Je zit te kijken naar Debian, dus baseer daar even al m'n reacties op.
Dat Firefox/Thunderbird vs Iceweasel/Icedove verhaal is ondertussen allang achterhaald. In Stretch heb je gewoon Firefox-esr, Thunderbird en Lightning.
Als je geen 'non-free' streken wilt, moet je naar OSX of Windows gaan. Daar is zo goed als alles non-free.
Verder heb ik ook wel vaak wat firmware/blob issue's gehad met hardware.
Kan je hier concrete voorbeelden van geven? Want ik kan het mij zo niet herinneren dat er wat aan de hand was, op wat firmware installeren na (afhankelijk van je hardware moet dat bij installatie al, wat zo gedaan is).
Het liefst zou ik een secure en stable variant draaien maar voor veel desktop software zie ik afgelopen maand dat hoe nieuwer de versie is hoe meer functionaliteit en hoe beter het allemaal werkt. Ik wil dus wel graag een recent geupdate systeem met de laatste packages. Het liefst ook allemaal uit een centrale repository zodat ik niet allemaal losse repo's hoef te koppelen.
Debian komt daar goed in de buurt. Maar een paar dingen pak je uit externe repo's. Multimedia zaken kan je 't beste uit deb-multimedia pakken bijvoorbeeld omdat die niet beperkt is in de licentieregels van Debian waardoor je wel eenvoudig een mp3 encoder kan vinden bijvoorbeeld.
Een alternatief zou zijn debian testing of misschien zelfs sid. Wat ik ook een mooi principe vind is manjaro icm met AUR (1 centrale repo). Ik heb alleen vaak geen zin om me eerst helemaal in te lezen in de software en dan pas aan de gang te gaan. Arch zelf valt daardoor af.
Nu lees ik wel wat succes verhalen van mensen die debian sid of testing draaien. Wat is jullie ervaring. Kan dat op een productie laptop?
Ik draai alleen maar Debian Sid. Voldoet prima voor mij en gaat zelden stuk. Dat gebeurt eerder bij Arch dan Debian Sid. Als je wat conservatiever wilt zijn, pak je Testing (en zorg je dus dat ook echt 'testing' in je sources.list staat).
Ik draai Sid nu op m'n werk in een VirtualBox VM. Gisterochtend werkte de Guest Additions nog prima, na de updates van het weekend en een herstart wilde het niet lekker starten. De Guest Additions service en daarna de display manager herstarten loste het voor mij op. Reboot deed 't niet. Je moet hiervoor wel een beetje weten waar je moet gaan zoeken.
Software pakketten die belagrijk voor me zijn en waar ik de laatste versie van wil hebben (liefst uit 1 repo):
- xfreerdp
- gnome online accounts
- remmina
- virtualbox
- nextcloud/owncloud client
- firefox
- keepass via mono (voor keefox plugin)
- chrome voor hangouts en netflix
- Skype (werk)
- spotify
Alles is met Debian mogelijk. VirtualBox kan je 't beste uit de Oracle repo halen. Ze hebben o.a. de Guest Additions uit de Stretch/Testing repo gehaald omdat ze elke keer afhankelijk zijn van Oracle en geen inzicht hebben op de CVE's die open staan en welke changes deze fixen. Dat backporten, wat veel wordt gedaan bij Debian, kan daardoor niet meer. Garantie dat ze geen regressies krijgen hebben ze niet, vandaar de keus 't eruit te gooien. Blijft mogelijk wel in Sid omdat die nooit release-klaar gemaakt wordt.
Chrome moet je uit de Google repo halen, of je neemt genoegen met Chromium die ook gewoon de Hangouts add-on kan draaien.
Skype, tja, het is een MS product en zoals bekend is dat een ondergeschoven kind dat op Linux zo goed als geen aandacht krijgt van MS. Zo is er laatst (jaar/anderhalf geleden) enkelzijdig (server-side) besloten dat je geen calls meer mag joinen als Linux client. Je kan er wel een starten, maar in een kamer komen met andere mensen, dat kan niet meer. En meer van dat soort ongein. Houd hier rekening mee. Er zijn mensen die zelfs naar Wine+Skype zijn gestapt vanwege deze dick move van MS.
Ik heb nauwelijks ervaring met fedora (laatste was met fedora 5) maar dat ze de laatste versie van gnome 3 draaien spreekt me wel erg aan. Nadeel is wel weer de kleinere userbase en de kleinere repository. Opensuse heb ik ook geen ervaring mee maar KDE is niks voor mij. Wat me wel aanspreekt van opensuse is die rolling release editie (thumbleweed).
Wat zouden jullie me aanraden?
Fedora heeft een stuk minder software beschikbaar en via EPEL/RPMFusion moet je de rest krijgen. En dan nog heb je niet de ruime selectie van Debian. Ze hebben wel voor sommige software nieuwere versies. Paar jaar geleden had ik bijvoorbeeld Eclipse 3.x beschikbaar bij Fedora, terwijl Debian Sid nog met een veel oudere versie (2.8 dacht ik) zat. Waarom dat verschil er was heb ik niet uitgezocht.