Cr0Wr schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:23:
Ik ben voornemens om zelf zonnepanelen te gaan plaatsen op een schuin dak.
De panelen zullen in landscape worden geplaatst omdat op die manier de meeste panelen geplaatst kunnen worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een montage systeem die op het dak vastgeschroefd kan worden zoals bijvoorbeeld het van der Valk Smartline systeem.
Is de rail bij dit systeem, bij plaatsing in landscape, altijd verticaal?
Dat wordt me op de website van Valk Solar niet helemaal duidelijk.
Zo ja, is er een geschroefd systeem waarbij je wel de rails horizontaal kan houden bij plaatsing in landscape opstelling?
Of je horizontaal kan plaatsen hangt vooral af van de afstand tussen de pannen in de hoogte.
Als je kleine pannen hebt, dan is het "grid" fijn, en kun je genoeg rails plaatsen op de juiste positie.
Zijn je pannen te groot dan kan je op een gegeven moment niet meer een rail plaatsen waar je m wilt hebben: dan zitten de railsen te dicht op elkaar onder het paneel, of er valt er een buiten.
Vaak lukt t dan wel om 2 rijen te plaaten, maar een 3e word dan lastig.
Meet even 3 pannen op in de hoogte (is nauwkeuriger dan1) en teken het op schaal uit.
Dan kom je er vanzelf achter.
Je kan dat ook op het dak doen, afhankelijk van je dak.
Daarnaast is het zo dat een aantal fabrikanten opgeeft waar je het paneel mag klemmen, en dat is bij een aantal niet op de korte kant, waarmee landscape op horizontaal dan niet mag van de fabrikant ....... dat wil
niet zeggen dat niemand dat dan ook doet.
Horizontale rails met landscape kost wel extra rail, maar werkt wel heel veel prettiger dan verticale rails.
Voor n aantal montage systemen zijn er aparte haken voor verticaal plaatsen, soms moet je ook een boutje plaatsen om afschuiven te voorkomen (oh is daar dat boutje voor bij clikfit

)
Ik zie de haak van VdV niet staan, maar ik verwacht dat er een is die getordeerd is.
Maar zijn je panlatten zo slecht dat je Clickfit niet vertrouwd?
Binnenkort komt clickfit uit met een geheel nieuwe lijn haak (nog maar 1 haak voor alles), klemmen etc, deze is dan ook te schroeven.
[
Voor 25% gewijzigd door
Andre1973 op 25-03-2017 17:13
]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!