Ik ben nu Linux Lite aan het testen in een VM omdat ik nog niet helemaal klaar was met het verkennen van de lichtgewicht en de iets zwaardere dan lichtgewicht distro's.
Man, wat is die Linux Lite (7.0) slaapverwekkend traag na installatie in een VM met 1 core en 2GB RAM. Vreemd voor een distro die oude computers als doel zou hebben.
Ter vergelijking: Bunsenlabs, Mabox, MX Linux Fluxbox en Bodhi Linux starten in een vergelijkbaar geconfigureerde VM veel sneller op.
Het team achter Linux Lite zegt als doel te hebben om Windows gebruikers er van te overtuigen dat Linux niet moeilijk is. Ik dacht: "dan leveren ze vast gufw mee als firewall". Maar nee hoor, in plaats daarvan zit er een firewall in die er grafisch veel ingewikkelder uit ziet. De GUI van de firewall sluit bovendien direct na opstarten af omdat een service genaamd firewalld standaard niet aan staat. Dat vind ik slordig voor een distro die beweerd gericht te zijn op beginners.
Lite Software is een tool met de volgens de makers meest populaire applicaties op Linux, maar ik vind het maar een heel summier lijstje. Willen ze daar ooit serieus zieltjes mee winnen, dan mag die lijst wel eerst flink uitgebreid worden.
Flatpak applicaties worden niet standaard ondersteund. Dat doet MX Linux juist wel goed.
Over de snelheid in mijn VM valt natuurlijk te twisten, maar ook wat diverse andere punten betreft is Linux Lite volgens mij een kwestie van een leuk bedacht maar slecht uitgewerkt idee.
Ik zie zoveel leuke ideeën voorbij komen in die kleine distro's maar ze zijn het allemaal net niet... Dat vind ik jammer.
Ik ga hierna MX Linux XFCE testen.
Update:
Net MX Linux XFCE live opgestart en daarna geïnstalleerd in weer een VM met 1 core en 2GB RAM.
Beiden gebruiken XFCE, maar MX Linux XFCE is duidelijk veel sneller dan Linux Lite

Standaard is gufw als firewall geïnstalleerd en die is nu installatie van het OS ook al direct ingeschakeld
Update 2:
Dit krijg ik op een verse installatie van MX Linux XFCE met alle updates geïnstalleerd als ik Steam vanuit de standaard repo's probeer te installeren:
Geeft bij mij alsnog geen goede eerste indruk
Update 3:
Ik heb Linux Mint 22 XFCE geïnstalleerd op een VM met 1 core en 2GB RAM

Qua snelheid is het vergelijkbaar met Linux Lite, dat ook op Ubuntu is gebaseerd.
Beiden zijn dus langzamer dan MX Linux XFCE, dat op Debian is gebaseerd.
Maar aan van alles en nog wat is te merken dat Linux Mint zoveel beter is uitgewerkt dan alle andere distro's die ik tot nu toe heb getest dat ik niets anders dan een Mint variant als daily driver ga gebruiken.
Update 4:
Lubuntu geïnstalleerd op een VM met 1 core en 2GB RAM.
Voordeel: lekker snel op minimale hardware.
Nadelen: bijna teveel om op te noemen. Deze distro is de slechtste die ik tot nu toe getest heb. Het opstarten van het softwarecentrum werkt bijvoorbeeld 4 van de 5 keer niet, ook niet na herstarten van het OS. Ander voorbeeld: als je voor de minimale installatie kiest krijg je geen browser en ook geen softwarecentrum. Niet zo'n handige combinatie van ontbrekende applicaties...
[
Voor 55% gewijzigd door
Uruk-Hai op 13-10-2024 10:43
]