Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.578 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Crazy-
Mooi dat je alle technieken combineert.
Hier wacht ik de saldeerregeling af. Een paar zonnecollectoren is zo aangesloten op het bestaande 450 ltr vat.
Een zonneboiler maakt geen stroom, een PV paneel wel warm water (met WP)
Beiden doen niks/erg weinig in de winter.
Maar je hebt het al aangeschaft...
Als gasloos een doel is, zou ik een warmtepomp een hogere prioriteit gegeven hebben dan een ZB.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2017 00:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:31

Crazy-

Best life ever

AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 00:17:
@Crazy-
Mooi dat je alle technieken combineert.
Hier wacht ik de saldeerregeling af. Een paar zonnecollectoren is zo aangesloten op het bestaande 450 ltr vat.
Een zonneboiler maakt geen stroom, een PV paneel wel warm water (met WP)
Beiden doen niks/erg weinig in de winter.
Maar je hebt het al aangeschaft...
Klopt... Jaar terug al de ZB installatie gekocht. Kostte me netto 800€. Hiermee kan ik grotendeels gas drukken. Volgende stap inderdaad een WP, maar eerst alles op de rit hebben.

Met de huidige woning welke 3 jaar oud is kom ik uiteraard al ver heen dankzij de goede isolatie. Ik wil eerst een jaar draaien om te kijken wat het effect is.

Daarna maximaal benutten van alle technieken.

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 01-04-2017 00:27 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Crazy-
Je goed recht. Maar het potje raakt een keer leeg...
(/offtopic i know :) )

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2017 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 00:30:
@Crazy-
Je goed recht. Maar het potje raakt een keer leeg...
geld potje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mitsubsidie potje of panapotje van RVO

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2017 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
AUijtdehaag schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:50:
[...]

Ging je niet aan de Solar Edge?
clemient in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Lekker laten zitten dan...
(ontopic: is dat je enige schaduw?)

Past deze?
https://www.installatieva...K33tc7cgdMCFc0V0wodzBgGJg
Klopt, ik ga idd aan de Solar Edge. Er staat ook nog een grote boom voor ons huis die wat ochtendzon wegpakt. Maar alle beetjes extra zonlicht is natuurlijk meegenomen. 8)

Thanks, ik ga het verschil eens opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:42

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Crazy- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 00:03:
[...]

Yups. Hele huis voorzien van vloerverwarming. Daarom een jaar aankijken en daarna zien of er nog een extra warmtepomp nosig is voor verwarmen van de boiler. Alles van de zb al in huis :-)

Eerst de boel maar op het dak leggen en aansluiten.
Nodig? Zeker als je ermee wilt verwarmen. Met de zb mag je blij zijn als je 80% van je sww af dekt in het jaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 07:37:
[...]

Nodig? Zeker als je ermee wilt verwarmen. Met de zb mag je blij zijn als je 80% van je sww af dekt in het jaar.
We gaan het ervaren :) eerst weer sparen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:57
Crazy- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 08:01:
[...]

We gaan het ervaren :) eerst weer sparen ...
Zb verkopen, houd je geld over voor wp.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

reneeke1970 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 08:35:
[...]

Zb verkopen, houd je geld over voor wp.....
Schiet niet op. Terugbetalen subsidie enzovoort. Alle beetjes helpen. Warmtepomp komt er echt wel bij.

Maar dat is een ander topic ;)

Ik ga nu maar eens het dak op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Crazy- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:24:
[...]

Schiet niet op. Terugbetalen subsidie enzovoort. Alle beetjes helpen. Warmtepomp komt er echt wel bij.

Maar dat is een ander topic ;)

Ik ga nu maar eens het dak op
die ZB afkeer kalft wel af wanneer het salderen verleden tijd is. momenteel is het mits je ook een boilervat nodig hebt gewoon super lucratief om een ZB met vat te kopen. kost je inderdaad netto misschien 1k, wat normaal het vat alleen al zou kosten. Ook kan je dan bv een warmtepomp erbij kopen zonder buffervat en die zijn toch weer een stukkie goedkoper. grootste nadeel van de ZB vind ik zelf de looks, verder is de combo met een palletkachel of warmtepomp wat mij betreft de toekomst.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
tsja, ik lees hier inderdaad vaker dat men bijna een hekel heeft aan zonneboilers.
toch denk ik dat een zonneboiler van formaat en in de juiste balans op meer dagen in het jaar een fatsoenlijk vermogen kan leveren.
op 01-04, 13:00 leverde de 3,9kWp installatie van mijn ouders een krappe 500 watt.
als ik het gelijke veld met heatpipes vol zou leggen weet ik zeker dat er een behoorlijke warmte van het dak af komt, daar kan een 500 watt warmte element niet tegenaan.

2x5 portr en 1x3 landsch is 5 meter breed en 4.30 hoog.
daar tegen over, een collector met 30 buizen is voor het gemak dan maar 2.5 x 2 meter. daar passen dus 4 van op het dak. 1 zo'n collector is 2300 watt, dan ligt er dus meer dan 9 kw op het dak.

ik zie een zonneboiler echt niet als heiligmakend en weet ook dat je in de winter gewoon niet makkelijk genoeg warmte uit de zon haalt om je huis te verwarmen. maar de gehele winter heb ik het water niet lager dan 20 graden gehad naar de ketel toe.

ik zie de ideale installatie in een combinatie van alle dingen samen. dus 2 (of meer) boilers met allen een spiraal voor de ZB en WP. 2 (of 1 WP als die voor 2 vaten een verschillende temp kan aanhouden) WP's welke het vat op een basistemperatuur houden. zodra de zon sterk genoeg is zal die zijn bijdrage leveren en kan de WP minder draaien.
voor in de winter zou ik dan een CV houtkachel willen, kun je heel gezellig in de woonkamer warm zitten terwijl het vat op temperatuur komt.
en dan uiteraard een batterij aan zonnepanelen om de boel draaiende te houden.

maar helaas is zo'n installatie niet voor veel mensen weggelegd. je moet ergens in huis ruimte hebben voor de 2 vaten. waarbij de 2e dus van formaat moet zijn. dan ook een dakoppervlak hebben waar dit allemaal op past. en als laatste een bankrekening van formaat omdat dit alles niet bijzonder goedkoop zal zijn. alleen met de aanschaf van de zonneboiler en WP ('s) kom je denk ik de 10.000 eypo makkelijk voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 22:56
Ik wil graag de json data van mijn trannergy omvormer via een phpscript inlezen.
Deze data wordt aangeleverd via een url in dit formaat:
http://log.trannergy.com/...=upTerminalMain&psid=9447

Voordat je een response krijgt moet je echter inloggen op
http://log.trannergy.com/

Ik moet dus eerst via curl kunnen inloggen op de login pagina en response cookie opslaan en meegeven met bovenstaande data url voordat ik de json gegevens kan opvragen.

Hierop loop ik echter vast. Ik heb geprobeerd met telerik fiddler de login request te capturen en via curl te reconstrueren, maar zonder succes

Ik probeerde iets in de aard van onderstaande op de logindata in een cookie op te slaan:

curl -c trannergy_cookie.txt -F 'uNam=hierkomtdelogin' -F 'uPwd=hierkomthetpaswoord' -F 'Loginning=Sign+In' http://log.trannergy.com/...inalDefault.aspx?pg=login

Is hier iemand die mij verder kan helpen hiermee?
alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:42

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Powrskin schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 11:36:
[...]

die ZB afkeer kalft wel af wanneer het salderen verleden tijd is. momenteel is het mits je ook een boilervat nodig hebt gewoon super lucratief om een ZB met vat te kopen. kost je inderdaad netto misschien 1k, wat normaal het vat alleen al zou kosten. Ook kan je dan bv een warmtepomp erbij kopen zonder buffervat en die zijn toch weer een stukkie goedkoper. grootste nadeel van de ZB vind ik zelf de looks, verder is de combo met een palletkachel of warmtepomp wat mij betreft de toekomst.
Als salderen afgeschaft word, (ja als omdat het voorlopig nog lekker door loopt) is het misschien zelfs beter om een vat te hebben met een elektrisch element zodat je teruglevering kan voorkomen.

Ik ken een tweaker die een 600 liter vat van 95 graden in de zomer heeft maar in de winter er niets mee kan, en overbemeten hoeveelheid heatpipes.
Om nou in de zomer alles te gaan verzinnen om dat warme water op te krijgen is ook wat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:46
Ik vraag me af hoe een zonneboiler zich verhoudt tot een ventilatiewarmtepomp met warmwatervat (Nefit Ventiline, Inventum Ecolution Combi). Ik zou verwachten dat zo'n apparaatje met een COP van 4,5 ofzo het warm water kan leveren van april tot september. Ventileren moet je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
iemand een mening over deze panelen?

link

ik wil heel langzaam beginnen met een beetje stroom van het dak af trekken en dus erg klein/goedkoop beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien:
Verwijderd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Persoonlijk zou ik geen "oude" 2e hands panelen willen.
Hooguit op een schuurtje voor te proberen.

De kwaliteit (controle) is de afgelopen jaren flink verbeterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

fjskmdl2 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 15:17:
Ik wil graag de json data van mijn trannergy omvormer via een phpscript inlezen.
Deze data wordt aangeleverd via een url in dit formaat:
http://log.trannergy.com/...=upTerminalMain&psid=9447

Voordat je een response krijgt moet je echter inloggen op
http://log.trannergy.com/

Ik moet dus eerst via curl kunnen inloggen op de login pagina en response cookie opslaan en meegeven met bovenstaande data url voordat ik de json gegevens kan opvragen.

Hierop loop ik echter vast. Ik heb geprobeerd met telerik fiddler de login request te capturen en via curl te reconstrueren, maar zonder succes

Ik probeerde iets in de aard van onderstaande op de logindata in een cookie op te slaan:

curl -c trannergy_cookie.txt -F 'uNam=hierkomtdelogin' -F 'uPwd=hierkomthetpaswoord' -F 'Loginning=Sign+In' http://log.trannergy.com/...inalDefault.aspx?pg=login

Is hier iemand die mij verder kan helpen hiermee?
alvast bedankt
antonboonstra in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"

Edit: Kun je zelf niet aangeven of je installatie wel/niet openbaar benaderbaar is op de Trannergy website? Als ik bijvoorbeeld installatie 8311 probeer op te vragen, krijg ik wel gewoon de gegevens.

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 01-04-2017 16:43 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 22:56
@antonboonstra

als ik de installatie als publiek toegankelijk maak, krijg ik gewoon een lege array als response (zowel bij mijn installatie ( http://log.trannergy.com/...=upTerminalMain&psid=9447) als bij uw voorbeeld ( http://log.trannergy.com/...=upTerminalMain&psid=8311 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:24:
Misschien:
Verwijderd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Persoonlijk zou ik geen "oude" 2e hands panelen willen.
Hooguit op een schuurtje voor te proberen.

De kwaliteit (controle) is de afgelopen jaren flink verbeterd
hmm, toch nog eens over nadenken of ik dan wel echt 2e hands wil.
zijn er goedkope alternatieven? ik kom zelf nog niet verder dan 265wp poly panelen voor een redelijk bedrag namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 08:38
mfmonkey schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:14:
[...]

hmm, toch nog eens over nadenken of ik dan wel echt 2e hands wil.
zijn er goedkope alternatieven? ik kom zelf nog niet verder dan 265wp poly panelen voor een redelijk bedrag namelijk
Redelijk is relatief, wat ben je van plan per paneel uit te geven?

https://www.installand.nl...05a-poly-zonnepaneel-35mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

fjskmdl2 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:08:
@antonboonstra

als ik de installatie als publiek toegankelijk maak, krijg ik gewoon een lege array als response (zowel bij mijn installatie ( http://log.trannergy.com/...=upTerminalMain&psid=9447) als bij uw voorbeeld ( http://log.trannergy.com/...=upTerminalMain&psid=8311 )
Vaag, als ik eerst de url http://log.trannergy.com/Terminal/TerminalMain.aspx?pid=9447 open en gelijk daarna http://log.trannergy.com/...=upTerminalMain&psid=9447 dan werkt het wel. Misschien is dat een oplossing?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mfmonkey schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 15:57:
iemand een mening over deze panelen?

link

ik wil heel langzaam beginnen met een beetje stroom van het dak af trekken en dus erg klein/goedkoop beginnen.
Ik heb de 160 wp versie van deze, 40 stuks, ik log per paneel, heb er drie met een dip van 5 procent maar heb er ook vijf die er 5 procent bovenuit komen.
Met bewolkt weer lach ik in mezelf al die dure zwarte mono panelen uit.....
Nadeel is dat voltage laag is dus veel panelen in string nodig en je hebt iets minder vermogen per vierkante meter, maar dat is met alle oude modellen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Vandaag eindelijk de acht sf170 panelen, die al sinds december in de kelder lagen te wachten, op het dak gelegd en aangesloten. De eerste kWh nog net binnen kunnen halen.

Probleempje is nog het uitlezen van de hosola omvormer. Het instellen van de wifi module werkte gelijk goed maar er wordt geen inverter informatie doorgegeven. In het instelscherm staan alle gegevens van de wifi module goed weergegeven alleen van de omvormer zelf staat er helemaal niets; geen serienummer, geen firmwareversie, geen opgewekt vermogen etc.

Alles al een paar keer opnieuw ingesteld maar steeds hetzelfde resultaat. Het lijkt er op dat er geen communicatie plaatsvindt tussen omvormer en wifi module, heeft iemand hier dit misschien ook al eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Powrskin schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 11:36:
[...]

Mijn idee ook, combinatie geeft een mooie oplossing.
Zonneboiler opbrengst tbv SWW is grotendeels van het jaar gewoon gratis. Met een WP technisch niet.
Maargoed, alles heb ik staan.

Materiaal tbv PV & ZB vandaag op het dak geschroefd . Lekker dagje ondanks de regen rond de middag.
Volgende stap is 3 dakpannen voorzien van doorvoer mogelijkheid en het dakbeschot open maken. en dan spoedig de boel het dak op

Vandaag nog maar eens zitten denken om toch een Solaredge SE4k 3-fase aan te schaffen i.t.t. 3000 hd wave.
Kan ik eventueel later mn schuurpanelen nog eens koppelen in de string, vereist alleen een lange kabel... brrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:08
Jerrythafast schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 15:32:
Ik vraag me af hoe een zonneboiler zich verhoudt tot een ventilatiewarmtepomp met warmwatervat (Nefit Ventiline, Inventum Ecolution Combi). Ik zou verwachten dat zo'n apparaatje met een COP van 4,5 ofzo het warm water kan leveren van april tot september. Ventileren moet je toch...
Van april tot september heb je toch gewoon je ramen op een kiertje om te ventileren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:08
Crazy- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 21:31:
[...]

Vandaag nog maar eens zitten denken om toch een Solaredge SE4k 3-fase aan te schaffen i.t.t. 3000 hd wave.
Kan ik eventueel later mn schuurpanelen nog eens koppelen in de string, vereist alleen een lange kabel... brrr.
Zou ik niet doen, een 3fase moet minimaal 16 panelen in 1 string hebben, een enkelfase redt het al met 8.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:57
Zit te denken aan een serre.
Iemand ervaring met doorzichtige zonnepanelen?
Want mijn dak is al vol. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
No Hands schreef op zondag 2 april 2017 @ 06:52:
[...]

Van april tot september heb je toch gewoon je ramen op een kiertje om te ventileren?
Daar heb je een punt, maar zo'n ventilatiedinges gaat nooit helemaal uit. Dan kan hij in ieder geval nog warm water maken van de warme lucht in je huis. De afweging is dan: is het verschil in energieverbruik tussen een ventilatiewarmtepomp en een gewone MV-box groter of kleiner dan de opbrengst van de PV-panelen die je mist wanneer je een deel van je dak voor een zonneboiler inzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tafmaf schreef op zondag 2 april 2017 @ 08:54:
Zit te denken aan een serre.
Iemand ervaring met doorzichtige zonnepanelen?
Want mijn dak is al vol. :(
Dat probleem heb ik ook ;)
Bisol heeft lichtdoorlatende panelen.
http://www.bisol.com/nl/p...-zonnepanelen/lumina.html

Edit: maar de andere kant is nog leeg toch?
tafmaf in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2017 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:32
Vanmorgen mijn panelen maar eens geïnspecteerd.
Van dichtbij zie je toch wat meer dan van beneden af :)

Maar al liggen ze er nu 1,5 jaar ze zien er toch nog goed uit.
Lees soms wel eens verhalen omtrent het schoonmaken, maar goed mijn hellingshoek is ook 40-42 graden.
Bij 15 graden kan ik het goed begrijpen dat er meer vuil op komt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/18l9DNP.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mdtC9RM.jpg?1

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

AUijtdehaag schreef op zondag 2 april 2017 @ 09:19:
[...]

Naast Bisol (die ik vaker terug zie komen) zijn er meer leveranciers, bijvoorbeeld http://hermanstechniglaz....ransparante-zonnepanelen/
Aangezien deze leverancier een product op maat maakt, heeft het als voordeel dat je exact de juiste eigenschappen kan kiezen. Het zal alleen vast een stuk duurder zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 02-04-2017 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

No Hands schreef op zondag 2 april 2017 @ 06:54:
[...]

Zou ik niet doen, een 3fase moet minimaal 16 panelen in 1 string hebben, een enkelfase redt het al met 8.
Oeps.... Met de P405 kan het met 13. Net te kort. Helemaal niet bij stil gestaan. Stom... Dan toch de groepen verdelen of een DC kabel van zolder door de tuin naar de schuur. Is het wel opgelost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-10 22:14
Zal even mijn systeem voorstellen. In eerste instantie in een ander topic geplaats.

Na een jaar zoeken naar de meest betrouwbare boom in het oerwoud van zonnepaneelaanbieders is 2 weken het systeem geïnstalleerd, bestaande uit 15x Winaico WSP 300WP M6 PERC panelen met SE P300 optimizers op het dak gekomen icm met een SE3000H omvormer. Systeem staat op 240 graden en heeft last van schaduwval in de namiddag (schoorsteen en slagschaduw blok naast mijn huis).

De SE3000H was abusievelijk geselecteerd door de installateur. De HD serie stond nog niet in de configuratie tool, en hij heeft vermoedelijk alleen naar de DC kant gekeken. Deze wordt nu netjes omgeruild voor een SE3680H.

Verder bezig met logging met een Raspberry Pi (eerste schreden met Linux). Daarnaast met PVOutput en logging met P1 poorten en SDM120's icm Arduino.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:52
Jerrythafast schreef op zondag 2 april 2017 @ 08:59:
[...]

Daar heb je een punt, maar zo'n ventilatiedinges gaat nooit helemaal uit. Dan kan hij in ieder geval nog warm water maken van de warme lucht in je huis. De afweging is dan: is het verschil in energieverbruik tussen een ventilatiewarmtepomp en een gewone MV-box groter of kleiner dan de opbrengst van de PV-panelen die je mist wanneer je een deel van je dak voor een zonneboiler inzet?
Ja, ik zou een warmtepomp + ventilatie unit ook interessant vinden; precies omdat je alles dan in 1 ding combineert-- die er toch al hing (i.e., de ventilatiebox).

Wel vraag ik me af of het opweegt tegen de niet-warmtepomp oplossing van een WTW, die de warme huislucht via een passieve wisselaar met de koude buitenlucht in contact brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Het concept is toch compleet anders tussen klasse-C en klasse-D lucht verversen.
Als je energie uit je huis lucht in je SWW of verwarming stopt houd je decentrale inzuiging. (klasse-C)

Afbeeldingslocatie: http://www.vochtbestrijdinggids.be/wp-content/uploads/2011/12/ventilatiesystemen.jpg

Overgaan naar klasse-D is wel ingrijpend in bestaand Huisom overal aan/afvoer buizen te realiseren.
Bij nieuwbouw heb je die keuze wel. Er zijn hier mensen die bewust niet en bewust wel voor een klasse-D oplossing kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 03-04-2017 15:09 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 12:52
jacovn schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:22:
Het concept is toch compleet anders tuseen klasse-C en klasse-D lucht verversen.
Als je energie uit je huis lucht in je SWW of verwarming stopt houd je decentrale inzuiging. (klasse-C)

[afbeelding]

Overgaan naar klasse-D is wel ingrijpend in bestaand buis om overal aan/afvoer buizen te realiseren.
Bij nieuwbouw heb je die keuze wel. Er zijn hier mensen die bewust niet en bewust wel voor een klasse-D oplossing kiezen.
Als je de ventilatie gebruikt om je CV bij te stoken, dan blijf je toch gewoon op type-C zitten? Dat is dat "warmtewinner" idee van Essent (meen ik).

In mijn geval gaat het overigens om een soort hybride type-D; als binnenkomende lucht efficient opgewarmd wordt kan die door onze luchtverwarming weer worden aangezogen en verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Terpen Tijn schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:39:
[...]
Als je de ventilatie gebruikt om je CV bij te stoken, dan blijf je toch gewoon op type-C zitten? Dat is dat "warmtewinner" idee van Essent (meen ik).
Ja volgens mij wel. Dat is ook een zinvolle upgrade als je nu Klasse C hebt om energie terug te winnen als de investering laag is voor het WTW apparaat.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er geen mogelijkheid om de data van de zeverlution invertor rechtstreeks naar pvoutput te laten lopen?
Ik denk dat hier wel vraag naar is.

ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:47
Vorige week hier ook de zonnepanelen op het dak gekregen.
15x phonosolar 290wp met een SolarEdge hdwave 4000.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HqCiKDYIniW9qGZYP1UgjRad/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gJHufLmlvp68XBEwK3ulazAc/thumb.jpg

De eerste besparingen lopen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Tito129 schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:53:
Vorige week hier ook de zonnepanelen op het dak gekregen.
Geef ons eens dat adresje als je het gekregen hebt >:) ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
MdO82 schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:17:
[...]

Geef ons eens dat adresje als je het gekregen hebt >:) ;)
Hmm ja daar gaat het fout. Dat krijgen is maar 21%. Hoop nu vooral op veel gratis zon de aankomende 8 jaar.

Toch wel een mooi systeem dat solar Edge. Kost wat extra. Maar heb je ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:57
AUijtdehaag schreef op zondag 2 april 2017 @ 09:19:
[...]

Klopt maar zou die wel genoeg op kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
35 graden op noord doet bij mij altijd nog een 55% op jaarbasis in kWh van wat je weglegt in wp.
Ik heb daar sf liggen.

Zie tabelletje topicstart

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2017 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-10 18:56

Chielos

Inno Mini Cooper

hier mijn output sinds een dag of 3. http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=57001&sid=51350

Goodwe omvormer met script richting pvoutput.

Vraag: Moet ik me zorgen maken over de temperatuur van de omvormer? Er staat er nu 1 aan, in een meterkast, waar er nog 1 hangt die binnenkort aangaat. Hij topt nu richting 51 graden.

De specs (http://natec.nl/wp-conten...GoodWe-D-NS-Series_EN.pdf) geven een werktemperatuur van 25-60 graden (met >45 graden derating).

Kortom: wat is slim, en hoe hoog moet/kan je zoiets laten worden.
En wat betekent >45 graden derating eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:17

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Chielos schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:36:
hier mijn output sinds een dag of 3. http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=57001&sid=51350

Goodwe omvormer met script richting pvoutput.

Vraag: Moet ik me zorgen maken over de temperatuur van de omvormer? Er staat er nu 1 aan, in een meterkast, waar er nog 1 hangt die binnenkort aangaat. Hij topt nu richting 51 graden.

De specs (http://natec.nl/wp-conten...GoodWe-D-NS-Series_EN.pdf) geven een werktemperatuur van 25-60 graden (met >45 graden derating).

Kortom: wat is slim, en hoe hoog moet/kan je zoiets laten worden.
En wat betekent >45 graden derating eigenlijk?
Nu al 51 C is al behoorlijk warm, laat staan als er nog een bijkomt.
Derating is afbouw van het doorgelaten vermogen om de omvormer tegen oververhitting te beschermen.
Dat wil je natuurlijk niet. Extra ventilatie van de meterkast dus. Probeer bij die 45 C weg te blijven.
Je ziet op je vermogen grafiek dat vanaf 45 C de regelaar begrensd op c.a. 3,5 kW (althans daar lijkt het op)
Hitte (en daarmee levensduur van electronica) is ook een dalende lijn. 8)

Bijvoorbeeld bij Solar Edge
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L546Y3Xl.png

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 03-04-2017 23:15 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-10 14:35
@Chielos
Die waarden zijn omgevingstemperaturen.
Geen probleem dus.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

@Skipper-93
Snap ik niet, het zijn de waardes die van de inverter afgelezen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
Chielos schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:40:
@Skipper-93
Snap ik niet, het zijn de waardes die van de inverter afgelezen worden.
Ik bedoel daarmee de waarden in de spec sheet. Boven de 45 graden omgevingstemperatuur gaat hij theoretisch pas terug in vermogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
Foutje..

[ Voor 96% gewijzigd door Skipper-93 op 04-04-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

En ik zit op 51 graden, dus hij gaat dus terug in vermogen.

Hmm. Koelkastje bouwen in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:45
Heeft iemand ervaring met panelen dicht op de dakgoot? Ik heb een dak op 55° en als ik het dak vol laat leggen dan heb ik onderaan 3 panelen in landscape. De onderste dakpan is dan nog maar 10 cm zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dHho8WT7DQDVmJnchYiQZVUa/full.jpg
Nu twijfel ik hoe dat gaat bij harde regen, schiet het water dan niet over de dakgoot heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ThinkPadd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:20:
Heeft iemand ervaring met panelen dicht op de dakgoot? Ik heb een dak op 55° en als ik het dak vol laat leggen dan heb ik onderaan 3 panelen in landscape. De onderste dakpan is dan nog maar 10 cm zichtbaar.
[afbeelding]
Nu twijfel ik hoe dat gaat bij harde regen, schiet het water dan niet over de dakgoot heen?
Zo stijl denk ik dat het mee valt, en anders ter geleiding rubber flapje aan panelen maken, extra terug gooi gootje zeg maar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
@ThinkPad

Hebben geen van dezelfde woningen reeds panelen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[afbeelding]
Je zou even kunnen gaan passen en meten met 80 cm x 160 cm panelen??
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-163-euro-sunsolar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Gasschuif schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:04:
[...]

Nu al 51 C is al behoorlijk warm, laat staan als er nog een bijkomt.
Derating is afbouw van het doorgelaten vermogen om de omvormer tegen oververhitting te beschermen.
Dat wil je natuurlijk niet. Extra ventilatie van de meterkast dus. Probeer bij die 45 C weg te blijven.
Je ziet op je vermogen grafiek dat vanaf 45 C de regelaar begrensd op c.a. 3,5 kW (althans daar lijkt het op)
Hitte (en daarmee levensduur van electronica) is ook een dalende lijn. 8)

Bijvoorbeeld bij Solar Edge
[afbeelding]
Hmm Heb jij ook zo'n grafiekje van de HDwave omvormers, ik kan hem zo niet vinden.
Ik heb namelijk mijn solaredge hdwave 4000 ook in de meterkast hangen. Heb hier nog specifiek omgevraagd of dit wel kon door de vermindere airflow in de meterkast, maar dit was allemaal geen probleem.

Helaas kan ik de omvormer temperatuur zo niet terug vinden in de monitoring, maar ik vind dit wel een aandachtspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
[afbeelding]
Geen probleem, ik heb op 45 graden ze ook net boven de dak goot hangen.
Het water "schiet" er ook niet vanaf, alleen de het water van de onderste rij panelen loopt er vanaf, de rest gaat via de dakpannen.
Het water druppelt gewoon recht naar beneden.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Noord27 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:38:
@ThinkPad

Hebben geen van dezelfde woningen reeds panelen liggen?
Jawel, maar daar liggen ze niet zo dicht op de dakgoot, maar een stuk hoger. Daar zit er nog wel een halve meter tussen onderkant paneel en dakgoot.
PClop schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:45:
[...]

Je zou even kunnen gaan passen en meten met 80 cm x 160 cm panelen??
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-163-euro-sunsolar/
Dit zijn panelen van 165x99,2 van 280Wp. Ik ga ze zelf niet leggen, dus dit is waar de installateur mee kwam (zal binnenkort even eigen topic openen als ik meer offertes heb).
WoudseHoeve schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:35:
[...]

Geen probleem, ik heb op 45 graden ze ook net boven de dak goot hangen.
Het water "schiet" er ook niet vanaf, alleen de het water van de onderste rij panelen loopt er vanaf, de rest gaat via de dakpannen.
Het water druppelt gewoon recht naar beneden.
Goed om te horen, ik denk dat het door de steilheid van het dak juist wel mee gaat vallen inderdaad.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 04-04-2017 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ThinkPadd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:36:
Goed om te horen, ik denk dat het door de steilheid van het dak juist wel mee gaat vallen inderdaad.
Hier zie je hoe dicht ze op de dakgoot lagen.
Woudsehoeve

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Tito129 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:19:
[...]

Hmm Heb jij ook zo'n grafiekje van de HDwave omvormers, ik kan hem zo niet vinden.
Ik heb namelijk mijn solaredge hdwave 4000 ook in de meterkast hangen. Heb hier nog specifiek omgevraagd of dit wel kon door de vermindere airflow in de meterkast, maar dit was allemaal geen probleem.

Helaas kan ik de omvormer temperatuur zo niet terug vinden in de monitoring, maar ik vind dit wel een aandachtspunt.
Heb hier even gekeken, maar de nieuwe HDwave staat er (nog) niet bij
http://solaredge.com/site...erature-derating-note.pdf

Met PVoutput kun je hem denk ik wel loggen, ik tenminste wel.
Heb er 4 fans ingebouwd aan de onderzijde, voor extra koeling.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=42162&sid=38497

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[afbeelding]
SF-170S zijn 977 breed ipv 992. (en 1257 hoog) Dat scheelt weer iets.

Ook zie ik dan je 5 dakpannen hoog naast je dakraam hebt.
En 4 dakpannen tussen je dakramen.
Uitgaande van 325 mm hoog is dat resp. 1625 en 1300 hoog.

Had je al een dakplannetje gemaakt, met gewone 1650 x 992 panelen? Hoeveel kan je er daar van kwijt?
Misschien is SF ook wel een optie vanwege kleinere maten. (en te combineren met platdak)
Of Ecsolar 210 Wp, met 1580x 808 (of Panasonic hit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Idee is om 3 rijen van 3 stuks in portrait te doen en dan 3 stuks onderaan over de breedte in landscape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:05:
Idee is om 3 rijen van 3 stuks in portrait te doen en dan 3 stuks onderaan over de breedte in landscape.
Ik zou, als ik jouw was een tekeningetje maken met de juiste maten erin. (als je dat nog niet gedaan had)
Misschien kan je wel alles in landscape doen met SF.
Ik zie bijvoorbeeld rechts van je dakraam, 4 dakpannen van 30 cm(?)
Dat is 1200, past misschien SF ook wel in landscape. (1257)

Ben wel benieuwd waar je dan op uitkomt met SF...
Net wat het beste past...
(sf doet 10% meer he?, zijn eigenlijk 180-187 Wp panelen)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De opstelling van een 'E' naar links gekanteld vind ik anders prima om tegenaan te kijken. Kan ik 12 stuks van 280Wp kwijt, dat is al flink meer opwek (3360Wp) dan wat ik nu verbruik (2000 kWh). Qua tetris valt het dan naar mijn idee wel mee.

Wat is trouwens het USP van die SF170? Ik zie ze vaak genoemd worden, maar met 170Wp zijn ze toch niet bijster interessant :?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 04-04-2017 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@ThinkPad
Usp?

Kijk eens even in het tweakers pvoutput team wie er vandaag boven aan staan op pvoutput...
Geen slecht paneeltje hoor, die sf

http://pvoutput.org/livet....jsp?o=gss&d=desc&tid=426 (pvoutput account benodigd)
Hee, Kensolar staat op 1 (van de 909 systemen),heb ik 2 weken terug weggelegd. ;)
(en dakraam en onnodige pijpen verwijderd/ingekort)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nppbuw0xabrbr.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2017 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
ThinkPadd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:16:
Wat is trouwens het USP van die SF170? Ik zie ze vaak genoemd worden, maar met 170Wp zijn ze toch niet bijster interessant :?
De SF panelen leveren per Wp het meeste op.
Dus bij een gelijke Wp zijn de SF panelen het gunstigst in opbrengst.
Een nadeel is dat ze per vierkante meter minder opleveren dan silicium dus hoe meer je beperkt ben in vierkante meters oppervlak om zonnepanelen op te leggen worden ze weer minder gunstig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TWyk
Eens.
Maar als je moet gaan puzzelen op een dak met allerlei ramen, kijk je naar maten van panelen.
1800 Wp SF levert meer op dan 2000 Wp silicium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bij mij wordt is verschil van panelen op plat dak met sf-170 panelen vs panasonic hit n295 panelen vs normale maat panelen van 3xx wp ook een puzzel (zal bij iedereen zo zijn)
Bij sf-170s: 5 rijen van 4 en 2 losse (22 x 170 wp = 3740 wp)
Bij hit n295: 4 rijen van 4 en 2 losse (16 x 295 wp = 4720 wp)
Bij normale maat: 3 rijen van 4 en 2 losse (14 x 300-330 wp = 4200-4620 wp)

Het is ook een rekensom, elk paneel ruwweg ook 30€ aan frame, 30€ installatiekosten.
Dan wordt het of €1360 (22) of €960 (16) of €840 (14)

Nu is de aanschaf van de sf170s (a 120€) panelen wel veel lager dan de hit295 (a 320€) of een 300-330wp paneel (250-330€)
Het gaat er hier meer om hoeveel dak ik heb en hoeveel opbrengst ik krijg.

Toch maar meer uitgeven en voor die hit panelen gaan, om dan geen voordak te hoeven volzetten met panelen. (Dat extra dakvlak kunnen maar een paar panelen op (5 a 6 normale en wellicht 8 a 9 sf) en mijn vrouw vindt het minder ommook daar panelen te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 05-04-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jacovn
We hebben het er al eens over gehad.
Spreiding van opbrengst is belangrijker dan piekopbrengst in de toekomst.
Dus zo een nadeel vind ik het niet...meerdere dakvlakken.
Maar goed, ieder zijn mening...

Van, Sf-170s: 5 rijen van 4 en 2 losse (22 x 170 wp = 3740 wp)
Kan je ook 3x 4 en 2x 5 maken (1 fase, sma) of 2x 8 en 1x 6 (3 fase sma)

En dit is ook wel een hele leuke eigenschap.
Situatie:
2 rijen van 10 panelen in portrait, waarvan de onderste 10 horizontale schaduw hebben in de ochtend (rode lijn) van een huis ernaast. Bovenste 10 hebben wel direkt zon. (gele lijn)
Panelen blijven het gewoon doen, in tegenstelling tot silicium.
Geen truckjes nodig en trekt gewoon bij als ze volledig zon zien.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xi0w75yzkow1t.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tito129 schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:26:
[...]

Toch wel een mooi systeem dat solar Edge. Kost wat extra. Maar heb je ook wat ;)
Dan had ik naast de dakkapel toch ook nog een paneeltje weggelegd.
Die lege dakpannen doen niks... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:51:
[...]

Dan had ik naast de dakkapel toch ook nog een paneeltje weggelegd.
Die lege dakpannen doen niks... :P
Dat paneel pakt bijna de hele dag schaduw. Woning staat op azimuth 255 dus behoorlijk west. Ik heb nu ongeveer mijn verbruik op het dak liggen ca 3400kWh.
Mocht het salderen verminderd worden leg ik liever aan de ander zijde van de woning nog enkele panelen.

Hoe wordt de efficiëntie berekend op pvoutput? Kan het in de handleiding niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Tito129 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:02:
[...]

Mocht het salderen verminderd worden leg ik liever aan de ander zijde van de woning nog enkele panelen.
Maar je zal het niet altijd gebruiken als de zon schijnt :)
Dus de afbouw zal hoe dan ook altijd nadelig zijn

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tito129
Efficiency is kWh/kWp of Wh/Wp

Dus 20 opgewekt met 5000 Wp is 20/5 = 4 kWh/kWp

(mijn noord is nog westelijker ;-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
Tito129 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:19:
[...]

De omvormer temperatuur staat inderdaad niet op de monitoring website. Hij is wel opvraagbaar via de API en daardoor kan PVOutput de omvormer temperatuur ook gewoon mooi in je grafieken zetten.

Op het display van de omvormer is de temperatuur trouwens ook af te lezen. En dan is er natuurlijk nog dit, waarmee je ook de temperatuur van alle optimizers kunt achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
SF is perfect als je dak groot genoeg is en/of het op een niet gunstige ligging (windrichting en/of dakhelling) ligt.

Anders heb je het meeste aan poly panelen prijs/technisch. Meestal wordt er vanwege esthetisch aanzicht voor mono panelen gekozen.

Vrijdag komen eindelijk m'n Trina panelen binnen. Zaterdag met 3 man sterk monteren. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Noord27 op 04-04-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Jerrythafast schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:53:
[...]

De omvormer temperatuur staat inderdaad niet op de monitoring website. Hij is wel opvraagbaar via de API en daardoor kan PVOutput de omvormer temperatuur ook gewoon mooi in je grafieken zetten.

Op het display van de omvormer is de temperatuur trouwens ook af te lezen. En dan is er natuurlijk nog dit, waarmee je ook de temperatuur van alle optimizers kunt achterhalen.
Ik krijg dat via pvout niet voor elkaar. Ik heb het geprobeerd in te stellen maar de opti blijft niet selecteerbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p0pdx09wB8Gf8gwUfnW8vo5y/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Tito129 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:00:
[...]

Ik krijg dat via pvout niet voor elkaar. Ik heb het geprobeerd in te stellen maar de opti blijft niet selecteerbaar.
[afbeelding]
Je moet je setting tempeature op enable instellen, dat kan (denk ik, want dat heb ik ook gedaan) na een donatie van 10 AUS dollar, (ongeveer 7 euro). Dan gaat het wel werken morgenochtend :) Geldt voor een jaar en geeft recht opmeerdere "features"

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 04-04-2017 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
@Tito129, heb je een donatie aan PVOutput gedaan? Mogelijk wordt de temperatuur-optie pas actief als je hebt gedoneerd. Met donatie kun je ook per 5 minuten i.p.v. 15 minuten je waardes zien. SolarEdge geeft de temperatuur elke 5 minuten via de API.

Ik heb mijn donatie toevallig vandaag verlengd. Is de 65 cent per maand meer dan waard :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Jerrythafast op 04-04-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Jerrythafast schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:17:
Ik heb mijn donatie toevallig vandaag verlengd. Is de 65 cent per maand meer dan waard :Y)
Het is zelf 60 cent per maand :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:41:
@jacovn
We hebben het er al eens over gehad.
Spreiding van opbrengst is belangrijker dan piekopbrengst in de toekomst.
Dus zo een nadeel vind ik het niet...meerdere dakvlakken.
Maar goed, ieder zijn mening....
Ja dat klopt. Spreiding hou ik wel met Oost/West opstelling denk ik.
Oost is Noord/Oost.
West is Zuid/West
Het extra dakvlak zou Zuid/Oost zijn. Maar dat kan ik later alsnog doen, mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op woensdag 5 april 2017 @ 05:57:
[...]

Ja dat klopt. Spreiding hou ik wel met Oost/West opstelling denk ik.
Oost is Noord/Oost.
West is Zuid/West
Het extra dakvlak zou Zuid/Oost zijn. Maar dat kan ik later alsnog doen, mocht het nodig zijn.
Nodig?? Het is altijd nodig in kader van duurzaamheid.
Terug levering zou eigenlijk dubbel beloont moeten worden, komen die daken tenminste eens vol.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:15:
[...]

Terug levering zou eigenlijk dubbel beloont moeten worden, komen die daken tenminste eens vol.....
Daar verdienen de energiereuzen niks aan dus dat zal wel niet snel gebeuren ben ik bang

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:15:
[...]

Ik heb nog geen idee wat het verbruik in ons nieuw huis wordt. Nieuwe koelkast en vriezer. We hebben net een nieuwe wasmachine die zuiniger is etc. Maar er komt een warmtepomp bij en geen gas meer voor sww dus ook via de wp.

@AUijtdehaag had me per prive berichten uitvoerig geholpen voor een sf170 opstelling.
Mooi zwart van kleur en op voordak, zijdak en plat top dak zou ik dan ongeveer 22+21+10 panelen kwijt kunnen.
@migjes kwam met de suggestie panasonic hit n285/295 op plat dak te leggen en dan niet voordak te doen (zelfde hoeveelheid wp en ongeveer zelfde investering)

Dat leek mijn vrouw een stuk beter idee, en toen het nieuws kwam dat solar frontier niet meer ging leveren in Europa dacht ik maar ook zijdak met hit n295 panelen te doen.
Echter nu er toch wel panelen leverbaar lijken te zijn moet ik wellicht zijdak heroverwegen vanwege de egale zwarte kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:25
Ik ben even wat energiemaatschappijen aan het vergelijken. Dan moet je je verbruik en opwek opgeven. Nu verwacht ik 2000kwh te verbruiken en 3800kwh op te wekken. Maar doordat wij ook stroom gebruiken als de zon schijnt, gaat er ook wat buiten de meter. Dus ik denk ongeveer op de teller 1500kwh te gebruiken en 3300kwh op te wekken via de meter.

Wat geef ik nu op voor de vergelijkingsite? De 2000 en 3800 of 1500 en 3300?

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 05-04-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

Pakhaas schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:15:
Ik ben even wat energiemaatschappijen aan het vergelijken. Dan moet je je verbruik en opwek opgeven. Nu verwacht ik 2000kwh te verbruiken en 3800kwh op te wekken. Maar doordat wij ook stroom gebruiken als de zon schijnt, gaat er ook wat buiten de meter. Dus ik denk ongeveer op de teller 1500kwh te gebruiken en 3300kwh op te wekken via de meter.

De nummers zoals je deze geeft zijn een beetje verwarrend, je wekt meer op dan je verbruikt? Zijn dat standen van een digitale meter met 4 telwerken?

Ik geef bij de websites op wat ik opwek (circa 3000kWh) en verbruik (circa 5200kWh). Omdat ik meer verbruik dan ik opwek is het makkelijker, dan kan ik altijd nog het netto verbruik invoeren als een website niet voor beide een mogelijkheid geeft.

Sommige leveranciers geven een betere terugleververgoeding, ik denk dat dat is wat je bedoelt? Dat schijnt nogal te varieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:15:

In beide gevallen is het 1800 terug leveren en daar gaat het om, maakt dus niet uit wat je invult, probeer beide zou ik zeggen en zoek de verschillen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Eindelijk!

Vrijdag vind de levering plaats van 19x Trina panelen. http://www.pvo-int.com/zo...lar-honey-plus-p-530.html

Zaterdag 3 man sterk monteren vanuit Zonnekompas.

Zondag schijnt de beste lentedag tot op heden te worden met veel zon.

Laat het weekend maar komen!

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
databeestje schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:33:
[...]

De nummers zoals je deze geeft zijn een beetje verwarrend, je wekt meer op dan je verbruikt? Zijn dat standen van een digitale meter met 4 telwerken?

Ik geef bij de websites op wat ik opwek (circa 3000kWh) en verbruik (circa 5200kWh). Omdat ik meer verbruik dan ik opwek is het makkelijker, dan kan ik altijd nog het netto verbruik invoeren als een website niet voor beide een mogelijkheid geeft.

Sommige leveranciers geven een betere terugleververgoeding, ik denk dat dat is wat je bedoelt? Dat schijnt nogal te varieren.
Waarom is dat verwarrend. Wij wekken gewoon meer op dan we verbruiken. Systeem op de groei gekocht zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chielos schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:49:
En ik zit op 51 graden, dus hij gaat dus terug in vermogen.

Hmm. Koelkastje bouwen in de meterkast?
Geen omvormer(s) in de meterkast maar wel een server, ups, arduino, pi en een shitload aan voedingen. (daar moet ik nog eens wat aan doen) en dat genereert best wat warmte. Afhankelijk van de temperatuur in de gang tussen de 30~55 graden en dat werd me wat te gortig. Bovenin de meterkast heb ik wat oude pc fans geschroefd met uitblaas de gang in (daar kan ik de warmte sowieso beter gebruiken) en onderin een simpel roostertje om verse koele(re) lucht in te laten. Werkt prima en verlaagd de temperatuur met 10~20 graden.

Kosten nog geen €5 en uurtje werk hooguit. Volgende stap (er komt nog meer zut bij die warmte produceert) is actief de koele lucht uit de kruipruimte de kast in te blazen maar dat wordt echt iets als ik er ooit tijd voor heb cq wil maken. :+

Buiten je vermogen kun je (vermogens)elektronica ook beter een beetje koel houden tbv de levensduur. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
Pakhaas schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:02:
[...]

Waarom is dat verwarrend. Wij wekken gewoon meer op dan we verbruiken. Systeem op de groei gekocht zeg maar ;)
verwarrend is misschien niet het goede woord, meer onduidelijk wat je nu eigenlijk doet en hoe je het hebt.
(wij weten niet of je een slimmemeter(4 telwerken) feraris (1 of 2 telwerken) of wat dan ook hebt.
nog op welke basis de gekozen getallen zijn genomen.)

over het algemeen gebruikt iemand +/-20% van zijn eigen opwek.
maar dit is nogal een gok, want jij gaat al aardig in over productie, dus dat kan heel anders uitvallen.

mooi dat je een over productie hebt (ga je straks vast iets leuks mee doen, lol)
maar je wil het nu dus een jaartje eerst verkopen?
tja er zijn leveranciers die geven daar een betere vergoeding voor, maar helaas vragen die leveranciers vaak wel een hoger vast recht, je moet vaak erg veel over produceren om dat weer goed te maken.
(en dat haal je maar net, een 1800kWh over is niet veel.)

helaas helpen vergelijkings-sites daar niet echt lekker mee.
(met feraris meter bij gaslicht kun je wel proberen een - getal in te vullen, maar dat gaat niet goed.
ook 0 kWh in vullen gaat niet goed, vul minimaal 1 kWh in. ;)
andere optie bij gaslicht is in vullen als of je een slimmemeter hebt (dus opwek in vullen), maar als je een feraris hebt zitten er soms wel kleine letters in de contracten, dus ook daar mee oppassen. ;) )

zelf ben in totaal gestopt met zoeken naar een veel gevende leverancier (is toch vaak alleen maar marketing, als het echt puntje bij paaltje komt zijn de regels vaak toch net anders uit te leggen)
laatste leverancier(met slimmemeter) die ik mee maakte met een klein(250kWh) overschot, was budgetenergie.
dat is niet een leverancier met een ruime vergoeding, maar met hun lage vast recht was het nog niet eens een slechte leverancier (zelfs BTW ging daar goed en netjes, zelfs hoogtarief in plaats van laag voor overschot.).
(geen liefde voor die club, was alleen blij verrast over hoe goed ze het deden en overzichtelijk.)

beste tip die ik kan geven is, begrijp hoe je elektra rekening werkt.
kennis is macht. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:46:
Eindelijk!

Vrijdag vind de levering plaats van 19x Trina panelen. http://www.pvo-int.com/zo...lar-honey-plus-p-530.html

Zaterdag 3 man sterk monteren vanuit Zonnekompas.

Zondag schijnt de beste lentedag tot op heden te worden met veel zon.

Laat het weekend maar komen!

O-)
Trinas waren erg slecht leverbaar de laatste paar weken .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
WoudseHoeve schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:39:
[...]

Trinas waren erg slecht leverbaar de laatste paar weken .....
Klopt helemaal en dat is nog steeds zo. De all-black panelen zijn eigenlijk niet aan te komen. Maar onze voorkeur ging uit naar percium panelen. Dus geen all-black. En die zijn prima leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:42:
[...]

Klopt helemaal en dat is nog steeds zo. De all-black panelen zijn eigenlijk niet aan te komen. Maar onze voorkeur ging uit naar percium panelen. Dus geen all-black. En die zijn prima leverbaar.
Hmm, da's geen goed nieuws, want ik wil Trina All-Blacks hebben! Ik vind persoonlijk die percium niet zo heel mooi... En ik kijk er natuurlijk altijd tegenaan als we in de tuin zitten...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
migjes schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:35:
[...]

verwarrend is misschien niet het goede woord, meer onduidelijk wat je nu eigenlijk doet en hoe je het hebt.
(wij weten niet of je een slimmemeter(4 telwerken) feraris (1 of 2 telwerken) of wat dan ook hebt.
nog op welke basis de gekozen getallen zijn genomen.)

over het algemeen gebruikt iemand +/-20% van zijn eigen opwek.
maar dit is nogal een gok, want jij gaat al aardig in over productie, dus dat kan heel anders uitvallen.

mooi dat je een over productie hebt (ga je straks vast iets leuks mee doen, lol)
maar je wil het nu dus een jaartje eerst verkopen?
tja er zijn leveranciers die geven daar een betere vergoeding voor, maar helaas vragen die leveranciers vaak wel een hoger vast recht, je moet vaak erg veel over produceren om dat weer goed te maken.
(en dat haal je maar net, een 1800kWh over is niet veel.)

helaas helpen vergelijkings-sites daar niet echt lekker mee.
(met feraris meter bij gaslicht kun je wel proberen een - getal in te vullen, maar dat gaat niet goed.
ook 0 kWh in vullen gaat niet goed, vul minimaal 1 kWh in. ;)
andere optie bij gaslicht is in vullen als of je een slimmemeter hebt (dus opwek in vullen), maar als je een feraris hebt zitten er soms wel kleine letters in de contracten, dus ook daar mee oppassen. ;) )

zelf ben in totaal gestopt met zoeken naar een veel gevende leverancier (is toch vaak alleen maar marketing, als het echt puntje bij paaltje komt zijn de regels vaak toch net anders uit te leggen)
laatste leverancier(met slimmemeter) die ik mee maakte met een klein(250kWh) overschot, was budgetenergie.
dat is niet een leverancier met een ruime vergoeding, maar met hun lage vast recht was het nog niet eens een slechte leverancier (zelfs BTW ging daar goed en netjes, zelfs hoogtarief in plaats van laag voor overschot.).
(geen liefde voor die club, was alleen blij verrast over hoe goed ze het deden en overzichtelijk.)

beste tip die ik kan geven is, begrijp hoe je elektra rekening werkt.
kennis is macht. ;)
Thnx. Ja wij zitten nu over, maar bij gezinsuitbreiding verwachten wij een stuk meer te gaan gebruiken (vrouw meer thuis, extra wasjes etc). Ik zag powerpeers.nl waarbij je bovenop de 11cent per kwh nog eens 4cent extra krijgt bij verkoop. Zij koppelen je zelf aan afnemers en streven dat je zo'n 80% van de overproductie verkoopt. Ik heb nog niet het vastrecht vergelijken, maar volgens mij was dit vrij gelijk.

Edit: vastrecht vergeleken. Dit scheelt zo'n 40 euro per jaar, maar wordt gecompenseerd door de welkomstpremie van 175 euro en 11 cent teruglevering ipv 7 cent bij bijv. Nuon.

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 05-04-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:18:

Kijk eens even in het tweakers pvoutput team wie er vandaag boven aan staan op pvoutput...
Geen slecht paneeltje hoor, die sf
Nu staat er ook iemand met sf panelen op oost gericht bovenaan.

Moeilijk inschatten wat voor weer het daar is, maar hier is het redelijk bewokt.
Als je dan met 3060 kW systeem nu 2503 W binnen haalt doe je het inderdaad erg goed lijkt me.
En een andere met 7970 kW nu 6675 W lijkt me ook niet verkeerd (zuid/oost orientatie)

Edit nu het weer donker is toch 5 van de 10 eerste met SF panelen als je naar de efficiency van vandaag kijkt.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 05-04-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:11:
[...]

Thnx. Ja wij zitten nu over, maar bij gezinsuitbreiding verwachten wij een stuk meer te gaan gebruiken (vrouw meer thuis, extra wasjes etc). Ik zag powerpeers.nl waarbij je bovenop de 11cent per kwh nog eens 4cent extra krijgt bij verkoop. Zij koppelen je zelf aan afnemers en streven dat je zo'n 80% van de overproductie verkoopt. Ik heb nog niet het vastrecht vergelijken, maar volgens mij was dit vrij gelijk.
Dat koppelen moet je zelf doen, en als je niet gekozen word heb je pech.
Gc vind ik het eerlijkst met vaste lage lasten en goede vergoeding. Ook laag voorschot is mogelijk bij hun.
Vul je gegevens in bij gas licht punt com en je krijgt goed beeld, heb daar nog geen fouten ontdekt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:20:
[...]

Dat koppelen moet je zelf doen, en als je niet gekozen word heb je pech.
Gc vind ik het eerlijkst met vaste lage lasten en goede vergoeding. Ook laag voorschot is mogelijk bij hun.
Vul je gegevens in bij gas licht punt com en je krijgt goed beeld, heb daar nog geen fouten ontdekt
Powerpeers heeft aangeven dat zij zelf ook nieuwe mensen aan afnemers koppelen..daarom komt iedereen op ongeveer 80%. Ook al zou ik 0% verkopen, dan zijn ze inclusief de welkomstbonus goedkoper. GC is idd qua vastrecht etc goedkoop, maar dat compenseert het gebrek aan welkomstbonus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat klopt, hun doen niet aan lokkertjes ,hooguit eerste jaar beetje korting op gas prijs. Tijdelijke bonussen kan niemand tegenop, als je dan over een jaar maar alert bent

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:08:
[...]

Hmm, da's geen goed nieuws, want ik wil Trina All-Blacks hebben! Ik vind persoonlijk die percium niet zo heel mooi... En ik kijk er natuurlijk altijd tegenaan als we in de tuin zitten...
Let er op dat all-black niet lekker esthetisch uit de verf komen op bepaalde kleur daken. Onze dakpannen zijn gemêleerd donkergrijs na 30 jaar liggen. Huis verderop in de straat heeft wel all-black laten installeren en dat viel hun (en mij ook) wat tegen qua aanzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Noord27 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:27:
[...]

Let er op dat all-black niet lekker esthetisch uit de verf komen op bepaalde kleur daken. Onze dakpannen zijn gemêleerd donkergrijs na 30 jaar liggen. Huis verderop in de straat heeft wel all-black laten installeren en dat viel hun (en mij ook) wat tegen qua aanzicht.
We hebben ze nu ook liggen en ik vind ze mooi passen qua kleur. (moest even opzoeken wat gemêleerd pannen nu weer waren, als ik het goed begrijp zijn dan niet alle pannen identiek van kleur?). Die echt zwarte platen (zoals die van SF) zouden echter niet passen, die zijn dan weer te zwart. Die lijnen maken de panelen iets grijzer, maar dan zonder die grijze randen te hebben.

Luchtfoto van panelen

En vanaf de lucht vind ik het helemaal mooi om te zien, en helemaal als ik de bovenkant van het dak helemaal vol heb liggen (muv het dakraam natuurlijk).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Pagina: 1 ... 84 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??