Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Corrigan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:31:
Ik kom er nu achter dat je met Silverblue ook met 1 command zonder problemen kunt switchen naar een andere Desktop Environment zoals KDE of Sway in plaats van Gnome. Iets wat normaal altijd wordt afgeraden.

Download en rebase op de achtergrond met rpm-ostree, reboot en klaar. En ook weer terug met behoud van alle data en instellingen.
Geen idee waarom het wordt/werd afgeraden, maar iemand in dit topic had dat al eerder getest en volgens hem werkt dat inderdaad wel relax :)
desalniettemin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:26:
Nooit alle oudere kernels verwijderen. Altijd 1 reserve kernel bewaren voor als er problemen zijn met de huidige.
Ik bewaar altijd een stuk of 2 a 3 naast de Kernel die ik op dat moment gebruik : You never know! :)
Hero of Time schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:01:
Ik weet niet beter, en Debian doet dit ook op deze manier, dat je /boot hebt waar je Grub config op hebt met je initrd/initramfs en /boot/efi waar de ESP op gemount is zodat de UEFI loaders in /boot/efi/EFI staan.

Arch kan dan wel wat anders doen, maar dat maakt het nog niet per definitie de standaard. Ze zijn met sommige dingen best eigenwijs. :P
Hoe doet Proxmox eigenlijk een UEFI Boot via SystemD :? Misschien lijkt het meer daarop ?!

Is iets waar ik nog niet in ben gedoken...
RobertMe schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:54:
De EFI partitie hoort absoluut wel de kernel op te staan volgens "nieuwe" stuff. /efi is voor EFI verhaal en /boot is daarmee kinda obsolete. (Aldus de Arch installation guide)

En het is een dual boot systeem met een EFI partitie van maar een paar honderd MB. Dus nouja, met alle fonts die Windows er op plaatst loopt die ook redelijk snel vol.
Sorry, maar dat lijkt me echt niet handig...

Als je ziet dat ze voor RaspBian/Raspberry Pi OS al 512 MB als /boot willen dan wil ik voor een PC/Laptop eigenlijk wel mijn gewoonlijke 1 GB als /boot :Y)
Hero of Time schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:25:
Ik heb /boot net groot genoeg zodat ik 2 kernels kan hebben, met een derde heb ik al een paar keer gehad dat update-initramfs faalde omdat /boot vol was.
Hoe klein is je /boot dan wel niet :?

Ik zie echt geen reden om op die ruimte te besparen eerlijk gezegd en al helemaal niet sinds we SSD's hebben en je dus geen snelheidsverlies zal lijden door via een grotere /boot je dagelijkse data verder naar het langzame gedeelte van een HDD te duwen *O*

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:19
nero355 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:49:
[...]

Hoe doet Proxmox eigenlijk een UEFI Boot via SystemD :? Misschien lijkt het meer daarop ?!

Is iets waar ik nog niet in ben gedoken...
systemd-boot is gewoon de oude Gummiboot (?) onder een nieuwe naam. Ik gebruik systemd-boot op mijn Debian based router & "server" met een ESP gemount naar /boot en mijn werk laptop gebruik ik systemd-boot met de ESP gemount naar /efi. In alle drie de gevallen staan alle files (kernel etc) op de ESP. Of die overweg kan met een losse boot partitie waarop de kernel staat durf ik niet te zeggen.
[...]

Sorry, maar dat lijkt me echt niet handig...

Als je ziet dat ze voor RaspBian/Raspberry Pi OS al 512 MB als /boot willen dan wil ik voor een PC/Laptop eigenlijk wel mijn gewoonlijke 1 GB als /boot :Y)
Tsja, voor een enkele kernel is 512MB ruiim voldoende. En denk ook dat dat is wat ik op PC & laptop heb. Alleen neemt Windows er ook nogal wat van in beslag. En dan is copy/pasten uit de Arch guides niet heel handig. En 512MB voor Arch, zonder dual boot, is ook echt voldoende. Want je hebt geen keuze in meerdere kernel versies / oude bewaren. Enige optie zijn verschillende kernel packages, en dat is in principe "linux" vs "linux-lts".
Bij Manjaro, die dan op Arch ia gebaseerd, hebben ze wel meerdere kernels, maar die zijn dan genoemd naar de minor versie. Dus dan heb je "linux610" "linux611" etc. En ook daar blijven oude (patch) versies niet behouden. Maar je hebt dus wel wat meer keuze / vrijheid om op een oude minor te blijven zitten. En updaten tussen minors moet je zelf doen. Als in: mijn installatie was met 6.9 meen ik, en voor kernel updates moet je in principe een speciaal commando uitvoeren met welke versie je geïnstalleerd wilt hebben. (Maar onderwater gebruikt die ook gewoon pacman om de boel te installeren en patch updates gaan met gewone updates mee. Enige "speciale" aan dat specifieke commando zal dus zijn dat die automatisch de set aan packages bepaald, dus als je vraagt voor "linux611" dat die naast het "linux611" bv ook "linux611-headers" installeert).

Edit:
Voor de volledigheid: op desktop & laptop gebruik ik rEFInd. En ook van die eigenlijk geen idee of die overweg kan met een losse boot partitie.

Enige dat ik mij nog kan herinneren is dat ik de eerste keer met EFI (~2015) er heel veel moeite in heb moeten steken om het systeem aan het booten te krijgen. Maar dat was ook in de tijd nog allemaal nieuw IIRC, EFI onder Linux.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 15-11-2024 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik weet niet meer hoe groot m'n /boot op m'n laptop is. Dacht 512 MB, en dat zou met een initrd van 37 MB toch wel voldoende moeten zijn om aardig wat kernels op kwijt te kunnen. Misschien dat de initrd toch wat groter is daar.

De ESP moet ook genoeg vrije ruimte hebben voor firmware updates. Als je via fwupd namelijk een firmware laat bijwerken, worden de bestanden op de ESP gezet. Is daar onvoldoende ruimte, dan faalt het. Dat is ook waarom ik het onverstandig vind om je kernels maar op de ESP te flikkeren ipv aparte /boot als je het zo nodig niet op je / wilt hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Toch maar eens even gecheckt. /boot (= ESP) op mijn PC is 1GB, 300MB in gebruik, 700MB vrij. /boot (= ESP) op mijn laptop is 96MB :X Op mijn router & servertje is het /boot/efi (= ESP), en geen losse /boot partitie. Bij beide doosjes gaat het om 505MB (met 300MB vrij), en v.w..b firmware updates: die geven de Chinezen niet uit ervoor :P. De Proxmox doos... zie ik zo snel helemaal niks, alleen met fdisk dat er een "boot" partitie is tot sector 2048 (/ t/m sector 2047) en er vervolgens een 512MB grote EFI partitie is. Maar er is "niks gemount". Ik gok dan dat de PVE tools om boot spul te updaten automatisch mounten naar /boot/efi (= lege map). Maar bv in /etc/fstab staat ook geen regeltje daarvoor (dat die niet zou moeten auto mounten bedoel ik dan).

Aanvulling:
En op mijn VPS, heb ik blijkbaar de "ZFS on root" installatie iets letterlijker gevolgd dan op de router & thuis servertje. Want daar heb ik een losse bpool, gemount op /boot van 1GB (aldus fdisk, netto stuk kleiner, en maar 831MB volgens df). En die doet denk ik booten met grub MBR en dus niet met EFI.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 15-11-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:49:
[...]

Geen idee waarom het wordt/werd afgeraden, maar iemand in dit topic had dat al eerder getest en volgens hem werkt dat inderdaad wel relax :)
Meedere DE's installeren wordt altijd al niet echt aanbevolen omdat je dan een grote lading aan dependencies meekrijgt en andere configuratie bestanden. Het gaat vaker niet goed dan wel zeker op de lange duur. Installeer maar eens KDE bij een Gnome installatie of omgekeerd. Je hebt ook kans op verbouwde menu's of fonts in apps. Ooit wel eens een paar keer geprobeerd en dat was geen succes.

Met een Immutable heb je daar geen last meer van omdat je een nieuwe base image krijgt. Je gaat clean over, dat werkt heel fijn.

@RobertMe Voor de grootte van boot en efi volg ik het installatie advies van de Arch wiki op.
Minimaal 1 GB en als je twijfelt 4 GB nemen. Genoeg ruimte voor ook firmware of OEM updates.

Bij Silverblue is het 1 GB voor boot, read only en efi wordt niet gemount. Maar dat is allemaal op de automatische piloot. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Corrigan schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:46:
@RobertMe Voor de grootte van boot en efi volg ik het installatie advies van de Arch wiki op.
Minimaal 1 GB en als je twijfelt 4 GB nemen. Genoeg ruimte voor ook firmware of OEM updates.
V.w.b. de laptop kan ik mij ook niks anders indenken dan dat ik eerst Windows heb geïnstalleerd en die de ESP heeft aangemaakt. "In de volgorde zoals aanbevolen", heel erg vroeger, dus. En dat ik op desktop, die ik veel later heb vervangen, zelf gepartitioneerd heb (/eerst Linux daarna Windows?). En daardoor daar wel de 1GB gebruikt is. En nouja, als daar de EFI updates op komen, is dat wellicht alsnog krap.
Alleen, doe ik daar niet aan, eigenlijk nooit gedaan. Behalve dan op de oude werk laptop met Kubuntu. Dan draaide fwupd mee met de (KDE) Discover. Maar IIRC had die ook maar 1GB aan... geen idee eigenlijk (sowieso /boot, maar geen idee of dat ook de ESP was). Maar Dell publiceert echt vaak updates, en nooit issues gehad daarmee. Op de nieuwe laptop (wederom Dell) met Manjaro staat fwupd wel geïnstalleerd, maar Discover is kinda useless omdat er geen (build in?) integratie met Pacman is. En Arch zelf het ook afraadt omdat het belangrijk is dat je ziet wat gebeurt / gedaan is en eventuele fouten spot, dus Discover niet geïnstalleerd. Firmware updates kunnen dan wel nog steeds via de CLI natuurlijk, maar dat doe ik dus niet regelmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Arch doet dus niet aan Packagekit met Pacman. Want dat is wat Discover vziw gebruikt. Op die manier is het distro/package manager agnostisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertMe schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:32:
/boot (= ESP) op mijn laptop is 96MB :X
LOL! :D _O-
En v.w..b firmware updates: die geven de Chinezen niet uit ervoor :P
Dat maakt toch niks uit :?

Alle Intel hardware in die N5105/N100/enz. doosjes krijgt toch gewoon de Intel Firmware dan wel SoC/CPU patches en NIC gerelateerde meuk toegepast of toch niet ?!

Ik heb het in ieder ingeschakeld op mijn OPNsense bakkie dus ik ben benieuwd of ik daar ooit nog wat van ga meemaken :)
De Proxmox doos... zie ik zo snel helemaal niks, alleen met fdisk dat er een "boot" partitie is tot sector 2048 (/ t/m sector 2047) en er vervolgens een 512MB grote EFI partitie is. Maar er is "niks gemount". Ik gok dan dat de PVE tools om boot spul te updaten automatisch mounten naar /boot/efi (= lege map). Maar bv in /etc/fstab staat ook geen regeltje daarvoor (dat die niet zou moeten auto mounten bedoel ik dan).
Dat ligt er dus maar net aan hoe je Proxmox is geïnstalleerd qua Boot procedure denk ik...?!
RobertMe schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:29:
Op de nieuwe laptop (wederom Dell) met Manjaro staat fwupd wel geïnstalleerd, maar Discover is kinda useless omdat er geen (build in?) integratie met Pacman is. En Arch zelf het ook afraadt omdat het belangrijk is dat je ziet wat gebeurt / gedaan is en eventuele fouten spot, dus Discover niet geïnstalleerd. Firmware updates kunnen dan wel nog steeds via de CLI natuurlijk, maar dat doe ik dus niet regelmatig.
Ik zit ook steeds meer aan het nut van Discover te twijfelen eerlijk gezegd, want eigenlijk kan het een heleboel dingen niet waarvan ik vind dat die ze eigenlijk wel zou moeten kunnen... :/

En ook onder Debian-achtigen gebruikt die geen APT/APT-GET maar inderdaad pkcon :
Hero of Time schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 00:31:
Arch doet dus niet aan Packagekit met Pacman. Want dat is wat Discover vziw gebruikt.
Op die manier is het distro/package manager agnostisch.
Alleen is dit niet echt handig : https://discuss.kde.org/t...iscover-pkcon-work/839/10
Het is dus in feite outdated software die Discover gebruikt ?!

Maar het gekke ding niet installeren en bepaalde add-ons/uitbreidingen voor KDE niet kunnen installeren vanuit Discover is ook weer zoiets... Lastig !!! :-(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 17:15
Corrigan schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:46:
[...]

Meedere DE's installeren wordt altijd al niet echt aanbevolen omdat je dan een grote lading aan dependencies meekrijgt en andere configuratie bestanden. Het gaat vaker niet goed dan wel zeker op de lange duur. Installeer maar eens KDE bij een Gnome installatie of omgekeerd. Je hebt ook kans op verbouwde menu's of fonts in apps. Ooit wel eens een paar keer geprobeerd en dat was geen succes.

Met een Immutable heb je daar geen last meer van omdat je een nieuwe base image krijgt. Je gaat clean over, dat werkt heel fijn.
Volgens mij is hier sprake van een spraakverwarring. @nero355 denkt dat je naar Silverblue gebruikers refereerde waarvoor zou zijn afgeraden om verschillende DEs te runnen en haalde die keer aan dat ik mijn positieve ervaring daarmee deelde. Maar volgens mij doel jij op de meer traditionele distributies waarbij het inderdaad een chaos wordt wanneer je meerdere DEs volledig (dus met de eigen file explorer, software store etc.) installeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jolijter schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:48:
Volgens mij is hier sprake van een spraakverwarring.
Nee hoor :)
@nero355 denkt dat je naar Silverblue gebruikers refereerde waarvoor zou zijn afgeraden om verschillende DEs te runnen en haalde die keer aan dat ik mijn positieve ervaring daarmee deelde.
Ik bedoel juist precies dit :
Maar volgens mij doel jij op de meer traditionele distributies waarbij het inderdaad een chaos wordt wanneer je meerdere DEs volledig (dus met de eigen file explorer, software store etc.) installeert.
:)

Dat probleem zou dus met SilverBlue achtige oplossingen voorbij moeten zijn...

Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als je zoiets zou doen :
- Begin met KDE
- Gebruik die een tijdje en hou dus allerlei config files over in je /home directory.
- Switch naar GNOME uit nieuwsgierigheid
- Gebruik die een tijdje en kom erachter dat je het toch niet fijn vindt...

Wat gebeurt er dan als je weer naar KDE teruggaat :?

Reden dat ik het vraag :
Mijn ervaring is dat er vooral dingen verkeerd gaan op het moment dat je meerdere DE's naast elkaar draait en tussen twee of meerdere ervan wisselt de hele tijd : Thema's van QT/GTK die raar gaan doen als je sommige applicaties opstart zijn daar vooral een mooi voorbeeld van om het effe simpel te houden :)

Ik zou namelijk verwachten dat uit "puurheid" alle KDE gerelateerde dingen simpelweg worden verwijderd of toch misschien ergens in een .archive (of iets dergelijks) directory worden gezet ?!

En wat als je ook nog een uitstapje dan wel uitstapjes naar XFCE en/of Lomiri/FluxBox/Cinnamon/enz. maakt ?? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
@Jolijter Klopt, ik refereerde naar de standaard mutable distro's.

@nero355
Als je dan weer terug gaat naar KDE werk je weer met hetzelfde OS image als eerst. Met Silverblue wordt een OS image bij iedere wijziging steeds van scratch opnieuw gemaakt met daarna alle configs, rpm's en koppelingen en vervolgens read only gemount. En dat gaat allemaal snel en op de achtergrond terwijl je verder kunt blijven werken. Na een reboot wordt het image read only actief.

Een rebase kan met een andere DE of net zo met een volgende release van Silverblue. Er kan onbeperkt base images vast worden gezet met een pin om te bewaren, zodat je met een rebase direct naar toe kunt springen in het Grub menu. Of een rollback om als nieuwe standaard in te stellen.

Het is knap en gebruiksvriendelijk gemaakt en werkt allemaal snel en soepel. En in het verdere gebruik is het vertrouwd Fedora Workstation.

Ik leer nu elke dag weer wat nieuws met Silverblue. Terwijl Fedora hier met Atomic al 10 jaar bezig is.
Grootste vraag bij mij is nu vooral is waarom ik een Atomic distro niet veel eerder heb geprobeerd! :P

[ Voor 12% gewijzigd door Corrigan op 17-11-2024 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
Volgens mij klopt het wel wat @nero355 zegt. Wanneer jij in KDE een GTK thema zet die in je /home komt en wanneer dat hetzelfde bestand is dat door Gnome wordt gebruikt om het GTK thema te bepalen, zal het GTK thema dat je in KDE hebt gezet worden gebruikt in Gnome. Of DEs dat soort configuratie in een DE-specifieke plek of op een generieke plek zetten durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Jolijter schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:58:
Volgens mij klopt het wel wat @nero355 zegt. Wanneer jij in KDE een GTK thema zet die in je /home komt en wanneer dat hetzelfde bestand is dat door Gnome wordt gebruikt om het GTK thema te bepalen, zal het GTK thema dat je in KDE hebt gezet worden gebruikt in Gnome. Of DEs dat soort configuratie in een DE-specifieke plek of op een generieke plek zetten durf ik niet te zeggen.
Het gaat niet alleen om het GTK thema. Wanneer je een andere DE installeert worden ook alle libraries en dependencies mee geinstalleerd naast wat je al hebt. Sommige apps werken ook alleen goed op een bepaalde DE. Het wordt al snel een Frankensteintje met grafisch vreemde dingen. Een paar jaar geleden een paar keer wel eens geprobeerd maar dat was nooit een succes. Missende knoppen, onleesbare tekst soms in vensters, etc.

Volgens mij zou je wel kunnen switchen van DE op een 'gewone' Linux wanneer je eerst de volledige grafische omgeving verwijderd en daarna opnieuw installeert met de nieuwe DE.
Met Silverblue is het niet meer werk dan rpm-ostree rebase want dit werkt compleet anders.

Mooie overzicht artikel wat het file system van Fedora Silverblue nu eigenlijk is. :)
Fedora Workstation users may find the idea of an immutable OS to be the most brain-melting part of Silverblue. What does that mean? Find some answers by taking a look at the filesystem.

https://fedoramagazine.org/pieces-of-fedora-silverblue/

[ Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 18-11-2024 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Corrigan schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:48:
Het gaat niet alleen om het GTK thema.
Dergelijke instellingen (Thema/Font/enz.) waren voor mij wel DE OORZAAK van dit soort meuk :
Missende knoppen, onleesbare tekst soms in vensters, etc.
Dus vandaar mijn vraag ;)

Want dit :
Wanneer je een andere DE installeert worden ook alle libraries en dependencies mee geinstalleerd naast wat je al hebt.
Is wat mij betreft niet echt een probleem :)
Sommige apps werken ook alleen goed op een bepaalde DE.
Moet je maar echte applicaties installeren ;) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
Corrigan schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:48:
[...]

Het gaat niet alleen om het GTK thema. Wanneer je een andere DE installeert worden ook alle libraries en dependencies mee geinstalleerd naast wat je al hebt. Sommige apps werken ook alleen goed op een bepaalde DE. Het wordt al snel een Frankensteintje met grafisch vreemde dingen. Een paar jaar geleden een paar keer wel eens geprobeerd maar dat was nooit een succes. Missende knoppen, onleesbare tekst soms in vensters, etc.

Volgens mij zou je wel kunnen switchen van DE op een 'gewone' Linux wanneer je eerst de volledige grafische omgeving verwijderd en daarna opnieuw installeert met de nieuwe DE.
Met Silverblue is het niet meer werk dan rpm-ostree rebase want dit werkt compleet anders.

[...]
Wat @nero355 en ik proberen te zeggen is dat het GTK thema ook met Silverblue een "probleem" zou kunnen zijn wanneer deze configuratie in hetzelfde bestand in je /home folder wordt weggeschreven. We weten alleen niet of KDE en Gnome het GTK thema in hetzelfde bestand wegschrijft. Daarbij is dit alleen een voorbeeld, alle configuratie wordt in je /home opgeslagen dus wanneer twee DEs of Atomic versoins die verschillend interpreteren kun je vreemd gedrag krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Jolijter schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:17:
[...]

Wat @nero355 en ik proberen te zeggen is dat het GTK thema ook met Silverblue een "probleem" zou kunnen zijn wanneer deze configuratie in hetzelfde bestand in je /home folder wordt weggeschreven. We weten alleen niet of KDE en Gnome het GTK thema in hetzelfde bestand wegschrijft. Daarbij is dit alleen een voorbeeld, alle configuratie wordt in je /home opgeslagen dus wanneer twee DEs of Atomic versoins die verschillend interpreteren kun je vreemd gedrag krijgen.
Themes worden met Silverblue geinstalleerd door os-tree, wat geen package manager is. Deze werkt met verschillende trees. Flatpaks apps werken alleen met flatpaks van GTK-themes, want deze kunnen niet buiten de container een home/.theme folder benaderen.

Ik ben tot nu toe nog geen problemen tegengekomen, * klopt af *.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Punt met thema's is dat KDE bijvoorbeeld de instellingen in .gtkrc zet. Maar Gnome en Xfce bijvoorbeeld slaan het op in dconf/gconf. Echter, wanneer je een GTK applicatie start, zal deze initieel kijken naar wat Gnome/Xfce doen en daarna wat er in .gtkrc staat. Dit kan dan gekke resultaten geven, omdat dus .gtkrc de DE overruled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jolijter schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:17:
Hero of Time schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:56:
Punt met thema's is dat KDE bijvoorbeeld de instellingen in .gtkrc zet. Maar Gnome en Xfce bijvoorbeeld slaan het op in dconf/gconf. Echter, wanneer je een GTK applicatie start, zal deze initieel kijken naar wat Gnome/Xfce doen en daarna wat er in .gtkrc staat. Dit kan dan gekke resultaten geven, omdat dus .gtkrc de DE overruled.
Wij begrijpen elkaar !!! d:)b

Nu heb ik ook gelijk eindelijk geleerd welke directories in mijn /home erbij betrokken zijn :$ O-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:56:
Bij een Immutable distro als Silverblue werkt dat volgens mij niet meer zo, dit blijft gescheiden per OS tree. Je Flatpak apps kunnen daar ook niet bij komen, een GTK theme installeer je ook als een flatpak.

Keuze genoeg. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGPkXTbRhufFvo8BR3MFGuxQuNk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8JUJddfcEMQwgYfJpkf0DVeV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 13:43
Vind er niet veel aan Materia thema. Dan heb ik liever standaard, maar dan donker, Adwaita thema.

[ Voor 45% gewijzigd door desalniettemin op 20-11-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Daar is toch een heleboel gezeik over geweest vanuit de Linux/Open Source Community dat het allerlei nadelen heeft en de zoveelste toestand vanuit Red Hat dan wel GNOME zou zijn om het een of ander weg te drukken of zo :?

Een beetje het SystemD verhaal zullen we maar zeggen :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Adwaita theme was toch opgewaardeerd? Niet beter op geworden bijdeweg. MX heeft geen systemd. Heeft het wel, maar niet standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:48

Cyphax

Moderator LNX
nero355 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:27:
[...]

Daar is toch een heleboel gezeik over geweest vanuit de Linux/Open Source Community dat het allerlei nadelen heeft en de zoveelste toestand vanuit Red Hat dan wel GNOME zou zijn om het een of ander weg te drukken of zo :?

offtopic:
Ik vermoed dat je dit bedoelt. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Vandaag met Fedora Silverblue als test eens de DE geswitched van Gnome naar Sway.
Dat ging allemaal soepel met maar 1 command en werkt probleemloos.

rpm-ostree rebase fedora:fedora/41/x86_64/sericea

De rebase duurde ongeveer net zo lang als een standaard update.

Nu is het Fedora Sway Atomic geworden. Sway is een heel ander beestje dan Gnome of KDE.
Leuk voor de ervaring om verder mee te experimenteren samen met een Immutable distro. :)

https://fedoraproject.org/atomic-desktops/sway/
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KjHVvGS5/snaps3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:03
Corrigan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:26:
Vandaag met Fedora Silverblue als test eens de DE geswitched van Gnome naar Sway.
Dat ging allemaal soepel met maar 1 command en werkt probleemloos.

rpm-ostree rebase fedora:fedora/41/x86_64/sericea

De rebase duurde ongeveer net zo lang als een standaard update.

Nu is het Fedora Sway Atomic geworden. Sway is een heel ander beestje dan Gnome of KDE.
Leuk voor de ervaring om verder mee te experimenteren samen met een Immutable distro. :)

https://fedoraproject.org/atomic-desktops/sway/
[Afbeelding]
Je triggert me wel hoor met die eenvoudige en schone wissels van DE. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek en wat ik leuk vind aan linux in general.

Ik heb alleen een dual boot en ik las op de Fedora site dat atomic wel werkte maar dat je wat zaken met de hand moet instellen bij de installatie.

Ik denk dat ik het toch eens een kans geef.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Corrigan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:32:
[...]

Bij een Immutable distro als Silverblue werkt dat volgens mij niet meer zo, dit blijft gescheiden per OS tree. Je Flatpak apps kunnen daar ook niet bij komen, een GTK theme installeer je ook als een flatpak.

Keuze genoeg. :)

[Afbeelding]
Dus de config in je home is ook immutable? Of op een andere manier gescheiden van de rest van je persoonlijke instellingen, documenten, etc.?

Want daar gaat het namelijk om. Je maakt een persoonlijke instelling, wisselt dan van DE en de instelling overruled vervolgens wat de DE zelf gebruikt voor die ene instelling. KDE krast nog steeds in een gtkrc bestand en Gnome kloot nog steeds met dconf/gsettings.

Dus tenzij dit met zo'n rebase ook de nek om wordt gedraaid, ga je hoe dan ook ergens inconsistentie krijgen met een setting die overruled wordt door achter gebleven config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyphax schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:27:
offtopic:
Ik vermoed dat je dit bedoelt. :)
offtopic:
Dat artikel kwam ik ook al tegen, maar het gaat veel verder dan dat, echter heb ik niet de gewoonte om dat soort informatie te bookmarken/verzamelen dus kan ik natuurlijk weer eens niks meer erover terugvinden :| :/

Soms zou ik bijna denken dat bepaalde informatie expres achteraf onvindbaar wordt gemaakt door belanghebbenden :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Hero of Time schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:23:
[...]

Dus de config in je home is ook immutable? Of op een andere manier gescheiden van de rest van je persoonlijke instellingen, documenten, etc.?

Want daar gaat het namelijk om. Je maakt een persoonlijke instelling, wisselt dan van DE en de instelling overruled vervolgens wat de DE zelf gebruikt voor die ene instelling. KDE krast nog steeds in een gtkrc bestand en Gnome kloot nog steeds met dconf/gsettings.

Dus tenzij dit met zo'n rebase ook de nek om wordt gedraaid, ga je hoe dan ook ergens inconsistentie krijgen met een setting die overruled wordt door achter gebleven config.
Ik dacht dat Ubuntu bijv ook veel Gnome onderdelen in tegenwoordig snaps had gestopt. Volgens mij is dat de enige manier om dit op te lossen. Want je home is niet immutable en dat wil je eigenlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:23:
[...]

...
Wat ik zo kan vinden handelt OSTree dit af met behulp van layering en file links.

Fedora garandeert dat een rebase naar een andere DE of core image zoals Universal Blue goed werkt zonder dat verschillen elkaar bijten en je dit altijd direct terug kunt draaien. Tot nu toe heb ik geen geen reden gehad om hier aan te twijfelen. Switchen van DE met een klassieke distro kan wel maar is toch altijd een gok.
L0g0ff schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:56:
[...]

Je triggert me wel hoor met die eenvoudige en schone wissels van DE. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek en wat ik leuk vind aan linux in general.

Ik heb alleen een dual boot en ik las op de Fedora site dat atomic wel werkte maar dat je wat zaken met de hand moet instellen bij de installatie.

Ik denk dat ik het toch eens een kans geef.
Top. Dual boot met Atomic hoeft inderdaad geen probleem te zijn.
Het is met een Immutable OS even een andere mindset hebben en dat went snel. Online is er ook genoeg info te vinden. Fedora Magazine is hiervoor een handige bron. https://fedoramagazine.or...onments-using-rpm-ostree/

Na de rebase heb ik dan nu geen Silverblue meer maar Fedora Sway Atomic en dat werkt fijn. Eens wat anders dan het al bekende Gnome of KDE. Alles werkt, ook de VPN instellingen van Gnome Network manager zijn goed overgenomen. Sway werkt zowel met tiling als floating windows. En kun je zelf met config bestanden en onderdelen helemaal opzetten zoals je zelf wil hebben.

Een beetje 'the Arch way', maar dan voor DE. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
nero355 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:27:
[...]

Daar is inderdaad niet iedereen even blij mee. GNOME is al langer bezig met configuratiemogelijkheden weg te halen, libadwaita is daar een hele grote stap in. Vooralsnog eentje waar ik in ieder geval prima mee kan leven, ik vind GNOME nog steeds erg prettig werken en er elke nieuwe versie weer wat gelikter uitzien. Zodra ik me beperkt ga voelen door de keuzes van GNOME zal ik met 1 commando overstappen naar KDE, Xfce of Sway O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
Corrigan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:08:
[...]

Wat ik zo kan vinden handelt OSTree dit af met behulp van layering en file links.

Fedora garandeert dat een rebase naar een andere DE of core image zoals Universal Blue goed werkt zonder dat verschillen elkaar bijten en je dit altijd direct terug kunt draaien. Tot nu toe heb ik geen geen reden gehad om hier aan te twijfelen. Switchen van DE met een klassieke distro kan wel maar is toch altijd een gok.

[...]

Top. Dual boot met Atomic hoeft inderdaad geen probleem te zijn.
Het is met een Immutable OS even een andere mindset hebben en dat went snel. Online is er ook genoeg info te vinden. Fedora Magazine is hiervoor een handige bron. https://fedoramagazine.or...onments-using-rpm-ostree/

Na de rebase heb ik dan nu geen Silverblue meer maar Fedora Sway Atomic en dat werkt fijn. Eens wat anders dan het al bekende Gnome of KDE. Alles werkt, ook de VPN instellingen van Gnome Network manager zijn goed overgenomen. Sway werkt zowel met tiling als floating windows. En kun je zelf met config bestanden en onderdelen helemaal opzetten zoals je zelf wil hebben.

Een beetje 'the Arch way', maar dan voor DE. :)
Ja Sway is tof. Alleen die default top bar is niet zo mooi. Maar die is goed te tweaken gelukkig.

Ik heb ergens nog wel een backupje van mijn Sway config files. Heerlijk zo'n keyboard os. Daar kan Windows nog wat van leren. Alleen internet browsen gaat wat wat lastig zonder muis.
Ik ben ook wel heel benieuwd hoe cosmic gaat zijn qua tiling.

• Corrigan
  • Niet online
L0g0ff schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:11:
[...]

Ja Sway is tof. Alleen die default top bar is niet zo mooi. Maar die is goed te tweaken gelukkig.

Ik heb ergens nog wel een backupje van mijn Sway config files. Heerlijk zo'n keyboard os. Daar kan Windows nog wat van leren. Alleen internet browsen gaat wat wat lastig zonder muis.
Ik ben ook wel heel benieuwd hoe cosmic gaat zijn qua tiling.
:? Met Fedora Sway Atomic werkt de muis gewoon, ook in Firefox. Met een Super+Shift+Space heb je daarnaast ook floating windows met de desktop achtergrond. Met de muis kun je ook direct alle borders verschuiven wat handig is. Mogelijk heeft Fedora standaard al een andere config ingesteld?

Gelukkig wel, ik heb ooit eens i3 geprobeerd en kon daar met die keyboard mode niet aan wennen.
Sway werkt logisch en ook snel met Wayland. Je kunt merken dat het een veel lichtere DE is dan Gnome of KDE.

[ Voor 16% gewijzigd door Corrigan op 21-11-2024 23:08 ]

• nero355

nero355

Ik heb ergens nog wel een backupje van mijn Sway config files.
Heerlijk zo'n keyboard os. Daar kan Windows nog wat van leren.
Windows post Windows 7 kan sowieso een heleboel van anderen leren >:) :') _O- :+
Alleen internet browsen gaat wat wat lastig zonder muis.
Ik geef wat dat betreft vooral de schuld aan al die domme websites die me niet met mijn pijltjestoetsen door de pagina's heen laten scrollen |:( :F

Echt schijtirritant gewoon !!! :( :r
"Pardon my French..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
Corrigan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:58:
[...]

:? Met Fedora Sway Atomic werkt de muis gewoon, ook in Firefox. Met een Super+Shift+Space heb je daarnaast ook floating windows met de desktop achtergrond. Met de muis kun je ook direct alle borders verschuiven wat handig is. Mogelijk heeft Fedora standaard al een andere config ingesteld?

Gelukkig wel, ik heb ooit eens i3 geprobeerd en kon daar met die keyboard mode niet aan wennen.
Sway werkt logisch en ook snel met Wayland. Je kunt merken dat het een veel lichtere DE is dan Gnome of KDE.
Ik bedoel meer internetten in general. Zoals @nero355 ook aangeeft. Of 30 keer op tab moeten drukken voordat je een url kan door-enteren. Dan moet je toch weer terugvallen op je muis. Ik vind het heerlijk om met Sway in een bepaalde keyboard flow ze zitten. Maar als je dan weer terug moet vallen op je muis dan ben je direct weer uit die flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik vind Window Managers maar niks. Al die toetsenbord snelkoppelingen om te onthouden. Ik vind muis makkelijker. Een klik en het is open. Alles dat ik gebruik is gepind op het dock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:48
Dus jij gebruikt geen grafische desktopomgeving in MX Linux? ;)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
[...]

Alleen internet browsen gaat wat wat lastig zonder muis.
Met extensions zoals Vimium is dat dan weer goed te doen. Alle keybindings lijken een onoverzichtelijk geheel, maar met alleen f, d en u kom je al een heel eind als je andere shortcuts voor je browser al in je vingertoppen hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door Jolijter op 22-11-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
pporrio schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:25:
[...]

Dus jij gebruikt geen grafische desktopomgeving in MX Linux? ;)
Uiteraard. Xfce, maar je begreep toch wel wat ik bedoelde? WM's zoals Hyprland, Open Box, DWM etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Sway is hier een blijvertje geworden. Ik heb Silverblue verwijderd en Fedora Sway Atomic opnieuw geinstalleerd. Nu met full disk LUKS encryptie.

Voordeel van Sway vindt ik dat het overzichtelijk en automatisch werkt. Geen woud van overlappende windows meer en je kunt veel sneller schakelen. Workspaces lopen hier ook automatisch in mee en dat werkt super, met Super + 1, 2, 3.. :)

Het afwisselend gebruik van muis en toetsen combinaties vindt ik fijn werken en is goed tegen mogelijke RSI-klachten. Eigenlijk hoef je voor Sway maar een paar combinaties echt te onthouden, zoals Super+D.
Online Cheat sheets zijn daarbij handig. https://depau.github.io/sway-cheatsheet/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:48
desalniettemin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:09:
[...]
Uiteraard. Xfce, maar je begreep toch wel wat ik bedoelde? WM's zoals Hyprland, Open Box, DWM etc.
Tuurlijk begreep ik je wel, maar het stond in je post zo stellig ;)

[ Voor 44% gewijzigd door pporrio op 22-11-2024 11:47 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:21:
Al die toetsenbord snelkoppelingen om te onthouden. Ik vind muis makkelijker. Een klik en het is open.
Het scheelt een heleboel tijd als je zoveel mogelijk via je toetsenbord kan doen :)

Neem een browser als voorbeeld :
CTRL+N
CTRL+T
CTRL+W
CTRL+SHIFT+P
CTRL+F
TAB op sommige momenten...
En natuurlijk de pijltjestoetsen of PgUp/PgDwn om te scrollen!

Paar dingen die GoT specifiek zijn :
CTRL+I
CTRL+B
CTRL+S

Echt super relax i.p.v. al die dingen bij elkaar clicken :)
Alles dat ik gebruik is gepind op het dock.
"Linux toets" :+ rammen en dan met de pijltjestoetsen effe snel wat opstarten in KDE is ook niet verkeerd :

Kubuntu - Start Menu - Favorites

d:)b
OpenBox/FluxBox = 100% AWESOME!!! O+ _O_

Was echt één van mijn favorieten toen ik ooit voor het eerst zat te "DE hoppen" en niet eens wist dat het eigenlijk alleen een Windowmanager was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
En toch blijf ik de muis gebruiken. Net, nou ja net, een nieuwe gekocht. Een bedrade Logitech M500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:32:
[...]

"Linux toets" :+ rammen en dan met de pijltjestoetsen effe snel wat opstarten in KDE is ook niet verkeerd :
Noob ;). Alt + F2, (begin van) naam, enter. Ik heb letterlijk al jaren geen startmenu meer in de taakbalk het panel staan. Afsluiten? Ctrl + Alt + Shift + Page Down (alhoewel dat denk ik een "oude" shortcut is die ze later weer er uit hebben gehaald of standaard uit staat). En dat is dan ook nog eens "without confirmation". Dus niet moeten enteren / klikken / wachten bij de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:07:
[...]

Noob ;). Alt + F2, (begin van) naam, enter. [...]
Xfce gebruiker blijkbaar. :) Voor KDE werkt super+spatie, geweldig handig dat Milou, kan zelfs allerlei zaken converteren of bereken. Iemand die het rare 'freedom units' gebruikt? Plur het erin en je krijgt netjes de juiste waarde terug die wel ergens op slaat. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:58:
[...]

Xfce gebruiker blijkbaar. :) Voor KDE werkt super+spatie, geweldig handig dat Milou, kan zelfs allerlei zaken converteren of bereken. Iemand die het rare 'freedom units' gebruikt? Plur het erin en je krijgt netjes de juiste waarde terug die wel ergens op slaat. d:)b
Ewattes? Gebruik "gewoon" KDE, waar ik ook op reageerde. En Alt + F2 opent dan Krunner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

Is het niet eens tijd voor een nieuwe TS na 8 jaar ok kan iemand zo aanraden welke Linux ik wil :+

Debian ken ik van Raspberri maar vind ik stom op de laptop, Ubuntu vele jaren gebruikt maar gaat ook steeds meer de 'as a service' kant op lijkt het.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:32:
[...]

Ewattes? Gebruik "gewoon" KDE, waar ik ook op reageerde. En Alt + F2 opent dan Krunner.
Ah, shit, het is idd krunner en dacht dat het juist door Milou vervangen was, maar Milou is meer de search er van.

Maar Alt+F2 ken ik dus weer van Xfce. Ik heb zelf super+spatie ingesteld om Krunner naar voren halen. Want een van de standaard opties, alt+spatie, ben ik gewend voor het venstermenu (rechtermuisknop op de titelbalk) en heb ik dan ook als zodanig ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

franssie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 00:17:
Is het niet eens tijd voor een nieuwe TS na 8 jaar ok kan iemand zo aanraden welke Linux ik wil :+

Debian ken ik van Raspberri maar vind ik stom op de laptop, Ubuntu vele jaren gebruikt maar gaat ook steeds meer de 'as a service' kant op lijkt het.
Waarom vind je Debian op de laptop 'stom'? Dat je geen Ubuntu wilt is te begrijpen met de gekke richting van Ubuntu en alles maar als snap uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0g0ff
Jolijter schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:37:
[...]

Met extensions zoals Vimium is dat dan weer goed te doen. Alle keybindings lijken een onoverzichtelijk geheel, maar met alleen f, d en u kom je al een heel eind als je andere shortcuts voor je browser al in je vingertoppen hebt.
Die kende ik nog niet. Ik heb altijd mezelf wel eens vim aan willen leren (buiten de :q!)maar ik vond nooit een use case om van nano af te stappen en me vim eigen te maken. Nu kan ik het mooi omdraaien. Door dit te leren sla ik 2 vliegen in 1 klap. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hero of Time schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 00:46:
[...]

Waarom vind je Debian op de laptop 'stom'? Dat je geen Ubuntu wilt is te begrijpen met de gekke richting van Ubuntu en alles maar als snap uitvoeren.
Ik vind de UI nogal onzinnig en vaag.
Vandaar dat ik op zoek was naar een recente vergelijking van linux versies, maar die is er dus niet op Tweakers lijkt het.
Prima, zoek ik verder elders.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 00:45:
Want een van de standaard opties, alt+spatie, ben ik gewend voor het venstermenu (rechtermuisknop op de titelbalk) en heb ik dan ook als zodanig ingesteld.
Venstermenu is Alt + F3 :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
franssie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 01:11:
[...]

Linux heeft niet één UI. Bij Debian heb je "gewoon" de keuze tussen KDE, Gnome, of een van de andere (complete desktop environments, of puur window managers).
Een UI gebonden aan de distro ken ik eigenlijk alleen van Ubuntu en afgeleiden? Ubuntu is tegenwoordig weer Gnome, nadat Canonical het lang heeft geprobeerd met hun eigen Unity. En daarnaast heb je de community versies zoals Kubuntu met KDE, Xubuntu met XFCE, etc. En hetzelfde had je bij Linux Mint die gebaseerd was op Ubuntu, die was ook standaard Gnome (/weet niet eens of die een KDE spin heeft?). En Zorin die ook op Ubuntu is/was gebaseerd en weer KDE gebruikt.

Vele anderen vragen volgens mij bij downloaden al of je KDE, Gnome, ... wilt, en anders wel tijdens de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:05
desalniettemin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:43:
En toch blijf ik de muis gebruiken. Net, nou ja net, een nieuwe gekocht. Een bedrage Logitech M500.
Ik ben ook muiser, maar helaas zijn al die rechtshandige muizen out of my league, als linkshandige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Sjah schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:11:
[...]

Ik ben ook muiser, maar helaas zijn al die rechtshandige muizen out of my league, als linkshandige.
Er zijn toch ook muizen die je zowel met links als met rechts kunt gebruiken? :? Of was het sarcastisch bedoeld?

[ Voor 5% gewijzigd door desalniettemin op 23-11-2024 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
desalniettemin schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:52:
[...]

Er zijn toch ook muizen die je zowel met links als met rechts kunt gebruiken? :? Of was het sarcastisch bedoeld?
Nee was gewoon uit frustratie, tuurlijk heb ik altijd een onzijdige muis, maar ik wil ook wel eens een linkshandige niet-neutrale muis. Daarvan heb ik er ooit 1x 1 gehad, daar blijft het ook bij, ze bestaan niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:34:
[...]

Nee was gewoon uit frustratie, tuurlijk heb ik altijd een onzijdige muis, maar ik wil ook wel eens een linkshandige niet-neutrale muis. Daarvan heb ik er ooit 1x 1 gehad, daar blijft het ook bij, ze bestaan niet.
Ze bestaan niet? Waarom zijn er dan 51 in de pricewatch te vinden?
Dat zag ik toen ik de sneltoetsen opnieuw bekeek. :)
franssie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 01:11:
[...]

Dat is hetzelfde als zeggen dat je een bepaald automerk niet wil omdat ze ook modellen in een bepaalde kleur die jij niks vind maken. Beetje onzinnige en vage reden. :+

Ubuntu sleutelt nogal aan de standaard Gnome beleving, maar als je Debian en Fedora voor je geschoteld krijgt, zou je eigenlijk geen verschil moeten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Sjah schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:34:
[...]

Meer dan 1.000 resultaten bij Amazon.nl.
De Logitech Lift Left Vertical is naar keuze links of rechts. Deze is best interessant...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dtyYCnPs/leftie.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Hero of Time schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:59:
[...]

Ze bestaan niet? Waarom zijn er dan 51 in de pricewatch te vinden?
Pff, echt weer zo een snel snel snel wat zoeken en intypen antwoord. Heb je die muizen ook gezien. Zitten allen maar BT rare modellen zowat bij (rechtopstaande troep), niks zoals de Logitech M500 bedraad oid.

Ach laten we maar ophouden, dit is OT.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 23-11-2024 17:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, als je claimt dat linkshandige muizen gewoonweg niet bestaan, kan je zoiets verwachten als reactie. :P 1 woord meer had het al wat anders geweest. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Hero of Time ik ben een Linux Noob, daarom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertMe schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:07:
Noob ;). Alt + F2, (begin van) naam, enter. Ik heb letterlijk al jaren geen startmenu meer in de taakbalk het panel staan.
Doet hier dus echt niks onder Kubuntu 20.04 LTS die ik ergens volgend jaar ga vervangen door Debian Testing + KDE :)
Afsluiten? Ctrl + Alt + Shift + Page Down (alhoewel dat denk ik een "oude" shortcut is die ze later weer er uit hebben gehaald of standaard uit staat). En dat is dan ook nog eens "without confirmation".
Dus niet moeten enteren / klikken / wachten bij de bevestiging.
Daarvan weet ik 100% zeker dat die werkt onder zowel Kubuntu als Debian Testing + KDE, want PgUp (Reboot) en PgDwn (Shutdown) gebruik ik heel vaak uit luiheid op zowel Laptop als PC :*)
Hero of Time schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:58:
Voor KDE werkt super+spatie, geweldig handig dat Milou, kan zelfs allerlei zaken converteren of bereken.
Dat werkte zoals jij uitlegt in het verleden, echter is er iets veranderd door de tijd heen waardoor ik het alleen met een lege/verse Desktop tevoorschijn krijg als ik gewoon begin te typen...

Maar ondanks dit soort handige trucjes :
Iemand die het rare 'freedom units' gebruikt?
Plur het erin en je krijgt netjes de juiste waarde terug die wel ergens op slaat. d:)b
Ben ik er gelukkig niet aan gehecht dus opzich geen ramp :)
RobertMe schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:32:
'Legacy Kickoff' doet voor mij wat die moet doen => https://store.kde.org/p/1468103/ :Y) 8) :*) O+ _O_
franssie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 00:17:
Ja, maar dan loop je het avontuur genaamd Distrohoppen helemaal mis :P
RaspBian of beter gezegd Raspberry Pi OS zoals het tegenwoordig heet is IMHO iets heel anders dan Debian op een Laptop of PC want de gebruikte Desktop Environments zijn anders voor zover ik weet : LXQt vs. GNOME :?

Tenzij je tijdens de installaties ervan wat anders aangeeft natuurlijk...
L0g0ff schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 01:00:
Ik heb altijd mezelf wel eens vim aan willen leren (buiten de :q!)maar ik vond nooit een use case om van nano af te stappen en me vim eigen te maken.
Je kan het beter op zijn minst een beeeetje leren, want als je met een gesloopte installatie zit waarbij alleen Vi/Vim als editor overblijft dan is het een beetje te laat om "effe snel" de boel te leren :P

Ik ben verder ook een luie Nano gebruiker hoor... daar niet van... maar stiekem zou je wel beiden moeten kennen :$ O-)
Nu kan ik het mooi omdraaien. Door dit te leren sla ik 2 vliegen in 1 klap.
d:)b
Die werkt weer wel d:)b

Maar met ALT door het menu van de actieve applicatie bladeren deed ik al langer dus uiteindelijk zou ik die vanzelf wel tegenkomen :+
RobertMe schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:11:
Ubuntu is tegenwoordig weer Gnome, nadat Canonical het lang heeft geprobeerd met hun eigen Unity.
Unity bestaat nog steeds vanwege UBPorts Ubuntu Touch Project/Community :
- https://lomiri.com/
- https://unity8.io/

Werkt best wel lekker opzich als ik mijn OnePlus 7 Pro in mijn prachtige echte Dockingstation pleur en dus in Convergence Mode gebruik : Digitus DA-70882 O+ _O_
Sjah schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:11:
Fun Fact : Ik schrijf met links, maar muis met rechts :D 8)7

Maar als je een echte "Southpaw" bent dan heb je nooit last van de NumPad van een toetsenbord dus elk nadeel heeft zijn voordeel !!! :*) d:)b
Corrigan schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:11:
Meer dan 1.000 resultaten bij Amazon.nl.
De Logitech Lift Left Vertical is naar keuze links of rechts. Deze is best interessant...

[Afbeelding]
Om maar effe over het toetsenbord vs. muis DE/applicatie gebruik gedoe door te gaan :

Een toetsenbord zoals op die foto is echt super om te gebruiken !!! _O_

Ik ben groot fan van dit model : Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000
Maar sinds die EOL is gegaan zal je zoiets moeten overwegen : https://www.logitech.com/...k860-split-ergonomic.html
Die weleens precies het model op die foto zou kunnen zijn...

Of op zoek gaan naar iets soortgelijks bij de minder bekende/obscure merken :)
Aaaahhh.... :(:)

/EDIT :
Hero of Time schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:04:
@nero355, als het om het 'gebroken' gedeelte gaat en niet de bolling, kijk dan eens naar https://www.keychron.com/collections/ergonomic-keyboards. En als je liever zelf de hoek bepaald waarin het 'gebroken' is, kies je iets als dit https://www.keychron.com/...ustom-mechanical-keyboard waar de toetsen zelf niet gebogen zijn.
Ja, ken ik al dankzij Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2 ;)

En zag vandaag toevallig ook nog eens dit voorbijkomen : Stqrm in "Black Friday / Cyber Monday 2024 (29 november & 2 december)" :*)

/EDIT #2 :
Corrigan schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:34:
Ik ben al jaren fan van Leopold, zoals de FC900R PD. Oerdegelijk, PBT doubleshot, stabilizers, sound damping en verder helemaal niks.

Fedora Sway klikt zo heerlijk weg hiermee met Cherry MX Blue. :P

https://switchandclick.com/leopold-keyboards/
[Afbeelding]
Ook heel mooi spul !!! :Y

Heb hier ook een Cherry MX Blue TKL toetsenbord staan van Razer dat heel kort werd verkocht : Click!, Click!, Click! :D

[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 23-11-2024 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, als het om het 'gebroken' gedeelte gaat en niet de bolling, kijk dan eens naar https://www.keychron.com/collections/ergonomic-keyboards. En als je liever zelf de hoek bepaald waarin het 'gebroken' is, kies je iets als dit https://www.keychron.com/...ustom-mechanical-keyboard waar de toetsen zelf niet gebogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:02:
[...]

Een toetsenbord zoals op die foto is echt super om te gebruiken !!! _O_

Ik ben groot fan van dit model : Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000
Maar sinds die EOL is gegaan zal je zoiets moeten overwegen : https://www.logitech.com/...k860-split-ergonomic.html
Die weleens precies het model op die foto zou kunnen zijn...

Of op zoek gaan naar iets soortgelijks bij de minder bekende/obscure merken :)
Zo'n gebroken toetsenbord heb ik ook geprobeerd maar kon er niet aan wennen. Typisch iets van love it or hate it. Ik ben al jaren fan van Leopold, zoals de FC900R PD. Oerdegelijk, PBT doubleshot, stabilizers, sound damping en verder helemaal niks.

Fedora Sway klikt zo heerlijk weg hiermee met Cherry MX Blue. :P

https://switchandclick.com/leopold-keyboards/
Afbeeldingslocatie: https://switchandclick.com/wp-content/uploads/2020/07/1n25ggihmeq21.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik heb laatst een Ajazz A820 met lineaire zeezout schakelaars en PBT doubleshot toetsen gekocht. Het is een 75% toetsenbord. Kostte 49,99 euro bij amazon. Typt lekker licht. Het heeft RGB, maar dat gebruik ik niet, want geen doorzichtige toetsen, dus waardeloos in het donker. Ik heb een monitor LED bar, dus geen probleem.

https://mecmonkey.com/cdn...zzAK820.webp?v=1725907407

[ Voor 23% gewijzigd door desalniettemin op 23-11-2024 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Hmm die Leopold zjiet er uit als snoepgoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Sjah schreef op maandag 25 november 2024 @ 05:20:
Hmm die Leopold zjiet er uit als snoepgoed.
Mechanische toetsenborden is een heel eigen wereld met ontzettend veel keuze en mogelijkheden.
Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2

Afbeeldingslocatie: https://trulyergonomic.com/ergonomic-keyboards/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/Truly-Ergonomic-Cleave-Best-Mechanical-keyboard-white-shadow-1.jpg.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Ik gebruik nu een tijdje dit split keyboard om te kijken hoe dat bevalt zonder gelijk ~100 euro tegen een leuke Keychron aan te gooien. Dat bevalt prima, mocht het een keer aan vervangen toe zijn zal ik waarschijnlijk wel naar een Keychron met Alice layout kijken. Ik heb ook nog een Keychron K3 liggen en moet zeggen dat ik ondertussen liever de Perixx gebruik dan die. Low profile (van de Keychron K3) was een vergissing en de split (van de Perixx) is toch wel erg prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoewel ik deels verantwoordelijk ben, wil ik toch ieder vragen om weer gewoon on-topic te gaan en het toetsenbord onderwerp in het daarvoor horende topic te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:10
Miki schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:29:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met TW met name voor de situatie die je voor ogen hebt. Ik zit zelf in een vergelijkbare situatie met schoonouders die een Windows 10 systeempje wat EOL raakt zonder upgrade pad. Ik dacht zelf aan Ubuntu LTS icm 5 jaar updates maar wellicht dat OpenSuse TW nog een verrassend alternatief is.
Beetje mosterd na de maaltijd wellicht, maar TW is het toch net niet voor mijn ouders. Je kan eigenlijk niet volledig updaten zonder terminal en dat is voor mijn vader toch een brug te ver...

Ben inmiddels Fedora Silverblue aan het testen op mijn eigen oude pc en ik moet zeggen dat dat toch ook wel een goede kanshebber is! Updaten lijkt vooralsnog gewoon automatisch in te stellen voor zowel rpm-ostree als flatpaks. Krijg je een keurige grafische melding van en dan wordt alles van een update voorzien. Even herstarten en gaan.

En als er een keertje wat breekt kan je tijdens reboot heel makkelijk een vorige (werkend) image kiezen. Eens in de zoveel tijd mijn ouders even helpen van Fedora Silverblue x naar Fedora Silverblue x+1 te gaan. Lijkt me perfect eigenlijk. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Falco schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:23:
Beetje mosterd na de maaltijd wellicht, maar TW is het toch net niet voor mijn ouders.
Je kan eigenlijk niet volledig updaten zonder terminal en dat is voor mijn vader toch een brug te ver...

- knip -

En als er een keertje wat breekt kan je tijdens reboot heel makkelijk een vorige (werkend) image kiezen. Eens in de zoveel tijd mijn ouders even helpen van Fedora Silverblue x naar Fedora Silverblue x+1 te gaan.

Lijkt me perfect eigenlijk. _/-\o_
Maar... maar...

Wat is voor jou het verschil tussen die twee dan precies :? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
[...]

Beetje mosterd na de maaltijd wellicht, maar TW is het toch net niet voor mijn ouders. Je kan eigenlijk niet volledig updaten zonder terminal en dat is voor mijn vader toch een brug te ver...

Ben inmiddels Fedora Silverblue aan het testen op mijn eigen oude pc en ik moet zeggen dat dat toch ook wel een goede kanshebber is! Updaten lijkt vooralsnog gewoon automatisch in te stellen voor zowel rpm-ostree als flatpaks. Krijg je een keurige grafische melding van en dan wordt alles van een update voorzien. Even herstarten en gaan.

En als er een keertje wat breekt kan je tijdens reboot heel makkelijk een vorige (werkend) image kiezen. Eens in de zoveel tijd mijn ouders even helpen van Fedora Silverblue x naar Fedora Silverblue x+1 te gaan. Lijkt me perfect eigenlijk. _/-\o_
Een Fedora Atomic is ook voor zo'n doelgroep inderdaad ideaal. Setup & forget. De OS update loopt op de achtergrond en je kunt tegelijk ongemerkt doorwerken tot de volgende reboot.

Het werkt eigenlijk precies als het updaten van een Chromebook, wat tenslotte ook een Linux OS is. Met daarin de Android apps vergelijkbaar met Flatpaks.

Google adverteerde er zelfs mee. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 25-11-2024 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Corrigan schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:23:
Het werkt eigenlijk precies als het updaten van een Chromebook, wat tenslotte ook een Linux OS is.
Ik vind dat echt vloeken in de kerk !!! :X :| :/

Al die kreupele zooi van Google (Android/ChromeOS/enz.) kan je echt niet vergelijken met een volledige Linux distro :Y) 8) O+

Dat ze de Linux Kernel misbruiken voor die troep van ze is een ander verhaal :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:21:
[...]

Ik vind dat echt vloeken in de kerk !!! :X :| :/

Al die kreupele zooi van Google (Android/ChromeOS/enz.) kan je echt niet vergelijken met een volledige Linux distro :Y) 8) O+

Dat ze de Linux Kernel misbruiken voor die troep van ze is een ander verhaal :P
De realiteit is hard. >:) ChromeOS op Chromebooks is Gentoo Linux, met Protege als packet manager en Gentoo chroots met de nodige Google aanpassingen. https://wiki.gentoo.org/wiki/ChromeOS

ChromeOS bestaat tegenwoordig naast classic Chrome OS uit Android (Linux #2) en volledig Debian (Linux #3). Dit is 3 x Linux OS. :) Standaard Linux apps werken prachtig op een Chromebook, zoals Gimp, Firefox, Darktable. Die staan gebroederlijk door elkaar heen op het bureaublad. Je ziet niet eens meer wat wat is. Sinds afgelopen jaar nu met ook Steam voor door Google geteste Chromebooks.

Google doet verder veel aan Linux development en contribution. Want de grote Google productie omgevingen zoals YouTube en GMail draaien op een door Google eigen ontwikkelde Debian variant.

Interessant leesvoer: https://cloud.google.com/...nux-releases-for-desktops

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/icij6yqgfpk71.png?width=640&crop=smart&auto=webp&s=e8f3b8fbd56c2f41e72bc90c67464b8ba574792b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Android is overigens op Gentoo Linux gebaseerd.

• nero355

nero355

Ik heb een groot nadeel van Debian Testing ontdekt : Opeens zit je zonder OpenZFS op je HTPC/DIY NAS :o :D
Bron : https://tracker.debian.org/pkg/zfs-linux

@Hero of Time Wat kan je nou het beste doen om dit soort dingen te voorkomen :?

- Toch maar Debian Stable draaien dan ?
- Of juist de boel nog gekker maken en Debian Unstable/Sid draaien ?!

Was best ironisch :
Zat mijn kapotte HTPC/DIY NAS te troubleshooten (Voeding/Moederbord issue) en dus te kijken of alle 7 HDD's het nog steeds deden, terwijl alles op een ander soortgelijk systeem buiten de kast was aangesloten (1 x OS en 6 x Storage) en na alles gefixed te hebben (Offline Mount, UEFI Bootable maken, chroot, bla...) en erachter te zijn gekomen dat alles OK is met de data ging ik de boel updaten en zat vervolgens weer zonder al die data :$ O-) :+

#EPICFAIL :') _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, hoe je dit kan voorkomen? Uit je doppen kijken, zien dat een package niet meer in je repo is en niet alle auto-remove accepteren als een blinde kip. :+ Sowieso gek dat je het opeens kwijt zou zijn. Als ik een package geïnstalleerd heb en niet (meer) in de repo beschikbaar is, blijft 'ie gewoon geïnstalleerd. Zo is libretro-mupen64plus niet meer in de repo maar staat nog gewoon geïnstalleerd bij mij. Op m'n defecte FX-8150 pc had ik nog een erg oude libc of libsdl package geïnstalleerd staan omdat UT2k4 dat vereist om te werken. Is al zo'n 10 jaar niet meer beschikbaar.

Dus enige wat ik kan zeggen is mooie pebkac. Goed opletten wat je zoal doet en niet vanuit gaan dat het allemaal in orde is.

Er is een reden waarom ik aptitude gebruik en als grouping 'task,status,pattern(~O, !~O => Other)' heb ingesteld. Wat niet meer in de repo staat komt dan onder 'Other' te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

desalniettemin schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:03:
Android is overigens op Gentoo Linux gebaseerd.
[citation needed]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:52:
Hoe je dit kan voorkomen?

Uit je doppen kijken, zien dat een package niet meer in je repo is en niet alle auto-remove accepteren als een blinde kip. :+

Dus enige wat ik kan zeggen is mooie pebkac. Goed opletten wat je zoal doet en niet vanuit gaan dat het allemaal in orde is.
Ik denk dat je het daarmee mooi samenvat :+
Sowieso gek dat je het opeens kwijt zou zijn.
Eigenwijs als ik ben apt full-upgrade gedaan i.p.v. apt upgrade en daardoor dus kwijtgeraakt :$ O-) :')
Als ik een package geïnstalleerd heb en niet (meer) in de repo beschikbaar is, blijft 'ie gewoon geïnstalleerd. Zo is libretro-mupen64plus niet meer in de repo maar staat nog gewoon geïnstalleerd bij mij.
Op m'n defecte FX-8150 pc had ik nog een erg oude libc of libsdl package geïnstalleerd staan omdat UT2k4 dat vereist om te werken. Is al zo'n 10 jaar niet meer beschikbaar.
Mooi dat het kan, maar wat ik niet snap is waarom ze iets weghalen ?!

Of nou ja... ik snap het wel, because dependencies...

Maar waarom dan niet gewoon de laatst werkende versie laten zoals die is en pas wat ermee gaan doen als het verder werkend getest kan worden :?

Wat er nou is gebeurd lijkt me niet meer in Testing maar in Unstable of zelfs eerder nog te horen ??
Er is een reden waarom ik aptitude gebruik en als grouping 'task,status,pattern(~O, !~O => Other)' heb ingesteld.
Wat niet meer in de repo staat komt dan onder 'Other' te staan.
Ik vind dat echt een graf tool dus geen idee wat je bedoelt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:22:
[...]

Eigenwijs als ik ben apt full-upgrade gedaan i.p.v. apt upgrade en daardoor dus kwijtgeraakt :$ O-) :')
Niks mis met full-upgrade, zolang je maar oplet wat er gebeurt. Wees geen Sebastian Linus van LTT en dom 'I know the risk now destroy my system like I demand you to' doorvoeren gevolgd door gek staan te kijken en klagen dat je systeem stuk is. Er was hier meen ik ook al eens iemand die wat had geïnstalleerd, daarna niet meer wilde en verwijderde, om dan gek op te kijken dat half Gnome foetsie was. Tja, lezen...
[...]

Mooi dat het kan, maar wat ik niet snap is waarom ze iets weghalen ?!

Of nou ja... ik snap het wel, because dependencies...

Maar waarom dan niet gewoon de laatst werkende versie laten zoals die is en pas wat ermee gaan doen als het verder werkend getest kan worden :?
Omdat, zoals je al aangeeft, dependencies. Of het was gemarkeerd als auto-installed en ongebruikt werd en via auto-remove werd verwijdert of er is een nieuwe conflicts omdat je nieuwe kernel niet (meer) compatible is met zfs-dkms.
Wat er nou is gebeurd lijkt me niet meer in Testing maar in Unstable of zelfs eerder nog te horen ??
Er wordt beleid nageleefd. Packages die na 30 dagen in Unstable nog steeds niet naar Testing zijn gegaan, zijn dus blijkbaar zodanig stuk of wat mis mee dat het niet in Testing hoort.
[...]

Ik vind dat echt een graf tool dus geen idee wat je bedoelt :)
Tja, het is wel een erg krachtige tool. Anders stap je toch lekker naar de gare point en click hemel genaamd Synaptics. Als je eigenwijs bent en met alleen apt wilt blijven kloten, prima, maar ga dan niet piepen dat er wat stuk gaat of ongewenst wordt verwijdert. Er wordt niet voor niets aangeraden om aptitude te gebruiken als je Testing en Sid gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:36:
Niks mis met full-upgrade, zolang je maar oplet wat er gebeurt.
Het punt is alleen dat ik zoiets had van "Ik fix het toch wel..." en dus de removal messages maar heb gelaten voor wat ze zijn, want behalve CTRL+C was er ook geen manier om ze tegen te houden :)
Wees geen Sebastian Linus van LTT en dom 'I know the risk now destroy my system like I demand you to' doorvoeren gevolgd door gek staan te kijken en klagen dat je systeem stuk is.
Dat is een hele rare vent wat mij betreft :F dus dat boeit verder ook niet ;)
Er was hier meen ik ook al eens iemand die wat had geïnstalleerd, daarna niet meer wilde en verwijderde, om dan gek op te kijken dat half Gnome foetsie was. Tja, lezen...
Het is wel klote dat er zoveel aan elkaar hangt af en toe hoor -O-

Ik vind dit dan ook een heel mooi verhaal : https://forums.debian.net/viewtopic.php?t=104157
En in de mailinglists is er iemand die blijkbaar al die bloatware wil gaan aanpakken, maar ik kan de link effe niet terugvinden op dit moment :)
Of het was gemarkeerd als auto-installed en ongebruikt werd en via auto-remove werd verwijdert of er is een nieuwe conflicts omdat je nieuwe kernel niet (meer) compatible is met zfs-dkms.
Dat laatste heb ik een paar keer gechecked in het verleden dus dat is opzich geen probleem :)

Maar qua auto-installed vs. manual gemarkeerde packages : Doe jij daar wat mee ??
Tja, het is wel een erg krachtige tool.

Er wordt niet voor niets aangeraden om aptitude te gebruiken als je Testing en Sid gebruikt.
Misschien maar eens mee klooien in een VM of zo dan...
Anders stap je toch lekker naar de gare point en click hemel genaamd Synaptics.
Gebruik ik ook niet :P en wordt alleen samen met GNOME installaties meegeleverd, want GTK based applicatie voor zover ik weet...?!
Als je eigenwijs bent en met alleen apt wilt blijven kloten, prima, maar ga dan niet piepen dat er wat stuk gaat of ongewenst wordt verwijdert.
Ik ben niet aan het piepen : Ik wil wat nieuws leren/meer informatie verzamelen over iets wat ik blijkbaar niet helemaal door heb of in ieder geval omdat ik iets heb meegemaakt waarop ik niet had gerekend ;)

Ik heb opzich geen moeite met "Now we wait!" zoals ze in actiefilms zeggen :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Hmm mijn fout is gebaseerd op de Linux kernel ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:10
[...]

Ben nu een paar dagen onderweg met Fedora Silverblue, maar ik ben best onder de indruk. Het system is erg snel en responsief. Updates verwerking is even anders (en helaas niet heel snel), maar feitelijk gaat het gelijk installeren en het systeem vraagt je om een herstart als de updates verwerkt zijn. Lijkt wel een beetje Windows-achtig, maar dan met updates voor je hele systeem incl. alle geïnstalleerde programmas. Dat dan weer weer wel, kom daar maar eens om @ Microsoft.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Falco schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:53:
[...]

Ben nu een paar dagen onderweg met Fedora Silverblue, maar ik ben best onder de indruk. Het system is erg snel en responsief. Updates verwerking is even anders (en helaas niet heel snel), maar feitelijk gaat het gelijk installeren en het systeem vraagt je om een herstart als de updates verwerkt zijn. Lijkt wel een beetje Windows-achtig, maar dan met updates voor je hele systeem incl. alle geïnstalleerde programmas. Dat dan weer weer wel, kom daar maar eens om @ Microsoft.....
Nou die vergelijking vind ik wel wat kort door de bocht.

Windows download tijdens gebruik, installeert bij het afsluiten én bij het opnieuw opstarten en vindt daarna updates die de vorige ronde niet geïnstalleerd konden worden en het hele riedeltje weer opnieuw start. Wanneer je dit niet tijdig doet forceert het een herstart.

Fedora Silverblue download/installeert/configureert tijdens gebruik een nieuwe deployment die bij een normale herstart gebruikt gaat worden. Herstarten doe je wanneer je wilt.

Snel is het inderdaad niet echt. Ik vind het niet storend omdat het tijdens gebruik is, wanneer je erop moet wachten is het wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Falco schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:53:
Lijkt wel een beetje Windows-achtig, maar dan met updates voor je hele systeem incl. alle geïnstalleerde programmas.

Dat dan weer weer wel, kom daar maar eens om @ Microsoft.....
Breng ze nou niet op ideeën joh... Ze hebben al zoveel zitten prutsen met allerlei rare concepten... :X :| :F
Jolijter schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:20:
Windows download tijdens gebruik, installeert bij het afsluiten én bij het opnieuw opstarten en vindt daarna updates die de vorige ronde niet geïnstalleerd konden worden en het hele riedeltje weer opnieuw start. Wanneer je dit niet tijdig doet forceert het een herstart.
Dat kan je in Windows 10 in ieder geval allemaal "Schedulen" en herstarten gebeurt ook wanneer ik daar zin in heb en niet dat stomme OS zelf bepaalt :Y)

Wat ik echter vreselijk dom vind is dat ondanks het "Schedulen" bij de volgende keer opstarten na X aantal dagen niet opgestart te zijn de boel toch eigenzinnig aan de slag gaat en je opeens een geel tekentje ziet dat het OS wil herstarten, want net na de boot meteen updates geïnstalleerd |:(

Je zou bijna weer naar het tijdperk van inbellen om te internetten gaan verlangen... :F :+

* nero355 heeft echt een hekel aan systemen die een eigen leven gaan leiden en slimmer denken te zijn dan de gebruiker :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 01:05:
[...]

Het punt is alleen dat ik zoiets had van "Ik fix het toch wel..." en dus de removal messages maar heb gelaten voor wat ze zijn, want behalve CTRL+C was er ook geen manier om ze tegen te houden :)
Van die lamme houding ben je nu dan ook wel genezen. :P
[...]

Dat is een hele rare vent wat mij betreft :F dus dat boeit verder ook niet ;)
Heb maar een add-on geïnstalleerd in Firefox om z'n kanaal(/kanalen) niet meer te zien in m'n recommends nadat ik Gamers Nexus heb gekeken.
[...]

Het is wel klote dat er zoveel aan elkaar hangt af en toe hoor -O-

Ik vind dit dan ook een heel mooi verhaal : https://forums.debian.net/viewtopic.php?t=104157
En in de mailinglists is er iemand die blijkbaar al die bloatware wil gaan aanpakken, maar ik kan de link effe niet terugvinden op dit moment :)
Het is een mooie oplossing, maar idd ook een beetje een probleem als je van de 10 packages 1 niet wilt/hoeft.
[...]

Dat laatste heb ik een paar keer gechecked in het verleden dus dat is opzich geen probleem :)

Maar qua auto-installed vs. manual gemarkeerde packages : Doe jij daar wat mee ??
Ik doe zeker wat met auto-installed vs manual. Na een nieuwe installatie ga ik namelijk alles wat ook echt een afhankelijkheid heeft markeren als auto. Bijvoorbeeld openssl is vereist als je ca-certificates installeert. Dus als ik niet eerst ca-certificates installeer, blijft openssl als handmatig staan. Zou je het niet meer nodig hebben, maar ca-certificates wel, heb je meteen een breakage zonder duidelijke reden, want openssl stond op handmatig. Door het te markeren als auto zie ik gelijk dat het voor wat anders nodig is.
[...]

Misschien maar eens mee klooien in een VM of zo dan...
Je zal dan snel door hebben dat je het jaren geleden al had moeten doen. Met de ncurses interface is het altijd te gebruiken, de dependency resolver is beter/krachtiger dan die van apt zelf, je kan packages markeren voor upgrade, installatie, verwijdering én overgebleven config purgen (mits dat gedetecteerd is als zodanig) en dit dan allemaal in een enkele 'run' doorvoeren. Changelogs kan je ook gelijk lezen zonder uit je flow te gaan, naast elkaar leggen, etc.

De standaard groepering vind ik zelf ruk, want het sorteert de boel in categorieën, dus admin, dev, libs, network, etc. Mijn eerder genoemde config maakt een platte lijst per repo source (als je alleen Debian eigen repo's gebruikt zie je bijvoorbeeld Stable en Stable-Backports afzonderlijk, maar Testing en Sid is gewoon Debian) en scheidt het met de staat van de packages: upgradable, installed, not installed, obsolete and locally created packages, virtual packages en tasks (bekend van tasksel).
[...]

Gebruik ik ook niet :P en wordt alleen samen met GNOME installaties meegeleverd, want GTK based applicatie voor zover ik weet...?!
Niet eens, want met Gnome krijg je het minimalistische 'gnome software center' waar je nog minder aan hebt en niks mee kan. Het is een recommend voor als je de task cinnamon-desktop-environment, task-lxde-desktop, task-lxqt-desktop, task-xfce-desktop en task-mate-desktop installeert.
[...]

Ik ben niet aan het piepen : Ik wil wat nieuws leren/meer informatie verzamelen over iets wat ik blijkbaar niet helemaal door heb of in ieder geval omdat ik iets heb meegemaakt waarop ik niet had gerekend ;)

Ik heb opzich geen moeite met "Now we wait!" zoals ze in actiefilms zeggen :P :+
Je bent wel aan het piepen. Want je klaagt dat een package 'opeens' verdwenen is terwijl het gewoon conform beleid is uitgevoerd en je jezelf in de voet hebt geschoten. Wat je had kunnen helpen dit te voorkomen noem je een 'graf tool', dus succes dan maar op het kerkhof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:10:
Van die lamme houding ben je nu dan ook wel genezen. :P
Dat gebeurt niet zo gauw en is in dit geval meer voor nodig >:) :P :+
Heb maar een add-on geïnstalleerd in Firefox om z'n kanaal(/kanalen) niet meer te zien in m'n recommends nadat ik Gamers Nexus heb gekeken.
LOL! NICE!!! })
Het is een mooie oplossing, maar idd ook een beetje een probleem als je van de 10 packages 1 niet wilt/hoeft.
Dat dus! :)
Ik doe zeker wat met auto-installed vs manual. Na een nieuwe installatie ga ik namelijk alles wat ook echt een afhankelijkheid heeft markeren als auto. Bijvoorbeeld openssl is vereist als je ca-certificates installeert. Dus als ik niet eerst ca-certificates installeer, blijft openssl als handmatig staan. Zou je het niet meer nodig hebben, maar ca-certificates wel, heb je meteen een breakage zonder duidelijke reden, want openssl stond op handmatig. Door het te markeren als auto zie ik gelijk dat het voor wat anders nodig is.
Opzich vind ik het wel logisch dat die twee apart zijn, want andere programma's gebruiken ze ook...

Nou zal je weer wel vaak OpenSSL nodig hebben op het moment dat je iets met Certificates gaat doen, maar het kan ook anders :)
Zag daar zelfs een voorbeeld van voorbijkomen in de Change Logs voordat de upgrade begon : GNU TLS als ik me niet vergis voor één of andere package...
Je zal dan snel door hebben dat je het jaren geleden al had moeten doen.

Met de ncurses interface is het altijd te gebruiken
Ik heb het echt geprobeerd, maar het werkte echt totaal niet fijn voor mij en dat vond ik best wel vreemd als iemand die verder de meeste TUI's eigenlijk wel prima vindt :/

Zie ook : Wikipedia: ncurses
Daar wordt bijvoorbeeld Midnight Commander genoemd en die vind ik echt simpelweg geweldig als iemand die ooit in MS-DOS met Norton Commander heel veel heeft gedaan en ook andere soortgelijke TUI's uit die tijd heeft gebruikt! O+
de dependency resolver is beter/krachtiger dan die van apt zelf, je kan packages markeren voor upgrade, installatie, verwijdering én overgebleven config purgen (mits dat gedetecteerd is als zodanig) en dit dan allemaal in een enkele 'run' doorvoeren. Changelogs kan je ook gelijk lezen zonder uit je flow te gaan, naast elkaar leggen, etc.
Over dat naast elkaar leggen : Bedoel je dan toevallig .conf files verschillen ?

Want dat kan inderdaad wel een hoop verbetering gebruiken wat mij betreft en tot nu toe vind ik de APT manier eigenlijk totaal niet fijn :
- De eene keer wordt er puur via text gevraagd wat je wilt doen met de verschillen.
- De andere keer via een TUI achtige omgeving.
- En geen eene keer wordt er aangeboden om bijvoorbeeld alleen nieuwe variabelen toe te voegen (Nieuwe Defaults of zo...) of eventueel gewoon een .conf.new.defaults ernaast te zetten, zodat je die later zelf kan gaan fixen :|
De standaard groepering vind ik zelf ruk, want het sorteert de boel in categorieën, dus admin, dev, libs, network, etc. Mijn eerder genoemde config maakt een platte lijst per repo source (als je alleen Debian eigen repo's gebruikt zie je bijvoorbeeld Stable en Stable-Backports afzonderlijk, maar Testing en Sid is gewoon Debian) en scheidt het met de staat van de packages: upgradable, installed, not installed, obsolete and locally created packages, virtual packages en tasks (bekend van tasksel).
Goed om te weten! d:)b
Niet eens, want met Gnome krijg je het minimalistische 'gnome software center' waar je nog minder aan hebt en niks mee kan. Het is een recommend voor als je de task cinnamon-desktop-environment, task-lxde-desktop, task-lxqt-desktop, task-xfce-desktop en task-mate-desktop installeert.
Het zou zomaar kunnen, maar ik ken het vooral van default GTK based installaties i.c.m. GNOME van meerdere distro's van vroeger :)
Je bent wel aan het piepen.
Want je klaagt
Ik vond het vooral een leuke grappige leerzame ervaring eigenlijk :D
dat een package 'opeens' verdwenen is terwijl het gewoon conform beleid is uitgevoerd en je jezelf in de voet hebt geschoten.
Eerder tegen een muur aangelopen ;)
Wat je had kunnen helpen dit te voorkomen noem je een 'graf tool', dus succes dan maar op het kerkhof.
Opzich wel een vreedzame omgeving waar je lekker tot rust kan komen, maar desondanks kom ik er liever niet ;)

Niet zo streng en zuur doen : Het is tenslotte Debian Testing dus ik heb nu iets (succesvol ?!) getest !!! :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:56:
[...]

Opzich vind ik het wel logisch dat die twee apart zijn, want andere programma's gebruiken ze ook...

Nou zal je weer wel vaak OpenSSL nodig hebben op het moment dat je iets met Certificates gaat doen, maar het kan ook anders :)
Zag daar zelfs een voorbeeld van voorbijkomen in de Change Logs voordat de upgrade begon : GNU TLS als ik me niet vergis voor één of andere package...
Ik gaf het even als voorbeeld zo uit m'n hoofd. Het gebeurt bijvoorbeeld regelmatig dat je iets installeert en het libraries meeneemt, maar na verwijderen blijven staan omdat ze niet degelijk als automatisch zijn gemarkeerd. Denk aan 'guides' die een hele zwik aan packages noemt die je nodig hebt waarbij een aantal al als afhankelijkheid zijn van wat je moet installeren en sommige die je al had en nu als handmatig worden gemarkeerd. Na het verwijderen blijf je dus met rommel achter.
[...]

Ik heb het echt geprobeerd, maar het werkte echt totaal niet fijn voor mij en dat vond ik best wel vreemd als iemand die verder de meeste TUI's eigenlijk wel prima vindt :/
Het werkt anders en als je stug in een bepaalde denkwijze blijft zonder uit te zoeken wat zoal de toetsen zijn voor navigeren, zal je het nooit fijn vinden. Net zoals dat er zat mensen zijn die enorm voordeel kunnen halen uit het gebruik van Vim, maar omdat ze het allemaal maar 'moeilijk' en 'lastig' vinden en vooral 'niet fijn', zullen die altijd vast blijven zitten aan iets als Nano.
[...]

Over dat naast elkaar leggen : Bedoel je dan toevallig .conf files verschillen ?
Goed lezen. Ik zeg helemaal niks over configs. Ik heb het over changelog.
Want dat kan inderdaad wel een hoop verbetering gebruiken wat mij betreft en tot nu toe vind ik de APT manier eigenlijk totaal niet fijn :
- De eene keer wordt er puur via text gevraagd wat je wilt doen met de verschillen.
- De andere keer via een TUI achtige omgeving.
- En geen eene keer wordt er aangeboden om bijvoorbeeld alleen nieuwe variabelen toe te voegen (Nieuwe Defaults of zo...) of eventueel gewoon een .conf.new.defaults ernaast te zetten, zodat je die later zelf kan gaan fixen :|
Ook hier sla je de plank compleet mis in het snappen wat er nou gedaan wordt en hoe het werkt. Apt doet namelijk geen moer hiermee. Het is dpkg dat de boel installeert en configureert. En ook hier komt de nieuwe versie er eerst naast als dpkg-new.
Niet zo streng en zuur doen : Het is tenslotte Debian Testing dus ik heb nu iets (succesvol ?!) getest !!! :P :+
Hah! Dat is een goeie. _O- Degene die juist overal zuur en streng over is en over alles wat 'm niet zint aan het zeiken is noemt iemand met gedegen argumenten 'streng en zuur'. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:21:
Denk aan 'guides' die een hele zwik aan packages noemt die je nodig hebt waarbij een aantal al als afhankelijkheid zijn van wat je moet installeren en sommige die je al had en nu als handmatig worden gemarkeerd.
Na het verwijderen blijf je dus met rommel achter.
Ik vind dat soort guides altijd vreselijk dom : Installeer gewoon het programma dat je nodig hebt en laat de package manager al die andere zooi lekker zelf uitzoeken !!! :F

Maar NEEEeeeee....

Gaan ze je zitten vertellen dat je elke lullige dependency zelf moet installeren |:(
Het werkt anders en als je stug in een bepaalde denkwijze blijft zonder uit te zoeken wat zoal de toetsen zijn voor navigeren, zal je het nooit fijn vinden.
Opzich wel mee eens, maar na vandaag effe wat ermee gerommeld te hebben zat ik weer van bepaalde dingen vreemd op te kijken :
- Waarom kan ik niet met F9 in het Menu komen zoals bij 99% van soortgelijke programma's het geval is vanuit mijn ervaring ?!
- OK, er staat "C-T Menu" maar daar hoort dus eigenlijk te staan : CTRL+T = Menu
Voor iemand die zo'n programma voor de eerste keer opstart is dat gewoon niet handig... :/
- Je kan ook niks doen met ALT+<letter> om direkt naar een Menu onderdeel te gaan : Dat is ondertussen toch wel in heel veel programma's de standaard geworden...

Voor de rest zal ik ongetwijfeld wel nog meer dingen tegenkomen, maar bovenstaand is echt super basic IMHO en zou toch echt wel beter kunnen... :)
Net zoals dat er zat mensen zijn die enorm voordeel kunnen halen uit het gebruik van Vim, maar omdat ze het allemaal maar 'moeilijk' en 'lastig' vinden en vooral 'niet fijn', zullen die altijd vast blijven zitten aan iets als Nano.
Dat komt vanzelf wel als hun systeem een keer niet bootable wordt en ze alleen nog maar verder kunnen komen door Vi/Vim commando's te kennen >:) :+
Goed lezen. Ik zeg helemaal niks over configs. Ik heb het over changelog.
Maar je had het over naast elkaar leggen dus ik werd nieuwsgierig ;)
Ook hier sla je de plank compleet mis in het snappen wat er nou gedaan wordt en hoe het werkt.
Apt doet namelijk geen moer hiermee. Het is dpkg dat de boel installeert en configureert.
Dat weet ik ook wel en daar gaat het ook niet om, maar juist om dit :
En ook hier komt de nieuwe versie er eerst naast als dpkg-new.
Wie, wat, hoe, waar dan :?

Om maar wat simpels te noemen :
- Samba update wordt uitgevoerd.
- Ik heb al een samba.conf staan met eigen config dingen erin.
- Maar er zijn wat defaults blijkbaar anders geworden ondertussen!

Hoe zorg ik ervoor dat als alles is afgelopen er een samba.conf.new-defaults of samba.conf.dpkg-new of iets dergelijks op mijn systeem aanwezig is zodat ik zelf effe relax ernaar kan kijken als het een keer uitkomt ?!
Hah! Dat is een goeie. _O-
Degene die juist overal zuur en streng over is en over alles wat 'm niet zint aan het zeiken is noemt iemand met gedegen argumenten 'streng en zuur'. :D
:> Touché! O+

Maar eerlijk is eerlijk : Universal Creations in "[Firefox] Wat vinden we ervan? - Deel vijftien"
"He is not wrong you know..." ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:48:
[...]

Ik vind dat soort guides altijd vreselijk dom : Installeer gewoon het programma dat je nodig hebt en laat de package manager al die andere zooi lekker zelf uitzoeken !!! :F

Maar NEEEeeeee....

Gaan ze je zitten vertellen dat je elke lullige dependency zelf moet installeren |:(
Zulke dingen zijn het enige wat onhandig is daarmee, maar ook wel begrijpelijk dat ze het noemen. Sommige packages zijn geen directe vereiste maar een recommend en dan is het wel handig om het toe te voegen als het ook echt van toegevoegde waarde is.
[...]

Opzich wel mee eens, maar na vandaag effe wat ermee gerommeld te hebben zat ik weer van bepaalde dingen vreemd op te kijken :
- Waarom kan ik niet met F9 in het Menu komen zoals bij 99% van soortgelijke programma's het geval is vanuit mijn ervaring ?!
- OK, er staat "C-T Menu" maar daar hoort dus eigenlijk te staan : CTRL+T = Menu
Voor iemand die zo'n programma voor de eerste keer opstart is dat gewoon niet handig... :/
- Je kan ook niks doen met ALT+<letter> om direkt naar een Menu onderdeel te gaan : Dat is ondertussen toch wel in heel veel programma's de standaard geworden...

Voor de rest zal ik ongetwijfeld wel nog meer dingen tegenkomen, maar bovenstaand is echt super basic IMHO en zou toch echt wel beter kunnen... :)
Net zoals het zo super basic is dat ctrl+s opslaan is, maar vim en nano doen daar ook geen zak mee. Met F9 het menu openen is nieuw voor mij, ik ben F10 gewend. En als je het voor je grafische interface uit hebt staan, reageert Aptitude hier gewoon op. Het alt+letter is een GUI ding en is vziw nooit iets in de terminal geweest.
Dus al je argumenten zijn geen zak waard, want je gaat uit van bepaalde conventies die helemaal niet van toepassing zijn of zelfs ronduit incorrect.
[...]

Dat komt vanzelf wel als hun systeem een keer niet bootable wordt en ze alleen nog maar verder kunnen komen door Vi/Vim commando's te kennen >:) :+
Die zoeken een guide op of gebruiken een grafische omgeving. Voor sommige is het hoe dan ook te veel moeite en hebben een systeem zoals Stable dat niet zomaar stuk gaat. Boot je de vorige kernel en is er weinig meer aan de hand.
[...]

Maar je had het over naast elkaar leggen dus ik werd nieuwsgierig ;)
Tabbed interface.
[...]

Dat weet ik ook wel en daar gaat het ook niet om, maar juist om dit :

[...]

Wie, wat, hoe, waar dan :?

Om maar wat simpels te noemen :
- Samba update wordt uitgevoerd.
- Ik heb al een samba.conf staan met eigen config dingen erin.
- Maar er zijn wat defaults blijkbaar anders geworden ondertussen!

Hoe zorg ik ervoor dat als alles is afgelopen er een samba.conf.new-defaults of samba.conf.dpkg-new of iets dergelijks op mijn systeem aanwezig is zodat ik zelf effe relax ernaar kan kijken als het een keer uitkomt ?!
Ik heb nog een /etc/default/grub.ucf-dist die van de laatste Grub update is. Accepteer je de wijzigingen dan krijg je een .old of .dpkg-old bestand. Maar hier helpt aptitude je niet mee, want die doet helemaal niks met je config, net zoals apt daar niks mee doet. Nogmaals, dpkg is hier verantwoordelijk voor!
[...]

:> Touché! O+

Maar eerlijk is eerlijk : Universal Creations in "[Firefox] Wat vinden we ervan? - Deel vijftien"
"He is not wrong you know..." ;)
En dit is Tweakers, waar enig eigen inzet wordt verwacht. Janken "het is stuk" en blijven zitten met je armen over elkaar doe je maar ergens anders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:22:
Net zoals het zo super basic is dat ctrl+s opslaan is, maar vim en nano doen daar ook geen zak mee. Met F9 het menu openen is nieuw voor mij, ik ben F10 gewend. En als je het voor je grafische interface uit hebt staan, reageert Aptitude hier gewoon op. Het alt+letter is een GUI ding en is vziw nooit iets in de terminal geweest.
Dus al je argumenten zijn geen zak waard, want je gaat uit van bepaalde conventies die helemaal niet van toepassing zijn of zelfs ronduit incorrect.
Laten we het erop houden dat ervaringen verschillen dan :P

En die zak mag straks Sinterklaas houden ;)
Die zoeken een guide op of gebruiken een grafische omgeving.
Alleen die guide gaat je dan helpen, want een grafische omgeving is dan onbereikbaar :)
Voor sommige is het hoe dan ook te veel moeite en hebben een systeem zoals Stable dat niet zomaar stuk gaat.
Alles kan stuk! ;)
Boot je de vorige kernel en is er weinig meer aan de hand.
Maar als ook dat niet kan dan wordt het een uitdaging...
Ik heb nog een /etc/default/grub.ucf-dist die van de laatste Grub update is.
Accepteer je de wijzigingen dan krijg je een .old of .dpkg-old bestand.
Misschien dat maar eens de volgende keer doen dan voor de grap als testje :)
Maar hier helpt aptitude je niet mee, want die doet helemaal niks met je config, net zoals apt daar niks mee doet.
Nogmaals, dpkg is hier verantwoordelijk voor!
Jammer dat ze dat niet handiger/duidelijker hebben gemaakt ondertussen...
En dit is Tweakers, waar enig eigen inzet wordt verwacht.
Dat was inderdaad vroeger het motto, maar sinds de DPG Media overname en de reclames op TV en Radio heb ik daar zo mijn twijfels over... ;) :P
Janken "het is stuk" en blijven zitten met je armen over elkaar doe je maar ergens anders. ;)
Als je dat echt serieus denkt dan heb je het hele verhaal echt totaaaaal verkeerd begrepen !!! :F

Ik ga niet speciaal voor jou elk lullig dingetje dat ik heb gelezen VOORDAT ik de reactie had gepost zitten Bookmarken en opnoemen in een lijstje, want dat lijstje werd op een gegeven moment lang... HEEL ERG LANG :P

"Get that stick out of your butt!" zoals ze dat zo mooi zeggen in Amerika ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:36:
[...]

Alleen die guide gaat je dan helpen, want een grafische omgeving is dan onbereikbaar :)
Hoe doen Ubuntu, Mint, etc het dan met installeren? Dat is toch echt een grafische omgeving die je ook kan gebruiken voor recovery.
[...]

Jammer dat ze dat niet handiger/duidelijker hebben gemaakt ondertussen...
In veel gevallen is er een *.conf.d map beschikbaar waar je juist je wijzigingen in zet. Of zoals bij vim met vimrc.local wordt gewerkt. Het is dus wel degelijk handiger gemaakt.
[...]

Dat was inderdaad vroeger het motto, maar sinds de DPG Media overname en de reclames op TV en Radio heb ik daar zo mijn twijfels over... ;) :P
Forum is wel toegankelijker, maar het is nog steeds de bedoeling dat je moeite doet en inzet toont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:09:
[...]

* nero355 heeft echt een hekel aan systemen die een eigen leven gaan leiden en slimmer denken te zijn dan de gebruiker :r
Jup dat begon al met Win98 die introduceerde dat CDRoms auto-start moesten hebben, brr wat een irri-otnwikkeling was dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 22:55
Mooie OP, maar wat ik volledig mis is gaming. Aangezien Windows 11 behoorlijk invasief begint te worden, zullen er vast een hoop mensen zijn die van hun Windows gaming PC, een linux gaming PC willen maken.

Ikzelf val daar ook onder, en ik wil me alvast oriënteren op welke distro daarbij het beste past, omdat ik niet ga overstappen naar 11. Ik heb zelf vrij weinig ervaring ermee, een sudo installatie command wil nog wel lukken maar daarbuiten heb ik weinig kaas ervan gegeten. Mijn achtergrond is wel Engineering, dus ik kan wel vlug wat leren.

Dus liefst met GUI, focus op gaming, AMD hardware (CPU en GPU) als Windows10 vervanger. Iemand een voorstel?

[ Voor 5% gewijzigd door Majestici op 08-12-2024 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 06:27
KNIP

Dus liefst met GUI, focus op gaming, AMD hardware (CPU en GPU) als Windows10 vervanger. Iemand een voorstel?
Als je echt voor gaming gaat dan zijn er eigenlijk 2 goede. Popos! of Nobara linux wat een fedora variant is.
Zelf veel met popos! gespeeld en door zijn snelle kernel absolute winnaar. Zelf draai ik fedora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Of CachyOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
Denk niet dat je een beginner gelijk in het diepe moet gooien met archlinux (variant). Dat is echt voor de gevorderden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:13
Cybermage schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:01:
[...]

Denk niet dat je een beginner gelijk in het diepe moet gooien met archlinux (variant). Dat is echt voor de gevorderden.
Is gewoon installeren via een GUI en daarna via een GUI welcome screen je game packages installeren. Alles bij elkaar hooguit 30 minuten.

En dan benoem jij nog PopOs en daarna iets met beginner. Heb je enig idee hoe oud de packages zijn bij PoPos, want deze zijn gebonden aan het distro waarop deze is gebaseerd.? Dit is een distro dat gebaseerd is op Ubuntu 20.04. Wat een beginner hier allemaal aan moet updaten, repo's toevoegen etc. om een beetje up-to-date games te kunnen spelen?

In mijn ogen staat CachyOS echt op nummer 1, PikaOS 4 op nummer 2 en Nobara op nummer 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybermage
Mark de Vaal schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:11:
[...]

<KNIP>
En dan benoem jij nog PopOs en daarna iets met beginner. Heb je enig idee hoe oud de packages zijn bij PoPos, want deze zijn gebonden aan het distro waarop deze is gebaseerd.? Dit is een distro dat gebaseerd is op Ubuntu 20.04. Wat een beginner hier allemaal aan moet updaten, repo's toevoegen etc. om een beetje up-to-date games te kunnen spelen?

In mijn ogen staat CachyOS echt op nummer 1, PikaOS 4 op nummer 2 en Nobara op nummer 3.
Popos is al 22.04 hoor. En binnenkort komt er nieuwe uit gebaseerd op 24.04.
En je kan alles uit de popshop halen en omdat het ubuntu gebaseerd is redelijk veel support.
Maar zo zie je weer in Linux land zoveel mensen zoveel voorkeuren. Voordeel tegenwoordig met liveusb is dat je snel even kan testen wat voor jou het prettigste werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Cybermage op 08-12-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 22:55
Dank voor de suggesties, ik zal ze inderdaad eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Majestici schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:39:
Mooie OP, maar wat ik volledig mis is gaming. Aangezien Windows 11 behoorlijk invasief begint te worden, zullen er vast een hoop mensen zijn die van hun Windows gaming PC, een linux gaming PC willen maken.

Ikzelf val daar ook onder, en ik wil me alvast oriënteren op welke distro daarbij het beste past, omdat ik niet ga overstappen naar 11. Ik heb zelf vrij weinig ervaring ermee, een sudo installatie command wil nog wel lukken maar daarbuiten heb ik weinig kaas ervan gegeten. Mijn achtergrond is wel Engineering, dus ik kan wel vlug wat leren.

Wat is er zoveel erger aan 11, dat 10 niet al fout deed?

Ik ergerde me vandaag aan Ubuntu, wilde een shortcut aanpassen, in Windows is dat peanuts, nou mijn zoekresultaten op duckDuck waren om te huilen.
Pagina: 1 ... 43 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.