Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Sjah schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:26:
[...]

Wat is er zoveel erger aan 11, dat 10 niet al fout deed?

<KNP>
Wat denk je van de recal functie die ze in windows 11 willen gaan implementeren.
Waarbij om de zoveel tijd een screenshot word gemaakt van je werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Majestici schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:39:
Mooie OP, maar wat ik volledig mis is gaming. Aangezien Windows 11 behoorlijk invasief begint te worden, zullen er vast een hoop mensen zijn die van hun Windows gaming PC, een linux gaming PC willen maken.

Ikzelf val daar ook onder, en ik wil me alvast oriënteren op welke distro daarbij het beste past, omdat ik niet ga overstappen naar 11. Ik heb zelf vrij weinig ervaring ermee, een sudo installatie command wil nog wel lukken maar daarbuiten heb ik weinig kaas ervan gegeten. Mijn achtergrond is wel Engineering, dus ik kan wel vlug wat leren.

Dus liefst met GUI, focus op gaming, AMD hardware (CPU en GPU) als Windows10 vervanger. Iemand een voorstel?
Probeer eens Bazzite. Deze is helemaal gericht op gaming en heeft als basis Fedora Atomic.

Een Atomic Linux distro is eenvoudiger in het beheer dan een standaard distro. Het is meer vergelijkbaar met het gebruiksgemak van een Chromebook. Setup en forget.

https://bazzite.gg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:09
En hoe ga je dan games kopen bij Steam op Linux, als je bij 90% vd games te horen krijgt dat ze niet "for your OS" zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Sjah schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:04:
En hoe ga je dan games kopen bij Steam op Linux, als je bij 90% vd games te horen krijgt dat ze niet "for your OS" zijn....
Steeds meer Windows games werken anders prima met Steam Proton onder Linux.

Op de Proton site kun je de status zien. https://www.protondb.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Weet ik wel...maar das verre van relaxt. En nogmaals hoe kan je een game aanschaffen onder Linux Steam....volgens mij moet je naar Windows booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-07 09:40
Sjah schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:53:
Weet ik wel...maar das verre van relaxt. En nogmaals hoe kan je een game aanschaffen onder Linux Steam....volgens mij moet je naar Windows booten.
En waarom is dat verre van relaxt?

Meeste games werken gewoon, behalve games die werken met kernel based anti cheat. Alle games die ik heb werken gewoon. Alle versie van Horizon werken gewoon ook de remastered versies. GoW etc.

En kopen doe je gewoon in de Steam Store of een Steam key invoeren net zoals bij Windows.

[ Voor 8% gewijzigd door Mark de Vaal op 09-12-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
[...]

Ik ergerde me vandaag aan Ubuntu, wilde een shortcut aanpassen, in Windows is dat peanuts, nou mijn zoekresultaten op duckDuck waren om te huilen.
Wat bedoel je met shortcut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:42
@Guus... Waarschijnlijk bedoelt hij dat je in Windows een snelkoppeling kunt aanpassen via Rechtermuisknop > Eigenschappen.

Onder Linux moet je het betreffende .desktop-bestand opzoeken in resp.:
  • ~/.local/share/applications
  • /usr/local/share/applications
  • /usr/share/applications
En dan in het .desktop-bestand je aanpassingen doen via een tekst editor. Dat is inderdaad iets omslachtiger.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Mark de Vaal schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:14:
[...]
En kopen doe je gewoon in de Steam Store of een Steam key invoeren net zoals bij Windows.
Ter aanvulling. Het enige dat niet goed werkt tussen Steam onder Windows en Steam onder Linux is wanneer games zowel als Windows-versie en als native Linux-versie verkrijgbaar zijn. Als gevolg hiervan installeert Steam (logisch) de Windows-versie onder Windows en de Linux-versie onder Linux.

Nadeel hiervan is dat Steam Cloud dan niet uitwisselbaar is voor opgeslagen games tussen deze 2 versies omdat het andere versies betreft. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Tomb Raider. De spelvoortgang bereikt onder Linux is niet beschikbaar onder de Windows-versie via Steam.

[ Voor 6% gewijzigd door pporrio op 09-12-2024 11:31 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Majestici schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:39:
Mooie OP, maar wat ik volledig mis is gaming.

Aangezien Windows 11 behoorlijk invasief begint te worden, zullen er vast een hoop mensen zijn die van hun Windows gaming PC, een linux gaming PC willen maken.

Ikzelf val daar ook onder, en ik wil me alvast oriënteren op welke distro daarbij het beste past, omdat ik niet ga overstappen naar 11.
+1 :)

Maar...

Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren eerlijk gezegd en zie mezelf eerder nog jarenlang met oude games en Windows 7 en 10 klooien dan onder Linux gamen, want voor zover ik het allemaal heb gezien heb je twee opties :
- Wees een Steam verslaafde en doe zoveel mogelijk daarmee...
- Vertrouw 3rd Party Clients je login gegevens toe en installeer dan zoiets : https://heroicgameslauncher.com/
(Één van de opties... Geloof dat er nog een paar zijn...)

En dat vind ik eigenlijk maar een beetje "Meh..." -O-

Het beste is IMHO een losse PC/Laptop die je totaal niet vertrouwt, want Windows 8.x/10/11/12/17/628/ erop en alle TCPA/Palladium/DRM/TPM/enz. ellende erop en die als een soort ChromeOS apparaat zien : Als er wat stuk gaat dan herinstalleer je alles zonder je ook maar 1 seconde druk te maken om backups, want je belangrijke en vertrouwelijke data staat er toch niet op !!! >:) :Y) :*)
Fritz Chip/TPM Chip als onderdeel van TCPA/Palladium natuurlijk :(
Ik ergerde me vandaag aan Ubuntu, wilde een shortcut aanpassen, in Windows is dat peanuts, nou mijn zoekresultaten op duckDuck waren om te huilen.
pporrio schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:10:
@Guus... Waarschijnlijk bedoelt hij dat je in Windows een snelkoppeling kunt aanpassen via Rechtermuisknop > Eigenschappen.

En dan in het .desktop-bestand je aanpassingen doen via een tekst editor. Dat is inderdaad iets omslachtiger.
Letterlijk 2 clicks onder KDE :*)
Meeste games werken gewoon, behalve games die werken met kernel based anti cheat.
En daar gaat je GTA V Online of straks GTA VI Online avontuur om maar wat te noemen... -O-

Ik gok dat heel veel van de Battlefield/Call of Duty achtige games dan ook meteen buitenspel staan...

Niet dat ik voorstander ben van bovenstaande games en wat ze allemaal uitspoken trouwens, maar dat is wel helaas de realiteit :/
pporrio schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:28:
Ter aanvulling. Het enige dat niet goed werkt tussen Steam onder Windows en Steam onder Linux is wanneer games zowel als Windows-versie en als native Linux-versie verkrijgbaar zijn. Als gevolg hiervan installeert Steam (logisch) de Windows-versie onder Windows en de Linux-versie onder Linux.
Het lijkt dan zo logisch om je gewoon te laten kiezen, maar die eene knop toevoegen is blijkbaar teveel gevraagd of zo...?!

Zoo jammer altijd dat soort dingen... :F
Nadeel hiervan is dat Steam Cloud dan niet uitwisselbaar is voor opgeslagen games tussen deze 2 versies omdat het andere versies betreft. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Tomb Raider.

De spelvoortgang bereikt onder Linux is niet beschikbaar onder de Windows-versie via Steam.
Dat is ook niet echt handig... :o

Kan je handmatig het een en ander qua "Save Games/Save Files" overgooien :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
nero355 schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:13:
[...]

Niet geprobeerd. Maar is voor mij geen probleem. Ik heb toch geen computers met Windows meer draaien. :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je mij dan uitleggen hoe ik games als Powerwash Simulator, Satisfactory, The Pedestrian, DARQ, etc heb kunnen kopen via Steam op Linux?

Als je wilt kan je zelfs met je mobiel uit '13 inloggen op store.steampowered.com en een game aanschaffen.
nero355 schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:13:
[...]

Het lijkt dan zo logisch om je gewoon te laten kiezen, maar die eene knop toevoegen is blijkbaar teveel gevraagd of zo...?!

Zoo jammer altijd dat soort dingen... :F

[...]

Via de eigenschappen van de game in je library kan je aangeven of je Compatiblity wilt gebruiken. Effectief geef je hiermee aan dat je Proton wilt gebruiken en dus de Windows versie wilt. Die knop is er dus gewoon! En je saves komen dan ook netjes mee met de cloud sync voor de Windows versie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
kan gewoon...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKPGLxQHbyof38lUxiqyVcttJSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ByDNbZ2klBYqYpJ6BYYliNGU.png?f=fotoalbum_large

zie het probleem niet :?

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
geenwindows schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:37:
[...]

kan gewoon...
[Afbeelding]

zie het probleem niet :?
Nou, ik kan me nog herinneren dat je als je een Windows game had, je niet kon kopen in Steam in Linux, in Windows Steam uiteraard wel..??
En nog iets, wat heb je veel Tweakers openstaan .. ;)
pporrio schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:10:

Dat is idd nog wel oke, maar ik kreeg meer antwoorden zoals configuratie bestandjes schrijven, en ik kreeg geen eenduidig antwoord.

[ Voor 39% gewijzigd door Sjah op 09-12-2024 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Sjah schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:42:
[...]
Nou, ik kan me nog herinneren dat je als je een Windows game had, je niet kon kopen in Steam in Linux, in Windows Steam uiteraard wel..??
En nog iets, wat heb je veel Tweakers openbstaan .. ;)
[...]
in de afgelopen ~8 jaar dat ik Linux daily-drive heb ik altijd al games kunnen aanschaffen, echter toen Valve nog niet begonnen was met Proton was installeren een dingetje...
Tweakers tabbladen is maar een kleine percentage van de openstaande tabbladen :+

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
'Powered by Steam OS' is ook interessant. Met SteamOS en Bazzite komen er steeds meer laagdrempelige mogelijkheden bij. Valve is serieus goed bezig.

Linux wordt na het zo gemakkelijk werken van Proton in Steam steeds groter en groter als gaming platform OS.

https://www.techspot.com/...g-os-prepares-expand.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Corrigan schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:56:
'Powered by Steam OS' is ook interessant. Met SteamOS en Bazzite komen er steeds meer laagdrempelige mogelijkheden bij. Valve is serieus goed bezig.

Linux wordt na het zo gemakkelijk werken van Proton in Steam steeds groter en groter als gaming platform OS.

https://www.techspot.com/...g-os-prepares-expand.html
En dan nog te bedenken dat er geruchten zijn dat SteamOS straks voor meerdere platformen beschikbaar is. Dan heb je een dedicated SteamOS machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-07 09:39
Nog een vraagje, is er voor Linux een Adrenaline software versie? Ik kan op AMD's website alleen de driver zelf vinden voor Ubuntu. Maar ik gebruik Adrenaline erg vaak, voor Radeon Chill, undervolting, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Majestici schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:05:
Nog een vraagje, is er voor Linux een Adrenaline software versie? Ik kan op AMD's website alleen de driver zelf vinden voor Ubuntu. Maar ik gebruik Adrenaline erg vaak, voor Radeon Chill, undervolting, etc.
Voor zover ik weet niet. Alles zit in de kernel. Wil je voor je videokaart je powerlimits aanpassen. Dat kan via LACT of Corectrl. Voor een AMD kaart moet je nog wel een kernel parameter toevoegen om dit te kunnen doen.
You need to add the parameter `amdgpu.ppfeaturemask=0xffffffff` to your GRUB configuration. To do so, edit `/etc/default/grub` as root and add the parameter between the quotes of `GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT`. Save, then run `sudo update-grub2` or `sudo grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg`, depending on your distro. Reboot. If you're running any bootloader other than GRUB, check <ins>this Arch Wiki page</ins>.

[ Voor 28% gewijzigd door Mark de Vaal op 09-12-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
[...]

En waarom is dat verre van relaxt?

Meeste games werken gewoon, behalve games die werken met kernel based anti cheat. Alle games die ik heb werken gewoon. Alle versie van Horizon werken gewoon ook de remastered versies. GoW etc.

Oww, jij vindt 2e keus zijn leuk? Daarnaast waarom zullen game-profs bij windows blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:30:
[...]

Oww, jij vindt 2e keus zijn leuk? Daarnaast waarom zullen game-profs bij windows blijven?
Omdat die profs veelal games competitief spelen en die shit vereist kernel-level anti-cheat troep wat alleen op Windows werkt. Ze kunnen letterlijk niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expresso
  • Laatst online: 22-07 18:25
Ik gebruik zelf op het moment Linux Mint 22.0, gaat best goed op AMD hardware... ik game echter niet, dat trekt mijn Asus MiniPC PN-50 niet eens.

Solus doet trouwens ook een hoop voor de gamer, maar die zijn bezig de boel helemaal om te gooien (ander package management). Ik zou nog even wachten voordat je daaraan begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:32:
[...]

Omdat die profs veelal games competitief spelen en die shit vereist kernel-level anti-cheat troep wat alleen op Windows werkt. Ze kunnen letterlijk niet anders.
Klopt. Er zijn beperkt wel wat anti-cheats beschikbaar voor Linux.

Aardige site om te volgen met het laatste nieuws over gaming op Linux is... GamingOnLinux. :)
Met ook user surveys over welke Linux distro's het meeste worden gebruikt voor gaming.
https://www.gamingonlinux.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Corrigan schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:56:
Met SteamOS en Bazzite komen er steeds meer laagdrempelige mogelijkheden bij.
Bazzite is dus blijkbaar een kant en klare Linux Gaming distro : https://bazzite.gg/ :?

Daar staat ook precies wat ik laatst noemde :
Own games outside of Steam?

Lutris (Pre-installed), Junk Store Decky Plugin, and Heroic Games Launcher from Flathub can not only run games from other stores, but cleanly integrate them into Steam Gaming Mode, including: EA App, Epic Games Store, GOG.com, itch.io, Rockstar Games Launcher, Ubisoft Connect, your dad's old CDs, and more!
Dat zijn dus allemaal 3rd Party Clients die je maar je logins moet willen toevertrouwen... -O-
Majestici schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:05:
Nog een vraagje, is er voor Linux een Adrenaline software versie?
Dat is nou precies het spul dat mij bij AMD videokaarten vandaan heeft gedreven in 2016/2017 :r

CCC was niet bepaald mooi te noemen, maar wel 110% functioneler en overzichtelijker !!! O+ _O_

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:35:
[...]

Bazzite is dus blijkbaar een kant en klare Linux Gaming distro : https://bazzite.gg/

Daar staat ook precies wat ik laatst noemde :

[...]

Dat zijn dus allemaal 3rd Party Clients die je maar je logins moet willen toevertrouwen...
Bazzite is geen Linux distro, het is een base image helemaal gericht op gaming. Bedoeld voor Fedora Atomic Desktops support van bootable OCI containers. Net zoals Aurora, uCore en Bluefin.
En werkt ook op handhelds zoals de Asus ROG Ally.

Na de eerste boot krijg je netjes de opt in mogelijkheid voor wat je wel en niet wilt gaan gebruiken aan 3rd party. In plaats van alles zelf moeten uitvogelen en installeren. Kant en klaar, gamen maar.
Bazzite has tackled drivers, inputs, and updating, so you can just play games
https://arstechnica.com/g...s-of-non-valve-handhelds/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:34

Cyphax

Moderator LNX
nero355 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:35:
[...]

Dat zijn dus allemaal 3rd Party Clients die je maar je logins moet willen toevertrouwen... -O-
Maar dat hoeft ook niet per se, toch? Je kunt aan bijvoorbeeld Heroic games toevoegen die je al hebt geinstalleerd. En aan Steam ook. Wat let je om games van Gog los te installeren en dan toe te voegen aan een van die twee, dan heb je in beide gevallen de voordelen van Proton. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyphax schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:51:
Maar dat hoeft ook niet per se, toch?
"Dunno... You tell me!" :)
Je kunt aan bijvoorbeeld Heroic games toevoegen die je al hebt geinstalleerd. En aan Steam ook. Wat let je om games van Gog los te installeren en dan toe te voegen aan een van die twee, dan heb je in beide gevallen de voordelen van Proton. :)
Hoe ga ik onder Linux ineens Windows games installeren buiten Steam of één van die andere 3rd Part Cliënts om en dan via Proton draaien :?

Ik zou verwachten dat Proton dat voor mij doet op de een of andere manier (Waar ik dan flink voor aan de bak moet via de CLI/Console maar dat moet dan maar...) en dat ik dan zo'n Client niet eens nodig heb ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:46

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
nero355 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:19:
[...]

Hoe ga ik onder Linux ineens Windows games installeren buiten Steam of één van die andere 3rd Part Cliënts om en dan via Proton draaien :?

Ik zou verwachten dat Proton dat voor mij doet op de een of andere manier (Waar ik dan flink voor aan de bak moet via de CLI/Console maar dat moet dan maar...) en dat ik dan zo'n Client niet eens nodig heb ?!
Tbh klinkt het allemaal als veel werk voor mijn 2 uurtjes per week casual gaming. Zou inderdaad fijn zijn als proton gebruiksvriendelijk buiten Steam zou werken.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

silverball schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:24:
Tbh klinkt het allemaal als veel werk voor mijn 2 uurtjes per week casual gaming. Zou inderdaad fijn zijn als proton gebruiksvriendelijk buiten Steam zou werken.
Gelukkig zijn er ook games die gewoon onder Ubuntu of zo werken zonder gezeik vanaf G.O.G. of zo te downloaden, maar die zijn nog steeds flink in de minderheid... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:34

Cyphax

Moderator LNX
[...]

[...]

Proton is alleen goed in het doen alsof het Windows is, maar voor de rest moet je het doen met scriptjes die al dan niet zelf schrijft, of Bottles, of dus terug bij af: danwel Steam zelf, danwel Heroic, danwel Lutris. Hoewel het al zou helpen als je een associatie zou kunnen maken met die Windows-executables en Proton. Misschien kan dat ook zo wel.
En tja, die applicaties vragen of jij ze autoriseert om wat api calls en downloads uit te voeren bij Gog of Epic zodat jij niet hoeft uit te pluizen hoe je dat met de hand doet.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:29:
[...]

Gelukkig zijn er ook games die gewoon onder Ubuntu of zo werken zonder gezeik vanaf G.O.G. of zo te downloaden, maar die zijn nog steeds flink in de minderheid... ;w
Ow dus ik had toch wel een punt, haha. Nee ik sla me niet op de borst want ik ben er niet blij mee.

• Corrigan
  • Niet online
silverball schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:24:
[...]

Valve heeft voor hun eigen Steam een gebruiksvriendelijke fork van Wine gemaakt, dat is Proton.
Niets houdt je natuurlijk tegen om zelf Wine te installeren zonder Steam hulp.

Naast Proton heb je ook andere Wine helpers zoals Bottles en Lutris. Welke Linux distro maakt hiervoor niet uit. Werkt naast Steam dan ook voor GOG, Epic, etc. https://lutris.net/

Bazzite biedt dit allemaal direct aan in hun OS image voor Fedora Atomic.
https://docs.bazzite.gg/Gaming/Game_Launchers/

[ Voor 14% gewijzigd door Corrigan op 12-12-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-07 22:34
Ik ben sinds ~2008 af en aan bezig met het spelen van (Windows) games op Linux. Met Proton is er een gigantische stap gezet in de ondersteuning van Windows games en dat is een understatement.

In mijn ervaring werkt Steam met Proton erg goed, er zijn maar enkele games die ik er niet mee heb kunnen spelen. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik praktisch geen multiplayer games speel en de meeste games >5 jaar oud zijn. Epic Games via Lutris gaat ook vrij goed, daar zijn echter wat meer games die niet opstarten. Wat er opstart gaat verder wel goed. Zelfs EA games via hun launcher gaat via Lutris vaak prima, alleen heb ik Red Alert 2 niet aan de praat gekregen :(

Mocht je nieuwe games kopen hou dan vooral de refund voorwaarden in de gaten. Als je kunt kopen, proberen en eenvoudig kunt refunden wanneer het niet werkt is dat een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Jolijter schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:43:
Epic Games via Lutris gaat ook vrij goed, daar zijn echter wat meer games die niet opstarten. Wat er opstart gaat verder wel goed. Zelfs EA games via hun launcher gaat via Lutris vaak prima, alleen heb ik Red Alert 2 niet aan de praat gekregen :(
Ik weet niet al of je op Protondb hebt gekeken maar probeer een de volgende launcher options:

PROTON_USE_WINE3D=1 WINEDLLOVERRIDES="ddraw=n,b" %command% -SPEEDCONTROL

Je kan hier ook filteren op Merk CPU en/of GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Mark de Vaal schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:47:
[...]

Ik weet niet al of je op Protondb hebt gekeken maar probeer een de volgende launcher options:

PROTON_USE_WINE3D=1 WINEDLLOVERRIDES="ddraw=n,b" %command% -SPEEDCONTROL

Je kan hier ook filteren op Merk CPU en/of GPU.
Thanks, mocht ik weer een keer de behoefte hebben om het te spelen zal ik daar naar kijken!

• nero355

nero355

Jolijter schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:43:
Zelfs EA games via hun launcher gaat via Lutris vaak prima, alleen heb ik Red Alert 2 niet aan de praat gekregen :(
Laat effe weten of dat nog ooit lukt, want stiekem was dat één van de laatste echt leuke RTS games voor mij en ik vind het geweldig om ermee te klooien eens in de zoveel tijd !!! :D O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
beetje offtopic...
@Jolijter @nero355 in Lutris > winetricks > CNC_ddraw installeren.
vervolgens heb ik in RA2.ini het volgende aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[Video]
AllowHiResModes=yes
AllowVRAMSidebar=yes
VideoBackBuffer=no
ScreenWidth=1920
ScreenHeight=1080
StretchMovies=no

RA 2 werkt redelijk, enkel wat vage dingen als:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvorr6pBPKuAq6u8vDwmtJKbBKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8VGFFwbL0PkKoLNwlHMNIeHH.png?f=fotoalbum_large

heb het maar paar minuten getest, had eerst last van de bekende black screen met enkel muis en geluid, nu dit.
verder niet getest, anders ben ik zo weer paar uur verder O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Om de een of andere reden wil valve daar niet aan, dus zal je het moeten doen met een stukje toegevoegde software om de niet-stoom spellen in linux te beheren.

Lutris kan overigens prima, zonder logingegevens, met de windows installatiebestanden overweg. Alleen zal je wel snel merken dat de optie om spellen direct door de launcher te laten downloaden toch wel een stuk prettiger werkt.

Zelf ben ik uitgekomen op heroic voor de beheer van de nietstoomspellen (meerendeel gog). Die launcher werkt voor mij zo prettig (veeeel fijner dan steam) dat ik zelfs de native linux spellen van gog er mee beheer. De launcher zelf slaat geen logingegevens op, enkel de token die het na login krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-07 17:56
Bazzite misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:32

L0g0ff

omg

Ik heb sinds een tijdje bazzite draaien op mijn prive laptop en Aurora op mijn oude zakelijke laptop om het zakelijk te testen. Ik vind het Universal Blue concept echt fantastisch en alles werkt gewoon direct. Ik moet me soms wel inhouden toch geen rpm-ostree te gebruiken maar over het algemeen kom ik heel erg ver met distrobox en homebrew.

Nu is er 1 ding wat me tegenhoudt om helemaal over te stappen zakelijk en dat is het gerommel met vpn's naar klant netwerken. Wanneer openconnect werkt dan is het klik en klaar maar voor Sonicwall en fortigate met saml loop ik echt vast met de tooling.

Nu heb ik me een beetje ingelezen in universal blue templates en ik zou zelf een pipeline kunnen maken en daar de vpn repo op stapelen maar dat vind ik eigenlijk best wel veel onderhoudswerk.

Is dit de way to go of kan ik beter naar een meer vanilla atomic fedora toe? Alternatief zou vm's zijn maar ik ben niet zo kapot van vm's op mijn host als daily driver.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

L0g0ff schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:07:
Nu is er 1 ding wat me tegenhoudt om helemaal over te stappen zakelijk en dat is het gerommel met vpn's naar klant netwerken. Wanneer openconnect werkt dan is het klik en klaar maar voor Sonicwall en fortigate met saml loop ik echt vast met de tooling.
Als er zelfs voor Jolla SailFish een native port is van FortiVPN dan zou ik denken dat ze voor Linux op de PC/Laptop ook wel iets hebben verzonnen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:32

L0g0ff

omg

nero355 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 01:06:
[...]

Als er zelfs voor Jolla SailFish een native port is van FortiVPN dan zou ik denken dat ze voor Linux op de PC/Laptop ook wel iets hebben verzonnen :?
Ik heb vandaag een bluebuild image gemaakt en daar de fortigate client aan toegevoegd. Die fortigate client bleek wel zo brak dat ik nu alles in een qemu/kvm heb gestopt. Ubuntu 22.04 erin, spice en qemu agents geïnstalleerd en dit draait als een zonnetje.

Overigens is dit wel echt een aanrader voor iedereen die zijn eigen Fedora image wil bouwen: https://blue-build.org/

Wat is dit mooi spul :)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-07 11:58
Ik heb sinds een paar weken een Deskmini X600+AMD 8600G en op Pop OS krijg ik regelmatig complete freezes waar enkel een hard reboot de oplossing biedt. Ik bekijk even hoe het gaat als ik de oude kernel boot.

Eventueel zou ik overschakelen naar Opensuse. Is dat een aanrader? Het zal even wennen worden om met Yast en Zipper te werken, maar van wat ik lees is Leap zeer stabiel. Lever ik iets in in vergelijking met Pop OS?
Ik gebruik het vooral voor surfen, wat administratie en 1 game: Age of Empires 2 DE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
cy-gor25 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:03:
Ik heb sinds een paar weken een Deskmini X600+AMD 8600G en op Pop OS krijg ik regelmatig complete freezes waar enkel een hard reboot de oplossing biedt. Ik bekijk even hoe het gaat als ik de oude kernel boot.

Eventueel zou ik overschakelen naar Opensuse. Is dat een aanrader? Het zal even wennen worden om met Yast en Zipper te werken, maar van wat ik lees is Leap zeer stabiel. Lever ik iets in in vergelijking met Pop OS?
Ik gebruik het vooral voor surfen, wat administratie en 1 game: Age of Empires 2 DE.
OpenSUSE is in mijn ervaring een stabiele distributie. Heb je ook gekeken naar Fedora? Ik vind die twee vergelijkbaar, Fedora is wat gemakkelijker in het opzetten. OpenSUSE heeft als voordeel dat het vanuit de EU (Duitsland) georganiseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:13

Waarom is alleen opensuse een optie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:59

Ik zou gewoon wat distro hoppen, je komt er vast wel eentje tegen die goed aansluit bij je wensen. Ubuntu, OpenSuse, Fedora, Debian, Arch/ EndeavourOS, hebben allemaal hun voors en tegens. De verschillen zitten vaak in het gebruik van kernels en tweaks waardoor je eventuele hardware problemen ondervind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal

Als je van .rpm Packard houdt kan ik je voor je processor Nobara HTPC aanbevelen. Goed getweaked voor en zeker een 8600g (ook bij mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Mark de Vaal schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:49:
[...]

Als je van .rpm Packard houdt kan ik je voor je processor Nobara HTPC aanbevelen. Goed getweaked voor en zeker een 8600g (ook bij mij).
Zou je je echt druk moeten maken om het soort packages en bijbehorende packagemanager? Voor het meerendeel van dagelijks gebruik maakt het echt niet uit met welk commando je je systeem onderhoud.

Opensuse:
zypper up / zypper in <package>

Fedora en andere RH derivaten:
dnf up / dnf in <package>

Debian:
apt* update && upgrade / apt* install <package>
* of aptitude of apt-get

Arch:
pacman -Syu / pacman -S <package>

EndeavourOS
yay / yay <package>

Uiteraard is de ene packagemanager wat krachtiger dan de ander en de één weer sneller dan de ander.

Ik zou eerder kijken naar beschikbare specifieke packages, package versies, eventuele voorkeuren voor stabiliteit of bleeding edge en community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Jolijter schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:41:
[...]

OpenSUSE is in mijn ervaring een stabiele distributie. Heb je ook gekeken naar Fedora? Ik vind die twee vergelijkbaar, Fedora is wat gemakkelijker in het opzetten. OpenSUSE heeft als voordeel dat het vanuit de EU (Duitsland) georganiseerd wordt.
Fedora he ik wel eens geprobeerd, om een of andere reden was dat wat buggy en was ik niet overtuigd. Misschien moet ik het nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Falco schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:42:
[...]

Waarom is alleen opensuse een optie?
Goh moet niet. Ik heb al enkele distro's gebruikt: arch, endeavour, Ubuntu, mint, pop, zorin, manjaro. Arch based was leuk, arch was supersnel, maar niet stabiel en als het kapot ging was het uren zoeken. Mint heb ik lang gebruikt en behalve broken packages ging dat vlot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:13
cy-gor25 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:58:
[...]

Goh moet niet. Ik heb al enkele distro's gebruikt: arch, endeavour, Ubuntu, mint, pop, zorin, manjaro. Arch based was leuk, arch was supersnel, maar niet stabiel en als het kapot ging was het uren zoeken. Mint heb ik lang gebruikt en behalve broken packages ging dat vlot.
Ik heb zelf EndeavourOS en Fedora Silverblue draaien, die laatste is een immutable desktop en bij mij rock solid. Is even wennen qua concept, maar het zou zomaar een mooie toekomst kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Miki schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:01:
[...]

Zou je je echt druk moeten maken om het soort packages en bijbehorende packagemanager? Voor het meerendeel van dagelijks gebruik maakt het echt niet uit met welk commando je je systeem onderhoud.

Opensuse:
zypper up / zypper in <package>

Fedora en andere RH derivaten:
dnf up / dnf in <package>

Debian:
apt* update && upgrade / apt* install <package>
* of aptitude of apt-get

Arch:
pacman -Syu / pacman -S <package>

EndeavourOS
yay / yay <package>

Uiteraard is de ene packagemanager wat krachtiger dan de ander en de één weer sneller dan de ander.

Ik zou eerder kijken naar beschikbare specifieke packages, package versies, eventuele voorkeuren voor stabiliteit of bleeding edge en community.
Duh net of ik dat niet weet? Het ging er mij meer om dat cy-gor25 van een ene .rpm systeem naar een andere wilde!

Ik heb 3 systemen met linux draaien 2x CachyOS en 1 x Nobara HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Miki schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:01:
Zou je je echt druk moeten maken om het soort packages en bijbehorende packagemanager?
Voor het meerendeel van dagelijks gebruik maakt het echt niet uit met welk commando je je systeem onderhoud.
Ik kan me voorstellen dat je onder Distro X net die eene applicatie wel hebt via een externe repository en Distro Y niet dus dan is het wel fijn om daar rekening mee te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin

Daarom heb ik toen Pop OS vaarwel gezegd. Het ontwaakte vaak ook niet uit Suspend dat ik altijd gebruik. Ik had het met andere distro's overigens ook een total freeze. Harde reset is dan enige dat helpt, want REISUB werkt niet met MX. Ook met MX dat ik gebruik, maar sinds ik de AHS Liquorix kernel gebruik heb ik daar geen last meer van gehad.

Als je toch Pop wil gebruiken dan zou ik wachten tot de Cosmic desktop klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
desalniettemin schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:51:
[...]

Daarom heb ik toen Pop OS vaarwel gezegd. Het ontwaakte vaak ook niet uit Suspend dat ik altijd gebruik. Ik had het met andere distro's overigens ook een total freeze. Harde reset is dan enige dat helpt, want REISUB werkt niet met MX. Ook met MX dat ik gebruik, maar sinds ik de AHS Liquorix kernel gebruik heb ik daar geen last meer van gehad.

Als je toch Pop wil gebruiken dan zou ik wachten tot de Cosmic desktop klaar is.
Gisteren geen problemen gehad met de oude kernel. Zal het nog wat aankijken de komende dagen. Suspend gaat soms wel erg snel en toen ik Age of Empires 2 DE speelde en pauzeerde en een half uur later terugkwam moest ik ook hard resetten. Op het vorige systeem was dit allemaal geen probleem dus het is of de MVNE of toch iets anders.Ontwaken is soms ook wel tricky ja, maar het lukt wel.

Ik kijk ook wel uit naar Cosmic. Welke OS gebruik je? Eventueel wil ik Fedora silverblue of Opensuse wel een kans geven, ga het eens uittesten op een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Kernel en suspend is wel langer een probleem geweest, maar bij mij nu al zeker anderhalf jaar ok ln Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

cy-gor25 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:52:
Gisteren geen problemen gehad met de oude kernel.
Welke versie precies :?
Suspend gaat soms wel erg snel en toen ik Age of Empires 2 DE speelde en pauzeerde en een half uur later terugkwam moest ik ook hard resetten.
Ik kan me best wel voorstellen dat een game het niet fijn vindt dat de boel wordt onderbroken op zo'n manier eerlijk gezegd...
Op het vorige systeem was dit allemaal geen probleem.
En die had dezelfde Kernel in gebruik ?
dus het is of de MVNE of toch iets anders.
Als je een Kingston A2000 NVMe SSD gebruikt dan kan je sowieso rare dingen verwachten volgens meerdere gebruikerservaringen hier op GoT :)
ga het eens uittesten op een laptop.
Heb je nu dan ook een Laptop in gebruik of niet ?!
Sjah schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:56:
Kernel en suspend is wel langer een probleem geweest, maar bij mij nu al zeker anderhalf jaar ok ln Ubuntu.
Ik kan al jarenlang prima het volgende doen i.c.m. verschillende Kubuntu versies t/m 20.04 LTS die kernel 5.4 gebruikt en ondertussen aan versie
code:
1
5.4.0-205-generic #225-Ubuntu SMP Fri Jan 10 22:23:35 UTC 2025 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

toe is gekomen :
- Laptop dichtklappen en later weer openklappen.
Soms wel meerdere uren later zelfs...
- Laptop zichzelf laten uitschakelen op zo'n manier dat ik de Aan/Uit knop moet indrukken om verder te kunnen gaan met hetgene waarmee ik bezig was.
Hierbij is volgens mij alles naar de SSD weggeschreven en wordt het tijdens het tot leven wekken van alles weer ingeladen ?!

Het gaat hierbij dan om een ondertussen behoorlijk oude maar oh zo heerlijk typende Lenovo T520 die volledig uit Intel hardware bestaat en een dikke vette accu heeft die aan de achterkant uitsteekt B-)

Ik ben heel slecht in al die Standby/Sleep/Hibernate/Suspend/whatever termen omdat ik dat eigenlijk nooit op de PC gebruik en het me ook nooit echt heeft kunnen boeien dus jullie weten vast wel beter dan ik of je wat aan de bovenstaande informatie hebt of niet :$ O-) :+
desalniettemin schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:51:
Daarom heb ik toen Pop OS vaarwel gezegd.
Best wel gek, want System76 distro en die verkopen heel wat Clevo Laptop Barebones :)
Het ontwaakte vaak ook niet uit Suspend dat ik altijd gebruik.
Ik had het met andere distro's overigens ook een total freeze.
Kernel versies en distro namen zou niet gek zijn...
Harde reset is dan enige dat helpt, want REISUB werkt niet met MX.
https://kaliex.co/the-mag...rt-a-frozen-linux-system/
:o Ik was helemaal vergeten dat die optie ook nog bestaat... :X

Gelukkig ook al heeeeel lang niet nodig gehad :P :+
Ook met MX dat ik gebruik, maar sinds ik de AHS Liquorix kernel gebruik heb ik daar geen last meer van gehad.
Als ik effe snel die Kernel opzoek dan is het Kernel 6.12 zo te zien : Bij jou ook ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Ik ben heel slecht in al die Standby/Sleep/Hibernate/Suspend/whatever termen omdat ik dat eigenlijk nooit op de PC gebruik en het me ook nooit echt heeft kunnen boeien
Zo was ik ook in de jaren 2000, dat het mij worst was dat de pc aanbleef terwijl ik bed indook. Uiteraard keek ik nog wel of de CRT's (later TFT) op standby gingen, maar dood ging ik niet vd energierekening van mijn P4 1.8. En hee, ik moest als aanwezig blijven vond ik ...op mijn toenmalige IRC-kanaaltje.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjah op 04-02-2025 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:33:
Zo was ik ook in de jaren 2000, dat het mij worst was dat de pc aanbleef terwijl ik bed indook.
Ik ben zo'n rare gast die hem dan gewoon uitzet :+
En hee, ik moest als aanwezig blijven vond ik ...op mijn toenmalige IRC-kanaaltje.
Ahh! :D

Maar dat kan tegenwoordig prima op een Intel Atom NUCje of Raspberry/Orange/Banana Pi of Odroid of zo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vriend van mij heeft een PC van werk overgenomen. AMD 5900X met Nvidia 3080 Ti. Vergeleken met z'n 6th gen Intel een flinke upgrade. Er zitten 2 SSDs in en we hebben hem aangeraden om dual boot te gaan draaien met Windows op de ene en Linux op de andere. Tijdens installatie even de andere SSD eruit om problemen te voorkomen (Windows wil immers nog wel eens de EFI partitie nuken). Windows staat er ondertussen (kaal) op.

Ik heb zo weinig gedaan met andere distro's, dat ik toch even advies voor hem wil inwinnen. Omdat er een Nvidia kaart in zit was het idee voor Pop_OS. Mijn ervaring met Nvidia kaarten is dat Pop_OS nou niet echt bijzonder is voor een desktop, ik heb met m'n eerste pc met Ubuntu gewoon de gesloten driver geïnstalleerd uit de repo. Later met Debian net zo. Weinig tot geen problemen.

Heb 'm aangeraden om naar screenshots te zoeken voor de interface van Pop_OS, of dat hem wel aanspreekt. Want Mint zou anders een logischere keus zijn met Cinnamon, Mate of zelfs KDE. Enige wat ik weet is dat de interface die men nu nog bij Pop_OS gebruikt ook al een aardige MacOS feel heeft en dat is helemaal niks.

Wat zeggen jullie? Gewoon lekker Mint pakken of toch Pop_OS nemen vanwege de reputatie dat het goed werkt met Nvidia?
Als je een Kingston A2000 NVMe SSD gebruikt dan kan je sowieso rare dingen verwachten volgens meerdere gebruikerservaringen hier op GoT :)
Ah, dat is iets wat ik even met 'm moet controleren, want Windows staat nu op de Samsung. Als het idd een Kingston A2000 is, dan kan 'ie beter even Windows er opnieuw op zetten, op de Kingston en de Samsung EVO voor Linux gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 21:55

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van linux. Mijn laatste keer dat ik het probeerde was red hat nog een ding en kreeg ik een cd=rom bij een tijdschrift :) Maar goed...2025. Fedora. Hartstikke leuk en onder de indruk.

Maar nu begint er toch gedonder. Elke keer na een sleep lijkt hij geen bluetooth meer te hebben en is het enige wat helpt een harde power down. En dat is irritant als je toetsenbord via bluetooth connect :)

Na wat zoeken lees ik bij heel veel distro's gezeur hierover...is dit common practise?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
KNIP
Wat zeggen jullie? Gewoon lekker Mint pakken of toch Pop_OS nemen vanwege de reputatie dat het goed werkt met Nvidia?
[...]
Hangt van het doel af. Ga je echt alleen maar 100% gamen is popos! met goed werkend nvidia drivers niet te missen. Gaat het om de eerste stappen in Linux pak dan mint.
Ah, dat is iets wat ik even met 'm moet controleren, want Windows staat nu op de Samsung. Als het idd een fKingston A2000 is, dan kan 'ie beter even Windows er opnieuw op zetten, op de Kingston en de Samsung EVO voor Linux gebruiken.
Denk dat het wenig uitmaakt. Voor de zekerheid zou je nog een extra EVO aan kunnen schaffen. Dan heb je gelijkwaardig. Kan je pas goed vergelijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Cybermage op 04-02-2025 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cybermage schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Hangt van het doel af. Ga je echt alleen maar 100% gamen is popos! met goed werkend nvidia drivers niet te missen. Gaat het om de eerste stappen in Linux pak dan mint.
Beide. Hij gaat wel gamen met deze pc. Maar mijn ervaring met Nvidia op de desktop met iig Debian was het gewoon 'apt install nvidia-driver' en eventuele extra packages zoals nvidia-settings en gaan. Ik weet dus niet wat Pop_OS voor extra's bied op een desktop. Voor een laptop met dual graphics zou het zeker meerwaarde kunnen hebben.
[...]

Denk dat het wenig uitmaakt. Voor de zekerheid zou je nog een extra EVO aan kunnen schaffen. Dan heb je gelijkwaardig. Kan je pas goed vergelijken.
Wat vergelijken? Het gaat juist om het punt dat Linux op een A2000 wat gezeik kan geven (instabiliteit e.d.). Draai je het op een EVO heb je dat niet. En Windows boeit het vaak geen zak, anders had je wel meer klachten gehoord over die SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

bonzz.netninja schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:38:
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van linux. Mijn laatste keer dat ik het probeerde was red hat nog een ding en kreeg ik een cd=rom bij een tijdschrift :) Maar goed...2025. Fedora. Hartstikke leuk en onder de indruk.

Maar nu begint er toch gedonder. Elke keer na een sleep lijkt hij geen bluetooth meer te hebben en is het enige wat helpt een harde power down. En dat is irritant als je toetsenbord via bluetooth connect :)

Na wat zoeken lees ik bij heel veel distro's gezeur hierover...is dit common practise?
Het is niet common practise. Ik heb wel eens wat issues gehad met bluetooth met een aparte USB dongle, maar die waren na wat kernels en andere updates er niet meer. Nu heb ik een Intel module in m'n werklaptop en m'n eigen AMD pc. Die pc had oorspronkelijk een Mediatek bluetooth module en daar had ik meer gezeik mee als ik bluetooth 5 apparaten verbond.

Welke module heb jij precies in je systeem zitten (zie de uitvoer van lsusb)? Ik zie bij de mijne bijvoorbeeld dit:
code:
1
8087:0032 Intel Corp. AX210 Bluetooth

Heb je ook in de logs gekeken na het hervatten van het systeem? Maak even een apart topic aan, dan kunnen we beter helpen en verdwijnt het niet in de algemene distro discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@Hero of Time Ik zou voor Zorin OS gaan. Vind ik persoonlijk beter dan Pop_OS en Linux Mint. Standaard ook geen snaps geïnstalleerd en kan packages installeren vanuit eigen (Ubuntu) repo en flatpak repo.

Ik gebruik al jaren een Kingston A2000 met Linux. Ik heb alleen even via Windows de laatste firmware erop gezet.

[ Voor 23% gewijzigd door pporrio op 04-02-2025 20:13 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pporrio schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:10:
@Hero of Time Ik zou voor Zorin OS gaan. Vind ik persoonlijk beter dan Pop_OS en Linux Mint. Standaard ook geen snaps geïnstalleerd en kan installeren vanuit eigen (Ubuntu) repo en flatpak repo.
Weet 't niet zo. Ken Zorin zelf helemaal niet. Mint heeft iig nog een basis van Ubuntu en dat ken ik nog enigszins. Ik heb 'm vorig jaar ook een boek over Linux gegeven en daar gaat het voornamelijk over Ubuntu. Dan is Mint of Pop_OS een handigere keus, vooral als Zorin nogal afwijkt en z'n eigen ding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@Hero of Time Zorin gebruikt ook Ubuntu als basis, net als Mint en Pop_OS. Gebruikt standaard Gnome met wat extensies als DE.

Het lijkt erg op Windows, dus als je een Windows gebruiker over wilt hebben naar Linux, zou ik deze distributie zeker proberen.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:35:
Vriend van mij heeft een PC van werk overgenomen.

Er zitten 2 SSDs in en we hebben hem aangeraden om dual boot te gaan draaien met Windows op de ene en Linux op de andere.
Gok dat hij een gamer is gezien de hardware dus ik zou zeggen doe daar nog een SSD bij voor de Games of juist Windows dan wel Linux en de reden lees je hier : nero355 in "[Multi] Grand Theft Auto V Online"

Ook wat ik al eerder zei : Windows moet je tegenwoordig als een soort ChromeOS zien.
Is het stuk ?! Reinstall is sneller dan troubleshooten !! :Y) :D
Ik heb zo weinig gedaan met andere distro's, dat ik toch even advies voor hem wil inwinnen.
Omdat er een Nvidia kaart.
Waarom niet gewoon hetgene wat jij het beste kent : Debian i.c.m. KDE ?! :)
Ah, dat is iets wat ik even met 'm moet controleren, want Windows staat nu op de Samsung.
Als het idd een Kingston A2000 is, dan kan 'ie beter even Windows er opnieuw op zetten, op de Kingston en de Samsung EVO voor Linux gebruiken.
Samsung meuk op nieuwere firmwares controleren is opzich ook geen gek idee ;)
bonzz.netninja schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:38:
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van linux.
Mijn laatste keer dat ik het probeerde was red hat nog een ding en kreeg ik een cd=rom bij een tijdschrift :)
:o Klinkt als meer dan 20 jaar geleden ?! :D

Na wat zoeken lees ik bij heel veel distro's gezeur hierover...

Is dit common practise?
Nee, dat is standaard Bluetooth gezeik en soms zelfs WiFi als je pech hebt en geheel OS onafhankelijk dus met Windows heb je ook kans op zulke toestanden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Gok dat hij een gamer is gezien de hardware dus ik zou zeggen doe daar nog een SSD bij voor de Games of juist Windows dan wel Linux en de reden lees je hier : nero355 in "[Multi] Grand Theft Auto V Online"
Er zitten al 2x 2TB in. ;) Dat gaat 'ie met wat 'ie nu doet (voornamelijk emulators) niet snel vol krijgen. Die voor Windows misschien, het OS vreet al een flink stuk ervan. :+
[...]

Waarom niet gewoon hetgene wat jij het beste kent : Debian i.c.m. KDE ?! :)
Omdat hij op z'n eigen benen moet leren staan en ik niet voor elk wissewasje hem het handje vast wil houden. Dan is het beter om iets te nemen waar iets meer hits bij Google/DuckDuckGo naar voren komen. Het boek wat hij heeft moet hier ook bij helpen.
[...]

Samsung meuk op nieuwere firmwares controleren is opzich ook geen gek idee ;)
Dat ook idd. Maar als er een probleem zou zijn met de Samsung die mij nog even te binnen schoot mbt runtime, had die op kantoor door de vorige gebruiker al naar boven moeten komen. Het BIOS hebben we al bijgewerkt, liep ook 3 jaar achter.
[...]

Nee, dat is standaard Bluetooth gezeik en soms zelfs WiFi als je pech hebt en geheel OS onafhankelijk dus met Windows heb je ook kans op zulke toestanden ;)
Ik ken de bluetooth problemen alleen met non-Intel modules. Sinds ik m'n Mediatek heb vervangen heb ik geen problemen meer. Op m'n laptops die ik door de jaren heb gehad heb ik ook geen gezeik gehad, maar die waren ook Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
...
Ik zou Manjaro of Pop!_OS nemen. Gelijk al bij het installeren heb je de keuze al voor NVidia ondersteuning en dat werkt gewoon goed.

De standaard look en feel van Manjaro vindt ik zelf wat mooier en is ook rolling. Dat is meer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Vriend van mij heeft een PC van werk overgenomen. AMD 5900X met Nvidia 3080 Ti. Vergeleken met z'n 6th gen Intel een flinke upgrade. Er zitten 2 SSDs in en we hebben hem aangeraden om dual boot te gaan draaien met Windows op de ene en Linux op de andere. Tijdens installatie even de andere SSD eruit om problemen te voorkomen (Windows wil immers nog wel eens de EFI partitie nuken). Windows staat er ondertussen (kaal) op.

Ik heb zo weinig gedaan met andere distro's, dat ik toch even advies voor hem wil inwinnen. Omdat er een Nvidia kaart in zit was het idee voor Pop_OS. Mijn ervaring met Nvidia kaarten is dat Pop_OS nou niet echt bijzonder is voor een desktop, ik heb met m'n eerste pc met Ubuntu gewoon de gesloten driver geïnstalleerd uit de repo. Later met Debian net zo. Weinig tot geen problemen.

Heb 'm aangeraden om naar screenshots te zoeken voor de interface van Pop_OS, of dat hem wel aanspreekt. Want Mint zou anders een logischere keus zijn met Cinnamon, Mate of zelfs KDE. Enige wat ik weet is dat de interface die men nu nog bij Pop_OS gebruikt ook al een aardige MacOS feel heeft en dat is helemaal niks.

[...]

Ah, dat is iets wat ik even met 'm moet controleren, want Windows staat nu op de Samsung. Als het idd een Kingston A2000 is, dan kan 'ie beter even Windows er opnieuw op zetten, op de Kingston en de Samsung EVO voor Linux gebruiken.
Linux Mint of Nobara zou mijn keuze zijn. Linux mint is gewoon de perfecte beginnersdistro door de vele tooltjes en herkenbare look and feel. Nobara raad ik aan vanwege het gaming aspect en ook omdat het populair is onder de Linux gamers. Het wordt gezien als soort van Steam OS zonder officiële support.

Pop OS zit midden in een transitie naar Cosmic desktop waardoor de meeste aandacht daar naar toe gaat. Je ziet het ook aan de applicaties die gedateerd beginnen te raken. Daardoor zou ik je deze niet direct aanraden tenzij je echt specifieke redenen hebt. Is het een slechte distributie, nee maar wel zwaar over de houdbaarheidsdatum heen.

Anyway succes met je keuze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
CR2032 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:41:
[...]

Ik zou Manjaro of Pop!_OS nemen. Gelijk al bij het installeren heb je de keuze al voor NVidia ondersteuning en dat werkt gewoon goed.

De standaard look en feel van Manjaro vindt ik zelf wat mooier en is ook rolling. Dat is meer persoonlijk.
Ik zou ver weg blijven van Manjaro. 1 Keer je AUR aanzetten en je ben weer terug bij af.

Dan zou ik meer voor CachyOS, Garuda Linux (KDE Lite) of EndeavorOS gaan met AUR aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27
Mark de Vaal schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:28:
[...]

Ik zou ver weg blijven van Manjaro. 1 Keer je AUR aanzetten en je ben weer terug bij af.

Dan zou ik meer voor CachyOS, Garuda Linux (KDE Lite) of EndeavorOS gaan met AUR aan.
Geen idee wat je daarmee bedoeld. Want ik gebruik al heel lang Manjaro op mijn Frame.Work met AUR aangezet via Paman en ben daar heel tevreden over. Met kernel 6.13 inmiddels en Gome 47 en Wayland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
cy-gor25 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Gisteren geen problemen gehad met de oude kernel. Zal het nog wat aankijken de komende dagen. Suspend gaat soms wel erg snel en toen ik Age of Empires 2 DE speelde en pauzeerde en een half uur later terugkwam moest ik ook hard resetten. Op het vorige systeem was dit allemaal geen probleem dus het is of de MVNE of toch iets anders.Ontwaken is soms ook wel tricky ja, maar het lukt wel.

Ik kijk ook wel uit naar Cosmic. Welke OS gebruik je? Eventueel wil ik Fedora silverblue of Opensuse wel een kans geven, ga het eens uittesten op een laptop.
MX Linux Xfce. Sleep is waardeloos met Linux. Daar zouden ze eens iets op moeten vinden. Met MX heb ik overigens nog nooit problemen gehad met Suspend. Enter en het ontwaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door desalniettemin op 05-02-2025 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony-J
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-07 14:20

[...]

Mint, Pop_OS allebei prima keuzes opzich hoor. Ik zelf heb na een hoop hoppen en wat gedonder met Nobara, CachyOS met KDE geinstalleerd. En het draait retesnel en stabiel op een 5700x3d met een 2070. De Discord channel is zeer actief en ook op het forum een hoop support en reacties vanuit de devs en community.

Echt een aanrader, voor CachyOS hoef je absoluut geen expert te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:07:
MX Linux Xfce. Sleep is waardeloos met Linux. Daar zouden ze eens iets op moeten vinden.

Met MX heb ik overigens nog nooit problemen gehad met Suspend. Enter en het ontwaakt.
Kernel versions... :P
Tony-J schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:47:
CachyOS met KDE geinstalleerd. En het draait retesnel en stabiel op een 5700x3d met een 2070.
Altijd grappig als mensen snelle hardware hebben en je dan vertellen dat iets heel snel draait, terwijl de grap juist is of het ook snel blijft op het moment dat je de hardware gaat downscalen en je ineens allerlei vreemde onnodige vertragingen beginnen op te vallen :D
De Discord channel is zeer actief
Ik zie dat als Spyware/Adware die ik het liefst vermijd :r
en ook op het forum een hoop support en reacties vanuit de devs en community.
Dat lijkt me veel nuttiger :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bedankt allen. We hebben besloten om Mint te installeren. Nou ja, hij gaat het installeren hopelijk. Vandaag nog even snel gekeken voor firmware updates van de SSDs, de Samsung had er wel eentje, de Kingston niet. Dat was overigens een SNV serie.

Arch en afgeleiden ga ik hem al helemaal niet adviseren. Ik draai zelf dan wel Debian Sid, maar voor hem is een rolling distro in welke mate dan ook nog niet verstandig. Als er iets mis zou zijn, geeft 'ie het of op, of ik ben de pineut om het op te lossen en is de kans aanwezig dat het later weer eens fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Hero of Time schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:47:
Bedankt allen. We hebben besloten om Mint te installeren. Nou ja, hij gaat het installeren hopelijk. Vandaag nog even snel gekeken voor firmware updates van de SSDs, de Samsung had er wel eentje, de Kingston niet. Dat was overigens een SNV serie.

Arch en afgeleiden ga ik hem al helemaal niet adviseren. Ik draai zelf dan wel Debian Sid, maar voor hem is een rolling distro in welke mate dan ook nog niet verstandig. Als er iets mis zou zijn, geeft 'ie het of op, of ik ben de pineut om het op te lossen en is de kans aanwezig dat het later weer eens fout gaat.
Ga je Mint LMDE draaien? Deze heb ik ook een tijdje gehad en dan met unstable repo's enabled. Draaide best goed, maar ik miste het gemak van een goed Arch based distro zoals CachyOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
nero355 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:11:

Altijd grappig als mensen snelle hardware hebben en je dan vertellen dat iets heel snel draait, terwijl de grap juist is of het ook snel blijft op het moment dat je de hardware gaat downscalen en je ineens allerlei vreemde onnodige vertragingen beginnen op te vallen :D
Als functioneel systeem ga je niet merken of een 3700X langzamer is dan een (in mijn geval) 5800x3d. Alles start net zo snel of iets sneller op, maar dit merk je niet. Met compilen van packages en gamen, ja. Dat merk je enorm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:40
Sinds ik een half jaartje geleden gestopt ben met Windows heb ik heel wat distro's uitgeprobeerd (op laptop en PC). Uiteindelijk een tijdje op Mint gezeten maar kan niet wennen aan de standaard desktop omgevingen dus kde plasma op Mint geinstalleerd.

Ik heb geconcludeerd dat kde plasma dé desktop omgeving voor mij is, de distro maakt me niet zoveel uit als deze maar stabiel is. Kde plasma gaf op Mint wat (kleine) problemen dus weer verder gezocht. Ben nu terecht gekomen op Tuxedo, gebaseerd op Debian/Ubuntu maar vanaf installatie meteen kde plasma en hardstikke stabiel.

Mijn schoonpa heeft een oudere laptop met Windows10 en was aan het mopperen dat hij een nieuwe laptop moest gaan kopen vanwege einde ondersteuning. De laptop heb ik voorzien van Tuxedo en hij is er hardstikke blij mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mark de Vaal schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Ga je Mint LMDE draaien? Deze heb ik ook een tijdje gehad en dan met unstable repo's enabled. Draaide best goed, maar ik miste het gemak van een goed Arch based distro zoals CachyOS.
Ik niet. Het is een vriend van mij die voor het eerst Linux gaat gebruiken. Heb wel eens voor een ander Mint ingericht en had al snel door dat men een 'override' op het apt commando hebben gemaakt. Dit omdat ik specifiek /usr/bin/apt in de sudoers had gezet. Toen kwam ik achter de /usr/local/bin/apt bagger. Sindsdien heb ik een erg sterke negatieve mening over Mint, maar voor nieuwe gebruikers is het op zich een prima stap in het landschap. Die kijken niet onder de motorkap zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tony-J
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-07 14:20
nero355 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:11:

Haha daar heb je een punt. Ik heb Cachy toevallig ook draaien op een Liva X met een Celeron N2808. Uiteraard gaat het daar ietwat langzamer, maar desalniettemin vloeiend en snappy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
@nero355 Liquorix kernel 6.12.12.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mark de Vaal schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:28:
[...]

Totaal geen last van. Manjaro is rock solid met Nvidia en de Arch base gebleken.
Vooral voor Steam gaming is Arch based ideaal. In de Steam survey staat Arch steeds direct na Steam OS (ook Arch based) in populariteit, met het voordeel van veel getest.

@Hero of Time Manjaro is rolling maar dan wel bundled en komt verschillende update branches. Werkt goed.
https://forum.manjaro.org/c/announcements/11

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desalniettemin
Jef61 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:33:
Sinds ik een half jaartje geleden gestopt ben met Windows heb ik heel wat distro's uitgeprobeerd (op laptop en PC). Uiteindelijk een tijdje op Mint gezeten maar kan niet wennen aan de standaard desktop omgevingen dus kde plasma op Mint geinstalleerd.

Ik heb geconcludeerd dat kde plasma dé desktop omgeving voor mij is, de distro maakt me niet zoveel uit als deze maar stabiel is. Kde plasma gaf op Mint wat (kleine) problemen dus weer verder gezocht. Ben nu terecht gekomen op Tuxedo, gebaseerd op Debian/Ubuntu maar vanaf installatie meteen kde plasma en hardstikke stabiel.

Mijn schoonpa heeft een oudere laptop met Windows10 en was aan het mopperen dat hij een nieuwe laptop moest gaan kopen vanwege einde ondersteuning. De laptop heb ik voorzien van Tuxedo en hij is er hardstikke blij mee :)
Tuxedo OS is een aangepaste KDE versie voor Tuxedo computers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mark de Vaal schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:58:
Als functioneel systeem ga je niet merken of een 3700X langzamer is dan een (in mijn geval) 5800x3d.
Alles start net zo snel of iets sneller op, maar dit merk je niet.
Daar ging het dan ook over en niet over :
Met compilen van packages en gamen, ja. Dat merk je enorm.
:)

Van dat laatste verwacht ik ook geen wonderen wetende dat mijn Athlon 64 X2 4400+ met 2 GB RAM ooit een hele dag deed over FreeBSD 5.x en X.org + KDE + Wat applicaties make install clean-en ;) :+
Jef61 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:33:

NICE!!! d:)b _O_
Ik heb geconcludeerd dat kde plasma dé desktop omgeving voor mij is, de distro maakt me niet zoveel uit als deze maar stabiel is.
Dat is ondertussen ook wel een beetje mijn conclusie geworden :)
:D
Ik heb Cachy toevallig ook draaien op een Liva X met een Celeron N2808.
:> Leuk kastje !!!

Een beetje zoals mijn Intel Atom 2830 NUC : Intel NUC Kit DN2820FYKH :*)
Uiteraard gaat het daar ietwat langzamer, maar desalniettemin vloeiend en snappy.
NICE!!! 8)
Zet dat dan effe in je originele reactie erbij ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:17
Tony-J schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Haha daar heb je een punt. Ik heb Cachy toevallig ook draaien op een Liva X met een Celeron N2808. Uiteraard gaat het daar ietwat langzamer, maar desalniettemin vloeiend en snappy.
Wat natuurlijk voornamelijk interessant is is om te weten (/testen) of het dan ook echt sneller is dan Arch. Arch dan omdat het daarop gebaseerd is, maar uiteraard kun je die vergelijking maken met elke distro die zich niet focust op performance/... zoals Cachy dat doet. Vooral op een toch al langzamer systeem zou je dan verwachten dat als Cachy "werkt" de andere distros ook echt trager zijn/aanvoelen. Immers merk je 10% performance winst niet bij iets dan 0,1s duurt en het dan 0,09s duurt. Maar als het op langzamere hardware 2s duurt merk je het wellicht wel als het daarna maar 1,8s duurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@CR2032, nogmaals, het is NIET voor mij. Gaat er wat mis, dan komt hij naar mij toen en ik heb echt geen zin om te gaan Ducken om uit te zoeken hoe het package management in vredesnaam werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Hero of Time schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:04:
@CR2032, nogmaals, het is NIET voor mij. Gaat er wat mis, dan komt hij naar mij toen en ik heb echt geen zin om te gaan Ducken om uit te zoeken hoe het package management in vredesnaam werkt.
Kicken woordgebruik, doei Googlen. Zal em zelf ook invoeren deze woordgebruik, ik doe ook DDG.

edt>> oh ,hhmmm Google is wel 100x zo groot. :(

[ Voor 5% gewijzigd door Sjah op 05-02-2025 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Sjah schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:20:
[...]

Kicken woordgebruik, doei Googlen. Zal em zelf ook invoeren deze woordgebruik, ik doe ook DDG.

edt>> oh ,hhmmm Google is wel 100x zo groot. :(
Dat is ook het probleem. Ik heb DuckDuck gebruikt en nu Qwant, maar betere zoekopdrachten krijg ik toch weer van google en val ook steeds weer terug naar google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Hero of Time schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:34:
[...]

Ik niet. Het is een vriend van mij die voor het eerst Linux gaat gebruiken. Heb wel eens voor een ander Mint ingericht en had al snel door dat men een 'override' op het apt commando hebben gemaakt. Dit omdat ik specifiek /usr/bin/apt in de sudoers had gezet. Toen kwam ik achter de /usr/local/bin/apt bagger. Sindsdien heb ik een erg sterke negatieve mening over Mint, maar voor nieuwe gebruikers is het op zich een prima stap in het landschap. Die kijken niet onder de motorkap zeg maar.
Dan zou ik ook gaan voor de normale Mint of stable LMDE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

desalniettemin schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:25:
[...]

Tuxedo OS is een aangepaste KDE versie voor Tuxedo computers.
Klopt, maar het draait in principe op alle hardware. Tuxedo voegt wat kleine beheer tools toe die alleen op de hardware van Tuxedo bruikbaar zijn, maar voor de rest is het een volledige geïntegreerde DE. Ik draai hem ook op mijn main systeem en een Thinkpad al bijna meer dan twee jaar en ben er ook uiterst tevreden mee.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
ElCondor schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Klopt, maar het draait in principe op alle hardware. Tuxedo voegt wat kleine beheer tools toe die alleen op de hardware van Tuxedo bruikbaar zijn, maar voor de rest is het een volledige geïntegreerde DE. Ik draai hem ook op mijn main systeem en een Thinkpad al bijna meer dan twee jaar en ben er ook uiterst tevreden mee.
Was alleen even ter verduidelijking :) Daar gaat het om dat jij er tevreden mee bent. Ik vind KDE persoonlijk niet fijn. Doe mij maar Xfce.

[ Voor 4% gewijzigd door desalniettemin op 06-02-2025 11:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jef61
ElCondor schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Ja klopt, ik heb hier een laptop van Skikk (gekocht zonder OS) en met Tuxedo werkt de toetsenbord verlichting 'out of the box' terwijl ik met andere distro's eerst wat zaken moet installeren voordat die verlichting werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Jef61 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:41:
[...]

Ja klopt, ik heb hier een laptop van Skikk (gekocht zonder OS) en met Tuxedo werkt de toetsenbord verlichting 'out of the box' terwijl ik met andere distro's eerst wat zaken moet installeren voordat die verlichting werkt.
Haaha, ja ik had ook zoiets met mijn SoundBlaster Katana soundbar. Die moest ik met Garuda via Optical aansluiten omdat hij niet als USB Sound device herkend werd. Met Tuxedo deed de optical het helaas niet, maar de USB dan weer wel 8)7
Nog steeds digitaal geluid in ieder geval :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

ElCondor schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:42:
Haaha, ja ik had ook zoiets met mijn SoundBlaster Katana soundbar.
Die moest ik met Garuda via Optical aansluiten omdat hij niet als USB Sound device herkend werd. Met Tuxedo deed de optical het helaas niet, maar de USB dan weer wel 8)7
Nog steeds digitaal geluid in ieder geval :)
IMHO ging het mis toen je een SoundBlaster produkt kocht >:) :P :+

Mijn HTPC/DIY NAS heeft dit moederbord : ASRock Z87 Extreme4
En de S/P-DIF Optical Out daarvan (RealTek 1150) werkt zonder gezeik i.c.m. een Marantz NR1606 en een paar el cheapo Klipsch B3 speakers die ik voor € 50 per stuk in de Correct Koopjeskelder heb gescoord :*)

Word je veel blijer van IMHO dan al die rare Creative Labs produkten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
desalniettemin schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Was alleen even ter verduidelijking :) Daar gaat het om dat jij er tevreden mee bent. Ik vind KDE persoonlijk niet fijn. Doe mij maar Xfce.
Ik heb mijns inziens niet zoveel eisen aan de desktop, wat ik wil is één taakbalk (2 vind ik zonde van de ruimte), taakbalk onderin het scherm en de starter / snelkoppelingen gecentreerd in het midden van de taakbalk (anders schuif je je een ongeluk met de muis op een breedbeeld scherm). Eigenlijk zoals in Windows... :P

In kde plasma heb ik dit met een klik of 2 voor elkaar, in die andere desktop omgevingen vind ik het een gepruts van jewelste of wordt het nooit helemaal zoals ik het wil. Dan heb ik zoiets van waarom zo moeilijk (of misschien heb ik het geduld er niet voor :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jef61 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:43:
taakbalk onderin het scherm en de starter / snelkoppelingen gecentreerd in het midden van de taakbalk (anders schuif je je een ongeluk met de muis op een breedbeeld scherm). Eigenlijk zoals in Windows... :P
Windows 11 dus :?

Dat is echt R-U-K :P

Dan kan je beter naar XFCE kijken of iets van OpenBox/FluxBox waar je op welke plek van je Desktop dan ook gewoon rechtermuisknop doet en je "Start Menu" open hebt naast de positie van je cursor :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jef61
Ja klopt :)

Ik heb ze allemaal geprobeerd maar kan er niet (meer) aan wennen...
(zal de leeftijd wel zijn _O- )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jef61 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:58:
Ik heb ze allemaal geprobeerd maar kan er niet (meer) aan wennen...
(zal de leeftijd wel zijn _O- )
Ik ben ook bij KDE blijven plakken hoor, maar in principe vind ik die andere drie dus ook heel erg tof :)

Moet ook eens een keer Lomiri installeren op een PC/Laptop om effe te kijken hoe dat zich verhoudt tot de UBPorts Ubuntu Touch versie in Convergence Mode op mijn OnePlus 7 Pro B-)

Pagina: 1 ... 44 ... 48 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.