dutchnltweaker schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:21:
[...]
Thanks voor je reactie
Wat betreft die boot animatie: het gaat mij niet zozeer om de animatie zelf, maar meer om het keuzemenu (CachyOS / fallback) dat ik elke keer zie bij het opstarten. Dat hoeft van mij niet standaard zichtbaar te zijn, liever dat hij gewoon direct doorboot tenzij ik zelf iets kies.
Dat is dan een config optie van de bootloader. Grub kan je verbergen. Ubuntu doet dat meen ik, of heeft dat iig gedaan. Je ziet 't niet, gaat praktisch direct door met opstarten tenzij je op het juiste moment de linker shift ingedrukt houd om toch het menu te zien zodat je een andere kernel kan kiezen. Met systemd-boot zou dat ook vast mogelijk moeten zijn. Heb daar maar kort het 'menu' van gezien bij een collega die Pop!_OS geïnstalleerd had. Super basic en puur functioneel. Grub kan je nog voorzien van een afbeelding als je wilt.
Qua KDE vind ik de customisation inderdaad een plus, maar wat ik bedoel met “verouderd” is meer de look & feel van bepaalde elementen. Sommige icoontjes en UI-elementen ogen voor mij net niet helemaal modern/strak. Het is moeilijk precies uit te leggen, maar het voelt soms wat inconsistent qua design. GNOME vind ik daarin visueel vaak net wat cleaner, al is het inderdaad beperkter.
Er zijn idd sommige dingen die doet denken aan de oude manier hoe Windows het deed. Daar is niks mis mee eigenlijk. Dingen veranderen puur om het veranderen terwijl het functioneel al goed is moet je ook niet doen.
Icoontjes op plekken e.d. is bij KDE apps zelf wel consistent. Dat is iig wel de bedoeling. Het is mogelijk dat je het aparte uiterlijk met andere programma's zag die niet direct in Qt zijn geschreven maar GTK, zoals Firefox of andere programma's. Dat is een beetje het punt met Linux, er zijn meerdere grafische toolkits en ze doen dingen net iets anders van elkaar waardoor je visuele inconsistentie krijgt. Qt apps in Gnome zien er ook weer anders uit en integreren qua uiterlijk slecht. Dan is er nog de GTK toolkit zelf vs het uiterlijk wat je van libadwaita krijgt waar Gnome juist mee werkt.
XFCE heb ik ook geprobeerd, maar dat voelt voor mij meer als iets voor oudere/lage-spec systemen. Werkt prima, maar qua uitstraling niet helemaal wat ik zoek.
Ik noemde Xfce even om aan te geven dat die nog flexibeler is qua aanpasbaarheid dan Gnome in zekere zin. Zorin laat wat anders zien daarmee, vanwege een sloot aan extensies om op die manier het uiterlijk van Gnome te wijzigen.
Wat betreft de kernel: ik heb geen specifieke hardware die per se de nieuwste nodig heeft, maar mijn gevoel is dat nieuwere kernels gewoon beter zijn qua optimalisaties en ondersteuning. Misschien dat dat in de praktijk minder verschil maakt dan ik denk?
Nieuwere kernels kunnen ook weer issues introduceren. Ik heb wisselende resultaten gehad met nieuwe major versies. Ene werkte prima, versie erna had een aantal updates nodig en was een issue daarna minder aanwezig terwijl ik dat daarvoor juist niet had. Het ligt er dus maar net aan waar je tegenaan gaat lopen. Het is een beetje als je BIOS updaten, als de boel stabiel draait, waarom zou je er aan gaan zitten? Zo in zekere zin ook met de kernel, waarom een nieuwe major versie als je huidige prima werkt. Of beter, waarom zou je 6.19 of 7.0 moeten draaien als 6.18 prima werkt en lange termijn is waardoor je alsnog verzekert bent van security- en stabiliteitsupdates en fixes met minder grote impact op breaking changes.
Over de software store: in CachyOS viel het me op dat de keuze daar wat beperkt lijkt, en dat andere distro’s het wat toegankelijker maken. Of zie ik dat verkeerd en zit dat verschil vooral in hoe het gepresenteerd wordt? Wil bijvoorbeeld slack gebruiken, maar daar is dus geen app voor.
Dat komt dan dus omdat Cachy blijkbaar standaard geen Flatpak beschikbaar stelt voor je. Want het staat wel op Flathub namelijk:
https://flathub.org/en-GB/apps/com.slack.Slack. Voor een distro native versie zoals die er voor Ubuntu/Debian en Fedora op de site wel is heb je daar dan pech. Dit zou je met Arch ook hebben trouwens, tenzij iemand het in de AUR heeft gezet met wat hack werk. Maar dan kan je net zo goed de Snap of Flatpak versie nemen.
Qua distro’s: ik heb eerder Fedora gebruikt (2024), en dat beviel op zich goed. Alleen liep ik toen tegen dingen aan zoals MS Office, PowerBI en bepaalde AI tools die ik lokaal gebruik en niet (goed) beschikbaar zijn op Linux. LibreOffice heb ik geprobeerd als vervanger voor ms office, maar merk toch comptabiliteit verschil en in het werkveld worden voornamelijk ms office/powerbi gebruikt.
Mjah, als je zo'n harde afhankelijkheid hebt van MS producten zoals Office en PowerBI, zit je eigenlijk wel vast in het MS ecosysteem en daarbij dus ook met het OS waarop die software beschikbaar is. Want MS Office zal niet snel naar Linux komen. De markt is te klein om daar moeite voor te doen.
Je moet echt van Windows af willen en alternatieven gaan gebruiken of met omwegen werken. Vraag is of je die tijd en moeite wilt nemen en eventuele issues accepteert.
Arch zelf zie ik niet echt zitten. Ik vind het leuk om wat te tweaken, maar het moet geen “project” worden. Ik wil het systeem gewoon kunnen gebruiken zonder constant bezig te zijn met fixes of onderhoud.
Tja, CachyOS is dan wat eenvoudiger dan Arch qua installatie, effectief zit je nog steeds op een Arch gebaseerde distro met alle nukkigheden e.d. van Arch. De maintainers van Cachy zullen hun best doen en je zal niet 100% gelijk meelopen met Arch wat betreft software releases, maar dat voorkomt niet dat je bent gevrijwaard van de nukkigheden van Arch.
Elke distro heeft zo zo'n voor en nadelen.
Ubuntu en Mint zijn op zich prima, maar voor mijn gevoel net iets te simepl/niet echt bleeding edge. Bij Ubuntu speelt voor mij ook een beetje het stukje telemetry mee wat x aantal jaar geleden wat deals voor hadden gesloten, ben niet zo een fan van zulke praktijken. Volgens mij is dat nu niet meer, maar toch.
Ubuntu is met de normale releases elke 6 maanden toch wel redelijk bij qua software. Het is idd niet dat je met de komende 26.04 de meest bleeding edge dingen krijgt. Hoewel, ze gooien er wel kernel 7.0 in, hebben KDE Plasma 6.6 en Gnome 50. En met 26.10 zal dat vast Gnome 51 zijn.
Mint loopt wel wat achter omdat ze op Ubuntu LTS zijn gebaseerd en er even over doen om de volgende te gebruiken, waardoor het op dat moment al niet meer actueel is. En na een jaar verandert de software in principe niet, want de basis is Ubuntu LTS, daar krijg je geen major upgrades van de DE e.d., hooguit de kernel op een ietwat aparte manier.