen, of ik moet ze zo ongeveer plat leggen.

Maar hoe langer ik er over nadenk, hoe beter het idee mij klinkt: de huidige panelen, met de huidige omvormer op het platte dak, en nieuwe op het dak, en een tweede omvormer voor de nieuwe panelen (we hebben 3 fasen, dus dat zou moeten kunnen).
Ik zou alleen moeten narekenen hoe ik die 12 panelen dan het best kan plaatsen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:52:
[...]

Ik heb even zitten rekenen, maar ik denk niet dat ik die twaalf panelen op het platte dak kan leggen als ik dezelfde hoek moet aanhouden als de panelen op het grote dak. Ik zou dan veel overlap krijgen, of ik moet ze zo ongeveer plat leggen.

Maar hoe langer ik er over nadenk, hoe beter het idee mij klinkt: de huidige panelen, met de huidige omvormer op het platte dak, en nieuwe op het dak, en een tweede omvormer voor de nieuwe panelen (we hebben 3 fasen, dus dat zou moeten kunnen).
Ik zou alleen moeten narekenen hoe ik die 12 panelen dan het best kan plaatsen...
Zeer waarschijnlijk zitten die 12 panelen in serie, dus moeten allemaal zelfde oriëntatie hebben, helling van 5 graden is nipt voldoende om beetje schoon te blijven, 10/15 graden is leuker mits geen schaduw aan elkaar veroorzaken. Maar daar kom jij wel aan uit, je leest al lang genoeg mee hier toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:59:
[...]

Zeer waarschijnlijk zitten die 12 panelen in serie, dus moeten allemaal zelfde oriëntatie hebben, helling van 5 graden is nipt voldoende om beetje schoon te blijven, 10/15 graden is leuker mits geen schaduw aan elkaar veroorzaken. Maar daar kom jij wel aan uit, je leest al lang genoeg mee hier toch?
Gezien ons huis ZWZW ligt (235 graden van noord, oftewel 56 graden van zuid), kan het handig zijn om ze een kwartslag te draaien en er dan ZO-NW van maken.

Een exotischere variant is om ze op de garage te leggen: ZO-NW.

Luxe problemen!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:08:
[...]

Gezien ons huis ZWZW ligt (235 graden van noord, oftewel 56 graden van zuid), kan het handig zijn om ze een kwartslag te draaien en er dan ZO-NW van maken.

Een exotischere variant is om ze op de garage te leggen: ZO-NW.

Luxe problemen!
Een plat dak, een garage en een schuin dak, ja das inderdaad luxe probleem. Gewoon alles vol haha, lekker plat houden dan maakt richting niet uit en je ziet ze minder, en minder ballast

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:06:
[...]
hoe kan er minder stroom door de hoofdzekering gaan bij terugvoeden
theoretisch voorbeeld in de praktijk zal deze apparaten nooit tegelijk maximale stroom pakken :

als ik de wasmachine, droger ,vaatwasser oven tegelijk aan heb dan heb ik
2000 + 2000 +1500+1500 watt vebruik oftewel 7000 watt = 30A
als deze apparaten nu uitstaan en mijn installatie levert 7000 watt terug (overige verbruikers even niet meegeteld in het voorbeeld ) dan lever ik toch echt 30A door de hoofdzekering

wat ze eigenlijk bedoelden te zeggen maar compleet verkeerd verwoord hebben is het volgende
stel je wasmachine staat aan en je droger staat aan dus achter de meter is het vebruik 4000 watt
maar je pv levert op dat moment 5000 watt
dan gaat er netto maar 1000 watt door de hoofdzekering.
en ze zeggen dat je om die reden gewoon 25A kan invoeden daar je altijd wel een vebruiker aan heb staan, let even op het woordje KAN dit betekent niet dat het MAG.

nu blijkt uit de praktijk dat het vrij uitzonderlijk is dat particulier iemand een installatie weg kan leggen die groter is qua opbrengst dan zijn max hoofdzekering.
in dat geval kan hij altijd naar 3fasen gaan
mmm jullie hebben beide gelijk.
Als je een 25A hoofdzekering hebt kan je (en dat mag ook, selectiviteit is niet verplicht) altijd 25A invoeden ook al staan alle gebruikers uit.
Als je ook nog gebruik hebt zal de hoofdzekering inderdaad minder zwaar belast worden.

Met mijn nieuwe te leggen toevoeging van 4 kWp bij de 14kWp die er al ligt zal de max 3x 25 (18kW) worden. Dat kan gewoon 2 3fase groepen, samen goed voor 3x25A.
Nu hebben de nieuwe panelen andere hoeken en oriëntaties dus de gelijktijdigheid zal laag zijn.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:14:
[...]

Een plat dak, een garage en een schuin dak, ja das inderdaad luxe probleem. Gewoon alles vol haha, lekker plat houden dan maakt richting niet uit en je ziet ze minder, en minder ballast
Even een overzichtsfoto:
Luchtfoto van panelen

Deze is ergens in september 2016 genomen. Je kunt nog net aan de bovenkant de peer zien staan. En daardoor kunnen de panelen absoluut niet plat: teveel bladeren. En die uitbouw van de keuken is toch al lelijk, ik denk dat panelen in een ZO-NW positie het nog best wel eens wat mooier kan maken :p (niet zo plat!)

Nu nog die echtgenoot van mij ervan te zien overtuigen dat we 18 nieuwe panelen moeten kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik zeg altijd, wie betaald de stroom rekening??? Juist.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57

databeestje

Von PrutsHausen

[afbeelding]
[afbeelding]

In dit verdeler kastje zit een losse kWh meter met een led puls, hier kan je dus gewoon een Youless bovenop plakken (meterstand alleen niet leesbaar :* )

Wil je wireless, dan is een Flukso wellicht een optie (eigen site en PVO) maar moet de GSM teller eruit, heb je meteen plek voor een DIN stopcontact om de Flukso of Youless te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Of gewoon een bluetooth piggy back kopen voor de SMA. Kun je zelf middels sunny explorer en bluetooth je gegevens bekijken...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:54
peterpijpelink schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:08:
Vraag; mag je op een bestaande 3x25amp huis aansluiting, ook werken met 2 omvormers? Zit te denken aan uitbreiding met 10 panelen, helaas zal ik dan mijn 8K Solaredge moeten vervangen door een andere.

Nu heb ik 25x 325=8125Wp op het dak liggen. Bij uitbreiden met 10 panelen kom ik op 3250/3300 uit. Dat is net niet lekker met een 10K en te weinig voor een 12.5K...

Dus ik zit te denken aan een 3K Solaredge waarbij ik de 8K ook laat meedraaien. De hoek en ligging van de panelen zal toch wel een experiment zijn, bijna plat op dakterras op een schansopstelling. Alternatief denk ik er aan als dit niet kan om de installatie met 14 panelen uit te breiden en er 4 tegen de gevel aan te schroeven.

Een 12.5 draait prima met dat vermogen. Als er maar 16 optimizers minimaal op aangesloten zijn. Daar draaien alle 3-fase omvormers op.
Hoeveel A is die 8K per fase, daar kun je misschien geen enkelfase 3000HD bijzetten, dan komt je ene fase boven de 25A.
Dus misschien toch maar die 12.5 of 10K gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
Situatie:

SMA 5000 -tl21 hangt reeds. Hier komen volgende week 19 stuks zonnepanelen aan te hangen (Trina 290wp percium).

10 stuks komen op Oost en 9 stuks komen op West.

Panelen hebben 32.2 Vmp als opgave.

2 aparte strings Oost en West van maken, of alles op 1 string en Optitrack aanzetten van de SMA?

19 x 32.2 = 612V (1 string)

OF

10 x 32.2 = 322V
9x 32.2 = 290V (2 stringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Daar is die optitrack niet voor. dus 2 strings, volgens mij wil ie 400 V (175 - 500V) op zijn MPP. dus dat gaat prima

[ Voor 48% gewijzigd door Andre1973 op 31-03-2017 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Noord27
Ik geloof niet dat je garantie kan claimen met alles op 1 string >:)
Alles op 2 string dus. En bij uitbreiding ligt er 1 paneeltje uit te rusten voor de rest van zijn leven. (2x 9)

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2017 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
AUijtdehaag schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 06:56:
@Noord27
Ik geloof niet dat je garantie kan claimen met alles op 1 string >:)
Alles op 2 string dus. En bij uitbreiding ligt er 1 paneeltje uit te rusten voor de rest van zijn leven. (2x 9)
De SMA kan 750V aan.

290V op de kleinste string is niet zo hoog, maar zeker niet slecht te noemen. Vandaar de vraag. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 31-03-2017 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Maar kan een mpp dat ook?
Want wat andre stelt is dat je mpp max 500 wil hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
mfmonkey schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:13:
Maar kan een mpp dat ook?
Want wat andre stelt is dat je mpp max 500 wil hebben
Ohja, natuurlijk. Wat dom van mij om daar overheen te lezen: het is 500V per mppt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:11:
[...]

De SMA kan 750V aan.

290V op de kleinste string is niet zo hoog, maar zeker niet slecht te noemen. Vandaar de vraag. ;)
19x 39,5 = 750,5 Voc

No warrenty ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:56

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Noord27 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:14:
[...]

Ohja, natuurlijk. Wat dom van mij om daar overheen te lezen: het is 500V per mppt..
Anders is het boem :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
AUijtdehaag schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:35:
[...]

19x 39,5 = 750,5 Voc

No warrenty ;)
Panelen zijn 32,2V per stuk; geen 39,5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:45:
[...]

Panelen zijn 32,2V per stuk; geen 39,5V.
Jawel hoor. Beide.
Vmpp en Voc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
AUijtdehaag schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:58:
[...]

Jawel hoor. Beide.
Vmpp en Voc
http://shop.winkelman-zon...8--ii--295wp-percium.html

Vmpp of VOC? Daar staan 2 andere getallen.

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 31-03-2017 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
peterpijpelink schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:08:
Vraag; mag je op een bestaande 3x25amp huis aansluiting, ook werken met 2 omvormers?
Ja dat mag zolang ze maar op hun eigen groep zitten en je de 3x25A niet overschrijd.
Zit te denken aan uitbreiding met 10 panelen, helaas zal ik dan mijn 8K Solaredge moeten vervangen door een andere.

Zolang je boven de 50% van het nominale vermogen zit gaat het goed en minimaal 16 optimizers.
Maar je moet niet zo strak denken, ik zou ze gewoon bij de bestaande omvormer zetten, het verlies is waarschijnlijk heel af en toe wat piekjes, totaal niet erg veel paar procent. Daarmee verdien je de nieuwe omvormer niet terug. (Zijn hier al wat onderzoekjes over langs gekomen op historische data)

Zeker als de panelen verschillende hoeken/oriëntaties hebben zullen de pieken niet samen vallen.
je kan het gewoon proberen en eventueel later nog wat aan de omvormers veranderen op basis van je logging.

Volgens mij mag je 2 strings van optimizers aansluiten, met 35/2 zijn dat er 17.5 per string komt mooi uit. (een even aantal panelen nog beter ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Opstarten is voc (onbelast)
In bedrijf is vmpp (belast)

Had je niet beter panelen met hoger voltage kunnen kiezen als er maar negen aan komen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
reneeke1970 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:28:
[...]

Opstarten is voc (onbelast)
In bedrijf is vmpp (belast)

Had je niet beter panelen met hoger voltage kunnen kiezen als er maar negen aan komen?
Nee. De aanzienlijke meerprijs van panelen met een hogere spanning wegen niet op tegen het nihil mindere rendement van de omvormer bij circa 300V ipv 400V. Respectievelijk circa 290V en 320V is niets mis mee toch? Betaal nu ongeveer €143,- excl. BTW per paneel. €0,493/wp. Er was niets wat er bij in de buurt kwam afgezien van poly- niet gewenst).

Bovendien is er dan nog ruimte voor uitbreiding. Beetje jammer om nu al tegen maximaal aan te kiezen en er dan achter komen dat het niet gaat werken als uitbreiding gewenst is? PV schijnt nogal verslavend te werken?

[ Voor 34% gewijzigd door Noord27 op 31-03-2017 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:53:
[...]

Nee. De aanzienlijke meerprijs van panelen met een hogere spanning wegen niet op tegen het nihil mindere rendement van de omvormer bij circa 300V ipv 400V. Respectievelijk circa 290V en 320V is niets mis mee toch? Betaal nu ongeveer €143,- excl. BTW per paneel. €0,493/wp. Er was niets wat er bij in de buurt kwam afgezien van poly- niet gewenst).

Bovendien is er dan nog ruimte voor uitbreiding. Beetje jammer om nu al tegen maximaal aan te kiezen en er dan achter komen dat het niet gaat werken als uitbreiding gewenst is?
Als prijs technisch inderdaad niet op schiet heb je gelijk. Maar dan had je ook goedkope omvormer kunnen nemen als je zo bekijkt haha.
290 gaat best wel, maar als heel warm word blijft misschien maar 250 over, en als je dan misschien ook nog schaduw hebt komt optitrack bijna in de problemen. En daar had je toch juist sma voor of niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@reneeke1970

De SMA heb ik 2e hands voor een gunstige prijs kunnen aanschaffen via @AUijtdehaag

Schaduw heb ik geen last van. Dus Optitrack gaat hoogst waarschijnlijk niet gebruikt worden. Alleen fijn dat die optie aanwezig is. Ik geef mijn geld liever uit een omvormer van een A-merk als een B-merk. SMA heeft gewoon bewezen kwaliteit en service in huis te hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Noord27 op 31-03-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:04
Wij streven toch af op een overschot stroom van ongeveer 1800kwh. Nu zit ik er toch aan te denken om bij te verwarmen met een stroomkachel. Hebben jullie nog goede adviezen welke kachels goed en betrouwbaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:10:
Wij streven toch af op een overschot stroom van ongeveer 1800kwh. Nu zit ik er toch aan te denken om bij te verwarmen met een stroomkachel. Hebben jullie nog goede adviezen welke kachels goed en betrouwbaar zijn?
Warmtepomp topic haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pakhaas het is offtopic hier maar kijk eens naar infrared panelen als verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Das net te weinig overschot voor een e-auto.
Leg er nog wat paneeltjes bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Het moet wel bar en boos zijn met de teruglever vergoeding om te gaan verwarmen met stroom.
Stoken met gas kost ongeveer 7 cent per kWh energie aan verwarming dus zolang je teruglever vergoeding hoger is kun je je overschot zonder meer terugleveren aan het net. Dat is (in theorie) ook milieuvriendelijker

Wel kun je met je stroomoverschot eventueel een wamtepomp/airco overwegen voor je verwarming of een elektrische auto opladen. Dat vereist echter in beide gevallen grote investeringen die je niet zonder meer altijd kan terugverdienen.

Alternatief kun je ook een kokend water boiler/kraan in je keuken overwegen. Stroom is weliswaar een inefficiente manier om warm water te verwarmen maar voorkomt wel dat je te veel warm water kookt met bijvoorbeeld een waterkoker. En het geeft veel comfort (tegen een prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een overschot zou je kunnen kijken naar bijv. een Econoheat of vergelijkbaar paneel als (comfort)bijverwarming. Ipv een auto is wellicht een electrische scooter of fiets ook een leuk idee voor korte ritjes. Voor een erg hoge funfactor is een Zero S wellicht ook iets als je een A rijbewijs hebt.

Zelf heb ik infraroodverwarming in de badkamer ipv de radiator die er hing, zorgt voor erg veel comfort en warmte daar en wanneer je die nodig hebt. Boiler of cooker kan, doorstroomverwarmer is ook een optie maar verwarmen met COP 1 op elektriciteit blijft wel een beetje 'zonde'. Voor de hand liggend is wellicht ook van koken op gas over naar inductie/keramisch. (met 3 kleine kinderen vond ik dat ook met name een veilig idee en ik denk dan ook dat je het meer moet zoeken in dit soort argumenten dan besparing)

Toch blijft een warmtepomp (in welke gedaante dan ook) het beste idee. Denk bijv. ook aan een warmtepompdroger ook al gaat je verbruik daar eerder van omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:05

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Een warmtepomp klinkt voor sommigen erg technisch, duur en moeilijk, maar... Een split-airco (type dat kan verwarmen) is ook een warmtepomp.
Je haalt dan een stuk meer rendement uit je opgestookte kWh'tjes, zoals hierboven al opgemerkt. In de zomer kun je er ook nog mee koelen, als bonus.

Ik heb dit lange tijd zo gedaan, nadeel vond ik wel dat de airco af en toe in de ontdooi-cyclus gaat, waardoor er kort koude lucht wordt geblazen. Ook kun je het aangename stralingswarmte-gevoel missen.

Ik zou persoonijk niet voor bouwmarktkwaliteit gaan, maar een bekend merk kiezen. Dat is stukken duurder, ook omdat het professioneel geinstalleerd moet worden (en dat wil je eigenlijk ook). Je zou zelf eea kunnen voorbereiden, het vacumeren/vullen doet de vakman.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
Beste forumleden,

Ik heb onderstaande opstelling voor een pv-systeem in gedachten. kort gezegd: 9 SF-170 (3 strings van 3) op oost en 12 SF-170 (4 strings van 3) op west. Mijn vragen hierbij:
1. past dit op een 2kW omvormer?
2. Is die verdeling in strings van 3 een goed idee?

Graag jullie commentaar.

Er hoort een pdf file bij, die staat hier: https://www.dropbox.com/s...in_SolarFrontier.PDF?dl=0

MDR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

MDrebel schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:42:
Beste forumleden,

Ik heb onderstaande opstelling voor een pv-systeem in gedachten. kort gezegd: 9 SF-170 (3 strings van 3) op oost en 12 SF-170 (4 strings van 3) op 12*west. Mijn vragen hierbij:

Graag jullie commentaar.

Er hoort een pdf file bij, die staat hier: https://www.dropbox.com/s...in_SolarFrontier.PDF?dl=0
Idealiter strings van 4, maar dan zou oost 8 panelen worden, maar met 3 gaat het ook prima, dan kan je alles parallel zetten in principe. Als 9 op oost beter uit komt, gewoon doen.

Een 2kW of 2.5kW omvormer is prima, 2kW is net aftoppen, 2,5kW net niet, hang samen met de dakhoek. Met een steile dakhoek is 2kW prima, met een lage hoek een 2,5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21

thido

Tilburg

Noord27 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:18:
Situatie:

SMA 5000 -tl21 hangt reeds. Hier komen volgende week 19 stuks zonnepanelen aan te hangen (Trina 290wp percium).

10 stuks komen op Oost en 9 stuks komen op West.

Panelen hebben 32.2 Vmp als opgave.

2 aparte strings Oost en West van maken, of alles op 1 string en Optitrack aanzetten van de SMA?

19 x 32.2 = 612V (1 string)

OF

10 x 32.2 = 322V
9x 32.2 = 290V (2 stringen).
'
Ik heb mijn systeem nu opgedeeld in 2 strings van 5 panelen met een Vmp van 51,5V.
Voorlopig draait dat prima. Ben benieuwd wat er van over blijft als het wat warmer wordt buiten.
(terug naar 1 string is wel weer gemakkelijk te doen hier).
Ik zou zeggen dat die Vmp van 290V geen problemen gaat geven.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:38

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Zo... Eind van de ochtend eens het dak opgegaan om de panelen eens een schoonmaakbeurt te geven:

Schone Paneeltjes

De rand mos aan de onderkant was inmiddels toch best flink geworden. Gelijk ook nog wat hardnekkige beetjes vogelstront e.d. verwijderd. Maar het viel me op zich niet tegen hoe ze er nog uitzagen. Ze zijn augustus 2015 geplaatst en vorig jaar mei heb ik alleen de achterste rij een keertje schoongemaakt.
Inmiddels begint het hier trouwens te betrekken, dus... de regen mag het karweitje zo nog even over doen ;-)
Of het zin heeft gehad? Geen idee. Ik verwacht dat binnen een paar weken dat mos-randje er toch wel weer zit ;)
Oh ja. Ik heb water gebruikt uit de droger. Geen kalk & mineraaltjes meer e.d....

[ Voor 5% gewijzigd door TFHfony op 31-03-2017 15:12 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
thido schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 15:05:
[...]

'
Ik heb mijn systeem nu opgedeeld in 2 strings van 5 panelen met een Vmp van 51,5V.
Voorlopig draait dat prima. Ben benieuwd wat er van over blijft als het wat warmer wordt buiten.
(terug naar 1 string is wel weer gemakkelijk te doen hier).
Ik zou zeggen dat die Vmp van 290V geen problemen gaat geven.
51.5V per string? Mijn omvormer wil tussen 150 en 500V zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Noord27 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 15:17:
[...]

51.5V per string? Mijn omvormer wil tussen 150 en 500V zitten.
Er staat 5 panelen van 51,5 per string ~250 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
databeestje schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:55:
[...]

Idealiter strings van 4, maar dan zou oost 8 panelen worden, maar met 3 gaat het ook prima, dan kan je alles parallel zetten in principe. Als 9 op oost beter uit komt, gewoon doen.

Een 2kW of 2.5kW omvormer is prima, 2kW is net aftoppen, 2,5kW net niet, hang samen met de dakhoek. Met een steile dakhoek is 2kW prima, met een lage hoek een 2,5kW.
Helder. Dan is 3 strings van 4 op de westkant geen probleem zo te lezen? Ga ik op zoek naar een leverancier/installateur

MDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
TFHfony schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 15:11:
De rand mos aan de onderkant was inmiddels toch best flink geworden.
Before foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Laatst online: 20:38

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Had ik wel kunnen doen ja, niet aan gedacht...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 00:27

Crazy-

Best life ever

Begin deze maand nieuwe woning betrokken. (Yeah)
Tijdens het opknappen gelijk maar even het dak ingemeten - legplan gemaakt en materiaal besteld.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/osv4sp.jpg

Op het dak (zuid/30 graden) komen bovenaan 3 stuks 210*105 portrait boilerplaten (waarachter 400liter vat staat)
Daaronder zonnepanelen van 12 Canadian Solar CS6K-275 Mono All Black (ik neig nog er naar om de Jinko 265Wp te bestellen met Embedded optimizer, €350 euro goedkoper.)

5 stuks portrait
2 stuks portrait
5 stuks portrait

Helaas net geen 13... naast dakraam tot hart spouw maar 280cm
Totaal breedte 550cm beschikbaar

Onder de zonneboiler platen heb ik net geen 200cm beschikbaar anders was ik voor een landscape opstelling gegaan

Morgen dagje klussen en alvast alle profielen schroeven. panelen komen over een week of 2, vakantie voorbij ;-)

Alles met SolarEdge P300 & een SE3000HD Wave. Heb wel 3 fase, maar de SE4k 3-fase is ruim 350€ duurder.
Ik gooi wel de groepen om in de meterkast ;-)

ter aanvulling:

op de schuur (noord, 5 graden) (vanaf waar ik de foto gemaakt heb) ligt nu 2x245Wp met een APS500, daar komt nog wel een 255Wp paneel bij. Deze ligt nu stof te happen, zo zonde :)

[ Voor 15% gewijzigd door Crazy- op 31-03-2017 21:24 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:25

timovd

Voorsprong door techniek

Dan kan gas de deur uit?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Is het doel. Maar eerst dit werkend maken, met name de zb zal nog een werkje worden. Warmtepomp is next, eerst maar even sparen en resultaten bekijken komend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

MDrebel schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:42:
Beste forumleden,

Ik heb onderstaande opstelling voor een pv-systeem in gedachten. kort gezegd: 9 SF-170 (3 strings van 3) op oost en 12 SF-170 (4 strings van 3) op west. Mijn vragen hierbij:

Graag jullie commentaar.

Je mag SF met maximaal 4 strings parallel zetten, anders moet je zekeringen of diode boxen toepassen (duur) dan kan je beter een omvormer pakken met 2 MPPT's dan zit je denk ik al snel aan een 3kW.
Ook wat vermogen betreft zou ik eerder voor een 3kW gaan.

Hoe steiler je dak, hoe minder je instraling hebt te gelijke tijd op zowel O als W.
Zie dat t ongeveer 35 graden is, dan heb je best wat tijd van het jaar zowel op O als Op W redelijk wat zon met vermogen, zou ik voor een 3 kW kiezen.
kijk naast vermogen ook naar stroom die de MPPT kan hebben.
En natuurlijk ook naar de spanning met + en - 10% vanwege temperatuur invloed.

En als je naar 2 MPPT gaat dan kan je waarschijnlijk ook 3x4 schakelen en 3x3.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 31-03-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Crazy- schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:11:
[...]

Is het doel. Maar eerst dit werkend maken, met name de zb zal nog een werkje worden. Warmtepomp is next, eerst maar even sparen en resultaten bekijken komend jaar.
bedoel je zonneboiler met ZB?
dan liever PV met warmtepomp zou ik zeggen, of ga je heel veel warm water gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Kleine off-topic vraag.

In mijn zoektocht naar zo weinig mogelijk schaduw loop ik tegen de dakdoorvoer van onze nefit cv-ketel. Deze gaat wat schaduw geven op de panelen. Weet iemand of er ook dakdoorvoeren voor op een plat dak die minder hoog zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
clemient schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:38:
Kleine off-topic vraag.

In mijn zoektocht naar zo weinig mogelijk schaduw loop ik tegen de dakdoorvoer van onze nefit cv-ketel. Deze gaat wat schaduw geven op de panelen. Weet iemand of er ook dakdoorvoeren voor op een plat dak die minder hoog zijn?
Ging je niet aan de Solar Edge?
clemient in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Lekker laten zitten dan...
(ontopic: is dat je enige schaduw?)

Past deze?
https://www.installatieva...K33tc7cgdMCFc0V0wodzBgGJg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andre1973 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:27:
[...]

bedoel je zonneboiler met ZB?
dan liever PV met warmtepomp zou ik zeggen, of ga je heel veel warm water gebruiken?
Yups. Hele huis voorzien van vloerverwarming. Daarom een jaar aankijken en daarna zien of er nog een extra warmtepomp nosig is voor verwarmen van de boiler. Alles van de zb al in huis :-)

Eerst de boel maar op het dak leggen en aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 01-04-2017 00:04 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??