Intel of AMD model en in geval van Intel, Iris of nVidia?
Verbinden van een iPhone -> vastlopers (als in, volledige freeze, ook overschakelen naar een andere TTY lukt niet meer). Op te lossen door over te schakelen naar Wayland ipv X11.
Ik heb een iPhone van de zaak. Vandaag nog aan m'n laptop gehad om een foto over te halen. Geen problemen mee. Ik draai wel Wayland, om een of andere reden is Xorg/X11 minder stabiel. Intel laptop en iGPU btw.
Desktop lock -> 100% CPU.
Apart. Zou dan bijna denken dat je een nVidia videokaart hebt en het niet lekker overweg kan met het lockscreen.
Bluetooth devices blijven niet onthouden, moet ze telkens opnieuw pairen.
Dat is wel gek, alsof het MAC adres telkens verandert op je laptop of dat er ergens iets niet goed gaat met de pairing key. Helaas is niet direct te zien welke wifi+bt module in het AMD model zit, maar Intel zou probleemloos moeten werken.
Op het laptopscherm is de tekst wazig en lijkt te dansen/golven (delta van een paar pixels), op een externe monitor is het niet.
Refresh rate zou ik als eerste aan denken. Daarna dat er iets van DPI scaling wordt toegepast en de programma's hier niet lekker op reageren.
Opstarten zonder dock en dan aansluiten -> geraakt niet uit slaap.
Display scaling geeft artifacts bij sommige programma's (muispointer, werkbalken, knoppen abnormaal groot tot onbruikbaar). Bij Windows is het ook niet perfect, maar niets was onbruikbaar.
Niet levensbedreigend allemaal, maar ik begin me wel af te vragen of ik geen andere distro kan gebruiken. Toch maar naar Mint?
Zoals net hierboven gezegd, display scaling kan bij sommige applicaties niet heel lekker werken. Zeker in een X11 sessie is dat wat problematisch, omdat het een schaal is voor alle schermen. In Wayland is het wel per monitor. Maar als het programma niet overweg kan met Wayland en hierdoor in XWayland draait, X11 sessie in Wayland, dan kan je ook van die rare dingen krijgen. Helaas geef je niet aan welke programma's specifiek hier last van hebben.
Ik keek toevallig onderaan de productpagina van de AMD variant en daar is een vraag of de laptop Linux kan draaien. Reactie: nee, dat kan 't niet. Toch wel gek, want Linux draait op zo'n beetje alles. En jij hebt 't draaien, al is het misschien niet feilloos. Maar dat kan aan de distro liggen. Mint is zeker een optie waard om te kijken hoe dat gaat.