Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.071 views

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 20:23
Wij hebben zelfs met fronius op één plek klachten van mensen die binnen slapen (waar dat eigenlijk niet mag) en waar de omvormers buiten hangen.
Dit begrijp ik niet ; wat doen die mensen, binnen slapen?
een wild idee: Je zou ook 2 x een 3 kW kunnen ophangen en er 3 kopen, of naar de 3e op zoek gaan. Die vind je waarschijnlijk wel met passieve koeling, en heb je een reserve voor als er iets afsterft, kan je die meteen vervangen en door produceren.
Het idee van 2x3kW vind ik wel goed, zeker als 3 kW nog als passief geleverd wordt en 6 kW niet.
Die 3e is dan een reserve hè? Tja, dat kan natuurlijk, maar raad je mensen die 1x 6kW kopen ook aan om er gelijk een 2e naast te leggen als reserve? Wel een idee om zo'n 3e te zoeken via Marktplaats e.d.
Hkuit schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 17:32:
[...]

[...]

Het idee van 2x3kW vind ik wel goed, zeker als 3 kW nog als passief geleverd wordt en 6 kW niet.
Die 3e is dan een reserve hè? Tja, dat kan natuurlijk, maar raad je mensen die 1x 6kW kopen ook aan om er gelijk een 2e naast te leggen als reserve? Wel een idee om zo'n 3e te zoeken via Marktplaats e.d.
Je krijgt dan zo een omvormer muur... :/
En ik vraag me af of dat goedkoper is...
Logging is ook al lastiger en je moet 2 of 3 aparte groepen gaan maken, naar de meterkast.
De SMA STP xxxxx TL-20 is ook wel stil te noemen.
De twee interne ventilatoren gaan pas aan bij een interne temperatuur van 86 C.

https://www.mupload.nl/img/or7ct10umocsh.jpg
Edit: om 12.30 'smiddags lig je toch niet meer op bed hoop ik? :+

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2016 18:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 22:28

Milmoor

Footsteps and pictures.

Hkuit schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 17:22:
[...]

Huh? Ik snap hem niet? Heeft die Fronius een speciale accu mogelijkheid? Ze zijn inderdaad wel aan de prijs, viel me al op, vrees dat die het niet gaan worden...
Jawel, volg de link: http://www.fronius.com/cp...ENG_HTML.htm#.V_fI9q2a06Y

Een bijbehorende accu: https://zaanzon.nl/shop/o...-hybrid-accupack-12-0-kw/
Het kan kleiner ;).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Hier kun je hem zelf samenstellen...
http://www.photovoltaik4a...n-batterie-4,5-bis-12-kwh

Maar laten we gewoon nog even een paar jaar "het net" gebruiken als batterij. :$ :X

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
[...]

[...]

Hier een sma600 tl20. Ik heb er een paar computerventilatoren opgezet, stille uiteraard. Sindsdien slaat de interne fan nog maar zeer zelden aan.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 21:38

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Micro inverters hier. Gewoon helemaal niets in huis wat geluid zou kunnen maken. Ideaal...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
De SE3000 klikt alleen een paar keer 's ochtends :)

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]

Is eigenlijk alleen een werkplaats, en niet geschikt / brand veiligheid etc, voor bewoning, maar gebeurd daar toch.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:11
Ik zie net dat 1 van m'n optimizers sinds 5-10 op 0 staat. Iemand enig idee of zo'n ding te resetten is oid? Installatie is sinds 23-9 operationeel. Tot 5-10 werkte alles prima, maar per 5-10, na heel even een paar W geleverd te hebben is de optimizer ermee gestopt. Overige optimizers werken wel naar behoren. :X

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Niek_ schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:34:
Ik zie net dat 1 van m'n optimizers sinds 5-10 op 0 staat. Iemand enig idee of zo'n ding te resetten is oid? Installatie is sinds 23-9 operationeel. Tot 5-10 werkte alles prima, maar per 5-10, na heel even een paar W geleverd te hebben is de optimizer ermee gestopt. Overige optimizers werken wel naar behoren. :X
Als het een SE optimizer betreft kan het helpen om hem even los te trekken en weer aan te sluiten.

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-11 11:20
Eerste resultaat van een volle maand, september. Mag volgens mij niet klagen met 5100 wP geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://i5.photobucket.com/albums/y186/leolinedance/PV%20opbrengst%20september_zpssq3yb5k4.jpg

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-11 11:20
Jerrythafast schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 20:31:
Dat doet de SE5K ook, en even blazen bij het opstarten. Duurt een minuutje of 2, verder hoor je hem niet.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:28
Jerrythafast schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 20:31:
Oh, die SE7K van mij die klikt heel vaak (als het bewolkt is) voordat ie echt aan gaat.
De omvormer laat als niet direct de zon erop komt eerst de ventilator een uurtje maximaal draaien!
Dit is wel erg hinderlijk.
Zou dit te verhelpen zij?. Lijkt me onnodig om de ventilator zo lang zo hard te laten blazen.

Edit: Meer panelen op oost zou nog wel eens de oplossing kunnen zijn... :Y

[ Voor 7% gewijzigd door mgroen81 op 08-10-2016 23:54 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Niek_
Jerrythafast schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:41:
[...]

Als het een SE optimizer betreft kan het helpen om hem even los te trekken en weer aan te sluiten.
Bedankt, ga ik morgen even proberen (eerst die stekkers eens los zien te krijgen..).

• Andre1973

Andre1973

Niek_ schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:34:
Is dat een P405? even opnieuw pairen, maar als het een P405 is ...kan ie ook goed overleden zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:07
mgroen81 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 23:51:
[...]

Oh, die SE7K van mij die klikt heel vaak (als het bewolkt is) voordat ie echt aan gaat.
De omvormer laat als niet direct de zon erop komt eerst de ventilator een uurtje maximaal draaien!
Dit is wel erg hinderlijk.
Zou dit te verhelpen zij?. Lijkt me onnodig om de ventilator zo lang zo hard te laten blazen.

Edit: Meer panelen op oost zou nog wel eens de oplossing kunnen zijn... :Y
Een uurtje? De fan test smorgens hoort maar een minuut ofzo te zijn. Geen uur. Meer panelen op het oosten helpt wel met sneller aangaan ja.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Niek_
Andre1973 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 00:04:
[...]

Is dat een P405? even opnieuw pairen, maar als het een P405 is ...kan ie ook goed overleden zijn.
Inderdaad een P405. Zal zo eerst even langs de omvormer lopen om te zien hoeveel optimezers hij nog ziet.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 18:06
Voor sommige misschien simpel, maar ik heb 6 van deze 195wp panelen aan een omnik 1.0 TL. http://hillegom.reinderin...-190-210Wsilverframes.pdf
Verder heb ik nog 3 x 3 panelen op steca 500. ( deze panelen zijn 175 en 185wp)
Voor de timebeeing wil ik even 1 steca weghalen en 3 extra panelen bij de omnik erop plaatsen. Ik zie dat deze tot 500v dc kan hebben.
In de specsheet staat dat de 45v per stuk zijn x 9, dan zit ik aan de veilige kant toch?
Later wil ik misschien een zwaardere omnik waar alles in 1 keer op kan, zit alleen met wat schaduw op sommige panelen dus dat moet ik nog even uitzoeken.
De panelen liggen ook onder een hoek van 7 a 8 graden dus maximale opbrengst haal ik toch niet.

[ Voor 0% gewijzigd door martijnr17 op 09-10-2016 10:06 . Reden: Verkeerde aantal 9 ipv 6 ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 21:49
Als je zoals er staat, 3 Stefan 500 hebt met elk 3 panelen. Dan kan je toch even tijdelijk 2 strings parallel zetten? Die omnik heeft het zo al wel druk genoeg?

• martijnr17
Dom zie nu dat ik 9 ipv 6 had getypt. Er zitten nu dus 6 panelen op de omnik en daar wil ik er 9 van maken.
Dan komt er dus 1 steca vrij.
Het is nu:
3 steca
3 steca
3 steca
6 omnik
En het wordt dan:
3 steca
3 steca
9 omnik.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
martijnr17 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:15:
Voor sommige misschien simpel, maar ik heb 6 van deze 195wp panelen aan een omnik 1.0 TL. http://hillegom.reinderin...-190-210Wsilverframes.pdf
Verder heb ik nog 3 x 3 panelen op steca 500. ( deze panelen zijn 175 en 185wp)
Voor de timebeeing wil ik even 1 steca weghalen en 3 extra panelen bij de omnik erop plaatsen. Ik zie dat deze tot 500v dc kan hebben.
In de specsheet staat dat de 45v per stuk zijn x 9, dan zit ik aan de veilige kant toch?
Later wil ik misschien een zwaardere omnik waar alles in 1 keer op kan, zit alleen met wat schaduw op sommige panelen dus dat moet ik nog even uitzoeken.
De panelen liggen ook onder een hoek van 7 a 8 graden dus maximale opbrengst haal ik toch niet.
het heeft niks te maken met welke hoek of richting de panelen liggen. ;)

zodra de panelen in de ochtend meer Voc (Voltage open clem, of te wel niet aan het werk zijn maar al wel een V geven) dan 500V, dan besluit de omvormer niet te starten tot dat hij weer herstart is. (als je niks doet meestal de volgende ochtend.)
kapot gaat hij er niet van, maar leveren doet hij dan ook niet. :-(
(pas op met steca soladin of andere omvormers als een TL omvormer zoals de omnik.
dan kan het wel eens anders zijn. ;) )

dus je moet de Voc van alle panelen bij elkaar optellen, en eigenlijk ook nog uit rekenen wat het dan doet bij de lage temperaturen in de ochtend.
(temperatuur coëfficiënt van de Voc)
een lage temperatuur is een hogere Voc. ;)
-10 graden is dan geen gek getal als je 100% van het jaar je systeem wil laten opstarten.

snel uit het hoofd met jouw gegevens die wat beperkt zijn.
10 panelen lukt wel, met 11 panelen zal hij in de winter niet altijd starten.

even de cijfers er bij pakken
Voc = 44.5.
bij een Cell temperature van 25°C
temperatuur coëfficiënt van de Voc = -0.34% / °C
25°C tot -10°C = verschil van 35°C
-0.34% / °C * 35°C = 11.9% extra.
dan kom je op 49.7955Voc per paneel uit.
dus 10X zou moeten kunnen, maar leuk zo een berekening, praktijk kan altijd net iets anders uit pakken.
(het zal bij jouw wel lager uitvallen door de andere panelen die je er nog bij wil hangen met andere Wp.
dus ik denk zelfs dat 11X misschien nog wel acceptabel is.
met meer maak stringen parallel.)

het leuke van draaien met 9 of 10 panelen van dat soort is dat de Vmpp ook een stukje hoger word.
het komt dan een stuk dichter bij de 360Vmpp en het omzettings-rendement kan dan best een 1-3% hoger worden. dus het hoeft niet eens nadelig te zijn om de steca er tussen uit te halen.
zie dit grafiekje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
(zelfs voor altijd de steca weg te laten, je omzetting word effectiever, maar je gaat wel meer aftoppen.
zie: antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
9x 195Wp is wel wat extreem, maar het kan wel.
ik heb zelf ook een tijdje 5,66kWp op een 3kW omvormer gehad, leverde maar een <15kWh/kWp verlies op. ;)
kun je de steca voor nieuwe paneeltjes gebruiken? )

edit:
even de berekening er bij gezet, maar het is zondag ochtend en ik zit nog aan de koffie. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 09-10-2016 11:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
Hoi

Ik snap best dat losse aankoopadviezen en offertes eigen topic moeten.

Maar ik ben nog iemand die helemaal het bos door de bomen niet ziet en pas op het punt staat tussen kiezen voor afbetaling hypotheek en aanschaf zonnepanelen.
En voor dat laatst zo'n ad heb meegenomen uit mijn krant.

Zonder op de echte advertentie/bedrijfin te gaan, mogen daar wel vragen over worden gesteld?
maartend schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:47:
Hoi

Maar ik ben nog iemand die helemaal het bos door de bomen niet ziet en pas op het punt staat tussen kiezen voor afbetaling hypotheek en aanschaf zonnepanelen.

Zonder op de echte advertentie/bedrijfin te gaan, mogen daar wel vragen over worden gesteld?
Fototje dak(en), maten, schaduw, hellingshoek en richting aub.
3-fase of 1-fase?
Standaard offerte hoeven we niet te weten... ;)

• migjes
maartend schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:47:
Hoi

ja hoor van mij mag dat wel.
maar het antwoord gaat dan niet over wel of geen PV.
(geef AUijtdehaag gegevens, kunnen wel verder kijken.
geef ook op hoeveel je per jaar aan kWh gebruikt. ;) )

het gaat dan over wat je wil.
het afbetalen van de hypotheek is natuurlijk zonder ook maar 1 risico.
ga je voor PV dan heb je meer winst maar wel meer risico.
dus het gaat dan over risico management. ;)

zit je vrij krap in de kas, ga voor aflossen van de hypo, gewoon risicoloos en gaat je de komende looptijd altijd helpen. (staat je huis onderwater is het zelfs een nobrainer!)

voor PV kun je ook lekker goedkoop gaan, neem een steca500 of soladin600 of zoiets.
dat kost echt minder als 800€ en je kunt vast wat PV lol hebben en nog steeds een leuke deuk slaan in de hypotheek.
die kleine setjes leveren minder kWh op, maar die vinden we hier ook leuk hoor. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• maartend
Thnx. Nu druk aan het werk, maar ik ga eea eens bekijken en meten.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik denk dat het altijd beter is om pv te plaatsen tov afbetalen hypo, na het plaatsen stort je de vanaf dag 1 vermeden energie kosten in een pot waar je de hypo mee af lost, dus na de tvt heb je het pv bedrag in je hypo zitten en pv op je dak.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:30
Rol-Co schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:22:
Ik denk dat het altijd beter is om pv te plaatsen tov afbetalen hypo, na het plaatsen stort je de vanaf dag 1 vermeden energie kosten in een pot waar je de hypo mee af lost, dus na de tvt heb je het pv bedrag in je hypo zitten en pv op je dak.
Ho ho eerst van de winst een warmtepomp kopen en dan de besparing op je energie rekening aflossen op hypotheek, maar wel eerst maximaal sparen tot belasting zijn hand op houd

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:52:
[...]

Ho ho eerst van de winst een warmtepomp kopen en dan de besparing op je energie rekening aflossen op hypotheek, maar wel eerst maximaal sparen tot belasting zijn hand op houd
Warmtepomp kan je ook kopen van je teruggave belasting hypo :)
Afbetaling hypo vind ik eigenlijk helemaal niet zo belangrijk, zolang mijn bruto bedrag onder de prijs van huur ligt voor een vergelijkbaar huis.

• maartend
Oke, jullie zijn mij helemaal kwijt.

Ik zie dat er iets logisch inzit, maar snappen doe ik het niet.

• migjes
hoho jongens, hoe voor ik ook voor pv en warmte pompen ben.
pas op, heb ook een aantal executie verkopen van huizen mee gemaakt de afgelopen jaren.
je huis verkopen met 20% verlies geeft al veel problemen, een warmtepomp of pv maakt die prijs helaas niet beter, maar de schuld wel groter.

het gaat dan om de risico's die je dan nog kunt/wilt dragen.
aflossen is verminderen van het risico, pv/warmtepomp maakt het risico niet kleiner.

pas op dat je niet de zelfde fouten maakt als wat de banken deden/doen. ;)

• maartend
Oke, al sik mijn huis verkoop krijg ik minimaal 3 maal de aankoopwaarde.

Maar nu gaat het helemaal een andere kant op.

• migjes
maartend schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 13:01:
Oke, als ik mijn huis verkoop krijg ik minimaal 3 maal de aankoopwaarde.

Maar nu gaat het helemaal een andere kant op.
oke, dan heb je ruimte genoeg om leuke dingen te doen.
(maar je moet oppassen als mensen dat niet hebben, soms zoeken mensen een financiële uit weg uit een moeilijke situatie, en dan is pv/warmtepomp niet de beloofde gouden berg die ze zochten, alleen meer risico toevoegend.)

als ik mijn huis verkoop dan heb ik minimaal 7 maal de hypotheek. ;)
geen problemen hier, toch verdeel ik mijn geld op aflossen en PV.
(oke al pv zat hier, heb al een leuke over productie, maar nu de warmtepomp nog.)
gewoon omdat lage maandlasten lekkerder zijn als hoge. ;)
die <40€ gas/elektra per maand die ik betaal zijn goed te doen, helaas nog 300€ hypotheek. (voor nog 3 jaar.)
dus hypotheek is bij mij interessanter als de warmtepomp. (maar die komt nog wel.)
maar dat is zo persoonlijk, daar heb ik zelf helaas ook niks over te vertellen, ben er zo per ongeluk in gerold.

• Andre1973

Andre1973

Niek_ schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:01:
[...]

Inderdaad een P405. Zal zo eerst even langs de omvormer lopen om te zien hoeveel optimezers hij nog ziet.
Mocht je het dak op gaan en stekkers loshalen, meet dan even de spanning op de stekkers van de string (dus niet die van waar het paneel op aangesloten is, en dat zou 1 tot 1,1 volt moeten zijn, is dat het niet, dan is ie overleden. Maak daar ook even een foto van zo goed en zo kwaad als het wil. Die heeft je leverancier nodig om een nieuwe te kunnen claimen. Dan kan ie meteen langs komen met een nieuwe in de hand. En ook een foto van de QR code / hex code die op de sticker staat.

• martijnr17
migjes schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:53:
[...]

het heeft niks te maken met welke hoek of richting de panelen liggen. ;)

zodra de panelen in de ochtend meer Voc (Voltage open clem, of te wel niet aan het werk zijn maar al wel een V geven) dan 500V, dan besluit de omvormer niet te starten tot dat hij weer herstart is. (als je niks doet meestal de volgende ochtend.)
kapot gaat hij er niet van, maar leveren doet hij dan ook niet. :-(
(pas op met steca soladin of andere omvormers als een TL omvormer zoals de omnik.
dan kan het wel eens anders zijn. ;) )

dus je moet de Voc van alle panelen bij elkaar optellen, en eigenlijk ook nog uit rekenen wat het dan doet bij de lage temperaturen in de ochtend.
(temperatuur coëfficiënt van de Voc)
een lage temperatuur is een hogere Voc. ;)
-10 graden is dan geen gek getal als je 100% van het jaar je systeem wil laten opstarten.

snel uit het hoofd met jouw gegevens die wat beperkt zijn.
10 panelen lukt wel, met 11 panelen zal hij in de winter niet altijd starten.

even de cijfers er bij pakken
Voc = 44.5.
bij een Cell temperature van 25°C
temperatuur coëfficiënt van de Voc = -0.34% / °C
25°C tot -10°C = verschil van 35°C
-0.34% / °C * 35°C = 11.9% extra.
dan kom je op 49.7955Voc per paneel uit.
dus 10X zou moeten kunnen, maar leuk zo een berekening, praktijk kan altijd net iets anders uit pakken.
(het zal bij jouw wel lager uitvallen door de andere panelen die je er nog bij wil hangen met andere Wp.
dus ik denk zelfs dat 11X misschien nog wel acceptabel is.
met meer maak stringen parallel.)

het leuke van draaien met 9 of 10 panelen van dat soort is dat de Vmpp ook een stukje hoger word.
het komt dan een stuk dichter bij de 360Vmpp en het omzettings-rendement kan dan best een 1-3% hoger worden. dus het hoeft niet eens nadelig te zijn om de steca er tussen uit te halen.
zie dit grafiekje:
[afbeelding]
(zelfs voor altijd de steca weg te laten, je omzetting word effectiever, maar je gaat wel meer aftoppen.
zie: antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
9x 195Wp is wel wat extreem, maar het kan wel.
ik heb zelf ook een tijdje 5,66kWp op een 3kW omvormer gehad, leverde maar een <15kWh/kWp verlies op. ;)
kun je de steca voor nieuwe paneeltjes gebruiken? )

edit:
even de berekening er bij gezet, maar het is zondag ochtend en ik zit nog aan de koffie. ;)
Top bedankt, dacht ook zoiets te herinneren uit het verleden maar zo is het duidelijk.
Kan eventueel later 9x 175 op de omnik doen ipv 185 en 195.
Zit alleen met veel schaduw overal dus moet even kijken hoe zo'n grotere string werkt met schaduw.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voor iedereen die mij bij de zoektocht geholpen heeft, bedankt! Dit is het geworden:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT/panelen.png
Zonnepanelen 24 x Solar Frontier SF170s CIS
Omvormer 1 x Fronius Primo 3.6-1 (Incl. monitoring)
Montagematerialen Flat Fix Fusion lichtgewicht plat dak systeem (oost-west)

al aanwezig: 5 zonnepanelen, Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web, deze worden van zuid op oost gelegd aan de westzijde.

[ Voor 102% gewijzigd door Milmoor op 09-10-2016 17:53 ]

• reneeke1970
Milmoor schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 17:40:
Voor iedereen die mij bij de zoektocht geholpen heeft, bedankt! Dit is het geworden:
[afbeelding]
Zonnepanelen 24 x Solar Frontier SF170s CIS
Omvormer 1 x Fronius Primo 3.6-1 (Incl. monitoring)
Montagematerialen Flat Fix Fusion lichtgewicht plat dak systeem (oost-west)

al aanwezig: 5 zonnepanelen, Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web, deze worden van zuid op oost gelegd aan de westzijde.
Ziet er goed uit, die vijf komen dan wel met de hoge en open kant aan de zijkant van je dak. Iets moois voor maken om af te sluiten, of is dat uit zicht?

1 PVoutput . Dongen NB

• rbrt
  • Laatst online: 00:28
Ik ben toch wel erg benieuwd of een PV op mijn garagedak de moeite loont en zo ja, in welke opstelling?

Heb hier een nieuw topicje geopend

Volgens mij heb ik daar een aanname fout gemaakt met het aantal SF panelen op 1 string voor de omvormer.. maar met 12 (of 14?) SF panelen in de berekening kom ik er nog steeds niet uit waar ik verstandig aan doe

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

reneeke1970 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:27:
[...]

Ziet er goed uit, die vijf komen dan wel met de hoge en open kant aan de zijkant van je dak. Iets moois voor maken om af te sluiten, of is dat uit zicht?
Geen idee, het is op de derde verdieping, met een rand van het dak ertussen, maar ik weet niet onder welke hoek de panelen gelegd zijn. Dat maakt best uit. Ze moeten nog verplaatst worden, dus ik kan het nu niet zien. Ik weet trouwens ook niet of ik een afgesloten paneel perse mooier vindt. We gaan het meemaken. Ik kan altijd nog later de boel dichtmaken.

• Andre1973

Andre1973

Milmoor schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:01:
[...]

Geen idee, het is op de derde verdieping, met een rand van het dak ertussen, maar ik weet niet onder welke hoek de panelen gelegd zijn. Dat maakt best uit. Ze moeten nog verplaatst worden, dus ik kan het nu niet zien. Ik weet trouwens ook niet of ik een afgesloten paneel perse mooier vindt. We gaan het meemaken. Ik kan altijd nog later de boel dichtmaken.
Bij fusion moet je of de achterkant dicht maken of er een ander paneel tegen aan leggen, anders klopt de ballast massa niet meer met de windlast. en dan moet je als nog een stabilisator plaatsen. Er zijn ook zwarte zij en achterkappen.

edit:dit gaat over die 5 trina's die er al liggen, en die blijven misschien wel op hun huidige montage materiaal liggen dat niet perse Fusion is.

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 09-10-2016 21:08 ]

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 13:00:
hoho jongens, hoe voor ik ook voor pv en warmte pompen ben.
pas op, heb ook een aantal executie verkopen van huizen mee gemaakt de afgelopen jaren.
je huis verkopen met 20% verlies geeft al veel problemen, een warmtepomp of pv maakt die prijs helaas niet beter, maar de schuld wel groter.

het gaat dan om de risico's die je dan nog kunt/wilt dragen.
aflossen is verminderen van het risico, pv/warmtepomp maakt het risico niet kleiner.

pas op dat je niet de zelfde fouten maakt als wat de banken deden/doen. ;)
Pv of warmtepomp gaat niet helpen als je huis onder water staat nee, enige wat je dan goed kan doen is er blijven wonen. :)
En als je er toch moet blijven kan je beter wat verdienen met pv op dak. ;)

Verwijderd

gister mijn meterstanden doorgegeven
mijn netto verbruik tov het jaar ervoor is 10 kwh meer
mijn opwek tov het jaar ervoor is 230 kwh minder geweest vanwege de slechtere maand juli dit jaar.

gezien mijn netto vebruik slechts 10kwh meer is toch bewijs dat de ledlampen etc hun besparing aantonen
nu kunnen we serieus gaan kijken voor nog stukje uitbreiding om het laatste beetje netto vebruik op 0 te krijgen

ik zit te denken aan 2 paneeltjes van bijv 270wp op een steca600 op het platdak achter.
naar verwachting 400 kwh opbrengt brengt me dan net onder 0 uit.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Andre1973 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:04:
[...]

Bij fusion moet je of de achterkant dicht maken of er een ander paneel tegen aan leggen, anders klopt de ballast massa niet meer met de windlast. en dan moet je als nog een stabilisator plaatsen. Er zijn ook zwarte zij en achterkappen.

edit:dit gaat over die 5 trina's die er al liggen, en die blijven misschien wel op hun huidige montage materiaal liggen dat niet perse Fusion is.
Goed point. De Trina's komen dichter bij de rand en hebben daarom waarschijnlijk extra ballast nodig. Bestek ik met de leverancier. Ik krijg vandaag of morgen foto's en dan weet ik hoe het huidige materiaal eruit ziet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:18
Dagblad van het Noorden: Domesta: zonnepanelen gratis voor huurders

Vraag mij af wat de motivatie voor de verhuurder is om dit te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 10-10-2016 11:27 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:48

DjVe

Hatsaflats!

Energielabel verhogen, zodat er meer huur gevraagd mag worden. Ik verwacht dat men daarna (of tegelijkertijd) meer gaat verduurzamen, waardoor ze ook de STEP subsidie kunnen opstrijken.

[ Voor 13% gewijzigd door DjVe op 10-10-2016 11:36 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:05
Jerrythafast schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 10:27:
[...]

[afbeelding]

Bij een lening hoort wel een disclaimer ;) :+

Als je het gelijk kunt opbrengen is dat altijd voordeliger. En als je het niet gelijk kunt opbrengen is een duurzaamheidslening een mooie optie, maar houd wel je financiële buffers in de gaten. Realiseer je dat het jaren duurt voor je je investering hebt terugverdiend.
Gemeente? je kan landelijk dit aanvragen: https://www.energiebespaarlening.nl

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11 19:18
Die is 2,6%
Duurzaamheidslening is 1,6%

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-11 12:38

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

DjVe schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:31:
[...]

Energielabel verhogen, zodat er meer huur gevraagd mag worden. Ik verwacht dat men daarna (of tegelijkertijd) meer gaat verduurzamen, waardoor ze ook de STEP subsidie kunnen opstrijken.
Plus dat het een manier is om te investeren. Een veilig onderkomen van vermogen dat op de door jouw beschreven manieren een degelijk rendement terug geeft. Hetzelfde als voor particulieren: het is nuttiger dan je geld op de bank zetten.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:05
Raymond schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:42:
[...]

Die is 2,6%
Duurzaamheidslening is 1,6%
2,6 is wel bruto. is die duurzaamheidslening dat ook?

Netto kom je met de energiebespaarlening rond de 1,4 , 1,5

[ Voor 12% gewijzigd door Speedfightserv op 10-10-2016 14:10 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11 19:18
Speedfightserv schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:07:
[...]

2,6 is wel bruto. is die duurzaamheidslening dat ook?

Netto kom je met de energiebespaarlening rond de 1,4 , 1,5
Ik heb een beetje gegoogled en alle info die ik vind wijst erop dat'ie net zo aftrekbaar is als die andere lening. Aftrekbaarheid lijkt niet af te hangen van de lening, maar van de besteding van de lening. Zo lang het is voor verbetering van de woning*, mag je de rente aftrekken.

*Met alle mitsen en maren die daarbij horen

• backupdevice
  • Laatst online: 15:28

backupdevice

No Risk , Full Push

Misschien niet het juiste topic maar even iets over aanmelden van terug levering, Enexis en slimme meters.

Na aanmelden kreeg ik binnen een dag een mail met de mededeling dat mijn meter niet geschikt zou zijn . Even een belletje gedaan en gevraagd wat nu de bedoeling is. Enexis gaf aan dat ik de oude meter gewoon mocht houden als ik dat belangrijk vond maar dat hij misschien niet goed zou registeren. In geval van een geschil zou Enexis geen partij zijn aangezien zij mij al hebben aangegeven dat zij de meter niet goed vonden en mij de mogelijk hebben geboden om een nieuwe te nemen.

Aan het einde hebt ik aangegeven een nieuwe domme conventionele meter te willen hebben . Voor de rest geen probleem bij Enexis.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Rundfunk28
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-11 20:15
Begin december 2016 betrek ik mijn eerste koopwoning en zit er sterk aan te denken om zonnepanelen te plaatsen omdat het dak precies op het zuiden ligt en een goede hellingshoek 45 of 47 graden geloof ik.
Wat zouden jullie aanraden? gewoon bij een grote partij zoals Essen/Nuon of via VEH zonnepanelen aanschaffen (tot ongeveer 2500wp) of de plaatselijke installateur inschakelen en zelf panelen kopen?
Wil natuurlijk wel op de euro's letten maar wel zeker zijn dat ik goede kwaliteit panelen e.d. heb.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik heb vorige week me bezig gehouden met offertes en ik heb goede en slechte ervaringen met dealers . De meesten die bij mij kwamen dachten niet mee en wilden alleen meters verkopen. Uiteindelijk een goede dealer gevonden.

Weet niet waar je woont maar als je in het ZO van NL woont dm me maar

backupdevice schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:54:

Aan het einde hebt ik aangegeven een nieuwe domme conventionele meter te willen hebben . Voor de rest geen probleem bij Enexis.
Wait....

Je gaat je ferraris opgeven, die automatisch juist saldeert voor een conventionele meter die niet automatisch saldeert?
Ik ben je hier ff (helemaal) kwijt...

kickbakker schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:03:
Begin december 2016 betrek ik mijn eerste koopwoning en zit er sterk aan te denken om zonnepanelen te plaatsen omdat het dak precies op het zuiden ligt en een goede hellingshoek 45 of 47 graden geloof ik.
Wat zouden jullie aanraden? gewoon bij een grote partij zoals Essen/Nuon of via VEH zonnepanelen aanschaffen (tot ongeveer 2500wp) of de plaatselijke installateur inschakelen en zelf panelen kopen?
Wil natuurlijk wel op de euro's letten maar wel zeker zijn dat ik goede kwaliteit panelen e.d. heb.
Begin eens met een fototje te plaatsen hier. Het liefst met wat afmetingen. (maar das lastig nu misschien)
Je hebt ruim de tijd om er over na te denken wat je wil. December, januari, februari zijn niet de beste opbrengstmaanden.

En ik noem Essent/nuon/VEH geen grote (zonnepaneel) partij, maar wel een partij die er belang bij heeft.
En dan vooral eigenbelang.

Ga gewoon naar een zonnepaneelboer...

Kan je het zelf aanleggen? Scheelt al ruim een jaar tvt.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-10-2016 20:45 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

AUijtdehaag schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:33:
[...]

Wait....

Je gaat je ferraris opgeven, die automatisch juist saldeert voor een conventionele meter die niet automatisch saldeert?
Ik ben je hier ff (helemaal) kwijt...
Yes.

Mij maakt het namelijk geen reet uit.

backupdevice schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:53:
[...]
Yes.

Prima. Niet klagen dan, als de eindafrekening niet klopt met 4 verschillende telwerken. ;)
Dat gaat nogal eens fout in de eindafrekening heb ik de indruk.

De ferraris telt automagisch op of af. Er is geen slimmere.
(doomscenario: als de meter defect is/opgeblazen, staat er nog steeds een tellerstand op. Dat is bij een digitale nog maar af te wachten)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-10-2016 21:06 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

4 telramen inderdaad maar ik gebruik geen hoog en laag tarief en mag dus die twee bij elkaar optellen en aftrekken van wat ik verbruikt heb. Geen probleem.

• Rol-Co

Rol-Co

backupdevice schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:53:
[...]

Yes.

"Bookmarked "
Ik moet hem over een jaar weer kunnen vinden om ermee om je oren te slaan. :+

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:02

Onbekend

...

AUijtdehaag schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:56:
De ferraris telt automagisch op of af. Er is geen slimmere.
Er bestaan wel analoge meters die alleen vooruit kunnen tellen, maar komen volgens mij niet zo heel erg vaak voor.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 20:23
Jeemig, wat gaat het snel hier!
Ik kom even terug nav mijn aankoopplannen; heb aan Sun-solar gevraagd wat SF panelen me extra zouden kosten. Daniël heeft netjes 2 offertes gemaakt, voor 25 en 27 panelen, maar hij schrijft ook:
"de Solar Frontier 170Wp panelen zien er inderdaad mooi uit.
[...] Zelf zou ik voor de 280Wp EC Solar panelen kiezen vanwege meer opbrengst voor je geld. De brede zilveren verbindingsstrips bovenin en onderin het paneel zijn mooi zwart weggewerkt dus ze zien er ook best mooi uit.".

Wat vinden jullie: wat zijn goede redenen om toch voor SF te gaan, er vanuit gaande dat ik de schaduw door de groeiende boom voor m'n huis in toom kan houden?

• reneeke1970
backupdevice schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:25:
4 telramen inderdaad maar ik gebruik geen hoog en laag tarief en mag dus die twee bij elkaar optellen en aftrekken van wat ik verbruikt heb. Geen probleem.
Haha zon meter heb ik ook en daar krijg je zo spijt van, iedere overstap ellende.
Maar dat zal je ook niet interesseren, jaren blijven hangen natuurlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Hkuit schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:08:
Ik kom even terug nav mijn aankoopplannen; heb aan Sun-solar gevraagd wat SF panelen me extra zouden kosten. Daniël heeft netjes 2 offertes gemaakt, voor 25 en 27 panelen, maar hij schrijft ook:
[...] Zelf zou ik voor de 280Wp EC Solar panelen kiezen vanwege meer opbrengst voor je geld. De brede zilveren verbindingsstrips bovenin en onderin het paneel zijn mooi zwart weggewerkt dus ze zien er ook best mooi uit.".

Wat vinden jullie: wat zijn goede redenen om toch voor SF te gaan, er vanuit gaande dat ik de schaduw door de groeiende boom voor m'n huis in toom kan houden?
Als er met maatvoering inderdaad 1000 wp meer op je dak past moet je dat doen, want dan maakt beetje schaduw verlies niet uit.....
Boom is niet van jou dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

Hkuit schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:08:

Er passen 32x 170 = 5440 Wp = 4160 euro. (incl btw)
Nu plaats je 18x 280 = 5040 Wp = 3834 euro. (incl btw)

De sf gaat je dik 6000 kWh opleveren
De ecsolar 5040 kWh

Voor dat prijsverschil zou ik het volleggen met sf en geen last van schaduw in de toekomst.
Ik denk dat het probleem ligt bij sun solar en de te kunnen leveren omvormer.
En ja die is duurder met de sf.
Maar ik dacht dat ik je al omvormer tip had gegeven.

Edit:
Ik durf gerust te beweren dat 4x7 SF (28 stuks, 4760 Wp, 3640 euro incl btw) meer oplevert dan 5040 Wp ECsolar
Hang dat aan een SMA STP 6000 TL-20 en knallen maar.
(Als je dan toch geen 32 wil leggen maar 28 stuks. Echter dak geheel gevuld vind ik persoonlijk het mooiste)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-10-2016 12:08 ]

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
backupdevice schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:25:
Ik hoop dat het goed gaat, heb je wel een melding op www.energieleveren.nl gedaan?
Volgens mij moet je alle vier de tellerstanden doorgeven, de energieleverancier doet de rest en dat moet maar net goed gaan....

Verhaaltje: drielp in "Slimme energiemeter, weigeren??"

[ Voor 8% gewijzigd door drielp op 11-10-2016 09:42 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Verwijderd

mijn ervaring is idd dat de melding bij energieleveren.nl wel nodig is.
laat de reden even in het midden van waarom. ze zijn daar kampioen is aangeven van reden die kant nog wal slaan. maar het is een kleine moeite en voorkomt achteraf een hoop gediscussieer.

mbt de originele meter het blijft natuurlijk mooi om te zien :
Zoek de verschillen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7z0qfuqOsYifJqG35fAwrmGn/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gvA2OZeXOYELsU7MAN6riXo7/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZwIZb2mHQrSZoqtZq2GwXL0i/thumb.jpg

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

drielp schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:47:
[...]

Ik hoop dat het goed gaat, heb je wel een melding op www.energieleveren.nl gedaan?
Volgens mij moet je alle vier de tellerstanden doorgeven, de energieleverancier doet de rest en dat moet maar net goed gaan....

Verhaaltje: drielp in "Slimme energiemeter, weigeren??"
Yep , melding gedaan. Na de afspraak met de Enexis naar Essent gebeld en aangegeven dat hoe ik dit moest melden en die gaven aan dat ik geen piek en dal abbo had dus beide telramen optellen en aftrekken van wat ik uit het net heb getrokken
reneeke1970 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:27:
[...]

Haha zon meter heb ik ook en daar krijg je zo spijt van, iedere overstap ellende.
Maar dat zal je ook niet interesseren, jaren blijven hangen natuurlijk.
Yep, jaren blijven hangen. Want na elke contract periode ga ik weer naar alle aanbieding sites en spar dan met die offerte met Essent en elke keer krijg ik een prijsmatch en aangezien je dan weer een " nieuwe" klant bent ook een bonus. Onder aan de streep misschien niet het aller aller goedkoopste maar geen gezeik met overstappen :)
Rol-Co schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:50:
[...]

"Bookmarked "
Ik moet hem over een jaar weer kunnen vinden om ermee om je oren te slaan. :+
Mag en misschien heb je dan gelijk, maar ik heb deze ook gebookmarked om jou er mee om de oren te slaan.

[ Voor 41% gewijzigd door backupdevice op 11-10-2016 10:38 ]

Verwijderd

we willen natuurlijk wel die mooie pvset straks zien zodra tie er ligt ;)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Einde van de maand

• drielp
We zien de foto's wel verschijnen. Nog even over je meter, had je nog een ferraris hangen of had je al een digitale meter?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

drielp schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:01:
[...]

We zien de foto's wel verschijnen. Nog even over je meter, had je nog een ferraris hangen of had je al een digitale meter?
Ferraris vrijwillig laten vervangen

backupdevice schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:34:
[...]
Yep, jaren blijven hangen. Want na elke contract periode ga ik weer naar alle aanbieding sites en spar dan met die offerte met Essent en elke keer krijg ik een prijsmatch en aangezien je dan weer een " nieuwe" klant bent ook een bonus. Onder aan de streep misschien niet het aller aller goedkoopste maar geen gezeik met overstappen :)
Jarenlang bij essent gezeten (zonder panelen en met gas)
Nu ruim een jaar Vandebron zonnecollectief en zonder gas.
Toch probeert Essent het ieder jaar weer mij terug te krijgen, met een telefoontje.

Als ik dan vermeld dat ik 10,5 ct per kWh krijg ipv de 8 cent van essent, is het gesprek meteen weer afgelopen.

Anyway, back to the PV. :)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Tja wat moet ik met die info als ik nog 2 jaar bij Essent zit?

• drielp
backupdevice schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:03:
[...]

Ferraris vrijwillig laten vervangen
Die draaide niet terug ofzo?

backupdevice schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:07:
Tja wat moet ik met die info als ik nog 2 jaar bij Essent zit?
Kontraktbreuk plegen? Zijn vaak de kosten ook niet.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Geen idee.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:10:
[...]

Kontraktbreuk plegen? Zijn vaak de kosten ook niet.
Tja zou kunnen maar nog niet nodig voor mij. Nu is mijn geprojecteerde teruglevering boven 0 iets van 400 kWh. Hoeveel gaat me dat met de boete hoeveel netto opleveren ? Niet genoeg om al die energie te steken als ik die en de tijd niet heb.

[ Voor 96% gewijzigd door backupdevice op 11-10-2016 12:16 ]

Verwijderd

contractopzegging tussen 1 en 1 1/2 jaar 50 euro tussen 1 1/2 jr en 2jr 75 euro

met de welkomstkorting van een andere partij heb je dit er wel weer uit.
ik moet overigens wel zeggen als je je eigen vebruik volledig opwekt dan heeft het weinig nut om over te stappen daar gasprijzen niet zo verschillen

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Dat bedoel ik.

Ik stap nooit meer over, want geen gas.
En altijd meer dan 1000 kWh over. (op een ferrarismeter)
Ieder zo zijn ding uiteraard...

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-10-2016 12:22 ]

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:20:
Tja, met een verschil van 2,5ct per kWh teruglevering, is je voordeel dan 25 euro op jaarbasis (1000kWh netto teruglevering).
Nu is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen, maar voor sommigen is het proces van overstappen en mogelijke administratieperikelen het gewoon niet waard om er 25 euro aan over te houden.

Maar goed, nu weer terug on-topic over hoe zoveel mogelijk elektriciteit op te wekken met zonnepanelen! :P

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Verwijderd

oktober is goed begonnen in ieder geval hopelijk gaat het zo door

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 07:25
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:19:

ik moet overigens wel zeggen als je je eigen vebruik volledig opwekt dan heeft het weinig nut om over te stappen daar gasprijzen niet zo verschillen
Ik stop mijn jaar contract al 4 jaar precies op het moment dat ik geen boetes hoef te betalen vervolgens vind ik die welkoms korting vaak tussen de 175 en 300 euri toch wel zeer aangenaam. Die welkoms korting krijg ik niet als ik blijf. Ik hou jaarlijks bijna 500 kwh over dus kwh prijs is voor mij niet belangrijk maar de welkomskorting wel.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:20:
Ik heb dat hier ook, negatieve rekening met overschot. Overstappen kan als saldering blijft wel eens ingewikkelder gaan worden. Wie wil nu klanten waar niks aan te verdienen is....

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Zelfs dan wordt er winst gemaakt. Elektriciteit kost bijna niets voor leveranciers. Ik stap ook ieder jaar over voor de €100-200 welkomstbonus. Maar ik heb ook geen overschot; alleen een netto verbruik van een paar honderd (<300) kWh.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Andre1973

Andre1973

kickbakker schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:03:
De partijen die je noemt die verkopen gewoon hun klanten bestand aan een ander bedrijf, dat daar op heeft ingetekend en dan opeens tot hun schrik een heleboel installaties moeten gaan uitvoeren. vervolgens gaat dan de installatie over een hoop schijven die er allemaal aan willen verdienen, waardoor er weinig poen en motivatie over blijft bij de uitvoerenden.

Ik heb dit soort klussen ook gedaan toen ik net voor mijzelf begonnen was, je zou het met 2 man easy moeten kunnen doen, maar we hebben het uiteindelijk met 3 man gedaan, en veel ervaring opgedaan hoe het niet moet, en de pijn gedeeld. (je moest een x -aantal klussen aannemen) en klanten hadden zelf een keuze moeten maken wat mogelijk was op hun dak en hoe van het dak naar de meterkast te komen. Vaak hadden dei maar wat aangeklikt.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb voor mijn kliko's een hok gemaakt in mijn achtertuin.
Nu staat deze zo wat heel de dag in de zon, dus wil ik hier een zonnepaneel op plaatsen.
Alleen in mijn zoektocht naar een omvormer kom ik eigenlijk weinig tegen voor 1 paneel.

Enigste wat een optie kan zijn is de Steca 300.
Maar relatief duur.

Als ik het goed begrijp heb ik voor alle micro omvormers ook nog een regelaar nodig die babbelt met de micro omvormer.
Dit zorgt er ook weer voor dat de prijs omhoog schiet.

Iemand een mooie oplossing om 1 paneel van ca. 260wp rechtstreeks op het net aan te sluiten?

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Vraag, 1x solar frontier 170 op een soladin 600, gaat dat werken? Of is de efficientie ver te zoeken? Later komen er wellicht nog 2 panelen bij op.

Als ik http://www.solarnrg.nl/do...rontier%20CIS-panelen.pdf mag geloven kan dit niet

Waarom niet vraag ik mij af.

Mastervolt Soladin 600
Maximum PV power: 700 Wp
MPP voltage: 45-125 V DC
Maximum input voltage U-oc @ -10°C: 150 V DC
Maximum MPP current: 8 A DC

Solar frontier 170
STC
Open klem 112V
Kortsluit 2,2A
Nominale spanning 87,5V
Nominale stroom 1,95A

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Crxtreem schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:47:
Nu staat deze zo wat heel de dag in de zon, dus wil ik hier een zonnepaneel op plaatsen.
Alleen in mijn zoektocht naar een omvormer kom ik eigenlijk weinig tegen voor 1 paneel.

Maar relatief duur.

Als ik het goed begrijp heb ik voor alle micro omvormers ook nog een regelaar nodig die babbelt met de micro omvormer.

Iemand een mooie oplossing om 1 paneel van ca. 260wp rechtstreeks op het net aan te sluiten?
De YC-250 van APS heeft geen regelaar nodig. Je kan er een ECU aan koppelen als je hem uit wil lezen, maar nodig is dit niet. Je kan hem gewoon direct aan je 230V mikken.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:27:
Vraag, 1x solar frontier 170 op een soladin 600, gaat dat werken? Of is de efficientie ver te zoeken? Later komen er wellicht nog 2 panelen bij op.

Als ik http://www.solarnrg.nl/do...rontier%20CIS-panelen.pdf mag geloven kan dit niet

Waarom niet vraag ik mij af.

Mastervolt Soladin 600
Maximum PV power: 700 Wp
MPP voltage: 45-125 V DC
Maximum input voltage U-oc @ -10°C: 150 V DC
Maximum MPP current: 8 A DC

Solar frontier 170
STC
Open klem 112V
Kortsluit 2,2A
Nominale spanning 87,5V
Nominale stroom 1,95A
Niet in serie bij schakelen, wel tot max 4 stuks in parallel, lezen en begrijpen zijn twee. ;)

• Appie Heijn
Ik weet dat 3-4 parallel kunnen maar mijn vraag is meer of 1x SF170 gaat werken voor een aantal maanden. En of eventueel 2-3 parallel ook gaan werken?

Heb hier al een hele tijd 1x SF op noord (zwaar in de schaduw) op een steca300 hangen.
Ik kijk er nooit naar om, maar hij werkt prima. Er zit een Steca control N1 aan vast (ebay.de) en de teller loopt op. prima dus.
Steca 500 + stekker

Zowel op een steca of solading wel de panelen parallel schakelen.
Of het efficient is? Geen idee... De topefficiëntie is toch ver te zoeken met die twee type omvormertjes lijkt me. Maar het werkt.

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2016 13:15 ]

• Niek_
Andre1973 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 13:25:
[...]

Mocht je het dak op gaan en stekkers loshalen, meet dan even de spanning op de stekkers van de string (dus niet die van waar het paneel op aangesloten is, en dat zou 1 tot 1,1 volt moeten zijn, is dat het niet, dan is ie overleden. Maak daar ook even een foto van zo goed en zo kwaad als het wil. Die heeft je leverancier nodig om een nieuwe te kunnen claimen. Dan kan ie meteen langs komen met een nieuwe in de hand. En ook een foto van de QR code / hex code die op de sticker staat.
Exact wat m'n leverancier vroeg. Optimizer deed helemaal niks, voor de zekerheid een ander ook doorgemeten en die schommelde rond de 1V. Nieuwe is onderweg. Toch mooi dat de andere panelen wel gewoon door blijven produceren :)

• Appie Heijn
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:02:
Heb hier al een hele tijd 1x SF op noord (zwaar in de schaduw) op een steca300 hangen.
Ik kijk er nooit naar om, maar hij werkt prima. Er zit een Steca control N1 aan vast (ebay.de) en de teller loopt op. prima dus.
Steca 500 + stekker

Zowel op een steca of solading wel de panelen parallel schakelen.
Of het efficient is? Geen idee... De topefficiëntie is toch ver te zoeken met die twee type omvormertjes lijkt me. Maar het werkt.
Dan neem ik de gok maar ;)

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Nou ik ben weer eens bezig met offertes voor zonnepanelen.

Nu dacht ik een energiebespaarlening ervoor te nemen, maar daar mag maximaal 75% aan zonnepanelen.
25% aan overig: https://www.energiebespaarlening.nl/particulieren/#section3

Iemand ideeen voor de overige 25%?

Wij hebben geen gas, maar warmte, dus de hr ketel valt af :(
Huis is uit 2003, we hebben al HR++ beglazing.
Ik neem aan dat vloerisolatie, spoumuurisolatie en dakisolatie al aanwezig waren in 2003?

Iemand een idee?
Of een idee waar je elders met lage rente zonnepanelen kunt financieren?

Youtube: DashcamNL

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
TFHfony schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:30:
[...]

De YC-250 van APS heeft geen regelaar nodig. Je kan er een ECU aan koppelen als je hem uit wil lezen, maar nodig is dit niet. Je kan hem gewoon direct aan je 230V mikken.
Is de YC-250 dan nog te leveren?
Als ik zoek, kom ik de YC-500 tegen, maar die is weer voor 2 panelen.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Crxtreem schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:13:
[...]

Is de YC-250 dan nog te leveren?
Als ik zoek, kom ik de YC-500 tegen, maar die is weer voor 2 panelen.
Hmm, je hebt gelijk. Het ding is niet meer leverbaar. Sorry, my bad...
De YC-500 kan je overigens ook prima gebruiken voor 1 paneel... Is alleen natuurlijk wel overkill.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:19:

Is dat een wettelijk vastgesteld bedrag? Of...

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:29

thido

Tilburg

Crxtreem schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:47:

Maar relatief duur.

Heb zelf een "zonafdakje" van één paneel in bedrijf met een Involar micro omvormer, prima ding.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Niek_
dfrenner schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:58:
Nou ik ben weer eens bezig met offertes voor zonnepanelen.

Nu dacht ik een energiebespaarlening ervoor te nemen, maar daar mag maximaal 75% aan zonnepanelen.
25% aan overig: https://www.energiebespaarlening.nl/particulieren/#section3

Iemand ideeen voor de overige 25%?

Wij hebben geen gas, maar warmte, dus de hr ketel valt af :(
Huis is uit 2003, we hebben al HR++ beglazing.
Ik neem aan dat vloerisolatie, spoumuurisolatie en dakisolatie al aanwezig waren in 2003?

Iemand een idee?
Of een idee waar je elders met lage rente zonnepanelen kunt financieren?
*snip* ik moet beter leren lezen..

[ Voor 9% gewijzigd door Niek_ op 12-10-2016 18:08 ]

• Niek_
Heeft iemand ervaring met het instellen van alerts in de portal van SolarEdge? Ik kom er niet uit.. Kwam er bij toeval achter dat een optimizer defect was (helaas wel pas na 3 dagen opgemerkt). Moet toch mogelijk zijn om een e-mail te krijgen als een optimizer niet meer functioneert/een ander alert zich voordoet?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:00:
Ik weet dat 3-4 parallel kunnen maar mijn vraag is meer of 1x SF170 gaat werken voor een aantal maanden. En of eventueel 2-3 parallel ook gaan werken?
Die indruk wordt idd gewekt, maar leg je de panelen op bv noord, kun je er ook wel 8+ panelen
op aan sluiten ( wel beveiligen met diodes in dat geval )
Maar ook dus maar 1, 2 of 3 panelen
Ik heb hier een noord set draaien van 3 x een 250Wp paneel, parallel op 1 Involar mac 250W. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 12-10-2016 19:00 . Reden: t ]

Pagina: 1 ... 44 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??