Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.072 views

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 09:42
Ben inmiddels bezig met het aanvragen van offertes (open er binnenkort, wanneer de offertes binnenkomen, er een apart topic over) voor SF-170s panelen op mijn dak. Maar ik wil goed voorbereid zijn, zodat ik achteraf niet zoiets heb van, had ik dat maar geweten.

Ik heb berekend (ook al hier op het forum) rond de 24 panelen (misschien een paar meer, kan de dakkapel misschien ook vol leggen?) dus iets meer dan 4000kwh. Nu is mijn vraag, welke omvormer past hier nu goed bij. Zie in de offertes in andere topics veel chinese omvormers voorbij komen, goodwe. Maar ik lees dat het met de garantie soms lastig kan gaan. Ik wil niet besparen op de omvormer en wil er best wel wat geld aan uitgeven. Ik wil uiteindelijk materiaal hebben dat degelijk functioneert.

Nu had ik zitten kijken naar een SMA STP 6000TL-20, voordeel is dat ik het aantal panelen in de toekomst misschien kan uitbreiden en er twee MPPT trackers op zitten (zeg ik dit goed?). Kan de SMA ook goed met schaduw overweg of heb ik hiervoor speciale optimizers voor nodig?

Nu hoor ik de naam Solar Edge ook geregeld voorbij komen, maar deze moet perse werken met optimizers als ik het goed heb begrepen? Het gebied van de omvormers blijft mij nog een beetje 'vaag' tot nu toe. Misschien is er iemand met goed advies? Zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:24
Even snel een vraag geraak er met google niet meer uit
sma optitrack aan of uit met tigo optimizers achter de panelen.

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Uit.
Dit omdat er maar 1 maximum power point gaat zijn en verder zoeken zonde van de energie is (tijdens het zoekproces is de opbrengst niet optimaal).

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 12-10-2016 20:22 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:24
duidelijk dat vermoeden had ik namelijk ook al ,maar bedankt voor de bevestiging

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:53

Corn

Raar jongetje

Zanzibar-1337 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:42:
Ben inmiddels bezig met het aanvragen van offertes (open er binnenkort, wanneer de offertes binnenkomen, er een apart topic over) voor SF-170s panelen op mijn dak. Maar ik wil goed voorbereid zijn, zodat ik achteraf niet zoiets heb van, had ik dat maar geweten.

Ik heb berekend (ook al hier op het forum) rond de 24 panelen (misschien een paar meer, kan de dakkapel misschien ook vol leggen?) dus iets meer dan 4000kwh. Nu is mijn vraag, welke omvormer past hier nu goed bij. Zie in de offertes in andere topics veel chinese omvormers voorbij komen, goodwe. Maar ik lees dat het met de garantie soms lastig kan gaan. Ik wil niet besparen op de omvormer en wil er best wel wat geld aan uitgeven. Ik wil uiteindelijk materiaal hebben dat degelijk functioneert.

Nu had ik zitten kijken naar een SMA STP 6000TL-20, voordeel is dat ik het aantal panelen in de toekomst misschien kan uitbreiden en er twee MPPT trackers op zitten (zeg ik dit goed?). Kan de SMA ook goed met schaduw overweg of heb ik hiervoor speciale optimizers voor nodig?

Nu hoor ik de naam Solar Edge ook geregeld voorbij komen, maar deze moet perse werken met optimizers als ik het goed heb begrepen? Het gebied van de omvormers blijft mij nog een beetje 'vaag' tot nu toe. Misschien is er iemand met goed advies? Zie namelijk door de bomen het bos niet meer.
Die SMA's willen graag nominaal 580 volt per tracker hebben, in het geval van SF's is dat 7 panelen in serie. Je kunt daarmee combineren door panelen parallel te zetten, en beide MPP trackers te gebruiken. Bv door 14 (2x7) op de ene en 1x7 op de andere.

SolarEdge Optimizers zijn briljant, zolang ze werken. Bij mij nu op het moment behoorlijk wat gedoe om er twee te vervangen, en ik ben bijzonder bang hoe zich dat op de lange duur gaat houden. Ik heb vast onwijs veel pech gehad met mijn setup, en normaal gesproken sneuvelen ze vast minder, maar het vervangen van die krengen is níet leuk.

Achteraf had ik liever een installatie gehad waarvan er wat minder dingen kapot kunnen gaan :)

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Zanzibar-1337 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:42:
[...] SF-170s [...] 24 panelen [...]welke omvormer [...]
SF zijn niet moeilijk, niet met schaduw en niet met spanning.
Afhankelijk of je een éénfase of driefase omvormer neemt (verderop heb je het over uitbreiding, overweeg zeker driefasen in dat geval) zet je 6 strings van 4 panelen parallel of 4 strings van 6.
Een omvormer met twee MPPTs hebben dan een klein voordeel omdat er geen extra terugstroombeveiliging (diode) nodig is, maar heel spannend is dat niet.
Nu had ik zitten kijken naar een SMA STP 6000TL-20, voordeel is dat ik het aantal panelen in de toekomst misschien kan uitbreiden en er twee MPPT trackers op zitten (zeg ik dit goed?).
Prima omvormer (driefasen, heb je dat al in je meterkast?). Schaduw wordt door de parallelschakeling van de SF panelen opgelost, de omvormer hoeft daar niets bijzonders voor te doen. Schaduw is in dit geval dus ook geen reden om specifiek voor SMA te gaan.
Solar Edge heeft met Solar Frontier niet veel meerwaarde in opbrengst. Wel leuk is dat je per paar panelen de opbrengst kan zien.
Maar het is wel extra elektronica op je dak, dus bij storingen kan je moeilijk experimenteren en moet je een ladder pakken. Ook lijkt het rendement bij lage instraling nogal slecht te zijn. SE+SF zou ik niet doen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:36
Proton_ schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:40:
[...]

Solar Edge heeft met Solar Frontier niet veel meerwaarde in opbrengst. Wel leuk is dat je per paar panelen de opbrengst kan zien.
Maar het is wel extra elektronica op je dak, dus bij storingen kan je moeilijk experimenteren en moet je een ladder pakken. Ook lijkt het rendement bij lage instraling nogal slecht te zijn. SE+SF zou ik niet doen :)
Bij lage instraling is SE i.c.m. mono's inderdaad niet heel sterk, maar SF heeft daar juist minder last van dan mono's. We zouden eigenlijk eens op zoek moeten gaan naar een vergelijking van SE+SF versus SF zonder SE op dezelfde oriëntatie.
Jerrythafast schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 21:11:
[...]

Bij lage instraling is SE i.c.m. mono's inderdaad niet heel sterk, maar SF heeft daar juist minder last van dan mono's. We zouden eigenlijk eens op zoek moeten gaan naar een vergelijking van SE+SF versus SF zonder SE op dezelfde oriëntatie.
Veel scheelt het niet qua efficiency...
http://pvoutput.org/compa...42168&sid1=46736&c=-1&t=m
Maar goed, hoe betrouwbaar zijn de gelogde waardes.
Uit een mid gecertificeerde kWh meter of uit een omvormer getrokken?

SF heb gewoon verkeerde stikkers erop zitten. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2016 21:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jerrythafast
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 21:19:
[...]

Veel scheelt het niet qua efficiency...
http://pvoutput.org/compa...42168&sid1=46736&c=-1&t=m
Maar goed, hoe betrouwbaar zijn de gelogde waardes.
Uit een mid gecertificeerde kWh meter of uit een omvormer getrokken?

SF heb gewoon verkeerde stikkers erop zitten. ;)
Van de SE waarden op PVOutput weten we dat ze nergens op slaan (temeer omdat dit de 15 minuten versie is, die is nog 100x erger met afronden), dus hier kunnen we helaas niet zo veel mee -O-

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Ik mag opzich niet klagen met me SE SF combo ;)
Vandaag en gisteren was het erg bewolkt, dan brengt het niet veel op.
Maar de overige dagen gaan niet slecht.

SF heb ik gekozen voor het mooie zwarte paneel en de maten van het paneel.
SE heb ik gekozen omdat het huis achter mijn huis een leuk puntdakschaduw werpt op de panelen.
Zeker nu de zon laag begint heb ik daar last van.
Straks staat de zon zo laag dat die schaduw niet meer op me huis komt.
Ik heb ze nu precies 1 maand liggen en zit op iets meer dan 100kwh/kwp.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 22:37
Hier last van het virus... :X Na deze installatie heb ik een stuk dak gecreëerd in de achtertuin om het virus de kans te geven zich uit te breiden. In de tuin staat nu een schuur met met een plat dak van 5.5x3.5m :D

Situatie:
platdak 5.5x3.5m, lange zijde kijkt naar het zuiden.
schaduwvrij in de goede maanden, bij lagere zonnestanden iets schaduw van huizen op zuid.
In de schuur is een eigen groep aanwezig die reeds is voorbereid op PV

Voorkeur gaat uit naar een O-W systeem, ik heb al een systeem op zuid en wil graag de opbrengsten spreiden over de dag. Bovendien denk ik dat er met OW een stuk meer wp's op het dak passen. (op zuid kan ik volgens mij maar 2 rijen van 3 panelen kwijt = ca 1750wp.)

Oost-West systeem
Binnen de afmetingen van de dak kan ik standaard panelen als volgt kwijt: / \ / \ /, eigenlijk dus een OWOWO systeem. Totaal 5 rijen van 2 panelen = 2900wp

Problemen/uitdagingen/vragen?
- ongelijke strings, van 4 en 6 panelen. De string van 4 geeft ook nog is een erg lage Vmpp. Wat voor omvormer kan hiermee overweg? Bv een hosola 2000 met 2x mppt?
-een mogelijkheid zijn panelen van EC solar, met 96cellen/hogere Vmpp.
-Wat is een handig OW montage systeem, inclusief de mogelijkheid voor de laatste 'losse rij' op O?

Out of the box
Wat zijn de alternatieven? Suggesties zijn welkom.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Atomic2005 schreef
Is dat een wettelijk vastgesteld bedrag? Of...
het is even offtopic maar zal hem toch ff snel toelichtten
eind vorig jaar gaven al de energieleveranciers zoals essent, nuon, eneco etc aan dat de gasprijs fors omlaag ging met maar liefst 10ct/m3 .
met een gemiddeld vebruik van 1600m3 op jaarbasis zou volgens het cbs een gezin in dat geval 160 euro goedkoper uit zijn in 2016.
echter rond 18 december beslistte men in politiek den haag. 2 dingen :
<1> de energieheffingskorting ging met 10 euro omlaag omdat je steeds meer pv zag
<2> juist vanwege die pv liepen de inkomsten terug dus heeft met de energieheffing op gas met 10ct/m3 verhoogt

kortom het gezin wat gemiddeld volgens cbs 160 euro minder zou betalen betaalt nu net zoveel alleen gaat die 160 euro nu naar vadertje staat.

als je dan rondkijkt bij alle energie leveranciers dan zit er minder dan 1ct/m3 aan prijsverschil in bij een niet vast contract
vandaar mijn conclusie gas is geen reden om over te stappen .

ontopic aan
de energieheffingskorting is met 10 euro verlaagt op electra omdat er steeds meer mensen met een pv installatie zijn om die reden heeft men beslosten om de die "last" meer evenredig te verdragen
Geronimoos schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 23:14:
Hier last van het virus... :X Na deze installatie heb ik een stuk dak gecreëerd in de achtertuin om het virus de kans te geven zich uit te breiden. In de tuin staat nu een schuur met met een plat dak van 5.5x3.5m :D

Situatie:
schaduwvrij in de goede maanden, bij lagere zonnestanden iets schaduw van huizen op zuid.

Voorkeur gaat uit naar een O-W systeem, ik heb al een systeem op zuid en wil graag de opbrengsten spreiden over de dag. Bovendien denk ik dat er met OW een stuk meer wp's op het dak passen. (op zuid kan ik volgens mij maar 2 rijen van 3 panelen kwijt = ca 1750wp.)

Oost-West systeem
Binnen de afmetingen van de dak kan ik standaard panelen als volgt kwijt: / \ / \ /, eigenlijk dus een OWOWO systeem. Totaal 5 rijen van 2 panelen = 2900wp

- ongelijke strings, van 4 en 6 panelen. De string van 4 geeft ook nog is een erg lage Vmpp. Wat voor omvormer kan hiermee overweg? Bv een hosola 2000 met 2x mppt?
-Wat is een handig OW montage systeem, inclusief de mogelijkheid voor de laatste 'losse rij' op O?

Out of the box
En sf in portrait op oost west?
Dan kun je daar 12 van kwijt
3 rijen van 4 panelen en maak je stringen van 3 panelen op een Chinese omvormer.
/\/\

• TFHfony
  • Laatst online: 11-11 21:38

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 06:43:
[...]

En sf in portrait op oost west?
Dan kun je daar 12 van kwijt
3 rijen van 4 panelen en maak je stringen van 3 panelen op een Chinese omvormer.
/\/\
12 x 170Wp = 2040Wp
10 x 290Wp = 2900Wp

Volgens mij wilde hij juist voor zo veel mogelijk Wp/opbrengst gaan. Duidelijk gevalletje dat SF per m2 het af moet leggen...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:26
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 06:32:
Atomic2005 schreef
[...]

het is even offtopic maar zal hem toch ff snel toelichtten
eind vorig jaar gaven al de energieleveranciers zoals essent, nuon, eneco etc aan dat de gasprijs fors omlaag ging met maar liefst 10ct/m3 .
met een gemiddeld vebruik van 1600m3 op jaarbasis zou volgens het cbs een gezin in dat geval 160 euro goedkoper uit zijn in 2016.
echter rond 18 december beslistte men in politiek den haag. 2 dingen :
<1> de energieheffingskorting ging met 10 euro omlaag omdat je steeds meer pv zag
<2> juist vanwege die pv liepen de inkomsten terug dus heeft met de energieheffing op gas met 10ct/m3 verhoogt

kortom het gezin wat gemiddeld volgens cbs 160 euro minder zou betalen betaalt nu net zoveel alleen gaat die 160 euro nu naar vadertje staat.

als je dan rondkijkt bij alle energie leveranciers dan zit er minder dan 1ct/m3 aan prijsverschil in bij een niet vast contract
vandaar mijn conclusie gas is geen reden om over te stappen .

ontopic aan
de energieheffingskorting is met 10 euro verlaagt op electra omdat er steeds meer mensen met een pv installatie zijn om die reden heeft men beslosten om de die "last" meer evenredig te verdragen
Met daarbij natuurlijk de prima smoes (en mogelijk toch ook echt een deel van de reden, laten we ze het voordeel van de twijfel geven) dat het gasverbruik omlaag moet en meer gelectrificeerd moet worden vanwege 'groningen'

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 15:05

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Even een update: Inmiddels staan de 12x170w SF panelen in de schuur en zitten de rails op het dak :).

De bedoeling is dat volgende week de panelen op het dak gaan alleen heb ik nog een vraagje over de bekabeling. Hoe werken jullie de kabels tussen de panelen meestal weg? Ik zie drie opties, maar geen lijkt me perfect:

- Om de rails wikkelen: Een kabel kan dan na verloop van tijd gaan schuren en sluiting maken op de rail
- Los op de dakpannen laten liggen: Ook dat kan gaan schuren (zonde de sluiting dan).
- Onder de dakpannen leggen, alleen daar lopen ook de pannelatten en ligt isolatie en in mijn geval, 2 goten voor de afwatering van de dakkapel.

Wat is de best-practise?

Dank!

Verwijderd

gaatje boren in de zijkant van je paneelframe en dan tiewrap erdoor en je kabels daar aan hangen,

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:30
TFHfony schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 08:56:
[...]

12 x 170Wp = 2040Wp
10 x 290Wp = 2900Wp

Volgens mij wilde hij juist voor zo veel mogelijk Wp/opbrengst gaan. Duidelijk gevalletje dat SF per m2 het af moet leggen...
Maar zou het in praktijk ook zoveel schelen?
Laag dak ,dus weinig licht en veel schaduw.
Voordelen voor sf,zeker als het efficiënter en mogelijk goedkoper op willekeurige omvormer aangesloten kan worden.

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Rempage0611 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:25:
Hoe werken jullie de kabels tussen de panelen meestal weg?
Tie-wraps (of hoe schrijf je dat) om de rails, de kabel ligt dan vastgeklemd tegen de rail, vaak in het profiel.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:54:
[...]

Maar zou het in praktijk ook zoveel schelen?
Laag dak ,dus weinig licht en veel schaduw.
Voordelen voor sf,zeker als het efficiënter en mogelijk goedkoper op willekeurige omvormer aangesloten kan worden.
Volgens het originele bericht, schaduwvrij in de goede maanden, dus ja... Dan zal het inderdaad veel schelen. In die paar zomermaanden pak je percentagegewijs zoveel van je opbrengst, dat schaduwcompensatie in de slechte maanden nooit voldoende kan compenseren :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:07
Niek_ schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:54:
Heeft iemand ervaring met het instellen van alerts in de portal van SolarEdge? Ik kom er niet uit.. Kwam er bij toeval achter dat een optimizer defect was (helaas wel pas na 3 dagen opgemerkt). Moet toch mogelijk zijn om een e-mail te krijgen als een optimizer niet meer functioneert/een ander alert zich voordoet?
Hangt van je rechten af, als je full acces gekregen hebt van je installateur dan kun je in je alerts scherm via regels emailmeldingen aanmaken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter

Situatie:

Oost-West systeem

Out of the box
Als je het garagedak maximaal wilt benutten zou ik de Panasonic N330 nemen. 19,7 % module rendement, en temp coeficient -0,29% (kost wat maar dan heb je ook watt...)
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html

159x105,3 cm. Zitten op 55 a 58 V onder vollast, een set van 4=1320 Wp de set van 6=1980 Wp, totaal 3,3 kWp

De BenQ 330W SunForte Mono is ook een optie, zit op -0,38 % temperatuur.

Desnoods de set van 4 op een 1000 W omvormer, en de set van 6 op een 2000 W als je geen goede match kunt maken met 2 trackers. Kost ietsje meer, wel jarenlang plezier. (die extra centen ben je over een half jaar vergeten, doe het in een keer goed.)
Heb zelf de Panasonic 245 Wp versie, draait c.a. 9 % hoger als mijn oude Kingsuns die ook nog op mijn dak liggen. (hier Solar Edge) :)

Hier een goedkoop montage systeem voor O/W.
http://www.zonnekompasshop.nl/bevestigings-materialen/
Leg ze tussen de 15 en 20 graden. Ze regenen dan goed schoon, en kunnen met minimale ballast het dak op.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 13-10-2016 12:18 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Ik denk dat Geronimoos een afweging moet maken, hoeveel hij extra wil investeren voor die extra opbrengst tov SF. Ik denk dat het stiekum heel duur wordt...
Zoals ik begrepen heb, heeft hij al zonnepanelen en is het een setje voor "erbij"
Maar ik kan me vergissen.

Je kan het heel mooi maken, helemaal mee eens. Maar waar trek je een (euros en TVT) grens?
- SF op een goedkope chinese omvormer
- 290 Wp Ja solar precium met APS micro omvormers
- Panasonics, benq's met een ? omvormer

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Out of the box
een power-one PVI 3.0 kan werken met 4 panelen op 1 mpp.
je kunt de mpp zo instellen dat hij al start ,met 90V (en dat is dan de Voc ;) )
getest met 4x LG neonX 300Wp. (60 cellen paneel van 6" cellen dus +/-32Vmpp per paneel)
(2x wil wel, maar niet altijd lukken om te starten (mijn omvormer kon zelfs lager als 90V). 3x niet geprobeerd.)

maar ik wil het niet fantastisch noemen rendement dondert aardig naar beneden.
ik kwam dan niet meer boven de 91% uit (op de andere mpp stond wel nog een 340V). :-(
veel beter om een EC/sunpower(benQ)/panasonic of een andere 96cellen paneel te gebruiken. ;)
dan kom je wel boven de 96% uit. ;)

maar Out of the box.
het hoeft geen oost-west te zijn, een zuid-noord is net zo effectief.
en dat zeker als het maar lage hoeken zijn, dan maakt het allemaal niet zo veel uit. ;)
dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-10-2016 13:02 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 15:05

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:40:
gaatje boren in de zijkant van je paneelframe en dan tiewrap erdoor en je kabels daar aan hangen,
Proton_ schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 10:00:
[...]

Tie-wraps (of hoe schrijf je dat) om de rails, de kabel ligt dan vastgeklemd tegen de rail, vaak in het profiel.
Bedankt mannen, ga ik doen!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
dfrenner schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:58:
Nou ik ben weer eens bezig met offertes voor zonnepanelen.

Nu dacht ik een energiebespaarlening ervoor te nemen, maar daar mag maximaal 75% aan zonnepanelen.
25% aan overig: https://www.energiebespaarlening.nl/particulieren/#section3

Iemand ideeen voor de overige 25%?

Wij hebben geen gas, maar warmte, dus de hr ketel valt af :(
Huis is uit 2003, we hebben al HR++ beglazing.
Ik neem aan dat vloerisolatie, spoumuurisolatie en dakisolatie al aanwezig waren in 2003?

Iemand een idee?
Of een idee waar je elders met lage rente zonnepanelen kunt financieren?
Iemand ideeen?

Offerte komt bij Sungevity vandaan. Ervaring mee iemand?

Het zou gaan tussen Canadian Mono Black 270 Wp en JA Solar Mono 295 Wp panelen.
295wp hebben iets meer rendement, maar de mono black zijn veel mooier.

Alleen de plaatsing was ik niet helemaal tevreden over. Ze kwamen hiermee:
Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/6/5652/30184791702_f44459a1cc.jpg

Maar ik heb gemeten onder het dakraam, vanaf de onderste dakpan tot aan de loodrant van het dakraam 216cm beschikbaar is. Ze willen 20cm buiten de nok, buren en dakgoot blijven. Dan zouden ze 4 cm over de loodrant moeten komen om net 4 cm dichter bij de dakgoot, dat vind ik geen enkel probleem.

Maar dan kun je ze in landscape plaatsen net als boven het dakraam. Dan passen er uiteraard maar 2 rijen van 3 panelen oner het dakraam,. maar oogt veel symetrische volgens mij.

Ze geven aan dat er beter geen derde paneeel op de derde rij van boven geplaatst kan worden, ivm schaduwvorming van het pijpje van de mechanische ventilatie. Klopt dit? Wel jammer... Zowel voor de maximale plaatsing als de symetrie.

Dan is het alleen nog de vraag, wat er voor mogelijkheden tussen het dakraam en de pijp overbijven...

Youtube: DashcamNL

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rempage0611 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:25:
Hoe werken jullie de kabels tussen de panelen meestal weg?
Hier ook al jaren met Tywraps, en dan wel de echte van T&B, deze worden ook in de off-shore etc gebruikt, niet die goedkope zooi van 100 voor E1,50. Ik gebruik ze om de stekkers uit het water te houden op plat en schuin en om de kabels niet zichtbaar te laten zijn op schuin dak.

Er zijn ook speciale klemmetjes voor om aan de rand van het paneel te klemmen, (die duw je er zo op) daar kun je of direct de kabel in klemmen, of een Tywrap door heen halen en daarmee de kabels vastzetten.
Dat spul gebruiken we af en toe, maar meetaal langs de rail, of door de montage gaatjes met tywraps die toch al in het paneel zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door Andre1973 op 13-10-2016 16:46 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:15

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

PVoutput ligt eruit sinds 13:35 uur vandaag. Ben benieuwd of de data weer netjes aangevuld wordt zodra het weer online komt...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:11:
Offerte komt bij Sungevity vandaan. Ervaring mee iemand?

Het zou gaan tussen Canadian Mono Black 270 Wp en JA Solar Mono 295 Wp panelen.
295wp hebben iets meer rendement, maar de mono black zijn veel mooier.
Ons systeem is ook door hen geleverd. Het uiteindelijk installatiewerk wordt niet door henzelf gedaan, maar door een installatiebedrijf. Waar ik overigens wel heel tevreden over was. Je kunt waarschijnlijk goedkoper uit zijn als je meer moeite doet maar ik ben dus wel tevreden over de 'one stop shop' aanpak en ze leveren wel goede spullen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Zanzibar-1337
Corn schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:40:
[...]
Die SMA's ...

SolarEdge Optimizers zijn briljant...
Dus eigenlijk geef je hiermee aan, ga niet voor SolarEdge ;) Hoe zou ik moeten combineren wanneer ik 24 panelen kan laten? 2 x 7 en dan 1 x 10? Of 2 x 8 en 1 x 8? Kan het niet 3 x 8 op 1 MPP tracker?
Proton_ schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:40:
[...]

SF zijn niet moeilijk, niet met schaduw en niet met spanning.
Afhankelijk of je een éénfase of driefase omvormer neemt (verderop heb je het over uitbreiding, overweeg zeker driefasen in dat geval) zet je 6 strings van 4 panelen parallel of 4 strings van 6.
Een omvormer met twee MPPTs hebben dan een klein voordeel omdat er geen extra terugstroombeveiliging (diode) nodig is, maar heel spannend is dat niet.

[...]

Prima omvormer (driefasen, heb je dat al in je meterkast?). Schaduw wordt door de parallelschakeling van de SF panelen opgelost, de omvormer hoeft daar niets bijzonders voor te doen. Schaduw is in dit geval dus ook geen reden om specifiek voor SMA te gaan.

[...]

Een 3-fase omvormer sowieso, heb al een 3 x 25a aansluiting in de meterkast, dus dat is niet het probleem. Zijn er naast de SMA nog andere omvormers die je zou aanraden dan? Geen SE dus, duidelijk advies in ieder geval ! :)

• Geronimoos
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:24:
Ik denk dat Geronimoos een afweging moet maken, hoeveel hij extra wil investeren voor die extra opbrengst tov SF. Ik denk dat het stiekum heel duur wordt...
Zoals ik begrepen heb, heeft hij al zonnepanelen en is het een setje voor "erbij"
Maar ik kan me vergissen.

Je kan het heel mooi maken, helemaal mee eens. Maar waar trek je een (euros en TVT) grens?
- SF op een goedkope chinese omvormer
- 290 Wp Ja solar precium met APS micro omvormers
- Panasonics, benq's met een ? omvormer
Bedankt voor de reacties tot dusver, genoeg stof om over na te denken weer.

De 'top-panelen' zoals de Panasonics en Benq vind ik moeilijk te verantwoorden voor mij zelf, ze zijn zo'n 75% duurder dan een gewoon paneel met een opbrengst winst van max 15%... Ik heb inderdaad al een systeem van 2000wp, voor het eigen verbruik zou het mooi zijn als ik hier een opbrengst van >2000 bij kan leggen. Het huidige eigen verbruik is ca 3500kWh.

Wat mij betreft zijn nu de opties om te overwegen:
10x EC solar 275wp /\/\/ op een 2x mppt omvormer. Vmpp is dan voor de 4p string ca 200V, 6p sting ca 300V
10x JA solar 290wp /\/\/ (of vergelijkbaar) op micro omvormers. (5x APS500 à 199 euro :/ )

12x SF170 /\/\ op een (chinese) omvormer.
Hier nog een een paar vragen, wat is de opbrengst verwachting van een 12x SF170 systeem op OW 15 graden? ca 0.80-0.85 x Wp = kWh?
Hoe de 4 strings van 3 panelen verdelen op een omvormer? kunnen de OW strings parallel op een 1xmppt omvormer? Met de huidige prijzen van de SF170 panelen + goedkope single mppt omvormer kan dit wellicht een interessant systeem opleveren.

Out of the box
N-Z systeem kan je 3x3 standaard panelen kwijt, geen directe winst tov 10x OW. (??)

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Je mag met SF best wat meer rekenen op oost/west dan 0,8 - 0,85.
Maar het is een vrij laag dak, en best wat schaduw in de maanden met lage zon, dus voorzichtig halve kan je daar vanuit gaan.

Je kan er 2x 6 van maken op 1 mppt op een stecagrid omvormer
http://shop.winkelman-zon...---turbo-1p-omvormer.html

Eigenlijk kan 4x3 oost/west gewoon op 1 mppt. (sma 2.5? of een chinees)
Iemand andere ideeen over?

• Andre1973

Andre1973

Geronimoos schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:49:
[...]
Hier nog een een paar vragen, wat is de opbrengst verwachting van een 12x SF170 systeem op OW 15 graden? ca 0.80-0.85 x Wp = kWh?
Hou er erg rekening mee dat die kwh / Wp ook heel erg scheelt per plaats in NL. dat kan tot 0,15 oplopen.
Op haal je makkelijk 1 kWh/ Wp met O-W SF, maar of je dat in het zuiden tegen de duitse grens gaat halen?

[ Voor 37% gewijzigd door Andre1973 op 13-10-2016 21:03 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:46

thido

Tilburg

AUijtdehaag schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:59:

Eigenlijk kan 4x3 oost/west gewoon op 1 mppt. (sma 2.5? of een chinees)
Iemand andere ideeen over?
Daar ben ik (zoals je weet) ook wel benieuwd naar. Heb zelf plannen voor 2x5 OW op 1 mmpt (15 graden hellingshoek). Iemand ideeën hierover?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Corn

Corn

Raar jongetje

Zanzibar-1337 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:37:
Dus eigenlijk geef je hiermee aan, ga niet voor SolarEdge ;) Hoe zou ik moeten combineren wanneer ik 24 panelen kan laten? 2 x 7 en dan 1 x 10? Of 2 x 8 en 1 x 8? Kan het niet 3 x 8 op 1 MPP tracker?

Een 3-fase omvormer sowieso, heb al een 3 x 25a aansluiting in de meterkast, dus dat is niet het probleem. Zijn er naast de SMA nog andere omvormers die je zou aanraden dan? Geen SE dus, duidelijk advies in ieder geval ! :)
SolarEdge is technisch super interessant, maar ik heb gewoon redelijk wat pech gehad. Feit is dat je een extra point of failure introduceert. Een kapotte optimizer betekent dat je je dak op moet om met panelen te gaan smijten. Als dat geen probleem is, go SolarEdge. De garantie en support zijn goed geregeld, en de gedetailleerde monitoring is een mooie feature. In mijn geval heb ik redelijk wat schaduw, en dan zijn optimizers de enige manier om daar écht op een goeie manier mee om te gaan. Er zitten wat safeguards ingebouwd waardoor een brakke optimizer niet meteen voor een huge probleem zorgt. Worst case gaan de op optimizer aangesloten panelen niets meer opleveren.

10 SF in één string op een SMA gaat niet lukken vanwege max. 1000v, en een VoC van iets van 110v op de SF's. 8 moet lukken, 1x 8 en 2x8 parallel zou genoeg moeten zijn voor 24 panelen.

• Geronimoos
thido schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:29:
[...]

Daar ben ik (zoals je weet) ook wel benieuwd naar. Heb zelf plannen voor 2x5 OW op 1 mmpt (15 graden hellingshoek). Iemand ideeën hierover?
Hebben we het dan specifiek over SF panelen parallel zetten in OW configuratie of ook OW-sets van gewone mono's? Zit daar verschil tussen? (verschillende voltages daargelaten, puur paneel technologie)

[ Voor 8% gewijzigd door Geronimoos op 13-10-2016 22:25 . Reden: Verduidelijkt ]

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

24sf in strings van 8?
880v op een sma?
Is dat niet alleen bij de grotere 3 fase sma?

[ Voor 59% gewijzigd door ApC_IcE op 13-10-2016 22:23 ]

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Minister kamp gaat nog dit jaar de salderings regeling afronden.

https://solarmagazine.nl/...t-en-nog-in-2016-afgerond

Benieuwd wat dat gaat worden, Kamp kennende (niet persoonlijk) gaat dat wellicht inhouden dat al die belasting ontduikers aangepakt gaan worden. Het gaat natuurlijk over geld, gemiste belasting opbrengsten etc.
Dat het desastreus kan zijn voor het milieu interesseert de VVD klaarblijkelijk niet, maar wellicht oordeel ik te vroeg.

In deze is Gasschuif pessimist :'( . Hopend dat er een zeer nette regeling gaat komen dat wel, immers alle mensen met PV gaan op alles stemmen behalve VVD

[ Voor 33% gewijzigd door Gasschuif op 13-10-2016 22:59 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
Gasschuif schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:40:

Benieuwd wat dat gaat worden, Kamp kennende (niet persoonlijk) gaat dat wellicht inhouden dat al die belasting ontduikers aangepakt gaan worden

In deze is Gasschuif pessimist :'( . Hopend dat er een zeer nette regeling gaat komen dat wel, immers alle mensen met PV gaan op alles stemmen behalve VVD
Tja, je kunt het op verschillende manieren lezen:
Afgelopen week zei Kamp echter het volgende over de salderingsregeling. ‘De saldering loopt goed. We hebben ook toegezegd om dat te gaan evalueren: aanvankelijk zouden we dat in het jaar 2017 gaan doen. Inmiddels heb ik die evaluatie al in gang gezet en ik ben van plan om die dit jaar af te ronden. Dan kunnen we over de saldering beslissingen nemen voor de toekomst. Als die regeling zou veranderen, zullen we een nette overgangsregeling maken voor mensen die al van die regeling gebruik hebben gemaakt.’

Voor mij klinkt dit dan weer best positief, de salderingsregeling bevalt, en ALS die veranderd (in welke manier: meer, minder, meer variabel ingesteld??) dan komt er een nette overgangsregeling..

allemaal doemscenarios en dit lijkt me ook alleen maar weer mooie verkiezingspraat, aangezien Kamp ook weet dat begin volgend jaar verkiezingen staan gepland!

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

thido schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:29:
[...]

3x 5 SF op 1 mppt oost-zuid-west 8-35-8 graden helling, vanaf september tot april ligt oost-west in de schaduw (helemaal)

http://pvoutput.org/aggre...sp?id=12038&sid=10855&t=m

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Gasschuif schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:40:

Benieuwd wat dat gaat worden, Kamp kennende (niet persoonlijk) gaat dat wellicht inhouden dat al die belasting ontduikers aangepakt gaan worden. Het gaat natuurlijk over geld, gemiste belasting opbrengsten etc.
Dat het desastreus kan zijn voor het milieu interesseert de VVD klaarblijkelijk niet, maar wellicht oordeel ik te vroeg.

Toevallig zeg in las dit ook en dacht het net te gaan kopieeren.
Klinkt positief dat ze het een nette regeling noemen.
Ik ben positief. De huidige saldering kan ook nooit eindeloos standhouden denk ik.
Al zou ik het heel graag willen natuurlijk.
Wat mij betreft verlengen ze de wet weer 3 jaar en weer en weer.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 21:40
Kamp heeft alleen niet zo'n geweldig track-record als het gaat om "rekening houden met..."
Kijk bijvoorbeeld naar de windmolens in het gebied waar de LOFAR-stations van Astron staan en aanpakken van de problematiek omtrent de gaswinning in Groningen.
Maar goed, dat is Groningen en Drenthe, dus niet heel veel kiezers te verliezen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Onderstaand de reactie van Floris Wouterlood 13 oktober. ik kan mij daar (in grote lijnen) wel in vinden.
Ben heel blij dat ik er 3 weken geleden weer wat bij gelegd heb, super om nu deels de WP,s af te dekken.
En aan aardgas verdient minister Kamp hier ook al niet, de kraan staat dicht. Gelukkig kan hij daar niets aan doen. :)

Het allerbeste wat je als regering kunt doen is faciliteren, de burger investeert immers in alle hardware.
Het kost de schatkist niets, (behalve een beetje gemiste belasting natuurlijk) Hoe moeilijk kan het zijn.

http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/

[ Voor 71% gewijzigd door Gasschuif op 14-10-2016 00:11 ]

• thido
  • Registratie: December 2012

thido

Tilburg

Geronimoos schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:22:
[...]

Hebben we het dan specifiek over SF panelen parallel zetten in OW configuratie of ook OW-sets van gewone mono's? Zit daar verschil tussen? (verschillende voltages daargelaten, puur paneel technologie)
In mijn geval inderdaad specifiek over SF panelen. De enige manier om dit sukje dak fatsoenlijk te benutten kwa ruimte.
Verder zit daar overigens geen verschil tussen met, zoals je zelf al stelt, de verschillende specificaties daargelaten.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Verwijderd

er komen verkiezingen aan dus men komt weer met zogenoemde proefballontjes

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-11 14:41
Op het moment heb ik in een string die een Ground Fault error geeft bij het opstarten van de omvormer. Weersomstandigheden hebben er weinig invloed op. De R-ISO waarde varieert tussen 0,2 en 0,5 MΩ. Vrij laag dus. Het gaat om een string van 13 panelen met 72 cellen. Optisch is er geen probleem te zien.

Nu ben ik wat aan het meten geweest. De string geeft een open klem spanning van 527V (tijdens zeer bewolkt weer). Die komt overeen met de andere strings Tussen de Negatieve draad en de aarde van de omvormer staat niet meer dan 1V. Tussen de Positieve draad en de aarde meet ik 502V. Kun je hieruit opmaken waar het lek zit? De eerste twee panelen aan de Negatieve kant heb ik al gedemonteerd, aan de kabels en stekkers is niets te zien.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• zonoskar
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sjuppie schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:59:
Voor mij klinkt dit dan weer best positief, de salderingsregeling bevalt, en ALS die veranderd (in welke manier: meer, minder, meer variabel ingesteld??) dan komt er een nette overgangsregeling..
Je hebt geen overgangsregeling nodig als je de boel niet versobert of afschaft. Dus ga er maar vanuit dat het ons geld gaat kosten en de terugverdientijd nog langer gaat worden. Misschien geeft ie ons allemaal subsidie op een Tesla home-accu? Die worden nu wel interessanter.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:51

backupdevice

No Risk , Full Push

Tot en met 2020 mogen we blijven salderen. Sprak deze week mensen uit Cyprus en die mogen tot 3000kwh salderen en alles daarboven is 0.0 Misschien krijgen we zoiets.

[ Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 14-10-2016 11:12 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:30
backupdevice schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:11:
Tot en met 2020 mogen we blijven salderen. Sprak deze week mensen uit Cyprus en die mogen tot 3000kwh salderen en alles daarboven is 0.0 Misschien krijgen we zoiets.
Oh dan maar snel een stroom aansluiting in mijn garage aanvragen, kan ik het verdelen haha

1 PVoutput . Dongen NB

• BlakHawk
zonoskar schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:42:
Je hebt geen overgangsregeling nodig als je de boel niet versobert of afschaft. Dus ga er maar vanuit dat het ons geld gaat kosten en de terugverdientijd nog langer gaat worden. Misschien geeft ie ons allemaal subsidie op een Tesla home-accu? Die worden nu wel interessanter.
Tesla home accu lost het probleem echter deels op.
Verschillen dag en nacht worden hiermee opgelost, maar zomer/zinter niet. En die verschillen zijn best groot..

• Rol-Co

Rol-Co

De ferarris word dan nog belangrijker, als ik naar mijn laatste rekening kijk saldeer ik nog geen 10% van mijn totaal opwek. Met een 4 telwerken meter ligt dat veel hoger.

Verwijderd

gewoon zolang mogelijk die oude meter laten hangen , zolang die nog in omloop is mag / kan men de salderingsregeling niet aanpassen namelijk

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:42:
[...]

Subsidie op een accu opslag.............................................. belasting zul je bedoelen.
Daar weten ze in Spanje al alles van, daar hebben ze hun eigen meneer Kamp, en wel de
hoogste baas daar.
Als genoeg mensen dat hier ook hebben wordt het weer kassa voor de staat.
http://www.spanjevandaag....eel-gebruikers-in-spanje/

• Joepla

Joepla

Typisch bekrompen Nederlands denkwerk weer... De particulier en bedrijfsleven stimuleren met af en toe een pot subsidie, dan verbaasd zijn dat er zo veel gebruik van gemaakt wordt en vervolgens de boel afknijpen vanwege groot succes. Zelfde met hybride auto's, hoewel dat een niet uit te leggen constructie was/is qua werkelijke CO2 besparing.

Zoals zonoskar al zegt, zonder versobering/afschaffing heb je geen overgangsregeling nodig.

Ik vraag me wel eens af of men (= de politiek) de afspraken over CO2 reductie wel wil halen... Keer op keer bewijst men absoluut niet over lange termijn visie te beschikken. Misgelopen inkomsten/belasting, dat heeft prioriteit.

Verwijderd

stond laatst toch al een stuk geschrevven dat windmolens vervangen werden omdat ze anders de subsidie niet meer kregen

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Dat is dan weer een voorbeeld van een subsidie die wel het bedoelde effect heeft :)
De nieuwe molens zijn zonder uitzondering groter en beter, dus winst voor Nederland.
En de oude draait zijn kWhs nog steeds, maar dan in Zuid-Afrika. Winst voor de wereld dus.

Verwijderd

ik houd het wel bij mijn pv set, liefst nog uitbreiden.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Vraagje voor de kenners :

Ik heb bij gebruiktezonnepanelen.com panelen besteld.

24 stuks zijn geleverd.

20 waren goed.

De onderste 2 op de pallet waren kapot door (transport) schade.
En 2 panelen waren bij de rand/hoek van het alu frame beschadigt, je kijkt zo tussen frame en glas door.

Aangezien ik op het moment van levering niet kon zien dat de onderste 2 kapot waren heb ik voor (correct) ontvangst getekend.

Nu krijg ik te horen van gebruiktezonnepanelen.com dat ik in feite pech heb. Deze 2 breuk panelen worden niet vergoed.

Als ik nu 4panelen (opnieuw) bij hun bestel, krijg ik er 2 gratis. Maar hiermee moet ik dus alsnog 2 zelf betalen.

Wat te doen?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Joepla

Joepla

Atomic2005 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:05:
Als ik nu 4panelen (opnieuw) bij hun bestel, krijg ik er 2 gratis. Maar hiermee moet ik dus alsnog 2 zelf betalen.
Wat een aparte "oplossing"... Hoor graag hoe dit verder gaat, ik kijk regelmatig op hun site omdat ik binnenkort waarschijnlijk eea nodig heb.

Als dit de werkwijze is, dan bedenk ik me nog wel een keer 8)7

Atomic2005 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:05:
Vraagje voor de kenners :

Ik heb bij gebruiktezonnepanelen.com panelen besteld.

24 stuks zijn geleverd.

20 waren goed.

De onderste 2 op de pallet waren kapot door (transport) schade.
En 2 panelen waren bij de rand/hoek van het alu frame beschadigt.

Aangezien ik op het moment van levering niet kon zien dat de onderste 2 kapot waren heb ik voor (correct) ontvangst getekend.

Nu krijg ik te horen van gebruiktezonnepanelen.com dat ik in feite pech heb. Deze 2 breuk panelen worden niet vergoed.

Wat te doen?
Voor koop op afstand geldt een 14 dagen bedenktijd.
Terugsturen die handel.
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand

En vraag even hoe ze daar over denken.

(beetje kort door de bocht reactie van mij, Kapotte panelen moeten ze gewoon vergoeden, het is niet jouw schuld is mijn mening)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:10:
[...]

Voor koop op afstand geldt een 14 dagen bedenktijd.
Terugsturen die handel.
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand

En vraag even hoe ze daar over denken.

(beetje kort door de bocht reactie van mij, Kapotte panelen moeten ze gewoon vergoeden, het is niet jouw schuld is mijn mening)
Dat zou nog tot vandaag 00:00 gelden lijkt me
Want aankoop/betaling is op 30september geweest.

https://www.gebruiktezonn...p?id_cms=3&controller=cms

Staat in hun voorwaarden onder herroepingsrecht

Verwijderd

let wel de verzendingskosten voor het terugsturen zijn in dat geval ook voor de verkoper dat weten de meeste namelijk niet
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:14:
let wel de verzendingskosten voor het terugsturen zijn in dat geval ook voor de verkoper dat weten de meeste namelijk niet
Klopt, dat staat ook in hun voorwaarden. (ik had nog niet alles gelezen :X )

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2016 12:17 ]

Verwijderd

volgens mij is iedereen hier nu die voorwaarrden aan het doorspitten
maar telefonisch even contact opnemen met de mededeling dat je graag 2 vervanggende panelen wil ,
je kon immers niet vooraf de hele stapel controleren .

indien ze niet meewerken zeggen dat je afziet van de koop , op hun kosten het geheel retour sturen
en vervolgens online een andere set bestellen.
3 keer die verzending kost al meer als die 2 paneeltjes

• Rol-Co

Rol-Co

Atomic2005 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:12:
[...]

Dat zou nog tot vandaag 00:00 gelden lijkt me
Want aankoop/betaling is op 30september geweest.
Je kan ook akkoord gaan met die 4 bestellen, laten komen en dan op die 4 heroepingsrecht toepassen .
Dan kan je de 2 kapotte en de 2 beschadigde terug sturen. ;)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:17:
volgens mij is iedereen hier nu die voorwaarrden aan het doorspitten
maar telefonisch even contact opnemen met de mededeling dat je graag 2 vervanggende panelen wil ,
je kon immers niet vooraf de hele stapel controleren .

indien ze niet meewerken zeggen dat je afziet van de koop , op hun kosten het geheel retour sturen
en vervolgens online een andere set bestellen.
3 keer die verzending kost al meer als die 2 paneeltjes
(Ik had al 3x contact met hun gehad, ze zouden het intern overleggen en kreeg nu mail met hun antwoord.)

Hang nu aan de foon

[ Voor 8% gewijzigd door Atomic2005 op 14-10-2016 12:52 ]

Verwijderd

ben benieuwd

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

ik ook >:)

Edit :

Netjes opgelost.
Heb wel mn poot stijf moeten houden, voelde wel heel onprettig.

Twee panelen van de breuk op pallet worden netjes nagestuurd. En de 2 met beschadiging aan het frame hou ik. Siliconenkit er tussen, moet het goed komen.

[ Voor 50% gewijzigd door Atomic2005 op 14-10-2016 12:54 ]

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Hmm, ik zou me daar niet echt lekker bij voelen. Ik had denk ik van de koop afgezien. De geboden oplossing is in feite niets anders dan wat ze eerst aanboden.

• BlakHawk
Hoe kan ik uitrekenen wat er op mijn schuurdak past aan panelen?
Daarnaast hoeft er tot een bepaalde waarde toch geen omvormer tussen, of begrijp ik dat verkeerd?

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

TFHfony schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:04:
Hmm, ik zou me daar niet echt lekker bij voelen. Ik had denk ik van de koop afgezien. De geboden oplossing is in feite niets anders dan wat ze eerst aanboden.
Alleen de verplichting er nog tegen betaling 2 extra panelen bij te kopen is er nu niet. Maar idd, die 2 met kapot frame blijven hier. Dit was het maximale wat ik er met goed fatsoen uit kon halen.

En om nu 20 panelen weer van het dak af te halen, waar we met 3man een paar uur mee bezig zijn geweest.... (En frames op deze paneelmaat bij Westlandsolar besteld, en inmiddels geleverd etc)

Anders had ik het naar onze jurist doorgeschoven, maar daar word niemand beter van.

Verwijderd

lengte keer breedte is oppervlakte

dan delen door 1,65 naar beneden afronden dan weet je het aantal panelen
bijv dak is 3 bij 4 dat is 12 / 1,65 is 7,27 afgerond naar benenden is 7 panelen

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11 19:18
Atomic2005 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:15:
[...]

Alleen de verplichting er nog tegen betaling 2 extra panelen bij te kopen is er nu niet. Maar idd, die 2 met kapot frame blijven hier. Dit was het maximale wat ik er met goed fatsoen uit kon halen.

En om nu 20 panelen weer van het dak af te halen, waar we met 3man een paar uur mee bezig zijn geweest.... (En frames op deze paneelmaat bij Westlandsolar besteld, en inmiddels geleverd etc)

Anders had ik het naar onze jurist doorgeschoven, maar daar word niemand beter van.
Het zijn gebruikte panelen (gezien de webshopnaam)? Dan kan ik me voorstellen dat een verbogen randje hoort bij wat je van de panelen mag verwachten qua kwaliteit.

Als dat niet zo is: Gewoon ontbinden die handel. Fatsoenlijk leveren en anders zijn er nog 10 webwinkels die het wel goed doen. Alleen al het bericht dat je gaat ontbinden zal er vast wel voor zorgen dat je alsnog alles geleverd krijgt zoals je had mogen verwachten.

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Daarom gewoon 4 bestellen en die binnen 8 dagen terug sturen, alleen zijn het dan die 4 defecte.
Hun naaien , jij ook.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
[...]

Aha, ik had niet begrepen dat de panelen al op het dak lagen.
Dan had ik er denk ik ook 4 besteld en daarna de foute terug gestuurd.
Maar goed, het gaat er om dat jij met de oplossing kan leven!

• zonoskar
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

dfrenner schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:09:
Hoe kan ik uitrekenen wat er op mijn schuurdak past aan panelen?
Daarnaast hoeft er tot een bepaalde waarde toch geen omvormer tussen, of begrijp ik dat verkeerd?
Er moet altijd een omvormer tussen. Maar in sommige gevallen mag je die in het stopcontact steken, ipv een eigen groep in de meterkast.

Aantal panelen is even puzzelen. Afhankelijk van de afmetingen van de panelen natuurlijk.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

TFHfony schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:20:
[...]

Aha, ik had niet begrepen dat de panelen al op het dak lagen.
Dan had ik er denk ik ook 4 besteld en daarna de foute terug gestuurd.
Maar goed, het gaat er om dat jij met de oplossing kan leven!
Hij had de foto's van de panelen met beschadigt frame al. Dus dan stuur ik dingen terug waarvan ze in een eerdere zending zaten. Plus dat ik er dan nog verzendkosten over mag betalen voor retourneren.

Nu krijg ik gewoon kosteloos twee panelen, zonder verzendkosten.

Daarnaast "voelt" dat ook niet helemaal fair.

Tip : Leverering altijd _goed_ checken voor je je handtekening zet op ontvangstbewijs transporteur.
Als ik dat had gedaan had hij alles op verzekering transporteur vergoed gekregen.

• Rol-Co

Rol-Co

Atomic2005 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:30:
[...]

Hij had de foto's van de panelen met beschadigt frame al. Dus dan stuur ik dingen terug waarvan ze in een eerdere zending zaten. Plus dat ik er dan nog verzendkosten over mag betalen voor retourneren.

Nu krijg ik gewoon kosteloos twee panelen, zonder verzendkosten.

Daarnaast "voelt" dat ook niet helemaal fair.

Tip : Leverering altijd _goed_ checken voor je je handtekening zet op ontvangstbewijs transporteur.
Als ik dat had gedaan had hij alles op verzekering transporteur vergoed gekregen.
Je kan ook zeggen dat het slecht verpakt was, als je meer dan 20 panelen op een pallet stapelt moeten die kaars recht op de frames liggen, 20x20kg =400 kg op het onderste paneel, als dat van het frame schuift op het glas is het gedaan, met rijden over een drempel ook.
Met grotere hoeveelheden staan ze ook vaak op zijn kant.

Maar goed, als jij er zo vrede mee hebt is het goed toch?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11 19:18
check nog wel ff of ze goed werken (evenveel opleveren als de anderen).
In een artikel over de hagelbuien las ik dat panelen die optisch niet beschadigd leken, toch niet meer goed functioneerden. Dan zou met de schade die jij hebt ook nog aan de hand kunnen zijn!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Even trouwens een ruim jaartje later:
migjes schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:37:
[...]
het klinkt hier alleen een beetje vreemd, dat je erg mooie toffe panelen aansluit op zeer matige omvormer.
je haalt er dan de max niet uit voor flinke kosten ;)
migjes schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:43:
[...]
maar goed je weet de nadelen van je setup.
daar zul je mee moeten leven, het is zo.
en vergis je niet je haalt wel een hele leuke opbrengst.
de meeste mensen zijn al blij als ze meer als 850kWh/kWp halen (voor jouw is dat dan 3876kWh per jaar.)
maar hier leggen we de balk wat hoger en willen we graag boven de 1000kWh/kWp komen ;)
(voor jouw is dat dan 4560kWh per jaar.)
jij scoort er vast wel iets wat daar tussen in zit, maar dat weten we pas precies over een jaar. ;)
laat het ons weten, kan wel eens interessant worden.
Hoi migjes,

Jij wilde iets weten na een jaartje gebruik van mijn set:

Een jaartje na het gebruik van mijn "zeer matige" omvormer, heb ik een efficiency van tegen de 1100kWh/kWp in plaats van tussen de 850kWh/kWp & 1000kWh/kWp volgens jou voorspelling.
Misschien toch maar even de conclusie herzien? ;-)

* TFHfony is in ieder geval nog steeds content met zijn keuze...

• Jerrythafast
TFHfony schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:28:

[...]

[...]

Hoi migjes,

Een jaartje na het gebruik van mijn "zeer matige" omvormer, heb ik een efficiency van tegen de 1100kWh/kWp in plaats van tussen de 850kWh/kWp & 1000kWh/kWp volgens jou voorspelling.

Haha die discussie herinner ik mij ook nog. Jouw systeem heeft echt alle verwachtingen overtroffen _/-\o_

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Jerrythafast schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:46:
[...]

Haha die discussie herinner ik mij ook nog. Jouw systeem heeft echt alle verwachtingen overtroffen _/-\o_
Ik had van te voren mijn huiswerk ook wel redelijk gedaan ;-)

• PClop
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:46:
[...]

Het systeem? of is de logging nogal positivo >:)

Nu nog een jaartje loggen met een MID dinrails kWh meter ( via youless o.i.d. )

Pas dan.......... 8)

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
PClop schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:56:
[...]

Het systeem? of is de logging nogal positivo >:)

Nu nog een jaartje loggen met een MID dinrails kWh meter ( via youless o.i.d. )

Pas dan.......... 8)
Ach, zelfs als de afwijking een paar procent is, doet hij het nog netjes. En als ik kijk naar de gegevens op mijn slimme meter, kloppen de waardes aardig.
Mijn jaarrekening van Engie was ook vrij overtuigend.
Daarnaast kan ik mijn ook zo'n discussie met dunklefaser herinneren. Die heeft uiteindelijk een losse meter geplaatst en die bleek een nog positiever resultaat te geven. Misschien is dat bij mij ook het geval ;-)
Alle gekheid op een stokje: hij en ik hebben dezelfde panelen en halen een vergelijkbaar resultaat wat klopt op basis van specs. Dus ik geloof het wel.

Maar als iemand op zijn kosten meters wil komen installeren, is hij welkom ;-)

[ Voor 36% gewijzigd door TFHfony op 15-10-2016 19:44 ]

• Zanzibar-1337
Corn schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:31:
[...]
SolarEdge is technisch super interessant, maar ...

10 SF in één string op een SMA gaat niet lukken vanwege max. 1000v, en een VoC van iets van 110v op de SF's. 8 moet lukken, 1x 8 en 2x8 parallel zou genoeg moeten zijn voor 24 panelen.
SolarEdge zou dus nog wel het bedenken waard zijn... Maar met panelen smijten bedoel je, het dak op, panelen loskoppelen om te kijken waar de problemen zitten?

Één SF paneel heeft toch 87.5v? Dan moet 10 toch kunnen? Of wordt er bij de max 1000v naar een andere spanning gekeken? :?

Nu heb ik geinformeerd om het pijpje van de CV te laten verplaatsen na de zijkant van het huis, kost alleen dat pijpje al €200,-, heb ik het gat maken nog niet eens meegerekend. Plus dat ze zeiden dat er kans was op storing omdat de uitstoot terug het pijpje kan inblazen.. Al met al, ik denk dat ik het pijpje maar laat zitten.

Ben trouwens gisteren het dak maar eens echt op geweest (en niet vanuit het dakraam en dakkapel meten) en heb een iets groter dak dan voorheen gedacht (niet veel groter, maar toch een beetje). Ik heb zitten puzzelen en heb onderstaande ideeën bedacht (gemixt, landscape/portait bracht geen extra panelen op).

Optie 1: Bovengedeelte dak in Landscape, 20 panelen (+ 6 onder de dakkapel):
Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/8/7537/29714247134_8a2ee32c54_n.jpg

Het 'nadeel' is dat het in de breedte precies past... Of eigenlijk misschien ook niet. Ik heb welgeteld 1,5cm over. Dan moet ik of strak aan de grens van de buurman leggen, of strak aan de dakrand. Denk dat 1,5cm speling dan niet echt handig is..

Optie 2: Bovengedeelte dak in Potrait, 19 panelen (+ 6 onder de dakkapel):
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/6/5455/30047505560_eb1508420d_n.jpg

Bij deze optie blijf ik prima in de breedte binnen de grenzen en kom ik niet in de problemen met de buurman. De panelen liggen tot halverwege de nok, zo heb ik uitgerekend. Echter kan ik in deze stand één paneel minder laten. Het paneel rechts bovenin heeft zowel als bij de potrait als landscape last van 'schaduw' van de CV pijp. Ik zou er dus ook voor kunnen kiezen om dit paneel niet te plaatsen en voor 18 stuks + 6 onder de dakkapel te gaan.

Op de dakkapel zou ik, zo heb ik uitgerekend, 4 panelen kunnen laten (breedte, 4,20m, lengte 1,70m).

Dus in Landscape (mocht het kunnen) zou het 30 panelen zijn
En in Potrait zou het dan 29 panelen zijn. Heb samen met mijn vrouw al zitten kijken qua creatieve schuifmogelijkheden, maar we kwamen niet verder dan dit. Mijn vrouw gaf al wel aan dat ze het niet mooi vond dat de panelen onder de dakkapel in potrait zouden liggen en erboven in landscape... 8)7 Iets met het oog wil ook wat...

Verder mag ik binnenkort weer overstappen van energieleverancier, iemand ideeën waar ik het best naar toe zou kunnen gaan? (3500kwh verbruik, rond de 4500kwh opwekken, gas op moment nog rond de 1600m3 per jaar). Of moet dit in een ander topic?

En verder nog een korte vraag, heb vorige week zondag al offerte opgevraagd bij Winkelman, is het normaal dat het zolang duurt voordat je wat hoort? :X

[ Voor 9% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 15-10-2016 21:39 . Reden: Iets ingekort. ]

• Corn

Corn

Raar jongetje

Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:37:

SolarEdge zou dus nog wel het bedenken waard zijn... Maar met panelen smijten bedoel je, het dak op, panelen loskoppelen om te kijken waar de problemen zitten?

Één SF paneel heeft toch 87.5v? Dan moet 10 toch kunnen? Of wordt er bij de max 1000v naar een andere spanning gekeken? :?
Bij de max is het voor zover ik weet de bedoeling dat je naar de maximale spanning kijkt die het systeem zou kunnen genereren, en dat is voor een SF paneel V(openclamp), ergens in de buurt van de 110v.

• Andre1973

Andre1973

[...]
even alleen hierop reageren:
de max op dit moment (er zijn schijnbaar omvormers in productie die naar 1500VDC gaan, maar dat is nog toekomst muziek op dit moment en niet bedoeld voor de particuliere markt) is 8 SF170 panelen, hou er rekening mee dat als de spanning wegvalt (stroomstoring) ook je omvormer stopt met produceren, en dus niet de mpp spanning, maar de open klem spanning (ongeveer 112V DC) op je omvormer komt te staan. De maximale spanning is bij een 3 fasen omvormer meestal 1000V, kan ook lager zijn.

daarnaast loopt de spanning op als de temperatuur van het paneel daalt. wij rekenen meestal met 10% spanning stijging.
Daarnaast kan de instraling meer zijn dan die 1000W/m2 waarmee de waardes zijn vast gesteld. zo kun je zelfs met 8 SF170 panelen net boven de 1000 VDC uitkomen.(ook zelf een keer gemeten)

Ook de MPP spanning is niet de spanning die het paneel levert tijdens dat ie in werking is, maar de spanning waarbij het paneel het meeste opwekt. (bij 1000W/m2 instraling en 25 graden C paneel temperatuur) als de zon wat minder schijnt gaat de MPP tracker wat minder stroom trekken en gaat ook de spanning wat stijgen.

• Jerrythafast
En verder nog een korte vraag, heb vorige week zondag al offerte opgevraagd bij Winkelman, is het normaal dat het zolang duurt voordat je wat hoort? :X
Ik heb in december 2015 een offerte aangevraagd. Ik ben nog steeds benieuwd waar ze mee komen :+

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11 16:26

[...]

[...]

Hoi migjes,

Ik weet niet zo veel over de discussie maar dat is een mooie opbrengst zo ja :D Ik heb nog een klein maandje te gaan en dan liggen ze er een jaar op hopelijk kom ik ook in die richting! (Zit in elk geval al over de 1000 heen)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• migjes
Hoi migjes,

nop ik hoef geen enkele conclusie te herzien. ;)
ik geef altijd de cijfers een stukje lager als wat het gaat worden.
gewoon om mensen niet te grote verwachtingen te geven, en ik hoor liever verhalen van mensen dat ze meer hebben als verwacht als zure verhalen dat het toch iets minder was. ;)

en vergeet ook niet hoe vaak ik wel niet een tekst als dit er bij heb geschreven:
"maar wees niet bang, je haalt echt wel opbrengst binnen, en genoeg ook."
of
"het gaat wel werken hoor, en verlies is niet al te gek groot."
dus het is ook een beetje wat je er zelf in leest, ik kan er niks aan doen als je alleen het negatieve pakt. ;)

maar je weet nu je basis waarde van je dak, je kunt een 1100kWh/kWp halen, de vraag is nu hoeveel hoger zou je uitkomen met een andere omvormer die niet onder gedimensioneerd is. :?
dat weten we helaas niet, maar dat is eigenlijk wel de vraag. ;)
(de 1200kWh/kWp grens is al te breken en misschien de 1300kWh/kWp ook wel met het nieuwe spul.
alleen om die waardes te halen moet je helaas wel aardig dicht bij de kust zitten en een perfect dak hebben. :-(
hoe dieper je in het land komt hoe lager de waardes helaas.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
migjes schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 12:00:
[...]

nop ik hoef geen enkele conclusie te herzien. ;)
ik geef altijd de cijfers een stukje lager als wat het gaat worden.
gewoon om mensen niet te grote verwachtingen te geven, en ik hoor liever verhalen van mensen dat ze meer hebben als verwacht als zure verhalen dat het toch iets minder was. ;)

en vergeet ook niet hoe vaak ik wel niet een tekst als dit er bij heb geschreven:
"maar wees niet bang, je haalt echt wel opbrengst binnen, en genoeg ook."
of
"het gaat wel werken hoor, en verlies is niet al te gek groot."
dus het is ook een beetje wat je er zelf in leest, ik kan er niks aan doen als je alleen het negatieve pakt. ;)

maar je weet nu je basis waarde van je dak, je kunt een 1100kWh/kWp halen, de vraag is nu hoeveel hoger zou je uitkomen met een andere omvormer die niet onder gedimensioneerd is. :?
dat weten we helaas niet, maar dat is eigenlijk wel de vraag. ;)
(de 1200kWh/kWp grens is al te breken en misschien de 1300kWh/kWp ook wel met het nieuwe spul.
alleen om die waardes te halen moet je helaas wel aardig dicht bij de kust zitten en een perfect dak hebben. :-(
hoe dieper je in het land komt hoe lager de waardes helaas.)
LOL, dus die APS omvormers zijn volgens jou dus nog steeds "zeer matig".
Tja. Hoeveel er nog bij zou kunnen komen als ik niet had ondergedimensioneerd? Volgens mij hebben we hier op het forum wel eens een lijstje voorbij zien komen met hoeveel procent van de tijd er een bepaald percentage van de Wp werd gehaald. Daar uit kan ik concluderen dat ik zeer weinig mis op dat vlak ;-)

• Jerrythafast
TFHfony schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 12:11:
[...]

Tja. Hoeveel er nog bij zou kunnen komen als ik niet had ondergedimensioneerd? Volgens mij hebben we hier op het forum wel eens een lijstje voorbij zien komen met hoeveel procent van de tijd er een bepaald percentage van de Wp werd gehaald. Daar uit kan ik concluderen dat ik zeer weinig mis op dat vlak ;-)
Misschien heeft die onderdimensionering er wel voor gezorgd dat ze overall een hogere efficiency halen. Ik heb geen idee wat de efficiency curve van die APS dingen is, maar in theorie zouden ze nu best een groot deel van de tijd 5% efficiënter kunnen produceren dan wanneer ze bij maximale productie nog capaciteit overhebben.

• PClop
  • Niet online
[...]

Iets anders, het kan zijn dat ik het heb gemist maar een aantal maanden geleden maakte je melding
van een of twee APS omvormers die niet meer werkten? is dit vanzelf weer gefikst of heb je nieuwe gekregen.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11 16:26
Ach, je weet het nooit natuurlijk als je toch x of y gedaan had, zolang je maar blij bent met je opbrengst :p

Ik zit hier ook steeds meer er aan te denken om een schuurtje te plaatsen in de achtertuin er op en dan natuurlijk een paar paneeltjes er bij :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
PClop schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 12:26:
[...]

Iets anders, het kan zijn dat ik het heb gemist maar een aantal maanden geleden maakte je melding
van een of twee APS omvormers die niet meer werkten? is dit vanzelf weer gefikst of heb je nieuwe gekregen.
Nop, uiteindelijk zat dat anders in elkaar. Af en toe leken er inderdaad 1 of 2 modules uit te vallen.
Nu is het zo dat die modules met de ECU communiceren via PLC. Alleen als mijn warmtepomp aan slaat, stoort deze blijkbaar de communicatie.
Ik ben een tijdje ziek thuis en kon het nu eens in de gaten houden. Elke keer als ik langere uitval zag, stond de warmtepomp de boiler bij te verwarmen. En in de meterkast kon ik zien dat de opbrengst niet in elkaar zakte, dus dat gewoon de communicatie blijkbaar niet meer lukte.

• migjes
[...]

dat is ook erg weinig. ;)
zie antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
maar wil je gaan voor de echt hoge kWh/kWp dan heb je elke 0,01% opbrengst nodig.
hoeveel je mist door aftoppen is helaas onbekend, wie weet hoe hoog je dan gekomen was.
en dan heb je nog een stukje prijs, die APS is niet duur, maar doordat je er stiekem best wel een aantal nodig hebt gaat het aardig in de centen lopen. (vergis je niet, ik zou er 12 nodig moeten hebben, dus dan mogen ze niet duurder zijn als 75€ per stuk om te kunnen concurreren met mijn omvormer. en eigenlijk 17 om niet te onderdimensioneren. en laat staan het aantal groepen die ik dan nodig heb, terwijl ik het nu met 1x16A doe.)
zelf zou ik ook geen omvormer onder de panelen willen, is in het verleden al zo vaak problemen mee geweest.(denk aan de ok4e omvormers.)

uiteindelijk APS, leuk als je een schuurtje hebt waar je iets mee wil doen, maar een grote set, liever niet.
er zijn daar gewoon betere oplossingen voor. ;)
(vergis je niet, ik noem de combi APS + Percium panelen matig, niet de APS of Percium zelf. ;)
een APS 600 zou eigenlijk leuker zijn als een 500. ;) )

of voor de solarfrontier fanboy's, stel je had die panelen gehad en je panelen zouden echt de 10% extra doen die marketing beweerd, dan zou je door de 1200kWh/kWp grens moeten gaan.
allemaal zo relatief. ;)
(helaas heb je dan vaak wel minder Wp, en je word niet afgerekend op je kWh/kWp maar op de pure aantal kWh per jaar. dus eigenlijk heb je niet veel aan hoge kWh/kWp met dit soort panelen als je de ruimte niet hebt. )

ik ben zelf nu ook wel benieuwd, ik zag dat ik een 15kWh/kWp aan het dalen was op mijn lang lopende kWh/kWp, door dat ik een omvormer had van 3kW met 5,66kWp, de nieuwe omvormer 4kW is weer perfect voor mijn oost-west, misschien stijgen we een 30kWh/kWp (omdat de LG panelen een stukje beter zijn als mijn oude suntech's), maar dat weet ik pas van het voorjaar, opbrengsten zijn nu met mijn oost-west al erg laag dus de oude omvormer had dit eigenlijk ook nog aangekund. :-(

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
migjes schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:19:
[...]

dat is ook erg weinig. ;)
zie antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
maar wil je gaan voor de echt hoge kWh/kWp dan heb je elke 0,01% opbrengst nodig.
hoeveel je mist door aftoppen is helaas onbekend, wie weet hoe hoog je dan gekomen was.
en dan heb je nog een stukje prijs, die APS is niet duur, maar doordat je er stiekem best wel een aantal nodig hebt gaat het aardig in de centen lopen. (vergis je niet, ik zou er 12 nodig moeten hebben, dus dan mogen ze niet duurder zijn als 75€ per stuk om te kunnen concurreren met mijn omvormer. en eigenlijk 17 om niet te onderdimensioneren. en laat staan het aantal groepen die ik dan nodig heb, terwijl ik het nu met 1x16A doe.)
zelf zou ik ook geen omvormer onder de panelen willen, is in het verleden al zo vaak problemen mee geweest.(denk aan de ok4e omvormers.)

uiteindelijk APS, leuk als je een schuurtje hebt waar je iets mee wil doen, maar een grote set, liever niet.
er zijn daar gewoon betere oplossingen voor. ;)
(vergis je niet, ik noem de combi APS + Percium panelen matig, niet de APS of Percium zelf. ;)
een APS 600 zou eigenlijk leuker zijn als een 500. ;) )

of voor de solarfrontier fanboy's, stel je had die panelen gehad en je panelen zouden echt de 10% extra doen die marketing beweerd, dan zou je door de 1200kWh/kWp grens moeten gaan.
allemaal zo relatief. ;)
(helaas heb je dan vaak wel minder Wp, en je word niet afgerekend op je kWh/kWp maar op de pure aantal kWh per jaar. dus eigenlijk heb je niet veel aan hoge kWh/kWp met dit soort panelen als je de ruimte niet hebt. )

ik ben zelf nu ook wel benieuwd, ik zag dat ik een 15kWh/kWp aan het dalen was op mijn lang lopende kWh/kWp, door dat ik een omvormer had van 3kW met 5,66kWp, de nieuwe omvormer 4kW is weer perfect voor mijn oost-west, misschien stijgen we een 30kWh/kWp (omdat de LG panelen een stukje beter zijn als mijn oude suntech's), maar dat weet ik pas van het voorjaar, opbrengsten zijn nu met mijn oost-west al erg laag dus de oude omvormer had dit eigenlijk ook nog aangekund. :-(
Gezien de behaalde efficiency is de combinatie ook niet matig hoor, maar gewoon netjes. Vergelijkbaar met dunklefaser, dus niets matigs aan.
Qua prijs heb je natuurlijk wel een punt, want de APS-jes zijn niet goedkoop: 180 euro per stuk o.i.d.. Maargoed. Daar heb ik bewust voor gekozen i.v.m. het niet binnen willen hebben van een inverter, de leuke logging per paneel en de schaduw welke nu nog maar een klein beetje is maar helaas elk jaar meer roet in het eten gaat gooien.
Overigens: de onderdimensionering valt best mee hoor, want ze kunnen als piek 275W leveren en dat doen ze rustig 20 minuten. Daarna zakken ze wat in richting de 255/260W. Maar dat heb ik volgens mij maar 2 keer zien gebeuren.

• Zanzibar-1337
Jerrythafast schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 09:45:
[...]

Ik heb in december 2015 een offerte aangevraagd. Ik ben nog steeds benieuwd waar ze mee komen :+
Serieus? Nou dan hoef ik daar tenminste niet op te wachten.. :O Blijkbaar willen ze geen geld verdienen ;)

Zanzibar-1337 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 15:50:
[...]

Serieus? Nou dan hoef ik daar tenminste niet op te wachten.. :O Blijkbaar willen ze geen geld verdienen ;)
Je kan tijdens het wachten even iemand opzoeken, die je dakraam eruit haalt, zodat je op 24 panelen landscape + 6 panelen uitkomt in portrait, onder de dakkapel. >:)
2x 8 + 2 x 7

Pagina: 1 ... 45 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??