Voordeel van opensuse is dat het BRTFS gebruikt, dan maakt het automatisch snapshots. Maak je iets kapot na een update bv, dan kan je terug naar een snapshot en wachten tot de update gefixt is.rinkel schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:52:
[...]
Goeie tip! Die had ik nog niet gezien. Dit lijkt me een goed compromis.
Toch weer een nieuwe install doen dus... Zo blijf je distro's swappen...
Ik zag dat er een upgrade pad is van Leap naar Slowroll, maar ik denk dat ik gewoon schoon begin.
De specificaties voor snap pakketjes is open source alleen de server gedeelte niet waarop de snap pakketten worden aangeboden is closed source. En de specifieke daemon die op de achtergrond draait zorgt er ook voor dat alle snap pakketten worden bijgewerkt zodra dat kan.Telin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:08:
[...]
Sneaky zal nog wel meevallen.
Wat mij persoonlijk tegenstaat aan snaps is dat het closed source is dat oneerlijk gepushed wordt. (Software center doet op het eerste gezicht het voorkomen als of er alleen een snap versie beschikbaar is terwijl ook native of flatpak versie beschikbaar zijn)
snapd, waarom zou ik een deamon continue moeten hebben draaien op de achtergrond om een programmatje te kunnen gebruiken?
snaps kunnen met een eigen systemd-service komen die blijven draaien op de achtergrond ook al ben je gestopt met het gebruiken van de snap.
flatpaks gebruiken wat ze nodig hebben wanneer je het gebruikt en vereisen geen deamon en systemd-services die continue op de achtergrond draaien.
Is het zaligmakend, nou nee en ergens vind ik het zonde dat Canonical weer eens moet afwijken van community terwijl het in mijn ogen beter zou zijn om alle resources gezamenlijk in te zetten. Maar eerlijk snap werkt anno 2026 toch best goed terwijl dat wel eens anders is geweest.
Op m'n werk zitten we ook aan Teams. Ik hád een apart package en add-on voor Firefox om PWAs te kunnen draaien met Firefox, maar dat werkte uiteindelijk ook niet super. O.a. 1-op-1 voice gesprekken deden moeilijk terwijl een meeting met meerdere geen probleem was. Uit ellende maar Chromium geïnstalleerd en Teams als PWA toegepast. Dit werkt eigenlijk uitstekend. Enige 'nadeel' is dat als je links aanklikt, die in een apart Chromium venster geopend worden ipv je standaard browser, maar dat is te verwachten. Voor de rest is het als standaard Teams, voeg je na het starten een audio apparaat toe zoals een bluetooth headset, dan kan het nog wel eens moeite hebben die daadwerkelijk te gebruiken, zelfs al kan je 'm selecteren.Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:09:
En flinke problemen met screen sharing in Teams (werkte nog niet echt lekker met Wayland en een community made Teams package - en vanuit de browser (Firefox) helemaal niet goed - XWayland enz nodig).
Scherm delen heb ik geen problemen mee gehad. Hele monitor of specifiek venster, beide werkt.
Het 'sneaky' is dat als je 'apt install <programma>' doet, je alsnog de snap versie krijgt omdat Canonical het heeft vervangen voor een klein scriptje dat niks anders doet dan 'snap install <programma>'. Als je niet de omschrijving leest, verwacht je dus de 'gewone' versie te krijgen, maar dat krijg je niet.Vishari Beduk schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:52:
[...]
Voor zover ik weet zijn er geen snap apps die sneaky zijn. Het is wel zo dat niet iedereen blij is met snap op zich.
Ook het updaten van snap apps ging/gaat niet altijd even soepel.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Ik zie het niet als sneaky, het is officieel Canonical beleid.Hero of Time schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:54:
Het 'sneaky' is dat als je 'apt install <programma>' doet, je alsnog de snap versie krijgt omdat Canonical het heeft vervangen voor een klein scriptje dat niks anders doet dan 'snap install <programma>'. Als je niet de omschrijving leest, verwacht je dus de 'gewone' versie te krijgen, maar dat krijg je niet.
Zo voeren gewoon hun beleid uit om zoveel mogelijk om te zetten naar snap.
En als je geen snap wilt dan kan je maar beter weg blijven van Ubuntu (maar dat doen de meeste hier toch wel
Overigens heb ik hier twee pc's met Ubuntu en twee met Fedora. En op Ubuntu pc's krijg ik opvallend regelmatig een melding dat er weer iets gecrashed is en of ik dan een report wil sturen.
while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done
Daar heb ik niet echt last van - ik gebruik al IoT LTSC dus er zit al geen rommel in. Ik gebruik Windhawk voor wat kleine aanpassingen (kleine oldskool taskbar, andere klok layout, rounded corners uit).desalniettemin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:45:
[...]
Misschien moet je eens Winhance proberen om Winslop 11 te ontbloaten.
Ah dat is nog eens de moeite waard om te proberen. Ik gebruik liever geen Chromium-gebaseerde browsers maar voor Teams/werk wel een uitzondering te maken. Het lastigste vind ik dat ik liever helemaal geen browsers heb met een werk-sessie; browsers voelen toch kwetsbaarder dan een dedicated applicatie, ook al is het maar een Electron- of vergelijkbaar schilletje er omheen; omdat je er nooit onbekende links mee zal openen.Hero of Time schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:54:
[...]
Op m'n werk zitten we ook aan Teams. Ik hád een apart package en add-on voor Firefox om PWAs te kunnen draaien met Firefox, maar dat werkte uiteindelijk ook niet super. O.a. 1-op-1 voice gesprekken deden moeilijk terwijl een meeting met meerdere geen probleem was. Uit ellende maar Chromium geïnstalleerd en Teams als PWA toegepast. Dit werkt eigenlijk uitstekend. Enige 'nadeel' is dat als je links aanklikt, die in een apart Chromium venster geopend worden ipv je standaard browser, maar dat is te verwachten. Voor de rest is het als standaard Teams, voeg je na het starten een audio apparaat toe zoals een bluetooth headset, dan kan het nog wel eens moeite hebben die daadwerkelijk te gebruiken, zelfs al kan je 'm selecteren.
Scherm delen heb ik geen problemen mee gehad. Hele monitor of specifiek venster, beide werkt.
Ik heb ook liever geen IE 2.0 browsers, maar we zitten hier helaas mee opgescheept. Voor de rest is het voor mij 100% Firefox. Persoonlijk heb ik het juist niet zo op 'apps' die niks meer zijn dan een schil om de site. Discord is net zo en heb die in een tab tussen m'n andere pagina's open. De aparte app doet naar mijn mening veel te veel, beetje kijken wat Steam zoal doet om je activiteit ongevraagd kenbaar te maken.Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:35:
[...]
Ah dat is nog eens de moeite waard om te proberen. Ik gebruik liever geen Chromium-gebaseerde browsers maar voor Teams/werk wel een uitzondering te maken. Het lastigste vind ik dat ik liever helemaal geen browsers heb met een werk-sessie; browsers voelen toch kwetsbaarder dan een dedicated applicatie, ook al is het maar een Electron- of vergelijkbaar schilletje er omheen; omdat je er nooit onbekende links mee zal openen.
Fair, daar is ook wat voor te zeggen. Meestal zorgt die 'schil' wel voor een iets meer native-like ervaring.Hero of Time schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:27:
[...]
Ik heb ook liever geen IE 2.0 browsers, maar we zitten hier helaas mee opgescheept. Voor de rest is het voor mij 100% Firefox. Persoonlijk heb ik het juist niet zo op 'apps' die niks meer zijn dan een schil om de site. Discord is net zo en heb die in een tab tussen m'n andere pagina's open. De aparte app doet naar mijn mening veel te veel, beetje kijken wat Steam zoal doet om je activiteit ongevraagd kenbaar te maken.Of op je telefoon lastig vallen met notificaties. Ik kijk wel wanneer ík daar tijd voor maak en wil.
Voor Discord gebruik ik Vesktop als alternatieve client/schil inderdaad - aanrader.
[ Voor 1% gewijzigd door Noxious op 09-02-2026 22:20 . Reden: Linkje gemaakt ]
Gisteren nog een beetje zitten knoeien met mirrors maar download snelheid werd er niet echt better op.
Nieuwe Slowroll monthly snapshot is beschikbaar, 1.2GiB download ging met 2-5 MiB/sec... een 600 MiB update in Tumbleweed werd binnengehaald met 60-70 MiB/sec.
Wanneer ik wat meer tijd heb moet ik hier eens wat verder induiken.
Zypper is al niet de snelste en als dan ook nog eens de mirros(?) niet meewerken wordt het toch wel zeer merkbaar langzamer dan andere distros.
Nieuwe Slowroll monthly snapshot is beschikbaar, 1.2GiB download ging met 2-5 MiB/sec... een 600 MiB update in Tumbleweed werd binnengehaald met 60-70 MiB/sec.
Wanneer ik wat meer tijd heb moet ik hier eens wat verder induiken.
Zypper is al niet de snelste en als dan ook nog eens de mirros(?) niet meewerken wordt het toch wel zeer merkbaar langzamer dan andere distros.
Ben er echt uren mee bezig geweest met chatgpt maar niet opgelost, Nu CachyOS met Cosmic (waarom ik popOS wilde) en daar werkt alles wel gelijk.Miki schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:39:
[...]
Als de audio het bij Mint wel doet dan is het ook op te lossen voor Pop OS. Zowel Mint als Pop OS gebruiken Ubuntu LTS als basis.
Ik wil binnenkort ook graag overstappen naar Linux, maar weet nog niet precies welke distro.
Ik wil graag een desktop experience waar ik ook een goede browser en LibreOffice op kan installeren.
Verder wil ik makkelijk kunnen gamen, vooral via Steam.
Ik heb een nieuwe self-build computer met een 5070ti GPU & AMD Ryzen 7800X3D CPU:
https://tweakers.net/gallery/657508/inventaris/
Verder ben ik behoorlijk tech savy maar heb nog amper tot geen Linux ervaring.
Ik wil graag een desktop experience waar ik ook een goede browser en LibreOffice op kan installeren.
Ik heb een nieuwe self-build computer met een 5070ti GPU & AMD Ryzen 7800X3D CPU:
Een fijne browser en LibreOffice is overal wel beschikbaar, dus dat zit wel goed. Qua 'end user' merk je minder verschil tussen distro's en meer tussen desktop environments / window managers. Ik vind het nieuwe Cosmic erg prettig tot nu toe, maar er zijn nog wat ruwe randjes. De twee grote zijn KDE (Windows-like) en Gnome. En er zijn tientallen anderen - iets om naar hartelust mee te experimenteren wat er fijn voeltSo_Surreal schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:14:
Ik wil binnenkort ook graag overstappen naar Linux, maar weet nog niet precies welke distro.
Qua gaming maakt de distro meer uit. Bazzite, CachyOS, Manjaro, Pop_OS! en wat andere focussen daar meer op dan bijv. een Debian. Sommige hebben speciale Nvidia-versies om te downloaden, maar meestal ontkom je er niet aan om achteraf alsnog de proprietary drivers te installeren (al is daar usually een behulpzaam tooltje voor).
90+% van de ervaring wordt bepaald door de DE. Bijna alle DE's zijn voor alle/meeste distros wel beschikbaar.So_Surreal schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:14:
Uiteindelijk zijn alle distros Linux, wat de ene distro kan, kan een andere distro ook alleen het beginpunt verschilt per distro en de hoeveelheid moeite die je moet doen om uiteindelijk tot het zelfde eindpunt te komen.
"Gaming" distros hebben packages zoals Steam en nVidia drivers geïnstalleerd OOB, dat is het gemak van een "gaming" distro, qua performance maakt het uiteindelijk echt zeer weinig tot niets uit, daar zou ik je dus zeker niet op blindstaren.
Persoonlijk raad ik altijd iemand die nieuw is in de wereld van Linux een van de grote mainline distros aan. Simpelweg omdat daar de grootste communities omheen gevormd zijn en de meeste en beste documentatie online te vinden is mocht je tegen problem aanlopen.
PikaOS vind ik echt een perfect voorbeeld hierin. Stabiliteit is al twijfelachtig vergeleken met de gevestigde grote distros en officiële PikaOS support is volledig en alleen op Discord te vinden... Discord het programma waar je (straks) een ID voor moet overleggen om überhaupt een account te hebben. Dat is voor mij persoonlijk al genoeg reden om PikaOS niet te gebruiken (alleen maar stabiliteit problemen en qua performance maakt het echt geen bal verschil) en je zit vast aan Discord om in contact te komen met het PikaOS team voor support. Ik zou dan ook zeker PikaOS niet aanraden voor een beginner.
Debian, Fedora, Mint of openSUSE en plak daar de DE tegenaan die je persoonlijk het meeste aanstaat.
Ik vermoed dat CachyOS een recentere kernel meelevert dan wat PopOS gebruikt. Maar los hiervan, als CachyOS voor je werkt dan ook niet moeilijker maken dan het is. Je hoeft niet getrouwd te zijn met een distributieSilence schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:11:
[...]
Ben er echt uren mee bezig geweest met chatgpt maar niet opgelost, Nu CachyOS met Cosmic (waarom ik popOS wilde) en daar werkt alles wel gelijk.
Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:13:
[...]
Fair, daar is ook wat voor te zeggen. Meestal zorgt die 'schil' wel voor een iets meer native-like ervaring.
Voor Discord gebruik ik Vesktop als alternatieve client/schil inderdaad - aanrader.
offtopic:
Heb ik 10 minuten gebruikt en direct weer van m'n systeem en $HOME gepurged. De 'extratjes' die het heeft kan je ook via userscript krijgen (en vond ik nou niet echt zinvol) en het faalde net zo hard met het delen van audio als met Firefox, dus compleet kansloos en nutteloos voor waar ik het wilde gebruiken. De eigen Discord app doet wel gewoon audio tijdens scherm/applicatie delen, al is het alles van het systeem en niet alleen het geselecteerde programma.
Heb ik 10 minuten gebruikt en direct weer van m'n systeem en $HOME gepurged. De 'extratjes' die het heeft kan je ook via userscript krijgen (en vond ik nou niet echt zinvol) en het faalde net zo hard met het delen van audio als met Firefox, dus compleet kansloos en nutteloos voor waar ik het wilde gebruiken. De eigen Discord app doet wel gewoon audio tijdens scherm/applicatie delen, al is het alles van het systeem en niet alleen het geselecteerde programma.
Tja, het heet niet voor niets slowroll.Telin schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:47:
Gisteren nog een beetje zitten knoeien met mirrors maar download snelheid werd er niet echt better op.
Ah opvallend, ik heb er juist minder problemen mee; maar ik gebruik het dan ook onder WindowsHero of Time schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:09:
[...]offtopic:
Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.