Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.580 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@siepie77
Let ook even op de hoogte van het bevestigingsmateriaal ivm dakrand en eventuele schaduw daarvan.
Andre1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
(al is 5 cm niet hoog :+ )

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2017 13:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:36
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:21:
[...]

Zomaar gekke gedachte......
Je hebt nu twee omvormers met oost panelen. Waarom niet één omvormer extra, kun je ze alle drie verdelen over je drie fase. Panelen leg je in ideale stringen(voltage) oost en west, kun je er extra kwijt. Wil je later nog meer kun je altijd kleine drie fase omvormer bij doen.
Zo kun je mooi alles afzonderlijk volgen met opbrengst en als er iets kapot gaat is het heel makkelijk vervangen.
Met je nieuwe opstelling die je in gedachte hebt is dit niet het geval.
Ik hou wel van gek denken :P , maar ik heb nu al 3 omvormers voor de panelen op ZO 140 graden, hoek 15 gr. Op die kant komen er dan in feite 2 stringen bij en de rest moet dan op NW op de andere kant vanhet dak.

Dus oost-west is het niet. Wanneer het optimaal is, tussen 10 en 14 uur dan krijgen eigenlijk beide kanten de volle laag. Daarvoor en daarna zou het wel op gaan, maar ik heb niet het idee dat ik dan qua omvormer anders/beter cq goedkoper uit zal zijn. Maar ik kan niet uit ervaring spreken

De nieuwe omvormer komt op de ene meter en de 3 oude ieder op 1 fase op de andere meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oeps :o

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ewk6zfnbjpo6d.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:48
izdp schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:09:
[...]

Ik hou wel van gek denken :P , maar ik heb nu al 3 omvormers voor de panelen op ZO 140 graden, hoek 15 gr. Op die kant komen er dan in feite 2 stringen bij en de rest moet dan op NW op de andere kant vanhet dak.

Dus oost-west is het niet. Wanneer het optimaal is, tussen 10 en 14 uur dan krijgen eigenlijk beide kanten de volle laag. Daarvoor en daarna zou het wel op gaan, maar ik heb niet het idee dat ik dan qua omvormer anders/beter cq goedkoper uit zal zijn. Maar ik kan niet uit ervaring spreken

De nieuwe omvormer komt op de ene meter en de 3 oude ieder op 1 fase op de andere meter.
Ook al is het niet precies oost, principe blijft hetzelde. Je vangt nu de piek van alleen zo op, geef die omvormer de helft of meer op nw erbij en je kunt zo in verhouding veel meer panelen op één omvormer kwijt. Ik schat dat van het totaal van de panelen ongeveer 80 procent je piek vermogen zal zijn. Misschien wel minder want de twee dak helften tegelijk is zon kracht al weer minder.
Oke je hebt er al drie, koop er een kleine drie fase bij van 5 kW voor 350 euro en ga dan eens tellen hoeveel panelen je kunt dekken.
Een omvormer van 2000 is altijd nog zo besteld en dat tweedehandsje ben je altijd zo weer kwijt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21

thido

Tilburg

Watskebeurt?
Is wel de kortste verlengkabel die er is zo te zien...

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@thido
Dat kabeltje zat al bij de steca die ik op markplaats gekocht heb. Bad connection wss
Was wel lekker warm.

Maar ff een nieuwe hatseflatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:49:
@thido
Dat kabeltje zat al bij de steca die ik op markplaats gekocht heb. Bad connection wss
Was wel lekker warm.

Maar ff een nieuwe hatseflatsen.
Het is niet eens op het aan knijp punt, het is gedeelte waar de rennen in elkaar zitten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Klopt, zit ook aan elkaar gesmolten nu. :+
En dat met 2x SF parallel. :)
Moraal van dit verhaal. Check altijd je ontvangen goederen van MP.

Edit: Erg kort pinneke. Slecht gemaakte stekker dus. Of teveel mishandeld in zijn leven.

[ Voor 79% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 17:00:
@reneeke1970
Klopt, zit ook aan elkaar gesmolten nu. :+
En dat met 2x SF parallel. :)
Moraal van dit verhaal. Check altijd je ontvangen goederen van MP.

Edit: Erg kort pinneke. Slecht gemaakte stekker dus. Of teveel mishandeld in zijn leven.
Haha hij moet ook klik zeggen, dan kun je hem niet meer terug trekken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
jjonkie schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:37:
[...]

Ik zou voor de dinrail meter toch een willekeurige nul kunnen pakken. Deze is alleen nodig voor de spanning voorziening van de din rail meter toch?
Wat is voor jou een willekeurige nulleider dan?
Je gaat toch serieus vermogen trekken via die 3 fase dinrail meter, en je tapt toch eerst 1 x10A
en 1x14A af tussen 2x fase en nul, dan moet de nulleider toch ook de juiste dikte hebben
en die dinrail meter meet toch het vermogen ook per fase t.o.v. de nul leider, hoe krijgt
anders die dinrail meter z.n gesloten stroom kring, of ik begrijp jou niet.
Het kan natuurlijk zijn dat dat type genoeg heeft aan één fase stroomdoorgang, ik heb
ze nog nooit bemeten die moderne dingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PClop schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:19:
[...]

Wat is voor jou een willekeurige nulleider dan?
Je gaat toch serieus vermogen trekken via die 3 fase dinrail meter, en je tapt toch eerst 1 x10A
en 1x14A af tussen 2x fase en nul, dan moet de nulleider toch ook de juiste dikte hebben
en die dinrail meter meet toch het vermogen ook per fase t.o.v. de nul leider, hoe krijgt
anders die dinrail meter z.n gesloten stroom kring, of ik begrijp jou niet.
Het kan natuurlijk zijn dat dat type genoeg heeft aan één fase stroomdoorgang, ik heb
ze nog nooit bemeten die moderne dingen. ;)
Dus als je een drie fase aansluiting hebt staat er op de fase 10A en op de nul 3×10=30A ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:52
Sinds februari heb ik 12 panelen op m'n dak liggen icm SolarEdge.
Gisteren heb ik me aangemeld bij pvoutput.org en deze gevoed via de SE api.

Nu lees ik online dat pvoutput.org ongeveer 3% lagere opbrengt zal weergeven dan de SE Portal. Iemand schrijft dat dit komt omdat pvoutput.org afrondt, wat ik me niet kan voorstellen omdat pvoutput gewoon met wH waarden werkt.

Dit is iets wat ik dus nog niet begrijp, pvoutput haalt z'n data nu toch bij de SE portal op dus waarom zijn die waarden dan verschillend?

Vandaag is het verschil tussen SE (17,05 kWh) en pvoutput (16,6 kWh) ± 0,45 kWh.
Gisteren zo'n ± 0,35 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 19:53:
[...]

Dus als je een drie fase aansluiting hebt staat er op de fase 10A en op de nul 3×10=30A ?
Nee,

Bij een 99% van de 3 fase kwh meters is de nul aansluiting alleen voor de spanningsmeting. Alleen de de 3 fase stromen L1,L2,L3 worden gemeten. Als je deze stromen vectorïeel optelt kom je bij gelijke belasting voor de 3fasen op precies 0 uit. Bij 2 belaste fases rekent je kwh meter dmv vector berekening de de nulstroom uit als weergave op je kwhmeter schermpje. de 3fase kwh meter deftig type geeft je voor elke fase apart het vermogen, daarna kun je ze optellen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:09:
[...]

Nee,

Bij een 99% van de 3 fase kwh meters is de nul aansluiting alleen voor de spanningsmeting. Alleen de de 3 fase stromen L1,L2,L3 worden gemeten. Als je deze stromen vectorïeel optelt kom je bij gelijke belasting voor de 3fasen op precies 0 uit. Bij 2 belaste fases rekent je kwh meter dmv vector berekening de de nulstroom uit als weergave op je kwhmeter schermpje. de 3fase kwh meter deftig type geeft je voor elke fase apart het vermogen, daarna kun je ze optellen.
Dat weet ik, maar ik dacht te lezen dat pclop beweert dat van twee stroom kringen de stroom opgeteld moet worden om de dikte van de nul draad te bepalen als twee fasen dezelfde nul gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
[...]

Nee natuurlijk niet gelijktijdig door de nul leider, dat beweer ik ook niet, maar hij gaat toch
de stroom per fase > nul gebruiken en niet van fase > fase, want dan is de nul leider wel onbelast
en zou hij een willekeurige nul ergens uit de meterkast kunnen gebruiken om idd zoals
habbekrats aangeeft de nul leider dan enkel voor de werking van de vermogens meting nodig is.
Maar dat is niet zijn plan, ( jjonkie )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:22
Frag1le schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 19:56:
Sinds februari heb ik 12 panelen op m'n dak liggen icm SolarEdge.
Gisteren heb ik me aangemeld bij pvoutput.org en deze gevoed via de SE api.

Nu lees ik online dat pvoutput.org ongeveer 3% lagere opbrengt zal weergeven dan de SE Portal. Iemand schrijft dat dit komt omdat pvoutput.org afrondt, wat ik me niet kan voorstellen omdat pvoutput gewoon met wH waarden werkt.

Dit is iets wat ik dus nog niet begrijp, pvoutput haalt z'n data nu toch bij de SE portal op dus waarom zijn die waarden dan verschillend?

Vandaag is het verschil tussen SE (17,05 kWh) en pvoutput (16,6 kWh) ± 0,45 kWh.
Gisteren zo'n ± 0,35 kWh
Jij doelt misschien op deze en deze post m.b.t. het maffe gedrag van de SolarEdge-PVOutput koppeling. Het is echt fout op fout stapelen wat tot die afwijking leidt (in theorie kan 't trouwens ook een hogere eindstand geven, al komt dat in de praktijk iets minder vaak voor).

Zo te zien ben je PVOutput donateur en heb je dus 5-minutenlogging. Wat PVOutput dan doet:
- Vraagt Inverter Technical Data (p.27) op van de SolarEdge API.
- De 'totalActivePower' waarde die SolarEdge rapporteert, gebruikt PVOutput als 'Instant Power' waarde (dit is correct). De SE API geeft deze waarde op 0,5 Watt nauwkeurig, maar de halfjes worden door PVOutput omhoog afgerond. Fair enough.
- De 'Energy' waarde op PVOutput wordt berekend door alle 'Instant Power' waardes sinds het begin van de dag bij elkaar op te tellen en dan te delen door 12. Vervolgens wordt op hele Wh afgerond.
- De 'Average Power' waarde op PVOutput wordt vervolgens berekend door de verschillen tussen de opeenvolgende afgeronde Energy waardes weer terug te vermenigvuldigen met 12.

Het probleem zit in de derde stap. De 'Energy' waarde wijkt af doordat deze is berekend vanuit de 'totalActivePower' waarde van de SE API. Die waarde geeft het geleverde vermogen op het moment dat de omvormer wordt uitgelezen. PVOutput maakt echter de verkeerde aanname dat dat vermogen de volle 5 minuten exact gelijk blijft. Je kunt de 'totalActivePower' waarde simpelweg niet gebruiken om de 'Energy' waarde mee uit te rekenen. Hier komt bijna de hele afwijking vandaan. Het afronden zorgt slechts voor een paar Wh extra afwijking per dag.

En omdat de 'Average Power' waarde op PVOutput wordt berekend vanuit de 'Energy' waarde klopt deze dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Jerrythafast schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 23:49:
[...]

Jij doelt misschien op deze en deze post m.b.t. het maffe gedrag van de SolarEdge-PVOutput koppeling. Het is echt fout op fout stapelen wat tot die afwijking leidt (in theorie kan 't trouwens ook een hogere eindstand geven, al komt dat in de praktijk iets minder vaak voor).

Zo te zien ben je PVOutput donateur en heb je dus 5-minutenlogging. Wat PVOutput dan doet:
- Vraagt Inverter Technical Data (p.27) op van de SolarEdge API.
- De 'totalActivePower' waarde die SolarEdge rapporteert, gebruikt PVOutput als 'Instant Power' waarde (dit is correct). De SE API geeft deze waarde op 0,5 Watt nauwkeurig, maar de halfjes worden door PVOutput omhoog afgerond. Fair enough.
- De 'Energy' waarde op PVOutput wordt berekend door alle 'Instant Power' waardes sinds het begin van de dag bij elkaar op te tellen en dan te delen door 12. Vervolgens wordt op hele Wh afgerond.
- De 'Average Power' waarde op PVOutput wordt vervolgens berekend door de verschillen tussen de opeenvolgende afgeronde Energy waardes weer terug te vermenigvuldigen met 12.

Het probleem zit in de derde stap. De 'Energy' waarde wijkt af doordat deze is berekend vanuit de 'totalActivePower' waarde van de SE API. Die waarde geeft het geleverde vermogen op het moment dat de omvormer wordt uitgelezen. PVOutput maakt echter de verkeerde aanname dat dat vermogen de volle 5 minuten exact gelijk blijft. Je kunt de 'totalActivePower' waarde simpelweg niet gebruiken om de 'Energy' waarde mee uit te rekenen. Hier komt bijna de hele afwijking vandaan. Het afronden zorgt slechts voor een paar Wh extra afwijking per dag.

En omdat de 'Average Power' waarde op PVOutput wordt berekend vanuit de 'Energy' waarde klopt deze dus ook niet.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Nee ik had die 2 berichten nog niet gelezen. Ik had op Engelstalige fora wel een soort zelfde verklaring gelezen.
Ik begrijp nog niet goed wat al die waarden precies inhouden en waar ze op gebaseerd zijn maar ik snap wel je verhaal omtrent het afronden.
Helaas begrijp ik nog niet dat pvoutput dan een lagere opbrengt weergeeft dan SE portal omdat als halfjes naar boven worden afgerond je eerder een iets hogere opbrengst moet hebben op pvoutput.

Nee ik ben net 2 dagen bezig met pvoutput en ben geen donateur. Gewoon 15 minuten logging dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:36
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:35:
[...]

Ook al is het niet precies oost, principe blijft hetzelde. Je vangt nu de piek van alleen zo op, geef die omvormer de helft of meer op nw erbij en je kunt zo in verhouding veel meer panelen op één omvormer kwijt. Ik schat dat van het totaal van de panelen ongeveer 80 procent je piek vermogen zal zijn. Misschien wel minder want de twee dak helften tegelijk is zon kracht al weer minder.
Oke je hebt er al drie, koop er een kleine drie fase bij van 5 kW voor 350 euro en ga dan eens tellen hoeveel panelen je kunt dekken.
Een omvormer van 2000 is altijd nog zo besteld en dat tweedehandsje ben je altijd zo weer kwijt
Hm, ik zal er van het weekend eens mee spelen, maar dat zou dan sowieso betekenen dat ik minder panelen moet gaan leggen met een 5kw omvormer.
De 3 oude omvormers hebben maar de mogelijkheid van 1 string en zitten aan hun max.
De nieuwe omvormer zou in mijn opstelling al een ratio krijgen van 88, dus al ruim overgedimensioneerd.

De 'winst' zou dan eventueel behaald kunnen worden als ik de helft van mijn huidige panelen overhevel naar de andere kant van het dak en zo ook om en om met de nieuwe panelen.
Dat dan vergelijken met alles overhevelen naar NW en nieuw op ZO, wat op zich al beter zou zijn voor de opbrengst, maar om het extra werk heb ik dat blijkbaar weten te vergeten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
izdp schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 00:33:
[...]

Hm, ik zal er van het weekend eens mee spelen, maar dat zou dan sowieso betekenen dat ik minder panelen moet gaan leggen met een 5kw omvormer.
De 3 oude omvormers hebben maar de mogelijkheid van 1 string en zitten aan hun max.
De nieuwe omvormer zou in mijn opstelling al een ratio krijgen van 88, dus al ruim overgedimensioneerd.

De 'winst' zou dan eventueel behaald kunnen worden als ik de helft van mijn huidige panelen overhevel naar de andere kant van het dak en zo ook om en om met de nieuwe panelen.
Dat dan vergelijken met alles overhevelen naar NW en nieuw op ZO, wat op zich al beter zou zijn voor de opbrengst, maar om het extra werk heb ik dat blijkbaar weten te vergeten O-)
Omdat je andere panelen gaat gebruiken moet je overhevelen ja, of het dat waard is moet je aan je rekenmachine vragen.
Die oude omvormers geef je gewoon parallel string, mits de gezamenlijke stroom het aan kan, maar dat verwacht ik wel als je spanning maar hoog genoeg is.

En je moet van mij geen 5 kW nemen, geef maar voorbeeld. Ik heb een 13 kW getroffen voor 400 euro, moet jou ook lukken met geduld

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 25-03-2017 08:47 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Frag1le schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 00:23:
Nee ik ben net 2 dagen bezig met pvoutput en ben geen donateur. Gewoon 15 minuten logging dus.
Oh, zo, ik kijk scheel 8)7 Was blijkbaar niet zo scherp meer gisteravond :9 15 minuten logging dus, dan wordt het verhaal nog iets ingewikkelder en de afwijking nog een stuk erger.

Eerst nog eens mijn vorige post samenvattend:
De 'totalActivePower' waarde van SolarEdge vertelt hoeveel Watt de omvormer leverde op moment X. Dit wordt elke 5 minuten uitgelezen en is dus een momentopname ('Instant Power'). De afwijking van PVOutput komt doordat het ook wordt gebruikt als gemiddeld vermogen ('Average Power') voor die complete 5 minuten. Immers, als er op moment X toevallig een wolkje was valt dat getal laag uit en als de zon juist net doorbreekt valt dat getal hoog uit. Volgens PVOutput was het dan 5 minuten lang bewolkt, of 5 minuten lang extreem helder weer. (Hier komt nog een klein beetje afrondingsfout bij, maar het verkeerd gebruik van de 'totalActivePower' waarde is de hoofdoorzaak van de afwijking.)

Dan 15 minuten logging:
In elk kwartier heb je dus 3x een uitlezing van de omvormer. De SolarEdge API geeft per kwartier een gemiddelde van de 3 'totalActivePower' waardes (een gemiddelde van 3 momentopnames dus 8)7). Vervolgens komt daar de fout van PVOutput nog overheen dat ze dat getalletje gebruiken als gemiddelde vermogen van het hele kwartier. Bovendien wordt er in dit geval nog een paar keer extra tussendoor afgerond waardoor de afwijkingen nog wat extra worden beïnvloed.

De SolarEdge API geeft gewoon een Energy waarde welke vertelt hoeveel je in totaal tot moment X hebt opgewekt, maar die wordt dus niet gebruikt. Die waarde kun je op het display van de omvormer en op de website van SolarEdge zien. In de praktijk blijkt de Energy waarde die de API geeft wel een aantal minuten achter te lopen. Uiteindelijk heb ik maar een heel project opgezet om de metingen van de omvormer rechtstreeks naar PVOutput te krijgen zodat alles klopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 25-03-2017 09:09 . Reden: Nog iets korter opgeschreven. Het blijft lastige materie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Jerrythafast schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 09:04:
[...]

Oh, zo, ik kijk scheel 8)7 Was blijkbaar niet zo scherp meer gisteravond :9 15 minuten logging dus, dan wordt het verhaal nog iets ingewikkelder en de afwijking nog een stuk erger.

Eerst nog eens mijn vorige post samenvattend:
De 'totalActivePower' waarde van SolarEdge vertelt hoeveel Watt de omvormer leverde op moment X. Dit wordt elke 5 minuten uitgelezen en is dus een momentopname ('Instant Power'). De afwijking van PVOutput komt doordat het ook wordt gebruikt als gemiddeld vermogen ('Average Power') voor die complete 5 minuten. Immers, als er op moment X toevallig een wolkje was valt dat getal laag uit en als de zon juist net doorbreekt valt dat getal hoog uit. Volgens PVOutput was het dan 5 minuten lang bewolkt, of 5 minuten lang extreem helder weer. (Hier komt nog een klein beetje afrondingsfout bij, maar het verkeerd gebruik van de 'totalActivePower' waarde is de hoofdoorzaak van de afwijking.)

Dan 15 minuten logging:
In elk kwartier heb je dus 3x een uitlezing van de omvormer. De SolarEdge API geeft per kwartier een gemiddelde van de 3 'totalActivePower' waardes (een gemiddelde van 3 momentopnames dus 8)7). Vervolgens komt daar de fout van PVOutput nog overheen dat ze dat getalletje gebruiken als gemiddelde vermogen van het hele kwartier. Bovendien wordt er in dit geval nog een paar keer extra tussendoor afgerond waardoor de afwijkingen nog wat extra worden beïnvloed.

De SolarEdge API geeft gewoon een Energy waarde welke vertelt hoeveel je in totaal tot moment X hebt opgewekt, maar die wordt dus niet gebruikt. Die waarde kun je op het display van de omvormer en op de website van SolarEdge zien. In de praktijk blijkt de Energy waarde die de API geeft wel een aantal minuten achter te lopen. Uiteindelijk heb ik maar een heel project opgezet om de metingen van de omvormer rechtstreeks naar PVOutput te krijgen zodat alles klopt.
Er is me nu een stuk meer duidelijk.
Dat topic van je was ik al eens eerder tegengekomen en niets meer dan restecp daarvoor.
Helaas is dat voor mij iets te veel van het goede en gezien ik de HD Wave omvormer heb volgens mij ook niet meer mogelijk.
Uiteindelijk ging het mij niet zozeer om het monitoring gedeelte op pvoutput maar om een soort redundantie van de data van m'n SolarEdge. Mocht SE failliet gaan en de stekkers eruit trekken dan wil ik nog ergens die data hebben staan zonder elke dag/week/maand alles manueel te moeten opslaan.
De mooie grafiekjes enzo waren dan ook mooi meegenomen.

Zijn er goede alternatieven voor pvoutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Frag1le schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 09:43:
[...]

Er is me nu een stuk meer duidelijk.
Dat topic van je was ik al eens eerder tegengekomen en niets meer dan restecp daarvoor.
Helaas is dat voor mij iets te veel van het goede en gezien ik de HD Wave omvormer heb volgens mij ook niet meer mogelijk.
Uiteindelijk ging het mij niet zozeer om het monitoring gedeelte op pvoutput maar om een soort redundantie van de data van m'n SolarEdge. Mocht SE failliet gaan en de stekkers eruit trekken dan wil ik nog ergens die data hebben staan zonder elke dag/week/maand alles manueel te moeten opslaan.
De mooie grafiekjes enzo waren dan ook mooi meegenomen.

Zijn er goede alternatieven voor pvoutput?
Als SolarEdge failliet gaat en de monitoring website sluit zal PVOutput natuurlijk ook geen data meer van de monitoring API af kunnen halen. Je bent hoe dan ook volledig afhankelijk van de service van SolarEdge ;) Behalve de slechte SE-PVO koppeling is PVOutput echt wel zo'n beetje de beste website die er is. Ik ben zelf in ieder geval nog geen beter alternatief tegengekomen. De SolarEdge monitoring portal heeft trouwens ook een grafiekenpagina (inclusief data per paneel :9~). Als je die niet kunt zien moet je even een mailtje naar je installateur sturen om hem zichtbaar te maken voor je.

Tot slot, het SolarEdge uitlees project werkt ook met HD Wave omvormers. Toegegeven, het is wel een hele klus om het op te zetten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Jerrythafast schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 09:57:
[...]

Als SolarEdge failliet gaat en de monitoring website sluit zal PVOutput natuurlijk ook geen data meer van de monitoring API af kunnen halen. Je bent hoe dan ook volledig afhankelijk van de service van SolarEdge ;) Behalve de slechte SE-PVO koppeling is PVOutput echt wel zo'n beetje de beste website die er is. Ik ben zelf in ieder geval nog geen beter alternatief tegengekomen. De SolarEdge monitoring portal heeft trouwens ook een grafiekenpagina (inclusief data per paneel :9~). Als je die niet kunt zien moet je even een mailtje naar je installateur sturen om hem zichtbaar te maken voor je.

Tot slot, het SolarEdge uitlees project werkt ook met HD Wave omvormers. Toegegeven, het is wel een hele klus om het op te zetten :9
Dat begrijp ik, maar als SE de stekkers eruit trekt heb je in ieder geval nog je history bij pvoutput.org, helaas is die data dus niet 100% correct. Het stukje live monitoring ben je dan inderdaad kwijt als ze stoppen, zoals het er nu naar uit ziet.
Bedankt voor dat laatste, ik heb in de SE portal wel de daily/weekly/monthy/yearly grafieken en vervolgens een systemoverview waar je ook per paneel kan zien wat ze dagelijks en historisch hebben opgebracht maar geen verdere data. Hier ga ik binnenkort nog even achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]

Als het goed is, zijn de fase onderling 120 graden in fase verschoven, van daar dat je de stroom niet zo maar op kunt tellen.
Als elke fase exact gelijk is belast dan loopt er zelfs geen stroom meer door de nul (als ik het goed heb, deze kennis ooit voor 1995 opgedaan).
maar dat is dus niet het geval als je een 1 fase aansluiting hebt en toch een 3 fase ALS gebruikt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:08

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik wil voor de hobby een off-grid projectje proberen. Ik heb een locatie waar we geen aansluiting op het energienet hebben maar waar ik wel stroom zou willen kunnen gebruiken.

Ik wil dit kunnen gebruiken om een paar simpele LED lampjes op te kunnen laten branden en een waterpomp op te kunnen laten draaien om water uit de grondbron te pompen en via een beregeningssysteem door de tuin laten pompen. En als het zo uitkomt een keer je telefoon opladen o.i.d.

Hiervoor heb ik volgens mij het volgende boodschappenlijstje:
• zonnepaneel
• laadregelaar
• accu

Echter weet ik niet goed hoe ik e.e.a. moet berekenen qua capaciteit. Stel ik koop via Marktplaats een 180 Wp paneel, haal vanuit China een laadregelaar (dit bijvoorbeeld) en regel twee auto accu's, komt het dan goed?

Hoe bereken ik de capaciteit van de laadregelaar in verhouding tot de accu's maar ook tot de panelen (en eventuele uitbreiding daarvan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:26
Door de leveringsstop van sf-panelen heb ik toch besloten 12 monopanelen te plaatsen. Mijn leverancier kan panelen van astroenergy leveren, 280 wp. Nu stuurde hij mij een foto van de panelen en gaf daarbij aan dat als ik echt volledig zwart wilde er een meerprijs was van circa 15%. Naar mijn idee kwalificeren de meeste panelen al als fullblack zoals degene die op de foto staat. Is er inderdaad nog een 'overtreffende' trap van fullblack?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/fa32v6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:02
Sjors81 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:36:
Door de leveringsstop van sf-panelen heb ik toch besloten 12 monopanelen te plaatsen. Mijn leverancier kan panelen van astroenergy leveren, 280 wp. Nu stuurde hij mij een foto van de panelen en gaf daarbij aan dat als ik echt volledig zwart wilde er een meerprijs was van circa 15%. Naar mijn idee kwalificeren de meeste panelen al als fullblack zoals degene die op de foto staat. Is er inderdaad nog een 'overtreffende' trap van fullblack?

[afbeelding]
Ja, bijvoorbeeld LG 300N1K-2 G4

https://www.google.nl/sea...756#imgrc=_DrEYfCf8cQ4AM:

Edit: Dan moet je wel met een verrekijker naar je dak gaan kijken om het verschil goed te kunnen zien :+

[ Voor 6% gewijzigd door GeoStax op 25-03-2017 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
Dat was idd ook mijn conclusie. Ik zag idd ook de lgpanelen maar verder noemen alle andere levernciers hun panelen ook fullblack als die eruit ziet zoals op de foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:02
Bij fullblack is het meestal zo dat de buitenrand ook zwartkleurig is ipv. alu. Het paneel zelf is bij de meeste fabrikanten niet volledig zwart inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:05

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Beekforel schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:13:

Echter weet ik niet goed hoe ik e.e.a. moet berekenen qua capaciteit. Stel ik koop via Marktplaats een 180 Wp paneel, haal vanuit China een laadregelaar (dit bijvoorbeeld) en regel twee auto accu's, komt het dan goed?

Hoe bereken ik de capaciteit van de laadregelaar in verhouding tot de accu's maar ook tot de panelen (en eventuele uitbreiding daarvan)?
Afhankelijk van je budget en hoe serieus je eea wilt bouwen, zou ik niet snel kiezen voor een el cheapo regelaar. Ze beloven veel, zien er ook best goed uit, maar presteren vaak beroerd. Dat is althans mijn ervaring.

In principe moet je zorgen dat je regelaar geschikt is voor je accu(s), dus 12/24V, vaak kunnen ze beiden.
Dan moet de ingangsspanning kloppen met je pane(e)l(en). Dus bv. 30V voor 1 paneel, het dubbele voor 2, enz. Kijk naar de specs van je panelen. Wil je het maximale uit je panelen halen, dan moet de regelaar ook de max. stroom aankunnen die je panelen kunnen leveren. In principe is een wat zwaardere regelaar eigenlijk altijd ok

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Joepla schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 13:35:
[...]

Afhankelijk van je budget en hoe serieus je eea wilt bouwen, zou ik niet snel kiezen voor een el cheapo regelaar. Ze beloven veel, zien er ook best goed uit, maar presteren vaak beroerd. Dat is althans mijn ervaring.

In principe moet je zorgen dat je regelaar geschikt is voor je accu(s), dus 12/24V, vaak kunnen ze beiden.
Dan moet de ingangsspanning kloppen met je pane(e)l(en). Dus bv. 30V voor 1 paneel, het dubbele voor 2, enz. Kijk naar de specs van je panelen. Wil je het maximale uit je panelen halen, dan moet de regelaar ook de max. stroom aankunnen die je panelen kunnen leveren. In principe is een wat zwaardere regelaar eigenlijk altijd ok
Wil het in eerste instantie met een klein budget bouwen en langzaam uitbreiden / verbeteren.

De regelaar die ik link in mijn post heeft een max ingang van <50V, de panelen die ik op MP gevonden hebben hebben Voc van 30V, Vmpp van 23,7V. Moet ik dan naar de Voc kijken of naar Vmpp? In het laatste geval zou ik twee panelen op die regelaar kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57

databeestje

Von PrutsHausen

Beekforel schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:13:
Ik wil voor de hobby een off-grid projectje proberen. Ik heb een locatie waar we geen aansluiting op het energienet hebben maar waar ik wel stroom zou willen kunnen gebruiken.

Ik wil dit kunnen gebruiken om een paar simpele LED lampjes op te kunnen laten branden en een waterpomp op te kunnen laten draaien om water uit de grondbron te pompen en via een beregeningssysteem door de tuin laten pompen. En als het zo uitkomt een keer je telefoon opladen o.i.d.

Hiervoor heb ik volgens mij het volgende boodschappenlijstje:
• zonnepaneel
• laadregelaar
• accu

Een beetje afhankelijk van hoeveel vermogen je wil gebruiken kies je tussen 12 of 24 Volt. Voor een 12 Volt accu moet je kiezen voor een 36 cel zonnepaneel, deze zijn over het algemeen ~100Wp. Voor een 24 Volt systeem zijn de ~250Wp 60 cel panelen uitstekend.

Je kan dan zonder problemen een PWM laadregelaar gebruiken. Een MPPT regelaar is iets meer fancy, een Victron 75/15 kost iets van 95 euro geloof ik.

Je moet dan alleen nog een 12/230 Vac omvormer hebben als je gewone apparatuur wil gebruiken. Nu weet ik niet of de waterpomp 12 of 24 Volt is. Want anders kan deze omvormer nog aardig in de papieren lopen. Ze beginnen vanaf een euro of 30 voor een gemodificeerde sinus omvormer.

Zo heeft mijn tuinverlichting het jaren gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

databeestje schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:02:
[...]

Een beetje afhankelijk van hoeveel vermogen je wil gebruiken kies je tussen 12 of 24 Volt. Voor een 12 Volt accu moet je kiezen voor een 36 cel zonnepaneel, deze zijn over het algemeen ~100Wp. Voor een 24 Volt systeem zijn de ~250Wp 60 cel panelen uitstekend.

Je kan dan zonder problemen een PWM laadregelaar gebruiken. Een MPPT regelaar is iets meer fancy, een Victron 75/15 kost iets van 95 euro geloof ik.

Je moet dan alleen nog een 12/230 Vac omvormer hebben als je gewone apparatuur wil gebruiken. Nu weet ik niet of de waterpomp 12 of 24 Volt is. Want anders kan deze omvormer nog aardig in de papieren lopen. Ze beginnen vanaf een euro of 30 voor een gemodificeerde sinus omvormer.

Zo heeft mijn tuinverlichting het jaren gedaan.
Ik kwam http://link.marktplaats.nl/m1121176061 en http://link.marktplaats.nl/m1149282198 tegen op MP, beide redelijk in de buurt voor mij. Maar zijn die geschikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7PH79ImT3uiHCPU4nDIofZi7/full.jpg

Wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zCtnGRaZ4YegRLz714PkM8VL/full.jpg

Met dank aan Gasschuif :)

Alles bij elkaar ligt er nu ruim 9,6kWp op het huis en de schuur.. Die laatste 4 panelen waren niet nodig voor de elektriciteit, maar meer voor het zicht.

Nu nog ff aansluiten..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0Wr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 20:21
Ik ben voornemens om zelf zonnepanelen te gaan plaatsen op een schuin dak.
De panelen zullen in landscape worden geplaatst omdat op die manier de meeste panelen geplaatst kunnen worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een montage systeem die op het dak vastgeschroefd kan worden zoals bijvoorbeeld het van der Valk Smartline systeem.
Is de rail bij dit systeem, bij plaatsing in landscape, altijd verticaal?
Dat wordt me op de website van Valk Solar niet helemaal duidelijk.
Zo ja, is er een geschroefd systeem waarbij je wel de rails horizontaal kan houden bij plaatsing in landscape opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Sjors81 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:36:
Is er inderdaad nog een 'overtreffende' trap van fullblack?
Sunpower X21-335 BLK

(LG heeft hele dunne bus-bars, maar Sunpower heeft helemaal GEEN busbars door andere cel-technologie)

https://www.google.nl/sea...-blk&source=lnms&tbm=isch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Cr0Wr schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:23:
Ik ben voornemens om zelf zonnepanelen te gaan plaatsen op een schuin dak.
De panelen zullen in landscape worden geplaatst omdat op die manier de meeste panelen geplaatst kunnen worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een montage systeem die op het dak vastgeschroefd kan worden zoals bijvoorbeeld het van der Valk Smartline systeem.
Is de rail bij dit systeem, bij plaatsing in landscape, altijd verticaal?
Dat wordt me op de website van Valk Solar niet helemaal duidelijk.
Zo ja, is er een geschroefd systeem waarbij je wel de rails horizontaal kan houden bij plaatsing in landscape opstelling?
Of je horizontaal kan plaatsen hangt vooral af van de afstand tussen de pannen in de hoogte.
Als je kleine pannen hebt, dan is het "grid" fijn, en kun je genoeg rails plaatsen op de juiste positie.
Zijn je pannen te groot dan kan je op een gegeven moment niet meer een rail plaatsen waar je m wilt hebben: dan zitten de railsen te dicht op elkaar onder het paneel, of er valt er een buiten.

Vaak lukt t dan wel om 2 rijen te plaaten, maar een 3e word dan lastig.
Meet even 3 pannen op in de hoogte (is nauwkeuriger dan1) en teken het op schaal uit.
Dan kom je er vanzelf achter.
Je kan dat ook op het dak doen, afhankelijk van je dak.

Daarnaast is het zo dat een aantal fabrikanten opgeeft waar je het paneel mag klemmen, en dat is bij een aantal niet op de korte kant, waarmee landscape op horizontaal dan niet mag van de fabrikant ....... dat wil
niet zeggen dat niemand dat dan ook doet.

Horizontale rails met landscape kost wel extra rail, maar werkt wel heel veel prettiger dan verticale rails.
Voor n aantal montage systemen zijn er aparte haken voor verticaal plaatsen, soms moet je ook een boutje plaatsen om afschuiven te voorkomen (oh is daar dat boutje voor bij clikfit }) )

Ik zie de haak van VdV niet staan, maar ik verwacht dat er een is die getordeerd is.

Maar zijn je panlatten zo slecht dat je Clickfit niet vertrouwd?
Binnenkort komt clickfit uit met een geheel nieuwe lijn haak (nog maar 1 haak voor alles), klemmen etc, deze is dan ook te schroeven.

[ Voor 25% gewijzigd door Andre1973 op 25-03-2017 17:13 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 01:09
Beekforel schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:49:
[...]

Ik kwam http://link.marktplaats.nl/m1121176061 en http://link.marktplaats.nl/m1149282198 tegen op MP, beide redelijk in de buurt voor mij. Maar zijn die geschikt?
De eerste niet, de tweede wel. De eerste heeft een te hoge spanning. Gewoon een eenvoudige Chinese spanningsregelaar en een paar oude accu's. Ik verzorg zo het watersysteem op m'n moestuin.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
ocaj schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 16:10:
[...]

Sunpower X21-335 BLK

(LG heeft hele dunne bus-bars, maar Sunpower heeft helemaal GEEN busbars door andere cel-technologie)

https://www.google.nl/sea...-blk&source=lnms&tbm=isch
Dat zijn mooie panelen zeg maar die prijs..... 640 per paneel.....pfoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Sjors81 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:51:
[...]
Dan doe je er toch 100 euro af
http://abczonnepanelen.nl...n/sunpower-x21-335wp.html
Nog niet mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 22:06
De portal van Goodwe lijkt er al sinds vanmiddag uit te liggen. Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjors81 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:51:
[...]

Ik vind ze niet eens mooi.
Afbeeldingslocatie: http://helios-solar.nl/onewebmedia/X21-335WP_FullBlack.jpg

Geld was op zeker?
Leg het dan vol.. ;)

Morgen dit dak afmaken met SF :9
Plofketel pijp verplaatsen en een verlaagde ventilatiepan, koste net wat teveel uurtjes werk vandaag

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2017 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:21:
[...]

Ik vind ze niet eens mooi.
[afbeelding]

Geld was op zeker?
Leg het dan vol.. ;)

Morgen dit dak afmaken met SF :9
Plofketel pijp verplaatsen en een verlaagde ventilatiepan, koste net wat teveel uurtjes werk vandaag
Maar ja bij sf panelen moet je het nu wel vol leggen aangezien het de vraag is of dat volgend jaar nog kan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21

thido

Tilburg

Sjors81 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:56:
[...]

Maar ja bij sf panelen moet je het nu wel vol leggen aangezien het de vraag is of dat volgend jaar nog kan ;)
Dat geld zo'n beetje voor bijna alle panelen geloof ik. Binnen een jaar lukt meestal nog wel maar als je drie jaar verder bent niet meer.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
thido schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 21:07:
[...]

Dat geld zo'n beetje voor bijna alle panelen geloof ik. Binnen een jaar lukt meestal nog wel maar als je drie jaar verder bent niet meer.
Uiteraard maar qua maatvoering en uiterlijk zit je wel veiliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Nog een andere vraag. In de huidige offerte is een sma 5000tl als omvormer meegenomen icm 14 280wp panelen. Zorgt de overcapaciteit van de omvormer niet voor veel rendementsverlies? In de oude offerte waren sf-panelen opgenomen en mij wrd toen verteld dat dit geen probleem is. Aangezien het prijsverschil op de offerte maar 70 euro is voor een sma3600 vind ik het zonde om dit te laten lopen.

Uitbreiding volgt misschien nog wel maar niet de eerst paar jaren.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjors81 op 25-03-2017 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De eerste paar watjes en de laatste paar watjes van de dag zal je rendement wat minder zijn.
Geen probleem dus.
De sf op de foto heeft een week met 2380 wp gedraaid op een sma stp 7000.
Bij heel slecht weer afgelopen weekend viel dit op, toen ik vergeleek met mijn set.
Maar dat is dus nog wat extremer gedimensioneerd dan jouw situatie :)

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 22:17:
De eerste paar watjes en de laatste paar watjes van de dag zal je rendement wat minder zijn.
Geen probleem dus.
Bij heel slecht weer afgelopen weekend viel dit op, toen ik vergeleek met mijn set.
Ok maar maakt het dan überhaupt wat uit of er sf of mono panelen op liggen? Ik meende dat sf hier dan minder last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bekijk de rendementsgrafiek eens van een sma. (of van elke andere stringomvormer)
Te weinig vermogen erop is minder rendement. (Aan het begin van de P)
Maar dan moet je het wel heel bont maken net als in mijn voorbeeld.
Waar morgen ipv 2380, 4760 wp aan hangt op een sma stp 7000
Uit 2380 wp sf heb ik ook al langdurig 2450 -2560 watt uit zien komen op de top van de dag, dus dan geldt het weer niet.

Waar jij op doelt is wat anders. Sf piekt veel meer, minder last van schaduw vanwege celeigenschappen en korte strings, hogere temperatuur voordat het paneel inkakt enz.
Dus mono of sf heeft niks met te weinig wp op een omvormer te maken. Uiteraard zijn er wat verschillen tussen die panelen.

[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-03-2017 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mfmonkey schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:46:
[...]

Andere hoofdreden was zijn vraag om eerder uit te leveren dan bij ons mogelijk. Anders kon het nog wel eens lang duren voor er gelevert werd. Dat taste het goede gevoel wat ik eerst bij hem had aan.

Als ik het goed heb kan men met deze link kijken hoe de installatie het bij mijn ouders doet. Gister dus meer dan 26 kWh binnen gehaald *O*
Gaat best lekker zo... ;)
Mooi dat het opgelost is.
Nu nog de logging naar pvoutput met het scriptje van Anton Boonstra.
En aanmelden bij het tweakers pvoutput team.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Steca logging blijft niet gratis....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Zo zien ze er inderdaad uit met de volle zon erop. Meestal kun je de onderlinge cellen nauwelijks onderscheiden. Eerlijk gezegd vind ik het wel ok dat ze niet egaal zwart zijn, mijn dakpannen zijn dat nl. ook niet, maar ik heb wel donkerdere pannen dan op deze foto.

Zie afbeelding van Google Streetview die op een minder zonnige dag langskwam:
SunPower X21-335 BLK

(daarnaast was de opbrengst/m2 voor mij een reden om ze te kiezen, omdat ik maar een beperkt dakoppervlak heb)

[ Voor 13% gewijzigd door ocaj op 26-03-2017 08:37 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 22:17:
Geen probleem dus.
Dat kan ik beamen, het afgelopen jaar moest de SMA 2000HF het doen met 870Wp SF, dat ging wel, maar op dagen met weinig licht niet van harte. Toch kwam daar in de zomer ook wel 600 Watt uit.

Nu dat de terrasoverkapping erbij zit en het op circa 1900Wp uitkomt gaat ie een stuk beter, ik ben er erg blij mee. Gisteren kwam er 5,5kWh uit de 1900Wp van de schuur en 10kWh uit de 3200Wp van het huis. Ondanks dat de SF tot 12 uur vol in de schaduw van bomen ligt, en het huis een oost-west is schiet het wel lekker op zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
AUijtdehaag schreef op zondag 26 maart 2017 @ 01:41:
[...]

Gaat best lekker zo... ;)
Mooi dat het opgelost is.
Nu nog de logging naar pvoutput met het scriptje van Anton Boonstra.
En aanmelden bij het tweakers pvoutput team.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Steca logging blijft niet gratis....
Nee, het blijft niet gratis. Maar blijft het zonder werkende steca logging wel werken dan?
Ach, op zich is het zo erg niet. Als je het tegen een sma afzet kun je voor meerprijs van de sma best een aantal termijnen steca monitoring kopen.

Aan de amdere kant gok ik dat als de nieuwigheid eraf is mijn ouders de monitoring wel best vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

drielp schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 17:01:
[...]

De eerste niet, de tweede wel. De eerste heeft een te hoge spanning. Gewoon een eenvoudige Chinese spanningsregelaar en een paar oude accu's. Ik verzorg zo het watersysteem op m'n moestuin.
1 zo'n 180 Wp paneel, of kunnen er twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Laatst online: 19:47
Ik ben geen expert, maar laden van accu's schijnt toch iets anders te zijn dan terugleveren aan het grid.

Als je accu´s wilt gaan laden, dan zou ik adviseren om een gebruikt systeem te kopen dat is ontworpen op het laden van acuu´s. Vroeger werden panelen ontworpen om accu´s te laden. Inmiddels is dat achterhaald en gaat het om grote strings gekoppeld aan het net. Dit maakt de meeste nieuwe panelen iets minder gunstig voor accu laden. Ik ben bezig om een bestaand off-grid systeem uit te breiden. Dan merk je in de simulatie echt het verschil tussen zomaar een paneel of een paneel dat beter aansluit op het laden van accu's.
Dus voor de hoogtse efficiente zou ik niet zomaar panelen erop gooien.

Voorbeeld:
Het systeem heeft nu Kyocera KC125G-2 panelen.
Zelfde opzet met Kyocera KC120-2 panelen geeft veel minder opbrengst, dat is niet alleen die 125 Wp en 120 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als je er iets meer geld tegenaan gooit heb je voor circa 100 euro een MPPT regelaar en kan je elk willekeurig paneel van tegenwoordig aansluiten op 12 of 24 Volt accu.

Een gangbaar ~250Wp paneel met een Vmpp van 30 Volt werkt prima met een goedkope PWM regelaar (~30 euro) en 24 Volt.

Zo ingewikkeld als je het laat klinken is het ook weer niet, maar ja, iets met kennis van de materie enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nu we toch over accu laden bezig zijn. Hoe zit het met flexibele panelen, zitten die cellen in serie of parallel want anders werkt dat toch slecht? Kan tot dertig graden buigen. Zit te denken om op de camper zoiets boven cabine te plakken gebogen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Laatst online: 19:47
@databeestje
Bedankt voor de aanvulling. En zo'n fijne toon ook.

Inderdaad, ook prutswerk werkt vaak prima. Gewoon een string panelen op een omvormer, moet je verder niet over nadenken.
Ik gebruik vooral deze tool om met morningstar tristar omvormers de compatibiliteit te controleren.
http://string-calculator.morningstarcorp.com/
En dan zijn er toch wel veel combinaties die niet lekker werken.
Wat er dan mis gaat? niet zoveel hoor, de spanning kan te hoog worden ofzo. De accu's zullen echt wel geladen worden. Alleen zit je buiten de specs van de omvormer, maar iedereen weet dat je daar niet naar hoeft te kijken, dat is alleen maar voor sukkels.
Met een MPPT regelaar wordt het inderdaad veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 01:09
Beekforel schreef op zondag 26 maart 2017 @ 13:59:
[...]

1 zo'n 180 Wp paneel, of kunnen er twee?
Eén moet genoeg zijn.

Zeer eenvoudige berekening, aantal Ah van de accu is het aantal Wp van het paneel.

Ik heb 2x 35 Wp met een gebruikte auto-accu (ik dacht 55 Ah)

Het verhaal staat op:

drielp in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 21:59
De laatste tijd heb ik 1 of meerdere keren per dag dit soort fouten op mijn Aurora PV2000 outdoor:
Date/Time Recovery Mode M# Code Message Description Value
26-Mar-2017 11:29 26-Mar-2017 11:30 1 9 0x0000070d No-Utility No grid voltage detected S008 I00 D00;07 A13
26-Mar-2017 11:29 26-Mar-2017 11:30 1 9 0x0a0f070d No-Utility No grid voltage detected S101 I10 D15;07 A13
26-Mar-2017 07:49 26-Mar-2017 08:00 1 7 0x08080800 Device-Fault Device Fault S000 I08 D08;08 A00
Echter is de netspanning rond die tijd prima, 225,5volt en ook de frequentie wijkt niet meer dan 0,04hz af.
Waar de omvormer ingesteld staat op:
VAC-MIN 184.0 V
VAC-MAX 264.0 V
FAC-MIN 49.82 Hz
FAC-MAX 50.18 Hz

Dus ik zou eigenlijk zeggen dat hij onterecht tot de conclusie komt dat er iets met de netspanning aan de hand is, heeft iemand dit misschien ook gehad of een mogelijke oplossing hier voor?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

MeTooPV schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:58:
@databeestje
Bedankt voor de aanvulling. En zo'n fijne toon ook.
Nu ik hem teruglees, snap ik wat je bedoelt met die opmerking, ik betrok deze met name op mijzelf. Ik weet hoe het werkt, maar om dat over te brengen op iemand die er voor het eerst mee in aanraking komt is wat lastig.

Daarentegen ben ik van mening dat je niet noodzakelijk iemand af moet schrikken.
Inderdaad, ook prutswerk werkt vaak prima. Gewoon een string panelen op een omvormer, moet je verder niet over nadenken.
PWM regelaars zijn nou eenmaal zo-zo, beschermt wel gewoon de accu, en dat is het belangrijkste. Met het goedkoper worden van de electronica kan het voor een redelijke prijs veel beter, zonder er extra moeite in te hoeven steken.
Ik gebruik vooral deze tool om met morningstar tristar omvormers de compatibiliteit te controleren.
http://string-calculator.morningstarcorp.com/
En dan zijn er toch wel veel combinaties die niet lekker werken.
Wat er dan mis gaat? niet zoveel hoor, de spanning kan te hoog worden ofzo. De accu's zullen echt wel geladen worden. Alleen zit je buiten de specs van de omvormer, maar iedereen weet dat je daar niet naar hoeft te kijken, dat is alleen maar voor sukkels.
Iets met handleidingen of datasheets lezen, check :D
Met een MPPT regelaar wordt het inderdaad veel makkelijker.
^^ Dit, ben je meteen klaar en maximale opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 15:58

CodeIT

Code IT

@Noord27 Al bekend wanneer je panelen gelegd worden?

[ Voor 3% gewijzigd door CodeIT op 27-03-2017 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
CodeIT schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:21:
@Noord27 Al bekend wanneer je panelen gelegd worden?
Ik heb sinds mijn telefoontje 16e maart niets meer mogen vernemen van Patrick (zonnekompas). Laatste mail contact is van nog een week eerder.

Je zou denken dat er met het weer van de afgelopen dagen en aankomende week er wel een planning zou moeten zijn qua installaties..

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Noord27 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:29:
[...]

Ik heb sinds mijn telefoontje 16e maart niets meer mogen vernemen van Patrick (zonnekompas). Laatste mail contact is van nog een week eerder.

Je zou denken dat er met het weer van de afgelopen dagen en aankomende week er wel een planning zou moeten zijn qua installaties..

;(
Dat schiet niet echt op. Ik zou wat herrie gaan maken. Bij jou hoeft hij toch niet te wachten op materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@CodeIT

Tja, wat zou ik kunnen doen naast bellen en vervolgens zoal gevraagd, een mail sturen?

Ga er vanuit dat hij er alles aan doet om inderdaad zsm een planning te maken. Zeker met de huidige verwachtingen van 20 graden deze week, zou je als PV installateur dat zeker gedaan moeten hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 27-03-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Noord27 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:48:
@CodeIT

Tja, wat zou ik kunnen doen? Ga er vanuit dat hij er alles aan doet om inderdaad zsm een planning te maken. Zeker met de huidige verwachtingen van 20 graden deze week, zou je als PV installateur dat zeker gedaan moeten hebben?
Bij de meeste mensen geldt het principe "wie het hardst schreeuwt komt het eerst". Aankomende week lijkt inderdaad perfect installatie-weer te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Kan ook voorstellen om de latere oplevering en afgesproken prijs te minderen met de mis gelopen opbrengst.

Gaat dan best hard met 19 (295wp) panelen en vanaf de eerst geplande oplevering van 23 maart.

Edit: maar eens een Whatsapp eruit gedaan dat we nu toch wel opbrengst beginnen mis te lopen en het akelig stil blijft vanuit zijn kant..

Edit 2 Eind volgende week is de planning voor installatie. De reeds aanwezig en beoogde dakdoorvoer blijkt inmiddels door de installatie boer van de warmtepomp vol gezet te zijn met pur. Dus de vraag is nog of ik een nieuwe dakdoorvoer moet regelen of niet..

[ Voor 83% gewijzigd door Noord27 op 27-03-2017 12:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03
Ik had al een poosje een Enphase M215 liggen en die wilde ik nu toch wel eens gaan gebruiken.

Paar jaar geleden heb ik een tuinkast gemaakt en die heb ik iets breder gemaakt zodat er een nog een paneel in zou kunnen. Ooit..

Dat moment was nu, ik heb dus 1 paneel extra gekocht en met wat overgebleven materiaal een 260 watt poly er op geklust.

Volledig vlak, dus dat wordt schoonmaken...

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/20170325_155217_zps85xot3ij.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/20170324_150134_zpsdtw9hem6.jpg

En de 8x250 wp op het dakterras.

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/20170318_183715_zpspac887ft.jpg

En de 11x250 wp op het zuiden

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/20170327_113908_zpszuuh6tx7.jpg

Totaal nu dus 20 stuks met een totaal vermogen van 5000wp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
5010Wp

>:) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:25

timovd

Voorsprong door techniek

Mooi zo! Past goed bij die Zoe.
Maar waarom het paneel plat geplaatst?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 14:45
Vraagje over lekkage na montage van onze 2e string panelen op een afdakje achter het huis.

Materiaal is underlayment, daarop shingles, helling is ca 5 graden. De vorige inwoner had het afdak zo gemaakt, al lees ik nu dat shingles worden afgeraden bij zulke kleine hellingen.

De stokschroeven door het dak zorgen ondanks (nogmaals en nogmaals etc.) gebruik van Tixophalte voor lekkage, het hout wordt nat op 2 plaatsen waar ze zitten en er moet dus wat gebeuren voordat de boel wegrot.

Opties - vul aan of corrigeer graag:

1. alles eraf en eruit. Tape over de gaten bij de lekkages en stokschroeven opnieuw erin, weer Tixophalte, hopen dat het dan droog blijft. Nadeel: ik vrees dat het weer gaat lekken. Het hout ziet er nog OK uit, maar hoe lang nog?

2. alles eraf, dakplaten eraf, vervangen door kunststof panelen, daarna de hele boel er weer op. Nadeel: vermoedelijk prijzig, redelijk wat werk. Voordeel: kan tegen vocht.

3. panelen verplaatsen naar het schuine dak. Voordeel: iets hoger rendement, meer opbrengst in winter (45 gr ipv 5 gr). Nadeel: materiaalkosten. Wellicht zijn de (Hartmann) montagerails en enkele onderdelen te hergebruiken. Beugels e.a. zullen alsnog moeten dacht ik. Of helemaal nieuw, zoals Clickfit. Verder het afdak repareren, vermoedelijk nieuwe bedekking erop.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
zeegerd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:11:
Vraagje over lekkage na montage van onze 2e string panelen op een afdakje achter het huis.

Materiaal is underlayment, daarop shingles, helling is ca 5 graden. De vorige inwoner had het afdak zo gemaakt, al lees ik nu dat shingles worden afgeraden bij zulke kleine hellingen.

De stokschroeven door het dak zorgen ondanks (nogmaals en nogmaals etc.) gebruik van Tixophalte voor lekkage, het hout wordt nat op 2 plaatsen waar ze zitten en er moet dus wat gebeuren voordat de boel wegrot.

Opties - vul aan of corrigeer graag:

1. alles eraf en eruit. Tape over de gaten bij de lekkages en stokschroeven opnieuw erin, weer Tixophalte, hopen dat het dan droog blijft. Nadeel: ik vrees dat het weer gaat lekken. Het hout ziet er nog OK uit, maar hoe lang nog?

2. alles eraf, dakplaten eraf, vervangen door kunststof panelen, daarna de hele boel er weer op. Nadeel: vermoedelijk prijzig, redelijk wat werk. Voordeel: kan tegen vocht.

3. panelen verplaatsen naar het schuine dak. Voordeel: iets hoger rendement, meer opbrengst in winter (45 gr ipv 5 gr). Nadeel: materiaalkosten. Wellicht zijn de (Hartmann) montagerails en enkele onderdelen te hergebruiken. Beugels e.a. zullen alsnog moeten dacht ik. Of helemaal nieuw, zoals Clickfit. Verder het afdak repareren, vermoedelijk nieuwe bedekking erop.
Je kunt beter een grote ring knippen van siliconen rubber, in combinatie met carrosserie ring, desnoods nog beetje kit er tussen en dan kan het onmogelijk lekken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Ik wil mijn panelen uitbreiden en heb wat offertes aangevraagd. Maar wat ik vraag is blijkbaar te moeilijk, want ik heb maar één antwoord teruggekregen! (en die biedt dan zelfs nog een omvormer aan die ik heel expliciet niet wil: ik heb één eis aan m'n omvormer: standaard ethernet logging en dat heeft die omvormer niet, daar is het optioneel).

Nu zat ik me af te vragen of het misschien niet handiger is om zelf de panelen en omvormer te kopen en iemand in te huren om ze te laten leggen. Alleen is dan natuurlijk de vraag: waar zou ik zo iemand moeten zoeken? Alle offerte-aanvraag-sites gaan ervan uit dat je nog niets hebt.

(mijn "moeilijkheid" is dat de huidige panelen van 5x7 portrait volledig verlegd moeten worden).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Laatst online: 29-09 10:18

roelbb

knorretje

Wailing_Banshee schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:40:
Ik wil mijn panelen uitbreiden en heb wat offertes aangevraagd. Maar wat ik vraag is blijkbaar te moeilijk, want ik heb maar één antwoord teruggekregen! (en die biedt dan zelfs nog een omvormer aan die ik heel expliciet niet wil: ik heb één eis aan m'n omvormer: standaard ethernet logging en dat heeft die omvormer niet, daar is het optioneel).

Nu zat ik me af te vragen of het misschien niet handiger is om zelf de panelen en omvormer te kopen en iemand in te huren om ze te laten leggen. Alleen is dan natuurlijk de vraag: waar zou ik zo iemand moeten zoeken? Alle offerte-aanvraag-sites gaan ervan uit dat je nog niets hebt.

(mijn "moeilijkheid" is dat de huidige panelen van 5x7 portrait volledig verlegd moeten worden).
werkspot.nl ? daar kun je ook zien of iemand bij een vakvereniging is aangesloten (mocht je daar waarde aan hechten)

[ Voor 5% gewijzigd door roelbb op 27-03-2017 14:51 ]

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(en die biedt dan zelfs nog een omvormer aan die ik heel expliciet niet wil: ik heb één eis aan m'n omvormer: standaard ethernet logging en dat heeft die omvormer niet, daar is het optioneel).
Standaard ethernet logging is dun gezaaid idd. Je zal het meestal met RS232/485 of wifi moeten doen maar voor een aantal omvormers is een ethernetuitbreiding te koop en meestal ook niet erg duur. Wel zit je dan alsnog vaak vast aan monitoringwebsite van de fabrikant. Is het dan niet handiger een losse kWh met puls te plaatsen? Arduino of Pi eraan en je kunt alle kanten op maar het kost wel iets tijd.

Wat betreft je andere vraag werkspot idd al zullen er niet veel happig op zijn om andersmans werk te gaan verleggen. Wat is precies de klus? Wellicht dat iemand hier zegt van daar weet ik iemand voor of dat zie ik wel zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 14:45
reneeke1970 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:29:
Je kunt beter een grote ring knippen van siliconen rubber, in combinatie met carrosserie ring, desnoods nog beetje kit er tussen en dan kan het onmogelijk lekken
Thanks. Als het werkt is dit vast het snelste, goedkoopste en eenvoudigste; ik ga het bekijken.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27

Lente, volop zon: installateurs komen om in het werk.

Wie heeft de originele installatie geplaatst? Die zou ik als eerste even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:06:
[...]

Standaard ethernet logging is dun gezaaid idd. Je zal het meestal met RS232/485 of wifi moeten doen maar voor een aantal omvormers is een ethernetuitbreiding te koop en meestal ook niet erg duur. Wel zit je dan alsnog vaak vast aan monitoringwebsite van de fabrikant. Is het dan niet handiger een losse kWh met puls te plaatsen? Arduino of Pi eraan en je kunt alle kanten op maar het kost wel iets tijd.

Wat betreft je andere vraag werkspot idd al zullen er niet veel happig op zijn om andersmans werk te gaan verleggen. Wat is precies de klus? Wellicht dat iemand hier zegt van daar weet ik iemand voor of dat zie ik wel zitten?
We hebben nu een los apparaat om te loggen en die is stuk gegaan. Dus ik heb daar geen zin meer in. En ik weet dat er omvormers zijn (Fronius heeft ze bijvoorbeeld) die via ethernet gekoppeld kunnen worden (wifi kan ook) en die JSON berichten uitgeeft die ik zelf kan uitlezen. En een losse pulsmeter met arduino/pi heb ik ook geen behoefte aan. Ik mag dan wel een ontwikkelaar zijn, van hardware heb ik geen kaas gegeten (of het moet een kaasschaaf zijn).
Noord27 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:28:
[...]

Lente, volop zon: installateurs komen om in het werk.

Wie heeft de originele installatie geplaatst? Die zou ik als eerste even bellen.
Het probleem van hun is dat ik hun omvormer niet hoef. Die heeft geen logging mogelijkheden.

Huidige situatie:
https://1drv.ms/i/s!AsmHwRaL5hbog-VTDeU_jJRnpxZPPQ

Zadeldak, achter de onderste panelen zit een knik. Pijpje (afvoer van niet-bestaande gaskachel) naast de bovenste panelen wordt weggehaald. De bovenste panelen moeten landscape langs de nok gelegd gaan worden, de overige panelen portrait eronder (bovenkant van die panelen komen dan gelijk aan het dakraam). Hierdoor komen ze net boven de knik te liggen. En dan 6 nieuwe (als dat past, anders 5).

Anders moet ik het anders doen: 18 nieuwe panelen, en de 12 die ik nu heb op het platte dak van de keuken :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Logging kun je toch doen dmv een Youless icm een Kwh-meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-10 13:06
Vraag:Ik wil graag een set van 21 SF panelen laten installeren (9x oost en 12x west, schuin dak). Maar weet iemand wie dat nog levert? Ik heb begrepen dat de levering aan Europa zo'n beetje stilligt.

vrgr, M. Rebel

MDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Hmm http://shop.winkelman-zon...0wp--polykristallijn.html niet duur voor poly paneel, bij mij ligt de koorts om nu uit te breiden van 9 panelen naar 12 op dak kom met meten net uit 😁.

Maar twijfel tussen https://m.warmteservice.n...onokristallijn/p/07158435 en deze poly. Wat is wijsheid?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Laatst online: 20:38

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
wetsteyn schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:21:
Hmm http://shop.winkelman-zon...0wp--polykristallijn.html niet duur voor poly paneel, bij mij ligt de koorts om nu uit te breiden van 9 panelen naar 12 op dak kom met meten net uit 😁.

Maar twijfel tussen https://m.warmteservice.n...onokristallijn/p/07158435 en deze poly. Wat is wijsheid?
Ik vind het heel veel geld voor 5Wp extra per paneel. Die verdien je nooit terug...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TFHfony schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:24:
[...]

Ik vind het heel veel geld voor 5Wp extra per paneel. Die verdien je nooit terug...
Maar het uiterlijk is ook een wereld van verschil dus het is maar net wat je zoekt. Tweede is trouwens mono wat ook nog iets verschil maakt dus het is niet alleen een meerprijs voor vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Laatst online: 20:38

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:46:
[...]

Maar het uiterlijk is ook een wereld van verschil dus het is maar net wat je zoekt. Tweede is trouwens mono wat ook nog iets verschil maakt dus het is niet alleen een meerprijs voor vermogen.
Gezien de vraagsteller ook het goedkope paneel als optie beschouwd zal het uiterlijk niet echt een doorslaggevende factor zijn. Verder is die 5Wp tezamen met het mono/poly verschil in op jaarbasis nog steeds niet voldoende om die 40 euro prijsverschil. Dan kan je nog beter voor http://shop.winkelman-zon...8--ii--295wp-percium.html gaan.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:45:
[...]

We hebben nu een los apparaat om te loggen en die is stuk gegaan. Dus ik heb daar geen zin meer in. En ik weet dat er omvormers zijn (Fronius heeft ze bijvoorbeeld) die via ethernet gekoppeld kunnen worden (wifi kan ook) en die JSON berichten uitgeeft die ik zelf kan uitlezen. En een losse pulsmeter met arduino/pi heb ik ook geen behoefte aan. Ik mag dan wel een ontwikkelaar zijn, van hardware heb ik geen kaas gegeten (of het moet een kaasschaaf zijn).

[...]

Het probleem van hun is dat ik hun omvormer niet hoef. Die heeft geen logging mogelijkheden.

Huidige situatie:
https://1drv.ms/i/s!AsmHwRaL5hbog-VTDeU_jJRnpxZPPQ

Zadeldak, achter de onderste panelen zit een knik. Pijpje (afvoer van niet-bestaande gaskachel) naast de bovenste panelen wordt weggehaald. De bovenste panelen moeten landscape langs de nok gelegd gaan worden, de overige panelen portrait eronder (bovenkant van die panelen komen dan gelijk aan het dakraam). Hierdoor komen ze net boven de knik te liggen. En dan 6 nieuwe (als dat past, anders 5).

Anders moet ik het anders doen: 18 nieuwe panelen, en de 12 die ik nu heb op het platte dak van de keuken :p
Dat zou ik dus ook doen als je niet zelf schuin dak op wilt, 18 nieuwe laten leggen en de oude zelf op plat dak leggen,omvormer kiezen waar beide daken op kunnen, zo houd je mooi garantie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Wailing_Banshee schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:45:
[...]
En ik weet dat er omvormers zijn (Fronius heeft ze bijvoorbeeld) die via ethernet gekoppeld kunnen worden (wifi kan ook) en die JSON berichten uitgeeft die ik zelf kan uitlezen.
Stecagrid Coolcept omvormers hebben ook ethernet uitlezing. Ik maak er zelf ook dankbaar gebruik van. http://www.steca.com/inde...00-4200-en#productcompare

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
Hoe makkelijk is het om zelf de panelen tijdelijk te ontkoppelen? Zijn dat simpele stekkers en heeft iemand wat voorbeeld foto's? Waar moet ik op letten? etc.

Achtergrond:
De schilder van 3jaar terug heeft rukwerk geleverd dus nu mag er al wat herstelwerkzaamheden gedaan worden aan de dakkapel. Helaas is er weinig ruimte onder de dakkapel om een stellage te laten rusten op de dakpannen en moeten er dus enkele panelen tijdelijk vanaf. De schilder ziet dat niet zo zitten, hij is geen electricien. Hoewel ik totaal niet dol op hoogtes ben, zie ik niet echt een andere mogelijkheid dan zelf het dak op gaan als de schilder de stellage opbouwt.

Mocht er iemand goedkoop het kunnen doen hou ik me ook aanbevolen.

3kwp pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

morpheus schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:01:
Hoe makkelijk is het om zelf de panelen tijdelijk te ontkoppelen? Zijn dat simpele stekkers en heeft iemand wat voorbeeld foto's? Waar moet ik op letten? etc.

Achtergrond:
De schilder van 3jaar terug heeft rukwerk geleverd dus nu mag er al wat herstelwerkzaamheden gedaan worden aan de dakkapel. Helaas is er weinig ruimte onder de dakkapel om een stellage te laten rusten op de dakpannen en moeten er dus enkele panelen tijdelijk vanaf. De schilder ziet dat niet zo zitten, hij is geen electricien. Hoewel ik totaal niet dol op hoogtes ben, zie ik niet echt een andere mogelijkheid dan zelf het dak op gaan als de schilder de stellage opbouwt.

Mocht er iemand goedkoop het kunnen doen hou ik me ook aanbevolen.
afhankelijk van je montage systeem niet alijd heel moeilijk (bij clickfit gaat t makkelijk, scheltter heeft nog al eens last van vast gerotte klemmen (soms een slijptol nodig, en dus nieuwe klemmen).
kijk voor het losschroeven even of er ophangbusjes zijn gebruikt, zo niet dan komt het paneel helemaal los na het los schroeven van de klemmen, zo wel dan blijft ie als het goed is aan de rail hangen.
verder is er een tooltje in de handel oor het aandraaien en los klikken van MC4 stekkers, kost E5,00 ongeveer, en is reuze handig om MC4 te ontkoppelen, SF panelen onderling laten zich goed met de vingers loskoppelen, de eerste en laatst van de string vaak wat minder.

Zet voor je gaat sleutelen de omvormer uit, anders zou je een redelijke DC vonk kunnen trekken.

Als je je woonplaats / postcode (edit; ik zie Hilversum staan, is voor mij iets te ver weg voor 2x heen en weer ) vermeld dan is er misschien wel iemand in de buurt die dan wel hobbymatig dan wel professioneel een handje wil helpen.
Ik demonteer regelmatig dit soort systemen, en plaats ze ook weer terug.
Als er reeds een steiger van de schilder staat, is het niet heel veel werk.
Vaak zijn er ook online instructie filmpjes / handleidingen te vinden voor het monteren.

succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 27-03-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

MDrebel schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:13:
Vraag:Ik wil graag een set van 21 SF panelen laten installeren (9x oost en 12x west, schuin dak). Maar weet iemand wie dat nog levert? Ik heb begrepen dat de levering aan Europa zo'n beetje stilligt.

vrgr, M. Rebel
volgens mij is er nog redelijk wat voorraad in NL, ik weet dat Janszon in Amsterdam nog steeds goed kan leveren (vandaag 168 stuks gekregen op locatie).
Die heeft redelijk wat gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
MDrebel schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:13:

vrgr, M. Rebel
http://www.sun-solar.nl/i...js-3-4-7-0-euro-sunsolar/

http://shop.winkelman-zon...fmeting--1257x977x35.html

Draai je nog op windows 3.11 en heb je daar geen google op?
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ehm, er zitten hier ook mensen die dagelijks aan het werk zijn in de PV (ik wel tenminste), ik woon alleen veel te ver bij je vandaan.
Ik (ver)plaats regelmatig systemen. Wat je zou kunnen doen is vragen bij een leverancier of hij een goede ZZP'er kent / installatie bedrijf, die dat wil doen.
Zo kom ik af en toe ook aan (ver)plaats klussen.
Vaak stappen ze er dan zelf tussenuit, en is t meer om de service / goede naam te doen.
Voor mensen die vooral plaatsen maakt t niet uit wie het heeft gekocht / verkocht, als t maar compleet en op tijd op de juiste plek is.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 27-03-2017 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Eind volgende week zullen er hier ook eindelijk panelen op het dak liggen.

Morgen eens kijken of de dakdoorvoer van de warmtepomp leidingen nog wat stukjes flex aan kan. Want ik zie tot mijn verbazing dat ze het toch met pur dicht hebben gezet. Anders nog even een nieuwe dakdoorvoer laten maken. Dakdekker moet toch nog langs komen voor een lekkage op bitumen dak van het tuinhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
nu ik er uit ben qua panelen en dergelijke nog even jullie mening over het legplan. in onderstaande afbeelding zoals ik ze in eerste instantie met 20 sf-panelen zou leggen (heb even geen ander plaatje). Met mono panelen vind ik 12 280wp panelen wat te weinig en wil ik er minimaal 14. Aangezien dat qua legplan niet mooi uit komt denk ik er maar 16 op te leggen (dan is het budget ook op :-)). Ik kom dan uit op 12 portrait over de hele breedte (dak is 12,90 lang) en dan nog een 2e rij van 4 meest links. heb jullie nog andere ideeen? Omdat de dakkapel een klein beetje schaduw geeft tot aan een uur of 11.00 hou ik de panelen minimaal 1-1,5 meter van de dakkapel vandaan.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/15cbi4h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

12+4 is prima toch? Beide plaatjes zijn zoals het lijkt ingetekend met SF in portret? Normale panelen zijn 1.60 ipv 1.25 dus dan moet je de afstand van dakkapel naar nok nog even goed meten. Wat ook nog kan is er nu 12 mono leggen in standaardmaat langs de nok en later kun je er zo te zien nog 2x5 linksonder kwijt. Of 2x4 links en 2x2 rechts zodat je totaal op 2x12 panelen uitkomt en je redelijk ruim om de dakkapel heen werkt.

Hoeveel opbrengst wil je naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Laatst online: 17:03
Haha, ja die laatste 10wp niet vergeten inderdaad. Wie het kleine niet eert...
timovd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:24:
Mooi zo! Past goed bij die Zoe.
Maar waarom het paneel plat geplaatst?
Past inderdaad goed bij de Zoe want die lust wel wat kWh's >:)

Het paneel ligt wel ietsje op afschot maar dat mag geen naam hebben. Het is dus puur gemak en omdat het optisch mooier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:02:
12+4 is prima toch? Beide plaatjes zijn zoals het lijkt ingetekend met SF in portret? Normale panelen zijn 1.60 ipv 1.25 dus dan moet je de afstand van dakkapel naar nok nog even goed meten. Wat ook nog kan is er nu 12 mono leggen in standaardmaat langs de nok en later kun je er zo te zien nog 2x5 linksonder kwijt. Of 2x4 links en 2x2 rechts zodat je totaal op 2x12 panelen uitkomt en je redelijk ruim om de dakkapel heen werkt.

Hoeveel opbrengst wil je naar toe?
ja het past inderdaad prima, ik vroeg mij alleen af of jullie wellicht nog een ander legpatroon voor ogen hebben. Qua rendement is mijn voorstel denk ik het meest optimaal. Vraag mij alleen of er wat jullie betreft nog alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Andre1973 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:21:
[...]

afhankelijk van je montage systeem niet alijd heel moeilijk (bij clickfit gaat t makkelijk, scheltter heeft nog al eens last van vast gerotte klemmen (soms een slijptol nodig, en dus nieuwe klemmen).
kijk voor het losschroeven even of er ophangbusjes zijn gebruikt, zo niet dan komt het paneel helemaal los na het los schroeven van de klemmen, zo wel dan blijft ie als het goed is aan de rail hangen.
verder is er een tooltje in de handel oor het aandraaien en los klikken van MC4 stekkers, kost E5,00 ongeveer, en is reuze handig om MC4 te ontkoppelen, SF panelen onderling laten zich goed met de vingers loskoppelen, de eerste en laatst van de string vaak wat minder.

Zet voor je gaat sleutelen de omvormer uit, anders zou je een redelijke DC vonk kunnen trekken.

Als je je woonplaats / postcode (edit; ik zie Hilversum staan, is voor mij iets te ver weg voor 2x heen en weer ) vermeld dan is er misschien wel iemand in de buurt die dan wel hobbymatig dan wel professioneel een handje wil helpen.
Ik demonteer regelmatig dit soort systemen, en plaats ze ook weer terug.
Als er reeds een steiger van de schilder staat, is het niet heel veel werk.
Vaak zijn er ook online instructie filmpjes / handleidingen te vinden voor het monteren.

succes!
De omvormer (SLA) heeft een zekering die ik eruit kan trekken. Daar had ik al aan gedacht. Maar ik was me er niet van bewust dat je een speciale tool nodig hebt om de stekkers los te maken. Het bedrijf dat het geplaatst heeft had ik eerder al gemaild met de vraag hoe de panelen er eenvoudig af te halen zijn, daarbij was me dat niet verteld. Helaas ook niet het aanbod om langs te komen en hierbij te helpen.

In dit topic verder iemand in de omgeving van hilversum die begin mei kan/wil helpen en er ervaring mee heeft?

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het is niet erg wetenschappelijk, maar als ik op de dakkapel moet zijn leg ik een 2 meter 80x80 houten balk boven de rand van de panelen zodat ik uit het dakraam op de houten balk stap.

De krachten worden dan niet alleen verdeeld over de panelen, maar natuurlijk ook direct op de pannen van het dak. Daarnaast beschadig je de paneel randen niet.

Wellicht is er genoeg ruimte boven de panelen onder de dakkapel om er een houten balk neer te leggen zodat de stelling van de schilder niet op de rand van de panelen rust, maar via de balk op het dak. Eventueel de balk voorzien van een plank aan de bovenzijde zodat deze om de rand van het paneel valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MC4 zit geklikt en het tooltje maakt het iets makkelijker maar met de hand zijn ze ook los te maken. Zo zien ze er uit:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41tsyvNeUoL._SY355_.jpg

Ik vind het vaak geklooi en gebruik ze zelden of nooit. Voor vastdraaien vind ik ze wel handig maar dat is persoonlijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
databeestje schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 10:21:
Wellicht is er genoeg ruimte boven de panelen onder de dakkapel om er een houten balk neer te leggen zodat de stelling van de schilder niet op de rand van de panelen rust, maar via de balk op het dak. Eventueel de balk voorzien van een plank aan de bovenzijde zodat deze om de rand van het paneel valt.
Er is zo weinig ruimte dat er tussen zonnepanelen onder de dakkapel en het raam 3 a 5 cm is. Geen ruimte om een balk ertussen te wurmen dus. en een balk over de zonnepanelen heen lijkt mij ook niet zo'n goed idee?

3kwp pvoutput

Pagina: 1 ... 82 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??