Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:53
Flathub.

Erg fijn dat het er is.

Maar wie beheert flathub nu eigenlijk echt?

Dit wou ik uitgezocht hebben.

The Gnome project / The Gnome foundation.

De grootste partij in de gnome project is IBM/Red Hat.

https://www.redhat.com/en...ses/press-gnomefoundation

Ik hoor hier verder niemand over en op het net. Kunnen we de files op flathub wel vertrouwen als IBM/Red Hat het in beheer heeft?

IBM wil graag overal telemetry in hebben en heeft herhaaldelijk laten zien dat ze niet te vertrouwen zijn.

Wie kan hier misschien wat meer over vertellen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 17:15
@toro De source van de Flathub website, zowel de frontend als de backend, zijn open source. Flatpak is open source. De packages op Flathub worden door middel van configuratiebestanden geïnstalleerd, deze staan ook op GitHub.

Voordat je met Flatpak een applicatie installeert kun je het manifest controleren.

Kan Red Hat of IBM bijvoorbeeld met finger printing achterhalen wat jij via Flathub installeert? Mogelijk. Iemand beheert de server waar die open source website met de open source manifests op draait, die kan daar telemetry op hebben die niet open source is en het doorsturen naar Red Hat of IBM. Als je dat idee kwalijk vind denk ik dat je beter geen internet meer kunt gebruiken.

Wat is het precies dat je verder wilt weten? Ga je alles wat Red Hat en IBM aan ontwikkeling in een Linux ecosysteem bijdraagt onderzoeken en/of ontwijken? Daar wens ik je in ieder geval veel succes mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Corrigan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:27:
[...]

Debian 12 met Gnome in een netinstall was hier niet werkbaar te krijgen voor het afspelen van video's in browser of in apps. Geloei van de fans, haperende video's, het was niet te doen. Zwaar irritant.
Het werkte ook niet met de laatste kernel upgrade naar 6.12 en intel-media-va-driver-non-free driver uit de backports en diverse Wayland instellingen. Met Flatpaks was het al helemaal niet te doen. Dan is maar next, volgende Linux distro.

Met Fedora en Arch die aangeven dicht bij de upstream te zitten werkt video's afspelen allemaal wel direct uitstekend. Blijft apart.
Standaard wordt beperkte firmware geïnstalleerd, voor de rest zoals met Intel voor HDMI geluid en waarschijnlijk ook acceleratie zal je non-free firmware nodig hebben. En dat staat er standaard niet op. Mocht je het ooit weer eens proberen, kijk dan in de logs, daar zou het een en ander moeten staat over mogelijk missende firmware.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:53
Jolijter in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"Jolijter schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:17
Wat is het precies dat je verder wilt weten? Ga je alles wat Red Hat en IBM aan ontwikkeling in een Linux ecosysteem bijdraagt onderzoeken en/of ontwijken? Daar wens ik je in ieder geval veel succes mee.
Fedora en centos ontwijk ik nu wel. Vond dat niet zo leuk van RH wat ze met centos gedaan hadden. En toen kwamen er geluiden dat RH telemetry in Fedora wou hebben. En daarnaast zijn de belangrijkste poppetjes vervangen bij Fedora door RH mensen.

Ik heb Fedora lang gebruikt maar toen werd ik het wel een beetje beu van al die IBM fratsen en vertrouwde RH/Fedora niet meer. En dat begon eigenlijk al toen zodra het in het nieuws kwam dat IBM RH ging overnemen.

En dat is jammer. Ik gebruikte RH Linux al sinds eind jaren '90. Fedora en centos waren naast debian, mijn vaste distros ;(

Ik vertrouw IBM niet. Misschien dat ik daarom voorzichtig wil zijn qua flathub gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:52:
[...]

Standaard wordt beperkte firmware geïnstalleerd, voor de rest zoals met Intel voor HDMI geluid en waarschijnlijk ook acceleratie zal je non-free firmware nodig hebben. En dat staat er standaard niet op. Mocht je het ooit weer eens proberen, kijk dan in de logs, daar zou het een en ander moeten staat over mogelijk missende firmware.
Thnx. Ik kon alleen niets vinden in de logs. Ook nog met VSync en DRI zitten uitproberen met hulp van de uitgebreide Arch Wiki ook al was het Debian. Maar op een gegeven moment was ik wel klaar mee.

Wellicht doe ik later wel weer een nieuwe poging wanneer waarschijnlijk later dit jaar Debian Trixie uitkomt. Voor nu ben ik nog ChromeOS Flex aan het ontdekken. Daar zit veel meer in dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Trixie zit nu in freeze merk ik. Ik houd de berichten niet echt bij maar merk het in welke en het aantal updates dat ik krijg. Dat is minder en wat conservatiever qua versies. Wel net LibreOffice 25.2 gekregen, KDE Plasma 6.3.2 en Qt 6.8.2, van 24.8, 6.3.0 en 6.7.4 respectievelijk. Plasma is een minor versie, niet echt schokkend, maar de andere twee vooral Qt is best groot te noemen om een major versie te vernieuwen. Kernel zal niet gaan veranderen aangezien 6.12 als longterm staat gemarkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Hero of Time schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:59:
Wel net LibreOffice 25.2 gekregen, KDE Plasma 6.3.2 en Qt 6.8.2, van 24.8, 6.3.0 en 6.7.4 respectievelijk. Plasma is een minor versie, niet echt schokkend, maar de andere twee vooral Qt is best groot te noemen om een major versie te vernieuwen.
offtopic:
major.minor.patch. Dus KDE is een patch update. Qt is een minor update. LO volgt geen semver dus niks concreets over te zeggen (gok dat er eigenlijk een cijfertje mist, en 25.2 meer de markerting versie is met nog een .0, .1, ....). En als het echt semver is dan mogen minor versies geen breaking changes bevatten. Bljift echter staan dat er wel grotere wijzigingen in kunnen/zullen zitten met mogelijk kans op (meer) bugs. En wellicht zelfs ABI incompatibiliteit? Dus meer rebuilds nodig.

Ben wel benieuwd naar Trixie. Vooral ook v.w.b. updaten. Ik draai Debian alleen op server achtigen en dus altijd wel "spannend". Alhoewel ik in Buster => Bullseye => Bookworm nog geen issues heb gehad (alhoewel denk ik nooit alle 3. Dus bv op een VPS Buster => Bullseye en later een nieuwe VPS met Bullseye en dan dus Bullseye => Bookworm. En in ieder geval 2 van de 3 systemen die ik nu heb heb ik 2 jaar terug Bookworm uit testing op gezet en dus hebben die nooit een major upgrade gehad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
Officieel nog niet:
The freeze for trixie will happen according to the following timeline:

2025-03-15 - Milestone 1 - Transition and Toolchain Freeze
2025-04-15 - Milestone 2 - Soft Freeze
2025-05-15 - Milestone 3 - Hard Freeze - for key packages and packages without autopkgtests
TBA - Milestone 4 - Full Freeze
https://release.debian.org/trixie/freeze_policy.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:55
toro schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:22:
[...]

Fedora en centos ontwijk ik nu wel. Vond dat niet zo leuk van RH wat ze met centos gedaan hadden. En toen kwamen er geluiden dat RH telemetry in Fedora wou hebben. En daarnaast zijn de belangrijkste poppetjes vervangen bij Fedora door RH mensen.

Ik heb Fedora lang gebruikt maar toen werd ik het wel een beetje beu van al die IBM fratsen en vertrouwde RH/Fedora niet meer. En dat begon eigenlijk al toen zodra het in het nieuws kwam dat IBM RH ging overnemen.

En dat is jammer. Ik gebruikte RH Linux al sinds eind jaren '90. Fedora en centos waren naast debian, mijn vaste distros ;(

Ik vertrouw IBM niet. Misschien dat ik daarom voorzichtig wil zijn qua flathub gebruik.
Maar alles wat je doet met RH is opensource toch? Als je het niet vertrouwt dan trek je een fork, controleer je de code en hobbel je lekker door.

Zijn canonical en opensuse wel 100 procent te vertrouwen? En bij Arch en Debian werken zoveel vrijwilligers dat 1 persoon met slechte intenties ook ook een rootkit kan pushen. En is niet elk pakketje wat je installeert via een packet manager zonder de code regel voor regel te hebben nagelezen potentieel een backdoor?

Het is vervelend want RH met CentOS heeft gedaan. Maar je kunt door naar Alma/Rocky en buiten de naam blijft verder alles hetzelfde.

Als je kijkt wat RH voor moois gebracht heeft aan de FOSS gemeenschap dan is dat toch ook niet iets waar je zo overeen kunt stappen, toch?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:17:
[...]

offtopic:
major.minor.patch. Dus KDE is een patch update. Qt is een minor update. LO volgt geen semver dus niks concreets over te zeggen (gok dat er eigenlijk een cijfertje mist, en 25.2 meer de markerting versie is met nog een .0, .1, ....). En als het echt semver is dan mogen minor versies geen breaking changes bevatten. Bljift echter staan dat er wel grotere wijzigingen in kunnen/zullen zitten met mogelijk kans op (meer) bugs. En wellicht zelfs ABI incompatibiliteit? Dus meer rebuilds nodig.
offtopic:
Voor KDE idd een patch, the minor update is daarvoor geweest uiteraard, ergens in januari. Verders zie ik voor libraries zoals Qt een minor versie update als wat groter dan gebruikelijk omdat er aardig wat kan veranderen. Kijk maar eens hoeveel er stuk is gegaan tussen Python 3.12 en 3.13. Je kan het dan een 'minor' versie update noemen, de impact is een stuk groter.

LO volgt jaar.maand voor releases en bugfixes krijgen een patch nummer mee, maar er kan toch aardig wat veranderingen zitten tussen twee 'maand' versies. Voor je dagelijks gebruik is de versie niet zo belangrijk, maar andere software dat er gebruik van maakt via APIs/ABIs is dat natuurlijk een ander verhaal.
Ben wel benieuwd naar Trixie. Vooral ook v.w.b. updaten. Ik draai Debian alleen op server achtigen en dus altijd wel "spannend". Alhoewel ik in Buster => Bullseye => Bookworm nog geen issues heb gehad (alhoewel denk ik nooit alle 3. Dus bv op een VPS Buster => Bullseye en later een nieuwe VPS met Bullseye en dan dus Bullseye => Bookworm. En in ieder geval 2 van de 3 systemen die ik nu heb heb ik 2 jaar terug Bookworm uit testing op gezet en dus hebben die nooit een major upgrade gehad).
Ik heb zelf Stable regelmatig bijgewerkt van de ene naar de volgende versie en zelden problemen gehad. Sources.list aanpassen naar de nieuwe code naam en de wiki volgen. Naderhand wat overgebleven packages opruimen omdat die niet meer in de nieuwe versie zitten en je kan weer 2 jaar voort. Uiteraard als je bepaalde software draait is het wel nodig om te kijken of die blijft werken. Ik heb al eens wat issues gehad met Domoticz bijvoorbeeld op m'n Pi omdat ik al een upgrade had uitgevoerd zonder te weten of de plugins wel bleven werken. Die waren niet helemaal compatible met de nieuwe Python versie, dat kwam pas met een nieuwe Domoticz versie een paar maanden later. Die Pi draait nog steeds Debian 11, terwijl m'n Pi-hole Pi wel 12 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:35
Miki schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:26:
Ik zou zelf standaard de categorie ouders/ schoonouders voorzien van Linux Mint. Dat lijkt het meeste op Windows 7/10 en zorgt ervoor dat heel veel oude systeempjes nog heel lang meekunnen.

Ik heb zelf mijn schoonouders gemigreerd naar Linux Mint en ik heb ze eigenlijk niet meer gehoord met computer problemen. Geen last meer van browser hi-jacks dat Edge weer de standaard browser was en ook niet over allerlei vage software en browser pop-up’s.
Het enige waar ik echt klachten over kreeg was dat de pc soms niet uit te zetten is en alleen in pauze stand. Lang leve unattended updates dus ik heb gezegd dat ik daar nog wel een keer naar ga kijken als ik weer langskom… oftewel helemaal niet dat is een bewuste feature :D
Dank voor de tip.
Ik heb mijn vader en moeder jaren geleden op Ubuntu gezet. Nooit dus problemen mee gehad.
Welke Linux Mint desktop gebruik je dan? Cinnamon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51
ahbart schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:37:
[...]

Dank voor de tip.
Ik heb mijn vader en moeder jaren geleden op Ubuntu gezet. Nooit dus problemen mee gehad.
Welke Linux Mint desktop gebruik je dan? Cinnamon?
Idd gewoon Cinnamon. Maar als je je ouders jaren geleden hebt overgezet en ze zijn gewend geraakt aan de Ubuntu Desktop dan zou ik eerlijk gezegd dat niet nog een keer gaan wijzigen. Veranderen om het veranderen is bij mensen op leeftijd nooit verstandig. De generatie die niet met computers is opgegroeid heeft zichzelf patronen/ handelingen aangeleerd om functies uit te voeren en is niet zoals de latere generaties gericht op functies zoeken om de computer te bedienen. Ubuntu is dan in mijn ogen gewoon prima als ze daarmee uit de voeten kunnen.

Ik zou alleen voor Mint kiezen op het moment dat je voor de keuze staat om een Windows 10 machine te vervangen ivm oud/traag systeem, aflopen Windows 10, teveel onderhoud/ malware bestrijding bij mensen op leeftijd. De overgang van Windows 7/10 naar Linux Mint is te overzien, de look and feel is herkenbaar waardoor het niet gelijk afschrikt en de overgang daardoor laagdrempeliger is. Daarnaast zit er een lange ondersteuning op en is de distro ook gewoon lekker solide en daardoor stabiel.

Daarmee bedoel ik overigens niet dat Mint alleen voor bejaarden goed is :+ Want ook voor de jongere gebruikers biedt het veel gemak en comfort. Ik vind alleen persoonlijk dat er betere desktop managers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:35
Miki schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Idd gewoon Cinnamon. Maar als je je ouders jaren geleden hebt overgezet en ze zijn gewend geraakt aan de Ubuntu Desktop dan zou ik eerlijk gezegd dat niet nog een keer gaan wijzigen. Veranderen om het veranderen is bij mensen op leeftijd nooit verstandig. De generatie die niet met computers is opgegroeid heeft zichzelf patronen/ handelingen aangeleerd om functies uit te voeren en is niet zoals de latere generaties gericht op functies zoeken om de computer te bedienen. Ubuntu is dan in mijn ogen gewoon prima als ze daarmee uit de voeten kunnen.

Ik zou alleen voor Mint kiezen op het moment dat je voor de keuze staat om een Windows 10 machine te vervangen ivm oud/traag systeem, aflopen Windows 10, teveel onderhoud/ malware bestrijding bij mensen op leeftijd. De overgang van Windows 7/10 naar Linux Mint is te overzien, de look and feel is herkenbaar waardoor het niet gelijk afschrikt en de overgang daardoor laagdrempeliger is. Daarnaast zit er een lange ondersteuning op en is de distro ook gewoon lekker solide en daardoor stabiel.

Daarmee bedoel ik overigens niet dat Mint alleen voor bejaarden goed is :+ Want ook voor de jongere gebruikers biedt het veel gemak en comfort. Ik vind alleen persoonlijk dat er betere desktop managers zijn.
Nee, Ik zal ze zeker niet van Ubuntu af halen. Maar binnenkort moet hun computer, die ze steeds minder gebruiken vanwege tablet en telefoon, geupdate worden. Ik vrees dat de Ubuntu LTS versie inmiddels al we aan vervanging toe is. :X
Mijn vraag betrof vooral nieuwe situaties. Ik help geregeld anderen, en krijg vaak de vraag wat er met hun computer moet als windows 10 stopt. Het vervelende is dat bijvoorbeeld een Seniorweb geen linux ondersteund. Dus dan blijven ze op mij aangewezen. Dat is ook niet ideaal. Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
ahbart schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:16:
[...]

Nee, Ik zal ze zeker niet van Ubuntu af halen. Maar binnenkort moet hun computer, die ze steeds minder gebruiken vanwege tablet en telefoon, geupdate worden. Ik vrees dat de Ubuntu LTS versie inmiddels al we aan vervanging toe is. :X
Mijn vraag betrof vooral nieuwe situaties. Ik help geregeld anderen, en krijg vaak de vraag wat er met hun computer moet als windows 10 stopt. Het vervelende is dat bijvoorbeeld een Seniorweb geen linux ondersteund. Dus dan blijven ze op mij aangewezen. Dat is ook niet ideaal. Lastig.
Probeer eens ChromeOS Flex van Google. Ik gebruik deze ook sinds kort voor erbij en ben enthousiast over het gebruiksgemak en de behoorlijk uitgebreide mogelijkheden. Zoals een Linux-modus waarbij je ook apps kunt installeren dan alleen van Google.

Het werkt allemaal heel smooth met offline updates op de achtergrond. Je hebt er geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:24
oke welke linux distro is het beste in de nabije toekomst?

momenteel zit ik nog op windows 7
=ik haat windows 8,8.1,10,11 en wil die absoluut niet.

ik wil zowel mijn oude games (veel nog op cdrom meeste uit win 98/xp tijdperk) kunnen draaien -> ja mijn systeem krijgt nog gewoon een optische drive
als moderne games
daarnaast gebruik ik kaspersky antivirus, corel office, en power dvd, nast wat andere codex plugins, en programma's voor meer werk gerelateerde taken en om bluerays & gedownloade meuk op mijn scherm te kunnen kijken.

mijn pc momenteel is
i7 6950x (overgeklokt naar 4.5 ghz)
128GB (8x16GB) ddr4 2800mhz cl14
2x2080ti in sli
asus x99 rampage v edition 10
sad.. mijn originele asus x99 ws-e/usb3.1 ging stuk.. (bootloop error) als iemand die kan fixen wil ik daar wel voor betalen, zelf weet ik niet hoe.
dit alles watergekoeld met een custom (blok op geheugen, blok op cpu, en gpu's waren wc out of the box)
-geen blok voor dit moederbord helaas nooit kunnen vinden. had wel een blok voor oudere moederbord.
**
ik heb het geld liggen en had normaliter allang een opvolger gekocht.. maar voor mij zou de enige logische optie een 4090 of 5090 zijn.. en die verbruiken mij gewoon te idioot veel stroom.. (dus niet upgraden is meer een geval van "er is niks op de markt dat aan mijn wensen voldoet.. tweemaal de prestaties van een 2080ti native (genoeg om min of meer 4k 100fps native te gaan in het soort spellen wat ik speel)

Het ziet er dus naar uit dat ik iig tot de 6000 series dit systeem blijf gebruiken.. omdat de de gpu's in het 250W en lager segment nou niet bepaald het soort verdubbeling van specs meer geven dat ik wens (prijs van een systeem voor mij is irrelevant, stroomverbruik niet)

ik heb al diep geinvesteerd in windows 7 (ik kocht het in 2016 voor 400 een full retail ultimate licence) tot 2016 gebruikte ik windows xp
-mijn hoogdreden om xp te verlaten op dat moment was :
xp kon niet mijn 128GB ram en modernere hardware ondersteunen (geen xp drivers voor)
-mijn hoofdredenen toen om dit te doen en windows 8, 8.1 en 10 die toen al uit waren te negeren
**windows 7 ultimate heeft hele goede legacy support (de meeste oude xp spellen werken erop, veel meer dan op andere windows 7 versies en zeker meer dan 8, 8.1 en 10)

ik heb de 3 jaar betaalde extrended support (voor 50-100-200 euro) gekocht om win7 te kunnen blijven gebruiken.
ik gebruik firefox als browser (die tot maart 2025 ja deze maand) windows 7 updates geeft..
ik heb uiteraard ook andere beveiligslagen..
en steam.. hoewel ik gestopt ben daar nog IETS te kopen (naaiers met hun win 7 support droppen) heb ik nog draaiend met kunstgrepen maar de vraag is hoe lang.

er komt dus een dag en met firefox nu zijn updates voor win 7 beiendigend komt die dag dichterbij dat ik win 7 toch moet verlaten... of iig offline moet halen.
-wat als ENIGE optie dan linux geeft.

ik heb nul linux ervaring.. (behalve een klein beetje in de jaren 90.. en weet wat een nachtmerrie het toen was om te instaleren.. voelde als terugkeren naar de dosdagen voor GUI) en de hardware werkte ook voor geen meter... en als het werkte.. veel slechter... (want drivers voor moderne hardware en linux ging toen iig slecht samen.. alleen hardware van 10+ jaar oud werkte goed op linux)..
--- ik ben bekend met systeembeheer, en programeren in basic (de oude commendore dagen) en in c++ en krijg meestal met gekloot dingen wel draaiend.. maar niemand zit op gekloot te wachten.

dus welke linux distro is het meest vriendelijke om gewoon te instaleren vanuit de bios vanaf een gefikt cdrommetje of usb.. en voelt het meest als windows xp/7.. met goede compabiliteit met moderne onderdelen en zowel oudere als nieuwere spellen (met zo min mogelijk "gekloot"

heb al wat ingelezen en overweeg mint... maar als iemand een betere suggestie heeft hoor ik het graag..

oh en de sli 2080ti's meestal is de 2e 2080ti uitgezet.. ik zet hem alleen aan als ik die daadwerkelijk gebruik. om energie te besparen.

================
***ook al wil ik echt geen gpu met meer dan 250W tdp..
-een 9900x3d van 120w en 12 cores.. presteerd beter dan mijn huidige cpu met 10 cores, en 140w.
**
maar de grote daling in ramsloten (4 way x 2 naar 2 way x1) en pci lanes.. (van 40 naar 24) zuigt wel flink!
ik zal ook geen 128GB ram kunnen behouden.,
(aangzien de grootste modules maar 48GB zijn en je er maar 2 in een am5 systeem kunt steken)
(het leverd natuurlijk wel een beperkte besparing op van 8x1.35v naar 2x1.4v) or 32W to 8W

als laatste dan de gpu.. een 4090 undervolten op 250w is geen goed idee hoor ik overal.
een 4070 super die stock op 220w runt.
heeft 12gb vram ipv 2080ti 11gb
is 220w ipv 250w
en is zo'n 10% beter in prestaties (als ik iig het juiste model vind ik heb nu natuurlijk geen custom model)

dan houd ik dus vergelijkbare prestaties,, (wat zuigt want je wilt een verdubbeling na zoveel jaar)
-al verlies ik 32gb ram
-al verlies ik de optie sli te gaan
-al verlies ik 16 pci lanes
-al verlies ik 12 sata slots (huidige bord heeft er zoveel meer dan meeste am5 borden)
**maar ik krijg er drie m.2 sloten bij (heb er nu 2) en die zijn gen 5/4 ipv de mijne die gen 3 zijn.
**en ik bespaar in totaal 74w aan energie 17.5% minder verbruik = 200 euro per jaar besparing.

het prijskaartje van deze upgrade kost me echter
500 euro voor die 9800x3d
300 euro voor een goed moderbord met vergelijkbare specs
500 euro voor 48gb ddr5 6000mhz cl30
800 euro voor een 4070S
=
2100 euro....
en dat is waarom ik dat nog niet gedaan heb + ik hoop nog steeds op "zelfde stroomverbruiik maar eindelijk 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Corrigan schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:38:
[...]

Probeer eens ChromeOS Flex van Google. Ik gebruik deze ook sinds kort voor erbij en ben enthousiast over het gebruiksgemak en de behoorlijk uitgebreide mogelijkheden. Zoals een Linux-modus waarbij je ook apps kunt installeren dan alleen van Google.

Het werkt allemaal heel smooth met offline updates op de achtergrond. Je hebt er geen omkijken naar.
Ik zou dat persoonlijk alleen aanraden als de gebruikers al ervaring hebben met het Google eco systeem. De Google way om alles in en via een browser te doen is precies zoals ik al eerder schetste gericht op doelgroepen die opgegroeid zijn met functies vinden om iets gedaan te krijgen.

Zelf vond ik ChromeOS flex heel beperkt als het gaat om instellingen. Als je oudere hardware werkt heb je geluk maar als je iets wilt aanpassen vergeet het maar en even een bug reporten in de hoop dat die gefixed wordt kun je ook bij Google vergeten.

Doe mij dan maar Linux Mint, door en door getest en een community die heel actief en trouw is in het helpen van gebruikers en hun systemen.
DutchGamer1982 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:17:

ik wil zowel mijn oude games (veel nog op cdrom meeste uit win 98/xp tijdperk) kunnen draaien -> ja mijn systeem krijgt nog gewoon een optische drive
als moderne games
daarnaast gebruik ik kaspersky antivirus, corel office, en power dvd, nast wat andere codex plugins, en programma's voor meer werk gerelateerde taken en om bluerays & gedownloade meuk op mijn scherm te kunnen kijken.

mijn pc momenteel is
2x2080ti in sli
sad.. mijn originele asus x99 ws-e/usb3.1 ging stuk.. (bootloop error) als iemand die kan fixen wil ik daar wel voor betalen, zelf weet ik niet hoe.
dit alles watergekoeld met een custom (blok op geheugen, blok op cpu, en gpu's waren wc out of the box)
-geen blok voor dit moederbord helaas nooit kunnen vinden. had wel een blok voor oudere moederbord.
**
ik heb het geld liggen en had normaliter allang een opvolger gekocht.. maar voor mij zou de enige logische optie een 4090 of 5090 zijn.. en die verbruiken mij gewoon te idioot veel stroom.. (dus niet upgraden is meer een geval van "er is niks op de markt dat aan mijn wensen voldoet.. tweemaal de prestaties van een 2080ti native (genoeg om min of meer 4k 100fps native te gaan in het soort spellen wat ik speel)

Het ziet er dus naar uit dat ik iig tot de 6000 series dit systeem blijf gebruiken.. omdat de de gpu's in het 250W en lager segment nou niet bepaald het soort verdubbeling van specs meer geven dat ik wens (prijs van een systeem voor mij is irrelevant, stroomverbruik niet)

ik heb al diep geinvesteerd in windows 7 (ik kocht het in 2016 voor 400 een full retail ultimate licence) tot 2016 gebruikte ik windows xp
xp kon niet mijn 128GB ram en modernere hardware ondersteunen (geen xp drivers voor)
-mijn hoofdredenen toen om dit te doen en windows 8, 8.1 en 10 die toen al uit waren te negeren
**windows 7 ultimate heeft hele goede legacy support (de meeste oude xp spellen werken erop, veel meer dan op andere windows 7 versies en zeker meer dan 8, 8.1 en 10)

ik heb de 3 jaar betaalde extrended support (voor 50-100-200 euro) gekocht om win7 te kunnen blijven gebruiken.
ik gebruik firefox als browser (die tot maart 2025 ja deze maand) windows 7 updates geeft..
en steam.. hoewel ik gestopt ben daar nog IETS te kopen (naaiers met hun win 7 support droppen) heb ik nog draaiend met kunstgrepen maar de vraag is hoe lang.

er komt dus een dag en met firefox nu zijn updates voor win 7 beiendigend komt die dag dichterbij dat ik win 7 toch moet verlaten... of iig offline moet halen.

ik heb nul linux ervaring.. (behalve een klein beetje in de jaren 90.. en weet wat een nachtmerrie het toen was om te instaleren.. voelde als terugkeren naar de dosdagen voor GUI) en de hardware werkte ook voor geen meter... en als het werkte.. veel slechter... (want drivers voor moderne hardware en linux ging toen iig slecht samen.. alleen hardware van 10+ jaar oud werkte goed op linux)..
--- ik ben bekend met systeembeheer, en programeren in basic (de oude commendore dagen) en in c++ en krijg meestal met gekloot dingen wel draaiend.. maar niemand zit op gekloot te wachten.

dus welke linux distro is het meest vriendelijke om gewoon te instaleren vanuit de bios vanaf een gefikt cdrommetje of usb.. en voelt het meest als windows xp/7.. met goede compabiliteit met moderne onderdelen en zowel oudere als nieuwere spellen (met zo min mogelijk "gekloot"

heb al wat ingelezen en overweeg mint... maar als iemand een betere suggestie heeft hoor ik het graag..

oh en de sli 2080ti's meestal is de 2e 2080ti uitgezet.. ik zet hem alleen aan als ik die daadwerkelijk gebruik. om energie te besparen.

================
-een 9900x3d van 120w en 12 cores.. presteerd beter dan mijn huidige cpu met 10 cores, en 140w.
**
maar de grote daling in ramsloten (4 way x 2 naar 2 way x1) en pci lanes.. (van 40 naar 24) zuigt wel flink!
(aangzien de grootste modules maar 48GB zijn en je er maar 2 in een am5 systeem kunt steken)
(het leverd natuurlijk wel een beperkte besparing op van 8x1.35v naar 2x1.4v) or 32W to 8W

als laatste dan de gpu.. een 4090 undervolten op 250w is geen goed idee hoor ik overal.
is 220w ipv 250w
en is zo'n 10% beter in prestaties (als ik iig het juiste model vind ik heb nu natuurlijk geen custom model)

dan houd ik dus vergelijkbare prestaties,, (wat zuigt want je wilt een verdubbeling na zoveel jaar)
-al verlies ik 32gb ram
-al verlies ik 12 sata slots (huidige bord heeft er zoveel meer dan meeste am5 borden)
**maar ik krijg er drie m.2 sloten bij (heb er nu 2) en die zijn gen 5/4 ipv de mijne die gen 3 zijn.
**en ik bespaar in totaal 74w aan energie 17.5% minder verbruik = 200 euro per jaar besparing.

800 euro voor een 4070S
=
2100 euro....
en dat is waarom ik dat nog niet gedaan heb + ik hoop nog steeds op "zelfde stroomverbruiik maar eindelijk 4k.
Wat let je om een live usb stickje te maken met Linux Mint en dat te testen of het iets voor je is? Zo'n live omgeving draait volledig op je usb stickje en maakt geen wijzigingen op je systeem. Het enige nadeel is. is dat zo'n stickje wel wat traag kan werken zeker als je geen snel stickje hebt icm langzame usb 2.0 poort.

Games spelen kan wel een dingetje worden. Je kunt er niet vanuit gaan dat games die specifiek voor Windows zijn gemaakt het ook automatisch goed doen op Linux. Daar zul je echt even wat avondjes in moeten stoppen om op te sporen op het wereldwijde web of jouw games het goed zullen doen.

[ Voor 73% gewijzigd door Miki op 08-03-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
DutchGamer1982 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:17:

als moderne games

mijn pc momenteel is
2x2080ti in sli
**

================
**

is 220w ipv 250w

-al verlies ik 32gb ram

800 euro voor een 4070S
=
2100 euro....
Voor gaming: bazzite. Die is echt goed afgewerkt, heeft een mooie community en werk out-of-the-box goed op allemaal verschillende hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:30
L0g0ff schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:15:
[...]

Voor gaming: bazzite. Die is echt goed afgewerkt, heeft een mooie community en werk out-of-the-box goed op allemaal verschillende hardware.
Waarom Bazzite? Waarom geen CachyOS of Nobara? Flatpak based distro's is imo toch langzamer dan solid distro's als CachyOS of Nobara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:22:
[...]

Ik zou dat persoonlijk alleen aanraden als de gebruikers al ervaring hebben met het Google eco systeem. De Google way om alles in en via een browser te doen is precies zoals ik al eerder schetste gericht op doelgroepen die opgegroeid zijn met functies vinden om iets gedaan te krijgen.

[...]
Met Chrome OS Flex komt ook een Linux developer mode met Debian in een container waar je alle Linux apps kunt installeren die je maar wilt zoals Firefox, Gimp, Steam, LibreOffice. Je merkt in het gebruik geen verschil met een Chrome of Debian app, het werkt razendsnel. Verder lijken de Progressie Web Apps ook veel op apps, zoals Spotify of Outlook.

Voor thuisgebruik is dit allemaal vaak meer dan genoeg en voegt een standaard Linux distro niet veel toe.
Het gaat ook om het gebruiksgemak en het beheer.

@Hero of Time
Bijzondere is dat Debian onder ChromeOS Flex wel video's direct goed afspeelt, zonder gestotter of geblaas.. Youtube in 4K onder Firefox is ook geen probleem. Met een standaard Debian 12 met ook non-free firmware en drivers lukte dit niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VT0ll0nCdXgXY0pXLu_E7GE-KSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihWofZXenuRKjwoxJVbsM8En.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Corrigan op 09-03-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Mark de Vaal schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:32:
[...]

Waarom Bazzite? Waarom geen CachyOS of Nobara? Flatpak based distro's is imo toch langzamer dan solid distro's als CachyOS of Nobara.
Vanwege het immutable concept. Iedereen zit wel een te kloten met zijn distro. En dat je achteraf geen idee hebt wat en waar je nu precies die change hebt gemaakt om y weekend te krijgen. Of omdat x omvalt vanwege de wijziging op y.

Omdat bazzite gelaagd is gebouwd en je flatpak/appimage/brew geforceerd moet gebruiken blijf je van je basis af.

Gevolg is dat alles gewoon blijft als designed en je dus een stabieler os hebt en geen gedoe met upgrades.

En mocht je toch willen rotzooien dan gebruik je de bazzite image basis met blue-build en dan stapel je gewoon je changes in git en ligt alles keurig vast in code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:56
@DutchGamer1982 ik zou voor Ubuntu of een Ubuntu-based distributie kiezen. Bijvoorbeeld Linux Mint, Pop!_OS, of Zorin OS. Die laatste heeft verschillende desktop layouts waardoor het er qua indeling uitziet zoals Windows 7. Al is dat bij Linux Mint ook behoorlijk het geval. Zorin OS helpt je wel iets meer met het installeren van Windows executables via Wine.

Het is in ieder geval van belang dat je onder X11 blijft i.v.m. de Nvidia driver en de ondersteuning van sli.

Hou er wel rekening mee dat de Nvidia driver onder Linux standaard geen sli profielen meelevert. Die zul je dus zelf moeten aanmaken. Meer info over Nvidia Linux driver en sli: https://enterinit.com/how...l-gaming-performance/amp/

Het wordt dus per game kijken of het wel of niet werkt en optimaliseren.

[ Voor 16% gewijzigd door pporrio op 09-03-2025 11:31 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:22:
[...]

Doe mij dan maar Linux Mint, door en door getest en een community die heel actief en trouw is in het helpen van gebruikers en hun systemen.

[...]
Ben er ook een bijzonder groot liefhebber van.

Alleen vind ik dat de financiën van de organisatie niet erg transparant zijn. Ze laten leuk de donaties zien, maar aan wie of wat er precies gedoneert is en hoe het besteed wordt? Naar mijn mening heeft dit gebrek aan verantwoording het potentieel om een groter probleem te worden als indertijd de blinde vlek op het gebied van beveiliging.

En dan hebben we het er nog niet gehad over dat ze doodleuk google-centjes binnenharken via een deal met mozilla. Wie "ze" ook moge zijn, want dat is ook niet duidelijk.

Edit: Of toch wel. Het gaat om Linux Mint Ltd, een bedrijf gevestigd in Ierland. Waarom moet ik daarvoor in de privacy policy duiken en staat dat niet op de "about" van de website?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:59
Wat ik vroeger zo tof vond aan Linux was juist dat het wat anders deed dan Windows. Ik ben nooit gecharmeerd geweest van KDE om die reden en vind Gnome veel leuker. De eerste keer dat ik ook werkelijk een tijdje 'gewoon' Linux ben gaan gebruiken was met Ubuntu (toen nog Unity) en ik vond het juist verfrissend om weg te zijn van een Windows gevoel.
Tegenwoordig gebruik ik primair (op de laptop waar ik meest mee doe thuis) macos en dat bevalt best, Maar ik voel niet de behoefte om Pantheon achtige dingen te gebruiken op mijn Linux pc.
Veel PC GUI's bestaan ook gewoon omdat mensen gewoonte dieren zijn. Windows is wat mij betreft daar nog het beste voorbeeld van. Het ondersteunt niet alleen een hoop legacy, het is gewoon legacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Wat ik zo fijn vind aan Linux:
  • Starten vanuit een minimale installatie, alleen het OS
  • Zelf bepalen welke packages er worden geïnstalleerd
  • Ruime keuze uit desktop environments en window managers
  • Mogelijkheid om heel veel aan te passen in de DE (in mijn geval XFCE)
  • Respecteert mijn privacy (afhankelijk van de distributie)
  • Geen bloatware en telemetry
  • Verandert na een update geen gebruikerinstellingen
  • Ondersteuning vanuit de community

Mijn platencollectie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pporrio
In het kader van 'probeer eens wat anders' heb ik 2 weken geleden EndeavourOS (Mercury) geïnstalleerd. Mijn vaste basisdistributie is altijd Debian (12) stable geweest met her en der een uitstapje naar Fedora.

Een rolling release sprak me altijd wel aan. Wat leek het me fijn om 1 keer een installatie te doen en verder met updates altijd een up-to-date versie te hebben. Dus begonnen met openSUSE Tumbleweed. Maar ik krijg daar altijd ruzie mee. Vooral met de multimedia repository Packman die altijd iets achterloopt op de updates van het OS zelf.

Maar EndeavourOS vind ik tot nu toe erg fijn werken. En het is ontzettend snel. Feitelijk een basis Arch-installatie met wat minimale toevoegingen en instellingen. Denk hierbij aan het Arc thema dat standaard is ingesteld, yay is voorgeïnstalleerd om packages uit de Arch User Repository (AUR) te kunnen installeren.

Ook biedt EndeavourOS een paar makkelijke tools zoals het welkomscherm waarmee o.a. eenvoudig het systeem is te updaten zonder dat er commando's in de terminal getypt hoeven te worden.

Daarnaast biedt het linkjes naar (online) documentatie en de mogelijkheid voor het installeren van populaire applicaties zoals bekende browsers, e-mailprogramma's, videoplayers, fotobewerking, office, etc. Wellicht is dit voor de gemiddelde gebruiker al voldoende en hoeft deze de terminal nooit aan te raken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCyEYO9nfRheggmlZThzwJWrfsM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WV2XyiOFMnBYDsuGw92bTPcB.png?f=user_large

Voor overige packages zul je via de terminal pacman en yay (AUR) moeten gebruiken om deze te installeren. Gelukkig is de documentatie van Arch en AUR packages erg goed.

De driver voor mijn Brother HL-L2375DW printer moest ik bijvoorbeeld uit de AUR halen. Daarna kon ik 'm simpel toevoegen en werkt hij super. Dit gold ook voor Betterbird en LibreWolf, abcde, abcde-musicbrainz-meta, handbrake-gtk, heroic-games-launcher en xfce4-docklike-plugin. De rest heb ik uit de standaard repostory kunnen halen.

Zelf even wat veranderingen gedaan qua thema, iconen, lettertypen en transparantie van de werkbalk en het Whiskermenu in XFCE zodat het wat meer aansluit bij mijn smaak. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heLX4B3kx6ed9rDM5r9d4kfO3mE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NA6IUhX74iiTyImHPKFHM7aX.png?f=fotoalbum_large

Wat mij betreft een aanrader om te proberen!

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:36
Ik heb ook Tumbleweed KDE gebruikt en ik kreeg ook een error codecs FFmpeg medling na een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Voor de OpenSuse Tumbleweed avonturiers en die problemen ondervinden met Packman en codecs. Gebruik van Packman repository alleen de Essentials, dan ben je van het gedoe af :)

Zie voor meer info: https://en.opensuse.org/A...kage_repositories#Packman

En de belangrijkste toelichting erbij:
Warning: Update Incompatibilities.
Packman is a frequent source of issues with updates. You will experience issues and must be confident to resolve these.

If possible, only add the essentials repository.

[ Voor 34% gewijzigd door Miki op 23-03-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@Miki dat is me bekend. Maar los daarvan is openSUSE niet 'mijn' distro. Kan het niet echt uitleggen, maar ik kan mijn weg er niet lekker in vinden. EndeavourOS vind ik echt een verademing.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
pporrio schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:35:
@Miki dat is me bekend. Maar los daarvan is openSUSE niet 'mijn' distro. Kan het niet echt uitleggen, maar ik kan mijn weg er niet lekker in vinden. EndeavourOS vind ik echt een verademing.
Ik heb beide gebruikt en kan niet echt grote verschillen ontdekken. Wat ik zelf prettig vind aan Tumbleweed is dat out of the box de snapshots al goed zijn ingesteld en dat er ook nog een vorm van testing plaatsvindt voordat het over de schutting wordt gedropt. Daarnaast vind ik zelf dat OpenSuse mijn Macbook Air beter ondersteund doordat er allerlei hardware al wordt ondersteund zonder dat ik daarvoor AUR in moet duiken.

Ik had met EndeavourOS daarnaast soms wat pakketjes die niet helemaal stabiel waren, al kwamen de fixes wel weer snel op gang vanuit de Arch community. Ik vind overigens Yay packagemanager icm Pacman zelf ook wat prettiger dan Zypper en artwork is out of the box ook wat fijner. Maar al met al ontlopen ze elkaar niet veel als het gaat om een fijne KDE-omgeving met recente pakketten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Miki schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:45:
[...]

Ik heb beide gebruikt en kan niet echt grote verschillen ontdekken. Wat ik zelf prettig vind aan Tumbleweed is dat out of the box de snapshots al goed zijn ingesteld en dat er ook nog een vorm van testing plaatsvindt voordat het over de schutting wordt gedropt. Daarnaast vind ik zelf dat OpenSuse mijn Macbook Air beter ondersteund doordat er allerlei hardware al wordt ondersteund zonder dat ik daarvoor AUR in moet duiken.
Dat snap ik, Linux op een Mac is een uitdaging an sich. Zeker om alles werkend te krijgen met al die proprietary drivers van Apple. |:( Daar had ik op mijn iMac en MacBook uit 2009 al last van toen ik daarop Linux ging draaien omdat er geen MacOS updates meer uitkwamen voor die modellen.

Die beperking heb ik met mijn HP Z2 G4 workstation gelukkig niet. Ruime keuze aan distro's. 8)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
Goh, dus Mac is niet goedkoop, en ook nog eens niet zoo super..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Sjah schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:20:
Goh, dus Mac is niet goedkoop, en ook nog eens niet zoo super..
Het is ook maar net met welke bril je dit bekijkt. Mac’s hebben op zichzelf een prima prijs kwaliteit en prestatie verhouding. Daarbij is de service en garantie afhandeling ook dik in orde en is het eco systeem dat ook.
Ik spreek zelf uit ervaring waar bij andere merken onderaan de streep het niet veel goedkoper uit kan. Een zakelijke Dell, Lenovo Thinkpad of HP icm ondersteuning zijn ook stevig aan de prijs en veelal even duur in vergelijkbare hardware en prestaties.

Waar Mac’s alleen verschrikkelijk in zijn, is als je een ander besturingssysteem erop wilt installeren. Mac’s zijn als het Apple OS EOL is verklaard en dus geen (security) updates meer krijgt paperweights geworden en dat is zonde want door de prima bouwkwaliteit kunnen veel afgeschreven systemen nog prima mee.
Ik heb met mijn MacBook Air 2017 mazzel dat vrijwel alle hardware ondersteund wordt maar mijn MacBook Pro touch uit 2017 is de ondersteuning teleurstellend. Veel hardware werkt niet goed of vergt veel onhandige en ingewikkelde stappen voor en na installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Miki schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Het is ook maar net met welke bril je dit bekijkt.
Met de Apple is arrogant en heeft een houding --bril, zelfs het personeel, in de Apple store. Dat schopje mijn kop niet meer uit. Zelfs mijn pa vond dat, en die was geen licht op computergebied.

Ben met je eens dat zakelijke pcs duur zijn ja, zelf koop ik een MM pc in de aanbieding 500 met een Ryzen, en prik er dan wat geheugen bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjah op 25-03-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Macs zijn, wonder boven wonder, relatief 'goedkoop' om lokaal flinke LLM's te draaien.

MacOS , OSX, kan ik echter niet aan wennen. As we speak ben ik op een mac mini m1 aan het werk om wat app-development uit te voeren.

Het positieve is dat de BSD laag, zeker in combinatie met de GNU coreutils (gewenning) gewoon echt wel goed werkt. SSH werk ook en daarmee kan je verrassend goed mee uit de voeten.

Nadeel voor mij is de GUI, ik kan aan vrij kleine dingetjes in Finder en de algehele UX niet wennen. De native developer-experience is tegen de verwachting in ook ruk, Xcode is een gedrocht.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-07 20:49
Ik zit hier met een iets oudere pc
I7 8700
32gb ram
1060gtx 6gb ( dit kaartje is op sommige nieuwere distro's kennelijk niet meer ondersteund ).
Ook zit er een pci-e sandisk io-memory 1,6TB kaart in.
Deze krijg ik op Windows prima weekend, heb nu Linux Mint geïnstalleerd op de pc, maar deze kaart krijg ik zonder hulp niet goed aan de gang.
Ik sta ook open voor andere distro's te proberen.
Zolang die bovengenoemde videokaart en de pci-e opslag kaart maar goed aan de gang te krijgen zijn ;).
Ben op Linux eigenlijk een redelijke nieuwkomer maar hoop met de juiste ondersteuning hier alles werkend te gaan krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke distro's beweren jouw GTX1060 niet meer te ondersteunen dan? Want de meest recente driver is nog voor deze kaart. Als we de Arch Wiki er bij pakken, zeggen ze daar dat je het beste de Nvidia gesloten driver kan gebruiken. Zo'n beetje elke distro moet die nog hebben, ook Mint. Het is vervolgens aan de distro om te zorgen dat de kernel en driver samen kunnen werken.

Met Debian Sid/Unstable heb ik bijvoorbeeld regelmatig gehad dat een nieuwe major versie van de kernel ervoor zorgde dat de driver niet meer werkte, het kon de kernel module niet maken met DKMS. Dat was dan even wachten totdat ze dat hadden opgelost. Een situatie die bij Mint e.d. niet voor zouden moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Las laatst weer kritiek dat Ubuntu niks is, met argument dat Snap niks is ....ken ik nu wel, maar las ook dat Logical Volume Managment sucks, daar heb ik niks mee (volgens mij doe ik daar niks mee), of is dat mijn fout? Verder zou het bloated zijn, wat dan vraag ik me af... Win 10/11 is echt erger.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjah op 05-04-2025 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LVM is niet slecht, maar men klaagt er graag over omdat het al heul lang bestaat en BTRFS met subvolumes hetzelfde principe doet, maar dan direct met een file system ipv virtuele partities zeg maar waar nog een file system in moet.

Ubuntu is in zekere zin bloated omdat er veel standaard aanwezig is. Maar is het erg om een volledige omgeving te hebben direct na installatie? Je kan wel zeggen dat de bloat komt omdat de meta-packages die gebruikt worden voor de basis veel meer bevatten dan je wilt en door het verwijderen van software dat je niet gaat gebruiken er gelijk een aantal dingen 'stuk' gaan en daardoor nog meer wordt verwijdert dan je in eerste instantie wilt. Maar ook dat een paar van de echt basis meta-packages al te veel fluff bevat waardoor je bepaald extra 'vet' niet weg kan snijden.

Maar daar is Ubuntu niet alleen in. Het is meer omdat het zo'n grote distro is dat het zoveel geklaag ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En omdat het een beginnersdistro is en mensen dat een stigma vinden eenmaal ze wat meer van Linux (denken te) weten.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
De meeste Linux-distributies zijn wel goed. Uiteindelijk kun je ze allemaal naar smaak tweaken en er laten uitzien zoals je zelf wilt. Ik spring regelmatig naar een andere distributie, niet omdat ik dat nodig heb, maar omdat ik geïnteresseerd ben in de verschillen die ze bevatten. Ik ben er nog geen tegengekomen die ik niet zo kon instellen dat ik er vlot mee kon werken.

De basis van veel distributies is dan ook gelijkaardig: Arch, Debian/Ubuntu & Fedora. De DE kan je overal kiezen en aanpassen en ook aan de packet manager hoef je niet vast te zitten, zeker niet nu Snap/Flatpak/Appimage wel erg veel mogelijkheden bieden.

Als ik iets nodig heb dat snel werkt, weet ik ondertussen wel waar ik graag start zodat ik niet te veel configuratiewerk heb. Hoewel ik het voorbije half jaar KDE vaak gebruikt heb, verkies ik toch nog steeds Gnome als DE. Dus Ubuntu en Fedora zijn de distributies waar ik het vaakst op terugval als ik iets herkenbaar zoek.

Enkel NixOS moet ik nog eens aandachtig bekijken, dat zit wel anders in elkaar dan ik gewoon ben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Xfce is mijn absolute favoriet. Wat wel opvalt is met iedere distro die ik geprobeerd heb, dat zomaar uit het niets de hele distro bevriest tijdens een video of gewoon tijdens scrollen of lezen van een artikel. Niets doet het dan meer. Alleen een harde reset, want REISUB manier werkt niet. Is me nu al 2x gebeurt in 4 weken. Daarvoor ruim 3 maanden niet.

[ Voor 4% gewijzigd door desalniettemin op 06-04-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Afgelopen tijd weer een ronde verschillende disto testen gedaan voor op een nieuwe NUC. Na langere tijd Fedora en Arch te hebben gebruikt.

Met als doel of het ook zonder een Amerikaanse distro kan en met minder actief eigen onderhoud.
De winnaar was voor mij uiteindelijk een verrassing.

OpenSuse Leap.
Het maakt een wat rommelige indruk. Vroeger ooit met Suse gewerkt en ik herkende nog Yast. Alleen lijkt het of er nieuwe en oude onderdelen door elkaar staan. Rommelig, sommige functies werkten ook niet eens.
Minder handig ook dat je bij encryptie standaard 2 x het wachtwoord bij iedere boot moet ingeven. Want ook de boot is encrypted. Het is aan te passen natuurlijk.

Debian 12 stable
Een test of unstable zou ook kunnen maar wordt niet ondersteund door het Debian security team en wordt afgeraden door Debian voor dagelijks gebruik. De stable versie heeft verouderde applicaties, flatpaks zouden dat wel kunnen ondervangen.

Debian bleek echter niet in staat om de nieuwe NUC video's te kunnen afspelen in hogere resoluties zonder een hoop gestotter. Backport kernel, gesloten video driver, firmware updates, niets hielp. Bummer.

Google Chrome OS Flex
Een uitstapje, puur uit nieuwsgierigheid om de NUC eens te laten werken als een Chromebox.
Chrome OS Flex werkte direct, met een prachtig en overzichtelijk design. Beste OS design ooit, vond het zelfs nog beter als macOS. Met een ingebouwde Debian ondersteuning waarbij video's zonder problemen afspeelde. Alleen was dit een gesloten OS ondanks de Gentoo basis en Amerikaans.

Linux Mint
Mint maakte ook een wat rommelige indruk, met nieuwe en naar het lijkt oudere onderdelen. Wanneer je net van ChromeOS Flex afkomt lijkt het allemaal zoveel minder professioneel. De Cinnamon interface vond ik niet fantastisch, te veel Windows proberen na te doen.

Het opnieuw opstarten of afsluiten van het OS duurde regelmatig te lang. In de logs was niets te vinden waarom af en toe die 90 seconden timeout kwam. Uiteindelijk was Mint het ook niet.

Ubuntu 24.04 LTS
Ik ben nooit fan geweest van Ubuntu, het had altijd teveel bijzondere aanpassingen, veel te veel bloatware. Ubuntu 24.04 ziet er professioneel uit, heel strak met Gnome. De uitgebreide installatie optie kent ook nauwelijks bloatware. Libreoffice, Transmission, Rhythmbox, beheertooling en dat is het zo ongeveer wel.

Ik had een vooroordeel door alle negatieve verhalen over Snaps maar het werkt eigenlijk probleemloos snel en goed. Je zit er niet aan vast, je kunt ook standaard apps installeren of flatpaks gebruiken. Het voordeel van Snaps is dat deze gelijk worden meegenomen in een apt update.

Een klein minpunt is de nieuwe Ubuntu font, die is dun, veel te dun. De originele fonts zijn gelukkig te installeren met fonts-ubuntu-classic.

Tot nu toe is Ubuntu 24.04 de winnaar. Dat had ik vooraf totaal niet verwacht. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Corrigan op 06-04-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@Corrigan Ik gebruik Lexend font on MX Linux:

https://fonts.google.com/specimen/Lexend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Corrigan schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:06:
Debian 12 stable
Een test of unstable zou ook kunnen maar wordt niet ondersteund door het Debian security team en wordt afgeraden door Debian voor dagelijks gebruik. De stable versie heeft verouderde applicaties, flatpaks zouden dat wel kunnen ondervangen.
Ik las laatst waarom het Security Team niet aan Testing en Unstable komt. Het principe wist ik al waarom, maar de exacte redenen niet. Het kwam er op neer dat Testing een volledig geautomatiseerde omgeving is, hier komen niet direct package maintainers aan te pas, want packages vloeien automatisch na een tijd van Unstable naar Testing als er geen serieuze bugs zijn. In Unstable zijn de package maintainers zelf verantwoordelijk voor security updates. Dus een bug in bijvoorbeeld Apache is het voor die package maintainer om de volgende versie met de fix erin te packagen.
Debian bleek echter niet in staat om de nieuwe NUC video's te kunnen afspelen in hogere resoluties zonder een hoop gestotter. Backport kernel, gesloten video driver, firmware updates, niets hielp. Bummer.
Dat is wel jammer. Heeft er mogelijk mee te maken dat sommige codecs of functies niet compatible zijn met de DFSG, waardoor die niet meegenomen worden.
Linux Mint
Het opnieuw opstarten of afsluiten van het OS duurde regelmatig te lang. In de logs was niets te vinden waarom af en toe die 90 seconden timeout kwam. Uiteindelijk was Mint het ook niet.
Als je de boot parameters 'quiet' en 'splash' weg laat, zou je moeten zien waar Systemd op hangt bij het afsluiten. Het kan al zo gek zijn als het afsluiten van de desktop omgeving zelf, terwijl je er niks meer van ziet.
Ubuntu 24.04 LTS
Het voordeel van Snaps is dat deze gelijk worden meegenomen in een apt update.
Dat is ongebruikelijk, want Apt roept helemaal niks van Snap aan, er is nergens een afhankelijkheid voor. Tenzij Ubuntu iets heeft gedaan wat Mint ook heeft gedaan en een eigen wrapper om de werkelijke apt heen geschreven. Snap zou automatisch moeten updaten en anders is er een ander commando voor. Gebruik je de Ubuntu Software Center, dan is het wel te verwachten, omdat dat zelf al een Snap applicatie is. Het is echter niet gelijk aan apt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:58:
[...]

Ik las laatst waarom het Security Team niet aan Testing en Unstable komt. Het principe wist ik al waarom, maar de exacte redenen niet. Het kwam er op neer dat Testing een volledig geautomatiseerde omgeving is, hier komen niet direct package maintainers aan te pas, want packages vloeien automatisch na een tijd van Unstable naar Testing als er geen serieuze bugs zijn. In Unstable zijn de package maintainers zelf verantwoordelijk voor security updates. Dus een bug in bijvoorbeeld Apache is het voor die package maintainer om de volgende versie met de fix erin te packagen.
Ik had het ook op de Debian site gezien. Voor zowel unstable als testing geeft Debian het advies met een uitleg aan. If you want to have a secure (and stable) server you are strongly encouraged to stay with stable.
https://www.debian.org/security/faq#handling

Een minpunt van Ubuntu was wel die continue meldingen over Ubuntu Pro, tot en met in de terminal wordt je er continue mee lastig gevallen. De meldingen kun je gelukkig uitzetten door een paar comments in esm-apps en esm-infra.

Ubuntu Pro is welliswaar voor thuisgebruik gratis tot 5 machines. Nadeel is dat je dan een vorm van gebruiks telemetrie moet accepteren. Dan maar geen Pro, voor thuisgebruik is het toch niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Zolang heel de stack opensource is snap ik niet zo goed waarom je geen "Amerikaanse" distro zou kunnen kiezen.

Als voorbeeld: https://eu-os.gitlab.io/

Draait op Fedora 41 silverblue dmv blue-build.

Trek een fork en je staat op eigen benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

De laatste jaren ben ik me steeds meer gaan irriteren aan hoe Windows steeds stroperiger lijkt te worden terwijl computers steeds sneller zijn geworden. Het lijkt wel alsof Windows 7 "peak-Windows" was, en alleen maar bergafwaarts vanaf daar. Door alle bloat voelt Windows 11 traag aan. Zelfs als je gewoon door mappen bladert. Nu ze eigenlijk local accounts langzaamaan eruit aan het slopen zijn, en het een VS bedrijf is waar ik in rap tempo vertrouwen aan het verliezen ben m.b.t. privacy, denk ik dat het tijd word om over te stappen op Linux.

Ik heb 15-20 jaar geleden nog weleens met Linux desktops gewerkt, maar die kennis is niet heel vers meer. Dus ga maar uit van een beginner.

Ik wil een nieuwe laptop aan gaan schaffen en er een Linux desktop OS op te zetten als main PC. In principe heeft zo'n beetje alles wat ik gebruik wel een Linux build of alternatief. Flashprint (3D print), FreeCAD, filen.io, etc hebben allemaal wel een Linux build. Voor sommige zijn er web-apps (Spotify, Linear.app). Maar ik houd denk ik een oude Windows laptop in de buurt voor het geval dat. Games speel ik niet meer (geen tijd meer voor, heb een kleintje).

Ik heb wel een tweetal vragen:

- Ik heb gelezen dat je het beste een AMD (i)GPU kunt nemen i.v.m. drivers. Is dit zo voor alle desktop distro's? Ene beter in compatibiliteit dan de andere? Ik vind de Intel Lunar Lake cpu's met Arc iGPU wel een aardig, maar als dat vragen is om problemen met Linux dan liever een Ryzen.
- Op zich wel enthousiast over Ubuntu (op USB geprobeerd). Fedora sluit ik eigenlijk wel uit (VS). Zijn er nog andere Linux OS-en die ik zou moeten overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
@Bartjuh Misschien een idee om een laptop te kiezen die ook out-of-the-box met Linux komt? Dan weet je zeker dat alle hardware goed werkt, zoals touchpad multi-touch, wifi 7, etc. Dan maakt het verder niet zo heel veel uit welke distro je kiest (als je iets anders wil). Of heb je al een laptop gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je idd een nieuwe gaat kopen, dan is iets als Framework, Tuxedo of System76 een idee. Hoewel die laatste met Nvidia komt meestal, ze maken immers Pop!_OS en daar is veel moeite in gestoken om Nvidia fatsoenlijk te laten werken. Alleen jammer dat met Wayland veel van dat werk opnieuw gedaan moet worden.

Maar AMD en Intel processor is geen probleem. Videochip bij voorkeur AMD, hoe het met Intel ARC zit weet ik niet, mijn zakelijke Latitude heeft Intel en werkt prima. Maar is denk geen ARC.

Wifi wil je het liefst Intel hebben. Dat werkt gegarandeerd. Als je een desktop gaat kopen en wifi of bluetooth wilt gebruiken en het platform is AMD, let dan op de module die er bij zit. Ik heb bij de mijne de MediaTek vervangen voor een Intel AX210 omdat ik issues had met bluetooth.

Fedora wil je al niet, want VS. Begrijpelijk, daar zit Red Hat. Maar andere distro's zoals Debian hebben wereldwijde contributies, maar ook veel uit de VS. Schrijf dus niet direct een distro af omdat het uit de VS komt, maar kijk naar het grotere plaatje ervan met de mensen die er aan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van @Hero of Time. Koop een Linux laptop/desktop met native linux support. En kijk vooral naar de mate van opensource. Het maakt echt niet uit waar het bedrijf zich bevindt zolang alles maar open en transparant is.

Want amd en intel komen ook uit de VS. Dus als je heel principieel bent dan is dat ook al fout en is het knap lastig nog een computer te bouwen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 21:56

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/kIIFssKyYmCEnYQSkwZdTtEc.png

Sinds een paar dagen Tuxedo OS draaien op mijn kleine trouwe Lenovo Ideapad S530. Retesnel, stabiel en oogt ook mooi. :) Alles werkte gelijk out of the box. :)

Grafisch ben ik voor Wayland gegaan ipv het standaard X11. Loopt prima :)

[ Voor 13% gewijzigd door SandsOfArrakis op 10-04-2025 04:04 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

SandsOfArrakis schreef op donderdag 10 april 2025 @ 04:03:
[Afbeelding]

Sinds een paar dagen Tuxedo OS draaien op mijn kleine trouwe Lenovo Ideapad S530. Retesnel, stabiel en oogt ook mooi. :) Alles werkte gelijk out of the box. :)

Grafisch ben ik voor Wayland gegaan ipv het standaard X11. Loopt prima :)
Tuxedo is wel fijn spul inderdaad. Heb dit sinds een jaar of wat draaien op zowel een T540 (Thinkpad FTW) en mijn zelf-bouw main systeem. Nog maar weinig mee gemaakt dat de boel stuk ging en altijd kunnen fixen als er wat was. Ook de overgang meegemaakt van Plasma 5 naar 6 en dat is altijd zonder problemen gegaan. Het is niet de snelste qua grote updates maar ze hebben wen een fijn track-record van alles goed doortesten voordat ze een release doen.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Bedankt voor jullie hulp d:)b

Ik heb even snel gekeken in de pricewatch, maar daar staan welgeteld 3 Linux laptops in ;(

Tuxedo ziet er dan wel weer aardig uit. Net als Framework (ken dat wel van LTT op YouTube) Je betaalt er wel een price-premium voor, maar dat is het misschien wel waard. Nog wat andere opties gevonden via Google. Lenovo ThinkPads lijken ook meestal goed te werken met Linux. Desnoods gewoon de gok wagen met een Windows laptop en er dan Linux opzetten. Ubuntu draait ook prima op mijn Microsoft Surface vanaf een USB stick O-)

Ik zal wel focussen op een AMD GPU en Intel WiFi, al lijkt dat een ongebruikelijke combinatie.

Ik ben niet heel principieel tegen de VS, ik werk zelfs voor een VS bedrijf, dus ik zou wel producten kopen, maar wel veel voorzichtiger geworden m.b.t. privacygevoelige softwarediensen en afhankelijkheid van de techreuzen (Google, Meta, Amazon, Microsoft, etc) nu de grote leider aan de macht is. Dus cloudstorage, mail, app-diensten, social media, OS e.d. wil ik rustig aan bewegen naar alternatieven. Als ik dan iets echt nodig heb uit de VS, dan probeer ik de scope beperkt te houden. Google search is bijvoorbeeld wel een lastige.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Bartjuh schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:44:
Ik zal wel focussen op een AMD GPU en Intel WiFi, al lijkt dat een ongebruikelijke combinatie.
Dat zou zomaar kunnen. Een AMD GPU zal vaak bij een AMD CPU horen. Terwijl Intel wifi tegenwoordig vaak gedeeltelijk in de CPU geïntegreerd zit. Waarbij je wel nog een wifi chip/kaart hebt waar je de antennes op aansluit maar vervolgens een deel van de verwerking door de CPU gedaan wordt. Dus die kaartjes werken dan alleen in een Intel systeem/met Intel CPU (waarbij ook regelmatig het M.2 slot voor de wifi kaart geen PCIe ondersteund maar alleen dat specifieke protocol van Intel tussen kaartje en CPU).

Maar in mijn ervaring werkt Linux toch wel overal op. Zelfs mijn Sony Vaio van ~18 jaar geleden kon ik toen Linux op draaien zonder problemen (Intel wifi, Nvidia graphics). En ook de latere Asus laptops, huidige Lenovo, en Dells van het werk 0 problemen mee. Waarbij mijn huidige laptop een AMD is, en mijn PC een AMD GPU heeft, de rest eigenlijk altijd Intel met evt Nvidia GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Op mijn oude game laptop heb ik Linux Mint draaien. 10e gen i7, gtx1650ti, 16 gb RAM, 1 tb SSD). Mint loopt er als een speer op. Games ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Borromini schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:46:
En omdat het een beginnersdistro is en mensen dat een stigma vinden eenmaal ze wat meer van Linux (denken te) weten.
tJa dat stigma dragen alleen de hardcore figuren (soms) anderen na. Denk dat ik met mijn 29+ jaar pc ervaring ook wel wat weet, maar Ubuntu werkt gewoon, dus waarom zou ik me verdiepen in Gentoo... of Arch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:11
Sjah schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:48:
[...]

tJa dat stigma dragen alleen de hardcore figuren (soms) anderen na. Denk dat ik met mijn 29+ jaar pc ervaring ook wel wat weet, maar Ubuntu werkt gewoon, dus waarom zou ik me verdiepen in Gentoo... of Arch.
Gentoo ben ik nooit aan begonnen, maar Arch wel eens geprobeerd en zowaar een draaiend systeem weten te bouwen. Maar Arch voor gewone mensen is er gelukkig ook in de vorm van https://endeavouros.com/....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Sjah schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:48:
[...]

Idem hier. Ik kom altijd terug op een eenvoudige Debian of Ubuntu based distro. 9/10 keer Mint. Het werkt gewoon. In tegenstelling tot Open SUSE Tumbleweed wat ik ook een poosje gedraaid heb. Daar moest ik soms met veel kunst en vliegwerk een paar apps aan het werk zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Falco schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:58:
[...]

Gentoo ben ik nooit aan begonnen, maar Arch wel eens geprobeerd en zowaar een draaiend systeem weten te bouwen. Maar Arch voor gewone mensen is er gelukkig ook in de vorm van https://endeavouros.com/....
Of Manjaro. Volgens mij is EndeavourOS nog steeds bleeding edge terwijl Manjaro hun eigen repos heeft en wat meer aan de "stable" kant zit en niet met elke software release meteen update.

Maar..., ik gebruik al een jaar of 15 Arch en het aantal keren dat ik écht problemen heb gehad kan ik waarschijnlijk op 1 hand tellen. Maar op de werk laptop draai ik nu Manjaro. Vorige laptop dan weer Kubuntu, en die had dan weer regelmatig issues met updaten doordat de boot partitie vol was doordat Kubuntu gewoon zelf de oude kernels niet deed verwijderen :F (dat ze de keuze maken om oude te bewaren als fallback, sure, dat kan, maar niet perse mijn keuze. Maar 10+ oude of zo is wel een beetje overdreven, en paste dus ook niet meer op de standaard /boot partitie grote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:05:
[...]

Dat zou zomaar kunnen. Een AMD GPU zal vaak bij een AMD CPU horen. Terwijl Intel wifi tegenwoordig vaak gedeeltelijk in de CPU geïntegreerd zit. Waarbij je wel nog een wifi chip/kaart hebt waar je de antennes op aansluit maar vervolgens een deel van de verwerking door de CPU gedaan wordt. Dus die kaartjes werken dan alleen in een Intel systeem/met Intel CPU (waarbij ook regelmatig het M.2 slot voor de wifi kaart geen PCIe ondersteund maar alleen dat specifieke protocol van Intel tussen kaartje en CPU).
Dat is idd wel iets om op te letten. Je hebt modules mét vPro en zonder. Het andere soort lijkt op M.2 voor modules, maar is eigenlijk CNVio2, de aansturing komt vanuit de CPU en is alleen voor Intel. Let bij de specs dus op of het CNVio2 is of standaard M.2 PCIe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:17
SandsOfArrakis schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:16:
Op mijn oude game laptop heb ik Linux Mint draaien. 10e gen i7, gtx1650ti, 16 gb RAM, 1 tb SSD). Mint loopt er als een speer op. Games ook.
Dito! Een 2017 iMac en het enige waar ik een beetje uitdaging had, was met geluid. Maar Steam gedownload, paar games gedownload en in één keer functioneert alles.

Onverwacht, maar prettig. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Qua gedoe scheelt het ook veel als je leunt op flatpaks. Toevallig deze week had ik samen met een collega (zelfde blue-build image) ineens issues met reminna. Waardoor elke toets op je keyboard een ander karakter kreeg. Je kunt dan met flatpak gewoon 1 build versie terug. 1 commando 10 sec wachten (download) en het werkt weer.

Zo kun je gewoon altijd de laatste versie draaien en mocht er een keer een issue zijn (het blijft toch software) dan meteen weer terug naar de vorige versie. Dat is toch goud? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
L0g0ff schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:48:
Qua gedoe scheelt het ook veel als je leunt op flatpaks. Toevallig deze week had ik samen met een collega (zelfde blue-build image) ineens issues met reminna. Waardoor elke toets op je keyboard een ander karakter kreeg. Je kunt dan met flatpak gewoon 1 build versie terug. 1 commando 10 sec wachten (download) en het werkt weer.

Zo kun je gewoon altijd de laatste versie draaien en mocht er een keer een issue zijn (het blijft toch software) dan meteen weer terug naar de vorige versie. Dat is toch goud? :)
Klinkt niet veel anders dan dat ik onder Arch met pacman de vorige versie uit het caxhe terug zet. En bij apt kun je gewoon een versie opgeven in het install (e wellicht ook update?) command. Dus ook bij andere distro's zijn er wel opties tot een package terug te draaien, ook zonder flatpak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@RobertMe, nou, met apt is dat alleen mogelijk als die versie ook nog in de repo aangeboden wordt. Bestand kan er staan, maar als het niet in de metadata staat, kan je niet meer terug. Je moet dan hopen dat het nog lokaal in je cache staat, wat standaard wordt opgeruimd na een 'apt update' voor wat er niet meer in de repo wordt aangeboden.

Ik gebruik op m'n werk ook Remmina en die versie is al weken hetzelfde. Maar FreeRDP is wel bijgewerkt ondertussen van 3.10 naar 3.14 (en tussenliggende versies). Alleen met 3.10 is het stabiel, met nieuwer crasht Remmina als ik een verbinding verbreek (disconnect of logoff maakt niet uit). Had ik 3.10 niet meer in m'n lokale cache, had ik op de snapshots mirror moeten terugvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Een paar dagen geleden mijn nieuwe laptop binnen. Direct van Lenovo, optie zonder Windows OS meegeleverd *O* (scheelt toch weer een paar euro)

Nu heb ik zowel Zorin OS als Ubuntu geprobeerd, beiden de meest recente versie.
Zorin OS heeft zeker meer een bekende Windows feel en ziet er fris uit, maar ik ervaar toch veel bugs. WiFi adapter wordt niet herkend, kan geen helderheid aanpassen scherm, sommige windows open vreten ineens veel CPU. Dit terwijl Ubuntu gewoon prima lijkt te werken zonder problemen.

Het zijn wel zeer recente specs. Ryzen 7 AI 350 (Zen 5), 860M GPU, en 32GB. Misschien dat er toch ergens driver issues zijn met Zorin OS, en het een kwestie van tijd is tot die bugs eruit zijn. Zorin OS is immers downstream van Ubuntu.

Ga dus toch maar voor Ubuntu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 12:19
Bartjuh schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:10:
Een paar dagen geleden mijn nieuwe laptop binnen. Direct van Lenovo, optie zonder Windows OS meegeleverd *O* (scheelt toch weer een paar euro)

Nu heb ik zowel Zorin OS als Ubuntu geprobeerd, beiden de meest recente versie.
Zorin OS heeft zeker meer een bekende Windows feel en ziet er fris uit, maar ik ervaar toch veel bugs. WiFi adapter wordt niet herkend, kan geen helderheid aanpassen scherm, sommige windows open vreten ineens veel CPU. Dit terwijl Ubuntu gewoon prima lijkt te werken zonder problemen.

Het zijn wel zeer recente specs. Ryzen 7 AI 350 (Zen 5), 860M GPU, en 32GB. Misschien dat er toch ergens driver issues zijn met Zorin OS, en het een kwestie van tijd is tot die bugs eruit zijn. Zorin OS is immers downstream van Ubuntu.

Ga dus toch maar voor Ubuntu.
Zorin baseert hun besturingssysteem op de meest recente LTS-release van Ubuntu, maar blijft vervolgens op die Ubuntu-versie (met bijbehorende kernel) in alle minor releases van Zorin. Dat betekent dat Zorin OS 17.3, dat net een paar weken uit is, nog steeds gebruik maakt van wat voor Zorin 17.0 de meest recente LTS-release was. Dat was Ubuntu 22.04 van inmiddels drie jaar geleden. Ik weet niet waarom ze er niet voor gekozen hebben wat sneller met een Zorin 18, gebaseerd op de nieuwere Ubuntu 24.04 LTS te komen, maar daar hebben ze bij Zorin vast eigen redenen voor.

Voor een net nieuwe laptop is een besturingssysteem met een dergelijke oude kernel minder handig dan de nieuwste Ubuntu 25.04 (of de nieuwste Suse, Fedora, Arch, etc).

Als je trouwens graag een meer traditionele desktop wil dan Ubuntu biedt met Gnome, zou je een andere desktopomgeving kunnen proberen. KDE is, naar mijn idee, een minder grote overgang als je van Windows komt. Dan zou je bijvoorbeeld Kubuntu eens kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

thomas_n schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:49:
[...]

Zorin baseert hun besturingssysteem op de meest recente LTS-release van Ubuntu, maar blijft vervolgens op die Ubuntu-versie (met bijbehorende kernel) in alle minor releases van Zorin. Dat betekent dat Zorin OS 17.3, dat net een paar weken uit is, nog steeds gebruik maakt van wat voor Zorin 17.0 de meest recente LTS-release was. Dat was Ubuntu 22.04 van inmiddels drie jaar geleden. Ik weet niet waarom ze er niet voor gekozen hebben wat sneller met een Zorin 18, gebaseerd op de nieuwere Ubuntu 24.04 LTS te komen, maar daar hebben ze bij Zorin vast eigen redenen voor.
Dat verklaart het. Dan is Zorin voorlopig ook geen optie.
Als je trouwens graag een meer traditionele desktop wil dan Ubuntu biedt met Gnome, zou je een andere desktopomgeving kunnen proberen. KDE is, naar mijn idee, een minder grote overgang als je van Windows komt. Dan zou je bijvoorbeeld Kubuntu eens kunnen testen.
Dat is wel een goed idee. Dat kan ik wel uitproberen van een USB drive. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@Bartjuh Je kunt onder Zorin OS 17.3 ook een nieuwere kernelversie installeren. Voor meer informatie zie: https://forum.zorin.com/t...needs-net-connection/8813

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

pporrio schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:24:
@Bartjuh Je kunt onder Zorin OS 17.3 ook een nieuwere kernelversie installeren. Voor meer informatie zie: https://forum.zorin.com/t...needs-net-connection/8813
Thanks (y) Neem ik in overweging :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 09:45
Gisteren maar de stap gewaagd, en op mijn game PC Linux geïnstalleerd. Ik had al langer wifi en bluetooth problemen in Windows, en was er wel klaar mee. Ik ben nu (privé) helemaal Windows-vrij :)

De keuze is gevallen op openSUSE Tumbleweed. Ik wilde gewoon iets nieuws proberen, heb al veel gewerkt met Debian-based distro's. Ik heb toch wel even moeten stoeien met mijn Nvidia GPU. In eerste instantie kon ik alleen booten met nomodeset, maar uiteindelijk is het me toch gelukt om alles aan de praat te krijgen, al weet ik niet precies wat ik heb gedaan.

Toen kwam ik er achter dat ik een wel heel oude Samsung printer heb. En dat Samsung de (verder uitstekende) universal Linux drivers inmiddels niet meer op zijn site heeft staan, want die hebben hun printer-divisie jaren gelden al verkocht aan HP. Gelukkig bleek een hobbyist alle drivers nog te hebben bewaard, waardoor het alsnog goed is gekomen.

Ik vind Tumbleweed een heel aardige distro tot nu toe. De "Discover" applicatie (software center) is wel erg rommelig. Vaak werken de icoontjes niet (dan zie je alleen een standaard-icoontje), en bij bijv. Steam lukte het me niet om de Tumbleweed versie te installeren, want ik kon de license agreement niet accepteren...Dan maar de Flatpak. Overigens ook wel verwarrend dat je dan dezelfde applicatie 2x ziet staan in de store.

Even snel wat games geprobeerd en dat gaat gewoon prima. Tot nu toe geen rare dingen tegengekomen.

Bluetooth nog niet getest, maar wifi werkt weer perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:56
Decennia RH distro gebruiker hier en al een aantal keren me achter mijn oren gekrabd (maar hardleers ..... ?? :+ ).

Nu bij de laatste release van Fedora (42) een filmpje van iemand die meer kennis heeft dan ik.
Kan dus niet goed overzien of het nu over de top is wat hij zegt.

Graag jullie mening ...

YouTube: Fedora 42 System Audit 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Renzmeister schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:05:
Gisteren maar de stap gewaagd, en op mijn game PC Linux geïnstalleerd. Ik had al langer wifi en bluetooth problemen in Windows, en was er wel klaar mee. Ik ben nu (privé) helemaal Windows-vrij :)

De keuze is gevallen op openSUSE Tumbleweed. Ik wilde gewoon iets nieuws proberen, heb al veel gewerkt met Debian-based distro's. Ik heb toch wel even moeten stoeien met mijn Nvidia GPU. In eerste instantie kon ik alleen booten met nomodeset, maar uiteindelijk is het me toch gelukt om alles aan de praat te krijgen, al weet ik niet precies wat ik heb gedaan.

Toen kwam ik er achter dat ik een wel heel oude Samsung printer heb. En dat Samsung de (verder uitstekende) universal Linux drivers inmiddels niet meer op zijn site heeft staan, want die hebben hun printer-divisie jaren gelden al verkocht aan HP. Gelukkig bleek een hobbyist alle drivers nog te hebben bewaard, waardoor het alsnog goed is gekomen.

Ik vind Tumbleweed een heel aardige distro tot nu toe. De "Discover" applicatie (software center) is wel erg rommelig. Vaak werken de icoontjes niet (dan zie je alleen een standaard-icoontje), en bij bijv. Steam lukte het me niet om de Tumbleweed versie te installeren, want ik kon de license agreement niet accepteren...Dan maar de Flatpak. Overigens ook wel verwarrend dat je dan dezelfde applicatie 2x ziet staan in de store.

Even snel wat games geprobeerd en dat gaat gewoon prima. Tot nu toe geen rare dingen tegengekomen.

Bluetooth nog niet getest, maar wifi werkt weer perfect :)
Ah interessant, ik zit in precies dezelfde situatie, ben (prive) ook helemaal over op Linux behalve de game PC. Het is een wat oudere PC met een Nvidia GTX1070 videokaart. Ik zit nog te dubben of ik deze ga vervangen, maar bij vervanging wil ik er eigenlijk ook Linux op draaien, maar dan krijg je weer lastige keuzes welke videokaart / moederbord je het beste kunt nemen.

Ik heb op de huidige oude PC laatst een poging gedaan om van een Nobara usb-stick te booten, had de versie met Nvidia drivers genomen maar dat wilde niet booten (de versie zonder Nvidia drivers starte vreemd genoeg weer wel op).

De games die je geprobeerd hebt zijn Steam windows games die onder Proton draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:42
Jolijter schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Ventoy is erg leuk. Toch ben ik er weer vanaf gestapt, ik had hem ooit opgezet en gebruikt, wilde hem later een keer op een andere laptop gebruiken maar kreeg hem niet opgestart. Waarschijnlijk iets met keys/certificaten. Ik had in ieder geval op dat moment geen zin om dat uit te pluizen, wilde gewoon een OS installeren.
Even je secure boot uit zetten in je biuos .. die houd hem tegen ..
Daarna gewoon weer aan als je hem weer opstart naar de normale os.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 17:15
ravw schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:30:
[...]

Even je secure boot uit zetten in je biuos .. die houd hem tegen ..
Daarna gewoon weer aan als je hem weer opstart naar de normale os.
Op dat moment wordt het voor mij een principekwestie. Als het door de usb "normaal" te flashen wel met Secure Boot aan kan en met Ventoy niet, ga ik gewoon flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Jolijter schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:47:
[...]

Op dat moment wordt het voor mij een principekwestie. Als het door de usb "normaal" te flashen wel met Secure Boot aan kan en met Ventoy niet, ga ik gewoon flashen.
Ik heb hier POP OS draaien van af USB stick en dat ging ook goed zonder die bios sercure uit te zetten.
Ryzen 9 3900x 12 core RTX2070TI 32 GB ram.

Trouwen mijn oude
Intel core i5 - 6400
GA B150N Phoenix - WIFI
GTX 1660 Super
8 GB ram
Draait op Linux MINT XFCE ook zonder dat ik de bios secure moest uitzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door ravw op 03-05-2025 17:55 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Jef61 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:57:
[...]

Ah interessant, ik zit in precies dezelfde situatie, ben (prive) ook helemaal over op Linux behalve de game PC. Het is een wat oudere PC met een Nvidia GTX1070 videokaart. Ik zit nog te dubben of ik deze ga vervangen, maar bij vervanging wil ik er eigenlijk ook Linux op draaien, maar dan krijg je weer lastige keuzes welke videokaart / moederbord je het beste kunt nemen.

Ik heb op de huidige oude PC laatst een poging gedaan om van een Nobara usb-stick te booten, had de versie met Nvidia drivers genomen maar dat wilde niet booten (de versie zonder Nvidia drivers starte vreemd genoeg weer wel op).

De games die je geprobeerd hebt zijn Steam windows games die onder Proton draaien?
Als je POP!-OS draait daar werken de meeste steams games wel onder..
En ook de NVidia drivers zijn standaard inbegrepen.
Neem dan wel ProtonUp-Qt

Oja even een aanvulling doe dan gelijk flatpak er op. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ravw schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Ik heb hier POP OS draaien van af USB stick en dat ging ook goed zonder die bios sercure uit te zetten.
Ryzen 9 3900x 12 core RTX2070TI 32 GB ram.

Trouwen mijn oude
Intel core i5 - 6400
GA B150N Phoenix - WIFI
GTX 1660 Super
8 GB ram
Draait op Linux MINT XFCE ook zonder dat ik de bios secure moest uitzetten.
Maar dat is je gewone installatie. Er wordt gesproken over Ventoy, een tool waarmee je meerdere installatie media/distro's op een enkele stick kan zetten en je bij het opstarten kan kiezen tussen de ISOs die je erop zet. Die gaat niet helemaal lekker met Secure Boot om, omdat het geen signed boot heeft. Hierdoor faalt het de attestation van Secure Boot en start het niet of heb je ander vreemd gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Hero of Time schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:52:
[...]

Maar dat is je gewone installatie. Er wordt gesproken over Ventoy, een tool waarmee je meerdere installatie media/distro's op een enkele stick kan zetten en je bij het opstarten kan kiezen tussen de ISOs die je erop zet. Die gaat niet helemaal lekker met Secure Boot om, omdat het geen signed boot heeft. Hierdoor faalt het de attestation van Secure Boot en start het niet of heb je ander vreemd gedrag.
Ja klopt die heb ik ook ....
Met heel veel OS er op.
Maar die geeft hier ook die foutmelding als je secure boot aan houd.

Deze twee had ik al geinstaleerd staan voor dat ik Ventoy had gemaakt met eigen script voor iso's updaten en andere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzmeister
Jef61 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:57:
[...]

Ik heb Left 4 Dead 2 en Two Point Museum gespeeld, beide hebben native Linux support. Ze draaien echt vlekkeloos, en misschien beeld ik het me in maar is de performance zelfs iets beter. Ik merk het volgens mij vooral bij de laadtijden.

Voor wat betreft het niet willen booten, dat kan dus met de Nvidia drivers te maken hebben. Vaak lukt booten dan wel als je in de Grub bootloader "nomodeset" aanzet. Uit mijn hoofd kan dat door in het boot menu op "e" te drukken, en een regel op te zoeken die begint met linux =. Daar voeg je dan nomodeset als flag toe. Dan boot hij in een resolutie van 640x480 en kan je gaan troubleshooten om de drivers werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Renzmeister schreef op zondag 4 mei 2025 @ 01:14:
[...]

Ik heb Left 4 Dead 2 en Two Point Museum gespeeld, beide hebben native Linux support. Ze draaien echt vlekkeloos, en misschien beeld ik het me in maar is de performance zelfs iets beter. Ik merk het volgens mij vooral bij de laadtijden.

Voor wat betreft het niet willen booten, dat kan dus met de Nvidia drivers te maken hebben. Vaak lukt booten dan wel als je in de Grub bootloader "nomodeset" aanzet. Uit mijn hoofd kan dat door in het boot menu op "e" te drukken, en een regel op te zoeken die begint met linux =. Daar voeg je dan nomodeset als flag toe. Dan boot hij in een resolutie van 640x480 en kan je gaan troubleshooten om de drivers werkend te krijgen.
Laden zou zeker sneller kunnen zijn. Onder windows heb je altijd een antivirus pakket draaien. Of native defender of third party. Beide trekken al je data door de scanner heen. Dat heeft impact op het laden. Ik denk niet dat je op je Linux systeem een antivirus pakket hebt draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
Ik heb gisteren ook nog even Sea of Thieves geprobeerd via Proton. Dat liep ook prima. Ik moest wel Steam opnieuw installeren, want ik had de Flatpak geïnstalleerd en dan werkt Proton niet(?) Via de package manager (Zypper in Tumbleweed) werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Uiteindelijk toch Ubuntu geïnstalleerd in plaats van Zorin OS. Het voelt voor mij gewoon net wat beter aan.

Het meeste ging vlekkeloos (FreeCAD, Spotify, VLC, Filen). FlashPrint via deb file werkte niet goed (viewport rare artifacts), maar via een flatpack via flathub weer wel.
Veel andere draaien gewoon prima in de browser (Photopea, Linear.app, mail, zelfs Office producten).

Echter, Google Earth in de browser werkt niet in Firefox (tabblad reageert niet, maar je kun hem wel afsluiten). Chromium geïnstalleerd, daar werkt het wel, maar erg traag. Het lijkt erop dat het de CPU i.p.v. de GPU gebruikt voor rendering. CPU belasting is dan ook vrij hoog.

Wat te doen? Ik heb al geprobeerd de laatste AMD driver te installeren, dat lijkt niet te werken. Ook werkt FreeCAD dan weer wel snel, ook met grote 3D CAD modellen, dus of het nou echt aan de GPU drivers ligt?

De CPU en ingebouwde GPU zijn zeer recent (Ryzen 7 AI 350 (Zen 5) met 860M GPU), dus daar zal het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:03
Daar kan het wel aan liggen. Te moderne hardware is nog geen ondersteuning voor in de kernel.
Welke ubuntu versie draai je?

Oplossing voor die situatie is verkassen naar een bleeding edge distro en dat is denk ik fedora. Echter die vereist wel wat meer kennis van Linux. Want van voorgeinstalleerde codecs en drivers zoals met ubuntu doen ze daar niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Cybermage schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:13:
Daar kan het wel aan liggen. Te moderne hardware is nog geen ondersteuning voor in de kernel.

Oplossing voor die situatie is verkassen naar een bleeding edge distro en dat is denk ik fedora. Echter die vereist wel wat meer kennis van Linux. Want van voorgeinstalleerde codecs en drivers zoals met ubuntu doen ze daar niet aan.
De laatste. Ubuntu 25.04.

Ik heb zojuist de applicatie geínstalleerd i.p.v. de webversie vanuit de browser gebruikt, en dat werkt perfect! Super soepel. Had even gemist dat er ook gewoon een applicatie beschikbaar is voor Linux. Ik heb daardoor het idee dat misschien de WebGL implementatie voor de browsers niet helemaal in orde is voor deze GPU?

Fedora is iets dat ik nog niet aandurf. Op zich heb ik wel aanleg (zelf software ontwikkelaar), maar heb simpelweg de tijd niet om mij overal in te verdiepen met een baby van 8 maanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
Je zou de snap versies van firefox / chrome kunnen deinstalleren en de normale versie's kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Cybermage schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:44:
Je zou de snap versies van firefox / chrome kunnen deinstalleren en de normale versie's kunnen installeren.
Ooohhh, een snelle zoektocht op Reddit vertelt mij dat dit het weleens zou kunnen zijn! Er zijn wel meer issues met snap in vergelijking met deb. Dit ga ik eens uitproberen. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Oww, zijn we weer es aanbeland op Ubuntu's enige "zwakke punt" Snap ... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
Sjah schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:22:
Oww, zijn we weer es aanbeland op Ubuntu's enige "zwakke punt" Snap ... :r
Tja als je geen snap geneuzel wil dan moet je Linux Mint nemen.
Alleen zit je wel weer met oudere kernels.
Nu is daar ook wel een mouw aan te passen door een nieuwe te installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Cybermage op 05-05-2025 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Cybermage schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:32:
[...]

Tja als je geen snap geneuzel wil dan moet je Linux Mint nemen.
Alleen zit je wel weer met oudere kernels.
Nu is daar ook wel een mouw aan te passen door een nieuwe te installeren.
Hij kan ook POP!_OS nemen die draait ook geen SNap maar op Flatpak + APT (klassiek) _/-\o_
Pakketformaat .flatpak + .deb
Je en mint draai ik hier ook.

maar hij zou er ook aan kunnen denken om Snap er uit te slopen en over te gaan naar Flatpak in Ubuntu

1 Snap volledig verwijderen uit Ubuntu:
snap list

Dan verwijder je ze één voor één, bijvoorbeeld:
sudo snap remove firefox

2 Snapd (de Snap daemon) verwijderen:
sudo systemctl stop snapd
sudo apt purge snapd

3 Restanten opruimen:
sudo rm -rf ~/snap
sudo rm -rf /var/snap
sudo rm -rf /var/lib/snapd
sudo rm -rf /snap
sudo rm -rf /etc/systemd/system/snapd.*

4Firefox terug als .deb (Flatpak of via Mozilla PPA):
Snap heeft zelfs Firefox vervangen, dus je moet die opnieuw installeren via Flatpak of PPA:

- Flatpak:
sudo apt install flatpak
flatpak install flathub org.mozilla.firefox

-Of via de officiële Mozilla PPA:
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/ppa
sudo apt install firefox

;)
Maar wil je geen gedoe , Gooi Mint of POP!_OS erop

[ Voor 49% gewijzigd door ravw op 06-05-2025 04:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Cybermage schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:13:

Ubuntu 25.04 draait op Linux 6.14 en daar is gewoon support voor de Ryzen 7 AI 350!

@Bartjuh Probeer eens CachyOs? Cachyos is meer geoptimaliseerd voor jou systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
ravw schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 04:39:
[...]

1 Snap volledig verwijderen uit Ubuntu
2 Snapd (de Snap daemon) verwijderen
3 Restanten opruimen
4Firefox terug als .deb (Flatpak of via Mozilla PPA)
Je mist nog een belangrijke stap:
5. voorkomen dat snapd opnieuw geïnstalleerd wordt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
cat <<EOF | sudo tee /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
# To prevent repository packages from triggering the installation of Snap,
# this file forbids snapd from being installed by APT.
# For more information: https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/snap.html

Package: snapd
Pin: release a=*
Pin-Priority: -10
EOF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik vind flatpaks net zo waardeloos als snaps. Ik kan geen files en pdf's verzenden vanuit Thunar met snap en flatpaks, ook met de de tarball trouwens niet. Kan ik wel met de MX Linux geinstalleerde Thunderbird. Er zal vast wel manieren zijn om het op te lossen, maar ik snap niet hoe ik dat moet doen. Te dom voor ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
desalniettemin schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:27:
Ik vind flatpaks net zo waardeloos als snaps. Ik kan geen files en pdf's verzenden vanuit Thunar met snap en flatpaks, ook met de de tarball trouwens niet. Kan ik wel met de MX Linux geinstalleerde Thunderbird. Er zal vast wel manieren zijn om het op te lossen, maar ik snap niet hoe ik dat moet doen. Te dom voor ;(
Voor Flatpak kun je bijvoorbeeld een directory delen met de Flatpak-app via:

flatpak override --filesystem=/pad/naar/map

Gebruik van alternatieven zoals xdg-open.

Aangezien MX Linux al goed werkt met je e-mailclient, kan het misschien helpen om de instellingen van de bestandsbeheerder (zoals Thunar) in MX Linux te vergelijken met die in je huidige distro (Mint of Pop!_OS). Soms zijn het net die kleine aanpassingen die het verschil maken.

Het is geen kwestie van "dom", maar meer van het vinden van de juiste configuratie in deze complexere systemen.
Iedereen die ooit met Linux heeft gewerkt, heeft wel eens dat gevoel gehad dat dingen "te moeilijk" of te verstopte opties waren.
Maar gelukkig zijn er altijd wel manieren om het te fixen!

Als je het toch niet werkend krijgt, kan je altijd de Google-groepen of forums afstruinen voor mensen die dezelfde ervaring hebben met de Snap/Flatpak-beperkingen en bestandsbeheer in jouw specifieke setup.
Welkom in de wereld van Linux :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Eärendil schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Je mist nog een belangrijke stap:
5. voorkomen dat snapd opnieuw geïnstalleerd wordt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
cat <<EOF | sudo tee /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
# To prevent repository packages from triggering the installation of Snap,
# this file forbids snapd from being installed by APT.
# For more information: https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/snap.html

Package: snapd
Pin: release a=*
Pin-Priority: -10
EOF
Ja die was ik vergeten maar ik draai POP OS en Mint.
Dus ik hoeft geen rekening te houden met terugkomst.
Weg is weg als die er in gezeten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
ravw schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 04:39:
[...]

maar hij zou er ook aan kunnen denken om Snap er uit te slopen en over te gaan naar Flatpak in Ubuntu

1 Snap volledig verwijderen uit Ubuntu:
snap list

Dan verwijder je ze één voor één, bijvoorbeeld:
sudo snap remove firefox

2 Snapd (de Snap daemon) verwijderen:
sudo systemctl stop snapd
sudo apt purge snapd

3 Restanten opruimen:
sudo rm -rf ~/snap
sudo rm -rf /var/snap
sudo rm -rf /var/lib/snapd
sudo rm -rf /snap
sudo rm -rf /etc/systemd/system/snapd.*

4Firefox terug als .deb (Flatpak of via Mozilla PPA):
Snap heeft zelfs Firefox vervangen, dus je moet die opnieuw installeren via Flatpak of PPA:

- Flatpak:
sudo apt install flatpak
flatpak install flathub org.mozilla.firefox

-Of via de officiële Mozilla PPA:
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/ppa
sudo apt install firefox
Ik ben van mening dat als je dit moet allemaal moet gaan doen. Waarom Ubuntu gebruiken?

Er zijn genoeg distro's die met .deb werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Mark de Vaal schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:56:
[...]

Ik ben van mening dat als je dit moet allemaal moet gaan doen. Waarom Ubuntu gebruiken?

Soms ben je gewent aan je eigen systeem en vind je het lekker werken dan kun je die minderen punten van je OS wel minimaliseren om een nog betere OS te krijgen.

je hoeft met linux niet vast te zitten aan 1 systeem.
Dat is het mooie er van je kun dat helemaal naar je eigen hand zetten.

Het moet niet , het kan. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Mark de Vaal schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:56:
[...]

Linux Mint, Ubuntu en Debian gebaseerd bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:27:
Bedoel je hiermee dat je geen optie hebt in rechtermuisknop -> Send To? Want dat is een actie en kan je zelf ook aanmaken. Dat het bij MX Linux wel werkt, is omdat de package maintainer dit al voor je heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Hero of Time schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:59:
[...]

Bedoel je hiermee dat je geen optie hebt in rechtermuisknop -> Send To? Want dat is een actie en kan je zelf ook aanmaken. Dat het bij MX Linux wel werkt, is omdat de package maintainer dit al voor je heeft gedaan.
Is het dan niet handiger om MIME-types te nemen of aan te passen ?
Het is maar een option.
Of zit ik nu de verkeerde richting te denken?

[ Voor 5% gewijzigd door ravw op 06-05-2025 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ravw schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Is het dan niet handiger om MIME-types te nemen of aan te passen ?
Het is maar een option.
Of zit ik nu de verkeerde richting te denken?
MIME-types is voor 'openen met', niet voor het delen van een bestand, idee als 'send to email' waarmee je mail client 'nieuw bericht' wordt geopend met het bestand als bijlage. ;)

Pagina: 1 ... 46 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.