Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
Hero of Time schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:24:
@FateTrap, is het niet handiger om naar de site te linken, ipv directe download? Die download gaat over een tijdje stuk omdat 'ie is opgevolgd met de volgende versie. Plus, je bent dan consistent met al je links. ;)
Mijn vorige links waren de versies en desktops die ik specifiek getest heb.
Voor Void Linux heb je de musl en glibc varianten die een andere ervaring geven.
Bij de musl variant heb je bvb meer kans op compatibiliteitproblemen.
Ik heb de links echter geupdate zoals je vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:11
tJa en over dat bugvrij kan ik ook nog wel iets zeggen. Het is maar welke versies je pakt, neem even mijn favoriete Ubuntu LTS>> die is stabiel en vrij bugvrij. Maar nu draai ik al een jaar mee met ook de tussenversies, en ja dan krijg je de bugs langs je ja, maarja het is ook wel interessant. Bedoel: 2 jaar lang veilig op een LTS versie zitten is saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FateTrap schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:40:
[...]

Mijn vorige links waren de versies en desktops die ik specifiek getest heb.
Voor Void Linux heb je de musl en glibc varianten die een andere ervaring geven.
Bij de musl variant heb je bvb meer kans op compatibiliteitsproblemen.
Ik heb de links echter geupdate zoals je vraagt.
Als het uitmaakt welke versie je neemt, had je dat er natuurlijk bij kunnen zetten als aantekening. ;)
Sjah schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:44:
tJa en over dat bugvrij kan ik ook nog wel iets zeggen. Het is maar welke versies je pakt, neem even mijn favoriete Ubuntu LTS>> die is stabiel en vrij bugvrij. Maar nu draai ik al een jaar mee met ook de tussenversies, en ja dan krijg je de bugs langs je ja, maarja het is ook wel interessant. Bedoel: 2 jaar lang veilig op een LTS versie zitten is saai.
Waarbij een net uitgebrachte Ubuntu LTS ook nog vol met bugs zit. Canonical schopt Ubuntu op de afgesproken dag de deur uit en noemt het 'stable', maar dat is het absoluut niet. Zeker bij LTS moet je op de .1 release wachten voordat het wat fatsoenlijks is. Die komt vaak pas zo'n 4 maanden later.

Gebruik je tussen versies, zoals 22.10, 23.04, 23.10, dan heb je na 4 maanden iets degelijks, maar men is tegen die tijd de volgende release aan het afronden. Zo zal je met tussen releases altijd wat hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:52
Sjah schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:44:
Wat mij daarnaast ook steeds meer opvalt is dat grote spelers van randapparatuur ook zich vaker richten tot de LTS versies dan de tussen versies van Ubuntu. Heeft met name te maken met source pakketjes met afhankelijkheden maar soms ook specifieke PPA’s die niet beschikbaar zijn voor de tussen versies.

Ik ben met dat betreft wel benieuwd met 24.04 of de adoptie van Snap verder doorgezet gaat worden of dat er toch nog niet ondersteunende deb bestanden icm PPA’s aangeboden blijven. Bij 23.10 kun je bijvoorbeeld alleen nog deb’s installeren via de terminal en dat is toch voor nieuwkomers minder gebruiksvriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
[quote]Miki schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:13:
[...]

Wat mij daarnaast ook steeds meer opvalt is dat grote spelers van randapparatuur ook zich vaker richten tot de LTS versies dan de tussen versies van Ubuntu. Heeft met name te maken met source pakketjes met afhankelijkheden maar soms ook specifieke PPA’s die niet beschikbaar zijn voor de tussen versies.

Voor de meeste computer onderdelen die mensen gebruiken maakt het weinig uit welke distro je gebruikt.
Voor printers en bepaalde specifieke hardware kan het meer uitmaken, maar zelfs dan bestaan er heel simpele commando's waarmee je vanop elke Linux distro naar zo goed als elke printer makkelijk kunt printen.

Ik had Ubuntu LTS en Alpine Linux in dual boot op een zwakke laptop gezet. Beide had ik de belangrijkste apps die ik gebruik geïnstalleerd en ZFS ondersteuning gegeven, en op Alpine Linux had ik meer apps zelf geïnstalleerd dan op Ubuntu. Hierna had ik beide systemen ongeveer 5 maanden lang niet geupdate.

Daarna had ik op dezelfde dag de volgende twee taken gedaan:

Alpine Linux updaten: dit duurde minder dan 3 minuten
Ubuntu LTS updaten: dit duurde langer dan 21 minuten

Mijn conclusie, als je de skills hebt om met Alpine Linux te werken is Ubuntu echt puur tijdsverlies, des te meer op zwakke hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
FateTrap schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:25:
[quote]Miki schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:13:
[...]

Voor de meeste computer onderdelen die mensen gebruiken maakt het weinig uit welke distro je gebruikt.
Voor printers en bepaalde specifieke hardware kan het meer uitmaken, maar zelfs dan bestaan er heel simpele commando's waarmee je vanop elke Linux distro naar zo goed als elke printer makkelijk kunt printen.

Ik had Ubuntu LTS en Alpine Linux in dual boot op een zwakke laptop gezet. Beide had ik de belangrijkste apps die ik gebruik geïnstalleerd en ZFS ondersteuning gegeven, en op Alpine Linux had ik meer apps zelf geïnstalleerd dan op Ubuntu. Hierna had ik beide systemen ongeveer 5 maanden lang niet geupdate.

Daarna had ik op dezelfde dag de volgende twee taken gedaan:

Alpine Linux updaten: dit duurde minder dan 3 minuten
Ubuntu LTS updaten: dit duurde langer dan 21 minuten

Mijn conclusie, als je de skills hebt om met Alpine Linux te werken is Ubuntu echt puur tijdsverlies, des te meer op zwakke hardware.
Ik had het over randapparatuur en dus niet computer onderdelen. In de afgelopen jaren is zo ontzettend veel aandacht gekomen voor ondersteuning van computer onderdelen in de kernel dat dat echt geen probleem meer is. Randapparatuur waaronder printers is toch nog steeds een dingetje en daar zie je dat fabrikanten dus doel bewust zich richten op de LTS’s versies van Ubuntu. Hplip bijvoorbeeld waar ik al eerder over schreef in dit topic

Verder vind ik je vergelijking met Ubuntu en Alpine wat flauw. Dat is echt appels met peren vergelijken, die zijn volledig opgebouwd vanuit een ander doel maar ook onderliggend pakketten systeem. Dan zou ik eerder Ubuntu vergelijken met andere Ubuntu derivaten zoals Mint en dan zal het updaten niet veel langer of korter hebben geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
FateTrap schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:40:
Bij de musl variant heb je bvb meer kans op compatibiliteitproblemen.
Ik dacht juist dat de musl variant minder problemen zou opleveren omdat de lib afhankelijkheden statically linked zijn in de binary zelf.
Dus geen externe afhankelijkheden.
Hoe uit zich dat dan in "compatibiliteitproblemen"?

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
FateTrap schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:49:
[...]

...

Ik denk dat je met zo goed als iedere distro kunt surfen en boekhouding kunt doen. Waar distro's verschillen zijn de technologie, functies, ondersteuning, stabiliteit, veiligheid, kwaliteit en prestaties die ze bieden.

Onderstaande systemen hebben in mijn ervaring het meeste kwaliteit, stabiliteit en minste bugs.
..

Specifiek voor Linux gaming:
https://chimeraos.org/
Grappig. Ik heb ook zoveel distro's afgelopen jaren uitgeprobeerd en heb nog maar een heel kort lijstje van 2 stuks over gehouden.

Voor mij staan Fedora en Arch Linux op eenzame hoogte, ook voor gaming. Gentoo was wel interessant maar kostte teveel tijd. De ervaring met andere distro's was uiteindelijk altijd van meh, blegh, grrr en hop.

Fedora Workstation door de compleetheid met een hogere security met oa. SELinux standaard. Het voelt allemaal heel professioneel aan met veel aandacht voor kleine details zoals bij het inloggen. Hoe Fedora een upgrade release doorvoert is een voorbeeld voor andere Linux distro's. NVIDIA is alleen wel altijd een dingetje en dat is met heel veel Linux distro's vaak gelazer op termijn.

Arch Linux is voor fijn door de rolling stabilteit en enorme vrijheid om het zelf op te bouwen hoe je wilt. En het is voor mij de enige distro waar NVIDIA altijd perfect blijft werken. De uitstekende wiki van Arch is een voorbeeld voor andere Linux distro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
Miki schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:47:
[...]
Randapparatuur waaronder printers is toch nog steeds een dingetje en daar zie je dat fabrikanten dus doel bewust zich richten op de LTS’s versies van Ubuntu. Hplip bijvoorbeeld waar ik al eerder over schreef in dit topic
Ook printers zijn niet echt zo problematisch meer.
Zefls op FreeBSD kun je uiteindelijk meestal makkelijk printen als je technisch aangelegd bent:
https://vermaden.wordpress.com/2023/02/07/print-on-freebsd/
Besides being able to print from graphical applications that support CUPS we can also print directly from the command line if needed.
There is of course a chance that your printer will not be detected – or it will not print – or the driver will not attach to it properly … life happens.
What then? Fuck it. There is even more fun way to print … even without any drivers or configuration … directly with nc(1) command

Dat is één zaak. Een tweede zaak is dat veel printers een mogelijkheid hebben om vanaf iOS of Android af te printen.

Een derde zaak is dat heel veel printers nu ook de mogelijkheid hebben om vanaf een USB te printen. Dus het maakt niet uit welke Linux distro je dan gebruikt want iedere Linux distro kan makkelijk een FAT32 USB stick mounten.

Een vierde zaak is dat Brother bestaat. Ze hebben voor zo goed als elk doel goede printers en deze hebben DEB / RPM en AUR drivers. De DEB / RPM drivers staan op hun kwalitatieve website.
Dus ook op meer exotische systemen zoals mageia, PCLinuxOS, Manjaro, Artix Linux, Devuan, etc kun je deze drivers makkelijk installeren.

Verder vind ik je vergelijking met Ubuntu en Alpine wat flauw. Dat is echt appels met peren vergelijken, die zijn volledig opgebouwd vanuit een ander doel maar ook onderliggend pakketten systeem.

Alpine Linux had al lang een optie om XFCE te installeren. Recent heeft het ook de optie voor KDE Plasma en GNOME gekregen. Daarbovenop heb je veel window managers zoals sway wm en bspwm die makkelijk te gebruiken zijn in Alpine. En dan heb je het recente fenomeen van Flatpak dat steeds meer paketten in zijn bibliotheek heeft. Met andere woorden, je kunt Alpine nu, afhankelijk van je eisen, steeds makkelijker als desktop systeem gebruiken. En het is hierdoor een concurrent van Ubuntu geworden in de desktop space. Zeker voor oude systemen met zwakke hardware, waar Alpine frequent de betere keuze van de twee is.

Ik dacht juist dat de musl variant minder problemen zou opleveren omdat de lib afhankelijkheden statically linked zijn in de binary zelf.

musl practices very strict and minimal standard compliance. Many commonly used platform-specific extensions are not present. Because of this, it is common for software to need modification to compile and/or function properly. Void developers work to patch such software and hopefully get portability/correctness changes accepted into the upstream projects.

Proprietary software usually supports only glibc systems, though sometimes such applications are available as flatpaks and can be run on a musl system. In particular, the proprietary NVIDIA drivers do not support musl, which should be taken into account when evaluating hardware compatibility.

Voor mij staan Fedora en Arch Linux op eenzame hoogte, ook voor gaming. Gentoo was wel interessant maar kostte teveel tijd. De ervaring met andere distro's was uiteindelijk altijd van meh, blegh, grrr en hop.

ROSA Fresh Desktop, mageia, ALT Linux en PCLinuxOS hebben Nvidia drivers die even goed blijven werken of beter dan op Arch Linux. De Nvidia drivers van openSUSE zijn ook meestal een equivalent van die van Arch.

Gentoo ondersteunt nu binary packages waardoor je minder tijd verliest, maar ik ben het eens dat er geen goede gebruiksvriendelijke optie is voor Gentoo die alles kan wat Gentoo kan. Dit zou Calculate Linux moeten zijn maar dit is niet gebruiksvriendelijk, hoewel het zich zo wel profileert.

SELinux is een component die al jaren veel bugs heeft op Fedora, dus of het de veiligheid verhoogt valt in twijfel te trekken als het buggy software is. Dit wijst erop dat je kwetsbaarheden in SELinux waarschijnlijk kunt exploiten en een grotere attack surface hebt. Zie Alpine Linux als een HTML bestand en Fedora met SELinux als een HTML bestaand met CSS en met een gigantische hoeveelheid JavaScript. Fedora is veel makkelijker te hacken hierdoor.

Ik hou ook niet van GNOME 3 dat het Fedora team hard pusht maar eigenlijk voor convergence ontwikkeld was en geen goede desktop is hierdoor.
Het is correct dat Fedora veel zaken minder goed op orde heeft dan openSUSE, bijna alles eigenlijk. Het enige nadeel van openSUSE is Btrfs maar je kunt tijdens de installatie een ander bestandssysteem kiezen. Als je erg technisch bent kunt je openSUSE zelfs op F2FS installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
CR2032 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:16:
[...]

Fedora Workstation door de compleetheid met een hogere security met oa. SELinux standaard. Het voelt allemaal heel professioneel aan met veel aandacht voor kleine details zoals bij het inloggen. Hoe Fedora een upgrade release doorvoert is een voorbeeld voor andere Linux distro's. NVIDIA is alleen wel altijd een dingetje en dat is met heel veel Linux distro's vaak gelazer op termijn.
Heb je weleens met Fedora Silverblue gewerkt? Wat mij betreft is dat nog weer een slag beter qua upgrade ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Jolijter schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:08:
[...]

Heb je weleens met Fedora Silverblue gewerkt? Wat mij betreft is dat nog weer een slag beter qua upgrade ervaring.
Thnx, Silverblue ziet er ook interessant uit. Nog geen ervaring met een Flatpak-only distro.

Doet wel wat denken aan hoe Chromebooks werken en de upgrades iedere 6 weken doorvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
IST - SOLL
Ik ben op zoek naar een nieuwe Linux distro. Hopelijk kunnen jullie adviseren.

Jarenlang was ik een tamelijk tevreden Ubuntu LTS gebruiker vanwege: grote userbase dus veel support, ziet er goed genoeg uit, Debian package-beheer. 'It just works'. De laatste tijd voel ik mij wat minder thuis op Ubuntu vanwege:
package-beheer erg onduidelijk. Vaak weet je niet eens dat er een Snap-versie is geinstalleerd, waar een ander update-traject voor loopt.
Standaard software wijzigt soms, zonder migratietraject.
Configuratiemogelijkheden zijn steeds verder verminderd. Opties die ik voorheen had verdwijnen na verloop van tijd. Vanilla is Ubuntu nu erg kaal!

Mogelijke opties (of meer)
Debian: stabiel, package mgt, bekend
OpenSUSE: sympathiek, stabiel, Europees, -Package management?
Fedora: veel gebruikt in de US, minder bekend mee
Elementary, Mint, MX LInux, Zorin, Pop, Clearlinux?? Het zijn er zoveel en ik vind het lastig om hieruit toekomstvaste kanshebber te kiezen.

Om wat voor systeem gaat het?
Een mooie, doodstille desktop PC zonder enige bewegende delen met voldoende RAM en CPU.

Wat ben je van plan met het systeem?
Regulier desktopgebruik:
Browsen/Boekhouden/Mailen/Filmpje kijken
Bash/Python scriptje knutselen
Knime knutselen
Syncthing
Fotobeheer/office-taken

Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar lekker werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?
Out of the box moet het werken, geen zin meer om alleen met OS bezig te zijn.
Ik gebruik liefst LTS, met hier en daar verse software zoals LibreOffice.
Stabiel, toekomstvast, normaal configurabel.
Ubuntu biedt sinds 2008 steeds minder instellingen aan in Gnome.

Heb je liever wat recentere software of ga je puur voor stabiliteit?
Stabiliteit van OS vind ik belangrijk
Recentere software configureer ik met de hand wel.

Welke Desktop omgeving heeft je voorkeur?
Ik was vrij content met Gnome, maar mis wel heel veel configuratie-opties in Ubuntu de laatste jaren.
Nu naar KDE overgestapt (op Ubuntu) en dat is een stuk beter, maar minder gepolijst (login-scherm op mijn breedbeeld ziet er niet uit)

Welke distributies heb je al geprobeerd, en wat beviel er niet aan?
Ubuntu lang mee gewerkt. Door schade/schande al jaren van LTS naar LTS. Dat is lang tot tevredenheid geweest. Nu begint Snap te irriteren, behoefte aan stabiel package platform.

Zit je aan bepaalde closed source softwarepakketten/ drivers vast?
Nee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
desmond schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:34:
IST - SOLL

Jarenlang was ik een tamelijk tevreden Ubuntu LTS gebruiker vanwege: grote userbase dus veel support, ziet er goed genoeg uit, Debian package-beheer. 'It just works'. De laatste tijd voel ik mij wat minder thuis op Ubuntu vanwege:
package-beheer erg onduidelijk. Vaak weet je niet eens dat er een Snap-versie is geinstalleerd, waar een ander update-traject voor loopt.
Configuratiemogelijkheden zijn steeds verder verminderd. Opties die ik voorheen had verdwijnen na verloop van tijd. Vanilla is Ubuntu nu erg kaal!

Elementary, Mint, MX LInux, Zorin, Pop, Clearlinux?? Het zijn er zoveel en ik vind het lastig om hieruit toekomstvaste kanshebber te kiezen.

Een mooie, doodstille desktop PC zonder enige bewegende delen met voldoende RAM en CPU.

Regulier desktopgebruik:
Knime knutselen
Syncthing
Fotobeheer/office-taken

Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar lekker werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?

Ik was vrij content met Gnome, maar mis wel heel veel configuratie-opties in Ubuntu de laatste jaren.
Nu naar KDE overgestapt (op Ubuntu) en dat is een stuk beter, maar minder gepolijst (login-scherm op mijn breedbeeld ziet er niet uit)

Ubuntu lang mee gewerkt. Door schade/schande al jaren van LTS naar LTS. Dat is lang tot tevredenheid geweest. Nu begint Snap te irriteren, behoefte aan stabiel package platform.

Nee.
Je kunt heel ingewikkeld gaan doen met andere distributies maar ik denk dat Linux Mint de distributie is die voorziet in je behoefte. Linux Mint is namelijk ontstaan vanuit het feit dat Ubuntu controversiële keuzes maakte die bij gebruikersgroep niet in goede aarde viel hetgeen waar jij dus nu ook tegenaan loopt.
Het is gebaseerd op Ubuntu LTS maar dan met een eigen schil ontwikkeld en wat wat weg heeft van Windows en dus veel opties biedt in de GUI.

Hier een prima review van Explaining Computers :P

Op https://distrosea.com/ kun je vanuit je browser ook distributies proefdraaien al is het wat beperkt tot de look and feel, internet is niet geconfigureerd binnen de virtuele omgevingen. Maar het geeft je wel een beeld wat je zoal kunt verwachten.

Eventueel zou Debian testing ook nog een optie zijn maar Mint is gewoon uit de doos al heel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 11-04-2024 12:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jolijter
  • Nu online
@desmond het wegvallen van configuratiemogelijkheden ligt niet per se aan Ubuntu, dat komt vooral vanuit Gnome. Dat zul je op andere distro's met Gnome ook merken. KDE heeft inderdaad veel meer configuratiemogelijkheden maar ziet er (imo) minder gepolijst uit. Dat is ook het grote verschil tussen de twee wat mij betreft. Gnome is opionated wat de configuratie beperkt en een gepolijste ervaring geeft, KDE laat het vooral aan jou over waardoor je lang bezig kunt zijn om het te krijgen zoals jij het wilt.

Volgens mij past Linux Mint of MX Linux wel bij jouw wensen. Pop_OS zou ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
@Miki & @Jolijter dank, ik ga Mint eens proefdraaien. Is ook afdoende mainstream zo te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
IST - SOLL

Regulier desktopgebruik:
Knime knutselen
Syncthing
Fotobeheer/office-taken

Nee.
Gooi het dan eens over een andere boeg dan alleen Debian basis distro's. Zoals Fedora. Is heel compleet en voelt altijd heel volwassen aan ook tot in de kleine dingen. Veel mensen willen daarna nooit iets anders meer. Het is meer polished dan bijvoorbeeld Ubuntu, bijvoorbeeld hoe Fedora met upgrades omgaat.

Dat is het leuke aan Linux. Gewoon zelf wat meer verschillende distro's met een verschillende basis uitproberen.

https://upload.wikimedia....Distribution_Timeline.svg

Er is zoveel keuze. Je zit nergens aan vast. :)

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 11-04-2024 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
CR2032 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:14:
[...]

Gooi het dan eens over een andere boeg dan alleen Debian basis distro's. Zoals Fedora. Is heel compleet en voelt altijd heel volwassen aan ook tot in de kleine dingen. Veel mensen willen daarna nooit iets anders meer. Het is meer polished dan bijvoorbeeld Ubuntu, bijvoorbeeld hoe Fedora met upgrades omgaat.

Dat is het leuke aan Linux. Gewoon zelf wat meer verschillende distro's met een verschillende basis uitproberen.

https://upload.wikimedia....Distribution_Timeline.svg

Er is zoveel keuze. Je zit nergens aan vast. :)
Ik ben het volledig met je eens maar een pure Gnome omgeving wat Fedora levert voor iemand die zich irriteert aan Ubuntu (eigenlijk Gnome) wat steeds meer functies verwijdert lijkt me geen goed advies.

Anyway er is zoveel moois dat er heus wel een distro gevonden gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 23:30
Clear Linux is niet echt voor de desktop bedoeld en alleen verkrijgbaar met Gnome desktop. Of is dit inmiddels veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Jolijter, als ik Adwaita vergelijk met Breeze, vind ik de laatste er toch wel wat beter uit zien. Adwaita laat mij erg aan Windows denken, veel wit/grijs, voelt erg plat aan en slecht onderscheid tussen vensters als deze over elkaar liggen.
Daar komt de enorme titelbalk er nog bij, die is bijna 2x hoger dan de tekst dat erin staat. Ik vind dat super lelijk en flinke verspilling van ruimte.

KDE is op zichzelf best aardig en met andere thema's die de community maakt is het erg aanpasbaar. De aanpasbaarheid met Adwaita laat nogal te wensen over van wat ik heb gelezen.

Vroeger werd er al gezegd dat KDE er fantastisch uit zag en daar is niet veel aan verandert. De screenshots die ik van Plasma 6 heb gezien, zagen er ook fantastisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Het is ook maar wat je prettig vindt, voor mij is KDE gewoon chaos. Er zit weinig structuur en logica in het systeem. Voor meest onzinnige functies is wel een button inclusief icoon bedacht waardoor je het gevoel hebt in een cockpit van een 747 bent beland. Daarnaast zie je dat Gnome veel meer verfijnd is als je gaat opletten hoe de vormgeving in elkaar steekt. Afgeronde hoeken, overgangen van licht naar donker grijs, het zit gewoon doordacht in elkaar. Dat kun je totaal niet zeggen van KDE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar zijn dus de meningen over verdeeld. Het stukje wat ik met Gnome heb gedaan was erg frustrerend, kon niks vinden, overzicht ontbrak en logica was voor mij ver te zoeken. Had veel meer een Apple gevoel, de devs bepalen hoe ik het moet gebruiken en een andere manier wordt praktisch afgestraft.

Je kan de iconen op de knoppen bij KDE trouwens gewoon uitzetten. Vind maar eens bij Gnome om de 40 pixel hoge titelbalk te veranderen. Of de panische noodzaak van hamburgermenu's overal waardoor het minder bruikbaar is met alt-sneltoetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Wat leuk dat Coyote er ook op staat. Wauw. i386 machine booten van een read-only floppy disk om een ISDN-connectie met hele huis te delen. En sowieso een heel mooie plaat, dank hiervoor!

[ Voor 6% gewijzigd door desmond op 11-04-2024 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Miki schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:15:
[...]

Ik ben het volledig met je eens maar een pure Gnome omgeving wat Fedora levert voor iemand die zich irriteert aan Ubuntu (eigenlijk Gnome) wat steeds meer functies verwijdert lijkt me geen goed advies.

Anyway er is zoveel moois dat er heus wel een distro gevonden gaat worden :)
Fedora is er ook in veel meer desktop smaken dan alleen Gnome hoor: KDE, Cinnamon, XFCE, noem maar op. https://fedoraproject.org/spins/

Daarnaast heb je weer verschillende systemen naast Workstation zoals CoreOS, Atomic, Rawhide,
https://fedoraproject.org/

Zoveel keuze, en dat alleen al voor Fedora. :)

Afbeeldingslocatie: https://fedoramagazine.org/wp-content/uploads/2021/11/screenshot-kde.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
CR2032 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:16:
[...]

Fedora is er ook in veel meer desktop smaken dan alleen Gnome hoor: KDE, Cinnamon, XFCE, noem maar op. https://fedoraproject.org/spins/

Daarnaast heb je weer verschillende systemen naast Workstation zoals CoreOS, Atomic, Rawhide,
https://fedoraproject.org/

Zoveel keuze, en dat alleen al voor Fedora. :)

[Afbeelding]
Eens dat binnen Fedora veel keuze is, alleen het zijn wel spins, de meeste aandacht gaat uit naar Gnome. Ik ben van mening dat je dan beter naar een distro kunt hoppen waar je favo DE de preferente is. Vaak zie je toch dat het allemaal net even beter werkt of is afgewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
  • Nu online
Hero of Time schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:07:
@Jolijter, als ik Adwaita vergelijk met Breeze, vind ik de laatste er toch wel wat beter uit zien. Adwaita laat mij erg aan Windows denken, veel wit/grijs, voelt erg plat aan en slecht onderscheid tussen vensters als deze over elkaar liggen.
Daar komt de enorme titelbalk er nog bij, die is bijna 2x hoger dan de tekst dat erin staat. Ik vind dat super lelijk en flinke verspilling van ruimte.

KDE is op zichzelf best aardig en met andere thema's die de community maakt is het erg aanpasbaar. De aanpasbaarheid met Adwaita laat nogal te wensen over van wat ik heb gelezen.

Vroeger werd er al gezegd dat KDE er fantastisch uit zag en daar is niet veel aan verandert. De screenshots die ik van Plasma 6 heb gezien, zagen er ook fantastisch uit.
Hero of Time schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:13:
Daar zijn dus de meningen over verdeeld. Het stukje wat ik met Gnome heb gedaan was erg frustrerend, kon niks vinden, overzicht ontbrak en logica was voor mij ver te zoeken. Had veel meer een Apple gevoel, de devs bepalen hoe ik het moet gebruiken en een andere manier wordt praktisch afgestraft.

Je kan de iconen op de knoppen bij KDE trouwens gewoon uitzetten. Vind maar eens bij Gnome om de 40 pixel hoge titelbalk te veranderen. Of de panische noodzaak van hamburgermenu's overal waardoor het minder bruikbaar is met alt-sneltoetsen.
Volgens mij zeg je ongeveer hoe ik het verschil tussen KDE en Gnome samenvat behalve dat jij KDE er fantastisch uit vind zien en ik het er prima uit vind zien. Gnome vensters hebben idd wel wat weg van die van Windows 11, KDE vind ik dan weer meer weghebben van Windows 8 met kleinere knoppen en meer tekst en knoppen overal. Gnome is opionated. Zij zoeken uit hoe je goed kunt werken en bouwen een DE die daarop aansluit met steeds minder ruimte voor eigen interpretatie. Ze durven daarbij drastische wijzigingen in de standaard workflow toe te passen wanneer ze denken dat dat goed werkt. Dat kan ik waarderen. Mijn manier van werken is niet per se de beste en ik sta ervoor open om die te wijzigen wanneer ik daar profijt van kan hebben. Het zijn de kleine dingen zoals standaard het "Activities" scherm openen wanneer je opstart. Dat is waar je vanuit werkt, waarom zou je dan de desktop tonen? Het zou vergelijkbaar zijn wanneer Windows standaard het startmenu zou openen wanneer je opstart. Dat is waar de ontwikkelaar vind dat je vanuit zou moeten werken, laat de gebruiker dat dan als eerste zien.

Waar andere DEs (en ook Windows en macOS) vooral vasthouden aan een workflow die ooit werkte en daar in de basis weinig aan veranderen en vooral aan toevoegen en de rest aan de gebruiker overlaten doet Gnome dat fundamenteel anders. Ik zou het leuk vinden als meer DEs bezig zijn met een opionated workflow zodat ik daarmee kan experimenteren, ik heb geen tijd/zin (meer) om dat zelf te gaan configureren in KDE, i3 of iets anders.

Is dat voor iedereen? Blijkbaar niet. Ik vond het startmenu van Windows 8 helemaal geen slecht idee, alleen de implementatie nogal matig. Moet je kijken wat voor haat daarop was 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Miki schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:52:
[...]

Eens dat binnen Fedora veel keuze is, alleen het zijn wel spins, de meeste aandacht gaat uit naar Gnome. Ik ben van mening dat je dan beter naar een distro kunt hoppen waar je favo DE de preferente is. Vaak zie je toch dat het allemaal net even beter werkt of is afgewerkt.
Zo spannend is een andere DE nu ook weer niet hoor. Je kunt iedere DE op een willekeurige Linux distro zetten. Het voordeel van de Fedora Spins is eigenlijk alleen maar dat het al voor je is gedaan met daarbij wat handige extra's erbij.

Een Linux distro is niet veel meer dan een package blokkendoos met een package manager.

Kijk bijvoorbeeld naar Fedora Everything. Daarmee bouw je zelf Fedora helemaal op zoals je zelf wilt. Bijna zoals 'the Arch way'. ;)

[YouTube: Fedora "Everything": Installation Guide (Ultimate Freedom)]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:28
Miki schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:29:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met TW met name voor de situatie die je voor ogen hebt. Ik zit zelf in een vergelijkbare situatie met schoonouders die een Windows 10 systeempje wat EOL raakt zonder upgrade pad. Ik dacht zelf aan Ubuntu LTS icm 5 jaar updates maar wellicht dat OpenSuse TW nog een verrassend alternatief is.
Ik moet zeggen, Opensuse TW heeft me positief verrast. Tot dusver rock solid en mijn vader ziet het verschil niet eens, want gewoon Gnome met de voor hem bekende programma's. Enige nadeel is dat het updaten niet hetzelfde is als Ubuntu. Daar kon alles grafisch, maar voor TW is de aanbevolen update/upgrade methode sudo zypper dup in de terminal. Dat is wellicht toch wat veel gevraagd voor mijn 76-jarige vader....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jolijter schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:53:
[...]

[...]

Volgens mij zeg je ongeveer hoe ik het verschil tussen KDE en Gnome samenvat behalve dat jij KDE er fantastisch uit vind zien en ik het er prima uit vind zien.
Niet zozeer fantastisch, maar beter dan Gnome/Adwaita.
Gnome vensters hebben idd wel wat weg van die van Windows 11, KDE vind ik dan weer meer weghebben van Windows 8 met kleinere knoppen en meer tekst en knoppen overal. Gnome is opionated. Zij zoeken uit hoe je goed kunt werken en bouwen een DE die daarop aansluit met steeds minder ruimte voor eigen interpretatie. Ze durven daarbij drastische wijzigingen in de standaard workflow toe te passen wanneer ze denken dat dat goed werkt. Dat kan ik waarderen.
Ik kan daar dus zelf slecht tegen, want ik krijg direct het gevoel met m'n handen op m'n rug vastgebonden te zijn. Een gevoel wat ik direct heb als ik met Apple wat moet doen.
Mijn manier van werken is niet per se de beste en ik sta ervoor open om die te wijzigen wanneer ik daar profijt van kan hebben. Het zijn de kleine dingen zoals standaard het "Activities" scherm openen wanneer je opstart. Dat is waar je vanuit werkt, waarom zou je dan de desktop tonen? Het zou vergelijkbaar zijn wanneer Windows standaard het startmenu zou openen wanneer je opstart. Dat is waar de ontwikkelaar vind dat je vanuit zou moeten werken, laat de gebruiker dat dan als eerste zien.
Ik heb het eerder in het DE topic als 't goed is gezegd, maar toen ik Gnome in een VM had geïnstalleerd, toonde activities/het applicatieoverzicht niet alle applicaties die aanwezig waren. Er waren een stuk of 8-10 gepind. En ik kon ook nergens een knop vinden om meer te zien. Ik moest maar net weten hoe een programma heet om er naar te zoeken en zo te starten.
Waar andere DEs (en ook Windows en macOS) vooral vasthouden aan een workflow die ooit werkte en daar in de basis weinig aan veranderen en vooral aan toevoegen en de rest aan de gebruiker overlaten doet Gnome dat fundamenteel anders. Ik zou het leuk vinden als meer DEs bezig zijn met een opionated workflow zodat ik daarmee kan experimenteren, ik heb geen tijd/zin (meer) om dat zelf te gaan configureren in KDE, i3 of iets anders.
Ik zie liever een 'standaard' workflow en de optie om het aan te passen, dan een die voor je is bedacht en dat is het. Als ik in auto stap als bestuurder wil ik ook de stoel op de juiste stand kunnen zetten en niet de stand die de fabrikant voor mij heeft bepaald. Want dan zit ik of met m'n knieën in het stuur (als ik al überhaupt in kan stappen) of ik kan niet bij de pedalen en stuur.
Is dat voor iedereen? Blijkbaar niet. Ik vond het startmenu van Windows 8 helemaal geen slecht idee, alleen de implementatie nogal matig. Moet je kijken wat voor haat daarop was 8)7.
Ten tijde van Windows 8 was het gebrek aan de knop zelf het grootste hekelpunt, maar samen met 8.1 was de tegels en geforceerde tablet uiterlijk voor een desktop het volgende punt waar men niet op zat te wachten.

Het principe en idee was zeker niet verkeerd, alleen de timing was nogal slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
  • Nu online
Hero of Time schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:46:
[...]

Niet zozeer fantastisch, maar beter dan Gnome/Adwaita.
Je noemde de screenshots van KDE Plasma 6 fantastisch, vandaar dat ik het zo benoemde. Waarschijnlijk dan een verkeerde interpretatie aan mijn kant.
[...]

Ik kan daar dus zelf slecht tegen, want ik krijg direct het gevoel met m'n handen op m'n rug vastgebonden te zijn. Een gevoel wat ik direct heb als ik met Apple wat moet doen.
Dat is ook prima, het betekent dat Gnome en macOS niet voor jou gemaakt zijn. Ik zie het probleem niet helemaal, fantastisch toch dat we de keuze hebben? Ik vind macOS over het algemeen wel prima werken, ik ben alleen niet de doelgroep waar ze hun workflow op baseren waardoor er net wat teveel frustraties zijn.
[...]

Ik heb het eerder in het DE topic als 't goed is gezegd, maar toen ik Gnome in een VM had geïnstalleerd, toonde activities/het applicatieoverzicht niet alle applicaties die aanwezig waren. Er waren een stuk of 8-10 gepind. En ik kon ook nergens een knop vinden om meer te zien. Ik moest maar net weten hoe een programma heet om er naar te zoeken en zo te starten.
Ik zal ook niet beweren dat Gnome perfect is, verre van. Ik herken het probleem niet en ik geloof je direct.
[...]

Ik zie liever een 'standaard' workflow en de optie om het aan te passen, dan een die voor je is bedacht en dat is het. Als ik in auto stap als bestuurder wil ik ook de stoel op de juiste stand kunnen zetten en niet de stand die de fabrikant voor mij heeft bepaald. Want dan zit ik of met m'n knieën in het stuur (als ik al überhaupt in kan stappen) of ik kan niet bij de pedalen en stuur.
En wat als je bij de dealer een auto kon kiezen die bij jou aansluit zonder iets te verstellen? Niemand forceert jou om Gnome te gebruiken, pak wat bij je past. Ik pak liever een DE die standaard voor ~90% past bij wat ik wil dan een DE die ik moet configureren om het 99% passend te krijgen (om maar wat arbitraire waarden te noemen). Mogelijk wordt die DE bij updates nog wat beter en zo niet, ga ik op zoek naar een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online

Voor Gnome moet je juist proberen om een andere mindset te hanteren. Vergeet het hele Windows stijl denken.

Het hele Gnome UX design zit uiterst logisch in elkaar en is helemaal gericht op workflow denken.
Het strikt verdelen van gebruik van functies in vaak en minder vaak. En dan consistent doorgevoerd voor alle apps.

https://developer.gnome.org/hig/

KDE vindt ik zelf weer veel te druk, teveel herrie en rommelig. Doet mij teveel denken aan Microsoft Windows. Terwijl KDE zelf ook weer aangeeft in hun design principes van Simple by default. ;)

https://develop.kde.org/hig/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik ben van KDE terug gegaan naar Xfce. Fluent dark thema werkte niet meer met Plasma 6, evenals Panel transparency button widget. MX Linux met mijn favoriete thema Arc dark tesamen met met mijn favoriete pictogram thema, Papirus dark. Donker, maar niet te donker. Ik heb ook een zwarte versie van Arc dark, Yada GTK, maar het origineel heeft toch mijn voorkeur. Alhoewel ik het Comfort dark thema tesamen met pictogram thema van MX ook niet verkeerd vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

FateTrap schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:59:
Ook printers zijn niet echt zo problematisch meer.

Zefls op FreeBSD kun je uiteindelijk meestal makkelijk printen als je technisch aangelegd bent:
https://vermaden.wordpress.com/2023/02/07/print-on-freebsd/
Besides being able to print from graphical applications that support CUPS we can also print directly from the command line if needed.
There is of course a chance that your printer will not be detected – or it will not print – or the driver will not attach to it properly … life happens.
What then? Fuck it. There is even more fun way to print … even without any drivers or configuration … directly with nc(1) command
Veel succes met dat laatste als je browser iets moet printen... :+
Dat is één zaak. Een tweede zaak is dat veel printers een mogelijkheid hebben om vanaf iOS of Android af te printen.
Totdat het niet meer werkt zoals het werkte en je zoiets hebt van "Fuck it! Dan niet!" |:(

Het gevolg is dat ik hier drie toestellen heb met in principe dezelfde software erop en bijbehorende print app waarvan maar één toestel ook echt daadwerkelijk kan printen !! 7(8)7

#JustSamsung&HPthings....
Een derde zaak is dat heel veel printers nu ook de mogelijkheid hebben om vanaf een USB te printen. Dus het maakt niet uit welke Linux distro je dan gebruikt want iedere Linux distro kan makkelijk een FAT32 USB stick mounten.
Daarmee ga je alleen vaak wel meteen van een € 129 kostende printer naar een € 229 kostende printer en dat is best wel lullig dan :-(
Een vierde zaak is dat Brother bestaat. Ze hebben voor zo goed als elk doel goede printers en deze hebben DEB / RPM en AUR drivers. De DEB / RPM drivers staan op hun kwalitatieve website.
Dus ook op meer exotische systemen zoals mageia, PCLinuxOS, Manjaro, Artix Linux, Devuan, etc kun je deze drivers makkelijk installeren.
Fantastisch!

Maar als je LAN NIC kapot is gegaan ben je wel de sjaak en is je Brother Printer zo goed als afgeschreven ;w

Ik vermijd dat merk dus liever voortaan...
Gentoo ondersteunt nu binary packages waardoor je minder tijd verliest, maar ik ben het eens dat er geen goede gebruiksvriendelijke optie is voor Gentoo die alles kan wat Gentoo kan.
God forbid dat je weet hoe je systeem werkt en alles zelf compileert... :O

Ik vond dat heerlijk onder FreeBSD in ieder geval en in die tijd deed zoiets als een Pentium 4 van 3+ GHz met Hyperthreading of een Athlon 64 X2 4400+ het eigenlijk wel prima op het moment dat je zowel het OS als alle applicaties tegelijk ging updaten :)

En mocht het misgaan dan heb je gelijk wat nieuws geleerd !!! :P
Ik hou ook niet van GNOME 3 dat het Fedora team hard pusht maar eigenlijk voor convergence ontwikkeld was en geen goede desktop is hierdoor.
Convergence ?! Voor welk project dan ??

Convergence is voor mij een term die hoort bij Ubuntu Touch en het hedendaagse Lomiri :)
"Please don't say it's a white one!" :+
Dat is apart, want zelfs i.c.m. 3 x 1920x1200 krijg ik gewoon netjes meerdere SDDMtjes te zien zonder rare fratsen :)
desalniettemin schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:02:
Clear Linux is niet echt voor de desktop bedoeld en alleen verkrijgbaar met Gnome desktop.
Of is dit inmiddels veranderd?
Hoe kom je daarbij :?

Het is zo'n beetje DE DISTRO op het moment dat je een laptop propvol met alleen Intel hardware moet testen! ;)
Miki schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:02:
Het is ook maar wat je prettig vindt, voor mij is KDE gewoon chaos. Er zit weinig structuur en logica in het systeem. Voor meest onzinnige functies is wel een button inclusief icoon bedacht waardoor je het gevoel hebt in een cockpit van een 747 bent beland.
Overdrijven is ook een vak... :X
Daarnaast zie je dat Gnome veel meer verfijnd is als je gaat opletten hoe de vormgeving in elkaar steekt. Afgeronde hoeken, overgangen van licht naar donker grijs, het zit gewoon doordacht in elkaar.

Dat kun je totaal niet zeggen van KDE.
Maar ik wil helemaal geen ronde hoeken! :P :+

Daarom wijzig ik altijd deze instellingen :

Hoe klein wil je het dan hebben - 4

:*)
Voor mij is dan ook GNOME altijd gelijk aan Apple MacOS geweest...
Je kan de iconen op de knoppen bij KDE trouwens gewoon uitzetten.
Vind maar eens bij Gnome om de 40 pixel hoge titelbalk te veranderen.
Tja, het is GTK hé! Allemaal oversized knoppen overal... Zelfs als je iets als een GTK afhankelijke applicatie onder Windows installeert !! 8)7
Of de panische noodzaak van hamburgermenu's overal waardoor het minder bruikbaar is met alt-sneltoetsen.
Zo fijn die trend inderdaad... :X :| :F
desmond schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:43:
Wat leuk dat Coyote er ook op staat. Wauw. i386 machine booten van een read-only floppy disk om een ISDN-connectie met hele huis te delen. En sowieso een heel mooie plaat, dank hiervoor!
Had je geen FreeSCO DIY Router dan :? :+
Jolijter schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:53:
KDE vind ik dan weer meer weghebben van Windows 8 met kleinere knoppen en meer tekst en knoppen overal.
Dat kan niet...

Windows 8.x en GNOME 3.x.x zijn voor mij zowat door dezelfde persoon bedacht!
Gnome is opionated. Zij zoeken uit hoe je goed kunt werken en bouwen een DE die daarop aansluit met steeds minder ruimte voor eigen interpretatie. Ze durven daarbij drastische wijzigingen in de standaard workflow toe te passen wanneer ze denken dat dat goed werkt. Dat kan ik waarderen. Mijn manier van werken is niet per se de beste en ik sta ervoor open om die te wijzigen wanneer ik daar profijt van kan hebben. Het zijn de kleine dingen zoals standaard het "Activities" scherm openen wanneer je opstart. Dat is waar je vanuit werkt, waarom zou je dan de desktop tonen? Het zou vergelijkbaar zijn wanneer Windows standaard het startmenu zou openen wanneer je opstart. Dat is waar de ontwikkelaar vind dat je vanuit zou moeten werken, laat de gebruiker dat dan als eerste zien.
Je lijkt me de ideale persoon voor Apple/Google/Microsoft software eerlijk gezegd...
Waar andere DEs (en ook Windows en macOS) vooral vasthouden aan een workflow die ooit werkte en daar in de basis weinig aan veranderen en vooral aan toevoegen en de rest aan de gebruiker overlaten doet Gnome dat fundamenteel anders.
MacOS weet ik niet, maar voor Windows geldt dat al lang niet meer met die puinhoop die ze ervan hebben gemaakt sinds Windows 8.x.x :X :| :F
Ik zou het leuk vinden als meer DEs bezig zijn met een opionated workflow zodat ik daarmee kan experimenteren, ik heb geen tijd/zin (meer) om dat zelf te gaan configureren in KDE, i3 of iets anders.
Dan zoek je dus iets wat out-of-the-box goed voor jou werkt en dat heb je blijkbaar gevonden met GNOME maar hoe je daarbij kan blijven als ze bij GNOME weer alles op de schop nemen begrijp ik niet echt/vind ik een beetje raar eerlijk gezegd...
Tja, het was dan ook gewoon extreem slecht en is het IMHO nog steeds gebleven in Windows 10 en 11 :r

Ik wil best iets anders gebruiken hoor, maar dan moet het niet zo raar in elkaar zitten zoals het vaak het geval is met al die idiote experimenten van ze... |:(
CR2032 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:43:
Voor Gnome moet je juist proberen om een andere mindset te hanteren. Vergeet het hele Windows stijl denken.
Kan ik prima in XFCE of BeOS 5 of FluxBox/OpenBox en dergelijken, maar GNOME zou ik nog hooguit op een tablet uitproberen en als zelfs dat niks wordt dan begin ik er echt niet meer aan...
Het hele Gnome UX design zit uiterst logisch in elkaar en is helemaal gericht op workflow denken.
Het strikt verdelen van gebruik van functies in vaak en minder vaak. En dan consistent doorgevoerd voor alle apps.

https://developer.gnome.org/hig/
Leuke evangelie maar... NEE. :P
KDE vindt ik zelf weer veel te druk, teveel herrie en rommelig. Doet mij teveel denken aan Microsoft Windows. Terwijl KDE zelf ook weer aangeeft in hun design principes van Simple by default. ;)

https://develop.kde.org/hig/
Dat kan niet, want Windows 10 bijvoorbeeld zeikt aan alle kanten met allerlei irritante notificaties en wil eigenlijk elk bitje dat je hebt veranderd het liefst teruggedraaid zien, want stel je voor dat je wat anders gebruikt/instelt dan standaard het geval is : THE HORROR !!! :') _O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:26
Ik draai hier al jaren Fedora en heb een Brother HL-1450 met een parallelle aansluiting.
Daar heb ik een parallell>usb converter aan gehangen en ik krijg hem iedere keer met een nieuwe release werkend

Laatste verkoopdatum 2006.

:)

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfram55 op 26-04-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@nero355 Toen het pas beschikbaar was stond er op hun website te lezen, dat het niet voor de desktop bedoeld was. Vandaar ook mijn vraag of dat inmiddels veranderd was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

En hoe lang geleden is dat ondertussen wel niet :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
nero355 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:19:
[...]

En hoe lang geleden is dat ondertussen wel niet :?
Lang, maar het is ook lang geleden dat ik voor het laatst op hun website was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:28:
[...]"Please don't say it's a white one!" :+
In elkaar laten zetten bij ikbenstil.nl, heel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
desmond schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:25:
[...]

In elkaar laten zetten bij ikbenstil.nl, heel blij mee.
Goedkoop zijn ze niet zeg ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
nero355 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:28:

Veel succes met dat laatste als je browser iets moet printen... :+

[...]

Fantastisch!

Maar als je LAN NIC kapot is gegaan ben je wel de sjaak en is je Brother Printer zo goed als afgeschreven ;w

Ik vermijd dat merk dus liever voortaan...
Je kunt met browsers altijd makkelijk een (web)pagina exporteren naar PDF.
Of om het anders te formuleren, printen is op FreeBSD redelijk simpel en je hebt meerdere simpele trucs om FreeBSD als desktop te gebruiken en toch makkelijk al je bestanden deftig te printen.

De Brother printers kun je gewoon via USB connecteren met eender welke Linux desktop/laptop. Ik heb een notebook die ik hier hoofdzakelijk voor gebruik. De Brother printer is (bijna altijd) aangesloten op een Linux desktop, maar indien gewenst trek ik de USB uit deze desktop en connecteer ik hem met een Linux laptop, en deze geavanceerde Brother all-in-one printer+scanner werkt al heel lang vlekkenloos met al de besturingssystemen die deb/rpm ondersteunen en ook met Arch/Manjaro gebaseerde systemen die de Brother drivers in AUR hebben. En ook Gentoo en Calculate Linux hebben al deze Brother drivers tussen de standaard paketten:
https://packages.gentoo.org/packages/media-gfx/brscan4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
De Nix package manager lijkt eveneens de Brother drivers te hebben:
https://search.nixos.org/...ype=packages&query=brscan

Voordat ik deze Brother all-in-one printer had, gebruikte ik een HP printer. En ook deze HP printer kon ik prima laten werken, maar hij bezorgde me veel meer kopzorgen op Linux. Ik kon de HP printer wel altijd laten werken met de meeste Linux systemen, maar enkel omdat ik bovengemiddelde skills heb in Linux.

Dus ik zou stellen dat Brother printers een godsgeschenk zijn voor Linux gebruikers.
Door mijn negatieve ervaring met HP printer op Linux had ik online opgezocht wat het meeste ideale merk was voor Linux gebruikers.
Brother werd heel vaak geadviseerd en dus heb ik dit merk gekozen, en ik kan er niks negatiefs over zeggen na vele jaren gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
FateTrap schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 01:13:

Voordat ik deze Brother all-in-one printer had, gebruikte ik een HP printer. En ook deze HP printer kon ik prima laten werken, maar hij bezorgde me veel meer kopzorgen op Linux. Ik kon de HP printer wel altijd laten werken met de meeste Linux systemen, maar enkel omdat ik bovengemiddelde skills heb in Linux.

Dus ik zou stellen dat Brother printers een godsgeschenk zijn voor Linux gebruikers.
Door mijn negatieve ervaring met HP printer op Linux had ik online opgezocht wat het meeste ideale merk was voor Linux gebruikers.
Brother werd heel vaak geadviseerd en dus heb ik dit merk gekozen, en ik kan er niks negatiefs over zeggen na vele jaren gebruik.
Met HPLIP software krijg je de meeste HP printers toch wel aan het werk. Nagenoeg alle distributies hebben de software wel in de standaard repo’s zitten.
Waar het wel lastig wordt is als je de HP software van hun website afhaalt. HP heeft haar software specifiek vrijgegeven voor specifieke distributies met versie nummer waardoor je tegen afhankelijkheden aanloopt als je een te nieuwe (of oude) versie hebt. De software wordt tijdens de installatie gecompileerd tegen specifieke afhankelijkheden met dito versie nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
FateTrap schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 01:13:

Ik heb een Brother printer voor mijn ouders gekocht, mede vanwege de goede Linux ondersteuning.

Ik heb echter wel issues om het ding te installeren op Opensuse Tumbleweed. De rpm packages installeren prima, en printopdracht lijkt ook uitgevoerd te worden maar daadwerkelijk printen ho maar...

De printer doet het wel, want via telefoon en tablet print het prima, ook testpagina's etc vanaf de printer zelf.

iemand een tip waar het eventueel fout zou kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
Falco schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Ik heb een Brother printer voor mijn ouders gekocht, mede vanwege de goede Linux ondersteuning.

Ik heb echter wel issues om het ding te installeren op Opensuse Tumbleweed. De rpm packages installeren prima, en printopdracht lijkt ook uitgevoerd te worden maar daadwerkelijk printen ho maar...

De printer doet het wel, want via telefoon en tablet print het prima, ook testpagina's etc vanaf de printer zelf.

iemand een tip waar het eventueel fout zou kunnen gaan?
Je kunt kiezen tussen de drivers afzonderlijk downloaden en installeren ofwel een driver script gebruiken.
Je hebt waarschijnlijk één van de twee methodes gekozen. Aangezien je over RPM packages in het meervoud praat zou ik aanraden om eens al je geïnstalleerde drivers te verwijderen en dan het script te draaien (één script dat al de drivers installeert)

Het kan ook een bug zijn in de specifieke software app die je gebruikt om te printen die niet gerelateerd is aan de printer zelf. Welke app gebruik je en kun je een screenshot van je printer instellingen van deze app doorsturen?

Je moet de Brother printer selecteren bij de instellingen van de app waarmee je afprint.

Voor het scannen gebruik ik XSane en je moet de handelingen in een bepaalde correcte volgorde doen vooraleer het scant. Maar eens ik het gevonden had is het al meer dan 7 jaar iedere keer op dezelfde manier blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
Tijdens het draaien van dit Brother driver script gaat het script je bepaalde vragen stellen, waar je correct op moet antworden vooraleer het werkt

Eén van die vragen heeft betrekking op de manier waarop de USB connectie naar de printer gebeurt. Als je deze vraag foutief beantwoord gaat de USB connectie met je Brother printer niet werken.

Ik vermoed dat de printer via USB met je PC verbonden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
FateTrap schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:37:
[...]

Je kunt kiezen tussen de drivers afzonderlijk downloaden en installeren ofwel een driver script gebruiken.
Je hebt waarschijnlijk één van de twee methodes gekozen. Aangezien je over RPM packages in het meervoud praat zou ik aanraden om eens al je geïnstalleerde drivers te verwijderen en dan het script te draaien (één script dat al de drivers installeert)

Het kan ook een bug zijn in de specifieke software app die je gebruikt om te printen die niet gerelateerd is aan de printer zelf. Welke app gebruik je en kun je een screenshot van je printer instellingen van deze app doorsturen?

Je moet de Brother printer selecteren bij de instellingen van de app waarmee je afprint.

Voor het scannen gebruik ik XSane en je moet de handelingen in een bepaalde correcte volgorde doen vooraleer het scant. Maar eens ik het gevonden had is het al meer dan 7 jaar iedere keer op dezelfde manier blijven werken.
Ik heb inderdaad de afzonderlijke packages voor de betreffende all-in-one gebruikt. Ik ben zelf niet heel erg thuis in Opensuse Tumbleweed nog, dus ik moet even kijken hoe ik de betreffende packages weer verwijder. Daarna het script dan proberen inderdaad.

De printer heeft overigens de mogelijkheid om via wifi of via usb te printen. Ik probeerde in eerste instantie via wifi, maar ik zal de packages verwijderen dan met usb verbinden en via script installeren.

Kan helaas geen screenshots of iets delen, want het gaat dus om de printer bij mijn ouders en daar woon ik toch al zo'n 25 jaar niet meer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
Falco schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:47:
[...]

Ik heb inderdaad de afzonderlijke packages voor de betreffende all-in-one gebruikt. Ik ben zelf niet heel erg thuis in Opensuse Tumbleweed nog, dus ik moet even kijken hoe ik de betreffende packages weer verwijder. Daarna het script dan proberen inderdaad.

De printer heeft overigens de mogelijkheid om via wifi of via usb te printen. Ik probeerde in eerste instantie via wifi, maar ik zal de packages verwijderen dan met usb verbinden en via script installeren.

Kan helaas geen screenshots of iets delen, want het gaat dus om de printer bij mijn ouders en daar woon ik toch al zo'n 25 jaar niet meer.....
Als je de USB functionaliteit nog niet getest zou hebben, dan moet je de RPM packages niet direct verwijderen.
Kijk eerst of je kunt printen via USB zonder enige verandering door te voeren aan Tumbleweed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Falco schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:47:
De printer heeft overigens de mogelijkheid om via wifi of via usb te printen.

Ik probeerde in eerste instantie via wifi, maar ik zal de packages verwijderen dan met usb verbinden en via script installeren.
Printers zijn al irritant genoeg dus om dan ook nog eens van WiFi afhankelijk te zijn is niet echt wenselijk...

Gewoon via USB gebruiken of een UTP kabel erin rammen en beschikbaar maken voor je hele netwerk! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:49
Ik heb hier nog allemaal oude hardware die ik wil testen. Ik heb een 32bit systeem om PCI kaarten mee te testen dus ik dacht zet ik even netboot op om het te proberen. Helaas, dat zijn bijna allemaal 64bit distros en de 32 bit distros die ik zie gebruiken te veel geheugen. Ik heb maar 700mb, iemand enig idee welke distro ik kan gebruiken?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desalniettemin
xzaz schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:21:
Ik heb hier nog allemaal oude hardware die ik wil testen. Ik heb een 32bit systeem om PCI kaarten mee te testen dus ik dacht zet ik even netboot op om het te proberen. Helaas, dat zijn bijna allemaal 64bit distros en de 32 bit distros die ik zie gebruiken te veel geheugen. Ik heb maar 700mb, iemand enig idee welke distro ik kan gebruiken?
Puppy Linux. Hoef je niet te installeren. Kan je vanaf de usb stick gebruiken. Loopt in RAM, dus retesnel en kan je overal mee naar toe nemen. En AntiX, Alpine en Tiny Core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
  • Nu online
Void Linux heeft ook een 32 bit variant die zonder DE aan 96MB RAM genoeg zou moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
@xzaz Pak Windows 2000, uit die tijd (en nog steeds) is dat het beste wat er gemaakt is. Voor een moderne linux wil ik een moderne pc, linux van tegenwoordig verdient dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik heb hier nog allemaal oude hardware die ik wil testen. Ik heb een 32bit systeem om PCI kaarten mee te testen dus ik dacht zet ik even netboot op om het te proberen. Helaas, dat zijn bijna allemaal 64bit distros en de 32 bit distros die ik zie gebruiken te veel geheugen.

Ik heb maar 700mb, iemand enig idee welke distro ik kan gebruiken?
https://www.freebsd.org/platforms/i386/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Na 5 jaar met Ubuntu als Daily driver is het tijd voor een nieuwe laptop en dus opnieuw kijken naar de keuze voor welk OS erop gaat. In de afgelopen jaren goede ervaringen gehad met de LTS versies van Ubuntu, updates en upgrades lopen soepel en support aan de software kant is ook erg groot. Toch knaagt het wat met de desktop environment, zeker met de verschillende releases zijn er wat dingen bijgekomen en afgevallen in ubuntu waardoor ik niet echt blij ben met de multi-tasking en snel m'n scherm herindelen met 2 of 3 windows in de breedte (Ultrawide scherm), ook print-screens en screen video's meerdere malen kapot en moeten fixen met de switches van en naar Wayland.

Dus wat dan?
- Mint -> Daar zijn de ervaringen met upgrades tussen LTS versies niet fantastisch en raden ze zelf aan om zelfs gewoon te herinstalleren, dit schrikt me wat af.
- Xubuntu -> Cleanere lichtere desktop env.
- Ubuntu LTS -> Tja stick with the devil you know?

Hoewel Arch etc me ook nog wel trekken als prive / hobby machine is dit m'n dagelijkse workstation en moet het vooral gewoon werken en blijven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik zou eerst proberen met de nieuwste Ubuntu LTS en als dat echt niet werkt kun je altijd nog 'terug'. Ik werk dagelijks met Ubuntu LTS zovel thuis als op kantoor en ben er tevreden mee (developer functie). Bij de laatste versie van LTS (24) zit er wel een klein bugje in het indelen van de schermen. Als je een window verschuift krijg je altijd een overlay te zien als je naar de randen schuift. Dat is normaal gedrag. Maar bij 24 zit er een bugje in die de overlay laat staan ook nadat je het window hebt verplaatst. Dat is op te lossen door de window opnieuw te verplaatsen (en terug te plaatsen). Niets heel overkomenlijks maar wel een aandachtspuntje.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Webgnome schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:28:
Ik zou eerst proberen met de nieuwste Ubuntu LTS en als dat echt niet werkt kun je altijd nog 'terug'. Ik werk dagelijks met Ubuntu LTS zovel thuis als op kantoor en ben er tevreden mee (developer functie). Bij de laatste versie van LTS (24) zit er wel een klein bugje in het indelen van de schermen. Als je een window verschuift krijg je altijd een overlay te zien als je naar de randen schuift. Dat is normaal gedrag. Maar bij 24 zit er een bugje in die de overlay laat staan ook nadat je het window hebt verplaatst. Dat is op te lossen door de window opnieuw te verplaatsen (en terug te plaatsen). Niets heel overkomenlijks maar wel een aandachtspuntje.
Eerlijk gezegd neig ik er ook naar, better to stick with the devil you know! (ex-dev, nu management). Tegelijkertijd blijft het wel knagen om ook eens wat anders te proberen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@Sander Klinkt alsof je wel bij Ubuntu wil blijven. Heb je KDE ook geprobeerd?

Voor stabiliteit zou ik idd bij de gebruikelijke distros blijven als Ubuntu en Fedora. Vaak is het ook nog fijner om dicht bij de bron te blijven, dus Mint valt dan ook al af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
@Sander Ik heb laatst voor het eerst openSUSE Tumbleweed geprobeerd, dat is een rolling release maar er wordt wel getest voor release van upgrades.
Tot dusver super stabiel en ook actueel, zou je ook nog kunnen overwegen als het blijft jeuken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Moet eerlijk zeggen dat ik de desktop environments niet super relevant vindt, het gaat me er met name om dat het productief is. Eyecandy hoef ik niet, dan was ik wel bij OSX gebleven.

OpenSUSE in het verleden geprobeerd en ik merkte daar dat hoewel het redelijk stabiel was er qua bredere support vanuit community toch minder grote support/cover is. Daarnaast zit apt wel echt in muscle memory wat dat betreft :-X

KDE en XFCE ga ik nog eens even naast m'n huidige GNOME installeren op de huidige machine om te proberen. Tot nu toe simpel gehouden maar nu een prima moment om even te kijken hoe andere desktop envs bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
Sander schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:35:
Moet eerlijk zeggen dat ik de desktop environments niet super relevant vindt, het gaat me er met name om dat het productief is. Eyecandy hoef ik niet, dan was ik wel bij OSX gebleven.

OpenSUSE in het verleden geprobeerd en ik merkte daar dat hoewel het redelijk stabiel was er qua bredere support vanuit community toch minder grote support/cover is. Daarnaast zit apt wel echt in muscle memory wat dat betreft :-X

KDE en XFCE ga ik nog eens even naast m'n huidige GNOME installeren op de huidige machine om te proberen. Tot nu toe simpel gehouden maar nu een prima moment om even te kijken hoe andere desktop envs bevallen.
Ha ha, dan zal ik je mijn andere aanrader EndeavourOS ook maar besparen dan, dat draait op mijn desktop tot dusver ook retestabiel...

Arch of apt, als je snel kijkt zie je het verschil bijna niet.... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-09 20:39
Sander schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:24:
Dus wat dan?
- Mint -> Daar zijn de ervaringen met upgrades tussen LTS versies niet fantastisch en raden ze zelf aan om zelfs gewoon te herinstalleren, dit schrikt me wat af.
Pop!_OS? Ik moet zeggen, ik ben pas over op Linux als desktop, dus nog geen ervaring met upgrades ofzo, maar ik ben er wel tevreden mee. En wat ik begrijp is het Ubuntu zonder Snap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online

...

De problemen die je beschrijft met de screenshots/recording en wide screen window splitting klinken juist wel als desktop environment problemen. Dus dan lijkt het me juist dat je niet moet switchen van distributie maar juist van desktop environment.

Je zou ook nog kunnen kijken of wayland en X een verschil maken. Bij Kubuntu krijg je helaas wel een verouderde versie van KDE dus in dat geval moet je of zelf plasma 6.x installeren of genoegen nemen met een uitontwikkelde versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Recent heb ik mijn laatste Windows installatie vervangen door een Linux distro, namelijk EndeavourOS voor mijn werkstation/game-PC. Verder heb ik al een tijdje lopen:
- een paar Proxmox hypervisors
- wat TrueNAS Scale installaties
- een handvol RockyLinux en Debian installaties voor allerlei functies

De installatie van EndeavourOS is vrij pijnloos gegaan omdat ik ook wel wat kennis heb van Linux en niet meer schrik van de terminal. yay is wel even wennen qua werking. Binnenkort nog mijn SMB-share van TrueNAS ook beschikbaar maken als NFS, na wat inlezen hoe het met toegangen beperken zit.

Zowat elke functie heb ik kunnen omzetten, ik denk dat ik wel nog een Windows 10 install achter de hand hou als backup voor specifieke games maar ik verwacht het zeer beperkt te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Phuncz schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:09:
Verder heb ik al een tijdje lopen:
- een handvol RockyLinux installaties voor allerlei functies
Ik ben helemaal vergeten wat dat ook alweer was dus effe opgezocht : https://rockylinux.org/about :)

Bevalt het een beetje als CentOS vervanger ??
ik denk dat ik wel nog een Windows 10 install achter de hand hou als backup voor specifieke games maar ik verwacht het zeer beperkt te gebruiken.
Dat probleem hebben alle gamers denk ik...

Ik in ieder geval wel, maar gelukkig vind ik een heleboel games steeds minder boeiend dus misschien komt er een moment dat die Windows installatie lekker helemaal weg kan! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Gamen doe ik zelf via Shadow.tech en dat werkt binnen Ubuntu eigenlijk verdacht goed.

my 2 cents

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Webgnome schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:32:
Gamen doe ik zelf via Shadow.tech en dat werkt binnen Ubuntu eigenlijk verdacht goed.

my 2 cents
Als het voor jou werkt, prima! :)

Maar als ik lees dat OVH erachter zit dan word ik daar niet echt blij van eerlijk gezegd... :X
** Iets met overloaded VPS toestanden en allerlei ontzettende budget huurservers die net niet uit elkaar vallen en zo... :| :F **

Er zijn in ieder geval betere bedrijven om dat toe te vertrouwen als je zo wilt gamen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sander schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:24:
Na 5 jaar met Ubuntu als Daily driver is het tijd voor een nieuwe laptop en dus opnieuw kijken naar de keuze voor welk OS erop gaat.
...
Dus wat dan?
Hoe zie je die twee anders? Want het enige wat anders is, is dat Xfce als desktop omgeving wordt geïnstalleerd ipv Gnome. Je hebt nog steeds exact dezelfde basis en alle voors en tegens die Canonical in de distro dumpt.
Tk55 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:01:
Voor stabiliteit zou ik idd bij de gebruikelijke distros blijven als Ubuntu en Fedora. Vaak is het ook nog fijner om dicht bij de bron te blijven, dus Mint valt dan ook al af.
Met die logica valt Ubuntu ook al af, want het is een derivaat/gebaseerd op Debian. ;) Dichter bij de bron kom je niet.
Guus... schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:41:
Je zou ook nog kunnen kijken of wayland en X een verschil maken. Bij Kubuntu krijg je helaas wel een verouderde versie van KDE dus in dat geval moet je of zelf plasma 6.x installeren of genoegen nemen met een uitontwikkelde versie.
Wil je Ubuntu basis maar toch de nieuwste KDE Plasma, pak dan KDE Neon. Wanneer een nieuwe KDE uit is, zal die daar als eerste beschikbaar komen en zit je toch nog op Ubuntu LTS. Maar het zal nog eventjes duren voordat de basis 24.04 wordt. Momenteel is dat nog 22.04. Zie ook https://neon.kde.org/faq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

nero355 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:13:
[...]

Ik ben helemaal vergeten wat dat ook alweer was dus effe opgezocht : https://rockylinux.org/about :)

Bevalt het een beetje als CentOS vervanger ??
Het is gewoon CentOS zijn spirituele opvolger, zoals AlmaLinux. Ik gebruik ze enkel via command line, wel webgui via Cockpit. Weinig omkijken naar, auto install updates en laat maar lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:42
Hero of Time schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:28:
[...]
Wil je Ubuntu basis maar toch de nieuwste KDE Plasma, pak dan KDE Neon. Wanneer een nieuwe KDE uit is, zal die daar als eerste beschikbaar komen en zit je toch nog op Ubuntu LTS. Maar het zal nog eventjes duren voordat de basis 24.04 wordt. Momenteel is dat nog 22.04. Zie ook https://neon.kde.org/faq.
KDE Neon vind ik zo instabiel als de nete en ze gebruiken snap ook als basis (Kan nu anders zijn).

Mijn opnie zou dan zijn. Linux Mint voor Cinnamon. Tuxedo OS voor KDE versie van (K)Ubuntu zonder snap. EN als laatste zou MX Linux kunnen, maar die lopen acheter op hun packages. Tuxedo OS heeft mij aardig verrast in stabiliteit. Ook gebruiken ze eigen repositories ipv Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die instabiliteit was wat ik heb gelezen voornamelijk met Plasma 6 release. Paar bugs die gek genoeg alleen bij Neon voor kwamen. Zijn ondertussen wel opgelost, maar wel gek, want o.a. Arch gebruikers hadden er geen last van. Maar zal dan wel komen door een paar verouderde libraries. Dat is nou eenmaal het gevolg van een LTS distro als basis gebruiken.

Bij KDE Neon is Snap niet de eigen keus om het als basis te gebruiken, maar die van Canonical aangezien ze daar bovenop bouwen. Beetje gemeen om ze daar op af te rekenen wanneer het niet direct hun eigen keus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:57

Je kunt zypper gewoon aliassen met apt hè 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Na middagje spelen met XCFE en KDE op m'n huidige machine viel de eerste al snel af, hoewel ik dacht niet van de eyecandy te zijn was me dit echt te kaal en vond ik het totaal niet intuitief voor iemand die regelmatig met zowel Windows als Gnome werkt. KDE had een vergelijkbaar gevoel. Dus inmiddels maar gegaan voor de standaard Ubuntu 24 LTS en zit inmiddels weer te vloeken op de brakke audio support door het gebrek aan Dolby support :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Wil je het beste OS, pak Ubuntu. Ook de upgrades werken flawless, behalve als je van alles verandert... })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:38:
Wil je het beste OS, pak Ubuntu.Ook de upgrades werken flawless, behalve als je van alles verandert... })
Nah, ik heb genoeg vertrouwen in Canonical om zelfs als je alles stock laat het te verprutsen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:42
Hero of Time schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:08:
Bij KDE Neon is Snap niet de eigen keus om het als basis te gebruiken, maar die van Canonical aangezien ze daar bovenop bouwen. Beetje gemeen om ze daar op af te rekenen wanneer het niet direct hun eigen keus is.
Ik als KDE gebruiker in hart en nieren heb KDE neon vaak geprobeerd. Dat ging bij mij niet goed. Nvidia en een Intel en hier was niet op te gamen (iets met mesa vulkan en nvidia). Dat KDE Ubuntu gebruikt als basis voor KDE Neon wil niet zeggen dat zij snap moeten blijven gebruiken. Zie Linux Mint of Tuxedo en de rest Ubuntu based distro's die snap eruit hebben gesloopt. Dus het kan wel.

De vraag ging over stabiele distro's en mijn mening is dat KDE Neon daar niet bij hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mark de Vaal schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:30:
[...]

Ik als KDE gebruiker in hart en nieren heb KDE neon vaak geprobeerd. Dat ging bij mij niet goed. Nvidia en een Intel en hier was niet op te gamen (iets met mesa vulkan en nvidia).
Zoals in de FAQ van hen die ik eerder linkte staat, kan je lezen dat men afraad om de gesloten driver te installeren van nVidia. En hoewel je niet tegen wordt gehouden, sta je er toch echt volledig alleen als je die weg in gaat.
Dat KDE Ubuntu gebruikt als basis voor KDE Neon wil niet zeggen dat zij snap moeten blijven gebruiken. Zie Linux Mint of Tuxedo en de rest Ubuntu based distro's die snap eruit hebben gesloopt. Dus het kan wel.
KDE Neon is voornamelijk de omgeving waar de KDE devs in werken. Waar Mint en Tuxedo eigen package maintainers hebben om .deb packages te maken om Snap te vervangen, hebben de devs bij Neon wel wat beters te doen met hun tijd.

Als je een vrachtwagenchauffeur bent, spendeer je ook liever je tijd om naar je bestemming te rijden, ipv ook nog al het onderhoud te moeten doen, je vracht inladen, etc. Je krijgt betaald om een trailer van A naar B te brengen, meer niet.
De vraag ging over stabiele distro's en mijn mening is dat KDE Neon daar niet bij hoort.
De DE zal niet de stabielste zijn, maar de rest zou dat wel moeten zijn. De ontwikkelaars brengen immers de nieuwste versie, met bijbehorende dependant libraries er op uit. En dat zijn dan libraries die nieuwer zijn dan waar Ubuntu mee komt. Dat heeft zo z'n gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Mark de Vaal schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:31:
[...]

KDE Neon vind ik zo instabiel als de nete en ze gebruiken snap ook als basis (Kan nu anders zijn).

Mijn opnie zou dan zijn. Linux Mint voor Cinnamon. Tuxedo OS voor KDE versie van (K)Ubuntu zonder snap. EN als laatste zou MX Linux kunnen, maar die lopen acheter op hun packages. Tuxedo OS heeft mij aardig verrast in stabiliteit. Ook gebruiken ze eigen repositories ipv Ubuntu.
neon heeft geen snaps. Tenminste toen ik het voor het laatst gebruikte had het standaard geen snaps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Sjah schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:38:
Wil je het beste OS, pak Ubuntu. Ook de upgrades werken flawless, behalve als je van alles verandert... })
Beter wachten op de point release van 24.04 tot ze alle beestjes geplet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
desalniettemin schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:58:
[...]

Beter wachten op de point release van 24.04 tot ze alle beestjes geplet hebben.
Ja dat zeggen ze nogal eens idd. Maar deze 24.04 die ik nu dik een maand draai, is bugvrij voor wat ik meemaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Sjah schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:41:
[...]

Ja dat zeggen ze nogal eens idd. Maar deze 24.04 die ik nu dik een maand draai, is bugvrij voor wat ik meemaak.
Geen last van overlay issue als je Windows vastzet naar links of rechts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Sander schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:45:
[...]

Geen last van overlay issue als je Windows vastzet naar links of rechts?
In het begin had ik idd iets vaags ja met de helft vh scherm werd groenig, maar nu alles prrima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mark de Vaal schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:31:
KDE Neon vind ik zo instabiel als de nete.
Ik zie dat dan ook als een distro die je effe opstart als Live Boot ISO om te kijken hoe het zit met de laatste ontwikkelingen omtrent KDE Plasma (versie zoveel) en niet als iets dat je elke dag gaat gebruiken !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
nero355 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:47:
[...]

Ik zie dat dan ook als een distro die je effe opstart als Live Boot ISO om te kijken hoe het zit met de laatste ontwikkelingen omtrent KDE Plasma (versie zoveel) en niet als iets dat je elke dag gaat gebruiken !! :)
Ik heb het een aantal maanden gebruikt tot de upgrade naar Plasma 6 helemaal ruk was. Niets werkte meer. Dus terug gegaan naar Xfce. MX Linux. Ik had ook nog Debian Xfce geprobeerd. De ISO met de Calamares installer, maar die gaf de verkeerde tijd aan. Namelijk 2 uur later, terwijl ik toch echt Amsterdam/Europe tijdzone had gekozen. Nog nooit eerder meegemaakt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:25:
Ik heb het een aantal maanden gebruikt tot de upgrade naar Plasma 6 helemaal ruk was. Niets werkte meer.
Ik vind dat dus niet echt raar :)
Dus terug gegaan naar Xfce. MX Linux.
Ook leuk! d:)b
Ik had ook nog Debian Xfce geprobeerd. De ISO met de Calamares installer, maar die gaf de verkeerde tijd aan. Namelijk 2 uur later, terwijl ik toch echt Amsterdam/Europe tijdzone had gekozen.

Nog nooit eerder meegemaakt :?
Heb je dpkg --re-configure tzdata dan wel dpkg-reconfigure tzdata geprobeerd ??

Ik weet effe niet meer welke de meest up-to-date versie is tegenwoordig... :$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:29
Bij Debian gewoon kiezen voor Advanced > Expert Install. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is deze geweldige installer m.i. prima te gebruiken voor een standaard rechttoe rechtaan installatie, maar tevens geschikt voor als je een meer aangepaste (of op maat) installatie wenst.

[ Voor 5% gewijzigd door pporrio op 05-06-2024 18:13 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pporrio schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:16:
Bij Debian gewoon kiezen voor Advanced > Expert Install. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is deze geweldige installer m.i. prima te gebruiken voor een standaard rechttoe rechtaan installatie, maar tevens geschikt voor als je een meer aangepaste (of op maat) installatie wenst.
Hehe, ik gebruik niks anders meer, omdat ik de installatie afrond nadat apt geconfigureerd is. Heb dan ergens in de 300 package geïnstalleerd staan en alleen de CLI. Daarna lekker 'bouwen' met wat je nodig denkt te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
nero355 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:39:
[...]

Ik vind dat dus niet echt raar :)

[...]

Ook leuk! d:)b

[...]

Ik weet effe niet meer welke de meest up-to-date versie is tegenwoordig... :$
Ja, werkte niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:25:
[...]
De ISO met de Calamares installer, maar die gaf de verkeerde tijd aan. Namelijk 2 uur later, terwijl ik toch echt Amsterdam/Europe tijdzone had gekozen. Nog nooit eerder meegemaakt :?
Lijkt eerder dat je moederbord gewoon onze tijd had en de installer dacht dat die in UTC stond en er dus doodleuk +2 op doet als je Amsterdam opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:00:
Lijkt eerder dat je moederbord gewoon onze tijd had en de installer dacht dat die in UTC stond en er dus doodleuk +2 op doet als je Amsterdam opgeeft.
@desalniettemin Dat kan inderdaad ook nog! :)

De installer zegt dan iets van
"Is the onboard clock set to UTC Time ?"
of iets dergelijks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:18:
[...]

@desalniettemin Dat kan inderdaad ook nog! :)

De installer zegt dan iets van

[...]

of iets dergelijks...
Pas wanneer het systeem geïnstalleerd is, wordt de hardware klok goed gezet wanneer het OS de tijd wegschrijft. Dat kan wanneer het synced met NTP of je zet zelf de tijd goed. De installer zal het niet aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Zoals ik al zei dit is de eerste keer dat dit gebeurt is, de verkeerde tijd. Maakt verder ook niet uit. Ik ben tevreden met MX. Ik gebruik overigens Amerikaans engels en nooit Nederlands als ik een distro installeer. Vind ik makkelijker als ik iets moet opzoeken in de distro. En ook al kies je Nederlands het is toch nooit volledig Nederlands. Er staat altijd wel iets in het engels tussen. Ik kan daar niet tegen. Ik ben nogal een pietje precies, vandaar altijd Amerikaans engels. Ook omdat mijn toetsenbord Amerikaans engelse instelling heeft.

[ Voor 67% gewijzigd door desalniettemin op 06-06-2024 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Helemaal vergeten te vragen, terwijl ik best wel een NTP junkie ben... :$ O-) :+
desalniettemin schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:36:
Ik gebruik overigens Amerikaans engels en nooit Nederlands als ik een distro installeer.
Vind ik makkelijker als ik iets moet opzoeken in de distro.
Dat is sowieso gewoon het beste als het gaat om apparaten en software d:)b
Ook omdat mijn toetsenbord Amerikaans engelse instelling heeft.
Ik zet het altijd op English International met Dead Keys (of iets in die trant) zodat ik makkelijk ë/ö/ï/enz. kan typen :)

Volgens mij zet het dan ook je rechter ALT op AltGr en dan kan je ook makkelijk ø en µ typen bijvoorbeeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:25:
[...]

Hehe, ik gebruik niks anders meer, omdat ik de installatie afrond nadat apt geconfigureerd is. Heb dan ergens in de 300 package geïnstalleerd staan en alleen de CLI. Daarna lekker 'bouwen' met wat je nodig denkt te hebben.
Debian Bookworm met 88 packages voor m'n VM's om te bouwen ;)
deHakkelaar in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
nero355 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:39:
Je hebt ook nog onder voor systemd systemen:
$ man timedatectl
[..]
       set-timezone [TIMEZONE]
           Set the system time zone to the specified value. Available
           timezones can be listed with list-timezones. If the RTC is
           configured to be in the local time, this will also update the RTC
           time. This call will alter the /etc/localtime symlink. See
           localtime(5) for more information.

$ dpkg -S /usr/bin/timedatectl
systemd: /usr/bin/timedatectl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:31:
[...]

Ik zet het altijd op English International met Dead Keys (of iets in die trant) zodat ik makkelijk ë/ö/ï/enz. kan typen :)

Volgens mij zet het dan ook je rechter ALT op AltGr en dan kan je ook makkelijk ø en µ typen bijvoorbeeld...
Dat is US Int - altgr dead keys. De 'gewone' US Int dead keys is wat je op Windows hebt en schijt irritant is.
Ja, heel weinig iig. Je kan het idd nog minder maken door na de minimalistische installatie nog wat packages te verwijderen.
deHakkelaar schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:02:
[...]

Je hebt ook nog onder voor systemd systemen:
$ man timedatectl
[..]
       set-timezone [TIMEZONE]
           Set the system time zone to the specified value. Available
           timezones can be listed with list-timezones. If the RTC is
           configured to be in the local time, this will also update the RTC
           time. This call will alter the /etc/localtime symlink. See
           localtime(5) for more information.

$ dpkg -S /usr/bin/timedatectl
systemd: /usr/bin/timedatectl
Maar wordt dan ook gevraagd of je hardware klok in UTC is opgeslagen? Want dat is wat tijdens installatie van Linux wordt gevraagd en als je tzdata herconfigureerd zodat het gaat vragen in welke tijdzone je zit, zou het ook om diezelfde UTC hw clock moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:05
Ik ben voor het eerst een beetje Fedora (in een VM) aan het proberen. Ik ben wel een klein beetje bekend met Debian en afgeleiden daarvan, maar dan zie je dat Fedora toch net wat anders werkt.

Met Debian en dergelijke kan ik dingen doen als 'apt full-upgrade' of 'apt-get dist-upgrade'. Maar klopt het dat ik bij Fedora zelf moet aangegeven waar hij naar en met wat hij gaat upgraden? Dus bijvoorbeeld 'dnf system-upgrade dowload --releasever=40' ? Er bestaat geen commando als "upgrade me naar de laatst beschikbare versie"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PrimusIP schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:25:
Ik ben voor het eerst een beetje Fedora (in een VM) aan het proberen. Ik ben wel een klein beetje bekend met Debian en afgeleiden daarvan, maar dan zie je dat Fedora toch net wat anders werkt.

Met Debian en dergelijke kan ik dingen doen als 'apt full-upgrade' of 'apt-get dist-upgrade'. Maar klopt het dat ik bij Fedora zelf moet aangegeven waar hij naar en met wat hij gaat upgraden? Dus bijvoorbeeld 'dnf system-upgrade dowload --releasever=40' ? Er bestaat geen commando als "upgrade me naar de laatst beschikbare versie"?
Bij Debian zijn de 'full-upgrade' en 'dist-upgrade' aliassen van elkaar en doen hetzelfde. Het is wat verwarrend met de naam 'dist-upgrade', maar je gaat hier niet zomaar naar een nieuwe release (zeg van Debian 11 naar 12). Het grote verschil tussen 'safe-upgrade' en 'full-upgrade', is dat bij de laatste nieuwe packages worden geïnstalleerd of overbodige verwijdert kunnen worden als de afhankelijkheden zijn verandert.

Denk hierbij aan een nieuwe kernel. Het meta-package linux-image-amd64 zal een nieuw package willen installeren als dependency. Bij een safe-upgrade gebeurt dat niet, want het mag daarmee niet het aantal packages dat geïnstalleerd zijn veranderen.

Wil je van release upgraden, dan moet je de wiki volgen. In feite is het je sources.list aanpassen om de volgende release naam te gebruiken en dan de upgrade uitvoeren alsof je gewoon je packages bijwerkt.

Fedora heeft het 'safe' en 'full' update systeem niet. Je doet gewoon 'dnf update' en je krijgt alle updates van je release. Wil je naar een nieuwe major versie, dus van 39 naar 40, dan zal je hier wat anders voor moeten doen. Ik meen mij te herinneren dat er in de GUI een melding komt dat er een nieuwe release beschikbaar is en of je die wilt installeren. Het doet dan wat nodig is hiervoor.

Via cli is er een ander commando wat je moet uitvoeren vziw en zal je net als met Debian ook niet zomaar na een 'dnf update' op een nieuwe release zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:05
Hero of Time schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:36:
[...]

Bij Debian zijn de 'full-upgrade' en '[...]
Dankje voor je uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:23:
Ja, heel weinig iig. Je kan het idd nog minder maken door na de minimalistische installatie nog wat packages te verwijderen.
Inderdaad maar ik geloof als je meer weghaalt als die minbase, dat je dan geen werkend systeem overhoudt:
$ man deboostrap
[..]
       --include=alpha,beta
              Comma separated list of packages which will be added to download
              and extract lists.

--exclude=alpha,beta
              Comma separated list of packages  which  will  be  removed  from
              download  and extract lists.  WARNING: you can and probably will
              exclude essential packages, be careful using this option.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:23:
Maar wordt dan ook gevraagd of je hardware klok in UTC is opgeslagen? Want dat is wat tijdens installatie van Linux wordt gevraagd en als je tzdata herconfigureerd zodat het gaat vragen in welke tijdzone je zit, zou het ook om diezelfde UTC hw clock moeten vragen.
Goede vraag :D
Het lijkt er wel op dat daar rekening mee wordt gehouden met die: RTC in local TZ: no
$ timedatectl
               Local time: Thu 2024-06-06 21:21:44 CEST
           Universal time: Thu 2024-06-06 19:21:44 UTC
                 RTC time: Thu 2024-06-06 19:21:44
                Time zone: Europe/Amsterdam (CEST, +0200)
System clock synchronized: yes
              NTP service: active
          RTC in local TZ: no

$ sudo timedatectl set-timezone America/Jamaica
$

$ timedatectl
               Local time: Thu 2024-06-06 14:24:07 EST
           Universal time: Thu 2024-06-06 19:24:07 UTC
                 RTC time: Thu 2024-06-06 19:24:07
                Time zone: America/Jamaica (EST, -0500)
System clock synchronized: yes
              NTP service: active
          RTC in local TZ: no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het houd er rekening mee, maar als dat dus verkeerd staat, gaat het alsnog fout. Als je namelijk opgeeft dat je RTC in UTC is, zal 'RTC in local TZ' dus 'no' geven, anders 'yes'. Punt is dus hoe je dat fatsoenlijk aanpast.

Enige info die ik zo snel kan vinden, is dit stukje in de man-page van timedatectl:
code:
1
2
3
4
5
6
7
       set-local-rtc [BOOL]
           Takes a boolean argument. If "0", the system is configured to maintain the RTC in universal time. If "1", it will
           maintain the RTC in local time instead. Note that maintaining the RTC in the local timezone is not fully
           supported and will create various problems with time zone changes and daylight saving adjustments. If at all
           possible, keep the RTC in UTC mode. Note that invoking this will also synchronize the RTC from the system clock,
           unless --adjust-system-clock is passed (see above). This command will change the 3rd line of /etc/adjtime, as
           documented in hwclock(8).

Bij mij staat in dat bestand dus UTC op de derde regel. :)

Pagina: 1 ... 40 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.