• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:35
Kroesss schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Okee, welke kant zou ik dan wel op kunnen zoeken? In mijn hoofd zou het gewoon mogelijk moeten zijn om Linux te installeren op, en booten vanaf een USB-stick, waarbij wijzigingen/opgeslagen data ook behouden blijft tussen sessies.
Een zoekterm die je ook kan proberen is ’portable linux´
Zelf ervaren dat echt naar een usb-stick installeren vrij snel dicht loopt en traag wordt op ´gewone´ usb-sticks, op portable ssd zal het wel beter gaan.
Live-usb met persistence doet al beter, maar zo´n echt geoptimaliseerde portable blijft supervlot draaien, met een mid-end sandisk echt meer dan 2 jaar hier (Porteus met zelfs plasma 5 toen, starten met copy to Ram met 16GB, en aparte partitie voor de eigen data)
De snelste en de beste qua keuzes hoe de persistence werkt was voor mij porteus en afgeleide porteux.
Installatie had ik toen best wat zoekwerk aan, want ik wou toen een uefi boot met aparte data partitie :F . Dat zal inmiddels wel makkelijker gaan
De makkelijkste zou ik MX linux zeggen , is ook debian-based trouwens, maar voor die toepassing vond ik hem wat meh -lang wachten bij afsluiten. Ze hebben ook de lichtere antix, eventueel.
Puppy linux is ook heel vlot, maar net als antix een beetje vreemd qua look&feel
Salix heb ik zelf nooit geprobeerd maar hebben ook een debian variant

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-02 11:00
wouter_va schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 01:21:
[...]

Een zoekterm die je ook kan proberen is ’portable linux´
Zelf ervaren dat echt naar een usb-stick installeren vrij snel dicht loopt en traag wordt op ´gewone´ usb-sticks, op portable ssd zal het wel beter gaan.
Live-usb met persistence doet al beter, maar zo´n echt geoptimaliseerde portable blijft supervlot draaien, met een mid-end sandisk echt meer dan 2 jaar hier (Porteus met zelfs plasma 5 toen, starten met copy to Ram met 16GB, en aparte partitie voor de eigen data)
De snelste en de beste qua keuzes hoe de persistence werkt was voor mij porteus en afgeleide porteux.
Installatie had ik toen best wat zoekwerk aan, want ik wou toen een uefi boot met aparte data partitie :F . Dat zal inmiddels wel makkelijker gaan
De makkelijkste zou ik MX linux zeggen , is ook debian-based trouwens, maar voor die toepassing vond ik hem wat meh -lang wachten bij afsluiten. Ze hebben ook de lichtere antix, eventueel.
Puppy linux is ook heel vlot, maar net als antix een beetje vreemd qua look&feel
Salix heb ik zelf nooit geprobeerd maar hebben ook een debian variant
Dank @wouter_va , ik waas even bang dat de discussie over wel of geen gaming-distro dit draadje zou overnemen. Ik heb nu weer wat om op te gaan zoeken!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:11
Hero of Time schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:01:
[...]

[...]

Dat is ook niet zo gek gezien de 'antieke' staat van Ubuntu 24.04. De kaart kwam eind 2024 uit, 8 maanden na de release van Ubuntu LTS. Je zal met Debian Trixie meer succes hebben, die kwam in augustus vorig jaar uit. Fedora 43 die 2 maanden later kwam zal wellicht nog net iets beter werken omdat die niet op een LTS kernel draait.
Ik zocht op dat moment iets dat werkte zonder handmatige aanpassingen.
Naderhand ook nog gekke fouten gehad in gtk apps, en Bazzite had als en van de eerste een workaround geïmplementeerd.

Natuurlijk met Arch en zelf repositories toevoegen had het ook gekund.

Voor iemand die een pc heeft staan met bleeding edge hardware en spelletjes wil spelen zonder veel gedoe kan een gaming OS een uitkomst zijn.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Stiekem is Ubuntu 25.10 toch wel een hele fijne distro. Na wat omzwervingen in het afgelopen jaar ben ik maar weer eens teruggekeerd en het werkt kant en klaar toch wel verrassend goed. Het voelt logisch en als één geheel aan met aandacht voor details. Zelfs het controversiële snap en de applicaties die in de containers draaien lopen soepel en goed tegenwoordig, dat was wel eens anders. De eerste keer starten de app's wat traag op, maar vervolgens heb ik ervaren daar geen last meer van te hebben.

Je beseft soms pas wat je hebt gemist als je weer terug komt waar je ooit begonnen bent :P

[ Voor 20% gewijzigd door Miki op 23-01-2026 13:25 ]

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:11
Miki schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:25:
Stiekem is Ubuntu 25.10 toch wel een hele fijne distro. Na wat omzwervingen in het afgelopen jaar ben ik maar weer eens teruggekeerd en het werkt kant en klaar toch wel verrassend goed. Het voelt logisch en als één geheel aan met aandacht voor details. Zelfs het controversiële snap en de applicaties die in de containers draaien lopen soepel en goed tegenwoordig, dat was wel eens anders. De eerste keer starten de app's wat traag op, maar vervolgens heb ik ervaren daar geen last meer van te hebben.

Je beseft soms pas wat je hebt gemist als je weer terug waar je ooit begonnen bent :P
Ik gebruik de non LTS versies niet (meer) voor systemen die het gewoon moeten doen. Helaas in het verleden teveel moeilijkheden gehad.
Zelf ben ik geen fan van de standaard Desktop Environment.

Ubuntu Server LTS gebruik ik echter graag.

Heb gepoogd Fedora CoreOS te gebruiken, maar ik liep vast met de installatie.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-02 17:44

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Ik ben overgestapt van gnu guix naar fedora atomic kde (kinoite?). De tijd ontbreekt mij om patches te leveren en mijn eigen config steeds te fixen. Het was leuk, maar er ging te veel tijd inzitten en er ging stiekem vaak best veel kapot upstream.

Ben altijd wel betrokken geweest bij het fixen maar uiteindelijk was ik wel heel veel packages aan het 'maintainen' en bleef het een beetje een gevecht met core die constant packages als libusb veel te ver achterhield in de angst voor regressions en rebuilds. Zit echt nog niet profi in elkaar kwa community en workflow , hoewel er nu wel stappen gemaakt worden.

In ander nieuws Plasma 6 is behoorlijk stabiel geworden, eindelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door silverball op 23-01-2026 12:40 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DVX73 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Ik gebruik de non LTS versies niet (meer) voor systemen die het gewoon moeten doen. Helaas in het verleden teveel moeilijkheden gehad.
Zelf ben ik geen fan van de standaard Desktop Environment.
Dat is ook waarom ik geen Ubuntu meer draai na ongeveer 3 jaar te hebben gebruikt. Gelukkig kan je dankzij de verschillende smaken ook een andere DE kiezen als standaard en anders staan ze ook in de repo om er naast te hebben danwel praktisch volledig te vervangen.
Ubuntu Server LTS gebruik ik echter graag.
Ooit zakelijk Ubuntu LTS server gebruikt, daar deed een PHP pakket met zijmenu het anders dan ik op m'n lokale Debian VM had. Het lag niet aan Apache of PHP versies, maar iets in hoe Ubuntu er mee om ging. Daarom voor mij ook niet als server. Naast het regelmatig veranderen van hoe je je netwerk moet configureren. Netplan, systemd-networkd, NetworkManager, ze hebben geen idee wat ze nou willen. Ga dan maar eens uitzoeken waarom iets niet werkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-02 22:10
Afgelopen vrijdagavond maar eens openSUSE Tumbleweed geïnstalleerd, gewoon omdat het kan :)
Moet eerlijk zeggen dat tot nu het eigenlijk boven verwachting presteert en behalve dat ik nog even moet wennen aan zypper eigenlijk geen issues die niet redelijk snel opgelost waren.
Stabiliteit moet de komende tijd nog bewijzen maar als ik het mag geloven is Tumbleweed leading edge en geen bleeding edge en zou het dus qua stabiliteit ook goed moeten zitten.

Als de stabiliteit mij niet in de steek laat zie ik op fit moment eigenlijk geen reden om binnen afzienbare tijd weer te hoppen naar een andere distro.

• Miki
  • Nu online
Telin schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:04:
Afgelopen vrijdagavond maar eens openSUSE Tumbleweed geïnstalleerd, gewoon omdat het kan :)
Moet eerlijk zeggen dat tot nu het eigenlijk boven verwachting presteert en behalve dat ik nog even moet wennen aan zypper eigenlijk geen issues die niet redelijk snel opgelost waren.
Stabiliteit moet de komende tijd nog bewijzen maar als ik het mag geloven is Tumbleweed leading edge en geen bleeding edge en zou het dus qua stabiliteit ook goed moeten zitten.

Als de stabiliteit mij niet in de steek laat zie ik op fit moment eigenlijk geen reden om binnen afzienbare tijd weer te hoppen naar een andere distro.
Tumbleweed is een fijne distro zolang je maar bij repository’s van OpenSuse blijft. Alleen dat is lastig aangezien je dan heel veel non-free packages gaat missen zoals bepaalde drivers en video codecs. Packman is zo’n beruchte repository waar je heel veel interessante packages kan vinden maar staat er ook om bekend niet up to date te zijn met die OpenSuse waardoor je soms in hele ingewikkelde afhankelijkheden komt en je je systeem om zeep kunt helpen.
Gelukkig kun je wel met Tumbleweed snel terug naar een werkende snapshot en moet je even wachten totdat bijvoorbeeld de gebroken afhankelijkheid gefixed is. Dat is meestal met wat dagen hersteld. Maar wees op je hoede als je andere repository’s toevoegt. Zie voor meer info: https://en.opensuse.org/Additional_package_repositories

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:56
Ik had iedere keer update errors met codecs op Tumbleweed KDE.

[ Voor 8% gewijzigd door desalniettemin op 27-01-2026 08:29 ]

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:38
Miki schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:49:
[...]

Tumbleweed is een fijne distro zolang je maar bij repository’s van OpenSuse blijft. Alleen dat is lastig aangezien je dan heel veel non-free packages gaat missen zoals bepaalde drivers en video codecs. Packman is zo’n beruchte repository waar je heel veel interessante packages kan vinden maar staat er ook om bekend niet up to date te zijn met die OpenSuse waardoor je soms in hele ingewikkelde afhankelijkheden komt en je je systeem om zeep kunt helpen.
Gelukkig kun je wel met Tumbleweed snel terug naar een werkende snapshot en moet je even wachten totdat bijvoorbeeld de gebroken afhankelijkheid gefixed is. Dat is meestal met wat dagen hersteld. Maar wees op je hoede als je andere repository’s toevoegt. Zie voor meer info: https://en.opensuse.org/Additional_package_repositories
Maar dit kan je toch ontwijken als je Yast hebruikt ipv zypper dup. Hier kan je dan zelf selecteren welk pakketten je dan wil updaten.

• Telin
Miki schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:49:
[...]

Dat heb ik ook gelezen en daarom specifiek alleen de paar codecs uit Packman essential gepakt en daar naar toe gerebased. Zover ik tot nu toe weet heb ik voor de rest niets nodig uit Packman.

Maar we gaan het zien. Mocht ik echt in een dependency hell terechtkomen kan ik nog denken om over te stappen of Slowroll of gewoon helemaal iets anders.
Mark de Vaal schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Maar dit kan je toch ontwijken als je Yast hebruikt ipv zypper dup. Hier kan je dan zelf selecteren welk pakketten je dan wil updaten.
Yast is is "uitlopend/EOL" en als ik de openSUSE forums lees wordt het sowieso niet aangeraden om Yast te gebruiken als packagemanager.

Myrlyn is de nieuwe package manager GUI
Cockpit is de nieuwe (web) GUI om systeeminstellingen te beheren

Ik heb er te weinig ervaring mee om er echt een mening over te hebben maar zoals ik het hierboven beschrijf is hoe de community er in ieder geval in staat.

[ Voor 20% gewijzigd door Telin op 27-01-2026 09:18 ]

• Miki
  • Nu online
Mark de Vaal schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:34:
[...]

Eh nee, daar gaat een tool geen verandering in aanbrengen. De repository Packman als je die toevoegt en daar pakketjes uithaalt zal dan zich gaan vermengen met je base systeem. Vroeg of laat krijg je daar gedonder mee. Zie ook de waarschuwing van OpenSuse zelf bij het gebruik van Packman.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:24
Ik zit een beetje te dubben of ik Fedora aan de kant wil zetten en voor een Europese distro te gaan. Voor mijn gevoel speelt deze discussie iets minder voor FOSS en heb ik niet het gevoel dat Red Hat een van de bad actors is. Maar aan de andere kant is stemmen met je voeten ook wat waard. Helaas ben ik een echte gnome liefhebber, dus dan wordt het snel OpenSuse. Iemand ervaring mee of een duit in het zakje? Yast is voor mij niet echt een interessante plus.

Jezus saves and takes half damage.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maupertus schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:04:
Ik zit een beetje te dubben of ik Fedora aan de kant wil zetten en voor een Europese distro te gaan. Voor mijn gevoel speelt deze discussie iets minder voor FOSS en heb ik niet het gevoel dat Red Hat een van de bad actors is. Maar aan de andere kant is stemmen met je voeten ook wat waard. Helaas ben ik een echte gnome liefhebber, dus dan wordt het snel OpenSuse. Iemand ervaring mee of een duit in het zakje? Yast is voor mij niet echt een interessante plus.
Red Hat was misschien geen bad actor, maar tegenwoordig is het IBM. Al een tijdje zelfs. Doe met die info wat je wilt. ;)

Debian heeft een wereldwijde vrijwilligersgroep en de eerste optie voor GUI is ook Gnome. Heeft ook een sloot aan andere DEs en WMs in de repo, dus legio keus mocht je toch ooit wat anders willen. Maar waarom is het 'helaas' dat je Gnome wilt? Genoeg distro's die het hebben of zelfs al standaard geven, het is niet alleen Fedora die er mee komt.

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-02 22:56
Maupertus schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:04:
Een begrijpelijk gevoel. In Open Source is de herkomst niet altijd even eenduidig. OpenSuse is zeker een interessante keuze en biedt gnome aan als één van de mogelijke DE's. Ook Manjaro en Zorin hebben Europese roots: https://manjaro.org & https://zorin.com/os/ Volgens mij kunnen beiden ook met Gnome geleverd worden, al heb ik zelf geen ervaring met Zorin.

Ubuntu komt standaard ook met een recente Gnome, ik denk dat zij hun hoofdkwartier in het VK hebben, maar de oprichter is van Zuid-Afrika. Canonical heeft zijn hoofdkwartier in Londen.

Gebruik vooral waar je je goed bij voelt. Zelf zou ik Ubuntu durven aanraden omdat het de meest gebruikte distro is en er dus volop ondersteuning te vinden is en er veel kritische ogen meekijken.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aegir81 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:21:
Ook Manjaro en Zorin hebben Europese roots: https://manjaro.org & https://zorin.com/os/ Volgens mij kunnen beiden ook met Gnome geleverd worden, al heb ik zelf geen ervaring met Zorin.
Zorin is juist voornamelijk Gnome. Ze hebben echter zo ongelooflijk veel aanpassingen er op middels extensies dat je de verschillende looks kan kiezen. Maar in de basis is het dus nog steeds Gnome. :)

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:00
Zorin OS 18 is gebaseerd op Ubuntu 24.04 LTS die op zijn beurt weer is gebaseerd op Debian. Zowel Zorin OS als Ubuntu komen standaard met een aangepaste versie van Gnome.

Debian heeft zoals hierboven Gnome standaard aangevinkt tijdens de installatie. Is een hele fijne distro. En afhankelijk van je behoefte aan nieuwere versies van packages kun je kiezen voor stable, testing of unstable (sid).

Mijn platencollectie

• Maupertus
Hero of Time schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Red Hat was misschien geen bad actor, maar tegenwoordig is het IBM. Al een tijdje zelfs. Doe met die info wat je wilt. ;)

Debian heeft een wereldwijde vrijwilligersgroep en de eerste optie voor GUI is ook Gnome. Heeft ook een sloot aan andere DEs en WMs in de repo, dus legio keus mocht je toch ooit wat anders willen. Maar waarom is het 'helaas' dat je Gnome wilt? Genoeg distro's die het hebben of zelfs al standaard geven, het is niet alleen Fedora die er mee komt.
Haha, ja je hebt natuurlijk gelijk. Maar het is gewoon wel fijn dat Fedora altijd de meest recente GNOME-ontwikkelingen overneemt. Maar jullie hebben gelijk, Manjaro OpenSuSe en Debian zijn natuurlijk prima.
Argh en ik was net een beetje uit mijn distro-hop tijd!

• Telin
Op bijna alle distros zijn alle DE's wel te installeren. Ik zou de keuze van een distro niet van de DE die (standaard) meegeleverd wordt laten afhangen.

• desalniettemin
Aegir81 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Een begrijpelijk gevoel. In Open Source is de herkomst niet altijd even eenduidig. OpenSuse is zeker een interessante keuze en biedt gnome aan als één van de mogelijke DE's. Ook Manjaro en Zorin hebben Europese roots: https://manjaro.org & https://zorin.com/os/ Volgens mij kunnen beiden ook met Gnome geleverd worden, al heb ik zelf geen ervaring met Zorin.

Ubuntu komt standaard ook met een recente Gnome, ik denk dat zij hun hoofdkwartier in het VK hebben, maar de oprichter is van Zuid-Afrika. Canonical heeft zijn hoofdkwartier in Londen.

Gebruik vooral waar je je goed bij voelt. Zelf zou ik Ubuntu durven aanraden omdat het de meest gebruikte distro is en er dus volop ondersteuning te vinden is en er veel kritische ogen meekijken.
De interim versies zijn meer up to date vergeleken met de LTS.

• Maupertus
Telin schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:09:
Op bijna alle distros zijn alle DE's wel te installeren. Ik zou de keuze van een distro niet van de DE die (standaard) meegeleverd wordt laten afhangen.
Dat is natuurlijk waar, maar redelijk doorsnee gebruiker heb ik vaak eisen die overal wel worden bediend. Dat ik geen Ubuntu draai is echt puur omdat ik de canonical insteek niet helemaal waardeer, maar voor dagelijks gebruik is het gewoon een top OS. Ooit ben ik op Fedora uitgekomen omdat het een diepe integratie van GNOME heeft en zich redelijk puur op de DE richt, gecombineerd met stabiliteit, recente packages die snel in de repos komen etc. Maar dat is op meer plekken te vinden.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-02 23:04

L0g0ff

omg

Ik snap het punt wel om weg te willen stappen bij fedora/redhat/ibm.

Maar anderzijds is fedora echt 100 procent open source.

Ben je het niet eens met de richting; trek een fork en hobbel lekker door op je eigen versie.

Dat is voor mij de reden dat ik het niet zo erg vindt om fedora als daily driver te gebruiken. Het is niet zo dat je muur vast zit. Mooi voorbeeld is EU-OS. Hun fundering is fedora kinote.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Telin
Maupertus schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:58:
[...]
gecombineerd met stabiliteit, recente packages die snel in de repos komen etc.
De een gaat nu niet echt super goed samen met de ander :)
Ik heb zelf ruim 1.5 jaar Fedora gedraaid en in die tijd denk 2 of 3 keer gehad dat DNF mijn systeem compleet gesloopt zou hebben als ik blind ja had gezegd op de voorgestelde bewerkingen.
Uiteindelijk valt dat ook nog wel mee als je bedenkt dat er makkelijk ~200 updates per week + een kernel update om de week of zelfs ook per week er doorheen gaat.

Persoonlijk betekend stabiliteit niet bug vrije software, dat bestaat simpelweg niet.
Stabiliteit is een omgeving die niet of nauwelijks veranderd waardoor alle variabelen zoveel mogelijk bekend zijn en blijven waardoor het systeem voorspelbaar reageert.

200+ updates per week er doorheen duwen past daar niet echt in imho ;)

Op die 3 momenten na was Fedora voor de rest stabiel voor mij, maar ik ben nu niet echt een "power" user of een gebruiker met een "exotische" setup.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maupertus schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:02:
Maar het is gewoon wel fijn dat Fedora altijd de meest recente GNOME-ontwikkelingen overneemt.
Dat is niet per toeval. De Gnome devs leveren elke 6 maanden een release en Fedora heeft hun release cycle hier op aangepast. Wanneer er een last minute vertraging in de release van Gnome komt vanwege een release critical bug, zal Fedora logischerwijs ook uitgesteld worden.

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:52
Een update van mij: ik ben nu iets meer dan een week over op Mint en ik ben echt onder de indruk over hoe soepel het allemaal ging. Echte issues heb ik niet gehad en alles wat ik gewoonlijk met mijn PC doe kan ik nu ook doen. Ik heb een hoop opties zelf kunnen terugvinden en nog meer zaken via Kagi kunnen opzoeken.

Ik speel nu lekker Indiana Jones & The Great Circle via Heroic Launcher via GOG en dat kostte geen moeite. Dat was voor mij de litmus-test of ik het aandurfde om Mint te blijven gebruiken. :D

Net zoals iedere nieuwe Linux-gebruiker moet ik mezelf een beetje remmen om niet tegen Jan en alleman te beginnen over dat ik Linux heb geïnstalleerd. "No one is more devoted than a recent convert". Ik hou me maar in...

Ik ben wel wat rare zaken tegengekomen die ik niet helemaal had verwacht. Die deel ik graag voor het geval een andere nieuwe gebruiker er nog wat aan heeft.
1) Mint vindt het wel erg fijn als je folder met wallpapers op de goede plek staat. Een eigen locatie op een andere schijf toevoegen zorgde er soms voor dat 'ie vanzelf terugfloepte naar de default locatie. Nu gewoon mijn archief van wallpapers maar geschoven in /usr/share/wallpapers
2) Privacy van "recent" files zit een beetje verdeeld over meerdere categorieën: in je "startmenu" kan je de categorie verwijderen door rechtermuisklik te doen op je LM-icoontje, dan naar "Configure" en bij "content" kan je 'em uitvinken. Je recent files in je Files is dan weer weg te halen wanneer je in je algemene instellingen naar "Privacy" gaat.
3) Toetsenbordlay-outs: dit is de gekste! Een exacte kopie van de oude-vertrouwde US Intl. zoals je die in Windows hebt, zit er niet tussen. De geen die er het meest op lijkt is: "English (US, intl, with dead keys)", maar zoals je die gebruikt om een trema op je e te zetten vertoont 'ie hetzelfde gedrag met bijvoorbeeld de ('+n) ń of ('+v) ǘ. Meerdere Nederlanders hebben dit wel gevraagd op verscheidene Linux forums, maar de vraag wordt niet heel goed begrepen (In het Engels heb je wel veel apostroffen, maar geen trema´s). Oplossingen zijn nogal obscuur en ik durfde het niet aan. Wellicht dat ik op een later tijdstip nog wel een goede lay-out kan vinden, maar anders moest ik maar gewoon gewend raken aan wat extra keren op de spatiebalk rammen om de goede leestekens te maken.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Eärendil schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:55:
Ik kies altijd voor "US Intl with AltGr dead keys".
Je hebt dan het voordeel van geen dead keys (makkelijk quotes kunnen typen), maar kunt voor de "puntjes op de e" wel de dead keys gebruiken door te combineren met AltGr (rechter Alt).

ë = AltGr + Shift + ", gevolgd door e

• HelloIamAldo
Ik snap je, maar dat is even 25 jaar muscle memory om tegenin te gaan. :henk

Het verbaasde me dat dit nog het grootste verschil tussen WIndows en Linux was waar ik me toe moest verhouden. Zoveel zaken zijn gewoon prima geregeld of niet eens een probleem. Ik dacht bijvoorbeeld dat ik misschien moeilijker PDF'jes zou kunnen openen, blijkt deze Distro gewoon een fatsoenlijke light-weight PDF-viewer te hebben geïnstalleerd. ik hoef niet eens na te denken over het installeren van SumatraPDF. En een gekke pop-up van Pix over het aantreffen van media in een mapje? Even op Kagi gezocht en binnen een minuut een duidelijke uitleg hoe je dit soort blaat kan uitzetten of ik kan gewoon heel Pix van mijn computer verwijderen.

Je leest het al, hier spreekt iemand die ergens theoretisch wel wist dat Linux Mint niet zo moeilijk was, maar alsnog geniet van het in de praktijk mee te maken.

• Eärendil
  • Nu online
Als ik het goed lees heb jij nu "US, intl, with dead keys" en niet "US Intl with AltGr dead keys". Dat is een groot verschil want de gewone dead-keys is heel irritant. Bij AltGr dead-keys heb je in normaal gebruik geen last van de dead-keys.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-02 23:20
@HelloIamAldo

Draai zelf nu ongeveer een maand of 7 LM. Bevalt me op zich goed, maar het heeft mij best wel wat tijd gekost om een aantal zaken op te lossen, zoals:
- standaard bleek mijn accu na een nacht leeg te zijn als ik de laptop in slaapstand zetten. Uiteindelijk blijkt te komen doordat o.a. de netwerk-interfaces (wifi + ethernet) actief blijven. Het oplossen was ff flink zoeken en door m'n trial-and-error aanpak, weet ik ook niet precies hoe ik dat opnieuw zou moeten doen.
Hoewel er een zee aan informatie te vinden is, blijft het best lastig om zulke zaken allemaal via de cmdline te moeten regelen. Het zou makkelijk zijn als dat ook via een GUI kan. Het zijn instellingen die je zelden aanpast waardoor je nooit echt ervaring opbouwt met de cmdline mogelijkheden.
- ik heb nogal wat moeten stoeien om ervoor te zorgen dat als ik mijn laptop dichtklap en de laptop in slaapstand gaat, deze direct gelockt is als 'ie weer wakker wordt. Anders krijg je - zoals bij veel Linux-distributies - vaak kortstondig te zien wat er openstond.

Een aantal zaken mis ik echter nog wel steeds:
- in Windows opende ik document vaak door op start te drukken en dan een woord uit de bestandsnaam te typen. Nu moet ik zoeken via Nemo en dat is toch net wat omslachtiger
- een hibernate to disk mis ik nogal

Deze ongemakken neem ik echter op de koop toe om minder afhankelijk te zijn van US Big-tech en de ongelooflijke heoveelheid telemetrydata die verzonden wordt, in te dammen.

[ Voor 16% gewijzigd door Cranberry op 29-01-2026 11:09 ]

• HelloIamAldo
Eärendil schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:59:
Als ik het goed lees heb jij nu "US, intl, with dead keys" en niet "US Intl with AltGr dead keys". Dat is een groot verschil want de gewone dead-keys is heel irritant. Bij AltGr dead-keys heb je in normaal gebruik geen last van de dead-keys.
Ooooh dan ga ik dat nog proberen! Bedankt!
Cranberry schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:03:
@HelloIamAldo

Draai zelf nu ongeveer een maand of 7 LM. Bevalt me op zich goed, maar het heeft mij best wel wat tijd gekost om een aantal zaken op te lossen, zoals:
- standaard bleek mijn accu na een nacht leeg te zijn als ik de laptop in slaapstand zetten. Uiteindelijk blijkt te komen doordat o.a. de netwerk-interfaces (wifi + ethernet) actief blijven. Het oplossen was ff flink zoeken en door m'n trial-and-error aanpak, weet ik ook niet precies hoe ik dat opnieuw zou moeten doen.
Hoewel er een zee aan informatie te vinden is, blijft het best lastig om zulke zaken allemaal via de cmdline te moeten regelen. Het zou makkelijk zijn als dat ook via een GUI kan. Het zijn instellingen die je zelden aanpast waardoor je nooit echt ervaring opbouwt met de cmdline mogelijkheden.
- ik heb nogal wat moeten stoeien om ervoor te zorgen dat als ik mijn laptop dichtklap en de laptop in slaapstand gaat, deze direct gelockt is als 'ie weer wakker wordt. Anders krijg je - zoals bij veel Linux-distributies - vaak kortstondig te zien wat er openstond.

Een aantal zaken mis ik echter nog wel steeds:
- in Windows opende ik document vaak door op start te drukken en dan een woord uit de bestandsnaam te typen. Nu moet ik zoeken via Nemo en dat is toch net wat omslachtiger
- een hibernate to disk mis ik nogal

Deze ongemakken neem ik echter op de koop toe om minder afhankelijk te zijn van US Big-tech en de ongelooflijke heoveelheid telemetrydata die verzonden wordt, in te dammen.
Ja dat "trial en error" herken ik ook wel, ook heel erg van Windows. Soms probeer je maar wat tot het opeens doet wat je wilt. Maar dat is niet zo leuk dan het gevoel hebben dat je opgedane kennis hebt toegepast. Voor jouw issues met dichtklappen van laptop zou ik denk ik beginnen in de BIOS en daar kijken of functies uitzetten zoals fast boot ergens toe leiden. Vanzelfsprekend: geen idee waar het in zit en misschien ben jij hier ook al gewoon begonnen met proberen. Ik denk dat ik een hoop issues weet te vermijden door alles bedraad op desktop te doen.

• Tweakwondo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-02 15:39
hi allen
ondanks het internet vol staat met mint vs fedora kan ik mijn keuze niet vast leggen en vraag ik advies van jullie
ik heb beide distros even gedraaid en ik weet niet wat er goed bij mij past voor langer termijn.
ik heb ook niet heel veel zin om maandelijks te hoppen van distros vooral vanwege de tijd dat het kost om alles naar wens te maken.
Mint was mijn eerste geïnstalleerde distro van de twee, vond ik wel heel simpel en iets te basic
verder geen problemen gehad
toen fedora geïnstalleerd en deze is wat minder basic en geeft voor mij zelfs iets te veel opties.. hele instellingen menu staat vol met aanpasbare opties wat mij betreft onder een specifiek tab had kunnen zitten maar goed
ook met fedora geen problemen ervaren zo ver
echter ben ik op zoek naar advies voor langer termijn betreft updates e.d, wat zouden jullie aanraden?
ik draai overigens een gpu rtx kaart wat tot nu werkt op beide distros ondanks fedora er minder goed mee om zou gaan dan mint. wat is jullie ervaring hiermee?

ik wil dit weekend een van de twee distro installeren op de main nvme ssd en windows evt op een ander schrijf of in vm voor wanneer mijn partner het soms nodig heeft (adobe verhaal), hoewel ik al uitkijk om het werkend proberen te krijgen na het nieuws van vorige week :)

bij voorbaat dank alvast voor het mee denken

• HelloIamAldo
Tweakwondo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:05:
hi allen
ondanks het internet vol staat met mint vs fedora kan ik mijn keuze niet vast leggen en vraag ik advies van jullie
ik heb beide distros even gedraaid en ik weet niet wat er goed bij mij past voor langer termijn.
ik heb ook niet heel veel zin om maandelijks te hoppen van distros vooral vanwege de tijd dat het kost om alles naar wens te maken.
Mint was mijn eerste geïnstalleerde distro van de twee, vond ik wel heel simpel en iets te basic
toen fedora geïnstalleerd en deze is wat minder basic en geeft voor mij zelfs iets te veel opties.. hele instellingen menu staat vol met aanpasbare opties wat mij betreft onder een specifiek tab had kunnen zitten maar goed
echter ben ik op zoek naar advies voor langer termijn betreft updates e.d, wat zouden jullie aanraden?
ik draai overigens een gpu rtx kaart wat tot nu werkt op beide distros ondanks fedora er minder goed mee om zou gaan dan mint. wat is jullie ervaring hiermee?

ik wil dit weekend een van de twee distro installeren op de main nvme ssd en windows evt op een ander schrijf of in vm voor wanneer mijn partner het soms nodig heeft (adobe verhaal), hoewel ik al uitkijk om het werkend proberen te krijgen na het nieuws van vorige week :)

Even praktisch: als je dual boot doet: eerst Windows installeren, dan pas Linux. Andersom is blijkbaar een lijdensweg (geen ervaring mee, maar ik zag het vaak genoeg herhaald worden)

De vraag waar nog geen antwoord op is: waar gebruik jij de PC dan voor? Ik denk dat de update-snelheid vooral interessant is als je nieuwe hardware wilt gaan gebruiken die al-dan-niet wordt ondersteund. Is dat iets waar je nu al zicht op hebt?

• L0g0ff

L0g0ff

omg

hi allen

Ik denk dat je zelf al antwoord geeft. Je bent beginnende Linux gebruiker en bij fedora heb je iets te veel opties. Daarnaast heeft fedora allemaal smaken (o.a. kde/gnome/immutable/etc) en is de vanilla variant nogal strikt als het om open source gaat.

Mijn advies; gebruik mint. En als je dan eenmaal je draai hebt gevonden kun je altijd nog verder kijken naar iets wat misschien beter bij je workflow past.

• Telin
Klinkt mij meer dat je nu twee DE's aan het vergelijken bent en niet twee distro's.

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:02
Ik zou voor mint gaan, aan linux wennen en daarna pas eventueel verder kijken.

Ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met "iets te basic". Ook mint heeft behoorlijk wat mogelijkheden voor customization.

• Tweakwondo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-02 15:39
HelloIamAldo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:28:
[...]

Even praktisch: als je dual boot doet: eerst Windows installeren, dan pas Linux. Andersom is blijkbaar een lijdensweg (geen ervaring mee, maar ik zag het vaak genoeg herhaald worden)

De vraag waar nog geen antwoord op is: waar gebruik jij de PC dan voor? Ik denk dat de update-snelheid vooral interessant is als je nieuwe hardware wilt gaan gebruiken die al-dan-niet wordt ondersteund. Is dat iets waar je nu al zicht op hebt?
wellicht dual boot ik niet meer wel dank voor de tip
ik gebruik de pc voor wat multi media internet browsen en gamen. Op het moment zijn mijn specs 5800x3d rtx2070s met 32gb gezien de huidige toestanden mbt hardware verwacht ik geen upgrade in de de nabije toekomst.
Telin schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:05:
[...]

Klinkt mij meer dat je nu twee DE's aan het vergelijken bent en niet twee distro's.
Um ja daar heb je gelijk in !
L0g0ff schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:34:
[...]

Ik denk dat je zelf al antwoord geeft. Je bent beginnende Linux gebruiker en bij fedora heb je iets te veel opties. Daarnaast heeft fedora allemaal smaken (o.a. kde/gnome/immutable/etc) en is de vanilla variant nogal strikt als het om open source gaat.

Mijn advies; gebruik mint. En als je dan eenmaal je draai hebt gevonden kun je altijd nog verder kijken naar iets wat misschien beter bij je workflow past.
Dat klopt ik heb jaren geleden wel linux gebruikt voor een aantal maanden ergens rond 2008, en vandaar mijn reactie op mint het is op het eerste gezicht precies hoe ik het mij herinner :+ hoewel er vast en zeker een hoop al vernieuwd en veranderd is

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HelloIamAldo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:46:
[...]

Ooooh dan ga ik dat nog proberen! Bedankt!
Ik gebruik het al jaren en altgr dead keys is ideaal. Enige waar je aan moet wennen, is dat je de rechter alt moet indrukken als je accenten en trema's wilt, voor de rest werkt het eigenlijk wel hetzelfde. Met als extra bonus dat je accenten/trema's ook direct op tekens krijgt zonder dat je de ' of " toets nodig hebt. Wil je ë bijvoorbeeld, dan ben je gewend om "+e te typen. Dat kan met altgr+" gevolgd door e, maar ook met altgr+r.

Het kan even duren voor je het in je vingers hebt, maar eenmaal gewend, oooooh, heerlijk!

• desalniettemin
Wat is Altgr? En hoe werkt het precies? Zeker alleen beschikbaar bij een full size toetsenbord?

[ Voor 91% gewijzigd door desalniettemin op 29-01-2026 23:23 ]

• Eärendil
  • Nu online
Alt-Gr is de Alt-toets aan de rechterkant van de spatiebalk. Mijn MX Keys Mini en laptop hebben die gewoon, meeste andere kleine toetsenborden ook volgens mij.

• pporrio
@Tweakwondo Linux Mint (Cinnamon) kun je ook helemaal aanpassen naar je smaak ;)

Mijn platencollectie

• Villager
  • Laatst online: 13-02 15:16
Toch ook maar even mijn ervaringen met de overstap van Windows naar Linux, omdat ik één factor hier niet voorbij zie komen. Ik ben overgestapt, een tijdje nadat ze de mogelijkheid om de menubalk naar de linker zijkant van het scherm te verplaatsen er uitgesloopt hebben. Op een 34 Inch scherm is dat mij een must-have-feature. Ik ben in eerste instantie voor Kubuntu gegaan en heb daar een paar maanden op gewerkt. Na een tijdje overgestapt op Debian 12 KDE en later op Debian 13 KDE. MAAR ik liep daarmee steeds vaker tegen hardware issue's aan. Ik heb een wat oudere PC en moest regelmatig op zoek naar de juiste (installatie van) drivers en dergelijke. Daarna toch nog even Fedora geprobeerd, maar daar kon ik niet echt aan wennen. Nu ben ik een maand of 2 terug toch overgestapt naar Linux Mint en heb er geen moment spijt van gehad. Alles draaide out-of-the-box meteen goed. Ja, het kost even wat moeite om alles weer goed draaiend te krijgen op de software die je gewent bent, maar het is zeker de moeite waard geweest.
Kortom: heb je wat oudere hardware zoals ik dan heb je met Linux Mint volgens mij de meeste kans dat je niet hoeft te lopen klooien om alles goed draaiend te krijgen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Villager, het is jammer dat je geen woord spendeert om je hardware specs te noemen. Want waar hebben we het nu over? Een 5 jaar oud Intel systeem zonder dedicated videokaart of een systeem van 10 jaar oud met Nvidia videokaart die al zo lang in legacy zit dat je nog de 390 driver nodig hebt? Dat maakt namelijk een groot verschil voor je KDE ervaring, aangezien bij Debian 12 nog Plasma 5 wordt gebruikt dat niet automatisch Wayland gebruikt, maar nog Xorg. Maar met Debian 13 heb je Plasma 6 die wél standaard Wayland heeft. Met een antieke Nvidia videokaart heb je daar een slechte ervaring mee omdat het Nvidia is, support voor Wayland liet lang te wensen over en met een legacy driver is dat gewoonweg kansloos.

Dat je vervolgens nu met Mint geen probleem hebt is dan ook niet zo verwonderlijk aangezien die nog steeds op het antieke Xorg zit.

• Miki
  • Nu online
Villager schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:06:
Toch ook maar even mijn ervaringen met de overstap van Windows naar Linux, omdat ik één factor hier niet voorbij zie komen. Ik ben overgestapt, een tijdje nadat ze de mogelijkheid om de menubalk naar de linker zijkant van het scherm te verplaatsen er uitgesloopt hebben. Op een 34 Inch scherm is dat mij een must-have-feature. Ik ben in eerste instantie voor Kubuntu gegaan en heb daar een paar maanden op gewerkt. Na een tijdje overgestapt op Debian 12 KDE en later op Debian 13 KDE. MAAR ik liep daarmee steeds vaker tegen hardware issue's aan. Ik heb een wat oudere PC en moest regelmatig op zoek naar de juiste (installatie van) drivers en dergelijke. Daarna toch nog even Fedora geprobeerd, maar daar kon ik niet echt aan wennen. Nu ben ik een maand of 2 terug toch overgestapt naar Linux Mint en heb er geen moment spijt van gehad. Alles draaide out-of-the-box meteen goed. Ja, het kost even wat moeite om alles weer goed draaiend te krijgen op de software die je gewent bent, maar het is zeker de moeite waard geweest.
Kortom: heb je wat oudere hardware zoals ik dan heb je met Linux Mint volgens mij de meeste kans dat je niet hoeft te lopen klooien om alles goed draaiend te krijgen.
De standaard Linux Mint distributie leunt voor hardware ondersteuning volledig op Ubuntu. Sterker nog, het is erop gebouwd. Kubuntu zou dus vergelijkbare hardware ondersteuning moeten bieden, immers is dat op precies hetzelfde onderliggende fundament opgebouwd.

Maar goed, al met al fijn dat je een goed OS tehuis hebt gevonden ;)

• Telin
Villager schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:06:
Vraag mij af wat Fedora KDE zo anders maakt dan Debian KDE dat je er niet aan kan wennen.
Ben het wel eens met Hero, zo te horen zit jouw probleem in wel al dan niet Xorg gebruiken en niet zo zeer welke distro of DE.

• desalniettemin
Fedora KDE heeft een nieuwere versie van KDE, Debian een oudere. Sommige verbeteringen in de nieuwere KDE zitten nog niet in de oudere, waardoor sommige dingen die in de nieuwe wel goed werken nog niet in de oudere versie goed werken. En xorg en wayland hebben weer hun eigen problemen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klopt, er zijn veel verbeteringen in de nieuwere KDE tov wat er in Trixie aanwezig is. Maar als er gesproken wordt over driver problemen, heeft het niet meer te maken met de verschillen tussen Plasma 6.3 en 6.5, maar juist met Xorg vs Wayland. Want Plasma 5 werkte beter had 'ie het over.

• Mark de Vaal
desalniettemin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:14:
Fedora KDE heeft een nieuwere versie van KDE, Debian een oudere. Sommige verbeteringen in de nieuwere KDE zitten nog niet in de oudere, waardoor sommige dingen die in de nieuwe wel goed werken nog niet in de oudere versie goed werken. En xorg en wayland hebben weer hun eigen problemen.
En vergeet niet de driver support voor wayland en nvidia, omdat Fedora een nieuwere kernel heeft dan een Debian Trixie.

• Mark de Vaal
Hero of Time schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:22:
Klopt, er zijn veel verbeteringen in de nieuwere KDE tov wat er in Trixie aanwezig is. Maar als er gesproken wordt over driver problemen, heeft het niet meer te maken met de verschillen tussen Plasma 6.3 en 6.5, maar juist met Xorg vs Wayland. Want Plasma 5 werkte beter had 'ie het over.
En hij heeft nog steeds je vraag niet beantwoord.

• Villager
  • Laatst online: 13-02 15:16
Telin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:08:
[...]

Vraag mij af wat Fedora KDE zo anders maakt dan Debian KDE dat je er niet aan kan wennen.
Ben het wel eens met Hero, zo te horen zit jouw probleem in wel al dan niet Xorg gebruiken en niet zo zeer welke distro of DE.
Ik heb Fedora GNOME geprobeerd en niet meer de moeite genomen om Fedora KDE Plasma te proberen. Maar goed, ben inmiddels heel tevreden met Mint, dus problem solved ;)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan is het ook niet gek dat je niet kon wennen aan Fedora. Dat was niet aan Fedora zelf, maar de compleet andere manier van werken van Gnome. Als je van Windows af komt, is dat idd heel anders, terwijl KDE en Cinnamon een meer traditionele aanpak gebruiken dat veel meer overeenkomt met Windows. Je zou hetzelfde hebben gehad als je Pop_OS met Cosmic had geprobeerd.

• desalniettemin
Xfce met Docklike taskbar ook. Gebruik ik op Debian 13 Xfce.

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-02 17:38
Tjonge, ik was me aan het oriënteren op Linux als vervanger voor Windows, maar ik weet het niet hoor. Wat een versplinterde *snip*indruk maakt het op mij dat Linux. Stabiliteit heeft men het over als sterk punt van Linux. Laat ik nou nog nooit enig probleem hebben gehad met Windows qua stabiliteit. Misschien nog andere argumenten om Linux te gebruiken in plaats van Windows?

Probeer het niet zo gechargeerd te brengen, dat is nergens voor nodig en lokt alleen maar flamewars uit

[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:06 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Picaro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:38:
Tjonge, ik was me aan het oriënteren op Linux als vervanger voor Windows, maar ik weet het niet hoor. Wat een versplinterde *snip*indruk maakt het op mij dat Linux. Stabiliteit heeft men het over als sterk punt van Linux. Laat ik nou nog nooit enig probleem hebben gehad met Windows qua stabiliteit. Misschien nog andere argumenten om Linux te gebruiken in plaats van Windows?
De versplintering, in de vorm van keuzevrijheid, is het belangrijkste argument. Niet altijd gebonden zijn aan de keuzes die Microsoft, Apple of Google voor je maken. Als je daar niet om geeft kun je het gerust bij Windows houden.

[ Voor 1% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:07 ]

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:33
Niet zo vatbaar voor hacks/cyberinbraak?

[ Voor 1% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:07 ]

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:02
Je post komt op mij over als een poging te trollen. Misschien bedoel je dat niet zo, maar je laat wel die perceptie achter.
Waarom moeten wij tijd besteden om jou ergens van te overtuigen als jij kennelijk blij bent met windows?

[ Voor 1% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:08 ]

• Miki
  • Nu online
Jij maakt anders ook geen beste indruk door zo het topic binnen te vliegen en de boel onder te schijten.

Wat maakt het bijvoorbeeld dat je je aan het oriënteren bent terwijl je zelf al een specifieke reden benoemd om niet over te hoeven stappen :?
Je hoeft namelijk niet over te stappen en voor degene die dat wel hebben gedaan zijn de redenen zeer uiteenlopend.

[ Voor 0% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:08 ]

• HelloIamAldo
Waarom zou iemand op GoT je moeten overtuigen een ander OS te installeren? Vooral als de toon al is dat je dik tevreden bent bij Microsoft.

[ Voor 1% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:08 ]

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Waarom was je aan het oriënteren dan? Blijkbaar ben je dan ook daar niet tevreden over. Maar als stabiliteit de reden is zou ik zoals hierboven aangegeven lekker bij Windows blijven. Of je koopt een macbook als je geen zin hebt in Windows.

[ Voor 1% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:09 ]

• Telin
Ach ja Windows maakt een baggerindruk op mij. Tegenwoordig staat er bijna iedere week wel een nieuwsberichtje op Tweakers dat een Windows update voor problemen zorgt of gewoon iets sloopt.
keuze vrijheid en ieder zijn ding, mooi toch.

ALs je alleen met stabiliteit als argument kan komen heb je jezelf blijkbaar extreem weinig ingelezen wat Linux is en doet anno 2026 maar wel conclusies trekken...snap niet echt waarom wij dat voor jou zouden moeten gaan uitspellen en wat deze post toevoegt aan dit topic behalve provocatieve reacties proberen te krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:09 ]

• desalniettemin
Tjonge, ik was me aan het oriënteren op Linux als vervanger voor Windows, maar ik weet het niet hoor. Wat een versplinterde [mbr]*snip*[/]indruk maakt het op mij dat Linux. Stabiliteit heeft men het over als sterk punt van Linux. Laat ik nou nog nooit enig probleem hebben gehad met Windows qua stabiliteit. Misschien nog andere argumenten om Linux te gebruiken in plaats van Windows?

[mbr]
Probeer het niet zo gechargeerd te brengen, dat is nergens voor nodig en lokt alleen maar flamewars uit[/]
Geen AI, geen geforceerde updates die je Winslop slopen, geen telemetry, CoPilot, Recall, reclames, One Drive, veel minder geheugengebruik en sneller.
Maar als W11 voor jou goed werkt mooi toch ;) Niemand forceert je om Linux te gebruiken.

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:59
Misschien nog andere argumenten om Linux te gebruiken in plaats van Windows?
Voor mij is de belangrijkste reden dat ik het idee heb dat ik zelf de baas ben over mijn systeem. Ik draai al een tijdje op Linux behalve mijn game-pc, die durfde ik nog niet aan. Nadat deze (vanwege drukte) een tijdje had uit gestaan, moesten er een hele reeks updates geïnstalleerd worden. Hierna kon ik mijn local account om de één of andere reden niet gebruiken, ik was verplicht om met het Microsoft account in te loggen en hierna popt er ook nog allerlei Copilot en andere rommel op, dat wil ik niet !!

Hierna gereboot met usb-stick erin en CachyOS geïnstalleerd. De games die ik speel werken allemaal en IK ben weer de baas over mijn systeem. Privé helemaal Windows vrij nu :)

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:27

jacobras

Developer

Afgelopen tijd Zorin OS en Fedora geprobeerd met een live usb stick, op laptop en desktop. Zorin sluit het meest aan qua UI, maar meteen al problemen met Firefox performance door Snap en de standaardkeuze voor Brave vind ik onpasselijk. Werkte wel mooi en standaard propriëtaire drivers is handig voor de out-of-the-box ervaring. Wel wat touchpad bugs qua gestures. Deze video van ene "YouTux channel" gebaseerd op een onderzoek naar hoe verschillende distro's beheerd worden/georganiseerd zijn deed me Zorin uiteindelijk opzij schuiven.

Op laptop met Fedora geen problemen, dus daar nu (eerst?) over middels een dual-boot :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iaw9q2D-pGMdKuc6R7P_KZAi9Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvVmB7gpOwkT10s3tp9ke9P3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn Framework 13 (AMD). Heb de taakbalk iets aangepast zodat het voor mij prettig werkt (een ding dat Windows voor mij goed doet), heb de volledige configuratie net even hier uitgeschreven: https://gist.github.com/j...8555e2065fceb77b95a864f4d

Bevalt goed! Verbazingwekkend gebruiksvriendelijk, na een leven met grotendeels Windows. Grootste pluspunten (ook inhakend hierboven op de "waarom Linux?" vraag):
  • Windows 11 werd ik steeds meer zat. Hier geen opgedrongen reclame in 't startmenu of AI-dingen overal
  • Volledige keuze over hoe je wil dat je OS layout eruit ziet
  • Workspaces wisselen gaat 3x sneller door gewoon te scrollen met muiswiel op taakbalk (of natuurlijk swipen met touchpad, maar dat heeft Windows ook wel)
  • Prettigere file browser met ingebouwd preview-functie (spatiebalk, net als op Mac). Kan met PowerToys ook, maar dan wordt het Ctrl + spatie wat toch iets minder handig is
  • Integratie van notificaties en dingen als kalender in 't OS werken beter
  • Search werkt supergoed! Of 't nou om apps, bestanden, karakters of smileys gaat, fantastisch
Grootste moeilijkheden:
  • Batterijduur aanzienlijk minder dan met Windows :'( Tegens: geen hibernate, dus helemaal uitschakelen en alles telkens weer opstarten
  • Software installeren snap ik nog niet helemaal. Blender bijvoorbeeld: kan kiezen uit Fedora flatpak, Fedora RPM en Flathub maar GPU-acceleratie werkte pas toen ik het direct vanaf de website downloadde.
  • OpenVPN vanaf m'n Synology nog niet werkend gekregen, miept over missend Server certificaat
  • Scrollsnelheid van touchpad niet aan te passen in Settings
  • Bij loskoppelen extern scherm springen alle open vensters naar workspace 1 ipv. waar ze stonden
Maar over het geheel nog steeds onder de indruk van hoeveel out of the box werkt. Remote desktop naar Windows? Geen probleem met de ingebouwde Connections app. Screenshot maken of zelfs een filmpje? Standaard ingebakken. Agenda syncen met Google? Yep!

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

jacobras schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:28:
Afgelopen tijd Zorin OS en Fedora geprobeerd met een live usb stick, op laptop en desktop. Zorin sluit het meest aan qua UI, maar meteen al problemen met Firefox performance door Snap en de standaardkeuze voor Brave vind ik onpasselijk. Werkte wel mooi en standaard propriëtaire drivers is handig voor de out-of-the-box ervaring. Wel wat touchpad bugs qua gestures. Deze video van ene "YouTux channel" gebaseerd op een onderzoek naar hoe verschillende distro's beheerd worden/georganiseerd zijn deed me Zorin uiteindelijk opzij schuiven.
...
Zorin OS had allerlei hardware compatibiliteit problemen met recente laptop hardware bij mij. Dat is blijkbaar omdat de meeste recente versie al op een gedateerde Ubuntu release is gebaseerd, met dito verouderde hardware support. Prima op oudere apparaten, maar niet op de nieuwste. Laatste Ubuntu release draait echter prima hier.

Ik had echter tot voor kort ook problemen met de Firefox snap en GPU hardware acceleratie (e.g. Google earth, Ikea configurator... webGL achtige dingen)... maar met een recente update is het voorbij en werkt het vlekkeloos.

• desalniettemin
@jacobras Geen hibernate? Ik gebruik het nooit. Ik gebruik altijd Suspend. Even enter toets klikken, even wachten tot het ontwaakt, wachtwoord ingeven en voila ik kan het gebruiken. Ik weet ook niet hoe je hibernate moet instellen, maar ik wet wel dat als je hibernate wil gebruiken je swap net zo groot moet zijn als je geheugen. Net even gezocht. Het is wel in te stellen op Fedora Gnome, maar moet wel EUFI zijn.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-02 23:20
desalniettemin schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:53:
@jacobras Geen hibernate? Ik gebruik het nooit. Ik gebruik altijd Suspend. Even enter toets klikken, even wachten tot het ontwaakt, wachtwoord ingeven en voila ik kan het gebruiken. Ik weet ook niet hoe je hibernate moet instellen, maar ik wet wel dat als je hibernate wil gebruiken je swap net zo groot moet zijn als je geheugen. Net even gezocht. Het is wel in te stellen op Fedora Gnome, maar moet wel EUFI zijn.
Zelf zie ik twee voordelen voor hibernate:
- als je incidenteel je laptop gebruikt, is je batterij na een paar dagen leeg.
- als je laptop in suspend staat en de batterij is leeg, gaat je systeem onderuit (of wordt misschien nog wel netjes down gebracht), maar alle open tabs, docs enz. enz. zijn dan weg.

Zelf werkt de suspendmodus nu goed, maar ik moest wel de nodige toeren uithalen om ervoor te zorgen dat in suspend mode the ethernet-adapter en wifi-adapter ook echt uit gingen. Toen ik Linux Mint net had geïnstalleerd, was iedere ochtend m'n accu leeg als 'ie de avond ervoor niet zo goed als vol was voordat ik 'm in slaapstand zette.
Overigens had ik recent een Windows 11 laptop waar de wifi-adapter ook actief blijft tijdens slaapstand, waardoor de accu ook iedere keer leeg was na een dag.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@jacobras, zet eens Secure Boot uit, dan zal hibernate waarschijnlijk wel beschikbaar komen. Online vind je genoeg informatie hierover.
Wat betreft je OpenVPN, je moet natuurlijk wel de documentatie volgen. Het werkt met certificaten en je moet beide kanten hebben om fatsoenlijk een verbinding te kunnen maken. Mis je 1 helft, dan werkt het natuurlijk niet. Maar waarom geen Wireguard?

@desalniettemin, voor hibernate is UEFI geen harde eis, tenzij men dat bij Fedora heeft aangepast. Maar standaard dus niet. Swap wordt geadviseerd om minstens net zo groot te zijn als je RAM, maar als je minder geheugen gebruikt kan je met wat mazzel er mee weg komen. Ik heb het nooit geprobeerd, op systemen waar ik hibernate wilde hebben had ik minstens net zo veel swap.

Ik zou ook sleep gebruiken als dat ook echt zou werken op m'n werklaptop. Maar helaas, het systeem wordt half wakker kort na slaapstand of wordt weer helemaal wakker wanneer ik het scherm dicht doe. Ik gebruik daarom maar hibernate, dan weet ik zeker dat m'n accu niet na 22:00 leeg is en m'n werk foetsie. Dell Latitude 5440 mocht je je dat afvragen.

• jacobras

jacobras

Developer

Hero of Time schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:10:
@jacobras, zet eens Secure Boot uit, dan zal hibernate waarschijnlijk wel beschikbaar komen. Online vind je genoeg informatie hierover.
Wat betreft je OpenVPN, je moet natuurlijk wel de documentatie volgen. Het werkt met certificaten en je moet beide kanten hebben om fatsoenlijk een verbinding te kunnen maken. Mis je 1 helft, dan werkt het natuurlijk niet. Maar waarom geen Wireguard?
Tsja, dit was mijn lijstje van dingen die in eerste instantie in Windows wel werkten en in Fedora niet ;) Daar was de config downloaden vanaf de NAS voldoende om ermee te verbinden. Reden voor OpenVPN is simpelweg omdat het ingebouwd zit in de Synology software. Draai ondertussen ook Tailscale trouwens, dat werkt perfect.

Wat betreft Secure Boot: ik dual boot Windows en Framework raadt expliciet af om dan Secure Boot uit te zetten dus dat doe ik liever niet.

• desalniettemin
@Cranberry Ik gebruik geen laptop. Voor batterijgebruik zou je eens TLP kunnen proberen.

@Hero of Time Ik heb 16G RAM en een 2G swap. Je kunt ook geen swap gebruiken, maar het advies is ook al heb je 64G geheugen om altijd iets van swap in te stellen, want de kernel gebruikt het. Ook al heb je meer dan genoeg geheugen. Dit advies is van Alan Pope aka Popie.

• pporrio
Ik heb al jaren geen swappartitie of swapfile meer ingesteld op mijn computer met 32GB RAM. Nooit issues gehad. Nog wel een tijdje zram gebruikt, maar inmiddels ook al een lange tijd niet meer.

Mijn platencollectie

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jacobras schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:37:
Wat betreft Secure Boot: ik dual boot Windows en Framework raadt expliciet af om dan Secure Boot uit te zetten dus dat doe ik liever niet.
Waar staat het dan zo nadrukkelijk? Wat letterlijk direct op de plek waar je heen linkt staat er namelijk dit:
Secure Boot is optional: Enabling secure boot is completely optional and not necessary for normal operation, it's a personal choice
Optioneel en volledig persoonlijke keus. Niks geen "het moet aan" of wat dan ook. Ook Windows heeft het niet nodig, alleen tijdens installatie wordt er naar gekeken en dat is 't. BF6 heeft het als eis, maar dat is toch een BS game met onzin requirements. :+

Ging mij er meer om als uitleg waarom je geen hibernate hebt.
desalniettemin schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:59:
@Hero of Time Ik heb 16G RAM en een 2G swap. Je kunt ook geen swap gebruiken, maar het advies is ook al heb je 64G geheugen om altijd iets van swap in te stellen, want de kernel gebruikt het. Ook al heb je meer dan genoeg geheugen. Dit advies is van Alan Pope aka Popie.
Heb eerder systemen gehad met genoeg geheugen en een beetje swap, maar toen ik na al die tijd geen swap gebruik zag tenzij m'n geheugen ook echt vol begon te lopen, heb ik het eigenlijk niet meer op desktops. Heb m'n systeem eens vast zien lopen toen 't geheugen vol was, maar een swap zou dat niet voorkomen, vol is gewoonweg vol, dus als iets na 32 GB RAM nog 8 GB wil terwijl je maar een swap van 2 GB hebt, gaat het systeem ook gewoon dood.

• jacobras

jacobras

Developer

Hero of Time schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:25:
[...]

Waar staat het dan zo nadrukkelijk? Wat letterlijk direct op de plek waar je heen linkt staat er namelijk dit:

[...]
Iets daaronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEJZN40RZqoMMCNygReD5w73EJI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MfF0bNjod8vmra0rLy9vS8EE.png?f=user_large
Hero of Time schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:25:
Optioneel en volledig persoonlijke keus. Niks geen "het moet aan" of wat dan ook. Ook Windows heeft het niet nodig, alleen tijdens installatie wordt er naar gekeken en dat is 't. BF6 heeft het als eis, maar dat is toch een BS game met onzin requirements. :+
Goed om te weten :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jacobras schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Iets daaronder:

[Afbeelding]

[...]

Goed om te weten :)
Bijkomend voordeel: Windows gaat niet spontaan je schijf versleutelen met bitlocker of wat er ook in non-pro zit zonder je te informeren, zodat je de recovery key kan opslaan. Want gegarandeerd dat er eens gezeik komt, je niet meer in Windows komt, data wilt uitlezen maar tegen encryptie aan loopt en je kan fluiten naar je data omdat je geen idee had dat het was toegepast.

Heb op m'n werk overigens via WDS Windows 11 geïnstalleerd zonder problemen terwijl SB uit stond. Was geen enkel probleem en kwam er pas achter toen bitlocker niet automatisch wilde activeren ondanks beleid. :+

• bram91
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:23
Na het heel lang geleden al eens geprobeerd te hebben vond ik het tijd voor een nieuwe poging om Linux te gaan gebruiken (voorlopig hou ik Windows er nog naast geïnstalleerd staan). Na eerst Ubuntu geprobeerd te hebben uiteindelijk uitgekomen bij Linux Mint. Draait als een zonnetje. Het voelt ontzettend snel, licht en bijna onzichtbaar vergeleken met de aandacht die Windows soms van je opeist.

Ik wilde graag, net als op Windows, een oplaadlimiet voor mijn laptop kunnen instellen. Dat kan via de terminal, maar ik heb Claude er een GUI bij laten maken, en dat werkt nog perfect ook. Daarna ook nog een GUI laten maken om de RGB te kunnen instellen en ook dat werkt. Nu heb ik helemaal het gevoel dat ik niets meer mis van Windows.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AId5h4cWKCxKE7dmfNoyJMB8HS8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kmSF7EqjCgQDyAcd94Z9t3Lp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGVxMXerP85tgAZ1tI-ccDF8CI4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KmUCwAWsF20RCF8svjlZDC8M.png?f=fotoalbum_tile

• desalniettemin
Mooi man en welkom in de wondere wereld die Linux heet. Zelf gebruik ik Debian Xfce.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik ben ook maar eens aan het overstappen.
Ik had een 2e mini pc waar ik een en ander op kon testen. Ik wou perce Freecad, BambuStudio, OrcaSlicer en een outlook mailbox kunnen draaien.
Dit ging uiteindelijk via een AppImage en gebruik Gear Lever om ze in t menu te plaatsen.
Ik heb niet zoveel (nog) met Gnome, dus wou Cinnamon of KDE.
De volgende distro's getest:
- Mint
- Debian
- OpenSuse
(In deze volgorde)

Op Mint werkte eigenlijk alles wel, installatie ging vlekkeloos, maar ik ben niet zo gecharmeerd van Cinnamon.
Vervolgens Debian. KDE bevalt me veel beter. Debian heeft wel wat meer manuele installatie nodig, zoals netwerk. Helaas kreeg ik een van de AppImages niet aan t werk, Freecad wou niet meespelen.
Dus maar OpenSuse erop gezet, snelle installatie en alle AppImages werken uiteindelijk.
En natuurlijk helemaal prima dat deze uit Duitsland komt.
Uiteindelijk deze versie op mijn PC gezet.

Uitdaging: OneDrive, alles wat ik heb staat daar op (naast mijn volle Nas). Dus op zoek naar een alternatief, dat is uiteindelijk IceDrive geworden. Nu alles aan het overhevelen (nog 10 uur te gaan).

Ik ben zeer (vooralsnog) zeer tevreden met OpenSuse. Maar wellicht dat ik nog eens overstap naar Debian als ik FreeCad aan de praat krijg. Ik ga dit nog eens testen op de reserve PC.

Ik heb overigens de gehele installatie op een andere HD gedaan, zodat ik af en toe nog terug kan voor wat werkgerelateerd spul.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 07-02-2026 20:10 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

rinkel schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:05:
...
Uitdaging: OneDrive, alles wat ik heb staat daar op (naast mijn volle Nas). Dus op zoek naar een alternatief, dat is uiteindelijk IceDrive geworden. Nu alles aan het overhevelen (nog 10 uur te gaan).
Ik gebruik Ubuntu, dus dat is wel anders, maar ik heb zowel OneDrive and Google Drive gewoon toegankelijk in files. Door online accounts toe te voegen.
Ik ben zeer (vooralsnog) zeer tevreden met OpenSuse. Maar wellicht dat ik nog eens overstap naar Debian als ik FreeCad aan de praat krijg. Ik ga dit nog eens testen op de reserve PC.
Ook weer Ubuntu natuurlijk, maar FreeCAD werkt hier perfect. Ik gebruik het veelal ook voor 3D printen, maar gebruik FlashPrint (Flatpack) als slicer (Flashforge printer).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Installeren van 'online accounts' is een Gnome dingetje en werkt dus niet zomaar in andere desktop omgevingen zoals KDE.

Voor FreeCAD via AppImage klinkt als het ontbreken van dependencies. Makkelijk te achterhalen door het via de terminal te starten.

• rinkel
  • Nu online
Hero of Time schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:16:
Installeren van 'online accounts' is een Gnome dingetje en werkt dus niet zomaar in andere desktop omgevingen zoals KDE.

Voor FreeCAD via AppImage klinkt als het ontbreken van dependencies. Makkelijk te achterhalen door het via de terminal te starten.
Zo ben ik er inderdaad achter gekomen. Na het installeren van die dependencies werkt het nu.
Ik ga Debian even testen nog, maar ik denk dat ik bij OpenSuse blijf.

Voor outlook gebruik ik nu Prospect Mail, zolang ik daar nog mail ontvang.

Edit
Ik heb net nogmaals met Thunderbird geprobeerd. Ik kreeg een foutmelding, maar toch op "Done geklikt"... en zowaar, het werkt gewoon.

[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 07-02-2026 22:55 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor mail van MS gebruik ik op m'n werk Evolution met Evolution-EWS voor Outlook/Exchange. Een Gnome applicatie terwijl ik KDE gebruik. Maar het is de enige die zo goed werkt en een hele suite is.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13-02 13:53

Internet Janny

He does it for free

Bij mij werkt TB goed met 2 outlook accounts.

Ik heb een Minisforum u760slim en was in de veronderstelling dat er geen wifi op zat. Windows vond nooit wat. Blijkt onder Linux er wel degelijk een wifi chip in te zitten :´)

Zero compensation

• rinkel
  • Nu online
Nu ook Evolution aan de praat. Dat 2fa gedeelte is wel slecht met die video eroverheen.

Nu nog bekijken welke ik ga gebruiken.

Ik heb inmiddels Freecad en Bambu Studio via flathub gevonden. Dus die gaan mee in de updates.

• Mark de Vaal
rinkel schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:05:
Ik ben ook maar eens aan het overstappen.
Ik had een 2e mini pc waar ik een en ander op kon testen. Ik wou perce Freecad, BambuStudio, OrcaSlicer en een outlook mailbox kunnen draaien.
Dit ging uiteindelijk via een AppImage en gebruik Gear Lever om ze in t menu te plaatsen.
Ik heb niet zoveel (nog) met Gnome, dus wou Cinnamon of KDE.
De volgende distro's getest:
- Mint
- Debian
- OpenSuse
(In deze volgorde)

Op Mint werkte eigenlijk alles wel, installatie ging vlekkeloos, maar ik ben niet zo gecharmeerd van Cinnamon.
Vervolgens Debian. KDE bevalt me veel beter. Debian heeft wel wat meer manuele installatie nodig, zoals netwerk. Helaas kreeg ik een van de AppImages niet aan t werk, Freecad wou niet meespelen.
Dus maar OpenSuse erop gezet, snelle installatie en alle AppImages werken uiteindelijk.
En natuurlijk helemaal prima dat deze uit Duitsland komt.
Uiteindelijk deze versie op mijn PC gezet.
Ik was na 2 jaar CachyOS ook weer rond an het snuffelen. OpenSuse, Siduction (Debian SID als OS) etc. met verschillend desktops, maar op 1 of andere manier als je een Arch Distro gewend ben kan je er niet van weg blijven. It just works for me. Dus maar weer CachyOS met KDE erop gezet.
Freecad kan je als Appimage of als Flatpak installeren. Mijn voorkeur is Flatpak. Anders een appimage met gearlever gebruiken.

• desalniettemin
@rinkel Welke opensuse? Stabiel of Tumbleweed?

[ Voor 12% gewijzigd door desalniettemin op 08-02-2026 19:26 ]

• rinkel
  • Nu online
desalniettemin schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:25:
@rinkel Welke opensuse? Stabiel of Tumbleweed?
Ik ben nog een beetje zoekende,
Ik had eerst Mint, daarna openSuse Tumbleweed, daarna Debian, en nu ga ik voor Leap.
De reden is een stabiele variant, en het feit dat deze uit europa komt.

Lukt me nu alleen even niet om een bootable versie van Leap te maken gek genoeg (Impression).
Inmiddels ook een andere tool gebruikt, helaas. Misschien dat de ISO niet goed is. Ik heb nu een andere mirror.

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 08-02-2026 20:53 ]

• Telin
Ik zit nu open openSUSE Slowroll. Nog steeds rolling maar dan minder snel dan Tumbleweed maar nog steeds veel meer up to date dan Leap.
Wat ik merkte is dat openSUSE iso's niet lekker werken met tools zoals Ventoy. Probeerde het via een iso met Ventoy te installeren maar lipe tegen allemaal vage problemen. De iso "gewoon" op een usb drive gezet en het werkte prima zonder enige problemen.

• rinkel
  • Nu online
De images waren ook prima, ik had iets vreemds in mn bios, bootsequence stond goed, maar bios wou de USB stick niet herkennen.
Uiteindelijke gelukt, ik typ dit op Leap.
Alles draait weer, voor een paar toepassingen had ik flatpak repo nodig, ook gelukt.
Snap lukt alleen via de terminal, niet in Discover. Dit werkte wel op Debian.
Snap had ik nodig voor een oudere applicatie die nergens anders te vinden is.

Ik wil gewoon een goed werkend systeem, had in het verleden niet-LTS versies gehad, maar ik ben niet thuis genoeg in Linux om veel zaken te repereren als t fout gaat.

• pporrio
@rinkel heb je snapd geïnstalleerd? Zie: https://snapcraft.io/install/snapd/opensuse

Waarschijnlijk heb je een plugin nodig voor Discoverer. Geen idee of dat bestaat voor OpenSUSE. Anders zul je het inderdaad via de command line moeten doen.

[ Voor 51% gewijzigd door pporrio op 08-02-2026 23:44 ]

Mijn platencollectie

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:29
Ik zit helaas nog even primair op Windows (11 IoT LTSC danwel). Ik gebruik al wel een jaar of 25 Linux hier en daar, maar vooral aan de serverkant. Zo nu en dan een paar maanden op de desktop totdat iets mij weer terug forceerd.

Afgelopen zomer een paar weken aan het hobby'en geweest met Fedora+KDE, maar veel gedoe gehad om m'n OBS virtual webcam aan de praat te krijgen (V4L2 kernel modules moeten compilen die bij updates weer omvallen, enz - die uit de repositories werkten niet goed, enz). En flinke problemen met screen sharing in Teams (werkte nog niet echt lekker met Wayland en een community made Teams package - en vanuit de browser (Firefox) helemaal niet goed - XWayland enz nodig).

Ik draai wel alweer even CachyOS met Cosmic op m'n laptop en dat is een heerlijk snelle en stabiele combinatie.

Maar voor een volledige werkstation switch houden helaas Teams en Rust (de game) mij nog tegen.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:09:
Ik zit helaas nog even primair op Windows (11 IoT LTSC danwel). Ik gebruik al wel een jaar of 25 Linux hier en daar, maar vooral aan de serverkant. Zo nu en dan een paar maanden op de desktop totdat iets mij weer terug forceerd.

Afgelopen zomer een paar weken aan het hobby'en geweest met Fedora+KDE, maar veel gedoe gehad om m'n OBS virtual webcam aan de praat te krijgen (V4L2 kernel modules moeten compilen die bij updates weer omvallen, enz - die uit de repositories werkten niet goed, enz). En flinke problemen met screen sharing in Teams (werkte nog niet echt lekker met Wayland en een community made Teams package - en vanuit de browser (Firefox) helemaal niet goed - XWayland enz nodig).

Ik draai wel alweer even CachyOS met Cosmic op m'n laptop en dat is een heerlijk snelle en stabiele combinatie.

Maar voor een volledige werkstation switch houden helaas Teams en Rust (de game) mij nog tegen.
Check anders even rambox. Voor o.a. teams en outlook is dat echt goud. Screen sharing werkt gewoon.
De reden is dat rambox een built-in chromium heeft en dat het eigenlijk gewoon verkapte browser is. Maar er zitten wat optimaisaties in dat het "gewoon" werkt allemaal. Ook onder wayland.

• Telin
rinkel schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:11:
De images waren ook prima, ik had iets vreemds in mn bios, bootsequence stond goed, maar bios wou de USB stick niet herkennen.
Uiteindelijke gelukt, ik typ dit op Leap.
Alles draait weer, voor een paar toepassingen had ik flatpak repo nodig, ook gelukt.
Snap lukt alleen via de terminal, niet in Discover. Dit werkte wel op Debian.
Snap had ik nodig voor een oudere applicatie die nergens anders te vinden is.

Ik wil gewoon een goed werkend systeem, had in het verleden niet-LTS versies gehad, maar ik ben niet thuis genoeg in Linux om veel zaken te repereren als t fout gaat.
Snap geprobeerd toe te voegen aan Discover via de knop add snap in Discover -> Instellingen?
Ik weet dat die er zit in Discover op openSUSE tumbleweed en Slowroll. Ik ben zwaar anti snap dus ik ga er zelf niet op klikken ;)

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:29
Telin schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:06:
Ik zit nu open openSUSE Slowroll. Nog steeds rolling maar dan minder snel dan Tumbleweed maar nog steeds veel meer up to date dan Leap.
Wat ik merkte is dat openSUSE iso's niet lekker werken met tools zoals Ventoy. Probeerde het via een iso met Ventoy te installeren maar lipe tegen allemaal vage problemen. De iso "gewoon" op een usb drive gezet en het werkte prima zonder enige problemen.
Oh dit had ik ook met CachyOS op m'n laptop - turns out dat Ventoy gebruiken in een andere boot mode hielp: https://www.ventoy.net/en/doc_secondary_boot_menu.html

@L0g0ff thanks die ga ik even onthouden :)

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-02 10:39

Silence

Godlike

Gisteren naar Pop OS gegaan alles ingesteld en geinstalleerd kom ik er achter dat de audio het niet doet op dat specifieke laptop model. Alles van ChatGPT en internet geprobeerd niks werkte.
De GUI vond ik wel fijn vergeleken met Ubuntu etc niet zoveel bloatware, maar zonder audio heb ik er niet veel aan. Ga straks maar eens CachyOS installeren.

Inventaris - Steam

• Miki
  • Nu online
Silence schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:55:
Gisteren naar Pop OS gegaan alles ingesteld en geinstalleerd kom ik er achter dat de audio het niet doet op dat specifieke laptop model. Alles van ChatGPT en internet geprobeerd niks werkte.
De GUI vond ik wel fijn vergeleken met Ubuntu etc niet zoveel bloatware, maar zonder audio heb ik er niet veel aan. Ga straks maar eens Mint installeren.
Als de audio het bij Mint wel doet dan is het ook op te lossen voor Pop OS. Zowel Mint als Pop OS gebruiken Ubuntu LTS als basis.

• rinkel
  • Nu online
pporrio schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:37:
@rinkel heb je snapd geïnstalleerd? Zie: https://snapcraft.io/install/snapd/opensuse

Waarschijnlijk heb je een plugin nodig voor Discoverer. Geen idee of dat bestaat voor OpenSUSE. Anders zul je het inderdaad via de command line moeten doen.
Ik heb het nu via de commandline kunnen installeren.
Telin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Snap geprobeerd toe te voegen aan Discover via de knop add snap in Discover -> Instellingen?
Ik weet dat die er zit in Discover op openSUSE tumbleweed en Slowroll. Ik ben zwaar anti snap dus ik ga er zelf niet op klikken ;)
Die heb ik nog niet gevonden, maar via de commandline kunnen installeren.

Ik hoor vaker negatieve dingen over snap, wat is daar mee hand?
Ik heb overigens maar 1 applicatie via snap gedaan, omdat ik deze nergens anders kon vinden.

Edit,
Ah, ik lees dat snap vaak slechter presteert en Ubuntu sneaky snap apps installeert

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 09-02-2026 15:33 ]

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:37

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

rinkel schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:16:
Ah, ik lees dat snap vaak slechter presteert en Ubuntu sneaky snap apps installeert
Voor zover ik weet zijn er geen snap apps die sneaky zijn. Het is wel zo dat niet iedereen blij is met snap op zich.
Ook het updaten van snap apps ging/gaat niet altijd even soepel.

while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done

• rinkel
  • Nu online
Telin schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:06:
Goeie tip! Die had ik nog niet gezien. Dit lijkt me een goed compromis.
Toch weer een nieuwe install doen dus... Zo blijf je distro's swappen... :P
Ik zag dat er een upgrade pad is van Leap naar Slowroll, maar ik denk dat ik gewoon schoon begin.

• Telin
rinkel schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Goeie tip! Die had ik nog niet gezien. Dit lijkt me een goed compromis.
Toch weer een nieuwe install doen dus... Zo blijf je distro's swappen... :P
Ik zag dat er een upgrade pad is van Leap naar Slowroll, maar ik denk dat ik gewoon schoon begin.
Heel erg platgeslagen zou je moeten kunnen "upgraden" vanaf Leap of "downgraden" van Tumbleweed door de repos aan te passen en een vendor change toe te passen (toe te laten).
Persoonlijk was Tumbleweed een test dingetje voor mij en had ik het ondertussen dusdanig verbouwd dat het voor mij makkelijker en sneller was om gewoon een schone installatie Slowroll eroverheen te zetten.

• Telin
rinkel schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:16:
Edit,
Sneaky zal nog wel meevallen.
Wat mij persoonlijk tegenstaat aan snaps is dat het closed source is dat oneerlijk gepushed wordt. (Software center doet op het eerste gezicht het voorkomen als of er alleen een snap versie beschikbaar is terwijl ook native of flatpak versie beschikbaar zijn)

snapd, waarom zou ik een deamon continue moeten hebben draaien op de achtergrond om een programmatje te kunnen gebruiken?

snaps kunnen met een eigen systemd-service komen die blijven draaien op de achtergrond ook al ben je gestopt met het gebruiken van de snap.

flatpaks gebruiken wat ze nodig hebben wanneer je het gebruikt en vereisen geen deamon en systemd-services die continue op de achtergrond draaien.

• desalniettemin
Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:09:

Misschien moet je eens Winhance proberen om Winslop 11 te ontbloaten.
Pagina: 1 ... 53 54 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.