Een zoekterm die je ook kan proberen is ’portable linux´Kroesss schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:04:
[...]
Okee, welke kant zou ik dan wel op kunnen zoeken? In mijn hoofd zou het gewoon mogelijk moeten zijn om Linux te installeren op, en booten vanaf een USB-stick, waarbij wijzigingen/opgeslagen data ook behouden blijft tussen sessies.
Zelf ervaren dat echt naar een usb-stick installeren vrij snel dicht loopt en traag wordt op ´gewone´ usb-sticks, op portable ssd zal het wel beter gaan.
Live-usb met persistence doet al beter, maar zo´n echt geoptimaliseerde portable blijft supervlot draaien, met een mid-end sandisk echt meer dan 2 jaar hier (Porteus met zelfs plasma 5 toen, starten met copy to Ram met 16GB, en aparte partitie voor de eigen data)
De snelste en de beste qua keuzes hoe de persistence werkt was voor mij porteus en afgeleide porteux.
Installatie had ik toen best wat zoekwerk aan, want ik wou toen een uefi boot met aparte data partitie
De makkelijkste zou ik MX linux zeggen , is ook debian-based trouwens, maar voor die toepassing vond ik hem wat meh -lang wachten bij afsluiten. Ze hebben ook de lichtere antix, eventueel.
Puppy linux is ook heel vlot, maar net als antix een beetje vreemd qua look&feel
Salix heb ik zelf nooit geprobeerd maar hebben ook een debian variant