Geen idee waarom het wordt/werd afgeraden, maar iemand in dit topic had dat al eerder getest en volgens hem werkt dat inderdaad wel relaxCorrigan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:31:
Ik kom er nu achter dat je met Silverblue ook met 1 command zonder problemen kunt switchen naar een andere Desktop Environment zoals KDE of Sway in plaats van Gnome. Iets wat normaal altijd wordt afgeraden.
Download en rebase op de achtergrond met rpm-ostree, reboot en klaar. En ook weer terug met behoud van alle data en instellingen.
Ik bewaar altijd een stuk of 2 a 3 naast de Kernel die ik op dat moment gebruik : You never know!desalniettemin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:26:
Nooit alle oudere kernels verwijderen. Altijd 1 reserve kernel bewaren voor als er problemen zijn met de huidige.
Hoe doet Proxmox eigenlijk een UEFI Boot via SystemDHero of Time schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:01:
Ik weet niet beter, en Debian doet dit ook op deze manier, dat je /boot hebt waar je Grub config op hebt met je initrd/initramfs en /boot/efi waar de ESP op gemount is zodat de UEFI loaders in /boot/efi/EFI staan.
Arch kan dan wel wat anders doen, maar dat maakt het nog niet per definitie de standaard. Ze zijn met sommige dingen best eigenwijs.
Is iets waar ik nog niet in ben gedoken...
Sorry, maar dat lijkt me echt niet handig...RobertMe schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:54:
De EFI partitie hoort absoluut wel de kernel op te staan volgens "nieuwe" stuff. /efi is voor EFI verhaal en /boot is daarmee kinda obsolete. (Aldus de Arch installation guide)
En het is een dual boot systeem met een EFI partitie van maar een paar honderd MB. Dus nouja, met alle fonts die Windows er op plaatst loopt die ook redelijk snel vol.
Als je ziet dat ze voor RaspBian/Raspberry Pi OS al 512 MB als /boot willen dan wil ik voor een PC/Laptop eigenlijk wel mijn gewoonlijke 1 GB als /boot
Hoe klein is je /boot dan wel nietHero of Time schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:25:
Ik heb /boot net groot genoeg zodat ik 2 kernels kan hebben, met een derde heb ik al een paar keer gehad dat update-initramfs faalde omdat /boot vol was.
Ik zie echt geen reden om op die ruimte te besparen eerlijk gezegd en al helemaal niet sinds we SSD's hebben en je dus geen snelheidsverlies zal lijden door via een grotere /boot je dagelijkse data verder naar het langzame gedeelte van een HDD te duwen

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||