Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Was alleen even ter verduidelijking :) Daar gaat het om dat jij er tevreden mee bent. Ik vind KDE persoonlijk niet fijn. Doe mij maar Xfce.
Grappig. Ik begon ooit met Xfce met Beryl en later Compiz/Fusion, maar omdat ik toch wat miste en Compiz soms wat te wensen over liet qua stabiliteit ben ik juist naar KDE overgestapt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:47
Ik ben nog steeds content met Gnome. In Windows 11 vind ik het ook veel logischer dat het startmenu in het midden opent, dat is waar ik meestal aan het werk ben wanneer ik op de Windows toets rammel. Niet dat ik die veel gebruik, want PowerToys Run vind ik nog veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:42
Jolijter schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:47:
Ik ben nog steeds content met Gnome. In Windows 11 vind ik het ook veel logischer dat het startmenu in het midden opent, dat is waar ik meestal aan het werk ben wanneer ik op de Windows toets rammel. Niet dat ik die veel gebruik, want PowerToys Run vind ik nog veel beter.
Ik vind het grappig dat mensen het belangrijk vinden waar die startknop zit. Bij mij zit deze gewoon onder mijn superkey en begin ik te typen welk programma/app die nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dat was ZOO GAAF!!! O+ _O_

Alle andere DE's werden daarmee in één keer van de tafel geveegd !!! }) 8) :*) *O*
Mark de Vaal schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:04:
Ik vind het grappig dat mensen het belangrijk vinden waar die startknop zit.

Bij mij zit deze gewoon onder mijn superkey en begin ik te typen welk programma/app die nodig heb.
Het is meer dat het zo stom eruit ziet dan de plek ervan, want ik doe hetzelfde echter i.c.m. pijltjestoetsen+Enter rammen :
Kubuntu - Start Menu - Favorites

Een oude screenshot, maar in ieder geval dat idee :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:22
@nero355 Hahaha, je browser is gewoon een Tweakers forum surveillance tool :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
En hij heeft een homepage button... zou dat stiekem Tweakers zijn? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:55
Wat is een startknop? Is dat de knop waarmee je de PC/laptop aan zet? :+

* RobertMe heeft al jaren geen startknop/startmenu. Gebruik gewoon overal krunner (Alt+F2) voor. Panel bovenaan het scherm met "taakbalk" en klok, maar op windows can cover. En een panel onderaan met alleen de (virtuele desktop) pager, heel veel niks, en systray, op auto hide. Een enige afwijking op werk laptop is dat panel bovenaan wel altijd in beeld staat en een systray bevat met alles uitgeschakeld behalve Slack (zodat ik daarvan wel de nieuwe bericht indicatie kan zien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
RobertMe schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:52:
Dat is de Aan/Uit knop... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Sjah schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:56:
[...]

Dat is de Aan/Uit knop... :o
Zet jij de PC/laptop daarmee uit dan? :+ Bij velen zal het toch alleen een knop zijn om hem aan te zetten op te starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
RobertMe schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:05:
[...]

Zet jij de PC/laptop daarmee uit dan? :+ Bij velen zal het toch alleen een knop zijn om hem aan te zetten op te starten.
Je bent nog niet op de hoogte dat die knop een seconde of 4 ingedrukt houden een noodstop veroorzaakt? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Sjah schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:06:
[...]

Je bent nog niet op de hoogte dat die knop een seconde of 4 ingedrukt houden een noodstop veroorzaakt? :+
Bij mijn laptop is dat een emergency reboot! (Ook een Skikk/Tongfang)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 18:10
Jef61 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:43:
[...]

Ik heb mijns inziens niet zoveel eisen aan de desktop, wat ik wil is één taakbalk (2 vind ik zonde van de ruimte), taakbalk onderin het scherm en de starter / snelkoppelingen gecentreerd in het midden van de taakbalk (anders schuif je je een ongeluk met de muis op een breedbeeld scherm). Eigenlijk zoals in Windows... :P

In kde plasma heb ik dit met een klik of 2 voor elkaar, in die andere desktop omgevingen vind ik het een gepruts van jewelste of wordt het nooit helemaal zoals ik het wil. Dan heb ik zoiets van waarom zo moeilijk (of misschien heb ik het geduld er niet voor :) )
Ik wis altijd het tweede panel op standaard Xfce en verander het thema naar Arc dark (sudo apt install arc-theme). Maar MX Linux Xfce heeft Docklike plugin standaard, dus hoef ik 2e panel niet te verwijderen. Je kan ook window buttons gebruiken overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Mark de Vaal schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:04:
[...]

Ik vind het grappig dat mensen het belangrijk vinden waar die startknop zit. Bij mij zit deze gewoon onder mijn superkey en begin ik te typen welk programma/app die nodig heb.
Ik doelde op het venster dat opent met de startknop. Die open ik over het algemeen met de Windows/Super key.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Ik wis altijd het tweede panel op standaard Xfce en verander het thema naar Arc dark (sudo apt install arc-theme). Maar MX Linux Xfce heeft Docklike plugin standaard, dus hoef ik 2e panel niet te verwijderen. Je kan ook window buttons gebruiken overigens.
Heh, toen ik Xubuntu gebruikte was er idd een standaard config al toegepast. Maar toen ik de boel echt vanaf een minimale install met Debian ging inrichten, was de eerste vraag bij inloggen met Xfce of ik een kale panel wilde of een basis setup. Kaal was dan 1 panel, het menu en een paar launchers erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Hero of Time schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:37:
[...]

Heh, toen ik Xubuntu gebruikte was er idd een standaard config al toegepast. Maar toen ik de boel echt vanaf een minimale install met Debian ging inrichten, was de eerste vraag bij inloggen met Xfce of ik een kale panel wilde of een basis setup. Kaal was dan 1 panel, het menu en een paar launchers erop.
Standaard Xfce heeft 2 panels. Een top panel en bodempanel dat lijkt op een dock. Als je Xfce op bv Gentoo of FreeBSD gebruikt dan krijg je die setup.

Dit is standaard Xfce desktop: https://betawiki.net/imag.../1200px-Archlinuxxfce.png

[ Voor 7% gewijzigd door desalniettemin op 07-02-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, ja, dat ziet er bekend uit. Het is al een aardig lange tijd dat ik Xfce heb geïnstalleerd dat ik het even niet meer voor de geest kon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

pporrio schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:29:
@nero355 Hahaha, je browser is gewoon een Tweakers forum surveillance tool :)
Nou nou... zijn maar een paar tabbetjes geweest destijds :P
Sjah schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:37:
En hij heeft een homepage button... zou dat stiekem Tweakers zijn? ;)
Al laaaaang niet meer : about:blank FTW!!! :Y) 8) :*) O+
RobertMe schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:52:
https://www.sparkydirect....ARTBOX.jpg?20211213133734 :+
* RobertMe heeft al jaren geen startknop/startmenu.
Gebruik gewoon overal krunner (Alt+F2) voor.
Dat is leuk, maar als je meerdere Profiles gebruikt voor Firefox bijvoorbeeld dan is dat minder handig :)
RobertMe schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:05:
Zet jij de PC/laptop daarmee uit dan? :+

Bij velen zal het toch alleen een knop zijn om hem aan te zetten op te starten.
Kan je gewoon instellen hoor! Zelfs onder Windows kan dat al jarenlang! ;) :+
Hero of Time schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:51:
Ah, ja, dat ziet er bekend uit. Het is al een aardig lange tijd dat ik Xfce heb geïnstalleerd dat ik het even niet meer voor de geest kon halen.
+1 :)

Ik zou alleen zweren dat alles niet zo blauw was...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:09:
[...]

Dat is leuk, maar als je meerdere Profiles gebruikt voor Firefox bijvoorbeeld dan is dat minder handig :)
Hoezo? Je maakt gewoon een .desktop bestand per profile, geef je de naam van het profile en hoppa, snel dat profiel geladen. Hoe kan dat nou niet handig zijn?
[...]

+1 :)

Ik zou alleen zweren dat alles niet zo blauw was...
De wallpapers van Xfce zijn altijd al blauw geweest. Ik weet niet beter eigenlijk en ik ben in 2007 Linux met Xfce gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:46:
Hoezo?

Je maakt gewoon een .desktop bestand per profile, geef je de naam van het profile en hoppa, snel dat profiel geladen.
Dat heb ik nu dus ook! :D
Hoe kan dat nou niet handig zijn?
En "Meneer ALT+F2" vindt die ook weer elke keer terug voor je :?

Ken het ding niet echt door en door dus wat Favorites in KLauncher lijkt me simpeler :)
De wallpapers van Xfce zijn altijd al blauw geweest. Ik weet niet beter eigenlijk en ik ben in 2007 Linux met Xfce gaan gebruiken.
Ik heb XFCE ergens pre-2005 voor het eerst gebruikt en nog eens ergens in 2015 of zo gezien en zou zweren dat alles iets van oranje/rood/roze-achtig was :?

/EDIT :
RobertMe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:00:
Uiteraard. KRunner bevat gewoon alle applicaties aka .desktop files. Kun je dus gewoon op naam op zoeken.
OK, dat is wel relax dan! d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door nero355 op 08-02-2025 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:56:
[...]

Uiteraard. KRunner bevat gewoon alle applicaties aka .desktop files. Kun je dus gewoon op naam op zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:56:
[...]

Ken het ding niet echt door en door dus wat Favorites in KLauncher lijkt me simpeler :)
Tijd om eens wat verder te kijken naar de functies dan je neus lang is. Zoals al beantwoord hier boven, het gebruikt standaard alle .desktop bestanden die je normaal al in je menu hebt. Dump de .desktop in .local/share/applications en hoppa.

Krunner heeft zelfs plugins om meer te kunnen dan alleen een applicatie starten. Praat er iemand in rare 'freedom' eenheden en wil je begrijpbare waardes hebben? Gooi het er in en het converteert het voor je. Even snel nagaan of '2 + 2' ook echt '4' is, gooi het er in en je hebt je antwoord.
[...]

Ik heb XFCE ergens pre-2005 voor het eerst gebruikt en nog eens ergens in 2015 of zo gezien en zou zweren dat alles iets van oranje/rood/roze-achtig was :?
Dan heb je een distro gebruikt die z'n eigen kleurenschema er overheen heeft gekwakt. Ubuntu heeft vaak hun oranje Human thema er overheen gespuugd. Maar de standaard is toch echt blauw. Ga maar eens naar xfce.org, accentkleur is toch echt blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:14:
Tijd om eens wat verder te kijken naar de functies dan je neus lang is.
Vriendelijk zoals altijd zie ik alweer... :P :+
Krunner heeft zelfs plugins om meer te kunnen dan alleen een applicatie starten.
Dat wist ik dan weer wel :)
Praat er iemand in rare 'freedom' eenheden en wil je begrijpbare waardes hebben? Gooi het er in en het converteert het voor je. Even snel nagaan of '2 + 2' ook echt '4' is, gooi het er in en je hebt je antwoord.
Had je inderdaad een paar keer verteld : Best wel handig! d:)b
Dan heb je een distro gebruikt die z'n eigen kleurenschema er overheen heeft gekwakt.
Volgens mij niet...
Ubuntu heeft vaak hun oranje Human thema er overheen gespuugd.
Uiteraard... :+
Maar de standaard is toch echt blauw. Ga maar eens naar xfce.org, accentkleur is toch echt blauw.
Misschien is er wat veranderd door de tijd heen... Geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:17
Vandaag overgestapt van Pop OS naar Fedora en het bevalt me eigenlijk erg goed. Zeer snel en stabiel. Pop OS gaf rare crashes.

Ik heb wel iets aangepast in de BIOS: Precision Boost Overdrive uitgezet.

Forge werkt beter voor tiling dan de Pop OS shell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Ik heb Fedora 41 vorige week nog geprobeerd. In het verleden altijd erg tevreden over geweest. Helaas draait het bij mij onder Wayland niet lekker. Veel crashes (vooral de Spotify flatpak). Ook GNOME Software draaide niet stabiel.

Xorg sessie weer beschikbaar gemaakt door de packages gnome-session-xsession, gnome-classic-session-xsession en xorg-x11-drv-amdgpu te installeren. Daarna kon ik in het loginscherm weer kiezen voor 'GNOME on Xorg' via het tandwieltje.

Dit loste het issue met de flatpak-versie van Spotify op. Maar sommige games onder Steam, zoals Tomb Raider, crashen i.c.m. XWayland. Red Dead Redemption 2 deed het dan wel weer zonder problemen.

Weer terug naar Debian 12 met X11. Dan werkt alles gewoon gelijk stabiel. Ik vermoed dat als ik X11 helemaal terug Installeer onder Fedora zodat XWayland er niet meer tussen zit, dat het dan wel goed draait. Had alleen geen zin om het te proberen. :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@pporrio, bijzonder. Welke videokaart heb je specifiek, om na te gaan of die wel 100% ondersteund wordt door de amdgpu driver. Want de Island videokaarten zijn nog experimenteel ermee.

Overigens is XWayland juist een X compatibility op Wayland. Als je een X11 sessie hebt, zou je daar helemaal niet mee te maken moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Welke videokaart heb je specifiek, om na te gaan of die wel 100% ondersteund wordt door de amdgpu driver. Want de Island videokaarten zijn nog experimenteel ermee.
@Hero of Time Ik heb een Sapphire PULSE AMD RADEON RX 6400 GAMING 4GB videokaart.
Overigens is XWayland juist een X compatibility op Wayland. Als je een X11 sessie hebt, zou je daar helemaal niet mee te maken moeten hebben.
Ik vermoed dat met de packages die ik had geïnstalleerd (oplossing gevonden op het Fedora forum) je te weinig installeert voor een volledige X11 sessie. Of zeg ik nu iets heel doms? :)

[ Voor 107% gewijzigd door pporrio op 09-02-2025 21:30 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

pporrio schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:03:
Veel crashes (vooral de Spotify flatpak).
Dat is een veredelde website in een fancy venstertje (Electron troep...) dus die zou ik niet gebruiken om de stabiliteit van iets te bepalen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pporrio schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:24:
[...]

@Hero of Time Ik heb een Sapphire PULSE AMD RADEON RX 6400 GAMING 4GB videokaart.
Prima videokaart die zelfs alleen maar de amdgpu driver gebruikt.
[...]

Ik vermoed dat met de packages die ik had geïnstalleerd (oplossing gevonden op het Fedora forum) je te weinig installeert voor een volledige X11 sessie. Of zeg ik nu iets heel doms? :)
Fedora maakt gebruik van bestanden als afhankelijkheid en hier horen packages bij. Omdat er geen recommend en suggest bestaat, krijg je juist eerder wat meer packages dan je zou krijgen bij Ubuntu of Debian als je 'install recommends as depends' uit hebt gezet. Zolang je de sessiekeuze hebt, zou je voldoende moeten hebben geïnstalleerd.

Het is geen domme gedachte. Ik denk een onwaarschijnlijke situatie, maar nog wel mogelijk.

En zoals hierboven ook is gezegd, electron apps zou ik niet als maatstaaf nemen voor stabiliteit van het systeem. Die dingen zijn inherent onstabiel namelijk. :P Heb er zelf niet super veel issues mee gehad, alleen een keer dat het crashte omdat een systeem library was bijgewerkt, maar de meegeleverde libelectron hier niet mee overweg kon. Idiote packager bij de externe repo die een brakke versie meelevert ipv op die van het systeem leunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
Inmiddels gisteren een nieuwe poging gewaagd met Fedora 41. Xorg sessie na installatie weer beschikbaar gemaakt, Wayland sessie gedisabled.

De native Linux versie van Tomb Raider draaien vanuit Steam bleef vastlopen. Alle trucjes die ik op internet kon vinden heb ik geprobeerd en nogmaals geprobeerd. Xorg sessie i.p.v. Wayland, bestanden kopiëren naar een specifieke map, het TombRaider.sh bestand in gamedirectory aangepast...Geen verschil, het spel bleef maar crashen zodra het openingsscherm getoond zou moeten worden.

Na 2 uur proberen toch de handdoek in de ring gegooid en Proton 9.0-4 ingeschakeld voor het spel zodat de Windows versie wordt gestart. En het startte direct goed op. Even een benchmark gedraaid en het spel doet op 1080 ultra 105fps gemiddeld...Ik klaag niet. 8)

Enige jammere is dat de Linux savegames van dit spel niet compatibel zijn met de Windows savegames (ze worden ook appart opgeslagen in Steam Cloud). Mijn voortgang in de Windows variant het spel was aanzienlijk minder dan onder de Linux variant...Maar ja, dan heb ik een goed excuus om het nog een keer te spelen.

Onvoorstelbaar hoeveel beter de performance is dan onder Debian 12 stable en Zorin OS 17.2. De nieuwere kernel, drivers en applicaties laten hier duidelijk hun meerwaarde zien! :)

Ook GTA V, Red Dead Redemption II, Rise of the Tomb Raider en The Witcher III draaien nu veel beter. Ik kan grafische instellingen hoger zetten dan onder Debian en Zorin OS en dan heb ik nog steeds een hogere framerate. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door pporrio op 11-02-2025 19:19 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zijn in de tussentijd aardig wat verbeteringen geweest idd aan zowel de amdgpu driver in de kernel zelf, maar vooral ook Mesa dat de 3D libraries biedt.

Ik was overigens in de veronderstelling dat je al via Proton speelde, niet de native build probeerde. Als je de crash logs/stack traces zou bekijken, kan je, als je het een beetje snapt, al een beetje achterhalen dat het aan de game zelf ligt. Zeker gezien het feit dat het nu blijkbaar met Proton probleemloos werkt, is het duidelijk dat de ontwikkelaars niet veel moeite hebben gestoken/kunnen steken in een fatsoenlijke Linux port/build. Dat er gebruik gemaakt wordt van Unreal Engine is geen garantie dat een native build ook zo aan de praat te krijgen is. Er zit veel meer achter dan een vinkje aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Hero of Time schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:48:
Als je de crash logs/stack traces zou bekijken, kan je, als je het een beetje snapt, al een beetje achterhalen dat het aan de game zelf ligt.
Dat zeg je precies goed: 'als je het een beetje snapt' :$

Maar daar houdt mijn kennis van Linux under the hood zo'n beetje op. :)

Ik heb nog wel steam via de command line gestart en zo de log kunnen volgen. Ik zag dat het o.a. aan het preloaden van de libcurl.so.4 lag. Maar dat bestand stond gewoon op de juiste locatie die werd genoemd... misschien had ik een andere versie moeten hebben of moeten symlinken naar een ander bestand.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nah, als het onderuit gaat op libcurl, betekend het eigenlijk gewoon dat het spel of Steam op een andere versie is gecompiled en een instructie vraagt die niet meer bestaat. Een andere versie installeren sloopt meer in je distro en linken naar een andere versie is ook niet heel handig, want je hebt geen idee welke compile opties er zijn gebruikt door beide partijen (Steam/game dev en de maintainer waar jij libcurl van ophaalt).

Ik gebruik Linux sinds 2007, bijna 18 jaar dus. En stack traces zijn voor mij ook nog een redelijk mysterie. Ik kan lezen wat er staat en als er een module of library staat heb ik een idee waar ik moet zoeken, maar de werkelijke oorzaak? Nope.

Gisteren wel een crash gehad op m'n werk van m'n RDP client. Elke maandag doe ik updates en een daarvan was libfreerdp3. Bij bepaalde acties, voornamelijk afmelden van een systeem, kwam er een segfault en crashte de client, waardoor de andere verbindingen ook weg waren. Downgrade en geen issue meer. Kon ik niet direct achterhalen uit het log, alleen dat er een segfault was. Pas toen ik controleerde welke updates er precies gedaan waren kon ik de juiste conclusie trekken en het oplossen.

• nero355

nero355

pporrio schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:10:
Enige jammere is dat de Linux savegames van dit spel niet compatibel zijn met de Windows savegames (ze worden ook appart opgeslagen in Steam Cloud).

Mijn voortgang in de Windows variant het spel was aanzienlijk minder dan onder de Linux variant...Maar ja, dan heb ik een goed excuus om het nog een keer te spelen.
Ik vraag me dan altijd af : Kan je niet wat bestanden handmatig kopïeren en een "Cloud Sync" forceren daarna :?
Ook GTA V, Red Dead Redemption II
Hebben die twee niet die nieuwe Anti-Cheat Software nodig of speel je dan alleen de Single Player ervan :?
Hero of Time schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:48:
Zeker gezien het feit dat het nu blijkbaar met Proton probleemloos werkt, is het duidelijk dat de ontwikkelaars niet veel moeite hebben gestoken/kunnen steken in een fatsoenlijke Linux port/build.

Dat er gebruik gemaakt wordt van Unreal Engine is geen garantie dat een native build ook zo aan de praat te krijgen is.
Er zit veel meer achter dan een vinkje aanzetten.
Volgens mij waren ze als één van de weinige grote bekende ontwikkelaars anders wel heel erg trots op hun Native Linux versie van de game dus je zou denken dat er aardig wat aandacht in zit...?!?! :)
Ik heb dat nog nooit meegemaakt dus effe een super n00b vraag : Hoe downgrade je precies in dit geval ?
:$ O-)

- Gebruik je dan een oude versie die nog niet door apt autoremove is weggehaald ?
- Of zitten er meerdere versies in de repository als je apt list/apt show doet ?
- Andere optie die ik nog niet ken...?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
nero355 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:33:
[...]
Ik vraag me dan altijd af : Kan je niet wat bestanden handmatig kopïeren en een "Cloud Sync" forceren daarna :?
Nee, helaas de savegames zijn in een ander formaat opgeslagen in Linux dan in Windows en niet onderling uitwisselbaar/importeerbaar/converteerbaar.
Hebben die twee niet die nieuwe Anti-Cheat Software nodig of speel je dan alleen de Single Player ervan :?
Geen idee, speel alleen single player inderdaad. Zo goed ben ik niet. :)
Volgens mij waren ze als één van de weinige grote bekende ontwikkelaars anders wel heel erg trots op hun Native Linux versie van de game dus je zou denken dat er aardig wat aandacht in zit...?!?! :)
En die native versie draaide ook dus altijd prima. Qua performance nooit reden tot klagen gehad. Dit is de eerste keer dat ik 'm niet meer aan de praat krijg in een Linux distributie. Vroeger vaker Fedora gedraaid en daarin werkte de native versie prima.

Mijn platencollectie

• nero355

nero355

pporrio schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:47:
Nee, helaas de savegames zijn in een ander formaat opgeslagen in Linux dan in Windows en niet onderling uitwisselbaar/importeerbaar/converteerbaar.
Bummer! :-(
Geen idee, speel alleen single player inderdaad. Zo goed ben ik niet. :)
Je hoeft niet goed te zijn en ook niemand die dat van je vraagt :)

In GTA V Online zit tegenwoordig heel veel DLC die je prima in je eentje kan spelen dus vandaar dat ik het graag wilde weten ;)
Dit is de eerste keer dat ik 'm niet meer aan de praat krijg in een Linux distributie.
Vroeger vaker Fedora gedraaid en daarin werkte de native versie prima.
Games zijn wat dat betreft misschien wel het beste voorbeeld van iets dat in een AppImage/Flatpak hoort, want libraries die je nodig hebt uit het jaar kruik in dit geval gok ik :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Ik heb dat nog nooit meegemaakt dus effe een super n00b vraag : Hoe downgrade je precies in dit geval ?
:$ O-)

- Gebruik je dan een oude versie die nog niet door apt autoremove is weggehaald ?
- Of zitten er meerdere versies in de repository als je apt list/apt show doet ?
- Andere optie die ik nog niet ken...?!
Welke autoremove? Ik draai Sid en heb juist om die reden bij aptitude al de auto-remove uitgezet. In andere gevallen heb ik zowel de Testing als Unstable repo, dus is een package net in Sid en stuk, dan pak ik die van Testing weer via aptitude en ga lekker verder.

Maar in dit geval was libfreerdp al na 3 dagen gemigreerd naar Testing en kon ik daar dus niet op terugvallen. Leve /var/cache/apt/archives dus! En dan gewoon dpkg -i <lijstje packages> en gaan. Piept het over nog een afhankelijkheid die je hebt gemist, dan voeg je die toe aan het commando. Simpeler kan haast niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-05 22:06
Ik ben privé eigenlijk een macOS (macbook) gebruiker. Maar ik heb mijn kapotte tien jaar oude game pc aan de praat gekregen en erg gelijk maar Fedora op gezet. Mijn theorie is eigenlijk dat voor de helft het 'kapotte' kwam door Windows zelf. (Het andere deel is gewoon kapotte hardware.)
Fedora is wel een beetje wennen (vooral in de Terminal). Ik ben wel bekend met Linux, maar hoofdzakelijk Debian (en distro's die er op gebaseerd zijn). Dan werkt Fedora toch net wat anders. Maar wat me aanspreekt is dat het gebruikersvriendelijk is met veel support, het heel pragmatisch is (qua open source etc. waardoor een hoop werkt), maar dat het geen Ubuntu is. Plus, de eerste Linux waar ik ooit in aanraking mee kwam is Red Hat, dus wellicht ook een beetje nostalgie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:55

L0g0ff

omg

PrimusIP schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:42:
Ik ben privé eigenlijk een macOS (macbook) gebruiker. Maar ik heb mijn kapotte tien jaar oude game pc aan de praat gekregen en erg gelijk maar Fedora op gezet. Mijn theorie is eigenlijk dat voor de helft het 'kapotte' kwam door Windows zelf. (Het andere deel is gewoon kapotte hardware.)
Fedora is wel een beetje wennen (vooral in de Terminal). Ik ben wel bekend met Linux, maar hoofdzakelijk Debian (en distro's die er op gebaseerd zijn). Dan werkt Fedora toch net wat anders. Maar wat me aanspreekt is dat het gebruikersvriendelijk is met veel support, het heel pragmatisch is (qua open source etc. waardoor een hoop werkt), maar dat het geen Ubuntu is. Plus, de eerste Linux waar ik ooit in aanraking mee kwam is Red Hat, dus wellicht ook een beetje nostalgie.
Ik draai sind een maandje of 3 ook Fedora. Ik heb ook altijd Debian based besturingssystemen gedraaid. Maar zelfs qua werk (Windows 11) ben ik helemaal om nu naar Aurora based image.

Sinds ik een beetje in het Universal Blue wereldje gerold ben wil ik echt niet anders meer. Alles ligt vast in GitHub. Elke dag schone build met al mijn changes erop.

Collega van me is aangehaakt en wat ik fix is direct als voordeel voor hem en wat hij fixed direct voor mij.

Je zou bazzite een keer kunnen proberen op je oude game pc. Die hardware support is top en je loopt ook niet tegen non-free software issues aan omdat alles er meteen inzit. Zoals ik dat wel heb ervaren met Vanilla Fedora (wat volkomen begrijpelijk is ;))

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

L0g0ff schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:39:
Alles ligt vast in GitHub. Elke dag schone build met al mijn changes erop.

Collega van me is aangehaakt en wat ik fix is direct als voordeel voor hem en wat hij fixed direct voor mij.
Ik moet zoiets nog eens een keer zien te regelen voor config files die ik gebruik, maar ik heb nog een beetje "git commando vrees" na een eerdere poging die gruwelijk was mislukt :$ O-) :+

Tot nu toe alleen ervaring met Pi-Hole en hun "checkout dev/stable/development" functionaliteit :)

/EDIT :
L0g0ff schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:28:
Ik zou jezelf dat echt aanleren om met git te werken.

- Dev verhaal -
Ik ben geen developer hé! ;)

Gewoon een beetje mijn .conf bestandjes uploaden en zo... :+

[ Voor 20% gewijzigd door nero355 op 19-02-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

nero355 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Ik moet zoiets nog eens een keer zien te regelen voor config files die ik gebruik, maar ik heb nog een beetje "git commando vrees" na een eerdere poging die gruwelijk was mislukt :$ O-) :+

Tot nu toe alleen ervaring met Pi-Hole en hun "checkout dev/stable/development" functionaliteit :)
Ik zou jezelf dat echt aanleren om met git te werken. Gewoon vscode erop (volgens mij had je het niet zo op Microsoft en electron dus deze opmerking is glad ijs) maar daarna gaat er een wereld voor je open.

Ssh tunnels naar andere host om direct aan de slag te kunnen met een full blown ide, devcontainers, plugins voor alle code die je maar kunt verzinnen, ai integratie. En alles mooi inzichtelijk wie(inclusief jezelf) een change heeft gemaakt en wanneer.

Leren van elkaar, andere meenemen in jouw proces, 4 ogen principe by design.

En met blue-build is het iso installeren, rebase naar je eigen distro en alles staat precies zoals je het wilt.

Ik draai nu 2x aurora based en 1x bazzite native. Maar de fundering is allemaal hetzelfde.

Heerlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:10

Herman

FP ProMod
Hier volgt wellicht een wat warrig verhaal :P

Ik gebruik al lange tijd (> 4 jaar) Linux Mint (LTS) op een hobby-laptop. Het gebruik ervan vind ik super makkelijk en ik heb nooit problemen ervaren of een crash gehad. Ik ben 'van nature' een Windows-user en het eenvoudige van Linux Mint heb ik erg fijn gevonden. Ik ben geen ICT-er en weet zelf niet zoveel van Linux af.

Nu wordt deze hobby-laptop binnenkort vervangen. Ik kan hier ook weer Linux Mint op installeren maar ik wil graag wat dieper in de linux-materie komen. Na wat onderzoek zit ik nu te overwegen om te gaan voor openSUSE tumbleweed met KDE plasma desktop. Dingen die me aanspreken, zijn:
• Modern (rolling release) maar met een vertraging dus ook stabiel (toch?)
• Europees initiatief
• Draait aardig goed op wat oudere hardware (toch?)

Nu ik mij voorbereid op de installatie zijn er toch een aantal dingen die mij wat koudwatervrees geven:
• Is openSUSE niet iets te complex voor mij. Het gebruik van commandline schrikt mij wat af en veel tutorials over het starten met openSUSE maken veel gebruik van commandline. Is de drempel vanaf Mint niet te groot?
• Is de setup niet te lastig? Ik lees dat het simpelweg installeren van een HP netwerkprinter al een hele opgave kan zijn. Ook begrijp ik dat het installatieproces iets lastiger is dan veel andere distributies?

Kan iemand mij hierin verder helpen? Zijn er voor mij betere alternatieven? Of valt het allemaal wel mee en moet ik er gewoon induiken? :P

Note: t.z.t. wil ik ook met de werklaptop overstappen van Windows op Linux. De ervaringen met de hobby-laptop kunnen mij dan helpen om daarvoor een distributie voor te kiezen. In een ver verleden heb ik al eens op de desktop Manjaro geïnstalleerd maar na een paar dagen weer verwijderd omdat ik last had van veel bugs die ik niet opgelost kreeg.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pporrio
@Herman In principe is de grafische installer van openSUSE Tumbleweed niet heel erg ingewikkeld. Zeker niet wanneer je maar 1 SSD in je laptop hebt die helemaal leeg mag. Dan laat je de installatie gewoon je SSD indelen. Standaard wordt dan BTRFS als filesystem gebruikt waarmee je eenvoudig via het bootmenu terug kunt naar een eerdere momentopname (snapshot), mocht er na een update wat stuk gaan.

Verder krijg je tijdens de installatie de gebruikelijke vragen voorgeschoteld, o.a. welke desktopomgeving je wilt en je regio, taal, gebruikersnaam en wachtwoord, etc. Dus ik verwacht niet dat je met het installeren veel problemen tegen gaat komen.

Na installatie moet je nog wat aanvullende dingen doen zoals bepaalde repositories (o.a. Packman en Flathub) inschakelen zodat je wat meer software tot je beschikking hebt. Ja...en die dingen gaan in openSUSE toch makkelijker via de command line.

Overigens is dit goed te doen en vrij minimaal:

1. Na installatie eerst de even alle geïnstalleerde pakketten bijwerken via de package manager van openSUSE (zypper):
Bash:
1
sudo zypper dup

Als er na updaten staat dat je computer opnieuw moet opstarten dan:
Bash:
1
sudo reboot

2. Extra repositories voor niet-vrije software en codecs toevoegen en pakketlijsten updaten:
Bash:
1
sudo zypper in opi && opi codecs && sudo zypper dup --from packman --allow-vendor-change

Belangrijkste aandachtspunt hierbij is dat je goed moet opletten (altijd!) welke meldingen hij geeft voordat je 'J/Y' intypt. Het kan soms zijn dat er pakketten vanuit openSUSE nieuwer zijn dan in de Packman repository wat gevolgen heeft voor eventuele afhankelijkheden. Dan is het verstandiger om even een dag of langer te wachten met updaten totdat in de pakketten in de repository up-to-date zijn. Dat is een van de nadelen van een rolling release met extra repositories :)

3. Eventueel flatpak repository toevoegen:
Bash:
1
sudo zypper in flatpak && flatpak remote-add --if-not-exists flathub https://dl.flathub.org/repo/flathub.flatpakrepo

Dat is eigenlijk het enige dat je via de command line hoeft te doen is mijn ervaring. Alle andere dingen (bijvoorbeeld installatie van Nvidia drivers, printers) kan via YAST, een grafisch configuratiescherm waarin je nagenoeg alles kunt instellen via de grafische interface.

Als bovenstaande je afschrikt, dan zou ik gewoon lekker bij Linux Mint blijven. Dat is een meer dan prima distributie. :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
@pporrio Veel dank voor je uitgebreide reactie! Daar kan ik wat mee d:)b

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pporrio
@Herman En anders is het altijd slim om eerst in een Virtual Machine te testen/oefenen.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
De openSUSE installer zal wat complexer zijn dan Linux Mint, Fedora en Ubuntu omdat het veel meer opties heeft. Voor een hobbylaptop zijn standaardwaarden volgens mij best goed, dus hoewel je veel opties hebt hoef je er niet veel mee te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik heb een tijdje openSuse Tumbleweed gebruikt, maar ik kreeg steeds codec errors tijdens een update. Ik gebruik dan wel Linux, maar dit soort dingen oplossen, dat ben ik te dom voor en heb ook geen zin in allerlei uitleg die niet eens altijd werkt. Daarom gebuik ik MX Linux Xfce, want dat is zelfs voor iemand als ik te gebruiken en het werkt altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pporrio
@desalniettemin Dat is ook waar ik voor waarschuw. In Tumbleweed heb je dat vrij snel als je bij een update zonder goed te lezen 'Y' of 'J' intypt en op enter drukt :)

Uiteraard heb ik zulke issues met codecs en andere (door niet goed te lezen) met als gevolg een corrupt systeem, zelf nooit gehad in Tumbleweed |:( :$

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Buiten dat ik heb helemaal niet het nieuwste van het nieuwste nodig, want Thunderbird en Firefox worden altijd snel geupdate op MX. Thunderbird wat minder snel, maar snel genoeg. Ligt ook aan de repo die je gebruikt. Ik de Princeton repo op MX. Dan krijg je sneller de nieuwste versie dan met de Nederlandse repo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Herman schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:57:
Na wat onderzoek zit ik nu te overwegen om te gaan voor openSUSE tumbleweed met KDE plasma desktop.
Als je KDE gebruikt dan heb je waarschijnlijk ook Discover draaien en dan is dit niet relevant :
pporrio schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:33:
1. Na installatie eerst de even alle geïnstalleerde pakketten bijwerken via de package manager van openSUSE (zypper):
Bash:
1
sudo zypper dup

Als er na updaten staat dat je computer opnieuw moet opstarten dan:
Bash:
1
sudo reboot
Want dat doe je lekker "Click click click" via Discover dus :*)
Ik lees dat het simpelweg installeren van een HP netwerkprinter al een hele opgave kan zijn.
Dat zou echt niet meer het geval mogen zijn, want ook weer vanuit KDE System Settings allemaal te regelen als het goed is ;)
Kan iemand mij hierin verder helpen? Zijn er voor mij betere alternatieven? Of valt het allemaal wel mee en moet ik er gewoon induiken? :P
Dat laatste !!! d:)b
Note: t.z.t. wil ik ook met de werklaptop overstappen van Windows op Linux.
Blijf daar lekker Windows op draaien zou ik zeggen, want dan kan je daar alle "werkellende" op "Offloaden" :)
Ehh... Que?!

Wat doen jullie nog met Codecs dan precies :?

Op mijn Laptop met Kubuntu vind ik het volgende (met het een en ander weggeknipt...) :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# dpkg -l | grep codec
ii  chromium-codecs-ffmpeg-extra                  1:85.0.4183.83-0ubuntu0.20.04.3             amd64        Transitional package - chromium-codecs-ffmpeg-extra -> chromium-ffmpeg snap
ii  libavcodec58:amd64                            7:4.2.7-0ubuntu0.1                          amd64        FFmpeg library with de/encoders for audio/video codecs - runtime files
ii  libde265-0:amd64                              1.0.8-0build1~20.04                         amd64        Open H.265 video codec implementation
ii  libopencore-amrnb0:amd64                      0.1.5-1                                     amd64        Adaptive Multi Rate speech codec - shared library
ii  libopencore-amrwb0:amd64                      0.1.5-1                                     amd64        Adaptive Multi-Rate - Wideband speech codec - shared library
ii  libopencv-imgcodecs4.2:amd64                  4.2.0+dfsg-5                                amd64        computer vision Image Codecs library
ii  libspeex1:amd64                               1.2~rc1.2-1.1ubuntu1.20.04.1                amd64        The Speex codec runtime library
ii  libvpx6:amd64                                 1.8.2-1ubuntu0.3                            amd64        VP8 and VP9 video codec (shared library)
ii  libwavpack1:amd64                             5.2.0-1ubuntu0.1                            amd64        audio codec (lossy and lossless) - library
ii  libxvidcore4:amd64                            2:1.3.7-1                                   amd64        Open source MPEG-4 video codec (library)
ii  opus-tools                                    0.1.10-1                                    amd64        Opus codec command line tools
Maar daar zal je eigenlijk nooit wat mee hoeven te doen en zitten maar een beetje te zitten op je systeem zeg maar... ;)

Het enige wat echt vaak actief is zal "chromium-codecs-ffmpeg-extra" zijn omdat alle browsers die gebruiken!
desalniettemin schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:39:
Ligt ook aan de repo die je gebruikt.
Ik de Princeton repo op MX.

Dan krijg je sneller de nieuwste versie dan met de Nederlandse repo.
IMHO is dat ook gewoon het beste, want "direkt uit de bron" so to speak :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:57
Herman schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:57:

• Modern (rolling release) maar met een vertraging dus ook stabiel (toch?)
• Europees initiatief
• Draait aardig goed op wat oudere hardware (toch?)

Nu ik mij voorbereid op de installatie zijn er toch een aantal dingen die mij wat koudwatervrees geven:
• Is openSUSE niet iets te complex voor mij. Het gebruik van commandline schrikt mij wat af en veel tutorials over het starten met openSUSE maken veel gebruik van commandline. Is de drempel vanaf Mint niet te groot?
• Is de setup niet te lastig? Ik lees dat het simpelweg installeren van een HP netwerkprinter al een hele opgave kan zijn. Ook begrijp ik dat het installatieproces iets lastiger is dan veel andere distributies?

Note: t.z.t. wil ik ook met de werklaptop overstappen van Windows op Linux. De ervaringen met de hobby-laptop kunnen mij dan helpen om daarvoor een distributie voor te kiezen. In een ver verleden heb ik al eens op de desktop Manjaro geïnstalleerd maar na een paar dagen weer verwijderd omdat ik last had van veel bugs die ik niet opgelost kreeg.
Ik reageer even vanaf een verse installatie van OpenSuse

- OpenSuse is zeker stabiel te noemen :-)
- Eén van de redenen waarom ik overstapte is inderdaad dat het eens een echt Europees alternatief is. Ik hop nogal vaak rond van de ene distributie naar de andere, en OpenSuse was erg lang geleden. Dat is de andere reden: nieuwsgierigheid.
- In mijn ervaring draaien de meeste distributies prima op 'oude' hardware, afhankelijk van je definitie van oud natuurlijk. Als het nog een 32-bitprocessor is, dan is het mogelijk niet compatibel. Hier vind je meer info over de systeemeisen: https://en.opensuse.org/Hardware_requirements_15.5
- Ik heb voorlopig nog geen command line/terminal nodig gehad. Ik installeerde ook KDE als grafische omgeving en via 'Ontdekken' (Discover in het Engels) kun je programma's installeren en het besturingssysteem updaten. Er is al meteen integratie met Flathub, dus alle programma's die je terugvindt op https://flathub.org zullen werken.
- OpenSuse ziet er wat anders uit dan Linux Mint, maar als je graag eens iets nieuws probeert, dan gaat dit zeker niet de drempel zijn waar je niet overheen geraakt.
- Ik vond de installatie niet moeilijker dan bij andere distributies, wel anders. Maar als je even leest wat er staat en opzoekt wat je niet begrijpt, dan gaat het wel goed. Ik maakte een dual boot installatie (heb Windows nodig voor het werk) en dat ging erg vlot.
- Mijn advies: gewoon proberen. De basis (Linux) is hetzelfde in alle distributies, de schil eroverheen maakt het grootste verschil in desktopgebruik. KDE en Gnome zijn beide erg goede omgevingen, de voorkeur voor de een of ander is afnhankelijk van je eigen smaak. Ik heb jarenlang Gnome geprefereerd, maar de laatste distributies die ik testte, waren allemaal voorzien van KDE (vanwege de betere schaalfactor) en dat doet het ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Aegir81 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:55:
- In mijn ervaring draaien de meeste distributies prima op 'oude' hardware, afhankelijk van je definitie van oud natuurlijk. Als het nog een 32-bitprocessor is, dan is het mogelijk niet compatibel. Hier vind je meer info over de systeemeisen: https://en.opensuse.org/Hardware_requirements_15.5
Als je nog een 32-bits CPU gebruikt dan zal je systeem sowieso niet vooruit te branden zijn i.c.m. hedendaagse software dus dat moet je sowieso NIET DOEN !!! :P :+

En nog een TIP! @Herman wat betreft :
- Ik heb voorlopig nog geen command line/terminal nodig gehad. Ik installeerde ook KDE als grafische omgeving en via 'Ontdekken' (Discover in het Engels) kun je programma's installeren en het besturingssysteem updaten. Er is al meteen integratie met Flathub, dus alle programma's die je terugvindt op https://flathub.org zullen werken.
- De laatste distributies die ik testte, waren allemaal voorzien van KDE (vanwege de betere schaalfactor) en dat doet het ook prima.
Gebruik gewoon Engels als taal van je OS en Software om zulke verschrikkelijke termen vanwege de vertaalslag te ontwijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

nero355 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:41:
[...]

/EDIT :

[...]

Ik ben geen developer hé! ;)

Gewoon een beetje mijn .conf bestandjes uploaden en zo... :+
Ik ook niet. Maar DevOps ontkom je als beheerder toch niet meer aan? IaaS, bicep, terraform, Ansible patching, desired state, testing, automation, samenwerking met je team. Die rugzak moet zo vol mogelijk met skills. En de juiste distro vinden is al een skill op zich ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 09:30
@Herman je hebt al veel goeie tips gekregen, nog een kleine erbij: kijk ook eens naar Gecko Linux, die prepareren een soort Mint-achtig recept van Opensuse. Codecs, repos enzovoort al ingesteld, zypper settings zonder recommend , tekst rendering al in orde. Ook handig vind ik: geen eigen niche distro, het eindresultaat is gewoon 100% Opensuse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

L0g0ff schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:35:
Ik ook niet.

Maar DevOps ontkom je als beheerder toch niet meer aan?
Tot nu toe gelukkig wel, maar ik ben dan ook een soort mengelmoes van allerlei taken ;)
IaaS, bicep, terraform, Ansible patching, desired state, testing, automation, samenwerking met je team.
Die rugzak moet zo vol mogelijk met skills.
Om vervolgens flink onderbetaald te worden ?! Check! :+
En de juiste distro vinden is al een skill op zich ;)
"One FreeBSD to rule them all !!!" })

Laatst na lange tijd weer wat zitten lezen in hun https://docs.freebsd.org/en/books/handbook/ en potverdrie wat is het toch een mooi OS eigenlijk... <3 _O_ O+
De naam alleen al is het uitproberen waard : Geweldige beestjes !!! O+ _O_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De naam 'Gecko Linux' voor een pre-configured OpenSuSE is wel mooi bedacht, aangezien SuSE een kameleon als mascotte gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dus als jij gewoon een FULL Desktop omgeving installeert dan zitten die dingen niet standaard in de installatie :?

Bij zowel Ubuntu als Debian is dat namelijk WEL het geval :)

Start maar eens een Live ISO omgeving op vanaf een USB Stick en dan zal je zien dat het erbij zit !!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:17
Aegir81 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:55:
[...]

Ik reageer even vanaf een verse installatie van OpenSuse

- OpenSuse is zeker stabiel te noemen :-)
- Eén van de redenen waarom ik overstapte is inderdaad dat het eens een echt Europees alternatief is. Ik hop nogal vaak rond van de ene distributie naar de andere, en OpenSuse was erg lang geleden. Dat is de andere reden: nieuwsgierigheid.
- OpenSuse ziet er wat anders uit dan Linux Mint, maar als je graag eens iets nieuws probeert, dan gaat dit zeker niet de drempel zijn waar je niet overheen geraakt.
- Ik vond de installatie niet moeilijker dan bij andere distributies, wel anders. Maar als je even leest wat er staat en opzoekt wat je niet begrijpt, dan gaat het wel goed. Ik maakte een dual boot installatie (heb Windows nodig voor het werk) en dat ging erg vlot.
- Mijn advies: gewoon proberen. De basis (Linux) is hetzelfde in alle distributies, de schil eroverheen maakt het grootste verschil in desktopgebruik. KDE en Gnome zijn beide erg goede omgevingen, de voorkeur voor de een of ander is afnhankelijk van je eigen smaak. Ik heb jarenlang Gnome geprefereerd, maar de laatste distributies die ik testte, waren allemaal voorzien van KDE (vanwege de betere schaalfactor) en dat doet het ook prima.
Is leap niet stabieler dan tumbleweed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:14
Ik zou wel enorm oppassen met die Packman repo. Daarmee maak je onnodig veel stuk is mijn ervaring. Je kunt beter voor codecs de essential repo pakken.
De onderliggende afhankelijkheden worden namelijk niet altijd snel bijgewerkt tov de standaard repo en dan gaat de boel stuk als je blind op ja drukt bij voorstellen om afhankelijkheden te vervangen met die van packman repo. Pas echt op daarmee.

OpenSuse vind ik een fijne distro maar heeft echt zo zijn eigenaardigheden. Ook de wijze waarop standaard de firewall is ingericht zorgt voor een hoop ellende als je niet weet hoe je die goed instelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
openSUSE geeft zelf ook aan voorzichtig te zijn met de volledige Packman repo en adviseert de essentials-deel van de Packman repo te gebruiken:
Warning: Update Incompatibilities.
Packman is a frequent source of issues with updates. You will experience issues and must be confident to resolve these.

If possible, only add the essentials repository.
Packman
Packman offers various additional packages for openSUSE, especially but not limited to multimedia related applications and libraries that are on the openSUSE Build Service application blacklist. It's the largest external repository of openSUSE packages. Packman is comprised of the following four repositories:
  • Essentials: provides codecs and audio and video player applications, to fulfill the most essential needs
  • Multimedia: contains many more multimedia related applications
  • Extra: additional non multimedia related applications, mostly network related
  • Games: obviously, games
The repositories above may be added individually be appending their name to the end of the URLs below. The latter three repositories are built upon Essentials and as such it must be added to utilize them.
Only Essentials:
Version: Tumbleweed Packman Essentials (for all supported architectures)
Bash:
1
2
user $ sudo zypper ar -cfp 90 'https://ftp.gwdg.de/pub/linux/misc/packman/suse/openSUSE_Tumbleweed/Essentials/' packman-essentials
user $ sudo zypper dup --from packman-essentials --allow-vendor-change

Version: Leap Packman Essentials (for all supported architectures)
Bash:
1
2
user $ sudo zypper ar -cfp 90 'https://ftp.gwdg.de/pub/linux/misc/packman/suse/openSUSE_Leap_$releasever/Essentials' packman-essentials
user $ sudo zypper dup --from packman-essentials --allow-vendor-change
Bron: https://en.opensuse.org/Additional_package_repositories

[ Voor 7% gewijzigd door pporrio op 20-02-2025 10:44 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
@Jolijter @desalniettemin @nero355 @Aegir81 @wouter_va @Miki veel dank ook voor jullie input! Fijn dat er zo wordt meegedacht :)

Ik ga er vanavond even voor zitten. Ik denk dat ik eerst 'gewoon' openSUSE ga proberen. Mocht ik merken dat ik het lastig vind, val ik terug op Gecko Linux. Die kwam ik niet tegen in mijn research dus een goede tip ;)
Verder houd ik de tips uit dit topic ernaast, dan moet het vast wel goedkomen :)

• desalniettemin
Daarom heb ik ook MX Linux geinstalleerd dan krijg ik tenminste die codec errors niet.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:32:
[...]

Dus als jij gewoon een FULL Desktop omgeving installeert dan zitten die dingen niet standaard in de installatie :?

Bij zowel Ubuntu als Debian is dat namelijk WEL het geval :)

Start maar eens een Live ISO omgeving op vanaf een USB Stick en dan zal je zien dat het erbij zit !!
Dat bij Ubuntu al een hoop standaard meegeleverd was wist ik wel, maar ook bij een standaard installatie van Debian wist ik dan weer niet. Daar komen dus standaard een hoop libav* packages en de meeste gstreamer dingen mee?

Ik doe al zo lang een minimal install dat ik zelf een paar libav* packages krijg door o.a. Kodi, mpv en Audacious, gstreamer ivm libqt6multimedia maar dat is het wel. Voor de rest heb ik dan zelf nog bewust ffmpeg geïnstalleerd, maar niet nodig voor het daadwerkelijk afspelen van dingen.

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:55:
Dat bij Ubuntu al een hoop standaard meegeleverd was wist ik wel, maar ook bij een standaard installatie van Debian wist ik dan weer niet.

Daar komen dus standaard een hoop libav* packages en de meeste gstreamer dingen mee?
Ik heb onlangs deze Live ISO gebruikt om wat te rommelen : https://cdimage.debian.or...live-12.9.0-amd64-kde.iso
Nou is die van mij alleen versie 12.8 maar dat boeit verder niet :)

En daar waren een hoop van die dingen geïnstalleerd, want tenslotte een FULL installatie om het maar effe zo te noemen...

Ik denk in ieder geval niet dat ik het heb geïnstalleerd, want zitten rommelen met :
- SystemD-NetworkD configs
- Pi-Hole v6 Beta i.c.m. Unbound
- Ubiquiti UniFi Controller en dus ook MongoDB en OpenJDK
- DSMR Logging toestand en dus ook PostgreSQL/Django-dinges/Supervisor/NginX/nog wat van dergelijke dingetjes...

Dus het moet dan standaard erbij hebben gezeten ?!

Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat als je Mopidy/MPD installeert dat je dan die Gstreamer Codecs erbij krijgt :
- gstreamer-plugins-good
- gstreamer-plugins-bad
- gstreamer-plugins-ugly
- gstreamer-plugins-libav

En daar deed ik deze keer niks mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
- Herman in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"

Misschien wel netjes om even terug te koppelen :)

Ik wilde toch voor de makkelijkste optie gaan en met Gecko veel voorwerk overslaan. Maar toen ik een bootable USB-stick wilde maken met Rufus, kreeg ik allerlei veiligheidswaarschuwingen. Toen ben ik toch maar voor een authentieke installatie van openSUSE (tumbleweed) gegaan.

Installatie was inderdaad net iets lastiger dan ik van andere distro's gewend was (Mint, Manjaro). Als ik mag muggenziften vond ik bijvoorbeeld de partitiemanager wat wazig. In eerste instantie liet ik per abuis de Windows boot loader/manager staan in plaats van een volledige format. Om dat foutje te herstellen heb ik opnieuw de installatie gedaan, maar dan met het volledig formateren van de schijf. Ook het koppelen met de WIFI gedurende het installatieproces voelde wat spartaans.

Maar ik zal niet mopperen op een besturingssysteem dat je zo gratis mag gebruiken O-) Verder verliep de installatie soepel en type ik nu tevreden op de laptop. Het Proton ecosysteem (VPN, Mail, Pass) werkt out of de box en zonder problemen. Wat me vooral opvalt is hoeveel stiller de laptop is ten opzichte van de tijd dat er Windows op draaide. Ook zie ik via taakbeheer dat de laptop veel minder van de processor en minder RAM vraagt dan met Windows.

Tot nu toe ben ik dus zeer tevreden :) De komende tijd links en rechts het besturingssysteem wat meer gaan verkennen om zo nog wat meer gewend te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik doe nooit partities en laat het gewoon de hele schijf gebruiken en bestaande OS overschrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 09:30
Ah, staat bovenin hun Wiki, Rufus geeft vaak problemen. Ik gebruik altijd gewoon dd, maar dan moet je al een Linux hebben... Of via een live-distro fiksen.
https://github.com/geckolinux/geckolinux-project/wiki

Zo via standaard install ook gelukt, mooi zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Rufus heeft meen ik ook een dd modus. En anders is er altijd nog Balena Etcher om een image op een stick te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Hero of Time schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:15:
De naam 'Gecko Linux' voor een pre-configured OpenSuSE is wel mooi bedacht, aangezien SuSE een kameleon als mascotte gebruikt.
De beste man heeft ook een pre-build Debian genaamd SpiralLinx.

https://spirallinux.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:10
Ik krijg steeds meer gedoe met mijn windows en wil nu naar een Dual boot gaan. Ik vermoed dat ik cinnamon als desktop environment wil ivm three finger gestures. In dat geval is Mint natuurlijk de logische optie. Toch ben ik ook gecharmeerd van OpenSuse uit nostalgie en idee van Rolling Release spreekt me wel aan. Hoe stabiel is de Cinnamon versie van Opensuse, en is Opensuse meer werk in onderhoud dan Mint (Mint lijkt nog steeds de meest dummy-proof).

[ Voor 49% gewijzigd door pascoa341 op 27-02-2025 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
pascoa341 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:42:
Ik krijg steeds meer gedoe met mijn windows en wil nu naar een Dual boot gaan. Ik vermoed dat ik cinnamon als desktop environment wil ivm three finger gestures. In dat geval is Mint natuurlijk de logische optie. Toch ben ik ook gecharmeerd van OpenSuse uit nostalgie en idee van Rolling Release spreekt me wel aan. Hoe stabiel is de Cinnamon versie van Opensuse, en is Opensuse meer werk in onderhoud dan Mint (Mint lijkt nog steeds de meest dummy-proof).
Linux mint heeft dat helemaal niet out of the box. Dat je moet naderhand aanzetten, maar vervolgens kun je dat helemaal naar hartelust aanpassen. Deze instellingen kun je terugvinden onder de algemene instellingen.
Let op, Linux mint gebruikt standaard X11. Dat betekent dat swipen in je browser niet werkt anders dan desktop gestures voor Cinamon zelf.

Bij KDE kan dat ook gewoon maar zijn die alleen in te stellen zodra je een Wayland sessie start. Bij KDE kun je vervolgens ook bepalen hoe je je gestures wilt instellen. En alle browsers kunnen ook gebruik maken van swipe gestures. Firefox werkt out of the box, voor Chrome afgeleiden moet je een specifieke config doorvoeren.

Gnome heeft idem als KDE ook onder Wayland gestures maar daar is het meer afgebakend wat je kunt doen ivm vaste workflow.

Succes :)

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 27-02-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

wouter_va schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:28:
Ah, staat bovenin hun Wiki, Rufus geeft vaak problemen.
Dan doen ze iets verkeerd IMHO want dat is gewoon HET PROGRAMMA onder Windows om ISO spul weg te schrijven !!! O+ _O_ 8) d:)b
Ik gebruik altijd gewoon dd, maar dan moet je al een Linux hebben... Of via een live-distro fiksen.
https://github.com/geckolinux/geckolinux-project/wiki
Ventoy is ook wel relax : https://www.ventoy.net/en/index.html

Één keer een USB Stick preppen en vervolgens alleen maar ISO bestanden erop pleuren :Y) :*)
Hero of Time schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:07:
Rufus heeft meen ik ook een dd modus. En anders is er altijd nog Balena Etcher om een image op een stick te zetten.
Ik vind Balena Etcher maar raar...

Of Linux+DD of Windows+Rufus als je toch wat wilt wegschrijven naar een USB Stickie :Y)

Ohh en een UBPorts Ubuntu Touch telefoon + ISODrive App als USB Stick inzetten is ook heel gaaf :D B-)
Zie : https://open-store.io/app/me.fredl.isodrive

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 27-02-2025 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:13:
[...]

Ik vind Balena Etcher maar raar...

Of Linux+DD of Windows+Rufus als je toch wat wilt wegschrijven naar een USB Stickie :Y)
Heb Belana Etcher nooit gebruikt, niet echt nodig gehad. Rufus overigens ook niet. Ja, een keer voor iets specifieks, geen idee meer wat. Gaf BE meer aan als optie als Rufus zit te fucken.

Zelf had ik destijds Linux geïnstalleerd via een (her)schrijfbare CD en later via USB, maar omdat ik al Linux draaide geen aparte tools nodig gehad. ISO branden kon zo'n beetje elk stuk software, behalve de native cd brander functie van XP. Als je het probeerde stond de iso letterlijk op de cd als bestand. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik gebruik altijd Disks op MX voor iso's schrijven naar usb-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:13:
ISO branden kon zo'n beetje elk stuk software, behalve de native cd brander functie van XP. Als je het probeerde stond de iso letterlijk op de cd als bestand. :+
Hoe vaak je destijds mensen moest uitleggen dat een ISO branden niet op die manier werkt... :') _O- :+

Gelukkig kreeg je later allemaal van die simpele tooltjes die ze makkelijk konden gebruiken zonder licentie gezeik zoals CDBurnerXP en ISOBurner of zoiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Hero of Time schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:13:
[...]

Heb Belana Etcher nooit gebruikt, niet echt nodig gehad.
Ik tegen wil en dank wel (want ik ben me bewust van hun verleden, zoals op gebied van telemetry). En het werkt prima.
Mijn hoofd omgeving is macOS. Veel andere GUI installers zijn slecht onderhouden merk ik. En je kunt het ook gewoon native vanuit de Terminal allemaal doen, maar daar moet je maar net zin in hebben voor die paar keer.

En ik moet zeggen, Belana werkt ontzettend simpel en met werkend resulaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
nero355 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:13:

Ventoy is ook wel relax : https://www.ventoy.net/en/index.html

Één keer een USB Stick preppen en vervolgens alleen maar ISO bestanden erop pleuren :Y) :*)
Leuk iets. ook als je live OS-en spaart als gereedschapskist, voor ik noem maar wat, een resquezilla, memtest, Tails, shredOS, of weet ik wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
PrimusIP schreef op zondag 2 maart 2025 @ 01:05:
[...]

Leuk iets. ook als je live OS-en spaart als gereedschapskist, voor ik noem maar wat, een resquezilla, memtest, Tails, shredOS, of weet ik wat meer.
Ventoy is erg leuk. Toch ben ik er weer vanaf gestapt, ik had hem ooit opgezet en gebruikt, wilde hem later een keer op een andere laptop gebruiken maar kreeg hem niet opgestart. Waarschijnlijk iets met keys/certificaten. Ik had in ieder geval op dat moment geen zin om dat uit te pluizen, wilde gewoon een OS installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:16

mrc4nl

Procrastinatie expert

Jolijter schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Ventoy is erg leuk. Toch ben ik er weer vanaf gestapt, ik had hem ooit opgezet en gebruikt, wilde hem later een keer op een andere laptop gebruiken maar kreeg hem niet opgestart. Waarschijnlijk iets met keys/certificaten. Ik had in ieder geval op dat moment geen zin om dat uit te pluizen, wilde gewoon een OS installeren.
ik ben dit weekend ook veel bezig geweest met ventoy. Op papier is het geweldig. maar ik kwam er toch achter dat in de praktijk het allemaal minder werkt.

Probleem waar ik tegenaan liep is dat soms linux na het opstarten zomaar bleef hangen (zwart beeld)
Hier wil ik ventoy niet direct de schuld van geven, maar als je dan de pc maar geforceerd sluit en je usb stick meteen onbruikbaar op RAW staat vond ik wel een domper.

En ik vermoed dat mijn premium usb stick kapot geschreven is met ventoy, wat die deed het op begeven moment ook niet meer. (ok, had wel persistence aanstaan)

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 03-03-2025 10:26 ]

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dit weekeinde eens uitgebreid ChromeOS Flex van Google getest. Eerst vanaf alleen de USB stick en daarna als volledige installatie op een nieuwe mini PC. Voor standaard thuisgebruik klonk het ideaal.

Ik ben echt onder de indruk van hoe vlot en ontzettend gemakkelijk alles direct en logisch werkt. Installatie gaat super snel, wel apart dat er iets van 11 partities worden aangemaakt. Het OS design ziet er gelikt uit, vooral het soepele scrollen van de browser valt op als ik dit vergelijk met een Debian of Fedora.

ChromeOS Flex lijkt verder veel op een Chromebook, alleen mis je helaas wel de Android apps. Een deal breaker is dat voor mij niet doordat je eigen web apps kunt installeren die ook werken met de sneltoetsen.
Met een paar klikken kun je ook Debian installeren in een eigen container voor meer Linux apps. Alles werkt natuurlijk prima samen met de Android telefoons. Connecten met de NAS, een ssh sessie is ook allemaal geen probleem.

Tot nu toe aangenaam verrast. Aanrader als je eens iets nieuws wilt uitproberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EWkOm1Hcf6UDQrzmbSeuqSiMaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AypJLJYFntNL1WlUM3Ws63Bi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Ik heb in coronatijd nog op een oude MacBook uit 2009 Neverware CloudReady geïnstalleerd, de voorloper van ChromeOS Flex.

Die installatie maakte destijds ook al tig partities aan. Of het er ook 11 waren weet ik niet meer, maar het waren er inderdaad veel. Nooit begrepen waarom.

Ik vond het destijds wel erg fijn om op een eenvoudige manier een Chromebook te kunnen 'maken' voor mijn dochter die zo haar schoolwerk kon doen.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:29
En wéér ben ik een zeer tevreden Linux (Ubuntu) gebruiker: Na tevergeefs veel zoeken hoe ik met Hanbrake een .iso maak van een dvd, blijkt dat ik dit gewoon met het menu in 'Schijven' kan doen. Yahoo! O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErokGbjXG3qQ4f4CAYjCT05Y-Q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FESlnSoDXH0qwBnpXds8C5Mi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door StopEcocide op 05-03-2025 18:22 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Sinds twee weken met OpenSUSE aan de slag op mijn ThinkPad E14 Gen4. Bevalt op zich best goed, maar de irritaties beginnen wat op te bouwen, geen idee of ze herkenbaar zijn?

Verbinden van een iPhone -> vastlopers (als in, volledige freeze, ook overschakelen naar een andere TTY lukt niet meer). Op te lossen door over te schakelen naar Wayland ipv X11.
Desktop lock -> 100% CPU.
Bluetooth devices blijven niet onthouden, moet ze telkens opnieuw pairen.
Op het laptopscherm is de tekst wazig en lijkt te dansen/golven (delta van een paar pixels), op een externe monitor is het niet.
Opstarten zonder dock en dan aansluiten -> geraakt niet uit slaap.
Display scaling geeft artifacts bij sommige programma's (muispointer, werkbalken, knoppen abnormaal groot tot onbruikbaar). Bij Windows is het ook niet perfect, maar niets was onbruikbaar.

Niet levensbedreigend allemaal, maar ik begin me wel af te vragen of ik geen andere distro kan gebruiken. Toch maar naar Mint?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

mieJas schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:59:
Sinds twee weken met OpenSUSE aan de slag op mijn ThinkPad E14 Gen4. Bevalt op zich best goed, maar de irritaties beginnen wat op te bouwen, geen idee of ze herkenbaar zijn?

Verbinden van een iPhone -> vastlopers (als in, volledige freeze, ook overschakelen naar een andere TTY lukt niet meer). Op te lossen door over te schakelen naar Wayland ipv X11.
Op het laptopscherm is de tekst wazig en lijkt te dansen/golven (delta van een paar pixels), op een externe monitor is het niet.
Display scaling geeft artifacts bij sommige programma's (muispointer, werkbalken, knoppen abnormaal groot tot onbruikbaar). Bij Windows is het ook niet perfect, maar niets was onbruikbaar.

Niet levensbedreigend allemaal, maar ik begin me wel af te vragen of ik geen andere distro kan gebruiken. Toch maar naar Mint?
Welke opensuse gebruik je? En wat is je GPU?

Verder is standby altijd gerommel. Dat komt omdat veel van die fantastische hardware suppliers geen focus op stuurprogramma's geven buiten Windows. Je bluetooth, wifi, videokaart of allemaal andere vage chips kunnen er voor zorgen dat je systeem niet lekker uit standby kan komen.

Voor de beste linux ervaring kun je het beste een laptop kopen met goede open source support (tuxedo/system76 en framework bijvoorbeeld).

En mint lost out-of-the-box veel op omdat die het iets minder nauw neemt met proprietary driver restricties zoals opensuse dat wel doet. Scheelt de gebruiker weer een hoop zelf te moeten troubleshooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Intel of AMD model en in geval van Intel, Iris of nVidia?
Ik heb een iPhone van de zaak. Vandaag nog aan m'n laptop gehad om een foto over te halen. Geen problemen mee. Ik draai wel Wayland, om een of andere reden is Xorg/X11 minder stabiel. Intel laptop en iGPU btw.
Apart. Zou dan bijna denken dat je een nVidia videokaart hebt en het niet lekker overweg kan met het lockscreen.
Dat is wel gek, alsof het MAC adres telkens verandert op je laptop of dat er ergens iets niet goed gaat met de pairing key. Helaas is niet direct te zien welke wifi+bt module in het AMD model zit, maar Intel zou probleemloos moeten werken.
Refresh rate zou ik als eerste aan denken. Daarna dat er iets van DPI scaling wordt toegepast en de programma's hier niet lekker op reageren.

Zoals net hierboven gezegd, display scaling kan bij sommige applicaties niet heel lekker werken. Zeker in een X11 sessie is dat wat problematisch, omdat het een schaal is voor alle schermen. In Wayland is het wel per monitor. Maar als het programma niet overweg kan met Wayland en hierdoor in XWayland draait, X11 sessie in Wayland, dan kan je ook van die rare dingen krijgen. Helaas geef je niet aan welke programma's specifiek hier last van hebben.

Ik keek toevallig onderaan de productpagina van de AMD variant en daar is een vraag of de laptop Linux kan draaien. Reactie: nee, dat kan 't niet. Toch wel gek, want Linux draait op zo'n beetje alles. En jij hebt 't draaien, al is het misschien niet feilloos. Maar dat kan aan de distro liggen. Mint is zeker een optie waard om te kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online

Herkenbaar. Sommige distro's werken hier ook direct nooit goed op bepaalde hardware. Dan is het de vraag of je hier zelf veel tijd in wilt steken aan trouble shooten of direct een andere distro probeert waar alles wel direct gewoon goed werkt.
Onlangs ook weer hetzelfde gehad met Debian stable en OpenSUSE Leap. Met Debian continue hoog CPU gebruik, geloei van de fan, video acceleratie problemen. Backports kernel, video driver updates, accelaratie instellingen, niets werkte. Met OpenSUSE werkte de VPN app niet door veel eigen OpenSUSE aanpassingen en Leap voelde teveel hybride met oud en nieuw zoals Yast wat maar half werkte. Minste problemen heb ik altijd met Fedora en Arch.

Sinds kort werk ik op ChromeOS Flex op de PC en dat heeft als voordeel dat alles zo ongecompliceerd en soepel samen werkt. Zonder dat je iets zelf ook maar iets hoeft te beheren of te bedenken met veel uitleg ook in het OS.

Dat is ook wel eens een fijne en luxe ervaring. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Corrigan op 05-03-2025 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Oef, veel reacties op korte tijd. Tof :)
L0g0ff schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:44:
[...]

Welke opensuse gebruik je? En wat is je GPU?
Hero of Time schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:38:
[...]

Intel of AMD model en in geval van Intel, Iris of nVidia?
Tumbleweed en een AMD-gpu, onboard bij een Ryzen 5 5625U.
Dat is wel gek, alsof het MAC adres telkens verandert op je laptop of dat er ergens iets niet goed gaat met de pairing key. Helaas is niet direct te zien welke wifi+bt module in het AMD model zit, maar Intel zou probleemloos moeten werken.
De WLAN-module is een MEDIATEK Corp. MT7921 802.11ax, dus ik gokken dat die ook BT voorziet.
Zoals net hierboven gezegd, display scaling kan bij sommige applicaties niet heel lekker werken. Zeker in een X11 sessie is dat wat problematisch, omdat het een schaal is voor alle schermen. In Wayland is het wel per monitor. Maar als het programma niet overweg kan met Wayland en hierdoor in XWayland draait, X11 sessie in Wayland, dan kan je ook van die rare dingen krijgen. Helaas geef je niet aan welke programma's specifiek hier last van hebben.
Het verschilt. Op de desktop (en taakbalk) wordt het wazig (en dan weer scherp). In Firefox danst het, in Mediawriter zijn de knoppen gigantisch... Nuja, ik gebruik niet vaak de laptop uit z'n dock, dus ook weer geen zo'n groot probleem.
Ik keek toevallig onderaan de productpagina van de AMD variant en daar is een vraag of de laptop Linux kan draaien. Reactie: nee, dat kan 't niet. Toch wel gek, want Linux draait op zo'n beetje alles. En jij hebt 't draaien, al is het misschien niet feilloos. Maar dat kan aan de distro liggen. Mint is zeker een optie waard om te kijken hoe dat gaat.
Grappig. Op de support pagina kan ik (beperkt) drivers voor Ubuntu en Fedora downloaden. Misschien zal Mint dan toch een betere optie zijn.
Corrigan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:49:
Herkenbaar. Sommige distro's werken hier ook direct nooit goed op bepaalde hardware. Dan is het de vraag of je hier zelf veel tijd in wilt steken aan trouble shooten of direct een andere distro probeert waar alles wel direct gewoon goed werkt.
Exactly! Er is al wat werk in gekropen, maar de issues komen er sneller bij dan ik ze kan oplossen. Daarvan gaat het energieniveau wel wat van omlaag. Zeker omdat ik genoeg andere zaken te doen heb.

Zal eens zien bij Mint. Dank voor de input iig :)

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
@mieJas heb je ook gekeken naar scaling in je scherminstellingen? Alles op 100% en kijken of je dan ook vaagheden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Corrigan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:49:
[...]

Onlangs ook weer hetzelfde gehad met Debian stable en OpenSUSE Leap. Met Debian continue hoog CPU gebruik, geloei van de fan, video acceleratie problemen. Backports kernel, video driver updates, accelaratie instellingen, niets werkte. Met OpenSUSE werkte de VPN app niet door veel eigen OpenSUSE aanpassingen en Leap voelde teveel hybride met oud en nieuw zoals Yast wat maar half werkte. Minste problemen heb ik altijd met Fedora en Arch.

Sinds kort werk ik op ChromeOS Flex op de PC en dat heeft als voordeel dat alles zo ongecompliceerd en soepel samen werkt. Zonder dat je iets zelf ook maar iets hoeft te beheren of te bedenken met veel uitleg ook in het OS.

Dat is ook wel eens een fijne en luxe ervaring. :)
Komt vaak door de kernel. Zeker met de nieuwste hardware, maar ook weer niet voor iedereen en daarom wordt de kernel ook steeds geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
mieJas schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Exactly! Er is al wat werk in gekropen, maar de issues komen er sneller bij dan ik ze kan oplossen. Daarvan gaat het energieniveau wel wat van omlaag. Zeker omdat ik genoeg andere zaken te doen heb.

Zal eens zien bij Mint. Dank voor de input iig :)
De keuze van een bepaalde linux distro gaat vooral om personalisatie die de developers hebben bedacht. Veel verschillen onderling zijn er niet echt. Package manager, release cycle en hoe er wordt getest en dan heb je het wel gehad.

Als het niet werkt op je eigen hardware ben je bij problemen alleen maar bezig om die personalisaties en executie keuzes eruit te slopen. Zwaar irritant.

Ik heb altijd ruzie met Ubuntu, Debian, OpenSUSE vanwege te eigenwijze personalisaties. Bijna nooit problemen met Fedora Everything en Arch die veel meer een vanilla aanbod hebben zonder al die extra 'hulp'. Je kunt daar helemaal zelf je distro opbouwen met alleen wat je nodig hebt. Niets meer, niets minder.

Soms wil je dan toch gaan distro hoppen en dan denk je weer van Oh ja, daarom was het toen ook niks. :)

Onlangs een mooie onderbouwing gezien waarom er in vredesnaam zo ontzettend veel Linux distro's zijn. https://www.howtogeek.com...re-so-many-linux-distros/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:23
Ik heb een Thinkpad X1 Yoga Gen 7 en ben aan het zoeken naar de meest geschikte distro. Inmiddels heb ik Mint en Zorin geprobeerd en beide werken ok, maar de onder Mint is de fingerprint een dingetje en onder beide krijg ik de webcam niet aan de gang.

Nu is deze laptop Ubuntu Certified voor 20.04. Zou dan onder Ubuntu wel alle hardware ondersteund worden? Of is dat niet het idee achter Ubuntu Certified?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@mieJas, hmm, mediatek wifi+bluetooth, dat had mijn moederbord ook. Bluetooth ervan was voor mij enorm instabiel, want zodra ik m'n bluetooth 5 headset ermee verbond, ging het eigenlijk altijd op z'n bek (erg handig als je muis+tobo ook via bt gaan) en moest ik een volledige power drain van het systeem uitvoeren om het weer aan de praat te krijgen. Maar de connecties werden wel onthouden. Nu met een Intel AX210 nergens last van.

@Corrigan, bij Debian wordt er anders niet veel aangepast tov vanilla. Hooguit de wallpaper en dat is het dan ook wel denk ik. Maar moet wel toegeven dat ik niet de default installatie uitvoer, dus de meta package die het zou gebruiken als je de betreffende taak pakt die bij je gewenste DE hoort kan wel wat meer bevatten aan 'personalisatie' tov vanilla. Maar het is geen verplichting zoals bij Ubuntu, daar wordt je halve systeem er weer af gesmeten of als broken gemarkeerd als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:28:
...

@Corrigan, bij Debian wordt er anders niet veel aangepast tov vanilla. Hooguit de wallpaper en dat is het dan ook wel denk ik. Maar moet wel toegeven dat ik niet de default installatie uitvoer, dus de meta package die het zou gebruiken als je de betreffende taak pakt die bij je gewenste DE hoort kan wel wat meer bevatten aan 'personalisatie' tov vanilla. Maar het is geen verplichting zoals bij Ubuntu, daar wordt je halve systeem er weer af gesmeten of als broken gemarkeerd als je dat wilt.
Debian 12 met Gnome in een netinstall was hier niet werkbaar te krijgen voor het afspelen van video's in browser of in apps. Geloei van de fans, haperende video's, het was niet te doen. Zwaar irritant.
Het werkte ook niet met de laatste kernel upgrade naar 6.12 en intel-media-va-driver-non-free driver uit de backports en diverse Wayland instellingen. Met Flatpaks was het al helemaal niet te doen. Dan is maar next, volgende Linux distro.

Met Fedora en Arch die aangeven dicht bij de upstream te zitten werkt video's afspelen allemaal wel direct uitstekend. Blijft apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
Aziraphale schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:24:
Ik heb een Thinkpad X1 Yoga Gen 7 en ben aan het zoeken naar de meest geschikte distro. Inmiddels heb ik Mint en Zorin geprobeerd en beide werken ok, maar de onder Mint is de fingerprint een dingetje en onder beide krijg ik de webcam niet aan de gang.

Nu is deze laptop Ubuntu Certified voor 20.04. Zou dan onder Ubuntu wel alle hardware ondersteund worden? Of is dat niet het idee achter Ubuntu Certified?
Ik heb heel goede ervaringen met Manjaro. Maar geen ervaring met deze specifieke Thinkpad. Aangezien Ubuntu ondersteund wordt, verwacht ik dat andere distro's ook zou moeten werken. Bij de een wat meer aanpassen dan bij de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Corrigan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:20:
Onlangs een mooie onderbouwing gezien waarom er in vredesnaam zo ontzettend veel Linux distro's zijn. https://www.howtogeek.com...re-so-many-linux-distros/
Tegelijk vind ik wel het nadeel dat het voor iemand die 0 ervaring heeft het een ingewikkelde stap is. Keuzestress en vooraf geen idee hebben welke het beste bij je past. Zeg maar het supermarkt idee met eens schap met veel te veel merken.
Ik denk dan maar dat Ubuntu dan een goede start is. Gebruikersvriendelijk, veel support qua documentatie en qua hardwareondersteuning. En het is de meest gebruikte. Prima als je een OS wilt dat gewoon werkt. En wil je meer/anders kun je er aan sleutelen of op een dag besluiten iets anders te proberen.
Wat ik alleen zo jammer aan Ubuntu vind is dat eigenwijze gedrag waarmee ze afwijken van alle andere distro's en hun telemetry gedrag. In dat opzicht is het net zoals dat ik mijn moeder een tijdje geleden een Windows laptop aanbeveelde terwijl ik zelf een Macbook gebruik en een hekel heb aan Windows. Wat ik beter vind is niet voor iedereen het beste. En dit forum is gevuld met mensen die niet bepaald de gemiddelde computer gebruiker zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Ik zou zelf standaard de categorie ouders/ schoonouders voorzien van Linux Mint. Dat lijkt het meeste op Windows 7/10 en zorgt ervoor dat heel veel oude systeempjes nog heel lang meekunnen.

Ik heb zelf mijn schoonouders gemigreerd naar Linux Mint en ik heb ze eigenlijk niet meer gehoord met computer problemen. Geen last meer van browser hi-jacks dat Edge weer de standaard browser was en ook niet over allerlei vage software en browser pop-up’s.
Het enige waar ik echt klachten over kreeg was dat de pc soms niet uit te zetten is en alleen in pauze stand. Lang leve unattended updates dus ik heb gezegd dat ik daar nog wel een keer naar ga kijken als ik weer langskom… oftewel helemaal niet dat is een bewuste feature :D

Tip: Voor de verknochte Word gebruikers onder de ouders/ schoonouders. Desktop linkje maken naar Libre Office Writer en het pictogram vervangen voor die van Word. Zelfde kun je ook doen met andere apps, merken ze toch niet en anders geef je ze de schuld dat er een update is geweest en het uiterlijk hebben gewijzigd ;)

En voor al onze tweakers hier. Ga lekker hoppen, er is zoveel moois dat er altijd wel iets is wat bij je past. Inmiddels lijk ik zelf mijn plekje te hebben gevonden bij OpenSuse Tumbleweed. Deze distro werkt het prettigst met mijn oude MacBook Air 2017 waar nu alle Apple hardware goed werkt en weer een tijdje meekan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ERervYoXAHl7M6nZToyiPa_tRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFfak88SX1oep3GkDBNrkAbC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Voor (schoon)ouders zou ik een atomic variant aanraden. Fedora Kinoite heb ik een tijdje terug bij mijn digibetische schoonmoeder geïnstalleerd en dat gaat nog steeds goed. Auto-updates aan en gaan! Updates zijn alles of niets, vanwege het readonly aspect van het systeem kan het niet zomaar gesloopt worden (zelfs met sudo-rechten is het lastiger dan een reguliere setup) en als er dan toch iets misgaat en je wordt ingevlogen doe je een rollback naar een vorige stabiele versie en zal dat waarschijnlijk het probleem oplossen. KDE lijkt ook best veel op Windows en de overstap was voor haar niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jolijter schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:38:
Voor (schoon)ouders zou ik een atomic variant aanraden. Fedora Kinoite heb ik een tijdje terug bij mijn digibetische schoonmoeder geïnstalleerd en dat gaat nog steeds goed. Auto-updates aan en gaan! Updates zijn alles of niets, vanwege het readonly aspect van het systeem kan het niet zomaar gesloopt worden (zelfs met sudo-rechten is het lastiger dan een reguliere setup) en als er dan toch iets misgaat en je wordt ingevlogen doe je een rollback naar een vorige stabiele versie en zal dat waarschijnlijk het probleem oplossen. KDE lijkt ook best veel op Windows en de overstap was voor haar niet moeilijk.
Ik vind de atomic varianten met minder gebruiksvriendelijk als je ook aangewezen bent op software van buiten de vaste repo's en ook staat het in zijn geheel nog redelijk in de kinderschoenen al gaan de ontwikkelingen wel hard. Totdat het echt mainstream is geworden blijf ik er even van weg als ik zelf support moet geven aan anderen. Voor mezelf kan het met de tijd wel een optie worden, al moet ik zeggen dat ik met OpenSuse en het kunnen terugrollen naar snap shots een "vergelijkbare" ervaring heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Miki schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Ik vind de atomic varianten met minder gebruiksvriendelijk als je ook aangewezen bent op software van buiten de vaste repo's en ook staat het in zijn geheel nog redelijk in de kinderschoenen al gaan de ontwikkelingen wel hard. Totdat het echt mainstream is geworden blijf ik er even van weg als ik zelf support moet geven aan anderen. Voor mezelf kan het met de tijd wel een optie worden, al moet ik zeggen dat ik met OpenSuse en het kunnen terugrollen naar snap shots een "vergelijkbare" ervaring heb.
Wanneer er software buiten de vaste repo's (en buiten Flathub) nodig zijn wordt het inderdaad omslachtig. Voor velen is een browser tegenwoordig voldoende, daar is de keuze meestal groot genoeg in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
PrimusIP schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Tegelijk vind ik wel het nadeel dat het voor iemand die 0 ervaring heeft het een ingewikkelde stap is. Keuzestress en vooraf geen idee hebben welke het beste bij je past. Zeg maar het supermarkt idee met eens schap met veel te veel merken.
Ik denk dan maar dat Ubuntu dan een goede start is. Gebruikersvriendelijk, veel support qua documentatie en qua hardwareondersteuning. En het is de meest gebruikte. Prima als je een OS wilt dat gewoon werkt. En wil je meer/anders kun je er aan sleutelen of op een dag besluiten iets anders te proberen.
Wat ik alleen zo jammer aan Ubuntu vind is dat eigenwijze gedrag waarmee ze afwijken van alle andere distro's en hun telemetry gedrag. In dat opzicht is het net zoals dat ik mijn moeder een tijdje geleden een Windows laptop aanbeveelde terwijl ik zelf een Macbook gebruik en een hekel heb aan Windows. Wat ik beter vind is niet voor iedereen het beste. En dit forum is gevuld met mensen die niet bepaald de gemiddelde computer gebruiker zijn.
Ik zie mijzlef wel als gemiddelde gebruiker. Ik vind Mint een stuk gebruiksvriendelijker dan Ubuntu, want voor iemdnad die van Windows komt lijkt Mint daar erg op. Het is installeren en gebruiken, maar men moet natuurlijk wel eerst wat onderzoek doen naar Linux voordat ze het gaan gebruiken, want het is natuurlijk geen Windows. Vooral gamers die Nvidia gebruiken is Linux niet altijd geschikt en games als Fortnite kun je wel vergeten op Linux, want doet het niet. Maar dat is niet de schuld van Linux, maar de game ontwikkelaar.
Pagina: 1 ... 45 ... 47 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.