Zoooo.... nou, inmiddels al een paar weken onderweg met Debian 13 en ik ga er steeds meer van houden. Alles loopt zo lekker smooth, start snel op, geen gekke dingen. Ik heb Windows niet meer opgestart, enkel omdat ik nog iets nodig had.
Één kanttekening: suspend is een battery-drain. Helaas...
Enige oplossing schijnt te zijn, door de schijf-configuratie in de BIOS aan te passen (staat standaard bij Dell op RAID) naar ahci, Punt is alleen dat Windows dan niet meer opstart, en die wil ik er nog wel naast blijven houden. Dus ik kan niet suspenden, alleen power-off om battery-drain te voorkomen.
Nog wat extra zaken toegevoegd en afgevinkt:
- Casten naar de TV, dus kan weer prima presentaties houden.
- Lunacy voor Sketch bestanden,
- Inkspace voor SVG's (werkt beter dan Illustrator)
- ik maak mijn facturen nog in Filemaker en dat werkt prima dankzij Wine.
- VPN connecties naar thuis (Wireguard) en naar kantoor (OpenVPN). Dat werkt heerlijk out of the box. En verder Proton VPN geïnstalleerd, dat was eenvoudig, maar splittunneling wordt helaas alleen op Ubuntu voorlopig nog ondersteund, dus dat onderdeel heb ik weer verwijderd.
Browser: In Windows gebruikte ik Edge, dus het was een logische stap om deze mee te nemen naar Linux. Bij nader inzien blijkt Firefox toch heer en meester te zijn op Linux. Start snel op en werkt subliem! Ik vind 'm in Windows namelijk iets te log in tegenstelling tot Linux. Alleen paar kleine interface tweaks gemaakt.
Één nadeel: Firefox ondersteunt geen PWA's, dus ik heb nog steeds Edge om PWA's te kunnen installeren (voor Outlook en Teams o.a. want er is geen mailclient die de PWA versie waardig kan vervangen).
Swap: deze had ik bij de installatie niet meegenomen. Bewust niet, want ik heb een dual boot en ik moest wat schuiven met partitie-sizes om Debian te kunnen installeren. Toen ik merkte dat ik bij sommige applicaties toch uit het geheugen begon te schieten, heb ik nog wat meer van de Windows partitie afgesnoept om de swap partitie te kunnen maken. Beter!
Fonts: Windows fonts (Calibri e.a.) renderen pixelig als ze heel klein zijn. Geen gezicht! Dus de anti-aliasing aangezet voor deze fonts. Maar dan.. worden de emoticons nergens meer weergegeven, want die zijn bitmap. Na lang zoeken en experimenten ben ik er achter gekomen dat je hier onderscheid in kunt maken door een configuratie-bestand te maken. Het is misschien iets kleins, maar nét even dat stukje afwerking waar ik me ontzettend aan stoorde. Ik wil tenslotte wel alles zien en liefst gewoon ook mooi, zoals het bedoeld is.
De volgende stap is afscheid nemen van de ReFS partitie. Dit was mijn dev-partitie in WIndows, waar ik al mijn repo's op binnen harkte en op ontwikkelde. Ik heb daar toch geen toegang toe vanuit Linux (wordt niet ondersteund) en omdat ik er al weken niet meer naar omgekeken heb, kan ik die partitie net zo goed naar Linux toe schuiven.
[
Voor 16% gewijzigd door
DeCo op 12-03-2026 12:08
]