FateTrap schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:59:
Ook printers zijn niet echt zo problematisch meer.
Zefls op FreeBSD kun je uiteindelijk meestal makkelijk printen als je technisch aangelegd bent:
https://vermaden.wordpress.com/2023/02/07/print-on-freebsd/
Besides being able to print from graphical applications that support CUPS we can also print directly from the command line if needed.
There is of course a chance that your printer will not be detected – or it will not print – or the driver will not attach to it properly … life happens.
What then? Fuck it. There is even more fun way to print … even without any drivers or configuration … directly with nc(1) command
Veel succes met dat laatste als je browser iets moet printen...

Dat is één zaak. Een tweede zaak is dat veel printers een mogelijkheid hebben om vanaf iOS of Android af te printen.
Totdat het niet meer werkt zoals het werkte en je zoiets hebt van "Fuck it! Dan niet!"
Het gevolg is dat ik hier drie toestellen heb met in principe dezelfde software erop en bijbehorende print app waarvan maar één toestel ook echt daadwerkelijk kan printen !!
#JustSamsung&HPthings....
Een derde zaak is dat heel veel printers nu ook de mogelijkheid hebben om vanaf een USB te printen. Dus het maakt niet uit welke Linux distro je dan gebruikt want iedere Linux distro kan makkelijk een FAT32 USB stick mounten.
Daarmee ga je alleen vaak wel meteen van een € 129 kostende printer naar een € 229 kostende printer en dat is best wel lullig dan

Een vierde zaak is dat Brother bestaat. Ze hebben voor zo goed als elk doel goede printers en deze hebben DEB / RPM en AUR drivers. De DEB / RPM drivers staan op hun kwalitatieve website.
Dus ook op meer exotische systemen zoals mageia, PCLinuxOS, Manjaro, Artix Linux, Devuan, etc kun je deze drivers makkelijk installeren.
Fantastisch!
Maar als je LAN NIC kapot is gegaan ben je wel de sjaak en is je Brother Printer zo goed als afgeschreven
Ik vermijd dat merk dus liever voortaan...
Gentoo ondersteunt nu binary packages waardoor je minder tijd verliest, maar ik ben het eens dat er geen goede gebruiksvriendelijke optie is voor Gentoo die alles kan wat Gentoo kan.
God forbid dat je weet hoe je systeem werkt en alles zelf compileert...
Ik vond dat heerlijk onder FreeBSD in ieder geval en in die tijd deed zoiets als een Pentium 4 van 3+ GHz met Hyperthreading of een Athlon 64 X2 4400+ het eigenlijk wel prima op het moment dat je zowel het OS als alle applicaties tegelijk ging updaten
En mocht het misgaan dan heb je gelijk wat nieuws geleerd !!!

Ik hou ook niet van GNOME 3 dat het Fedora team hard pusht maar eigenlijk voor convergence ontwikkeld was en geen goede desktop is hierdoor.
Convergence ?! Voor welk project dan ??
Convergence is voor mij een term die hoort bij Ubuntu Touch en het hedendaagse Lomiri
"Please don't say it's a white one!" 
Nu naar KDE overgestapt (op Ubuntu) en dat is een stuk beter, maar minder gepolijst (login-scherm op mijn breedbeeld ziet er niet uit)
Dat is apart, want zelfs i.c.m. 3 x 1920x1200 krijg ik gewoon netjes meerdere SDDMtjes te zien zonder rare fratsen

Hoe kom je daarbij
Het is zo'n beetje DE DISTRO op het moment dat je een laptop propvol met alleen Intel hardware moet testen!

Miki schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:02:
Het is ook maar wat je prettig vindt, voor mij is KDE gewoon chaos. Er zit weinig structuur en logica in het systeem. Voor meest onzinnige functies is wel een button inclusief icoon bedacht waardoor je het gevoel hebt in een cockpit van een 747 bent beland.
Overdrijven is ook een vak...

Daarnaast zie je dat Gnome veel meer verfijnd is als je gaat opletten hoe de vormgeving in elkaar steekt. Afgeronde hoeken, overgangen van licht naar donker grijs, het zit gewoon doordacht in elkaar.
Dat kun je totaal niet zeggen van KDE.
Maar ik wil helemaal geen ronde hoeken!
Daarom wijzig ik altijd deze instellingen :

Hero of Time schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:13:
Daar zijn dus de meningen over verdeeld. Het stukje wat ik met Gnome heb gedaan was erg frustrerend, kon niks vinden, overzicht ontbrak en logica was voor mij ver te zoeken. Had veel meer een Apple gevoel, de devs bepalen hoe ik het moet gebruiken en een andere manier wordt praktisch afgestraft.
Voor mij is dan ook GNOME altijd gelijk aan Apple MacOS geweest...
Je kan de iconen op de knoppen bij KDE trouwens gewoon uitzetten.
Vind maar eens bij Gnome om de 40 pixel hoge titelbalk te veranderen.
Tja, het is GTK hé! Allemaal oversized knoppen overal... Zelfs als je iets als een GTK afhankelijke applicatie onder Windows installeert !!

Of de panische noodzaak van hamburgermenu's overal waardoor het minder bruikbaar is met alt-sneltoetsen.
Zo fijn die trend inderdaad...

Had je geen FreeSCO DIY Router dan

Dat kan niet...
Windows 8.x en GNOME 3.x.x zijn voor mij zowat door dezelfde persoon bedacht!
Gnome is opionated. Zij zoeken uit hoe je goed kunt werken en bouwen een DE die daarop aansluit met steeds minder ruimte voor eigen interpretatie. Ze durven daarbij drastische wijzigingen in de standaard workflow toe te passen wanneer ze denken dat dat goed werkt. Dat kan ik waarderen. Mijn manier van werken is niet per se de beste en ik sta ervoor open om die te wijzigen wanneer ik daar profijt van kan hebben. Het zijn de kleine dingen zoals standaard het "Activities" scherm openen wanneer je opstart. Dat is waar je vanuit werkt, waarom zou je dan de desktop tonen? Het zou vergelijkbaar zijn wanneer Windows standaard het startmenu zou openen wanneer je opstart. Dat is waar de ontwikkelaar vind dat je vanuit zou moeten werken, laat de gebruiker dat dan als eerste zien.
Je lijkt me de ideale persoon voor Apple/Google/Microsoft software eerlijk gezegd...
Waar andere DEs (en ook Windows en macOS) vooral vasthouden aan een workflow die ooit werkte en daar in de basis weinig aan veranderen en vooral aan toevoegen en de rest aan de gebruiker overlaten doet Gnome dat fundamenteel anders.
MacOS weet ik niet, maar voor Windows geldt dat al lang niet meer met die puinhoop die ze ervan hebben gemaakt sinds Windows 8.x.x

Ik zou het leuk vinden als meer DEs bezig zijn met een opionated workflow zodat ik daarmee kan experimenteren, ik heb geen tijd/zin (meer) om dat zelf te gaan configureren in KDE, i3 of iets anders.
Dan zoek je dus iets wat out-of-the-box goed voor jou werkt en dat heb je blijkbaar gevonden met GNOME maar hoe je daarbij kan blijven als ze bij GNOME weer alles op de schop nemen begrijp ik niet echt/vind ik een beetje raar eerlijk gezegd...
Is dat voor iedereen? Blijkbaar niet. Ik vond het startmenu van Windows 8 helemaal geen slecht idee, alleen de implementatie nogal matig. Moet je kijken wat voor haat daarop was

.
Tja, het was dan ook gewoon extreem slecht en is het IMHO nog steeds gebleven in Windows 10 en 11
Ik wil best iets anders gebruiken hoor, maar dan moet het niet zo raar in elkaar zitten zoals het vaak het geval is met al die idiote experimenten van ze...

Kan ik prima in XFCE of BeOS 5 of FluxBox/OpenBox en dergelijken, maar GNOME zou ik nog hooguit op een tablet uitproberen en als zelfs dat niks wordt dan begin ik er echt niet meer aan...
Het hele Gnome UX design zit uiterst logisch in elkaar en is helemaal gericht op workflow denken.
Het strikt verdelen van gebruik van functies in vaak en minder vaak. En dan consistent doorgevoerd voor alle apps.
https://developer.gnome.org/hig/
Leuke evangelie maar... NEE.

KDE vindt ik zelf weer veel te druk, teveel herrie en rommelig. Doet mij teveel denken aan Microsoft Windows. Terwijl KDE zelf ook weer aangeeft in hun design principes van Simple by default.
https://develop.kde.org/hig/
Dat kan niet, want Windows 10 bijvoorbeeld zeikt aan alle kanten met allerlei irritante notificaties en wil eigenlijk elk bitje dat je hebt veranderd het liefst teruggedraaid zien, want stel je voor dat je wat anders gebruikt/instelt dan standaard het geval is :
THE HORROR !!!