• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:17
Nou ben sinds vanavond ook Live met Linux, na een tijdje met een laptopje te hebben gespeeld.
Nog heel even eerst live geboot van de stick, om te kijken of Nvidia kaart wel herkent werd bijv. Het blijft toch spannend haha.

Maar ja zag eruit alles zou werken, dus maar de schijf geformatteerd en Windhoos eraf gegooid en Linux erop gezet haha.
Alles draait nu zover ik kan zien, heerlijk Windows vrij thuis nu. Geen rare fratsen meer nodig omdat systeem het zwijgen op te leggen van dingen die ik niet wil :P.

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-05 22:33
Welke distro?

• Carlos0_0
Zorin OS

Eigenlijk is het overgaan relatief makkelijk, tuurlijk speel je games. moet je soms effe iets verder kijken of iets installeren.
Het is jammer er geen Officiële whatsapp client is, zal toch voor vele prettig zijn. maar goed whatsapp web in de browser werkt ook.

[ Voor 106% gewijzigd door Carlos0_0 op 18-04-2026 11:10 ]

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:41

Internet Janny

He does it for free

Is er geen flatpack of snap van Whatsapp beschikbaar? Of bedoel je echt gemaakt door Meta zelf?

edit: ik gebruik gewoon de website

[ Voor 16% gewijzigd door Internet Janny op 18-04-2026 11:27 ]

Zero compensation

• Carlos0_0
Internet Janny schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:19:
Is er geen flatpack of snap van Whatsapp beschikbaar? Of bedoel je echt gemaakt door Meta zelf?
Er zijn alternatieven natuurlijk in de store, wat een wrapper is om de webapp.
Maar ik log daar liever dan niet op in, het is toch een app van een ander. wat ik niet snel vertrouw dan.

Met inloggen houd ik het liever bij de officiële app.

[ Voor 6% gewijzigd door Carlos0_0 op 18-04-2026 11:21 ]

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Carlos0_0 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:20:
[...]

Er zijn alternatieven natuurlijk in de store, wat een wrapper is om de webapp.
Maar ik log daar liever dan niet op in, het is toch een app van een ander. wat ik niet snel vertrouw dan.

Met inloggen houd ik het liever bij de officiële app.
Ik ben eerder geneigd om een "ander" te vertrouwen dan een bedrijf als Meta.

Ik gebruik al tijden WhatSie tot aller tevredenheid.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:53
Hetzelfde hier voor Discord, daar gebruik ik Vesktop voor (ook onder WIndows overigens); die leest veel minder uit van je systeem. Wel zo prettig.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:44
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:23:
[...]

Weet niet waar jij het gebruikt, maar ik op Ubuntu, in snap-vorm. Dat heeft als nadeel dat opstarten traag is. Bij Firefox snap-versie is dat verholpen, maar WhatSie niet.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Sjah schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:35:
[...]

Weet niet waar jij het gebruikt, maar ik op Ubuntu, in snap-vorm. Dat heeft als nadeel dat opstarten traag is. Bij Firefox snap-versie is dat verholpen, maar WhatSie niet.
Flatpak met Mint. Het start hier vrij vlot op.

• Carlos0_0
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:23:
[...]

Ik ben eerder geneigd om een "ander" te vertrouwen dan een bedrijf als Meta.

Echter log je als nog in bij Meta bij whatsapp, alleen doordat je een 3de dienst gebruikt.
Kunnen je gegevens ook door die app maker gezien/ bewaard worden, dus je gooit je data dubbel ergens neer op deze manier :).
Je weet namelijk niet of die app maker wel te vertrouwen is.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:41

Internet Janny

He does it for free

Carlos0_0 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:33:
[...]

Echter log je als nog in bij Meta bij whatsapp, alleen doordat je een 3de dienst gebruikt.
Kunnen je gegevens ook door die app maker gezien/ bewaard worden, dus je gooit je data dubbel ergens neer op deze manier :).
Je weet namelijk niet of die app maker wel te vertrouwen is.
https://github.com/keshavbhatt
Alles is open source dus je kunt zelf de code doorspitten. Succes.

Zero compensation

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Noxious schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:25:
Hetzelfde hier voor Discord, daar gebruik ik Vesktop voor (ook onder WIndows overigens); die leest veel minder uit van je systeem. Wel zo prettig.
Ik blijf voor Discord wel lekker de webversie houden. De app heb ik alleen gebruikt toen ik m'n scherm met geluid deelde, iets wat zelfs Vesktop niet deed (beeld wel, audio niet, zelfde issue als met FF web). Vesktop en Discord app zijn beide electron apps, dus niks anders dan een wrapper om de site. Zolang ik geen geluid hoef te delen, voldoet web prima, niks dat zomaar even m'n status bijwerkt met wat het uit Steam haalt. ;)

Commandline FTW

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:53
Hero of Time schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:56:
[...]

Ik blijf voor Discord wel lekker de webversie houden. De app heb ik alleen gebruikt toen ik m'n scherm met geluid deelde, iets wat zelfs Vesktop niet deed (beeld wel, audio niet, zelfde issue als met FF web). Vesktop en Discord app zijn beide electron apps, dus niks anders dan een wrapper om de site. Zolang ik geen geluid hoef te delen, voldoet web prima, niks dat zomaar even m'n status bijwerkt met wat het uit Steam haalt. ;)
Ja da's ook prima natuurlijk. Ik vind permanent browsers open hebben voor zoiets weer vervelend :p ieder z'n ding.

Vesktop deelt mijn status ook niet, wel zo prettig.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Noxious schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:00:
[...]

Ja da's ook prima natuurlijk. Ik vind permanent browsers open hebben voor zoiets weer vervelend :p ieder z'n ding.

Vesktop deelt mijn status ook niet, wel zo prettig.
Mjah, ik heb GoT al altijd open in een van de vele tabs en een derde venster heeft Twitch open, dus wat is dan dat eerste venster al met Discord (en nog wat tabs)? :+

Commandline FTW

• Veelstekel
  • Laatst online: 13:11
Ik heb nu sinds een maand of 3 Zorin 18 draaien op twee laptops. Bij beide laptops Windows er af gehaald en helemaal over.

Raad ik Linux nu aan bij anderen? Nee zeker niet (Zie onder).
Ben ik er blij mee en kan ik er alles mee wat ik wil? Jazeker!

Waarom de overstap gemaakt?

De interface van Windows heb ik altijd als zeer plezierig ervaren, maar na Windows 7 begon deze bij iedere versie achteruit te gaan.
Ubuntu interface vond ik verschrikkelijk, maar de look and feel van Zorin vond ik erg plezierig.
Ook begon Microsoft wat tegen te staan met verplichte Microsoft accounts, unsupporte hardware en telemetrie.

Wat werkt goed in Zorin:
- Games; tegen elke verwachting in blijken spelletjes goed te werken in Linux. Steam games, Epic en Gog Games (Laatste 2 via Heroic Launcher)
- Keepass; met de Mono implementatie kon ik Keepass blijven gebruiken inclusief OneDrive integratie, browser en SSH agent plugins
- Evolution; Ik werkte altijd met Outlook; maar Evolution lijkt gewoon goed te werken waarbij plugins voor CalDav etc niet meer nodig zijn. (Voor de sync met Synology)
- WebApps; OneNote; Microsoft ToDo; Sonos

Maar... Het blijft tweaken met Zorin/Linux om alles werkende te krijgen; voor mij geen probleem. Het is een hobby. Zou ik het de buren aanraden? Zeker niet.
Paar voorbeelden:
- Op 1 laptop doet de muis het niet meer naar suspend / resume. Hiervoor moet je een apart script aanmaken die de module naar wake up opnieuw laadt.
- Installatie met Nvidia drivers liep vast. Dus eerst installeren dan Nvidia drivers installeren
- Andere laptop deed youtube / muziek het niet ootb (Video stutter, Audio stutter); hierbij echt alles geprobeerd. Er blijken nogal wat mensen last van te hebben met allemaal andere oorzaken:
- Nvidia Drivers
- Disable / Enable hardware acceleration
- Wayland vs X11
- Firefox vs Brave
- Disablen / Enable Vulkan
- Missende Codecs
- Uiteindelijk hielp het om naar liquorix kernel te gaan
- Encryptie tijdens installeren is niet erg intuitief. (Encrypted Filesystem aanmaken, Daarop BRTFS etc.). (En waarom kun je niet online encrypten zoals Bitlocker...)
- Niemand die tijdens de installatie verteld wat een goede minimum size is voor een boot partitie.
- Timeshift neemt standaard niet de /boot mee, waardoor teruggaan in tijd uiteindelijk resulteerde in corrupte boot
- Icoontjes van de WebApps hebben het nodig om zelf de Desktop file te editten en de StartupWMClass goed te zetten
- Steam installatie / welke moet je hebben?
- De installatie van de Website werkte niet
- De ander miste de 32 bit libraries; en viel niet te installeren
- Andere flatpack? Kon standaard niet bij de 2e schijf

Uiteindelijk is alles werkende te maken

• Sjah
Je klinkt alsof je Zorin oke vindt, maar voor de buren Windows 10x beter. tJa met een nVidia GPU is het niet altijd makkelijk, met een Intel of AMD iGPU al stuk makkelijker.
Zelf vind ik Ubuntu een 8, en Win11 een 5.5, maar ik geef toe dat ik wel van wanten weet. Ik weet dat 300Gig voor je OS-partitie niet onverstandig is, als je af en toe leecht..
Maar objectief is Windows niet beter, omdat de buren er jota van snappen, en zich laten afschepen met een OS dat reclame op je bordje gooit. En als je je buren beetje instrueert dat ze updates installen, ben je al halverwege, maar idd moet het niet zo zijn dat jij hun admin moet spelen, nee.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjah op 20-04-2026 21:54 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor Keepass had ik persoonlijk eerder KeepassXC gepakt, omdat die dankzij het gebruik van Qt er veel moderner uit ziet. Het heeft ook SSH agent mogelijkheden en een browser add-on. Alleen geen directe online sync diensten, dat moet je extern doen.

Wanneer je met Nvidia te maken hebt, gaat de moeilijkheid wel wat omhoog, maar zo'n beetje elke distro heeft wel de gesloten driver in de repository zitten. Ubuntu heeft zelfs een aparte applicatie om dit juiste versie (current of een van de legacy versies) aan te bieden. Zorin zou die ook moeten hebben of iets vergelijkbaars.

Voor Steam heb je idd 32 bit libraries nodig. Die op de website staat als .deb kan prima werken, echter is het niet direct duidelijk dat je multi-arch moet activeren als dat nog niet is gedaan. Dit doe je met 'dpkg --add-architecture i386' zo even uit m'n hoofd. Dit is nodig omdat er ook mogelijk games zijn die nog 32 bit zijn en dan moet je ook de betreffende libraries voor MESA en in jouw geval Nvidia hebben.

Commandline FTW

• Carlos0_0
- Keepass; met de Mono implementatie kon ik Keepass blijven gebruiken inclusief OneDrive integratie, browser en SSH agent plugins

Ik zou voor Keepass gewoon KeepassXC gebruiken, deze staat in de store. heb je geen aparte dingen voor nodig om het werkend te krijgen.
Je kan gewoon je keepass bestand blijven gebruiken met KeepassXC.

- Evolution; Ik werkte altijd met Outlook; maar Evolution lijkt gewoon goed te werken waarbij plugins voor CalDav etc niet meer nodig zijn. (Voor de sync met Synology)

Moet zeggen ik Evolution niet geprobeerd heb, ik heb direct Thunderbird gedownload(Aangezien ik die ook al lange tijd op windows weer gebruikte.
Misschien eens na kijken nog :)

Er blijken nogal wat mensen last van te hebben met allemaal andere oorzaken:

- Firefox vs Brave

Wat bedoel je hiermee, het zijn 2 verschillende browser. je kan prima firefox uit de store of website van mozilla download. Je zit niet vast aan Brave ?.

- Missende Codecs

Heb Vlc uti de store gedownload, die ik altijd naast de default player gebruik mocht die het niet afspelen(net als op Windows).

- Steam installatie / welke moet je hebben?

Ik heb gewoon de gene uit de store gedownload, werkt bij mij prima ?.

- Niemand die tijdens de installatie verteld wat een goede minimum size is voor een boot partitie.

Dat doet windows ook niet :).

[ Voor 5% gewijzigd door Carlos0_0 op 21-04-2026 07:27 ]

• desalniettemin
Zorin is gebaseerd op Ubuntu dus voor codecs: sudo apt install ubuntu-restricted-extras

• Miki
  • Laatst online: 15:38
En daarom ben ik dus geen fan van Zorin, ze nemen een deel van Ubuntu over maar vergeten daarbij de zorgvuldigheid en geraffineerde afwerking over te nemen. Daar waar Ubuntu out of the box wel prima werkt doet Zorin het net niet. Dan heb ik liever Mint, die het beter begrepen hebben waar het om draait, lees de gebruikservaring.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 12:30
Voor mijn overstap van Windows naar "een" distro, was ik heel snel klaar met Ubuntu. Zie verslag eerder in dit topic.

Ik zit nu op Debian 13 en alles werkt out-of-the-box helemaal prima en vooral heel vlot. Ben er echt heel blij mee! Geen gekke dingen gehad ofzo, behalve een enkele keer dat ik ergens op stuitte, maar uiteindelijk te wijten valt aan de nieuwste versie (Trixie), die in zeer bijzondere gevallen nog niet volledig ondersteund wordt door bepaalde applicaties of gewoon EOL zijn.. ik wilde gisteren bijvoorbeeld Mono installeren voor een oud .NET project. Dat werd kansloos, moest ik expire dates van keys oprekken, etc.. dus gisteren met pijn en moeite even terug naar Windows gestapt. Dus tijd om dat project eens naar .NET Core te migreren, dan is dat probleem ook weer opgeost ;)

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:34
DeCo schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:45:
Voor mijn overstap van Windows naar "een" distro, was ik heel snel klaar met Ubuntu. Zie verslag eerder in dit topic.

Ik zit nu op Debian 13 en alles werkt out-of-the-box helemaal prima en vooral heel vlot. Ben er echt heel blij mee! Geen gekke dingen gehad ofzo, behalve een enkele keer dat ik ergens op stuitte, maar uiteindelijk te wijten valt aan de nieuwste versie (Trixie), die in zeer bijzondere gevallen nog niet volledig ondersteund wordt door bepaalde applicaties of gewoon EOL zijn.. ik wilde gisteren bijvoorbeeld Mono installeren voor een oud .NET project. Dat werd kansloos, moest ik expire dates van keys oprekken, etc.. dus gisteren met pijn en moeite even terug naar Windows gestapt. Dus tijd om dat project eens naar .NET Core te migreren, dan is dat probleem ook weer opgeost ;)
Check anders eens distrobox en/of winboat.

Met distrobox kun je elke applicatie van elke distro compatibel krijgen op je host systeem.

Met winboat kun je Windows applicaties draaien op je host systeem.

Beide tooling kunnen grafische vensters tonen aan je host systeem. Dus dan kun je lekker rommelen zonder dat je ingrijpende changes hoeft door te voeren. En ben je er klaar mee dan is met 1 druk op de knop je container weer opgeruimd.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 12:30
L0g0ff schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:49:
[...]

Check anders eens distrobox en/of winboat.

Met distrobox kun je elke applicatie van elke distro compatibel krijgen op je host systeem.

Met winboat kun je Windows applicaties draaien op je host systeem.

Beide tooling kunnen grafische vensters tonen aan je host systeem. Dus dan kun je lekker rommelen zonder dat je ingrijpende changes hoeft door te voeren. En ben je er klaar mee dan is met 1 druk op de knop je container weer opgeruimd.
Winboat is geniaal, dank je wel voor de tip! Lijkt sterk op Parallels op de mac _/-\o_

Enige nadeel is, dat ie moeite heeft met hoge resoluties.. ondanks dat je de scaling kunt instellen (wat in 99 van de 100 gevallen prima werkt), heb ik toch een applicatie (legacy Selligent Campaign) die daar niet mee om kan gaan. Maar dat was native ook, maar dan kon ik gewoon de resolutie omlaag zetten. Kan nu ook, hoor... maar enfin, dat ligt meer aan die applicatie natuurlijk.

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:08
Ik heb Tumbleweed nu een klein jaar in gebruik, en ervaar nu grote problemen i.c.m. Nvidia hardware en de recente upgrade naar kernel 7.0.1. Het probleem is wel onderkend bij SUSE (het gaat om dit issue). Voorlopig maar weer even terug op kernel 6.x en de legacy 580 driver, maar het gebeurt in Tumbleweed toch wel iets te vaak dat na een grote kernel update de Nvidia drivers niet meer (goed) werken. Misschien toch maar eens kijken naar een andere distro.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is meer inherent aan Nvidia zelf icm recente kernel. Ze lopen altijd achter en het kan soms weken duren voordat de driver die je nodig hebt geschikt is voor je kernel. Ik heb dit vaak genoeg gezien bij Debian Sid, waarbij ik regelmatig een week moest wachten totdat de Nvidia packages een update hadden om de module te kunnen bouwen. Wanneer je Nvidia hebt, moet je genoegen nemen dat je niet de meest recente (major) kernel kan draaien.
Met AMD heb je dit hele issue niet omdat het onderdeel van de mainline kernel is. Er is geen out-of-tree module nodig.

Ik had overigens niet verwacht dat driver 580 al als legacy was gemarkeerd, maar dat is de laatste versie die de 10-series nog ondersteund zie ik. Debian zit nog op 555 als meest recente (in Experimental), ietwat problematisch als je een 50-series zou hebben, dan ben je aangewezen op de Nvidia installer zelf.

Commandline FTW

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-05 22:04
Renzmeister schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:18:
Ik heb Tumbleweed nu een klein jaar in gebruik, en ervaar nu grote problemen i.c.m. Nvidia hardware en de recente upgrade naar kernel 7.0.1. Het probleem is wel onderkend bij SUSE (het gaat om dit issue). Voorlopig maar weer even terug op kernel 6.x en de legacy 580 driver, maar het gebeurt in Tumbleweed toch wel iets te vaak dat na een grote kernel update de Nvidia drivers niet meer (goed) werken. Misschien toch maar eens kijken naar een andere distro.
Gelukkig is het heel makkelijk om met de gemaakte backup van snapper terug te gaan naar de vorige snapdshot.
Gewoon even wachten tot Nvidia ook klaar is voor kernel 7, dit heeft niets echt iets met een specifieke distro temaken.

(Omdat ik geen zin heb in dit gedoe is mijn systeem compleet team rood ;) )

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Renzmeister schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:18:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar SUSE associeer ik algemeen met servers, terwijl ik NVIDIA met vooral met gaming zie (los van cryptomining of zo), maar niet in combi ...
Wat zie ik fout in mijn (ouderwets) denkpatroon als ik vragen mag ?

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:08
PaulC schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:32:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar SUSE associeer ik algemeen met servers, terwijl ik NVIDIA met vooral met gaming zie (los van cryptomining of zo), maar niet in combi ...
Tumbleweed is een prima distro voor gaming, mits alles goed gaat met updates (wat vaak gewoon zo is). Als je nieuwe/recente hardware hebt, kan het handig zijn dat je ook de nieuwste kernel en drivers snel binnenkrijgt. Bij Nvidia is er nog wel eens een mismatch, en dan heeft Tumbleweed idd als voordeel dat je heel gemakkelijk terug kan naar een vorige snapshot.

Daarnaast gebruik ik deze pc trouwens ook om lokaal open source LLMs te hosten met Ollama! Volgens mij iets waar Nvidia momenteel nog een voorsprong heeft t.o.v. AMD.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Die server-only associatie heb je niet met Debian? Want Debian Stable wordt ook gewoon op beide gebruikt. Ubuntu LTS eigenlijk net zo, genoeg gebruikers daarvan op de desktop, nog meer als je indirect de afgeleiden neemt zoals Pop!_OS, Mint, Elementary e.d. Want die bouwen namelijk op de LTS van Ubuntu, niet de tussen releases.

Het is idd een redelijk ouderwetse gedachtegang om SUSE te associëren met alleen servers. :)

Commandline FTW

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 13:42
Ik heb op mijn PC een oudere NVidia 1060 GTX, dat is ook altijd gedoe met drivers icm nieuwe kernels. Daar staat NixOS op, dan kom ik er vrij snel achter en kan makkelijk terugrollen naar een werkende versie.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:54
[...]

Draai alweer een paar maanden openSUSE Tumbleweed zonder problemen op mijn desktop PC met de KDE Plasma desktop environment. Gamen gaat prima. In het verleden regelmatig issues met deze distributie gehad, maar dat lag vooral aan:
  • Nvidia: Problemen bij een nieuwere kernel. Inmiddels geen issue meer, want heb nu een AMD videokaart :)
  • Packman repository: Issues bij updates wanneer je de hele repository gebruikt. Opgelost door alleen Essentials uit deze repository te installeren. Maar eigenlijk heb je deze niet meer nodig. Met installaties van o.a. VLC en Handbrake beschik je al over de juiste codecs. Gebruik zelf deze repository nu helemaal niet meer 8)
Alleen de standaard repository van openSUSE Tumbleweed i.c.m. met Flatpaks geeft me alle applicaties die ik wil. Alleen Steam heb ik niet vanuit via Flatpak geïnstalleerd, maar direct vanuit de Tumbleweed repo. Probleem met de Flatpak-versie is dat ik mijn 2e SSD waar mijn spellen op staan niet zichtbaar krijg via de Flatpak-versie.

[ Voor 12% gewijzigd door pporrio op 04-05-2026 07:48 ]

Mijn platencollectie

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-05 22:04
pporrio schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:45:
[...]

Draai alweer een paar maanden openSUSE Tumbleweed zonder problemen op mijn desktop PC met de KDE Plasma desktop environment. Gamen gaat prima. In het verleden regelmatig issues met deze distributie gehad, maar dat lag vooral aan:
  • Nvidia: Problemen bij een nieuwere kernel. Inmiddels geen issue meer, want heb nu een AMD videokaart :)
  • Packman repository: Issues bij updates wanneer je de hele repository gebruikt. Opgelost door alleen Essentials uit deze repository te installeren. Maar eigenlijk heb je deze niet meer nodig. Met installaties van o.a. VLC en Handbrake beschik je al over de juiste codecs. Gebruik zelf deze repository nu helemaal niet meer 8)
Alleen de standaard repository van openSUSE Tumbleweed i.c.m. met Flatpaks geeft me alle applicaties die ik wil. Alleen Steam heb ik niet vanuit via Flatpak geïnstalleerd, maar direct vanuit de Tumbleweed repo. Probleem met de Flatpak-versie is dat ik mijn 2e SSD waar mijn spellen op staan niet zichtbaar krijg via de Flatpak-versie.
Ik gebruik ook de Packman repo niet, zou niet weten wat ik er uit nodig heb. Op openSUSE forums zijn meer dan genoeg posts te lezen van mensen met update problematiek door package en/of versie mismatches tussen openSUSE en Packman repos. Ik persoonlijk zou er niet aan beginnen tenzij het echt absoluut noodzakelijk is.

Dat Steam Flatpak je tweede SSD niet ziet heeft te maken met de rechtenstructuur van Flatpaks. Je moet Steam Flatpak de rechten geven om andere mounts te mogen benaderen/gebruiken.
Dan nog zou ik Steam Flatpak niet gebruiken, genoeg posts te vinden met allerlei problemen die teruggeleiden zijn tot de Flatpak versie van Steam. Al zou dat allemaal weten op te lossen zit je nog met het feit dat je gewoon performance op tafel laat liggen bij de Flatpak versie.

Ik zit ondertussen al behoorlijk tijdje op Slowroll en bevalt mij prima.
Enige nadeel vind ik dat Zypper op Slowroll (heb dit niet gemerkt/meegemaakt op Tumbleweed) zo traag is als je weet wel door een trechter wanneer het aankomt op updates downloaden.

• pporrio
Telin schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Ik gebruik ook de Packman repo niet, zou niet weten wat ik er uit nodig heb. Op openSUSE forums zijn meer dan genoeg posts te lezen van mensen met update problematiek door package en/of versie mismatches tussen openSUSE en Packman repos. Ik persoonlijk zou er niet aan beginnen tenzij het echt absoluut noodzakelijk is.
Helemaal mee eens. Ik vind het wel jammer is dat bijna alle 'Things to do after installing openSUSE Tumbleweed' tuturials op YouTube en internetsites nog steeds blindelings de Packman repository als essentieel onderdeel op de todo-lijst zetten. Het is - zoals jij ook aangeeft - absoluut niet noodzakelijk. Applicaties en web browsers leveren veelal zelf de benodigde codecs al mee.
Dat Steam Flatpak je tweede SSD niet ziet heeft te maken met de rechtenstructuur van Flatpaks. Je moet Steam Flatpak de rechten geven om andere mounts te mogen benaderen/gebruiken.
Dan nog zou ik Steam Flatpak niet gebruiken, genoeg posts te vinden met allerlei problemen die teruggeleiden zijn tot de Flatpak versie van Steam. Al zou dat allemaal weten op te lossen zit je nog met het feit dat je gewoon performance op tafel laat liggen bij de Flatpak versie.
Klopt, ik had er al naar gekeken, maar had geen zin om het allemaal uit te zoeken. Mede door de redenen die je geeft, met het performance-argument op 1.
Ik zit ondertussen al behoorlijk tijdje op Slowroll en bevalt mij prima.
Enige nadeel vind ik dat Zypper op Slowroll (heb dit niet gemerkt/meegemaakt op Tumbleweed) zo traag is als je weet wel door een trechter wanneer het aankomt op updates downloaden.
Slowroll heb ik ook nog naar gekeken. Besloot om Tumbleweed nog 1 kans te geven zonder de Packman repository. Dat werkt nu al een paar maanden voortreffelijk. Zelfs KDE Plasma waar ik altijd een haat-liefde verhouding mee had werkt nu zo ontzettend goed! 8)

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 04-05-2026 08:54 ]

Mijn platencollectie

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Carlos0_0 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:59:
Nou ben sinds vanavond ook Live met Linux, na een tijdje met een laptopje te hebben gespeeld.
Nog heel even eerst live geboot van de stick, om te kijken of Nvidia kaart wel herkent werd bijv. Het blijft toch spannend haha.

Maar ja zag eruit alles zou werken, dus maar de schijf geformatteerd en Windhoos eraf gegooid en Linux erop gezet haha.
Alles draait nu zover ik kan zien, heerlijk Windows vrij thuis nu. Geen rare fratsen meer nodig omdat systeem het zwijgen op te leggen van dingen die ik niet wil :P.
Hallo, ik ben nieuw in dit topic omdat:

Al een tijdje ben ik me aan het inlezen over Linux en met name welke distro ik zou gebruiken. Ik ben eruit en ik heb gisteravond CachyOS geïnstalleerd op mijn (tinker)laptop op Btrfs en Limine ingericht. Het betreft een vrij zware gaminglaptop die draaide op Windows 11. Het eerste wat mij opviel is hoe lichtgewicht het OS is. Zeg maar 2x zo snel dan Windows 11. De fans in de laptop blijven nagenoeg stil en dat was onder Windows 11 wel anders. Vanuit daar wil ik het OS gaan beheersen en als dit een tijd goed gaat kan het zijn dat mijn desktop ook ooit overgaat, maar mijn desktop is een high-end model en die laat ik voorlopig nog werken op Windows 11. Daar durf ik het nog niet aan om over te stappen en op de desktop werkt Windows 11 zeer vlot en stabiel, maar ik wil de massahysterie voor zijn als Trump zijn soevereiniteit wil doordrukken en er diensten hier verdwijnen zoals OneDrive of andere ongein. De bedoeling is zeker om op ten duur over te stappen. Ik mis de bloat niet. Alle zakelijke benodigde software werkt er op en ik ga komende tijd langzaam kijken hoe games zullen werken. Dankzij de enorme online documentatie en de wiki van CachyOS zelf ben ik al heel ver gekomen en heb ik Steam al werkend.

Nu is Btrfs een vrij zwaar bestandssysteem, maar de integratie met Limine launcher voor snapshots is welkom voor een newbie als ik. De eigenlijke installatie was een paar minuten werk en ik was in no-time weer online. Spotify werkt ook al prima en ik heb een aantal pakketten al geïnstalleerd. Eigenlijk best makkelijk allemaal en ik heb vroeger ook al een tijd gewerkt met Ubuntu, toen nog op tragere hardware. Mijn laptop heeft een NVMe SSD en bevat een Intel Core 11800h CPU en een RTX3070 GPU met 16 GB aan RAM.

Leuk detail: op de laptop werk ik met een losse Logitech muis op batterij en in CachyOS geeft deze de percentage van de batterij weer wat ik in Windows niet heb. Dit soort kleine details bevallen me wel.

Maar goed. De komende tijd lekker tinkeren en als ik een grote fout maak is er niets aan de hand en rol ik zo terug. De Windows 11 desktop is de daily driver en die moet werken omdat ik er regelmatig ook op werk en in de avond lekker games speel. Ik ben blij dat ik de overstap heb gemaakt en de eerste indrukken zijn zeker positief :D

• desalniettemin
Welkom in de wondere wereld die Linux heet.

• jimh307
  • Niet online
desalniettemin schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:06:
Welkom in de wondere wereld die Linux heet.
:henk :twk B) De enorme crowdsourcing van Linux bevalt me mentaal beter dan het gesloten karakter van Microsoft. Zelf vind ik Windows verder prima nog, maar de wereld veranderd en het voordeel van deze enorme crowdsourcing is de snelle respons bij bugs en het feit dat alles 'open' is. Daarbij is Btrfs vele graden beter dan NTFS door zijn CoW principe en nog betere datarecovery en foutafhandeling met checksums. Ik overwoog in het begin om met Ext4 in zee te gaan, maar Btrfs is beter door zijn snapshot-principe.

Vroeger in de tijd dat ik Ubuntu probeerde had je hooguit wat boekwerk te verteren en nu is alles op het internet zo te vinden en voor elk probleem is er wel een oplossing en dat vind ik prachtig. Je kunt het OS inrichten voor wat jou goeddunkt en niet al een sloot software waar je nog dient te betalen "60 dagen trial voor Norton AV, andere trialversies en het loodzware van Windows". Waarin Linux voor mij het magnum opus is heeft te maken dat als je Windows 11 echt heel veilig wilt hebben je aan de gang moet met encryptie, core isolation en het zware defender. Encryptie en core isolation staan hier op "UIT" en deze zorgen heb je minder tot niet met Linux welke van zichzelf al heel licht is. En het grote derde voordeel is het feit dat je hardware langer meekan omdat het lichter is. In het begin dat ik mijn laptop kocht was deze best traag door al deze opties die ingeschakeld stonden<>kijk nu eens. Mijn laptop heeft nu Red-bull, dus vleugels gekregen met CachyOS.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jimh307 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:39:
[...]

:henk :twk B) De enorme crowdsourcing van Linux bevalt me mentaal beter dan het gesloten karakter van Microsoft. Zelf vind ik Windows verder prima nog, maar de wereld veranderd en het voordeel van deze enorme crowdsourcing is de snelle respons bij bugs en het feit dat alles 'open' is.
Afhankelijk van het aantal maintainers, zijn bugs idd veel sneller opgelost. Vaak genoeg dat je bij Windows een fix ziet voor iets dat een jaar geleden al bekend was. En pas wordt opgelost omdat het opeens in het wild misbruikt wordt of tractie krijgt in de media.
Wanneer bij een Open Source programma iets gevonden en fatsoenlijk gemeld wordt, zie je al relatief snel reactie en/of zelfs fixes. Heel prettige mentaliteit, ook al kan je geen woord code lezen.
Daarbij is Btrfs vele graden beter dan NTFS door zijn CoW principe en nog betere datarecovery en foutafhandeling met checksums. Ik overwoog in het begin om met Ext4 in zee te gaan, maar Btrfs is beter door zijn snapshot-principe.
Voor file systems op Linux dat geen snapshot functies hebben, is er gelukkig nog LVM als tussen oplossing. Betreffende NTFS, dat heeft door de jaren heen wel wat aan updates gehad onder de motorkap, maar echt merkbaar was het allemaal niet. Als je dan naar het ook al oude Ext# file system, dat met ext2 breed gebruikt werd, met ext3 journaling kreeg als grootste change en met ext4 zijn er nog veel meer verbeteringen doorgevoerd (waaronder veel snellere integrity checks die je regelmatig krijgt (na x dagen of aantal mounts, net wat eerder is)).
En het grote derde voordeel is het feit dat je hardware langer meekan omdat het lichter is. In het begin dat ik mijn laptop kocht was deze best traag door al deze opties die ingeschakeld stonden<>kijk nu eens. Mijn laptop heeft nu Red-bull, dus vleugels gekregen met CachyOS.
Je hardware gaat niet alleen langer mee doordat het minder zwaar is, de hardware eisen liggen ook een stuk lager. Tegenwoordig moet je voor Windows UEFI, Secure Boot en TPM hebben, anders wil de installer niet eens aan de slag. Járen geleden vernieuwde ik m'n pc en gaf ik m'n oude aan m'n buren, want hun oude P4 hield er mee op. Toen Windows 8 uit kwam en XP geen support meer had, wilde ik die voor hun op m'n oude systeem installeren. Dat was een Socket 939 AMD FX-60. De installer startte prima, deed z'n ding maar het resultaat wilde maar niet starten. Tot ik eindelijk een foutcode kreeg en mij uitlegde dat er een CPU instructie ontbrak dat Windows nodig had. Linux draaide er prachtig en probleemloos op. Uiteindelijk was de hardware echt op, maar het ging dus veel langer mee dankzij Linux dan wanneer Windows erop zou draaien. Toen al bizar.

Commandline FTW

• jimh307
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:52:
[...]

Afhankelijk van het aantal maintainers, zijn bugs idd veel sneller opgelost. Vaak genoeg dat je bij Windows een fix ziet voor iets dat een jaar geleden al bekend was. En pas wordt opgelost omdat het opeens in het wild misbruikt wordt of tractie krijgt in de media.
Wanneer bij een Open Source programma iets gevonden en fatsoenlijk gemeld wordt, zie je al relatief snel reactie en/of zelfs fixes. Heel prettige mentaliteit, ook al kan je geen woord code lezen.

[...]

Voor file systems op Linux dat geen snapshot functies hebben, is er gelukkig nog LVM als tussen oplossing. Betreffende NTFS, dat heeft door de jaren heen wel wat aan updates gehad onder de motorkap, maar echt merkbaar was het allemaal niet. Als je dan naar het ook al oude Ext# file system, dat met ext2 breed gebruikt werd, met ext3 journaling kreeg als grootste change en met ext4 zijn er nog veel meer verbeteringen doorgevoerd (waaronder veel snellere integrity checks die je regelmatig krijgt (na x dagen of aantal mounts, net wat eerder is)).

[...]

Je hardware gaat niet alleen langer mee doordat het minder zwaar is, de hardware eisen liggen ook een stuk lager. Tegenwoordig moet je voor Windows UEFI, Secure Boot en TPM hebben, anders wil de installer niet eens aan de slag. Járen geleden vernieuwde ik m'n pc en gaf ik m'n oude aan m'n buren, want hun oude P4 hield er mee op. Toen Windows 8 uit kwam en XP geen support meer had, wilde ik die voor hun op m'n oude systeem installeren. Dat was een Socket 939 AMD FX-60. De installer startte prima, deed z'n ding maar het resultaat wilde maar niet starten. Tot ik eindelijk een foutcode kreeg en mij uitlegde dat er een CPU instructie ontbrak dat Windows nodig had. Linux draaide er prachtig en probleemloos op. Uiteindelijk was de hardware echt op, maar het ging dus veel langer mee dankzij Linux dan wanneer Windows erop zou draaien. Toen al bizar.
Wij begrijpen elkaar :) Ik vind het ook heel leuk om Linux helemaal te ontdekken.

Windows 11 is wellicht een zeer zwaar OS vergeleken met Linux, maar het moet zich staande weten te houden op talloze verschillende systemen en de culprit is dat het gesloten is. Het is zodanig ingeburgerd dat er helaas veel mensen zijn die het woord Linux liever ontwijken omdat dit een geheel onbekend terrein is. Dit is jammer want wat ze niet weten is dat zowel iedereen al met Linux werkt: je smartphone of de reddende 'root' als je geen updates meer krijgt. Zo gul is Linux dus.

Ik ben bijster leergierig van aard en nu heb ik me hier op vast gebeten en wil ik nog heel veel leren over Linux ;)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jimh307 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:12:
Windows 11 is wellicht een zeer zwaar OS vergeleken met Linux, maar het moet zich staande weten te houden op talloze verschillende systemen en de culprit is dat het gesloten is.
Vergeet ook niet dat Windows de naam heeft van eindeloos compatible met software. Wat je vroeger op XP draaide, moet het nu ook nog doen. Sommige gaan zelfs zo ver om nog oudere programmatuur te willen hebben werken. Dat is ook waarom het zo enorm log en groot is als installatie, ruim 20 GB. Terwijl je een volledig functionerende Linux desktop al met 2-3 GB hebt. Alleen werkt het programma dat je >10 jaar geleden had niet meer of moet je ergens nog antieke libraries vinden en hopen dat die te installeren zijn.

Commandline FTW

• Sjah
tJa wat werkt werkt he, ik snap het ergens wel, die maatprogrammas op jouw bedrijf geschreven die waren 14 jaar terug niet gratisss.

• jimh307
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:59:
[...]

Vergeet ook niet dat Windows de naam heeft van eindeloos compatible met software. Wat je vroeger op XP draaide, moet het nu ook nog doen. Sommige gaan zelfs zo ver om nog oudere programmatuur te willen hebben werken. Dat is ook waarom het zo enorm log en groot is als installatie, ruim 20 GB. Terwijl je een volledig functionerende Linux desktop al met 2-3 GB hebt. Alleen werkt het programma dat je >10 jaar geleden had niet meer of moet je ergens nog antieke libraries vinden en hopen dat die te installeren zijn.
Daar zit het hem voor een groot gedeelte en daarbij moet het werken op de meeste computers. Uiteraard is hier veel te verklaren en Windows 11 is nu pas een goed OS aan het worden. Het is ook het OS dat het vaakst aangevallen wordt en moet je heel veel uit de kast trekken om ook kwetsbare gebruikers te beschermen want als daar iets aan short is het hek van de dam. Dat maakt het ook zwaar en Linux is puur. Serieus werken op Linux kan, maar dan moet je wel wat kennis hebben over de software hoelang deze toegankelijk blijft zoals "Libre Office". Als de werkplek andere eisen stelt ben je vaak overgeleverd aan Windows en heb je geen keus. Echter daarom vind ik een open community een goed iets en servers draaien er ook vaak op, dus is de houdbaarheid van software een pre.

Ook onder Windows komt het regelmatig voor dat bepaalde software niet meer werkt of ondersteund wordt.

En dan het systeemdebacle dat oudere processoren uitsluit van Windows 11 en het stoppen met Windows 10 vraagt er om dat mensen dan iets anders gaan zoeken zoals Linux of Apple. Wat mij trekt om in Linux te duiken is de openheid, modulaire opbouw en kracht. Linux maakt een oude PC weer als nieuw qua prestatie. Zo had mijn laptop niet echt een leven want ik werkte er wat op en nu lag hij bijna te verstoffen en heeft hij een nieuw leven gekregen met CachyOS.

• pporrio
Ik heb een oude Dell Latitude D520 laptop van mijn vader onlangs nog voorzien van Debian met Xfce.

De laptop heeft maar 2GB geheugen, wel heb ik al eerder een SSD ingezet. Onder Windows 10 zat hij constant te swappen, al nadat je inlogde en nog geen programma had opgestart.

Dat moest beter kunnen. Debian geïnstalleerd met Xfce en wat tweaks gedaan. Nu gebruikt hij na inloggen een krappe 600MB geheugen. En zelfs na starten van Firefox, LibreOffice en Thunar, zit hij nog ruim onder de 2GB en swapt hij nog steeds niet. Met als gevolg dat het - zelfs op deze oude hardware - nog werkbaar is.

Ook alle sneltoetsen zoals helderheid van het scherm hoger en lager zetten, werkten out of the box.

[ Voor 10% gewijzigd door pporrio op 26-05-2026 08:30 ]

Mijn platencollectie

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

pporrio schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:57:
Ik heb een oude Dell Latitude D520 laptop van mijn vader onlangs nog voorzien van Debian met Xfce.

De laptop heeft maar 2GB geheugen, wel heb ik al eerder een SSD ingezet. Onder Windows 10 zat hij constant te swappen, al nadat je inlogde en nog geen programma had opgestart.

Dat moest beter kunnen. Debian geïnstalleerd met Xfce en wat tweaks gedaan. Nu gebruikt hij na inloggen een krappe 600MB geheugen. En zelfs na starten van Firefox, LibreOffice en Thunar, zit hij nog ruim onder de 2GB en swapt hij nog steeds niet. Met als gevolg dat het - zelfs op deze oude hardware - nog werkbaar is.

Ook alle sneltoetsen zoals helderheid van het scherm hoger en lager zetten, werkte out of the box.
Zolang hij niet teveel tabs in Firefox open heeft staan :)

• pporrio
SandsOfArrakis schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:01:
[...]

Zolang hij niet teveel tabs in Firefox open heeft staan :)
Inderdaad. Maar mijn vader is nog van de oude stempel die maar 1 ding tegelijk doet op het web :)

Mijn platencollectie

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

pporrio schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:03:
[...]

Inderdaad. Maar mijn vader is nog van de oude stempel die maar 1 ding tegelijk doet op het web :)
Dan zal het denk ik wel loslopen.

• pporrio
SandsOfArrakis schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:03:
[...]

Dan zal het denk ik wel loslopen.
Ja, dat klopt. Deze oude laptop neemt hij altijd mee naar de camping. Hij heeft ook een iPad die sneller is in alles, maar daar kan hij niet op tekstverwerken. Alsof hij dat gaat doen op vakantie. Maar goed, wat hij wil.

Thuis gebruikt hij een oude computer van mij met een Xeon E-2136 met 32GB RAM. Dus die loopt sowieso niet vol :)

Mijn platencollectie

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

pporrio schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:07:
[...]

Ja, dat klopt. Deze oude laptop neemt hij altijd mee naar de camping. Hij heeft ook een iPad die sneller is in alles, maar daar kan hij niet op tekstverwerken. Alsof hij dat gaat doen op vakantie. Maar goed, wat hij wil.

Thuis gebruikt hij een oude computer van mij met een Xeon E-2136 met 32GB RAM. Dus die loopt sowieso niet vol :)
Testverwerken met een iPad kan wel. Ik heb een abbo op Softmaker NX. Deze draait niet alleen in Linux maar ook op mijn iPad. Maar inderdaad. Werk & camping gaat bij mij ook niet echt samen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door SandsOfArrakis op 25-05-2026 23:09 ]

• pporrio
SandsOfArrakis schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:08:
[...]

Testverwerken met een iPad kan wel. Ik heb een abbo op Softmaker NX. Deze draait niet alleen in Linux maar ook op mijn iPad.
Ik know, maar hij wil MS Office. LibreOffice vindt hij ook wel oké. Hij gaat er toch niet op tekstverwerken. Hooguit een Word of Excel document op openen. :)

Op zijn iPad staat Pages en Numbers, dus hij kan ze daar ook op openen. Het is meer dat hij wat vastgeroest zit in wat hij gewend is thuis.

[ Voor 14% gewijzigd door pporrio op 25-05-2026 23:12 ]

Mijn platencollectie

• jimh307
  • Niet online

Ook alle sneltoetsen zoals helderheid van het scherm hoger en lager zetten, werkte out of the box.
En dat maakt Linux superieur en handig. Voor oudere systemen is het een droom OS en over een niet al te lange tijd zal het schalen naar gamingsystemen. CachyOS op mijn laptop neemt fresh zo'n 2,3 GB in gebruik van de 16 GB die het heeft. Linux is een fijn besturingssysteem op wat oudere hardware omdat het efficiënt is en niet zo enorm bloated als Windows.

Zelf zie ik Linux als uitkomst voor steeds meer situaties is het een prachtige oplossing om mezelf te verdiepen in dit systeem want het heeft zoveel voordelen en er is zoveel documentatie beschikbaar dat het bijna niet mis kan gaan. Ubuntu is meer voor de beginner en het geeft een mooi kijkje in wat het allemaal kan, maar persoonlijk ben ik meer fan van Arch Linux zoals CachyOS. Zelf sta ik in de vooravond van een Linuxkenner en ik ben nog redelijk n00b, maar ik begin het door te krijgen en ik lees er heel veel over. Mijn tinker laptop is waar ik het aan het leren ben en ik heb er veel plezier in. Ik zal de val van Windows voor blijven want de geopolitieke spanningen vergen voorbehoud. Eigenlijk wil ik een besturingssysteem wat ik zelf naar behoefte kan inrichten en ik ben in extase dat gaming naar Linux komt en uiteindelijk wil ik van Windows af.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:13

Ook alle sneltoetsen zoals helderheid van het scherm hoger en lager zetten, werkten out of the box.
En de webcam? Ik heb een HP X360 2-in-1, maar de webcam doet het niet. Zonde, want daarom zit ik nog steeds met dual boot. Een oude HP overigens, ik geloof dat de nieuwste x360 versie wel een werkende webcam onder Mint heeft,

• pporrio
Die heeft deze Dell niet ;)

Mijn platencollectie

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pporrio schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:10:
Ik know, maar hij wil MS Office. LibreOffice vindt hij ook wel oké. Hij gaat er toch niet op tekstverwerken. Hooguit een Word of Excel document op openen. :)

Op zijn iPad staat Pages en Numbers, dus hij kan ze daar ook op openen. Het is meer dat hij wat vastgeroest zit in wat hij gewend is thuis.
Probeer OnlyOffice (https://www.onlyoffice.com/) eens, dat heeft nog meer een moderne Microsoft Office interface en compatibility.

Ik heb zelf FreeXP op een oude Netbook gekregen, die heeft een Atom processor en 2 GB RAM en werkt. Het mooie van FreeXP is dat je een Windows interface kan kiezen met de Trinity Desktop, dan ziet het er zelfs uit als Windows 95/XP/2000/7/8/10 (keuzes, keuzes). Op de achtergrond gewoon een Debian distro. Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://en.linuxadictos.c...-experience-on-linux.html

Live CD om uit te proberen. Op de netbook is het traag en het 1024*600 schermpje is bagger voor gebruik, maar het was een experiment. Als het daar al op werkt...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jimh307
  • Niet online
Ben vandaag nog even aan het tinkeren geweest want ik had toch een loos uurtje de tijd.

Het is mij vandaag gelukt om Skyrim aan de praat te krijgen en eigenlijk kostte dat helemaal geen moeite. Steam download automatisch de Protondata en die was al aanwezig, maar het werd wel aangeboden. Ik raak steeds enthousiaster over CachyOS. Ik ben vandaag ook wat dieper in het OS gedoken en ook nog wat andere kleine spelletjes gedownload. Dus mocht ik op zakenreis moeten en ik zit dan weer in een hotel dan kan er gewoon gegamed worden :D Updaten ging best vlot en daar kan Windows nog iets van leren. Ook heb je veel meer details over je hardware zoals een wattmeter voor je processor en de dedicated grafische kaart van de laptop werd vanzelf gevonden want de prestaties in Skyrim waren zoals verwacht voor deze laptop. Verder het eea afstellen en je kunt het OS helemaal naar je hand zetten. Mijn laptop zal er vast heel blij mee wezen want die heeft als het ware een nieuw leven. Nu was mijn laptop prima ondersteund door Windows 11, maar als je hem even niet gebruikt hebt ben je al een half uur bezig om updates door te voeren en daar stoorde ik me wel eens aan. Het zou zomaar eens kunnen dat dit het laatste jaar is voor Windows op de desktop. CachyOS zou vliegen op mijn desktop want de desktop is veel zwaarder qua specs.

Wellicht zal ik heus wel kleine problemen tegenkomen, maar ik leer ook waar je dan moet zijn om ze te tackelen want 'Hello' linkt je ook naar een forum en we hebben Tweakers ook nog :Y)

Ik heb wel een paar kleine vraagjes:

=Hoevaak moet je Btrfs scrubben en uitlijnen?

=Is CachyOS direct veilig of zijn er virusscanners voor? Niet dat ik van alles zomaar zou downloaden. Is een goed verstand genoeg?

=Hoe staat het ervoor met OneDrive? Iemand deze al werkend want dat heb ik nog niet getest omdat ik me daar iets meer over wil inlezen. Desnoods is een andere clouddienst beter, maar ik weet niet welke goed werkt met Linux.
edit:
Het is de bedoeling om van Microsoft af te komen en om meer soeverein te zijn want ik vertrouw Amerika niet meer zo.
Alvast bedankt :henk

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 26-05-2026 17:43 ]

• Rixter223
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 19:39
Clam Av kun je downloaden en af en toe een scan laten doen. Gezond verstand is normaal gesproken genoeg op Linux versies.

Verder zou ik op Proton overstappen, uitstekende mail, password manager, vpn enz. Zwitsers/ Europees. Op het forum is er genoeg over Proton te vinden en bijna alles positief.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind de naamkeuze van de dienst tov Valve zo vervelend, want als je de context even niet goed door hebt, haal je die twee zo door elkaar. Gaat het nou over je games draaien of je mail/drive/vpn? :P

Commandline FTW

• desalniettemin
Linux gebruiker sinds 2017 en ik heb nog nooit een anti-virus gebruikt met Linux.

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:09
desalniettemin schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:33:
Linux gebruiker sinds 2017 en ik heb nog nooit een anti-virus gebruikt met Linux.
Ik wel, maar dit was meer voor bestanden die ik binnen slurpte en over lokaal netwerk werd gedeeld met Windhoos machines.

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:02
<KNIP>
Nooit. Draai al jaren Btrfs sinds fedora al een van de eerste is over gegaan op Btrfs. Nog nooit handmatig hoeven de scrubben. Gewoon laten staan en het systeem het werk laten doen.
=Is CachyOS direct veilig of zijn er virusscanners voor? Niet dat ik van alles zomaar zou downloaden. Is een goed verstand genoeg?
Als je weet wat je doet is Linux over het algemeen veiliger dan gemiddeld windhoos machine. Verdiep je wel in Linux dan is het een prachtsysteem. Op udemy zijn goede trainingen te vinden.
=Hoe staat het ervoor met OneDrive? Iemand deze al werkend want dat heb ik nog niet getest omdat ik me daar iets meer over wil inlezen. Desnoods is een andere clouddienst beter, maar ik weet niet welke goed werkt met Linux.
Als je een onedrive client zoekt zou je hier eens kunnen kijken:

https://github.com/abraunegg/onedrive

Let wel je stapt dan de rabbit hole in waar microsoft je wilt hebben. Het draaid onder gemiddelde linux distro maar is erg onderhouds gevoelig en kan wel eens stuk gaan dat het niet synced. Je kan beter voor de volgende optie gaan:

https://www.hetzner.com/storage/storage-share/

Dat is bij hetzner een nextcloud van 1TB af te nemen. Intergreerd net zo goed met Linux / Windows / Mac en mobiel en veel makkeljker op te zetten en de onderhouden.
edit:
Het is de bedoeling om van Microsoft af te komen en om meer soeverein te zijn want ik vertrouw Amerika niet meer zo.
Alvast bedankt :henk
Dan is hetzner de weg. Zelf heb ik mijn mail ook nog bij migadu staan en mijn password manager bij dashlane. Ben nu op mijn mobiel na helemaal los van amerikaanse big tech.

• pporrio
jimh307 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:37::
Op een laptop met een enkele disk heeft scrub niet superveel meerwaarde ten opzichte van de file checks die BTRFS zelf al doet tijdens het lezen en schrijven. Niet nodig dus.

Uitlijnen, bedoel je daar defragmenteren mee? Zo ja, dan lekker vergeten. Ik ga ervan uit dat je een SSD in je laptop hebt zitten en die wil je absoluut niet defragmenteren. ;) Dat is iets voor mechanische harddisks.

[ Voor 4% gewijzigd door pporrio op 26-05-2026 20:50 ]

Mijn platencollectie

• Mark de Vaal
Als je een onedrive client zoekt zou je hier eens kunnen kijken:

https://github.com/abraunegg/onedrive

Let wel je stapt dan de rabbit hole in waar microsoft je wilt hebben. Het draaid onder gemiddelde linux distro maar is erg onderhouds gevoelig en kan wel eens stuk gaan dat het niet synced. Je kan beter voor de volgende optie gaan:
Of bij CachyOS in de terminal " paru onedrive". Dan zoeken naar het onderstaande. (ik denk nummer 5)

aur/onedrive-abraunegg-git

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:34
MrDirect schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:46:
[...]

En de webcam? Ik heb een HP X360 2-in-1, maar de webcam doet het niet. Zonde, want daarom zit ik nog steeds met dual boot. Een oude HP overigens, ik geloof dat de nieuwste x360 versie wel een werkende webcam onder Mint heeft,
Ik heb hoogstwaarschijnlijk een fix voor die webcam. Check even de stappen in onderstaand script. Dat kun je ook manueel uitvoeren.

https://github.com/L0g0ff/KompassOS/blob/main/files/justfiles/activate_webcam.just

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• jimh307
  • Niet online
Rixter223 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:27:
Clam Av kun je downloaden en af en toe een scan laten doen. Gezond verstand is normaal gesproken genoeg op Linux versies.

Verder zou ik op Proton overstappen, uitstekende mail, password manager, vpn enz. Zwitsers/ Europees. Op het forum is er genoeg over Proton te vinden en bijna alles positief.
Zelf heb ik een oogje op pCloud. Ook van Zwitserse bodem. Voor de zaak zal het op ten duur inderdaad Proton worden.

Ben weer bezig geweest met CachyOS, maar ik krijg Ubisoft Launcher niet werkend. Ik ben al wel zover dat ik vermoed dat het aan Proton ligt en ik in Steam een andere compatibiliteit moet kiezen. Dat zal niet vandaag zijn want ik heb een zware werkdag achter de rug.

Klopt dit:
  • The Fix: Switch your Wine runner or Proton version. In Steam, force compatibility mode and select Proton Experimental or Proton-GE. In Lutris/Heroic, switch the Runner from proton-cachyos to standard Wine-GE or Proton Experimental. [1, 2, 3]
Wat ik verder wel merk is dat het een totaal andere ervaring als W11. W11 is log en draait in rust al talloze processen wat bij Linux een heel stuk minder. Met W11 is het ook maar afwachten of een update geen narigheid met zich meebrengt.

Linux moet je liggen. Wil je er echt in duiken dan is dat een leercurve leuk en uitdagend. Ik ben er ook achter dat Linux wel het summum is van een modulair OS. Het is veiliger dan Windows en waarom ik het zo'n fijn OS vind is dat ongeveer alles aanpasbaar is en het recht door zee is. Jij bent de baas over je computer en niet andersom (het is bijna net zo modulair als DOS vroeger was).

Op zich draaide Windows 11 prima en alles deed het prima, maar is er slechts een ding waar ik niet blij mee ben en dat is OneDrive, oftewel je Microsoft account. Ze kunnen je abonnement meteen stopzetten en dan kom je er niet meer bij. Geen waarschuwing vooraf en je bent je data kwijt en daarbij moet je voor Windows 11 een Microsoft account hebben. Dat benauwde mij flink. Ik wil zeker zijn van mij data in de cloud en daarom neem ik een clouddienst uit Zwitserland in armen die niet door m'n data rondneust. Dat geeft mij veel gemoedsrust. Ik heb niks met Amerika en ik zal er nooit een voet op de grond zetten, echt niet. En niet te vergeten de community die erachter zit en dan heb ik het nog niet over het forum dat er actief is.

Ik ben toch duidelijk fan van Btrfs (zeer veilig voor jouw data en heeft mooie features. Het biedt ook mooie mogelijkheden met Limine. Ooit een herinstallatie nodig dan rol je zo terug als de eerste parser maar bewaard blijft.

Ondanks ik tegen wat probleempjes aanloop ben ik hooked. Ik heb al heel veel ontdekt en daarom gebruikte ik het woord "tinkeren" want dat is het. Je moet bereid zijn om je te verdiepen in het OS en er moeite voor wil doen. Dan pas kun je een mooie omgeving uitkiezen en geheel naar eigen smaak inrichten. Hier trouwens {KDE Plasma}. Ik laat me niet verslaan en ik zal Uplay werkend krijgen. Leuke uitdaging :henk

Afsluiting overstap:

Ik ga dus over dat heb ik net besloten. Ik ben me helemaal aan het inlezen en later wil ik iets betekenen voor de communie. Mijn systeem is nog stiller, na het opstarten kun je gewoon doorgaan en staat alles waar het stond als je afsluit en dit zonder hibernation. Als het is opgestart dan is het OS meteen responsief. Ik vind vooral Btrfs interessant omdat je op afroep alle data kan testen (scrub) en opnieuw schrijven (balancing). Het kan een voordeel zijn als een SSD moeite krijgt met het lezen van data (dus een verversing van alle data). Let op want het schrijft heel veel en als je veel data hebt zou ik het maar spaarzaam gebruiken, maar het heeft z'n nut.

[ Voor 51% gewijzigd door jimh307 op 28-05-2026 19:25 . Reden: Sorry, lange post uit enthousiasme ]

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
jimh307 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:48:
[...]

Ik ga dus over dat heb ik net besloten. Ik ben me helemaal aan het inlezen en later wil ik iets betekenen voor de communie. Mijn systeem is nog stiller, na het opstarten kun je gewoon doorgaan en staat alles waar het stond als je afsluit en dit zonder hibernation. Als het is opgestart dan is het OS meteen responsief. Ik vind vooral Btrfs interessant omdat je op afroep alle data kan testen (scrub) en opnieuw schrijven (balancing). Het kan een voordeel zijn als een SSD moeite krijgt met het lezen van data (dus een verversing van alle data). Let op want het schrijft heel veel en als je veel data hebt zou ik het maar spaarzaam gebruiken, maar het heeft z'n nut.
Leuk om je enthousiaseme over Linux zo te lezen. Dan wordt het dus ook een keuze welke community je het meeste aanspreekt.

Aanrader is om vooral eens verschillende distro's uit te proberen. Van het distro hoppen leer je veel en dan komt vanzelf een favoriet bovendrijven. Arch is ook zeer de moeite waard, dan leer je de opbouw van de Linux blokkendoos goed, want ook fijn is met troubleshooten.

Voor mij is de favoriet al een lange tijd Fedora. Na wat rondzwerven voelt dat altijd als thuiskomen en minder opletten dan Arch. Tegenwoordig heet Fedora leading edge, het is geen bleeding edge meer. Bijzonder clean en professioneel, met standaard SELinux. Fedora komt ook in veel versies en Spins. Vooral de Atomic Immutable's als Fedora Silverblue en zoals Fezijn ook heel bijzonder om eens uit te proberen.

De community is ook een aanrader, net zoals Fedora Magazine. https://fedoramagazine.org/.

• Mark de Vaal
CR2032 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:00:
[...]

Leuk om je enthousiaseme over Linux zo te lezen. Dan wordt het dus ook een keuze welke community je het meeste aanspreekt.

Aanrader is om vooral eens verschillende distro's uit te proberen. Van het distro hoppen leer je veel en dan komt vanzelf een favoriet bovendrijven. Arch is ook zeer de moeite waard, dan leer je de opbouw van de Linux blokkendoos goed, want ook fijn is met troubleshooten.

Voor mij is de favoriet al een lange tijd Fedora. Na wat rondzwerven voelt dat altijd als thuiskomen en minder opletten dan Arch. Tegenwoordig heet Fedora leading edge, het is geen bleeding edge meer. Bijzonder clean en professioneel, met standaard SELinux. Fedora komt ook in veel versies en Spins. Vooral de Atomic Immutable's als Fedora Silverblue en zoals Fezijn ook heel bijzonder om eens uit te proberen.

De community is ook een aanrader, net zoals Fedora Magazine. https://fedoramagazine.org/.
Ik ben 2 geleden geland bij CachyOS. Nu zonder onderbreking 2 jaar op mijn laptop en gamepc. Ik heb wel een HTPC met Bazzite en deze is ook leuk!
Pagina: 1 ... 55 56 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.