Azbest schreef op woensdag 02 november 2016 @ 00:35:
@Hero of Time
Moet zeggen dat ik nooit dagelijks met Windows 10 gewerkt heb, ik vond het crapware (als in Vista). Maar goed dat vind ik dan weer leuk aan Windows, je kunt altijd kiezen uit een versie die je systeem past, zegge Windows 7

Ik werk er ook niet dagelijks mee, maar blijf wel bij met de versies, simpelweg omdat m'n omgeving het gebruikt. Je ontkomt er bijna niet aan. W10 vergelijken met Vista is geen goede vergelijking. W10 is zo veel beter dan Vista als je kijkt naar prestaties en hardware gebruik. Vista legde een flinke druk op je harde schijf, vooral door z'n agressieve indexing. Dat is nu niet meer zo, en je hebt ook nog eens SSDs tegenwoordig, waardoor het niet alleen sneller klaar is, maar je merkt het ook niet meer.
Ik werk inmiddels al zolang uitsluitend met Linux, dat ik de nieuwere Windows problemen minder meekrijg. Ook gebruik ik veel 'oudere' systemen, waarbij het dikwijls voorkomt dat de ondersteuning van een videokaart uit de fabrikant zijn driver verdwijnt en je na een update in de CLI terecht komt.
Dat heb ik met Linux idd meegemaakt. Ubuntu 9.04 kwam uit en de gesloten ATi driver was er mee geschikt. Tegelijk werd de videokaart van m'n laptop uit de support gegooid.

Echter is dat alleen met gesloten drivers het geval en daar heb je met Windows ook in zekere zin last van. Kijk maar eens hoe goed de Creative Audigy reeks werd ondersteund toen Vista uit kwam. En zou je 'm nu nog steeds kunnen gebruiken? Nee. Met Linux wel. Heb je nog ergens een nVidia MX440 liggen, dan kan je 't schudden met Windows, maar Linux draait er vrolijk op met de open source driver.
Dat je met Linux naar een CLI wordt gestuurd of het apparaat niet meer werkt is beter dan hoe het bij Windows aan toe gaat. Daar heb je niet eens de mogelijkheid om te onderzoeken wat er mis is, waarom het fout gaat en hoe je 't weer laat werken. Support weg? Koop maar een nieuwere.
Windows heeft naar mijn idee sinds Windows 8 een verkeerde koers genomen, te weinig aandacht voor prestaties en Tweakers. Ongetwijfeld dat ze weer eens een een goede Windows zullen maken, kwestie van tijd.
Waar ik het met je eens zou zijn is dat Linux als desktop omgeving door de jaren heen continu steeds interessanter, steeds betrouwbaarder en makkelijker is geworden voor de gebruiker. Als CUPS nou diezelfde lijn zou kunnen volgen...

Geen aandacht voor tweakers, ja. Geen aandacht voor prestaties: nee. W10 draait weer vlotter dan 7. Zie ook het opstarten. W7 doet er echt geen 3 seconden over om je bureaublad te laten zien, dat kan 't niet. Goed, er wordt een beetje vals gespeeld door een soort hibernate te gebruiken, maar dan nog. Zelfs met een mechanische schijf is het opstarten een stuk sneller.
De enige reden waarom je W8 een slechte keus vind, is vanwege het tegelmenu. Ik heb er mee gewerkt en ik had maar 2-3 dagen Classic Shell erop staan om het 'oude' menu weer terug te krijgen. Om de een of andere reden werkte het gewoon. En wat zie je bij Linux? Daar was 't al in zekere zin (Unity anyone? Gnome 3?) of hebben ze het erin gestopt (zie KDE 5.4).
@Frenziefrenz,
Je kan met de MCT zo een nieuwe installatie maken waar al de meest recente updates in zitten. Hooguit moet je die van afgelopen maand nog uitvoeren. Overigens is het niet zo triviaal om je W10 installatie in andere hardware te zetten. Je krijgt nog steeds gezeik als je tussen processorfabrikanten wisselt, net zoals je wat gerommel hebt als je van nVidia naar AMD of andersom gaat. En dan heb ik 't nog niet eens over de hel genaamd activatie.