Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

L0g0ff schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:16:
Nu ben ik bekend met de mainline ppa maar het ding is dat ik secure boot heb.
Dat is EVILCORP zooi dus zet het gewoon lekker UIT !!! :(
Het liefst had ik Debian stable gedraaid met signed recente kernels + Nvidia maar ik las ergens dat ik dan echt een hoop ellende op mijn nek ga halen.
Wat anderen ervaren hoeft niet altijd ook voor jou te gelden gelukkig !! ;)
Worst case scenario zet ik secure boot uit maar eigenlijk wil ik daar niet aan (ivm dual boot met windows)
Kan je iets fixen met twee losse SSD's die je verwisselt dan wel hotswapped :?

Als het gaat om een Gaming Laptop dan zou ik je aanraden om die puur Windows te houden en lekker iets lichts en simpels met een shitload aan accutijd ernaast te gebruiken voor Linux :Y) d:)b
RobertMe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:19:
Want...? Ik draai prive op een PC en laptop prima dual boot met secure boot uit. Nu gebruik ik Windows vrijwel nooit, maar "it just works".
+1 :)

Zelfs bij de Gaming PC die wel UEFI Boot doet staat die rotzooi lekker UIT })
TPM unlocking
Dat is ook één grote EVILCORP rotzooi bende meuk troep enz... :r

Zie Palladium/TCPA/Fritz Chip documentatie via je favoriete Search Engine !!!
L0g0ff schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:25:
Inderdaad zelfde reden als jou; secure boot icm TPM voor het unlocken van de disks.
En als je toch zoiets wilt dan zou ik eens gaan kijken hoe je dat i.c.m. iets als een https://www.yubico.com/products/ease-of-use/ of iets in die richting (Certificaat op een USB Stick) voor elkaar kan krijgen :)
L0g0ff schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:38:
dockingstation met displaylink.
Volgens @Hero of Time is DisplayLink sowieso een draak die je beter kan ontwijken IIRC dus dat zou weleens een groter probleem dan Secure Boot en het TPM verhaal bij elkaar kunnen worden... :X :| :/
Ik heb een xps9440
DELL en dan ook nog eens Gaming Laptop dus... Sterkte! ;w

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:45
nero355 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:35:
[...]

Tsja, het werkt. En de collega's met Windows gebruiken ook TPM unlocking (dus als het onveilig is / makkelijk te omzeilen is, geldt dat niet alleen voor mijn systeem). Elke dag een 20+ tekens passphrase moeten typen, dat is pas EVIL rotzooi bende meuk troep enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

En daar is alles wel mee gezegd...
En de collega's met Windows gebruiken ook TPM unlocking (dus als het onveilig is / makkelijk te omzeilen is, geldt dat niet alleen voor mijn systeem).
Dat is het punt niet in dit verhaal ;)

Er zijn genoeg Linux activisten die meerdere keren hebben beschreven wat er allemaal slecht aan is, maar blijkbaar heeft niemand die ooit gelezen, want de weerstand ertegen is helaas zelfs bij "IT-ers" dan wel "ICT-ers" nog steeds veel en veeeel te laag... ;(

Al moet ik wel altijd lachen om dit soort nieuws :
- https://arstechnica.com/g...-intrusion-in-30-minutes/
- https://www.tomsguide.com...y-discovered-tpm-20-flaws

:') _O- :+
Elke dag een 20+ tekens passphrase moeten typen, dat is pas EVIL rotzooi bende meuk troep enz.
Doe mij die maar !!! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@L0g0ff, iets zegt mij dat de instabiliteit te maken heeft met Wayland, of eigenlijk xwayland. Toen ik eerst Wayland probeerde op m'n laptop had ik ook dat Firefox spontaan foetsie was omdat het via xwayland draaide (het had toen nog geen standaard native ondersteuning voor Wayland).

Nu draai ik al een aardige tijd op Wayland met KDE Plasma 5 (thuis al Plasma 6.2, maar die is nog niet in Sid) en heb daar geen enkel probleem mee eigenlijk. Het werkt zelfs iets beter dan X11/Xorg.

Voor je RDP, waarom gebruik je xfreerdp en niet Remmina (dat effectief ook FreeRDP gebruikt)? Je noemt ook een Outlook client, aangezien Outlook niet native op Linux bestaat, heb je het dan over de progressive webapp? Iets anders? Of is dat hoe je Evolution noemt (waar ik ook 0 issues mee heb)?

Teams heb ik ook mee te maken op werk en maakte eerst gebruik van Firefox PWA, maar omdat 1-op-1 bellen niet fatsoenlijk werkt (bedankt MS voor je shitzooi :() heb ik uit narigheid maar Chromium geïnstalleerd en Teams als PWA in gebruik daarmee. Duurt wel iets van 2-3 minuten voordat het scherm getoond wordt, maar daarna is het prima (naast de standaard gezeik met audio apparaten wat algemeen bekend is, op Windows is het net zo'n drama).

OpenVPN zou in NetworkManager moeten integreren, daar heeft Gnome weinig mee van doen.

Wil je iig verder uitzoeken hoe je je Ubuntu 24.10 stabiel kan krijgen voor je programma's, maak dan een apart topic aan zodat we daar beter kunnen uitzoeken wat er fout gaat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:11
Hero of Time schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:51:
@L0g0ff, iets zegt mij dat de instabiliteit te maken heeft met Wayland, of eigenlijk xwayland. Toen ik eerst Wayland probeerde op m'n laptop had ik ook dat Firefox spontaan foetsie was omdat het via xwayland draaide (het had toen nog geen standaard native ondersteuning voor Wayland).

Nu draai ik al een aardige tijd op Wayland met KDE Plasma 5 (thuis al Plasma 6.2, maar die is nog niet in Sid) en heb daar geen enkel probleem mee eigenlijk. Het werkt zelfs iets beter dan X11/Xorg.

Voor je RDP, waarom gebruik je xfreerdp en niet Remmina (dat effectief ook FreeRDP gebruikt)? Je noemt ook een Outlook client, aangezien Outlook niet native op Linux bestaat, heb je het dan over de progressive webapp? Iets anders? Of is dat hoe je Evolution noemt (waar ik ook 0 issues mee heb)?

Teams heb ik ook mee te maken op werk en maakte eerst gebruik van Firefox PWA, maar omdat 1-op-1 bellen niet fatsoenlijk werkt (bedankt MS voor je shitzooi :() heb ik uit narigheid maar Chromium geïnstalleerd en Teams als PWA in gebruik daarmee. Duurt wel iets van 2-3 minuten voordat het scherm getoond wordt, maar daarna is het prima (naast de standaard gezeik met audio apparaten wat algemeen bekend is, op Windows is het net zo'n drama).

OpenVPN zou in NetworkManager moeten integreren, daar heeft Gnome weinig mee van doen.

Wil je iig verder uitzoeken hoe je je Ubuntu 24.10 stabiel kan krijgen voor je programma's, maak dan een apart topic aan zodat we daar beter kunnen uitzoeken wat er fout gaat.
Dat is wel een goeie van die Wayland. Die draai ik eigenlijk uit principe en ik heb het idee dat die net wat soepeler reageert dan xorg. Maar ik kan gewoon eens een dagje xorg draaien om te kijken of dat beter gaat.

Apart draadje hoeft niet. Super dat je hulp aanbied maar het ging me meer om uit te zoeken of er geen distro was die net ietsjes beter zou werken of dat die kernel ppa een (enigszins) stabiele workaround was.

En anders gewoon old school trial on error :)

Oja en zoom screen sharing is ook rete onstabiel. Maar ik wil niet bashen haha. Ik zoek een stabiel mogelijke oplossing. Outlook in Firefox lijkt ook iets beter te gaan dan zo'n electron wrappertje om outlook heen (prospect).

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
nero355 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:35:
[...]

Dat is EVILCORP zooi dus zet het gewoon lekker UIT !!! :(

[...]

Wat anderen ervaren hoeft niet altijd ook voor jou te gelden gelukkig !! ;)

[...]

Kan je iets fixen met twee losse SSD's die je verwisselt dan wel hotswapped :?

Als het gaat om een Gaming Laptop dan zou ik je aanraden om die puur Windows te houden en lekker iets lichts en simpels met een shitload aan accutijd ernaast te gebruiken voor Linux :Y) d:)b

[...]

+1 :)

Zelfs bij de Gaming PC die wel UEFI Boot doet staat die rotzooi lekker UIT })

[...]

[...]

En als je toch zoiets wilt dan zou ik eens gaan kijken hoe je dat i.c.m. iets als een https://www.yubico.com/products/ease-of-use/ of iets in die richting (Certificaat op een USB Stick) voor elkaar kan krijgen :)

[...]

Volgens @Hero of Time is DisplayLink sowieso een draak die je beter kan ontwijken IIRC dus dat zou weleens een groter probleem dan Secure Boot en het TPM verhaal bij elkaar kunnen worden... :X :| :/

[...]

DELL en dan ook nog eens Gaming Laptop dus... Sterkte! ;w
Displaylink heb ik opgelost nu door HDMI en displaylink enkelvoudig te gebruiken dat gaat heel veel beter dan displaylink splitten naar 2 schermen.

En het is geen gaming laptop. Het is een laptop waar ik met ai modellen kan experimenteren :+

Maar ik had bewust een xps gekozen omdat ik helemaal klaar was met die vorige surface laptop. Maar dit schijnt idd ook wel een moeilijk ding te zijn helaas.

Qua secure boot geen idee of dat Evil is. Het idee dat die sleutel opgeslagen is en dat er voorkomen kan worden dat iemand eenvoudig in mijn boot kruipt spreekt me wel aan. Ik was met Android eerst ook tegen. Maar nu Android je tel wiped bij het openbreken van de bootloader vind ik wel echt goud. Zo zou het ook moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

L0g0ff schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:00:
En het is geen gaming laptop. Het is een laptop waar ik met ai modellen kan experimenteren :+

Maar ik had bewust een xps gekozen omdat ik helemaal klaar was met die vorige surface laptop. Maar dit schijnt idd ook wel een moeilijk ding te zijn helaas.
IMHO had je dan naar één van de vele Barebone opties moeten kijken die je kan uitrusten met een dikke CPU/APU en/of Externe GPU van één van de webshops die dat aanbieden, zoals System76 of BTO of één van de vele andere winkels die simpelweg Clevo Barebones en/of één van die andere twee Barebone merken verkopen die onder andere MSI en Gigabyte gebruiken geloof ik :)
Maar nu Android je tel wiped bij het openbreken van de bootloader vind ik wel echt goud.
Het enige wat ik tegenwoordig nog met Android telefoons doe is de Bootloader unlocken en daarna een totaal ander OS installeren dus die feature vind ik niet zo belangrijk : Mijn Bootloader blijft daarna lekker Unlocked :*) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-10 13:03
Laat me raden GrapheneOS? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
@L0g0ff Probeer nog eens Fedora.

Mogelijk zijn je eerdere ervaring met de beta al lang opgelost. Het heet niet voor niets een beta. ;)
Fedora heeft nu ook standaard Secure Boot support met de proprietary Nvidia driver.

Fedora 41 bevalt hier erg goed. De nieuwe package manager DNF 5 is razendsnel. Fijne distro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCBSl2Np7rhVcbOzIcgaX99KpcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elSLrM4LSDyCmu9TANhGIpfD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Maar kun je er ook mee bellen? :+

spoiler:
Flauw. Mijn eerste smartphone was een Nokia N9. En daarna overgestapt op een Jolla (gewoon dé "Jolla", merk en toestel. Later hernoemd naar de " Jolla J1").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
Corrigan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:25:

Mogelijk zijn je eerdere ervaring met de beta al lang opgelost. Het heet niet voor niets een beta. ;)
Fedora heeft nu ook standaard Secure Boot support met de proprietary Nvidia driver.

Fedora 41 bevalt hier erg goed. De nieuwe package manager DNF 5 is razendsnel. Fijne distro.

[Afbeelding]
Ik zal hem dan nog een keer een kans geven dan. Het zou wel echt het aller makkelijkste zijn als het out-of-the-box werken zonder allemaal externe PPA's.

Afgelopen dag heel de dag op xorg gedraaid. Alleen mijn clipboard tool werkte als een zonnetje. Verder had ik het idee dat alles onder Wayland een stukje vlotter liep.

Ik heb net geprobeerd met Gnome Boxes Ubuntu te draaien om zelf de kernels op te halen. Ik kon niet eens inloggen. Direct na de eerste keer inloggen (schone vm Install) klapte heel mijn Gnome eruit :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KAUILPPRNVMdFtywrJg6Kp81Qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9BJAZgJTV4f1yE2saRDUUGr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
@L0g0ff maar gebruik je nu eigenlijk serieus DisplayLink? Als in, "videokaart via USB" (/"externe videokaart") achtig geval? Bedoel je niet DisplayPort? (Dat gewoon een videosignaal is en de opvolger van DVI dat weer de opvolger van VGA was. Niet te verwisselen met HDMI, want HDMI is van de TV kant en de 3 genoemde zijn van de VESA organisatie en voor computers).

* RobertMe heeft geen problemen om met zowel de prive Lenovo laptop als werk Dell laptop 2 monitoren aan te sturen over 1 USB-C kabeltje met "Alt-Mode" (aka: DisplayPort), met vanaf het eerste scherm dan een daisy chain naar het tweede scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@nero355 ;w ik hou het gewoon bij Google op mijn Pixel 6.

[ Voor 87% gewijzigd door desalniettemin op 08-11-2024 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik wil voor m'n werk de switch maken van Windows naar Linux. Voornamelijk omdat het me leuk lijkt eens een keer echt met Linux aan de slag te gaan (en niet alleen op een Raspberry Pi draaien waar ik af en toe eens mee omga).

Mijn Framework notebook is binnen, waar ik nu Mint op heb draaien. Maar ik heb het nog niet helemaal naar mijn zin draaien. Waarschijnlijk omdat ik rare onmogelijke eisen stel. Ik ben namelijk op zoek naar een desktop omgeving waarbij het mogelijk is om schermen verschillend te scalen (dan kom ik volgens mij sowieso uit op Wayland). En anti-aliasing moet uitkunnen. En dat laatste is nogal lastig. Iedereen vindt anti-aliasing geweldig, maar het is voor mij simpelweg onmogelijk om daar langer dan een uurtje of wat mee te werken.

In Windows krijg ik dat redelijk lekker opgelost door het (weliswaar met een beetje getweak) uit te zetten. Maar vooralsnog is het me nog niet gelukt om een desktop omgeving te vinden waarbij het ook echt uitkan.

Ik heb Cinnamon, KDE Plasma, en XFCE geprobeerd. In de meeste zitten settings om het uit te zetten, maar er lijkt niet 1 setting te zijn die in heel het OS werkt.

Iemand toevallig een gouden tip. Het maakt me verder niet zo heel veel uit wat er draait. Als ik een browser en terminal heb kan ik 99% van m'n werk doen zonder gedoe, dus wat dat betreft heb ik niet echt speciale wensen.
Custom fonts draaien vind ik niet zo'n punt. Ik heb nu ook Verdana als standaard ingesteld, wat al redelijk helpt. Maar als ik dan een browser open, of een systeemsettingdingetje, dan is de rendering daar toch weer anders, en dat is voor mij niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

JA! :P

Maar effe serieus : Opzich wel een legitieme vraag, want er zijn genoeg onafgemaakte projecten "out there in the wild" dus op zijn minst kunnen Bellen/SMS'en/WiFi gebruiken is wel zo fijn :)
spoiler:
Flauw. Mijn eerste smartphone was een Nokia N9. En daarna overgestapt op een Jolla (gewoon dé "Jolla", merk en toestel. Later hernoemd naar de " Jolla J1").
Mijn verhaal begon ooit met de eerste Ubuntu Phone : BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Edition Zwart

Ondertussen heb ik ook nog:
- OnePlus 7 Pro met UBPorts Ubuntu Touch - Focal erop.
Dit is min of meer mijn "Daily" afhankelijk van wat ik ga doen. Soms gaat alsnog de oude BQ mee als er kans is dat er wat vervelends met de telefoon kan gebeuren...
- Xiaomi Mi 9T met een slechte port van Jolla SailFish 3.x.x die opzich wel werkt, maar een veel te hoge accugebruik heeft en na 48 uur is het wel gedaan met je accutijd, maar het gaf mij wel min of meer de ideale kans om SailFish te proberen O+

* nero355 heeft een beetje een crush op telefoons zoals de bovenstaande twee <3

Alles wat daarna kwam is eigenlijk niet aan mij besteed qua design...

Ik wil wel ooit nog eens gewoon een Sony "Bananaphone++" kopen om echt officiëel en ondersteund Jolla SailFish te kunnen draaien, maar dat heeft effe geen prioriteit :)
desalniettemin schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:40:
@nero355 ;w ik hou het gewoon bij Google op mijn Pixel 6.
Dat zijn wel de meest ideale "Alternatief OS telefoons" ironisch genoeg dus als je een keer wat nieuwers koopt dan kan je die mooi gebruiken om mee te experimenteren :*)
TERW_DAN schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:56:
Waarschijnlijk omdat ik rare onmogelijke eisen stel.

En anti-aliasing moet uitkunnen.

En dat laatste is nogal lastig. Iedereen vindt anti-aliasing geweldig, maar het is voor mij simpelweg onmogelijk om daar langer dan een uurtje of wat mee te werken.
"I know that feel bro!" ;(

Ik heb daar ook heel erg aan moeten wennen en ik ben eigenlijk wel heel blij dat het ondertussen niet zo erg opvalt vergeleken met in het begin : Toen leken alle letters wel 10 keer zo dik als dat ze moesten zijn !!! :-(
Ik heb Cinnamon, KDE Plasma, en XFCE geprobeerd.
In de meeste zitten settings om het uit te zetten, maar er lijkt niet 1 setting te zijn die in heel het OS werkt.

Custom fonts draaien vind ik niet zo'n punt.

Ik heb nu ook Verdana als standaard ingesteld, wat al redelijk helpt. Maar als ik dan een browser open, of een systeemsettingdingetje, dan is de rendering daar toch weer anders, en dat is voor mij niet ideaal.
Dat komt denk ik door de QT vs. GTK toestanden en/of eventueel "Native programma" vs. Snap/FlatPack/enz. package dus check of je daar wat aan kan doen ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:27

Cyphax

Moderator LNX
nero355 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:41:
[...]

- OnePlus 7 Pro met UBPorts Ubuntu Touch - Focal erop.
Dit is min of meer mijn "Daily" afhankelijk van wat ik ga doen. Soms gaat alsnog de oude BQ mee als er kans is dat er wat vervelends met de telefoon kan gebeuren...
Is Ubuntu Touch nog actief? Dat is wel interessant. Ik mag graag custom roms op mijn telefoons zetten maar ik kom eigenlijk altijd uit bij LineageOs, wat ik nu op mijn Oneplus 8T heb. Hopelijk lijkt die op die 7 Pro, dan ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar Ubuntu Touch of nog mogelijk andere alternatieven.
(Niet in de laatste plaats omdat de versie van LineageOs die ik nu draai al best oud is)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Absoluut !!! :*)
Dat is wel interessant.
Ze zijn dus buiten Canonical om als UBPorts doorgegaan : https://ubports.com/en/bl...-ota-6-focal-release-3942
Ik mag graag custom roms op mijn telefoons zetten maar ik kom eigenlijk altijd uit bij LineageOs, wat ik nu op mijn Oneplus 8T heb.
Hopelijk lijkt die op die 7 Pro, dan ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar Ubuntu Touch of nog mogelijk andere alternatieven.
(Niet in de laatste plaats omdat de versie van LineageOs die ik nu draai al best oud is)
Degene die mijn ROM/Port onderhoudt zit een beetje buitenom de UBPorts Developers maar doet wel zijn best om er wat van te maken samen met een paar andere mensen af en toe :)

Zo kan je geen OTA starten en zal je zelf via ADB Tools en TWRP en Fastboot elke keer de laatste boot.img en system.img erop moeten zetten, maar gelukkig blijft je /data in takt dus je verliest niks aan instellingen en gegevens als je weer eens een nieuwe update erop zet !!

En van wat ik heb gezien duurt dat korter dan de gemiddelde Samsung telefoon zichzelf via een OTA zit te updaten of de gemiddelde Windows Update >:) :+

Voor alle details zie : https://xdaforums.com/t/u...si-oneplus-7-pro.4268221/ d:)b

Ik moet binnenkort weer eens effe rondhangen in dat stomme Discord Channel om het een en ander bij te lezen en misschien in dat topic te posten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
L0g0ff schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:06:
[...]

Ik zal hem dan nog een keer een kans geven dan. Het zou wel echt het aller makkelijkste zijn als het out-of-the-box werken zonder allemaal externe PPA's.
Met Fedora gebruik ik als extra alleen RPM Fusion. Ook voor NVidia, dat is alles.
Fedora Silverblue zou je ook eens kunnen proberen. Dat is Fedora container based met ook eenvoudige system roll backs. Doet wel denken aan Chromebooks.

Met de Fedora Spins heb je nog veel meer varianten. https://fedoraproject.org/atomic-desktops/silverblue/

[ Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 08-11-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

nero355 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:41:

"I know that feel bro!" ;(

Ik heb daar ook heel erg aan moeten wennen en ik ben eigenlijk wel heel blij dat het ondertussen niet zo erg opvalt vergeleken met in het begin : Toen leken alle letters wel 10 keer zo dik als dat ze moesten zijn !!! :-(
Wat heb jij dan nu draaien?
En maakt het daarin nog uit welke distro ik draai eigenlijk? Ik zit nu op Mint, maar ik heb zelf niet echt een voorkeur voor een bepaalde distro eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
RobertMe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:54:
@L0g0ff maar gebruik je nu eigenlijk serieus DisplayLink? Als in, "videokaart via USB" (/"externe videokaart") achtig geval? Bedoel je niet DisplayPort? (Dat gewoon een videosignaal is en de opvolger van DVI dat weer de opvolger van VGA was. Niet te verwisselen met HDMI, want HDMI is van de TV kant en de 3 genoemde zijn van de VESA organisatie en voor computers).

* RobertMe heeft geen problemen om met zowel de prive Lenovo laptop als werk Dell laptop 2 monitoren aan te sturen over 1 USB-C kabeltje met "Alt-Mode" (aka: DisplayPort), met vanaf het eerste scherm dan een daisy chain naar het tweede scherm.
Jazeker, ik heb een dell dock met 2 displaypoorten en 1 HDMI. Wanneer ik 2 displaypoorten en de laatste displaylink driver gebruik dan is het niks anders dan gedoe en vertraging. Gebruik ik maar 1 van de 2 displaypoorten op mijn dock (en 1x HDMI) dan werkt het out-of-the-box prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Whatever has KDE Plasma :)
En maakt het daarin nog uit welke distro ik draai eigenlijk? Ik zit nu op Mint, maar ik heb zelf niet echt een voorkeur voor een bepaalde distro eigenlijk.
Ik had er eigenlijk al last van ergens in de Windows XP <--> Windows 7 periode om heel eerlijk te zijn en heb het maar zoals zoveel dingen van tegenwoordig met tegenzin geaccepteerd -O-

Maar wat ik al zei :

Ik heb het idee dat het vroeger veel erger was dan vandaag de dag, want toen leek alles wel in Bold geschreven te zijn :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

nero355 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:21:
[...]

Whatever has KDE Plasma :)

[...]

Ik had er eigenlijk al last van ergens in de Windows XP <--> Windows 7 periode om heel eerlijk te zijn en heb het maar zoals zoveel dingen van tegenwoordig met tegenzin geaccepteerd -O-

Maar wat ik al zei :

Ik heb het idee dat het vroeger veel erger was dan vandaag de dag, want toen leek alles wel in Bold geschreven te zijn :F
Tja, ik zou het best willen accepteren, maar ik kan het gewoonweg niet lezen voor langere tijd. Dus de default anti-aliasing gebruiken gaat 'm niet worden zonder iedere dag koppijn te hebben. Irritant, maar dus wel iets waar ik wat moeite in wil steken om te kijken of het draaiend te krijgen is.

Ik kan altijd de easy way out pakken en er gewoon Windows opzetten, maar da's dan ook weer zo saai.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0g0ff
Corrigan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:25:

[Afbeelding]
Nou het was een avondje klussen maar ik draai nu ook Fedora 41. So far:
  • Nvidia lekker vanuit gnome store installen :)
  • Ik moest wel nog steeds een "GSK_RENDERER = gl" fix zetten in mijn /etc/environment anders werkte de native gnome apps niet. Maar video performance loopt als een zonnetje
  • copyq werkt als een tierelier. Fix voor wayland: (Exec=env QT_QPA_PLATFORM=xcb copyq)
  • tray icons werken lekker vlot, geen delay bij het klikken op de icon (AppIndicator and KStatusNotifierItem Support) gnome extention
  • Ik had was issues wanneer mijn laptop op DPI 125% stond en mijn schermen op 100%. Alles gelijk getrokken
  • RDP is echt veel, veel sneller
  • Geen snap :)
  • VPN Verbinding lijkt stabieler
  • Prospect (Outlook client) werkt echt een stuk vlotter
  • Teams (heet hier portal for teams) uit de gnome store is ook echt veel sneller
  • Splash eruit gemikt en vervangen met "sudo plymouth-set-default-theme details -R" verbose FTW!
Al met al hoopvol. Ik ga eens een weekje testen maar het ziet er wel naar uit dat het een blijfertje is.

Enige wat wel beter lijkt is het gnome theme van ubuntu. Die dark mode lijkt toch consistenter. Nu heb ik af en toe een wit venster. Maar dat zoek ik later wel een keertje uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor witte vensters moet je even kijken welke toolkit het gebruikt en of het niet toevallig een appimage/flatpak is. Het zou de systeem thema's moeten bevatten, maar soms faalt de dark mode detectie. Zelf nog geen last van gehad gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03:55
TERW_DAN schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:09:
[...]

Tja, ik zou het best willen accepteren, maar ik kan het gewoonweg niet lezen voor langere tijd. Dus de default anti-aliasing gebruiken gaat 'm niet worden zonder iedere dag koppijn te hebben. Irritant, maar dus wel iets waar ik wat moeite in wil steken om te kijken of het draaiend te krijgen is.

Ik kan altijd de easy way out pakken en er gewoon Windows opzetten, maar da's dan ook weer zo saai.
In gnome-tweaks zijn er settings rond hinting en anti-aliasing, maar als die niet werken zou ik eens kijken naar de low-level fontconfig, goede docs daarvan staan op ArchWiki (zelfs als je geen Arch gebruikt): https://wiki.archlinux.org/title/Font_configuration en https://wiki.archlinux.or...Examples/No_anti-aliasing . Ik heb zelf mijn fontconfig zo dat alle applicaties en websites hetzelfde font gebruiken. Dit heeft wel enkel effect als je een applicatie herstart. Het is ook nuttig om een test applicatie vanuit de terminal te starten, omdat eventuele errors dan gelogd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wellicht knuppel in een hoenderhok, maar...
Nu Snap & Flatpack langs komen. Welke is "beter"? Enige use case voor mij zijn de JetBrains IDEs (PHPStorm, DataGrip, ...). Op mijn oude werk laptop had ik Kubuntu dus dan is sowieso al veeeel snap. Nieuwe werk laptop heb ik Manjaro op gezet, en maar even bij Snap blijven hangen voor het JetBrains spul (dit zodat ik niet elke keer handmatig een package uit de Arch User Repository hoef te builden, gezien deze IDEs natuurlijk niet in een standaard repo zitten). Maar volgens mij worden de IDEs ook in Flatpack uitgegeven. Biedt een switch daarin mogelijk nog voordelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@RobertMe, het principe is voor beide hetzelfde. Snap vereist wel AppArmor en doet aan sandboxing, soms tot op het absurde, waardoor je niet vrij naar willekeurige locaties op het file system kan (dus stel dat je een tweede schijf hebt in /mnt/disk2, is die mogelijk niet beschikbaar/toegankelijk).

Er zijn ook veel klachten dat Snap packages langzaam starten na een clean boot/reboot. Geen idee of Flatpacks hier ook 'last' van hebben. Dat kan je natuurlijk uitzoeken.

Beide hebben wel alle dependencies in zich en hiermee ook het inherente probleem dat een bug in een van de ondersteunende packages/libraries bijgewerkt moet worden als die gefixt is. Hoe snel dit wordt opgelost kan ook nog verschillen. Wordt het gedaan wanneer het programma zelf een update heeft? Of komt er een tussentijdse update om de dependency te fixen? Is er überhaupt iets over te vinden wat er in een Snap/Flatpak is vernieuwd? Of welke library versies er gebruikt worden?

Omdat het principe hetzelfde is voor beide, is het meer een persoonlijke keus dan een direct technische keus welke er 'beter' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:43:
@RobertMe, het principe is voor beide hetzelfde. Snap vereist wel AppArmor en doet aan sandboxing, soms tot op het absurde, waardoor je niet vrij naar willekeurige locaties op het file system kan (dus stel dat je een tweede schijf hebt in /mnt/disk2, is die mogelijk niet beschikbaar/toegankelijk).
Ik gok dan dat dit ook samen hangt met of het een "classic" Snap (package) is? De JetBrains IDEs zijn "classic" en voor zover ik weet heb ik daarmee gewoon volledige toegang.

V.w.b. dependencies in dit geval sowieso handig dat die bundled zijn. De IDEs zijn nogal eens picky in Java / de JRE (incl. dat JetBrains een eigen "fork" heeft met wat extra fixes / optimalisaties). En bij de Snap / Flatpack zit die natuurlijk al meteen erbij.

Denk dat ik het nu maar gewoon bij Snap houd. Het werkt, en nouja... Het is toch ook alleen hiervoor. Voor de rest draai ik alles "native". Kan ik wel gaan wisselen maar veel zal het toch niet opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:51:
[...]

Ik gok dan dat dit ook samen hangt met of het een "classic" Snap (package) is? De JetBrains IDEs zijn "classic" en voor zover ik weet heb ik daarmee gewoon volledige toegang.
Kan ook zijn dat er wat is verandert. Ik gebruik geen Snaps of wat dan ook, dus geen ervaring mee. Heb alleen hier eerder berichten gehoord dat sommige Snaps er niet uit zagen omdat ze het thema niet konden laden.
V.w.b. dependencies in dit geval sowieso handig dat die bundled zijn. De IDEs zijn nogal eens picky in Java / de JRE (incl. dat JetBrains een eigen "fork" heeft met wat extra fixes / optimalisaties). En bij de Snap / Flatpack zit die natuurlijk al meteen erbij.

Denk dat ik het nu maar gewoon bij Snap houd. Het werkt, en nouja... Het is toch ook alleen hiervoor. Voor de rest draai ik alles "native". Kan ik wel gaan wisselen maar veel zal het toch niet opleveren.
Dat sommige dependencies meegeleverd worden kan handig zijn, zoals Java wat je noemt. Maar dat is ook gelijk een probleem. Zoals ik eerder aangaf, alles zit er in. Als er iets met SSL gedaan wordt, zoals voor beveiligde verbindingen naar je repo, zal er libssl meegeleverd worden. Maar welke versie is dat? Er is regelmatig een CVE of ander probleem met OpenSSL en als je 20 verschillende Snap applicaties gebruikt, wil je eigenlijk niet 21 keer moeten updaten, eens per applicatie en voor het OS zelf ook nog.

Veel ontwikkelaars/software leveranciers hebben de mentaliteit "dit werkt, dus blijf er maar vanaf" als het om afhankelijkheden gaat. En dan kan je zitten opgescheept met een OpenSSL 1.1.1k ipv 3.3.2 bijvoorbeeld, waar een berg aan fixes en vernieuwingen in zit die je wellicht zou willen hebben. En omdat diezelfde leveranciers de packages maken en aanbieden zit je met dus al die potentiële problemen in het package. Terwijl het voor je OS zelf al is opgelost. Sandboxing is geen heilige graal en komt maar zo ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Nadeel van flatpaks het gebruikt niet altijd het thema dat je gebruikt en bv met Thunderbird flatpak kan ik geen pfd's versturen vanuit Thunar. Met MX Linux Thunderbird kan ik dat wel. Met de tarball kan het overigens ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat klinkt meer als een optie die niet geregistreerd wordt voor send-to dan een probleem dat specifiek voor Flatpak/Snap is. Want zoals je aangeeft, de tarball heeft dat probleem ook. Kijk eens wat er in /usr/share/applications/thunderbird.desktop staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Hero of Time schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:40:
Dat klinkt meer als een optie die niet geregistreerd wordt voor send-to dan een probleem dat specifiek voor Flatpak/Snap is. Want zoals je aangeeft, de tarball heeft dat probleem ook. Kijk eens wat er in /usr/share/applications/thunderbird.desktop staat.
Zoals gezegd werkt prima met de MX Thunderbird. Geen flatpak nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:03:
[...]

Zoals gezegd werkt prima met de MX Thunderbird. Geen flatpak nodig ;)
Ja, en dat is dus een normaal .deb package die het een en ander voor je doet. O.a. mime registratie voor bestandstypen die het kan openen, context menu opties beschikbaar maken hier en daar en mogelijk nog meer. Meer dan wat een 'domme' "snap install thunderbird" zou doen. En wat de tarball al helemaal niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Maw deze Thunderbird is niet veilig? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je begrijpt mij verkeerd. Ik bedoel dat de distro package maintainer een aantal dingen extra doet mbt systeem configuratie om het prachtig te integreren in je omgeving. Snaps en Flatpacks, net als de tarball, doen dat niet. Die zetten hooguit een .desktop bestand neer zodat je via de application launcher het kan starten en dat is 't.

Veiligheid heeft er in die zin niks mee te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:08:
Wellicht knuppel in een hoenderhok, maar...
Nu Snap & Flatpack langs komen. Welke is "beter"? Enige use case voor mij zijn de JetBrains IDEs (PHPStorm, DataGrip, ...). Op mijn oude werk laptop had ik Kubuntu dus dan is sowieso al veeeel snap. Nieuwe werk laptop heb ik Manjaro op gezet, en maar even bij Snap blijven hangen voor het JetBrains spul (dit zodat ik niet elke keer handmatig een package uit de Arch User Repository hoef te builden, gezien deze IDEs natuurlijk niet in een standaard repo zitten). Maar volgens mij worden de IDEs ook in Flatpack uitgegeven. Biedt een switch daarin mogelijk nog voordelen?
Als aanvulling op de andere antwoorden: ik heb er bewust voor gekozen om alleen Flatpak te gebruiken, omdat ik niet zo gelukkig word van een gecentraliseerd systeem. Snap-store is van canonical, terwijl ik de charme van Linux o.a. vind dat er tal van repositories zijn. Ook de broncode van de Snapstore is closed. Flatpak past mij daarom beter. Geen technische reden dus, gewoon een principe. Hierom ook geen Ubuntu (meer) voor mij.

[ Voor 0% gewijzigd door cat_byte op 10-11-2024 17:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Voor het eerst Fedora Silverblue geinstalleerd. Ik zat wel vaker te kijken naar een immutable distro als Fedora Silverblue of Kinoite.

Eerste indrukken zijn bijzonder positief. Het was ook eenvoudiger dan gedacht, de installatie en het gebruik voelt vertrouwd als Fedora Workstation.
Er moet alleen even een knop bij je om dat je nu met een read only core OS werkt en updates nu anders werken met layers en containers. Ik gebruikte al wel zoveel mogelijk Flatpaks voor wat meer stabiliteit met gescheiden containers.

Wat mij vooral opvalt is dat Silverblue razendsnel reboot en snappier reageert. En het feit dat je nu altijd met een paar klikken direct terug kunt naar een vorig volledig werkend systeem.
Het lastigste was dat er geen VPN app voor Silverblue was en het even stoeien werd met ovpn en iptables om zelf ook een VPN kill switch te maken.

Grote kans dat dit mijn nieuwe daily driver wordt. :)

Immutable voegt veel toe aan de Linux desktop, er zijn er al een behoorlijk aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Corrigan schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:36:
Immutable voegt veel toe aan de Linux desktop, er zijn er al een behoorlijk aantal.

[YouTube: What are immutable distros, and are they the future of Linux?]
Van mij hoeft het in ieder geval niet...

En anders kan je altijd nog OpenZFS draaien en aan het snapshotten gaan en op die manier dingen terugdraaien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:48:
[...]

Van mij hoeft het in ieder geval niet...

En anders kan je altijd nog OpenZFS draaien en aan het snapshotten gaan en op die manier dingen terugdraaien :)
Dat is nog niet hetzelfde als Immutable.
The core parts of the system are locked down to prevent unwanted changes and corruption from third-party applications or a faulty update.

Immutable, lastig woord, Onveranderlijk of Atomic klinkt al beter. De leercurve valt mij met Fedora Silverblue in ieder geval erg mee. Ik zie vooral de voordelen, het maakt Linux een stuk robuuster en veiliger.

Wie weet wordt dit wel de toekomst, je ziet ze steeds vaker. Zoals Vanilla OS, een immutable gebaseerd op Debian Sid. https://vanillaos.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Voor het eerst Fedora Silverblue geinstalleerd. Ik zat wel vaker te kijken naar een immutable distro als Fedora Silverblue of Kinoite.

Eerste indrukken zijn bijzonder positief. Het was ook eenvoudiger dan gedacht, de installatie en het gebruik voelt vertrouwd als Fedora Workstation.
Er moet alleen even een knop bij je om dat je nu met een read only core OS werkt en updates nu anders werken met layers en containers. Ik gebruikte al wel zoveel mogelijk Flatpaks voor wat meer stabiliteit met gescheiden containers.

Wat mij vooral opvalt is dat Silverblue razendsnel reboot en snappier reageert. En het feit dat je nu altijd met een paar klikken direct terug kunt naar een vorig volledig werkend systeem.
Het lastigste was dat er geen VPN app voor Silverblue was en het even stoeien werd met ovpn en iptables om zelf ook een VPN kill switch te maken.

Hoe bedoel je dat je vpn niet werkt? Werkt dat niet gewoon met de integrated Gnome vpn integratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:48

Ik zit ook naar een immutable te kijken. Ben zelf meer fan van opensuse, maar aeon kan niet in een dual boot. Kan dat bij fedora silver blue wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
L0g0ff schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:49:
[...]

Hoe bedoel je dat je vpn niet werkt? Werkt dat niet gewoon met de integrated Gnome vpn integratie?
De app van de VPN provider met ingebouwde kill switch werkt niet met Fedora Silverblue.
VPN met Gnome NetworkManager werkt prima, maar heeft geen kill switch. Die moet je dan zelf instellen in de de firewall. Wat ook veiliger is dan alleen moeten vertrouwen op een externe app.

@pascoa341 Dual boot wordt door Silverblue ondersteund onder bepaalde voorwaarden. Ik gebruik het zelf niet.

Hier een top 10 van Immutable distro's. Nog meer keuze voor 'Welk OS'. :)
https://www.fosslinux.com...e-linux-distributions.htm

Afbeeldingslocatie: https://b1490832.smushcdn.com/1490832/wp-content/uploads/2024/02/Best-Immutable-Linux-Distributions.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Corrigan schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:16:
Dat is nog niet hetzelfde als Immutable.
The core parts of the system are locked down to prevent unwanted changes and corruption from third-party applications or a faulty update.
OK, maar hoe groot is de kans dat zoiets gebeurt zolang je geen Testing/Unstable/Current achtige toestanden draait :?

IMHO verwaarloosbaar :)
Immutable, lastig woord, Onveranderlijk of Atomic klinkt al beter.
Meer over het hoofd gezien dan echt lastig in mijn geval ;)
Het maakt Linux een stuk robuuster en veiliger.
Ik gebruik Linux/*BSD vooral omdat ik het voornamelijk jarenlang als Server OS heb gebruikt en op een gegeven moment Windows/Android/enz. vreselijk zat werd qua "zeikerigheid" dat ik zoiets had van : "Hmm... ondertussen moet ik dat gek OS toch ook gewoon als Desktop GUI omgeving kunnen gebruiken ?!
Eens is kijken hoe dat ondertussen ervoor staat!"
:D

En ondertussen is dat al 6 jaar geleden of zo nou ik erover nadenk !! :o :*)

De verzameling is ondertussen ook steeds leuker aan het worden :
- Kubuntu
- Debian
- RaspBian/Raspberry Pi OS (Debian onderhuids)
- OPNsense (FreeBSD onderhuids)
- UBPorts Ubuntu Touch (2 telefoons)
- Jolla SailFish (1 telefoon)

En... ohh ja... met Proxmox VM's zit ik ook weleens te klooien! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Hero of Time schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:41:
Je begrijpt mij verkeerd. Ik bedoel dat de distro package maintainer een aantal dingen extra doet mbt systeem configuratie om het prachtig te integreren in je omgeving. Snaps en Flatpacks, net als de tarball, doen dat niet. Die zetten hooguit een .desktop bestand neer zodat je via de application launcher het kan starten en dat is 't.

Veiligheid heeft er in die zin niks mee te maken.
Ondanks dat ik sinds 2017 Linux gebruik ben ik nog steeds een noob ;w En een echte tweaker ben ik al helemaal niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:55:
[...]

Ondanks dat ik sinds 2017 Linux gebruik ben ik nog steeds een noob ;w En een echte tweaker ben ik al helemaal niet :)
Heh, en ik ben het tegenovergestelde, een echte techidioot. :P Heb al snel door hoe iets werkt en anders zoek ik het op en lees ik mij wat in als het mij interesseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:35:
[...]

OK, maar hoe groot is de kans dat zoiets gebeurt zolang je geen Testing/Unstable/Current achtige toestanden draait :?

IMHO verwaarloosbaar :)
Ik heb voorbeelden genoeg gehad dat het opeens niet werkte na een update, gedoe met grub, efi, NVidia, glib, dependencies hell. Het was vaak wel op te lossen, maar gedoe wanneer het net niet uitkomt.

Immutable spreekt mij vooral aan om het idee van 'geen gezeur, stuk kan het eigenlijk niet'. Met een read only Core OS kan er immers weinig mis gaan of je springt een layer terug voor een direct werkend systeem..
Het is alleen even wennen met andere commando's en werkwijze. Vergeet dnf, vergeet sudo voor updates. De Fedora Cheat sheet is een handig hulpje. https://docs.fedoraprojec...silverblue-cheatsheet.pdf

En het is leuk om iets nieuws te proberen met Linux na al die jaren van dnf, apt en pacman. :)

Fedora adverteert Immutable of Atomic distro's nu ook zoals Google altijd met Chromebooks doet. Chrome OS is ook een Immutable OS.

https://fedoraproject.org/atomic-desktops/kinoite/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqWyG5gZgQKuZaMUY8FvvQxE-x8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/64Dm9Szp0wqEKl3MMoRhAHy1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Corrigan op 11-11-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Kan je dan wel een ander thema of andere icoontjes installeren? Of een andere achtergrond die niet in de aanwezige achtergronden zit? Of extensies? Of kan je helemaal niets aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
desalniettemin schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:49:
Kan je dan wel een ander thema of andere icoontjes installeren? Of een andere achtergrond die niet in de aanwezige achtergronden zit? Of extensies? Of kan je helemaal niets aanpassen?
Je kunt van alles nog steeds zelf aanpassen met Fedora Silverblue.
rpm-ostree install blackbox-terminal breeze-icon-theme gnome-tweaks gstreamer1-vaapi enz.

Ik heb een random wallpaper bash scriptje ooit gemaakt met ChatGPT en dat werkt nog steeds prima.

[ Voor 27% gewijzigd door Corrigan op 12-11-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Ben niet van plan te switchen naar immutable, want MX Linux Xfce werkt prima, maar wou het gewoon even weten. Dus bedankt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-10 10:11
Corrigan schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:08:
[...]
Immutable spreekt mij vooral aan om het idee van 'geen gezeur, stuk kan het eigenlijk niet'. Met een read only Core OS kan er immers weinig mis gaan of je springt een layer terug voor een direct werkend systeem..
Het is alleen even wennen met andere commando's en werkwijze. Vergeet dnf, vergeet sudo voor updates. De Fedora Cheat sheet is een handig hulpje. https://docs.fedoraprojec...silverblue-cheatsheet.pdf
Bedankt voor de cheat-sheet! Ik heb net als test naast mijn Pop OS ook eens Bazzite geïnstalleerd en het is toch weer helemaal anders werken. (Zeker omdat ik nog nooit met Fedora gewerkt heb). Ik ga me er wat verder in verdiepen, maar mijn main focus op mijn PC thuis is gaming, en dat werkte gewoon zonder gedoe out of the box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:16
Zo'n immutable lijkt mij nog wel handig voor mijn ouders wellicht. Dan kan er weinig stuk en je kan eenvoudig terug naar een vorige versie.

Ik vraag me nog wel af hoe het updates en upgrades (tussen major) versies zit, daar schijnen wel procedures voor te zijn. Iemand dat al eens geprobeerd?

En in hoeverre is zo'n immutable geschikt voor oudere hardware, is het dezelfde belasting als standaard Fedora of meer/minder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Corrigan schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:08:
[...]

Ik heb voorbeelden genoeg gehad dat het opeens niet werkte na een update, gedoe met grub, efi, NVidia, glib, dependencies hell. Het was vaak wel op te lossen, maar gedoe wanneer het net niet uitkomt.
Hoe lost een immutable OS problemen met de bootloader op? Grub & EFI staan veelal op een OS onafhankelijke FAT32 partitie (/EFI ondersteund alleen FAT32) en worden bij mijn weten niet standaard geupdate (als het OS package een update heeft, dan moet je daarna zelf het install / update proces van de bootloader herhalen om de binaries op de boot / efi partitie / in de MBR te updaten).

En v.w.b. problemen met glib of dependency hell. Klinkt meer alsof je een erg brakke distributie gebruikt(e) of zelf hebt zitten rommellen.
In al die jaren dat ik nu Arch, rolling release bleeding edge (met dus grotere "risico's") gebruik heb ik nog nooit serieuze issues gehad. Ja, zo af en toe een bug(je), maar niet het systeem dat ineens om zeep is. En zeker niet iets dat niet relatief simpel op te lossen was door een specifiek package (/combinatie van packages) te downgraden.
Momenteel heeft mijn laptop, met AMD, issues met Linux 6.11. Werkt op zichzelf prima, maar als ik via USB-C mijn monitor aansluit die vervolgens een daisy chain naar nog een monitor heeft krijg ik alleen "KDE" op zeg maar het secundaire scherm (achter de daisy chain). Schakel ik de output van het secundaire scherm uit krijg ik wel beeld op het (USB-C) primaire scherm. En ook de TTY (Ctrl + Alt + F2/3/4/... dus) verschijnt gewoon op beide schermen (/alle 3 incl laptop zelf). En "in KDE" is het scherm dus gewoon enabled en is er dus ook een groot "gat" in waar ik de cursor beweeg etc. De pixels zijn er dus wel, alleen laat het scherm niks zien. Maar ik kan dus prima downgraden naar de 6.10 kernel. En ik ga natuurlijk niet een volledige rollback doen van "immutable OS" omdat één ding stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertMe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:38:
En ik ga natuurlijk niet een volledige rollback doen van "immutable OS" omdat één ding stuk is.
AMEN! d:)b

Misschien dat het leuk is voor mensen die anders iets "EVILCORPachtigs" zouden draaien zoals Google ChromeOS of zo... maar een beetje gevorderde gebruiker zal daar niet gauw behoefte aan hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:44:
maar een beetje gevorderde gebruiker zal daar niet gauw behoefte aan hebben :)
OT rant:
Jaaren terug, toen ik op het HBO (Software Engineering) zat, had ik ook een blok het vak "Linux". Was in het derde of vierde jaar, mijn laptop werd wat brak (accu zelf of contacten van accu). Eerste les, zitten in "praktijklokaal" te wachten, ik mijn Arch dual boot opgestart. Vervolgens een update gestart, komt de leraar binnen gelopen "we gaan naar lokaal...". Dus met de laptop door het gebouw aan het lopen... en toen viel die uiteraard uit. Vervolgens opstarten, niks, ergens een crash in de boot. Ik mijn USB stick gepakt waar iets van een live Arch op stond. Opstarten, HDD mounten, in Pacman logs kijken, en laatste wat er in stond was m.b.t. udev package. Dus die uit cache (opnieuw) geïnstalleerd, reboot, en laptop deed het weer.
Terwijl... de lessen meer theorie waren en 3/4e van de klas nog nooit Linux had gebruikt.

Weet ook niet meer hoe en wat, wellicht in combinatie met die USB stick. Maar daarvoor ergens had ik wat meer gedaan met het initramfs gebeuren waar dan een klein root filesystem in zit dat dan door de kernel wordt gestart en het init proces start waarna vanuit dat filesystem daadwerkelijk de HDD gemount wordt en de boot verder gaat. Ergo: ik wist zeker toen best wel hoe dat werkte. Vervolgens ging een van die lessen over hoe Linux opstartte. Maar blijkbaar lag die leraar nog wat jaren achter. Want al mijn antwoorden waren volgens hem hartstikke fout. Zijn boot proces bevatte geen initramfs met de minimale kernel modules en executables (+ busybox voor recovery) om te booten. Bij hem deed de bootloader/kernel nog rechtstreeks direct de root partitie mounten en dan /bin/init uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

offtopic:
@RobertMe haal nou geen oude crappy IT opleiding herinneringen naar boven : Daar worden we beiden niet vrolijk van ;w :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:18:
offtopic:
@RobertMe haal nou geen oude crappy IT opleiding herinneringen naar boven : Daar worden we beiden niet vrolijk van ;w :+
offtopic:
Ik heb wel het vermoeden dat die van jouw ouder zijn dan die van mij :+
* RobertMe is afgestudeerd op HBO in 2011.
Ik had een klasgenoot, die maakte zijn UML diagrammen in MS Paint. For christ sake. Had ook een Packard Hell laptop. Die tijdens een presentatie bleef vast hangen, waarna die de stekker en accu er uit haalde. En iemand eens vroeg van "je weet niet dat je de knop 5sec kunt inhouden?" :F

[ Voor 28% gewijzigd door RobertMe op 12-11-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:49:
Dat is het mooie van zo'n systeem. Het OS is immutable, maar je home dir niet. Thema's e.d. installeer je in je home, wallpapers e.d. ook en de instellingen daarvoor staan, jawel, in je home. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:43:
[...]

Dat is het mooie van zo'n systeem. Het OS is immutable, maar je home dir niet. Thema's e.d. installeer je in je home, wallpapers e.d. ook en de instellingen daarvoor staan, jawel, in je home. :+
En wat als je een revert doet naar een oude versie van zeg je DE waarmee de settings niet meer compatible zijn? (bv KDE 5 => KDE 6 => rollback) Die settings staan natuurlijk ook in de home dir, en worden dan niet gerevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:49:
[...]

En wat als je een revert doet naar een oude versie van zeg je DE waarmee de settings niet meer compatible zijn? (bv KDE 5 => KDE 6 => rollback) Die settings staan natuurlijk ook in de home dir, en worden dan niet gerevert.
Maar je wilt met een revert ook niet dat je home dir teruggaat. Ben je dat belangrijke document kwijt, die ene memorabele foto van je geliefde, etc. Of je bijgewerkte wachtwoorden.

Die persoonlijke instelling van je DE ben je misschien kwijt als het niet compatible is, maar dat is veel minder problematisch dan documenten en andere zaken verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:38:
[...]

Hoe lost een immutable OS problemen met de bootloader op? Grub & EFI staan veelal op een OS onafhankelijke FAT32 partitie (/EFI ondersteund alleen FAT32) en worden bij mijn weten niet standaard geupdate (als het OS package een update heeft, dan moet je daarna zelf het install / update proces van de bootloader herhalen om de binaries op de boot / efi partitie / in de MBR te updaten).

En v.w.b. problemen met glib of dependency hell. Klinkt meer alsof je een erg brakke distributie gebruikt(e) of zelf hebt zitten rommellen.
In al die jaren dat ik nu Arch, rolling release bleeding edge (met dus grotere "risico's") gebruik heb ik nog nooit serieuze issues gehad. Ja, zo af en toe een bug(je), maar niet het systeem dat ineens om zeep is. En zeker niet iets dat niet relatief simpel op te lossen was door een specifiek package (/combinatie van packages) te downgraden.
Momenteel heeft mijn laptop, met AMD, issues met Linux 6.11. Werkt op zichzelf prima, maar als ik via USB-C mijn monitor aansluit die vervolgens een daisy chain naar nog een monitor heeft krijg ik alleen "KDE" op zeg maar het secundaire scherm (achter de daisy chain). Schakel ik de output van het secundaire scherm uit krijg ik wel beeld op het (USB-C) primaire scherm. En ook de TTY (Ctrl + Alt + F2/3/4/... dus) verschijnt gewoon op beide schermen (/alle 3 incl laptop zelf). En "in KDE" is het scherm dus gewoon enabled en is er dus ook een groot "gat" in waar ik de cursor beweeg etc. De pixels zijn er dus wel, alleen laat het scherm niks zien. Maar ik kan dus prima downgraden naar de 6.10 kernel. En ik ga natuurlijk niet een volledige rollback doen van "immutable OS" omdat één ding stuk is.
Een volledige roll back doen met een Immutable is het ook niet. Je doet reboot, kies in het boot menu een vorig image en klaar. Niets meer, niets minder en je kunt direct weer verder.

Met Fedora Silverblue wordt door ostree de bootloader van grub gemaakt, efi wordt niet gemount. Door rpm-ostree wordt een extra layer toegevoegd van je rpm's. Je home schijf e.d. staan in een schrijfbare /var met links zodat je er verder niets van merkt.

Fedora gaf eerder al aan dat straks Fedora Workstation gaat verdwijnen en alles Fedora Atomic desktop gaat worden. Ubuntu heeft volgens mij ook al dezelfde plannen met Ubuntu Core, net als Debian. Ze doen allemaal mee met ostree. Fedora heeft inmiddels vier verschillende Atomic Desktops. https://fedoraproject.org/atomic-desktops/

Ik heb jarenlang onder meer Arch, Fedora, Debian en Ubuntu gebruikt. Uiteindelijk breken ze allemaal wel een keer hoe voorzichtig je ook bent. Vooral door mismatches met versies in de dependencies en drivers.
Je kunt nu alle ostree updates automatisch laten verlopen met policies op de achtergrond terwijl je werkt.
Waarna je bij de volgende reboot altijd volledig up to date bent. Ideaal, set and forget.

Mooie ontwikkeling is nu ook The Universal Blue project. Dit zijn kant en klare image containers voor Fedora Immutable, zoals Aurora en Bazzite. Je kunt ook zelf zulke OCI containers maken en publiceren.
The Universal Blue project builds a diverse set of continuously delivered operating system images using Fedora Atomic Desktop's support for bootable OCI containers.

That's nerdspeak for the ultimate Linux client: the reliability of a Chromebook, but with the flexibility and power of a traditional Linux desktop.
https://universal-blue.org/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:58:
[...]

Maar je wilt met een revert ook niet dat je home dir teruggaat. Ben je dat belangrijke document kwijt, die ene memorabele foto van je geliefde, etc. Of je bijgewerkte wachtwoorden.

Die persoonlijke instelling van je DE ben je misschien kwijt als het niet compatible is, maar dat is veel minder problematisch dan documenten en andere zaken verliezen.
Nee, tuurlijk wil je niet dat de eigen stuff uit de home dir terug gaat :), dat spreekt voor zich. En zelfs Microsoft snapte dat al bij hun herstelpunten gebeuren. Maar in die zin is het natuurlijk een beetje "vaagjes". Je kunt terugdraaien, maar je moet dan wel maar hopen dat settings etc die in de home dir staan niet stuk gaan / incompatible zijn en voor raar gedrag zorgen / .... Echt garantie dat je veilig kunt terugdraaien heb je dus ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Corrigan schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:19:
[...]

Een volledige roll back doen met een Immutable is het ook niet. Je doet reboot, kies in het boot menu een vorig image en klaar. Niets meer, niets minder en je kunt direct weer verder.
Zolang die bootloader werkt dan. En in de post waar ik op reageerde gaf je aan van "Ik heb voorbeelden genoeg gehad dat het opeens niet werkte na een update, gedoe met grub, efi" ;)
Met Fedora Silverblue wordt door ostree de bootloader van grub gemaakt, efi wordt niet gemount. Door rpm-ostree wordt een extra layer toegevoegd van je rpm's. Je home schijf e.d. staan in een schrijfbare /var met links zodat je er verder niets van merkt.
Effectief zal het dan wel een overlayfs zijn met read only lagen (en geen working layer / read only working layer / working layer op tmpfs / ...)?
Ik heb jarenlang onder meer Arch, Fedora, Debian en Ubuntu gebruikt. Uiteindelijk breken ze allemaal wel een keer hoe voorzichtig je ook bent. Vooral door mismatches met versies in de dependencies en drivers.
In mijn ervaring het "user friendly" (* kuch * ) *buntu meer dan anderen. Alleen al alle oude kernels geïnstalleerd laten (/falen met oude opruimen / ...) en daardoor /boot vol dumpen en bij nieuwe installaties beginnen te sputteren dat er niet meer geschreven kan worden. "Ja, en die rommel heb je zelf veroorzaakt *buntu :F ". Debian draai ik op VPS (al vele jaren), servertje (ok, en "oude" server / NAS in de vorm van Proxmox) en tegenwoordig ook "volledig zelfbouw router" en nog een issues mee gehad * klopt af op hout *. En nouja, Arch is Arch. Maar zoals ik aangaf, in mijn herinnering loop ik met Arch gewoon tegen bugs aan door bleeding edge, niet door Arch fuckups / dikke incompatibiliteit tussen shared libraries / ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
@RobertMe Het grootste probleem van een distro is ook de gebruiker.
Een read only OS met een Immutable distro kan dan alleen maar helpen. :P

Fedora Atomic zoals het eerst heette bestaat sinds 2018. Ik had er wel eerder van gehoord maar het nog nooit een kans gegeven tot nu met een nieuwe PC.

Voor nu bevalt Silverblue uitstekend en ik ben benieuwd of dit ook zo blijft op de langere duur. Het voelt verder helemaal vertrouwd als een Fedora Workstation. Terwijl het zeker niet hetzelfde is en ook veel ontwikkeling is.

Fedora claimt bij een OS rollback wel een without affecting user data (/usr, /etc but not /var) via libostree.
Er is veel informatie te vinden, al is het soms wat lastige materie om te volgen omdat het ook ingrijpt op weer andere zaken zoals bijvoorbeeld Flatpak. Helemaal duidelijk is het mij nog niet allemaal.

https://coreos.github.io/rpm-ostree/

https://github.com/ostreedev/ostree/blob/main/docs/index.md

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-10 10:11
Steam OS is ook immutable, als ik me niet vergis? Dus daar is de grootste usecase alvast.

Wat ik wel nog niet helemaal door heb: Ik heb gisteren wake on lan geactiveerd op Bazzite. Om dat te activeren moest ik twee dingen doen:

code:
1
2
sudo ethtool -s <your-network-interface> wol g
sudo nmcli connection modify your-connection-name 802-3-ethernet.wake-on-lan magic

Dit lijkt me toch echt wel een system setting? Maar (gelukkig) overleefde deze setting meerdere reboots, maar dus geen idee waarom precies :P

[ Voor 70% gewijzigd door iqcgubon op 13-11-2024 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

iqcgubon schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:27:
Wat ik wel nog niet helemaal door heb: Ik heb gisteren wake on lan geactiveerd op Bazzite. Om dat te activeren moest ik twee dingen doen:

code:
1
2
sudo ethtool -s <your-network-interface> wol g
sudo nmcli connection modify your-connection-name 802-3-ethernet.wake-on-lan magic

Dit lijkt me toch echt wel een system setting?
Klopt! d:)b
Maar (gelukkig) overleefde deze setting meerdere reboots, maar dus geen idee waarom precies :P
Ik gok nmcli want die is bedoeld om settings te veranderen voor Network Manager via de Terminal ;)

Je hebt ook bijvoorbeeld nmtui wat dus geen GUI maar een TUI is voor Network Manager en je dus lekker met TAB en Space en Enter door allerlei meuk heen kan en hier en daar wat kan intypen :*)
Corrigan schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:19:
Je home schijf e.d. staan in een schrijfbare /var met links zodat je er verder niets van merkt.
Wat ook weer stuk kan :+
Niet mijn ervaring en dan ben ik zelfs een paar keer zo gek geweest om gewoon van Kubuntu 18.x naar 19.x en weer naar 20.x te updaten en zo ;)

Ook een paar keer RaspBian geupdate van major version naar major version zonder enig probleem.

En met FreeBSD en zelfs alles compilen ging alles ook gewoon goed })
Precies! :)
In mijn ervaring het "user friendly" (* kuch * ) *buntu meer dan anderen.
Alleen al alle oude kernels geïnstalleerd laten (/falen met oude opruimen / ...) en daardoor /boot vol dumpen en bij nieuwe installaties beginnen te sputteren dat er niet meer geschreven kan worden. "Ja, en die rommel heb je zelf veroorzaakt *buntu :F ".
Ze zijn ondertussen slimmer geworden en hebben oude zooi in opruimen via APT included ;)
Debian draai ik op VPS (al vele jaren), servertje (ok, en "oude" server / NAS in de vorm van Proxmox) en tegenwoordig ook "volledig zelfbouw router" en nog een issues mee gehad * klopt af op hout *.
Die wil ik eigenlijk ook niet immutable zien gaan eerlijk gezegd... -O-
En nouja, Arch is Arch.

Maar zoals ik aangaf, in mijn herinnering loop ik met Arch gewoon tegen bugs aan door bleeding edge, niet door Arch fuckups / dikke incompatibiliteit tussen shared libraries / ....
Misschien moet ik straks maar ook aan de Arch of Gentoo of zo :)
Corrigan schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:04:
Het grootste probleem van een distro willekeurig apparaat is dan ook de gebruiker.
:+
Fedora claimt bij een OS rollback wel een without affecting user data (/usr, /etc but not /var) via libostree.
Wordt straks lachen als iemand ergens een fuckup maakt en die dingen opeens WEL affected worden... w00psie... >:) :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:39:
[...]

Ze zijn ondertussen slimmer geworden en hebben oude zooi in opruimen via APT included ;)
Nah. Die stuff was er ook gewoon, alleen... werkte het niet ;). Er is wat magie die een X aantal versies markeert als niet verwijderen terwijl oudere versies dan wel verwijderd mogen worden (met een autoremove). Maarja, dat werkte dus niet, waardoor veel meer behouden bleef. Of dat maar de helft van de files werd opgeruimd. Of iets in die trant. In ieder geval: er zat iets in apt m.b.t. behouden / uiteindelijk verwijderen oudere kernel versies. En dat werkte niet (goed) waardoor alsnog alles of in ieder geval te veel behouden bleef. Want ik kon ze wel gewoon handmatig apt remove-en (alhoewel ik dus sterk twijfel of dan niet alsnog voor die versies iets achter bleef op /boot die ik dan maar handmatig deed rm-en).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:39:

Misschien moet ik straks maar ook aan de Arch of Gentoo of zo :)
Of je bouwt zelf een OCI container image voor Fedora Atomic met Buildah. Met hulp van het Red Hat kleurboek voor container commando's. 8)

https://docs.fedoraprojec...s/container-commandos.pdf

Afbeeldingslocatie: https://buildah.io/images/buildah.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
Ik heb ook een tijdje nixos os gedraaid. Ook dat is immutable elke change wordt appart opgeslagen dus als je wilt kun je zoveel stappen terug als je disk space toe laat.

Helemaal heerlijk daarmee is dat alles bestaat uit een paar config files. Nieuwe hardware, nixos erop, config files terug en je bent weer up and running. Even switchen van gnome naar hyprland. Config file aanpassen en je bent om. Wil je weer terug? Pas je config aan en je bent back in business zonder alle vervuiling van pakketen op je systeem die niet meer relevant zijn.

Nadeel vond ik vooral dat de documentatie een beetje af liet weten en dat een opensuse/fedora/*buntu veel meer ondersteuning heeft in general.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Documentatie is inderdaad zeer slecht als ik gebruikers reacties zie over NixOS. Het is ook zeker niet geschikt voor beginners met Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:25
Ik gebruik Fedora Silverblue ondertussen een paar jaar en dat bevalt nog steeds erg goed. Mijn laptop voelt nog steeds snappy, waar mijn ervaring eerder was dat installaties na >2 jaar flink vertraagden en een schone installatie als een nieuwe laptop voelde. Grootste probleem was deze bug, mensen die dat niet hebben meegekregen zitten waarschijnlijk nog steeds op versie 36 (ok waarschijnlijk niet). Zo'n fout verwacht ik echter niet weer van Fedora.

De rollback mogelijkheid heeft mij met mijn PC weleens geholpen nadat ik bij een major upgrade problemen had met mijn NVidia GPU. Normaal is upgraden een fluitje van een cent en ga je gelijk verder. Het is prettig dat je kunt terugrollen als je toch geen zin had om een avond te gaan troubleshooten en gewoon even wilde gamen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jolijter op 13-11-2024 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is idd erg fijn. Iets wat ik een paar keer een beetje heb gemist. Op m'n werk was er een paar maanden geleden met m'n Debian Unstable een update van SSSD of Samba. Kon hierdoor niet meer inloggen. Gelukkig had ik de vorige versie nog in m'n package cache omdat ik die handmatig opruim, ipv automatisch als deze niet meer in de repo beschikbaar zijn na het updaten van de repo lijsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Een Linux installatie die na 2 jaar flink vertraagde. Ik dacht dat dat alleen met Windows gebeurde? Ik heb toen ik nog Windows gebruikte overigens nooit iets gemerkt dat het vertraagde. Elke week even opschonen, doe ik trouwens met MX ook, en business as usual.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
@Jolijter Goed om te horen dat Fedora Silverblue na een aantal jaren nog steeds bevalt.
Het voelde aan het begin even of ik weer helemaal opnieuw begon met Linux met het beheer van Silverblue.
Inmiddels begrijp ik nu wat meer, er gebeurt heel wat meer onder de motorkap met een Immutable dan ik had verwacht.

Silverblue voelt robuust en snappy. Ik hoefde alleen maar een paar drivers toe te voegen als rpm layer.
Alle apps waaronder ook Firefox heb ik als Flatpaks in containers, goed voor de veiligheid en stabiliteit.

Handig voor het overzicht is rpm-ostree status. Hiermee zie je direct wat je allemaal hebt verwijderd aan base packages en toegevoegd als layer. Ook handig als backup. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gV8qOfUItB7DqJpRZQil0IgwMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erxC8I9XLUIq6UZwKKQQSTsJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
nero355 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:18:
offtopic:
Waarom geef je hem dan wel een +1..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Sjah schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:03:
[...]

offtopic:
@nero355 geeft mij gewoon graag +1s :+. Heb ook vaker dat ik GoT open en 10+ notificaties heb. Elke keer denk ik dan "nero is weer een aan het bijlezen en plussen". En als ik dan de notificaties bekijkt klopt dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
Jolijter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:51:
Ik gebruik Fedora Silverblue ondertussen een paar jaar en dat bevalt nog steeds erg goed. Mijn laptop voelt nog steeds snappy, waar mijn ervaring eerder was dat installaties na >2 jaar flink vertraagden en een schone installatie als een nieuwe laptop voelde. Grootste probleem was deze bug, mensen die dat niet hebben meegekregen zitten waarschijnlijk nog steeds op versie 36 (ok waarschijnlijk niet). Zo'n fout verwacht ik echter niet weer van Fedora.

De rollback mogelijkheid heeft mij met mijn PC weleens geholpen nadat ik bij een major upgrade problemen had met mijn NVidia GPU. Normaal is upgraden een fluitje van een cent en ga je gelijk verder. Het is prettig dat je kunt terugrollen als je toch geen zin had om een avond te gaan troubleshooten en gewoon even wilde gamen.
Maar hoe los je het op als er geen flatpaks zijn met silverblue? Stel je wilt Firefox developer of keeper password manager draaien. Voor beide geen flatpaks.

Ik heb een half jaar geleden bluefin (fork van silverblue) getest. Dan kwam je uit op distrobox. Maar dat voelde niet helemaal lekker integrated. Is distrobox de weg of zijn er slimmere/betere manieren om deze apps te draaien zonder te gaan rommelen aan het immutable deel?

• Jolijter
desalniettemin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:19:
Een Linux installatie die na 2 jaar flink vertraagde. Ik dacht dat dat alleen met Windows gebeurde? Ik heb toen ik nog Windows gebruikte overigens nooit iets gemerkt dat het vertraagde. Elke week even opschonen, doe ik trouwens met MX ook, en business as usual.
Windows is daarin inderdaad nog vele malen erger dan mijn ervaring met Linux. Ook bij Linux installaties merke ik telkens wel een verschil bij een schone installatie, zij het in mindere mate.

Elke week opschonen doe ik niet, dat doet rpm-ostree voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
L0g0ff schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:21:
[...]

Maar hoe los je het op als er geen flatpaks zijn met silverblue? Stel je wilt Firefox developer of keeper password manager draaien. Voor beide geen flatpaks.

Ik heb een half jaar geleden bluefin (fork van silverblue) getest. Dan kwam je uit op distrobox. Maar dat voelde niet helemaal lekker integrated. Is distrobox de weg of zijn er slimmere/betere manieren om deze apps te draaien zonder te gaan rommelen aan het immutable deel?
Je kunt andere applicaties "layeren" alsof je gewoon dnf gebruikt. Vaak merk je de installatie of update van zo'n applicatie pas na een reboot. Dat heb je met flatpaks of een toolbox niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-10 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
[...]

Package-layering denk ik? Anders lijkt het mij niet extreem moeilijk om een flatpak te bouwen op basis van de reguliere Firefox

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:53
Ik heb net als test eens Silveblue geïnstalleerd.
Werkt als een tierelier.

- fingerprint, enroll in terminal, daarna in de gui activeren alles oké
- Citrix Workspace App - rpm-ostree install Citrix.rpm & reboot
- 1Password - toolbox create 1password
-- toolbox enter 1password
--- sudo dnf install 1password.rpm
- dan met bv de desktop files creator een .desktop file aanmaken voor 1password
-- daarin exec : toolbox run --container 1password 1password

Is allemaal nog wel te overzien

[ Voor 0% gewijzigd door Andre_J op 14-11-2024 16:02 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Andre_J schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:53:
Ik heb net als test eens Silveblue geïnstalleerd.
Werkt als een tierelier.

- fingerprint, enroll in terminal, daarna in de gui activeren alles oké
- Citrix Workspace App - rpm-ostree install Citrix.rpm & reboot
- 1Password - toolbox create 1password
-- toolbox enter 1password
--- sudo dnf install 1password.rpm
- dan met bv de desktop files creator een .desktop file aanmaken voor 1password
-- daarin exec : toolbox run --container 1password 1password

Is allemaal nog wel te overzien
Klopt. Het zijn ook maar 3 installatie vormen: Flatpak, toolbx of Packet layering met rpm-ostree.

It’s generally expected that you use package layering sparingly, and use flatpak and dnf install inside a toolbox.
https://docs.fedoraprojec...lverblue/getting-started/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:53
Corrigan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:25:
[...]

Klopt. Het zijn ook maar 3 installatie vormen: Flatpak, toolbx of Packet layering met rpm-ostree.

It’s generally expected that you use package layering sparingly, and use flatpak and dnf install inside a toolbox.
https://docs.fedoraprojec...lverblue/getting-started/
Precies dat.
En daarom ook bovenstaande voorbeelden.
Citrix met layering vanwege integratie in systeem en anders heel veel handwerk.
Flatpak is de Desktop Files Creator
En als laatste de Toolbox met een “custom” app 1Password

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertMe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:52:
Nah. Die stuff was er ook gewoon, alleen... werkte het niet ;)
Ik heb op dit moment niet echt dat idee, want het is echt maar sinds een jaartje of zo dat ze het eindelijk hebben aangepakt dus ik zal binnenkort weer eens op de handmatige manier gaan checken hoe het ervoor staat :)
Er is wat magie die een X aantal versies markeert als niet verwijderen terwijl oudere versies dan wel verwijderd mogen worden (met een autoremove). Maarja, dat werkte dus niet, waardoor veel meer behouden bleef. Of dat maar de helft van de files werd opgeruimd. Of iets in die trant. In ieder geval: er zat iets in apt m.b.t. behouden / uiteindelijk verwijderen oudere kernel versies. En dat werkte niet (goed) waardoor alsnog alles of in ieder geval te veel behouden bleef. Want ik kon ze wel gewoon handmatig apt remove-en (alhoewel ik dus sterk twijfel of dan niet alsnog voor die versies iets achter bleef op /boot die ik dan maar handmatig deed rm-en).
Ik deed alles met dpkg cleanen :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
cat cleanup-kernels.sh 
# Kernels :
#dpkg --purge linux-image-5.4.0-146-generic
echo "Kernels KLAAR!"

# Headers :
#dpkg --purge linux-headers-5.4.0-146-generic
echo "Headers KLAAR!"

# Modules :
#dpkg --purge linux-modules-5.4.0-146-generic
echo "Modules KLAAR!"

# Modules :
#dpkg --purge linux-modules-extra-5.4.0-146-generic
echo "Modules-Extra KLAAR!"

# Mappen opruimen :
#rm -r /lib/modules/5.4.0-146-generic
echo "Mappen KLAAR!"

# Update Init RAM FS :
#update-initramfs -u -k all
echo "Update Init RAM FS KLAAR!"

# Update GRUB2 :
#update-grub2
echo "Update GRUB2 KLAAR!"
Ben niet zo´n scripter dus het is meer een geheugensteuntje voor wat handmatige acties dan een script, maar "It did the trick!" voordat APT het zelf begon te doen :)
Corrigan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:57:
Of je bouwt zelf een OCI container image voor Fedora Atomic met Buildah. Met hulp van het Red Hat kleurboek voor container commando's. 8)

https://docs.fedoraprojec...s/container-commandos.pdf

[Afbeelding]
Thnx, but NO THNX! :P

Vroeger was ik ook meer iemand die een CentOS Live omgeving effe snel boot vanaf een USB Stick om wat .rpm dingetjes te doen, maar daarna gauw weer zo ver mogelijk bij het hele Red Hat gebeuren wegrende :+
desalniettemin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:19:
Een Linux installatie die na 2 jaar flink vertraagde. Ik dacht dat dat alleen met Windows gebeurde?

Ik heb toen ik nog Windows gebruikte overigens nooit iets gemerkt dat het vertraagde.
Het is maar net wat je doet met je OS gok ik :
- Veel install/uninstall crap = Veel crap all over the place...
- Weinig geëxperimenteer = Weinig rommel en dus niks aan de hand :)

Sinds ik over het algemeen nooit in het OS dat ik daadwerkelijk gebruik zit te rommelen heb ik ook onder geen één OS van rare vertragingen last gehad na meerdere jaren gebruik ervan :Y)
Sjah schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:03:
@RobertMe is mijn UniFi buddy O+ :+
Al die "applicaties in een container/doosje/pakje" toestanden zijn toch eigenlijk ook bedoeld als iets dat een applicatiebeheerder zelf aanmaakt en dan verspreid over meerdere systemen :?

Dus je zou dat in principe ook zelf kunnen doen :
- Systeem/VM waarop/waarin je de juiste versie geïnstalleerd hebt staan.
- Daarop/Daarin je FlatPack opbouwen.
- Vervolgens op andere systemen met Fedora Silverblue erop verspreiden :*)
Jolijter schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:23:
Je kunt andere applicaties "layeren" alsof je gewoon dnf gebruikt. Vaak merk je de installatie of update van zo'n applicatie pas na een reboot. Dat heb je met flatpaks of een toolbox niet.
Waarom dan pas ?!

En dat is dan dit dus :
:?
Anders lijkt het mij niet extreem moeilijk om een flatpak te bouwen op basis van de reguliere Firefox.
Dat bedoel ik dus met mijn bovenstaand verhaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
nero355 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:15:
[...]

Waarom dan pas ?!

En dat is dan dit dus :

[...]

:?
Het FS in Silverblue is readonly. Om wijzigingen door te voeren, moet het systeem overschakelen naar een nieuwe image met die layer erbij die je gemaakt heb door de package te installeren. Als je iets installeert wordt die wijziging dus opgeslagen als een nieuwe deployment/ image.

Ik geloof dat het zo werkt, ik heb er niet extreem diep ingedoken. :P
nero355 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:15:

[...]

Al die "applicaties in een container/doosje/pakje" toestanden zijn toch eigenlijk ook bedoeld als iets dat een applicatiebeheerder zelf aanmaakt en dan verspreid over meerdere systemen :?

Dus je zou dat in principe ook zelf kunnen doen :
- Systeem/VM waarop/waarin je de juiste versie geïnstalleerd hebt staan.
- Daarop/Daarin je FlatPack opbouwen.
- Vervolgens op andere systemen met Fedora Silverblue erop verspreiden :*)
Je flatpak is een declaratie, dus je kiest een runtime/sdk en zet daar je applicatie overheen. Je eigen host-os heeft daar dus niet zoveel mee te maken; je zou de flatpaks ook op een geheel ander OS kunnen maken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
id: org.flatpak.Hello
runtime: org.freedesktop.Platform
runtime-version: '23.08'
sdk: org.freedesktop.Sdk
command: hello
modules:
  - name: hello
    buildsystem: simple
    build-commands:
      - install -Dm755 hello.sh /app/bin/hello
    sources:
      - type: script
        dest-filename: hello.sh
        commands:
          - echo "Hello world, from a sandbox"

[ Voor 52% gewijzigd door silverball op 14-11-2024 17:24 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:30
Corrigan schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:16:
[...]
Wie weet wordt dit wel de toekomst, je ziet ze steeds vaker. Zoals Vanilla OS, een immutable gebaseerd op Debian Sid. https://vanillaos.org/
Ik heb deze vanmiddag op mijn pc gezet. Draait lekker snel. Applicaties geïnstalleerd via flatpak indien beschikbaar, de rest kan gewoon via apt.

Heb inmiddels alles draaien. Ben alleen nog aan het uitzoeken hoe ik mijn ssd waar mijn Steam games op staan te mounten. Via de command line of fstab, lukt me niet...hij geeft aan dat ik geen permissies heb om te mounten. Mount via sudo en de map waar ik naartoe mount heb ik via sudo aangemaakt.

Hij mount wel via Gnome Files als ik de disk aan de linkerkant aanklik. Dan vraagt hij om mijn root password en mount hij automatisch naar /media/peter/steam.

Probleem dan is dat ik er met mijn gewone user account geen schrijfrechten op heb. En dan kan ik 'm niet toevoegen in Steam.

In Debian 12 laat ik 'm gewoon in fstab mounten naar /steam. Mijn user is eigenaar van de mappen op de Steam schijf. Dus toevoegen aan Steam en spelen maar.

Maar in het geval van Vanilla OS 2 Orchid, wordt hier een stokje voor gestoken. Blijkbaar mag je niet 'zomaar' even mounten. Kan/moet vast op een andere manier, maar ben er na wat Google-werk nog niet achter hoe.

Dus nog een uitzoekklusje te doen :)

[ Voor 15% gewijzigd door pporrio op 14-11-2024 17:52 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

pporrio schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:26:
Hij geeft aan dat ik geen permissies heb om te mounten. Mount via sudo en de map waar ik naartoe mount heb ik via sudo aangemaakt.

Hij mount wel via Gnome Files als ik de disk aan de linkerkant aanklik. Dan vraagt hij om mijn root password en mount hij automatisch naar /media/peter/steam.

Probleem dan is dat ik er met mijn gewone user account geen schrijfrechten op heb.
En dan kan ik 'm niet toevoegen in Steam.

In Debian 12 laat ik 'm gewoon in fstab mounten naar /steam. Mijn user is eigenaar van de mappen op de Steam schijf. Dus toevoegen aan Steam en spelen maar.

Maar in het geval van Vanilla OS 2 Orchid, wordt hier een stokje voor gestoken. Blijkbaar mag je niet 'zomaar' even mounten. Kan/moet vast op een andere manier, maar ben er na wat Google-werk nog niet achter hoe.

Dus nog een uitzoekklusje te doen :)
Klinkt allemaal opzich wel logisch eigenlijk : Eigenaar root dus daar ga je als user niet bij kunnen, tenzij je via chmod/chown aangeeft dat het wel mag :)
silverball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:19:
Je flatpak is een declaratie, dus je kiest een runtime/sdk en zet daar je applicatie overheen. Je eigen host-os heeft daar dus niet zoveel mee te maken; je zou de flatpaks ook op een geheel ander OS kunnen maken.
Dan heb ik dat helemaal verkeerd begrepen in het verleden, maar eerlijk is eerlijk : Ik ben er ook niet echt veel mee bezig geweest :)

[ Voor 17% gewijzigd door nero355 op 14-11-2024 18:08 ]

• pporrio
nero355 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:07:
[...]
Klinkt allemaal opzich wel logisch eigenlijk : Eigenaar root dus daar ga je als user niet bij kunnen, tenzij je via chmod/chown aangeeft dat het wel mag :)
Ja, dat snap ik wel. Maar ik snap niet dat ik 'm niet gewoon via de command line of fstab kan mounten.

Nou ja, ik snap het wel omdat ik de melding krijg dat er geen toegang is tot de devices. Blijkbaar een feature van dit immutable OS. Dus dan zal er een andere manier zijn dan het standaard mount-commando of via fstab.

...Maar ik heb dat dus nog niet kunnen vinden. Dus... Peter zoekt rustig verder :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
@pporrio Ik gebruik met Silverblue nfs4 mounts met /etc/fstab en systemd en geen last met permissies gehad. De mount map ook aangemaakt met sudo. Werkt prima.

Ik kom er nu achter dat je met Silverblue ook met 1 command zonder problemen kunt switchen naar een andere Desktop Environment zoals KDE of Sway in plaats van Gnome. Iets wat normaal altijd wordt afgeraden.

Download en rebase op de achtergrond met rpm-ostree, reboot en klaar. En ook weer terug met behoud van alle data en instellingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Corrigan op 14-11-2024 18:33 ]

• pporrio
@Corrigan Blijkbaar gaat Vanilla OS hier anders mee om dan Silverblue. Ik zag op Reddit dat meer mensen eenzelfde vraag hebben over mounten... Staat helaas nog geen antwoord bij.

Verder vind ik het wel een gaaf concept op basis van Debian Sid een immutable OS waar alles gecontainerized en gesandboxt op draait. 8)

[ Voor 27% gewijzigd door pporrio op 14-11-2024 18:36 ]

Mijn platencollectie

• silverball

silverball

Topicstarter
@Corrigan Fijn is dat he, doe ik op GNU Guix ook.
@pporrio Kan je systemd services aanmaken?

[ Voor 31% gewijzigd door silverball op 14-11-2024 18:38 ]

• Corrigan
  • Niet online
pporrio schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:34:
@Corrigan Blijkbaar gaat Vanilla OS hier anders mee om dan Silverblue. Ik zag op Reddit dat meer mensen eenzelfde vraag hebben over mounten... Staat helaas nog geen antwoord bij.
OK. Als je met smb werkt probeer eens met te mounten met nfs. Dit werkt op uid en guid niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Nooit alle oudere kernels verwijderen. Altijd 1 reserve kernel bewaren voor als er problemen zijn met de huidige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
desalniettemin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:26:
Nooit alle oudere kernels verwijderen. Altijd 1 reserve kernel bewaren voor als er problemen zijn met de huidige.
Dan boot ik wel vanaf USB en installeer dan de oude uit het cache :)

Laatst bleek mijn efi partitie vol te zijn waardoor kernel update / nieuw initramfs image builden gefaald was. Heb ik ook gewoon vanaf USB de boel gefixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
RobertMe schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:35:
[...]

offtopic:
@nero355 geeft mij gewoon graag +1s :+. Heb ook vaker dat ik GoT open en 10+ notificaties heb. Elke keer denk ik dan "nero is weer een aan het bijlezen en plussen". En als ik dan de notificaties bekijkt klopt dat ook.
Je sais. Het is eerder dat als Nero je geen puntje geeft dat het opvalt..haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:52:
[...]

Dan boot ik wel vanaf USB en installeer dan de oude uit het cache :)

Laatst bleek mijn efi partitie vol te zijn waardoor kernel update / nieuw initramfs image builden gefaald was. Heb ik ook gewoon vanaf USB de boel gefixt.
Als je EFI partitie vol is, misbruik je het voor iets waar het helemaal niet voor bedoelt is! De ESP is puur en alleen voor de bootloader, kernels e.d. horen op /boot te staan, al dan niet onderdeel van /, maar absoluut niet de ESP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:47:
[...]

Als je EFI partitie vol is, misbruik je het voor iets waar het helemaal niet voor bedoelt is! De ESP is puur en alleen voor de bootloader, kernels e.d. horen op /boot te staan, al dan niet onderdeel van /, maar absoluut niet de ESP.
De EFI partitie hoort absoluut wel de kernel op te staan volgens "nieuwe" stuff. /efi is voor EFI verhaal en /boot is daarmee kinda obsolete. (Aldus de Arch installation guide)

En het is een dual boot systeem met een EFI partitie van maar een paar honderd MB. Dus nouja, met alle fonts die Windows er op plaatst loopt die ook redelijk snel vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:54:
[...]

De EFI partitie hoort absoluut wel de kernel op te staan volgens "nieuwe" stuff. /efi is voor EFI verhaal en /boot is daarmee kinda obsolete. (Aldus de Arch installation guide)

En het is een dual boot systeem met een EFI partitie van maar een paar honderd MB. Dus nouja, met alle fonts die Windows er op plaatst loopt die ook redelijk snel vol.
Ik weet niet beter, en Debian doet dit ook op deze manier, dat je /boot hebt waar je Grub config op hebt met je initrd/initramfs en /boot/efi waar de ESP op gemount is zodat de UEFI loaders in /boot/efi/EFI staan.

Arch kan dan wel wat anders doen, maar dat maakt het nog niet per definitie de standaard. Ze zijn met sommige dingen best eigenwijs. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:01:
[...]

Ik weet niet beter, en Debian doet dit ook op deze manier, dat je /boot hebt waar je Grub config op hebt met je initrd/initramfs en /boot/efi waar de ESP op gemount is zodat de UEFI loaders in /boot/efi/EFI staan.

Arch kan dan wel wat anders doen, maar dat maakt het nog niet per definitie de standaard. Ze zijn met sommige dingen best eigenwijs. :P
Mogelijk dat ik ook wat zaken door elkaar haal.
Bij het gebruik van een Unified Kernel Image, voor (bv) te gebruiken met full disk encryption, zetten ze deze wel op de EFI partitie gemount op /efi: https://wiki.archlinux.org/title/Unified_kernel_image

De gewone partitioning, met de ESP, hebben ze het over 3 opties waarbij de ESP zowel /boot kan zijn als los kan staan: https://wiki.archlinux.or...tion#Typical_mount_points

Het systeem waar het mis ging zal ik dan de ESP naar /boot hebben gemount. Mijn werk laptop met FDE is /efi dan het enige dat er toe doet (omdat daar de UKI staat). /boot zal daar dan wel bestaan en daar zal dan ook de kernel naar geïnstalleerd worden maar wordt verder niet gebruikt behalve bij het builden van de UKI.

Edit: met "/boot zal wel bestaan" bedoel ik dan gewoon de folder als willekeurige map op de "root" partitie, en niet als separate partitie.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 15-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb m'n laptop van de zaak ook encrypted met LUKS en /boot is separaat van /, met /boot/EFI puur voor ESP. Ik heb /boot net groot genoeg zodat ik 2 kernels kan hebben, met een derde heb ik al een paar keer gehad dat update-initramfs faalde omdat /boot vol was. Decrypten van / gaat middels een passphrase of TPM, beide zijn mogelijk en gebeurt automatisch met TPM, met dank aan Clevis.

Pagina: 1 ... 42 ... 51 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.