Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
@Hero of Time , waarom wil je dit kunnen "aanpassen"?
Denk je dat in de RTC de tijdzone wordt opgeslagen?
Ik denk dat het alleen een klok is waar je elke tijd in kan gieten zonder dat daar de tijdzone wordt opgeslagen.
Gissen van mijn kant ;)

Ook staat er een waarschuwing op die man page wbt het gebruiken vd de lokale tijd ipv UTC voor de RTC.

EDIT: Ow bij mij ook:
$ cat /etc/adjtime
[..]
UTC

EDIT2: Er staat op de man page voor set-timezone:
If the RTC is configured to be in the local time, this will also update the RTC time.

[ Voor 24% gewijzigd door deHakkelaar op 06-06-2024 22:44 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Weet je wat, laat maar met die timedatectl.
Gewoon zoals we gewend zijn met dpkg-reconfigure tzdata.
Dan hoef je ook niet eerst de tijdzone syntax op te zoeken met list-timezones :D

$ timedatectl list-timezones | grep -i amsterdam
Europe/Amsterdam

[ Voor 16% gewijzigd door deHakkelaar op 06-06-2024 22:53 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ow ik vond nog wat ofdat de TZ wordt opgeslagen in de RTC:
Hardware clock

The hardware clock (a.k.a. the Real Time Clock (RTC) or CMOS clock) stores the values of: Year, Month, Day, Hour, Minute, and Seconds. A UEFI firmware has the additional ability to store the timezone, and whether DST is used.
https://wiki.archlinux.org/title/System_time#Hardware_clock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Die inderdaad :)
De 'gewone' US Int dead keys is wat je op Windows hebt en schijt irritant is.
Ik heb ook onder Windows hetzelfde als onder Linux ingesteld staan, maar zou niet weten of het zo heet :$ :+
Hero of Time schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:36:
Bij Debian zijn de 'full-upgrade' en 'dist-upgrade' aliassen van elkaar en doen hetzelfde.
Dat is toch alleen maar gedaan om de overstap van apt-get naar apt makkelijker te maken of toch niet :?
Het is wat verwarrend met de naam 'dist-upgrade', maar je gaat hier niet zomaar naar een nieuwe release (zeg van Debian 11 naar 12).
Iets wat ik ooit erg jammer vond trouwens! :-(
Wil je van release upgraden, dan moet je de wiki volgen.

In feite is het je sources.list aanpassen om de volgende release naam te gebruiken en dan de upgrade uitvoeren alsof je gewoon je packages bijwerkt.
Dat vind ik dan weer wel erg relax bedacht !!! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
pporrio schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:16:
Bij Debian gewoon kiezen voor Advanced > Expert Install. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is deze geweldige installer m.i. prima te gebruiken voor een standaard rechttoe rechtaan installatie, maar tevens geschikt voor als je een meer aangepaste (of op maat) installatie wenst.
Ja joh, meteen even wat btrfs subvolumes creëren en mounten op /target (was het toch ?) en gaan met die banaan. Werkt heel intuïtief.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:38
silverball schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:50:
[...]

Ja joh, meteen even wat btrfs subvolumes creëren en mounten op /target (was het toch ?) en gaan met die banaan. Werkt heel intuïtief.
Als je dat zou willen...JA! O-)

Maar als je een standaard installatie wilt waarbij er automatisch voor je gepartitioneerd wordt, kan dit ook via de expert install. De text-based install gaat de installatie ook stap voor stap door. Geen rocket science :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
pporrio schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:12:
[...]

Als je dat zou willen...JA! O-)
Tuurlijk wil je dat :P btrfs werkt top.
pporrio schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:12:
[...]

Maar als je een standaard installatie wilt waarbij er automatisch voor je gepartitioneerd wordt, kan dit ook via de expert install. De text-based install gaat de installatie ook stap voor stap door. Geen rocket science :)
Ja, de Debian installer is, hoewel oud, echt wel een van de betere.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:31:
@Hero of Time , waarom wil je dit kunnen "aanpassen"?
Denk je dat in de RTC de tijdzone wordt opgeslagen?
Ik denk dat het alleen een klok is waar je elke tijd in kan gieten zonder dat daar de tijdzone wordt opgeslagen.
Gissen van mijn kant ;)
Dit komt uit de verloren tijd dat je eerst Windows op het systeem had of een dual boot draaide. Als je aangaf dat je RTC op UTC stond, dan had je altijd en constant gezeik met Windows omdat die dat juist niet verwacht.
nero355 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:46:
[...]

Ik heb ook onder Windows hetzelfde als onder Linux ingesteld staan, maar zou niet weten of het zo heet :$ :+
Die is er niet op Windows, niet native iig. Je kan de indeling wel installeren van een 3rd party, maar dan zit je weer te vloeken en schelden als je bij iemand anders wilt wilt doen en het niet werkt zoals je verwacht.
[...]

Dat is toch alleen maar gedaan om de overstap van apt-get naar apt makkelijker te maken of toch niet :?
Dat durf ik niet te zeggen. Ik weet alleen dat apt als commando niet altijd heeft bestaan en pas vanaf een bepaalde versie het kwam. Het bestaan van dist-upgrade bestond al heel lang en full-upgrade kwam wat later, maar of dat tegelijk met het apt commando was, weet ik niet. Terwijl ik dit typte, dacht ik, laat ik eens de man-pages er bij pakken en zie wat interessants staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
$ man apt-get
...
    upgrade
           upgrade is used to install the newest versions of all packages currently installed on
           the system from the sources enumerated in /etc/apt/sources.list. Packages currently
           installed with new versions available are retrieved and upgraded; under no circumstances
           are currently installed packages removed, or packages not already installed retrieved
           and installed. New versions of currently installed packages that cannot be upgraded
           without changing the install status of another package will be left at their current
           version. An update must be performed first so that apt-get knows that new versions of
           packages are available.

dist-upgrade
           dist-upgrade in addition to performing the function of upgrade, also intelligently
           handles changing dependencies with new versions of packages; apt-get has a "smart"
           conflict resolution system, and it will attempt to upgrade the most important packages
           at the expense of less important ones if necessary. The dist-upgrade command may
           therefore remove some packages. The /etc/apt/sources.list file contains a list of
           locations from which to retrieve desired package files. See also apt_preferences(5) for
           a mechanism for overriding the general settings for individual packages.
...

Bij apt-get upgrade krijg je geen nieuw te installeren packages. Dus een nieuwe kernel krijg je niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$ man apt
...
    upgrade (apt-get(8))
           upgrade is used to install available upgrades of all packages currently installed on the
           system from the sources configured via sources.list(5). New packages will be installed
           if required to satisfy dependencies, but existing packages will never be removed. If an
           upgrade for a package requires the removal of an installed package the upgrade for this
           package isn't performed.

full-upgrade (apt-get(8))
           full-upgrade performs the function of upgrade but will remove currently installed
           packages if this is needed to upgrade the system as a whole.
...

Met apt upgrade krijg je dus wél die nieuwe kernel. En dus ook potentieel extra software.

En dist-upgrade is van apt-get, full-upgrade dus van apt, hoewel het dan weer doodleuk wijst naar apt-get.
[...]

Iets wat ik ooit erg jammer vond trouwens! :-(

[...]

Dat vind ik dan weer wel erg relax bedacht !!! :Y)
Weet je wat dan nog relaxter is? Door in je sources.list niet de release naam, maar de branch te noemen. Ipv 'bookworm' gooi je er 'stable' in. Wanneer een nieuwe stable uit is, voer je 'apt update' en geef je akkoord op dat je de nieuwe codenaam accepteert (want dat is niet gebruikelijk) en doe je de upgrade via apt safe-upgrade gevolgd door apt full-upgrade.
silverball schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:02:
[...]

Tuurlijk wil je dat :P btrfs werkt top.

[...]

Ja, de Debian installer is, hoewel oud, echt wel een van de betere.
Enige wat het icm LVM niet doet, is LVM kunnen gebruiken zonder partities te moeten maken. Terwijl het juist zo handig is wanneer je met VMs te maken hebt om de tweede schijf puur LVM te maken om flexibel te zijn met het uitbreiden van de schijf. Je moet dan even buiten de installer je volume group maken en dan kan je gewoon verder. Net zoals met btrfs dus eigenlijk.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:44:
Dit komt uit de verloren tijd dat je eerst Windows op het systeem had of een dual boot draaide. Als je aangaf dat je RTC op UTC stond, dan had je altijd en constant gezeik met Windows omdat die dat juist niet verwacht.
Aha dat verduidelijkt een boel.
Ik begreep al niet waarom je iets anders als de Linux default UTC in die RTC wilt hebben :D
Gelukkig is er een oplossing voor beide kanten ;)
https://www.howtogeek.com...-times-when-dual-booting/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:00
Ja een oplossing die ik altijd weer vergeet, nadat ik na 3 jaar Linux opnieuw erop zet. Stomme Windows houdt totaal geen rekening met Linux, tis altijd Linux dat eromheen moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ingewikkelde installaties documenteer ik.
Voor een desktop maak ik notes.

Die link die ik plaatste laat ook zien hoe je het alleen aan de M$ kant kan fixen.
Maar zo te zien ben je met beide oplossingen de sjaak als ik al die waarschuwingen zo lees :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oftewel, gewoon Windows virtueel draaien, ben je ook gelijk van al dat gezeik af, kan je snapshots maken in geval een update de boel weer verkloot voordat 'ie wordt teruggetrokken, etc.

Beste oplossing is gewoon helemaal geen Windows. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Dacht ik ook aan :)
Of in GRUB de tijd laten aanpassen in de RTC als je daar kiest tussen Windhoos of Linux ;)

EDIT: Laat dat laatste maar.
Zo ff snel zoeken is dit niet mogelijk en zal het toch met init moeten worden gedaan en de MS equivalent.

EDIT2: Nog een RTC erbij prikken :D
https://github.com/wagiminator/ATtiny814-USB-RTC

[ Voor 54% gewijzigd door deHakkelaar op 07-06-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:44:
Die is er niet op Windows, niet native iig. Je kan de indeling wel installeren van een 3rd party, maar dan zit je weer te vloeken en schelden als je bij iemand anders wilt wilt doen en het niet werkt zoals je verwacht.
Die vat ik effe niet : Ik heb toch echt hetzelfde onder beiden :?

- Een " en daarna een E geeft Ë.
- AltGr + M = µ
- SHIFT + AltGr + L = Ø
- enz...
- enz..
- enz.

:)
Hero of Time schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:04:
Beste oplossing is gewoon helemaal geen Windows. :P
AMEN! 8)

Gisteravond de Game PC maar gewoon uitgezet nadat die een half uur lang bleef hangen zonder enige melding/error of wat dan ook :F
Kreng wilde rebooten vanwege een Windows Update namelijk en daar bleef die op hangen dus met een beetje pech mag ik straks weer allerlei shit van Microsoft gaan fixen :r

Doen mijn Linux draaiende PC/Laptop/Pi/Telefoons eigenlijk nooit! LOL! }) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:13:
[...]

Die vat ik effe niet : Ik heb toch echt hetzelfde onder beiden :?

- Een " en daarna een E geeft Ë.
- AltGr + M = µ
- SHIFT + AltGr + L = Ø
- enz...
- enz..
- enz.

Als ik " en daarna E typ, krijg ik gewoon "E zoals verwacht, ik moet altgr erbij gebruiken om Ë te krijgen, of altgr+shift+R = Ë.

Weet je echt zeker dat je niet de altgr layout op Windows hebt geïnstalleerd? Want ik heb die eerder eens gelinkt hier ergens. Ben anders wel heul benieuwd wat je hebt ingesteld om het native in Windows te krijgen. Want ik weet alleen dat ze het alleen maar irritanter hebben gemaakt met een verplichte toetsenbord taal als je een taal toevoegt puur en alleen voor de regio. En de gekozen toetsenbordtaal wordt ook nog eens per applicatie bijgehouden, dus als je opeens wat anders hebt dan gebruikelijk, heb je het maar op 1 plek en niet overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:47:
Als ik " en daarna E typ, krijg ik gewoon "E zoals verwacht, ik moet altgr erbij gebruiken om Ë te krijgen, of altgr+shift+R = Ë.
Zo heeft het dus bij mij nooit gewerkt sinds ik dit scherm ken vanaf Windows 7 en oudere versies :
Afbeeldingslocatie: https://www.ghacks.net/wp-content/uploads/2011/07/add-keyboard-language.png

Ook in dat gekke Windows 10 is het mogelijk, maar hoe dat eruit ziet geen idee, want alle instellingen zijn zo raar geworden dat ik die liever zo min mogelijk zie dus dat scherm ga ik zo 1,2,3 niet voor je kunnen vinden... :/
Weet je echt zeker dat je niet de altgr layout op Windows hebt geïnstalleerd?
Nooit gedaan! :)
Want ik heb die eerder eens gelinkt hier ergens.
Ook die reactie nooit gezien...
Ben anders wel heul benieuwd wat je hebt ingesteld om het native in Windows te krijgen.
English + English International zo uit het blote hoofd.

En dan ook echt als enige combinatie om zodoende niet dat irritante icoontje in mijn Taakbalk te krijgen, want ik heb daar echt een schurfthekel aan :(
Want ik weet alleen dat ze het alleen maar irritanter hebben gemaakt met een verplichte toetsenbord taal als je een taal toevoegt puur en alleen voor de regio.
En de gekozen toetsenbordtaal wordt ook nog eens per applicatie bijgehouden, dus als je opeens wat anders hebt dan gebruikelijk, heb je het maar op 1 plek en niet overal.
Op mijn eigen PC nooit meegemaakt, maar ik kan me wel zoiets herinneren als Client van een Terminal Server/Windows instance waarop ik aan het werk was vanaf een Thin Client die daar serieus raar en vaag over deed en me eigenlijk alleen maar zat te irriteren in het begin... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:03:
[...]

Zo heeft het dus bij mij nooit gewerkt sinds ik dit scherm ken vanaf Windows 7 en oudere versies :
[Afbeelding]
Wat ik uitlegde van hoe het werkt, is hoe het op Linux met altgr dead keys werkt. Op Windows is " initieel een dode toets, je krijgt niks totdat je een andere toets indrukt. En dat is dus schijt irritant als je aan het programmeren/scripten bent.
Ook in dat gekke Windows 10 is het mogelijk, maar hoe dat eruit ziet geen idee, want alle instellingen zijn zo raar geworden dat ik die liever zo min mogelijk zie dus dat scherm ga ik zo 1,2,3 niet voor je kunnen vinden... :/
Settings > Region > Language en dan heb je daar ergens je talen, daarin staan je toetsenborden opgegeven. Heb je US English als weergave taal maar NL voor de datumnotatie of US Int toetsenbord, dan heb je ook nog gewoon de US toetsenbord indeling er gratisch bij. Of heb je voor beide VS Int, net wat je hebt opgegeven, etc.
[...]

Nooit gedaan! :)

[...]

Ook die reactie nooit gezien...
Je kan het met je favo zoekmachine vinden als je op 'altgr keyboard windows' zoekt. Heb de exacte site die ik destijds heb gebruikt/gevonden niet in de buurt.
[...]

English + English International zo uit het blote hoofd.

En dan ook echt als enige combinatie om zodoende niet dat irritante icoontje in mijn Taakbalk te krijgen, want ik heb daar echt een schurfthekel aan :(
Mjah, als je nu dus meer dan 1 taal hebt krijg je die hoe dan ook.
[...]

Op mijn eigen PC nooit meegemaakt, maar ik kan me wel zoiets herinneren als Client van een Terminal Server/Windows instance waarop ik aan het werk was vanaf een Thin Client die daar serieus raar en vaag over deed en me eigenlijk alleen maar zat te irriteren in het begin... |:(
Precies, RDP neemt tegenwoordig dus ook de client indeling over en geeft je naast die, ook wat er voor je gebruiker op de server zelf zou gelden. Handig als die twee flink afwijken, zoals server op US qwerty maar je gebruikt zelf azerty bijvoorbeeld. Voor de rest, blegh. Want het geeft je nog steeds niet de alt-gr indeling als je die zelf hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 20:18
Vandaag mag FreeBSD 31 kaarsjes uitblazen. Wat vliegt de tijd toch..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 14:47
31 jaar inderdaad, dat is best een lange tijd. Mijn eerste versie was FreeBSD 4.11. Met FreeBSD in aanraking gekomen op een linux bijeenkomst. Daar stonden twee jongens met FreeBSD, voor mij toen de vreemde eend in de bijt.
Bij thuiskomst gelijk proberen zonder het handbook te lezen natuurlijk, maar dat was allemaal maar vreemd, slices geen eth enz. Ik dacht veel te moeilijk weet ik nog. Echter door de RPM hell en continu problemen met packages op Linux toch maar eens wat meer tijd besteed aan FreeBSD. En eigenlijk werkte daar alles wel.

Nu heel wat jaartjes later:
code:
1
2
3
[root]@[FreeBSD-Desk] -
[ ~ ] > uname -a
FreeBSD FreeBSD-Desk 15.0-CURRENT FreeBSD 15.0-CURRENT main-bbecd3148a KRNL amd64

FreeBSD is nog steeds mijn goto OS, linux moet ik helaas mee werken en ik ben altijd weer blij als ik op mijn vertrouwde OS weer dingen mag/kan doen.
Niet dat Linux slecht of instabiel is, het is mij gewoon te vluchtig. Ik hou wel van een aanpak waar we niet zaken veranderen omdat het kan. Heeft ook zijn tegens maar voor mij een perfecte match.

Nog bedankt jongens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

syl765 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:54:
Mijn eerste versie was FreeBSD 4.11
+1 :*)

Of in ieder geval de 4.x generatie en al snel daarna op 5.x overgestapt! :D
Echter door de RPM hell en continu problemen met packages op Linux toch maar eens wat meer tijd besteed aan FreeBSD. En eigenlijk werkte daar alles wel.
Het grappige is dat toen de Linux Emulatie zeg maar via Red Hat afhankelijkheden ging! :+

IMHO een heel leerzaam OS voor mij geweest qua applicaties en hun modules/afhankelijkheden vooral dankzij het compileren van world :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik zoek een tablet-achtig apparaat voor media-consumptie, maar ik vraag het hier want ik wil Linux support :) Qua Linux distro ben ik flexibel en zie ik zelf wel, maar alle advies welkom. Of toch iets dergelijks, zolang het geen platform is dat mijn data/profiel verkoopt zoals Microsoft of Google. Ik vraag het hier want veel van de ervaring met Linux lijkt zich hier te bevinden en niet in het systeem subforum.

Ik keek naar specifieke Linux tablets maar die markt is dun bezaaid. Een Microsoft Surface Go/Pro heeft veel specifieke hardware met eigenaardigheden en je komt al snel aan € 1.000. Een tweedehands Thinkpad X of HP X360 is ook een optie, maar ik zoek vooral een tablet form factor die licht is, goede batterij heeft, redelijke bouwkwaliteit en goed scherm heeft.

Anders ga ik maar meteen voor een Framework 13 laptop denk ik...

[ Voor 12% gewijzigd door Phuncz op 27-06-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:51
WTF!! Er gaat iets helemaal fout ;w

[ Voor 83% gewijzigd door desalniettemin op 27-06-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Phuncz schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:03:
Ik zoek een tablet-achtig apparaat voor media-consumptie, maar ik vraag het hier want ik wil Linux support :)

Ik zoek vooral een tablet form factor die licht is, goede batterij heeft, redelijke bouwkwaliteit en goed scherm heeft.
Ik denk dat je qua tablet het beste af bent met een x86-64 gebaseerd Intel Atom achtig model, maar ik heb geen idee of je dat nog nieuw kan kopen eerlijk gezegd :?

Misschien moet je eens wat meer over je "media-consumptie" vertellen, want misschien is het dan handiger om wat nieuwere hardware te hebben qua iGPU/APU Decoding in sommige gevallen!
Wat trouwens weer bepaalde software keuzes kan beïnvloeden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zoek een tablet-achtig apparaat voor media-consumptie, maar ik vraag het hier want ik wil Linux support :) Qua Linux distro ben ik flexibel en zie ik zelf wel, maar alle advies welkom. Of toch iets dergelijks, zolang het geen platform is dat mijn data/profiel verkoopt zoals Microsoft of Google. Ik vraag het hier want veel van de ervaring met Linux lijkt zich hier te bevinden en niet in het systeem subforum.

Ik keek naar specifieke Linux tablets maar die markt is dun bezaaid. Een Microsoft Surface Go/Pro heeft veel specifieke hardware met eigenaardigheden en je komt al snel aan € 1.000. Een tweedehands Thinkpad X of HP X360 is ook een optie, maar ik zoek vooral een tablet form factor die licht is, goede batterij heeft, redelijke bouwkwaliteit en goed scherm heeft.

Niet goedkoop, maar misschien de onlangs uitgebrachte Minisforum V3 die Linux kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

nero355 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:02:
[...]
Misschien moet je eens wat meer over je "media-consumptie" vertellen, want misschien is het dan handiger om wat nieuwere hardware te hebben qua iGPU/APU Decoding in sommige gevallen!
Wat trouwens weer bepaalde software keuzes kan beïnvloeden...
Websites, streaming video van bv. Youtube en concurrenten. Ik typ dit op een oude tablet die meer en meer moeite heeft hiermee.
dreester schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:58:
[...]

Niet goedkoop, maar misschien de onlangs uitgebrachte Minisforum V3 die Linux kan draaien.
Goede tip, deze was ik nog niet tegengekomen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online

Een iPad, meest ideaal voor media consumptie. Foto's en films importeren werkt in Linux werkt gewoon met gThumb. Verder heb je meerdere opties, waaronder het gratis iSH. De Linux shell voor iOS en iPadOS.
https://opensource.com/article/20/9/run-linux-ios

Of je Apple wil vertrouwen is iets wat je zelf moet bepalen. :) https://www.apple.com/nl/privacy/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Bedankt voor de reacties. @CR2032, @dreester en @nero355. Het grote probleem bij tablets blijft software wat het onderscheid maakt tussen een "PC met touch support" of een "tablet gebasseerd op een mobiel OS". Apple laat dit goed zien met hun iPads en Macbooks: beide hebben tegenwoordig dezelfde architectuur, maar iPadOS en MacOS verschillen behoorlijk in ervaring.

Linux als tablet OS lijkt me na meer onderzoek ook niet de beste optie als je gewoon iets wilt dat werkt en niet een toetsenbord nodig heeft om in terminal een probleem op te lossen. Geen probleem op mijn desktop of servers, wel als ik een filmpje wil kijken of het nieuws lezen.

Dan kom ik uit bij Android of Apple tablets.
Phuncz schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:09:
Recent heb ik mijn laatste Windows installatie vervangen door een Linux distro, namelijk EndeavourOS voor mijn werkstation/game-PC. Verder heb ik al een tijdje lopen:
- een paar Proxmox hypervisors
- wat TrueNAS Scale installaties
- een handvol RockyLinux en Debian installaties voor allerlei functies

De installatie van EndeavourOS is vrij pijnloos gegaan omdat ik ook wel wat kennis heb van Linux en niet meer schrik van de terminal. yay is wel even wennen qua werking. Binnenkort nog mijn SMB-share van TrueNAS ook beschikbaar maken als NFS, na wat inlezen hoe het met toegangen beperken zit.

Zowat elke functie heb ik kunnen omzetten, ik denk dat ik wel nog een Windows 10 install achter de hand hou als backup voor specifieke games maar ik verwacht het zeer beperkt te gebruiken.
Ondertussen meer dan een maand verder met de overstap naar EndeavourOS en ben heel tevreden met de genomen stap. Tot nu toe nog maar een paar keer moeten teruggrijpen naar Windows voor een paar specifieke problemen waar ik geen oplossing voor vond:
  • Belastingsaangifte via eID, om één of andere reden lukte dit niet via Firefox met de nodige software. Uiteindelijk wel gevonden dat ik een softwarepakket miste: https://wiki.archlinux.org/title/Smartcards Maar het probleem was ook dat pcscd niet als service actief was. Volgend jaar zal het wel werken :)
  • Muziek op (oude) iPods zetten. Ik kreeg dit niet voor elkaar met Strawberry. Hier heb ik nog steeds geen oplossing voor maar ik gooi er ineens voor honderden uren aan muziek op dus geen dringend probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pporrio
Phuncz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:19:
• Muziek op (oude) iPods zetten. Ik kreeg dit niet voor elkaar met Strawberry. Hier heb ik nog steeds geen oplossing voor maar ik gooi er ineens voor honderden uren aan muziek op dus geen dringend probleem.
[/list]
Dit kan gewoon met Rhythmbox. De iPod wordt zichtbaar aan de linkerkant wanneer aangesloten en dan kun je muziek ernaartoe slepen. Album art werkt ook. :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Bedankt, ik ga die eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dan kom ik uit bij Android of Apple tablets.
Ik zou dan dit topic in de gaten houden : Centraal Aanbiedingentopic V2.0
Komt soms best wel leuk spul voorbij in de € 200 a € 300 range IIRC :)
Muziek op (oude) iPods zetten. Ik kreeg dit niet voor elkaar met Strawberry. Hier heb ik nog steeds geen oplossing voor maar ik gooi er ineens voor honderden uren aan muziek op dus geen dringend probleem.
Ik heb daar zo'n hekel aan !!! :( :r

Destijds daarom ook specifiek naar een model gezocht dat dergelijke onzin niet nodig heeft en ook geen MTP vereist en uiteindelijk ook gevonden : https://duckduckgo.com/?q...ages&iax=images&ia=images
In feite gewoon een 20 GB USB Stick die je vol kon gooien met muziek en gaaaaan met die banaan !!! :Y) 8) :*) d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties. @CR2032, @dreester en @nero355.

Muziek op (oude) iPods zetten. Ik kreeg dit niet voor elkaar met Strawberry. Hier heb ik nog steeds geen oplossing voor maar ik gooi er ineens voor honderden uren aan muziek op dus geen dringend probleem.
Al eens gekeken naar Rockbox? Als dat op de ipod draait, dan kan muziek erop zetten gewoon via de copy-pasta methode, dus ook met de Aardbei.

Het is wel een firmware vervanger, dus gebruikelijke disclaimers mbt gebruik voor eigen risico.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2024 05:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Verwijderd schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 04:59:
[...]

Al eens gekeken naar Rockbox? Als dat op de ipod draait, dan kan muziek erop zetten gewoon via de copy-pasta methode, dus ook met de Aardbei.

Het is wel een firmware vervanger, dus gebruikelijke disclaimers mbt gebruik voor eigen risico.
Op een oude iPod had ik Rockbox erop, maar deze is sowieso niet het probleem, bij de nieuwere iPod is dit niet mogelijk en is het ook niet evident om er muziek op te krijgen. Maar het is me nu gelukt, deze zijn toch vooral statisch qua content dus moet ze misschien nooit meer updaten (160GB en 250GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 04:59:
Al eens gekeken naar Rockbox?

Volgens mij had een vriend van mij Rockbox draaien op een of andere MP3 speler iets van 15+ jaar geleden !! :*)

NOSTALGIE !!! d:)b O+ _O_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pporrio
Inmiddels ben ik nog maar in het bezit van van 1 HP Z2 G4 workstation. Mijn vader had een nieuwe computer nodig, dus heb ik mijn SFF-desktopversie aan hem gegeven. Hierin zat een Nvidia GT1030 videokaart.

In de overgebleven Z2 G4 (tower model) zat geen aparte videokaart alleen de iGPU van de i7-8700. Ik game niet veel en ook niet de allerlaatste games, maar vind een potje GTA V of Tomb Raider op z'n tijd wel erg leuk.

Dus toch maar een budget videokaart aangeschaft: Een AMD Radeon RX 6400 4GB variant van Sapphire. Bewust voor deze kaart gekozen vanwege het lage energiegebruik, geen aparte voedingskabels nodig, geen aanschaf van een nieuwe voeding nodig. En...de ondersteuning van AMD videokaarten onder Linux schijnt nogal goed te zijn...Nou, we gaan het zien! :)

Eerlijk gezegd werd ik vooraf al behoorlijk zenuwachtig. Zal de kaart goed werken onder Debian 12? Zal ik na de kaart in het PCIe slot geïnstalleerd te hebben en de displayportkabel aangesloten te hebben, gelijk beeld hebben of niet? Gaat hij de Intel iGPU als default zien en als zodanig gebruiken? Moet ik nog specifieke firmware of drivers installeren? Gaat het beeld op zwart?

Allemaal vragen die ik eenvoudig kon beantwoorden door het gewoon te doen. Ik startte met de installatie van de videokaart in een PCIe slot. Daarna de monitor via displayport aangesloten op de RX 6400 i.p.v. de iGPU en een druk op de powerknop....wachten...en....beeld! :)

Debian 12 startte gewoon onverstoord door naar de grafische omgeving (strak beeld trouwens! 8)) Ik logde in en ging op internet naar de Debian wiki om te kijken wat ik nog moest doen. Okee, nog wat installeren:
code:
1
sudo  apt-get install firmware-amd-graphics libgl1-mesa-dri libglx-mesa0 mesa-vulkan-drivers xserver-xorg-video-all

Dat ingevoerd via de terminal, bleek dat alles al was geïnstalleerd! Nou, dan maar Steam starten en eens kijken hoe Tomb Raider loopt in 1080p ultra. Meer dan prima (80 frames per seconde). Ben dus heel blij verrast met deze supereenvoudige installatie onder Debian 12! *O*

Edit: daarna nog even via GitHub LACT (Linux AMDGPU Control Application) opgehaald en geïnstalleerd om de temperaturen en andere GPU-zaken eenvoudig grafisch te kunnen monitoren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door pporrio op 14-09-2024 16:51 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

pporrio schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:31:
Eerlijk gezegd werd ik vooraf al behoorlijk zenuwachtig.

Zal de kaart goed werken onder Debian 12?
Zal ik na de kaart in het PCIe slot geïnstalleerd te hebben en de displayportkabel aangesloten te hebben, gelijk beeld hebben of niet?
Gaat hij de Intel iGPU als default zien en als zodanig gebruiken?
Moet ik nog specifieke firmware of drivers installeren?
Gaat het beeld op zwart?

Allemaal vragen die ik eenvoudig kon beantwoorden door het gewoon te doen. Ik startte met de installatie van de videokaart in een PCIe slot. Daarna de monitor via displayport aangesloten op de RX 6400 i.p.v. de iGPU en een druk op de powerknop....wachten...en....beeld! :)

Debian 12 startte gewoon onverstoord door naar de grafische omgeving (strak beeld trouwens! 8))

Ben dus heel blij verrast met deze supereenvoudige installatie onder Debian 12! *O*
Geweldig dat het nu werkt, maar IMHO denk je te moeilijk :
- iGPU vs. Externe GPU kan je als het goed is ook in je BIOS/UEFI regelen :?
- Over het algemeen zal je OS/driver/software altijd kiezen voor een Output waarop WEL een scherm is aangesloten ;)
- Het beeld zal nooit op zwart gaan, want via CTRL+ALT+F1 t/m F12 zal je altijd wel bij een of andere CLI/Terminal kunnen komen om het een en ander te fixen !! :Y)

Verder is Linux ondertussen zo flexibel qua drivers dat je in principe zoiets kan doen :
- Neem een aparte SSD waarop je een distro installeert op PC of Laptop #1
- Zet dezelfde SSD in PC of Laptop #2 die totaal anders is qua (zowat) alle hardware en je hebt nog steeds een werkend systeem !!! 8) :*) d:)b

Daarom is het ook zo'n fijn Live CD/ISO op een USB Stick systeem om mee te werken! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pporrio
@nero355 Ik was vooral blij verrast dat ik helemaal niets hoefde te installeren onder Debian 12, behalve de videokaart fysiek in het PCIe slot plaatsen.

Daarna waren de firmware en drivers al automatisch geïnstalleerd en kon ik gelijk gamen. Dat ben ik met Nvidia videokaarten toch echt anders gewend. En ook in Windows zul je handmatig de drivers moeten installeren voordat je kunt gamen.

Het feit dat je onder Linux niets handmatig hoeft te installeren met een AMD videokaart vind ik echt geweldig! :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:53
nero355 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:15:
[...]

- iGPU vs. Externe GPU kan je als het goed is ook in je BIOS/UEFI regelen :?
- Over het algemeen zal je OS/driver/software altijd kiezen voor een Output waarop WEL een scherm is aangesloten ;)
- Het beeld zal nooit op zwart gaan, want via CTRL+ALT+F1 t/m F12 zal je altijd wel bij een of andere CLI/Terminal kunnen komen om het een en ander te fixen !! :Y)
Ik heb een laptop met een Intel iGPU en een NV2060 GPU. Deze hoef ik niet uit teschakelen omdat ik met nvidia prime direct games kan starten die mijn NV2060 meteen gbruiken. Ik hoef niet te rebooten en zeker niet in mijn BIOS mijn iGPU uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:15:
[...]

Tja alsof zoveel mensen zo handig met de CLI zijn. Weet jij bijv uit je hoofd welke commando's je zou moeten doen voor een fix? Ik absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mark de Vaal schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:50:
Ik heb een laptop met een Intel iGPU en een NV2060 GPU.
Lekker! d:)b
Deze hoef ik niet uit teschakelen omdat ik met nvidia prime direct games kan starten die mijn NV2060 meteen gbruiken. Ik hoef niet te rebooten en zeker niet in mijn BIOS mijn iGPU uit te zetten.
Dat is een heel ander verhaal natuurlijk en vooral de heren (en dames ?!) van https://system76.com/ hebben daar een hoop dingetjes voor gefixt in het verleden in hun Pop!_OS omdat ze dus veel systemen/barebones/laptops verkopen met een dergelijke setup ;)
Sjah schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:03:
Tja alsof zoveel mensen zo handig met de CLI zijn.
Wel zo handig als je Linux/*BSD gebruikt :P
Weet jij bijv uit je hoofd welke commando's je zou moeten doen voor een fix?

Ik absoluut niet.
Het ligt er maar net aan waar we het over hebben, maar 9 van de 10 keer kan je sowieso een hoop via de logging achterhalen en tenminste een richtlijn vinden wat betreft het probleem op dat moment :)

Doe dat maar eens met Windows die gewoon stopt en je totaal niet vertelt wat er mis is gegaan... :X :| :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:48:
[...]

Lekker! d:)b

[...]

[...]

Wel zo handig als je Linux/*BSD gebruikt :P
Ja ik heb het onder de knie dat ik paar commando's ken en uiteraard copy paste enzo. Maar hackers-kundigheden zijn niet persee nodig voor Linux gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:26:
Maar hackers-kundigheden zijn niet persee nodig voor Linux gebruik.
:')

Jaaaa!!! Laten we terug in de tijd gaan naar dat imago van "Dat enge OS waarin je alles moet typen op een zwarte achtergrond!" _O-

LOL!!! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Je kwam zelf met die suggestie... O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:35

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

pporrio schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:25:
@nero355 Ik was vooral blij verrast dat ik helemaal niets hoefde te installeren onder Debian 12, behalve de videokaart fysiek in het PCIe slot plaatsen.

Daarna waren de firmware en drivers al automatisch geïnstalleerd en kon ik gelijk gamen. Dat ben ik met Nvidia videokaarten toch echt anders gewend. En ook in Windows zul je handmatig de drivers moeten installeren voordat je kunt gamen.

Het feit dat je onder Linux niets handmatig hoeft te installeren met een AMD videokaart vind ik echt geweldig! :)
Ik heb onlangs op mijn oude game laptop de meest recente Kubuntu geinstalleerd. De laptop heeft 2 videokaarten aan boord. De Intel UHD die op de 10e gen i7 processor zit ingebakken en een 4 gb Nvidia Geforce GTX 1650ti.

Het systeem werkte prima bij het installeren en de Nvidea werd standaard gebruikt. Alleen wel de driver moeten veranderen. Want de standaard geinstalleerde Noveau driver voldoet prima voor standaard office en video kijken, maar voor games tergend langzaam. De Nvidia driver geinstalleerd en gaan met die banaan.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
Voor degene met Nvidia die last hebben van screen tearing haal vinkje weg bij ForceCompositionPipeline en Allow flipping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Zijn er hier gebruikers van Bazzite? Dat is een distro met focus op gaming, gebaseerd op Fedora Silverblue. Er zijn opties voor Gnome en KDE en ingebakken Nvidia drivers. Ook is er een "Steam gaming mode", zodat je direct inlogt op de Steam UI (zoals de Steam Deck).

Ik vind het idee van Silverblue met atomic updates erg prettig. Het is wel even wennen met installeren van dingen. Maar inmiddels snap ik rpm-ostree en toolbox redelijk. Al een aantal keer een rollback gedaan en het werkt vlekkeloos. Ook mooi dat je kan zien wat er in elke update zit (rpm-ostree list). Voelt een beetje als werken met git.

Nou heb ik met Bazzite en eerder met Fedora wel een probleem met mijn Nvidia videokaart (GTX1070): onlangs wat crashes en screen tearing (@desalniettemin ik zal je tip uitproberen). Je zou zeggen dat het met Bazzite, met vooraf geinstalleerde Nvidia drivers, alles zou werken, maar nee hoor. Blijft ellende.

Maar ik wil toch wel een keer volledig van Windows af. Volgens mij is de oplossing simpel: Gewoon een AMD kaart kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
@Tk55 Op zich werken Nvidia videokaarten best goed (steeds beter) met de proprietary drivers van Nvidia onder Linux. Het ligt er ook aan aan welke games je speelt. Ik zoek het spel altijd even op via protondb.com om te zien of er nog aanvullende instellingen en tweaks gedaan moeten worden om het (beter) te laten draaien. Denk bijvoorbeeld aan aangepaste Proton (GE) versie, een specifieke DirectX versie afdwingen en launch parameters).

En soms draait een spel gewoon echt niet lekker onder Linux via Proton. Dat kun je op de site van protondb dan ook terugvinden. Ook updates van een spel kunnen roet in het eten gooien zodat het niet meer draait onder Linux, al dan niet tijdelijk. Zo werkt Assassins Creed Syndicate nu niet meer bij mij na een update. Wordt wel weer een keer gefixt, maar is part of life met Windows games onder Linux.

Games met native Linux-ondersteuning als Tomb Raider, Rise of the Tomb Raider en Shadow of the Tomb Raider werken dan weer subliem! :)

[ Voor 21% gewijzigd door pporrio op 17-09-2024 12:42 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@pporrio het gaat in mijn test geval om Dota 2, die gewoon Linux native is. Ik zie op protondb wel wat suggesties om het zonder Vulkan te proberen, dus ik ga dat even testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tk55 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:24:
Maar ik wil toch wel een keer volledig van Windows af.
+1 :)
Volgens mij is de oplossing simpel: Gewoon een AMD kaart kopen.
Ik ben dat merk door de jaren heen na uitgebreide ervaring ermee maar een beetje een prutsmerk gaan vinden en voel er eigenlijk nog weinig voor om ook maar iets van dat merk te kopen en al helemaal als je de hedendaagse prijzen van hardware in het algemeen ziet... :X :| :/

Om je een idee te geven :
- AMD K6-2 500 MHz i.c.m. VIA Chipset
- AMD 64 X2 4400+ i.c.m. Nvidia Chipset
- ATi 1900XTX
- 4 x ATi/AMD HD5870
- 2 x AMD R9 290X 8 GB

En ergens in dat verhaal passen ook nog een HD5770 en een HD4350 of zoiets, maar hoe of wat of waarom weet ik niet meer... :$

* nero355 was er wel een beetje klaar mee toen CCC ergens rond 2016/2017 ineens verdween onder Windows en dat verschrikkelijke rare nieuwe onding ervoor in de plaats kwam :r

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:43
Nadat er een native Linux versie van Winbox (Mikrotik) is uitgekomen was dit voor mij het laatste zetje om (prive) definitief te stoppen met Windows. Ik heb nog een Lenovo Legion laptop met een Nvidia GeForce GTX1660 videokaart die wat mij betreft nog niet is afgeschreven. Mijn voorkeur was in eerste instantie Debian omdat ik deze ook voor mijn servers gebruik. Voorkeurs desktop is KDE Plasma.

Begonnen met Trixie maar deze gaf om de haverklap een complete freeze. Na reboot een diskcheck (waarna in een enkel geval geen normale opstart meer mogelijk was). Hierna de stable versie Bookworm geinstalleerd maar ook hiermee freezes. Balen en een tegenvaller.

Hierna EndeavourOS (Arch) geprobeerd met KDE Plasma. Hiermee geen freezes maar deze kwam niet betrouwbaar uit de slaapstand, weer balen.

Hierna Pop!_OS geprobeerd met KDE Plasma, deze werkt tot nu toe vlekkeloos en lijkt voorlopig een blijvertje te zijn. Op mijn PC draait Debian wel prima.

Baal er toch van dat Debian niet goed werkt op de laptop, zou dit te troubleshooten zijn of moet ik daar voor deze Lenovo laptop geen tijd meer in steken? Ben op den duur van plan om een 'Linux' laptop te gaan aanschaffen.

[ Voor 0% gewijzigd door Jef61 op 17-09-2024 23:17 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Tk55 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:24:
Nou heb ik met Bazzite en eerder met Fedora wel een probleem met mijn Nvidia videokaart (GTX1070): onlangs wat crashes en screen tearing (@desalniettemin ik zal je tip uitproberen). Je zou zeggen dat het met Bazzite, met vooraf geinstalleerde Nvidia drivers, alles zou werken, maar nee hoor. Blijft ellende.
De drivers voor Nvidia vanaf de 20xx serie worden nog verbeterd en deels open source. Als het goed is maakt het binnenkort dus niet meer uit of je Nvidia of AMD hebt op Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jef61 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:03:
Nadat er een native Linux versie van Winbox (Mikrotik) is uitgekomen
:> NICE!!! *O*

Dat is echt iets wat al laaang had moeten gebeuren !! 8) :*)
Hierna Pop!_OS geprobeerd met KDE Plasma, deze werkt tot nu toe vlekkeloos en lijkt voorlopig een blijvertje te zijn.
IMHO ook het beste voor zo'n Gaming Laptop :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jef61 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:03:
Nadat er een native Linux versie van Winbox (Mikrotik) is uitgekomen was dit voor mij het laatste zetje om (prive) definitief te stoppen met Windows.
Ik heb ook een Mikrotik router. Heb met de webUI zo'n beetje alles wel kunnen doen wat ik moet, paar dingen via CLI gedaan. Wat is de meerwaarde van Winbox? Zag het eens bij een collega (die heeft ook een Mikrotik router) en het leek meer op een wrapper voor de webinterface.

Vergeet trouwens niet om je RouterBOARD ook te upgraden als je de firmware package bijwerkt. M'n collega had geen flauw idee dat dat ook moest en dacht dat 'ie op de laatste firmware zat. Bleek dat dat gedeelte nog de versie van toen hij 'm kocht zat. :+
Ik heb nog een Lenovo Legion laptop met een Nvidia GeForce GTX1660 videokaart die wat mij betreft nog niet is afgeschreven. Mijn voorkeur was in eerste instantie Debian omdat ik deze ook voor mijn servers gebruik. Voorkeurs desktop is KDE Plasma.

Begonnen met Trixie maar deze gaf om de haverklap een complete freeze. Na reboot een diskcheck (waarna in een enkel geval geen normale opstart meer mogelijk was). Hierna de stable versie Bookworm geinstalleerd maar ook hiermee freezes. Balen en een tegenvaller.
Bijzonder. Zeker omdat ook Bookworm dit doet is wel heel vreemd. Als je niks in de logs kon vinden hierover, zou ik haast denken dat de hybrid graphics iets doet waardoor het over de zuiger gaat.
Hierna EndeavourOS (Arch) geprobeerd met KDE Plasma. Hiermee geen freezes maar deze kwam niet betrouwbaar uit de slaapstand, weer balen.

Hierna Pop!_OS geprobeerd met KDE Plasma, deze werkt tot nu toe vlekkeloos en lijkt voorlopig een blijvertje te zijn. Op mijn PC draait Debian wel prima.

Baal er toch van dat Debian niet goed werkt op de laptop, zou dit te troubleshooten zijn of moet ik daar voor deze Lenovo laptop geen tijd meer in steken? Ben op den duur van plan om een 'Linux' laptop te gaan aanschaffen.
Uitzoeken kan altijd, zolang de oorzaak maar in de logs te vinden is. Als je echt wilt en de tijd hebt, zou je kunnen uitzoeken wat Pop_OS anders doet, want uiteindelijk is de basis alsnog Debian (met een Ubuntu laag er tussen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:43
Hero of Time schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:45:
[...]

Ik heb ook een Mikrotik router. Heb met de webUI zo'n beetje alles wel kunnen doen wat ik moet, paar dingen via CLI gedaan. Wat is de meerwaarde van Winbox? Zag het eens bij een collega (die heeft ook een Mikrotik router) en het leek meer op een wrapper voor de webinterface.
Handig van Winbox vind ik dat settings van bv kolom breedte of welke kolommen zichtbaar zijn onthouden blijven (handig bij de firewall rules), voorzover ik weet is dat niet bij de webgui. Ook MAC-access is handig als je nog in de configuratie fase zit. Als alles goed draait schakel ik MAC-access trouwens uit.
Vergeet trouwens niet om je RouterBOARD ook te upgraden als je de firmware package bijwerkt. M'n collega had geen flauw idee dat dat ook moest en dacht dat 'ie op de laatste firmware zat. Bleek dat dat gedeelte nog de versie van toen hij 'm kocht zat. :+
Ja is bij mij bekend (ook pas op een later moment ;) )
Bijzonder. Zeker omdat ook Bookworm dit doet is wel heel vreemd. Als je niks in de logs kon vinden hierover, zou ik haast denken dat de hybrid graphics iets doet waardoor het over de zuiger gaat.

Uitzoeken kan altijd, zolang de oorzaak maar in de logs te vinden is. Als je echt wilt en de tijd hebt, zou je kunnen uitzoeken wat Pop_OS anders doet, want uiteindelijk is de basis alsnog Debian (met een Ubuntu laag er tussen).
Ik was hier ook verbaasd over, idd omdat Pop_OS gebaseerd is op Debian / Ubuntu. Zou nog interessant zijn om te proberen of Ubuntu stabiel is. Moet toegeven dat ik geen logs bekeken heb, vraag me af of het OS nog kans krijgt om iets in de logs te schijven bij een freeze, ook omdat de checkdisk fouten gaf.

Ik was er op een gegeven moment klaar mee dus laat het nu even zo, maar mezelf kennnende ga ik hier toch weer een keertje mee aan de slag 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
nero355 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:02:
[...]

:> NICE!!! *O*

Dat is echt iets wat al laaang had moeten gebeuren !! 8) :*)

[...]

IMHO ook het beste voor zo'n Gaming Laptop :)
CachyOS schijnt erg goed te zijn voor gaming. Ik game overigens helemaal niet. Ik vind er geen zak aan. Saai.

@Jef61 Pop is gebaseerd op Ubuntu LTS.

[ Voor 5% gewijzigd door desalniettemin op 19-09-2024 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
desalniettemin schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:29:
[...]

CachyOS schijnt erg goed te zijn voor gaming. Ik game overigens helemaal niet. Ik vind er geen zak aan. Saai.

@Jef61 Pop is gebaseerd op Ubuntu LTS.
Ik draai al een jaar CachyOS. Ik kan je zeggen dat dit een geweldige distro is. Alleen speelt bij mijn nieuwsgierigheid weer op en kijk met een schuin oog naar PikaOS 4 beta. Ipv van Ubuntu based (Pika v3) is PikaOS4 bèta een direct Debian based distro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Mark de Vaal schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:57:
[...]

Ik draai al een jaar CachyOS. Ik kan je zeggen dat dit een geweldige distro is. Alleen speelt bij mijn nieuwsgierigheid weer op en kijk met een schuin oog naar PikaOS 4 beta. Ipv van Ubuntu based (Pika v3) is PikaOS4 bèta een direct Debian based distro.
A1RM4X op You Tube heeft er een ruim 4 uur durende live stream over gedaan over Pika OS, mocht je geinteresseerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark de Vaal
desalniettemin schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:52:
[...]

A1RM4X op You Tube heeft er een ruim 4 uur durende live stream over gedaan over Pika OS, mocht je geinteresseerd zijn.
Heb ik gisteren op youtube live gezien. I know but thanks anyway.

Ik wacht wel dat Pika 4 stable is. Ik heb de Alpha versie al geprobeerd, maar als eigen Pika apps zoals Welcome app crashed constant met reboot als gevolg. Beta zal wel beter zijn, maar bij A1RM4X crashed die app (pikman volgens mij) ook steeds.

[ Voor 27% gewijzigd door Mark de Vaal op 19-09-2024 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:16

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als privé-laptop gebruikte ik een iets van 12 jaar oude Dell laptop, echt meer een luggable dan een laptop naar huidige standaarden. Op dat ding draaide ik Bunsenlabs Boron. Recent had ik een "nieuwe" laptop op de kop getikt. Een slechts 5 jaar oude Lenovo Thinkpad T495, mooie upgrade dus tov die Dell.

Zou ik daar ook Bunsenlabs op zetten, terug naar het oude vertrouwde Debian wat in medio jaren 1990 mijn eerste Linuxliefde was, of weer eens gaan distro-hoppen?

Distro-hoppen it is. Ik heb er Garuda Linux op gezet. De DR460NIZED edition uiteraard. Voor het eerst dat ik Arch gebruik! Ik was altijd een beetje bang van Arch omdat het zo barebones is, maar Garuda is dat juist helemaal niets. Ik heb alles aan de praat zonder de command line nodig te hebben gehad of een tekstbestand te hoeven editen. De verschillende configuratieschermen die Garuda bovenop Arch legt werken fijn, zijn goed geïntegreerd, en bieden feitelijk alles wat de meeste gebruikers nodig zullen hebben. En ik ben ook best wel fan van de standaard flashy neonkleuren moet ik zeggen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:33
Ik ben sinds kort lichtgewicht distro's gaan verkennen vanwege een oude trage laptop uit 2010 op mijn werk, maar ik moet zeggen dat ze allemaal op één punt falen wat mij betreft en dat is dat je niet makkelijk de taakbalk en desktop links/iconen voor applicaties kunt aanpassen.

Bunsenlabs Boron, Mabox en MX Linux met Fluxbox hebben allemaal dat probleem omdat ze tint2 als taakbalk gebruiken. Tint2 is nu niet echt gebruikersvriendelijk.

Op dat punt is Mabox veel beter ingericht dan Bunsenlabs Boron, omdat je met Mabox via een grafisch menu allerlei instellingen van Tint2 makkelijk kunt aanpassen, waarvan ik de positie van de taakbalk de belangrijkste vind.

Ander puntje dat mij opvalt is dat het voor bepaalde doeleinden vrij zinloos is om zo'n lichte distro op een stokoude laptop te installeren. Neem bijvoorbeeld een moderne browser. Die maakt alle snelheidswinst die je met een super lichte distro behaald razendsnel weer ongedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Uruk-Hai op 11-10-2024 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Ik vind lichtgewicht altijd een beetje een onduidelijke omschrijving. Er zijn verschillende factoren die een rol spelen in de snelheid van een machine. Als je van werkgeheugen naar swap moet stort de performance in maar als je genoeg werkgeheugen hebt is het beter om dat ook te gebruiken. Bijvoorbeeld kde had laatst een issue waarbij de HD werd gebruikt in een operatie waardoor in sommige gevallen mensen een stotter hadden voor iets dat gewoon in ram moest zitten.

In de browser wordt vaak een heleboel js uitgevoerd voor onzinnige advertenties. Is het dan lichtgewicht om een adblocker te installeren of juist niet?

Daar bovenop is het zo snel mogelijk uitvoeren van een taak niet altijd de meest optimale oplossing voor een gebruiker. Het soepel blijven bewegen van een cursor is voor een gebruiker vaak belangrijker dan het opslaan van een bestand alle voorrang te geven.

Kortom, pas de software die je gebruikt aan op de machine maar gebruik niet zomaar lichtgewicht software omdat er misschien wel afwegingen zijn gemaakt die negatief uitvallen voor jouw gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Overigens werd ik prettig verrast door Bodhi Linux, want dat is een lichtgewicht distro waarmee het wél mogelijk is om links/icons vanuit het applicatiemenu naar de taakbalk te slepen. Het kán dus wel, lichtgewicht met gebruiksvriendelijkheid combineren.

Wat mij echter tegen viel aan Bodhi is dat die de door mij ingestelde resolutie (standaard 800x600 pixels) niet onthield na een herstart van mijn VM (Virtualbox), maar dat kan ook aan de virtualisatiesoftware liggen. Verder bied het browser-based app center een erg beperkt aanbod van applicaties. De makers van Bodhi willen niet aan de integratie van Flatpaks omdat ze van mening zijn dat dat oude trage hardware overbelast. Ze bieden echter wel een pagina aan met installatie instructies voor wie toch flatpak apps wil installeren op Bodhi. Wat ik me afvraag: als ze bang zijn dat systeembronnen overbelast raken, wat doet een applicatie als Handbrake dan in hun app center? Keepass zit er dan weer niet in. Zo lijkt het alsof er sprake is van een willekeurig aanbod bij Bodhi.

[ Voor 86% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-10-2024 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:44
Maakt een SSD in een oud systeem niet een groter verschil dan welke lichtgewicht distro dan ook?

Ik heb wel eens (2 jaar terug of zo) "gewoon" Arch met KDE geïnstalleerd op mijn Sony Vaio FZ11S, gekocht in 2007, (2GB RAM als ik hem nu even terug zoek), met een antieke Intel 120GB SSD (uit de tijd dat er nog alleen SLC was en je meer dan €1 per GB betaalde, denk ~2011, 2012). En nouja, daarmee is het geen snelheidsmonster. Maar het draaide en was niet storend langzaam in mijn herinnering.
Mijn Asus Transformator (T102?) die 10 jaar nieuwer is zou ik gevoelsmatig van zeggen dat die langzamer is (maar nooit naast elkaar vergeleken). En daar heb ik dan ook Arch met KDE op, en dat draait beter dan Windows dat ik de eerste jaren er op heb gehad.

Edit:
Oeps, 2007 dus, niet 2017. (In 2017 bestond het hele Sony Vaio ook al jaren niet meer)

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 12-10-2024 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:54
2017 en 2GB ram, klopt dat wel? Ik kocht in 2013 een Dell laptop met 6GB ram, en dat was toen (wat ik me herinner) al niet ongebruikelijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
RobertMe schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:05:
Maakt een SSD in een oud systeem niet een groter verschil dan welke lichtgewicht distro dan ook?
Niet altijd. E.e.a. is afhankelijk van de processor en het gebruiksdoel.
Mijn Asus Transformator (T102?) die 10 jaar nieuwer is zou ik gevoelsmatig van zeggen dat die langzamer is (maar nooit naast elkaar vergeleken). En daar heb ik dan ook Arch met KDE op, en dat draait beter dan Windows dat ik de eerste jaren er op heb gehad.
Ik heb ook een Asus Transformer gehad, maar ik kan me niet voorstellen dat KDE daar lekker op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Uruk-Hai schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

Ik heb ook een Asus Transformer gehad, maar ik kan me niet voorstellen dat KDE daar lekker op draait.
Ligt natuurlijk ook aan het model. Ik heb er 2 (gehad). Een T100, "laptop waar je scherm uit toetsenbord kunt pakken" (de "bekende" transformer variant); en een T102, "Surface lookalike", dus meer echt een tablet, met kickstand, en magnetisch bevestigd "zacht" toetsenbord; en die T102 draait het best okay op. Geen snelheidsmonster of zo, maar het werkt zonder echt traag te zijn. Maar veel meer dan browser + console (/Konsole :+) doe ik er niet op. Of op de T100 uberhaupt Linux kan weet ik niet (meen van niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
MX Linux op een hergebruikte Dell optiplex 5050 mini draait als een tierelier. Alles opent meteen als ik er op klik en het is retestabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik ben nu Linux Lite aan het testen in een VM omdat ik nog niet helemaal klaar was met het verkennen van de lichtgewicht en de iets zwaardere dan lichtgewicht distro's.

Man, wat is die Linux Lite (7.0) slaapverwekkend traag na installatie in een VM met 1 core en 2GB RAM. Vreemd voor een distro die oude computers als doel zou hebben.

Ter vergelijking: Bunsenlabs, Mabox, MX Linux Fluxbox en Bodhi Linux starten in een vergelijkbaar geconfigureerde VM veel sneller op.

Het team achter Linux Lite zegt als doel te hebben om Windows gebruikers er van te overtuigen dat Linux niet moeilijk is. Ik dacht: "dan leveren ze vast gufw mee als firewall". Maar nee hoor, in plaats daarvan zit er een firewall in die er grafisch veel ingewikkelder uit ziet. De GUI van de firewall sluit bovendien direct na opstarten af omdat een service genaamd firewalld standaard niet aan staat. Dat vind ik slordig voor een distro die beweerd gericht te zijn op beginners.

Lite Software is een tool met de volgens de makers meest populaire applicaties op Linux, maar ik vind het maar een heel summier lijstje. Willen ze daar ooit serieus zieltjes mee winnen, dan mag die lijst wel eerst flink uitgebreid worden.

Flatpak applicaties worden niet standaard ondersteund. Dat doet MX Linux juist wel goed.

Over de snelheid in mijn VM valt natuurlijk te twisten, maar ook wat diverse andere punten betreft is Linux Lite volgens mij een kwestie van een leuk bedacht maar slecht uitgewerkt idee.

Ik zie zoveel leuke ideeën voorbij komen in die kleine distro's maar ze zijn het allemaal net niet... Dat vind ik jammer.

Ik ga hierna MX Linux XFCE testen.

Update:
Net MX Linux XFCE live opgestart en daarna geïnstalleerd in weer een VM met 1 core en 2GB RAM.
Beiden gebruiken XFCE, maar MX Linux XFCE is duidelijk veel sneller dan Linux Lite :)
Standaard is gufw als firewall geïnstalleerd en die is nu installatie van het OS ook al direct ingeschakeld :)

Update 2:
Dit krijg ik op een verse installatie van MX Linux XFCE met alle updates geïnstalleerd als ik Steam vanuit de standaard repo's probeer te installeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbExxKpIweko5UE-iTwJ5CfxbOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WRbEBCiV15yoEOgUBdiLblCb.png?f=fotoalbum_large

Geeft bij mij alsnog geen goede eerste indruk :(

Update 3:
Ik heb Linux Mint 22 XFCE geïnstalleerd op een VM met 1 core en 2GB RAM :P
Qua snelheid is het vergelijkbaar met Linux Lite, dat ook op Ubuntu is gebaseerd.
Beiden zijn dus langzamer dan MX Linux XFCE, dat op Debian is gebaseerd.

Maar aan van alles en nog wat is te merken dat Linux Mint zoveel beter is uitgewerkt dan alle andere distro's die ik tot nu toe heb getest dat ik niets anders dan een Mint variant als daily driver ga gebruiken.

Update 4:
Lubuntu geïnstalleerd op een VM met 1 core en 2GB RAM.
Voordeel: lekker snel op minimale hardware.
Nadelen: bijna teveel om op te noemen. Deze distro is de slechtste die ik tot nu toe getest heb. Het opstarten van het softwarecentrum werkt bijvoorbeeld 4 van de 5 keer niet, ook niet na herstarten van het OS. Ander voorbeeld: als je voor de minimale installatie kiest krijg je geen browser en ook geen softwarecentrum. Niet zo'n handige combinatie van ontbrekende applicaties...

[ Voor 55% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-10-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Uruk-Hai schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:48:
Ander puntje dat mij opvalt is dat het voor bepaalde doeleinden vrij zinloos is om zo'n lichte distro op een stokoude laptop te installeren.
Het is maar net wat je ermee doet IMHO :)

Ik heb hier twee laptops uit 2010 met iets van een i3 350/370M en 4 GB RAM en een SSHD erin en daar kan je nog best wel veel mee doen eigenlijk :Y)
Neem bijvoorbeeld een moderne browser. Die maakt alle snelheidswinst die je met een super lichte distro behaald razendsnel weer ongedaan.
Dat heeft zoveel redenen dat we daar beter niet over kunnen beginnen, want aan dat verhaal lijkt maar geen einde te komen... :X :| :/
Guus... schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 06:58:
In de browser wordt vaak een heleboel js uitgevoerd voor onzinnige advertenties. Is het dan lichtgewicht om een adblocker te installeren of juist niet?
IMHO kan ik niet meer zonder :
- Pi-Hole voor het hele netwerk.
- uBlock Origin binnen de browser voor de meuk die je niet via DNS kan blokkeren.
- "I don't care about Cookies" voor het Cookies gezeik...

Het internet is echt een serieus nare plek geworden de afgelopen 15 a 20 jaar of zo :r
Daar bovenop is het zo snel mogelijk uitvoeren van een taak niet altijd de meest optimale oplossing voor een gebruiker. Het soepel blijven bewegen van een cursor is voor een gebruiker vaak belangrijker dan het opslaan van een bestand alle voorrang te geven.
Er is zoveel meer dat mis kan gaan dat je juist niks voorrang wilt geven, maar juist alles TEGELIJK z.s.m. wilt afhandelen IMHO :)
Kortom, pas de software die je gebruikt aan op de machine maar gebruik niet zomaar lichtgewicht software omdat er misschien wel afwegingen zijn gemaakt die negatief uitvallen voor jouw gebruik.
IMHO onzin en allemaal het gevolg van steeds luiere developers... -O-
Het zal in ieder geval flink helpen :)
een antieke Intel 120GB SSD (uit de tijd dat er nog alleen SLC was en je meer dan €1 per GB betaalde, denk ~2011, 2012).
Klinkt als een Intel X-25M of zoiets en dat was toch echt gewoon MLC hoor ;)

SLC zat alleen in kleine 16/32 GB SSDtjes in het begin en verdween al gauw toen we eenmaal naar 64 GB en grotere SSD's gingen...
En nouja, daarmee is het geen snelheidsmonster.
Alles is relatief...

Ik denk dat heel veel mensen niet meer de bizarre verschillen tussen
- SATA HDD (8 opdrachten tegelijk op spinnende schijven die dat amper net aan kunnen ondanks de aanwezigheid van een bepaalde hoeveelheid Cache)
- SATA SSD (8 opdrachten tegelijk op NAND geheugen met/zonder Cache)
- NVMe SSD ( !! 65535 !! opdrachten tegelijk op NAND geheugen met/zonder Cache)
begrijpen vandaag de dag ;w
Uruk-Hai schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:15:
Het team achter Linux Lite zegt als doel te hebben om Windows gebruikers er van te overtuigen dat Linux niet moeilijk is. Ik dacht: "dan leveren ze vast gufw mee als firewall". Maar nee hoor, in plaats daarvan zit er een firewall in die er grafisch veel ingewikkelder uit ziet. De GUI van de firewall sluit bovendien direct na opstarten af omdat een service genaamd firewalld standaard niet aan staat. Dat vind ik slordig voor een distro die beweerd gericht te zijn op beginners.
Het zal sowieso geen Firewall zijn die uitgaand verkeer van Applicaties kan tegenhouden dus lekker belangrijk op een Desktop waarbij alles lokaal draait :?

Ik ben in ieder geval blij dat ik er geen rekening mee hoef te houden op mijn PC of Laptop of zelfs telefoon die een geschikte Linux distro draait :)

Als ik die ellende wil dan start ik wel Windows op >:) :P :+
Flatpak applicaties worden niet standaard ondersteund. Dat doet MX Linux juist wel goed.
Hoeft IMHO ook niet : Repository met alles erop en eraan of eventueel zelf wat toevoegen is prima!

Kan dat niet ?
Dan download ik wel het een en ander wel als losse software...
een VM met 1 core en 2GB RAM.
IMHO is dat niet meer van deze tijd : Zelfs mijn PC uit 2006 had 2 Cores en ook 2 GB RAM :P
Dat is ondertussen 18 jaar geleden... :X

Probeer het eens met 2 Cores/2 Cores + HT/4 Cores en eigenlijk gewoon minimaal 4 GB RAM ;)

En als je makkelijk Remote bij je VM wilt kunnen komen op een beetje resolutie van 1080p/1200p ga dan eens aan de slag met https://www.spice-space.org/faq.html d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Enfin, om terug te komen op de topic titel:

Op de eerste plaats voor mij staat Linux Mint en dan met name de Cinnamon editie.

En ik kan niet zeggen dat hij op de tweede plaats staat, want daarvoor schiet hij op een aantal punten nog tekort, maar een warm plekje in mijn hart heeft hij wel verdiend: Bodhi Linux. Met de Moksha DE kan nét iets makkelijker worden gewerkt dan Enlightenment vanwaar het is afgeleid.

Voor mij zijn dit de twee toppers qua zwaargewicht en lichtgewicht distro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 10:28
Wie kan mij helpen met mijn uitdaging met Openmediavault en Dedian, weet niet veel van Linux.

Ik wil OMV via Dedian op een SSD van 1 TB plaatsen in een eigen map en de rest van de SSD gebruiken voor oa Docker.
Het installeren van dedian en later OMV lukt, alleen ik geen toegang tot de SSD om er mappen te maken.

ik vermoed dat het maken heeft met bij de installatie de schijfindeling, daar kies ik de volledige schijf en Home, Swap en /.

Ik zie de SSD bij OMV met ongeveer 950 GB staan. maar is niet te gebruiken.

Men vraag,

wat is het stappenplan om OMV te installeren op een SSD en ook om de SSD te kunnen benaderen voor bestanden.

Alvast dank

Ron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:33

Cyphax

Moderator LNX
sterremos schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:29:
Wie kan mij helpen met mijn uitdaging met Openmediavault en Dedian, weet niet veel van Linux.

Ik wil OMV via Dedian op een SSD van 1 TB plaatsen in een eigen map en de rest van de SSD gebruiken voor oa Docker.
Het installeren van dedian en later OMV lukt, alleen ik geen toegang tot de SSD om er mappen te maken.

ik vermoed dat het maken heeft met bij de installatie de schijfindeling, daar kies ik de volledige schijf en Home, Swap en /.

Ik zie de SSD bij OMV met ongeveer 950 GB staan. maar is niet te gebruiken.

Men vraag,

wat is het stappenplan om OMV te installeren op een SSD en ook om de SSD te kunnen benaderen voor bestanden.

Alvast dank

Ron
Zou je hier een apart topic voor kunnen maken? Het is niet echt een vraag die in dit topic thuishoort. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Iemand die weet waarom ik geen pdf's kan verzenden vanuit Thunar met de Thunderbird flatpak? Ook met de deb lukt het niet. MX Linux Xfce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:33

Cyphax

Moderator LNX
desalniettemin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:25:
Iemand die weet waarom ik geen pdf's kan verzenden vanuit Thunar met de Thunderbird flatpak? Ook met de deb lukt het niet. MX Linux Xfce
Ook hiervoor gelieve een eigen topic te maken, 't is een prima vraag, maar hier off-topic. :)
(Geef daarbij iets meer informatie zoals foutmeldingen of screenshots e.d. voor betere kans op een oplossing)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 10:28
Ik kwam gisteren CasaOs tegen op youtube, en heb vandaag het eens op een oude laptop gezet,
Was wel een beetje verrast over dat programma., even over debian installeren, de apps uit de store installeren oa HA, Emby, Jellyfin enz. en ik had een mediaspeler.

Was van de week begonnen met een nieuwe opzet voor mijn server, en was bezig met open media vault installeren, maar dit lijkt me ook een goed alternatief

Ik weet wel dat Casaos niet echt een Nas is, maar ben benieuwd of er tweakers zijn die Casaos gebruiken en hoe jullie het vinden, of misschien een betere alternatief is met dezelfde opzet.
Ik gebruik mijn Nas eigenlijk alleen voor het ophalen en afspelen van films en muziek. een backup is niet echt nodig..

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

sterremos schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:31:
Ik weet wel dat Casaos niet echt een Nas is, maar ben benieuwd of er tweakers zijn die Casaos gebruiken en hoe jullie het vinden, of misschien een betere alternatief is met dezelfde opzet.
De website is verschrikkelijk en ik zie Docker staan dus : NOPE.AVI :N

Ik weet niet wat je allemaal nodig hebt, maar zo'n beetje alle mogelijke alternatieven lijken me de betere keuze eerlijk gezegd :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 17:15
nero355 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:58:
[...]

De website is verschrikkelijk en ik zie Docker staan dus : NOPE.AVI :N

Ik weet niet wat je allemaal nodig hebt, maar zo'n beetje alle mogelijke alternatieven lijken me de betere keuze eerlijk gezegd :X
Ik zit vooral naar dit onderdeel van de FAQ te kijken:
Does CasaOS collect my private data/information?
Project CasaOS started as a community-based open-source project which committed to democratizing data and giving service control back to your hands. Hence we will do our best to protect your data privacy.
Er wordt een ja/nee vraag gesteld en je krijgt een vaag verhaal dat helemaal niets zegt en geenszins antwoord geeft op de vraag. Ik interpreteer het als een "ja" en je mag de community vertrouwen om daar verantwoordelijk mee om te gaan. Ik vind het ook heel gek om te beschrijven dat het project als een "community-based open-source project" is gestart en toentertijd een of andere vage commitment heeft afgegeven zonder duidelijk te maken wat de standpunten nu zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Jolijter op 25-10-2024 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:35
Zojuist EndeavourOS geïnstalleerd op mijn Thinkpad T480s. Dat ging feilloos en werkt als een malle, het voelt zelfs nog weer vlotter aan dan Manjaro wat er hiervoor op stond....

Dikke aanrader dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Falco schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:09:
Zojuist EndeavourOS geïnstalleerd op mijn Thinkpad T480s. Dat ging feilloos en werkt als een malle, het voelt zelfs nog weer vlotter aan dan Manjaro wat er hiervoor op stond....

Dikke aanrader dus!
Probeer dan ook eens Cachy OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
desalniettemin schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:37:
[...]

Probeer dan ook eens Cachy OS.
CachyOS is top. Zoals een Distro zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jolijter schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:02:
Ik zit vooral naar dit onderdeel van de FAQ te kijken:

[...]

Er wordt een ja/nee vraag gesteld en je krijgt een vaag verhaal dat helemaal niets zegt en geenszins antwoord geeft op de vraag. Ik interpreteer het als een "ja" en je mag de community vertrouwen om daar verantwoordelijk mee om te gaan. Ik vind het ook heel gek om te beschrijven dat het project als een "community-based open-source project" is gestart en toentertijd een of andere vage commitment heeft afgegeven zonder duidelijk te maken wat de standpunten nu zijn.
Ik vind dat tegenwoordig zo'n typisch "trendy statement" die ik sowieso bullshit vind en dus nooit vertrouw :)

IMHO heb je hetzelfde resultaat met welke andere distro dan ook !!!
Mark de Vaal schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:45:
CachyOS is top. Zoals een Distro zou moeten zijn.
Want :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
Gisteren weer een keertje FreeBSD geprobeerd (14.1-RELEASE). Installatie is op zich niet moeilijk, dankzij het FreeBSD Handbook. Lastiger dan een gemiddelde Linux distro als Mint, minder lastig dan Arch zonder installatiescript.

Waar werd ik blij van:
  • Documentatie (FreeBSD Handbook)
  • PKG package manager werkt super, veel standaard applicaties beschikbaar (Firefox, Thunderbird, FileZilla, VLC, Handbrake)
  • Via Ports eenvoudig nog meer packages compileren
  • Security: strikt toegangsbeheer tot bestanden en devices
  • Lekker snel
Waar werd ik minder blij van:
  • Desktop Environment (XFCE in mijn geval) verre van compleet na installatie (veel extra packages installeren)
  • Alles staat potdicht, normale user kan zelfs geen gebruikmaken van de cd-romspeler zonder configuratiebestanden aan te passen, of een USB-stickje mounten
  • Steam werkend krijgen is echt verschrikkelijk; Dan is het onder Linux veel eenvoudiger met 1 package installeren en starten
  • Het is geen GNU/Linux; Misschien een voordeel voor sommigen, maar in fstab even een ext4 schijfje mounten, werkt al anders
Op zich een mooi OS met veel mogelijkheden en potentie. Maar voor mij specifiek als desktop OS nog niet toegankelijk genoeg. Ongetwijfeld kan - als ik me er verder in verdiep dan een dagje Googlen - wel Steam werkend krijgen, mijn Xbox controller aan de praat krijgen en mijn standaard audio device koppelen aan o.a. VLC. En virtualisatie via qemu is ook niet zo eenvoudig als ik onder Linux gewend ben.

Dus vanmorgen weer Debian 12 met XFCE geïnstalleerd. Dat blijft voor mijn use case toch het beste OS en DE. Kan er alles mee. Maar FreeBSD is zeker leuk om een keer uit te proberen. :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
@pporrio FreeBSD is aan de onderkant ook een ander beestje, leuk om te horen dat Steam wel werkt, werkt proton ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
silverball schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:36:
@pporrio FreeBSD is aan de onderkant ook een ander beestje, leuk om te horen dat Steam wel werkt, werkt proton ook?
Ja, op Internet fora wel gevonden dat sommige lui het aan de praat hebben gekregen, maar het is - vind ik - ontzettend veel gedoe en ingewikkeld. Zeker als je het vergelijkt met een installatie van Steam onder Linux.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
pporrio schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:34:
Gisteren weer een keertje FreeBSD geprobeerd (14.1-RELEASE). Installatie is op zich niet moeilijk, dankzij het FreeBSD Handbook. Lastiger dan een gemiddelde Linux distro als Mint, minder lastig dan Arch zonder installatiescript.

Waar werd ik blij van:
  • Documentatie (FreeBSD Handbook)
  • PKG package manager werkt super, veel standaard applicaties beschikbaar (Firefox, Thunderbird, FileZilla, VLC, Handbrake)
  • Via Ports eenvoudig nog meer packages compileren
  • Security: strikt toegangsbeheer tot bestanden en devices
  • Lekker snel
  • Desktop Environment (XFCE in mijn geval) verre van compleet na installatie (veel extra packages installeren)
  • Alles staat potdicht, normale user kan zelfs geen gebruikmaken van de cd-romspeler zonder configuratiebestanden aan te passen, of een USB-stickje mounten
  • Steam werkend krijgen is echt verschrikkelijk; Dan is het onder Linux veel eenvoudiger met 1 package installeren en starten
  • Het is geen GNU/Linux; Misschien een voordeel voor sommigen, maar in fstab even een ext4 schijfje mounten, werkt al anders
Op zich een mooi OS met veel mogelijkheden en potentie. Maar voor mij specifiek als desktop OS nog niet toegankelijk genoeg. Ongetwijfeld kan - als ik me er verder in verdiep dan een dagje Googlen - wel Steam werkend krijgen, mijn Xbox controller aan de praat krijgen en mijn standaard audio device koppelen aan o.a. VLC. En virtualisatie via qemu is ook niet zo eenvoudig als ik onder Linux gewend ben.

Dus vanmorgen weer Debian 12 met XFCE geïnstalleerd. Dat blijft voor mijn use case toch het beste OS en DE. Kan er alles mee. Maar FreeBSD is zeker leuk om een keer uit te proberen. :)
Check RoboNuggie eens op You Tube. Heeft veel verstand Free BSD.

[ Voor 3% gewijzigd door desalniettemin op 31-10-2024 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
desalniettemin schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:04:
[...]

Check RoboNuggie eens op You Tube. Heeft veel verstand Free BSD.
Thanks, die ken ik al (zelfs geabonneerd op zijn kanaal). :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

pporrio schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:34:
Gisteren weer een keertje FreeBSD geprobeerd (14.1-RELEASE). Installatie is op zich niet moeilijk, dankzij het FreeBSD Handbook.
Die heb ik inderdaad in het begin meerdere keren met heel veel plezier doorgelezen en daarom was alles een stuk makkelijker/voorspelbaarder voor elkaar te krijgen !! d:)b
Dat komt denk ik omdat FreeBSD altijd puur de basis installeert net zoals je bij Debian de volgende keuzes hebt voor KDE bijvoorbeeld : https://wiki.debian.org/KDE#Installation
FreeBSD zou dus voor de Minimal gaan tenzij jij anders aangeeft :)
CDwattes :? :+

Maar effe serieus : Dat hoort je DE te regelen en ik kan me niet herinneren dat daarmee iets niet was gelukt eerlijk gezegd...
Dat is iets wat waarschijnlijk eerst Linux Emulatie wilde hebben en inderdaad : FreeBSD is niet het meest ideale Gaming OS vergeleken met Linux of laat staan Windows :D
Mijn Kubuntu kon ook al niks met mijn USB Stickje nadat ik OPNsense erop had DD-ed dus ach ja... :)

Volgens mij kan je het wel werkend krijgen als je de juiste meuk erbij installeert dus het is maar net waar je behoefte aan hebt ?!
Op zich een mooi OS met veel mogelijkheden en potentie. Maar voor mij specifiek als desktop OS nog niet toegankelijk genoeg. Ongetwijfeld kan - als ik me er verder in verdiep dan een dagje Googlen - wel Steam werkend krijgen, mijn Xbox controller aan de praat krijgen en mijn standaard audio device koppelen aan o.a. VLC.
Als je het gamen weg zou laten dan blijft er gewoon een heel mooi OS over IMHO :)
En virtualisatie via qemu is ook niet zo eenvoudig als ik onder Linux gewend ben.
FreeBSD doet aan bhyve maar QEMU kan blijkbaar ook : https://docs.freebsd.org/en/books/handbook/virtualization/ :)
desalniettemin schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:04:
Check RoboNuggie eens op YouTube.

Heeft veel verstand FreeBSD.
IMHO kan je beter iets van blogs lezen dan een video kijken als je een tutorial zoekt, maar hey... wie ben ik... oww ja... wacht... die eene oldschool gast die liever dingen leest dan kijkt als het effe kan natuurlijk !!! :P

[ Voor 7% gewijzigd door nero355 op 01-11-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik vind video's leuker. Ik ben niet zo van het lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
desalniettemin schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:06:
Ik vind video's leuker. Ik ben niet zo van het lezen.
Mwah laatst een handleiding gezocht op YT voor een probleem op mijn Tv, een video, bleek het heikele punt misschien 3 zinnen te zijn. Dat kan sneller met tekst/lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
_O- Ja, ik rip mijn gekochte cd's naar flac voor op de NAS zodat mijn streamer in de woonkamer deze kan afspelen :)
Maar effe serieus : Dat hoort je DE te regelen en ik kan me niet herinneren dat daarmee iets niet was gelukt eerlijk gezegd...
Ja, dat zou je verwachten, maar je moet wat aanpassingen doen in de configuratiebestanden /etc/sysctl.conf, /etc/devfs.rules, /etc/rc.conf en /etc/devfs.conf. :S

En als je dat allemaal hebt gedaan kom je erachter dat er ook een package automount bestaat, waarbij je 1 package installeert en maar 1 configuratiebestand hoeft aan te passen: /usr/local/etc/automount.conf |:(

Mijn platencollectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pporrio
nero355 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:17:
IMHO kan je beter iets van blogs lezen dan een video kijken als je een tutorial zoekt, maar hey... wie ben ik... oww ja... wacht... die eene oldschool gast die liever dingen leest dan kijkt als het effe kan natuurlijk !!! :P
Deze blog van vermaden vond ik erg nuttig voor FeeBSD naast het FreeBSD Handbook en het FreeBSD forum.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Ik heb een vraag. Ik draai nu Ubuntu 24.10. Die 6.11 kernel is super. Alleen een flink aantal software onderdelen zijn te onstabiel voor dagelijks gebruik.

Het liefst zou ik naar 24.04 gaan maar die kernel draait nu op 6.8 maar dat is te oud voor mijn laptop.

Nu ben ik bekend met de mainline ppa maar het ding is dat ik secure boot heb. Ik moet dus signed kernels hebben en ik wil die niet zelf moeten bakken elke keer.

Daarnaast heb ik ook nog een Nvidia/Intel hybride dus Nvidia moet ook signed zijn.

Nu las ik toevallig net over de kernels van het Ubuntu kernel team. Deze hebben signed kernels als ik het goed begrijp.

Zijn dit signed kernels?

https://launchpad.net/~ca...-team/+archive/ubuntu/ppa

En weet iemand of ik Ubuntu 24.04 goed zal werken? Met die ppa?

Ik heb ook al opensuse thumbleweed en Fedora 41 geprobeerd. Qua kernel werkt het prima. Maar qua software loop ik echt tegen teveel issues aan helaas.

Het liefst had ik Debian stable gedraaid met signed recente kernels + Nvidia maar ik las ergens dat ik dan echt een hoop ellende op mijn nek ga halen.

Worst case scenario zet ik secure boot uit maar eigenlijk wil ik daar niet aan (ivm dual boot met windows)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
L0g0ff schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:16:
Worst case scenario zet ik secure boot uit maar eigenlijk wil ik daar niet aan (ivm dual boot met windows)
Want...? Ik draai prive op een PC en laptop prima dual boot met secure boot uit. Nu gebruik ik Windows vrijwel nooit, maar "it just works".

Op de werk laptop heb ik dan weer Manjaro. Met een verplicht nummertje v.w.b. full disk encryption. Op de oude laptop had ik Kubuntu met password unlocking, maar daar werd ik een beetje simpel van (niet alleen Kubuntu :X, maar ook elke dag een 20+ tekens unlock key invoeren). Bij de nieuwe wilde ik dus TPM unlocking gebruiken, en dat heeft secure boot als verplichting (waarbij de TPM het " wachtwoord " alleen beschikbaar stelt aan een UEFI? executable / ... die de matchende signing key gebeuren heeft). Bij *buntu leek dat sowieso al niet te kunnen / lastig te zijn. Prive gebruik ik dan weer Arch, waarbij de wiki ook best prima uitlegt hoe FDE met TPM unlocking + secure boot te doen (uitstekende wiki is de reden waarom ik 15+ jaar terug van OpenSuse naar Arch ben gegaan). Maar Arch leek mij niet echt "work proof" (ondanks dat ik zelden issues heb). Daarom naar Manjaro gegaan, en prima de hele reutemeteut van Secure Boot + FDE + TPM unlocking kunnen volgen. Enige (minor?) dingetje is dat ik bij een handmatige version bump (i.t.t. Arch heeft Manjaro losse packages voor kernel releases, dus een 6.10, 6.11, etc, dus als je 6.10 draait krijg je wel .0, .1, ... maar niet 6.11) ook even een config file van mkinitcpio moet aanpassen zodat voor die nieuwe files een "unified kernel image" (UKI) wordt gemaakt. En vervolgens heb ik sbctl geïnstalleerd die hooked in Pacman en mkinitcpio en na updates etc automatisch die enkele UKI file doet signen.

Dat vervolgens secure boot bij *buntu een issue is is dan wel weer uhm... iffy? Claimen altijd zo gebruikersvriendelijk te zijn. Maar als je ook maar iets wilt doen dat niet in hun process past... (zoals jij dus een wat oudere maar stabiele versie met een nieuwe kernel versie).

Overigens kan ik mij indenken dat de stappen die op de Arch wiki staan ook zouden kunnen werken voor bv Debian?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 17:15
L0g0ff schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:16:
... een flink aantal software onderdelen zijn te onstabiel voor dagelijks gebruik.

...

Ik heb ook al opensuse thumbleweed en Fedora 41 geprobeerd. Qua kernel werkt het prima. Maar qua software loop ik echt tegen teveel issues aan helaas.
Tegen wat voor problemen/issues loop je aan? Ik kan me in mijn jaren van het draaien van Arch en Fedora daar geen voorstelling van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:19:
[...]

Want...? Ik draai prive op een PC en laptop prima dual boot met secure boot uit. Nu gebruik ik Windows vrijwel nooit, maar "it just works".
Inderdaad zelfde reden als jou; secure boot icm TPM voor het unlocken van de disks.

Ik zou inderdaad de arch stappen kunnen volgen. Maar ik wil het eigenlijk wel zo simpel mogelijk houden. Ik durf best wel te zeggen dat ik een beetje technisch ben maar als ik een paar van jouw termen lees mbt signing dan moet ik me ook even wat dieper in gaan lezen ;)

Ik zoek eigenlijk iets gebruiksvriendelijks. Ik hoopte dat die PPA the way to go was.

Maar ik kan het altijd gewoon proberen als ik nergens een antwoord kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Nu online
Jolijter schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:19:
[...]

Tegen wat voor problemen/issues loop je aan? Ik kan me in mijn jaren van het draaien van Arch en Fedora daar geen voorstelling van maken.
Ik gebruik nu een aantal tools; teams-for-linux, OpenVPN Integrated in gnome, prospect for Microsoft mail en rdm (devolutions) en xfreerdp3 voor mijn rdp.

De dingen waar ik tegenaan loop zijn; vpn klapt er geregeld uit tijdens het werken, teams klapt eruit bij het videobellen of de kwaliteit is beneden pijl, outlook cliënt hangt geregeld, rdp is echt heel traag, parameters werken niet met xfreerdp3 terwijl dat dus allemaal wel goed gaat met 24.04. En wanneer iets eruit klapt dan heb ik gewoon een stabiele netwerk verbinding (ik zit bekabeld).

Alleen met 24.04 dan heb ik weer ruzie met mijn videokaart, met mijn webcam, met mijn beeldscherm (laptop) en mijn dockingstation met displaylink.

Ik zoek een stable os met brede support voor 3e party en met nieuwe hardware ondersteuning en het liefst een beetje werkbaar out-of-the-box. Ik heb een xps9440 en ben ook wel bekend met het Ubuntu draadje hierover (veel van de hardware issue zijn known).

Ik ben niet vies van een beetje moeten hacken om iets werkend te krijgen. Maar als ik het draaiend heb dan moet het ook zonder gedoe blijven draaien. Zeker work related.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@L0g0ff: Fedora?

[ Voor 39% gewijzigd door desalniettemin op 06-11-2024 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Nu online
Ik heb een paar dagen Fedora 41 geprobeerd maar die was toen nog beta. Ik had gedoe met dnf5 en switch naar gnome, met mijn displaylink driver voor mijn dockingstation en er zat een fout in waardoor ik met Wayland geen Gnome apps kon starten (die was wel te fixen door een variable).

Ik ben toen terug gegaan naar 24.04 maar die werkte zo brak met mijn hardware dat ik die toen geüpgraded heb naar 24.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@L0g0ff openSuse Leap?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Wellicht wel makkelijker om een nieuwere kernel te installeren met behoud van secure boot? Hetzelfde dus als dat je gekeken hebt om Ubuntu 24.04 te draaien met een nieuwere kernel met behoud van secure boot.
Pagina: 1 ... 41 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.