• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:42
Nou ben sinds vanavond ook Live met Linux, na een tijdje met een laptopje te hebben gespeeld.
Nog heel even eerst live geboot van de stick, om te kijken of Nvidia kaart wel herkent werd bijv. Het blijft toch spannend haha.

Maar ja zag eruit alles zou werken, dus maar de schijf geformatteerd en Windhoos eraf gegooid en Linux erop gezet haha.
Alles draait nu zover ik kan zien, heerlijk Windows vrij thuis nu. Geen rare fratsen meer nodig omdat systeem het zwijgen op te leggen van dingen die ik niet wil :P.

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 19:41
Welke distro?

• Carlos0_0
Zorin OS

Eigenlijk is het overgaan relatief makkelijk, tuurlijk speel je games. moet je soms effe iets verder kijken of iets installeren.
Het is jammer er geen Officiële whatsapp client is, zal toch voor vele prettig zijn. maar goed whatsapp web in de browser werkt ook.

[ Voor 106% gewijzigd door Carlos0_0 op 18-04-2026 11:10 ]

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:40

Internet Janny

He does it for free

Is er geen flatpack of snap van Whatsapp beschikbaar? Of bedoel je echt gemaakt door Meta zelf?

edit: ik gebruik gewoon de website

[ Voor 16% gewijzigd door Internet Janny op 18-04-2026 11:27 ]

Zero compensation

• Carlos0_0
Internet Janny schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:19:
Is er geen flatpack of snap van Whatsapp beschikbaar? Of bedoel je echt gemaakt door Meta zelf?
Er zijn alternatieven natuurlijk in de store, wat een wrapper is om de webapp.
Maar ik log daar liever dan niet op in, het is toch een app van een ander. wat ik niet snel vertrouw dan.

Met inloggen houd ik het liever bij de officiële app.

[ Voor 6% gewijzigd door Carlos0_0 op 18-04-2026 11:21 ]

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 12:06

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Carlos0_0 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:20:
[...]

Er zijn alternatieven natuurlijk in de store, wat een wrapper is om de webapp.
Maar ik log daar liever dan niet op in, het is toch een app van een ander. wat ik niet snel vertrouw dan.

Met inloggen houd ik het liever bij de officiële app.
Ik ben eerder geneigd om een "ander" te vertrouwen dan een bedrijf als Meta.

Ik gebruik al tijden WhatSie tot aller tevredenheid.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:13
Hetzelfde hier voor Discord, daar gebruik ik Vesktop voor (ook onder WIndows overigens); die leest veel minder uit van je systeem. Wel zo prettig.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:51
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:23:
[...]

Weet niet waar jij het gebruikt, maar ik op Ubuntu, in snap-vorm. Dat heeft als nadeel dat opstarten traag is. Bij Firefox snap-versie is dat verholpen, maar WhatSie niet.

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 07-05 12:06

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Sjah schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:35:
[...]

Weet niet waar jij het gebruikt, maar ik op Ubuntu, in snap-vorm. Dat heeft als nadeel dat opstarten traag is. Bij Firefox snap-versie is dat verholpen, maar WhatSie niet.
Flatpak met Mint. Het start hier vrij vlot op.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Carlos0_0
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:23:
[...]

Ik ben eerder geneigd om een "ander" te vertrouwen dan een bedrijf als Meta.

Echter log je als nog in bij Meta bij whatsapp, alleen doordat je een 3de dienst gebruikt.
Kunnen je gegevens ook door die app maker gezien/ bewaard worden, dus je gooit je data dubbel ergens neer op deze manier :).
Je weet namelijk niet of die app maker wel te vertrouwen is.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:40

Internet Janny

He does it for free

Carlos0_0 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:33:
[...]

Echter log je als nog in bij Meta bij whatsapp, alleen doordat je een 3de dienst gebruikt.
Kunnen je gegevens ook door die app maker gezien/ bewaard worden, dus je gooit je data dubbel ergens neer op deze manier :).
Je weet namelijk niet of die app maker wel te vertrouwen is.
https://github.com/keshavbhatt
Alles is open source dus je kunt zelf de code doorspitten. Succes.

Zero compensation

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Noxious schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:25:
Hetzelfde hier voor Discord, daar gebruik ik Vesktop voor (ook onder WIndows overigens); die leest veel minder uit van je systeem. Wel zo prettig.
Ik blijf voor Discord wel lekker de webversie houden. De app heb ik alleen gebruikt toen ik m'n scherm met geluid deelde, iets wat zelfs Vesktop niet deed (beeld wel, audio niet, zelfde issue als met FF web). Vesktop en Discord app zijn beide electron apps, dus niks anders dan een wrapper om de site. Zolang ik geen geluid hoef te delen, voldoet web prima, niks dat zomaar even m'n status bijwerkt met wat het uit Steam haalt. ;)

Commandline FTW

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:13
Hero of Time schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:56:
[...]

Ik blijf voor Discord wel lekker de webversie houden. De app heb ik alleen gebruikt toen ik m'n scherm met geluid deelde, iets wat zelfs Vesktop niet deed (beeld wel, audio niet, zelfde issue als met FF web). Vesktop en Discord app zijn beide electron apps, dus niks anders dan een wrapper om de site. Zolang ik geen geluid hoef te delen, voldoet web prima, niks dat zomaar even m'n status bijwerkt met wat het uit Steam haalt. ;)
Ja da's ook prima natuurlijk. Ik vind permanent browsers open hebben voor zoiets weer vervelend :p ieder z'n ding.

Vesktop deelt mijn status ook niet, wel zo prettig.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Noxious schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:00:
[...]

Ja da's ook prima natuurlijk. Ik vind permanent browsers open hebben voor zoiets weer vervelend :p ieder z'n ding.

Vesktop deelt mijn status ook niet, wel zo prettig.
Mjah, ik heb GoT al altijd open in een van de vele tabs en een derde venster heeft Twitch open, dus wat is dan dat eerste venster al met Discord (en nog wat tabs)? :+

Commandline FTW

• Veelstekel
  • Laatst online: 07-05 21:15
Ik heb nu sinds een maand of 3 Zorin 18 draaien op twee laptops. Bij beide laptops Windows er af gehaald en helemaal over.

Raad ik Linux nu aan bij anderen? Nee zeker niet (Zie onder).
Ben ik er blij mee en kan ik er alles mee wat ik wil? Jazeker!

Waarom de overstap gemaakt?

De interface van Windows heb ik altijd als zeer plezierig ervaren, maar na Windows 7 begon deze bij iedere versie achteruit te gaan.
Ubuntu interface vond ik verschrikkelijk, maar de look and feel van Zorin vond ik erg plezierig.
Ook begon Microsoft wat tegen te staan met verplichte Microsoft accounts, unsupporte hardware en telemetrie.

Wat werkt goed in Zorin:
- Games; tegen elke verwachting in blijken spelletjes goed te werken in Linux. Steam games, Epic en Gog Games (Laatste 2 via Heroic Launcher)
- Keepass; met de Mono implementatie kon ik Keepass blijven gebruiken inclusief OneDrive integratie, browser en SSH agent plugins
- Evolution; Ik werkte altijd met Outlook; maar Evolution lijkt gewoon goed te werken waarbij plugins voor CalDav etc niet meer nodig zijn. (Voor de sync met Synology)
- WebApps; OneNote; Microsoft ToDo; Sonos

Maar... Het blijft tweaken met Zorin/Linux om alles werkende te krijgen; voor mij geen probleem. Het is een hobby. Zou ik het de buren aanraden? Zeker niet.
Paar voorbeelden:
- Op 1 laptop doet de muis het niet meer naar suspend / resume. Hiervoor moet je een apart script aanmaken die de module naar wake up opnieuw laadt.
- Installatie met Nvidia drivers liep vast. Dus eerst installeren dan Nvidia drivers installeren
- Andere laptop deed youtube / muziek het niet ootb (Video stutter, Audio stutter); hierbij echt alles geprobeerd. Er blijken nogal wat mensen last van te hebben met allemaal andere oorzaken:
- Nvidia Drivers
- Disable / Enable hardware acceleration
- Wayland vs X11
- Firefox vs Brave
- Disablen / Enable Vulkan
- Missende Codecs
- Uiteindelijk hielp het om naar liquorix kernel te gaan
- Encryptie tijdens installeren is niet erg intuitief. (Encrypted Filesystem aanmaken, Daarop BRTFS etc.). (En waarom kun je niet online encrypten zoals Bitlocker...)
- Niemand die tijdens de installatie verteld wat een goede minimum size is voor een boot partitie.
- Timeshift neemt standaard niet de /boot mee, waardoor teruggaan in tijd uiteindelijk resulteerde in corrupte boot
- Icoontjes van de WebApps hebben het nodig om zelf de Desktop file te editten en de StartupWMClass goed te zetten
- Steam installatie / welke moet je hebben?
- De installatie van de Website werkte niet
- De ander miste de 32 bit libraries; en viel niet te installeren
- Andere flatpack? Kon standaard niet bij de 2e schijf

Uiteindelijk is alles werkende te maken

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:51
Je klinkt alsof je Zorin oke vindt, maar voor de buren Windows 10x beter. tJa met een nVidia GPU is het niet altijd makkelijk, met een Intel of AMD iGPU al stuk makkelijker.
Zelf vind ik Ubuntu een 8, en Win11 een 5.5, maar ik geef toe dat ik wel van wanten weet. Ik weet dat 300Gig voor je OS-partitie niet onverstandig is, als je af en toe leecht..
Maar objectief is Windows niet beter, omdat de buren er jota van snappen, en zich laten afschepen met een OS dat reclame op je bordje gooit. En als je je buren beetje instrueert dat ze updates installen, ben je al halverwege, maar idd moet het niet zo zijn dat jij hun admin moet spelen, nee.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjah op 20-04-2026 21:54 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor Keepass had ik persoonlijk eerder KeepassXC gepakt, omdat die dankzij het gebruik van Qt er veel moderner uit ziet. Het heeft ook SSH agent mogelijkheden en een browser add-on. Alleen geen directe online sync diensten, dat moet je extern doen.

Wanneer je met Nvidia te maken hebt, gaat de moeilijkheid wel wat omhoog, maar zo'n beetje elke distro heeft wel de gesloten driver in de repository zitten. Ubuntu heeft zelfs een aparte applicatie om dit juiste versie (current of een van de legacy versies) aan te bieden. Zorin zou die ook moeten hebben of iets vergelijkbaars.

Voor Steam heb je idd 32 bit libraries nodig. Die op de website staat als .deb kan prima werken, echter is het niet direct duidelijk dat je multi-arch moet activeren als dat nog niet is gedaan. Dit doe je met 'dpkg --add-architecture i386' zo even uit m'n hoofd. Dit is nodig omdat er ook mogelijk games zijn die nog 32 bit zijn en dan moet je ook de betreffende libraries voor MESA en in jouw geval Nvidia hebben.

Commandline FTW

• Carlos0_0
- Keepass; met de Mono implementatie kon ik Keepass blijven gebruiken inclusief OneDrive integratie, browser en SSH agent plugins

Ik zou voor Keepass gewoon KeepassXC gebruiken, deze staat in de store. heb je geen aparte dingen voor nodig om het werkend te krijgen.
Je kan gewoon je keepass bestand blijven gebruiken met KeepassXC.

- Evolution; Ik werkte altijd met Outlook; maar Evolution lijkt gewoon goed te werken waarbij plugins voor CalDav etc niet meer nodig zijn. (Voor de sync met Synology)

Moet zeggen ik Evolution niet geprobeerd heb, ik heb direct Thunderbird gedownload(Aangezien ik die ook al lange tijd op windows weer gebruikte.
Misschien eens na kijken nog :)

Er blijken nogal wat mensen last van te hebben met allemaal andere oorzaken:

- Firefox vs Brave

Wat bedoel je hiermee, het zijn 2 verschillende browser. je kan prima firefox uit de store of website van mozilla download. Je zit niet vast aan Brave ?.

- Missende Codecs

Heb Vlc uti de store gedownload, die ik altijd naast de default player gebruik mocht die het niet afspelen(net als op Windows).

- Steam installatie / welke moet je hebben?

Ik heb gewoon de gene uit de store gedownload, werkt bij mij prima ?.

- Niemand die tijdens de installatie verteld wat een goede minimum size is voor een boot partitie.

Dat doet windows ook niet :).

[ Voor 5% gewijzigd door Carlos0_0 op 21-04-2026 07:27 ]

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 19:41
Zorin is gebaseerd op Ubuntu dus voor codecs: sudo apt install ubuntu-restricted-extras

• Miki
  • Laatst online: 08:34
En daarom ben ik dus geen fan van Zorin, ze nemen een deel van Ubuntu over maar vergeten daarbij de zorgvuldigheid en geraffineerde afwerking over te nemen. Daar waar Ubuntu out of the box wel prima werkt doet Zorin het net niet. Dan heb ik liever Mint, die het beter begrepen hebben waar het om draait, lees de gebruikservaring.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 16:53
Voor mijn overstap van Windows naar "een" distro, was ik heel snel klaar met Ubuntu. Zie verslag eerder in dit topic.

Ik zit nu op Debian 13 en alles werkt out-of-the-box helemaal prima en vooral heel vlot. Ben er echt heel blij mee! Geen gekke dingen gehad ofzo, behalve een enkele keer dat ik ergens op stuitte, maar uiteindelijk te wijten valt aan de nieuwste versie (Trixie), die in zeer bijzondere gevallen nog niet volledig ondersteund wordt door bepaalde applicaties of gewoon EOL zijn.. ik wilde gisteren bijvoorbeeld Mono installeren voor een oud .NET project. Dat werd kansloos, moest ik expire dates van keys oprekken, etc.. dus gisteren met pijn en moeite even terug naar Windows gestapt. Dus tijd om dat project eens naar .NET Core te migreren, dan is dat probleem ook weer opgeost ;)

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 23:35
DeCo schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:45:
Voor mijn overstap van Windows naar "een" distro, was ik heel snel klaar met Ubuntu. Zie verslag eerder in dit topic.

Ik zit nu op Debian 13 en alles werkt out-of-the-box helemaal prima en vooral heel vlot. Ben er echt heel blij mee! Geen gekke dingen gehad ofzo, behalve een enkele keer dat ik ergens op stuitte, maar uiteindelijk te wijten valt aan de nieuwste versie (Trixie), die in zeer bijzondere gevallen nog niet volledig ondersteund wordt door bepaalde applicaties of gewoon EOL zijn.. ik wilde gisteren bijvoorbeeld Mono installeren voor een oud .NET project. Dat werd kansloos, moest ik expire dates van keys oprekken, etc.. dus gisteren met pijn en moeite even terug naar Windows gestapt. Dus tijd om dat project eens naar .NET Core te migreren, dan is dat probleem ook weer opgeost ;)
Check anders eens distrobox en/of winboat.

Met distrobox kun je elke applicatie van elke distro compatibel krijgen op je host systeem.

Met winboat kun je Windows applicaties draaien op je host systeem.

Beide tooling kunnen grafische vensters tonen aan je host systeem. Dus dan kun je lekker rommelen zonder dat je ingrijpende changes hoeft door te voeren. En ben je er klaar mee dan is met 1 druk op de knop je container weer opgeruimd.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 16:53
L0g0ff schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:49:
[...]

Check anders eens distrobox en/of winboat.

Met distrobox kun je elke applicatie van elke distro compatibel krijgen op je host systeem.

Met winboat kun je Windows applicaties draaien op je host systeem.

Beide tooling kunnen grafische vensters tonen aan je host systeem. Dus dan kun je lekker rommelen zonder dat je ingrijpende changes hoeft door te voeren. En ben je er klaar mee dan is met 1 druk op de knop je container weer opgeruimd.
Winboat is geniaal, dank je wel voor de tip! Lijkt sterk op Parallels op de mac _/-\o_

Enige nadeel is, dat ie moeite heeft met hoge resoluties.. ondanks dat je de scaling kunt instellen (wat in 99 van de 100 gevallen prima werkt), heb ik toch een applicatie (legacy Selligent Campaign) die daar niet mee om kan gaan. Maar dat was native ook, maar dan kon ik gewoon de resolutie omlaag zetten. Kan nu ook, hoor... maar enfin, dat ligt meer aan die applicatie natuurlijk.

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 19:27
Ik heb Tumbleweed nu een klein jaar in gebruik, en ervaar nu grote problemen i.c.m. Nvidia hardware en de recente upgrade naar kernel 7.0.1. Het probleem is wel onderkend bij SUSE (het gaat om dit issue). Voorlopig maar weer even terug op kernel 6.x en de legacy 580 driver, maar het gebeurt in Tumbleweed toch wel iets te vaak dat na een grote kernel update de Nvidia drivers niet meer (goed) werken. Misschien toch maar eens kijken naar een andere distro.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is meer inherent aan Nvidia zelf icm recente kernel. Ze lopen altijd achter en het kan soms weken duren voordat de driver die je nodig hebt geschikt is voor je kernel. Ik heb dit vaak genoeg gezien bij Debian Sid, waarbij ik regelmatig een week moest wachten totdat de Nvidia packages een update hadden om de module te kunnen bouwen. Wanneer je Nvidia hebt, moet je genoegen nemen dat je niet de meest recente (major) kernel kan draaien.
Met AMD heb je dit hele issue niet omdat het onderdeel van de mainline kernel is. Er is geen out-of-tree module nodig.

Ik had overigens niet verwacht dat driver 580 al als legacy was gemarkeerd, maar dat is de laatste versie die de 10-series nog ondersteund zie ik. Debian zit nog op 555 als meest recente (in Experimental), ietwat problematisch als je een 50-series zou hebben, dan ben je aangewezen op de Nvidia installer zelf.

Commandline FTW

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-05 13:27
Renzmeister schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:18:
Ik heb Tumbleweed nu een klein jaar in gebruik, en ervaar nu grote problemen i.c.m. Nvidia hardware en de recente upgrade naar kernel 7.0.1. Het probleem is wel onderkend bij SUSE (het gaat om dit issue). Voorlopig maar weer even terug op kernel 6.x en de legacy 580 driver, maar het gebeurt in Tumbleweed toch wel iets te vaak dat na een grote kernel update de Nvidia drivers niet meer (goed) werken. Misschien toch maar eens kijken naar een andere distro.
Gelukkig is het heel makkelijk om met de gemaakte backup van snapper terug te gaan naar de vorige snapdshot.
Gewoon even wachten tot Nvidia ook klaar is voor kernel 7, dit heeft niets echt iets met een specifieke distro temaken.

(Omdat ik geen zin heb in dit gedoe is mijn systeem compleet team rood ;) )

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:30
Renzmeister schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:18:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar SUSE associeer ik algemeen met servers, terwijl ik NVIDIA met vooral met gaming zie (los van cryptomining of zo), maar niet in combi ...
Wat zie ik fout in mijn (ouderwets) denkpatroon als ik vragen mag ?

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 19:27
PaulC schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:32:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar SUSE associeer ik algemeen met servers, terwijl ik NVIDIA met vooral met gaming zie (los van cryptomining of zo), maar niet in combi ...
Tumbleweed is een prima distro voor gaming, mits alles goed gaat met updates (wat vaak gewoon zo is). Als je nieuwe/recente hardware hebt, kan het handig zijn dat je ook de nieuwste kernel en drivers snel binnenkrijgt. Bij Nvidia is er nog wel eens een mismatch, en dan heeft Tumbleweed idd als voordeel dat je heel gemakkelijk terug kan naar een vorige snapshot.

Daarnaast gebruik ik deze pc trouwens ook om lokaal open source LLMs te hosten met Ollama! Volgens mij iets waar Nvidia momenteel nog een voorsprong heeft t.o.v. AMD.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Die server-only associatie heb je niet met Debian? Want Debian Stable wordt ook gewoon op beide gebruikt. Ubuntu LTS eigenlijk net zo, genoeg gebruikers daarvan op de desktop, nog meer als je indirect de afgeleiden neemt zoals Pop!_OS, Mint, Elementary e.d. Want die bouwen namelijk op de LTS van Ubuntu, niet de tussen releases.

Het is idd een redelijk ouderwetse gedachtegang om SUSE te associëren met alleen servers. :)

Commandline FTW

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:38
Ik heb op mijn PC een oudere NVidia 1060 GTX, dat is ook altijd gedoe met drivers icm nieuwe kernels. Daar staat NixOS op, dan kom ik er vrij snel achter en kan makkelijk terugrollen naar een werkende versie.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:44
[...]

Draai alweer een paar maanden openSUSE Tumbleweed zonder problemen op mijn desktop PC met de KDE Plasma desktop environment. Gamen gaat prima. In het verleden regelmatig issues met deze distributie gehad, maar dat lag vooral aan:
  • Nvidia: Problemen bij een nieuwere kernel. Inmiddels geen issue meer, want heb nu een AMD videokaart :)
  • Packman repository: Issues bij updates wanneer je de hele repository gebruikt. Opgelost door alleen Essentials uit deze repository te installeren. Maar eigenlijk heb je deze niet meer nodig. Met installaties van o.a. VLC en Handbrake beschik je al over de juiste codecs. Gebruik zelf deze repository nu helemaal niet meer 8)
Alleen de standaard repository van openSUSE Tumbleweed i.c.m. met Flatpaks geeft me alle applicaties die ik wil. Alleen Steam heb ik niet vanuit via Flatpak geïnstalleerd, maar direct vanuit de Tumbleweed repo. Probleem met de Flatpak-versie is dat ik mijn 2e SSD waar mijn spellen op staan niet zichtbaar krijg via de Flatpak-versie.

[ Voor 12% gewijzigd door pporrio op 04-05-2026 07:48 ]

Mijn platencollectie

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-05 13:27
pporrio schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:45:
[...]

Draai alweer een paar maanden openSUSE Tumbleweed zonder problemen op mijn desktop PC met de KDE Plasma desktop environment. Gamen gaat prima. In het verleden regelmatig issues met deze distributie gehad, maar dat lag vooral aan:
  • Nvidia: Problemen bij een nieuwere kernel. Inmiddels geen issue meer, want heb nu een AMD videokaart :)
  • Packman repository: Issues bij updates wanneer je de hele repository gebruikt. Opgelost door alleen Essentials uit deze repository te installeren. Maar eigenlijk heb je deze niet meer nodig. Met installaties van o.a. VLC en Handbrake beschik je al over de juiste codecs. Gebruik zelf deze repository nu helemaal niet meer 8)
Alleen de standaard repository van openSUSE Tumbleweed i.c.m. met Flatpaks geeft me alle applicaties die ik wil. Alleen Steam heb ik niet vanuit via Flatpak geïnstalleerd, maar direct vanuit de Tumbleweed repo. Probleem met de Flatpak-versie is dat ik mijn 2e SSD waar mijn spellen op staan niet zichtbaar krijg via de Flatpak-versie.
Ik gebruik ook de Packman repo niet, zou niet weten wat ik er uit nodig heb. Op openSUSE forums zijn meer dan genoeg posts te lezen van mensen met update problematiek door package en/of versie mismatches tussen openSUSE en Packman repos. Ik persoonlijk zou er niet aan beginnen tenzij het echt absoluut noodzakelijk is.

Dat Steam Flatpak je tweede SSD niet ziet heeft te maken met de rechtenstructuur van Flatpaks. Je moet Steam Flatpak de rechten geven om andere mounts te mogen benaderen/gebruiken.
Dan nog zou ik Steam Flatpak niet gebruiken, genoeg posts te vinden met allerlei problemen die teruggeleiden zijn tot de Flatpak versie van Steam. Al zou dat allemaal weten op te lossen zit je nog met het feit dat je gewoon performance op tafel laat liggen bij de Flatpak versie.

Ik zit ondertussen al behoorlijk tijdje op Slowroll en bevalt mij prima.
Enige nadeel vind ik dat Zypper op Slowroll (heb dit niet gemerkt/meegemaakt op Tumbleweed) zo traag is als je weet wel door een trechter wanneer het aankomt op updates downloaden.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:44
Telin schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Ik gebruik ook de Packman repo niet, zou niet weten wat ik er uit nodig heb. Op openSUSE forums zijn meer dan genoeg posts te lezen van mensen met update problematiek door package en/of versie mismatches tussen openSUSE en Packman repos. Ik persoonlijk zou er niet aan beginnen tenzij het echt absoluut noodzakelijk is.
Helemaal mee eens. Ik vind het wel jammer is dat bijna alle 'Things to do after installing openSUSE Tumbleweed' tuturials op YouTube en internetsites nog steeds blindelings de Packman repository als essentieel onderdeel op de todo-lijst zetten. Het is - zoals jij ook aangeeft - absoluut niet noodzakelijk. Applicaties en web browsers leveren veelal zelf de benodigde codecs al mee.
Dat Steam Flatpak je tweede SSD niet ziet heeft te maken met de rechtenstructuur van Flatpaks. Je moet Steam Flatpak de rechten geven om andere mounts te mogen benaderen/gebruiken.
Dan nog zou ik Steam Flatpak niet gebruiken, genoeg posts te vinden met allerlei problemen die teruggeleiden zijn tot de Flatpak versie van Steam. Al zou dat allemaal weten op te lossen zit je nog met het feit dat je gewoon performance op tafel laat liggen bij de Flatpak versie.
Klopt, ik had er al naar gekeken, maar had geen zin om het allemaal uit te zoeken. Mede door de redenen die je geeft, met het performance-argument op 1.
Ik zit ondertussen al behoorlijk tijdje op Slowroll en bevalt mij prima.
Enige nadeel vind ik dat Zypper op Slowroll (heb dit niet gemerkt/meegemaakt op Tumbleweed) zo traag is als je weet wel door een trechter wanneer het aankomt op updates downloaden.
Slowroll heb ik ook nog naar gekeken. Besloot om Tumbleweed nog 1 kans te geven zonder de Packman repository. Dat werkt nu al een paar maanden voortreffelijk. Zelfs KDE Plasma waar ik altijd een haat-liefde verhouding mee had werkt nu zo ontzettend goed! 8)

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 04-05-2026 08:54 ]

Mijn platencollectie

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.