DutchGamer1982 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:17:
oke welke linux distro is het beste in de nabije toekomst?
momenteel zit ik nog op windows 7
=ik haat windows 8,8.1,10,11 en wil die absoluut niet.
ik wil zowel mijn oude games (veel nog op cdrom meeste uit win 98/xp tijdperk) kunnen draaien -> ja mijn systeem krijgt nog gewoon een optische drive
als moderne games
daarnaast gebruik ik kaspersky antivirus, corel office, en power dvd, nast wat andere codex plugins, en programma's voor meer werk gerelateerde taken en om bluerays & gedownloade meuk op mijn scherm te kunnen kijken.
mijn pc momenteel is
i7 6950x (overgeklokt naar 4.5 ghz)
128GB (8x16GB) ddr4 2800mhz cl14
2x2080ti in sli
asus x99 rampage v edition 10
sad.. mijn originele asus x99 ws-e/usb3.1 ging stuk.. (bootloop error) als iemand die kan fixen wil ik daar wel voor betalen, zelf weet ik niet hoe.
dit alles watergekoeld met een custom (blok op geheugen, blok op cpu, en gpu's waren wc out of the box)
-geen blok voor dit moederbord helaas nooit kunnen vinden. had wel een blok voor oudere moederbord.
**
ik heb het geld liggen en had normaliter allang een opvolger gekocht.. maar voor mij zou de enige logische optie een 4090 of 5090 zijn.. en die verbruiken mij gewoon te idioot veel stroom.. (dus niet upgraden is meer een geval van "er is niks op de markt dat aan mijn wensen voldoet.. tweemaal de prestaties van een 2080ti native (genoeg om min of meer 4k 100fps native te gaan in het soort spellen wat ik speel)
Het ziet er dus naar uit dat ik iig tot de 6000 series dit systeem blijf gebruiken.. omdat de de gpu's in het 250W en lager segment nou niet bepaald het soort verdubbeling van specs meer geven dat ik wens (prijs van een systeem voor mij is irrelevant, stroomverbruik niet)
ik heb al diep geinvesteerd in windows 7 (ik kocht het in 2016 voor 400 een full retail ultimate licence) tot 2016 gebruikte ik windows xp
-mijn hoogdreden om xp te verlaten op dat moment was :
xp kon niet mijn 128GB ram en modernere hardware ondersteunen (geen xp drivers voor)
-mijn hoofdredenen toen om dit te doen en windows 8, 8.1 en 10 die toen al uit waren te negeren
**windows 7 ultimate heeft hele goede legacy support (de meeste oude xp spellen werken erop, veel meer dan op andere windows 7 versies en zeker meer dan 8, 8.1 en 10)
ik heb de 3 jaar betaalde extrended support (voor 50-100-200 euro) gekocht om win7 te kunnen blijven gebruiken.
ik gebruik firefox als browser (die tot maart 2025 ja deze maand) windows 7 updates geeft..
ik heb uiteraard ook andere beveiligslagen..
en steam.. hoewel ik gestopt ben daar nog IETS te kopen (naaiers met hun win 7 support droppen) heb ik nog draaiend met kunstgrepen maar de vraag is hoe lang.
er komt dus een dag en met firefox nu zijn updates voor win 7 beiendigend komt die dag dichterbij dat ik win 7 toch moet verlaten... of iig offline moet halen.
-wat als ENIGE optie dan linux geeft.
ik heb nul linux ervaring.. (behalve een klein beetje in de jaren 90.. en weet wat een nachtmerrie het toen was om te instaleren.. voelde als terugkeren naar de dosdagen voor GUI) en de hardware werkte ook voor geen meter... en als het werkte.. veel slechter... (want drivers voor moderne hardware en linux ging toen iig slecht samen.. alleen hardware van 10+ jaar oud werkte goed op linux)..
--- ik ben bekend met systeembeheer, en programeren in basic (de oude commendore dagen) en in c++ en krijg meestal met gekloot dingen wel draaiend.. maar niemand zit op gekloot te wachten.
dus welke linux distro is het meest vriendelijke om gewoon te instaleren vanuit de bios vanaf een gefikt cdrommetje of usb.. en voelt het meest als windows xp/7.. met goede compabiliteit met moderne onderdelen en zowel oudere als nieuwere spellen (met zo min mogelijk "gekloot"
heb al wat ingelezen en overweeg mint... maar als iemand een betere suggestie heeft hoor ik het graag..
oh en de sli 2080ti's meestal is de 2e 2080ti uitgezet.. ik zet hem alleen aan als ik die daadwerkelijk gebruik. om energie te besparen.
================
***ook al wil ik echt geen gpu met meer dan 250W tdp..
-een 9900x3d van 120w en 12 cores.. presteerd beter dan mijn huidige cpu met 10 cores, en 140w.
**
maar de grote daling in ramsloten (4 way x 2 naar 2 way x1) en pci lanes.. (van 40 naar 24) zuigt wel flink!
ik zal ook geen 128GB ram kunnen behouden.,
(aangzien de grootste modules maar 48GB zijn en je er maar 2 in een am5 systeem kunt steken)
(het leverd natuurlijk wel een beperkte besparing op van 8x1.35v naar 2x1.4v) or 32W to 8W
als laatste dan de gpu.. een 4090 undervolten op 250w is geen goed idee hoor ik overal.
een 4070 super die stock op 220w runt.
heeft 12gb vram ipv 2080ti 11gb
is 220w ipv 250w
en is zo'n 10% beter in prestaties (als ik iig het juiste model vind ik heb nu natuurlijk geen custom model)
dan houd ik dus vergelijkbare prestaties,, (wat zuigt want je wilt een verdubbeling na zoveel jaar)
-al verlies ik 32gb ram
-al verlies ik de optie sli te gaan
-al verlies ik 16 pci lanes
-al verlies ik 12 sata slots (huidige bord heeft er zoveel meer dan meeste am5 borden)
**maar ik krijg er drie m.2 sloten bij (heb er nu 2) en die zijn gen 5/4 ipv de mijne die gen 3 zijn.
**en ik bespaar in totaal 74w aan energie 17.5% minder verbruik = 200 euro per jaar besparing.
het prijskaartje van deze upgrade kost me echter
500 euro voor die 9800x3d
300 euro voor een goed moderbord met vergelijkbare specs
500 euro voor 48gb ddr5 6000mhz cl30
800 euro voor een 4070S
=
2100 euro....
en dat is waarom ik dat nog niet gedaan heb + ik hoop nog steeds op "zelfde stroomverbruiik maar eindelijk 4k.