martijnr17 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:15:
Voor sommige misschien simpel, maar ik heb 6 van deze 195wp panelen aan een omnik 1.0 TL.
http://hillegom.reinderin...-190-210Wsilverframes.pdf
Verder heb ik nog 3 x 3 panelen op steca 500. ( deze panelen zijn 175 en 185wp)
Voor de timebeeing wil ik even 1 steca weghalen en 3 extra panelen bij de omnik erop plaatsen. Ik zie dat deze tot 500v dc kan hebben.
In de specsheet staat dat de 45v per stuk zijn x 9, dan zit ik aan de veilige kant toch?
Later wil ik misschien een zwaardere omnik waar alles in 1 keer op kan, zit alleen met wat schaduw op sommige panelen dus dat moet ik nog even uitzoeken.
De panelen liggen ook onder een hoek van 7 a 8 graden dus maximale opbrengst haal ik toch niet.
het heeft niks te maken met welke hoek of richting de panelen liggen.
zodra de panelen in de ochtend meer Voc (Voltage open clem, of te wel niet aan het werk zijn maar al wel een V geven) dan 500V, dan besluit de omvormer niet te starten tot dat hij weer herstart is. (als je niks doet meestal de volgende ochtend.)
kapot gaat hij er niet van, maar leveren doet hij dan ook niet.
(pas op met steca soladin of andere omvormers als een TL omvormer zoals de omnik.
dan kan het wel eens anders zijn.

)
dus je moet de Voc van alle panelen bij elkaar optellen, en eigenlijk ook nog uit rekenen wat het dan doet bij de lage temperaturen in de ochtend.
(temperatuur coëfficiënt van de Voc)
een lage temperatuur is een hogere Voc.
-10 graden is dan geen gek getal als je 100% van het jaar je systeem wil laten opstarten.
snel uit het hoofd met jouw gegevens die wat beperkt zijn.
10 panelen lukt wel, met 11 panelen zal hij in de winter niet altijd starten.
even de cijfers er bij pakken
Voc = 44.5.
bij een Cell temperature van 25°C
temperatuur coëfficiënt van de Voc = -0.34% / °C
25°C tot -10°C = verschil van 35°C
-0.34% / °C * 35°C = 11.9% extra.
dan kom je op 49.7955Voc per paneel uit.
dus 10X zou moeten kunnen, maar leuk zo een berekening, praktijk kan altijd net iets anders uit pakken.
(het zal bij jouw wel lager uitvallen door de andere panelen die je er nog bij wil hangen met andere Wp.
dus ik denk zelfs dat 11X misschien nog wel acceptabel is.
met meer maak stringen parallel.)
het leuke van draaien met 9 of 10 panelen van dat soort is dat de Vmpp ook een stukje hoger word.
het komt dan een stuk dichter bij de 360Vmpp en het omzettings-rendement kan dan best een 1-3% hoger worden. dus het hoeft niet eens nadelig te zijn om de steca er tussen uit te halen.
zie dit grafiekje:

(zelfs voor altijd de steca weg te laten, je omzetting word effectiever, maar je gaat wel meer aftoppen.
zie:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
9x 195Wp is wel wat extreem, maar het kan wel.
ik heb zelf ook een tijdje 5,66kWp op een 3kW omvormer gehad, leverde maar een <15kWh/kWp verlies op.
kun je de steca voor nieuwe paneeltjes gebruiken? )
edit:
even de berekening er bij gezet, maar het is zondag ochtend en ik zit nog aan de koffie.
[
Voor 23% gewijzigd door
migjes op 09-10-2016 11:51
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)