Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.576 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

RTB

Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:10:
[...]

Kosten nog geen €5 en uurtje werk hooguit. Volgende stap (er komt nog meer zut bij die warmte produceert) is actief de koele lucht uit de kruipruimte de kast in te blazen maar dat wordt echt iets als ik er ooit tijd voor heb cq wil maken. :+
Dat de lucht daar koeler is maakt het wel verleidelijk, maar volgens mij moet je de lucht uit je kruipruimte niet in je huis willen hebben. Kruipruimtes kunnen (tijdelijk) erg vochtig zijn, er kan een muffe lucht hangen en volgens mij zijn er ook gezondheidsrisico's aan de lucht uit de kruipruimte toegeschreven (ik meen nav. Radon?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
@Wailing_Banshee

Afgezien van wat iemand het mooiste vind hebben all-black panelen ook altijd een net wat lager rendement. Door volledig zwart te zijn worden ze net wat warmer.

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 05-04-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
Pakhaas schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:11:
[...]

Thnx. Ja wij zitten nu over, maar bij gezinsuitbreiding verwachten wij een stuk meer te gaan gebruiken (vrouw meer thuis, extra wasjes etc). Ik zag powerpeers.nl waarbij je bovenop de 11cent per kwh nog eens 4cent extra krijgt bij verkoop. Zij koppelen je zelf aan afnemers en streven dat je zo'n 80% van de overproductie verkoopt. Ik heb nog niet het vastrecht vergelijken, maar volgens mij was dit vrij gelijk.
tja powerpeers ik weet het nog niet (heb er gewoon geen ervaring mee, dus weet het echt niet)
maar als ik zie dat je aan vaste leverings-kosten bijna 70€ per product zijn, waar ik nu een 30€ betaal per product (dus voor mij 2x).
vind ik dat wel een groot verschil. ;)

zonder welkomst bonus zijn ze 150€ duurder als ik nu heb.
met welkomst bonus zijn ze (marginaal)goedkoper. :?
(maar begrijp heel goed, ik gebruik minder als 1000kWh en 300m3.
dus voor mij komt het erg anders uit als voor jouw. ;) )

en tja, het powerpeer verhaal.
als je de wetgeving over elektra begrijpt, dan weet je eigenlijk dat dit niet kan zonder dat er iemand voor betaald.
(of er word wel ergens heel creatief iets verzonnen met cijfers.)

normaal verkoop van stroom:
stroom kost maar +/-5ct per kWh.
daarna komt er gewoon 10,5ct aan belasting boven op, en dan nog 0,5 ODE.
(Zelf even de precieze getallen opzoeken bij de belastingdienst het wisselt per jaar een beetje.)
dat opgeteld, komt er nog 21% BTW op en dat is de prijs die je betaalt.
dan zit je voor gewoon stroom kopen op +/-19ct per kWh.

powerpeers?
dus om 11ct + 4ct te betalen, moeten zij stroom verkopen voor: 11 + 4 - 21%BTW + 10,5 + 0,5 + 21%BTW.
wat dan neer komt op iets van 22-23ct per kWh waarvoor ze het moeten verkopen, ze mogen namelijk geen belasting terug geven van een ander adres. (wetgeving is hier duidelijk over, geen postcoderoos model, geen saldering, gewoon belasting betalen helaas.)
of ze moeten het ergens op een andere manier verdienen (zal wel moeten als ik naar de model contract kijk, elektra prijs is gewoon markt prijs van +/-18-19ct, maar vinden op de website kan ik het verder weer niet?).
dit kan door je GvO te verkopen, of een hoger vast recht voor beide partijen te rekenen, die zeker niet mis is bij hun of een andere creatieve methode.

(ik gok, door dat ze een 40€ per product extra vragen voor vast recht, dus 80€ per klant.
met ook nog een 2de klant waar mee ze delen, dus 160€ extra verdienen ten opzichten van een andere leverancier.
daar kunnen ze waarschijnlijk de 11+4ct van betalen en nog winst maken.
helaas erg weinig info die er echt toe doet, maar zoiets zal het wel zijn. ;) )

(begrijp goed, ik ben persoonlijk voorstander van initiatieven zoals powerpeers.
maar weet hoe weinig ruimte er is binnen de wetgeving om echt zoiets als powerpeers echt te doen. :-( )

edit:

hier de tabellen voor de elektra belasting + ODE (Opslag duurzame energie)
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 05-04-2017 12:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
migjes schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:30:
[...]

tja powerpeers ik weet het nog niet (heb er gewoon geen ervaring mee, dus weet het echt niet)
maar als ik zie dat je aan vaste leverings-kosten bijna 70€ per product zijn, waar ik nu een 30€ betaal per product (dus voor mij 2x).

als je de wetgeving over elektra begrijpt, dan weet je eigenlijk dat dit niet kan zonder dat er iemand voor betaald.

(Zelf even de precieze getallen opzoeken bij de belastingdienst het wisselt per jaar een beetje.)

powerpeers?
dus om 11ct + 4ct te betalen, moeten zij stroom verkopen voor: 11 + 4 - 21%BTW + 10,5 + 0,5 + 21%BTW.
wat dan neer komt op iets van 22-23ct per kWh waarvoor ze het moeten verkopen, ze mogen namelijk geen belasting terug geven van een ander adres. (wetgeving is hier duidelijk over, geen postcoderoos model, geen saldering, gewoon belasting betalen helaas.)
of ze moeten het ergens op een andere manier verdienen (zal wel moeten als ik naar de model contract kijk, elektra prijs is gewoon markt prijs van +/-18-19ct, maar vinden op de website kan ik het verder weer niet?).
dit kan door je GvO te verkopen, of een hoger vast recht voor beide partijen te rekenen, die zeker niet mis is bij hun of een andere creatieve methode.

(ik gok, door dat ze een 40€ per product extra vragen voor vast recht, dus 80€ per klant.
met ook nog een 2de klant waar mee ze delen, dus 160€ extra verdienen ten opzichten van een andere leverancier.

(begrijp goed, ik ben persoonlijk voorstander van initiatieven zoals powerpeers.
maar weet hoe weinig ruimte er is binnen de wetgeving om echt zoiets als powerpeers echt te doen. :-( )

edit:

Thnx voor de uitleg. Als niemand welkomstbonussen had aangeboden was ik ook naar GC gegaan.. die zijn gewoon het goedkoopste. PP wordt door de 175 bonus het goedkoopste maar dat verschil is nog maar 40 euro tov GC. Voordeel bij PP is dat het verschil groter kan worden dan 40 euro door verkoop stroom. Ga het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pakhaas
Het lijkt me veel "winstgevender" om je overproduktie in te zetten om je gasrekening te elimineren.
Voor 428 661 euro heb je al een 5 kW pana monobloc met een cop van 4 a 5...
Wat kost je gas? Ik durf te stellen tvt van < 1 jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2017 13:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@AUijtdehaag

Welke monoblock adviseer je? En niet verstandig om dan meteen eentje met SWW te nemen?

Elga bevalt in de paar maanden dat hij draait zo goed dat wij zsm een aanvulling erop wilen om SV eruit te wippen. Of met 2e WP die ook in SWW voorziet, of met een 2e WP die enkel verwarming doet icm een simpele E-boiler of WP-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben te voorbarig geweest.
Afgelopen 4 dagen kostte hij 2490 en nu weer 2723 euro.
Gekke fransen... ;-)

Ik pas mijn post ff aan.

@Noord27
SWW doet die WP ook. Kwestie van een 3-weg klep en boilervat.
Maar juist dat laatste maakt het weer duur. (maar wel zuiniger dan een goedkope e-boiler)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Confort market.FR? Die website blijft een drama om op te komen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:04:
@Pakhaas
Het lijkt me veel "winstgevender" om je overproduktie in te zetten om je gasrekening te elimineren.
Voor 428 661 euro heb je al een 5 kW pana monobloc met een cop van 4 a 5...
Wat kost je gas? Ik durf te stellen tvt van < 1 jaar.
Klopt, maar daar hebben we al een privé draadje over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Try IE

En terug naar de paneeltjes...

[ Voor 103% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2017 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RTB schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:57:
[...]

Dat de lucht daar koeler is maakt het wel verleidelijk, maar volgens mij moet je de lucht uit je kruipruimte niet in je huis willen hebben. Kruipruimtes kunnen (tijdelijk) erg vochtig zijn, er kan een muffe lucht hangen en volgens mij zijn er ook gezondheidsrisico's aan de lucht uit de kruipruimte toegeschreven (ik meen nav. Radon?).
Ventilatie in de kruipruimte is prima dus die radon zal wel meevallen. Vochtig is het ook niet en koude lucht die opwarmt zal meer vocht op kunnen nemen ipv dat het neer zal slaan en er kan altijd nog een vochtvanger tussen en/of een afvoer naar buiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hmm... mijn nieuwbouwhuis krijgt 7 indakpanelen (Trina, 275Wp) -O-
Er is een optie om er 8 bij te leggen, voor de geringe meerprijs van iets meer dan €6k.
Juist 8)7 :N
7 panelen is véél te weinig, dat wist ik (de auto alleen lust al meer), maar met indak is uitbreiden volgens mij een ramp.
Ik denk dat ik het andere dakvlak, ONO, maar zelf vol leg dan :)
Wat zouden jullie doen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:15
Proton_ schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:25:
Er is een optie om er 8 bij te leggen, voor de geringe meerprijs van iets meer dan €6k.
7 panelen is véél te weinig, dat wist ik (de auto alleen lust al meer), maar met indak is uitbreiden volgens mij een ramp.
Wat zouden jullie doen?
Vragen waar ze hun dakpan hebben gekocht....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ander huis kopen. :+
Blijft idioot dat getob met panelen om maar aan een norm te kunnen voldoen...

Geen idee wat wijsheid is, je hebt neem ik aan de specs van het indaksysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
[...]

powerpeers?

edit:

Nog een kleine toevoeging, die extra vergoeding van 4 cent krijg je over je volledige opwek dus ook over het deel wat je saldeert. Dus stel je wekt 3000 op en je verbruikt 2000, dan krijg je over die 3000 4cent extra als dat allemaal door een ander wordt afgenomen, als je niemand jou kiest wordt zo'n 80% verkocht zeggen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:40:
[...]

Nog een kleine toevoeging, die extra vergoeding van 4 cent krijg je over je volledige opwek dus ook over het deel wat je saldeert. Dus stel je wekt 3000 op en je verbruikt 2000, dan krijg je over die 3000 4cent extra als dat allemaal door een ander wordt afgenomen, als je niemand jou kiest wordt zo'n 80% verkocht zeggen ze.
Nou worden er toch wel veel praatjes tegen je verteld......

Laat maar zien met hun tekst??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:14:
[...]

Nou worden er toch wel veel praatjes tegen je verteld......

Laat maar zien met hun tekst??
Het is wat een medewerker rechtstreeks tegen mij zegt via de E-mail. Dus heb het zwart op wit. Weetje, als ik dat al niet meer mag geloven, kan ik wel ophouden met informatie bij de bron halen :)

dit is de letterlijke tekst
De extra vergoeding wordt gegeven over al je opwek die direct door anderen wordt verbruikt, tot een maximum van 3000 kWh. Dus ook over het deel dat op je jaarafrekening gesaldeerd wordt met je eigen verbruik. Of je de 3000 ook daadwerkelijk haalt, kan ik niet garanderen, maar een percentage van rond de 80 zit er zeker in.
Groeten,

...
van powerpeers

[ Voor 33% gewijzigd door Pakhaas op 05-04-2017 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:18:
[...]

Het is wat een medewerker rechtstreeks tegen mij zegt via de E-mail. Dus heb het zwart op wit. Weetje, als ik dat al niet meer mag geloven, kan ik wel ophouden met informatie bij de bron halen :)

dit is de letterlijke tekst

[...]
Ja tekst van een verkoper....
Lees uitleg op hun site maar eens. Zou lachen zijn, je levert en verbruikt net zoveel, er word niks verhandeld maar word wel beloond met 4 cent, das wel cool....

Is ook logisch, je kunt pas aan een ander leveren zodra je zelf iets over houd na salderen.
Of wil jij je stroom verkopen voor 14 en zelf terug kopen voor 19.......

[ Voor 13% gewijzigd door reneeke1970 op 05-04-2017 18:47 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:38:
[...]

Ja tekst van een verkoper....
Lees uitleg op hun site maar eens. Zou lachen zijn, je levert en verbruikt net zoveel, er word niks verhandeld maar word wel beloond met 4 cent, das wel cool....

Is ook logisch, je kunt pas aan een ander leveren zodra je zelf iets over houd na salderen.
Of wil jij je stroom verkopen voor 14 en zelf terug kopen voor 19.......
We gaan het meemaken, ik heb me aangemeld. Stel ik verkoop niets extra en krijg alleen 11 cent per kwh op het gedeelte wat ik meer opwek dan gebruik + welkomstbonus, is het nog de voordeligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Onze SolarEdge ommvormer maakt vaak klik geluiden, alsof er een relais schakelt, best wel luid, KLIK-KLAK, soms wel tien keer achter elkaar.
Het gebeurt meestal tijdens de schemering, maar ook wel als het al vrij donker is.
Net stond ik er naast en zag de "Power Production" led even knipperen.
Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:25:
[...]

We gaan het meemaken, ik heb me aangemeld. Stel ik verkoop niets extra en krijg alleen 11 cent per kwh op het gedeelte wat ik meer opwek dan gebruik + welkomstbonus, is het nog de voordeligste.
Dat klopt, zou voor mij ook gelden, heb alleen geen slimme meter. Wel volgend jaar overstappen he anders hoge vaste lasten. De bonus is niet van pp maar van gas licht overigens, maar geld is geld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:50:
[...]

Dat klopt, zou voor mij ook gelden, heb alleen geen slimme meter. Wel volgend jaar overstappen he anders hoge vaste lasten. De bonus is niet van pp maar van gas licht overigens, maar geld is geld.
Hoe kom je daarbij? Ik heb direct geregeld bij Powerpeers zelf met POWERPEERS1 en dan krijg je dezelfde korting.
Gebruik actiecode POWERPEERS1 voor een welkomstkorting van €150 (stroom & gas) of €80 (stroom)
Heb je zonnepanelen en een slimme meter? Meld je aan als opwekker met €175 korting! Actiecode: POWERPEERS1
Ja stap ieder jaar over.

[ Voor 20% gewijzigd door Pakhaas op 05-04-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:56:
[...]

Hoe kom je daarbij? Ik heb direct geregeld bij Powerpeers zelf met POWERPEERS1 en dan krijg je dezelfde korting.

[...]

Ja stap ieder jaar over.
Oke, ook mooi.
Gas licht beweerd korting alleen via hun site, niet dus .....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:32
reneeke1970 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:04:
[...]

Oke, ook mooi.
Gas licht beweerd korting alleen via hun site, niet dus .....
Dat is inderdaad niet altijd waar :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ploink schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:49:
Onze SolarEdge ommvormer maakt vaak klik geluiden, alsof er een relais schakelt, best wel luid, KLIK-KLAK, soms wel tien keer achter elkaar.
Het gebeurt meestal tijdens de schemering, maar ook wel als het al vrij donker is.
Is dit normaal?
Ja, dat is normaal, doet is s'morgens ook. Maar s'avonds wil ie nog wel een twijfelen. soms met wat weerkaatsing via bewolking komt er 's avond weer even wat extra licht op de panelen en dan gaat ie toch weer even aan, en daarna weer via stand by uit.

Dat power production lampje knippert als ie aan het opstarten is. en volgens mij ook als ie naar standby gaat. De omvormer weet nog niet of het even is (bij zware bewolking) overdag kan ie ook even naar stand by gaan als er dan te weinig vermogen is om er AC van te maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Andre1973 op 05-04-2017 20:29 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Andre1973 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:22:
[...]

Ja, dat is normaal, doet is s'morgens ook.
...
Ok ik snap het, maar toch...
Ik hoor het meestal vanuit de slaapkamer als ik al/nog in bed lig, bijvoorbeeld rond 22:30-23:00. Het is dan best wel donker en dan kan hij binnen 10 seconden wel 10x klikken... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:52

thido

Tilburg

edit: verkeerde draadje, moest in het logging topic.

[ Voor 87% gewijzigd door thido op 05-04-2017 22:30 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:58

mb1

[...]

powerpeers?

edit:

Powerpeers = Nuon
Maar let op de kleine lettertjes!
Powerpeers betaald €25 extra welkoms premie voor mensen met een slimme meter, echter indien je netto terugleverd betaald Powerpeers alleen uit indien je een slimme meter hebt!
Ze willen je dus van de feraris af hebben.
In bovenstaand geval is Greenchoice een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-10 17:36

databeestje

Von PrutsHausen

Ploink schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:49:
Is dit normaal?
Onze SMA klikt ook wel een keer of 10, maar dat doet deze in de ochtend voordat de boel in bedrijf gaat. In de avond hoor ik maar 1 keer klik normaal gesproken, gaat het power lampje knipperen en daarna in slaap.

Klinkt mij als een standaard procedure. Wellicht zit er niet genoeg "hysterese" in de omvormer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Ik kreeg gisteren een offerte binnen, maar ik kan de omvormer daarin niet echt plaatsen.

Ik heb nu 12x260 Trina All-Blacks, die wil ik uitbreiden met 6 extra panelen.

In de offerte staan 6x 290Ws (ik begrijp dat ik daar maar max 265 uit ga krijgen, omdat ze serieel met de 12 bestaande geplaatst gaan worden). Dus dat is dan 4680Wp (ideaale geval 4860Wp, aangezien er twee MPPT's zijn). Maar nu hebben ze er ook een omvormer van 5400Wp bijgezet. Is dat niet een beetje heel erg ruim bemeten? (uitbreiding op dat dak is niet meer mogelijk, max is echt 18 panelen) Gaat hij dan nog wel aan met grijs weer? Of heeft dat helemaal geen invloed?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wailing_Banshee
Ik zou daar een steca 4200 aan hangen.
Uitgaande van 18x 32 Vmpp = 576 Vmpp
Steca 4200 wil optimaal 540 Vmpp hebben.
http://www.steca.com/fron...oolcept_coolcept_x_EN.pdf
pagina 78

Of een 3-fase omvormer als je nog wil uitbreiden op een ander dakvlak (met SF)
SMA STP XX00 TL-20 wil 580 Vmpp

Deel je 576 op in 2 stringen, dan heb je 288 Vmpp. De meeste 1-fase stringomvormers willen 350 Vmpp hebben, je zit dus wat laag in rendement.

De huidige omvormer zal wel aan gaan met grijs weer, maar je levert wel wat in op rendement.
Een wat lage spanning, en wat weinig Wp. Maar valt vast mee te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:21:
@Wailing_Banshee
Ik zou daar een steca 4200 aan hangen.
Uitgaande van 18x 32 Vmpp = 576 Vmpp
Steca 4200 wil optimaal 540 Vmpp hebben.
http://www.steca.com/fron...oolcept_coolcept_x_EN.pdf
pagina 78

Of een 3-fase omvormer als je nog wil uitbreiden op een ander dakvlak (met SF)
SMA STP XX00 TL-20 wil 580 Vmpp

Deel je 576 op in 2 stringen, dan heb je 288 Vmpp. De meeste 1-fase stringomvormers willen 350 Vmpp hebben, je zit dus wat laag in rendement.

De huidige omvormer zal wel aan gaan met grijs weer, maar je levert wel wat in op rendement.
Een wat lage spanning, en wat weinig Wp. Maar valt vast mee te leven.
Waarom gebruiken ze niet allemaal dezelfde bewoordingen!

De omvormer van de offerte zegt
MPPT operating voltage range: 90-530V
Max DC input voltage: 580V
Startup voltage: 90V
Initial feeding voltage: 110V

De 12 bestaande panelen zijn 30.6Vmpp
De 6 nieuwe zouden zijn 31.96Vmpp

Als ik dat nu goed begrijp, is de range van de omvormer die gemeld staat beter passend bij mijn (toekomstige) systeem. En zouden er twee strings gemaakt kunnen worden, 1 van 12 panelen (12x30.6 = 367,2Vmpp) en 1 van 6 panelen (6x 31.96 = 191,76Vmpp) want die omvormer heeft een operating voltage range van 90 tot 530V en een startup van 90V. En dat is allemaal minder dan de voltage per string.

Heb ik het nu goed begrepen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:25:
Wat zouden jullie doen?
Ik zou geen enkel paneel laten leggen door de aannemer en het zelf laten doen. Dat kan wel consequenties hebben voor eventueel door de verkoper beloofde energiezuinigheidswaarden van het huis en eventuele garanties of certificaten. Als bijvoorbeeld later blijkt dat er meer energieverbruik is dan verwacht moet je aantonen dat het niet aan het weglaten van de pv installatie ligt.

Vanmorgen heb ik de TS aangevuld met nog meer indak systemen. De mooiste vind ik die waarbij de panelen op dezelfde hoogte liggen als de rest van het dak, en dan ook nog zonder pannen. Of een compleet dak voorzien van panelen en visueel gelijkende passtukken.

Soms wordt gebruik gemaakt van HDPE en/of EPDM onder de panelen zodat vocht onder de panelen kan wegvloeien. Het materiaal is prima, maar hoe onderhoudsgevoelig is het?

Er zijn systemen waarbij pannen hoger dan de panelen liggen en de panelen gelijk of lager dan de pannen. Daarbij vraag ik me af of dat geen problemen geeft met vuil. Er zijn ook systemen waarbij de panelen hoger liggen dan de omringende dakpannen. Dat lijkt visueel op een normaal opdak systeem. Dan heb je waarschijnlijk geen probleem met vuil van bovenliggende pannen op de panelen.

Ook iets om op te letten zijn de waterdichtheid, isolatie van het dak en koudebruggen. Is het indak systeem wel van voldoende kwaliteit en duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 22:06

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
mrmrmr schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:17:
[...]
Ik zou geen enkel paneel laten leggen door de aannemer en het zelf laten doen. Dat kan wel consequenties hebben voor eventueel door de verkoper beloofde energiezuinigheidswaarden van het huis en eventuele garanties of certificaten. Als bijvoorbeeld later blijkt dat er meer energieverbruik is dan verwacht moet je aantonen dat het niet aan het weglaten van de pv installatie ligt.
Tot zover de theorie.
In de praktijk is de bouwvergunning afgegeven met als eis dat de opgeleverde woning aaneen bepaalde EPC waarde voldoet. Dus tenzij je de aannemer zo gek krijgt dat je dit tijdens de bouw door een ander mag laten plaatsen, gaat het gewoon niet gebeuren.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:07:
[...]

Waarom gebruiken ze niet allemaal dezelfde bewoordingen!

De omvormer van de offerte zegt
MPPT operating voltage range: 90-530V
Max DC input voltage: 580V
Startup voltage: 90V
Initial feeding voltage: 110V

De 12 bestaande panelen zijn 30.6Vmpp
De 6 nieuwe zouden zijn 31.96Vmpp

Als ik dat nu goed begrijp, is de range van de omvormer die gemeld staat beter passend bij mijn (toekomstige) systeem. En zouden er twee strings gemaakt kunnen worden, 1 van 12 panelen (12x30.6 = 367,2Vmpp) en 1 van 6 panelen (6x 31.96 = 191,76Vmpp) want die omvormer heeft een operating voltage range van 90 tot 530V en een startup van 90V. En dat is allemaal minder dan de voltage per string.

Heb ik het nu goed begrepen?
Komen de panelen allemaal in hetzelfde dakvlak? Heb je type nrs van de huidige en toekomstige panelen?
Om welke omvormer gaat het? Gokken is zo lastig.

Maar zoals voorgesteld kan het ook.
Wel weinig voltage voor een goed rendement op mppt2
Maar starten doet hij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:34:
[...]

Komen de panelen allemaal in hetzelfde dakvlak? Heb je type nrs van de huidige en toekomstige panelen?
Om welke omvormer gaat het? Gokken is zo lastig.

Maar zoals voorgesteld kan het ook.
Wel weinig voltage voor een goed rendement op mppt2
Maar starten doet hij wel.
Ja, zelfde dakvlak. Wel iets meer schaduwwerking op het deel van het dak waar nu nog geen panelen zitten (op het eind van de dag), daarom zijn twee strings wel belangrijk.

de nieuwe:
QCells 290Wp mono zonnepaneel full black (staat verder geen typenummer bij in de offerte)
Trannergy SGN5400TL

de huidige
Trina Solar 260W all blacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wailing_Banshee
De Trannergy SGN5400TL is waarschijnlijk zo groot gekozen, omdat deze de 12x 260 Wp (3120 Wp) op een kleiner model niet aankan op mppt 1. (aftoppen, max Wp op een ingang)
Dat kost je efficienty met een te grote omvormer en grijze dagen (weinig zon)
Er is weinig te vinden over de max Wp per ingang van die omvormer. Maar ga er maar vanuit dat dat de reden is.

Bovendien hoe gaat deze chinees met schaduw om? Waarschijnlijk kan die daar niks mee.
Daarbij komt ook nog dat je maar 6x 31.96 = 191,76Vmpp op mppt2 hebt staan. Als de trannergy zoiets als optitrac (sma) zou hebben, is deze spanning al veel te laag om er iets van te maken.

Wil je een goed werkende installatie, dan zou ik voor die 6 panelen een hoger voltage paneel nemen
En voor de schaduw, werken met optimizers (tigo of hosola) of een SMA omvormer met optitrac.
SMA maakt het niet uit hoeveel WP je aansluit op de ingangen, deze zijn niet begrenst.
Maar spanning is een belangrijk iets, zeker met schaduw.
Teveel schaduw op een paar panelen en de string kakt in en valt zelfs uit.

Hoger voltage panelen zijn onder andere:
ECsolar 275 Wp (sun-solar)
BenQ (niet zwart)
Panasonic Hit (niet zwart)

Of je werkt met kleinere panelen zoals de ECsolar 210 Wp (38 Vmpp) en SF (87,5 Vmpp) zodat je wat meer panelen kan plaatsen dan die 6, wat resulteert in een hoger voltage.

Je bent nog beter af dus om dezelfde merk panelen op te zoeken die je nu hebt, (of vergelijkbaar in Wp) en te verdelen in 2x 9 panelen. Dan kan je wel af, met een kleinere chinees met gunstiger rendement.
Maar dan zit je nog steeds met schaduwproblemen die niet opgelost worden door de omvormer

Verder vind ik het onbegrijpelijk dat zoiets aangeboden wordt. Dozenschuivers... :'(

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2017 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
@Wailing_Banshee : Of overweeg de huidige installatie te laten voor wat het is en de 6 nieuwe panelen van 3 stuks YC-500i te voorzien. Ben je ook voor 550 euro klaar en heb je perfecte schaduwmanagement.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TFHfony schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:12:
@Wailing_Banshee : Of overweeg de huidige installatie te laten voor wat het is en de 6 nieuwe panelen van 3 stuks YC-500i te voorzien. Ben je ook voor 550 euro klaar en heb je perfecte schaduwmanagement.
Maar die kunnen maar 500 watt aan (met 580 Wp erop) >:)
Verder wel een goed idee hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:03:
Of je werkt met kleinere panelen zoals de ECsolar 210 Wp (38 Vmpp) en SF (87,5 Vmpp) zodat je wat meer panelen kan plaatsen dan die 6.
Nee, ik wil geen ander formaat of een andere looks van panelen, ze komen bij elkaar te liggen, en ik wil een symetrische look krijgen op m'n dak (wat het nu nog niet is, maar wel gaat komen). Dat ze dan iets minder efficient zijn neem ik wel op de koop toe.

@TFHfony Nee, de huidige panelen moeten verplaatst worden. Dus ze laten zoals ze zijn is geen optie :D

En ik wil ook van m'n huidige omvormer af, ik kan daar geen data uithalen! (het apparaat waar ik dat mee gedaan heb is stuk gegaan, of de poort van de omvormer zelf is stuk gegaan)

Die schaduw is van een es die 20m verder staat, ten westen van het dak. Dus die trekt over practisch het gehele dak, in de loop van de avond.

Huidige situatie:

http://pvoutput.org/intra...943&sid=35609&dt=20160719
Juli vorig jaar, het dipje om 14:15 wordt veroorzaakt door iets wat op de punt van ons dak staat (wat opgelost is zodra de panelen verlegd zijn), een dipje rond 5 uur komt door twee pijpjes (wat ook opgelost wordt zodra de panelen verlegd zijn, o.a. door het verwijderen van 1 van die pijpjes) en rond 18:50 komt de schaduw van de boom erop om een uur later er weer af te gaan. We hebben de panelen nu alleen aan de zuidkant van het dak liggen en bij de nieuwe situatie komen ze over de gehele lengte te liggen (en komt die schaduw er iets eerder op, maar daar staat tegenover dat de zon ook hoger staat). Het is ook een es, dus die heeft maar heel weinig schaduw (als je het bijv. vergelijkt met een berk, of eik).

Ik heb zelf ook naar optimizers zitten kijken, maar betwijfel of het echt zoveel oplevert (gezien de huidige parabool die ik nu heb). Kun je die dingen ook later toevoegen?

[ Voor 5% gewijzigd door Wailing_Banshee op 06-04-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
databeestje schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:43:
[...]

Onze SMA klikt ook wel een keer of 10, maar dat doet deze in de ochtend voordat de boel in bedrijf gaat. In de avond hoor ik maar 1 keer klik normaal gesproken, gaat het power lampje knipperen en daarna in slaap.

Klinkt mij als een standaard procedure. Wellicht zit er niet genoeg "hysterese" in de omvormer ;)
Bedankt, goed om te weten dat het enigszins normaal is.
Ik zal me er eens in verdiepen of ik dit gedrag kan tunen. We hebben de installatie een paar maanden geleden overgenomen van de vorige eigenaar dus zoveel weet ik er nog niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wailing_Banshee
Mijn keuze is gewoon eenzelfde type paneel opzoeken en te verdelen in 2 strings op een SMA
https://www.marktplaats.n...0d2&previousPage=lr&pos=6
Die heeft er vast wel een mooie omvormer bij.
Een probleem... woont in limburg 8)

Logging is prima met SBFspot en een Rpi 3
Staat zelfs een makkelijk manual bij
https://sbfspot.codeplex.com/documentation
En schaduwmanagement en verleggen is dan niet (zo meer) nodig.
AUijtdehaag in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"

Mocht je besluiten de 2x 9 parallel te zetten, kan je nog uitbreiden op je platdak en meer spreiding van opbrengst maken.
Maar optitrac doet dan niet veel meer met die 2x 9, omdat ze parallel zitten op 1 mppt ingang.
En, leg er gewoon meer weg, als je dakoppervlak heb. Hoe meer panelen, des te beter werkt optitrac.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2017 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:25:
[...]

Maar die kunnen maar 500 watt aan (met 580 Wp erop) >:)
Verder wel een goed idee hoor. :)
Doe maar 550W. Er kan 275W per paneel uit komen. Wel als piek vermogen (Wat hij overigens best lang volhoudt) Na een minuut of 20 zakt dat wel iets terug.

Now
Wailing_Banshee schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:34:
[...]
@TFHfony Nee, de huidige panelen moeten verplaatst worden. Dus ze laten zoals ze zijn is geen optie :D
Aha, maar je zou wel kunnen overwegen degene die straks geen last van de schaduw hebben gewoon op je huidige inverter te hangen en degene die wel schaduw hebben aan de YC500i's.

[ Voor 5% gewijzigd door TFHfony op 06-04-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Antwoord van de installateur.
Hierbij het antwoord van de installateur

De GoodWe 6000 heeft 2 mpp-trackers.
Mpp-tracker 1: 8 panelen Oost en 2 panelen Zuid.
Mpp-tracker 2: 8 panelen West en 2 panelen Zuid.

Dit heeft geen invloed op elkaar omdat de 2 panelen zuid gewoon meedraaien met de oost of west string.

De stringspanningen zijn dus altijd goed en ze zullen hiervan geen last ondervinden.

Klopt dat een beetje dan?
Andre1973 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:04:
[...]

ben ik erg benieuwd hoe die de string heeft gemaakt met die 8 O en 8 W en 5 Z.
Die O en W zullen wel parallel staan, maar die andere (ik denk dat t er 5 zijn) dan? (t weinig spanning op de string)
sowieso niet heel fraai Fusion op n dak met zo'n rand.
Had ie beter voor van der valk kunnen kiezen, dan staat alles 16 cm hoger.
scheelt best wat schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@AUijtdehaag Verleggen is wel noodzakelijk, anders kan ik er geen 6 meer bij leggen. Door dat pijpje van de gaskachel (die er niet is en er ook nooit meer gaat komen) konden ze niet zo efficient mogelijk neergelegd worden.

En ik heb er wel aan zitten denken om alles zelf te kopen, maar ik kan en wil het niet zelf leggen. Het kopen van de panelen en omvormer is natuurlijk niet zo'n probleem, het vinden van iemand die het (goed) kan leggen en verleggen moet ook wel lukken, maar hoe zit het dan met de extra's die je nodig hebt (stroomkabels, bevestigingsmateriaal, etc). Ik moet natuurlijk meer hebben dan alleen voor die 6 panelen, omdat die 12 ook verplaatst moeten worden. En dan niet netjes allemaal in portrait, maar een deel in landscape. En dan zit er ook nog een dakraam tussen.

En klopt, het zijn veel dozenschuivers, het probleem is dat je als je niet zelf kunt installeren niet zo heel veel keus hebt...

En dat tooltje heb ik niet zoveel aan, mijn data staat in een SQLServer database... Het enige wat de omvormer moet bieden is een mogelijkheid om zelf (het liefst via HTTP) data eruit te kunnen halen. De rest kan ik zelf wel (dat deed ik ook met m'n huidige omvormer totdat die connectie ermee ophield)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wailing_Banshee
Vraag het hem zelf even....
@paulv1973

En sbfspot upload automatisch naar pvoutput maar schrijft eventueel ook naar een database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@AUijtdehaag De database is juist de belangrijkste voor mij :D (daar staat ook alle data van m'n slimme meter en slimme stekkers in).

En Wijlre is toch echt zo ongeveer zo ver mogelijk als maar zijn kan (Catzand is zo'n 20km verder...) dus ik zoek het eerst maar eens wat dichter bij huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
widodepido schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:46:

Dit heeft geen invloed op elkaar omdat de 2 panelen zuid gewoon meedraaien met de oost of west string.

De stringspanningen zijn dus altijd goed en ze zullen hiervan geen last ondervinden.

[...]
Mits alles is voorzien van optimisers klopt dit inderdaad. Maar ik verwacht niet dat er 20×55 euro aan besteed word.
Geloof niet dat je met zulke installateurs in zee moet gaan, hoe krijg je dit uit je mouw geschud

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
Helaas met projectbouw kon ik geen invloed uitoefenen op leverancier keuze
Maar ik kan ze wel scherp houden.
Maandag is officiele oplevering. Dus ik ga nog wel zeuren en moeilijk doen.
reneeke1970 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:08:
[...]

Mits alles is voorzien van optimisers klopt dit inderdaad. Maar ik verwacht niet dat er 20×55 euro aan besteed word.
Geloof niet dat je met zulke installateurs in zee moet gaan, hoe krijg je dit uit je mouw geschud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
widodepido schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:21:
Helaas met projectbouw kon ik geen invloed uitoefenen op leverancier keuze
Maar ik kan ze wel scherp houden.
Maandag is officiele oplevering. Dus ik ga nog wel zeuren en moeilijk doen.

[...]
Dus jij heb nieuwbouw waarbij deze pv situatie geleverd is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd vaak dat mijn gegevens op de website en de app van Omniksol slecht of niet binnen komen.
Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Crxtreem schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:50:
Ik heb de laatste tijd vaak dat mijn gegevens op de website en de app van Omniksol slecht of niet binnen komen.
Ja al een jaar, zie het ook bij andere online die ik volg. Was bij mij druppel om over te gaan op pvoutput

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
Inderdaad, ik moest sowieso al veel trekken en sleuren om info te krijgen.
Ze moeten een epc=0 huis nu opleveren. Dus ik ben benieuwd.
reneeke1970 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:28:
[...]

Dus jij heb nieuwbouw waarbij deze pv situatie geleverd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Hmm https://www.warmteservice...onokristallijn/p/07158440 leuke prijs :p.

Nu nog een omvormer voor 12x :P. SMA SB-3600TL-21 zou er toch makkelijk op moeten kunnen of is dat overkill?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:57
Is inderdaad al lang aan de gang, de volgende dag worden de gegevens meestal wel recht getrokken. Ik heb al langer het idee dat de server in de middag bij veel bezoek begint te roken door meer bezoekers. Daarnaast is de zaak ook gehackt geweest, dus PW al veranderd.
Ik vermoed dat de data import en www server gescheiden zijn, gezien mijn upload ip naar omink en de www server.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
widodepido schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:06:
Inderdaad, ik moest sowieso al veel trekken en sleuren om info te krijgen.
Ze moeten een epc=0 huis nu opleveren. Dus ik ben benieuwd.

[...]
Ik zou even wat basis info op internet zoeken wat PV is en hoe stringen werken,als je dan het principe van schaduw probleem uitgelegd ziet weet je gelijk waarom jij straks een rendement van misschien dertig procent krijgt. Even uitprinten en onder hun neus duwen en pas laatste uit bouw depot betalen als opgelost is met bv optimisers.
Omvormer is ook wel wat groot trouwens, mag niet eens op één fase

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]
Dat lijkt mij niet, spanning zal best in orde zijn, maar het gaat wat opbrengst betreft vooral om stroom, en de stroom in de zuid panelen zal altijd anders zijn die die in de O 0f W panelen, en daarmee de boel verstoren.
Dit kan alleen met micro omvormers of met Solar Edge goed werken.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
Dank je. Heb je bericht doorgestuurd naar de bouwer. Eens zien met wat voor antwoord ze terug komen.
Maandag oplevering van het geheel. ZOals het er nu uitziet mogen ze dat in het procesverbaal van oplevering gaan opnemen.
Andre1973 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 19:04:
[...]

Dat lijkt mij niet, spanning zal best in orde zijn, maar het gaat wat opbrengst betreft vooral om stroom, en de stroom in de zuid panelen zal altijd anders zijn die die in de O 0f W panelen, en daarmee de boel verstoren.
Dit kan alleen met micro omvormers of met Solar Edge goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ook bij deze leverancier.

Nog betere prijs: JA Solar Poly zonnepaneel met zilver frame 270 WP Polykristallijn voor € 150. € 50 voor 30Wp is best duur, omgerekend tegen deze prijs zou een paneel € 500 kosten.
Nu nog een omvormer voor 12x :P. SMA SB-3600TL-21 zou er toch makkelijk op moeten kunnen of is dat overkill?
SMA heeft een online tool om dat uit te zoeken. Een SMA SB-3000TL-21 zou volgens de tool vrijwel evenveel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nooit verschillende orientaties en dakhoeken in dezelfde string. De enige uitzondering is optimizers of micro omvormers zoals anderen al hebben gezegd.

Ik heb hier een paar panelen die onder een andere hoek met dezelfde orientatie zitten, en je kan duidelijk het effect zien. Op het ene moment trekken de een de string naar beneden, op het andere moment is het weer andersom. Het werkt gewoon niet lekker. Er komt wel stroom uit, maar niet wat je wil.

Gek genoeg kan je 8 panelen oost en 8 panelen west gewoon parallel zetten, en dan de 4 panelen zuid op 2 micro omvormers zetten zoals de populaire APS YC500i. Wat je dan voor omvormer gebruikt voor de 2x8 maakt dan geen biet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
mrmrmr schreef op donderdag 6 april 2017 @ 19:32:
[...]

Ook bij deze leverancier.

Nog betere prijs: JA Solar Poly zonnepaneel met zilver frame 270 WP Polykristallijn voor € 150. € 50 voor 30Wp is best duur, omgerekend tegen deze prijs zou een paneel € 500 kosten.

[...]

SMA heeft een online tool om dat uit te zoeken. Een SMA SB-3000TL-21 zou volgens de tool vrijwel evenveel opleveren.
Het kan nog scherper: http://shop.winkelman-zon...0wp--polykristallijn.html voor 144 euries. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
databeestje schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:02:

Gek genoeg kan je 8 panelen oost en 8 panelen west gewoon parallel zetten
Wat is daar gek aan? Ze leveren nooit tegelijk een fatsoenlijke hoeveelheid vermogen toch?
Ze wisselen elkaar dus mooi af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00

[...]
Ik mis een paneel:
widodepido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-05 07:53

Speedy_JN

Gang is alles...

Heeft iemand ervaring met panelen plaatsen op dakleer/bitumen? Ik had diverse offertes gevraagd; waarbij een leverancier ze niet wilde plaatsen omdat hij wist dat het ging lekken. Een andere gaf mij 3 jaar garantie op de montage "en dus ook op eventuele lekkage". Lijkt mij dat je met rubbers en de schroeven in het hout de lekkage tegen gaat?

Of de garage dak, wat eigenlijk makkelijker monteren is... of een veld opstelling wat weer andere kosten met zich mee brengt.

Tips?

NB: 20 x 265W panelen zaten rond de €5700 na BTW aftrek; incl montage. (Suntech panelen)

Voorwaarts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:54:
[...]
Ander huis kopen. :+
Blijft idioot dat getob met panelen om maar aan een norm te kunnen voldoen...
Heh :)
't Is de eerste fase van een nieuw project, dus er was erg veel onduidelijk.
Intussen wordt alles uitgekristalliseerd :)
Dit is niet het enige puntje dat ik anders zou willen zien, maar ik heb nog geen spijt :)
Het belangrijkste is geregeld - de plek die er voor zorgt dat mijn gezin maar 10.000 autokilometers hoef te maken, de veel betere isolatie (kan altijd beter, maar goed) en overal LTV verwarming.
De rest, zoals de zonnepanelen, is achteraf met enige moeite nog wel zelf te realiseren.
mrmrmr schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:17:
[...]
Ik zou geen enkel paneel laten leggen door de aannemer en het zelf laten doen.
Dit is, gezien het projectmatige karakter en de EPC eisen, geen optie.
Vanmorgen heb ik de TS aangevuld met nog meer indak systemen. De mooiste vind ik die waarbij de panelen op dezelfde hoogte liggen als de rest van het dak,
Heel fijn, dankjewel!
Het wordt SCX Soloroof Home Edition, waarbij er 275Wp full black Trina's op komen te liggen. Enphase micro's zorgen voor de invoeding. Monitoring is optioneel voor de geringe meerprijs van bijna €700,-.
Die panelen (of iets met dezelfde maat) gaan wel lukken, ik weet alleen niet hoe makkelijk het indak systeem uit te breiden is. Dat zie ik Q1 2018 pas denk ik ;)
Als het systeem een beetje gangbaar is (en blijft) moet zelf wat bijleggen waarschijnlijk wel lukken.
Leuk ook om enphase en een stringomvormer in één dakvlak te combineren >:)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-10 18:06

DjVe

Hatsaflats!

Speedy_JN schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:50:
Heeft iemand ervaring met panelen plaatsen op dakleer/bitumen? Ik had diverse offertes gevraagd; waarbij een leverancier ze niet wilde plaatsen omdat hij wist dat het ging lekken. Een andere gaf mij 3 jaar garantie op de montage "en dus ook op eventuele lekkage". Lijkt mij dat je met rubbers en de schroeven in het hout de lekkage tegen gaat?

Of de garage dak, wat eigenlijk makkelijker monteren is... of een veld opstelling wat weer andere kosten met zich mee brengt.

Tips?

NB: 20 x 265W panelen zaten rond de €5700 na BTW aftrek; incl montage. (Suntech panelen)
Partij zoeken die latten op het dak monteert en inbrand met vers bitumen. Kost wat meer, maar geeft inderdaad een beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
klopt .
bij de cv "schoorsteen" en andere uitlaten paste geen paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mfmonkey schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:18:
[...]

Wat is daar gek aan? Ze leveren nooit tegelijk een fatsoenlijke hoeveelheid vermogen toch?
Ze wisselen elkaar dus mooi af
Zeg je tegen een man die oost-zuid-west heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand ervaring met Schletter SingleFix op een (groot) damwanddak?
http://www.gpceurope.com/...ing-kit-profiel2xsf4s-713

Of zijn er betere methodes/constructies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
widodepido schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:06:
klopt .
bij de cv "schoorsteen" en andere uitlaten paste geen paneel

[...]
Ik bedoelde eigenlijk dat er 21 panelen lijken te liggen en niet 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 04-10 13:31
Heb je al gekeken op www.solarmanpv.com? Werk(te) goed icm een omniksol omvormer. Ik heb nu en Power One zonder logging....

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 06-04-2017 22:53 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Speedy_JN schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:50:

Tips?

Als het gaat om een dak dat wel afloopt, waar dus geen water op blijft staan, dan word wel Clickfit gebruikt met voetjes, en deze dan met Shell Tixophalthe insmeren, en dan vast zetten met een schroef met een RVS en een kunststof ring er onder. Er worden ook wel schroeven met een rvs, een loden en een soort bitumen ring gebruikt, zoals bij golfplaten daken.
Maar dit zou ik niet toepassen op een dak dat niet minimaal 5graden afloopt.

https://www.esdec.com/Componenten/100-2060-Montagebeugel.htm
https://www.esdec.com/Clickfit/Bitumendak.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
klopt er liggen 20 panelen.
het lijkt op 21 ik heb een foto die van de andere kant is genomen.
TWyk schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:49:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat er 21 panelen lijken te liggen en niet 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:31:

Wij gebruiken veel van deze rail voor grote (100 x 17 meter, 1200+ SF panelen) daken
http://www.solarstell.nl/...olfplatendak/montagerails

je kan ook stukjes rail gebruiken:
http://www.solarstell.nl/...3mm-voorgeponst-incl-epdm

Is iets goedkoper dacht ik, maar veel meer uitmeten.

Alle twee dus wel toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Proton_ schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:52:
[...]

Heh :)
't Is de eerste fase van een nieuw project, dus er was erg veel onduidelijk.
Intussen wordt alles uitgekristalliseerd :)
Dit is niet het enige puntje dat ik anders zou willen zien, maar ik heb nog geen spijt :)
Het belangrijkste is geregeld - de plek die er voor zorgt dat mijn gezin maar 10.000 autokilometers hoef te maken, de veel betere isolatie (kan altijd beter, maar goed) en overal LTV verwarming.
De rest, zoals de zonnepanelen, is achteraf met enige moeite nog wel zelf te realiseren.

[...]

Dit is, gezien het projectmatige karakter en de EPC eisen, geen optie.

[...]

Heel fijn, dankjewel!
Het wordt SCX Soloroof Home Edition, waarbij er 275Wp full black Trina's op komen te liggen. Enphase micro's zorgen voor de invoeding. Monitoring is optioneel voor de geringe meerprijs van bijna €700,-.
Die panelen (of iets met dezelfde maat) gaan wel lukken, ik weet alleen niet hoe makkelijk het indak systeem uit te breiden is. Dat zie ik Q1 2018 pas denk ik ;)
Als het systeem een beetje gangbaar is (en blijft) moet zelf wat bijleggen waarschijnlijk wel lukken.
Leuk ook om enphase en een stringomvormer in één dakvlak te combineren >:)
Normaal gesproken leg je met soloroof het hele dak vol, komt het geheel in plaats van het dakhout, panlatten etc. en worden de nok en zijkanten afgewerkt met zetwerk.
Wel kan je ramen of (transparante) platen plaatsen met de zelfde breedte, maar (mogelijk) een andere hoogte dan het paneel.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 06-04-2017 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterpas
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-10 21:38
wetsteyn schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:13:
Hmm https://www.warmteservice...onokristallijn/p/07158440 leuke prijs :p.

Nog een omvormer nodig?

https://tweakers.net/aanbod/1297729/goodwe-gw4000-ss.html

https://tweakers.net/aanbod/1297741/omniksol-3k-tl2.html

:+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Noord27
Rara.. :)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/24yd91c.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 07-04-2017 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Zo doen ze het niet hoor! Vort, aan het werk en maak foto's! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

TFHfony schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 14:36:
[...]

Zo doen ze het niet hoor! Vort, aan het werk en maak foto's! :)
Zondag mooi weer, moet lukken voor die tijd :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Sinds wanneer komen BMW's uit het land van de rijzende zon? :*)

Vanuit een andere hoek.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/a46iyt.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Noord27 op 07-04-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:40:
[...]

Sinds wanneer komen BMW's uit het land van de rijzende zon? :*)

Vanuit een andere hoek.

[afbeelding]
Oh ut is nu mooie pan euro haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Noord27
Foto's worden gewaardeerd merk ik. Dus spam maar even vrolijk verder!

De full-black Trina panelen zijn momenteel niet aan te komen. Die hadden bovendien niet onze voorkeur (prijs/prestatie). Dus het zijn de 290wp mono's van Trina geworden. Afwerkingsgraad is in ieder geval uitstekend wat ik zo in de grote doos zie.

Blijft altijd de vraag hoe het er uiteindelijk uit gaat zien op het dak natuurlijk. Morgen zullen we het weten..

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/35n2fd1.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 07-04-2017 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:07
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:31:

De solarstell trapezoide rail die andre al aangeeft werken wij ook vaak mee, dat is mooi spul. Ik weet niet of Trapeo nog leverbaar is maar dat werkt ook perfect!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Noord27
Mooi paneeltje hoor!

@Nohands @Andre1973
Bedankt voor de tips.

Er zijn dus een 3-tal systemen voor een (schuin) damwandprofieldak.
Lorenz Trapeo http://www.shop.eco-mc.de...orenz-montagesysteme.html
Solarstell, en dan de platen neem ik aan? http://www.solarstell.nl/...3mm-voorgeponst-incl-epdm
Schletter single fix https://www.gebruiktezonn...schletter-single-fix.html

Weet iemand een leverancier van een van de bovenstaande (in de buurt van noord Brabant)?
Mag via PM ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:26:
@Noord27
Mooi paneeltje hoor!

@Nohands @Andre1973
Bedankt voor de tips.

Er zijn dus een 3-tal systemen voor een (schuin) damwandprofieldak.
Lorenz Trapeo http://www.shop.eco-mc.de...orenz-montagesysteme.html
Solarstell, en dan de platen neem ik aan? http://www.solarstell.nl/...3mm-voorgeponst-incl-epdm
Schletter single fix https://www.gebruiktezonn...schletter-single-fix.html

Weet iemand een leverancier van een van de bovenstaande (in de buurt van noord Brabant)?
Mag via PM ;-)
Heb geen aandelen daarin hoor, maar die Trapea (ook eens 120 stuks mee geplaatst in de winter in zeeland, vlak bij zee, lekker friss) vond ik minder, gezien die in het midden vast geschroefd worden, en als je daarop wilt steunen met je voeten (en dat gebeurd snel) dan buigen ze wat om en komen ze wat los, en is het geheel misschien ook niet meer waterdicht.
Die van lage Solarstell, en er zijn ook andere merken, die zitten veel platter op het dak en met 2 bevestigingspunten per rib, waardoor je ze ook goed als steun (niet op gaan staan maar zodat je niet weg glijd) kunt misbruiken tijdens de bouw.

Als je doorlopende rail gebruikt, dan hoef je ook niet te meten waar ze in de breedte moeten komen en is het uitlijnen ook veel minder werk.
http://sunstruction.nl/schuin-dak-systemen/ even doorbladeren naar beneden.
Heeft ook een systeem met stukken rail met voorgeponste gaten, volgens mij kan dat een voordelige optie zijn. (ook 84 stuks mee gedaan)

en deze is er ook nog:
http://www.renusol.com/en...rrugated-metal-sheet.html

Hele korte railtjes, héél goed meten, voordeel van deze is dat ze ook een adapter hebben die op ronde (soort golfplaat -achtige golven) sandwich platen passen.
Ook een project (900 SF) mee gedaan.

nu heb je heel veel keuze!

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 07-04-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Je weet toch die mannen sluiten altijd net voor schemer aan.....
Ik maak ook morgen mijn installatie af, omvormer is toch nog niet bezorgd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@reneeke1970
Huh? heb jij nog lege ruimte dan....?

Ik ben ook al aan het meten geweest. Maar weer "noord" helaas.
Als ik ze op de andere kant leg, krijg ik commentaar denk ik...(en sturen ze me naar de verslaafdenzorg)
https://www.mupload.nl/img/g9vlek5vhqhea.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2017 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Ik ben eind van de ochtend even gaan spieken daar...
Mooie set! Heb die gele bak van jou zien hangen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:58:
@reneeke1970
Huh? heb jij nog lege ruimte dan....?

Ik ben ook al aan het meten geweest. Maar weer "noord" helaas.
Als ik ze op de andere kant leg, krijg ik commentaar denk ik...(en sturen ze me naar de verslaafdenzorg)
https://www.mupload.nl/img/g9vlek5vhqhea.jpg
Ja maar dit word een verrassende lokatie, laat je wel zien als ie ligt.
Maar verder heb ik nog plek zat, kan 24 sf kwijt op west met veel schaduw en nog drie 250 wp jasolar als ik ze tegen kom.
En als ik volgend jaar afdak ga maken dan nog een keer 24 sf ,misschien dat 32 ook nog past. Maar dan word het eigenlijk wel een beetje te gek hier haha

Oh en dat dak op je foto, rails kan best over steken, moet ik ook voor vier panelen op konijnen dak haha

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 08-04-2017 18:20 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:46
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:58:
(en sturen ze me naar de verslaafdenzorg)
Shit, nu snap ik het! Ik dacht dat je daar allang bekend was; vond het al zo vreemd dat de behandeling niet leek aan te slaan :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jerrythafast
Diegene die boven je post staat gaat ook mee...

@reneeke1970
Zozo ambitieus ;)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 18:23:
@Jerrythafast
Diegene die boven je post staat gaat ook mee...

@reneeke1970
Zozo ambitieus ;)
Ambities zat haha, maar moet niet te duur zijn, word allemaal overschot prijs.
Heb nu vier panelen op dat west dak liggen met aps micro, eens aankijken wat rendement word voor ik investeer.
En anders gaan ze gewoon op dat afdak, heb ik die verrekte dure rails ook niet nodig.

Wat zijn mensen trouwens gek als ze beetje zon zien. Zit beetje mp te snuffelen en als je ziet wat ze bieden niet normaal, als ik al mijn panelen ga verkopen als kleine setjes verdien ik grof geld haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noord27
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:54:
[...]

Je weet toch die mannen sluiten altijd net voor schemer aan.....
Ik maak ook morgen mijn installatie af, omvormer is toch nog niet bezorgd
Negatief hoor?

Draait prima. 1500W nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:46
Noord27 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 18:49:
[...]

Negatief hoor?

Draait prima. 1500W nu.
Da's mooi, van harte gefeliciteerd! *O* Waar kunnen we de foto's en de grafieken zien? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 18:49:
[...]

Negatief hoor?

Draait prima. 1500W nu.
Is niet negatief, is een feit hi
Mooi dat ie draait, gefeliciteerd
Geen gekke dingen voorgevallen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Geen gekke dingen nee. Tetris achterzijde ging niet zoals verwacht, dus 1 paneel kon niet helemaal in lijn. Maar omdat het al tetris was, valt dat alleen op met een heel kritisch oog. En voor de opbrengst maakt het natuurlijk niets uit.

Strakke afwerking van de bekabeling overigens. Vakwerk.

Foto's niet aan toe gekomen. Eigenlijk heel de dag spontaan visite gehad en nu nog ff druk in de weer met 3 kleine kids.

Foto's volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morgen heb je een strak blauwe achtergrond... ;)

Heb je nog enige vorm van schaduw? Ik weet niet of optitrac aan of uit stond op je gele rakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:53:
[...]

Morgen heb je een strak blauwe achtergrond... ;)

Heb je nog enige vorm van schaduw? Ik weet niet of optitrac aan of uit stond op je gele rakker.
Geen schaduw. Kan Optitrack even niet vinden in sunny portal?
Pagina: 1 ... 85 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??