Rixter223 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:27:
Clam Av kun je downloaden en af en toe een scan laten doen. Gezond verstand is normaal gesproken genoeg op Linux versies.
Verder zou ik op Proton overstappen, uitstekende mail, password manager, vpn enz. Zwitsers/ Europees. Op het forum is er genoeg over Proton te vinden en bijna alles positief.
Zelf heb ik een oogje op pCloud. Ook van Zwitserse bodem. Voor de zaak zal het op ten duur inderdaad Proton worden.
Ben weer bezig geweest met CachyOS, maar ik krijg Ubisoft Launcher niet werkend. Ik ben al wel zover dat ik vermoed dat het aan Proton ligt en ik in Steam een andere compatibiliteit moet kiezen. Dat zal niet vandaag zijn want ik heb een zware werkdag achter de rug.
Klopt dit:
- The Fix: Switch your Wine runner or Proton version. In Steam, force compatibility mode and select Proton Experimental or Proton-GE. In Lutris/Heroic, switch the Runner from proton-cachyos to standard Wine-GE or Proton Experimental. [1, 2, 3]
Wat ik verder wel merk is dat het een totaal andere ervaring als W11. W11 is log en draait in rust al talloze processen wat bij Linux een heel stuk minder. Met W11 is het ook maar afwachten of een update geen narigheid met zich meebrengt.
Linux moet je liggen. Wil je er echt in duiken dan is dat een leercurve leuk en uitdagend. Ik ben er ook achter dat Linux wel het summum is van een modulair OS. Het is veiliger dan Windows en waarom ik het zo'n fijn OS vind is dat ongeveer alles aanpasbaar is en het recht door zee is. Jij bent de baas over je computer en niet andersom (het is bijna net zo modulair als DOS vroeger was).
Op zich draaide Windows 11 prima en alles deed het prima, maar is er slechts een ding waar ik niet blij mee ben en dat is OneDrive, oftewel je Microsoft account. Ze kunnen je abonnement meteen stopzetten en dan kom je er niet meer bij. Geen waarschuwing vooraf en je bent je data kwijt en daarbij moet je voor Windows 11 een Microsoft account hebben. Dat benauwde mij flink. Ik wil zeker zijn van mij data in de cloud en daarom neem ik een clouddienst uit Zwitserland in armen die niet door m'n data rondneust. Dat geeft mij veel gemoedsrust. Ik heb niks met Amerika en ik zal er nooit een voet op de grond zetten, echt niet. En niet te vergeten de community die erachter zit en dan heb ik het nog niet over het forum dat er actief is.
Ik ben toch duidelijk fan van Btrfs (zeer veilig voor jouw data en heeft mooie features. Het biedt ook mooie mogelijkheden met Limine. Ooit een herinstallatie nodig dan rol je zo terug als de eerste parser maar bewaard blijft.
Ondanks ik tegen wat probleempjes aanloop
ben ik hooked. Ik heb al heel veel ontdekt en daarom gebruikte ik het woord "tinkeren" want dat is het. Je moet bereid zijn om je te verdiepen in het OS en er moeite voor wil doen. Dan pas kun je een mooie omgeving uitkiezen en geheel naar eigen smaak inrichten. Hier trouwens {KDE Plasma}. Ik laat me niet verslaan en ik zal Uplay werkend krijgen. Leuke uitdaging
Afsluiting overstap:
Ik ga dus over dat heb ik net besloten. Ik ben me helemaal aan het inlezen en later wil ik iets betekenen voor de communie. Mijn systeem is nog stiller, na het opstarten kun je gewoon doorgaan en staat alles waar het stond als je afsluit en dit zonder hibernation. Als het is opgestart dan is het OS meteen responsief. Ik vind vooral Btrfs interessant omdat je op afroep alle data kan testen (scrub) en opnieuw schrijven (balancing). Het kan een voordeel zijn als een SSD moeite krijgt met het lezen van data (dus een verversing van alle data). Let op want het schrijft heel veel en als je veel data hebt zou ik het maar spaarzaam gebruiken, maar het heeft z'n nut.
[
Voor 51% gewijzigd door
jimh307 op 28-05-2026 19:25
. Reden: Sorry, lange post uit enthousiasme ]