Voordeel van opensuse is dat het BRTFS gebruikt, dan maakt het automatisch snapshots. Maak je iets kapot na een update bv, dan kan je terug naar een snapshot en wachten tot de update gefixt is.rinkel schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:52:
[...]
Goeie tip! Die had ik nog niet gezien. Dit lijkt me een goed compromis.
Toch weer een nieuwe install doen dus... Zo blijf je distro's swappen...
Ik zag dat er een upgrade pad is van Leap naar Slowroll, maar ik denk dat ik gewoon schoon begin.
De specificaties voor snap pakketjes is open source alleen de server gedeelte niet waarop de snap pakketten worden aangeboden is closed source. En de specifieke daemon die op de achtergrond draait zorgt er ook voor dat alle snap pakketten worden bijgewerkt zodra dat kan.Telin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:08:
[...]
Sneaky zal nog wel meevallen.
Wat mij persoonlijk tegenstaat aan snaps is dat het closed source is dat oneerlijk gepushed wordt. (Software center doet op het eerste gezicht het voorkomen als of er alleen een snap versie beschikbaar is terwijl ook native of flatpak versie beschikbaar zijn)
snapd, waarom zou ik een deamon continue moeten hebben draaien op de achtergrond om een programmatje te kunnen gebruiken?
snaps kunnen met een eigen systemd-service komen die blijven draaien op de achtergrond ook al ben je gestopt met het gebruiken van de snap.
flatpaks gebruiken wat ze nodig hebben wanneer je het gebruikt en vereisen geen deamon en systemd-services die continue op de achtergrond draaien.
Is het zaligmakend, nou nee en ergens vind ik het zonde dat Canonical weer eens moet afwijken van community terwijl het in mijn ogen beter zou zijn om alle resources gezamenlijk in te zetten. Maar eerlijk snap werkt anno 2026 toch best goed terwijl dat wel eens anders is geweest.
- Hero of Time
- Registratie: Oktober 2004
- Laatst online: 04-03 21:03
Moderator LNX
There is only one Legend
Op m'n werk zitten we ook aan Teams. Ik hád een apart package en add-on voor Firefox om PWAs te kunnen draaien met Firefox, maar dat werkte uiteindelijk ook niet super. O.a. 1-op-1 voice gesprekken deden moeilijk terwijl een meeting met meerdere geen probleem was. Uit ellende maar Chromium geïnstalleerd en Teams als PWA toegepast. Dit werkt eigenlijk uitstekend. Enige 'nadeel' is dat als je links aanklikt, die in een apart Chromium venster geopend worden ipv je standaard browser, maar dat is te verwachten. Voor de rest is het als standaard Teams, voeg je na het starten een audio apparaat toe zoals een bluetooth headset, dan kan het nog wel eens moeite hebben die daadwerkelijk te gebruiken, zelfs al kan je 'm selecteren.Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:09:
En flinke problemen met screen sharing in Teams (werkte nog niet echt lekker met Wayland en een community made Teams package - en vanuit de browser (Firefox) helemaal niet goed - XWayland enz nodig).
Scherm delen heb ik geen problemen mee gehad. Hele monitor of specifiek venster, beide werkt.
Het 'sneaky' is dat als je 'apt install <programma>' doet, je alsnog de snap versie krijgt omdat Canonical het heeft vervangen voor een klein scriptje dat niks anders doet dan 'snap install <programma>'. Als je niet de omschrijving leest, verwacht je dus de 'gewone' versie te krijgen, maar dat krijg je niet.Vishari Beduk schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:52:
[...]
Voor zover ik weet zijn er geen snap apps die sneaky zijn. Het is wel zo dat niet iedereen blij is met snap op zich.
Ook het updaten van snap apps ging/gaat niet altijd even soepel.
Commandline FTW
Ik zie het niet als sneaky, het is officieel Canonical beleid.Hero of Time schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:54:
Het 'sneaky' is dat als je 'apt install <programma>' doet, je alsnog de snap versie krijgt omdat Canonical het heeft vervangen voor een klein scriptje dat niks anders doet dan 'snap install <programma>'. Als je niet de omschrijving leest, verwacht je dus de 'gewone' versie te krijgen, maar dat krijg je niet.
Zo voeren gewoon hun beleid uit om zoveel mogelijk om te zetten naar snap.
En als je geen snap wilt dan kan je maar beter weg blijven van Ubuntu (maar dat doen de meeste hier toch wel
Overigens heb ik hier twee pc's met Ubuntu en twee met Fedora. En op Ubuntu pc's krijg ik opvallend regelmatig een melding dat er weer iets gecrashed is en of ik dan een report wil sturen.
while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done
Daar heb ik niet echt last van - ik gebruik al IoT LTSC dus er zit al geen rommel in. Ik gebruik Windhawk voor wat kleine aanpassingen (kleine oldskool taskbar, andere klok layout, rounded corners uit).desalniettemin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:45:
[...]
Misschien moet je eens Winhance proberen om Winslop 11 te ontbloaten.
Ah dat is nog eens de moeite waard om te proberen. Ik gebruik liever geen Chromium-gebaseerde browsers maar voor Teams/werk wel een uitzondering te maken. Het lastigste vind ik dat ik liever helemaal geen browsers heb met een werk-sessie; browsers voelen toch kwetsbaarder dan een dedicated applicatie, ook al is het maar een Electron- of vergelijkbaar schilletje er omheen; omdat je er nooit onbekende links mee zal openen.Hero of Time schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:54:
[...]
Op m'n werk zitten we ook aan Teams. Ik hád een apart package en add-on voor Firefox om PWAs te kunnen draaien met Firefox, maar dat werkte uiteindelijk ook niet super. O.a. 1-op-1 voice gesprekken deden moeilijk terwijl een meeting met meerdere geen probleem was. Uit ellende maar Chromium geïnstalleerd en Teams als PWA toegepast. Dit werkt eigenlijk uitstekend. Enige 'nadeel' is dat als je links aanklikt, die in een apart Chromium venster geopend worden ipv je standaard browser, maar dat is te verwachten. Voor de rest is het als standaard Teams, voeg je na het starten een audio apparaat toe zoals een bluetooth headset, dan kan het nog wel eens moeite hebben die daadwerkelijk te gebruiken, zelfs al kan je 'm selecteren.
Scherm delen heb ik geen problemen mee gehad. Hele monitor of specifiek venster, beide werkt.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Ik heb ook liever geen IE 2.0 browsers, maar we zitten hier helaas mee opgescheept. Voor de rest is het voor mij 100% Firefox. Persoonlijk heb ik het juist niet zo op 'apps' die niks meer zijn dan een schil om de site. Discord is net zo en heb die in een tab tussen m'n andere pagina's open. De aparte app doet naar mijn mening veel te veel, beetje kijken wat Steam zoal doet om je activiteit ongevraagd kenbaar te maken.Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:35:
[...]
Ah dat is nog eens de moeite waard om te proberen. Ik gebruik liever geen Chromium-gebaseerde browsers maar voor Teams/werk wel een uitzondering te maken. Het lastigste vind ik dat ik liever helemaal geen browsers heb met een werk-sessie; browsers voelen toch kwetsbaarder dan een dedicated applicatie, ook al is het maar een Electron- of vergelijkbaar schilletje er omheen; omdat je er nooit onbekende links mee zal openen.
Commandline FTW
Fair, daar is ook wat voor te zeggen. Meestal zorgt die 'schil' wel voor een iets meer native-like ervaring.Hero of Time schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:27:
[...]
Ik heb ook liever geen IE 2.0 browsers, maar we zitten hier helaas mee opgescheept. Voor de rest is het voor mij 100% Firefox. Persoonlijk heb ik het juist niet zo op 'apps' die niks meer zijn dan een schil om de site. Discord is net zo en heb die in een tab tussen m'n andere pagina's open. De aparte app doet naar mijn mening veel te veel, beetje kijken wat Steam zoal doet om je activiteit ongevraagd kenbaar te maken.Of op je telefoon lastig vallen met notificaties. Ik kijk wel wanneer ík daar tijd voor maak en wil.
Voor Discord gebruik ik Vesktop als alternatieve client/schil inderdaad - aanrader.
[ Voor 1% gewijzigd door Noxious op 09-02-2026 22:20 . Reden: Linkje gemaakt ]
Gisteren nog een beetje zitten knoeien met mirrors maar download snelheid werd er niet echt better op.
Nieuwe Slowroll monthly snapshot is beschikbaar, 1.2GiB download ging met 2-5 MiB/sec... een 600 MiB update in Tumbleweed werd binnengehaald met 60-70 MiB/sec.
Wanneer ik wat meer tijd heb moet ik hier eens wat verder induiken.
Zypper is al niet de snelste en als dan ook nog eens de mirros(?) niet meewerken wordt het toch wel zeer merkbaar langzamer dan andere distros.
Nieuwe Slowroll monthly snapshot is beschikbaar, 1.2GiB download ging met 2-5 MiB/sec... een 600 MiB update in Tumbleweed werd binnengehaald met 60-70 MiB/sec.
Wanneer ik wat meer tijd heb moet ik hier eens wat verder induiken.
Zypper is al niet de snelste en als dan ook nog eens de mirros(?) niet meewerken wordt het toch wel zeer merkbaar langzamer dan andere distros.
Ben er echt uren mee bezig geweest met chatgpt maar niet opgelost, Nu CachyOS met Cosmic (waarom ik popOS wilde) en daar werkt alles wel gelijk.Miki schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:39:
[...]
Als de audio het bij Mint wel doet dan is het ook op te lossen voor Pop OS. Zowel Mint als Pop OS gebruiken Ubuntu LTS als basis.
Ik wil binnenkort ook graag overstappen naar Linux, maar weet nog niet precies welke distro.
Ik wil graag een desktop experience waar ik ook een goede browser en LibreOffice op kan installeren.
Verder wil ik makkelijk kunnen gamen, vooral via Steam.
Ik heb een nieuwe self-build computer met een 5070ti GPU & AMD Ryzen 7800X3D CPU:
https://tweakers.net/gallery/657508/inventaris/
Verder ben ik behoorlijk tech savy maar heb nog amper tot geen Linux ervaring.
Ik wil graag een desktop experience waar ik ook een goede browser en LibreOffice op kan installeren.
Ik heb een nieuwe self-build computer met een 5070ti GPU & AMD Ryzen 7800X3D CPU:
Een fijne browser en LibreOffice is overal wel beschikbaar, dus dat zit wel goed. Qua 'end user' merk je minder verschil tussen distro's en meer tussen desktop environments / window managers. Ik vind het nieuwe Cosmic erg prettig tot nu toe, maar er zijn nog wat ruwe randjes. De twee grote zijn KDE (Windows-like) en Gnome. En er zijn tientallen anderen - iets om naar hartelust mee te experimenteren wat er fijn voeltSo_Surreal schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:14:
Ik wil binnenkort ook graag overstappen naar Linux, maar weet nog niet precies welke distro.
Qua gaming maakt de distro meer uit. Bazzite, CachyOS, Manjaro, Pop_OS! en wat andere focussen daar meer op dan bijv. een Debian. Sommige hebben speciale Nvidia-versies om te downloaden, maar meestal ontkom je er niet aan om achteraf alsnog de proprietary drivers te installeren (al is daar usually een behulpzaam tooltje voor).
90+% van de ervaring wordt bepaald door de DE. Bijna alle DE's zijn voor alle/meeste distros wel beschikbaar.So_Surreal schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:14:
Uiteindelijk zijn alle distros Linux, wat de ene distro kan, kan een andere distro ook alleen het beginpunt verschilt per distro en de hoeveelheid moeite die je moet doen om uiteindelijk tot het zelfde eindpunt te komen.
"Gaming" distros hebben packages zoals Steam en nVidia drivers geïnstalleerd OOB, dat is het gemak van een "gaming" distro, qua performance maakt het uiteindelijk echt zeer weinig tot niets uit, daar zou ik je dus zeker niet op blindstaren.
Persoonlijk raad ik altijd iemand die nieuw is in de wereld van Linux een van de grote mainline distros aan. Simpelweg omdat daar de grootste communities omheen gevormd zijn en de meeste en beste documentatie online te vinden is mocht je tegen problem aanlopen.
PikaOS vind ik echt een perfect voorbeeld hierin. Stabiliteit is al twijfelachtig vergeleken met de gevestigde grote distros en officiële PikaOS support is volledig en alleen op Discord te vinden... Discord het programma waar je (straks) een ID voor moet overleggen om überhaupt een account te hebben. Dat is voor mij persoonlijk al genoeg reden om PikaOS niet te gebruiken (alleen maar stabiliteit problemen en qua performance maakt het echt geen bal verschil) en je zit vast aan Discord om in contact te komen met het PikaOS team voor support. Ik zou dan ook zeker PikaOS niet aanraden voor een beginner.
Debian, Fedora, Mint of openSUSE en plak daar de DE tegenaan die je persoonlijk het meeste aanstaat.
Ik vermoed dat CachyOS een recentere kernel meelevert dan wat PopOS gebruikt. Maar los hiervan, als CachyOS voor je werkt dan ook niet moeilijker maken dan het is. Je hoeft niet getrouwd te zijn met een distributieSilence schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:11:
[...]
Ben er echt uren mee bezig geweest met chatgpt maar niet opgelost, Nu CachyOS met Cosmic (waarom ik popOS wilde) en daar werkt alles wel gelijk.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:13:
[...]
Fair, daar is ook wat voor te zeggen. Meestal zorgt die 'schil' wel voor een iets meer native-like ervaring.
Voor Discord gebruik ik Vesktop als alternatieve client/schil inderdaad - aanrader.
offtopic:
Heb ik 10 minuten gebruikt en direct weer van m'n systeem en $HOME gepurged. De 'extratjes' die het heeft kan je ook via userscript krijgen (en vond ik nou niet echt zinvol) en het faalde net zo hard met het delen van audio als met Firefox, dus compleet kansloos en nutteloos voor waar ik het wilde gebruiken. De eigen Discord app doet wel gewoon audio tijdens scherm/applicatie delen, al is het alles van het systeem en niet alleen het geselecteerde programma.
Heb ik 10 minuten gebruikt en direct weer van m'n systeem en $HOME gepurged. De 'extratjes' die het heeft kan je ook via userscript krijgen (en vond ik nou niet echt zinvol) en het faalde net zo hard met het delen van audio als met Firefox, dus compleet kansloos en nutteloos voor waar ik het wilde gebruiken. De eigen Discord app doet wel gewoon audio tijdens scherm/applicatie delen, al is het alles van het systeem en niet alleen het geselecteerde programma.
Tja, het heet niet voor niets slowroll.Telin schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:47:
Gisteren nog een beetje zitten knoeien met mirrors maar download snelheid werd er niet echt better op.
Commandline FTW
Ah opvallend, ik heb er juist minder problemen mee; maar ik gebruik het dan ook onder WindowsHero of Time schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:09:
[...]offtopic:
Ik ben uiteindelijk weer van openSuse naar Debian.
Ik kreeg te maken met een library drama, veroorzaakt door wxWidgets en Packman.
Het blijkt dat deze libraries gebruiken uit de enterprise editie. Gevolg: niet meer te updaten. Uiteindelijk gevonden welke apps deze libs gebruiken en na de-install werkte het updaten weer, maar kwam weer terug na install.
Debian heeft hier geen last van. Dezelfde apps draaien prima en updaten gaat goed.
Het blijkt dat deze libraries gebruiken uit de enterprise editie. Gevolg: niet meer te updaten. Uiteindelijk gevonden welke apps deze libs gebruiken en na de-install werkte het updaten weer, maar kwam weer terug na install.
Debian heeft hier geen last van. Dezelfde apps draaien prima en updaten gaat goed.
Dat is dus het grote probleem met OpenSuse. Echt een hele goede distro die te kort wordt gedaan door de beschikbare repositories en beperkte maintainers. Zolang je binnen de standaard repositories blijft gaat het goed maar oh wee als je gebruikt maakt van Packman of andere 3rd party repositories, dan kun je erop wachten dat er wat stuk gaat. Het wordt uiteindelijk wel gefixed maar met een rolling distro is het gewoon bloed irritant. Gelukkig kun je wel snel een image terugzetten waardoor je wel weer verder kan.rinkel schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:08:
Ik ben uiteindelijk weer van openSuse naar Debian.
Gewoon de vorige snap terugzetten en een dag of drie wachten met updaten. Negen van de tien keer is het dan opgelost.
Deels ook inherent aan een rolling distro vind ik. Arch en afgeleiden heeft met zo goed af en toe problemen met packages die out of sync raken.
Deels ook inherent aan een rolling distro vind ik. Arch en afgeleiden heeft met zo goed af en toe problemen met packages die out of sync raken.
Ik ben geen Linux die-hard die de laatste snufjes wil. Ik wil gewoon een Windows vervanger die al mijn applicaties kan draaien, stabiel, zonder gedoe.
Ik had wellicht beter bij Leap kunnen blijven ipv slowroll.
Stomme is echter dat ik meldingen kreeg dat er libraries gebruikt werden van de enterprise editie, ik denk dat bepaalde libraries voorbehouden waren aan die versie, wat niet mocht en dus liep de boel vast.
Debian werkt tot nu toe helemaal goed, zonder problemen, al mn applicaties draaien goed nu.
Ik gebruik bijvoorbeeld xrdp, dat kreeg ik niet werkend op openSuse, bleef een foutmelding geven in systemctl. Bij Debian gaat dat gewoon in 1x goed.
Ik had wellicht beter bij Leap kunnen blijven ipv slowroll.
Stomme is echter dat ik meldingen kreeg dat er libraries gebruikt werden van de enterprise editie, ik denk dat bepaalde libraries voorbehouden waren aan die versie, wat niet mocht en dus liep de boel vast.
Debian werkt tot nu toe helemaal goed, zonder problemen, al mn applicaties draaien goed nu.
Ik gebruik bijvoorbeeld xrdp, dat kreeg ik niet werkend op openSuse, bleef een foutmelding geven in systemctl. Bij Debian gaat dat gewoon in 1x goed.
Dat had ik dus met Tumbleweed. Elke keer codec errors en ffmpeg error, waardoor ik dus niet kon updaten. Daarom Debian Xfce. Alles werkt gewoon.Miki schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:24:
[...]
Dat is dus het grote probleem met OpenSuse. Echt een hele goede distro die te kort wordt gedaan door de beschikbare repositories en beperkte maintainers. Zolang je binnen de standaard repositories blijft gaat het goed maar oh wee als je gebruikt maakt van Packman of andere 3rd party repositories, dan kun je erop wachten dat er wat stuk gaat. Het wordt uiteindelijk wel gefixed maar met een rolling distro is het gewoon bloed irritant. Gelukkig kun je wel snel een image terugzetten waardoor je wel weer verder kan.
Ja die ffmpeg zat ook goed in de weg steeds.desalniettemin schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:51:
[...]
Dat had ik dus met Tumbleweed. Elke keer codec errors en ffmpeg error, waardoor ik dus niet kon updaten. Daarom Debian Xfce. Alles werkt gewoon.
Nu nog steeds alles ok.
Ik heb wel KDE.
Ik dacht, ik probeer het weer eens een keer.
Na jarenlang CentOS gebruikt te hebben voor hosting, was ik klaar met het upstream gebeuren van Red Hat en regelmatige onverklaarbare vastlopers van één van m'n VPS'en. Overgestapt naar Ubuntu en dat beviel direct prima. Stabiel, geen gezeur, alles werkt.
Dus de keuze voor Ubuntu voor desktop was dan ook snel gemaakt. Dual boot met W11 ernaast, maar al snel Ubuntu als default startup ingesteld. Mijn ontwikkelomgeving ingericht. Ik ontwikkel voornamelijk in .NET. Voor mijn eigen privé projecten in PHP. De nodige tools ingeïnstalleerd, zowel deb's als via snap (Jetbrains IDE's, remote desktop, database manager, met pijn en moeite GIMP begrijpen, en zo nog wel meer alternatieven onderzocht en bekeken, etc), de bal is helemaal rond. Op één tool na (oud Windows gedrocht, helaas wel nodig) kan ik alles doen.
Ik heb nog geprobeerd om MSSQL te installeren, omdat dat een eitje was in WSL, maar nu dagenlang heb lopen klooien om het aan de praat te krijgen: zonder succes. Waarom? OS is identiek met WSL, en toch werkt het niet op desktop en in WSL als een zonnetje. Nahja.. ik maak wel een dev-db online aan ipv. lokaal. So be it..
Gedurende anderhalve week geen W11 meer aangeraakt! Even wennen hier en daar, maar het voelt lekker.. zo kan het dus ook.
Tot op een zeker moment Jetbrains Rider niet meer wilde opstarten.. okay, reboot.. het start weer op. Soms wel, soms weer niet. PHPStorm startte nu ook niet meer op. DataGrip weigerde dienst.. alles van Jetbrains? Huh? Vreemd. Eens de Jetbrains Toolbox proberen. Kreeg ik niet aan de praat. Niets van Jetbrains werkt meer. Alles geprobeerd, logs geven niets tot zeer weinig prijs als "IDE initialized" en dat was het dan.. verwijderd, opnieuw installeren, niks.
Dus nu zit ik weer terug op Windows. En deze ervaring heb ik elke keer weer. Ik geef het een kans, en installeer alles volgens het boekje. Ik doe geen gekke tweaks of dergelijke fratsen. Out of the box. En dan nóg stuit ik op den duur op problemen. En elke keer weer denk ik, dat je het toch écht héél erg zou moeten willen om een tevreden Linux gebruiker te zijn. MacOS heeft dit niet, Windows heeft dit niet, Linux stelt me elke keer weer teleur. En elke keer leg ik de bal bij mezelf, maar als ik dit topic zo eens doorlees, ben ik blijkbaar niet de enige die op issues stuit.
Zo komt Linux toch nooit goed van de grond bij een gemiddelde desktop-gebruiker, of gooi ik nu een knuppel in het hoenderhok? Ligt het aan Ubuntu met haar snaps? Je brengt toch niets op de markt, als het maar half werkt? Ik probeer dit te begrijpen.. is Debian dan de oplossing? Lees daar goede dingen over. Kortom, ik wil gewoon er mee kunnen werken en niet continu met het OS bezig zijn, zoals ik dat ook niet doe met MacOS of Windows.
Na jarenlang CentOS gebruikt te hebben voor hosting, was ik klaar met het upstream gebeuren van Red Hat en regelmatige onverklaarbare vastlopers van één van m'n VPS'en. Overgestapt naar Ubuntu en dat beviel direct prima. Stabiel, geen gezeur, alles werkt.
Dus de keuze voor Ubuntu voor desktop was dan ook snel gemaakt. Dual boot met W11 ernaast, maar al snel Ubuntu als default startup ingesteld. Mijn ontwikkelomgeving ingericht. Ik ontwikkel voornamelijk in .NET. Voor mijn eigen privé projecten in PHP. De nodige tools ingeïnstalleerd, zowel deb's als via snap (Jetbrains IDE's, remote desktop, database manager, met pijn en moeite GIMP begrijpen, en zo nog wel meer alternatieven onderzocht en bekeken, etc), de bal is helemaal rond. Op één tool na (oud Windows gedrocht, helaas wel nodig) kan ik alles doen.
Ik heb nog geprobeerd om MSSQL te installeren, omdat dat een eitje was in WSL, maar nu dagenlang heb lopen klooien om het aan de praat te krijgen: zonder succes. Waarom? OS is identiek met WSL, en toch werkt het niet op desktop en in WSL als een zonnetje. Nahja.. ik maak wel een dev-db online aan ipv. lokaal. So be it..
Gedurende anderhalve week geen W11 meer aangeraakt! Even wennen hier en daar, maar het voelt lekker.. zo kan het dus ook.
Tot op een zeker moment Jetbrains Rider niet meer wilde opstarten.. okay, reboot.. het start weer op. Soms wel, soms weer niet. PHPStorm startte nu ook niet meer op. DataGrip weigerde dienst.. alles van Jetbrains? Huh? Vreemd. Eens de Jetbrains Toolbox proberen. Kreeg ik niet aan de praat. Niets van Jetbrains werkt meer. Alles geprobeerd, logs geven niets tot zeer weinig prijs als "IDE initialized" en dat was het dan.. verwijderd, opnieuw installeren, niks.
Dus nu zit ik weer terug op Windows. En deze ervaring heb ik elke keer weer. Ik geef het een kans, en installeer alles volgens het boekje. Ik doe geen gekke tweaks of dergelijke fratsen. Out of the box. En dan nóg stuit ik op den duur op problemen. En elke keer weer denk ik, dat je het toch écht héél erg zou moeten willen om een tevreden Linux gebruiker te zijn. MacOS heeft dit niet, Windows heeft dit niet, Linux stelt me elke keer weer teleur. En elke keer leg ik de bal bij mezelf, maar als ik dit topic zo eens doorlees, ben ik blijkbaar niet de enige die op issues stuit.
Zo komt Linux toch nooit goed van de grond bij een gemiddelde desktop-gebruiker, of gooi ik nu een knuppel in het hoenderhok? Ligt het aan Ubuntu met haar snaps? Je brengt toch niets op de markt, als het maar half werkt? Ik probeer dit te begrijpen.. is Debian dan de oplossing? Lees daar goede dingen over. Kortom, ik wil gewoon er mee kunnen werken en niet continu met het OS bezig zijn, zoals ik dat ook niet doe met MacOS of Windows.
Maar ligt het nu aan de apps van Jetbrains of aan Linux in algemene zin of aan Ubuntu Linux?DeCo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:00:
Snaps geven soms wel problemen (en soms werkt het juist wel makkelijker).DeCo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:00:
Ik heb ook .NET SDK in een Ubuntu distro in WSL geïnstalleerd (voor werk heb ik een Windows laptop). Eerst wilde ik een voorgestelde sh script runnen, leek niet te werken. Zag dat het op snap stond, via snap (met --classic confinement), maar problemen met compileren. Uiteindelijk gewoon apt install net-sdk-8.0 (of zoiets, even uit mijn hoofd) en het werkt perfect.
Het is ook wel dat dingen soms anders werken en je de weg niet kent in Linux. Je komt net als ik van decennia Windows. Zo wilde ik bijvoorbeeld een battery limiet instellen. In Windows zou ik een tooltje hebben gedownload van de laptopfabrikant. In Linux een aantal tooltjes geprobeerd, maar veel problemen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat je met een commando op een Lenovo laptop "conservation mode" kunt aanzetten vanuit de terminal en het werkt direct. Ik heb voor de lol een klein bash scriptje gemaakt en kan gewoon "bat on/off" doen om het aan of uit te zetten in de terminal. Zonder iets te hoeven installeren.
ik vermoed Ubuntu.Miki schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:49:
[...]
Maar ligt het nu aan de apps van Jetbrains of aan Linux in algemene zin of aan Ubuntu Linux?
MSSQL krijg ik ook al niet aan de praat (waarom wel in WSL?) en de software van Jetbrains stopt spontaan. Jetbrains draait op JVM, eigenlijk op elk OS dus hetzelfde.
Ja, ik denk inderdaad dat ik straks maar eens Debian ga proberen en zo ver mogelijk van snap vandaan probeer te blijven. Eens kijken hoe dat bevalt. Ik weet dat het hier en daar wat behelpen is of anders werkt, maar dat is niet erg. Dingen wennen snel. Om maar in de kerk te vloeken.. Windows (of MacOS) is dan wel een verademing hoor. Dat is ook wat ik bij een Linux distro hoop te ervaren, al is het maar bij benadering. Maar kom niet met gekke dingen, die ineens niet meer werken.. dan ben ik sjaak afhaak. Het voelt allemaal nog erg spartaans en wild west. Anno 2026 zou dat niet meer hoeven, denk ik dan.. al is er al wel veel verbeterd afgelopen jaren, het gaat alleen nog te langzaam.Bartjuh schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:59:
[...]
Snaps geven soms wel problemen (en soms werkt het juist wel makkelijker).
Ik heb ook .NET SDK in een Ubuntu distro in WSL geïnstalleerd (voor werk heb ik een Windows laptop). Eerst wilde ik een voorgestelde sh script runnen, leek niet te werken. Zag dat het op snap stond, via snap (met --classic confinement), maar problemen met compileren. Uiteindelijk gewoon apt install net-sdk-8.0 (of zoiets, even uit mijn hoofd) en het werkt perfect.
Het is ook wel dat dingen soms anders werken en je de weg niet kent in Linux. Je komt net als ik van decennia Windows. Zo wilde ik bijvoorbeeld een battery limiet instellen. In Windows zou ik een tooltje hebben gedownload van de laptopfabrikant. In Linux een aantal tooltjes geprobeerd, maar veel problemen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat je met een commando op een Lenovo laptop "conservation mode" kunt aanzetten vanuit de terminal en het werkt direct. Ik heb voor de lol een klein bash scriptje gemaakt en kan gewoon "bat on/off" doen om het aan of uit te zetten in de terminal. Zonder iets te hoeven installeren.
Ik heb heel wat jaren Ubuntu gedraaid op laptops enz., maar dat is mij de afgelopen jaren ook tegengevallen. De eigen(wijze) route van Canonical is niet altijd even compatibel, en afhankelijk van het (open-source) project houden ze daar bewust juist wel of juist geen rekening mee. 
Debian lang prettig gevonden maar het voelde vaak wat verouderd als je wat wil gamen - en op een unstable branch/versie soms net iets te vaak stuk. In het verleden goede ervaringen gehad met Arch, maar dat viel bij de laatste poging ook tegen.
Wel blij met CachyOS op m'n laptop tegenwoordig
bloedsnel en het verbruikt flink minder batterij dan Windows op dezelfde laptop (en hij is een stuk stiller!).
Debian lang prettig gevonden maar het voelde vaak wat verouderd als je wat wil gamen - en op een unstable branch/versie soms net iets te vaak stuk. In het verleden goede ervaringen gehad met Arch, maar dat viel bij de laatste poging ook tegen.
Wel blij met CachyOS op m'n laptop tegenwoordig
Na 20 jaar Ubuntu ben ik bij Fedora terechtgekomen.
Had ik het maar eerder gedaan. Ik moet zeggen dat het net wat vlotter werkt allemaal en ben er zeer tevreden over.
Bij Ubuntu kreeg ik ook vaak last van rare meldingen: "system problem detected", op verschillende toestellen zelfs.
Heb ook even Mint geprobeerd, maar filemanagement (backups en dergelijke) verliepen daar om één of ander reden heel moeizaam mee. Traag, haperingen, ....
Bij Fedora eigenlijk nog niets tegengekomen wat me tegensteekt. Het grootste struikelblok blijft games voor mij, maar daar wordt flink aan gewerkt dus daar gaan we de komende jaren nog grote sprongen in zien.
Had ik het maar eerder gedaan. Ik moet zeggen dat het net wat vlotter werkt allemaal en ben er zeer tevreden over.
Bij Ubuntu kreeg ik ook vaak last van rare meldingen: "system problem detected", op verschillende toestellen zelfs.
Heb ook even Mint geprobeerd, maar filemanagement (backups en dergelijke) verliepen daar om één of ander reden heel moeizaam mee. Traag, haperingen, ....
Bij Fedora eigenlijk nog niets tegengekomen wat me tegensteekt. Het grootste struikelblok blijft games voor mij, maar daar wordt flink aan gewerkt dus daar gaan we de komende jaren nog grote sprongen in zien.
Op basis van wat je allemaal noemt qua activiteiten zie ik niet echt een "gemiddelde desktop-gebruiker"....DeCo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:00:
Mocht het helpen, ik gebruik al jaren JetBrains Rider op Fedora Silverblue via de JetBrains Toolbox zonder dat soort issues. Ik verwacht dat dat op Fedora Workstation ook zo goed zal werken, want ik zal geen Atomic Desktop variant aanraden voor iemand die net van Windows probeert los te weken.
Ik moet die misschien binnenkort toch ook maar eens proberen. Enerzijds al jaaren tevreden met Arch (ok soms 'breaking changes/updates' maar weinig echte issues) en diens vrijheid, anderszijds doordat ik momenteel installaties heb staan van:Noxious schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:52:
Ik heb heel wat jaren Ubuntu gedraaid op laptops enz., maar dat is mij de afgelopen jaren ook tegengevallen. De eigen(wijze) route van Canonical is niet altijd even compatibel, en afhankelijk van het (open-source) project houden ze daar bewust juist wel of juist geen rekening mee.
Wel blij met CachyOS op m'n laptop tegenwoordigbloedsnel en het verbruikt flink minder batterij dan Windows op dezelfde laptop (en hij is een stuk stiller!).
- Cosmic DE,
- KDE
- GNOME
- Niri
- MangoWC
- labwc
- Cinnamon
- Hyprland
is mn laptop een beeeetje vervuild en zou een reinstall geen slecht idee zijn qua opschoning. Terug naar alleen Niri + DankMaterialShell & MangoWC + NoctaliaShell en ik vind het wel prima.
Enige is dat die laatste 2 nu ook prima draaien en het dus vooral tussen mn oren denk ik zit. Per DE/WM is de hoeveelheid bloat nu ook weer niet zo groot (in Diskspace)..
Ik kan 'm wel aanraden jaKoepert schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:58:
[...]
Ik moet die misschien binnenkort toch ook maar eens proberen. Enerzijds al jaaren tevreden met Arch (ok soms 'breaking changes/updates' maar weinig echte issues) en diens vrijheid, anderszijds doordat ik momenteel installaties heb staan van:
- Cosmic DE,
- KDE
- GNOME
- Niri
- MangoWC
- labwc
- Cinnamon
- Hyprland
is mn laptop een beeeetje vervuild en zou een reinstall geen slecht idee zijn qua opschoning. Terug naar alleen Niri + DankMaterialShell & MangoWC + NoctaliaShell en ik vind het wel prima.
Enige is dat die laatste 2 nu ook prima draaien en het dus vooral tussen mn oren denk ik zit. Per DE/WM is de hoeveelheid bloat nu ook weer niet zo groot (in Diskspace)..
Wat mij vooral verbaasde is het performanceverschil. M'n laptop is al wat ouder (11th gen Intel) en onder Windows 11 draaide de fan praktisch continue, helemaal als je iets deed als een YouTube filmpje kijken. Dat gedrag is totaal veranderd, en hij is meestal stil totdat ik echt iets zwaarders opstart.
Ik gebruik op m'n laptop Cosmic en hoewel er duidelijk nog wel ruwe randjes zijn is dat al best een fijne DE, en alle rare Lenovo hotkeys werken out of the box. Maar CachyOS geeft je tijdens de installatie een mooi lijstje opties: https://wiki.cachyos.org/installation/desktop_environments/
Fedora heeft ook zo zijn uitdagingen kan ik je vertellen. Ik vind bijvoorbeeld hun definitie van vrije software soms iets te strikt genomen. Naast media codecs ben je bijvoorbeeld voor Intel GPU afhankelijk van een 3rd party repository om bijvoorbeeld de Intel media driver om te zetten voor hardware decodering. Vervolgens heb je rondom versie upgrades altijd even een uitdaging om te wachten totdat alles weer up 2 date is om een probleemloze upgrade door te maken.Sanghelios schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:18:
Na 20 jaar Ubuntu ben ik bij Fedora terechtgekomen.
Maar goed, iedere distro heeft wel zo zijn uitdagingen.
Journalctl -fDeCo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:00:
Start je applicatie en kijk wat je log zegt.
In windows kun je het ook hebben dat je applicatie ineens niet meer werkt. Ook dan moet je eventvwr in of erger nog met procmon aan de gang. Maar ik ben het met je eens dat je core utils gewoon moeten werken.
Verder zou je eens kunnen kijken naar aurora-dx daar zitten alle dev tools al in. Of zie mijn sig als je echt iets zoekt waar gewoon werkt.
Jetbrains utils kun dan je gewoon ophalen met ujust --choose. Selecteer install jetbrains en klaar.
Voor sql gewoon de docker of devcontainer variant pakken. 1 oneliner en het draait gewoon. Altijd.
Vandaag even zitten kijken naar openai codex cli. Bij mijn collega met windows moet je eerst npm installeren. Daarna codex cli installeren, daarna sandbox aanmaken. En heel de tijd draaiende fans omdat docker en wsl voor zijn python devwerk in devcontainers eigenlijk helemaal niet lekker gaat.
Bij mij op mijn laptop: brew install codex, starten en klaar. Daarna heb ik hem maar gewoon als ujust toegevoegd. Dan is het de volgende keer ujust --choose kies codex en klaar.
Ik snap dat je snel geneigd bent terug te gaan naar windows (heb zelf ook jaren gehopt). Maar mogelijk heb je al meer dan 20 jaar ervaring met windows. Dan zul je heel even moeten investeren in tijd om een soort gelijke of betere ervaring met linux te krijgen.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Ergens is dat met Windows ook keihard het geval. Updates worden tegenwoordig de deur uit gesmeten en 'oops, something went wrong'. Kijk maar naar de afgelopen paar maanden, hotfix na hotfix en bij de problemen die met januari kwamen, was er een hotfix dat maar een deel van de problemen oploste.DeCo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:00:
Je brengt toch niets op de markt, als het maar half werkt? Ik probeer dit te begrijpen..
Maar ook dat men al meer dan 15 jaar bezig is met het uitfaseren van het Configuratiescherm. Is nog steeds niet af terwijl de eerste stappen met Windows 8 waren gezet.
Met games zie je wat vergelijkbaars. Grote studio's die een triple-A budget hebben gooien een grote naam in early access, draait matig en na een tijd is de release. Die draait vervolgens slechter dan de beta. Dan vraag je je ook af, wat is daar mis gegaan?
Het is dus niet uniek dat iets uitgebracht wordt dat maar half werkt. Ook met softwarepakketten dat op meerdere besturingssystemen wordt aangeboden zie je verschil. Op de ene is het super: stabiel, snel en werkt gewoon. Op de andere is het een trage bende dat regelmatig crasht. En dat is niet altijd op Windows goed en Linux slecht, ook andersom gebeurt dat het op Windows onverklaarbaar troep is.
Dat is idd wat vreemd. Je zou idd verwachten dat het eenzelfde omgeving is, WSL met Ubuntu vs Ubuntu op je fysieke systeem. Toch kan MS net wat anders doen met de WSL omgeving aan configuratie of wat anders waardoor het beter werkt dan vanilla Ubuntu. Op je fysieke systeem zou je de logs even moeten bekijken wat er mis gaat met MSSQL.DeCo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:29:
[...]
ik vermoed Ubuntu.
MSSQL krijg ik ook al niet aan de praat (waarom wel in WSL?)
Nou, dat zal je nog vies tegen kunnen vallen. JVM is niet altijd gelijk aan JVM. Je hebt meerdere versies, bij Linux distro's nog eventuele eigen patches en je zit eigenlijk altijd wel met OpenJDK. Op Windows zou het nog kunnen dat je met Oracle Java te maken hebt en dat kan toch net iets anders reageren/werken. OracleJVM != OpenJDK JVM.en de software van Jetbrains stopt spontaan. Jetbrains draait op JVM, eigenlijk op elk OS dus hetzelfde.
En dan heb ik het nog niet eens over de mega fuckup van Apple met een update (MacOS 14.4) waardoor Java niet meer POSIX compliant was en alle IDEs die op Java draaide, dus ook Jetbrains IDEs, crashte en niet meer functioneerde.
Debian Stable zal wat fijner voelen tov Ubuntu als je constant Snaps gebruikt op Ubuntu. Verders zou het in theorie niet veel anders moeten zijn. Wel bevat Trixie nieuwere software dan Ubuntu LTS, want waar Trixie vorig jaar uit kwam, is Ubuntu 24.04 LTS alweer uit 2024. Nog een paar maanden en dan is er een nieuwe LTS, 26.04.Ja, ik denk inderdaad dat ik straks maar eens Debian ga proberen en zo ver mogelijk van snap vandaan probeer te blijven. Eens kijken hoe dat bevalt. Ik weet dat het hier en daar wat behelpen is of anders werkt, maar dat is niet erg. Dingen wennen snel.
Maar met Debian zal je wel een paar dingen zelf moeten doen wat bij Ubuntu al voor je is gedaan. Onder andere non-free-firmware voor je wifi, bluetooth en videokaart. Er is geen helper programma aanwezig die vraagt of je de ontbrekende zaken wilt installeren.
Overigens wil ik je wel waarschuwen dat wat betreft MS software op Debian het ook niet altijd geweldig is. Op m'n werklaptop heb ik Debian Sid draaien en heb de MS repo toegevoegd voor Trixie en eerder ook Bookworm (omdat ik het langer draai dan Trixie stable is). Heb hier ook MS Powershell op staan. Echter is Powershell niet te installeren door ontbrekende dependencies, het kijkt heel mooi naar verschillende versies van libicu, maar niet naar de versie die in Trixie (Stable dus) en Sid aanwezig is. De laatste release is 7.5.4 van oktober 2025. Je zou toch verwachten dat met een release van Trixie in augustus, 2 maanden daarvoor, dat men toch wel builds zou hebben hiervoor. Maar helaas.
De repository die MS voor Bookworm en ouder aanbied is ook onbruikbaar, want de signing key gebruikt een verouderde methode en wordt vanaf deze maand geweigerd. Dit is iets wat met Trixie is geïntroduceerd. Microsoft heeft wel een nieuwer key die compatible is, maar die wordt dus niet gebruikt voor de packages die voor Bookworm zijn.
Microsoft draagt veel bij, zowel qua code als financieel, aan Linux, hun hele Azure omgeving is puur Linux onder water. Maar de manier waarop ze met hun packages en repositories hiervoor om gaan is best slecht. We zijn nu een half jaar na de release van Trixie en er missen nog steeds meerdere pakketten die hierop te installeren zijn. Iets wat ze niet laten gebeuren voor een nieuwe Ubuntu LTS, dat is over 't algemeen binnen 3 maanden wel geregeld.
Gelukkig is Debian Sid/Unstable minder snel/vaak kapot als vroeger. Het gebeurt nog wel eens, maar ik heb het niet veel meegemaakt en eigenlijk nooit op zo'n manier dat het niet op te lossen was. Er zijn wel momenten geweest dat er een grote transitie was, zoals time64 en daarvoor was er ook nog een grote (weet alleen even niet meer precies met wat, libc of iets in die richting), waarbij je eigenlijk op dat moment wat terughoudend moet zijn met updaten. Zou je net op dat moment instappen met een nieuwe installatie, dan kan dat nog best pijn doen en kan je beter wachten. Spring je er wel in, dan is het belangrijk om wat meer te weten over packages en dependencies. En uiteraard niet klakkeloos alle updates willen toepassen, maar juist heel selectief zijn tijdens zo'n transitie.Noxious schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:52:
Debian lang prettig gevonden maar het voelde vaak wat verouderd als je wat wil gamen - en op een unstable branch/versie soms net iets te vaak stuk.
Commandline FTW
Gisteravond ineens weer een total freeze of Debian. Ik ga maar eens Brave zonder hardware acceleration proberen. Eens kijken of dat helpt, want dit is al de derde keer dat niets meer werkt.
Weet je zeker dat je hardware acceleratie hebt aangezet in Debian door gebruik te maken van de non-free repository icm juiste videokaart drivers? Standaard worden de generieke drivers gebruikt waar die ondersteuning niet of half bakken in zit en dat vaak het geval is met distributies waar ze strikte definities hanteren rondom vrije software.desalniettemin schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:15:
Gisteravond ineens weer een total freeze of Debian. Ik ga maar eens Brave zonder hardware acceleration proberen. Eens kijken of dat helpt, want dit is al de derde keer dat niets meer werkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 18-02-2026 13:55 ]
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Je hebt non-free-firmware tegenwoordig wel standaard beschikbaar (vroeger moest je zelf non-free aanzetten). Als je een AMD videokaart hebt, is de firmware voldoende, anders heb je sowieso geen beeld. Voor Intel maakt het dacht ik al niet echt uit of het is met ARC anders. In geval van Nvidia heb je gelijk, daar moet je wél de aparte driver installeren, anders zit je op nouveau.Miki schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:53:
[...]
Weet je zeker dat je hardware acceleratie hebt aangezet in Debian door gebruik te maken van de non-free repository icm juiste videokaart drivers? Standaard worden de generieke drivers gebruikt waar die ondersteuning niet of half bakken in zit en dat vaak het geval is met distributies waar ze strikte definities hanteren rondom vrije software.
Houd je ook ergens je geheugengebruik in de gaten? Het zou kunnen dat je hele systeem vastloopt omdat je simpelweg te maken hebt met een memory leak. Het hebben van swap stelt het alleen maar uit, het voorkomt het niet.desalniettemin schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:15:
De paar keer dat ik namelijk zonder geheugen zat, liep bij mij de boel ook vast en zag ik het lampje van de hdd activiteit branden. Als ik snel genoeg was, kon ik nog via een TTY of ssh inloggen en het betreffende proces killen. Mijn muisaanwijzer kon ik overigens nog wel bewegen.
Commandline FTW
Ik weet niet eens hoe ik dat moet doen. Ik ga ervan uit dat dat allemaal automatisch gaat tijdens installatie. Ik heb zo'n total freeze met andere distro's ook al eens gehad. Peppermint, Pop OS.Miki schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:53:
[...]
Weet je zeker dat je hardware acceleratie hebt aangezet in Debian door gebruik te maken van de non-free repository icm juiste videokaart drivers? Standaard worden de generieke drivers gebruikt waar die ondersteuning niet of half bakken in zit en dat vaak het geval is met distributies waar ze strikte definities hanteren rondom vrije software.
@Hero of Time Ik heb 16G met 2G swap en check regelmatig met HTOP het geheugengebruik en het komt nooit boven de 6G uit.
Anders even memtest86 draaien. En als alles goed is daarna even een stresstest op je videokaart.desalniettemin schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:15:
[...]
Ik weet niet eens hoe ik dat moet doen. Ik ga ervan uit dat dat allemaal automatisch gaat tijdens installatie. Ik heb zo'n total freeze met andere distro's ook al eens gehad. Peppermint, Pop OS.
@Hero of Time Ik heb 16G met 2G swap en check regelmatig met HTOP het geheugengebruik en het komt nooit boven de 6G uit.
Mogelijk is het hardware related.
Ik heb nu Debian 13 (Trixie) geïnstalleerd en het voelt meteen als bijna een warm bad. Het voelt vlotter aan, stabieler, alles wat ik installeer werkt ook meteen.. het is bijna een verademing in tegenstelling tot Ubuntu.Hero of Time schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:34:
[...]
Debian Stable zal wat fijner voelen tov Ubuntu als je constant Snaps gebruikt op Ubuntu. Verders zou het in theorie niet veel anders moeten zijn. Wel bevat Trixie nieuwere software dan Ubuntu LTS, want waar Trixie vorig jaar uit kwam, is Ubuntu 24.04 LTS alweer uit 2024. Nog een paar maanden en dan is er een nieuwe LTS, 26.04.
Maar met Debian zal je wel een paar dingen zelf moeten doen wat bij Ubuntu al voor je is gedaan. Onder andere non-free-firmware voor je wifi, bluetooth en videokaart. Er is geen helper programma aanwezig die vraagt of je de ontbrekende zaken wilt installeren.
De hele bende van Jetbrains, webserver (Apache / Nginx) ingericht, eigen ontwikkelde Blazor applicaties nu ook lokaal draaien en via Nginx naar de browser gebracht via diverse hostnames (niet persé nodig, kan ook gewoon zonder Nginx en hostnames) en de hele bende, waar mijn web developers hartje sneller van gaat kloppen. Alleen MSSQL heb ik niet geïnstalleerd, dat wordt wel op Ubuntu ondersteund maar over Debian wordt geen woord gerept bij Microsoft. Verder zie je wat kleine verschillen.. ProtonVPN bijvoorbeeld heeft split tunneling op Ubuntu, maar niet in Debian. Er zijn ergere dingen in de wereld.
De videokaart-driver heb ik gelaten voor wat het is. Deze werkt snel in Trixie in tegenstelling tot Ubuntu. Ik weet niet waar dat aan ligt. Een simpele test door in Google Maps snel in- en uitzoomen.. dat haperde in Ubuntu als een malle en in Debian gewoon smooth (ik heb een Dell XPS 9520 met een RTX 3050 erin). Ik speel geen games, dus helemaal goed zo.
Bluetooth (oortjes, Microsoft Arc Mouse en toetsenbord) werken prima en wifi volle bak. Dus ik heb de non-free repos nog even links laten liggen.. niet nodig voor zover.
Welke desktop?DeCo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Ik heb nu Debian 13 (Trixie) geïnstalleerd en het voelt meteen als bijna een warm bad. Het voelt vlotter aan, stabieler, alles wat ik installeer werkt ook meteen.. het is bijna een verademing in tegenstelling tot Ubuntu.
De hele bende van Jetbrains, webserver (Apache / Nginx) ingericht, eigen ontwikkelde Blazor applicaties nu ook lokaal draaien en via Nginx naar de browser gebracht via diverse hostnames (niet persé nodig, kan ook gewoon zonder Nginx en hostnames) en de hele bende, waar mijn web developers hartje sneller van gaat kloppen. Alleen MSSQL heb ik niet geïnstalleerd, dat wordt wel op Ubuntu ondersteund maar over Debian wordt geen woord gerept bij Microsoft. Verder zie je wat kleine verschillen.. ProtonVPN bijvoorbeeld heeft split tunneling op Ubuntu, maar niet in Debian. Er zijn ergere dingen in de wereld.
De videokaart-driver heb ik gelaten voor wat het is. Deze werkt snel in Trixie in tegenstelling tot Ubuntu. Ik weet niet waar dat aan ligt. Een simpele test door in Google Maps snel in- en uitzoomen.. dat haperde in Ubuntu als een malle en in Debian gewoon smooth (ik heb een Dell XPS 9520 met een RTX 3050 erin). Ik speel geen games, dus helemaal goed zo.
Bluetooth (oortjes, Microsoft Arc Mouse en toetsenbord) werken prima en wifi volle bak. Dus ik heb de non-free repos nog even links laten liggen.. niet nodig voor zover.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Dat maakt bij een memory leak weinig uit. Ik heb 32 GB in m'n systeem (en geen swap). Ik hoef echter maar een paar minuten de dev tools open te hebben op een live kanaal van Twitch en het geheugen is binnen korte tijd vol. Leuk dat ik gemiddeld genomen nooit boven de 60% gebruik kom, met 1 actie kan het zomaar anders zijn. Dat is ook waarom ik m'n hdd led van de behuizing noem. Als die uit blijft wanneer jij een freeze hebt, is geheugen vol wel uitgesloten.desalniettemin schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:15:
Fijn om te horen. Er is echt een hoop voor je geregeld bij Debian met o.a. webservers zodat het praktisch direct werkt zonder veel extra werk.DeCo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Ik heb nu Debian 13 (Trixie) geïnstalleerd en het voelt meteen als bijna een warm bad. Het voelt vlotter aan, stabieler, alles wat ik installeer werkt ook meteen.. het is bijna een verademing in tegenstelling tot Ubuntu.
De hele bende van Jetbrains, webserver (Apache / Nginx) ingericht, eigen ontwikkelde Blazor applicaties nu ook lokaal draaien en via Nginx naar de browser gebracht via diverse hostnames (niet persé nodig, kan ook gewoon zonder Nginx en hostnames) en de hele bende, waar mijn web developers hartje sneller van gaat kloppen.
Dat is dus een van de dingen die ik bedoel. Als je namelijk op Azure een Linux machine wilt met MSSQL, ben je al beperkt in je opties. MS en Canonical hebben een samenwerking. Dat zie je al aan de standaard distro bij WSL, je moet zelf een andere opgeven zoals Debian of Fedora, anders krijg je dus Ubuntu.Alleen MSSQL heb ik niet geïnstalleerd, dat wordt wel op Ubuntu ondersteund maar over Debian wordt geen woord gerept bij Microsoft.
Je zou kunnen overwegen om MSSQL in een Ubuntu container te draaien. Hoewel je juist met Ubuntu wat gedoe had en het niet wilde werken, maar met WSL had je wel succes. Plus, een pre-build container hoef je niet zelf te gaan debuggen waarom de boel niet start, dat is aan degene die 'm maakt en aanbied. Enige wat je moet regelen is persistent storage via een volume.
Vraag mij dan eigenlijk af wat ProtonVPN anders doet op Ubuntu vs Debian om split-tunnel niet te hebben. Want Debian kan dat ook gewoon prima aan. Misschien omdat ze meer met Netplan of systemd-networkd doen op Ubuntu en bij Debian is het NetworkManager en ifupdown (klassiek /etc/network/interfaces), al heb je de mogelijkheid om andere netwerk management te gebruiken als je wilt.Verder zie je wat kleine verschillen.. ProtonVPN bijvoorbeeld heeft split tunneling op Ubuntu, maar niet in Debian. Er zijn ergere dingen in de wereld.
Er is een verschil tussen non-free en non-free-firmware.De videokaart-driver heb ik gelaten voor wat het is. Deze werkt snel in Trixie in tegenstelling tot Ubuntu. Ik weet niet waar dat aan ligt. Een simpele test door in Google Maps snel in- en uitzoomen.. dat haperde in Ubuntu als een malle en in Debian gewoon smooth (ik heb een Dell XPS 9520 met een RTX 3050 erin). Ik speel geen games, dus helemaal goed zo.
Dat het bij Ubuntu niet vlot werkte in de browser kan weer een dingetje zijn van Snap. Programma's daarin zouden alle afhankelijkheden moeten hebben en Snap zelf zou dan eventuele systeem libraries moeten aanroepen voor ontbrekende zaken. Maar als er geen hardware versnelling gedetecteerd wordt zal die ook niet gebruikt gaan worden. Een call dat faalt omdat Snap het niet juist doet en hoppa, traagheid alom.
Commandline FTW
Dat had ik ook op Ubuntu! Alles WebGL in Firefox, Google Earth, Ikea planner (Pax/Billy), ThreeJS achtige dingen. Allemaal onwerkbaar traag. Dit terwijl het in Brave prima snel ging. Een relatief recente update van Firefox (vermoed ik) heeft dit verholpen, want ik heb er geen last meer van tegenwoordig op Ubuntu.DeCo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:09:
[...]
...
De videokaart-driver heb ik gelaten voor wat het is. Deze werkt snel in Trixie in tegenstelling tot Ubuntu. Ik weet niet waar dat aan ligt. Een simpele test door in Google Maps snel in- en uitzoomen.. dat haperde in Ubuntu als een malle en in Debian gewoon smooth (ik heb een Dell XPS 9520 met een RTX 3050 erin). Ik speel geen games, dus helemaal goed zo....
Ik heb gisteren eindelijk besloten om Windows op 1 van de laptops vaarwel te zeggen, en me eens vol te storten in Linux (en hopelijk binnenkort volledig over).
Ik ben niet helemaal onbekend met Linux, maar ik zal mezelf wel als beginner bestempelen.
Ik heb gekozen voor Linux Mint, maar is dat de juiste keuze?
Geen idee waarom, maar dat zag ik veel voorbij komen online. Ik moet alleen zeggen dat ik er nog niet helemaal kapot van ben. Ik had al gelijk problemen met het scherm en de grote van icoontjes en lettertype. Ik heb toen wel het lettertype vergroot, en de algehele schaling op 125% gezet, en dat maakte het al een stuk beter, echter waren de app icoontjes ook wat "lelijk" dus probeerde ik een ander thema, maar daardoor werd een gedeelte van de main menu weer zwart en was tekst slecht te lezen.
Daarnaast vind ik ook dat bepaalde dingen nou niet perse sneller of beter werken. De Spotify app is een hit or miss, en duurt lang met opstarten, net als Firefox, wat trager opent dan op mijn windows install.
Ligt dit aan Linux Mint? En zijn er andere distro`s die jullie aan kunnen raden? Ik hou van een wat moderner uiterlijk, maar alles moet vooral stabiel en snel werken.
Kortom, ik ben niet perse ontevreden, maar als ik van alles moet gaan wijzigen om zelfs de basis dingen zoals teksten een knoppen een beetje aardig te krijgen, en dat bepaalde zaken wat langzamer werken, ben ik nog niet echt "over geblazen". Ik had tot nu toe wel iets meer verwacht van een "lightweight" OS.
Ik hoor graag eventuele suggesties
Ik ben niet helemaal onbekend met Linux, maar ik zal mezelf wel als beginner bestempelen.
Geen idee waarom, maar dat zag ik veel voorbij komen online. Ik moet alleen zeggen dat ik er nog niet helemaal kapot van ben. Ik had al gelijk problemen met het scherm en de grote van icoontjes en lettertype. Ik heb toen wel het lettertype vergroot, en de algehele schaling op 125% gezet, en dat maakte het al een stuk beter, echter waren de app icoontjes ook wat "lelijk" dus probeerde ik een ander thema, maar daardoor werd een gedeelte van de main menu weer zwart en was tekst slecht te lezen.
Daarnaast vind ik ook dat bepaalde dingen nou niet perse sneller of beter werken. De Spotify app is een hit or miss, en duurt lang met opstarten, net als Firefox, wat trager opent dan op mijn windows install.
Ligt dit aan Linux Mint? En zijn er andere distro`s die jullie aan kunnen raden? Ik hou van een wat moderner uiterlijk, maar alles moet vooral stabiel en snel werken.
Kortom, ik ben niet perse ontevreden, maar als ik van alles moet gaan wijzigen om zelfs de basis dingen zoals teksten een knoppen een beetje aardig te krijgen, en dat bepaalde zaken wat langzamer werken, ben ik nog niet echt "over geblazen". Ik had tot nu toe wel iets meer verwacht van een "lightweight" OS.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Je hebt een aantal verschillende desktop environments. Cinnamon (die draai je nu), KDE Plasma, GNOME en XFCE zijn een beetje de grootste spelers.Wachten... schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:18:
Ik heb gisteren eindelijk besloten om Windows op 1 van de laptops vaarwel te zeggen, en me eens vol te storten in Linux (en hopelijk binnenkort volledig over).
Dan heb je je window manager. Je hebt Xorg (legacy) en je hebt Wayland.
Mint draait op dit moment nog steeds op Xorg en Cinnamon moet je van houden.
Ik zou zeggen probeer eens een andere distro. En dan een met Wayland en KDE Plasma. En dan bij voorkeur wel een beetje getweakte KDE. Voorbeeld is Aurora of Bazzite. Die komen out-of-the-box gewoon strak binnen zonder dat je aan een schuif hoeft te draaien.
Uiteindelijk kun je alles strak (ook cinnamon op Xorg) krijgen maar de vraag is hoeveel effort wil je erin steken.
Dank voor je reactie. Dus wellicht is Mint niet de allerbeste keuze geweest (in mijn geval).L0g0ff schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:36:
[...]
Je hebt een aantal verschillende desktop environments. Cinnamon (die draai je nu), KDE Plasma, GNOME en XFCE zijn een beetje de grootste spelers.
Dan heb je je window manager. Je hebt Xorg (legacy) en je hebt Wayland.
Mint draait op dit moment nog steeds op Xorg en Cinnamon moet je van houden.
Ik zou zeggen probeer eens een andere distro. En dan een met Wayland en KDE Plasma. En dan bij voorkeur wel een beetje getweakte KDE. Voorbeeld is Aurora of Bazzite. Die komen out-of-the-box gewoon strak binnen zonder dat je aan een schuif hoeft te draaien.
Uiteindelijk kun je alles strak (ook cinnamon op Xorg) krijgen maar de vraag is hoeveel effort wil je erin steken.
Ik las eerder ook wat over CachyOS. Hoe staat die in de wedstrijd t.o.v. Aurora of Bazzite? Want als ik Bazzite hoor, dan denk ik wel als eerst aan gaming (wat ik niet doe op die laptop)
Ik gebruik hem veel voor browsen, en wat lokale server onderhoudt etc. Dat moet lekker snel en goed en stabiel werken. Ik hou van een snappy respons desktop.
Cachy zou ik niet aan beginnen als beginner. Bazzite heeft gewoon een solide basis met goede hardware support. De Aurora basis is bijna dezelfde als bazzite. Maar dan zonder gaming packages.Wachten... schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:43:
[...]
Dank voor je reactie. Dus wellicht is Mint niet de allerbeste keuze geweest (in mijn geval).
Ik las eerder ook wat over CachyOS. Hoe staat die in de wedstrijd t.o.v. Aurora of Bazzite? Want als ik Bazzite hoor, dan denk ik wel als eerst aan gaming (wat ik niet doe op die laptop)
Ik gebruik hem veel voor browsen, en wat lokale server onderhoudt etc. Dat moet lekker snel en goed en stabiel werken. Ik hou van een snappy respons desktop.
Enige waar je rekening mee moet houden dat je apps installeert vanuit flatpak of brew en dus niet even even een pakketje moet gaan installeren buiten de store om. Dit kan namelijk je updates breken. Maar bijna alles zit er wel in.
Maar daardoor is een fundering robuust. Elke installatie is hetzelfde namelijk.
Vergeet niet dat het meer dan wat gaming packages. Kernel is nieuw Meta packages zijn up-to-date etc. Het is niet gewoon even Steam installeren!L0g0ff schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:00:
[...]
Cachy zou ik niet aan beginnen als beginner. Bazzite heeft gewoon een solide basis met goede hardware support. De Aurora basis is bijna dezelfde als bazzite. Maar dan zonder gaming packages.
Enige waar je rekening mee moet houden dat je apps installeert vanuit flatpak of brew en dus niet even even een pakketje moet gaan installeren buiten de store om. Dit kan namelijk je updates breken. Maar bijna alles zit er wel in.
Maar daardoor is een fundering robuust. Elke installatie is hetzelfde namelijk.
Zeker. Grote en actieve community ook. Ben dik tevreden. Zelf ben ik ook redelijk actief met Universal blue waar Bazzite, bluefin en aurora onderdelen van zijn. En met bluebuild kun je helemaal los. Zo build ik ook dagelijks mijn eigen images. En dan heb je helemaal best of "all" worlds.Mark de Vaal schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:04:
[...]
Vergeet niet dat het meer dan wat gaming packages. Kernel is nieuw Meta packages zijn up-to-date etc. Het is niet gewoon even Steam installeren!
Wat bedoel je hier precies mee?Mark de Vaal schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:04:
[...]
Vergeet niet dat het meer dan wat gaming packages. Kernel is nieuw Meta packages zijn up-to-date etc. Het is niet gewoon even Steam installeren!
Hier zie ik eigenlijk geen goede reden (meer) voor. Het hangt een beetje af van welke DE/WM je kiest maar ik ben echt verrast door CachyOS out of the box en hoe soepel/snel alles voelt. Hardware support voor mijn toch wat aparte laptop is ook helemaal super (en problematisch op bijv. Ubuntu).L0g0ff schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:00:
[...]
Cachy zou ik niet aan beginnen als beginner.
[...]
Ik gebruik zelf Cosmic als WM maar daar zitten soms nog wat ruwe randjes aan (al wordt die ook snel volwassen en is supersnel!), maar je kan ook gewoon KDE oid kiezen.
Ik zou zeggen, kan geen kwaad om eens te proberen - heeft mijn laptopje wel echt een nieuw leven gegeven wat veel andere distros niet lukte.
[ Voor 64% gewijzigd door Noxious op 27-02-2026 01:58 ]
@Wachten... Je kunt ook nog Zorin OS proberen. Die gebruikt standaard de GNOME desktopomgeving en ziet er (vind ik) erg mooi uit. Net als Linux Mint is deze gebaseerd op Ubuntu.
Dat Spotify wat traag opstart ligt aan de flatpak-versie die Linux Mint standaard installeert.
Echter, je kunt deze ook rechtstreeks vanuit de Spotify-repo installeren. Moet wel even via de terminal, maar is niet moeilijk
Zie hier onder het kopje 'Debian / Ubuntu' voor een beschrijving hoe. Deze beschrijving kun je gebruiken voor o.a. Linux Mint, Ubuntu, Zorin OS, Elementary OS en Pop!_OS.
Ik zal 'm hier even neerzetten voor je. Start vanuit de terminal met:
Dat Spotify wat traag opstart ligt aan de flatpak-versie die Linux Mint standaard installeert.
Echter, je kunt deze ook rechtstreeks vanuit de Spotify-repo installeren. Moet wel even via de terminal, maar is niet moeilijk
Ik zal 'm hier even neerzetten voor je. Start vanuit de terminal met:
code:
En daarna:1
2
| curl -sS https://download.spotify.com/debian/pubkey_5384CE82BA52C83A.asc | sudo gpg --dearmor --yes -o /etc/apt/trusted.gpg.d/spotify.gpg echo "deb https://repository.spotify.com stable non-free" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/spotify.list |
code:
Dan start Spotify sowieso een stuk sneller op. Ik heb deze zelf ook zo op Debian 13 draaien. 1
| sudo apt-get update && sudo apt-get install spotify-client |
[ Voor 38% gewijzigd door pporrio op 27-02-2026 08:04 ]
Dank voor je reactie en ook @pporrioNoxious schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 01:57:
[...]
Hier zie ik eigenlijk geen goede reden (meer) voor. Het hangt een beetje af van welke DE/WM je kiest maar ik ben echt verrast door CachyOS out of the box en hoe soepel/snel alles voelt. Hardware support voor mijn toch wat aparte laptop is ook helemaal super (en problematisch op bijv. Ubuntu).
Ik gebruik zelf Cosmic als WM maar daar zitten soms nog wat ruwe randjes aan (al wordt die ook snel volwassen en is supersnel!), maar je kan ook gewoon KDE oid kiezen.
Ik zou zeggen, kan geen kwaad om eens te proberen - heeft mijn laptopje wel echt een nieuw leven gegeven wat veel andere distros niet lukte.
Je ziet hier wel gelijk waar het probleem ligt met Linux en waarom weinig non tech mensen overgaan.
Echt overal waar je kijkt of zoekt, krijg je andere aanbevelingen 😅.
Ik moet wel zeggen dat er iets te zeggen valt voor Aurora, aangezien het immutable is. Dit kan je ook beperken. Maar wetende dat je niet heel verkeerd kan doen, daar valt best wel iets door te zeggen. Ik weet dat CachyOS en ZorinOS dat niet zijn.
Zullen er nog veel nadelen aan een immutable OS zitten?
Dat Bazzite tov Fedora Atomic de nieuwste Mesa driver/Vulkan driver is ingebakken. Deze drivers bevatten bv Intel/AMD graphic drivers met de laatste patches. Zie het als een AMD Catalist update maar dan een driver voor meer brands.
Bazzite is ook een Immutable distor zoals een MacOS. Geen root toegang en apps worden geinstalleerd in als ontainer apps. Dit heet Flatpaks. Als er een systeem update komt wordt je hele image vervangen.
Daarom zou ik eigenelijk eerder Bazzite vandaag de dag aanbevelen voor een beginner. Je kan immers bijna niks stuk maken als leek.L0g0ff schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:11:
[...]
Zeker. Grote en actieve community ook. Ben dik tevreden. Zelf ben ik ook redelijk actief met Universal blue waar Bazzite, bluefin en aurora onderdelen van zijn. En met bluebuild kun je helemaal los. Zo build ik ook dagelijks mijn eigen images. En dan heb je helemaal best of "all" worlds.
Vaak is het inderdaad zou dat de ervaring meer betrekken heeft welke DE/WM je gebruikt. Ik zit nu bv achter Gnome CachyOS om weer eens Gnome te proberen, maar ben een liefhebber van KDE/Plasma.Wachten... schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:55:
[...]
Dank voor je reactie en ook @pporrio
Je ziet hier wel gelijk waar het probleem ligt met Linux en waarom weinig non tech mensen overgaan.
Ik moet wel zeggen dat er iets te zeggen valt voor Aurora, aangezien het immutable is. Dit kan je ook beperken. Maar wetende dat je niet heel verkeerd kan doen, daar valt best wel iets door te zeggen. Ik weet dat CachyOS en ZorinOS dat niet zijn.
Zullen er nog veel nadelen aan een immutable OS zitten?
Ja, je hebt deels gelijk, maar ook deels omdat mensen verschillenden voorkeuren hebben. Vraag in je sociale omgeving maar eens welke auto je moet kopen, of in welke gemeente je moet gaan wonen. Je zal heel verschillende antwoorden krijgen, met allemaal voor- en nadelen. Het hangt van de persoon af welke trade-off deze het liefst kiest.Wachten... schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:55:
[...]
Dan wat betreft Linux. Ik denk wel dat het besef er altijd wel moet zijn dat je een OS gaat draaien op hardware dat eigenlijk voor een ander OS is gemaakt en getest (op een aantal uitzonderingen na). En dat sommige hardware vendors geen enkele moeite willen doen om de community mee te helpen aan goede ondersteuning (e.g. Apple), en anderen juist wel. Daarom kan je een verschillende ervaring hebben van device tot device. En kan het ook zijn dat de ene distro beter werkt op een device dan een andere, omdat ze andere technische keuzes hebben gemaakt.
Ik heb bijvoorbeeld Linux Mint op al mijn machines staan, en ik ben super tevreden over deze distro. De native resolutie was altijd out-of-the-box prima (qua grootte van iconen en letters etc) op al deze apparaten en ik had nooit last van het feit dat hun Desktop Environmint Cinnamon nog op X11 zit en geen fractional scaling ondersteunt zoals Wayland dat doet. Totdat ik ineens een X1 carbon laptop kreeg en daar ook Mint op ging zetten. Op die laptop waren dan toch ineens de lettertjes net te klein. En dan kom je bij Linux Mint in de work-arounds terecht (e.g. experimental fractional scaling), wat voor mij nog wel bruikbaar was, gegeven mijn gebruik van het apparaat, maar bij sommige use cases wordt je daar niet blij van. Dus in die zin is Linux Mint op dat specifieke vlak een beetje een hit or miss. In mijn ogen vaker hit dan miss, maar evengoed, soms een miss.
Helaas is het voor mij wat distro hopping geblazen de afgelopen weken. Helaas kom ik ook steeds op hetzelfde probleem terug wat voor mij een serieuze dealbreaker is. Ik loop tegen het volgende aan namelijk en ik zoek wat advies.
Ik heb een tijdje Debian gedraait zonder grote problemen, maar de packages waren vaak oud. Ik ben toch wel liefhebber van wat recentere software, dus ben gehopt naar Fedora. Fedora 43 brak direct naar de install. KDE had problemen met nvidia had ik begrepen, en werkte niet meer nadat ik de akmod drivers had geinstalleerd.
Ik ben vrij bekend met Linux, dus ik dacht mooi, CachyOS met KDE durf ik wel aan. Gamen gaat goed, Discord screenshare niet. De hele tijd zwarte balken die over het scherm lopen, nooit eerder gezien. Vandaar heb ik gister NobaraOS geinstalleerd. Discord screenshare nog niet geprobeerd, hoop dat het beter werkt dan op CachyOS.
Hebben jullie nog aanraders waarvan jullie weten dat screenshare gewoon werkt? Ik begrijp dat er een vaak voorkomend probleem is met Discord screenshare en Linux in het algemeen. Bazzite heb ik al geprobeerd, was goed stabiel maar ik ben zelf niet mega fan van de immutable opzet ervan.
Ik sta open voor aanraders! En een beetje extra beunwerk om dingen te fixen vind ik totaal niet erg, maar basis Arch heb ik geen zin in en Gentoo gaat me wat te ver.
Ik heb een tijdje Debian gedraait zonder grote problemen, maar de packages waren vaak oud. Ik ben toch wel liefhebber van wat recentere software, dus ben gehopt naar Fedora. Fedora 43 brak direct naar de install. KDE had problemen met nvidia had ik begrepen, en werkte niet meer nadat ik de akmod drivers had geinstalleerd.
Ik ben vrij bekend met Linux, dus ik dacht mooi, CachyOS met KDE durf ik wel aan. Gamen gaat goed, Discord screenshare niet. De hele tijd zwarte balken die over het scherm lopen, nooit eerder gezien. Vandaar heb ik gister NobaraOS geinstalleerd. Discord screenshare nog niet geprobeerd, hoop dat het beter werkt dan op CachyOS.
Hebben jullie nog aanraders waarvan jullie weten dat screenshare gewoon werkt? Ik begrijp dat er een vaak voorkomend probleem is met Discord screenshare en Linux in het algemeen. Bazzite heb ik al geprobeerd, was goed stabiel maar ik ben zelf niet mega fan van de immutable opzet ervan.
Ik sta open voor aanraders! En een beetje extra beunwerk om dingen te fixen vind ik totaal niet erg, maar basis Arch heb ik geen zin in en Gentoo gaat me wat te ver.
@Ghoulli Je kan eens proberen of het beter gaat met Vesktop, een alternatieve desktop client (vooral de 'schil' - het ziet er nagenoeg identiek uit) die veel issues weghaalt (en een stuk privacyvriendelijker is): https://vesktop.dev/
Ohja, dat was handig om even te vermelden natuurlijk. Op Cachy heb ik beide de native client en Vesktop geprobeerd. Vesktop had minder last van die lopende zwarte balken maar het was niet weg. Zal beide wel testen op Nobara, wel goed dat je me effe helpt herinnerenNoxious schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:37:
@Ghoulli Je kan eens proberen of het beter gaat met Vesktop, een alternatieve desktop client (vooral de 'schil' - het ziet er nagenoeg identiek uit) die veel issues weghaalt (en een stuk privacyvriendelijker is): https://vesktop.dev/
Edit: Waar ik wel last van had op Vesktop is dat je echt kiest tussen hakkelend beeld of daadwerkelijk iets te kunnen zien. Was dit ook een Cachy dingetje of is dit bekend met Vesktop?
[ Voor 13% gewijzigd door Ghoulli op 27-02-2026 10:40 ]
Ik heb ook best een lange tijd screen sharing issues gehad met Vesktop (gebruikte het al langer om privacyredenen), maar bij een bepaalde update waren die verholpen. Ik weet niet of het zin heeft om een recentere package buiten de repos oid te zoeken, maar mogelijk helpt dat nog.Ghoulli schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:39:
[...]
Ohja, dat was handig om even te vermelden natuurlijk. Op Cachy heb ik beide de native client en Vesktop geprobeerd. Vesktop had minder last van die lopende zwarte balken maar het was niet weg. Zal beide wel testen op Nobara, wel goed dat je me effe helpt herinneren
Edit: Waar ik wel last van had op Vesktop is dat je echt kiest tussen hakkelend beeld of daadwerkelijk iets te kunnen zien. Was dit ook een Cachy dingetje of is dit bekend met Vesktop?
@L0g0ff
Ik heb nu Aurora geinstalleerd, en dat voelt al echt veel beter. Alle icoontjes hebben gewoon normale afmetingen, (@Biggg Ik had hier dus ook last van), en het draait ook echt wel soepeler en logischer op mijn Lenovo Yoga slim 7 Laptop dan Linux Mint.
Dit is iets waar mijn vrouw ook gewoon mee kan werken.
Overigens klopt het dat ik nergens Wireguard VPN in de "Bazaar" zie staan? Dit lijkt mij toch een vrij populaire VPN die veel gebruikt wordt onder Linux gebruikers?
Het enige wat ik nog heb, is dat de tekst op webpagina`s wat klein is. Hoe kan ik specifiek dat lettertype wat groter maken?
Verder werkt Spotify hierop wel echt snel en soepel!
Kortom, ik hoop dat dit een blijvertje is, die ik andere ook aan kan bevelen.
Ik heb nu Aurora geinstalleerd, en dat voelt al echt veel beter. Alle icoontjes hebben gewoon normale afmetingen, (@Biggg Ik had hier dus ook last van), en het draait ook echt wel soepeler en logischer op mijn Lenovo Yoga slim 7 Laptop dan Linux Mint.
Overigens klopt het dat ik nergens Wireguard VPN in de "Bazaar" zie staan? Dit lijkt mij toch een vrij populaire VPN die veel gebruikt wordt onder Linux gebruikers?
Het enige wat ik nog heb, is dat de tekst op webpagina`s wat klein is. Hoe kan ik specifiek dat lettertype wat groter maken?
Wireguard heeft op Linux geen GUI. Dit lijkt me de hoofdzakelijke reden waarom het niet in de Bazaar staat.Wachten... schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:57:
@L0g0ff
De tekst op webpagina's kun je vergroten door of:
A. in te zoomen op de pagina (Ctrl en dan + )
B. Ergens het lettertype te forceren. Hangt af van de browser of dit kan en waar dit kan.
Wireguard zit waarschijnlijk ingebakken in de "netwerk tooling" die je gebruikt. Bij een laptop zal dat in 99,9% van de gevallen onderwater NetworkManager zijn, die Wireguard sowieso ondersteund. Vervolgens heeft bv de desktopomgeving wel een UI / configuratiescherm voor NetworkManager ingebouwd. En vervolgens kun je vanuit dat scherm ook Wireguard inregelen. (Dat is mijn ervaring met KDE en dat zal ook het wel geval zijn voor de andere DEs. Immers wil je op een laptop snel een wifi netwerk kunnen zoeken, WW invullen, .... En Wireguard kan daar gewoon "bij").Wachten... schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:57:
ik vind het altijd moeilijk om iets aan te bevelen. Hangt echt af wat voor hardware je hebt en welke software je gebruikt en welke games je speelt. Dingen die met Windows of Mac wel werken, werken niet of slechts gedeeltelijk met Linux. Wil je wel of niet de command line gebruiken? Je moet je wel eerst goed voorbereiden, anders ben je snel teleurgesteld en ga je terug. Voor mij was de overstap in 2017 iig heel makkelijk. Ik heb me eigenlijk helemaal niet voorbereid. Ja hoe ik het op een usb-stick moest branden en hoe ik moest kiezen in de BIOS. Ik downloadde Peppermint 8, waarom weet ik niet meer, misschien was het de naam. ik was verbaasd hoe makkelijk en snel het geinstalleerd was op mijn 2013 HP Sleekbook. E-mail en browser waren al geinstalleerd, hoefde ik alleen nog in te stellen en deed het ook allemaal. Ben nooit meer terug gegaan naar Winslop en ga ook nooit meer terug. Tegenwoordig gebruik ik Debian 13 Xfce.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Dat heb ik een half jaar geleden geprobeerd. Beeld prima, maar dat had ik met Discord via Firefox ook prima werken, daar heb ik geen volledige applicatie voor nodig. Maar geluid wilde gewoonweg niet. Enige wat wel gewoon werkt is Discord zelf. Bij mij iig. Maar misschien is er minder issues als je nog Pulseaudio gebruikt. Ik ben al enige tijd 'over' naar Pipewire+Wireplumber.Noxious schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:37:
@Ghoulli, als je met Debian eigenlijk nergens moeite mee had, op de ietwat vaste versie die je bij Stable krijgt, kan je natuurlijk altijd nog kijken om Testing of Unstable te draaien. Bekende basis, nieuwere software. En omdat je het niet erg vind om eens iets te fixen klinkt het voor mij als prima oplossing. Het kan eens stuk gaan, maar als je niet standaard je lokale package cache automatisch laat opruimen kan je toch snel een update terugdraaien (of je gebruikt iets als btrfs met snapshots).
Wireguard zit in de kernel via een module. Die doet in feite alles. Er is het package 'wireguard-tools' dat het 'wg' commando bevat waarmee je alles doet. Maar dat is dus alleen voor de command line. Grafisch bied NetworkManager hier ook gewoon ondersteuning voor en heb je eigenlijk niks extra nodig. Want ook het 'wg' commando doet niks anders dan instructies aan de kernel module geven.Wachten... schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:57:
Je zou de minimale grootte kunnen aanpassen in de browser. Ik heb voor mijzelf op m'n pc thuis bij Firefox opgegeven dat de minimale grootte 15 px moet zijn en de standaard 16 px.Het enige wat ik nog heb, is dat de tekst op webpagina`s wat klein is. Hoe kan ik specifiek dat lettertype wat groter maken?
Commandline FTW
Draai het zelf ook anderhalf jaar. Custom image daarvan met een paar extra settings en packages en de aurora-dx variant (developer experiance) maar fundering is hetzelfde.Wachten... schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:57:
@L0g0ff
Wireguard zit inderdaad zoals hierboven beschreven standaard in network manager. Rechtsonderin klikken op het netwerk icoon en dan kun je hem zo toevoegen.
Voor screenshare:Ghoulli schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:33:
Helaas is het voor mij wat distro hopping geblazen de afgelopen weken. Helaas kom ik ook steeds op hetzelfde probleem terug wat voor mij een serieuze dealbreaker is. Ik loop tegen het volgende aan namelijk en ik zoek wat advies.
Je zou anders eens chrome kunnen proberen. Ik gebruik liever geen chrome als het niet hoeft. Maar pwa (progressive web apps) werken goed en GPU en wayland support is ook goed.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet de flatpak/appimage/snap van chrome installeert maar de officiele rpm/deb. Anders werken de pwa's mogelijk niet (known issue)
Ander ding wat je aangeeft is fedora 43 niet meteen werkte. Dat heeft te maken met dat fedora vanilla geen closed source (drivers) bevat. Dit kan gewoon issues geven met bepaalde hardware.
Universalblue maar ook andere niet-immutable fedora smaken lossen dit op door meteen de juiste stuurpogramma's mee te leveren. Daardoor is de out-of-the-box experience gewoon beter dan vanilla. Daar kan dat ook maar dan moet je (zeg ik even uit mijn hoofd) na of tijdens de setup (zonder herstart) de terminal in om dan gesloten repos/kernel mods toe te voegen en wat zaken mee te injecteren voor een succesvolle boot.
Hier ook maar eens Fedora geinstalleerd na echt jaren met windows te hebben gewerkt.
Nvidia drivers op mijn laptop met combi video (Iris en Nvidia) is wel een heel gedoe.
Voorlopig heb ik dat proberen werkend te krijgen maar opgegegeven, heb het ook niet nodig op dit moment. Secure boot uitzetten om de drivers werkend te krijgen ging mij wat te ver en de installatietool van Nvidia geeft een error tijdens de driver activatie.
De standaard wayland interface vind ik een verademing, ik hou wel van zo weinig mogelijk afleidingen.
Wel merk ik op dat het starten van sommige apps echt trager is dan op windows, maar dat is geen dealbreaker voor mij.
Nvidia drivers op mijn laptop met combi video (Iris en Nvidia) is wel een heel gedoe.
Voorlopig heb ik dat proberen werkend te krijgen maar opgegegeven, heb het ook niet nodig op dit moment. Secure boot uitzetten om de drivers werkend te krijgen ging mij wat te ver en de installatietool van Nvidia geeft een error tijdens de driver activatie.
De standaard wayland interface vind ik een verademing, ik hou wel van zo weinig mogelijk afleidingen.
Wel merk ik op dat het starten van sommige apps echt trager is dan op windows, maar dat is geen dealbreaker voor mij.
Just here for the fun
Je kunt met mokutil een eigen certificaat maken en die gebruiken voor driver signing. Dan hoeft secureboot niet uit.Brotuck schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:02:
Hier ook maar eens Fedora geinstalleerd na echt jaren met windows te hebben gewerkt.
Wel zal je elke keer weer als je drivers veranderen opnieuw moeten signen.
Universalblue images lossen dit voor je op. Bij herstart na setup krijg je eenmalig een bios vraag om je certificaat uit te rollen. Je geeft het default wachtwoord op "universalblue" en alle drivers zijn signed met dat certificaat. Dus is een set-and-forget.
Mogelijk dat je wel third party certificaten in je bios moet activeren. Maar dat wisselt per systeem.
Zonder deze signing of secure boot uit gaat je kaart niet werken.
Ubuntu doet dat dan gebruiksvriendelijker. Die levert standaard de nvidia drivers mee zodat die drivers ook gesigned doorkomen. Vanilla fedora is puur open source. Die zal dus niet standaard je nvidia drivers gaan signen. Die komen uit een externe repo.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Wayland is een display server, dat een grafische interface mogelijk maakt. Maar het is niet de GUI waar je feitelijk naar kijkt. Ik denk dat je de Gnome bureaublad omgeving bedoelt die standaard met Fedora komt tenzij je een andere spin hebt gekozen om te installeren.Brotuck schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:02:
Commandline FTW
Het is Gnome inderdaad, ik heb de meest standaard Fedora distri gepakt.Hero of Time schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:16:
[...]
Wayland is een display server, dat een grafische interface mogelijk maakt. Maar het is niet de GUI waar je feitelijk naar kijkt. Ik denk dat je de Gnome bureaublad omgeving bedoelt die standaard met Fedora komt tenzij je een andere spin hebt gekozen om te installeren.
Just here for the fun
Gnome is standaard in Fedora net als Wayland. Gnome heeft Xorg vaarwel gezegd, maar je kan het geloof ik nog wel installeren. Voordeel van Wayland, geen screen tearing.
Correct me if I'm wrong, maar Wayland is een protocol? Waarbij de referentie server implementatie Weston is (of was? Ik volg de Wayland ontwikkelingen al jaren niet meer). Maar bij mijn weten window managers / DEs hun eigen implementatie voorzien. In de zin van dat Kwin bv de Wayland server implementatie is.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Je hebt gelijk. Omdat Xorg/X11 veelal als server werd genoemd en Wayland een vervanger/opvolger is, wordt het al snel in de volksmond hetzelfde benoemd. Net even snel gezocht, https://wayland.freedesktop.org/ legt het prachtig uit in een paar zinnen.RobertMe schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Correct me if I'm wrong, maar Wayland is een protocol? Waarbij de referentie server implementatie Weston is (of was? Ik volg de Wayland ontwikkelingen al jaren niet meer). Maar bij mijn weten window managers / DEs hun eigen implementatie voorzien. In de zin van dat Kwin bv de Wayland server implementatie is.
Commandline FTW
Mag ik vragen wat de "makkelijke" manier is van wireguard toevoegen? Ik zie dus wel Wireguard in de network manager staan, maar ik zie geen makkelijke optie om het .conf bestand toe te voegen.L0g0ff schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:24:
[...]
Draai het zelf ook anderhalf jaar. Custom image daarvan met een paar extra settings en packages en de aurora-dx variant (developer experiance) maar fundering is hetzelfde.
Wireguard zit inderdaad zoals hierboven beschreven standaard in network manager. Rechtsonderin klikken op het netwerk icoon en dan kun je hem zo toevoegen.
Ik ben niet anders gewend, dan dat ik of het conf bestand ergens importeer, of dat ik een QR code scan.
Is er een manier om het .conf bestand te importeren/ toe te voegen?
Geen gui maar ik gebruik de volgende manier:Wachten... schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:28:
[...]
Mag ik vragen wat de "makkelijke" manier is van wireguard toevoegen? Ik zie dus wel Wireguard in de network manager staan, maar ik zie geen makkelijke optie om het .conf bestand toe te voegen.
Ik ben niet anders gewend, dan dat ik of het conf bestand ergens importeer, of dat ik een QR code scan.
nmcli connection import type wireguard file <path/to/wireguard.conf>
eventueel nog het volgende:
nmcli connection modify <wireguard-config-name> autoconnect no|yes
nmcli connection modify <wireguard-config-name> connection.permissions <user:user1>,<user:user2>
Daarna kun je deze in de gui ook beheren.
Dank... Heb je er toevallig ook wat uitleg bij over wat die commando's doen? Ik vind het altijd wel fijn om te weten wat ik doe 😊. Andere moet ik het even chat vragenJef61 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:42:
[...]
Geen gui maar ik gebruik de volgende manier:
nmcli connection modify <wireguard-config-name> connection.permissions <user:user1>,<user:user2>
Not sure if serious? Volgens mij zijn de commando's toch vrij simpel te lezen, er vanuit gaande dat je engels kent.Wachten... schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:47:
[...]
Dank... Heb je er toevallig ook wat uitleg bij over wat die commando's doen? Ik vind het altijd wel fijn om te weten wat ik doe 😊. Andere moet ik het even chat vragen
Dit zal vast wel een config file voor een wireguard verbinding(stype) importeren.nmcli connection import type wireguard file <path/to/wireguard.conf>
Dit zal automatisch verbinden aan / uit zetten.nmcli connection modify <wireguard-config-name> autoconnect no|yes
Dit zal instellen voor welke gebruikers deze verbinding mogen gebruiken. (Als in: waarschijnlijk wil je dat alleen jij deze Wireguard tunnel kunt gebruiken, en niet andere gebruikers?)nmcli connection modify <wireguard-config-name> connection.permissions <user:user1>,<user:user2>
Makkelijke manier is cli import. Klikken kan ook: https://forum.manjaro.org/t/howto-configure-wireguard-via-the-networkmanager-gui-advanced-network-manager/138040 vanaf stap 2Wachten... schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:28:
[...]
Mag ik vragen wat de "makkelijke" manier is van wireguard toevoegen? Ik zie dus wel Wireguard in de network manager staan, maar ik zie geen makkelijke optie om het .conf bestand toe te voegen.
Sorry ik zat het even op mijn mobiel snel tussendoor te kijken en hij gaf de commands een beetje raar weer op mobiel. Ik had het inderdaad wat beter kunnen lezenRobertMe schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:52:
[...]
Not sure if serious? Volgens mij zijn de commando's toch vrij simpel te lezen, er vanuit gaande dat je engels kent.
[...]
Dit zal vast wel een config file voor een wireguard verbinding(stype) importeren.
[...]
Dit zal automatisch verbinden aan / uit zetten.
[...]
Dit zal instellen voor welke gebruikers deze verbinding mogen gebruiken. (Als in: waarschijnlijk wil je dat alleen jij deze Wireguard tunnel kunt gebruiken, en niet andere gebruikers?)
Dank je, alles werkt.Jef61 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:42:
[...]
Geen gui maar ik gebruik de volgende manier:
Ik heb ook een dispatcher script toegevoegd, om mijn eigen netwerk uit te sluiten van auto connect. Werkt perfect nu 👍
Dit moeten we toch niet willen:
YouTube: Forced Age Verification Is Coming To Linux
Om de tere kinderzieltjes te beschermen. Geloof je het zelf? Big Brother wordt werkelijkheid. Ze zijn helemaal van het padje af met die onzin.
YouTube: Forced Age Verification Is Coming To Linux
Om de tere kinderzieltjes te beschermen. Geloof je het zelf? Big Brother wordt werkelijkheid. Ze zijn helemaal van het padje af met die onzin.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Jep, Californië heeft die wet, gaat later in, maar de gouverneur die het heeft ondertekend zei al dat er correcties op moeten komen. De wet druist tegen het hele principe van Linux in en is niet te handhaven.
Commandline FTW
Het probleem wat big tech/overheden tegen Linux gebruikers heeft, is dat ze die groep gebruikers (ons) niet kan monitoren wat ze allemaal doen.
Ze willen geld verdienen en zicht hebben op alles en iedereen. Tja, dat gaat niet met Linux gebruikers.
Ze willen geld verdienen en zicht hebben op alles en iedereen. Tja, dat gaat niet met Linux gebruikers.
Er komen steeds meer van dit soort initiatieven/wetgevingen over de hele wereld.
In het geval van Californië, las ik ook dat elke applicaties verplicht die leeftijd verificatie moet gebruiken als het geïmplementeerd is in het OS...
In het geval van Californië, las ik ook dat elke applicaties verplicht die leeftijd verificatie moet gebruiken als het geïmplementeerd is in het OS...
Ik vrees dat je jezelf wat te serieus neemt. Het probleem is niet dat ze jou willen monitoren en aan je verdienen. Het probleem is dat ze dat handjevol hobbyisten die Linux op de desktop gebruiken niet eens serieus nemen.toro schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:55:
Het probleem wat big tech/overheden tegen Linux gebruikers heeft, is dat ze die groep gebruikers (ons) niet kan monitoren wat ze allemaal doen.
Hoe belangrijk jij jezelf ook vindt, de mainstream is zich niet of nauwelijks bewust zijn van het bestaan van Linux, en maakt wetgeving zonder rekening met jou te houden.
Ook Linux krijgt te maken met leeftijdscheck. Zie Brodies video op YT.
Het is:desalniettemin schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:57:
Ook Linux krijgt te maken met leeftijdscheck. Zie Brodies video op YT.
A. Niet te forceren of handhaven;
B. Kan alleen geforceerd worden op een OS waar een bedrijf boven hangt (Canonical of Redhat bijv.)
Ik zie overal op veschillende fora dat mensen hoog en laag springen dat de wereld vergaat omdat age verification "op linux moet". Dit is inherent als een scheve uitspraak. We spreken namelijk over een kernel met een schil van packages daar omheen. Ik maak me niet druk dat ik ergens mijn leeftijd moet doorgeven op een Linux distro.
Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
/f/image/GCQ2i4SA8t9hYqNmlNoWohzF.png?f=fotoalbum_large)