Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:59
Wat ergert je aan Ubuntu?
En welke specs heeft die laptop zoal, processor en ram-geheugen met name?
Xubuntu is een populaire en vrijwel pijnloze vervanger want onderhuids heel gelijkaardig, of wil je er net dieper induiken en Arch of Slackware uittesten?
Fedora is recente software, debian dan weer vooral stabiliteitsgericht, enz.

[ Voor 24% gewijzigd door wouter_va op 22-11-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ce_dev schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 19:09:
Ik gebruik momenteel Ubuntu, maar zit er over na te denken om te switchen, wat raden jullie mij aan voor een laptop uit 2010/2011?
Tja, de gemiddelde laptop uit die tijd (je geeft immers geen specs mee) kan zo'n beetje alles draaien wat je wil. Dus kom maar op, wat zoek je, wat wil je, waarom is Ubuntu geen optie meer, etc.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Vandaag is Fedora 25 uitgekomen. Hoewel ik dat normaal nooit doe gelijk een upgrade uitgevoerd met dnf-plugin-system-upgrade. Ik was te nieuwsgierig. Nu met Gnome 3.22 en standaard Wayland in plaats van de X11 display manager.

Deze upgrade ging erg smooth! Wat is Fedora toch een heerlijk fijne distro, alles werkt zo te zien prima zonder herinstallatie. RPM fusion upgrade werd automatisch meegenomen.

d:)b

https://fedoramagazine.org/upgrading-fedora-24-fedora-25/

Afbeeldingslocatie: https://cdn.fedoramagazine.org/wp-content/uploads/2016/11/upgrade-f24-f25-1024x433.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door CR2032 op 22-11-2016 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is idd heel fijn bij Fedora: de upgrades werken gewoon en geven zelden problemen. Bij Ubuntu komt een issue veel vaker voor en zit je met een half bijgewerkt systeem (en met zeer hoge waarschijnlijkheid stuk). :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealProcyon
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-09 14:28
Hero of Time schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:36:
[...]

Tja, de gemiddelde laptop uit die tijd (je geeft immers geen specs mee) kan zo'n beetje alles draaien wat je wil. Dus kom maar op, wat zoek je, wat wil je, waarom is Ubuntu geen optie meer, etc.
Ik houd ervan te switchen, ook is Unity soms wat sloom. Ik vind GNOME geen optie, by the way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ce_dev schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:49:
[...]

Ik houd ervan te switchen, ook is Unity soms wat sloom. Ik vind GNOME geen optie, by the way.
Nou, dan blijft toch wel heel, ehm.... alles nog over. Dus, wat wil je nou? Je twee opmerkingen hier zijn geen reden om Ubuntu te vervangen, aangezien je zo een andere DE erop hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealProcyon
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-09 14:28
Hero of Time schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:59:
[...]

Nou, dan blijft toch wel heel, ehm.... alles nog over. Dus, wat wil je nou? Je twee opmerkingen hier zijn geen reden om Ubuntu te vervangen, aangezien je zo een andere DE erop hebt staan.
Ik had wat toegevoegd, maar mijn netwerk loopt me te irriteren, morgen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:47:
Dat is idd heel fijn bij Fedora: de upgrades werken gewoon en geven zelden problemen. Bij Ubuntu komt een issue veel vaker voor en zit je met een half bijgewerkt systeem (en met zeer hoge waarschijnlijkheid stuk). :F
Klopt. Bij Ubuntu is de releasedatum fixed, ook wanneer er op het laatst issues zijn wordt deze toch vrijgegeven. Met alle risico's dat het ook mis kan gaan, zoals met Ubuntu 16.04 die in het begin big drama was.

Bij Fedora schuiven ze de datum gewoon op totdat het wel stabiel is. De final van Fedora 25 werd 2 x uitgesteld. Ik heb liever de laatste aanpak. Tot nu toe werkt Fedora 25 hier perfect, geen gekke dingen gezien.

Wat ik een erg interessant ontwikkeling vind is de nieuwe dual-GPU integratie in Fedora met Wayland voor NVIDIA en AMD. Per app kun je aangeven welke grafische kaart je wilt gaan aanspreken. De feature komt met Gnome 3.24 maar komt ook al beschikbaar in Fedora 25.

http://news.softpedia.com...3-22-desktop-509680.shtml

Afbeeldingslocatie: http://i1-news.softpedia-static.com/images/fitted/620x/fedora-25-linux-to-offer-better-dual-gpu-integration-in-the-gnome-3-22-desktop-509680-3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 22:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
CR2032 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:36:
Vandaag is Fedora 25 uitgekomen.

(...)
Vergeet de verbeterde Switchable Graphics Support niet! Het is soms nog wat buggy, maar op de laptop een verademing tov bumblebee.

Wat ik momenteel het meest irritant vind is dat noveau al mijn logs vol spuugd met errors als ik de kaart op dat moment niet gebruik. (optimus laptop)

[ Voor 21% gewijzigd door silverball op 23-11-2016 22:29 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 23 november 2016 @ 22:27:
[...]

Vergeet de verbeterde Switchable Graphics Support niet! Het is soms nog wat buggy, maar op de laptop een verademing tov bumblebee.
Inderdaad, ik tikte hier net een berichtje over. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
CR2032 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 22:28:
[...]

Inderdaad, ik tikte hier net een berichtje over. :P
Je was net een paar seconden eerder :P

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
silverball schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:51:
[...]

Misschien ietwat offtopic, Windows is vanaf 8 een warboel van verschillende UI filosofieën door elkaar heen. Er is een configuratiescherm. Maar er is ook "settings", en beide verwijzen enorm veel naar elkaar.
Er zijn er zelfs drie. De metro configuratie interface van windows 8+, het webpagina achtige control panel van windows 7 en als je nog dieper gaat graven naar de meer 'advanced' settings dan kom je uit op de oude windows 95/NT control panel applets met de vertrouwde tabbed notebook interface. Als je dan nog niet hebt gevonden wat je zoekt is het vaak in de registry te vinden.
Microsoft heeft nooit windows onderdelen vervangen, alleen laagjes eroverheen geplakt.

Maar als ik eerlijk moet toegeven, op de desktop kan ik veel beter uit te voeten met Windows dan met bv Fedora die out-of-the-box tegenwoordig zo dumbed-down is dat je vrijwel niets meer kan instellen. Van alle populaire applicaties maakt gnome extreem versimpelde versies met generieke namen zoals "files" en "disks" (uitgeklede gparted). Ik vind dit een heel verkeerde ontwikkeling, de kracht van linux was altijd juist de configureerbaarheid en veelzeidigheid en nu proberen ze aan iedereen een eenheidsworst op te dringen alsof ze Apple zijn ofzo.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is dan meer de keuze van de desktop omgeving dan Linux zelf. Je kan nog steeds heel veel zaken instellen bij andere DE's, zoals Xfce, maar ook KDE zit nog steeds bomvol met opties en tweaks.

Als ik het zou gaan vergelijken met Windows, dan is die laatste een grote inconsistente teringbende. En dan precies om de redenen die jij noemt: te veel verschillende schermen waar je wat in kan/moet stellen. Je raakt gewoon de weg kwijt. En het is ook niet altijd logisch ingedeeld.

• Ploink
Ik heb een Fedora installatie die ik af en toe gebruik als ik even linux wil op de desktop, als ik het dagelijks zou gebruiken kies ik ook liever XFCE, heb ik in het verleden wel mee gespeeld en bleek idd heel configureerbaar. Linux gebruik ik eigenlijk meer via Putty/ssh om bijvoorbeeld een btrfs backup script te schrijven of onderhoud van de mailserver etcetera.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ploink schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:03:
[...]
Maar als ik eerlijk moet toegeven, op de desktop kan ik veel beter uit te voeten met Windows dan met bv Fedora die out-of-the-box tegenwoordig zo dumbed-down is dat je vrijwel niets meer kan instellen. Van alle populaire applicaties maakt gnome extreem versimpelde versies met generieke namen zoals "files" en "disks" (uitgeklede gparted). Ik vind dit een heel verkeerde ontwikkeling, de kracht van linux was altijd juist de configureerbaarheid en veelzeidigheid en nu proberen ze aan iedereen een eenheidsworst op te dringen alsof ze Apple zijn ofzo.
Dit is inderdaad vooral een Gnome-dingetje. Bij andere DEs zie je dit niet (of veel minder).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ploink schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:03:
[...]

Dat is een keuze van welke Desktop Environment en staat los van Fedora.
Fedora Spins zijn kant en klaar met ieder een andere desktop environment zoals XFCE of Cinnamon of..

https://spins.fedoraproject.org/nl/

Zelf bevalt Gnome mij uitstekend. Ik ben niet voor niets af van Windows en hoef die looks niet meer te zien. :P Na enige gewenning merk je dat Gnome heel slim in elkaar zit. En met de Gnome extensions kun je veel instellen, naast andere themes, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
CR2032 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:32:
[...]

Dat is een keuze van welke Desktop Environment en staat los van Fedora.
De ontwikkeling van Fedora richt zich voornamelijk op gnome en de spins zijn slechts bijproducten waar veel minder tijd en geld in wordt gestoken.
Ik ben al 20 jaar op de hoogte van diverse linux/bsd alternatieven, dus ik ben geen n00b op dat gebied, ik wil alleen maar zeggen dat ik de richting die Fedora in is geslagen verkeerd vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Ik geloof alles wat je zegt, maar mijn persoonlijke ervaring (en onderbuikgevoel) zegt dat het met die spins wel meevalt. Ik zit nu sinds een week voor het eerst op de KDE spin van Fedora, en ik heb echt niet het gevoel dat dit een 'afgeraffeld bijproduct' is. Het voelt eigenlijk heel solide en uitgekristalliseerd aan.

Tuurlijk kan je inhoudelijk over KDE vanalles bediscussieren, maar dat heeft niets met (de integratie in) Fedora te maken, maar gewoon met de development van KDE.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ploink schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:55:
[...]

De ontwikkeling van Fedora richt zich voornamelijk op gnome en de spins zijn slechts bijproducten waar veel minder tijd en geld in wordt gestoken.
Ik ben al 20 jaar op de hoogte van diverse linux/bsd alternatieven, dus ik ben geen n00b op dat gebied, ik wil alleen maar zeggen dat ik de richting die Fedora in is geslagen verkeerd vind.
Welke verkeerde weg bedoel je? Fedora biedt je met Fedora Spins de volledige vrijheid welke DE je wilt gebruiken. Iets wat je met iedere andere distro ook kunt doen, maar niet zo kant en klaar en getest als Fedora je zo geeft. Mijn ervaring is dat een spin gewoon goed werkt.

Fedora is er voor iedereen. :P

Afbeeldingslocatie: http://opensourceeducation.net/wp-content/uploads/2015/01/Fedora-Spins.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat hij bedoelt is dat er een paar tools alleen met het GTK framework werkt. Dat zijn dan tools die instellingen aan kunnen passen in Fedora. Je kan het altijd nog via de cli doen, maar dat werkt soms wat omslachtig. Als je dan iets als KDE draait, integreert dat gewoon niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 19:12:
Wat hij bedoelt is dat er een paar tools alleen met het GTK framework werkt. Dat zijn dan tools die instellingen aan kunnen passen in Fedora. Je kan het altijd nog via de cli doen, maar dat werkt soms wat omslachtig. Als je dan iets als KDE draait, integreert dat gewoon niet zo mooi.
Ook dat kun je aanpassen: dnf install kde-gtk-config
Mogelijk zit dat al standaard in de nieuwe Fedora Spin. Zelf ben ik teveel fan van Gnome geworden, KDE is alweer van even geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CR2032 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 17:34:
[...]

Ook dat kun je aanpassen: dnf install kde-gtk-config
Mogelijk zit dat al standaard in de nieuwe Fedora Spin. Zelf ben ik teveel fan van Gnome geworden, KDE is alweer van even geleden.
Dat kan, maar dan nog heeft het niet de echte native Qt/KDE look. Er blijft een klein verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben aan het overstappen van Debian op CentOS. Van Debian heb ik slechts enkele basiskennis. Weet iemand nog goede boeken voor de beginner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Achteruit? Waarom?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind GNOME 3 en GTK 3 ook echt de verkeerde richting ingaan, omdat ik Activities onhandig vind (dan moet ik 3× klikken terwijl het vroeger met 1 klik kon), Client-Side Decorations irritant vind ("Wat doet dat icoontje?"), animaties irritant vind (moet ik 0,2s wachten om een ding te zien), etc.

Ik blijf gewoon bij Openbox en GTK 2…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zullen we de discussies over desktop omgevingen centraal houden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments? Dat topic is er voor deze reden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
De reviews van Fedora 25 komen nu binnen. Verrassend om te zien dat PCWorld nu Fedora boven Ubuntu plaatst voor newbies en novices.

Wie had dat gedacht, Fedora als echte beginnersdistributie. 8)

http://www.pcworld.com/ar...gh-for-anyone-to-try.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zo gek vind ik dat niet. Met Fedora 19 was het al redelijk gebruiksvriendelijk. Je hoeft tegenwoordig niet veel met met de terminal te werken tenzij je iets specifieks moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
openSUSE Tumbleweed lijkt prima te werken, ik ben aan het overwegen over te stappen vanaf Arch. Moet dan wel weer wat eigen packages in elkaar draaien voor openSUSE helaas, bij Arch vond ik dat wel makkelijk vanwege de shellscripts die je daarvoor moet maken, dat snapte ik meteen, voor rpms zal ik me toch wat meer moeten inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 15:27
Hero of Time schreef op zondag 4 december 2016 @ 19:05:
Zo gek vind ik dat niet. Met Fedora 19 was het al redelijk gebruiksvriendelijk. Je hoeft tegenwoordig niet veel met met de terminal te werken tenzij je iets specifieks moet doen.
Ik kijk daar wel van op, gebruik nu ook fedora op mijn laptop nu ze default wayland hebben, maar merk toch dat het net iets meer werk is applicaties geinstalleerd te krijgen, voor ubuntu zijn de installatie pakketten vrijwel altijd gewoon te downloaden, aanklikken en presto, bij fedora moet ik langer zoeken, vaker via de terminal installeren en soms zelfs eerst nog compilen.

Werkt verder trouwens wel erg lekker en snap waarom ze gnome boven unity kiezen voor desktop gebruikers die van windows komen.

Blijf voorlopig wel ubuntu op mijn homeserver gebruiken dat draait op Ubuntu desktop, zodat ik op mijn hobby kamer ook gelijk een desktop werkplek heb voor het thuis werken. Vindt ubuntu prettiger omdat ik dat nu eenmaal al jaren gewend ben (tegenwoordig zijn alle bekende distro dermate goed dat je na een paar week eigenlijk als kunt wat je wilt, dus puur mijn persoonlijke voorkeur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-collective
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 06:30
Ook ik zit op Fedora 25 (ben van Ubuntu geswitched sinds 23) en het valt me hier op dat Fedora blijkbaar populairder is dan ik dacht. Ze zijn dan ook stevig aan de weg aan het timmeren, nu met Wayland aan by default. Ik draai zelf nog X, maar dat is omdat ik nog de Nvidia drivers gebruik (draai nog weleens een spelletje op Steam).

Wel ging de upgrade van 24 naar 25 deze keer niet goed en moest ik nog een nuke&pave doen. Het kost wat meer werk en tijd, maar het is geen drama. Sinds reinstall draait het weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

begintmeta schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 22:55:
openSUSE Tumbleweed lijkt prima te werken, ik ben aan het overwegen over te stappen vanaf Arch. Moet dan wel weer wat eigen packages in elkaar draaien voor openSUSE helaas, bij Arch vond ik dat wel makkelijk vanwege de shellscripts die je daarvoor moet maken, dat snapte ik meteen, voor rpms zal ik me toch wat meer moeten inlezen.
Moet je kijken of het sop de kool wel waard is, als je veel pakketten hebt zo dan kost dat een boel werk (.deb/.rpm).

Da's zowat het enige wat ik mis van Arch, langs de andere kant bespaart het mij ook tijd :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vraag me inderdaad nogal af of ik uiteindelijk wel zoveel voordeel zal hebben van het afstappen van Arch, als Arch eenmaal goed draait, heb je er tegenwoordig eigenlijk niet zoveel meerwerk aan en mijn eigen packages (kom denk ik nog maar op een stuk of 10 die met noemenswaardige frequentie moeten worden bijgewerkt, heb al mijn publieke arch-packages al een tijdje afgestoten) moet ik toch bijhouden.... misschien per obs maar meteen (gebruikt iemand hier dat?).

Hoe dan ook moet ik de computers voor het eind van het jaar even hebben 'opgeschoond', en dan wilde ik meteen even de boel opnieuw installeren, ik wil de OS-mix wat terugdringen. openSUSE Tumbleweed en CentOS 7 voor linux-doeleinden, verder nog NetBSD en Windows 10 Enterprise, en helemaal geen Mac OS X meer na 13 jaar...

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 17-12-2016 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Q-collective schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:16:
Wel ging de upgrade van 24 naar 25 deze keer niet goed en moest ik nog een nuke&pave doen. Het kost wat meer werk en tijd, maar het is geen drama. Sinds reinstall draait het weer als een zonnetje.
Dacht dat het aan mij lang, had ook de update van 24 naar 25 gedraaid en moest toch wat packages handmatig aanpakken die de update in de weg zaten, eenmaal simpelweg verwijderd verliep het trouwens weer keurig. Dacht dat ik o.a. vlc moest verwijderen en meer onbelangrijk spul dat ik makkelijk kan herinstalleren.

Ben trouwens meer een debian distro gebruiker, maar heb één fedora installatie omdat ik ze voor mijn werk wel eens tegen kom en graag wat ermee wil kunnen spelen.

Nu ik ermee speel zie ik wel dat wayland lekker aanvoelt en moet ik toch op zoek naar een debian variant dat up-to-date blijft met recente kernels en wayland zal gaan gebruiken (ubuntu valt af ivm mir).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-collective
2green schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:34:
[...]

Dacht dat het aan mij lang, had ook de update van 24 naar 25 gedraaid en moest toch wat packages handmatig aanpakken die de update in de weg zaten, eenmaal simpelweg verwijderd verliep het trouwens weer keurig. Dacht dat ik o.a. vlc moest verwijderen en meer onbelangrijk spul dat ik makkelijk kan herinstalleren.
Bij mij haperde de aanloop naar de installatie ook. Ik moest ook wat zaken verwijderen voordat de installer überhaupt aan de gang ging. Sanity checks zijn vervelend, maar natuurlijk best belangrijk. Bij mij ging het echter alsnog fout tijdens de upgrade zelf, wat leidde tot een unbootable systeem. Gelukkig heb ik mijn /home op een aparte partitie staan (op een andere schijf zelfs, met nog een fallback schijf als backup). Dus een schone herinstallatie was geen einde van de wereld. Maar het kostte wel even wat tijd en mocht dit bij Fedora 26 nog eens gebeuren, kijk ik toch weer eens naar de alternatieven (iets wat niet werkt met versies, zoals Gentoo of Arch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Q-collective schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:50:
[...]

Bij mij haperde de aanloop naar de installatie ook. Ik moest ook wat zaken verwijderen voordat de installer überhaupt aan de gang ging. Sanity checks zijn vervelend, maar natuurlijk best belangrijk. Bij mij ging het echter alsnog fout tijdens de upgrade zelf, wat leidde tot een unbootable systeem. Gelukkig heb ik mijn /home op een aparte partitie staan (op een andere schijf zelfs, met nog een fallback schijf als backup). Dus een schone herinstallatie was geen einde van de wereld. Maar het kostte wel even wat tijd en mocht dit bij Fedora 26 nog eens gebeuren, kijk ik toch weer eens naar de alternatieven (iets wat niet werkt met versies, zoals Gentoo of Arch).
Daar zou ik ook van balen inderdaad, bij mij is fedora enkel een dualboot desktop om mee te experimenteren (en bevalt trouwens uitstekend). Maar zou dit gebeuren bij mijn homeserver met een ubuntu 16.10 desktop installatie, dan zou ik ook gaan distro hoppen. Zit minstens voor een paar uur werk in om alles te installeren, beveiligen, etc.

Hoorde tijdens de linux action show (luister altijd podcasts in de auto) dat ze de installatie van fedora steeds verder verbeteren, blijkbaar waren eerdere versies niet zo goed als de huidige versie. Komt ook overeen met mijn ervaring, heb maar kort geleden een update gedaan en hoefde alleen zaken te verwijderen die terecht en probleem gaven door nieuwere versies, etc. Zou mooi zijn als dat het issue was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil overstappen op Antergos, heeft iemand daar ervaring mee? Het lijkt namelijk voor mij de ideale distro: een up-to-date repository, stabiel maar toch gebruiksvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:38:
Ik wil overstappen op Antergos, heeft iemand daar ervaring mee? Het lijkt namelijk voor mij de ideale distro: een up-to-date repository, stabiel maar toch gebruiksvriendelijk.
Ja, ik.

Het is in feite gewoon Arch, maar dan met een mooie installer. Zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-collective
Toen ik in m'n vorige post stelde dat ik Arch overwoog, had ik het feitelijk over Antergos - oftewel "Arch zonder hassle". Ik heb er zelf geen directe ervaring mee, maar ik hoor er goede dingen over via Jupiter Broadcasting (die Linux podcasts zijn overigens een geweldige nieuwsvoorziening), waar opperhoofd Chris Fisher er al een paar jaar zeer positief over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:38:
Jawel. Antergos is eigenlijk gewoon Arch met een installer, een andere theme en wat grafische hulpprogramma's. Zo moeilijk is Arch alleen zelf nu ook niet om te installeren en daarna merk je weinig verschil.

Zoek je vooral een gebruiksvriendelijke Arch dan is Manjaro de betere keuze. Manjaro wordt ook wel genoemd "Arch voor mensen" of "Easy Arch". Manjaro wordt ook steeds populairder.

[ Voor 56% gewijzigd door CR2032 op 22-12-2016 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Borromini schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:25:
[...]

Moet je kijken of het sop de kool wel waard is, als je veel pakketten hebt zo dan kost dat een boel werk (.deb/.rpm).

Da's zowat het enige wat ik mis van Arch, langs de andere kant bespaart het mij ook tijd :).
Welk fs zou je gebruiken? Ik draai Arch al jaren met btrfs, heb jaren geleden eens een totaalverlies gehad, maar verder eigenlijk nooit narigheid. Nu is opensuse standaard btrfs&xfs voor home, maar alles btrfs vind ik op zich ook wel weer een idee waar ik mee zou kunnen leven. XFS wordt binnen afzienbare tijd wel geupdate met data-checksumming, wat ik op zich wel een interessante feature vind (die btrfs natuurlijk standaard nu al heeft), dat maakt xfs potentieel voor mij ook wel weer interessanter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Debian Stretch biedt ook ZFS aan (tot mijn verrassing). Was heel leuk om te zien dat ik van mijn eigen pakketten (het ZoL spul maar dan lokaal gecompileerd) kon migreren. Zo rechtstreeks uit de Debian-repo's O+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Borromini schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:15:
Debian Stretch biedt ook ZFS aan (tot mijn verrassing). Was heel leuk om te zien dat ik van mijn eigen pakketten (het ZoL spul maar dan lokaal gecompileerd) kon migreren. Zo rechtstreeks uit de Debian-repo's O+
Zit er al in sinds Jessie volgens mij ;)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Nee, het komt pas met Stretch officieel in Debian, en dan alleen nog in contrib, niet in main, al is dat onderscheid vrij dun.
Het zit wel in Jessie Backports, dus als je wil kun je het gebruiken maar dat is op eigen risico, officieel wordt het nog niet ondersteunt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 17:14:
Nee, het komt pas met Stretch officieel in Debian, en dan alleen nog in contrib, niet in main, al is dat onderscheid vrij dun.
Het zit wel in Jessie Backports, dus als je wil kun je het gebruiken maar dat is op eigen risico, officieel wordt het nog niet ondersteunt.
Ah, ik was in de war met btrfs. Dat zit sinds Jessie erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 13:08
Ik ben nieuw in dit topic en ik vraag jullie om advies. Sinds Windows 10 raak ik een nogal uitgekeken op Microsoft en wil overstappen naar Linux (ben tijdelijk weer teruggegaan naar Windows 7). De vraag is dan ook: welke distributie? Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet zie.

Over mezelf: ik ben >60 jaar. Tien jaar geleden zat ik nog in de ict (windows omgevingen), maar werk al geruime tijd niet meer en heb alle ontwikkelingen sindsdien niet echt goed bij gehouden. Van Linux weet ik helemaal niks. Misschien is het het beste om niet te moeilijk te beginnen, ik wil best dingen uitzoeken om iets aan de loop te krijgen maar pas nadat ik enige ervaring met Linux gekregen heb. Verder ben ik nogal behoudend, don't fix it if it ain't broken, zo'n type. Daarom het liefst een LTS versie.

Ik heb nog een redelijke gaminglaptop waar ik het op zou willen installeren. Deze heeft de volgende specs:
- XNB Clevo P170EM
- cpu i7 3610
- 16 GB Ram DDR3
- AMD Radeon HD 7970M 2GB DDR5 videokaart
- intel 300 GB ssd
- 1 TB hdd
- blu-ray brander
- intel wifi Ultimate N 6300 kaartje

Ik heb net een Ubuntu live iso geprobeerd en die ziet de videokaart niet, maar pakt meteen de gpu van de i7. De brander ziet hij ook niet, maar die wordt niet tot zelden gebruikt, dat is geen ramp.

Het is mijn bedoeling om het geheel te gebruiken als windows vervanger. Surfen, emailen, usenet, een filmpje bekijken, af en toe een spel spelen (racen en fps, bij voorkeur met de Radeon als die aan de loop te krijgen is). Het zou heel mooi zijn als met name het beleggingsprogramma Binck Protrader erop draaien kan.

Alvast reuze bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
grun93 schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:01:
Ik ben nieuw in dit topic en ik vraag jullie om advies. Sinds Windows 10 raak ik een nogal uitgekeken op Microsoft en wil overstappen naar Linux (ben tijdelijk weer teruggegaan naar Windows 7). De vraag is dan ook: welke distributie? Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet zie.

Over mezelf: ik ben >60 jaar. Tien jaar geleden zat ik nog in de ict (windows omgevingen), maar werk al geruime tijd niet meer en heb alle ontwikkelingen sindsdien niet echt goed bij gehouden. Van Linux weet ik helemaal niks. Misschien is het het beste om niet te moeilijk te beginnen, ik wil best dingen uitzoeken om iets aan de loop te krijgen maar pas nadat ik enige ervaring met Linux gekregen heb. Verder ben ik nogal behoudend, don't fix it if it ain't broken, zo'n type. Daarom het liefst een LTS versie.

Ik heb nog een redelijke gaminglaptop waar ik het op zou willen installeren. Deze heeft de volgende specs:
- XNB Clevo P170EM
- cpu i7 3610
- 16 GB Ram DDR3
- intel 300 GB ssd
- 1 TB hdd
- blu-ray brander

Ik heb net een Ubuntu live iso geprobeerd en die ziet de videokaart niet, maar pakt meteen de gpu van de i7. De brander ziet hij ook niet, maar die wordt niet tot zelden gebruikt, dat is geen ramp.

Het is mijn bedoeling om het geheel te gebruiken als windows vervanger. Surfen, emailen, usenet, een filmpje bekijken, af en toe een spel spelen (racen en fps, bij voorkeur met de Radeon als die aan de loop te krijgen is). Het zou heel mooi zijn als met name het beleggingsprogramma Binck Protrader erop draaien kan.

Is dat beleggingsproduct op internet of moet je dit installeren?

Zo te horen heb je een systeem met twee videokaarten. Dit is nog niet zo mooi geïntegreerd in Linux-omgevingen als Gnome en Unity, maar zou eraan moeten komen; even zoeken op Bumblebee AMD.

Ben je helemaal een beginner? Wat ik zou doen is VirtualBox downloaden en daar virtueel een Linuxdistributie op installeren. Zo kun je oefenen met installeren en wat uitproberen. Manjaro is een goede of anders Ubuntu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Manjaro is met als basis Arch voor mijn idee niet zo geschikt voor een beginner als Ubuntu, Mint, Fedora en Opensuse dat zijn.

Ga iig even in een VM kijken hoe Linux nu werkt, zoals archie2012 aangeeft. Kijk hierbij ook naar de verschillende grafische omgevingen die er zijn, zoals Unity, GNOME, KDE, Mate, Cinnamon, Xfce, Lxqt, etc. Zie daarvoor De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments voor meer informatie. En aantal lijken meer op de eerdere Windows interface en andere hebben een heel eigen manier van werken. Pak wat voor jouw prettig werkt. Daarna kijk je welke distro je fijn vind die deze grafische omgeving aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de gang. Jullie noemen beiden Ubuntu dus die neem ik als eerste.

Ik las net een berichtje van iemand die protrader (een client die onder andere realtime koersinfo vanaf internet binnenhaalt, en waarmee je orders opgeeft) onder Wine draait. Dat is een pak van m'n hart. Dit weekend zag ik een lijstje van Wine langskomen met alle ondersteunde progs, daar stond het nog niet op, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online

- XNB Clevo P170EM
- cpu i7 3610
- 16 GB Ram DDR3
- intel 300 GB ssd
- 1 TB hdd
- blu-ray brander

Probeer eens Manjaro of Linux Mint. Manjaro is te vergelijken met wat Mint/Ubuntu voor Debian is. Heeft een goede hardware detectie en is bijzonder gebruiksvriendelijk. Ben je meer vertrouwd met Manjaro dan kun je overstappen naar Antergos of direct naar Arch.

Het grote voordeel van Manjaro is dat het een rolling distro is. Je hoeft nooit meer te upgraden en is altijd actueel. Ubuntu is een beetje hit or miss afhankelijk van je hardware en heeft standaard een interface die als je van Windows afkomt wel even wennen is.

Manjaro met de standaard XFCE-interface
Afbeeldingslocatie: https://manjaro.org/wp-content/uploads/2013/01/manjaro-1610-slide-xfce-vlc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:54
Mint 18.1, dit is veel meer gepolijst dan Ubuntu dus echt ideaal voor de beginner volgens mij is dit ook een LTS. Ubuntu loopt de laatste tijd gewoon niet helemaal lekker.

Manjaro ziet er leuk uit maar zodra ik probeer om de Nvidia driver te installeren crashed de boel en daar zit je dan.

Ook ik raad je aan om een aantal distro's in een VM te proberen; Oracle VirtualBox is hier een mooi programma voor.

Suze en Fedora zou ik namelijk ook zeker eens een kans geven.

Voor spelletjes raad ik een dual boot aan met Windows 10. Ik heb hier in de laptop een extra ssd zitten op de plek van de dvd-speler juist voor dit doel. Gamen en linux dat is gewoon (nog) geen succes

[ Voor 101% gewijzigd door jbhc op 27-12-2016 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
jbhc schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:11:
(.....)
Manjaro ziet er leuk uit maar zodra ik probeer om de Nvidia driver te installeren crashed de boel en daar zit je dan.
(.....)
Dat is vreemd, de Manjaro Hardware Detection (MHWD) werkte bij mijn testen toch echt prima. Niet iets handmatig lopen vogelen? Of hybrid graphics? Dan moet je waarschijnlijk nog wat aanvullend werk verrichten. Met elk OS en elke configuratie kan er wat fout gaan.
(....)
De vraag is dan ook: welke distributie? Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet zie.
(....)
Heeft u toevallig de topicstart al gelezen?
silverball schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:48:
(....)
Het is goed om te weten wat een distributie nou eigenlijk is en hoe die aan zijn specifieke eigenschappen komt. Kortweg is een Linuxdistributie een besturingssysteem bestaande uit de Linuxkernel en andere software die op elkaar is afgestemd. Alle linux distro's zijn gebaseerd op dezelfde kernel en dezelfde GNU tools. Ook voor veel applicaties geld dat er één (of soms een paar) redelijk de standaard is en door vrijwel alle distro's gebruikt worden. (Denk aan de Firefox webbrowser of de officesuite Libreoffice.) Een aantal distributies hebben een grote naamsbekendheid zoals bijvoorbeeld Ubuntu of Fedora en gewoonlijk begin je ook met een dergelijke distributie.
(....)
Ubuntu is een distributie met een grote naamsbekendheid, en er is bovendien heel veel ondersteuning voor. Er is momenteel naar mijn weten geen distributie (naast een remix als mint) die het installeren van grafische drivers echt aantoonbaar makkelijker maakt. Daarnaast bevatten de pakketbronnen erg veel software, daar kan AUR, het zelf compileren of van mij apart zelfs Copr toch niet tegenop als het gaat om gemak.

Nu is Ubuntu niet mijn keuze als distributie en er zijn andere pareltjes beschikbaar onder de distro's maar ik denk dat we een beginnend gebruiker niet helpen met allemaal een verkooppraatje over ons favoriete OS zonder echte voordelen ten opzichte van de andere. (dit werkt bij mij niet helemaal lekker :X) Het maakt het alleen maar verwarrend, en ontmoedigend. Fedora is een prima keuze, Ubuntu ook, openSUSE ook.

Natuurlijk is dit een topic voor mensen die een distributie zoeken voor hun usecases. Maar als zowel de usecases als de hardware generiek is, dan is het toch het doeltreffend om een OS te draaien met een zo groot mogelijke naamsbekendheid niet? Meer ondersteuning en software. Er is keuze genoeg, er staan genoeg beginnersdistributies in de openingspost.

Fedora gebruik ik zelf (Workstation rawhide) maar de hybrid graphics verbeteringen zijn nog niet helemaal klaar voor de eindgebruiker IMHO, bovendien zijn de pakketbronnen niet zo goed gevuld als bij Ubuntu, en zijn er minder gebruikers. openSUSE is ook een prima distributie, maar er zijn gewoon minder gebruikers, zeker onder de beginners. Ook al zijn het beide verder prima keuzes, zeker voor de gevorderde gebruiker.

Terug naar de topicstart:
silverball schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:48:
Vaak maakt het voor de eindgebruiker eigenlijk alleen het soort Desktopomgeving uit.
Daarom is het aan te raden eens uit te zoeken welke omgeving je aanstaat. Eentje met zoveel mogelijk functies? Een minimalistische? Eentje die lijkt op Windows? Het is makkelijk om je distributiekeuze daar een beetje van laten afhangen. Ubuntu levert unity, Fedora is heel goed met Gnome, openSUSE is de thuishonk van KDE.

tl;dr :

Het maakt in principe niet veel uit, het is wel erg makkelijk om een distributie te kiezen met grote naamsbekendheid. Ga dus of voor een van de grote spelers, of kijk rustig in een VM welke distributie u aanstaat, waar meerdere al mee kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:54
silverball schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 23:31:
[...]

Dat is vreemd, de Manjaro Hardware Detection (MHWD) werkte bij mijn testen toch echt prima. Niet iets handmatig lopen vogelen? Of hybrid graphics? Dan moet je waarschijnlijk nog wat aanvullend werk verrichten. Met elk OS en elke configuratie kan er wat fout gaan.
Ik heb net zoals TS hybrid grapics en het is dus zeker voor iemand die net begint met Linux wel prettig dat het systeem nog terugkomt in de GUI na een reboot als je een driver voor je videokaart installeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Welke distro is in staat m zonder veel werk een HP Z400 met twee nvidia vidiokaarten en drie of vier monitoren aan te sturen. Met Manjaro en Elemetary OS is het mij niet gelukt. Kaarten en monitoren weden gezien, maar de aansturing lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat bedoel je precies met 'aansturing'? Welke drivers gebruik je?

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 13-01-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt als iets dat je via de driver moet regelen en daar zijn de distro's allemaal wel redelijk gelijk in. Doe even dit, zodat het op de juiste plek opgelost kan worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
begintmeta schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:00:
Wat bedoel je precies met 'aansturing'? Welke drivers gebruik je?
Zowel de zorg met zijn eigen drivers als nvidia drivers. In elementary os en ander genoemde beiden geen succes mee gehad. Een van de drie monitoren weigert beeld te geven. E-OS lijkt er niet mee overweg te kunnen. Veel topics over afgelezen, maar het is kennelijk niet eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Hero of Time schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:38:
Klinkt als iets dat je via de driver moet regelen en daar zijn de distro's allemaal wel redelijk gelijk in. Doe even dit, zodat het op de juiste plek opgelost kan worden. :)
Ik snap je reactie, maar ik vraag naar een Distro welke dit zonder al te veel moeilijkheden out of the box kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

satya schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:44:
[...]

Ik snap je reactie, maar ik vraag naar een Distro welke dit zonder al te veel moeilijkheden out of the box kan.
Je snapt 'm niet, anders zou je niet om een distro vragen die er wel heel specifiek net even ietsje anders doet. Lees m'n eerste zin nog eens in je quote. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Hero of Time schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:48:
[...]

Je snapt 'm niet, anders zou je niet om een distro vragen die er wel heel specifiek net even ietsje anders doet. Lees m'n eerste zin nog eens in je quote. ;)
Ah zo, nou, met de juiste drivers zie ik de muis op drie schermen, maar elemetary os houd ongeacht de configs die ik probeerde op bij het zichzelf vertonen op twee van de drie schermen.

Achteraf lijkt eos sowieso een probleem te hebben met meer dan een scherm. Bij de installatie gebruikt hij beide, erna werkt er nog maar eentje, terwijl het beide ziet.

[ Voor 15% gewijzigd door satya op 14-01-2017 22:56 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:44
Hero of Time schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:55:
Ga iig even in een VM kijken hoe Linux nu werkt, zoals archie2012 aangeeft. Kijk hierbij ook naar de verschillende grafische omgevingen die er zijn, zoals Unity, GNOME, KDE, Mate, Cinnamon, Xfce, Lxqt, etc. Zie daarvoor De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments voor meer informatie. En aantal lijken meer op de eerdere Windows interface en andere hebben een heel eigen manier van werken. Pak wat voor jouw prettig werkt. Daarna kijk je welke distro je fijn vind die deze grafische omgeving aanbied.
Mee eens! Ik zou ook beginnen met een VM. Debian 8.6 (Jessie) is met de grafische installer ook niet moeilijk om te installeren, zeker niet binnen een VM. Het voordeel van Debian vind ik dat je meer controle hebt over wat er standaard aan pakketten wordt geïnstalleerd naast het OS. Ubuntu en Linux Mint installeren standaard wat meer pakketten mee. Dat is enerzijds makkelijk want je kunt daarna gelijk beginnen. Anderzijds wordt er mijns inziens ook erg veel geïnstalleerd waar je niks mee gaat doen.

Daarnaast wordt aan het einde van de Debian installaller tasksel gestart waarmee je o.a. direct de desktopomgevingen (Gnome, KDE, MATE, XFCE, etc.) kunt aanvinken die je wilt installeren. In het aanmeldscherm kun je dan kiezen naar welke desktopomgeving je wilt. Erg handig vind ik zelf. Een andere desktopomgeving? Even afmelden en in het aanmeldscherm een andere desktopomgeving kiezen en voila, je zit bijvoorbeeld in Gnome, of KDE. Kun je in VM leuk mee spelen.

Nog een voordeel van Debian vind ik dat je zelf naar eigen behoefte (dus welke programma's gebruik ik echt) je systeem verder kunt uitbreiden. Ik wil bijvoorbeeld de programma's LibreOffice, VLC, FileZilla, IceDove (Debian branded fork van Mozilla Thunderbird) toegevoegd hebben na een verse installatie.

Op YouTube zijn veel howto's te vinden over Debian varierend van installatiehandleiding in een VM tot de basiscommando's in de terminal. Je zult versteld staan hoeveel je op een gegeven moment gaat doen via de terminal (command line) :)

Debian dwingt je wat meer om je in het systeem te verdiepen en uit te zoeken hoe de dingen binnen het systeem werken en hoe je deze kunt veranderen. Maar goed dat laatste vind ik zelf nu eenmaal erg leuk, wil graag nieuwe dingen leren ;)

Ubuntu en Linux Mint zijn out of the box wat toegankelijker dan Debian. Het leuke is dat beide distributies Debian als basis hebben, maar standaard na installatie wat completer zijn aangekleed met aanvullende software. Hierdoor zijn ze vooral voor nieuwe linux gebruikers toegankelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door pporrio op 15-01-2017 21:41 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
pporrio schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:58:
Op YouTube zijn veel howto's te vinden over Debian varierend van installatiehandleiding in een VM tot de basiscommando's in de terminal. Je zult versteld staan hoeveel je op een gegeven moment gaat doen via de terminal (command line) :)

Debian dwingt je wat meer om je in het systeem te verdiepen en uit te zoeken hoe de dingen binnen het systeem werken en hoe je deze kunt veranderen. Maar goed dat laatste vind ik zelf nu eenmaal erg leuk, wil graag nieuwe dingen leren ;)

Ubuntu en Linux Mint zijn out of the box wat toegankelijker dan Debian. Het leuke is dat beide distributies Debian als basis hebben, maar verder zijn uitgebreid waardoor ze vooral voor nieuwe linux gebruikers toegankelijker zijn.
Ik was de afgelopen tijd al aan de gang gegaan en een dual-boot systeem ingericht met windows 7 en mint cinnamon. Daar ben ik nu een beetje mee aan het spelen, iedere keer ontdek ik weer wat meer. En het is prettig om te ontdekken dat er heel veel goede informatie over linux is te vinden op internet, ik heb al aardig wat prima manuals kunnen vinden.

Het zit er dik in dat ik in de toekomst wel iets met de command line wil gaan doen. Toen ik onlangs iets las over pi-hole (daarvoor was dat hier volstrekt onbekend) en heb een raspberry pi 3 starterkit gekocht. Die heb ik ook via putty moeten configureren want er hangt geen monitor, muis en toetsenbord aan. Na wat probleempjes (static ip address vergeten) werkt dat nu goed. Het geheel draait op Raspbian Jessie. Vast geen toeval dat jij het ook al over Jessie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:44
grun93 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:59:
[...]
Het zit er dik in dat ik in de toekomst wel iets met de command line wil gaan doen. Toen ik onlangs iets las over pi-hole (daarvoor was dat hier volstrekt onbekend) en heb een raspberry pi 3 starterkit gekocht. Die heb ik ook via putty moeten configureren want er hangt geen monitor, muis en toetsenbord aan. Na wat probleempjes (static ip address vergeten) werkt dat nu goed. Het geheel draait op Raspbian Jessie. Vast geen toeval dat jij het ook al over Jessie hebt?
Hier in huis ook een Raspberry pi 3B met daarop RetroPie. En ja, Raspian draait als basis ook Debian 8 (codenaam "Jessie") ;)

10 jaar geleden ben ik begonnen met Ubuntu. Daar dik een jaar naar tevredenheid mee gedraaid. Toen een iMac gekocht en de afgelopen 9 jaar Mac OS X gebruikt. Nu gebruik ik Debian als primaire OS op m'n iMac met XFCE als desktopomgeving.

Ik heb bewust gekozen voor "standaard" Debian i.p.v. Ubuntu. Ik wil Linux gewoon beter leren kennen en met Debian moet je de nodige dingen zelf nog installeren en configureren (doe ik lekker via de command line). Zeker met YouTube en andere informatie die je over Debian op internet kunt vinden, lukt me dit al heel aardig en leer ik iedere dag weer nieuwe dingen.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Om wat uit te proberen vind ik de *BSDs ook wel aan te raden, met name NetBSD en FreeBSD,maar als het je echt specifiek om linux gaat is een Linux-distro misschien wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
grun93 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:59:
[...]

Ik was de afgelopen tijd al aan de gang gegaan en een dual-boot systeem ingericht met windows 7 en mint cinnamon. Daar ben ik nu een beetje mee aan het spelen, iedere keer ontdek ik weer wat meer. En het is prettig om te ontdekken dat er heel veel goede informatie over linux is te vinden op internet, ik heb al aardig wat prima manuals kunnen vinden.

Je ziet dat steeds meer distro's ondersteuning geven voor de Raspberry Pi. En terecht, want het is leuk spul om mee te experimenteren. Fedora heeft nu ook een wiki helemaal gericht op de Raspberries in alle smaken (spins).

https://fedoraproject.org/wiki/Raspberry_Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:46:
[...]

Je ziet dat steeds meer distro's ondersteuning geven voor de Raspberry Pi. En terecht, want het is leuk spul om mee te experimenteren. Fedora heeft nu ook een wiki helemaal gericht op de Raspberries in alle smaken (spins).

https://fedoraproject.org/wiki/Raspberry_Pi
Om heel eerlijk te zijn ligt mijn RPi te 'verstoffen' in de kast. Het apparaatje komt simpelweg te kort waarvoor ik hem wil gebruiken. Zo hebben de USB-poorten niet genoeg power, heeft het geen gigabit ondersteuning, en is de CPU en het geheugen net iets te weinig. Heb daarom best spijt dat ik deze heb aangeschaft.

Ik probeer nog een leuk projectje te vinden, maar helaas nog niks leuks tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:01:
[...]

Om heel eerlijk te zijn ligt mijn RPi te 'verstoffen' in de kast. Het apparaatje komt simpelweg te kort waarvoor ik hem wil gebruiken. Zo hebben de USB-poorten niet genoeg power, heeft het geen gigabit ondersteuning, en is de CPU en het geheugen net iets te weinig. Heb daarom best spijt dat ik deze heb aangeschaft.

Ik probeer nog een leuk projectje te vinden, maar helaas nog niks leuks tegengekomen.
Het blijft een licht computertje, gigabit is dan natuurlijk overkill. De voeding ligt waarschijnlijk aan je adapter, probeer eens 2A.

Mooiste toepassingen: Kodi en Retropie. Helemaal leuk als je ook kunt knutselen. :)

Afbeeldingslocatie: https://hackadaycom.files.wordpress.com/2014/09/blackvortex.png?w=400&h=359

[ Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 20-01-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

HollowGamer schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:01:
[...]

Waarvoor heb je dan echt gigabit nodig, op zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:43:
[...]

Het blijft een licht computertje, gigabit is dan natuurlijk overkill. De voeding ligt waarschijnlijk aan je adapter, probeer eens 2A.

Mooiste toepassingen: Kodi en Retropie. Helemaal leuk als je ook kunt knutselen. :)

[afbeelding]
Ben heel erg slecht in knutselen, mist vaak daarvoor het geduld en handigheid. :P
Borromini schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:07:
[...]

Waarvoor heb je dan echt gigabit nodig, op zo'n ding?
Het heeft natuurlijk geen enkele zin om er gigabit poort op te zetten, als het apparaat het simpelweg niet aan kan.
De reden is echter dat ik veelal data verhuis tussen apparaten (streamen en/of als sync). Met een gigabit-snelheid heb ik data er altijd sneller op/af, dan met Fa.

Het was niet zozeer op de rPi bedoelt, maar meer in het algemeen wat ik mis op deze low-end borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Odroid heeft wat bordjes met 'echt' gigabit.

De Raspberries hebben hun Ethernet vziw allemaal op de USB-bus zitten, dat schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:05
Ik wil eens een linux versie proberen op een oude pc. Ik zat te denken aan Manjaro (veel goeds over gehoord) of Fedora. (welke raden jullie aan?) Nu wou ik Manjaro eens proberen eerst, zijn al hun edities gebaseerd op het rolling release principe? Ik zie bv ook 16.10.3, dit doet mij denken aan dat dat geen rolling release versie is? Zou fijn als iemand mij wat op weg kan helpen.

Heb niet heel veel Linux ervaring, links en rechts door de jaren heen wel eens (X/L/K)Ubuntu, Mint, Zorin OS en Elementary OS geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
Wat is een 'oude pc'? Welke onderdelen zitten erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou gaan kijken naar Fedora xfce spin. Manjaro kan wat te veel van het goede zijn voor een beginneling. Het is tevens een rolling release. Wil je dat of niet? Fedora heeft gewone releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Aegir81 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:49:
Wat is een 'oude pc'? Welke onderdelen zitten erin?
Heb 3 oude pc's staan die geen doel hebben nu. Zijn alle 3 core 2 duo's (C2D 6550, 6750 en 4400) met alle drie minimaal 3 gb ram. Een pc heeft een SSD. 2 vd 3 pc's hebben een losse GPU. (Geforce 8600 GT en die andere een Asus EN210 volgens mij)
Hero of Time schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:51:
Ik zou gaan kijken naar Fedora xfce spin. Manjaro kan wat te veel van het goede zijn voor een beginneling. Het is tevens een rolling release. Wil je dat of niet? Fedora heeft gewone releases.
Opzich lijkt me een rolling release wel handig (ja ik weet dat er risico's zijn betreft foute updates, maar ik weet niet hoevaak dit nog voorkomt anno 2017) Maar ik zal daar eens naar gaan kijken. Fedora heeft dus normale releases, en álle manjaro versies zijn rolling releases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

dennis_rsb schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:56:
[...]

Opzich lijkt me een rolling release wel handig (ja ik weet dat er risico's zijn betreft foute updates, maar ik weet niet hoevaak dit nog voorkomt anno 2017) Maar ik zal daar eens naar gaan kijken. Fedora heeft dus normale releases, en álle manjaro versies zijn rolling releases?
Ik ben niet zo bekend met Manjaro, maar weet wel dat het op Arch is gebaseerd (eigen gelijk gewoon Arch met een iets andere default). En Arch is in alle betekenis rolling. Er is geen specifieke versie die je installeert zoals je dat met Fedora en Ubuntu hebt bijvoorbeeld.

Ik heb zelf een persoonlijke voorkeur voor Debian, die ook een rolling release velariant heeft, namelijk testing en unstable. Maar daar vroeg je niet om. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Hoe is de stand van zaken in de package wereld? Ik heb over Bedrock en NixOS gehoord, maar hoe ver zijn we voordat de gemiddelde Ubuntu gebruiker (binary) packages van alle distro repos kan plukken? Ik denk dat flatpacks eraan komen voor sommige distros?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Hero of Time schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:57:
[...]

Ik ben niet zo bekend met Manjaro, maar weet wel dat het op Arch is gebaseerd (eigen gelijk gewoon Arch met een iets andere default). En Arch is in alle betekenis rolling. Er is geen specifieke versie die je installeert zoals je dat met Fedora en Ubuntu hebt bijvoorbeeld.

Ik heb zelf een persoonlijke voorkeur voor Debian, die ook een rolling release velariant heeft, namelijk testing en unstable. Maar daar vroeg je niet om. ;)
Oke dankje voor de opheldering. Ik wist inderdaad dat dat Manjaro gebaseerd is op Arch, echter doordat ik meerdere versies zag dacht ik dat er zowel rolling releases als ''beperkte support'' versies waren van Manjaro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
dennis_rsb schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:31:
Ik wil eens een linux versie proberen op een oude pc. Ik zat te denken aan Manjaro (veel goeds over gehoord) of Fedora. (welke raden jullie aan?) Nu wou ik Manjaro eens proberen eerst, zijn al hun edities gebaseerd op het rolling release principe? Ik zie bv ook 16.10.3, dit doet mij denken aan dat dat geen rolling release versie is? Zou fijn als iemand mij wat op weg kan helpen.

Heb niet heel veel Linux ervaring, links en rechts door de jaren heen wel eens (X/L/K)Ubuntu, Mint, Zorin OS en Elementary OS geprobeerd.
Manjaro is een rolling release distro die ongeveer twee weken achterloopt op Arch. Daarmee worden de grootste bugs platgeslagen. De versies van Manjaro moet je zien als complete download snapshots van tot op dat moment getest.

Fedora heb je in de standaard versies met releases die eerst uitgebreid worden getest voor vrijgave. Je hebt ook Fedora Rawhide, dat is de rolling release versie. Zelf heb ik geen behoefte aan bleeding edge, dat is standaard Fedora al genoeg. Zeker in vergelijking met de standaard Ubuntu's en Debian.

Als beginner zou ik uit die twee met Fedora beginnen. Meer compleet en volwassen door link met Red Hat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat denk je over Fedora Rawhide vs openSUSE Tumbleweed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
begintmeta schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:24:
Wat denk je over Fedora Rawhide vs openSUSE Tumbleweed?
Appels en peren?

Fedora rawhide is de development tree van Fedora, primair voor de volgende release. Het is niet bedoeld voor productie, en wordt niet getest volgens 'echte' scenario's.

openSUSE thumbleweed bestaat uit stabiele snapshots van openSUSE's development tree (factory).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
pporrio schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:58:
[...]

Ubuntu en Linux Mint zijn out of the box wat toegankelijker dan Debian. Het leuke is dat beide distributies Debian als basis hebben, maar standaard na installatie wat completer zijn aangekleed met aanvullende software. Hierdoor zijn ze vooral voor nieuwe linux gebruikers toegankelijker.
:Y

Ben jaren geleden ook met Ubuntu begonnen, en later naar Mint overgestapt. Fijn dat het allemaal out of the box werkt. Inmiddels zijn die besturingssystemen niet zo uitdagend meer, heb momenteel Debian 9 RC2 draaien en nog geen spijt van gehad.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:17
Ik werk nu sinds een maandje weer primair met ubuntu (dual boot) voor mijn werk laptop. Ik heb redelijk wat linux server (debian/centos) ervaring ivm een hosting rol die ik op mijn vorige werk vervulde. Verder heb ik een jaar of 10 geleden al zo'n 3 jaar non-stop linux gedraaid.

Voordeel van ubuntu is dat alles redelijk out-of-the box werkt. Nadeel van ubuntu vind ik de commerciële partij achter het OS en met name de banden met Amazon. Ik ben met een thuis project weer langzaam alle data uit de cloud aan het halen en op mijn eigen server aan het parkeren. Doel is geen enkele banden met (Amerikaanse) cloud partijen meer te hebben dus ubuntu vliegt er sowieso uit ;)

Nu zit ik te kijken naar een alternatief. Wat ik fijn vind aan Debian is dat ik het redelijk ken. Het nadeel vind ik dat ze iceweazel hebben ipv firefox en meer van die non-free "streken". Verder heb ik ook wel vaak wat firmware/blob issue's gehad met hardware. Het liefst zou ik een secure en stable variant draaien maar voor veel desktop software zie ik afgelopen maand dat hoe nieuwer de versie is hoe meer functionaliteit en hoe beter het allemaal werkt. Ik wil dus wel graag een recent geupdate systeem met de laatste packages. Het liefst ook allemaal uit een centrale repository zodat ik niet allemaal losse repo's hoef te koppelen.

Een alternatief zou zijn debian testing of misschien zelfs sid. Wat ik ook een mooi principe vind is manjaro icm met AUR (1 centrale repo). Ik heb alleen vaak geen zin om me eerst helemaal in te lezen in de software en dan pas aan de gang te gaan. Arch zelf valt daardoor af.

Nu lees ik wel wat succes verhalen van mensen die debian sid of testing draaien. Wat is jullie ervaring. Kan dat op een productie laptop?

Software pakketten die belagrijk voor me zijn en waar ik de laatste versie van wil hebben (liefst uit 1 repo):

- xfreerdp
- gnome online accounts
- remmina
- virtualbox
- nextcloud/owncloud client
- firefox
- keepass via mono (voor keefox plugin)
- chrome voor hangouts en netflix
- Skype (werk)
- spotify

Ik heb nauwelijks ervaring met fedora (laatste was met fedora 5) maar dat ze de laatste versie van gnome 3 draaien spreekt me wel erg aan. Nadeel is wel weer de kleinere userbase en de kleinere repository. Opensuse heb ik ook geen ervaring mee maar KDE is niks voor mij. Wat me wel aanspreekt van opensuse is die rolling release editie (thumbleweed).

Wat zouden jullie me aanraden?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zit te kijken naar Debian, dus baseer daar even al m'n reacties op.
OhMyGod schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:20:
Nu zit ik te kijken naar een alternatief. Wat ik fijn vind aan Debian is dat ik het redelijk ken. Het nadeel vind ik dat ze iceweazel hebben ipv firefox en meer van die non-free "streken".
Dat Firefox/Thunderbird vs Iceweasel/Icedove verhaal is ondertussen allang achterhaald. In Stretch heb je gewoon Firefox-esr, Thunderbird en Lightning.

Als je geen 'non-free' streken wilt, moet je naar OSX of Windows gaan. Daar is zo goed als alles non-free.
Verder heb ik ook wel vaak wat firmware/blob issue's gehad met hardware.
Kan je hier concrete voorbeelden van geven? Want ik kan het mij zo niet herinneren dat er wat aan de hand was, op wat firmware installeren na (afhankelijk van je hardware moet dat bij installatie al, wat zo gedaan is).
Het liefst zou ik een secure en stable variant draaien maar voor veel desktop software zie ik afgelopen maand dat hoe nieuwer de versie is hoe meer functionaliteit en hoe beter het allemaal werkt. Ik wil dus wel graag een recent geupdate systeem met de laatste packages. Het liefst ook allemaal uit een centrale repository zodat ik niet allemaal losse repo's hoef te koppelen.
Debian komt daar goed in de buurt. Maar een paar dingen pak je uit externe repo's. Multimedia zaken kan je 't beste uit deb-multimedia pakken bijvoorbeeld omdat die niet beperkt is in de licentieregels van Debian waardoor je wel eenvoudig een mp3 encoder kan vinden bijvoorbeeld.
Een alternatief zou zijn debian testing of misschien zelfs sid. Wat ik ook een mooi principe vind is manjaro icm met AUR (1 centrale repo). Ik heb alleen vaak geen zin om me eerst helemaal in te lezen in de software en dan pas aan de gang te gaan. Arch zelf valt daardoor af.

Nu lees ik wel wat succes verhalen van mensen die debian sid of testing draaien. Wat is jullie ervaring. Kan dat op een productie laptop?
Ik draai alleen maar Debian Sid. Voldoet prima voor mij en gaat zelden stuk. Dat gebeurt eerder bij Arch dan Debian Sid. Als je wat conservatiever wilt zijn, pak je Testing (en zorg je dus dat ook echt 'testing' in je sources.list staat).

Ik draai Sid nu op m'n werk in een VirtualBox VM. Gisterochtend werkte de Guest Additions nog prima, na de updates van het weekend en een herstart wilde het niet lekker starten. De Guest Additions service en daarna de display manager herstarten loste het voor mij op. Reboot deed 't niet. Je moet hiervoor wel een beetje weten waar je moet gaan zoeken.
Software pakketten die belagrijk voor me zijn en waar ik de laatste versie van wil hebben (liefst uit 1 repo):

- xfreerdp
- gnome online accounts
- remmina
- virtualbox
- nextcloud/owncloud client
- firefox
- keepass via mono (voor keefox plugin)
- chrome voor hangouts en netflix
- Skype (werk)
- spotify
Alles is met Debian mogelijk. VirtualBox kan je 't beste uit de Oracle repo halen. Ze hebben o.a. de Guest Additions uit de Stretch/Testing repo gehaald omdat ze elke keer afhankelijk zijn van Oracle en geen inzicht hebben op de CVE's die open staan en welke changes deze fixen. Dat backporten, wat veel wordt gedaan bij Debian, kan daardoor niet meer. Garantie dat ze geen regressies krijgen hebben ze niet, vandaar de keus 't eruit te gooien. Blijft mogelijk wel in Sid omdat die nooit release-klaar gemaakt wordt.

Chrome moet je uit de Google repo halen, of je neemt genoegen met Chromium die ook gewoon de Hangouts add-on kan draaien.

Skype, tja, het is een MS product en zoals bekend is dat een ondergeschoven kind dat op Linux zo goed als geen aandacht krijgt van MS. Zo is er laatst (jaar/anderhalf geleden) enkelzijdig (server-side) besloten dat je geen calls meer mag joinen als Linux client. Je kan er wel een starten, maar in een kamer komen met andere mensen, dat kan niet meer. En meer van dat soort ongein. Houd hier rekening mee. Er zijn mensen die zelfs naar Wine+Skype zijn gestapt vanwege deze dick move van MS.
Ik heb nauwelijks ervaring met fedora (laatste was met fedora 5) maar dat ze de laatste versie van gnome 3 draaien spreekt me wel erg aan. Nadeel is wel weer de kleinere userbase en de kleinere repository. Opensuse heb ik ook geen ervaring mee maar KDE is niks voor mij. Wat me wel aanspreekt van opensuse is die rolling release editie (thumbleweed).

Wat zouden jullie me aanraden?
Fedora heeft een stuk minder software beschikbaar en via EPEL/RPMFusion moet je de rest krijgen. En dan nog heb je niet de ruime selectie van Debian. Ze hebben wel voor sommige software nieuwere versies. Paar jaar geleden had ik bijvoorbeeld Eclipse 3.x beschikbaar bij Fedora, terwijl Debian Sid nog met een veel oudere versie (2.8 dacht ik) zat. Waarom dat verschil er was heb ik niet uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Fedora heeft een stuk minder software beschikbaar en via EPEL/RPMFusion moet je de rest krijgen.
EPEL is alleen voor CentOS / RHEL (en derivaten), en niet voor Fedora.

Bron: https://fedoraproject.org/wiki/EPEL
Extra Packages for Enterprise Linux (or EPEL) is a Fedora Special Interest Group that creates, maintains, and manages a high quality set of additional packages for Enterprise Linux, including, but not limited to, Red Hat Enterprise Linux (RHEL), CentOS and Scientific Linux (SL), Oracle Linux (OL).

EPEL packages are usually based on their Fedora counterparts.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FireDrunk schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:10:
[...]

EPEL is alleen voor CentOS / RHEL (en derivaten), en niet voor Fedora.

Bron: https://fedoraproject.org/wiki/EPEL

[...]
Daarom noem ik RPMFusion ook. Ik ben niet zo bezig met Fedora. Ken alleen EPEL van CentOS/RHEL. Hoe 't bij Fedora is, zal mij een worst wezen. Dat zoek ik wel uit als ik weer eens het hoedje ga passen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:17
Bedankt voor je verhaal. Ik ga debian sid proberen.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Inmiddels na wat zoekwerk overgestapt naar Ubuntu. Ik verbaas mij zelf dat ik nu zo tevreden ben over Ubuntu. Enthousiast was ik eerder nooit van Unity. Maar als je een tijd van Windows af bent en Gnome gewend bent is het opeens nog maar een kleine stap. Unity zit slim in elkaar en je herkent veel van Gnome wat erachter zit.

De net uitgekomen 16.04.2 LTS release van Ubuntu is erg stabiel en volwassen. Je merkt goed dat het inmiddels een punt 2 release is, niks geen kinderziektes. En totaal geen video tearing wat ik hiervoor met Fedora wel regelmatig had met NVIDIA. De font afhandeling van Ubuntu is wanneer je die even niet meer gewend bent weer een verrassing en van grote wereldklasse. Zelfs nog beter dan die van Windows 10.

Het alles is voor een productie PC die het gewoon altijd moet doen, dus Arch of Debian testing of unstable is aan mij niet besteed. Geen hobby werk voor op deze pc hoe leuk dat ook is. Aanzetten en werken.

Ubuntu = fijne no-nonsense distro!
En met een andere theme (macOS Sierra master) ziet Ubuntu er fris en fruitig uit.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/nzm2qw.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
CR2032 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:44:

Ubuntu = fijne no-nonsense distro!
En met een andere theme (macOS Sierra master) ziet Ubuntu er fris en fruitig uit.
Ubuntu en no-nonsense :P ?
En al die half bakken projecten waar Cannonical aan begint om meer controle te krijgen over het Linux ecosysteem die achteraf inferieur bleken tegen de alternatieven of (zoals snap) niet volledig open-source zijn, of MIR wat toch stiekem eigenlijk nergens van de grond komt?

De gebruikers van de 'andere' distro's mogen blij zijn dat het 'downstream' project MIR niet van de grond komt, en de boel langzaam verschuift naar Wayland. Stel je voor dat Nvidia zich zou richten op MIR als vervanger voor X, en daarmee de rest van de Linux wereld daarmee in de kou zou zetten?

Weten we nog toen Unity uit was en men klachten behandelde met een houding "shut up or contribute" Terwijl men intussen eigenlijk geen contributies aan Unity van buiten accepteerde?

</rant>
Opensuse heb ik ook geen ervaring mee maar KDE is niks voor mij. Wat me wel aanspreekt van opensuse is die rolling release editie (thumbleweed).
openSUSE richt zich allang niet meer op alleen KDE, tegenwoordig trachten ze beide (KDE en GNOME) even veel aandacht te geven. In de installatie kan je kiezen welke DE je prefereert.
Ik heb nauwelijks ervaring met fedora (laatste was met fedora 5) maar dat ze de laatste versie van gnome 3 draaien spreekt me wel erg aan. Nadeel is wel weer de kleinere userbase en de kleinere repository.
Toegegeven, Fedora heeft bij lange na niet de standaard repo van Debian. Echter alle software in jouw lijstje staan gewoon in de repo, en tevens zijn de softwareversies in Fedora altijd bijzonder recent in de stable releases. En het toevoegen van RPMfusion is binnen een paar kliks gepiept. Debian unstable heeft nu gnome 3.22 in de repo. Fedora 25, een release die al een tijdje uit is, zit ook gewoon op de gnome 3.22 . En dat is gewoon een stabiele release !

Ook zaken als gesloten Nvidia drivers in combinatie met Optimus hardware zit bij Fedora ook lekker veel progressie en het gaat allemaal steeds beter werken. Zo is het in deze release mogelijk om de Nvidia driver gewoon uit Gnome Software te halen, en na een reboot gewoon te gaan werken. Mocht je hardware niet geschikt zijn voor de drivers verschijnen deze niet, optimus is tot nu toe nog wel altijd op de Nvidia kaart. Met de opensource drivers is het nu in Gnome mogelijk om rechtermuisknop te doen > launch using deticated graphics card. Gewoon out of the box.

Fedora werkt veel samen met upstream projecten als gnome, en nieuwe gnome features landen altijd vlot in Fedora, mocht het echt nodig zijn met een backport. Fedora is tevens ook de distributie gebruikt door veel Gnome devvers, en schijnt de keuze te zijn van Torvalds.

Zulke dingetjes hebben mij overgehaald, echter heb ik ook nog steeds een goede ervaring met Debian testing en unstable, hoewel er af en toe wel wat dingen kapot gingen, en er handmatige interventie nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:06:
[...]

Fedora werkt veel samen met upstream projecten als gnome, en nieuwe gnome features landen altijd vlot in Fedora, mocht het echt nodig zijn met een backport. Fedora is tevens ook de distributie gebruikt door veel Gnome devvers, en schijnt de keuze te zijn van Torvalds.

Zulke dingetjes hebben mij overgehaald, echter heb ik ook nog steeds een goede ervaring met Debian testing en unstable, hoewel er af en toe wel wat dingen kapot gingen, en er handmatige interventie nodig was.
Klopt, je merkt dat Gnome in Fedora van bijzonder hoge kwaliteit is. De hele distro trouwens.

Mijn uitstapje naar Ubuntu was dan ook van korte duur, ik miste de stabiliteit van Fedora. Met Ubuntu waren er uiteindelijk met regelmaat vastlopers in applicaties en vooral in nautilus. Opvallend was ook de slome package manager apt of apt-get. Wanneer je daaraan bent gewend is dnf zoveel sneller, dat het irritant werd. Ik weet niet of dit aan Ubuntu of Debian ligt, of bijvoorbeeld dat dit in Debian unstable wel beter is.

Het was een leerzaam uitstapje naar Ubuntu en de Debian basis maar nu weer terug bij thuishonk Fedora.
En tot nu toe geen tearing issues met akmod Nvidia, fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CR2032 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:29:
[...]

Klopt, je merkt dat Gnome in Fedora van bijzonder hoge kwaliteit is. De hele distro trouwens.

Mijn uitstapje naar Ubuntu was dan ook van korte duur, ik miste de stabiliteit van Fedora. Met Ubuntu waren er uiteindelijk met regelmaat vastlopers in applicaties en vooral in nautilus. Opvallend was ook de slome package manager apt of apt-get. Wanneer je daaraan bent gewend is dnf zoveel sneller, dat het irritant werd. Ik weet niet of dit aan Ubuntu of Debian ligt, of bijvoorbeeld dat dit in Debian unstable wel beter is.
Grappig, ik vind Yum (de 'voorganger' van dnf) juist traag en stoor mij hier regelmatig aan. Het blijft vaak even 'hangen' na elke stap, waarbij het na Verify het langste is. Net alsof het Windows is, zeggen dat het klaar is, maar eigenlijk nog wat zaken uitvoeren op de achtergrond zonder enige feedback.
Het was een leerzaam uitstapje naar Ubuntu en de Debian basis maar nu weer terug bij thuishonk Fedora.
En tot nu toe geen tearing issues met akmod Nvidia, fingers crossed.
Wat bedoel je met 'Debian basis'? Ubuntu is op Debian gebaseerd, dus om nou met Ubuntu te zeggen dat je de Debian basis kent is niet juist. Het gaat er bij Debian namelijk anders aan toe, meer zoals dat bij Fedora het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
Vraag me dan af welke stap als traag wordt ervaren:
Downloaden / updaten van repo info.
Dependency uitreken gebeuren.
Downloaden van packages.
Installatie van packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@gekkie, ik neem even aan dat je 't tegen mij hebt.
Ik vind het installeren van de packages juist lang duren. Het doet 3 stappen, de volgende duurt langer dan de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 13 maart 2017 @ 07:59:
[...]

Grappig, ik vind Yum (de 'voorganger' van dnf) juist traag en stoor mij hier regelmatig aan. Het blijft vaak even 'hangen' na elke stap, waarbij het na Verify het langste is. Net alsof het Windows is, zeggen dat het klaar is, maar eigenlijk nog wat zaken uitvoeren op de achtergrond zonder enige feedback.

[...]
Yum is een verouderde, ongedocumenteerde en deels gebroken package manager (het algoritme die zoekt naar afhankelijkheden meen ik me te herinneren).

Fedora wilde overstappen naar Python 3, en het leek uiteindelijk minder werk om een nieuwe package manager te schrijven.

Dus ja Yum was niet geweldig, maar daar waren ze bij Fedora zich prima van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
Hero of Time schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:49:
@gekkie, ik neem even aan dat je 't tegen mij hebt.
Ik vind het installeren van de packages juist lang duren. Het doet 3 stappen, de volgende duurt langer dan de vorige.
In het algemeen, dus ook tegen je voorganger die apt traag vondt.

Achja ik heb er zelf allemaal niet zulke problemen mee.
Nogal package afhankelijk hoelang het allemaal duurt, zovaak installeer ik nou ook weer geen nieuwe packages waar ik echt op moet gaan zitten wachten. Updates is of automagisch, of fire en semi-forget (af en toe eens koekeloeren of het toevallig input nodig heeft aangaande gewijzigde config files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Yum is in een ding ook wel wat trager: als je een package wilt installeren waarvan je weet dat er niets in de repo voor is gewijzigd wordt er eerst nog een repo update uitgevoerd alvorens het gewoon op te vragen en installeren met wat 't in z'n cache heeft. Apt vraagt gewoon de versie op die 't kent en mocht je een 404 terug krijgen, weet je dat je even een 'apt update' moet draaien. Hierdoor is apt iets sneller, mits je dus niet eerst een apt update hoeft te doen (maar ook dat is, afhankelijk van de hoeveelheid repo's, redelijk snel).

Voor beide uitvoeringen is wat te zeggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 13 maart 2017 @ 07:59:
[...]

[...]

Wat bedoel je met 'Debian basis'? Ubuntu is op Debian gebaseerd, dus om nou met Ubuntu te zeggen dat je de Debian basis kent is niet juist. Het gaat er bij Debian namelijk anders aan toe, meer zoals dat bij Fedora het geval is.
Dnf bleek hier aanmerkelijk sneller dan apt van Ubuntu/Debian. Vooral bij een kernel update is apt veel langer bezig dan dnf, die laatste vliegt daar doorheen.
Ik ben benieuwd of er inderdaad zoveel verschillen zijn tussen dnf en apt of dat alleen iets incidenteel hier was. Al gebeurde dit wel herhaald. Of staat apt inderdaad algemeen als traag bekend en is deze net zo aan vervanging toe als yum?

Met Debian als basis bedoel ik dat je in Ubuntu veel terminal commando's hebt die net even anders zijn dan gewend. Deze Rosetta Stone was hierbij wel heel handig: https://wiki.archlinux.org/index.php/Pacman/Rosetta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CR2032 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:13:
[...]

Dnf bleek hier aanmerkelijk sneller dan apt van Ubuntu/Debian. Vooral bij een kernel update is apt veel langer bezig dan dnf, die laatste vliegt daar doorheen.
Ik ben benieuwd of er inderdaad zoveel verschillen zijn tussen dnf en apt of dat alleen iets incidenteel hier was. Al gebeurde dit wel herhaald. Of staat apt inderdaad algemeen als traag bekend en is deze net zo aan vervanging toe als yum?
Apt is geen snelheidsmonster, maar het is ook zeker niet de langzaamste. Toen ik Fedora draaide en ze net van yum naar dnf gingen, vond ik dnf nou niet beduidend sneller dan yum dat was. Sterker nog, ik had eerder het idee dat het puur en alleen een rename was dan echt wat nieuws. Er zal vast in de afgelopen paar jaar flink aan gewerkt zijn om dat te verbeteren.

Overigens is het erg afhankelijk wat je nog meer hebt geïnstalleerd en welke configuratie er gebruikt wordt wat de installatie van een nieuwe kernel traag maakt. Als je bijvoorbeeld nog wat extra kernel modules hebt die via dkms bijgehouden worden, lijkt het al heel snel lang te duren voor installatie terwijl er op de achtergrond wordt gecompileerd. Ook het wel of niet gebruiken van een initrd/initramfs (wat in principe niet eens nodig is als je een 'standaard' FS gebruikt) maakt een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Wat zouden jullie kiezen voor een bestands- en applicatieserver anno nu?

Ik twijfel tussen Ubuntu Server LTS en CentOS momenteel. Aan de ene kant vind ik het wel handig om uptodate te zijn en ken ik Ubuntu vrij goed, aan de andere kant spreekt CentOS mij wel aan als no frills server OS met focus op stabiliteit en security.

Wat vinden jullie?

Er gaat sowieso SAMBA, Java8 en Postgres op draaien.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik gekozen voor Ubuntu server LTS maar als je geen problemen hebt met oude kernels en software versies (die overigens wel gewoon netjes worden gepatched) is CentOS ook een prima keuze. Ik denk dat je ook even moet kijken naar welke versie Postgresql je standaard krijgt meegeleverd bij beide distro's . Bij Ubuntu is dat 9.5 en ik denk dat deze standaard nog niet in CentOS 7 zit (is er wel via andere repo in te krijgen) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Persoonlijk zou ik gaan voor Debian Stable (huidige Testing/Stretch is dicht bij release, die zou je al kunnen nemen nu) ipv Ubuntu. Als tweede keus CentOS 7. De Postgresql versie daarbij is overigens 3.8 zo uit m'n hoofd. Ik heb eerder op werk een VM opgeleverd met CentOS 7 en moest de aparte Postgres repo gebruiken voor een wat meer geschikte versie (9.4 of 9.5). Debian heeft overigens 9.6 in de repo.

Pagina: 1 ... 6 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.